1
3.
te
Rest
/118533 75
120.000
Totaal
Recapitulatie der lasten wegens grond en gebouwen:
e 1 Z 1 1 rwwx
vier diensten te onderscheiden.
een minimum naar het oor-
De Ziekenhuiscommissie
Leden
Het huishoudelijk personeel ie
geheel gedacht fat wonend Ie zgs.
7
n
2000
3 eers
6 gedi
26 leert
B
C
D
B.
C
D.
S. W. ARNTZ
'J. M VAN DAM
(J. DEGENAAR
A. VAN DER HORST
A. M LEDEBOER
A- J. M. LEESBERG
J. RINOERS
R. O. C. SCHRÖDER
A- F. THOMSEN
J WE8TERHOF
knechts
stoker
van 1‘|
5. L
8800
dezen dienst is in zijn geheel gedacht uitw
y«TO(L-
2000
4500
3300
4800
10400
2000.—
1000
2000
2400
1400
156 000,—
162 000,—
60 000,—
100 000,—
5000.—
2000
kans op goeden uitslag in de aangegeven richting
de tweede plaats en deze overweging gaf voor
noodige stappen bij de buitengemeenten en de* pro
n eerst tot de bepaling van het door de gemeente
Het personeel van
zijn
5.
1.50
0.75
0.75
490 000,—
Hierbij merken wij op, dat de verbouwkosten berekend zijn naar een
raming per M’ en overigens op de helft der kosten van nieuwbouw,
terwijl ten aanzien der barakken de bedoeling voorzit beide barakken te
doen bouwen, doch de tweede voorloopig buiten exploitatie te hotfdgn
De kapitaalsbaten, uit anderen hoofde dan uit leening te verkrijgen,
ramen wfi als volgt:
erfstelling van der Oord f 100 000,
liouidatiesaldo Stadsziekenhuis 60 000,
giften van phrticulieren 150 000,
75172 50
1 den grond-
van de capaciteit van het Ziekenhuis en de gemiddelde belegging.
gemiddelde voedingskosten per dag zijn berekend naar die kosten
In de tweede plaats wijst zij, voor wat punt b. betreft, op de belang
stelling, welke m de buitengemeenten voor dit centrale ziekenhuis be
staat. Gaf het voorkomen van het woord „centraal” in hare opdracht
onze Commissie al eenig recht ook van de buitengemeenten verwacbtin-
-- ook werkel^k
gen van giften van particulieren ook m de omliggende gemeenten heeft
harwoude, Barsingerhom,
Wiermgerwaard, Schoort,
1 Augustus 1924
ring op 28 Augus-
et uitbrengen vam
chap van de aan
wordt gemaakt WIJ aseemn. dot deae ia MO
800.—
800.—
800.—
MOl—
3000.—
2800—
behalve ds vwtvronwca te ztyg
600 000,—,
7. is gelijk 8625,-
Belasting, assurantie en onderhoud van den tuin,
tevens afronding, 4136,—
Hoogtezon, operatiekamer en
afronding
310 000,—
van der Oord is belast met lijfrenten e. d en is derhal-
kapitaalsbate, noch een kapitaalsbate,'waarvan het
Aan het hoofd van de meeste moderne ziekenhuizen staat tegenwoor
dig een geneesheer-directeur, onder wien een adjunct-directrice werk
zaam is. Derhalve heeft ook onze Commissie aan harj raming een zoo
danige organisatie ten grondslag gelegd.
Het geneeskundig personeel is behalve de assistent in zijn geheel
gedacht uitwonend te zijn.
4 Administratieve en Algemeene dienst.
1. boekhouder
1 schrijver
1 concierge en vrouw -
gen subsidies hetzelfde geldt voor armbesturen. diaconieën; den Raa<|
~z -door de afsluiting
arantiecontracten te worden verkregen. Wij rtel’en ons voor, dal
‘i’d met de ge
meente Alkmaar'contracten af te stallen, waarbij een er zij ds die gemeen
ten zich ten behoeve harer ingezetenen het recht, en daarmede dé zeker
heid, verschaffen op de beschikbaarheid geduiende den contractsduur
van een of meer bedden, anderzijds Alkmaar van die gemeenten de ga
rantie ontvangt, dat deze bedden gedirend<_ dien gehenen con’ractschiur
bezet zullen zijn. Voorzoover de bedden niet belegd zouden worden, zou
hierin een bate der exploitatie zijn gelegen, waar niet of slechts ten
deele een last tegenover zou staan.
Nu is het natuurlijk juist, dat de buitengemeenten in het algemeen de
neiging zullen hebben de te geven garantie krap te berekenen, zoodat
zij zoo weinig mogelijk zal behoeven te worden aangesproken. Hier staat
echter tegenover, dat het aantal inwoners eener gemeente, dat in een
bepaald jaar riekenhuisverpleging wenacht, zich niet nauwkeurig vooruit
berekenen laat. Dit aantal zal in verschillende jaren zeer wisselend zijn
Ook zal het zeer wisselen in verschillende deelen van een jaar, of in het
algemeen gezegd, gedurende den contractstiid. Het belang nu voor de
gemeente gelegen in de zekerheid, dat voor hare ingezetenen ook op de
tijdstippen der grootste behoefte voldoende ziekenhuisverpleging in de
door die ingezetenen gewenochte inrichting verkrijgbaar is, zal voor die
gemeenten een prikkel zijn om de te geven garantie ruimer te berekenen.
De eene gemeente zal dit belang natuurlijk hooger aanslaan dan de
andere, maar wij vertrouwen, dat het toch tot allen zal spreken. Het zie
kenhuisbestuur bezit trouwens de middelen om door een verstandig be
leid ten aanzien der opneming de waarde van dit belang te verhoogen.
Wij hebben met het bovenstaande slechte enkele denkbeelden willen
aangeven, welke in onze Commissie besproken zijd en die wellicht van
nut kunnen zijn voor hen, die straks dit punt nader zullen hebben uit te
werken
Ad. c. Dit punt behoeft geen nadere toelichting
Met andere dan de genoemde subsidiën hebben wij gemeend geen reke
ning te moeten houden. Wij meenen intusschen met ie mogen nalaten
met een enkel woord de aandacht te vestigen dit mede in verband met
hetgeen wij op blz. 9 daarover schreven op het groote belang, dat u>
geval van oorlog voor bet Nederl Roode Kruis in het aanwezig zijn van
ziekenhuisniimte in zijn verzorgingsgebied gelegen is. Wij achten het
niet onmogelijk, dat het Roode Kruis hierin aanleiding zou vinden om
door de toezegging vdn een jaarlijksch subsidie tot de tot standkoming
van het ziekenhuis het zijne bij te dragen.
Conclusie.
Wij geven Uwe Vergadering in overweging en bevelen ten zeerste oil
haar aan zich de beschikking over het Cadettenschoolcomplex te ver»^
keren, zoo mogelijk door aankoop, of anders door langdungen erfpacht
met recht van koop en voorts de noodige plannen te doen uitwerken ai
verdere voorbereidingen te treffen voor de verbouwing en inrichting
school volgens de plannen van Dr. Wortman tot een modern centraal
ziekenhuis.
De Ziekenhuiscommissie,
O J VAN DEVENTER, Secretaris, W. C. WENDELAAR, Voorzitte
S. W. ARNTZ 1
11000,—
10.139,—
6.600,—
8.625,—
4136,—
40.500,- -
Ten slotte vermelden wij nog, dat wij de vraag overwogen hebben, of
een post behoort te worden opgenomen wegens afschrijving op de waar
de der gebouwen, voorzoover deze waarde tot stand gebracht wordt met
gelden, uit anderen bron, dan geleend geld ontsproten Onze Commis
sie heeft deze vraag evenwel ontkennend beantwoord.
B. De lasten wegens personeel.
Met betrekking tot het personeel zijn vi
Verplegingsdienst
1 adjunct-directrice
3 hoofdverpleegsters
3 eerste verpleegsters
verpleegsters
verpleegsters
17.520
57.487.50
Pensioenlasten, sociale verzekering. J 8750.—
Recapitulatie der lasten wetens personeel:
3.
8212.50
„19710
„14250
12000
5000
9000
6000
1000
De erfstelling i
ve geen luiau>de
bedrag als vaststaand mag worden aangenomen Wij hébben niettemin
gemeend de erfstelling hier in rekening te moeten brengen, doch onder
de uitgaven (post voor onvoorzien) te dier zake een bedrag van
4000,— opgenomen, waarmee bedoeld is een iaar1iiks< h gemidde’de
aan te geven gedurende een lange reeks van jaren; in de eerste jaren
zal de post wellicht hooger, later echter zeker geringer kunnen zijn
De raming van het liquidatiesaldo van het Stadsziekenhuis is voorna
melijk gebaseerd op den koopprijs, die voor den na stooping vrijkomen
den bouwgrond vermoedelijk zal kunnen worden gemaakt Op het be
drag, dat wegens giften is geraamd, komen wij nog nader terug.
Het verschil der beide totalen, of f 180 000.wijst het bedrag aan,
dat uit leening moet weden verkregen, en waarvoor rente en aflossing
zal moeten worden betaald Stellen wij het rentetvpe op 5)4 en den
looptijd der leening in aansluiting aan de eischen van een economischen
opzet op 70 jaar dan levert dit een annuïteit op van 10139,
3. De rente van te leenen geld voor aanschaffing van inventaris.
Wij noemen dit bedrag afzonderlijk, daar hierop niet behoeft te won*
den afgeschreven, doch de inventaris geregeld aangevuld wordt uit het
geen daarvoor op de exploitatiebegrooting jaarlijks wordt uitgetrokken.
Het benoodigde bedrag ramen wij op 120.000,hetgeen bij een
rentetvpe van 5)4 een jaarlijkschen rentelast oplevert van 6600,—.
4. De kosten van onderhoud der gebouwen.
Wii ramen deze naar een percentage van l1/* van het benoodigde
Xichtingskapitaal, gelijk dit boven is becijferd, doch vermeerderd met de
tapitaalswaarde der Cadettenschool (zonder den grond):
verbouwkosten156 000,
kosten van nieuwbouw 162.000,
barakken 60000,
woningen 12000,
technische inrichting 100000,
Cadettenschool 200 000,
Ueneeskundige dunst
1 internist-directeur
1 chirurg
1 arte voor de verloskundige afdee-
ling, tevens wondassistent van den
chirurg
assistent
specialisten
noerpleegsiers is uitgetrokken
ie^tnwoordige gemiddelde 650 -). Wij be-
meening te kennen te geven, dat het tegenwoor-
25 000
8 700
11 000
8 800
8.750.—
62 250.—
C. De lasten wegens materieel.
Voeding.
le en 2de klasse 5475 verpleegdagen
3e klasse 26280 verpleegdagen
2. personeel 19000 voedingsdagen
Licht, water en brandstoffen
Huishoudelijke behoeften
Ligging, kleeding, bewassching
Genees- en verbandmiddelen u.
Administratiekosten
Het aantal verpleegdagen der patiënten is berekend op
slag van de capaciteit van het Ziekenhuis en de gemiddelde
in het Stadsziekenhuis in 1923.
D. Onvoorzien, tevens afronding, f 7.077 50; in dit bedrag is gelijk
boven reeds werd gezegd, ter zake van lasten, aan de erfstelling van der
Oord verbonden, een bedrag van f 4000 opgeoomen
Recapitulatie van de lasten der exploitatie.
40 500
62 250
75 172 50.
7.077 50
185 000
Kostprijs per bed per dag 185 000.— 31755 (5475 plus 26280) is
gelijk rond f 5.85.
De baten der exploitatie.
Wij meenen deze als volgt te moeien ramen
le klasse 4 X 10 X 365 X is 10.950
2e klasse a 8 X 6 X 365 X 13.140
2e klasse b 8 X 4*4 X 365 X I/. 9 855
3e klasse
Raad van Arbeid enz
10 X 3*/4 X 365 X 7* H 9-581.25
Barak Besm. ziekten
16 X 4 X 365 X
70 X 3 X 365 X
de bepaling van het door de gemeente Alkmaar te brengen offer reke
ning gehouden.
Gefijk wij opmerkten, meenden wij een bepaald advies over den te
kiezen beheersvorm achterwege te moeten laten. Waar intusschen in ver
hand met het groote geldelijke belang, dat de gemeente Alkmaar bij de
stichting en de exploitatie van het nieuwe ziekenhuis heeft, die exploita
tie in ieder geval in handen der gemeente zal moeten komen te liggen,
zij er op gewezen, dat in oorlogstijd zeer waarschijnlijk bij de wet de
beschikking over alle ziekenhuizen, achter een bepaalde lijn gelegen, zal
worden gegeven aan het Ned. Roode Kruis. Met het oog hierop zal het
gewensent zijn om te trachten reeds thans, in vredestijd, tot een overeen
komst met het Roode Kruis te geraken, waarbij in het belang van beide
partijen die tiideliike overgang van beschikkingsbevoegdheid in geval
van oorlog nader wordt geregeld, en zoo mogelijk verkregen wordt, dat
alsdan een deel der ziekenhuisruimte niettemin gereserveerd blijft voor
de verpleging van burgerlijke patiënten.
De leesten der exploitatie.
Deze rün M '>»'<t<Tsche'ri»-n als volgt;
Grond en gebouwen
Personeel.
Onvoorzien
De tasten wegens grond en gebouw.
1. De erfpachtscanon.
Volgens het defintieve aanbod van Rijkswege kan het Cadettenschool
complex door de gemeente in langdurigen erfpacht worden verkregen
tegen een canon van 11.000,—Aan de bepaling van dezen canon
ligt een taxatie van de waarde van het complex ten grondslag van
300.000,200 000,voor het gebouw en 100,000,voor het
bijbehoorende terrein) en een schadevergoeding van het Riik aan de ge
meente ter zake van de opheffing der school van 2 '5 van die waarde.
2 De annuïteit wegens rente en aflossing (gelijk te stellen aan
het bedrag der noodzakeliike afschrijving) van te leenen geld.
Geleend moet worden het bedrag van het benoodigde stkhtingskapi-
taal, verminderd met de uit anderen hoofde, dan leening, te verkrijgen
kapitaatebaten
Het benoodigde stichtingskapitaal berekenen wij op de basis der bo
venvermelde bouwplannen als volgt:
verbouwkosten
kosten van nieuwbouw
2 barakken
woningen
technische inrichting
De eerste factor van elk product duidt bet aantal bedden aan, de
tweede factor het verpleeggeld per dag per bed, de derde factor het aan
tal dagen van bet jaar, de vierde factor de coëfficiënt wegens leegstaan
Bij de bepaling der veTpleeggelden ia naar aansluiting bij de tarieven
van het St Elisabethsgesticht alhier gestreefd. Op voortdurend behoud
van een goed verband tusechen de in beide inrichtingen te vragen tarie
ven zal moeten worden gelet.
Het voor de barak te vragen tarief is een gemiddelde.
Vermindert men de geraamde lasten met de geraamde baten, dan ver
krijgt men een geraamd tekort van f 65.000.
Alvorens thans aan te geven, op welke wijze voor dit tekort dekking
kan worden gevonden, meenen wij nog een enkel woord te moeten zeg
gen over een van de factoren, welke tot het verkregeg resultaat hebben
bijgedragen, en welke factor meer, dan de overige, een speculatief ka
rakter draagt Wij bedoelen den post van 150 000.wegens giften
van particulieren
Wij zouden het zeker niet hebben gewaagd met een dergelijken post
rekening te houden, indien zich niet tijdens onze werkzaamheid onder de
Alkmaarsche burgerij een actie was gaan ontwikkelen, welke zich over
een groot aantal omliggende gemeenten heeft verbreid en die zich ten
doel stelt aan de gemeente Alkmaar een belangrijk bedrag, door parti
culieren bijeengebracht, ten behoeve van bet te stichten ziekenhuis ten
geschenke aan te bieden. Het spreekt van zelf, dat onze Commissie de
ontwikkeling dezer actie met groote blijdschap heeft gadegeslagen. Zii
heeft er zich op meer dan een wijze door gerugsteund gevoeld bij het
volbrengen van haar taak en heeft ten slotte gemeend hare verwachtin
gen in dit opzicht in een bepaald cijfer te mogen uitdrukken, zij het dan,
dat zij uit den aard der zaak op dit punt met bet uitspreien eener
intusschen naar haar meening niet onredelijke verwachting moet
volstaan
Onze Commissie is van oordeel, dat het bedrag van 65.000.—, het
welk hierboven werd genoemd, moet worden gevonden in de publieke
kassen van:
a. de gemeente Alkmaar
c de provincie Noordholland.
Zij meent, dat dit bedrag aldaar ook kan worden gevonden
In de eerste plaats wijst zij er op, dat, voor wat punt a. betreft, de
Gemeente Alkmaar reeds sinds jaar en dag getoond heeft de behartiging
der openbare gezondheid door bevordering van het ziekenhuiswezen, ook
buiten de grenzen harer zorg voor on- en minvermogenden, te achten
tot haar taak te behooren. In zooverre wordt hiermee niets nieuws voor
gesteld, doch kan nog slechts de mate van het te brengen offer een punt
van discussie uitmaken. Eenzelfde opmerking kan worden gemaakt ten
aanzien van punt c. voor wat betreft de provincie Noordholland, waarbij
de feiten bovendien nog duidelijker spreken, daar de zorg voor on- en
minvermogenden volgens de Armenwet in het geheel niet tot de taak
der provincie behoort en niettemin de provincie op breede schaal het
ziekenhuiswezen behartigt.
In de tweede plaats wijst zij, voor wat punt b. betreft, op de belang
stelling, welke m de buitengemeenten voor dit centrale ziekenhuis be
staat. Gaf het voorkomen van het woord „centraal” in hare opdracht
onze Commissie al eenig recht ook van de buitengemeenten verwachtin
gen te koesteren, sedert dien heeft die belangstelling zich ook werkelijk
geuit Wij doelen hier op de verbreiding, die de actie voor het bijeenbren-
gevooden” Wij doelen voorts op een adres, dat èen dertiental artsen,
wonende en werkende te Oudkarspel, Zuidscl
Behagen, Anna Pantowna, St. Maartensbrug.
Stoometoren, Heiloo, Nieuwe Niedorp en Winkel
Vergartering richtte, welk adres Uwe Verg
tas 1924 in mm hand» stelde teneinde daarop I
m* v^evA k
haagige pUmmm -
f 25000
.De grootte van het verplegend personeel is zoodanig genomen, dat
bij een aanvankelijke maxima’ bezetting van het ziekenhuis van 116
bedden de verhouding van het aantal verplegenden tot het aantal ver
pleegden niet ongunstiger wordt, dan 1 3, een minimum naar het oor
deel onzer commissie. Voor de gemiddelde bezetting wordt een gunsti
ger verboudingscijfer verkregen.
.verpkffnd Personeel is in zijn geheel gedacht inwonend te zijn.
Bij de raming der salarissen (deze opmerking geldt eveneens voor de
andere categorieën van personeel) heeft onze Commissie zich niet ge-
bonden geacht aan de salarissen, welke op het oogenblik en ten deele on
der geheel andere omstandigheden in het Stadsziekenhuis genoten wor-
den/pe uitgetrokken salarissen zijn voorts gemiddelden Het gemiddeld
Mians, dat voor de teertmnerpleegsters is uitgetrokken 400 is
belangrijk lager, dan het tr"---- --x
doelen hiermede als onze i
dige gemiddelde te boog is.
2. Huishoudelijke dienst
1 hiitshoudjuffrouw
1 keukenjuffroww
1 Mnnenjuffrouw
1 assistente in de huteh.
10 dienstboden
4 werkvrotiweg
breede kringen der biirgerij van de omliggende gemeenten tot uiti
komen belangstelling ook in de raden dier gemeenten weerklau
vinden; wij werden m deze verwachting bevestigd door de lezing
St. Pancras, Schermerhorn. Egmond aan Zee, Graft, Heer Hugowaardé
Heiloo, Hensbroek. Jisp, Koedijk, Limmen, St. Maarten, Oudkarspef
bestuur van Alkmaar in gelijken
Bovengenoemde overwegingen hebben ons aanleiding
delijke verwachtingen ook ten aanzien der hier bedoeld
paalde cijfers uit te drukken
vinden; wij werden in deze verwachting bevestigd door de lezing van
een adres, dat den 12en September 1923 de Burgemeesters van Oterkek
St. Pancras, Schermerhorn, Egmond aan Zee, Graft, Heer Hugowaard’
Heiloo, Hensbroek. Jisp, Koedijk, Limmen, St. Maarten, Oudkarspel
de Rijp, Schoort, Uitgeest en Zuid- en Noordsche/mer tot het Gemeente-
,n gelijk „egt richtten, en waarvan onze Com-
gelegenheid werd gesteld kennis te nemen
- -- ---•-•-*•■ j gegeven onze
redelijke verwachtingen ook ten aanzien der hier bedoelde posten in be-
I paalde cijfers uit te drukken.
Ten slotte nog het volgende: Men zou kunnen meenen dat het tot de
bevoegdheid, ja tot de taak onzer Commissie behoorde, ons met betrek
king tot de verkrijgbaarheid der hierbedoelde subsidies niet met redelijke
verwachtingen tevreden te stellen, doch te trachten ons dienaangaande
aannemelijke zekerheid te verschaffen Wij hebben dze meening overwo
gen, doch bij nader inzien als onjuist ter zijde gesteld en dit wel om
twee redenen In de eerste plaats meenden wij, dat onze Commissie niet
de vereischte autoriteit bezat om zonder een uitdrukkelijke en bijzondere
machtiging uwerzüds, wellicht zelfs niet om met een zoodanige machti-
I ging met voldoende kans op goeden uitslag in de aangegeven richting
werkzaam te zijn. In de tweede plaats en deze overweging gaf voor
ons den doorslag kwam het ons voor, dat het niet de juiste volgorde
zou zijn om eerst de noodige stappen bij de buitengemeenten en de pro
vincie te doen en dan eerst tot de bepaling van het door de gemeente
Alkmaar te brengen offer te geraken. Integendeel, wij meenen, dat van
de drie genoemde publieke kassen in de eerste plaats het woord is aan
de gemeente Alkmaar, daarna aan de buitengemeenten, daarna aan de
provincie Noordholland In dien zin heeft de door ons boven reeds aan
gegeven volgorde een opzettelijke beteekenis
Wij meenen, dat ter dekking van het bedrag van f 65.000— behoort
te worden gestreefd naar de toezegging der volgende jaarliiksche subsi
dies:
a. d; Gemeente Alkmaai 30.000.
b. de buitengemeenten15.000.
c. de provincie Noordholland 20.000.
Ad. a. Wij zijn bij de bepaling van het jaarlijksch subsidie der ge
meente Alkmaar allereerst uitgegaan van de veronderstelling, dat de
gemeente in ieder geval bereid zou zijn een subsidie toe te staan gelijk
aan dat, hetwelk zij verleent aan het bestaande Stadsziekenhuis Üij
vonden, dat blijkens de gemeenterekeningen het Stadsziekenaus gedu
rende de jaren 1913 tot en met 1922 uit de Gemeentekas een subsidie
heeft genoten van gemiddeld 40.000.per jaar. Neemt men evenwel
alleen de laatste vijf jaren deze reeks in aanmerking, dan wijst de uit
komst een jaarlijksch gemiddelde aan van 57.400.(in ieder der
jaren 1921 en 1922 bedroeg bet gemeentelijke subsidie zelfs rond
f 64 000.) Wij meenen op grond van deze cijfers niet te ver mis te tas
ten, indien wij aannemen, dat het gemiddeld subsidie in de eerstvolgende
reeks van jaren in geen geval beneden 50.000.per jaar zal dalen
(hetgeen ongeveer overeen komt met het bedrag, dat het ziekenhuis m»
1923 aan gemeentelijke subsidie heeft genoten), en laten dan hierbij Mg
geheel buiten bschouwing, dat bij een voortgezette exploitatie van het
oude Stadsziekenhuis op dén duur aan een vrij aanzienlijke aanwending
van nieuw kapitaal niet zou kunnen worden ontkomen. Door opheffing
van het oude Stadsziekenhuis zou dus een bedrag van 50.000 disponf
bel komen.
Intusschenis bij de raming der exploitatiebaten gelijk wij tevoren uit
eenzetten, reeds met een vermeerdering van uitgaven voor de gemeente,
n.l. met een verhooging van het gemeentelijk subsidie aan het Burgerlijk
Armbestuur rekening gehouden, welke verhooging als volgt kan worden
berekend. Volgens aan ons verstrekte gegevens heeft bet Stadsziekenhuis
in 1923 over 16.800 verpleegdagen in totaal aan verpleeggelden gemid
deld 0.90 per verpleegdag ontvangen. Zal in het nieuwe ZiekenhuisJ
gelijk wij veronderstelden, ook voor de verpleging der on- en minvermo?
genden het gewone tarief van f 3.per dag moeten worden betaald
dan valt te verwachten, dat dit meerdere in zijn geheel ten laste van he»
Burgerlijk Armbestuur zal komen en het gemeentelijk subsidie aan dit
Bestuur dus zal moeten worden verhoogd met 16.800 X 2.10, of rond
35.000.Brengt men dit bedrag, omdat de uitgave daarvan reeds is
de raming der exploitatiebaten verdisconteerd werd, op het bovenga
noemde bedrag van 50.000 in mindering, dan blijft een disponibel
bedrag van f 15.000 over. Verleent de Gemeente dit bedrag als subsi
die, dan brengt zii dus hetzelfde offer, als bij voortgezette exploitatie
van het oude Stadsziekenhuis in de eerstvolgende reeks van jaren vaf
haar zou worden gevraagd.
Wii hebben nu gemeend, dat het belang der gemeente bij een modern
ingencht ziekenhuis met klasseverpleging en met een capaciteit en ex
pansiemogelijkheid, welke zooveel grooler zijn dan die van htl tegen
woordige ziekenhuis, een extra-subsidie van f 15.000. rechtvaardigt.
Ad b. Het komt ons voor, dat de door de buitengemeenten toe te zeg-
gen subsidies hetzelfde geldt voor armbesturen, lóaconkën; den Raad
van Arbeid enz. zich bij uitstek er toe leenen oqj door de afsluiting
van garantiecontracten te worden verkregen. Wij stei’en
de hierbedoelde gemeenten in de gelegenheid worden gesti
meente Alkmaar contracten af te sluiten, waarbij eenerzijd
igezetenm he
de beschikbaarheid
i. anderzijds Alkmaar van die gemeenten de ga-
bezet zullen zijn. Voorzoover de bedden niet belegd zouden worden, zou
1
A.
r
5.
0
1.466.25
waar-
1
t
f
2
1
1000
1000
99
n
jtid
tapii
12 000,—
1.
2.
X
5.
l- - - r_ a -X s
99
99 99
11000.—
99
99
1.
2
1. patiënten
Materieel
b de buitengemeenten
missie insgelijks in de