1 3. te Rest /118533 75 120.000 Totaal Recapitulatie der lasten wegens grond en gebouwen: e 1 Z 1 1 rwwx vier diensten te onderscheiden. een minimum naar het oor- De Ziekenhuiscommissie Leden Het huishoudelijk personeel ie geheel gedacht fat wonend Ie zgs. 7 n 2000 3 eers 6 gedi 26 leert B C D B. C D. S. W. ARNTZ 'J. M VAN DAM (J. DEGENAAR A. VAN DER HORST A. M LEDEBOER A- J. M. LEESBERG J. RINOERS R. O. C. SCHRÖDER A- F. THOMSEN J WE8TERHOF knechts stoker van 1‘| 5. L 8800 dezen dienst is in zijn geheel gedacht uitw y«TO(L- 2000 4500 3300 4800 10400 2000.— 1000 2000 2400 1400 156 000,— 162 000,— 60 000,— 100 000,— 5000.— 2000 kans op goeden uitslag in de aangegeven richting de tweede plaats en deze overweging gaf voor noodige stappen bij de buitengemeenten en de* pro n eerst tot de bepaling van het door de gemeente Het personeel van zijn 5. 1.50 0.75 0.75 490 000,— Hierbij merken wij op, dat de verbouwkosten berekend zijn naar een raming per M’ en overigens op de helft der kosten van nieuwbouw, terwijl ten aanzien der barakken de bedoeling voorzit beide barakken te doen bouwen, doch de tweede voorloopig buiten exploitatie te hotfdgn De kapitaalsbaten, uit anderen hoofde dan uit leening te verkrijgen, ramen wfi als volgt: erfstelling van der Oord f 100 000, liouidatiesaldo Stadsziekenhuis 60 000, giften van phrticulieren 150 000, 75172 50 1 den grond- van de capaciteit van het Ziekenhuis en de gemiddelde belegging. gemiddelde voedingskosten per dag zijn berekend naar die kosten In de tweede plaats wijst zij, voor wat punt b. betreft, op de belang stelling, welke m de buitengemeenten voor dit centrale ziekenhuis be staat. Gaf het voorkomen van het woord „centraal” in hare opdracht onze Commissie al eenig recht ook van de buitengemeenten verwacbtin- -- ook werkel^k gen van giften van particulieren ook m de omliggende gemeenten heeft harwoude, Barsingerhom, Wiermgerwaard, Schoort, 1 Augustus 1924 ring op 28 Augus- et uitbrengen vam chap van de aan wordt gemaakt WIJ aseemn. dot deae ia MO 800.— 800.— 800.— MOl— 3000.— 2800— behalve ds vwtvronwca te ztyg 600 000,—, 7. is gelijk 8625,- Belasting, assurantie en onderhoud van den tuin, tevens afronding, 4136,— Hoogtezon, operatiekamer en afronding 310 000,— van der Oord is belast met lijfrenten e. d en is derhal- kapitaalsbate, noch een kapitaalsbate,'waarvan het Aan het hoofd van de meeste moderne ziekenhuizen staat tegenwoor dig een geneesheer-directeur, onder wien een adjunct-directrice werk zaam is. Derhalve heeft ook onze Commissie aan harj raming een zoo danige organisatie ten grondslag gelegd. Het geneeskundig personeel is behalve de assistent in zijn geheel gedacht uitwonend te zijn. 4 Administratieve en Algemeene dienst. 1. boekhouder 1 schrijver 1 concierge en vrouw - gen subsidies hetzelfde geldt voor armbesturen. diaconieën; den Raa<| ~z -door de afsluiting arantiecontracten te worden verkregen. Wij rtel’en ons voor, dal ‘i’d met de ge meente Alkmaar'contracten af te stallen, waarbij een er zij ds die gemeen ten zich ten behoeve harer ingezetenen het recht, en daarmede dé zeker heid, verschaffen op de beschikbaarheid geduiende den contractsduur van een of meer bedden, anderzijds Alkmaar van die gemeenten de ga rantie ontvangt, dat deze bedden gedirend<_ dien gehenen con’ractschiur bezet zullen zijn. Voorzoover de bedden niet belegd zouden worden, zou hierin een bate der exploitatie zijn gelegen, waar niet of slechts ten deele een last tegenover zou staan. Nu is het natuurlijk juist, dat de buitengemeenten in het algemeen de neiging zullen hebben de te geven garantie krap te berekenen, zoodat zij zoo weinig mogelijk zal behoeven te worden aangesproken. Hier staat echter tegenover, dat het aantal inwoners eener gemeente, dat in een bepaald jaar riekenhuisverpleging wenacht, zich niet nauwkeurig vooruit berekenen laat. Dit aantal zal in verschillende jaren zeer wisselend zijn Ook zal het zeer wisselen in verschillende deelen van een jaar, of in het algemeen gezegd, gedurende den contractstiid. Het belang nu voor de gemeente gelegen in de zekerheid, dat voor hare ingezetenen ook op de tijdstippen der grootste behoefte voldoende ziekenhuisverpleging in de door die ingezetenen gewenochte inrichting verkrijgbaar is, zal voor die gemeenten een prikkel zijn om de te geven garantie ruimer te berekenen. De eene gemeente zal dit belang natuurlijk hooger aanslaan dan de andere, maar wij vertrouwen, dat het toch tot allen zal spreken. Het zie kenhuisbestuur bezit trouwens de middelen om door een verstandig be leid ten aanzien der opneming de waarde van dit belang te verhoogen. Wij hebben met het bovenstaande slechte enkele denkbeelden willen aangeven, welke in onze Commissie besproken zijd en die wellicht van nut kunnen zijn voor hen, die straks dit punt nader zullen hebben uit te werken Ad. c. Dit punt behoeft geen nadere toelichting Met andere dan de genoemde subsidiën hebben wij gemeend geen reke ning te moeten houden. Wij meenen intusschen met ie mogen nalaten met een enkel woord de aandacht te vestigen dit mede in verband met hetgeen wij op blz. 9 daarover schreven op het groote belang, dat u> geval van oorlog voor bet Nederl Roode Kruis in het aanwezig zijn van ziekenhuisniimte in zijn verzorgingsgebied gelegen is. Wij achten het niet onmogelijk, dat het Roode Kruis hierin aanleiding zou vinden om door de toezegging vdn een jaarlijksch subsidie tot de tot standkoming van het ziekenhuis het zijne bij te dragen. Conclusie. Wij geven Uwe Vergadering in overweging en bevelen ten zeerste oil haar aan zich de beschikking over het Cadettenschoolcomplex te ver»^ keren, zoo mogelijk door aankoop, of anders door langdungen erfpacht met recht van koop en voorts de noodige plannen te doen uitwerken ai verdere voorbereidingen te treffen voor de verbouwing en inrichting school volgens de plannen van Dr. Wortman tot een modern centraal ziekenhuis. De Ziekenhuiscommissie, O J VAN DEVENTER, Secretaris, W. C. WENDELAAR, Voorzitte S. W. ARNTZ 1 11000,— 10.139,— 6.600,— 8.625,— 4136,— 40.500,- - Ten slotte vermelden wij nog, dat wij de vraag overwogen hebben, of een post behoort te worden opgenomen wegens afschrijving op de waar de der gebouwen, voorzoover deze waarde tot stand gebracht wordt met gelden, uit anderen bron, dan geleend geld ontsproten Onze Commis sie heeft deze vraag evenwel ontkennend beantwoord. B. De lasten wegens personeel. Met betrekking tot het personeel zijn vi Verplegingsdienst 1 adjunct-directrice 3 hoofdverpleegsters 3 eerste verpleegsters verpleegsters verpleegsters 17.520 57.487.50 Pensioenlasten, sociale verzekering. J 8750.— Recapitulatie der lasten wetens personeel: 3. 8212.50 „19710 „14250 12000 5000 9000 6000 1000 De erfstelling i ve geen luiau>de bedrag als vaststaand mag worden aangenomen Wij hébben niettemin gemeend de erfstelling hier in rekening te moeten brengen, doch onder de uitgaven (post voor onvoorzien) te dier zake een bedrag van 4000,— opgenomen, waarmee bedoeld is een iaar1iiks< h gemidde’de aan te geven gedurende een lange reeks van jaren; in de eerste jaren zal de post wellicht hooger, later echter zeker geringer kunnen zijn De raming van het liquidatiesaldo van het Stadsziekenhuis is voorna melijk gebaseerd op den koopprijs, die voor den na stooping vrijkomen den bouwgrond vermoedelijk zal kunnen worden gemaakt Op het be drag, dat wegens giften is geraamd, komen wij nog nader terug. Het verschil der beide totalen, of f 180 000.wijst het bedrag aan, dat uit leening moet weden verkregen, en waarvoor rente en aflossing zal moeten worden betaald Stellen wij het rentetvpe op 5)4 en den looptijd der leening in aansluiting aan de eischen van een economischen opzet op 70 jaar dan levert dit een annuïteit op van 10139, 3. De rente van te leenen geld voor aanschaffing van inventaris. Wij noemen dit bedrag afzonderlijk, daar hierop niet behoeft te won* den afgeschreven, doch de inventaris geregeld aangevuld wordt uit het geen daarvoor op de exploitatiebegrooting jaarlijks wordt uitgetrokken. Het benoodigde bedrag ramen wij op 120.000,hetgeen bij een rentetvpe van 5)4 een jaarlijkschen rentelast oplevert van 6600,—. 4. De kosten van onderhoud der gebouwen. Wii ramen deze naar een percentage van l1/* van het benoodigde Xichtingskapitaal, gelijk dit boven is becijferd, doch vermeerderd met de tapitaalswaarde der Cadettenschool (zonder den grond): verbouwkosten156 000, kosten van nieuwbouw 162.000, barakken 60000, woningen 12000, technische inrichting 100000, Cadettenschool 200 000, Ueneeskundige dunst 1 internist-directeur 1 chirurg 1 arte voor de verloskundige afdee- ling, tevens wondassistent van den chirurg assistent specialisten noerpleegsiers is uitgetrokken ie^tnwoordige gemiddelde 650 -). Wij be- meening te kennen te geven, dat het tegenwoor- 25 000 8 700 11 000 8 800 8.750.— 62 250.— C. De lasten wegens materieel. Voeding. le en 2de klasse 5475 verpleegdagen 3e klasse 26280 verpleegdagen 2. personeel 19000 voedingsdagen Licht, water en brandstoffen Huishoudelijke behoeften Ligging, kleeding, bewassching Genees- en verbandmiddelen u. Administratiekosten Het aantal verpleegdagen der patiënten is berekend op slag van de capaciteit van het Ziekenhuis en de gemiddelde in het Stadsziekenhuis in 1923. D. Onvoorzien, tevens afronding, f 7.077 50; in dit bedrag is gelijk boven reeds werd gezegd, ter zake van lasten, aan de erfstelling van der Oord verbonden, een bedrag van f 4000 opgeoomen Recapitulatie van de lasten der exploitatie. 40 500 62 250 75 172 50. 7.077 50 185 000 Kostprijs per bed per dag 185 000.— 31755 (5475 plus 26280) is gelijk rond f 5.85. De baten der exploitatie. Wij meenen deze als volgt te moeien ramen le klasse 4 X 10 X 365 X is 10.950 2e klasse a 8 X 6 X 365 X 13.140 2e klasse b 8 X 4*4 X 365 X I/. 9 855 3e klasse Raad van Arbeid enz 10 X 3*/4 X 365 X 7* H 9-581.25 Barak Besm. ziekten 16 X 4 X 365 X 70 X 3 X 365 X de bepaling van het door de gemeente Alkmaar te brengen offer reke ning gehouden. Gefijk wij opmerkten, meenden wij een bepaald advies over den te kiezen beheersvorm achterwege te moeten laten. Waar intusschen in ver hand met het groote geldelijke belang, dat de gemeente Alkmaar bij de stichting en de exploitatie van het nieuwe ziekenhuis heeft, die exploita tie in ieder geval in handen der gemeente zal moeten komen te liggen, zij er op gewezen, dat in oorlogstijd zeer waarschijnlijk bij de wet de beschikking over alle ziekenhuizen, achter een bepaalde lijn gelegen, zal worden gegeven aan het Ned. Roode Kruis. Met het oog hierop zal het gewensent zijn om te trachten reeds thans, in vredestijd, tot een overeen komst met het Roode Kruis te geraken, waarbij in het belang van beide partijen die tiideliike overgang van beschikkingsbevoegdheid in geval van oorlog nader wordt geregeld, en zoo mogelijk verkregen wordt, dat alsdan een deel der ziekenhuisruimte niettemin gereserveerd blijft voor de verpleging van burgerlijke patiënten. De leesten der exploitatie. Deze rün M '>»'<t<Tsche'ri»-n als volgt; Grond en gebouwen Personeel. Onvoorzien De tasten wegens grond en gebouw. 1. De erfpachtscanon. Volgens het defintieve aanbod van Rijkswege kan het Cadettenschool complex door de gemeente in langdurigen erfpacht worden verkregen tegen een canon van 11.000,—Aan de bepaling van dezen canon ligt een taxatie van de waarde van het complex ten grondslag van 300.000,200 000,voor het gebouw en 100,000,voor het bijbehoorende terrein) en een schadevergoeding van het Riik aan de ge meente ter zake van de opheffing der school van 2 '5 van die waarde. 2 De annuïteit wegens rente en aflossing (gelijk te stellen aan het bedrag der noodzakeliike afschrijving) van te leenen geld. Geleend moet worden het bedrag van het benoodigde stkhtingskapi- taal, verminderd met de uit anderen hoofde, dan leening, te verkrijgen kapitaatebaten Het benoodigde stichtingskapitaal berekenen wij op de basis der bo venvermelde bouwplannen als volgt: verbouwkosten kosten van nieuwbouw 2 barakken woningen technische inrichting De eerste factor van elk product duidt bet aantal bedden aan, de tweede factor het verpleeggeld per dag per bed, de derde factor het aan tal dagen van bet jaar, de vierde factor de coëfficiënt wegens leegstaan Bij de bepaling der veTpleeggelden ia naar aansluiting bij de tarieven van het St Elisabethsgesticht alhier gestreefd. Op voortdurend behoud van een goed verband tusechen de in beide inrichtingen te vragen tarie ven zal moeten worden gelet. Het voor de barak te vragen tarief is een gemiddelde. Vermindert men de geraamde lasten met de geraamde baten, dan ver krijgt men een geraamd tekort van f 65.000. Alvorens thans aan te geven, op welke wijze voor dit tekort dekking kan worden gevonden, meenen wij nog een enkel woord te moeten zeg gen over een van de factoren, welke tot het verkregeg resultaat hebben bijgedragen, en welke factor meer, dan de overige, een speculatief ka rakter draagt Wij bedoelen den post van 150 000.wegens giften van particulieren Wij zouden het zeker niet hebben gewaagd met een dergelijken post rekening te houden, indien zich niet tijdens onze werkzaamheid onder de Alkmaarsche burgerij een actie was gaan ontwikkelen, welke zich over een groot aantal omliggende gemeenten heeft verbreid en die zich ten doel stelt aan de gemeente Alkmaar een belangrijk bedrag, door parti culieren bijeengebracht, ten behoeve van bet te stichten ziekenhuis ten geschenke aan te bieden. Het spreekt van zelf, dat onze Commissie de ontwikkeling dezer actie met groote blijdschap heeft gadegeslagen. Zii heeft er zich op meer dan een wijze door gerugsteund gevoeld bij het volbrengen van haar taak en heeft ten slotte gemeend hare verwachtin gen in dit opzicht in een bepaald cijfer te mogen uitdrukken, zij het dan, dat zij uit den aard der zaak op dit punt met bet uitspreien eener intusschen naar haar meening niet onredelijke verwachting moet volstaan Onze Commissie is van oordeel, dat het bedrag van 65.000.—, het welk hierboven werd genoemd, moet worden gevonden in de publieke kassen van: a. de gemeente Alkmaar c de provincie Noordholland. Zij meent, dat dit bedrag aldaar ook kan worden gevonden In de eerste plaats wijst zij er op, dat, voor wat punt a. betreft, de Gemeente Alkmaar reeds sinds jaar en dag getoond heeft de behartiging der openbare gezondheid door bevordering van het ziekenhuiswezen, ook buiten de grenzen harer zorg voor on- en minvermogenden, te achten tot haar taak te behooren. In zooverre wordt hiermee niets nieuws voor gesteld, doch kan nog slechts de mate van het te brengen offer een punt van discussie uitmaken. Eenzelfde opmerking kan worden gemaakt ten aanzien van punt c. voor wat betreft de provincie Noordholland, waarbij de feiten bovendien nog duidelijker spreken, daar de zorg voor on- en minvermogenden volgens de Armenwet in het geheel niet tot de taak der provincie behoort en niettemin de provincie op breede schaal het ziekenhuiswezen behartigt. In de tweede plaats wijst zij, voor wat punt b. betreft, op de belang stelling, welke m de buitengemeenten voor dit centrale ziekenhuis be staat. Gaf het voorkomen van het woord „centraal” in hare opdracht onze Commissie al eenig recht ook van de buitengemeenten verwachtin gen te koesteren, sedert dien heeft die belangstelling zich ook werkelijk geuit Wij doelen hier op de verbreiding, die de actie voor het bijeenbren- gevooden” Wij doelen voorts op een adres, dat èen dertiental artsen, wonende en werkende te Oudkarspel, Zuidscl Behagen, Anna Pantowna, St. Maartensbrug. Stoometoren, Heiloo, Nieuwe Niedorp en Winkel Vergartering richtte, welk adres Uwe Verg tas 1924 in mm hand» stelde teneinde daarop I m* v^evA k haagige pUmmm - f 25000 .De grootte van het verplegend personeel is zoodanig genomen, dat bij een aanvankelijke maxima’ bezetting van het ziekenhuis van 116 bedden de verhouding van het aantal verplegenden tot het aantal ver pleegden niet ongunstiger wordt, dan 1 3, een minimum naar het oor deel onzer commissie. Voor de gemiddelde bezetting wordt een gunsti ger verboudingscijfer verkregen. .verpkffnd Personeel is in zijn geheel gedacht inwonend te zijn. Bij de raming der salarissen (deze opmerking geldt eveneens voor de andere categorieën van personeel) heeft onze Commissie zich niet ge- bonden geacht aan de salarissen, welke op het oogenblik en ten deele on der geheel andere omstandigheden in het Stadsziekenhuis genoten wor- den/pe uitgetrokken salarissen zijn voorts gemiddelden Het gemiddeld Mians, dat voor de teertmnerpleegsters is uitgetrokken 400 is belangrijk lager, dan het tr"---- --x doelen hiermede als onze i dige gemiddelde te boog is. 2. Huishoudelijke dienst 1 hiitshoudjuffrouw 1 keukenjuffroww 1 Mnnenjuffrouw 1 assistente in de huteh. 10 dienstboden 4 werkvrotiweg breede kringen der biirgerij van de omliggende gemeenten tot uiti komen belangstelling ook in de raden dier gemeenten weerklau vinden; wij werden m deze verwachting bevestigd door de lezing St. Pancras, Schermerhorn. Egmond aan Zee, Graft, Heer Hugowaardé Heiloo, Hensbroek. Jisp, Koedijk, Limmen, St. Maarten, Oudkarspef bestuur van Alkmaar in gelijken Bovengenoemde overwegingen hebben ons aanleiding delijke verwachtingen ook ten aanzien der hier bedoeld paalde cijfers uit te drukken vinden; wij werden in deze verwachting bevestigd door de lezing van een adres, dat den 12en September 1923 de Burgemeesters van Oterkek St. Pancras, Schermerhorn, Egmond aan Zee, Graft, Heer Hugowaard’ Heiloo, Hensbroek. Jisp, Koedijk, Limmen, St. Maarten, Oudkarspel de Rijp, Schoort, Uitgeest en Zuid- en Noordsche/mer tot het Gemeente- ,n gelijk „egt richtten, en waarvan onze Com- gelegenheid werd gesteld kennis te nemen - -- ---•-•-*•■ j gegeven onze redelijke verwachtingen ook ten aanzien der hier bedoelde posten in be- I paalde cijfers uit te drukken. Ten slotte nog het volgende: Men zou kunnen meenen dat het tot de bevoegdheid, ja tot de taak onzer Commissie behoorde, ons met betrek king tot de verkrijgbaarheid der hierbedoelde subsidies niet met redelijke verwachtingen tevreden te stellen, doch te trachten ons dienaangaande aannemelijke zekerheid te verschaffen Wij hebben dze meening overwo gen, doch bij nader inzien als onjuist ter zijde gesteld en dit wel om twee redenen In de eerste plaats meenden wij, dat onze Commissie niet de vereischte autoriteit bezat om zonder een uitdrukkelijke en bijzondere machtiging uwerzüds, wellicht zelfs niet om met een zoodanige machti- I ging met voldoende kans op goeden uitslag in de aangegeven richting werkzaam te zijn. In de tweede plaats en deze overweging gaf voor ons den doorslag kwam het ons voor, dat het niet de juiste volgorde zou zijn om eerst de noodige stappen bij de buitengemeenten en de pro vincie te doen en dan eerst tot de bepaling van het door de gemeente Alkmaar te brengen offer te geraken. Integendeel, wij meenen, dat van de drie genoemde publieke kassen in de eerste plaats het woord is aan de gemeente Alkmaar, daarna aan de buitengemeenten, daarna aan de provincie Noordholland In dien zin heeft de door ons boven reeds aan gegeven volgorde een opzettelijke beteekenis Wij meenen, dat ter dekking van het bedrag van f 65.000— behoort te worden gestreefd naar de toezegging der volgende jaarliiksche subsi dies: a. d; Gemeente Alkmaai 30.000. b. de buitengemeenten15.000. c. de provincie Noordholland 20.000. Ad. a. Wij zijn bij de bepaling van het jaarlijksch subsidie der ge meente Alkmaar allereerst uitgegaan van de veronderstelling, dat de gemeente in ieder geval bereid zou zijn een subsidie toe te staan gelijk aan dat, hetwelk zij verleent aan het bestaande Stadsziekenhuis Üij vonden, dat blijkens de gemeenterekeningen het Stadsziekenaus gedu rende de jaren 1913 tot en met 1922 uit de Gemeentekas een subsidie heeft genoten van gemiddeld 40.000.per jaar. Neemt men evenwel alleen de laatste vijf jaren deze reeks in aanmerking, dan wijst de uit komst een jaarlijksch gemiddelde aan van 57.400.(in ieder der jaren 1921 en 1922 bedroeg bet gemeentelijke subsidie zelfs rond f 64 000.) Wij meenen op grond van deze cijfers niet te ver mis te tas ten, indien wij aannemen, dat het gemiddeld subsidie in de eerstvolgende reeks van jaren in geen geval beneden 50.000.per jaar zal dalen (hetgeen ongeveer overeen komt met het bedrag, dat het ziekenhuis m» 1923 aan gemeentelijke subsidie heeft genoten), en laten dan hierbij Mg geheel buiten bschouwing, dat bij een voortgezette exploitatie van het oude Stadsziekenhuis op dén duur aan een vrij aanzienlijke aanwending van nieuw kapitaal niet zou kunnen worden ontkomen. Door opheffing van het oude Stadsziekenhuis zou dus een bedrag van 50.000 disponf bel komen. Intusschenis bij de raming der exploitatiebaten gelijk wij tevoren uit eenzetten, reeds met een vermeerdering van uitgaven voor de gemeente, n.l. met een verhooging van het gemeentelijk subsidie aan het Burgerlijk Armbestuur rekening gehouden, welke verhooging als volgt kan worden berekend. Volgens aan ons verstrekte gegevens heeft bet Stadsziekenhuis in 1923 over 16.800 verpleegdagen in totaal aan verpleeggelden gemid deld 0.90 per verpleegdag ontvangen. Zal in het nieuwe ZiekenhuisJ gelijk wij veronderstelden, ook voor de verpleging der on- en minvermo? genden het gewone tarief van f 3.per dag moeten worden betaald dan valt te verwachten, dat dit meerdere in zijn geheel ten laste van he» Burgerlijk Armbestuur zal komen en het gemeentelijk subsidie aan dit Bestuur dus zal moeten worden verhoogd met 16.800 X 2.10, of rond 35.000.Brengt men dit bedrag, omdat de uitgave daarvan reeds is de raming der exploitatiebaten verdisconteerd werd, op het bovenga noemde bedrag van 50.000 in mindering, dan blijft een disponibel bedrag van f 15.000 over. Verleent de Gemeente dit bedrag als subsi die, dan brengt zii dus hetzelfde offer, als bij voortgezette exploitatie van het oude Stadsziekenhuis in de eerstvolgende reeks van jaren vaf haar zou worden gevraagd. Wii hebben nu gemeend, dat het belang der gemeente bij een modern ingencht ziekenhuis met klasseverpleging en met een capaciteit en ex pansiemogelijkheid, welke zooveel grooler zijn dan die van htl tegen woordige ziekenhuis, een extra-subsidie van f 15.000. rechtvaardigt. Ad b. Het komt ons voor, dat de door de buitengemeenten toe te zeg- gen subsidies hetzelfde geldt voor armbesturen, lóaconkën; den Raad van Arbeid enz. zich bij uitstek er toe leenen oqj door de afsluiting van garantiecontracten te worden verkregen. Wij stei’en de hierbedoelde gemeenten in de gelegenheid worden gesti meente Alkmaar contracten af te sluiten, waarbij eenerzijd igezetenm he de beschikbaarheid i. anderzijds Alkmaar van die gemeenten de ga- bezet zullen zijn. Voorzoover de bedden niet belegd zouden worden, zou 1 A. r 5. 0 1.466.25 waar- 1 t f 2 1 1000 1000 99 n jtid tapii 12 000,— 1. 2. X 5. l- - - r_ a -X s 99 99 99 11000.— 99 99 1. 2 1. patiënten Materieel b de buitengemeenten missie insgelijks in de

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1925 | | pagina 13