■b
II
I
van het „Noord-Hollandsch Dagblad”
I
411
4il«
Ij H 1
til I
11
T'
a
-11
jé
Naar de missie van
Brazilië.
Vrijdag 13 Maart 1325
N
i
I
■'F 5
I
I
I
-
Ij
d
EPISTEL FN EVANGELIE.
I f
KERKLIJSTEN.
ja
Weekkalender.
J I ii
Tafereelen uit het
Evangelie.
V
i
4
uit do hut cn zag een visscher in een klein
‘JJ
I
I.
al geen winter meer, hier was 't volop 'ente.
OrjJ
H.
M
i
kant van de
anderen
-■ 'I
n gretig aan die
gedronken heb-
Mis meer ronden lezen. Daar liegen we nu
on <ie ligstoelen. Zes leelijke nessimhten ge-
Mjk.
De zee tiet er uit als ’n groote zwarte
compacte massa. *n nibberkleed. waar de
l-oot maar overglijdt, en de toeschouwen» in
de zee. de stad etc.
9 Febr. ’s Morgens om 4 uur werden we
al gewekt om de haven *e zien van Rió.
Jammer, dat 't nog zoo donker was. Enfin,
spoedig kwam de zon op en zoo konden we
jc -•Schoener
haven, zou ik zeggen, kan er in de wereld
I niet zijn. Beschreven is hier ondoenlijk. Wjj!
- Z22 \z ~zzz‘zz ’i
aan. Met 'n klein mo'orbootio schoten we paar uur waeh’en vooraleer de andere Con-
DERDE ZONDAG IN DE VASTEN.
Epistel uit ben brief van den H. apostel
Pa'dus aan de Ephesiërs; V, 19.
Broeder-, zijt navolger» van God. als wel
beminde kinderen, en wandelt in de liefde,
zoo als Christus ons h» eft bemind. en zich
relven voor ons a-m G nl heeft opgedragen
tot een zoen- en sl.'whlofhr van eenen aan-
genamen geur Hoererij dan. en alle onzui
verheid. of gbrigtnrid w or ten onder u zelfs
niet genoemd gelijk Let heiligen voegt, noch
oneerbaarheid, noch ijdele woorden.
Aan een brief van den Weleerw. Pater
I.aetantius Vaske O.F.M. die dezer digen
in de missie van Brazilië gearriveerd is
ontleenen wij het volgende:
Nadat we ’n beelen tijd in de haven van
IJmuiden gelegen hadden, waar we intus-
schen nog verschillende kennissen ontmoet
ten, staken we te^en donker zee in.-Ik weet
niet of wij nu van die abnormale ongevoelige
menschen zijn, doch we gevoelden ons bij
’t aanbreken van den groeten tocht tamelijk delijk geweest zijn, om in de stad van Gods-
diensthaters voet aan wal te zetten.
'T- cc rr“. h“~'r. ~3 i gaan: ’s nachts liikt 't hier voor de tieren
de Caaarische eilanden: Tut.» Pal- wereld de laatste oordeelsdag. Dank zij Gods
i<« bewaard
en ben zonder schade de- °erste drie nachten
slapeloos doorgekomen!Jk was de Beniamin
I en kreeg dus niet de beste plaats voor ’t uit-
kiezen. Nu zijn allo ande-en vertrokken
1 en ben ik ’t ventje: slaap achter een nat en
heb een flinke luchtige kamer. Van do 3
weken die ik hier moet doorbrengen kan ik
wel profi’eeren. De lusten we"en ongeveer
tec'efl de lasten op. zooabru we! in de gaten
j zult bobben gekregen. Nu en dan maken ’n
'frater en ik samen *n uitstapje. Wij bezoe
ken Rio (20 minuten sporen van ons huis af)
Nicteroy, aan den anderen kant »an de
rustig cn gewoon.
Spoedig was er vanaf het dek niets moer
te zien. We kuierden dan naar beneden om
er den inwendigen menseb wat te versterken.
Om half 10 werd *t voor ons bedtijd. Dat een
zeereis lusten en lasten het ft was den eer
sten dag reeds zeer goed merkbaar. Ik «al V
’n klein idée’tje geven. Verbeeld IT, dat U
op ’n bovenhuis woont en beneden zich ’n
electricien gevestigd heeft. Vermoeid van
Uw werk overdag wilt IJ 's avonds .listig
gaans lapen. Maar wat is dat? Beneden
ronkt er ’n motor vin 1000 P.K., dié 7 heele de stad rond'oérên.
.5 Febr. Tot aan dezen dag krijgen we
_j heel Alkmaar niet van 1 niets anjers te zien dan lucht en water, ’«-
schandaal spreken als een motor-kerel zich I Avonds worden de passagiers nu en dan
zooiets veroorloofde? vermaakt door dans en bioscoop. Ofschoon
ter harte, dat noch hoereerder, noch ontuch
tige, noch gierigaard, hetwelk afgoderij is,
eenig deel hebbe. aan bet rijk van Christus
en van God. Niemand misleide u door ijdele
woorden; want d >or d«ze komt de gram
schap Gods over de kinderen des ongtjoofs.
Wordt dm geene detlgenooten met hen.
Want voorheen wa*rt gjj duisternis, en nu
zjjt gQ licht in den Heer Wandelt dan als
kinderen dos lichts: want de vrucht des
lichts is alle goedheid, rechtvaardigheid en
waarheid
Evangelie volgens den H. Lucas;
HEILOÓ.
Zo. 7 u. tot zek. int. half 9 v. Petrus Willi.
Leonard: 10 uur voor de parochie: te half 3
Congr. H. Familie, afd. mannen; te 7 uur Lof
en Lijdensmeditatie.
Mi 7 uur voor overl. ouders; kwart ovar
acht voor Joannes Leiding.
Di. 7 uur voor Divera Geertruida Tamis
v. Koningsbrugge; kwart over acht voor
Reinier Kraakman en Agniet Roobeek.
Wo. 7 uur voor Nic. Admiraal en hvr.
Maartje Morsch; kwart over acht voor Corn.
Pepping; te 7 uur Lof ter eere v. d. H. Jozef;
57 uur biechthooren.
Do. 7 uur voor Simon Roetjes, kwart over
acht tot zekere intentie, 10 uur voor Hel ma
ZonneveldHollenberg, te 7 uur Lof ter ecro
van den H. Jozef.
Vr. 7 uur voor Jacob Verdnin en Wilü.
Kuis, kwart over acht voor Elis. Hejjnis
Klaver, te 7 uur Kruiswegoefening.
Za. 7 uur bij de Eerw. Zusters tc-r eere van
den H. Jozef, 7 uur in de kerk voor Joan
nes Kraakman. Van 4-8 uur gelegenheid om
te biechten, te 7 uur Marhilof.
RINNEGOM.
Zo. 7 uur voor Maria Cornelia Bakker
Blankendaal. half 10 voor de parochie, 1 uur
Cat., 2 uur lijdensmeditatie.
Deze week Cat. volgens gewoonte.
Ma. 7 uur voor Joannes en Petrus l
en overl. ouders.
Di. 7 uur voor Maria Groen-Zonr.cveld.
Wo 9 uur plechtige gez. maandstond voor
Petrus Adrianns Valkering, 7 u:ir Lof ter
eere van den H. Josejdi.
Do. feestdag van St. Joseph. 7 uur gez. H.
Mis ter eere van St. Joseph. 7 uur Lof.
Vr. voor Cath. Apeldoorn —Zuurbier. Van
46 uur bieebthooren 7 uur. Kruiswegoefe
ning.
Za. 7 uur voer Gerardus Apeldoorn en Ca
tharina de Waard. Van 38 uur gelegenheid
om te biechten.
Zo a.s. om 7 uur voor Jacob Ligthart, half
10 voor de parochie.
De gebeden worden verzocht voor Maartje
KoolLevering, die met de laatste H. H.
Sacramenten der Stervenden is voorzien on
voor Mijntje AdmiraalStam. Pctru« A. Val
kering, Maria Cath. ApeldoornZuurbier,
die in den Heer zijn overleden.
IÏM MEN
Zo. Euch. dag, half acht stille H. Mis. 10
uur Hoogmis, kwart over 1 Cat.. 2 uur Lof
met Lijdensmeditatie, daarna H Familie afJ.
vrouwen.
Ma. kwart over acht gez. Jaargetijde voor
Geertje Winder.
Wo. 7 uur Lof ter eere van den H. Joseph
met Rozenhoedje
Do. kwart over acht gez. H. Mis 7 uur het
Lof ter eere van den H. Joseph met Litanie.
echt uitrusten in de vrije natuur.
Elk jaar gingen Joseph en Maria naar Je
rusalem bü het Paaschfeest. Zoolang Jezus
klein was. lieten zij hem te Nazare’h. in het
huls eener verwante of eener buurvrouw.
Maar als Hij twaalf jaar oud was, ging Hij
voor de eerste maal mee. De eerste beevaart
zou hen lang geheugen.
Zoodra de nieuwe maanna de lente-eve-
ning gezien is, komt heel Palestina in be
weging. Tegen de andere feesten Shnxen en
Loofhutten, trekt minder volk naa’ Jerusa
lem, want dan is de graan- of druivenoogst
in vollen gang; maar tegen Pascben gaat
al wat beenen heeft, ’t Is dan volop lente
en warm; de oogst staat in vollen groei, te
gen het rijpen aan; op den akker is niets te
doen.
Alle dagen gaat men met trommels en flui
ten rond m de dorpen van Galilea; de men
netten komen bijeen om de reis *o overleg-
Dan gaat hij. en hbin<m gaande wonen zij
daar. En het laatste van dien mensch wordt
erger dan het eerste. Nu gebeurde bet. ter
wijl hij dit zeide. dat eene vrouw uit de me
nigte hare stem verhief en zeide: Zalig
de schoot die u gedragen heeft, en de bor
sten. die gjj gezogen hebt. Waarop hij zeide:
Ja. maar zalig zi.rn zii. die het woord Gods
I hoeren en het onderhouden.
vrouwen de bergen af, I
gen. Weldra zakken, uit elk dorp, groote
I hoopen mannen en
de vlaktg van Esdrelon in. Achter op k>
men nog kleine groepen achterblijvers. Als
I zü binnen eenige dagen in Judea aanko-
men, zullen zij daar sommige dorpen bijna
geheel leeggeloopen vinden. Er blijft datr
nog een handvol menschen achter, meestal
bejaarden, om op de kinderen en het vee
te passen.
Voorop stappen, met lange treden, rijen
kamcelen, met mannen en vrouwen op hun
rug. Dat zijn de rijke kooplui uit de steden
aan het meer. In den volksdrora rijden ook
wel mannen te paard of op ezels, maar de
meesten gaan te voet De mannen van elk
dorp bjjeen, zoo ook de vrouwen en meis
jes. Naar de knapen wordt door de ouders
niet angstig omgezien. Zoolang zij klein
waren werd er meer mee gesleurd dan met
onze jongetjes, maar nu zjjn zij tamelijk
zelfstandig. Zij hoeven niet aan vaders
hand te ïoopen. Zij gaan met winn zij wil
len.
De reis van uit Nazareth duurt vier, vjjf
dagen; want over Samaria kunnen de pel-
grijns nu niet gaan. De Samaritanen deugen
niet tegen de Joodsche feesten. De Galile-
frs maken een omweg, 't zij door ds Jor-
daanvlakte, ’t zjj door het Overjordaansche
en trekken over Jericho naar Jerusalem op.
Die lange tocht der Galileërs ging niet met
slepende beenen. De Oosterling is in dep
grond een zwèrver gebleven; die lust tot rei
zen en verhuizen komt gereedelijk boven;
hjj moet nu en dan eens over bergen en da
len kunnen gaan, verre van zjjn bui». Op
rei» is hij op zijn best Voor ons is reizen
lastig, omdat wü te veel aangekweekte be
hoeften hebben. Voor hem niet. Met een paar
i buis doet schudden en ge in bed maar doet
- - noch opspringen. 7ou
scherts, die niet betaamt, maar wilt liever I - - -
dankzeggen. Want wet t. diu en neemt het
door ’t hreede water cn zet'en na weinige fraters ons kwamen afhalen. Eindelijk doken
oogenblikken. voor ’t eerst van ons leven, ze op: 8. Paulus Stein, tie Oud-Provinciaal,
den voet op Spaanschen grond. Hier was ’t nn nog 3 k 4 andere paters, allemaal reeds
Oud-Braziliancn. 's Middags bracht Ie auto
ons naar Carcadura, ’n voorstand van Rio,
waar onze fraters een residente hebben.
haven, het lustoord van de groote stad. San
Sitveln, de deftige wijken hoog tegen de
Itergen aan, of ’n andere zeer schoone streek.
Buiten de gewone orde valt mij dit te beurt,
omdat ik 3 weken oponthoud heb. Den ?Sen
Februari ga ik naar m’n eigenlijke p'aats:
Theofohijo Ottoni. 4 dagen op zee en 2 dagen
sporen. Alles gaat hier in 't groot. Geen
mensch die zal zeggen: Jongen, joneen, dat
is nog ’n heel eind uit de buurt. Voor Bra
zilië is «lat ook heel gewoou. Daar in Tl.co-
foliho Ottoni is werk aan den winkel. S0O00
parochianen op ’n uitgestrektheid van ong.
geheel NederlaixL 't Is jammer, dat L’ «an 't
nemen. Hoogstens kunt U op ’t hurst van
laatste stuk van de r; is niet kunt ver-
Maart hierover liericht ontvangen. Het pa
rool is dus: geduld hebben en niet lenken
aan een brief, die een of twee >gen noedig
heeft om over te komen.
Mgn adres is: Convento «los Franciscano’,
Theofoliho Qttoni, Minas Brasi).
de zedelijkheid op de ze<-bootcn veel te wen-
schen schijnt over te laten, gflng ’t er n«-ijes
toe. Op zoo’n grooten boot vergeten d» men
schen vanzelf dat ze van O. L. Heer afhan
gen cn voelen zich heelemaal veilig.
Na 'n das: of zeven- land, de St. l’anlus-
rots, Strafkolonie voor Brazilianen. Niet
lang daarna Pernambuco, ’s Morgens keek ik
pzf Ia lm# An nnn «.—I.LI—i_
bootje op de zee rondzwalken. Wat die lui
durven! Twee balken met een dwarshout
aan elkaar gespijkerd, een zei! er boven op
en klaar is Kees!
Het begon hier en daar al eredueht warm
te worden. Bij ’t in- en uitladen der 2O«vle-
ren trokken de negers ons aller bewondering.
De zwaarste koffers dragen ze op hun hoofd
weg en ze zien er niets in om ze 10 a 11 minu
ten hij wjjze vau zonnescherm er bovenop te
houden.
6 Febr. Aaukomst in Bahia, eveneens een
Bjaziliaansche stad, zooals Pernambuco.
Eigenlijk zijn er 3 steden, boven elkaar ge
bouwd. Een neger nam ons mee in zijn zeil-
I boot en na 30 minuten sprongen we op de
i kade. Een lift bracht ons in eenige seconden
80 meter hooger. naar de boven-stad. Hier
waar
wc allerhartelijkst ontvangen werrten en ook
eenige bekenden aantroffen van Blei .-rheide
en Herzogenrath. Spoedig moesten we weer
naar boord terug. Vanaf de bovenstad had
den we een schitterend gezicht op de haven,
i-wi uiaar uvergpj'iv, vu 'ie ■uesciiuuwers in -1-- i
die groote eenzaamheid zjjn voor ’t grootste
deel echte boemannen, ongure zwartkijken-
de menschen. i
24 Jan. Hè! hè! dat was ’n heele opfris-
sching. Die akelige Golf van Biskaye zijn «tonder der Schepping zien,
wij door. In den frisse eb en morgen voer .ie
boot lang» de rotsige Snaansche kust, en v
legde om 11 uur in de haven van Corogna i we zoo vroeg in Rio waren moesten wo ’n
OFFICIEEL KERKBERICHT
28 Jan. Na tw-ee da-en varen, komen we
aan een van
mas. Op de kade stonden al een heelo hoop gennde heb ik m’n zelfbeboerschin.
jongens klaar om hun zwemkunst te v-.-itoo-
nen door ’t te voorschijn halen van de cen
ten. die vanaf de bont in zee gegooid wer
den. Dat scheen echter piet naar den zin te
zijn v/zekeren poli’ie-agent. want een v. hen
kreeg met een stok geducht op z’n Idoote
baadje. Voor 4.50 werden we aan wal ge
bracht en konde we 'n paar uur met een auto
IlIm a
mende, vindt hij het geveegd en versierd.
In een glazen hotel dronken we voor weinig
geld *n heerlijk potje bier.
Vanaf dezen dag was alle pjjn vergeten. Menschen, menschen, Amsterdam is ’n aardig
Onze ..zeeziekte” behoorde tot 't verleden. drukke en mooie stad, maar Rio spant verre-
25. Jan. Toen de morgen aanbrak lagen
we in de haven van Vi<ro.. een stad, die in
een halven cirkel te-en Je Jiqrgen Is aange-
bouwd. Als ’t wat lichter woreji. fruit
handelaars en kooplieden in allerlei snuisterij
en aan boord, 't Ia leuk om al dat gezwetst
en gezwaai van dat volk te zien. Razen en
«•belden kunnen ze van heb-ik-jou-.iaar.
Middags lag de boot alweer in 'n ander
stadje Leixocs. Veel passagiers moesten
hier aan boord. Wat gingen die kleine boot
jes geweldig op en néér (3 a 4 Meter!) Geen
wonder dat verscheidene menschen al zeeziek
wa-en voordat ze goed en wel aan r-oord
waren.
26 Jan. Voor Lissabon. Zoo gezien, vanuit
den Taag, hood de stad geen bijzonder
mooien aanblik. Vooral ’t lood en grijs van
al die rechthoekige huizen deed minder aan
genaam aan. Voor ons zou ’t onverantwoor-
met uitbundigheid eu rumoer. Het genot van
etille, stemmige rust beseffen zij niet.
Onze buitenmenschcn we], althans op de
dorpen die veraf van de steden liggen. Daar
kunnen zij pratend of droomend een halven
dag in de hooiwei zitten, of door de akkers
W’elnu, wjj „zeelui” hebben dat ondervon
den en we hebben niet in ’t minst geprotes
teerd!! Wel^’n bewjjs, dat 'n mensch veel
kan verdragen, mits.... liij ziju eigen zin
maar kan doen.
22 Jan. Om 5 uur begonnen met de H.
Mis waren we om 7 uur met alles klaar. De
voorafgegane slapelooze naeJit had ons toch
niet al te zeer vermoeid. 'Om elf uur kwam
Southampton in zicht. Een onbezorgde fees
telijke lentedag gelijk! Een water-vliegma-
cbine dartelde in ’t water, grootere cn klei
nere booten voeren rondom. Alles was over
goten met een rustig stralend zon lelieht.
Om 1 uur ’s middags vertrokken we naar
Cherbourg. *TDe tocht door ’t Kanaal had
me een portie eten in zee doen werpen!)
23 Jan. De tweede naobt was veel l<eter
dan de eerste. De H. Mis van ’s morgens i
deed me ee.hter doodangsten uitstaan. Dbor
’t deinen der boot was ik minder ,Jrisch”
en toen ik klaar was moest ik aanstonds
naar boven. Of de maag van streek gebracht
was door 't schudden ’s nachts of lat wo
werkelijk patiënten waren van zeeziekte: ik
was niet fiks, en de anderen zeker niet min
der. We waren v. ’t zelfde eene gevoelen, dat
als de deining niet minder werd, we geen H j j8 et>n Duilseh Franciseanerklooèter’
kermispret van een paar weken.
Voor elke groep pit gaart trommelaars,
die met geweld roffelen; bij elke groep wordt
op fluiten gespeeld, in de handen geklapt,
gelachen en pret gemaakt; en bij het inko
men van een dorp gezongen:
,,Tk verblijdde mjj als men mjj zegde:
luiten wjj naar het huis des Hoeren op
gaan!
Wjj staan bij uw poorten, o Jerusalem!
Jerusalem is gebouwd als een welgeorden
de stad.
Daarheen gaan de stammen op de stam
men d“>e Heeren
Naar Israël» getuigenis, om den Naam des
Hoeren te loven.”
Bekommernissen zijn thuis gebleven; de
oogst staat op rjjpen hij zal van’elf groeten
onder ’s Heeren zegen, men hoeft maar te
wachten en blijde te zjjn Het weder is goed,
lenteweder. Wel niet de jeugdige frlschte
van onze lente want die bestaat in Palestina
niet: maar 't is nog niet de brandende zo
merhitte. Het land was mooi; graan in alle
dalen, op alle heuvelen; druivenranken op de
hellingen, en kleurige toodo en gele bloe
men op de berekammen.
Jesus’ jonge oogen moeten
schuldeloozo volksvreugde
ben.
Al» zij te Jerusalem aankwamen, wemeWn
de stad al van vreemdelingen. Joden uit
Alexandria, Klein-Azië en van de eilanden;
djee, wat kaas, vruchten, een slakrop, i niet hun korten Griekschen lijfrok aan: Jo-
kruikje olijfolie, kan hij beet den weg deu uit Arabië, met donkere gezichten en
wijde, bruine mantels; Joodsche kooplieden
uit de kuststeden, met zware lederen geld
beurzen aan den gordel, die tevens zaken
kwamen doen met de Jerusalemsche bankiers
Joodsche slavendrijvers uit Nabat'-a, met jon
ge knapen bij zich, die zy aan de Jerulam-
sebe rijken kwamen versjacheren: herders uit
de Judeesche woestijn, met schapenvellen op
den rug, die begeerig rondkeken naar de mar
meren huizen en de kleerenwinkels; boertjes
en landlieden uit Noord-Galilea en uit Jndea,
die niet-te-huis door de straten drentelden.
Karavanen ruiters per kameel, te paard en
per ezel drongen langzaam vooruit, dwars
door het volk, in de enge straten. De ouders
en Jesus drongen zich dan tegen de muren
of schuilden in een deurgat om niet verplet
terd of geschaafd te worden.
In die dagen waren de inwoners van Jeru
salem heel gastvrij, meer dan op andere tij
den. Alle beschikbare kamers waren afge
staan voor de vreemden. Er lagen matten, ta
pijten en kussens op den vloer; de gasten
brachten mondkost mee, aten en dronken, en
sliepen op den vloer.
Bruine tenten stonden gespannen, overal,
onder de olijf hoornen, tusschen de huizen be
noorden de stad, op den Olijfberg, tusschen
de velden ten Zuiden en Westen. Ezels, muil
ezels, paarden stonden er aan staken vast
gebonden; kameelen lagen op den grond.
En steeds kwamen over alle bergen versche
karavanen gekropen, en riepen en juichten
en zongen;
„Laten wjj naar ’t huis des Heeren opgajuu
Wjj staan bij uw poorten, o Jerusalem!
10. 15 Maart. Derde van de Vasten.
MA. van den dag.
DL H. Gertrndis, dochter van den zaligen
Pepijn van Landen, hofmejjer (bestuurder
der Koninklijke hofbeambten) van den
Frankischen koning Dagobert, en de H.
Itta (of Iduberga), die ’n zuster was van
den H. Moduald bis», v. Trier. De H. Itta
weduwe geworden, veranderde haar kas
teel te Njjvel, op raad van St. Arnand,
bis», v. Maastricht, in ’n klooster en ont
ving uit de handen van dezen bisschop
zelve de kloostersluier en werd alzoo de
eerste, abdis. Geertrui, die zich van hare
prille jaren aan haren Go-idelijken Bruide
gom had toegewjjd, sloeg de schitterend
ste huwelijksaanzoeken af en volgde haar
moeder in het klooster en werd haar op
volgster als abdis. Zjj kende door 't voort
durend lezen der H. Schrift deze bijna ge
heel vau buiten en kon, verlicht door den
H. Geest de diepste zin daarvan aan hare
verbaasde toehoorsters verklaren. Zij ijver
de voor het stichten en versieren van ker
ken, waartoe zij een groot deel harer be
zittingen besteedde; muntte uit in liefda
digheid en gastvrijheid, stichtte naast haar
klooster ’n gastenhuis. Voor ziehzelve was
ze streng en beoefende het nachtwaken en
vasten. Hare bediende verEêêrde eens in
groot gevaar van op zee te vergaan. Zij
■fepen Geertnidis aan en werden gered. Zjj
wordt vereerd als beschermster der reizi
gers.
In de middeleeuwen heette de vriend-
schapsdronk die de pelgrims, reizigers of
krijgslieden werd toegedronken op ’n be
houden reis, SJnte Geertenmmne, 't woord
minne” beteekent volgens zijn oorsprong
edenken. *t Is dus ’n dronk ter eere van.
inte Geerten, welke vrienden elkaar toe
drinken om elkaar ’n goede reis, onder
de bescherming van Gertrudis, toe te wen
netten We lezen in de Vaderl. Gesch. dat
Gijsbrecht van Amstel in 1296 graaf Floris
vermoordde, na huichelachtig hem de
„Sinte Geertenminne” te hebben toege-
dronken
Zij stierf op den feestdag van St. Pa-
trick, gelijk haar voorspeld was.
Heden gedachtenis II. Patricius (Patrick)
Biss, en BeL, is Apostel van Nederland,
dat door hem tut het Ka tb. geloof werd
öekeerd, 5c eeuw. I
WO. Feest van het Mirakel van het Allezh.
Sacr. te Amsterdam in 1345.
G-ed. H. Cyrillug. Biss. v. Jerusalem,
Belijder en Kerkleeraar, gest. 386.
DO. Feest H. Joseph, Bruidegom der
Maagd. Dag van devotie.
VR. H. Wulfram Biss. en Bel., Frankisch edel
man kwam naar ons land en predikte ook
te Medemblik waar Radboud de gevrees
de koning der Friezen zetelde. Gest. 720.
ZA. H. Benedictus geb. te Nurcia in Italië,
stichter van het monnikenwezen in het
Westen. Legde zich to Subiaco in ’n grot
‘.oe op de heiligheid, stichtte twaalf kloos
ters, begaf zich ten slotte naar de Monte
Cassino. Gest. 543.
HIJ WAS HUN ONDERDANIG.
VII.
Daags te voren had de huisvrouw die ge
rechten gebraden of gekookt en ze warm
gehouden door ze onder
stroo of wol te zetten
In den namiddag was er weer dienst in
de synagoge, maar korter dan ’s morgens
gelijk wjj ’s namiddags vesper^ of lof heb
ben.
De sabbatrust werd ernstig opgenomen.
De vromen zouden niets gedaan hebben wat
van verre maar op arbeid geleek. Zij maten
angstvallig uit, welke beweging van handen
of voeten de sabbatrust stoorde. Zjj durfden
een kranke slechts helpen, als e- doodsge
vaar was. andi rs kon hjj maar wachten; met
gebroken armen of beenen bleven zjj zitten
tot ’s avonds, als de zon onderging: waren
er Immers geen zes dagen om te genezen?
Ging men aan den wandel, dan werd nauw
keurig uitgemeten, dat men niet meer dan
tweeduizend ellen verre ging:, dat was de
geoorloofde sabb&tweg.
De gewone Galileeërs zagen nu juist zoo
nauw niet; zjj reisden noch arbeidden, maar
vonden geen bezwaar in kleinigheden en
durfden in ’t veld een paar korenaren pluk
ken en uitrafelen, tot groote ergernis der
kwezelaars.
Die sabbatrust was echter niet vervelend
voor de meneeben van Nazareth De Oosterij
hnge® luieren nogal gaarne; zjj zitten graag
bijeen te keuvelen of te mijmeren. Daar be-
ÊDjpen onze hedendaagsche stadsmenschen
van. Voor hen moet rust samengaan
•’ft Mvzxsiwvri alvvvUj \»l UWI «Jt. dKKl IB
slenteren, naar den oogst zien, en genot heb
beu van dit niets-doen.
wat kleeren, vlas, j Zoo ook konden de Galileescbe dorpelin-
I gen onze drinkgelagen en ons feestgeschater
missen. Zjj slenterden door hun korenvelden
of hieven in het dorp. Mannen zaten neerge
hurkt in een rjj tegen een muur, of in Je
ronde onder de hoornen; de vrouwen en
meisjes, met hare kleurige kleeren zaten on-’
der olijfboomen bijeen; de kinderen dansten
een rondedans of speelden met schaapjes en
geitjes.
Dat was
w«-g de kroon. Schitterende winkels clec-
trische trams, kortom lip-top modern. Maar
wat was ’t «annl ’t Was alsof wc door een
hcctcluchtoven reden. We waren betrekkelftk
Juclrtig gekleed Dat wa» maar gelukkig ook.
In farcadura ’n feestelijk onthaal.
We wa-en ongeveer met 12 man! De eerste
nachten hier zal ik echter nooit van mifn
leven verge’en. Ik sliep in een vertrek
waar de zon den gebeelen dag op had
staan te b-anden. Daarom afgriiseliik heet.
Daarbij deden de mngt-en een flinken aan
val on miin armen en beenen. die tot nu toe
de versiering draren van talriikc buiten en
beten. Wat ook nog een van «Ie ergste din
gen was: buiten was 't een helsch xtrdee].
Vooreerst gaan bier dagelijks ruim 2<<i) trei
nen voorhjj. zoodat iemand daarvan alleen
geen oog dicht zou kunnen doen. Verder
was 't een leven (onbe'rriinelijk. maar waar!)
van honden, katten, kippen en hanen. Jie
ieder voor zich hun best deden. Om kort te
In dien tijde diecf Jesus eenen duivel uit,
die stom En als Hji den duivel Had uit
gedreven. sprak de stomme, en de scharen
waren ver-vonderd. Maar eenigen van ben
zeiden: Hjj drijft den duivel uit dour Beël
zebub, den vorst der duivel :n En sudenn,
om Hem te beproeven, begeerden van hem
een toeken uit den hemt) Maar Hjj. hunne
gedachten ziende, zeide bun: Alle rijk, dat
in zich zelf verdeeld is. zal verwoest wor
den. en het eene buis zal op bet andere val
len. Indien dan ook de’satan tegen zich zei-
ven verdeeld is. hoe zal zjjn rjjk blijven
staan? wjjl gij zegt, dat ik door Beëlzebub
de duivelen uitdrijf, door wien drjjven uwe
kinderen ze uit? Daarom zullen die uwe
rechters zjjn. Maar, indien ik door den vin
ger Gods de duivelen uitdrjjf. dan is waar
lijk het rijk Gods tot u gekomen. Als een
welgewapende zjjn hof bewaart, dan is al
les. wat hjj bezit, in vrede. Maar indien
iemand sterker dan hij hem overvalt en
overwint, dan neemt bij al de wapenen, waar
op hij vertrouwde, weg. en deelt den buit
uit. Die niet met mjj is. is tegen mjj: en die
niet met mjj vergadert, die verstrooit
Wanneer de onzuivere geest van den
mensch is uitgegaan, doorwandclt hij water- i
looze plaatsen, en zoekt rust, en die niet vin
dende. zegt hjj: Ik zal wederkeeren tot mijn
huis, waar ik hen uitgegaan. En daar ko-
broodjes, wat kaas, vruchten, een slakrop,
een 1-«:»«-»-•- «-u j—
op; al» hjj avonds geen onderdak heeft, i
slaapt hij rustig in zijn mantel, op den grond
onder den blooten hemel.
Die beevaart is voor de luidruchtige Ga-
lileërs pen behaaglijke ontspanning een echte
handvol menschen achter, meestal
e’