■b II I van het „Noord-Hollandsch Dagblad” I 411 4il« Ij H 1 til I 11 T' a -11 jé Naar de missie van Brazilië. Vrijdag 13 Maart 1325 N i I ■'F 5 I I I - Ij d EPISTEL FN EVANGELIE. I f KERKLIJSTEN. ja Weekkalender. J I ii Tafereelen uit het Evangelie. V i 4 uit do hut cn zag een visscher in een klein ‘JJ I I. al geen winter meer, hier was 't volop 'ente. OrjJ H. M i kant van de anderen -■ 'I n gretig aan die gedronken heb- Mis meer ronden lezen. Daar liegen we nu on <ie ligstoelen. Zes leelijke nessimhten ge- Mjk. De zee tiet er uit als ’n groote zwarte compacte massa. *n nibberkleed. waar de l-oot maar overglijdt, en de toeschouwen» in de zee. de stad etc. 9 Febr. ’s Morgens om 4 uur werden we al gewekt om de haven *e zien van Rió. Jammer, dat 't nog zoo donker was. Enfin, spoedig kwam de zon op en zoo konden we jc -•Schoener haven, zou ik zeggen, kan er in de wereld I niet zijn. Beschreven is hier ondoenlijk. Wjj! - Z22 \z ~zzz‘zz ’i aan. Met 'n klein mo'orbootio schoten we paar uur waeh’en vooraleer de andere Con- DERDE ZONDAG IN DE VASTEN. Epistel uit ben brief van den H. apostel Pa'dus aan de Ephesiërs; V, 19. Broeder-, zijt navolger» van God. als wel beminde kinderen, en wandelt in de liefde, zoo als Christus ons h» eft bemind. en zich relven voor ons a-m G nl heeft opgedragen tot een zoen- en sl.'whlofhr van eenen aan- genamen geur Hoererij dan. en alle onzui verheid. of gbrigtnrid w or ten onder u zelfs niet genoemd gelijk Let heiligen voegt, noch oneerbaarheid, noch ijdele woorden. Aan een brief van den Weleerw. Pater I.aetantius Vaske O.F.M. die dezer digen in de missie van Brazilië gearriveerd is ontleenen wij het volgende: Nadat we ’n beelen tijd in de haven van IJmuiden gelegen hadden, waar we intus- schen nog verschillende kennissen ontmoet ten, staken we te^en donker zee in.-Ik weet niet of wij nu van die abnormale ongevoelige menschen zijn, doch we gevoelden ons bij ’t aanbreken van den groeten tocht tamelijk delijk geweest zijn, om in de stad van Gods- diensthaters voet aan wal te zetten. 'T- cc rr“. h“~'r. ~3 i gaan: ’s nachts liikt 't hier voor de tieren de Caaarische eilanden: Tut.» Pal- wereld de laatste oordeelsdag. Dank zij Gods i<« bewaard en ben zonder schade de- °erste drie nachten slapeloos doorgekomen!Jk was de Beniamin I en kreeg dus niet de beste plaats voor ’t uit- kiezen. Nu zijn allo ande-en vertrokken 1 en ben ik ’t ventje: slaap achter een nat en heb een flinke luchtige kamer. Van do 3 weken die ik hier moet doorbrengen kan ik wel profi’eeren. De lusten we"en ongeveer tec'efl de lasten op. zooabru we! in de gaten j zult bobben gekregen. Nu en dan maken ’n 'frater en ik samen *n uitstapje. Wij bezoe ken Rio (20 minuten sporen van ons huis af) Nicteroy, aan den anderen kant »an de rustig cn gewoon. Spoedig was er vanaf het dek niets moer te zien. We kuierden dan naar beneden om er den inwendigen menseb wat te versterken. Om half 10 werd *t voor ons bedtijd. Dat een zeereis lusten en lasten het ft was den eer sten dag reeds zeer goed merkbaar. Ik «al V ’n klein idée’tje geven. Verbeeld IT, dat U op ’n bovenhuis woont en beneden zich ’n electricien gevestigd heeft. Vermoeid van Uw werk overdag wilt IJ 's avonds .listig gaans lapen. Maar wat is dat? Beneden ronkt er ’n motor vin 1000 P.K., dié 7 heele de stad rond'oérên. .5 Febr. Tot aan dezen dag krijgen we _j heel Alkmaar niet van 1 niets anjers te zien dan lucht en water, ’«- schandaal spreken als een motor-kerel zich I Avonds worden de passagiers nu en dan zooiets veroorloofde? vermaakt door dans en bioscoop. Ofschoon ter harte, dat noch hoereerder, noch ontuch tige, noch gierigaard, hetwelk afgoderij is, eenig deel hebbe. aan bet rijk van Christus en van God. Niemand misleide u door ijdele woorden; want d >or d«ze komt de gram schap Gods over de kinderen des ongtjoofs. Wordt dm geene detlgenooten met hen. Want voorheen wa*rt gjj duisternis, en nu zjjt gQ licht in den Heer Wandelt dan als kinderen dos lichts: want de vrucht des lichts is alle goedheid, rechtvaardigheid en waarheid Evangelie volgens den H. Lucas; HEILOÓ. Zo. 7 u. tot zek. int. half 9 v. Petrus Willi. Leonard: 10 uur voor de parochie: te half 3 Congr. H. Familie, afd. mannen; te 7 uur Lof en Lijdensmeditatie. Mi 7 uur voor overl. ouders; kwart ovar acht voor Joannes Leiding. Di. 7 uur voor Divera Geertruida Tamis v. Koningsbrugge; kwart over acht voor Reinier Kraakman en Agniet Roobeek. Wo. 7 uur voor Nic. Admiraal en hvr. Maartje Morsch; kwart over acht voor Corn. Pepping; te 7 uur Lof ter eere v. d. H. Jozef; 57 uur biechthooren. Do. 7 uur voor Simon Roetjes, kwart over acht tot zekere intentie, 10 uur voor Hel ma ZonneveldHollenberg, te 7 uur Lof ter ecro van den H. Jozef. Vr. 7 uur voor Jacob Verdnin en Wilü. Kuis, kwart over acht voor Elis. Hejjnis Klaver, te 7 uur Kruiswegoefening. Za. 7 uur bij de Eerw. Zusters tc-r eere van den H. Jozef, 7 uur in de kerk voor Joan nes Kraakman. Van 4-8 uur gelegenheid om te biechten, te 7 uur Marhilof. RINNEGOM. Zo. 7 uur voor Maria Cornelia Bakker Blankendaal. half 10 voor de parochie, 1 uur Cat., 2 uur lijdensmeditatie. Deze week Cat. volgens gewoonte. Ma. 7 uur voor Joannes en Petrus l en overl. ouders. Di. 7 uur voor Maria Groen-Zonr.cveld. Wo 9 uur plechtige gez. maandstond voor Petrus Adrianns Valkering, 7 u:ir Lof ter eere van den H. Josejdi. Do. feestdag van St. Joseph. 7 uur gez. H. Mis ter eere van St. Joseph. 7 uur Lof. Vr. voor Cath. Apeldoorn —Zuurbier. Van 46 uur bieebthooren 7 uur. Kruiswegoefe ning. Za. 7 uur voer Gerardus Apeldoorn en Ca tharina de Waard. Van 38 uur gelegenheid om te biechten. Zo a.s. om 7 uur voor Jacob Ligthart, half 10 voor de parochie. De gebeden worden verzocht voor Maartje KoolLevering, die met de laatste H. H. Sacramenten der Stervenden is voorzien on voor Mijntje AdmiraalStam. Pctru« A. Val kering, Maria Cath. ApeldoornZuurbier, die in den Heer zijn overleden. IÏM MEN Zo. Euch. dag, half acht stille H. Mis. 10 uur Hoogmis, kwart over 1 Cat.. 2 uur Lof met Lijdensmeditatie, daarna H Familie afJ. vrouwen. Ma. kwart over acht gez. Jaargetijde voor Geertje Winder. Wo. 7 uur Lof ter eere van den H. Joseph met Rozenhoedje Do. kwart over acht gez. H. Mis 7 uur het Lof ter eere van den H. Joseph met Litanie. echt uitrusten in de vrije natuur. Elk jaar gingen Joseph en Maria naar Je rusalem bü het Paaschfeest. Zoolang Jezus klein was. lieten zij hem te Nazare’h. in het huls eener verwante of eener buurvrouw. Maar als Hij twaalf jaar oud was, ging Hij voor de eerste maal mee. De eerste beevaart zou hen lang geheugen. Zoodra de nieuwe maanna de lente-eve- ning gezien is, komt heel Palestina in be weging. Tegen de andere feesten Shnxen en Loofhutten, trekt minder volk naa’ Jerusa lem, want dan is de graan- of druivenoogst in vollen gang; maar tegen Pascben gaat al wat beenen heeft, ’t Is dan volop lente en warm; de oogst staat in vollen groei, te gen het rijpen aan; op den akker is niets te doen. Alle dagen gaat men met trommels en flui ten rond m de dorpen van Galilea; de men netten komen bijeen om de reis *o overleg- Dan gaat hij. en hbin<m gaande wonen zij daar. En het laatste van dien mensch wordt erger dan het eerste. Nu gebeurde bet. ter wijl hij dit zeide. dat eene vrouw uit de me nigte hare stem verhief en zeide: Zalig de schoot die u gedragen heeft, en de bor sten. die gjj gezogen hebt. Waarop hij zeide: Ja. maar zalig zi.rn zii. die het woord Gods I hoeren en het onderhouden. vrouwen de bergen af, I gen. Weldra zakken, uit elk dorp, groote I hoopen mannen en de vlaktg van Esdrelon in. Achter op k> men nog kleine groepen achterblijvers. Als I zü binnen eenige dagen in Judea aanko- men, zullen zij daar sommige dorpen bijna geheel leeggeloopen vinden. Er blijft datr nog een handvol menschen achter, meestal bejaarden, om op de kinderen en het vee te passen. Voorop stappen, met lange treden, rijen kamcelen, met mannen en vrouwen op hun rug. Dat zijn de rijke kooplui uit de steden aan het meer. In den volksdrora rijden ook wel mannen te paard of op ezels, maar de meesten gaan te voet De mannen van elk dorp bjjeen, zoo ook de vrouwen en meis jes. Naar de knapen wordt door de ouders niet angstig omgezien. Zoolang zij klein waren werd er meer mee gesleurd dan met onze jongetjes, maar nu zjjn zij tamelijk zelfstandig. Zij hoeven niet aan vaders hand te ïoopen. Zij gaan met winn zij wil len. De reis van uit Nazareth duurt vier, vjjf dagen; want over Samaria kunnen de pel- grijns nu niet gaan. De Samaritanen deugen niet tegen de Joodsche feesten. De Galile- frs maken een omweg, 't zij door ds Jor- daanvlakte, ’t zjj door het Overjordaansche en trekken over Jericho naar Jerusalem op. Die lange tocht der Galileërs ging niet met slepende beenen. De Oosterling is in dep grond een zwèrver gebleven; die lust tot rei zen en verhuizen komt gereedelijk boven; hjj moet nu en dan eens over bergen en da len kunnen gaan, verre van zjjn bui». Op rei» is hij op zijn best Voor ons is reizen lastig, omdat wü te veel aangekweekte be hoeften hebben. Voor hem niet. Met een paar i buis doet schudden en ge in bed maar doet - - noch opspringen. 7ou scherts, die niet betaamt, maar wilt liever I - - - dankzeggen. Want wet t. diu en neemt het door ’t hreede water cn zet'en na weinige fraters ons kwamen afhalen. Eindelijk doken oogenblikken. voor ’t eerst van ons leven, ze op: 8. Paulus Stein, tie Oud-Provinciaal, den voet op Spaanschen grond. Hier was ’t nn nog 3 k 4 andere paters, allemaal reeds Oud-Braziliancn. 's Middags bracht Ie auto ons naar Carcadura, ’n voorstand van Rio, waar onze fraters een residente hebben. haven, het lustoord van de groote stad. San Sitveln, de deftige wijken hoog tegen de Itergen aan, of ’n andere zeer schoone streek. Buiten de gewone orde valt mij dit te beurt, omdat ik 3 weken oponthoud heb. Den ?Sen Februari ga ik naar m’n eigenlijke p'aats: Theofohijo Ottoni. 4 dagen op zee en 2 dagen sporen. Alles gaat hier in 't groot. Geen mensch die zal zeggen: Jongen, joneen, dat is nog ’n heel eind uit de buurt. Voor Bra zilië is «lat ook heel gewoou. Daar in Tl.co- foliho Ottoni is werk aan den winkel. S0O00 parochianen op ’n uitgestrektheid van ong. geheel NederlaixL 't Is jammer, dat L’ «an 't nemen. Hoogstens kunt U op ’t hurst van laatste stuk van de r; is niet kunt ver- Maart hierover liericht ontvangen. Het pa rool is dus: geduld hebben en niet lenken aan een brief, die een of twee >gen noedig heeft om over te komen. Mgn adres is: Convento «los Franciscano’, Theofoliho Qttoni, Minas Brasi). de zedelijkheid op de ze<-bootcn veel te wen- schen schijnt over te laten, gflng ’t er n«-ijes toe. Op zoo’n grooten boot vergeten d» men schen vanzelf dat ze van O. L. Heer afhan gen cn voelen zich heelemaal veilig. Na 'n das: of zeven- land, de St. l’anlus- rots, Strafkolonie voor Brazilianen. Niet lang daarna Pernambuco, ’s Morgens keek ik pzf Ia lm# An nnn «.—I.LI—i_ bootje op de zee rondzwalken. Wat die lui durven! Twee balken met een dwarshout aan elkaar gespijkerd, een zei! er boven op en klaar is Kees! Het begon hier en daar al eredueht warm te worden. Bij ’t in- en uitladen der 2O«vle- ren trokken de negers ons aller bewondering. De zwaarste koffers dragen ze op hun hoofd weg en ze zien er niets in om ze 10 a 11 minu ten hij wjjze vau zonnescherm er bovenop te houden. 6 Febr. Aaukomst in Bahia, eveneens een Bjaziliaansche stad, zooals Pernambuco. Eigenlijk zijn er 3 steden, boven elkaar ge bouwd. Een neger nam ons mee in zijn zeil- I boot en na 30 minuten sprongen we op de i kade. Een lift bracht ons in eenige seconden 80 meter hooger. naar de boven-stad. Hier waar wc allerhartelijkst ontvangen werrten en ook eenige bekenden aantroffen van Blei .-rheide en Herzogenrath. Spoedig moesten we weer naar boord terug. Vanaf de bovenstad had den we een schitterend gezicht op de haven, i-wi uiaar uvergpj'iv, vu 'ie ■uesciiuuwers in -1-- i die groote eenzaamheid zjjn voor ’t grootste deel echte boemannen, ongure zwartkijken- de menschen. i 24 Jan. Hè! hè! dat was ’n heele opfris- sching. Die akelige Golf van Biskaye zijn «tonder der Schepping zien, wij door. In den frisse eb en morgen voer .ie boot lang» de rotsige Snaansche kust, en v legde om 11 uur in de haven van Corogna i we zoo vroeg in Rio waren moesten wo ’n OFFICIEEL KERKBERICHT 28 Jan. Na tw-ee da-en varen, komen we aan een van mas. Op de kade stonden al een heelo hoop gennde heb ik m’n zelfbeboerschin. jongens klaar om hun zwemkunst te v-.-itoo- nen door ’t te voorschijn halen van de cen ten. die vanaf de bont in zee gegooid wer den. Dat scheen echter piet naar den zin te zijn v/zekeren poli’ie-agent. want een v. hen kreeg met een stok geducht op z’n Idoote baadje. Voor 4.50 werden we aan wal ge bracht en konde we 'n paar uur met een auto IlIm a mende, vindt hij het geveegd en versierd. In een glazen hotel dronken we voor weinig geld *n heerlijk potje bier. Vanaf dezen dag was alle pjjn vergeten. Menschen, menschen, Amsterdam is ’n aardig Onze ..zeeziekte” behoorde tot 't verleden. drukke en mooie stad, maar Rio spant verre- 25. Jan. Toen de morgen aanbrak lagen we in de haven van Vi<ro.. een stad, die in een halven cirkel te-en Je Jiqrgen Is aange- bouwd. Als ’t wat lichter woreji. fruit handelaars en kooplieden in allerlei snuisterij en aan boord, 't Ia leuk om al dat gezwetst en gezwaai van dat volk te zien. Razen en «•belden kunnen ze van heb-ik-jou-.iaar. Middags lag de boot alweer in 'n ander stadje Leixocs. Veel passagiers moesten hier aan boord. Wat gingen die kleine boot jes geweldig op en néér (3 a 4 Meter!) Geen wonder dat verscheidene menschen al zeeziek wa-en voordat ze goed en wel aan r-oord waren. 26 Jan. Voor Lissabon. Zoo gezien, vanuit den Taag, hood de stad geen bijzonder mooien aanblik. Vooral ’t lood en grijs van al die rechthoekige huizen deed minder aan genaam aan. Voor ons zou ’t onverantwoor- met uitbundigheid eu rumoer. Het genot van etille, stemmige rust beseffen zij niet. Onze buitenmenschcn we], althans op de dorpen die veraf van de steden liggen. Daar kunnen zij pratend of droomend een halven dag in de hooiwei zitten, of door de akkers W’elnu, wjj „zeelui” hebben dat ondervon den en we hebben niet in ’t minst geprotes teerd!! Wel^’n bewjjs, dat 'n mensch veel kan verdragen, mits.... liij ziju eigen zin maar kan doen. 22 Jan. Om 5 uur begonnen met de H. Mis waren we om 7 uur met alles klaar. De voorafgegane slapelooze naeJit had ons toch niet al te zeer vermoeid. 'Om elf uur kwam Southampton in zicht. Een onbezorgde fees telijke lentedag gelijk! Een water-vliegma- cbine dartelde in ’t water, grootere cn klei nere booten voeren rondom. Alles was over goten met een rustig stralend zon lelieht. Om 1 uur ’s middags vertrokken we naar Cherbourg. *TDe tocht door ’t Kanaal had me een portie eten in zee doen werpen!) 23 Jan. De tweede naobt was veel l<eter dan de eerste. De H. Mis van ’s morgens i deed me ee.hter doodangsten uitstaan. Dbor ’t deinen der boot was ik minder ,Jrisch” en toen ik klaar was moest ik aanstonds naar boven. Of de maag van streek gebracht was door 't schudden ’s nachts of lat wo werkelijk patiënten waren van zeeziekte: ik was niet fiks, en de anderen zeker niet min der. We waren v. ’t zelfde eene gevoelen, dat als de deining niet minder werd, we geen H j j8 et>n Duilseh Franciseanerklooèter’ kermispret van een paar weken. Voor elke groep pit gaart trommelaars, die met geweld roffelen; bij elke groep wordt op fluiten gespeeld, in de handen geklapt, gelachen en pret gemaakt; en bij het inko men van een dorp gezongen: ,,Tk verblijdde mjj als men mjj zegde: luiten wjj naar het huis des Hoeren op gaan! Wjj staan bij uw poorten, o Jerusalem! Jerusalem is gebouwd als een welgeorden de stad. Daarheen gaan de stammen op de stam men d“>e Heeren Naar Israël» getuigenis, om den Naam des Hoeren te loven.” Bekommernissen zijn thuis gebleven; de oogst staat op rjjpen hij zal van’elf groeten onder ’s Heeren zegen, men hoeft maar te wachten en blijde te zjjn Het weder is goed, lenteweder. Wel niet de jeugdige frlschte van onze lente want die bestaat in Palestina niet: maar 't is nog niet de brandende zo merhitte. Het land was mooi; graan in alle dalen, op alle heuvelen; druivenranken op de hellingen, en kleurige toodo en gele bloe men op de berekammen. Jesus’ jonge oogen moeten schuldeloozo volksvreugde ben. Al» zij te Jerusalem aankwamen, wemeWn de stad al van vreemdelingen. Joden uit Alexandria, Klein-Azië en van de eilanden; djee, wat kaas, vruchten, een slakrop, i niet hun korten Griekschen lijfrok aan: Jo- kruikje olijfolie, kan hij beet den weg deu uit Arabië, met donkere gezichten en wijde, bruine mantels; Joodsche kooplieden uit de kuststeden, met zware lederen geld beurzen aan den gordel, die tevens zaken kwamen doen met de Jerusalemsche bankiers Joodsche slavendrijvers uit Nabat'-a, met jon ge knapen bij zich, die zy aan de Jerulam- sebe rijken kwamen versjacheren: herders uit de Judeesche woestijn, met schapenvellen op den rug, die begeerig rondkeken naar de mar meren huizen en de kleerenwinkels; boertjes en landlieden uit Noord-Galilea en uit Jndea, die niet-te-huis door de straten drentelden. Karavanen ruiters per kameel, te paard en per ezel drongen langzaam vooruit, dwars door het volk, in de enge straten. De ouders en Jesus drongen zich dan tegen de muren of schuilden in een deurgat om niet verplet terd of geschaafd te worden. In die dagen waren de inwoners van Jeru salem heel gastvrij, meer dan op andere tij den. Alle beschikbare kamers waren afge staan voor de vreemden. Er lagen matten, ta pijten en kussens op den vloer; de gasten brachten mondkost mee, aten en dronken, en sliepen op den vloer. Bruine tenten stonden gespannen, overal, onder de olijf hoornen, tusschen de huizen be noorden de stad, op den Olijfberg, tusschen de velden ten Zuiden en Westen. Ezels, muil ezels, paarden stonden er aan staken vast gebonden; kameelen lagen op den grond. En steeds kwamen over alle bergen versche karavanen gekropen, en riepen en juichten en zongen; „Laten wjj naar ’t huis des Heeren opgajuu Wjj staan bij uw poorten, o Jerusalem! 10. 15 Maart. Derde van de Vasten. MA. van den dag. DL H. Gertrndis, dochter van den zaligen Pepijn van Landen, hofmejjer (bestuurder der Koninklijke hofbeambten) van den Frankischen koning Dagobert, en de H. Itta (of Iduberga), die ’n zuster was van den H. Moduald bis», v. Trier. De H. Itta weduwe geworden, veranderde haar kas teel te Njjvel, op raad van St. Arnand, bis», v. Maastricht, in ’n klooster en ont ving uit de handen van dezen bisschop zelve de kloostersluier en werd alzoo de eerste, abdis. Geertrui, die zich van hare prille jaren aan haren Go-idelijken Bruide gom had toegewjjd, sloeg de schitterend ste huwelijksaanzoeken af en volgde haar moeder in het klooster en werd haar op volgster als abdis. Zjj kende door 't voort durend lezen der H. Schrift deze bijna ge heel vau buiten en kon, verlicht door den H. Geest de diepste zin daarvan aan hare verbaasde toehoorsters verklaren. Zij ijver de voor het stichten en versieren van ker ken, waartoe zij een groot deel harer be zittingen besteedde; muntte uit in liefda digheid en gastvrijheid, stichtte naast haar klooster ’n gastenhuis. Voor ziehzelve was ze streng en beoefende het nachtwaken en vasten. Hare bediende verEêêrde eens in groot gevaar van op zee te vergaan. Zij ■fepen Geertnidis aan en werden gered. Zjj wordt vereerd als beschermster der reizi gers. In de middeleeuwen heette de vriend- schapsdronk die de pelgrims, reizigers of krijgslieden werd toegedronken op ’n be houden reis, SJnte Geertenmmne, 't woord minne” beteekent volgens zijn oorsprong edenken. *t Is dus ’n dronk ter eere van. inte Geerten, welke vrienden elkaar toe drinken om elkaar ’n goede reis, onder de bescherming van Gertrudis, toe te wen netten We lezen in de Vaderl. Gesch. dat Gijsbrecht van Amstel in 1296 graaf Floris vermoordde, na huichelachtig hem de „Sinte Geertenminne” te hebben toege- dronken Zij stierf op den feestdag van St. Pa- trick, gelijk haar voorspeld was. Heden gedachtenis II. Patricius (Patrick) Biss, en BeL, is Apostel van Nederland, dat door hem tut het Ka tb. geloof werd öekeerd, 5c eeuw. I WO. Feest van het Mirakel van het Allezh. Sacr. te Amsterdam in 1345. G-ed. H. Cyrillug. Biss. v. Jerusalem, Belijder en Kerkleeraar, gest. 386. DO. Feest H. Joseph, Bruidegom der Maagd. Dag van devotie. VR. H. Wulfram Biss. en Bel., Frankisch edel man kwam naar ons land en predikte ook te Medemblik waar Radboud de gevrees de koning der Friezen zetelde. Gest. 720. ZA. H. Benedictus geb. te Nurcia in Italië, stichter van het monnikenwezen in het Westen. Legde zich to Subiaco in ’n grot ‘.oe op de heiligheid, stichtte twaalf kloos ters, begaf zich ten slotte naar de Monte Cassino. Gest. 543. HIJ WAS HUN ONDERDANIG. VII. Daags te voren had de huisvrouw die ge rechten gebraden of gekookt en ze warm gehouden door ze onder stroo of wol te zetten In den namiddag was er weer dienst in de synagoge, maar korter dan ’s morgens gelijk wjj ’s namiddags vesper^ of lof heb ben. De sabbatrust werd ernstig opgenomen. De vromen zouden niets gedaan hebben wat van verre maar op arbeid geleek. Zij maten angstvallig uit, welke beweging van handen of voeten de sabbatrust stoorde. Zjj durfden een kranke slechts helpen, als e- doodsge vaar was. andi rs kon hjj maar wachten; met gebroken armen of beenen bleven zjj zitten tot ’s avonds, als de zon onderging: waren er Immers geen zes dagen om te genezen? Ging men aan den wandel, dan werd nauw keurig uitgemeten, dat men niet meer dan tweeduizend ellen verre ging:, dat was de geoorloofde sabb&tweg. De gewone Galileeërs zagen nu juist zoo nauw niet; zjj reisden noch arbeidden, maar vonden geen bezwaar in kleinigheden en durfden in ’t veld een paar korenaren pluk ken en uitrafelen, tot groote ergernis der kwezelaars. Die sabbatrust was echter niet vervelend voor de meneeben van Nazareth De Oosterij hnge® luieren nogal gaarne; zjj zitten graag bijeen te keuvelen of te mijmeren. Daar be- ÊDjpen onze hedendaagsche stadsmenschen van. Voor hen moet rust samengaan •’ft Mvzxsiwvri alvvvUj \»l UWI «Jt. dKKl IB slenteren, naar den oogst zien, en genot heb beu van dit niets-doen. wat kleeren, vlas, j Zoo ook konden de Galileescbe dorpelin- I gen onze drinkgelagen en ons feestgeschater missen. Zjj slenterden door hun korenvelden of hieven in het dorp. Mannen zaten neerge hurkt in een rjj tegen een muur, of in Je ronde onder de hoornen; de vrouwen en meisjes, met hare kleurige kleeren zaten on-’ der olijfboomen bijeen; de kinderen dansten een rondedans of speelden met schaapjes en geitjes. Dat was w«-g de kroon. Schitterende winkels clec- trische trams, kortom lip-top modern. Maar wat was ’t «annl ’t Was alsof wc door een hcctcluchtoven reden. We waren betrekkelftk Juclrtig gekleed Dat wa» maar gelukkig ook. In farcadura ’n feestelijk onthaal. We wa-en ongeveer met 12 man! De eerste nachten hier zal ik echter nooit van mifn leven verge’en. Ik sliep in een vertrek waar de zon den gebeelen dag op had staan te b-anden. Daarom afgriiseliik heet. Daarbij deden de mngt-en een flinken aan val on miin armen en beenen. die tot nu toe de versiering draren van talriikc buiten en beten. Wat ook nog een van «Ie ergste din gen was: buiten was 't een helsch xtrdee]. Vooreerst gaan bier dagelijks ruim 2<<i) trei nen voorhjj. zoodat iemand daarvan alleen geen oog dicht zou kunnen doen. Verder was 't een leven (onbe'rriinelijk. maar waar!) van honden, katten, kippen en hanen. Jie ieder voor zich hun best deden. Om kort te In dien tijde diecf Jesus eenen duivel uit, die stom En als Hji den duivel Had uit gedreven. sprak de stomme, en de scharen waren ver-vonderd. Maar eenigen van ben zeiden: Hjj drijft den duivel uit dour Beël zebub, den vorst der duivel :n En sudenn, om Hem te beproeven, begeerden van hem een toeken uit den hemt) Maar Hjj. hunne gedachten ziende, zeide bun: Alle rijk, dat in zich zelf verdeeld is. zal verwoest wor den. en het eene buis zal op bet andere val len. Indien dan ook de’satan tegen zich zei- ven verdeeld is. hoe zal zjjn rjjk blijven staan? wjjl gij zegt, dat ik door Beëlzebub de duivelen uitdrijf, door wien drjjven uwe kinderen ze uit? Daarom zullen die uwe rechters zjjn. Maar, indien ik door den vin ger Gods de duivelen uitdrjjf. dan is waar lijk het rijk Gods tot u gekomen. Als een welgewapende zjjn hof bewaart, dan is al les. wat hjj bezit, in vrede. Maar indien iemand sterker dan hij hem overvalt en overwint, dan neemt bij al de wapenen, waar op hij vertrouwde, weg. en deelt den buit uit. Die niet met mjj is. is tegen mjj: en die niet met mjj vergadert, die verstrooit Wanneer de onzuivere geest van den mensch is uitgegaan, doorwandclt hij water- i looze plaatsen, en zoekt rust, en die niet vin dende. zegt hjj: Ik zal wederkeeren tot mijn huis, waar ik hen uitgegaan. En daar ko- broodjes, wat kaas, vruchten, een slakrop, een 1-«:»«-»-•- «-u j— op; al» hjj avonds geen onderdak heeft, i slaapt hij rustig in zijn mantel, op den grond onder den blooten hemel. Die beevaart is voor de luidruchtige Ga- lileërs pen behaaglijke ontspanning een echte handvol menschen achter, meestal e’

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1925 | | pagina 10