van
Üe nood der
Diaspora-priesters.
NolO.
Vrijdag SO Maart 1025
J
.s
I
EPISTEL tK EVANGELIE.
Tafereelen uit het
Evangelie.
r i a
fl
KERKLIJSTEN.
Weekkalender.
OFFICIEEL
i
Ma. de H. Missen te 7. 8 uur en kwart over
H. Mis; van 48 uur biechthooren; halt 7
Zo. 7
half 8 voor de paro-
VAN
4—6
Petrus
4
I
KERKBERICHT
het „Noord-Hollandsch Dagblad”
S
dom, naar den walmenden rook op het al
taar, naar de witte priesters die ginder verre
wemelen en het stygend vlak van het altaar
op- en afgaan. Zjj hoeren boven het geraas
en voetengeschuifel uit, het zinderen der har
pen, het zingen der Levieten en het schette
ren der bazuinen. Zij dringen nader bij do
poort om beter te hooren en te zien, en ver
dringen de lamme en blinde bedelaars die op
de trappen liggen.
Stillen Omgang half 9 tot zek. int; 10
voor de parochie; te half 3 Couj
Familie, afd. vrouwen; te 7 uur
densmeditatie.
av.
tig van bet H. Uur.
Wouter Roskam en
Dat Israel nu zegge,
Dat zijn goedertierenheid in der eeuwig- k
heid is. s i
VIERDE ZONDAG IN DE VASTEN.
Epistel uit den brief van den
H. Apostel Paulus aan de
Galaten; IV, 22—31.
Broeders, daar staat geschreven dat
Abraham twee zonen heeft gehad; een
HIJ WAS HUN ONDERDANIG,
vin.
Nog nooit had Jezus zooveel volk bjjeen
gezien, en zoo’n bonte mengeling van kleu
rige en donkere klecren, van bruine en bleeke
gezichten.
Onder elke poort staan Romeinschc-solda
ten met korte zwaarden aan en lange lansen
in de hand. Zij bekijken de in- en uitgaanden,
vooral de vrouwen, en mompelen soms spot
tend iets tot hun makker. Verderop, onder de
zuilenhallen, liggen er op den marmeren vloer
te dobbelen. Hun lange lansen staan bijeen
tegen een kolom.
Het voorhof der heidenen krioelt van volk.
Pij elke buitenpoort loopen twee menschen-
teken: een die instroomt, een die naar bui
ten wil. Mannen met slepende sandalen slen
teren onder de gaanderijen en over het voor
hof; buitenlanders, die voor den eersten keer
te Jerusalem komen, staan op te zien naar de
hooge, roodge vlekte kolommen en de zware
muurtorens, herders betasten en omvademen
de gladde, zware zuilen; groepjes buitenlie
den staan schuchter bijeen en kijken ver
dwaasd rond, gelijk onze dorpelingen in groo
ve stadskerken doen: rond de honderden offer
dieren die langs de Oostelijke gaanderij aan
lange koorden staan, wordt gedrongen en ge
boden.
Voor do Schoone Poort van het Jodenvoor
hof staan drommen heidenen uit do kustste
den. Zjj bekijken de Joodscho mannen en
vrouwen die in- en uitgaan, en loeren door
kSf open poort naar binnen, naar het heilig-
knieën, hun bloote armen zijn met bloed be
spat; het bloed lekt van hun handen en lange
messen. Met één snee snijden zij de goedig kij
kende lammetjes en geitenbokjes de keel af.
Een priester met een lang wit kleed aan,
vangt het dampende bloed in een schaal op,
en giet het uit by den voet van het altaar.
Een flauwe wanne bloedgeur hangt over
het voorhof. Nu en dan begint een lam te bla
ten, en doen de anderen het na.
Vlug stroopen de slachters den dieren den
huid af, halen vet en nieren er uit werpen die
b|j elkaar in bronzen kuipen; straks worden
die op het altaar verbrand. Het lam laten zjj
heel, wikkelen het in zijn huid en geven het
aan do aanbrengers terug.
Langs de opkomende rij af over do voor
hoven gaat nu een andere weg; ieder draagt
zijn lam op den schouder, in de huid gewik
keld, of in een korf.
Bij het ondergaan der zon schetteren van
af «ie tempeltorens de bazuinen over de stad,
lu elk Joodsch huis van Jerusalem vangt het
Paaschmaal aan. Elke inwoner heeft zijn be
schikbare kamers afgestaan aan groepen
vreemdelingen.
Joseph met zijn Nazarethsche verwanten
en bekenden heeft ergens een vertrek gevon
den. Te midden der zaal staat een lage ronde
tafel; daaromheen liggen op den vloer tapij-
tjj en kussens. De rijke menschen zullen wel
om hun tafel liggen op aanligbedden, breede
banken met kussens er op. Geringe lieden
doen dat liever maar op den vloer; dat zijn zjj
gewend, zoo zjjn zjj meer op hun gemak.
Allen doen hun sandalen af, vlijen zich neer
cm de tafel, leunend op den linkerelleboog;
do rechterband blijft vrij om te eten.
Om uwer goedertierenheid, om i
waa.vid wil.
Waarom zouden de heidenen zeggen:
Waar is nu hun God?.
Ik heb gaarne dat de Heer mijn stem hoort,
mijn smeekingen;
Want Hij neigt zjjtroor tot mjj,
Dies zal ik Hem in mijn dagen aanroepen.
Looft den Here, want Hij is goed;
Want zijn goedertierenheid is in der
eeuwigheid.
kruiden, voor het lam dat wy nuttigen gaan.
En al de dischgenooten zeggen hem na: „Ge
prezen zij de Heer.
Dan gaan zij weer liggen. Oudtijds at men
het Paaschlam staande, maar 't is zeden ge
worden dat zij liggen, ten tecken van vrij
heid en veiligheid.
Met de rechterhand nemen zij een brok van
het Paaschlam, messen en vorken worden
niet gebezigd, t- en eten het vleesch van de
beentjes af; bittere kruiden, salade en brood
«loopen zij in de roodo fruitbrü; eu drinken
smakelijk wijn naar hartelust.
Tot laat in den avond blijven zij aan tafel
liggen, onder genoeglijk praten; want dien
nacht gaan zij toch niet slapen: do poorten
van den tempel zijn te middernacht al open.
Als zij eindelijk opstaan, wordt het Hallelu
jah voortgezongen:
Niet ons Heer, niet ons, naar uw Naam
geef eer,
VRAAGT UWE BELANGSTELLING.
Een groot deel, het Noorden van Duitech-
lanu, uu Liarpvi a, moet ata zuiver Missiege
bied t#vruen beschouwd. Een gedeele hiervan
vormwet Bisdom Meissen, Republiek Such-
sen, gevestigd, in 96b, op geheven in den Re-
ioriuatic-tyd, weder hersteld door Z. H. Paus
isenedictus XV in 1921. Op 5 millioen zielen
in het geheele Missiegebied van het Diocees
Meissen zijn 250.000 Katholieken.
blechts eenige tientallen Priesters zijn aan
wezig voor deze, tusschen andersdenkenden
vcio^.eiu wonende Katmiiiken, zoonai één
Priester dc zielzorg draagt voor do Katholie
ken van 203060tot 90 plaatsen of dor
pen tegelijk!
Do Uoasdienst-ocfeningen moeten worden
gehouden in enkele, zéér armoedige kerkjes,
meestal in lokalen van cafe's cinema’s protes-
tantscho korkbofkapellen e.d., die dan voor
het houden der Godsdienstoefeningen moeten
worden afgehuurd, of ook wel op kamers zoo-
als b.v. in Leipzig-Sehöncfeld; diür is ook een
j e o.a ujK. wi u.ii op een 4e
etalage, heeft 2 kamers bij een niet-Kath.
faiuuic, één kamer u woning, de andere is
kerk, biechtstoel, doopgelegenheid
Voor de Katholieke kinderen zjjn er bijna
géén Katholieke scholen. Het gróótste deel
moet proteestantsche scholen bezoeken.
Willen de geestelijken do kinderen ter Ca
techismus tot zich trekken, dan moeten de
reiskosten worden vergoed. Zelf moeten zij
van plaats tot plaats reizen om (op vele plaat
sen kan dit niet iederen Zondag!) de hun toe
vertrouwden rond zich te kunnen vereenigen
voor het H. Misoffer.
De geestelijken hebben, reeds sinds den
oo logstyd, steeds de grootste ontberingen ge
leden en de Bisschop kan zjjn Priesters M>k
thans het uoodige niet geven.
Ziotdaar do feiten. Ondergeteekenden heb
ben ze van nabjj waargenomen.
Laat ons, ter Liefde Gods en uit naam van
dit pas herstelde Bisdom, óók een bode om
hulp tot U mogen richten:
r^M
tij
Dc 14e Nisan is de eerste en voornaamste
dag van het Paaschfcest. Dan wordt het
Paaschlam of Paaschbokje gegeten door in
woners en pelgrims; daarvoor bijzonder zijn
zij gekomen, want dat moet te Jerusalem zelf
genuttigd worden.
De kleine familie uit Nazareth maakt af
spraak met verwanten en bekenden, om sa
men te Paaschmalcn. Met een tiental disch
genooten kunnen zjj het lam op.
In den namiddag, tegen vier, uur als het
avondoffer uit is, komen Joseph en Jesus
naar den tempel met hun lam. Buiten leidde
Jesus het aan een koord, maar van af de
poort draagt Joseph het in zjjn hals om door
het gedrang te geraken. Honderden en hon
derden Joden komen zoo met hun lammetjes
over het heidenen voorhof.
Bij de Schoone Poort naar het binnenvoor-
hof wordt gedrongen, met ellebogen gestoo-
ten, getierd en gesjouwd om binnen te gera
ken. Een lange ry gaat over de voorhoven der
vrouwen eu der Joden tot bjj het altaar.
Links en rechte van het altaar, in het pries
tervoorhof, zjjn misschien wel honderd slach
ters in do weer. Lccken, die voor die gele
genheid aangeworven zijn. Zjj staan daar bar
revoets, buu Heeding is opgesloofd tot aan do
M
HEEMSKERK.
Zo. do H.H. Missen te 7 uur, half 9 cn 10
uur de Hoogmis; half 2 Cat.; half 3 Lof met
j Lijdensmeditatie; 5 uur patronaat; half 7 H.
Familie.
Ma. de H.H. Missen te 7 en 8 uur. Overige
Jagen 7 uur, half 8 en 8 uur.
Wo. feestdag v. Maria Boodschap, dag
van devotid? 7 uur gezamenlijke H. Commu
nie voo^ de le en der Mariacongregarie;
8 uur gcz. H. Mis; 's middags 3 uur congre
gatie met opdracht; half 7 Lof ter eerc van
den H. Joseph.
Do. de H. Mis te 7 uur; 8 uur gez. H. Mis
van Req.; half 7 Lof te eere van het Allcrh.
Sacrament des Altaars, met Rozenhoedje.
Vr. half 7 oefening v.-d. H. Kruisweg met
vereering van de relikwie van het H. Kruis.
Za. 's middags van 3 uur af gelegenheid
om te biechten; half 7 Maria-Lof met Ro
zenhoedje. lit deze week Cat. als naar ge
woonte, en biechthooren voor le en 2o
klasse.
s him niet genoeg;
j»ig krijge. Een van
teas, de broeder
van Simon Petrus, geide tot HemHier
is een jongen, die vijf garstebrooden en
twee vissenen heeft; mhar wat beteekent
dit onder zowelen? Jezus zeide der
halve: Laat de mensChen nederzitten.
En daar was veel gras op deae plaats.
Zij zetleden zich nu neder ten getale
van omtrent vijf duizend mannen. Je
zus nam de broedenen als Hij gedankt
had, deelde Hij ze uit aan die daar za
ten; desgelijks ook van de visschen,
zooveel als zij wilden. En toen zij ver
zadigd waren, zeide Hij aan Zijne leer
lingen: Verzamelt de brokken, die over
gebleven zijn, opdat zij niet verloren
gaan. Zii verzamelden ze dan bijeen, en
vulden twaalf manden met brokken, die
van de vijf garstebrooden overgebleven
waren degenen, die gegeten hadden.
Die mensenen nu, als zij het wonder ge
zien hadden, dat Jezus verricht had,
zeiden: Deze is waarlijk de profeet, die
in de wereld komen moet. Als Jezus
nu vernam, dat zij komen zouden, om
Hem te halen en koning maken, week
Hij weder alleen naar den berg.
BERGEN.
Zo. te half 7 en 7 uur uitreiking der H.
Communie; half 8 do Vroegmis en 10 uur dc
Hoogmis; 1 uur Cat.; 2 uur H. Familie d.
mannen; half 5 Maria-Congregatie voor de
meisjes in de kapel der Eerw. Zusters; 6 uur
Patronaat; 7 uur Lof en Lijdensmeditatie.
Ma. te 7 uur Uitvaart voor Cornells Vras-
donk als lid der H. Familie.
Wo. feestdag van Maria Boodschap, dag
vaa-devotie; te 7 uur de gezongen H. Mis
en 's avonds te 7 uur Lof ter eere van Maria
verloopen 69}$ jaarweken (is tydpcrk I
van 7 jaren) dus 486 jaar.
Vervolgens werd hy gezonden tot Za
charias, offerende in den tempel om hem
de gebporte van zijn zoon, Joannes aau
te kondigen.
Eindelijk tot de Allerheiligste Maagd
Maria om baar de blijde boodschap te
brengen van de menschnadering van
Gods Zoen en van haar Maagdelijk Moe
derschap. Daarom heeft Paus Benedietus
XV z.n., dit feest voorgesctireven voor
heel de wereld.
WO. Maria Boodschap. Dag van devotie.
Deze Hjjdste boodschap welke ooit op
de wereld gebracht, werd, hield in ver
lossing van zonden, hei en dood. Wat
zouden we zqn als God dc Zoon geen
mensefa was geworden en ons niet ver
lost had. Bidden we daarom eiken dag
driemaal dat gebed: „Engel des Hee
ren”, om God en de H. Maagd voor die
allcsovertreffende gave te danken.
DO. Officie van den dag
VR. H. Joannes van Damascus’, Bel. kerk.
Groot-vizier van den Kalief van Damas-
cus, trad onder aanmoediging van Paus
Grog. Hl op voor de vereering der beelden
tegenover de ketters die in dien tijd dit
met geweld wilden beletten door de heili
genbeelden te verwoesten en daarom Iko-
noclasten da. beeldenbrekers, werden ge
noemd. De keizer van Constan tinopel, Leo
de Isauriër, de aanstoker dezer ketterjj,
beschuldigde, uit haat, hem by zyn Kalief
van verraad. Deze beval dat Joannes’
hand werd afgehouwen. Op bet innig ge
bed van Joannes, herstelde de H. Maagd
de hand weer aau den arm.
Na met moeite ontslag van den Kalief
te hebben ontvangen, trad bij met zyn
vroegeren leermeester den monnik Cosmas
van Constantinopel in 't klooster van de
H. Sabbas by Jeruzalem, waar bij een voor
beeld van nederigheid en gehoorzaamheid
werd. Zoo werd hem eens opgedragen om
de manden, welke hy gevlochten had te
gaan verkoopen in Damascus, waar hy
vroeger de hoogste waardigheden bad be
kleed, en waar hy nu de spotternijen en
beleedigingen van het gemeen gaarne ver
droeg. Onderwijl ging hy voort to stryden
voor het in eere houden der heiligenbeel
den, zoodat hy ook den baat opliep van
den volgenden keizer fonatantyn Copro-
nymus. - - - -
Veel schreef hij in poëzie als in prozó,
over geloof en godsvrucht, zoodat het
tweede Concilie van Nicea hem den groot-
iten lof toebracht en hem, om de gulden
■voorden, welke van zijn lippen vloeiden
by zyn predikaties, den naam gaf van
Chrysorrhoas (guldenspreker).
Hy bestreedt ook de vele andere opko
mende ketterijen. Hij schreef veel om de
macht van eenheid en het primaat van
den Paus te verdedigen, vooral ook om
de Moeder Gods ty verheffen, die hy bij
zonder vereerde. Zyn grootste roem be
staat hierin, dat hij de eerste ie geweest,
die alles wat tot de Godgeleerdheid be
hoort, op 'n ordelijke wyze heeft geschre
ven en geschikt tot 'n overzichtelyke we
tenschap en zoo voor den H. Thomas van
Aquino den weg heeft- gebaand om die
heilige wetenschap op zulk eene voortref
felijke wyze te behandelen. Hij stierf in 754.
ZA. H. Joannes van Capistram, Bel. Minder
broeder, verspreidde de godsvrucht tot den
Zoeten Naam. De overwinning op de Tur
ken by Belgrado is aan zyn Apostolischen 1
moed en aansporing te danken, f 1456.
In een hoek der zaal staan steenen wijn
kruiken. Op de tafel, voor elk, een beker.
Eerst krijgt elke dischgenoot een teug wijn.
Dan worden de gerechten opgediend. Bit
tere kruiden en salade, op een groote schotel;
stapeltjes platte, ongedeesetndc brooden, een
diepe kom vol roode vruchtenbrij met azijn
overgoten; ten slotte, op een groote schotel,
het geurig Paaschlam, in zijn geheel aan ’t
spit gebraden.
Al de diseligenooten zwijgen dan. Jesus
staat op en vraagt aan Joseph: „Heer, wat
hebt gij daar voor een dienst?” Joseph ant
woordt: „Dit is een Paaschoffer den Heere,
Die voor de huizen der kinderen Israëls voor
bijging in Egypte, toen hy de Egyptenaren
sloeg en onze huizen bevrijdde. Laten wy
voor Hem het Hallelujah zingen!”
Nu staan al do dischgenooten op en zin
gen:
Hallelujah! Looft, gij knechten des
Hecren,
Looft den Naam des Heeren!
De Naam des Heeren zij gepfezen,
Van nu af tot in der eeuwigheid.
Van den opgang der zon tot haren onder
gang
Zij de Naam dos Heeren geprezen....
Toen Israël uit Egypte toog,
Het huis Jacobs uit een volk met vreemde
taal,
Dan werd Juda tot zyn heiligdom,
Israël zijn volkomene heerschappij.
De zee zag het en vlood, v
De Jordaan keerde achterwaart®.»
Joseph spreekt dan den dischzegent „Ge
prezen zy de Heer voor het brood, voor do
Het jonge Bisdom Meissen verkeert in den
gróótst-mo^elyken geestelijken nood. Het
heeft letu-rjyk aan alles gebrek. Wjj beloof
den Z. D. H. den Bisscbop van Meissen, Mgr.
Dr. Christian Schreiber onzen mede-Kathoue-
ken hier te lande Zjjn roep om hulp over te
brengen.
Wy vragen U geen groote gaven, wij vra-
jen U slechts een aalmoes ter Liefde Gods,
voor minder bevoorrechten dan wjj! Zendt
ons die, verzoeken wy U, aan een der onder
staande adressen:
Amsterdam, Rokin 7t, HENRI HAGE-
ME1JER, Postgiro 16598.
Baarn, Jac. v. Lennepstraat 41, HENRI
REINTJES VAN VEERSSEN, Postgiro
57957.
Amsterdam, Singel 92, JAN VAN VLIJ
MEN. Voor Postwissels.
ZO. 22 MRT. I-aetare (Verheugt U). De
Kerk wt*kt ons heden tot geestelijke
hlydschap op, wyl het boetewerk der
Vasten reeds voor de grootste helft vol
bracht is. Daarom wordt de sombere
klem van het paars verwisseld voor het
mildere rozenrood, mogen bloemen )>et
altaar versieren en orgelklanken weer
klinken
MA. Officie van den dag.
DI. H. Aartsengel Gabriël (beteekent
..Kracht Gods”). Deze werd door God
gezonden naar den profeet Daniël te Ba
bylon, tydens de ballingschap der Joden
aldaar, om aan te kondigen, dat van het
oogenbïik af waarop de Joden de stad
Jerusalem weer mochten opbouwen tot
aan den offerdood van Christus zouden
met Rozenhoedje. Na het Lof Generale Ab
solutie voor de leden der Ille Orde.
Do. ’s av. 7 uur Lof ter eere van het Al-
lerh. Sacrament.
Vr. 'a av. 7 uur oefening van den H. Kruis
weg.
Za. nam. 5half 9 biechtgelegenheid.
De geileden worden verzocht voor Maria
Bont, bsv. van Nie. Hollenberg en Gertrudis
Winter, geb. Graaf, die met de laatete H.H.
Sacramenten der Stervenden zyn voorzien
en voor Jan Byl Jansz. en Comelis Vras-
Jonk, die in den Heer zyn overleden.
HEILOO.
n 7~uur v<x>r lev. en overt leden v. d.
uur
H.
.of en Ly-
Ma. 7 uur voor Simon Hoetjes, als lid der
H. Familie; 7 uur bij de Zusters, ter tere
van den Joseplu
Di. 7 uur voor Divera Gecrtruida Tam is
v. Koningsbrugge; kwart over acht voor
Augustinus Levering; 57 uur biechthooren.
Wo. 7 uur voor Arie Dekker en Jantje de
Boer; kwart over acht school-Mis, zek. int.;
10 uur voor Petrus Hoetjes en overt fam.
Feest van Maria Boodschap; te 10 uur de
Hoogmis- te 7 uur Maria-Lof.
Do. 7 uur gez. Req.-Mis voor hen wier na
men op de Doodceel staan; kwart over acht
uit dankbaarheid
Vr. 7 uur voor Theod. Oudejans; kwart
over 8 voor Petronella BroersDoeswijk; te
7 uur Kruiswegoefening.
Za. 7 uur voor Willem W7essel en Antje
Kos; kwart over 8 voor Willibr. Duinmeyer
en echtgenoote.; 48 uur biechthooren; te
7 uur Maria-Lof.
CASTR1CUM.
Zo. 7 uur H. Mis; half 9 H. Mis voor de
kinderen; 10 uur Hoogmis; 1 uur Cat.; 2 uur
Lijdensmeditatie, daarna Lof.
Ma. de H. Missen te 7. 8 uur en kwart over
acht.
Di. do H.H. Missen te 7, 8 uur en kwart
ever acht.
Wo. de H.H. Missen te 7, 8 uur en kwart
over acht.
Do. de H.H. Missen te 7, 8 uur en kwart
over acht.
Vr. de H.H. Missen te 7, 8 uur en kwart
over acht;
Za. 6 uur bij de Eerw. Zusters 7 en 8 uur
r - -- - -
Lof ter eere van Maria.
RINNEGOM.
uur voor Jacob Ligthart; half 10
voor de parochie. Collecte St. Pieterspen
ning; 1 uur Cat.; 2 uur Lijdensmeditatie;
Cat. volgens gewoonte.
Ma. voor Wed. Adriana Apeldoorn—Swart
en overl. kinderen.
Di. voor Petrus Adrs. Valkering; 68 uur
biechthooren.
Wo. Maria Boodschap, dag van devotie;
7 uur gez. II. Mis voor Geertruida do Wit
Zuurbier; 7 uur Lof.
Do. half 10 plecht, gez. Maandstond voor
Maria Catha. ApeldoornZuurbier; geen
.Lof.
Vr. voor Cornelia Wyers—Kemp;
uur biechthooren; 7 uur H. Kruisweg.
Za. voor Petrus Melker, als lid van den
Stillen Omgang; 38 uur biechthooren.
As. Zondag 7 uur voor A. TervbortAd
miraal en Aafje Lieftingv. d. Molen; half
10 voor de parochie
De gebeden worden verzocht voor Haar
tje Kool—Levering, die met dc laatste H.H.
Sacramenten der Stervenden zjjn voorzien,
en voor Mjjntje AdmiraalStam.
Valkering. Maria ApeldoornZuurbier, die
in den Heer zjjn overleden.
EGMOND AAN DEN HOEF.
Zo. I-aetare; om half 8 de Vroegmis voor
de Eerw. Zuster Maria Emercntiana en over),
fam.; om 10 uur de Hoogmis; om 2" uur de
Vespers met Rozenhoedje; ’s av. om 7 uur
Lof ter eere van den H. Joseph met Lijdens
meditatie.
Ma. half 8 voor Petrus de Waard en Edu-
arta Noor; om half 9 voor Petras van Djjk;
’s av. om 7 uur gelegenheid om te sparen ton
huize van bet Hoofd der School.
Di. om half 8 voor overl. ouders Kuiper en
de Goede.
Wo. feestdag van Maria Boodschap, dag
van devotie; om 7 uur de gezongen H. Mis
voor Jacobus Schuit; om 12 uur Catechismus
m de kerk; 's av. om 7 uur Lof ter eere van
den H. Joseph, daarna vergadering der Ze-
latricen van het H. Hart.
Do. om half 8 tot zekere intentie; *s
van 5—6 uur de oefenini
Vr. om half 8 voor
Catharina Pater; ’s av. om 7 uur oefening
van de H. Kruisweg.
Za. om half 8 voor de geloovige zielen *s-
nnddags van 48 uur gelegenheid om te
biechten.
Zo. om half 8 voor Petrus Burger.
EGMOND AAN ZEE.
Zo. 7 uur de Vroegmis; 10 uur de Hoog
mis; half 2 Catechismus; half 3 Congregatie
der H. Familie; 7 uur Ix>f met Lijdensmedi
tatie.
Ma. half 9 gezongen Maandstond voor Jo
hanna Zwagerman, weduwe van Mathjjs
Hoe be.
Di. 8 uur gel. Jaargetjj voor Catharina
Boll, weduwe van Pieter van W’erven.
Wo. Feest van Maria Boodschap, dag van
devotie; te half 8 gezongen H. Mis met uit
stelling van het Allerheiligste; ’s av. te 7 uur
Lof.
Do. 8 uur de H. Mis; van half 7 tot half 8
oefening van het H. Uur.
Vr. 8 uur de H. Mis; om 7 uur oefening
van den H. Kruisweg.
Za. 8 uur de H. Mis; van 38, uur gele
genheid om te biechten; te 7 uur Lof ter eere
van de Wllerh. Maagd.
Do gebeden worden verzocht voor Johan
nes van Asma, die met de laatste H.H. Sa
cramenten is voorzien.
AKERSLOOT.
Zo. Lactare; half 8 voor Afta Kager, hsv.
Nic. Spaanden; 10 uur voor de parochie; 2
uur Cat.; 3 uur Lof met Meditatie, lied 47.
Collecte SL Pieterspenning.
Ma. kwart voor acht voor Joannes Groen
en overl. fam.
Di. voor overl. fam. Kraakman.
Wo. feestdag van Maria Boodschap; 8 uur
uitreiking der H. Communie; 9 uur gez. H.
Mis voor Cornelia Mejjne, hsv. van Joannes
Kaptein; 7 uur Lof met Rozenh., lied 74.
Do. H. Mis voor Afra de Groot, hsv. van
Com. Hoek. x
Vr. Voor Comelis Dekker; 7 uur H. Kruis
weg.
Za. voor Nic. Velzebocr en Maria Corac-
lisse.
Zo. Passie-Zondag; half 8 voor de paro
chie; 10 uur voor Afra Boon. hsv. van Jo
annes Mul. v
bii .de slavin, en een bij de vrije vrouw
doch die bij de slavin was naar het
vleesch geboren, maar die bij de vrije
vrouw volgens de belofte; dit gezegde
heeft een zinnebeeldige beteekenis. Trou
wens deze zijn de twee Verbonden, het
eene namelijk op den berg Sina, ter
slavernij barende, en dit is Agar; want
Sina is een berg in Arabië, die over
eenkomt met Jerusalem, dat hier be
neden is, en met zijn kinderen in sla
vernij is. Maar het Jerusalem dat boven
is, is de vrije vrouw, en is onze moeder.
Want er staat geschreven: Verblijd u,
gij onvruchtbare, die niet baart, juich
en roep gij, die geene weeën voelt;
want de verlatene vrouw heeft vele
kinderen, ja meer dan zij die den man
heeft. Wij nu, broeders, zijn, kinderen
der belofte gelijk Isaac. Maar gelijk als
hij, die naar het yleesch geboren waS,
hem vervolgde, die naar den geest ge
boren was; alaoo is het pok nu. Maar
wat zegt die schriftuur? jaag'de slavin
met haren zoon weg; want de zoon der
slavin zat geen erfgenaam zijn met den
zoon der vrije vrouw. Dus, broeders,
zijn wij geen zonen der slavin, maar
der vrije vrouwdoor dré vrijheid, door
.welke Christus ons verlost heeft.
Evangelie volgens den
H. Joannes; IV, 115.
In dien tilde ging Jezus over de zee
van Galilea, dat is, die van Tiberias;
en Hem volgde een groote menigte,
omdat zii de wonderen zagen, die Hij
i aan de zieken (jped. Jezus ging dan op
eenen berg, en zat daar met Zijne leer
lingen. Paschen nu, het feest der Joden,
was nabij. Jezus dan de oogen ophef
fende, en ziende dat er een zeer groo-
te menigte tot Hem kwam, zeide tot
Philippus: Van waar zullen wij brood
koopen, opdat deze eten Doch dit zeide
Hij. hem beproevende: want Hij wist
wel, wat Hii doen zoude. Philippus ant
woordde HemVoor tweehonderd tien-
lingen aan brood is hr
opdat ieder een weinig
Zijne leerlingen, Anor<
is een jr-
twee vissi