van Üe nood der Diaspora-priesters. NolO. Vrijdag SO Maart 1025 J .s I EPISTEL tK EVANGELIE. Tafereelen uit het Evangelie. r i a fl KERKLIJSTEN. Weekkalender. OFFICIEEL i Ma. de H. Missen te 7. 8 uur en kwart over H. Mis; van 48 uur biechthooren; halt 7 Zo. 7 half 8 voor de paro- VAN 4—6 Petrus 4 I KERKBERICHT het „Noord-Hollandsch Dagblad” S dom, naar den walmenden rook op het al taar, naar de witte priesters die ginder verre wemelen en het stygend vlak van het altaar op- en afgaan. Zjj hoeren boven het geraas en voetengeschuifel uit, het zinderen der har pen, het zingen der Levieten en het schette ren der bazuinen. Zij dringen nader bij do poort om beter te hooren en te zien, en ver dringen de lamme en blinde bedelaars die op de trappen liggen. Stillen Omgang half 9 tot zek. int; 10 voor de parochie; te half 3 Couj Familie, afd. vrouwen; te 7 uur densmeditatie. av. tig van bet H. Uur. Wouter Roskam en Dat Israel nu zegge, Dat zijn goedertierenheid in der eeuwig- k heid is. s i VIERDE ZONDAG IN DE VASTEN. Epistel uit den brief van den H. Apostel Paulus aan de Galaten; IV, 22—31. Broeders, daar staat geschreven dat Abraham twee zonen heeft gehad; een HIJ WAS HUN ONDERDANIG, vin. Nog nooit had Jezus zooveel volk bjjeen gezien, en zoo’n bonte mengeling van kleu rige en donkere klecren, van bruine en bleeke gezichten. Onder elke poort staan Romeinschc-solda ten met korte zwaarden aan en lange lansen in de hand. Zij bekijken de in- en uitgaanden, vooral de vrouwen, en mompelen soms spot tend iets tot hun makker. Verderop, onder de zuilenhallen, liggen er op den marmeren vloer te dobbelen. Hun lange lansen staan bijeen tegen een kolom. Het voorhof der heidenen krioelt van volk. Pij elke buitenpoort loopen twee menschen- teken: een die instroomt, een die naar bui ten wil. Mannen met slepende sandalen slen teren onder de gaanderijen en over het voor hof; buitenlanders, die voor den eersten keer te Jerusalem komen, staan op te zien naar de hooge, roodge vlekte kolommen en de zware muurtorens, herders betasten en omvademen de gladde, zware zuilen; groepjes buitenlie den staan schuchter bijeen en kijken ver dwaasd rond, gelijk onze dorpelingen in groo ve stadskerken doen: rond de honderden offer dieren die langs de Oostelijke gaanderij aan lange koorden staan, wordt gedrongen en ge boden. Voor do Schoone Poort van het Jodenvoor hof staan drommen heidenen uit do kustste den. Zjj bekijken de Joodscho mannen en vrouwen die in- en uitgaan, en loeren door kSf open poort naar binnen, naar het heilig- knieën, hun bloote armen zijn met bloed be spat; het bloed lekt van hun handen en lange messen. Met één snee snijden zij de goedig kij kende lammetjes en geitenbokjes de keel af. Een priester met een lang wit kleed aan, vangt het dampende bloed in een schaal op, en giet het uit by den voet van het altaar. Een flauwe wanne bloedgeur hangt over het voorhof. Nu en dan begint een lam te bla ten, en doen de anderen het na. Vlug stroopen de slachters den dieren den huid af, halen vet en nieren er uit werpen die b|j elkaar in bronzen kuipen; straks worden die op het altaar verbrand. Het lam laten zjj heel, wikkelen het in zijn huid en geven het aan do aanbrengers terug. Langs de opkomende rij af over do voor hoven gaat nu een andere weg; ieder draagt zijn lam op den schouder, in de huid gewik keld, of in een korf. Bij het ondergaan der zon schetteren van af «ie tempeltorens de bazuinen over de stad, lu elk Joodsch huis van Jerusalem vangt het Paaschmaal aan. Elke inwoner heeft zijn be schikbare kamers afgestaan aan groepen vreemdelingen. Joseph met zijn Nazarethsche verwanten en bekenden heeft ergens een vertrek gevon den. Te midden der zaal staat een lage ronde tafel; daaromheen liggen op den vloer tapij- tjj en kussens. De rijke menschen zullen wel om hun tafel liggen op aanligbedden, breede banken met kussens er op. Geringe lieden doen dat liever maar op den vloer; dat zijn zjj gewend, zoo zjjn zjj meer op hun gemak. Allen doen hun sandalen af, vlijen zich neer cm de tafel, leunend op den linkerelleboog; do rechterband blijft vrij om te eten. Om uwer goedertierenheid, om i waa.vid wil. Waarom zouden de heidenen zeggen: Waar is nu hun God?. Ik heb gaarne dat de Heer mijn stem hoort, mijn smeekingen; Want Hij neigt zjjtroor tot mjj, Dies zal ik Hem in mijn dagen aanroepen. Looft den Here, want Hij is goed; Want zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid. kruiden, voor het lam dat wy nuttigen gaan. En al de dischgenooten zeggen hem na: „Ge prezen zij de Heer. Dan gaan zij weer liggen. Oudtijds at men het Paaschlam staande, maar 't is zeden ge worden dat zij liggen, ten tecken van vrij heid en veiligheid. Met de rechterhand nemen zij een brok van het Paaschlam, messen en vorken worden niet gebezigd, t- en eten het vleesch van de beentjes af; bittere kruiden, salade en brood «loopen zij in de roodo fruitbrü; eu drinken smakelijk wijn naar hartelust. Tot laat in den avond blijven zij aan tafel liggen, onder genoeglijk praten; want dien nacht gaan zij toch niet slapen: do poorten van den tempel zijn te middernacht al open. Als zij eindelijk opstaan, wordt het Hallelu jah voortgezongen: Niet ons Heer, niet ons, naar uw Naam geef eer, VRAAGT UWE BELANGSTELLING. Een groot deel, het Noorden van Duitech- lanu, uu Liarpvi a, moet ata zuiver Missiege bied t#vruen beschouwd. Een gedeele hiervan vormwet Bisdom Meissen, Republiek Such- sen, gevestigd, in 96b, op geheven in den Re- ioriuatic-tyd, weder hersteld door Z. H. Paus isenedictus XV in 1921. Op 5 millioen zielen in het geheele Missiegebied van het Diocees Meissen zijn 250.000 Katholieken. blechts eenige tientallen Priesters zijn aan wezig voor deze, tusschen andersdenkenden vcio^.eiu wonende Katmiiiken, zoonai één Priester dc zielzorg draagt voor do Katholie ken van 203060tot 90 plaatsen of dor pen tegelijk! Do Uoasdienst-ocfeningen moeten worden gehouden in enkele, zéér armoedige kerkjes, meestal in lokalen van cafe's cinema’s protes- tantscho korkbofkapellen e.d., die dan voor het houden der Godsdienstoefeningen moeten worden afgehuurd, of ook wel op kamers zoo- als b.v. in Leipzig-Sehöncfeld; diür is ook een j e o.a ujK. wi u.ii op een 4e etalage, heeft 2 kamers bij een niet-Kath. faiuuic, één kamer u woning, de andere is kerk, biechtstoel, doopgelegenheid Voor de Katholieke kinderen zjjn er bijna géén Katholieke scholen. Het gróótste deel moet proteestantsche scholen bezoeken. Willen de geestelijken do kinderen ter Ca techismus tot zich trekken, dan moeten de reiskosten worden vergoed. Zelf moeten zij van plaats tot plaats reizen om (op vele plaat sen kan dit niet iederen Zondag!) de hun toe vertrouwden rond zich te kunnen vereenigen voor het H. Misoffer. De geestelijken hebben, reeds sinds den oo logstyd, steeds de grootste ontberingen ge leden en de Bisschop kan zjjn Priesters M>k thans het uoodige niet geven. Ziotdaar do feiten. Ondergeteekenden heb ben ze van nabjj waargenomen. Laat ons, ter Liefde Gods en uit naam van dit pas herstelde Bisdom, óók een bode om hulp tot U mogen richten: r^M tij Dc 14e Nisan is de eerste en voornaamste dag van het Paaschfcest. Dan wordt het Paaschlam of Paaschbokje gegeten door in woners en pelgrims; daarvoor bijzonder zijn zij gekomen, want dat moet te Jerusalem zelf genuttigd worden. De kleine familie uit Nazareth maakt af spraak met verwanten en bekenden, om sa men te Paaschmalcn. Met een tiental disch genooten kunnen zjj het lam op. In den namiddag, tegen vier, uur als het avondoffer uit is, komen Joseph en Jesus naar den tempel met hun lam. Buiten leidde Jesus het aan een koord, maar van af de poort draagt Joseph het in zjjn hals om door het gedrang te geraken. Honderden en hon derden Joden komen zoo met hun lammetjes over het heidenen voorhof. Bij de Schoone Poort naar het binnenvoor- hof wordt gedrongen, met ellebogen gestoo- ten, getierd en gesjouwd om binnen te gera ken. Een lange ry gaat over de voorhoven der vrouwen eu der Joden tot bjj het altaar. Links en rechte van het altaar, in het pries tervoorhof, zjjn misschien wel honderd slach ters in do weer. Lccken, die voor die gele genheid aangeworven zijn. Zjj staan daar bar revoets, buu Heeding is opgesloofd tot aan do M HEEMSKERK. Zo. do H.H. Missen te 7 uur, half 9 cn 10 uur de Hoogmis; half 2 Cat.; half 3 Lof met j Lijdensmeditatie; 5 uur patronaat; half 7 H. Familie. Ma. de H.H. Missen te 7 en 8 uur. Overige Jagen 7 uur, half 8 en 8 uur. Wo. feestdag v. Maria Boodschap, dag van devotid? 7 uur gezamenlijke H. Commu nie voo^ de le en der Mariacongregarie; 8 uur gcz. H. Mis; 's middags 3 uur congre gatie met opdracht; half 7 Lof ter eerc van den H. Joseph. Do. de H. Mis te 7 uur; 8 uur gez. H. Mis van Req.; half 7 Lof te eere van het Allcrh. Sacrament des Altaars, met Rozenhoedje. Vr. half 7 oefening v.-d. H. Kruisweg met vereering van de relikwie van het H. Kruis. Za. 's middags van 3 uur af gelegenheid om te biechten; half 7 Maria-Lof met Ro zenhoedje. lit deze week Cat. als naar ge woonte, en biechthooren voor le en 2o klasse. s him niet genoeg; j»ig krijge. Een van teas, de broeder van Simon Petrus, geide tot HemHier is een jongen, die vijf garstebrooden en twee vissenen heeft; mhar wat beteekent dit onder zowelen? Jezus zeide der halve: Laat de mensChen nederzitten. En daar was veel gras op deae plaats. Zij zetleden zich nu neder ten getale van omtrent vijf duizend mannen. Je zus nam de broedenen als Hij gedankt had, deelde Hij ze uit aan die daar za ten; desgelijks ook van de visschen, zooveel als zij wilden. En toen zij ver zadigd waren, zeide Hij aan Zijne leer lingen: Verzamelt de brokken, die over gebleven zijn, opdat zij niet verloren gaan. Zii verzamelden ze dan bijeen, en vulden twaalf manden met brokken, die van de vijf garstebrooden overgebleven waren degenen, die gegeten hadden. Die mensenen nu, als zij het wonder ge zien hadden, dat Jezus verricht had, zeiden: Deze is waarlijk de profeet, die in de wereld komen moet. Als Jezus nu vernam, dat zij komen zouden, om Hem te halen en koning maken, week Hij weder alleen naar den berg. BERGEN. Zo. te half 7 en 7 uur uitreiking der H. Communie; half 8 do Vroegmis en 10 uur dc Hoogmis; 1 uur Cat.; 2 uur H. Familie d. mannen; half 5 Maria-Congregatie voor de meisjes in de kapel der Eerw. Zusters; 6 uur Patronaat; 7 uur Lof en Lijdensmeditatie. Ma. te 7 uur Uitvaart voor Cornells Vras- donk als lid der H. Familie. Wo. feestdag van Maria Boodschap, dag vaa-devotie; te 7 uur de gezongen H. Mis en 's avonds te 7 uur Lof ter eere van Maria verloopen 69}$ jaarweken (is tydpcrk I van 7 jaren) dus 486 jaar. Vervolgens werd hy gezonden tot Za charias, offerende in den tempel om hem de gebporte van zijn zoon, Joannes aau te kondigen. Eindelijk tot de Allerheiligste Maagd Maria om baar de blijde boodschap te brengen van de menschnadering van Gods Zoen en van haar Maagdelijk Moe derschap. Daarom heeft Paus Benedietus XV z.n., dit feest voorgesctireven voor heel de wereld. WO. Maria Boodschap. Dag van devotie. Deze Hjjdste boodschap welke ooit op de wereld gebracht, werd, hield in ver lossing van zonden, hei en dood. Wat zouden we zqn als God dc Zoon geen mensefa was geworden en ons niet ver lost had. Bidden we daarom eiken dag driemaal dat gebed: „Engel des Hee ren”, om God en de H. Maagd voor die allcsovertreffende gave te danken. DO. Officie van den dag VR. H. Joannes van Damascus’, Bel. kerk. Groot-vizier van den Kalief van Damas- cus, trad onder aanmoediging van Paus Grog. Hl op voor de vereering der beelden tegenover de ketters die in dien tijd dit met geweld wilden beletten door de heili genbeelden te verwoesten en daarom Iko- noclasten da. beeldenbrekers, werden ge noemd. De keizer van Constan tinopel, Leo de Isauriër, de aanstoker dezer ketterjj, beschuldigde, uit haat, hem by zyn Kalief van verraad. Deze beval dat Joannes’ hand werd afgehouwen. Op bet innig ge bed van Joannes, herstelde de H. Maagd de hand weer aau den arm. Na met moeite ontslag van den Kalief te hebben ontvangen, trad bij met zyn vroegeren leermeester den monnik Cosmas van Constantinopel in 't klooster van de H. Sabbas by Jeruzalem, waar bij een voor beeld van nederigheid en gehoorzaamheid werd. Zoo werd hem eens opgedragen om de manden, welke hy gevlochten had te gaan verkoopen in Damascus, waar hy vroeger de hoogste waardigheden bad be kleed, en waar hy nu de spotternijen en beleedigingen van het gemeen gaarne ver droeg. Onderwijl ging hy voort to stryden voor het in eere houden der heiligenbeel den, zoodat hy ook den baat opliep van den volgenden keizer fonatantyn Copro- nymus. - - - - Veel schreef hij in poëzie als in prozó, over geloof en godsvrucht, zoodat het tweede Concilie van Nicea hem den groot- iten lof toebracht en hem, om de gulden ■voorden, welke van zijn lippen vloeiden by zyn predikaties, den naam gaf van Chrysorrhoas (guldenspreker). Hy bestreedt ook de vele andere opko mende ketterijen. Hij schreef veel om de macht van eenheid en het primaat van den Paus te verdedigen, vooral ook om de Moeder Gods ty verheffen, die hy bij zonder vereerde. Zyn grootste roem be staat hierin, dat hij de eerste ie geweest, die alles wat tot de Godgeleerdheid be hoort, op 'n ordelijke wyze heeft geschre ven en geschikt tot 'n overzichtelyke we tenschap en zoo voor den H. Thomas van Aquino den weg heeft- gebaand om die heilige wetenschap op zulk eene voortref felijke wyze te behandelen. Hij stierf in 754. ZA. H. Joannes van Capistram, Bel. Minder broeder, verspreidde de godsvrucht tot den Zoeten Naam. De overwinning op de Tur ken by Belgrado is aan zyn Apostolischen 1 moed en aansporing te danken, f 1456. In een hoek der zaal staan steenen wijn kruiken. Op de tafel, voor elk, een beker. Eerst krijgt elke dischgenoot een teug wijn. Dan worden de gerechten opgediend. Bit tere kruiden en salade, op een groote schotel; stapeltjes platte, ongedeesetndc brooden, een diepe kom vol roode vruchtenbrij met azijn overgoten; ten slotte, op een groote schotel, het geurig Paaschlam, in zijn geheel aan ’t spit gebraden. Al de diseligenooten zwijgen dan. Jesus staat op en vraagt aan Joseph: „Heer, wat hebt gij daar voor een dienst?” Joseph ant woordt: „Dit is een Paaschoffer den Heere, Die voor de huizen der kinderen Israëls voor bijging in Egypte, toen hy de Egyptenaren sloeg en onze huizen bevrijdde. Laten wy voor Hem het Hallelujah zingen!” Nu staan al do dischgenooten op en zin gen: Hallelujah! Looft, gij knechten des Hecren, Looft den Naam des Heeren! De Naam des Heeren zij gepfezen, Van nu af tot in der eeuwigheid. Van den opgang der zon tot haren onder gang Zij de Naam dos Heeren geprezen.... Toen Israël uit Egypte toog, Het huis Jacobs uit een volk met vreemde taal, Dan werd Juda tot zyn heiligdom, Israël zijn volkomene heerschappij. De zee zag het en vlood, v De Jordaan keerde achterwaart®.» Joseph spreekt dan den dischzegent „Ge prezen zy de Heer voor het brood, voor do Het jonge Bisdom Meissen verkeert in den gróótst-mo^elyken geestelijken nood. Het heeft letu-rjyk aan alles gebrek. Wjj beloof den Z. D. H. den Bisscbop van Meissen, Mgr. Dr. Christian Schreiber onzen mede-Kathoue- ken hier te lande Zjjn roep om hulp over te brengen. Wy vragen U geen groote gaven, wij vra- jen U slechts een aalmoes ter Liefde Gods, voor minder bevoorrechten dan wjj! Zendt ons die, verzoeken wy U, aan een der onder staande adressen: Amsterdam, Rokin 7t, HENRI HAGE- ME1JER, Postgiro 16598. Baarn, Jac. v. Lennepstraat 41, HENRI REINTJES VAN VEERSSEN, Postgiro 57957. Amsterdam, Singel 92, JAN VAN VLIJ MEN. Voor Postwissels. ZO. 22 MRT. I-aetare (Verheugt U). De Kerk wt*kt ons heden tot geestelijke hlydschap op, wyl het boetewerk der Vasten reeds voor de grootste helft vol bracht is. Daarom wordt de sombere klem van het paars verwisseld voor het mildere rozenrood, mogen bloemen )>et altaar versieren en orgelklanken weer klinken MA. Officie van den dag. DI. H. Aartsengel Gabriël (beteekent ..Kracht Gods”). Deze werd door God gezonden naar den profeet Daniël te Ba bylon, tydens de ballingschap der Joden aldaar, om aan te kondigen, dat van het oogenbïik af waarop de Joden de stad Jerusalem weer mochten opbouwen tot aan den offerdood van Christus zouden met Rozenhoedje. Na het Lof Generale Ab solutie voor de leden der Ille Orde. Do. ’s av. 7 uur Lof ter eere van het Al- lerh. Sacrament. Vr. 'a av. 7 uur oefening van den H. Kruis weg. Za. nam. 5half 9 biechtgelegenheid. De geileden worden verzocht voor Maria Bont, bsv. van Nie. Hollenberg en Gertrudis Winter, geb. Graaf, die met de laatete H.H. Sacramenten der Stervenden zyn voorzien en voor Jan Byl Jansz. en Comelis Vras- Jonk, die in den Heer zyn overleden. HEILOO. n 7~uur v<x>r lev. en overt leden v. d. uur H. .of en Ly- Ma. 7 uur voor Simon Hoetjes, als lid der H. Familie; 7 uur bij de Zusters, ter tere van den Joseplu Di. 7 uur voor Divera Gecrtruida Tam is v. Koningsbrugge; kwart over acht voor Augustinus Levering; 57 uur biechthooren. Wo. 7 uur voor Arie Dekker en Jantje de Boer; kwart over acht school-Mis, zek. int.; 10 uur voor Petrus Hoetjes en overt fam. Feest van Maria Boodschap; te 10 uur de Hoogmis- te 7 uur Maria-Lof. Do. 7 uur gez. Req.-Mis voor hen wier na men op de Doodceel staan; kwart over acht uit dankbaarheid Vr. 7 uur voor Theod. Oudejans; kwart over 8 voor Petronella BroersDoeswijk; te 7 uur Kruiswegoefening. Za. 7 uur voor Willem W7essel en Antje Kos; kwart over 8 voor Willibr. Duinmeyer en echtgenoote.; 48 uur biechthooren; te 7 uur Maria-Lof. CASTR1CUM. Zo. 7 uur H. Mis; half 9 H. Mis voor de kinderen; 10 uur Hoogmis; 1 uur Cat.; 2 uur Lijdensmeditatie, daarna Lof. Ma. de H. Missen te 7. 8 uur en kwart over acht. Di. do H.H. Missen te 7, 8 uur en kwart ever acht. Wo. de H.H. Missen te 7, 8 uur en kwart over acht. Do. de H.H. Missen te 7, 8 uur en kwart over acht. Vr. de H.H. Missen te 7, 8 uur en kwart over acht; Za. 6 uur bij de Eerw. Zusters 7 en 8 uur r - -- - - Lof ter eere van Maria. RINNEGOM. uur voor Jacob Ligthart; half 10 voor de parochie. Collecte St. Pieterspen ning; 1 uur Cat.; 2 uur Lijdensmeditatie; Cat. volgens gewoonte. Ma. voor Wed. Adriana Apeldoorn—Swart en overl. kinderen. Di. voor Petrus Adrs. Valkering; 68 uur biechthooren. Wo. Maria Boodschap, dag van devotie; 7 uur gez. II. Mis voor Geertruida do Wit Zuurbier; 7 uur Lof. Do. half 10 plecht, gez. Maandstond voor Maria Catha. ApeldoornZuurbier; geen .Lof. Vr. voor Cornelia Wyers—Kemp; uur biechthooren; 7 uur H. Kruisweg. Za. voor Petrus Melker, als lid van den Stillen Omgang; 38 uur biechthooren. As. Zondag 7 uur voor A. TervbortAd miraal en Aafje Lieftingv. d. Molen; half 10 voor de parochie De gebeden worden verzocht voor Haar tje Kool—Levering, die met dc laatste H.H. Sacramenten der Stervenden zjjn voorzien, en voor Mjjntje AdmiraalStam. Valkering. Maria ApeldoornZuurbier, die in den Heer zjjn overleden. EGMOND AAN DEN HOEF. Zo. I-aetare; om half 8 de Vroegmis voor de Eerw. Zuster Maria Emercntiana en over), fam.; om 10 uur de Hoogmis; om 2" uur de Vespers met Rozenhoedje; ’s av. om 7 uur Lof ter eere van den H. Joseph met Lijdens meditatie. Ma. half 8 voor Petrus de Waard en Edu- arta Noor; om half 9 voor Petras van Djjk; ’s av. om 7 uur gelegenheid om te sparen ton huize van bet Hoofd der School. Di. om half 8 voor overl. ouders Kuiper en de Goede. Wo. feestdag van Maria Boodschap, dag van devotie; om 7 uur de gezongen H. Mis voor Jacobus Schuit; om 12 uur Catechismus m de kerk; 's av. om 7 uur Lof ter eere van den H. Joseph, daarna vergadering der Ze- latricen van het H. Hart. Do. om half 8 tot zekere intentie; *s van 5—6 uur de oefenini Vr. om half 8 voor Catharina Pater; ’s av. om 7 uur oefening van de H. Kruisweg. Za. om half 8 voor de geloovige zielen *s- nnddags van 48 uur gelegenheid om te biechten. Zo. om half 8 voor Petrus Burger. EGMOND AAN ZEE. Zo. 7 uur de Vroegmis; 10 uur de Hoog mis; half 2 Catechismus; half 3 Congregatie der H. Familie; 7 uur Ix>f met Lijdensmedi tatie. Ma. half 9 gezongen Maandstond voor Jo hanna Zwagerman, weduwe van Mathjjs Hoe be. Di. 8 uur gel. Jaargetjj voor Catharina Boll, weduwe van Pieter van W’erven. Wo. Feest van Maria Boodschap, dag van devotie; te half 8 gezongen H. Mis met uit stelling van het Allerheiligste; ’s av. te 7 uur Lof. Do. 8 uur de H. Mis; van half 7 tot half 8 oefening van het H. Uur. Vr. 8 uur de H. Mis; om 7 uur oefening van den H. Kruisweg. Za. 8 uur de H. Mis; van 38, uur gele genheid om te biechten; te 7 uur Lof ter eere van de Wllerh. Maagd. Do gebeden worden verzocht voor Johan nes van Asma, die met de laatste H.H. Sa cramenten is voorzien. AKERSLOOT. Zo. Lactare; half 8 voor Afta Kager, hsv. Nic. Spaanden; 10 uur voor de parochie; 2 uur Cat.; 3 uur Lof met Meditatie, lied 47. Collecte SL Pieterspenning. Ma. kwart voor acht voor Joannes Groen en overl. fam. Di. voor overl. fam. Kraakman. Wo. feestdag van Maria Boodschap; 8 uur uitreiking der H. Communie; 9 uur gez. H. Mis voor Cornelia Mejjne, hsv. van Joannes Kaptein; 7 uur Lof met Rozenh., lied 74. Do. H. Mis voor Afra de Groot, hsv. van Com. Hoek. x Vr. Voor Comelis Dekker; 7 uur H. Kruis weg. Za. voor Nic. Velzebocr en Maria Corac- lisse. Zo. Passie-Zondag; half 8 voor de paro chie; 10 uur voor Afra Boon. hsv. van Jo annes Mul. v bii .de slavin, en een bij de vrije vrouw doch die bij de slavin was naar het vleesch geboren, maar die bij de vrije vrouw volgens de belofte; dit gezegde heeft een zinnebeeldige beteekenis. Trou wens deze zijn de twee Verbonden, het eene namelijk op den berg Sina, ter slavernij barende, en dit is Agar; want Sina is een berg in Arabië, die over eenkomt met Jerusalem, dat hier be neden is, en met zijn kinderen in sla vernij is. Maar het Jerusalem dat boven is, is de vrije vrouw, en is onze moeder. Want er staat geschreven: Verblijd u, gij onvruchtbare, die niet baart, juich en roep gij, die geene weeën voelt; want de verlatene vrouw heeft vele kinderen, ja meer dan zij die den man heeft. Wij nu, broeders, zijn, kinderen der belofte gelijk Isaac. Maar gelijk als hij, die naar het yleesch geboren waS, hem vervolgde, die naar den geest ge boren was; alaoo is het pok nu. Maar wat zegt die schriftuur? jaag'de slavin met haren zoon weg; want de zoon der slavin zat geen erfgenaam zijn met den zoon der vrije vrouw. Dus, broeders, zijn wij geen zonen der slavin, maar der vrije vrouwdoor dré vrijheid, door .welke Christus ons verlost heeft. Evangelie volgens den H. Joannes; IV, 115. In dien tilde ging Jezus over de zee van Galilea, dat is, die van Tiberias; en Hem volgde een groote menigte, omdat zii de wonderen zagen, die Hij i aan de zieken (jped. Jezus ging dan op eenen berg, en zat daar met Zijne leer lingen. Paschen nu, het feest der Joden, was nabij. Jezus dan de oogen ophef fende, en ziende dat er een zeer groo- te menigte tot Hem kwam, zeide tot Philippus: Van waar zullen wij brood koopen, opdat deze eten Doch dit zeide Hij. hem beproevende: want Hij wist wel, wat Hii doen zoude. Philippus ant woordde HemVoor tweehonderd tien- lingen aan brood is hr opdat ieder een weinig Zijne leerlingen, Anor< is een jr- twee vissi

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1925 | | pagina 9