Voor den H. Paaschtijd,
n.
f-ri
Vrijdag S AprH IB2S
N*
1
t
1
Weekkalender.
3
1
-
KERKLIJSTEN.
Taferéelen uit het
Evangelie.
hij was Hun onderdanig.
x.
EPISTEL EN EVANGELIE.
„Ja, Rabbi Hyrkanoa,” zegt de lakenkoop*
overleden.
f
2
I
1
uien, bet jong eenig jukdtagande.
•gen gingen dan benen, on Heden
■roepen mannen
lit een bruinen,
elder*
•r de pa-
Bediutie
Zie, Jezus beeft
len noodig,
den «offer is
mi*. 10 uur de Hoogmis, vóór de Hoogmis
J en uitdeeling der palmen, 1 uur
iiur H. Familie voor de mannen, half
RINNEGOM.
Zo. om 7 uur voor Cath DekkerBaltus,
en overl familie, voor de Hoogmis wijding
en uitdeeling der palmen, de H. Mis voor de
parochie, waaronder schaalcollee s voor het
Op het heiden en voorhof wordt nu veel
rondgeslenterd.Onder de zuilenhallen,, op
den marmeren vloer, zitten gr<
vrouwen en knapen bijeen. Ui
F
jes en ka.".*, eten smake|qk.. ’n Steenen wa
terkruik, die ïjj aan een fontein lieten vol-
ters die een gewichtig vonnis gaan vellen.
Toch ziet men wel aan hun kleeren, dat het
geen rqke lieden zijn. Slechts die ééne daar
ié wellicht een groote landheer, of een ban
kier of iets dergelijks. Maar die' daar, naast
hem, dien heeft Jesus nog vóór een paar da
gen, in een lakenwinkel de klanten zien ge
rieven. De overigen hebl>en allen grove, eel
tige handen, juist gelijk Joseph: één zelfs
moet lakenvolder zijn, want zijn vingers
zqn donkerblauw van de verf.
Rondom hem staat een kring menschen en
luistert, eerbi<MÜg. Joseph en Maria komen
er schuchter bij staan, achter de anderen. Do
ergernis
Wetge-
rondg<
den marmeren vloer, zitten
pen bijeen.
prof lijnwaden reiszak halen zq platte brood
jes en kaas, eten smakelijk., 'n Steenen
f-—1J!- _M
loopen, gaat rond; elk zet ze op zqn beurt
aan de mond. Op de lage steenen banken, die
aan alle kanten onder de hallen staan, zitten
menschen rustig te praten, of kijken droo-
merig en vermoeid over het plein. De Romein
sche soldaten bij de poorten leunen tegen
de zuilen. Zij beginnen zich te vervelen.
Anderen staan met de lans tusschen de beé-
nen, te zien naar het spel van kameraden
die op den marmeren vloer zitten te dobbe
len.
Jesus en zijn ouders wandelen ook onder
de gaanderijen, bezien de etende en pralende
menschen, blijven kijken naar het rollen der
teerlingen.
Ginder, onder de breede zuilenhallen, aan
den Zuidkant, waarlangs de menschen ovér
die hooge brug uit de bovenstad komen, blij
ven zjj staan bij een groep mannen die er
streng en ernstig uitzien.
Vier, vijf zitten op een ateenen bank. An-
ip den vloer, neergehurkt of met ge-
beenen. Meest allen volwassen en be-
deren oj
kruiste I
jaardo menschen, met eenige jongelieden et
onder.
Zij honden rich heel voornaam, geljjk reeb-
mozjjn, de Heer zal u blank maken als wol!
Nog steeds bidt Hjj: „Vader, vergeef het hun,
want zjj weten niet wat zjj doen.”
Zie, terwijl heiligschennende handen Je'.uz
met ketenen beladen, verbreekt een onzicht
bare, barmhartige Hand de kluisters onzer
zonden, den slavenketen Van Satan. Toen is
de voorspelling van koning David in vervul
ling gegaan: „Onze ziel is gered geljjk een
vogel uit den strik van den jager; de boei is
verbroken, en wjj zijn verlost!”
Werpt u dan in den H. Paaschtijd ver
trouwvol en berouwvol in de armen van Je
zus! Bidt en smeekt en verzucht vurig:
„Lieve Jezus, stort in mjjn hart en prent in
mijn binnenste, ’n heilzame en blijvende en
vruchtdragende vrees voor Uwe oordeelcn,
opdat ik in den H. Paaschtijd mijne zonden
oprecht en rouwmoedig beljjde, van ganse ler
verfoeie en in de toekomst niet meer zondige
door zorgvuldig de naaste gelegenheden te
vermijden, de zaken en plaatsen en personen,
welke mij weleer tot zonde brachten.”
Laat ons den goeden Jezus ook hartelijk
danken, vooral in de Goede Week, dat Hij
ons door Zijne boeien uit de slavernij des
duivels verlost en gesteld heeft in de vrijheid
der herderlijkheid van de kinderen Gods.
Door Jezus mogen wjj weer opzien naar
den Hemel, en God, onzen Vader noemen.
Zegenen wjj die kluisters van onzen godde-
lijken Meester en betoonen wjjvins voortaan
zijne dankbare leerlingen.
Smeekt uwen Zaligmaker: „Lieve Jezus,
Gjj zjjt uit liefde voor "rij gevangen geno
men: Ik geef mjj gevangen uit liefde voor UP
Mijn geest zal steeds op U denken, mjjn
hart steeds kloppen voor U. Ja, bind en boei
mjjne handen, opdat zjj zich niet weer ver
grijpen aan- bet geld en het goed en vooral
nimmermeer aan den heiligen persoon um
naasten. Laat het mjj steeds voor den geest
zweven, dat alleen de onschuldige van -hand
en de zuivere van harte staan zal op den
berg van het hemelsch Jerusalem alsmede:
Zalig de zuiveren van harte, want zij zul
len God zien!”
Kluister ook mjjne voeten opdat zjj niet
weer staan mogen op bet pad der ongerech
tigheid, maar alleen op den weg Uwer gebo
den. Laat mjj, Lieve Jezus, met Paschen p-
staan uit het graf mjjner zonden en wande
len in nieuwheid van leven, totdat ik veilig
en heilig de poort des hemels bereikte, en zeg
gen moge: „Ik ben het, Uw goede en getrou
we dienstknecht; ik ben het, Uw goede en
getrouwe dienstmawd.”
Alkmaar, den 3en April 1925.
DEKEN OOMS.
f
Den 21en Nisan liep bet Paaschfeest af.
Tot zoolang blijven zjj te Jeruzalem, ’s An
derdaags, in de vroegte, trokken de beevakr-
ders weg. Op den slingerweg, die den Olijf
berg overkroop naar Jericho toe, gingen lan
ge rjjen kameelen, paarden, ezels, voetgan
gers; achter hen weer anderen, steeds door.
Uit de donkerte van de diepe stadsp. kwa
men steeds weer nieuwe. Naar al de andere
richtingen uit, rond Jerusalem, ging bet
evenzoo. Kleine groepen en groote karava
nen kropen de heuvelen op en het hoogland
over.
Maria en Joseph zqn bjj de Galileërs. Die trek
ken terug gelijk zjj kwamen, over Jericho en
verder langs dezen of genen kant van de
Jordaan. Mannen en vrouwen gaan afzon
derlijk, bjj groepen, zonder veel naar elkan
der uit, te zien. Des avonds zullen zjj elkaar
wel aantreffen, in de pleisterplaats bjj Jeri
cho. Nu zjjn zjj soms verre van elkaar af, de
eene groep een eind vooruit.
De knapen gaan met wien
ge bjj de vrouwen, anderen
Zjj zjjn heel zelfstandig en moeten moeders’
kleed of vaders’ mantel niet vasthouden. Z|
zjjn het loopen en reizen gewend en komen
allicht terecht.
OFFICIEEL KERKBERICHT
van het „Noord-Hollandsch Dagblad”
bjj den Kapelaan.
Zo. Cat. voor hen, die plechtig zjjn aange
nomen en van Tie school af zjjn.
WARMENHUIZEN
Zo. Palm-Zondag, 7 uur Vroegmis, half
10 de Hoogmis, waarvoor de palm zal wor
den gewjfd en nitgereikt, 2 uur Lijdensme
ditatie, waarna Cat.
Wo. na de H.H. Missen bieehtbooren tot
11 uur en des namiddags van 48 uur.
Dó. gedenkdag van de instelling van bet
Allerh. Sacrament des Altaars. Op dien dag
te 7 uur gez. H. Jlie. Na d» n “s- - _2_
net ATIerK Sacrchent naar de Rustplaats
overgebracht en blijft den geheelen dag ter
aanbidding uitgesteld, des avonds te 7 uur
algemeene aanbidding.
Vr. gedenkdag van JefflM’ fjjden en kruis
dood te 7 Tiur wordt bet Allerh. Sacrament
ter aanbidding uitgeeteid, te acht uur ge
schieden de plechtigheden, te 2 uur oefening
van den Kruisweg.
Za. te 7 uur beginnen de plechtigheden
waarna te ongeveer half negen de Paaseh-
mis wordt gezongen. Daarna bieehtbooren
tot half 12 en des namiddags van 48 uur.
OBDAM.
Zo. om half acht de Vroegmis en om 10
uur wijding en uitdeeling dtr palmen en pro
cessie, daarna Hoogmis.
Wo. bieehtbooren des morgens tot 10 uur,
en des namiddags van 8— half acht uur.
Do. te half acht uitreiking van de H. Com
munie, te half 9 H Mis, waarna processie, te
7 uur gemeenschappelijke aanbidding.
Vr. te 7 uur begin der aanbidding van het
Allerh. Sacrament, te half 9 de plechtigheden
te half drie Kruisweg.
Za. ongeveer te 7 uur wijding van vuur,
Paasehkaars en doopvont, kwart over acht
Paaschmis. Van 38 uur gelegenheid om te
biechten.
zij willen. Eenl-
bjj de mannen.
de ziel en de vlam: de Godheid. De Paasch-
kaars is alzop het zinnebeeld van de ver
heerlijkten, zegepralenden Christus.
Dan volgen de 12 profetieën met oraties,
afgewisseld door vier gezangen, dan de
water- en doopvontwjjding, de Lkanie en
tenslotte de Paasch-Mis met onmiddallijk
na de H. Communie de korte Vespers.
ENKHUIZEN.
Zo. dm half acht de stille H. Mis en om 10
uur de Hoogmis, zes uur het Lof met Lijdens
meditatie.
Tu de week de H. Mis om half acht, be
halve Goeden Vrjjdag.
Do. gezongen H. Mis met processie.
Di. en Do. avond Lof om 7 uur.
Vr; avond om 7 uur Kruisweg.
BERGEN.
Zo. Pabn-Zondag, om half 7 en 7 uur uit
reiking der H. Communie, half acht de Vroeg
IA n„xji-
de wjjding
CaL. 2 uur
5 Mariacongregatie voor de meisjes in de
Kapel der Eerw. Zusters, 6 nur Patronaat,
7 uur Lof en Lijdensmeditatie, na het Lof
de Gen. Abs. voor de leden van de Derde
Orde.
toe. Wel bleef cr steeds evenveel volk, de
gansche Paascbweek te
kwam meer regelmatig-
in den tempel. De
vreemdelingen werden langzamerhand de
tempeldiensten gewend en maakten er dan
minder drukte om.
Bjj het altaar bleven de priesters volle da
gen bezig met slachten en offeren. Stapels
tchapen-, runderen- en gciténvleesch wer-
°P ket vuur gedragen. Een sterke geur
bradend vleesch en smeltend vet hing gesta-
°1Ver._h*t kinnenvoorhof. Haast elke
,n p“acb<u«‘”»e€n
man, „doch er staat ook geschreven: En Ut
hoorde den man die met linnen bekieeJ was
en over bet water van den stroom stond, en
hjj stak naar den hemel zjjn rechter- en zjjn
linkerhand op; en hjj zwoer bjj Dien die
eeuwig leeft, dat na een bestemden tijd, be
stemde tijden, en eene helft, ep als de maeht
van het heilige volk gansch zal verbroken
liggen, dat dan al deze dingen volbracht
zullen worden”.
De volder zwijgt. De anderen betuigen bun
instemming. „Goed gesproken, Rabbi Si
meon” meent de bankier of landheer.
Een der jongelieden steekt de hand op:
„Rabbi, hoelang zullen de dagen van den
Messias duren?”
De Wetgeleerden zien strak voor zich uit.
„Veertig jaren”, meent één met eeltige han
den; „want er staat geschreven: Onze vreug
de zal zoolang duren als onze droefheid. In
de woestjjn zqn wjj veertig jaren beproefd ge
weest.”
De volder denkt er anders over: „Het gras
moge in uwen mond wassen, Rabbi Eliëzer!
Mjjn meester Rabbi Dosa de Stotteraar, zei-
de: Vierhonderd jaar, want er staat geschre
ven: Zij zullen zo doen dienen en verdruk
ken gedurende vier honderd jaar; en er staat
ook geschreven Onze vreugde zal zoolang
duren als onze droefheid.”
En do jonge Messias stond en luister-'
de.
EGO SUM: IK BEN HETI
Na den verraderlijken kus van Judas ont
vangen te hebben, treedt onze gezegende Za
ligmaker eenige stappen vooruit, om de
krijgsbende, die in vollen aantocht is, tege
moet te gaan. Wetende, wat Hem te wachten
«taat, spreekt Hjj hen toe: „Wien zoekt gjj?”
Zjj antwoorden: Jezus van Nazareth!”
Jezus zegt: „Ik ben het.” En op dat woord
wjjken zjj terug en vallen ter aarde neder.
geen legioenen van Enge-
om Zich te verdedigen. Zijn Ijj-
volkomen vrijwillig.
Wederom vraagt Hjj: „Wien zoekt gjj?”
Zij hebben de gegeven les niet begrepen.
Zjj herhalen: „Jezus van Nazareth!”
Jezus herneemt: „Ik heb u gezegd, dat Ik
het ben; als gjj dan Mjj zoekt, laat deze, Mjjne
leerlingen ongemoeid heengaan.”
Hoe treedt Jezus hier op in de grootheid
zjjner rechten en in de teederbeid zijner lief
de. Daar staat tegenover Hem eene talrijk
bende, gewapend met zwaarden en stokken,
voorzien van boeien en koorden. Zjj gloeien
van haat en njjd. Met bet enkele woord: „Ego
sum; Ik ben het”, doet Hij die menigte ter
aarde nedervallen.
Toén echter was Jezus nog Ijjdelqk en
nog sterfelijk; hoe verschrikkelijk zal Hjj dan
zijn, als Hjj verschijnen zal op de wolken,
met Zjjn Kruis in de lucht, in de gestalte van
den alwetenden en almachtigen Rechter, met
groote macht en majesteit, omstuwd door
legioenen van Engelen, om te oordeelen de
levenden en de dooden.
Wat zult gjj arme zondaar en gjj bekla-
genswaardlge zondares dan antwoorden, a!s
Jezus op dien dag van vergelding en
wraak, van gramschap en ellende zal toevoe
gen: Ego sum: Ik ben het?
Ik ben het, Dien gjj onteèrd hebt door uw
hardnekkig ongeloof, door uwe goddelooze
spotternijen en tallooze heiligschennissen!
Ik ben het, Dien gjj versmaad hebt, door
uw hemeltergend vloeken, door uwe snoóde
'godslasteringen en lichtvaardig zweren en
breken van f-eloften.
Ik ben het, Dien gjj niet gevreesd hebt
door uw Sabbatschennis en Zondagsontheili-
ging en Mis-verzuim! Morgens het Brood
der Engelen, 's avonds het draf der zwijnen!
Ik ben het, naar Wien gü «riet geluisterd
hebt door uw opstand tecen bet
kerkeigk ta Ut werrï j^ ?etag!
Ben «tetss Teven gjj verbitterd en
verkort hebt door uw haat en njjd, door uw
twist en tweedracht, door den bloesem van
den levensboom af te schudden, eer nog de
vrucht zich gezet had en tot rijpheid geko
men was!
Ik ben bot, Dien gjj hebt doen blozen bjj
die schaamtelooze kleeding en houding én
manieren, bjj die menschonteerende wulpsch-
heid tijden* uw dansen en uwe zondige ver-
seering en onbeteugelden hartstocht, on l*jj
die onnatuurijjke en wraakroepende beleving
van het heilig huwelijk!
Ik ben het, Dien gjj vnrutsoUi én verra
den hebt nw nirdvochtigheid jegens de
armen, door uw bedrog en woeker, door uw
schraapzucht en sabotage!
Ik ben bet, Dien gjj beleedigd hebt door
uw liegen en bedriegen, door uw kwaad
spreken en lasteren, door die rancune in uw
hart te bewaren. Achter uwe gordjjnen zat
gjj lederen voorbijganger te bespieden, om
hem te bekladden, gelijk de spin in haar w< b,
om hare prooi te beloeren!
Wat zult gjj, arme zondaar en gjj bekla
gen* waardige zondares antwoorden?
Moet g|j misschien in vertwijfeling en wan
hoop met de verdoemden uitroepen: „Bergen
valt op ons, heuvelen bedekt ons?”
Neen! Neen! Nog is er tijd voor berouw en
- voor boete en voor vergiffenis. Bjj den Heer
is barmhartigheid en overvloedige verlossing!
Zjjne barmhartigheid gaat boven al Zjjne
werken! Hij is niet gekomen, om rechtvaar
digen te zoeken, maar om zondaars zalig te
maken. Do gezonden hebben geen genees
heer noodig, maar de zieken. Al waart gjj
rood als scharlaken, de Heer za] u witter
waaschen dan sneeuw; al waart gjj als kar
lederen dag der weck u de H. Mis of
de plechtigheden Gen. Abs. voor de leden
der Derde Orde.
Di. acht uur de H. Mis voor Joannes Bjjl
Janszoon, waaronder de algemeene H.
Paasebcommunic der kinderen.
Wo. den geheelen dag biechtgelegenheid,
behalve van 123 uur.
Do. Witte Donderdag, des morgeni ta
half 7, 7 uur enz. uitreiking van de H Com
munie, te 9 uur de plechtige H. Mis, waarna
de plechtige overbrenging van het Allerh.
Sacrament naar het zjjaltaar, des avonds te
7 uur gemeenschappelijke aanbidding.
Vr. te 7 uua uitetelling van het Allerhei
ligste, te 9 uur de plechtigheden, half 12
de Kruisweg, te 3 uur Sterfuur en Meditatie
Za te 7 uur aanvang der plechtigheden
te acht uur de gezongen H. Mis. Den gefaee-
len dag biechtgelegenheid behalve van 12
tot 3 uur.
De gebeden worden verzocht voor Petro-
nella Zomerdijk hsvr. van Jac. D-rin, en Ma
ria van Groenihgen, geb. Berger, die met
de laatste H.H. Sacramenten der Stervenden
zjjn voorzien en voor Joannes Bjjl Janszoon
en Cornelia Vrasdonk, die in den Heer zjjn
Zo. de Vroei
voor NicolaasT!
rochie, half t
en Lof.
Ma. acht uur voor Antje Brugman.Nldere
voor Trjjntje Konijn en overl. fam. VansS^S
uur bieehtbooren.
Di. acht uur voor Nicolaas Zuurbier, el
ders voor Joannes Zweet en Antje Veldboer.
\Van 68 uur gel. om te biechten.
Wo. acht uur voor Tmmetje Veldboer en
overl. fam. elders voor Pieter Koppes. Van
half 84 en van 68 uur bieehtbooren.
Do om 9 uur voor overl. fam. Kaandorp
en Kager, elders voor Klaas Groot en Aagje
Pater.
Vr. 9 uur de plechtigheden, om half 3
K ru ie w egoef en i n g.
Za. half 9 voor Dirk v. d. Lee en M aartje
Koster, elders voor Joannes Snelten en Pe-
tronella Veldboer.
SCHOORL.
Zo. Palm-Zondag. te half acht de Vroegmis
en om 10 uur de Hoogmis, vóór de Hoog
mis wjjding en uitdeeling der palm, kwart
over 1 Cat., 2 uur maandeljjksch aanbiddings-
uur.
Wo. middag van 37 uur gelegenheid om
te biechten.
Do. Witte Donderdag, 7 uur uitreiking v.
de H. Communie, te half de plechtigbe-
den, des avonds te 7 uur openlijke aanbid
ding. r
Vr. Goede Vrjjdag, half acht uitstelling v.
het H. Sacrament, half 9 de
2 uur Kn.i—- - -goéden,
••eg.
Za. Paascbuterdag. de plechtigheden be
ginnen te 7 uur, ongeveer half 9 de gezon
gen Paaschmis. des middags van 38 uur
gel. om te biechten.
De gebeden worden verzocht voor Petrus
Opdam en Cornelia van Assem, die met de
laatste H. H. Sacramenten der Stervenden
zqn voorzien en voor Maria SchoutenHil-
brand, die in den Heer is overleden.
HEEMSKERK.
Heden Palm-Zondag. ie Zondag der maand
Fuch. dag. De H.H. Missen te 7, half 9 en
10 uur de Hoogmis. Voor de Hoogmis wjj
ding en uitdeeling der palm, half 2 Cat.,
half 3 I-of met lijdensmeditatie, 5 uur patr->
Die eerste twee dagen van het Paaschfeest
was het tempelplein ongewoon woelig ge
weest. Het eerste bezoek van die duizenden
pelgrims aan het heiligdom, het aankoopen
van de offerdieren, het aan brengen en slach
ten van de Paaschlammeren, het groote mor
genoffer van den hoogepriester, de processie
van de eerstelingen, brachten veel geloop
heen en weer, veel geroep en getier bij. De
Oosterlingen zqn in de weer als zjj druk kun
nen doen.
t den. derden dag af ging het er rustiger
pelgrims bleven de
Jerusalem; maar er
heid, meer bedaardheid
ZO. 5 April. Palm-Zondag. Heden vieren we
de zegevierende intoobt van O. H. in Je
rusalem, door het houden der Palm-
preceesie, en deze doet ons hoopvol denken
aan onze toekomstige intocht in het heroï
sche Jerusalem. De palm is het zinnebeeld
van overwinning.
Yó"-P.V en van <len dac.
DO. ..jite Donderdag (Wit bet. oorspr. glan
zend. dus schitterende, hoogfeeetelqke
Donderdag en terecht.) Instelling van
het Allerheiligste Sacrament des Altaars
en van het Priesterschap in het Laatste
Avondmaal.
1 R. Goede Vrijdag. Lqdens- en Sterfdag van
onzen Goddelqken Verlosser J. Chr. (zuivel
en vet ook heden geoorloofd).
ZA. Paasch-Zaterdag. De plechtigheden tan
deze morgen werden in de eerste eeuwen
in den Paaschnacht gevierd, doch tegen
woordig reeds vooruit gevierd op Paasch-
Zaterdagmorgen. Eerst wordt aan den in
gang der kerk het nieuwe vuur gewijd,
waarmee godslamp, Paaschkaars en de
drie-armige kaars (zinnebeeld der H. Drie-
eenheid) wordt ontstoken, alsmede ook
wqding der vjjf wierookkorrels, welke op
het altaar onder het zingen van het Heer
lijke „Exsultet" door den diaken in den
vorm van ’n kruis in den Paaschkaars wor
den gestoken (balseming van Chr’s Li
chaam). De kaars, gevormd uit den was
der maagdeljjke bijen «telt u voor het Li
chaam v. Christus genomen uit den schoot
der Maagdeljjke Moeder. De wiek of de pil:
WESTWOÜD.
Zo. half acht de Vroegmis, 10 uur de
Hoogmis, half drie Miserere, Ljjdenso ver we
ging en kort Lof
In de weck de H.H. Missen om half acht
en acht uur.
Voor en onder de H.H. Missen uitreiking
van de H. Communie, uitgenomen nnder die
te half afht.
Voor en onder de H.H. Missen gelegenheid
om te biechten.
Za. half 12 gelegenheid om te biechten
voor de kinderen.
Za. middag tot half acht voor de andere
parochianen.
Zo. morgen bij hooge uitzondering, zoo
mede voor diegenen din verafgelegen hunne
woonplaats hebben, biechthoore»
Cat. voor de meisjes in de zusterschool
bjj den Pastoor.
Cat. voor de jongens in de jongensschool
PALMZONDAG.
Sftüiel uit het boek ExoSus;
XV, 27; XVI, 1—?.
In die dagen kwamen de kinderen van
Israël te Elim, waar twaalf waterbronnen,
en zeventig palmboomen waren; en zjj sloe
gen hun leger omtrent de wateren neder. En
zy vertrokken van Elim, en de geheels me
nigte der kinderen van Israël kwam in de
woestjjn Sin, die ligt ftuschen Elim en Sinai,
op den vijftienden dag der tweede maand,
nadat zjj uit het land van Egpyte waren uit
getrokken. En de gebeele vergadering der
kinderen van Israël morden in de woestjjn
tegen Mozes cn Aaron. En de kinderen van
Israël zeiden tot hen: Ach! of wjj in het
'land van Egypte door de hand des Heeren
gestorven waren, toen wjj bjj de vleeschpot-
ten zaten, en tot verzading toe brood aten.
Waarom hebt gjj om in deze woestjjn ge
leid, om geheel de menigte door honger te
doen omkomen? En de Heer zeide tot Mo
zes: Zie, Ik zal uw brood van den bemel la
ten regenen. Dat bet volk uitkome, en ver-
zamele hetgeen genoeg is voor iederen dag;
opdat Ik Igs bepreeve, of het in mjjn wet
wandelo, dan niet. Op den zesden dag ech
ter zullen zjj zorgen om in te dragen eens zoo
veel, als zjj gewoon waren dagelijks te ver
zamelen. En Mozes en Aaron zeiden tot al
de kinderen van Israël: Van avond zult gij
weten, dat de Heer u uit Egypteland geleid
heeft; en morgen zult gq de heerlijkheid des
Heeren zien.
Evangelie volgens den H. Mattheiu;
XXI, 1—9.
In dien tjjde. als Jesus Jerusalem gena
derd, en te Bethphage aan den Olqfberg ge
komen was; toen zond Hjj Zjjne twee leer
lingen, en seide bun: Gaat naar het dorp,
dat tegen u over ligt, en terstond suit gjj
vinden eene ezelin gebonden, en een veulen
bjj haar; maak ze los, en brengt ze «jj
En als iemand u i^x ,i..<ntë zoggen, zegt
aai 06 néér ze noodig heeft, en hjj zal ze
terstond laten volgen. Dit alles nu is ge
schied, opdat volbracht wierde hetgeen door
den profeet gezegd is, die zeide: Zegt aan
de dochter van Sion; zie uw koning komt
tot u wgehtinoedig, zittende op eene ezelin,
en een .geulen, bet jong eenig jukd^ageode.
De S
zooals Jesus bun geboden had En zjj brach
ten de ezelin en het veulen, en legden hun
ne kleederon op dezelve, en deden Hem er
op zitten. En groote menigte spreidde
„óre kleederen op den weg: en anderen
hakten takken vu de boomen, en strooi
den ze langs den weg. En de scharen, die
vooruitgingen, en die volgden, riepen, en zei
den: Hosahna. den toon van David; geze
gend Hjj, die komt in den naam des Hee
ren.
H. Land, 1 uur Cat., 2 uur Meditatie.
Ma. voor Petrus Valkering.
Di. voor Maria Apeldoorn—Zuurbier.
Wo. voor Cath de Waard en Petrus Bra
kenhof. Den geheelen dag, behalve van 123
uur bieehtbooren.
Do. te half 7 en 7 nur Communieuitreiken
acht uur de H. Mis voor Jaeob*u de Nqs
en Cath. de Goede, daarna processie. 7 uur
Lof met aanbidding.
Vr. 7 uur uitstelling, acht nur de plechtig
heden, half 3 Kruisweg.
Za. om 7 uur de plechtigheden, half 9
pl. gez. Paaschmis voor Gerardus Apeldoorn
en Gertrudis Scheerman. Den geneelen dag,
behalve van 123 uur gelegenheid om te
biechten.
Zo. a..«. om 7 uur voor de parochie, half
10 voor de weldoeners die voor kerk en ar
men schaapjes hebben geweid.
De gebeden worden verzccht voor Maartje
KoolLevering, die met de laatste H H. Sa
cramenten der Stervenden is voorzien ea
voor Maria ApeldoornZuurbier, die in den
Heer te overleden.
f'DCfV
pni« voor Jan
Schouten, 10 uur
Cat., half 3 Ljjdeni
knaap Jesus dringt naar voren tot
van zjjn moeder: zoo durven bij die
- leerden!
De mannen zitten ernstig te redekavelen,
en letten niet op de omstanders. Het blijkt
rte gian over de komst van den Me««ias, en
vwat daartoe vereischt is.
De volder zegt juist: „Ah Israël boete doet
dan zullen zjj verlost worden, want ar staat
geschreven: Doet boete, ontrouwe zonen, en
ik zal uw ontrouwigheid heclen."
De lakenkoopman meent dat boeto niet
noodwendig is: .Staat er ook niet geschre
ven: Voor niet zqt gjj verkocht, zonder geld
zult gq vrijgekocht worden?”
De volder geeft het niet op: „En staat cr
ook niet geschreven: Keert weder tot mjj, en
ik zal tot u weerkeeren?"
ding en uitdeeling der
naat. Het Allerh. bljjft uitgèsteld tot na hei
Lof van half drie.
Ma. de H.H. Missen te 7 en 8 uur, overige
dagen te 7, half 8 en 8 uur.
Wo. na de H. H. Missen bieehtbooren, zoo
lang er achtereenvolgens biechtelingen zijn,
’s middags vanaf half 5.
Do. Witte Donderdag, de H. Communie
wordt uitgoreikt te 6, 7 en 8 uur, en onder
de pl. H. Mie van half 9. Geheel den dag
aanbidding van het H. Sacrament in het H.
Graf, des avonds half 7 Gemeenschappelijke
aanbidding.
Vr. Goede Vrijdag, half 7 uitstelling van
het Allerh. Sacrament, half 9 de plechtighe
den, ongeveer kwart voor acht pl. Paasch-
mis, daarna gelegenheid om te biechten tot
12 uur. des middags van 4 unr.
Deze week Maandag Cat., en biechthooren
voor de 5e en 6e klasse.