Voor den H. Paaschtijd, n. f-ri Vrijdag S AprH IB2S N* 1 t 1 Weekkalender. 3 1 - KERKLIJSTEN. Taferéelen uit het Evangelie. hij was Hun onderdanig. x. EPISTEL EN EVANGELIE. „Ja, Rabbi Hyrkanoa,” zegt de lakenkoop* overleden. f 2 I 1 uien, bet jong eenig jukdtagande. •gen gingen dan benen, on Heden ■roepen mannen lit een bruinen, elder* •r de pa- Bediutie Zie, Jezus beeft len noodig, den «offer is mi*. 10 uur de Hoogmis, vóór de Hoogmis J en uitdeeling der palmen, 1 uur iiur H. Familie voor de mannen, half RINNEGOM. Zo. om 7 uur voor Cath DekkerBaltus, en overl familie, voor de Hoogmis wijding en uitdeeling der palmen, de H. Mis voor de parochie, waaronder schaalcollee s voor het Op het heiden en voorhof wordt nu veel rondgeslenterd.Onder de zuilenhallen,, op den marmeren vloer, zitten gr< vrouwen en knapen bijeen. Ui F jes en ka.".*, eten smake|qk.. ’n Steenen wa terkruik, die ïjj aan een fontein lieten vol- ters die een gewichtig vonnis gaan vellen. Toch ziet men wel aan hun kleeren, dat het geen rqke lieden zijn. Slechts die ééne daar ié wellicht een groote landheer, of een ban kier of iets dergelijks. Maar die' daar, naast hem, dien heeft Jesus nog vóór een paar da gen, in een lakenwinkel de klanten zien ge rieven. De overigen hebl>en allen grove, eel tige handen, juist gelijk Joseph: één zelfs moet lakenvolder zijn, want zijn vingers zqn donkerblauw van de verf. Rondom hem staat een kring menschen en luistert, eerbi<MÜg. Joseph en Maria komen er schuchter bij staan, achter de anderen. Do ergernis Wetge- rondg< den marmeren vloer, zitten pen bijeen. prof lijnwaden reiszak halen zq platte brood jes en kaas, eten smakelijk., 'n Steenen f-—1J!- _M loopen, gaat rond; elk zet ze op zqn beurt aan de mond. Op de lage steenen banken, die aan alle kanten onder de hallen staan, zitten menschen rustig te praten, of kijken droo- merig en vermoeid over het plein. De Romein sche soldaten bij de poorten leunen tegen de zuilen. Zij beginnen zich te vervelen. Anderen staan met de lans tusschen de beé- nen, te zien naar het spel van kameraden die op den marmeren vloer zitten te dobbe len. Jesus en zijn ouders wandelen ook onder de gaanderijen, bezien de etende en pralende menschen, blijven kijken naar het rollen der teerlingen. Ginder, onder de breede zuilenhallen, aan den Zuidkant, waarlangs de menschen ovér die hooge brug uit de bovenstad komen, blij ven zjj staan bij een groep mannen die er streng en ernstig uitzien. Vier, vijf zitten op een ateenen bank. An- ip den vloer, neergehurkt of met ge- beenen. Meest allen volwassen en be- deren oj kruiste I jaardo menschen, met eenige jongelieden et onder. Zij honden rich heel voornaam, geljjk reeb- mozjjn, de Heer zal u blank maken als wol! Nog steeds bidt Hjj: „Vader, vergeef het hun, want zjj weten niet wat zjj doen.” Zie, terwijl heiligschennende handen Je'.uz met ketenen beladen, verbreekt een onzicht bare, barmhartige Hand de kluisters onzer zonden, den slavenketen Van Satan. Toen is de voorspelling van koning David in vervul ling gegaan: „Onze ziel is gered geljjk een vogel uit den strik van den jager; de boei is verbroken, en wjj zijn verlost!” Werpt u dan in den H. Paaschtijd ver trouwvol en berouwvol in de armen van Je zus! Bidt en smeekt en verzucht vurig: „Lieve Jezus, stort in mjjn hart en prent in mijn binnenste, ’n heilzame en blijvende en vruchtdragende vrees voor Uwe oordeelcn, opdat ik in den H. Paaschtijd mijne zonden oprecht en rouwmoedig beljjde, van ganse ler verfoeie en in de toekomst niet meer zondige door zorgvuldig de naaste gelegenheden te vermijden, de zaken en plaatsen en personen, welke mij weleer tot zonde brachten.” Laat ons den goeden Jezus ook hartelijk danken, vooral in de Goede Week, dat Hij ons door Zijne boeien uit de slavernij des duivels verlost en gesteld heeft in de vrijheid der herderlijkheid van de kinderen Gods. Door Jezus mogen wjj weer opzien naar den Hemel, en God, onzen Vader noemen. Zegenen wjj die kluisters van onzen godde- lijken Meester en betoonen wjjvins voortaan zijne dankbare leerlingen. Smeekt uwen Zaligmaker: „Lieve Jezus, Gjj zjjt uit liefde voor "rij gevangen geno men: Ik geef mjj gevangen uit liefde voor UP Mijn geest zal steeds op U denken, mjjn hart steeds kloppen voor U. Ja, bind en boei mjjne handen, opdat zjj zich niet weer ver grijpen aan- bet geld en het goed en vooral nimmermeer aan den heiligen persoon um naasten. Laat het mjj steeds voor den geest zweven, dat alleen de onschuldige van -hand en de zuivere van harte staan zal op den berg van het hemelsch Jerusalem alsmede: Zalig de zuiveren van harte, want zij zul len God zien!” Kluister ook mjjne voeten opdat zjj niet weer staan mogen op bet pad der ongerech tigheid, maar alleen op den weg Uwer gebo den. Laat mjj, Lieve Jezus, met Paschen p- staan uit het graf mjjner zonden en wande len in nieuwheid van leven, totdat ik veilig en heilig de poort des hemels bereikte, en zeg gen moge: „Ik ben het, Uw goede en getrou we dienstknecht; ik ben het, Uw goede en getrouwe dienstmawd.” Alkmaar, den 3en April 1925. DEKEN OOMS. f Den 21en Nisan liep bet Paaschfeest af. Tot zoolang blijven zjj te Jeruzalem, ’s An derdaags, in de vroegte, trokken de beevakr- ders weg. Op den slingerweg, die den Olijf berg overkroop naar Jericho toe, gingen lan ge rjjen kameelen, paarden, ezels, voetgan gers; achter hen weer anderen, steeds door. Uit de donkerte van de diepe stadsp. kwa men steeds weer nieuwe. Naar al de andere richtingen uit, rond Jerusalem, ging bet evenzoo. Kleine groepen en groote karava nen kropen de heuvelen op en het hoogland over. Maria en Joseph zqn bjj de Galileërs. Die trek ken terug gelijk zjj kwamen, over Jericho en verder langs dezen of genen kant van de Jordaan. Mannen en vrouwen gaan afzon derlijk, bjj groepen, zonder veel naar elkan der uit, te zien. Des avonds zullen zjj elkaar wel aantreffen, in de pleisterplaats bjj Jeri cho. Nu zjjn zjj soms verre van elkaar af, de eene groep een eind vooruit. De knapen gaan met wien ge bjj de vrouwen, anderen Zjj zjjn heel zelfstandig en moeten moeders’ kleed of vaders’ mantel niet vasthouden. Z| zjjn het loopen en reizen gewend en komen allicht terecht. OFFICIEEL KERKBERICHT van het „Noord-Hollandsch Dagblad” bjj den Kapelaan. Zo. Cat. voor hen, die plechtig zjjn aange nomen en van Tie school af zjjn. WARMENHUIZEN Zo. Palm-Zondag, 7 uur Vroegmis, half 10 de Hoogmis, waarvoor de palm zal wor den gewjfd en nitgereikt, 2 uur Lijdensme ditatie, waarna Cat. Wo. na de H.H. Missen bieehtbooren tot 11 uur en des namiddags van 48 uur. Dó. gedenkdag van de instelling van bet Allerh. Sacrament des Altaars. Op dien dag te 7 uur gez. H. Jlie. Na d» n “s- - _2_ net ATIerK Sacrchent naar de Rustplaats overgebracht en blijft den geheelen dag ter aanbidding uitgesteld, des avonds te 7 uur algemeene aanbidding. Vr. gedenkdag van JefflM’ fjjden en kruis dood te 7 Tiur wordt bet Allerh. Sacrament ter aanbidding uitgeeteid, te acht uur ge schieden de plechtigheden, te 2 uur oefening van den Kruisweg. Za. te 7 uur beginnen de plechtigheden waarna te ongeveer half negen de Paaseh- mis wordt gezongen. Daarna bieehtbooren tot half 12 en des namiddags van 48 uur. OBDAM. Zo. om half acht de Vroegmis en om 10 uur wijding en uitdeeling dtr palmen en pro cessie, daarna Hoogmis. Wo. bieehtbooren des morgens tot 10 uur, en des namiddags van 8— half acht uur. Do. te half acht uitreiking van de H. Com munie, te half 9 H Mis, waarna processie, te 7 uur gemeenschappelijke aanbidding. Vr. te 7 uur begin der aanbidding van het Allerh. Sacrament, te half 9 de plechtigheden te half drie Kruisweg. Za. ongeveer te 7 uur wijding van vuur, Paasehkaars en doopvont, kwart over acht Paaschmis. Van 38 uur gelegenheid om te biechten. zij willen. Eenl- bjj de mannen. de ziel en de vlam: de Godheid. De Paasch- kaars is alzop het zinnebeeld van de ver heerlijkten, zegepralenden Christus. Dan volgen de 12 profetieën met oraties, afgewisseld door vier gezangen, dan de water- en doopvontwjjding, de Lkanie en tenslotte de Paasch-Mis met onmiddallijk na de H. Communie de korte Vespers. ENKHUIZEN. Zo. dm half acht de stille H. Mis en om 10 uur de Hoogmis, zes uur het Lof met Lijdens meditatie. Tu de week de H. Mis om half acht, be halve Goeden Vrjjdag. Do. gezongen H. Mis met processie. Di. en Do. avond Lof om 7 uur. Vr; avond om 7 uur Kruisweg. BERGEN. Zo. Pabn-Zondag, om half 7 en 7 uur uit reiking der H. Communie, half acht de Vroeg IA n„xji- de wjjding CaL. 2 uur 5 Mariacongregatie voor de meisjes in de Kapel der Eerw. Zusters, 6 nur Patronaat, 7 uur Lof en Lijdensmeditatie, na het Lof de Gen. Abs. voor de leden van de Derde Orde. toe. Wel bleef cr steeds evenveel volk, de gansche Paascbweek te kwam meer regelmatig- in den tempel. De vreemdelingen werden langzamerhand de tempeldiensten gewend en maakten er dan minder drukte om. Bjj het altaar bleven de priesters volle da gen bezig met slachten en offeren. Stapels tchapen-, runderen- en gciténvleesch wer- °P ket vuur gedragen. Een sterke geur bradend vleesch en smeltend vet hing gesta- °1Ver._h*t kinnenvoorhof. Haast elke ,n p“acb<u«‘”»e€n man, „doch er staat ook geschreven: En Ut hoorde den man die met linnen bekieeJ was en over bet water van den stroom stond, en hjj stak naar den hemel zjjn rechter- en zjjn linkerhand op; en hjj zwoer bjj Dien die eeuwig leeft, dat na een bestemden tijd, be stemde tijden, en eene helft, ep als de maeht van het heilige volk gansch zal verbroken liggen, dat dan al deze dingen volbracht zullen worden”. De volder zwijgt. De anderen betuigen bun instemming. „Goed gesproken, Rabbi Si meon” meent de bankier of landheer. Een der jongelieden steekt de hand op: „Rabbi, hoelang zullen de dagen van den Messias duren?” De Wetgeleerden zien strak voor zich uit. „Veertig jaren”, meent één met eeltige han den; „want er staat geschreven: Onze vreug de zal zoolang duren als onze droefheid. In de woestjjn zqn wjj veertig jaren beproefd ge weest.” De volder denkt er anders over: „Het gras moge in uwen mond wassen, Rabbi Eliëzer! Mjjn meester Rabbi Dosa de Stotteraar, zei- de: Vierhonderd jaar, want er staat geschre ven: Zij zullen zo doen dienen en verdruk ken gedurende vier honderd jaar; en er staat ook geschreven Onze vreugde zal zoolang duren als onze droefheid.” En do jonge Messias stond en luister-' de. EGO SUM: IK BEN HETI Na den verraderlijken kus van Judas ont vangen te hebben, treedt onze gezegende Za ligmaker eenige stappen vooruit, om de krijgsbende, die in vollen aantocht is, tege moet te gaan. Wetende, wat Hem te wachten «taat, spreekt Hjj hen toe: „Wien zoekt gjj?” Zjj antwoorden: Jezus van Nazareth!” Jezus zegt: „Ik ben het.” En op dat woord wjjken zjj terug en vallen ter aarde neder. geen legioenen van Enge- om Zich te verdedigen. Zijn Ijj- volkomen vrijwillig. Wederom vraagt Hjj: „Wien zoekt gjj?” Zij hebben de gegeven les niet begrepen. Zjj herhalen: „Jezus van Nazareth!” Jezus herneemt: „Ik heb u gezegd, dat Ik het ben; als gjj dan Mjj zoekt, laat deze, Mjjne leerlingen ongemoeid heengaan.” Hoe treedt Jezus hier op in de grootheid zjjner rechten en in de teederbeid zijner lief de. Daar staat tegenover Hem eene talrijk bende, gewapend met zwaarden en stokken, voorzien van boeien en koorden. Zjj gloeien van haat en njjd. Met bet enkele woord: „Ego sum; Ik ben het”, doet Hij die menigte ter aarde nedervallen. Toén echter was Jezus nog Ijjdelqk en nog sterfelijk; hoe verschrikkelijk zal Hjj dan zijn, als Hjj verschijnen zal op de wolken, met Zjjn Kruis in de lucht, in de gestalte van den alwetenden en almachtigen Rechter, met groote macht en majesteit, omstuwd door legioenen van Engelen, om te oordeelen de levenden en de dooden. Wat zult gjj arme zondaar en gjj bekla- genswaardlge zondares dan antwoorden, a!s Jezus op dien dag van vergelding en wraak, van gramschap en ellende zal toevoe gen: Ego sum: Ik ben het? Ik ben het, Dien gjj onteèrd hebt door uw hardnekkig ongeloof, door uwe goddelooze spotternijen en tallooze heiligschennissen! Ik ben het, Dien gjj versmaad hebt, door uw hemeltergend vloeken, door uwe snoóde 'godslasteringen en lichtvaardig zweren en breken van f-eloften. Ik ben het, Dien gjj niet gevreesd hebt door uw Sabbatschennis en Zondagsontheili- ging en Mis-verzuim! Morgens het Brood der Engelen, 's avonds het draf der zwijnen! Ik ben het, naar Wien gü «riet geluisterd hebt door uw opstand tecen bet kerkeigk ta Ut werrï j^ ?etag! Ben «tetss Teven gjj verbitterd en verkort hebt door uw haat en njjd, door uw twist en tweedracht, door den bloesem van den levensboom af te schudden, eer nog de vrucht zich gezet had en tot rijpheid geko men was! Ik ben bot, Dien gjj hebt doen blozen bjj die schaamtelooze kleeding en houding én manieren, bjj die menschonteerende wulpsch- heid tijden* uw dansen en uwe zondige ver- seering en onbeteugelden hartstocht, on l*jj die onnatuurijjke en wraakroepende beleving van het heilig huwelijk! Ik ben het, Dien gjj vnrutsoUi én verra den hebt nw nirdvochtigheid jegens de armen, door uw bedrog en woeker, door uw schraapzucht en sabotage! Ik ben bet, Dien gjj beleedigd hebt door uw liegen en bedriegen, door uw kwaad spreken en lasteren, door die rancune in uw hart te bewaren. Achter uwe gordjjnen zat gjj lederen voorbijganger te bespieden, om hem te bekladden, gelijk de spin in haar w< b, om hare prooi te beloeren! Wat zult gjj, arme zondaar en gjj bekla gen* waardige zondares antwoorden? Moet g|j misschien in vertwijfeling en wan hoop met de verdoemden uitroepen: „Bergen valt op ons, heuvelen bedekt ons?” Neen! Neen! Nog is er tijd voor berouw en - voor boete en voor vergiffenis. Bjj den Heer is barmhartigheid en overvloedige verlossing! Zjjne barmhartigheid gaat boven al Zjjne werken! Hij is niet gekomen, om rechtvaar digen te zoeken, maar om zondaars zalig te maken. Do gezonden hebben geen genees heer noodig, maar de zieken. Al waart gjj rood als scharlaken, de Heer za] u witter waaschen dan sneeuw; al waart gjj als kar lederen dag der weck u de H. Mis of de plechtigheden Gen. Abs. voor de leden der Derde Orde. Di. acht uur de H. Mis voor Joannes Bjjl Janszoon, waaronder de algemeene H. Paasebcommunic der kinderen. Wo. den geheelen dag biechtgelegenheid, behalve van 123 uur. Do. Witte Donderdag, des morgeni ta half 7, 7 uur enz. uitreiking van de H Com munie, te 9 uur de plechtige H. Mis, waarna de plechtige overbrenging van het Allerh. Sacrament naar het zjjaltaar, des avonds te 7 uur gemeenschappelijke aanbidding. Vr. te 7 uua uitetelling van het Allerhei ligste, te 9 uur de plechtigheden, half 12 de Kruisweg, te 3 uur Sterfuur en Meditatie Za te 7 uur aanvang der plechtigheden te acht uur de gezongen H. Mis. Den gefaee- len dag biechtgelegenheid behalve van 12 tot 3 uur. De gebeden worden verzocht voor Petro- nella Zomerdijk hsvr. van Jac. D-rin, en Ma ria van Groenihgen, geb. Berger, die met de laatste H.H. Sacramenten der Stervenden zjjn voorzien en voor Joannes Bjjl Janszoon en Cornelia Vrasdonk, die in den Heer zjjn Zo. de Vroei voor NicolaasT! rochie, half t en Lof. Ma. acht uur voor Antje Brugman.Nldere voor Trjjntje Konijn en overl. fam. VansS^S uur bieehtbooren. Di. acht uur voor Nicolaas Zuurbier, el ders voor Joannes Zweet en Antje Veldboer. \Van 68 uur gel. om te biechten. Wo. acht uur voor Tmmetje Veldboer en overl. fam. elders voor Pieter Koppes. Van half 84 en van 68 uur bieehtbooren. Do om 9 uur voor overl. fam. Kaandorp en Kager, elders voor Klaas Groot en Aagje Pater. Vr. 9 uur de plechtigheden, om half 3 K ru ie w egoef en i n g. Za. half 9 voor Dirk v. d. Lee en M aartje Koster, elders voor Joannes Snelten en Pe- tronella Veldboer. SCHOORL. Zo. Palm-Zondag. te half acht de Vroegmis en om 10 uur de Hoogmis, vóór de Hoog mis wjjding en uitdeeling der palm, kwart over 1 Cat., 2 uur maandeljjksch aanbiddings- uur. Wo. middag van 37 uur gelegenheid om te biechten. Do. Witte Donderdag, 7 uur uitreiking v. de H. Communie, te half de plechtigbe- den, des avonds te 7 uur openlijke aanbid ding. r Vr. Goede Vrjjdag, half acht uitstelling v. het H. Sacrament, half 9 de 2 uur Kn.i—- - -goéden, ••eg. Za. Paascbuterdag. de plechtigheden be ginnen te 7 uur, ongeveer half 9 de gezon gen Paaschmis. des middags van 38 uur gel. om te biechten. De gebeden worden verzocht voor Petrus Opdam en Cornelia van Assem, die met de laatste H. H. Sacramenten der Stervenden zqn voorzien en voor Maria SchoutenHil- brand, die in den Heer is overleden. HEEMSKERK. Heden Palm-Zondag. ie Zondag der maand Fuch. dag. De H.H. Missen te 7, half 9 en 10 uur de Hoogmis. Voor de Hoogmis wjj ding en uitdeeling der palm, half 2 Cat., half 3 I-of met lijdensmeditatie, 5 uur patr-> Die eerste twee dagen van het Paaschfeest was het tempelplein ongewoon woelig ge weest. Het eerste bezoek van die duizenden pelgrims aan het heiligdom, het aankoopen van de offerdieren, het aan brengen en slach ten van de Paaschlammeren, het groote mor genoffer van den hoogepriester, de processie van de eerstelingen, brachten veel geloop heen en weer, veel geroep en getier bij. De Oosterlingen zqn in de weer als zjj druk kun nen doen. t den. derden dag af ging het er rustiger pelgrims bleven de Jerusalem; maar er heid, meer bedaardheid ZO. 5 April. Palm-Zondag. Heden vieren we de zegevierende intoobt van O. H. in Je rusalem, door het houden der Palm- preceesie, en deze doet ons hoopvol denken aan onze toekomstige intocht in het heroï sche Jerusalem. De palm is het zinnebeeld van overwinning. Yó"-P.V en van <len dac. DO. ..jite Donderdag (Wit bet. oorspr. glan zend. dus schitterende, hoogfeeetelqke Donderdag en terecht.) Instelling van het Allerheiligste Sacrament des Altaars en van het Priesterschap in het Laatste Avondmaal. 1 R. Goede Vrijdag. Lqdens- en Sterfdag van onzen Goddelqken Verlosser J. Chr. (zuivel en vet ook heden geoorloofd). ZA. Paasch-Zaterdag. De plechtigheden tan deze morgen werden in de eerste eeuwen in den Paaschnacht gevierd, doch tegen woordig reeds vooruit gevierd op Paasch- Zaterdagmorgen. Eerst wordt aan den in gang der kerk het nieuwe vuur gewijd, waarmee godslamp, Paaschkaars en de drie-armige kaars (zinnebeeld der H. Drie- eenheid) wordt ontstoken, alsmede ook wqding der vjjf wierookkorrels, welke op het altaar onder het zingen van het Heer lijke „Exsultet" door den diaken in den vorm van ’n kruis in den Paaschkaars wor den gestoken (balseming van Chr’s Li chaam). De kaars, gevormd uit den was der maagdeljjke bijen «telt u voor het Li chaam v. Christus genomen uit den schoot der Maagdeljjke Moeder. De wiek of de pil: WESTWOÜD. Zo. half acht de Vroegmis, 10 uur de Hoogmis, half drie Miserere, Ljjdenso ver we ging en kort Lof In de weck de H.H. Missen om half acht en acht uur. Voor en onder de H.H. Missen uitreiking van de H. Communie, uitgenomen nnder die te half afht. Voor en onder de H.H. Missen gelegenheid om te biechten. Za. half 12 gelegenheid om te biechten voor de kinderen. Za. middag tot half acht voor de andere parochianen. Zo. morgen bij hooge uitzondering, zoo mede voor diegenen din verafgelegen hunne woonplaats hebben, biechthoore» Cat. voor de meisjes in de zusterschool bjj den Pastoor. Cat. voor de jongens in de jongensschool PALMZONDAG. Sftüiel uit het boek ExoSus; XV, 27; XVI, 1—?. In die dagen kwamen de kinderen van Israël te Elim, waar twaalf waterbronnen, en zeventig palmboomen waren; en zjj sloe gen hun leger omtrent de wateren neder. En zy vertrokken van Elim, en de geheels me nigte der kinderen van Israël kwam in de woestjjn Sin, die ligt ftuschen Elim en Sinai, op den vijftienden dag der tweede maand, nadat zjj uit het land van Egpyte waren uit getrokken. En de gebeele vergadering der kinderen van Israël morden in de woestjjn tegen Mozes cn Aaron. En de kinderen van Israël zeiden tot hen: Ach! of wjj in het 'land van Egypte door de hand des Heeren gestorven waren, toen wjj bjj de vleeschpot- ten zaten, en tot verzading toe brood aten. Waarom hebt gjj om in deze woestjjn ge leid, om geheel de menigte door honger te doen omkomen? En de Heer zeide tot Mo zes: Zie, Ik zal uw brood van den bemel la ten regenen. Dat bet volk uitkome, en ver- zamele hetgeen genoeg is voor iederen dag; opdat Ik Igs bepreeve, of het in mjjn wet wandelo, dan niet. Op den zesden dag ech ter zullen zjj zorgen om in te dragen eens zoo veel, als zjj gewoon waren dagelijks te ver zamelen. En Mozes en Aaron zeiden tot al de kinderen van Israël: Van avond zult gij weten, dat de Heer u uit Egypteland geleid heeft; en morgen zult gq de heerlijkheid des Heeren zien. Evangelie volgens den H. Mattheiu; XXI, 1—9. In dien tjjde. als Jesus Jerusalem gena derd, en te Bethphage aan den Olqfberg ge komen was; toen zond Hjj Zjjne twee leer lingen, en seide bun: Gaat naar het dorp, dat tegen u over ligt, en terstond suit gjj vinden eene ezelin gebonden, en een veulen bjj haar; maak ze los, en brengt ze «jj En als iemand u i^x ,i..<ntë zoggen, zegt aai 06 néér ze noodig heeft, en hjj zal ze terstond laten volgen. Dit alles nu is ge schied, opdat volbracht wierde hetgeen door den profeet gezegd is, die zeide: Zegt aan de dochter van Sion; zie uw koning komt tot u wgehtinoedig, zittende op eene ezelin, en een .geulen, bet jong eenig jukd^ageode. De S zooals Jesus bun geboden had En zjj brach ten de ezelin en het veulen, en legden hun ne kleederon op dezelve, en deden Hem er op zitten. En groote menigte spreidde „óre kleederen op den weg: en anderen hakten takken vu de boomen, en strooi den ze langs den weg. En de scharen, die vooruitgingen, en die volgden, riepen, en zei den: Hosahna. den toon van David; geze gend Hjj, die komt in den naam des Hee ren. H. Land, 1 uur Cat., 2 uur Meditatie. Ma. voor Petrus Valkering. Di. voor Maria Apeldoorn—Zuurbier. Wo. voor Cath de Waard en Petrus Bra kenhof. Den geheelen dag, behalve van 123 uur bieehtbooren. Do. te half 7 en 7 nur Communieuitreiken acht uur de H. Mis voor Jaeob*u de Nqs en Cath. de Goede, daarna processie. 7 uur Lof met aanbidding. Vr. 7 uur uitstelling, acht nur de plechtig heden, half 3 Kruisweg. Za. om 7 uur de plechtigheden, half 9 pl. gez. Paaschmis voor Gerardus Apeldoorn en Gertrudis Scheerman. Den geneelen dag, behalve van 123 uur gelegenheid om te biechten. Zo. a..«. om 7 uur voor de parochie, half 10 voor de weldoeners die voor kerk en ar men schaapjes hebben geweid. De gebeden worden verzccht voor Maartje KoolLevering, die met de laatste H H. Sa cramenten der Stervenden is voorzien ea voor Maria ApeldoornZuurbier, die in den Heer te overleden. f'DCfV pni« voor Jan Schouten, 10 uur Cat., half 3 Ljjdeni knaap Jesus dringt naar voren tot van zjjn moeder: zoo durven bij die - leerden! De mannen zitten ernstig te redekavelen, en letten niet op de omstanders. Het blijkt rte gian over de komst van den Me««ias, en vwat daartoe vereischt is. De volder zegt juist: „Ah Israël boete doet dan zullen zjj verlost worden, want ar staat geschreven: Doet boete, ontrouwe zonen, en ik zal uw ontrouwigheid heclen." De lakenkoopman meent dat boeto niet noodwendig is: .Staat er ook niet geschre ven: Voor niet zqt gjj verkocht, zonder geld zult gq vrijgekocht worden?” De volder geeft het niet op: „En staat cr ook niet geschreven: Keert weder tot mjj, en ik zal tot u weerkeeren?" ding en uitdeeling der naat. Het Allerh. bljjft uitgèsteld tot na hei Lof van half drie. Ma. de H.H. Missen te 7 en 8 uur, overige dagen te 7, half 8 en 8 uur. Wo. na de H. H. Missen bieehtbooren, zoo lang er achtereenvolgens biechtelingen zijn, ’s middags vanaf half 5. Do. Witte Donderdag, de H. Communie wordt uitgoreikt te 6, 7 en 8 uur, en onder de pl. H. Mie van half 9. Geheel den dag aanbidding van het H. Sacrament in het H. Graf, des avonds half 7 Gemeenschappelijke aanbidding. Vr. Goede Vrijdag, half 7 uitstelling van het Allerh. Sacrament, half 9 de plechtighe den, ongeveer kwart voor acht pl. Paasch- mis, daarna gelegenheid om te biechten tot 12 uur. des middags van 4 unr. Deze week Maandag Cat., en biechthooren voor de 5e en 6e klasse.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1925 | | pagina 14