Het Mirakel van het H. Bloed te Alkmaar.
„ONS BLAD”
i
Bureau: HOF 6, ALKMAAR. Telefoon:
POSTGIRO 1*4863. -I**Fyi* g
Advertentieprijs i
Van I—J regels-f 1.25; elke regel meer f 0.25; VectaA
per regel f 0 75; Rubriek .Vraag en aanbod" b| «o?
uitbetaling per plaatsing f 0.60
van f 6OO,—, f 400,—, f 200,—, f 1OO,—f 60,—, f 35—, f 1«y
k«ade red* van d*n ZeerEerw. H*er Putoor Th. J. van Noord.
I
conferentie
de
I
die
maar ook zooals deze als gouden lijn
c -
het hart van den Eeuwi
over zijn menschenkini
ADMINISTRATE No. 4M
REDACTIE No. *33
levcns-
bekken
een
En
doopvont
bevestigt
dat de heer J. v. d.
avivium” zong en Jat
droeg,
leven
in
als dat
op do
van
duigen, die gebeuren gingen. Zij
mneilsnacht ieder tegemoet ging,
was met het
gisteren ook een be-
L. Vr. ter Noord te
De Roomsche rijwielclubs woonden in de
St. Josephkerk.
de H. Mis bij, welke werd <>}>gedragen door
den Weleerw Pater Sixtus Fortuin O. F. M.
Op uitmuntende wijze werden onder de be
kwame leiding van den heer Jac. N. Al. door
een inderhaast gevormd koor bestaande
uit leden van de verschillende rijwielclubs
Latijnsche gesangen ten gehoore. gebracht,
terwijl ook de Hollandsche liederen gezongen
werden.
Pater Fortuin hiekl een predicatie, waarin
Z. Eerw opwekte tot meerdere devotie jegens
het H. Altaargeheim.
Stichtelijk naderden allen tot de H. Tafel.
De Amsterdammers
De vijftig Amsterdammers, die de H. Mis in
in de 8t. Josephkerk bqwoonden, hebben gis
terenmorgen na de H. Mis van half zeven in
de St. Laudentiuskerk de relikwie van het
H. Bloed vereerd.
Per fiets hebben zjj
zoek gebracht aan 0.
Heiloo en den St. Adelbertakker te Egmond-
Binnen.
vigei
Wiens
schat te
van dat Joodsohe meisje
iprenging ook in u, gelief-
geen voorbeduidend
den grooten prijs on-
De H. Bloed-procesai* De Stille Ommetfantf 3560 deelnemers
De H.H. Missen Grootsche namiddag-conlerentie Belantfwek-
>ybonn4 s wordt op aanvrage gratis **n poli* verstrekt, wlke hen verzekert tegen ongevallen tot een bedrag
aanbidden wij het heilige bloed des Heeren
niet alleen in de roode Iqn der geslachtten,
zooals die weggolft in de vlakte der eeuwen,
maar ook zooals deze als gouden lijn van
God’s raad uitgolft in de eeuwigheid tot in
dje van eeuwigheid
en gedachten^ dee
iredes heeft. De Christus Gods is naar het
woord der Schriftuur het Lam Gods van
eeuwigheid geslacht, en draagt temidden der
juichende aanbidding zijner verlosten, temid
den der stille aanbidding zijner sérafqnen do
t’ -
Het woord doe Do<
Gods, tot Israël geril
doop in den Jordaan was
voor Israël, niet voor de Engelen Gods, die
NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD
Jezus in de Eucharistie opgewekt.
Pater Vergeer besloot zijn treffende pru-
dicatie met te betoogen, dat de deelnemers
door te communiceeren het feest van
het geloof en het feeet der liefde zouden vie
ren.
Gezamenlijk werd dan nog onder de. H.
Mis gezongen: Farce Domino en Knielt
Christ’nen neer; na de H. Mis werd een
danklied aangeheven.
Vermelden wij nog, dat de heer J. v. d.
Aakster „0 Sacrum Coni
de heer G. Kiebert door schoon orgelspel de
plechtigheid opluisterde.
Aan het ^Sluierde en door vele electrische
gloeilampjes omgeven hoofdaltaar der
St. Dominicuskerk.
werd de H. Mis opgedragen door den Wel
eerw. Heer A. van Oudendijk, kapelaan te
Beverwijk. Z.Eerw. hiekl ook de predikatie en
wel over het H. Bloed, in verband waarmede
Z.Eerw. de deelnemers aanspoorde, veelvul
dig te communiceeren.
De innerlijke devotie tot het H. Sacrament
des Altaars, zich uitend in het deelnemen
aan <fen Stillen Omgang is wel mooi, maar ze
moet niet alleen hierin begaan; ze'moet blij
vend wezen.
Ook hier werden door de Ommegangen, die
de kerk bijna ghecl vulden de gebruikelijke
liederen gezongen terwijl tenslotte nadat
allen gecommuniceerd hadden de zegen
met het Allerheiligste gegeven werd.
Israël was echter uitkomst beschikt in het
lam, dat i^èds te voren in het gezin opge
nomen moest worden, opdat allen zich aan
het lieve die» zouden hechten, maar dat
op den bestemden dag *in hun aller
plaats moest sterven. Den veertienden
Nisan slachtte de huisvader het schulde-
looze lam; ving bet warme
bloed uit de blanke keel in een
op en streek het reddende bloed als
merkteeken op de posten der huisdeur,
achter dit bloed schuilde dankbaar en rustig
Gods volk, want Jehova had gezegd: „Wan
neer Ik het bloed zie, zal Ik u sparend voor
bijgaan.”
In een klein Joodseh gezin leefden samen
een vader met zijn ziek dochtertje en een
knecht.
Het meisje lag ziek te bed, maar wist
de groote
wist, wat on!
wiens huis niet geteekend was met
Paaschbloed. Laat in den avond vraagt zq:
„Vader, is het bloed op de deurposten? En
vader antwoordt: „Ja, kind. Een uur later
schrikt het meisje wakker met dezelfde
vraag: „Vader hebt ge aan het bloed ge
dacht?” „Ja, lieve, wees gerust”; is het kal-
meerend antwoord. Het is niet verre meer
van middernacht. Vader en knecht zijn reeds
lang te ruste. Daar vliegt het zieke meisje
haar bed uit en roept en gilt haar vaJer wak
ker met den eisch: „Vader, breng mij bij het
bloed: ik wil het bloed zien: me dunkt, God’s
oordeel is niet verre!”
En de vader neemt het zieke kind in
tqn armen en brengt bet bq de voordeur.
Beiden zien in den onheilsnacht op naar
boven en terzjj maar nergens ook maar
een druppel bloed.
De vader had dit groote werk overge
laten aan den huurling, die het verzuimd
bad, omdat hij maar een buurling was. Nog
werden de posten bestreken en nog was het
meisje behouden en was er vreugde ook
daar in dien schrikkelijk en allereersten
Paaschnacht.
Dat geloof, die eerbied, die liefde gloeide
in de ziel van Israël voor het heilige Bloed
van bet lAni Gods, dat voorheduidend leef
de in het bloed van al die lammeren, die
hun bloed gaven voor het leven der men-
•ehen.
Is
die zorg t
voor de bloedheet
den, waar het betreft
maar vervullend bloed,
zer verlossing: het bloed van Jezus Chris
tus?
O, het bloed omes Heet en!
Wij zien het uitgeetort voor den troon
der genade: waar het roept om barmhartig
heid en genade. Zoo troostend zegt de
Apostel: Christus, gekomen als Hoogepries-
ter der toekomstige goederen is door Jen
grooteren en volmaakteren Tabernakel met
Zqn eigen bloed eens voor altijd het Aller
heiligste ingegaan en heeft een eeuwige
verlossing bewerkt.
Wq zien dat bloed van Jezus op de aar
de, waar bet zoo wreed en zoo smadelijk
vergoten werd.
En wq kunnen niet naar den eisch van
het Joodeche recht staande bij den ver
wonden Jeuzs, ziende zqn wonden, den pleeh-
tigen eed doen: dat wij onschuldig zqn aan
dit vergoten bloed. Neen, wq weten wel
dat onze zonden Hem gekruisigd hebben.
De kerk beeft in haar twaalf artikelen de
belqdenis opgenomen: die geleden beeft on
der Pontius Pilatu», opdat zelfs onze kleine
kinderen zouden weten, dat niet deze of
gene, niet zeWs Israël, maar heel de wereld
die leefde onder bet Romeinsche gezag,
schuldig staat aan Jezus dood, aan Jezus’
bloed. Hq toch is veroordeeld door Rome’s
zesden landvoogd, die Hem ten dood ver
wees namens den Romeinseben Keizer,
krachtens het Romeinsche recht, als een
uitspraak der wereld.
Schrikkelijk was het verderf, dat kwam
over den Israëliet, die den onheilsnacbt on
verschillig tegemoet ging zonder ds bloed-
besprenging maar zegt Paulus: hoeveel
erger straffen verdient hq, die het verbonds-
bloed, waardoor hij geheiligd werd, voor
onrein heeft gehouden!
O, dat bloed van Christus! Alle schriften
van het Nieuwe Testament leeren ons onder
richtend en troostend en waarschuwend en
dreigend, dat alleen in Jezus’ bloed voor
den gevallen mensch te vinden is vergiffe
nis cn vrede; rechtvaardiging en heiligma
king, geluk en zaligheid.
De zondaar en dus de mensdi, weet geen
raad met zqn zonden, zqn peinzensmoede
geest wanhoopt aan alle heil bij het voor
uitzicht van een ontrokl zonden-register bo
ven een geopend graf. Omdat wij zo* slecht
en zoo zwak en zoo klein zqn, kannen wq
God bedroeven, beieedigen, Zqnt geest uit-
blusschen maar juist omdat wqtzoo klein
zijn kunnen wq zoo groot een onheil niet
en nooit herstellen. De omvang der beleedi-
ging wordt afgemeten naar de grootheid
van den beieedigde, de werkdadigheid van
het herstel wordt afgemeten naar de groot
heid van die herstelt. En wat heeft dan de
eindige rnensch aan den Oneindige te ge
ven? Neen, God alleen kan voldoen aan
den eiech Zqner heiligheid om reeht. En
God heeft dat gedaan. Hq beeft in Christus
de wereld met rich verzoend. En nu, nu is
Jezus Christus alt menseh, de we* waar-
Nadat de Z.Eerw. Spreker gezegd had, hoe
ook in het Nieuwe Verbond bevoorrechte
heiligdommen er goed aan doen te handelen
ngar den heiligen eisch van het Oude Ver
tind: Gij zult dezen dag tot een gedenkdag
houden en dien voor den Heer als een feest
dag vieren in uwe geslachten met een «ere
dienst, eindeloos (Exodus 12:14); en een
vergelqking getrokken had tussoben den in
houd van pater Van Dqk’s rede en de zijne,
kwam spreker tot zqn onderwerp: Het bloed
voor den troon van Egypte en het bloei voor
den troon der genade.
Had pater Van Dqk de overwinning los
Konings bejuicht en uitgejubeld, spr. zal in
stiller toon iets zeggen van den prq.«, dien
deze overwinning heeft gekost. Hq zal spro
ken over bet bloed des konings.
Niet de kostbare Miraculeuze Relikwie is
alleen, is vooral inhoud uwer feestviering
en mqner rede, maar het kostbare bloed van
Christus zelf, dat vloeide op Golgotha en op
den Paaschmorgen weer opgenomen werd in
Zqn verheerlijkt I Je haam, dat nu de heme
len doorlicht en in het heilig Sacrament nog
honderdduizenden harten doorgloeit.
De gedachte aan het bloed onzes Heeren
roept voor ons op heel de droef-blqde
geschiedenis van Gethsemane tot Golgo'u
Toch gaan de gedachten der geloovigen,
dieper leven veel verder, wijder, booger.
In het verleden aanbioden wq dat heilige
bloed in het gezegende lichaam onzes Heeren
waar Zqn bloed Zqn leven
want in het bloed is het
zegt de Schrift. Wq aanbidden het
Jezus’ God-menschelqk hart, dat liet klop
pen deed van een liefde tot het einde. Wq
aanbidden dat bloed, zooals het gevormd en
gevoed werd in den schoot der Onbevlekte
Moedermaagd Ja, met Mattheus en Joannes
De Middagconferentie.
Middags te 2 uur had tn de St. Lauren-
tiuskerk de aangekondigdo
plaats.
Naar schatting was het aantal aanwezigen
ruim 1200, waaronder wij velen van buiten
Alkmaar bemerkten.
Nadat het zangkoor een Venl Creator had
gezongen, beklom de ZecrEerw. Heer Pas
toor Tb. J. van Noord van Noord-Scharwou-
de den kansel voor het uitspreken van een
rede getiteld: Het bloed voor Jen troon van
Egypte, het bloed voor den troon der ge
nade.
St. Laurent hi skerk
werd het H. Misoffer opgedragen door den
Weleerw. Pater Deodatus Vergeer O.F.M. l’q
bet begin van de H. Mis werd de feestzang
op het Mirakel aangeheven.
Na het evangelie hield Pater Vergeer een
predikatie, naar aanleiding van de woorderu
„last toekomen Uw Eucharistisch Rqk.” In
net kort zette de gewijde spreker uiteen, hoe
bet wonder zich toegedragen had om vervol
gens te betoogen, dat de stille ommegang
was een actie van geloof in:
het H. Altaarsacrament;
het geheim der H. Drievuldigheid;
het geheim der Menschwordmg;
onze verlossing;
Christus’ Verrijzenis;
de H. Moeder Gods;
en een acte van aanbidding in bet H. Sa-
munent des Altaars.
Dat geloof in de Eucharistie maakt ons
rijk.
Zijn Eerw. hoopte, dat de Stille Omgang
ons geloof in de Eucharistie zou verdiepen.
De Stille Omgang heeft ook onie liefde tot
Het Wonder van het H. Bloed, dat in den
Jare 1429 te Alkmaar gewrocht is, is op den
eersten Mei dag herdacht met een plechtige,
indrukwekkende processie in de dekenale
kerk, toegewqd aan den H. Laurentius, waar
de H. Bloed-relikwie bewaard wordt.
Vele corporaties namen aan deze eerher
stellende huldebetuiging deet Ook enkele
gedelegeerden van de Roomscho Raadsfrac
tie volgden den stoet, mèt de talrqke geloo-
>n biddend tot den Almachtige, door
goedheid Alkmaar zoo’n kostbaren
bewaren kreeg: het bewijs, dat Chris
tus wezenlqk en waarachtig in het H. Sa
crament tegenwoordig ie.
De stille Ommegang.
Bq deze kerkettyke huldiging blqft het ech
ter niet. Sinds enkele jaren toch beeft Alk
maar evenals Amsterdam zqn Stillen
Ommegang. En op den Zondag onder het
octaaf van 1 Mei is het, alsof plots het leven
der katholieke historie trilt in de woningen
van onze geloofsgenooten; de gouden scha
kel der traditie die de vijftiende eeuw met
onzen t|jd verbindt, moet gesmeed worden,
enwordt gesmeed.
Zoo is gisteren ook weer de Stille Omme
gang gehouden. Van heinde en verre waren
de pelgrims gekomen. Voor het eerst nam dit
jaar ook een groep Amsterdammers deel ran
de plechtigheid, die van een schoon,, ontroe
rend karakter was.
Bij de Groote Kerk of Sjt. Laurens-
kerk wachtten de honderden in eerbiedig
zwqgen, dat was als een innerl*ko voorberei
ding tot de groote daad. En maar steeds
stroomden van alle kanten nog deelnemers
toe, die te voet of per fiets naar de H. Stede
gekomen waren: uit Anna Paulowua, Amster
dam, ’t Zand, Velsen, Beverwqk, enz. enz.
tezamen een aantal van ongeveer .’1500 vor
mende, waarmede het aantal van vorig jaar
met 500 overtroffen was.
Eindelqk te ruim 4 uur zette de stoet zich
in beweging, om den traditioneelen weg te
volgen: Kerkplein, Paternosterstraat, Paar
denmarkt, Koningsweg, Doelenstraat, Hoog
straat, Langestraat, Steenenbrug, Kraan-
buurt, Verdroiikenoord, Kapelsteeg, Laat,
Ritsevoort, om de Groote Kerk naar de Lan
gestraat.
Devotelqk in zichzelf gekeerd schreden do
Ommegangen in den schoonen gierenden
morgen langs Alkmaar s straten. Geen luid
ruchtigheid, men hoorde slechts den tred
van de biddenden. Imposant was de bidden
de massa bq de Groote Kerk: zc "scheen stil
te staan, te aarzelen voor de heilige plek,
waar het wonder geschied is.
Hier en daar langs den weg was de vlag
uitgestoken, al of niet met pauselqken wim
pel, terwql in een enkel huis een H. Hart
beeld omkransd door electrische gloeilamp
jes, voor het raam was geplaatst.
De algemeene intentie van den Ommegang
was: het welslagen van de aj. verkiezingen.
Voorts waren er nog de volgende intenties:
Paardenmarkt, het welslagen van het Jubel
jaar; Steenenbrug, Je bekeering van Neder
land; Kapelkerk, de navolging van Maria,
Koningin der H. Eucharistie; Groote Kerk, de
R. K. Jeugd van ons vaderland.
Op deze plaatsen was het, dat de stoet iets
langzamer ging, om de deelnemers a.h.w. nog
dieper te laten beseffen het belang van de in
tentie, waarvoor het gebed verzocht was.
Na den Ommegang die door zclJzaam
mooi weer begunstigd werd (het was, alsof
de Remel daardoor Zqn tevredenheid over de
eerherstellende gebeurtenis te kennen wil-ie
geven) verspreidden de deelnemers zich,
om in één v. d. drie parochiekerken de H. Mis
b(j te wonen en tot de H. Tafel te naderen.
Na dezen geestelqken maaltijd werd In ver
schillende gelegenheden ontbeten, waarna de
deelnemers huiswaarts keerden.
Maar in de stad dwaalde de zegen, welken
zij er hadden afgebeden, en Alkmaar was,
onmerkiiaar, anders geworden.
hi de versierde
langs w(j gaan en als God, het vaderland
waarheen wij gaan.
Het bloed van den Christus.
Daarvoor, voor dien grooten prjjs zijn wq
vrijgekocht. God-menschelqk bloed. Eén
druppel van dat bloed, leert de Aquiner, ii
genoeg om heel fl<> wereld te reinigen van
alle zondeschuld. En Hij gaf zqn laatstee
druppel, toen bloed en water uit Zqn zijde
vloeiden. En waarom zoo'eel, waarom gaf
Hij alles, waarom zichzelf geheel in Zqr
bloed, dat Zqn leven is? Waarom? Om ons
t« leeren de boosheid van een enkele moed
willige zonde, om ons te leeren de waarde
van een enkele menscheiuiel. om het ons
allen aan te zeggen, hoe lief Hq had ieder
en allen.
O, overvloed van het bloed des Heeren!
Ja, zonder overdrijving mag de Christen
heid van Israëls bloedkreet haar zielsbed»
maken: Zqn bloed kome over ons en over
onze kinderen tot in verre geslachten!
diet bloed van Jezus reinigt en heiligt al-
lem Het bloed van Jezus draagt Zqn leven
en geest tot ons, drqft in dns Zijn godde
lijk leven, maakt ons van Gods geslacht
Denkt daaraan bq elke communie.
In een van Joaqnes visioenen lezen wj;
van een engel, die kwam met vuur, dat met
bloed was gemengd. Heerlijke mystieke ge
dachte over het bloed van den Heiland: want
Zqn bloed draagt het vuur van Zqn geest,
van Zqn geestdrift, het vuur, dat ons met Ig
natius bidden doet: Sanguis Christi enebria
me: bloed van Christus begeester mq.
Hoe .lat bloed in werkt op uwe zielen?
Christus’ bloed geeft de wedergeboorte
aan den pasgeborene, die ter
wordt gedragen; Christus' bloed
in het geloof den jongen menseb. die in het
vorm.se! de kracht begeert om in het strij
dende leven staande te blijven; Christus’
bloed laaft den dorstige naar gerechtigheid,
die in de heilige communie Jezus zelf ont
vangt; Jezus’ bloed reinigt den zondaar
van alle schuld, welke hij in de biecht rouw
moedig belijdt; Jezus’ bloed geeft in het hei
lig Oliesel rust aan den bekommerde van
hart, dat onrustig is under de vraag: zal
ik zalig worden? Jezus* bloed verbindt in
het huwelijk twee jonge menschcnharten met
een nieuwe liefde, welker zachte banden vast
geknoopt liggen in het gouden hart van Je
zus Christus.
Jezus’ bloed is de inhoud van alle pre
diking, die niet anders wil kennen, dan
Christus, en dien gekruist; Jezus’ bloed is
de inboud van alle gebed, van alle dank
zegging. van alle aanbidding. Indien gij Zqn
bloed niet drinkt, hebt gij gfcen leven in u
self maar wie zijn bloed drinkt, heeft het
eeuwig leven, die blijft in Hem en wordt op
gewekt ten jongste dage. Want Zijn bloed
is waarlqk drank. Allereerst in het Heilig
Sacrament maar ook overal waar God in
Christus de wereld met Zich verzoent.
Zonder bloedvergieten, geen vergiffenis,
leert Paulus.
Maar als dat bloed dan vergoten ligt voor
den troon der genade, moeten wq dat bloed
in zqn offerschoonheid durven zien, de stem
van dat bloed dnrven beluisteren, de vrucht
van dat bloed durven verwachten.
En willen wij dat er voor ons nut zal zqn
in het bloed des Heeren, dan moet zqn bloed
over ons komen tot reiniging, dan moeten
wij zqn bloed drinken als versterkende ziele-
drank, dan moet ais in den Joodschen ritus,
al het onze met het bloed des Heeren als be
streken zqn. Oudtijds werden in Israël de
priesters in hun priesterwijding met offer
bloed beetfeken, hun hoofd, hun hand, hun
voet, ojHlat zij in een offerend leven aan Je
hova mochten t^hagen, welke offerande des
geeetes hem aangenamer is, dan de geur van
brandoffers dan de geur van den fqnsten offer
rook. Evenzoo werden hoofd en hand en voet
n»et bloed beetroken van allen, die het schuld
offer kwamen brengen om hun te beduiden,
dat zij aan Jehova het volkomen offer van
zich zelf brengen moeeteu.
Geliefden, is uwe waardeering van Jezus’
Bloed naar al hetgeen gij nu weer gehoord
hebt?
Hebt gq dezelfde zorg of het bloed des
Heeren reeds vloeit over uw ziel,
Joodsehe meisje had over het bloed
deurposten ter wille van lijfsbehoud.
„Ik wil het bloed zien.” was haar kreet in
dien nacht. En hoe rechtmatig bleek dat ver
langen. Geen rust, voordat wij met reden
vertrouivcn mogen, dat het bloed des Heeren
als een duidelijk teeken staat op onze zielen,
op onze kinderen, op onze huizen, op heel ons
inwendig huiselijk en maatschappelijk leven.
In hei teeken des bloed* sta heel onze le
vensstrijd en daarmee onze levenstriumf.
Wanneer wij met Hem geleden hebben, zullen
wij ook met Hem heerechen
Hoe zult ge weten of dat bloed u bedekt,
u beschut, u reinigt en heiligt?
Ziet: Jeeus heeft eens tot zijn leerlingen
gezegd: weest (jan gijlieden volmaakt gelijk
uw hemelsche Vader volmaakt is. En Paulus
eischt van zijn geloovigen: weest navolger*
van God als veelgeliefde kinderen.
Om te weten, of Jcsus’ bloed u beeft ge
bracht Jezus’ leven en Jezus’ geest, hebben
wq maar te letten op onze verborgen ge
dachten en heimelqke* verlangens. Is daar
binnen bet streven naar het goede, het beter*
het be*te? Is daar alles bezig aan de refor-
natie van ons zielebeeld naar het beeld van
God in gerechtigheid en waarheid!
I
1
teekenen zqner slachting.
era: ziet daar het Lam
it ten dage van Jezus’
i_een openbaring
Hem reeds als Lam Goi hadden aanbeden
eeuw in, eeuw uit. En na den Hemelvaartsdag
toen Jezus heenging om voor de zqnen een
plaats te bereiden in het buis met de vele
woningen, toen werd in de hemelsche wereld
door engelen-menigten aaagereebt het groo
te avondmaal van de bruiloft des Lams. En
tussoben de hemelvaart van den Menschen-
zoon en de hemelvaart der menschheid staat
het Allerheiligste Sacrament, waarlijk het
monument van Gods wonderdaden, dat in Je
heilige communie voor ons zielsbesef is als
de ondertrouw der rechtvaardige zielen met
baar Konüig, welke zich eens oplost in de
eindelooze bruiloft des Lams, waar wij met
Rafaël die onzichtbare spijze zullen genieten,
waar wij eten en drinken aan Zqn tafel, in
Zqn Rqk en Hq zelf on* biedt den nieuwen
mystieken wijn in het koninkrijk Gods.
Is bet wonder, dat God in de oude tij.ien
reeds in den ochtend van den werelddag Je
gevallen menschheid heen wees naar dat
c-enige bloed zonder hetwelk het haar beter
ware niet geboren te zqn?
Heel het Oude Testament heeft een voor-
afbeeldend karakter in zqn Leer, zqn «ere
dienst, zqn geschiedenis.
Augustinus zeide. dat in het 0. T. het N. T.
schuilt en in het N. T. het 0. T. zich open
baart.
Wie onzer heeft hier niet gedacht aan het
blode voor den troon van Egypte?
Ik bedoel aldus J® gewqde spreker
het bloedwonder van Mores, het Nqlwondcr,
bet Paaschbloed?
Om zqn zending als verlosser des volks
voor Jen faro te bewijzen, moet Mozes
onder meer, water uitstorten voor den troon
van den faro en dat nitgeetorte water zal in
bloed veranderen.
Bloed voor den troon van Egypte. Dat
bloed sprak van genade en bescherming tot
God's volk het dreigde met God’s toorn
den harteloozen faro. Vooral, toen dit teeken
overging in de eerste der tien plagen, de ver
andering van water in bloed door heel Egyp-
teland.
En de stem van dat bloed, de bescherming
en bedreiging van dat voorbeduidende bloed,
sprak nog geweldiger in het bloed van het
geslachte Paaschlam. waarmee elke Jood zqn
deurposten bestreek, opdat de Doodsengel
sparend voorbij mocht gaan.
Abels bloed riep om wraak naar den he
mel. Het bloed van het Paaschlam dekte be
schuttend het heilige volk en dreigde Egypte
met tqdelqk en eeuwig verderf.
Op bet hart van den faro en op het hart van
Egypte had het bloedwonder geen uitwer
king. Nagebootst door zqn toovenaars, lachte
hq om dit werk Israël's God. Hq sloot zqn oor
voor de stem van den Almachtige, die in dit
bloed van Jen Nql en in het bloed van het
Paaschlam, zelfs Egypte nog vertcederen en
bekeeren wilde.
En toch zag de faro voor zqn oogen, hoe
die prachtige, zegenende, goddelijke Nql door
Israël’s Jehova tot een stinkenden poel was
geworden. Vroeger een levensstroom, nu ven
rivier, vol bloedroode wateren, die over heel
Egypte een walgelijken reuk verspreidden en
het gansche land bedierven.
Leven is dood, zegen is vloek, welvaart is
rampspoed geworden, maar Egypte
geeft zich niet gewonnen. De faro slaat
de slaande hand God’s van zich af en laat
zich niet door de smadelijke vernedering van
zqn stroom-God ontroeren. De faro zegt de
Schrift keerde zich om en ging naar zqn
huis, zonder ook dit ter harte te nemen.
En zelfs wanneer de Doodsengel slaan
de gaat door heel Egypte, in alle buizen en
hutten, die het merk des bloed niet droegen,
ook dan heeft bet heilige bloed maar een
voorbengaande uitwerking op Egypt®. Dc fa
ro heeft spqt, dat hq onder den indruk van Jit
ontzaglijk wonder is gekomen en hjj koert
mot zqn volk terug op zqn vroeger plan; Is
raël dood te martelen binnen de grenzen van
zqn land. Het einde van den faro en van
Egypte kent ge. Zij vonden den dood onder
de instortende watermuren der Roode Zee.
Schrikkelijk werkdadig in zqn bedreiging
is bet voorbeduidende heilige bloed.
God laat zich niet bespotten. Hoe heel an
ders staat tegenover de ziel van Egypte, de
ziel van Israël ten dage van het eerste Pa-
schen, toen God met Zqn tien plagen werkte
aan de redding van zqn volk uit Je wereld
lijke en werelasche macht van Egypte.
Een overlevering heeft ons ontroerend ge
schilderd Israël’s waardeering van den groo
ten prqs, waarmee het werd vrijgekocht.
Te middernacht zou het oordeel Gods als
een verderfengel door de straten en langs de
wegen van Egypte vliegen, om *Ue eerstge
borenen van rnensch en dier te slaan. Voor