Het Mirakel van het H. Bloed te Alkmaar. „ONS BLAD” i Bureau: HOF 6, ALKMAAR. Telefoon: POSTGIRO 1*4863. -I**Fyi* g Advertentieprijs i Van I—J regels-f 1.25; elke regel meer f 0.25; VectaA per regel f 0 75; Rubriek .Vraag en aanbod" b| «o? uitbetaling per plaatsing f 0.60 van f 6OO,—, f 400,—, f 200,—, f 1OO,—f 60,—, f 35—, f 1«y k«ade red* van d*n ZeerEerw. H*er Putoor Th. J. van Noord. I conferentie de I die maar ook zooals deze als gouden lijn c - het hart van den Eeuwi over zijn menschenkini ADMINISTRATE No. 4M REDACTIE No. *33 levcns- bekken een En doopvont bevestigt dat de heer J. v. d. avivium” zong en Jat droeg, leven in als dat op do van duigen, die gebeuren gingen. Zij mneilsnacht ieder tegemoet ging, was met het gisteren ook een be- L. Vr. ter Noord te De Roomsche rijwielclubs woonden in de St. Josephkerk. de H. Mis bij, welke werd <>}>gedragen door den Weleerw Pater Sixtus Fortuin O. F. M. Op uitmuntende wijze werden onder de be kwame leiding van den heer Jac. N. Al. door een inderhaast gevormd koor bestaande uit leden van de verschillende rijwielclubs Latijnsche gesangen ten gehoore. gebracht, terwijl ook de Hollandsche liederen gezongen werden. Pater Fortuin hiekl een predicatie, waarin Z. Eerw opwekte tot meerdere devotie jegens het H. Altaargeheim. Stichtelijk naderden allen tot de H. Tafel. De Amsterdammers De vijftig Amsterdammers, die de H. Mis in in de 8t. Josephkerk bqwoonden, hebben gis terenmorgen na de H. Mis van half zeven in de St. Laudentiuskerk de relikwie van het H. Bloed vereerd. Per fiets hebben zjj zoek gebracht aan 0. Heiloo en den St. Adelbertakker te Egmond- Binnen. vigei Wiens schat te van dat Joodsohe meisje iprenging ook in u, gelief- geen voorbeduidend den grooten prijs on- De H. Bloed-procesai* De Stille Ommetfantf 3560 deelnemers De H.H. Missen Grootsche namiddag-conlerentie Belantfwek- >ybonn4 s wordt op aanvrage gratis **n poli* verstrekt, wlke hen verzekert tegen ongevallen tot een bedrag aanbidden wij het heilige bloed des Heeren niet alleen in de roode Iqn der geslachtten, zooals die weggolft in de vlakte der eeuwen, maar ook zooals deze als gouden lijn van God’s raad uitgolft in de eeuwigheid tot in dje van eeuwigheid en gedachten^ dee iredes heeft. De Christus Gods is naar het woord der Schriftuur het Lam Gods van eeuwigheid geslacht, en draagt temidden der juichende aanbidding zijner verlosten, temid den der stille aanbidding zijner sérafqnen do t’ - Het woord doe Do< Gods, tot Israël geril doop in den Jordaan was voor Israël, niet voor de Engelen Gods, die NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD Jezus in de Eucharistie opgewekt. Pater Vergeer besloot zijn treffende pru- dicatie met te betoogen, dat de deelnemers door te communiceeren het feest van het geloof en het feeet der liefde zouden vie ren. Gezamenlijk werd dan nog onder de. H. Mis gezongen: Farce Domino en Knielt Christ’nen neer; na de H. Mis werd een danklied aangeheven. Vermelden wij nog, dat de heer J. v. d. Aakster „0 Sacrum Coni de heer G. Kiebert door schoon orgelspel de plechtigheid opluisterde. Aan het ^Sluierde en door vele electrische gloeilampjes omgeven hoofdaltaar der St. Dominicuskerk. werd de H. Mis opgedragen door den Wel eerw. Heer A. van Oudendijk, kapelaan te Beverwijk. Z.Eerw. hiekl ook de predikatie en wel over het H. Bloed, in verband waarmede Z.Eerw. de deelnemers aanspoorde, veelvul dig te communiceeren. De innerlijke devotie tot het H. Sacrament des Altaars, zich uitend in het deelnemen aan <fen Stillen Omgang is wel mooi, maar ze moet niet alleen hierin begaan; ze'moet blij vend wezen. Ook hier werden door de Ommegangen, die de kerk bijna ghecl vulden de gebruikelijke liederen gezongen terwijl tenslotte nadat allen gecommuniceerd hadden de zegen met het Allerheiligste gegeven werd. Israël was echter uitkomst beschikt in het lam, dat i^èds te voren in het gezin opge nomen moest worden, opdat allen zich aan het lieve die» zouden hechten, maar dat op den bestemden dag *in hun aller plaats moest sterven. Den veertienden Nisan slachtte de huisvader het schulde- looze lam; ving bet warme bloed uit de blanke keel in een op en streek het reddende bloed als merkteeken op de posten der huisdeur, achter dit bloed schuilde dankbaar en rustig Gods volk, want Jehova had gezegd: „Wan neer Ik het bloed zie, zal Ik u sparend voor bijgaan.” In een klein Joodseh gezin leefden samen een vader met zijn ziek dochtertje en een knecht. Het meisje lag ziek te bed, maar wist de groote wist, wat on! wiens huis niet geteekend was met Paaschbloed. Laat in den avond vraagt zq: „Vader, is het bloed op de deurposten? En vader antwoordt: „Ja, kind. Een uur later schrikt het meisje wakker met dezelfde vraag: „Vader hebt ge aan het bloed ge dacht?” „Ja, lieve, wees gerust”; is het kal- meerend antwoord. Het is niet verre meer van middernacht. Vader en knecht zijn reeds lang te ruste. Daar vliegt het zieke meisje haar bed uit en roept en gilt haar vaJer wak ker met den eisch: „Vader, breng mij bij het bloed: ik wil het bloed zien: me dunkt, God’s oordeel is niet verre!” En de vader neemt het zieke kind in tqn armen en brengt bet bq de voordeur. Beiden zien in den onheilsnacht op naar boven en terzjj maar nergens ook maar een druppel bloed. De vader had dit groote werk overge laten aan den huurling, die het verzuimd bad, omdat hij maar een buurling was. Nog werden de posten bestreken en nog was het meisje behouden en was er vreugde ook daar in dien schrikkelijk en allereersten Paaschnacht. Dat geloof, die eerbied, die liefde gloeide in de ziel van Israël voor het heilige Bloed van bet lAni Gods, dat voorheduidend leef de in het bloed van al die lammeren, die hun bloed gaven voor het leven der men- •ehen. Is die zorg t voor de bloedheet den, waar het betreft maar vervullend bloed, zer verlossing: het bloed van Jezus Chris tus? O, het bloed omes Heet en! Wij zien het uitgeetort voor den troon der genade: waar het roept om barmhartig heid en genade. Zoo troostend zegt de Apostel: Christus, gekomen als Hoogepries- ter der toekomstige goederen is door Jen grooteren en volmaakteren Tabernakel met Zqn eigen bloed eens voor altijd het Aller heiligste ingegaan en heeft een eeuwige verlossing bewerkt. Wq zien dat bloed van Jezus op de aar de, waar bet zoo wreed en zoo smadelijk vergoten werd. En wq kunnen niet naar den eisch van het Joodeche recht staande bij den ver wonden Jeuzs, ziende zqn wonden, den pleeh- tigen eed doen: dat wij onschuldig zqn aan dit vergoten bloed. Neen, wq weten wel dat onze zonden Hem gekruisigd hebben. De kerk beeft in haar twaalf artikelen de belqdenis opgenomen: die geleden beeft on der Pontius Pilatu», opdat zelfs onze kleine kinderen zouden weten, dat niet deze of gene, niet zeWs Israël, maar heel de wereld die leefde onder bet Romeinsche gezag, schuldig staat aan Jezus dood, aan Jezus’ bloed. Hq toch is veroordeeld door Rome’s zesden landvoogd, die Hem ten dood ver wees namens den Romeinseben Keizer, krachtens het Romeinsche recht, als een uitspraak der wereld. Schrikkelijk was het verderf, dat kwam over den Israëliet, die den onheilsnacbt on verschillig tegemoet ging zonder ds bloed- besprenging maar zegt Paulus: hoeveel erger straffen verdient hq, die het verbonds- bloed, waardoor hij geheiligd werd, voor onrein heeft gehouden! O, dat bloed van Christus! Alle schriften van het Nieuwe Testament leeren ons onder richtend en troostend en waarschuwend en dreigend, dat alleen in Jezus’ bloed voor den gevallen mensch te vinden is vergiffe nis cn vrede; rechtvaardiging en heiligma king, geluk en zaligheid. De zondaar en dus de mensdi, weet geen raad met zqn zonden, zqn peinzensmoede geest wanhoopt aan alle heil bij het voor uitzicht van een ontrokl zonden-register bo ven een geopend graf. Omdat wij zo* slecht en zoo zwak en zoo klein zqn, kannen wq God bedroeven, beieedigen, Zqnt geest uit- blusschen maar juist omdat wqtzoo klein zijn kunnen wq zoo groot een onheil niet en nooit herstellen. De omvang der beleedi- ging wordt afgemeten naar de grootheid van den beieedigde, de werkdadigheid van het herstel wordt afgemeten naar de groot heid van die herstelt. En wat heeft dan de eindige rnensch aan den Oneindige te ge ven? Neen, God alleen kan voldoen aan den eiech Zqner heiligheid om reeht. En God heeft dat gedaan. Hq beeft in Christus de wereld met rich verzoend. En nu, nu is Jezus Christus alt menseh, de we* waar- Nadat de Z.Eerw. Spreker gezegd had, hoe ook in het Nieuwe Verbond bevoorrechte heiligdommen er goed aan doen te handelen ngar den heiligen eisch van het Oude Ver tind: Gij zult dezen dag tot een gedenkdag houden en dien voor den Heer als een feest dag vieren in uwe geslachten met een «ere dienst, eindeloos (Exodus 12:14); en een vergelqking getrokken had tussoben den in houd van pater Van Dqk’s rede en de zijne, kwam spreker tot zqn onderwerp: Het bloed voor den troon van Egypte en het bloei voor den troon der genade. Had pater Van Dqk de overwinning los Konings bejuicht en uitgejubeld, spr. zal in stiller toon iets zeggen van den prq.«, dien deze overwinning heeft gekost. Hq zal spro ken over bet bloed des konings. Niet de kostbare Miraculeuze Relikwie is alleen, is vooral inhoud uwer feestviering en mqner rede, maar het kostbare bloed van Christus zelf, dat vloeide op Golgotha en op den Paaschmorgen weer opgenomen werd in Zqn verheerlijkt I Je haam, dat nu de heme len doorlicht en in het heilig Sacrament nog honderdduizenden harten doorgloeit. De gedachte aan het bloed onzes Heeren roept voor ons op heel de droef-blqde geschiedenis van Gethsemane tot Golgo'u Toch gaan de gedachten der geloovigen, dieper leven veel verder, wijder, booger. In het verleden aanbioden wq dat heilige bloed in het gezegende lichaam onzes Heeren waar Zqn bloed Zqn leven want in het bloed is het zegt de Schrift. Wq aanbidden het Jezus’ God-menschelqk hart, dat liet klop pen deed van een liefde tot het einde. Wq aanbidden dat bloed, zooals het gevormd en gevoed werd in den schoot der Onbevlekte Moedermaagd Ja, met Mattheus en Joannes De Middagconferentie. Middags te 2 uur had tn de St. Lauren- tiuskerk de aangekondigdo plaats. Naar schatting was het aantal aanwezigen ruim 1200, waaronder wij velen van buiten Alkmaar bemerkten. Nadat het zangkoor een Venl Creator had gezongen, beklom de ZecrEerw. Heer Pas toor Tb. J. van Noord van Noord-Scharwou- de den kansel voor het uitspreken van een rede getiteld: Het bloed voor Jen troon van Egypte, het bloed voor den troon der ge nade. St. Laurent hi skerk werd het H. Misoffer opgedragen door den Weleerw. Pater Deodatus Vergeer O.F.M. l’q bet begin van de H. Mis werd de feestzang op het Mirakel aangeheven. Na het evangelie hield Pater Vergeer een predikatie, naar aanleiding van de woorderu „last toekomen Uw Eucharistisch Rqk.” In net kort zette de gewijde spreker uiteen, hoe bet wonder zich toegedragen had om vervol gens te betoogen, dat de stille ommegang was een actie van geloof in: het H. Altaarsacrament; het geheim der H. Drievuldigheid; het geheim der Menschwordmg; onze verlossing; Christus’ Verrijzenis; de H. Moeder Gods; en een acte van aanbidding in bet H. Sa- munent des Altaars. Dat geloof in de Eucharistie maakt ons rijk. Zijn Eerw. hoopte, dat de Stille Omgang ons geloof in de Eucharistie zou verdiepen. De Stille Omgang heeft ook onie liefde tot Het Wonder van het H. Bloed, dat in den Jare 1429 te Alkmaar gewrocht is, is op den eersten Mei dag herdacht met een plechtige, indrukwekkende processie in de dekenale kerk, toegewqd aan den H. Laurentius, waar de H. Bloed-relikwie bewaard wordt. Vele corporaties namen aan deze eerher stellende huldebetuiging deet Ook enkele gedelegeerden van de Roomscho Raadsfrac tie volgden den stoet, mèt de talrqke geloo- >n biddend tot den Almachtige, door goedheid Alkmaar zoo’n kostbaren bewaren kreeg: het bewijs, dat Chris tus wezenlqk en waarachtig in het H. Sa crament tegenwoordig ie. De stille Ommegang. Bq deze kerkettyke huldiging blqft het ech ter niet. Sinds enkele jaren toch beeft Alk maar evenals Amsterdam zqn Stillen Ommegang. En op den Zondag onder het octaaf van 1 Mei is het, alsof plots het leven der katholieke historie trilt in de woningen van onze geloofsgenooten; de gouden scha kel der traditie die de vijftiende eeuw met onzen t|jd verbindt, moet gesmeed worden, enwordt gesmeed. Zoo is gisteren ook weer de Stille Omme gang gehouden. Van heinde en verre waren de pelgrims gekomen. Voor het eerst nam dit jaar ook een groep Amsterdammers deel ran de plechtigheid, die van een schoon,, ontroe rend karakter was. Bij de Groote Kerk of Sjt. Laurens- kerk wachtten de honderden in eerbiedig zwqgen, dat was als een innerl*ko voorberei ding tot de groote daad. En maar steeds stroomden van alle kanten nog deelnemers toe, die te voet of per fiets naar de H. Stede gekomen waren: uit Anna Paulowua, Amster dam, ’t Zand, Velsen, Beverwqk, enz. enz. tezamen een aantal van ongeveer .’1500 vor mende, waarmede het aantal van vorig jaar met 500 overtroffen was. Eindelqk te ruim 4 uur zette de stoet zich in beweging, om den traditioneelen weg te volgen: Kerkplein, Paternosterstraat, Paar denmarkt, Koningsweg, Doelenstraat, Hoog straat, Langestraat, Steenenbrug, Kraan- buurt, Verdroiikenoord, Kapelsteeg, Laat, Ritsevoort, om de Groote Kerk naar de Lan gestraat. Devotelqk in zichzelf gekeerd schreden do Ommegangen in den schoonen gierenden morgen langs Alkmaar s straten. Geen luid ruchtigheid, men hoorde slechts den tred van de biddenden. Imposant was de bidden de massa bq de Groote Kerk: zc "scheen stil te staan, te aarzelen voor de heilige plek, waar het wonder geschied is. Hier en daar langs den weg was de vlag uitgestoken, al of niet met pauselqken wim pel, terwql in een enkel huis een H. Hart beeld omkransd door electrische gloeilamp jes, voor het raam was geplaatst. De algemeene intentie van den Ommegang was: het welslagen van de aj. verkiezingen. Voorts waren er nog de volgende intenties: Paardenmarkt, het welslagen van het Jubel jaar; Steenenbrug, Je bekeering van Neder land; Kapelkerk, de navolging van Maria, Koningin der H. Eucharistie; Groote Kerk, de R. K. Jeugd van ons vaderland. Op deze plaatsen was het, dat de stoet iets langzamer ging, om de deelnemers a.h.w. nog dieper te laten beseffen het belang van de in tentie, waarvoor het gebed verzocht was. Na den Ommegang die door zclJzaam mooi weer begunstigd werd (het was, alsof de Remel daardoor Zqn tevredenheid over de eerherstellende gebeurtenis te kennen wil-ie geven) verspreidden de deelnemers zich, om in één v. d. drie parochiekerken de H. Mis b(j te wonen en tot de H. Tafel te naderen. Na dezen geestelqken maaltijd werd In ver schillende gelegenheden ontbeten, waarna de deelnemers huiswaarts keerden. Maar in de stad dwaalde de zegen, welken zij er hadden afgebeden, en Alkmaar was, onmerkiiaar, anders geworden. hi de versierde langs w(j gaan en als God, het vaderland waarheen wij gaan. Het bloed van den Christus. Daarvoor, voor dien grooten prjjs zijn wq vrijgekocht. God-menschelqk bloed. Eén druppel van dat bloed, leert de Aquiner, ii genoeg om heel fl<> wereld te reinigen van alle zondeschuld. En Hij gaf zqn laatstee druppel, toen bloed en water uit Zqn zijde vloeiden. En waarom zoo'eel, waarom gaf Hij alles, waarom zichzelf geheel in Zqr bloed, dat Zqn leven is? Waarom? Om ons t« leeren de boosheid van een enkele moed willige zonde, om ons te leeren de waarde van een enkele menscheiuiel. om het ons allen aan te zeggen, hoe lief Hq had ieder en allen. O, overvloed van het bloed des Heeren! Ja, zonder overdrijving mag de Christen heid van Israëls bloedkreet haar zielsbed» maken: Zqn bloed kome over ons en over onze kinderen tot in verre geslachten! diet bloed van Jezus reinigt en heiligt al- lem Het bloed van Jezus draagt Zqn leven en geest tot ons, drqft in dns Zijn godde lijk leven, maakt ons van Gods geslacht Denkt daaraan bq elke communie. In een van Joaqnes visioenen lezen wj; van een engel, die kwam met vuur, dat met bloed was gemengd. Heerlijke mystieke ge dachte over het bloed van den Heiland: want Zqn bloed draagt het vuur van Zqn geest, van Zqn geestdrift, het vuur, dat ons met Ig natius bidden doet: Sanguis Christi enebria me: bloed van Christus begeester mq. Hoe .lat bloed in werkt op uwe zielen? Christus’ bloed geeft de wedergeboorte aan den pasgeborene, die ter wordt gedragen; Christus' bloed in het geloof den jongen menseb. die in het vorm.se! de kracht begeert om in het strij dende leven staande te blijven; Christus’ bloed laaft den dorstige naar gerechtigheid, die in de heilige communie Jezus zelf ont vangt; Jezus’ bloed reinigt den zondaar van alle schuld, welke hij in de biecht rouw moedig belijdt; Jezus’ bloed geeft in het hei lig Oliesel rust aan den bekommerde van hart, dat onrustig is under de vraag: zal ik zalig worden? Jezus* bloed verbindt in het huwelijk twee jonge menschcnharten met een nieuwe liefde, welker zachte banden vast geknoopt liggen in het gouden hart van Je zus Christus. Jezus’ bloed is de inhoud van alle pre diking, die niet anders wil kennen, dan Christus, en dien gekruist; Jezus’ bloed is de inboud van alle gebed, van alle dank zegging. van alle aanbidding. Indien gij Zqn bloed niet drinkt, hebt gij gfcen leven in u self maar wie zijn bloed drinkt, heeft het eeuwig leven, die blijft in Hem en wordt op gewekt ten jongste dage. Want Zijn bloed is waarlqk drank. Allereerst in het Heilig Sacrament maar ook overal waar God in Christus de wereld met Zich verzoent. Zonder bloedvergieten, geen vergiffenis, leert Paulus. Maar als dat bloed dan vergoten ligt voor den troon der genade, moeten wq dat bloed in zqn offerschoonheid durven zien, de stem van dat bloed dnrven beluisteren, de vrucht van dat bloed durven verwachten. En willen wij dat er voor ons nut zal zqn in het bloed des Heeren, dan moet zqn bloed over ons komen tot reiniging, dan moeten wij zqn bloed drinken als versterkende ziele- drank, dan moet ais in den Joodschen ritus, al het onze met het bloed des Heeren als be streken zqn. Oudtijds werden in Israël de priesters in hun priesterwijding met offer bloed beetfeken, hun hoofd, hun hand, hun voet, ojHlat zij in een offerend leven aan Je hova mochten t^hagen, welke offerande des geeetes hem aangenamer is, dan de geur van brandoffers dan de geur van den fqnsten offer rook. Evenzoo werden hoofd en hand en voet n»et bloed beetroken van allen, die het schuld offer kwamen brengen om hun te beduiden, dat zij aan Jehova het volkomen offer van zich zelf brengen moeeteu. Geliefden, is uwe waardeering van Jezus’ Bloed naar al hetgeen gij nu weer gehoord hebt? Hebt gq dezelfde zorg of het bloed des Heeren reeds vloeit over uw ziel, Joodsehe meisje had over het bloed deurposten ter wille van lijfsbehoud. „Ik wil het bloed zien.” was haar kreet in dien nacht. En hoe rechtmatig bleek dat ver langen. Geen rust, voordat wij met reden vertrouivcn mogen, dat het bloed des Heeren als een duidelijk teeken staat op onze zielen, op onze kinderen, op onze huizen, op heel ons inwendig huiselijk en maatschappelijk leven. In hei teeken des bloed* sta heel onze le vensstrijd en daarmee onze levenstriumf. Wanneer wij met Hem geleden hebben, zullen wij ook met Hem heerechen Hoe zult ge weten of dat bloed u bedekt, u beschut, u reinigt en heiligt? Ziet: Jeeus heeft eens tot zijn leerlingen gezegd: weest (jan gijlieden volmaakt gelijk uw hemelsche Vader volmaakt is. En Paulus eischt van zijn geloovigen: weest navolger* van God als veelgeliefde kinderen. Om te weten, of Jcsus’ bloed u beeft ge bracht Jezus’ leven en Jezus’ geest, hebben wq maar te letten op onze verborgen ge dachten en heimelqke* verlangens. Is daar binnen bet streven naar het goede, het beter* het be*te? Is daar alles bezig aan de refor- natie van ons zielebeeld naar het beeld van God in gerechtigheid en waarheid! I 1 teekenen zqner slachting. era: ziet daar het Lam it ten dage van Jezus’ i_een openbaring Hem reeds als Lam Goi hadden aanbeden eeuw in, eeuw uit. En na den Hemelvaartsdag toen Jezus heenging om voor de zqnen een plaats te bereiden in het buis met de vele woningen, toen werd in de hemelsche wereld door engelen-menigten aaagereebt het groo te avondmaal van de bruiloft des Lams. En tussoben de hemelvaart van den Menschen- zoon en de hemelvaart der menschheid staat het Allerheiligste Sacrament, waarlijk het monument van Gods wonderdaden, dat in Je heilige communie voor ons zielsbesef is als de ondertrouw der rechtvaardige zielen met baar Konüig, welke zich eens oplost in de eindelooze bruiloft des Lams, waar wij met Rafaël die onzichtbare spijze zullen genieten, waar wij eten en drinken aan Zqn tafel, in Zqn Rqk en Hq zelf on* biedt den nieuwen mystieken wijn in het koninkrijk Gods. Is bet wonder, dat God in de oude tij.ien reeds in den ochtend van den werelddag Je gevallen menschheid heen wees naar dat c-enige bloed zonder hetwelk het haar beter ware niet geboren te zqn? Heel het Oude Testament heeft een voor- afbeeldend karakter in zqn Leer, zqn «ere dienst, zqn geschiedenis. Augustinus zeide. dat in het 0. T. het N. T. schuilt en in het N. T. het 0. T. zich open baart. Wie onzer heeft hier niet gedacht aan het blode voor den troon van Egypte? Ik bedoel aldus J® gewqde spreker het bloedwonder van Mores, het Nqlwondcr, bet Paaschbloed? Om zqn zending als verlosser des volks voor Jen faro te bewijzen, moet Mozes onder meer, water uitstorten voor den troon van den faro en dat nitgeetorte water zal in bloed veranderen. Bloed voor den troon van Egypte. Dat bloed sprak van genade en bescherming tot God's volk het dreigde met God’s toorn den harteloozen faro. Vooral, toen dit teeken overging in de eerste der tien plagen, de ver andering van water in bloed door heel Egyp- teland. En de stem van dat bloed, de bescherming en bedreiging van dat voorbeduidende bloed, sprak nog geweldiger in het bloed van het geslachte Paaschlam. waarmee elke Jood zqn deurposten bestreek, opdat de Doodsengel sparend voorbij mocht gaan. Abels bloed riep om wraak naar den he mel. Het bloed van het Paaschlam dekte be schuttend het heilige volk en dreigde Egypte met tqdelqk en eeuwig verderf. Op bet hart van den faro en op het hart van Egypte had het bloedwonder geen uitwer king. Nagebootst door zqn toovenaars, lachte hq om dit werk Israël's God. Hq sloot zqn oor voor de stem van den Almachtige, die in dit bloed van Jen Nql en in het bloed van het Paaschlam, zelfs Egypte nog vertcederen en bekeeren wilde. En toch zag de faro voor zqn oogen, hoe die prachtige, zegenende, goddelijke Nql door Israël’s Jehova tot een stinkenden poel was geworden. Vroeger een levensstroom, nu ven rivier, vol bloedroode wateren, die over heel Egypte een walgelijken reuk verspreidden en het gansche land bedierven. Leven is dood, zegen is vloek, welvaart is rampspoed geworden, maar Egypte geeft zich niet gewonnen. De faro slaat de slaande hand God’s van zich af en laat zich niet door de smadelijke vernedering van zqn stroom-God ontroeren. De faro zegt de Schrift keerde zich om en ging naar zqn huis, zonder ook dit ter harte te nemen. En zelfs wanneer de Doodsengel slaan de gaat door heel Egypte, in alle buizen en hutten, die het merk des bloed niet droegen, ook dan heeft bet heilige bloed maar een voorbengaande uitwerking op Egypt®. Dc fa ro heeft spqt, dat hq onder den indruk van Jit ontzaglijk wonder is gekomen en hjj koert mot zqn volk terug op zqn vroeger plan; Is raël dood te martelen binnen de grenzen van zqn land. Het einde van den faro en van Egypte kent ge. Zij vonden den dood onder de instortende watermuren der Roode Zee. Schrikkelijk werkdadig in zqn bedreiging is bet voorbeduidende heilige bloed. God laat zich niet bespotten. Hoe heel an ders staat tegenover de ziel van Egypte, de ziel van Israël ten dage van het eerste Pa- schen, toen God met Zqn tien plagen werkte aan de redding van zqn volk uit Je wereld lijke en werelasche macht van Egypte. Een overlevering heeft ons ontroerend ge schilderd Israël’s waardeering van den groo ten prqs, waarmee het werd vrijgekocht. Te middernacht zou het oordeel Gods als een verderfengel door de straten en langs de wegen van Egypte vliegen, om *Ue eerstge borenen van rnensch en dier te slaan. Voor

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1925 | | pagina 1