0 4
Qf/icieele mededeelingen
J
Da
i
Schools
Lb
de Groote Sloot
den
4
Over het bevorderen van
sprak de heer Dr. L. T. C. SCI
a
i
e
het
volgde sluiting met
een
c
d
len
e
en
de
o
3.
c
5.
g
Mang,
MM-
k.;
1925.
Alkmaar, 30 Aj
WE.
i geweest, dat
in in dien tijd
n, tram of
reis i^n nt
van
uver-
d
e
1.
2.
tarie te doen blijken.
V rijstelling.
Voor deze herhAngsoefeningen genieten
gehouden worden.
.R gaat even in op de bewe-
heer Bakker. Spr. geeft dan
vrijstelling:
van
;weg te verkrijgen.'
j bescherming van de
geprojee-
„9 Groote-
broek, acht onze Com missie noodig, ab-
van 'Alkmaar,
Rentekaart.
Z|j, die ingevolge de Inrtüiditmtswot ver
zekerd zijn, handelen in hnn eigen
door hun ren tak aart mede te brengen
ópkomat-
f .die kostwinner zijn, tenzij er meer reden
van vergoeding; al
erting zij, die
naar de plaats van
aangevangen. I»e
dienstplichtige, die zonder geldige reden niet
tijdig aan de oproeping voldoet, stelt zich aan
bestraffing bloot. Bovendien kan hjj door de
daarvoor bij de wet aangewezen personen en
ambtenaren worden aangehouden en naar Je
plaats van bestemming worden gebracht.
Verhindering.
De dienstplichtige, die wegens ziekte of cm
een of andere reden in de volstrekte onmoge
lijkheid verkeert om op den bepaalden datum
in werkelijken dienst te komen, moet zich
naar de plaats van bestemming begeven, z« o-
dra hij diaartoe in staat is. De opkomst van
een dergeljjken dienstplichtige blijft eehtoi
voorioopig achterwege, indien zij niet binnen
3 dagen na dën bepaalden dag heeft plaats
gehad. De dienstplichtige ontvangt dan nader
bericht omtrent den tijd, waarop hij moet op
komen.
Bestaat voor de niet-opkomst geen geldige
.reden, dan blijft de dienstplichtige verplicht
zieh onverwijld bij zijn korp» aan te melden.
Bestaat de reden van verhindering in de
aanwezigheid van ziekte of gebreken, dan
dient de verlofganger hiervan zoodra moge
lijk door overlegging van een gelegaliseerde
geneeskundige verklaring ter gemeentesecre-
lenplan Avenhorn^ Westerkogge
kanalenplan LubjeSehardain, een
tere oplossing voor het verbeteren
wegen naar den Jaagv
De kosten van de l
vaart over het Hoornsche Hop van Lut-
jeSchardam door een dam, zjjn, naar
onze Commissie .vertrouwt, in overleg met
de Directie van de Zuiderzeewerken, voor
den Hoornscben Hoppolder zoodanig te re
gelen, dat deze slechts voor een deel voor
rekening van de kanalisatie behoeven te
kinnen.
2ev Onze Commissie acht het noodig
dat het kanaal Punnerend naar het kanial
Avenhorn—;LutjeSchardam in het plan
wordt opgenomen.
3e. Ten aanzien van do verbinding van
dn WieringermeerMedemblikHoorn is
onze Commissie van meening, dat bet noo
dig is dat hiervoor een kanaal wordt ge
maakt mede als afvoerkanaal v. d. Wieringer
meer, van dezelfde grootte als de kanalen
in de Wieringermeer.
4e. Het kanaal OpmeerOost woud aoat
onze Commissie als deel van het kanalen
plan op te nemen, ala vaanverbetering cp
derolfde basis als het kanaal Rustenburg
Opmeer.
5e. Onze Commissie is van meening dat
het kanaal langs de kust van Hoorn naar
Enkhuizen, dat ontstaan zal door droog
making van de Zuiderzee, het groote ka
naal voor doorvaart zal worden.
ge Een kanaal Andjjk, dat
teerd ia tot aan den straatweg te
asede dat dit wordt doorgrtrotken tot Bcoe-
kerbaven, om verbinding ie krijgen met
een sluis naar de Zuiderzee.
7e. Het kanaal dat evenwijdig lobpt
met genoemd Zuiderzeek anaal, geprojec
teerd vanuit het kanaal MedemblikHoorn
naar Enkhuiaen, acht onze Commissie
overbodig en door de aeikadesngding door
aan.
TER, feUciteért de heeren
met hun benoeming en/de vergadering met
haar keuze.
De heer G. NOBEL bracht bet tweede
rapport der Corpniisete van Noorderkwar
tier over de Mpnalisatie van West-Fries-
land "uit, welk rapport door het bestuur
werd goedgekeurd.
De Commissie komt tot de volgende con
clusies:
Ie. Onze Commissie bljjft voorkeur ge
ven aan het kanaal Alkmaar, Avenhorn,
LutjeSchardam, boven dat van Alkmaar,
Avenhorn, Waster Kogge, Galgoboeht,
Hoornsehe Hop, omdat laatstgenoemd ka-
naai door de sluis te Avenhorn, als groot
Scheepvaartkanaal te veel zou worden be
lemmerd.
Tevens ia, in tegenstelling met het kana-
bjj het
veel be
de
van de soldaten-menage, on-
j van vergoeding wegens ge
worden v< r-
de landerijen niet aannemelijk.
8c. Onze Commissie is van oordeel dat
eene betere kanalisatie van Oudkarspel naar
Dirkahorn in bet plan dient te worden op
genomen.
9e. Het kostbare Grootacheepvaartka-
naal Stolpen, Schagen, Kol horn, wenscht
onze Commissie te vervangen door een
kanaal vanuit het kanaal Oudkarspel-
Dirkshorn, van de Schagervaartsluis en ver
volgens door verbetering van de bestaande
vaart, tot een kanaal van dezelfde groot
te als «lat van Alkmaar—-Oudkarspel tot
in Schagen.
Ve^goigens een kanaal van dezelfde.
naar Lage'ijjk,
naar het Noord-
spr. staat vast, dat men met Kleigrond goede
I resultaten zal krijgen
Onderzocht moet nog worden, Waar de
grens is, waar de molgangen bet wel zullen
houden en waar niet. De proeven moeten dan
ook genomen wonden met volkomen notitie
van wat er gebeurt. De moeilijkheden zullen
komen in de bouwpolders met een dunne klei-
l**g, waar men dus spoedig op zand stuit.
Spr. wekt de werktuigencommissie op, j<roe
ven te nemen en de bevindingen nauwkeurig
aan te teekenen (Applaus).
De heer KAAN vraagt of bjj het grooter
worden van de mol, de aanpersing van do
wanden niet grooter wordt en daardoor de
waterafvoer wordt belemmerd.
Prof. VISSER antwoordt dat die kans wil
iets grooter is. ’n Voordeel is echter dat de
snelheid van ’t water grooter is. Overigens is
dit een kwestie van probeeren.
De beer SMEDING wil monsters nemen
van de gronden, die voor drainage in aanmer
king komen en hiervan de analyse vaststel
len voor de proef genomen wordt. Dat zal
aan de vaststelling van de grens ten goede
komen.
De heer BAKKER meent, dat de vrees van
den heer Kaan ongegrond is. Spr. grondt
deze meening op zijn ervaringen, opgedaan
in de jaren 1887 en 1889 in het graafschap
Yorkshire (Engeland).
Hierna wordt de vergadering tot kwart
voor twee geschorst.
Na heropening wordt de uitslag van de
verkiezing bekend gemaakt.
Gekozen zijn de heeren P. Visser en E. Kos
ter Dz.
Voor de 3e vacature moet nog een tweede
vrije stemming
Prof. V1SSE1
ringen van Ben
nog een methode aan, om te voorkomen dat
de drainoerbuizen verst oppen.
De VOORZITTER deelt mede, dat de
werktuigeucommissie gaarne een proef wil
nemen als door prof. Visser bedoeld (applaus)
Voor de 3e vacature in het bestuur moet ’n
herstemming plaats vinden tusschen de her
ren Geus en Judell.
De heer V. KA1J Jz., leidde dan in de
vraag, of het in het belang van den grondge
bruiker is, dat het vangen van mollen en de
handel in vellen geheel wordt vrij gegeven'.
Spr. herinnert aan de vragen van het Kamer
lid Braat betreffende de mollen- en klkvor-
schenwet 1917 en het antwoord van den Mi
nister van wien. volgens spr. niet veel is te
verwachten in dit opzicht. Spr. heeft het land
aan alle mollen. Waar tamelijk veel molled
voorkwamen, heeft spr. steeds nadeel onder
vonden. Spr. wenscht hier uitgemaakt te zien
of men meer na- dan voordeel van de mollen
heeft. Is bet eerste het geval dan dient ook
de handel vrijgegeven te worden.
De heer Ir. NOBEL merkt op. dat de Plan-
tenziektenkundigeu dienst de mollen be
schermt en niet de boor. Spr. stelt zich op het
standpunt dat een boer vrijgelaten moet wor
den, om al dan niet mollen te vangen. Naar
spr. meening heeft het practisch geen waarde
als men zooveel mollen in zijn land heeft,
dat zij de emelten engerlingen enz. verdelgen.
Dat weegt tegen elkaar op.
De heer VISSER stelt voor, een onderzoek
te doen instellen ‘of mollen schadelijk zijn of
niet.
De heer KAM acht een onderzodk niet
noodig. Voor spr. is ’t slechts de kwestie om
meer vrijheid te verkrijgen in het vangen
van mollen.
De VOORZITTER meent dat bet in hoofd
zaak gaat om de waarde van het huidje.
Het bestuur zal deze zaak nader onder de
oogen zien.
De commissie uit den L. T. B. en de Hol-
landsche Maatschappij vajl Landbouw heeft
geen termen gevonden, om in te grijpen, al
dus deelt de VOORZITTER nóg mede.
Tot bestuurslid wordt gekozen de heer De
Geus.
De nieuwbenoemde bestuursleden’ nemen
hun benoeming
De VOORZ1
zieh vóór zjjn vertrek naar bet korps niet ter
gemeentesecretarie aan te melden, doch kan
zich rechtstreeks naar het station of de aan
legplaats vae-vertrek begeven; hij stelt al
daar zijn zakboekje ter hand aan den beamb
te, met de uitgifte van plaatsbewijzen belast,
of aan den veerman. De verlofganger beh K>rt
er op indachtig te zjjn, dat hem het zakt»ek-
je wordt teruggegeven, alsmede de strook v,
liet vervoerbewys, aaiigezreu deze strook hem
gewoonlijk gedurende de reis moei duuen als
plaatsbewijs.
De verlofganger, die hiet in het bezit is
van een venAerbewjjs of passagebiljjt, inge
richt om daVop de reis te kunnen volbren
gen, dan wffr van het veer of van de veren
gebrwik te maken moet zich vóór zjjn vertrek
naar het korps ter gemeentesecretarie aan
hielden, teneinde aldaar in het bezit te wor
den gesteld van het vereisclite vervójr- o.
ander bewjjs.
De verlofganger, die zich in het buitenland
Ophoudt, heeft alleen recht op vrjj vervjer,
voor zoover de reis geschiedt BINNEfJ HET
RIJK en dient om zich rechtstreeks naar de
plaats van opkomst te begeven. Bevindt zich
in zijn zakboekje geen vervoerbewijs, ingc-
richt om daarop te kunnen worden vervoerd
van de Ncderlaudsche gemeente af, waar rij
de reis voor Rijksrekening wenscht a.ia te
vangen, dan wordt hem, op zjjn verzoek, het
-Xvereischto vervoerbewijs toegezonden.
Wenscht de opgeroejien verlofganger van
deze gelegenheid tot vrij vervoer. »ebruik te
maken, dan wordt bjj uitgenoodigd aan lo
vengenoemden Burgemeester ONVERWIJLD
op te geven, van welke Nederlandsche ge
meente bjj zich rechtstreeks naar de plaats
van opkomst wenscht te begeven. Het ver-
eischte vervoerbewjjs zal hem daarna zoo
spoedig mogeljjk Worden toeghzonden.
HET IS NOODIG ZICll TEN MINSTE
EEN HALF UUR VOOR HET VERTREK
VAN DEN TREIN, DE TRAM OF DE
STOOMBOOT AAN HET STATION OF DE
AANLEGPLAATS TE BEVINDEN.
K ost winners vergoeding.
Indien tengevolge van het verbljjf in w.r-
ke) ijken dienst van den opgeroepen verlof
ganger voldoende middelen tot levensonder
houd ontbreken of komen te ontbreken aan
de personen, hiervóór onder „Vrijstelling” on
der f bedoeld, kunnen deze personep in aan
merking komen voor een geldeljjke vergoe
ding zoo den verlofganger wegens dienstbe
lang geen vrijstelling van de herhalingsoefe
ningen wordt verleen!. Verdere inlichtingen
hieromtrent kunnen ter gemeentesecretarie
worden verkegen.
Verzoekschriften.
Dc verzoeken om vrijstelling, op grond van
redenen bedoeld onder d tot en met g van
hoofdstuk „Vrijstelling”, om vervroeging cf
uitstel van herhalingsoefeningen,' nopens op
komst in een anlere garnizoensplaats of om
kostwinnersvergoeding moeten tot den Minis
ter van Oorlog worden gericht, en worden
ingericht volgens het model dat ter gemeen
tesecretarie, afdeeling Militaire Zaken, ver
krijgbaar is. Deze verzoeken, die slechts l ij
uitzondering kannen worden toegezon len
moeten door do dienstplichtigen persoonlij!
op deze afdeeling ter secretarie worden i'gc-
leverd.
Overnachten buiten de kazerne.
Aan dienstplichtigen, die voor herhalings
oefeningen moeten opkomen kan als gunst
worden toegestaan, buiten dc kazerne t»
overnachten.
De vergunning wordt slechts verleend, in
dien de vaste of tjjdeljjke woning van den
dienstplichtige in of nabjj de garnizoens
plaat* js gelegen en de vergunning geen aan-
’rtding geeft tot het afleggen van zoodanige
afstanden, dat daardocr een nadeelige in
vloed wordt geoefend op den goeden gang
van en dienst en van de oefeningen out ten
gevolge van buiten deze opgedane vermoeie
nis.
De vergunning kan worden herroepen:
wanneer blijkt, dat de goede gang van
den dienst schade lijdt door het over
nachten buiten de kazernej
b. indien de dienstplichtige'straf is opge
legd, tijdens den duur dezer straf;
indien andere reden dan die, vermeld
onder a en b, of het belang van den
dienst het noodig maken.
Aan Jen dienstplichtige, wien de vergun
ning is verleend, wordt in de kazerne g en
logiee verstrekt dan wanneer diens ohef het
op een der onder 3 vermelde redenen of uit
anderen hoofde noodig oordeelt.
De dienstplichtigen, die de vergunning
wenschen, moeten hun verzoek, daartoe H’
gefrankeerden brief richten aan den korps
commandant.
Het verzoek moet worden gedaan dterljjk
twee maanden vóór den dag van opkomst, ot
voor zoover dit niet meer kan geschieden, zco
spoedig mogeljjk.
Later ingediende verzoeken zullen slechts
bjj hooge uitzondering voor inwilligingin
aanmerking komen.
De vergunning leidt niet tot vrijstelling
van eenigen dienst.
Voorzien in eigen voeding.
Vrijstelling v
der toekenning
mis aan levensmiddelen, kan
leend aan:
a
gehuwde soldjj-genietende militairen,
voor zoover zjj in hun woonplaats ver
blijven;
andere miMtairen, om voor hen gewich
tige redenen;
militairen, die op advies van een officier
van gezondheid een bijzonder dieet moe
ten volgen;
Israbhtkebo militairen;
militairen, Jie aannemelijk maken, dat zjj
vegetariër zijn.
Het verzoek om vrijstelling van deelneming
aan de menage moet schrifteljjk bjj gefran
keerden brief worden gericht aan den korpe-
commandant.
In de verzoekschriften moeten de verlof
gangers hun adres duidelijk en vollolig ver
melden.
mgniën.
Luchtdoel-ariillerie.
>n 1919 en 1922.
'ontonniers en Torpedisten.
Lichting 1919: le en 2e Comp. pontonniers.
Lichting 1922: le en 2e comp. pontonniers
en comp. torpedisten.
Genietroepen.
IJchting 1919: Lte( bataljon (do pioniers en
de spoorwegtroepen).
He bataljon (de radiotelegrafisten. de tele
grafisten, de tefonisten en de overigen).
He bataljon.
Lichting 1922: Ie bataljon (le en 2e sehool-
comp. pioniers en spoorwegtroepen).
He bataljon (de radiotelegrafisten en de
oevrigen).
IHe bataljon.
Motord lenst."
Lichting 191^ en 1922.
Intendancetroepen.
Lichtingtm 1919 en 1922.
Grenadiers en Jagers.
IJchting 1922.
Omtrent de data en de plaatsen -an cp-
komst kan ieder belanghebbende ten gemeen
te secretarie, afdeeling Militaire Zaken alle
gewcnschte inlichtingen bekomen.
Wjjze en uur van opkomst
Hg moet zorg dragen, dat hij zich op dien
dag, IN UNIFORM GEKLEED en voorzien
van zjjn ZAKBOEKJE met VERLOFPAS,
alsmede van alle verdere tot zjjn verlofsuit-
rusting behoorende VOORWERPEN VAN
KLEEDING en UITRUSTING, bjj het korps
aanmeldt.
De aanmelding moet geschieden:
zoo hjj verbljjf houdt in de plaats van op
komst. uiterljjk 8 UUR voormiddag®;
de overige in Nederland verblijvende
dienstplichtigen vangen op den voor de op
komst bepaalden dag de reis naar de plaats
v. opkomst per spoortrein, tram, stoomboot
of ander openl>aar middel van vervoer aan
vóór 8 uur voormiddags en melden zich na
aankomst onverwijld aan bjj het korps of cp
de plaats van bestemming. Is volgens de gel
dende dienstregeling van het voor de reis
aangewezen vervoermiddel, vertrok naar de
plaats van opkomst vóór 8 uur voormiddags
niet mogelijk, dan begeeft de dienstplichtige
zich met de eerst na dit uur vertrekkende ge
legenheid daarheen en melflt Irij zich na aan
komst onverwijld aan bij het korps -vf op de
plaats van bestemming.
Bij de korpsen zal worden nagegaan, of de
dienstplichtigen de
opkomst tijdig h«
grootte van Schagen
"Schagerbrug en verder
Hollandecri Kanaal.
Door het kanaal naar
wordt Schagen dau tevens verbonden met
Anna Paulowna en door bet Oude Veer
met de Wieringermeer, via Ewijcksiuis.
Door een betere sluis bjj Oudesluis tus-
schen Zgpe en Wieringerwaard wordt ook
een betere verbinding met Wieringerwaard
verkregen.
Naar aanleiding van een herziening van de
kostenberekening van het kaaal Avenhorn-
GalgebochtHoorn, kan worden medege
deeld, dat de geraamde kosten van
1.700.000.— tot 1.450.000.— kunnen
worden Leruggebracht; terwjjl het deetgds
genoemde cjjfer voor het tracé Oudendijk
kan worden aangehodden.
De Commissie heeft deze verandering in
de koeten nader overwogen, doch blijft
voorkeur geven aan het kanaal Avenhorn-
LutjeSchardam, boven het kanaal Av?n-
hornWester KoggeGalgebochtHoorn.
De eerste conclusie wordt vastgesteld als
door de Commissie is aangegeven. Evenzoo
geschiedt met de tweede conclusie.
Prof. VISSER betreurt, «lal in de derde
conclusie ook niet gesproken is van atvo»?r-
kanaal van de Vier Koggen.
De heer KOSTER meent, dat het bezwaar
van prof. Visser ondervangen bad kunnen
worden, als het woordje „mede” er tus-
sobeogevoerd was. Met de belangen intus-
soben is rekening gehouden.
Besloten wordt het woordje „mede” er
alsnog tusschen te voegen, waarna de derde
conclusie wordt goedgekeurd, evenals de
vierde.
- Bjj dc vijfde conclume geeft de VOOR
ZITTER de voorkeur aan een kanaal achter
langs de Streek.
De vgfde conclusie wordt goedgekeurd.
Zoo ook de zesde, zevende, achtste en ne
gende conclusie.
Prof. VISSER houdt een betoog, ten be
hoeve van een gemeenleggiag van den Scha-
ger-, Niedorper- en Haaksmahoezein, mits
er maar een krachtig gemaal Is.
Over het bevorderen van goed melken
sprak de heer Dr. L. T. C. 9CHEIJ.
De zorg voor deze taak was opgedragen
aan de heeren P. Stapel A'z^ Sgp Jr., en dr.
L. T. C. Scheg. De heer R. J. Heida te
Katwijk bjj Hoeren veen nam de leiding op
zioh en het bestuur der prpefznivelboerdertj
stelde den veestapel ter beschikking. Het
aantal deelnemers (10) bleef beneden de
verwachting. Het program bevatte 8 practi-
sche lessen en een paar theoretische. De
regeerflig zegde 320 subsidie toe. De Bond
van Coöp. grondslag werkende Zuivelfa
brieken'gaf 100.
Dr. Seheij mocht een dankbaar applaus
voor zijn rapport erlangen.
De heer Ir. 4?. NOBEL gaf mededeeljn-
gen van de werktuigen-Commissie.
Voorgesteld was, de demonstratie in hooi
bergen niet td laten doorgaan. Het bestuur
heeft zich hiermee vereenigd. Een onder
zoek is ingeeteld in Friesland naar de wer
king van den hooiventilator. De antwoor
den luidden alle onverdeeld gunstig.
Mededeelingen werden .voorts gedaan
over melkmachine.
Vaststelling begroeting 1925. De ont
vangsten en uitgaven worden geraamd op
1881.05K.
Na rondvraag
woord van dank.
HERHALINGSOEFENINGEN^
De Burgemeester van Alkmaar Toept t jj
dezen de in hot veriofgangersregister dezer
gemeente ingeschreven verlofgangers van de
hierojider vermelde lichtingen, korpsen en
korpsonderdeelen op, om op nader aan te ge
ven data, krachtens artikel 31, eerste lid, b,
in verband met artikel 33 der Dienstplicht
wet, in 19Ö5 voor herhalingsoefeningen in
werkelijken dienst te komen.
Infanterie.
Lichting 1919,1921 en 1922: le, 5e, 7e, 8e,
9e, 11e, 12e, 16e, 18e, 19e, 20e en 21 o Regi
ment.
Lichting 1922: 2e, 3e, 4e, 6e, 10e, 13e, 14e,
15e, 17e en 22e Regiment.
Wielrijders.
Lichting 1919 en 1921: 3e en 4e schqói-
cpmpagnie.
Lichting 1922: alle schoolcompagnlën.
H ospi taal soldaten.
Licht. 1919, l?él en 1922: le en 2e <omp.
Lichtingen 1922: 3e en 4e compagnie.
Cavalerie.
Lichting 1918: Ie en He Regiment Huzaren.
Lichting 1922: Ie en He Regiment Huzaren
(de paardenverzorgers, het personeel, be
stemd voor de véld- en res. eskadrons en het
persopeel bestemd v. d. eskadrons wielrijders)
Veldartillerie.
Lichting 1919 en 1922: 1ste tot én met 8e
Regimenten.
Rjjdendo artillerie.
Lichting 1919 en 1922.
Treinafdceiingen der Artfflerie-BrigadM.
Lichtingen 1918, 1919 en 1922: It tot en
net IVe Brigades. -
VMtingsAztillarie.
Lichting 1919 en 1922:1» tot ui met 8e
school compagnihn.
Kaal-Artillerie.
Lichting 1919 en 1922: Is tot en met 5e
VEREEN1GING TOT 0NTW1KKEUNG
VAN DEN LANDBOUW IN HOLLANDS
NOOR DERKW ARTIER.
(Vervolg.)
- De mededeelingen worden voor kennisge
ving aangenomen.
Ingekomen Stukken betreffen in hoofdzaak
kennisgevingen van verhindering.
Voor kennisgeving aangenomen.
Bepaling van de plaats waar da
eJc. najaarsvergadering gehouden zal wor
den. Het bestuur stelt voor: Punnerend.
Du heer SCHOENMAKER stelt voor,
■teeds in het Landbouwhuis te vergaderen,
waarmt'e men deze stichting zal steunen.
De heer BLAAUWBOEK acht het in bet
belang van de aanwerving van nieuwe le
den, om op verschillende plaatsen te ver
gaderen.
De beer BREEBAART ondersteunt «iit
▼oorstel.
De heer SMEDING ziet in de opkomst ter
vergadering van heden een bewijs, dat het
voorstel Van den heer Schoenmaker niet
aanbevelenswaardig is.
Het bestuursvoorstel wordt aangenomen.
Rekening 1924, sluitende in ontvangst en
uitgaaf op een bedrag van 1846. waaron
der een post van onvoorzien ad 67.50.
De heer LANGEVELD adviseert, namens
de commissie van onderzoek, tot goedkeu
ring.
Aldus besloten.
Do VOORZITTER dankt de commissie
voor haar werkzaamheden.
Verkiezing van 3 bestuursleden, wegens
periodieke aftreding op 1 Januari 1926 van
de heeren Jb. Kaan Kz., K. Koster Jz. en
W. Groot Jbz.
Voorgesteld worden de heeren P. J. Vis
ser te Wieringerwaard, Judell te Bergen, W.
de Geus te Beemster, E. Koster Dz. te Berk
hout en H. Sgp te Beemster.
Tjjdens de stemming wordt voortgegaan
met de afwerking der agenda.
En wel op de eerste plaats:
Verslag van de IJsselmeor-commissie werd
■Itgebracht door den heer Ir. S. Smeding. Spr
deelt mede, dat de taak der commissie was,
de bevordering der Zuiderzecaaak in het al
gemeen en eventueel *oor de belangen van
Noorderkwartier op de bres te staan. Aan
gaande het eerste punt heeft men geen me
dedeelingen, ^angezien de sympathie voor
de demping vrgwel algemeen is. De com
missie heeft contact gezocht met het bacte
riologisch onderzoek te Helder en de Zuider-
veecommissie in Friesland, omdat men dacht,
dat er gemeenschappelijke belangen waren.
Het begint er nu echter op te lijken alsof
er tegenstrijdige belangen zjjn, hetgeen spr.
nader uiteenzet. Men wil n.l. beginnen met
de demping van een anderen polder dan die
bjj Noord-Holland. Tegen dc nieuwe richting
van den Zuiderzeedjjk (WieringenZurig)
wordt geprotesteerd door den Zuid-West
boek van Frfeniand.
Binnen niet te langen tijd zal er meer
werkkracht van de commissie gevraagd
worden, in verband met den aanleg van
oen nienw kanaal. 60 H.A. land zal dan als
stortplaats moeten divnvn, waarvan veel
studie gemaakt zal worden.
De commissie hoopt, dat spoedig gel!<*n
gevoteerd zullen worden voor den aanleg
van een proefpolder bjj Andjjk. Men betrenrt
het, dat in Den Haag getalmd is, met de
indiening van een wetsontwwp tot snelle
doorwerking van de Zuiderzeedemping. Spr.
acht het wenscbeljjk, dat Noorderkwartier
erop aandringt, dat nu spoedig bet wets
ontwerp tot stand komes Dat ie in het be
lang van den landbouw. (Applaus.)
Dit voorstel wordt aangenomen
De heer prof. M. F. VISSER deed vervolgens
enkele mededeelingen omtrent mol drainage.
Spr. begint met te citeeren uit een oud boek
van dr. Wilhelm Hamm, waarin enkele Lgzon
derheden over de moldrainago in Engeland
vorkomen. Allereerst wordt een beschrijving
van den molploeg gegeven, gevolgd door een
uiteenzetting van den arbeid van den ploeg.
Er is veel trekkracht noodig. De lengte en
doorsnee van den cylinder bijjken grooter te
zjjn dan hier te lande gebruikelijk is.
Verder worden mededeelingen gedaan over
den eenvoudigen molploeg van Scott. Ten
zeerste moet gelet worden op de weersom-
Standiheden, waaronder de ploeg gebruikt
wordt.
De aanwending van den molploeg is de
eenvoudigste en goedkoopste wjjze, om een
land droog te leggen. Ylok zjjn er enkele na
doelen aan verbonden. De resultaten met den
molploeg zjjn heel verschillend, en wel voor
namelijk hierdoor dat de demonstraties dik
wijls werktuigkundige demonstraties waren.
Eerst werd gewerkt met een mes van overal
gelijke dikte; daar is men spoedig op terug
gekomen en nam mén messen, «Tic beneden
smaller waren dan boven. Bjj Biervliet lever
den de proefnemingen al heel weinig resulta-
taat op ten gevolge van het slechte weer eti
van het feit, dat met een dik mes gewerkt is.
In Zevenhuizen zgn heel goede resultaten
bereikt op zwaren grond, terwjjl men ook in
de Haarlemmermeer tevreden is. Met 4 man-
deed men 3 IL A. in 8 uur. Alle gangen voor
den een behoorlijke hoeveelheid water af.
e In Friesland is de eerste proef genomen
«ooals spr. die wanscht, n.l. onderzocht is,
hoe de grond en de helling zjjn. Er is hier ge
trokken op smalle akkertjes. De bruinigheid
ia ar erg. De kanten waren 7o c.M. -j- Friesch
zomerpeil en in het midden tot 190 C.M. Op
die manier heeft men een kunstmatige na
tuurlijke helling gekregen.
Een gang met een behorl(jke helling ge
trokken in den Waardpoldcr, voldoet nog
goed.
In den IJpol.lcr heeft men gangen getrok
ken door een laad, waarop water stond, m.:t
dit resultaat, dat het water oogenblikkeljjk
wegtrok.
Met veel belangstelling wacht men de proe
ven af, te nemen iu den Karei Koenraadpol-
de»
Spr. is ervan overtuigd, dat het water in
de molgangen komt De ^ra^g is nu, of men
deze gangen open kan houden. Gewerkt moet
dan worden met een mes, dat aan «len onder
kant zoo dun mogeljjk is. Door den cylindre
te verdunnen en de mol te verdikken krjjgt
men meer aandrukking. In Engeland ia het
mes veel dikker omdat men daar dikwijls In
stpenaehtigejf grond werkt Spr. gelooft, dat
hier te lande zooveel mogeljjk gekeken moet
worden naar de hellinr van den grond Voor
zjj die elders wonen dan in Nederluid,
België, Hannover, Weetfalen en de Rijn
provincie;
b zij, die wonen in België, Hannover, Wast-
falen en de Rijnprovincie, voor zoover zjj
vóór den dag van opkomst bjj hun com
mandant een verklaring inzenden, waar
uit blijkt, dat zjj meer dan drie uur gaans
van de Nederlandsche grens af wonen;
deze verklaring moet zjjn afgegeven deer
het hoofd van bet plaatseljjk bestuur of
van de politie of door een Nederktndich
consulair ambtenaar;
zij.die zich tjjdens de herhalingsoefenin
gen, buitenlands bevinden ter uitoe
fening van de zeevaart (hieronder niet
begrepen de zeevisscherjj);
Voorts kan de Minister van Oorlog dt£
gevraag«l vrijstelling van de herhalings
oefeningen verleenen aan dienstplichti
gen;
die gedurende zoodauigen tijd vrijwillig
in werkeijjken dienst zjjn
op grond van de door hei
verkregen geoefendheid de herbal
oefeningen niet of niet voor den v«
duur noodig worden geacht-,
die tjjdens den duur der herhaliugsoef v-
ningen onmisbaar zijn voor hun ambt,
betrekking of bedrijf:
is voor toekenning
leen komen hierbjj in aanu-ei
kostwinner zjjn voor:
hun echtgenoot;
hun bloed- en aanverwanten in
rechte linie;
hun andere bloed- en aanverwanten
in den tweeden graa l;
hun pleegouders.
degenen, in wier onderhoud zjj inge
volge rechterlijk vonnis moeten
voorzien;
die onmisbaar zjjn voor de Instandhou
ding van de middelen van bestaan van
de onder f bedoelde personen.
WAT ONMISBAARHEID EN KOSTWIN
NERSCHAP BETREFT, MOET IN HET
OOG WORDEN GEHOUDEN, DAT VRIJ
STELLING OM EEN VAN DEZE REDE
NEN SLECHTS IN ZEER DRINGENDE GE
VALLEN ZAL WORDEN VERLEEND.
Vervoer.
De verlofganger, die per spoor, tram of
stoomboot moet reizen of op. de reis of
meer veren moet passeeren en in wiens zak
boekje aanwezig zjjn de vereischte op wit pa
pier gedrukte en met rooden inkt ingevul iu
vervoerbewjjzen en paesagebiljeUen. Mhoeft