van het „Noord-Hollandsch Dagblad” Vrijdag S Juni 1325 No 21. A HET UITVERKOREN VOLK. 1) n. BURGERBRUG. KERKLIJSTEN. Amsterdam. PAROCHIEKERK VAN DE H. MARIA MAGDALENA. EPISTEL EN EVANGELIE. HELP TOCH MEE! Tafereelen uit het Evangelie. 1 Wel vinden die al nomen Theo* n ét vw half A. W'. A. v. d. EELAART. '4 ,,Hct Anti-Semitisme”, art. in de „Revue de Belgique” (1881), door Max Sulzberger; e. a. Zomertijd. Vandaag generale Absobi- de leden der 3e Orde. Dezen middag *1 I^f met rozenh. mr, half 7 en half 8 do II. Mis. WEP VERSMOOR. Zo. 7 uur Vroegmis, 10 uur Hoogmis, half 8 Lof met Rozenh. In de week alle dagen de H. H. Missen om 7 en 8 uur. f openlucht, lagen nog grjjsachtige strepen van het verbrande kaf. Daarnaast stonden T gebouwen met een lage deur: de schuren Dan zullen wjj weer wat dichter komen bij het groote ideaal ,En het zal zijn één schaapstal en één herder.” A W A z3 V.VI A 4PT leiden? Vatten zij niet beiden in eemen kuil? De leerling is niet beven zijnen meester; maai- een ieder is voiiwaakt, als hij is ge lijk zijn meester. Maar, wat ziet gij den splinter in bet oog irws broeders, eh bemerkt den balk niet, die in uw eigen oog j«? O! hoe kunt gij tot uwen broeder zeggen: Broeder, laat mij den splinter uit uw oog nemen, daar gij den belk in uw eigen oog niet ziet? Schijnheilige, licht eerst den balk uit uw eigen oog, en dan moogt gij zien, om den splinter uit het oog van uwen broeder te lichten. OFFICIEEL KERKBERICHT Evangelie volgens den H. Lucas; VI, 3642. In dien tijde zeide Jesus tot Zijne leer- lingen: Weest barmhartig, gelijk uw Vader barmhartig is. Oordeelt niet, en gij zult njel geoordeeld worden; veroordeelt niet, en gij zult niet vertjurdeeld wordenvergeeft. en u zal vergeven worden; geeft, én u zal ge geven worden. Men zal eene goede, opge hoopte geschudde en ovcrloopende maat in uwen schoot uitstorten; .want met die maat, daar gij mede meten zult, zal bleu u weder om tarten. Hij zeide hun dan eene gelij- „De vyanden by uitnemendheid van de Joden, hun vjjandin door haar aard, is de Katholieke Kerk. Wjj möeten dan dok den strijd tusschen, en de afscheidingen in de ver schillende Christelijke confessies, aanmoedi gen. Op de eerste plaats moeten wjj onverbidde lijk, en op elk gebied, worstelen tegen de Katholieke geestelijkheid. Wij moeten op de hoofden der priesters spot, verdachtmakin gen, schandalen betreffende hun particulier leven, doen neerdalen, om hen over to leve ren aan de verachting en de spotternij der wereld. Wij moeten ons meester maken van do school. .De Christelijke godsdienst moet ver dwijnen. De Kerk moet haar invloed verlie- o ten, doordat zij arm wordt, en haar rijkdom- scho Joden, doch ook voor de Joden uit Rus- OOS TER-BLOKKER. Zo. balt acht de Vroegmis, half 10 Hoog mis, 2 uur Vespers. lederen dag kwdrt over 8 dc EL Mis. WESTER-BLOKKER. Zo. 7 uur de Vroegmis, half 10 de Hoog mis, des middhgs 2 uur Lol. In de week de H. H. Missen kwart over 7 en half negen. Da avond om 7 uur Lof. Za. van 48 uur biechthooren. WOGNUM. lederen Zondag om hall acht de Vroegmis om half 10 de Hoogmis en om twee uur de Vespers. Za. van balt 34 en van 67 uur ge legenheid om te biechten. vol gr^an gezeten hadden. Daar, bij de ver wachting des volks, en terwijl allen in hun binnenste nadachten over Joannes, of hjj misschien niet zelf de Messias was, nam Jo annes het woord en zeide aan allen: „Ik voor mij doop u met water, maar er komt een machtiger dan ik, wiens schoenriem ik niet waardig ben te ontbinden. Hij zal u doopén met den Heiligen Geest en vuur. Hij heeft zijne wan in zijn hand en Hij zal zijn dorseh- vloer reinigen, en de tarwe verzamelen in zijn graanschuur, maar het kaf zal Hij ver branden met onbluschbaar vuur” De openbare werkzaamheid van den Doo- per kan hoogstens eenige maanden geduurd hebben. Maar in dien korten tjjd had hij een geweldigen invloed op de menigte verkregen en een machtige godsdienstige beweging ge wekt. Hij moest het volk doen uitzien naar den naderenden Messias, en ’t zag er naar uit. Die gedurig herhaalde roep: „Het. rijk der hemelen komt!” was zeker de oorzaak van zijn geweldige macht. Het volk had de verwachting van den Messias in het bloed, en liep graag mee met eiken profeet van die blijde hoop. Maar het wonderbaarste was wel, dat de Joden in beroering kwamen, hoewel Joan nes’ prediking enkel geestelijk was. Hun verwachte Messias zou hen doen wonen in een heerlijk luilekkerland, vrij van de Romei nen met hun karweien en beiaetingei repte Joannes geen woord over. Hij •n. Daar j sprak enkel over bekeering, boete, nederigheid, rechtvaardigheid, liefdadigheid. Toch aal de T KALF (ZAANDAM). Zo. feest der Allerh. Drievuldigheid; half 8 Vroegmis;’! 0 uur Hoogmis; 2 uur Cat.; kwart voor drie Vespers. Do. feest van het Allerh. Sacrament; 8 uu> gez. H. Mis; 7 uur Lof. Vr. 7 uur I-of. Za. 7 uur Lof. 7 ZAND. Zo. de H. Communie wordt uitgereikt te half 8; Je H.H. Missen zjjn te 8 uur en te half 11; 3 uur maandvergadering der 3e Orde. Di. te 9 uur Huwelijksvoltrekking van Cor nells Driehuis en Joanna van Beusekom. Wo. ’s middags van 5—6 uur gelegenheid om te biechten. Do. H. Sacramentsdag; de H.H. Missen zoo- als op Zondag. Za. ’s middags van 58 uur biechthooren, RINNEGOM. Zo. 7 uur voor Petrus Koper en Anna v. Straten; half 10 voor de parochie, collecte voor de armen; 2 uur Vespers, daarna verga dering de 3e Orde. Ma. tot Eerherstel van het Godd. Hart. Di. voor Geertruida de WitZuurbier. Wo. half 10 gez. Huwelijksmis voor Theo- dorus Kuiper en Catha. Dekker; 5—7 uur biechthooren. Do. H. Sacramentsdag; 7 uur gez. H. Mis voor Arnoldus Apeldoorn; gen. Absolutie der 3e Orde; 7 uur Ix>f Vr. voor Petrus Valkering; 4—6 uur biecht hooren. Za. feestdag van den H. Antonius, tot ze kere intentie; 3—8 uur biechthooren. A.s. Zondag Eucbar. dag; 7 uur voor Jan v. d. Mcij; half 10 voor de parochie. In den ondertrouw zijn opgei dörus Kuiper van Oudorp en Cath. Dekker. Zo. 8 uur Vroegmis; half 11 Hoogmis; lalt 3 vergadering v. d. Derde Orde. Wo., Do. en Za. leering. Do.'H. Sacramentsdag, dag van devotie. Za. biechthooren van 48 uur Let wel op: A.s. Zondag is de propaganda- Zondag ter verbreiding van de veelvuldige dagelyksche Communie. De geloovigen wor den verzocht vooral dien, dag ter H. Tafel to gaan. NIEUWE NIEDORP. Kloosterkerk. Zo. Heden feestdag der H. Drievuldigheid; om half 8 de Vroegmis en om 10 uur de Hoog mis vtoor onze weldoeners, volgens den nieu wen tie i om half 3 I^f Ma. om 4*ui Di. 9e en laatste Dinsdag der novene ter eere van den H. Antonius van Padua; 6 uur uitstelling van het Allerheiligste tot na de Hoogmis; ’s avonds kwart voor 6 Lof ter eere van den H. Antonius. Wo. om half 6, 6 uur en half 7 een H. Mis. Do. Sacramentsdag, dag van devotie; om 6 uur gel. H. Mis en om 8 uur gez. Hoogmis voor onze weldoeners; generale Absolutie voor de leden der Derde Orde, en te verdie nen volle aflaat voor alle geloovigen; ’s av. kwart voor 6 Lof. Vr. om 6 uur, half 8 een H. Mis en 's av. kwart voor 6 Lof. Za. feestdag van den H. Antonius van Pa dua, te verdienen volle aflaat voor alle ge loovigen; 6 uur gel. H. Mis en om 8 uur gez. Hoogmis voor de leden van den Franciscaan- sche Missiebond; ’s avqnds kwart voor 6 LoL men zullen de prooi worden van Israël”. Deze woorden, die van een hartstochte lijk c haat tegen de R.-K. Kerk en hare die naren getuigen, (de vele edele, goede, niét- haatdragende Israëlieten mogen zich daar.ian i niet ergeren), werden gesproken op het groot Joodseh-congres van Lemberg, in 1911. Men voelt in deze woorden duidelijk den geslepen opzet. Als een dergelyk streven eens gelukte, welk een niet-te-overzien nadeel zou dan zjjn toegenracht aan het Christen dom in het algemeen en de R.-K. Kerk in het bijzonder. Hoe kan deze bedreiging van Gods Kerk het béste ondervangen worden, hoe kan men aan deze machtige Joodsche actie, wier aan vankelijk succes niet te ontkennen valt, het aan ons vijandig en nadeelig karakter ont nemen? Het eenig-afdoend middel daartoe is, het kwaad in de grondoorzaak te vernietigen en dus té trachten de Joden tot het Roomseh- Katholicisme te brengen. De geschiedenis heeft al talloos vele nalen geleerd, dat een strijd tegen de Kerk, door een bepaald volk of een bepaalde secté be gonnen, pas voorgoed een einde nam bij de bekeering van dat volk of,die secte. Q Dit is niet de eerste keer, dat de Kerk door een groot gevaar bedreigd wordt. Iy de geschiedenis vinden wij verscheidene voorbeelden, waarbij de Kerk voor haar be staan heeft moeten vechten en krachtens de goddelijk© voorspelling steeds iver- wonnen heeft. Maar daarom mag nog de hedendaagsche joodsche actie niet onderschat worden, daarvoor is zij te uitmuntend opge zet en toont zij do zwakke plekken in een menschenzid goed te kennen. Zou echter een bekeerings-actie onder de Joden werkelijk goede kans van slagen heb ben? Gezaghebbende personen beweren van wel. Boas zelf een Joodsch bekeerling zegt hiervan echter: „opdat wy den Joden de Katholieke waarheid zullen geven, welke hun ziel zal leiden langs den weg des heils, moe ten wij de Joden kennen. Ten einde d© Joden te bekeeren, is het noodzakeljjk hun mentaliteit te begrijpen, hun geschiedenis, tradities en geloofspunten, en hun denkbeelden omtrent de landen, waar over ajj verspreid zijn, te kennen”.... En ’wij hebben ook de tastbare bewijzen, dat de Jood werkelijk ontvankelijk ia. voor de schoonheid en de waarheid vsb de KaMut- lick© leer. kenis: Kan wrl de eene blinde den anderen anderendaags in de vroegte, liep het over het tempelplein tot bij de priesters en de Rabbijnen. Een paar dagen later spraken do vischzouters te Taricha en te Kapharnaum over den profeet; ’s nachts praatten de vis- schers op het meer, in de booten bij de,net ten, over den Messias die komen ging. Toen liep Jerusalem en geheel Judea en de gansche Jordaanstreek tot hem uit. Dorpelingen uit de groote vlakte, met grofbruine mantels aan, die roken naar oljjf- barre- 'ivacht los om de le warmte; rijke bur- i uit -- voornaam met am- uit PAROCHIEKERK VAN DEN H. NICOLAAS. - Prins Hendrikkade. Om 7 uur, half 9 en 12 uur de stille H. H. Lissen, en 10 uur de Hoogmis. PAROCHIEKERK VAN O. L. Vr. ONBEVLEKT ONTVANGEN De Posthoorn, Haarlemmerstraat bij de Eenhoorns! uis. De B. H. Missen half 7, half 8, 9,12 nut en half 11 de Hoogmis. Overige dagen om 7 uur H. Mis in de klooetbraapel en kwart over 8 H. Mis in de parochiekerk. Bpaarudammerstraat. Za de H. H. Missen om 5, 7, naif 9 en 12 uren. Om 10 uur Hoogmis. SPANBROEK. Za half acht de Vroegmis, 10 uur Hoog mis. Deze week half acht do H. Mts. Za. van half 3— 7 uur bieebtboor -n. MEDEMBL1K. Zo. 7. uur Vroegmis, 10 uur Hoogmis. Hoogmis. Ze kunnen de honderdduizenden werklui niet volgen <n do fabriek, in de mijnen, en evenmin de duizenden lin de winkels,op de kantoren, noch de jongens in de kazerne! EERSTE ZONDAG NA PINKSTEB. Epistel uit den eersten brief van den H. Apostel Joannes; IV, 821 Welbeminden, God is liefde. De Hefde van God tol ons is h'erln gebleken, dat Hij Zijnen eenig geboren Zoon in de wereld heeft ge zonden, opdat wij .door Hem. «ouden leven. Hierin bestaat de» liefde; niet als of wij God 4e voren bemind hadden, maar omdat Hij oas eerst bemind heeft, en Zijnen Zoon gezonden heeft tot verzoening voor onze zonden. Welbeminden, als God ons aldus .hoeft bemind, dan moeten wij elkander ook beminnen. Niemand heeft God ooit gezien. Indien wij elkander beminnen, dan blijft God in ons en Zijne liefde js jn ons tol- komen. Hieraan weten wij, dat wij in Hem blijven, en Hij in ons, omdat Hij ons van Zjjnen Geest heeft medegedeeld. En wij bob ben gezien, en wij getuigen, dat de Vader Zijnen Zoon gezonden heeft, tot Zaligmaker der wereld. Al wie belijdt, dat Jesus dé Zoon Gods is, in hem blijft God, en bij in God. En wy hebben erkend en geloofd de liefde van God tot ons. God is liefde, en die in dc liefde blijft, blijft in God, en God in hem. Hierin fs de liefde Gods in Ons vol komen, opdat wij vertrouwen tegen den dag des oordeels; omdat, gelijk Hjj is, -wij even in dva© wereld zijn. In dc liefde is geene vrees; maar de volmaakte liefde verdrijft de vrees, omdat de vrees op straffen ziet. Nu, di© vreest, js niet volmaakt in.de ijetye. Laten wij dan God beminnen, omdat Hjj ons eerst bemind heeft. Indien iemand zegt: Ik be min God, en echter zijnen broeder haat, die is een leugenaar; want 0te zjjnen broe der, dien hij ziet, niet bemint, hoe kan hjj God beminnen, dien hij niet Zjet? Wjj hebben ook dit gebod van God, dat die God be mint, zijnen broeder ook beminne. Deze bewjjaen -zyn iu do eerste plaats ge leverd door„Notre Dam© do Sion”. de prach tige rpligieuse orde, gesticht door den groo- ten Joodsehen bekeerling en bekeerder, pater Théodore Ratisbonne, welke orde haar gansch bestaan aan de bekeering van het Joodsche volk heeft toegewijd en op schitte rende resultaten wijzen kan. Daar is verder de „aartsbroederschap van gebed, voor de bekeering van Israël”, die in 1924 reeds 818.000 leden telde, verspreid over de geheelc wereld. De verplichtingen, die de leden van de broederschap op zich ne men, zijn weinige; de wonderbare bekeerin- gen, die reeds door de gebeden van deze wüiuos-velen hebben plaats gehad, ontelbaar. Maar daar is vooral die schitterende En- gelsche vereeniging .„The Catholic Guild of Israël”, wier leden in Whitechapel, het ghet to van loonden, met steeds toenemend succes in het openbaar, op de hoeken van de stra ten en op de pleinen, de eeuwige, onaantast bare waarheden van het. Roomsch-Katholi- cisme aan de Joden verkondigen. Het werk van deze helden is van een ge weldige beteekenis. Door het moedige en zelfverloochenende optreden der predikers leeken zoowel als geestelijken zyn in twee jaren tyds groot» resultaten bereikt. Het Londensche ghetto is een der grootste en meest cosmopolitisohe joodsche centra van Europa. Wat daar ge schiedt, moet invloed uitoefenen op de jood- scho gemeenschappen van het continent. Wie het Christendom predikt in Whitechapel, ver kondigt de Waarheid niet slechts voor Engel- Neftoah en Siloë, die te voet het hoogland afzakten met den voorraadzak aan den stok over den schouder; visschers uit Kapharnaum en Bethsaïda, woelig© kerels, di? onder hun gordel een kort zwaardmes zitten hadden, al- tjjd bereid tot vechten en oproermaken. Zjj wemelden door do Jordaanvlakte; dan weer in *dc duinen of het struikgewas, op den Westoever, dan weer door do velden aan den overkant, langs do beken heen met haar zoomen vol rozenlauriercn, naar gelang Joan nes nu hier, dan ginder ging. Ja naar het Noorden toe, tot Ennon bij Salim, niet verre van Beisan, trokken de menschén hem ach terna. Daar was Joannes werkzaam, omdat daar vele bronnen waren. En terwyl zij hun zonden beleden lieten zij zich door hem doopen in de Jordaan. De scharen ondervroegen hem verder: „Wat moeten we dan doen?” Maar hjj ant woordde en zeide hun: „Wie twee gewaden heeft, dcele mede aan wie er geen heeft, en wie eetwaren heeft, doe evenzoo”. Daar kwamen ook tollenaars ten doop, mannen die bij de poorten van Jericho zaten om tollen af te nemen van het ingevoerde graan, van vruchten, van wol, en die wel eens meer afeischten dan recht was. Die wer den op straat met den vinger nagewezen. Die bleven ’nr beetje achteraf naar Joannes staan luisteren, en als ’t meeste volk wegging, durfden zjj dichter bjj komen en zeiden tot hem: „Leeraar wat moeten wjj doen?” Hjj zeide tot hen: „Eischt niets boven hetgeen vastgesteld is”. geestdrift voor den geweldigen volkspredi ker niet heelemaal rein geweest zijn van po litieke verwachtingen. De menigte kan be zwaarlijk godsdienst en aardsche bekommer nissen uit elkander houden. Evenwel, die stemming kan men enkel vermoeden, niet aanwjjzen. Joannes zelf was ook de echte aandrjjver van een machtige beroering. Zyn persoon trok het volk aan. Het volk ziet gaarne die forsche, krachtdadige, onvervaarde kerels, mannen uit één stuk, die maar één levensge- dachte hebben, die de kleine kanten van het leven zdfs niet zien. Mannen die leven zooaLs zij leeren, en die ook anderen zóó willen doen .leven. Mannen die aan iedereen de waarheid rdurven zeggen, ook aan de eigen volgelingen, die de machtigen in de oogen durven zien en hen voor adderengebroedsel of onvruchtbaar hout uitmaken. Zulke kloeke kerels wekken y-— onvermijdelijk eerbied en geestdrift, ja ook. blind vertrouwen en onwankelbaren liefde. Desnoods zou die hechte aanhankelijkheid het bjj geen woorden gelaten hebben. Wie maar enkel zou betwijfeld hebben, dat Joan nes werkelijk door God gezonden was, ware zeker door het volk gesteenigd. De verdoken vijanden van den profeet welk groot man heeft er geene? wisten dat en zwegen. Zoodra Joannes vermaard werd, was hj| nooit meer alleen. Hü had leerlingen die hem overal vergezelden. Dat kon ook niet anders.' Elk. vermaarde Rabbijn had de zijne; bij el-i ken befaamden kluizenaar ia de woestijn ginsj gen joogohögen te l$Ss ZWAAG. Zo. 7 uur Vroegmis; 10 uur Hoogmis; kw. over 2 Vespers met rozenh.; uit/ëiking der H. Communie onder de Vroegmis en te kwart voor 9. In de week de H. Mis om 8 uur. Communie* uitreiking in do week om 7 en 8 uur. Za. na 3 uur gelegenheid om te biechten. De uren van aanvang zyn geregeld naar zonnetijd. 1) Zie „Israel’s-uur”, door J. H. Bois; zooals in Ook soldaten, huurlingen uit Samaria, Sy rië en de heidensche steden, die onder Romeinscho officieren stonden, en te Jericho of boven op den berg in de Alexandreion- burcht lagen, kwamen naar den profeet, ’t Waren meestal gelukzoekers die eiken veld tocht tot een kermis maakten, en onderweg, in de dorpen vooral, de huizen leegroofden. Als do vrede wat lang duurde, dan konden zy met hun karig soldij niet rondkomen en sloegen licht aan ’t muiten. Ook zy onder vroegen Joannes en zeiden: „En wy, wat moeten wjj doen?” Hij zeide hun: „Doet nie mand geweld aan of onrecht, en weest tevre den met uw soldy”. Maar toen hij ook velb Farizcën en Saddn- ceön om zijn doopsel zag komen, zeide hij hun: „Adderengebroedsel, wie heeft u bewe zen dat gjj in de toekomst aan de wraak zult ontkomen? Brengt dan waardige vruchten van boetvaardigheid voort. En zegt niet bjj u zelven: Wjj hebben Abraham tot vader. Want ik zeg u, dat God de macht heeft om uit deze steenen Abraham kinderen te ver- wekken. Reeds is de byl aan den wortel der boomen gelegd. Iedere boom, die geen vrucht draagt zal omgehouwen worden en in het vuur geworpen”. Eens was Joannes aan den overkant, in Perea. Daar had de vlakte, rond de dorpen en do stadjes, in den zomer geel gezien van gerst en koren. Over do dorschvloeren in do lage 1 die We moeten allemaal helpen. ’t Is plicht. Het „One Vader" geldt voor ieder. En in dat „Onze Vader" leert Christus ons bidden: Geheiligd zy Uw naam! Ons toekome Uw Rjjk- Uw wil geschiede op aarde zo*?als in den hemel! Dus! Dus mogen we ’t niet bij woorden lat-'n, maar moeten we ook metterdaad meehelpen tot verheerlijking van Gods naam. Bjj ’n priester is Jat plicht van staat! Bij allo andere katholieken is dat leekenapos- tolaat. En hoe minder de priesters alleen het’af- kunnen, des te meer moeten de leeken hel- ,>en. Welnu, de priesters kunnen het werk in .ango niet af! Jand, Polen, Gallicië, Oostenrijk, Roemenië, den Balkan, Turkije. Het zaad, dat Sions werkers in Oost-Londen strooien, wordt ver spreid over geheel Europa. Over eenige ja ren zal hei ontkiemen aan de kusten der Zwarte Zee, der Kaspische Zee, der Middel- bmdsche Zee, der Aziatische Zee. Slechts in een sfeer van welwillend be grijpen kunnen Jood en Christen elkander vinden. Een hooge seheidsmuut van vooroor- deelen en grieven, geboren uit een eeuwen lange wederzjjdsoh'' haat, zal moeten worden neergehaald, willen over de puinhoopen heen het Christendom en het Jodendom elkander de hand van vriendschap kunnen reiken. „Denkt gij nibt dat juist de kinderen van een volk, dat tientallen eeuwen lang achter volgd fe geworden, zeer vatbaar zyn voor be wijzen van waardeering en vriendschap van de zijde der Christenen, in wiér midden zjj leven?” zegt Boos. O zéker, wjj zullen bet misschien vaak heel moeiljjk vinden, een Jood onbevooroordeeld te naderen. Men vernietigt nooit met één on kel, gebaar een traditie van eeuwen. Maar daar is het groote voorbeeld van den Obristus zelf. Hjj i» geboren uit een Joodsriie vrouw; hy was een besnedene, een Jood. Jo den waren zjjn discipelen. Christ® leer heeft zich over de wereid verbreid van uit Jeru zalem, de heilige stad der Joden. En dc groote apostel dei*heidenen, Paulus van Tar sus, was een Jood en ging daar trots op, ook na zyn bekeering. Jezus heeft het Joodsche volk zoo lief ge had. Toen hij zyn twaalf apostelen uitzond om te prediken in de steden en de dorpen van Palestina, gebood hij hun: „Slaat niet den weg in naar de heidenen en treedt de steden van re Samaritaan niet binnen, maar gaat veeleer tot de verdwaalde sch ipen uit het huis vanjsraël.” Mogen wij, die ons Christenen heeten, dan haten, waar de Meester heeft lief gehad? Hoe lijnrecht gaat dat niet tegen ons geloof in. En toch, hoe sterk is dat gevoel van haat en afschuw tegen al wat Jood is bij velen niet ontwikkeld. Dat gevoel móét verdwijnen. Want ontneem den J«od zjjn verbittering tegen de samenleving en hem wordt zijn machtigste wapen tegen die samenleving ont nomen. Laat hem bemerken dat gjj liem als uw Kelüke beschouwt, neem den uitgvstootene weer in uw midden op, behandel hem met een echt-chrjstelijke naastenliefde en langzaam aan zal hij het verleden vergeten. Dan zal de tjjd daar zyn, om hem het evangelie van .de waarheid te brengen; nadat eerst het evange lie van de liefde zjjn liart voor die Waarheid heeft toegankelijk gemaakt. daar de verleiders en verleidsters naast zich! Ma&rrrf Dan moeten ze ook naast zich vinden de moedige belijders en belijdsters, de leeken- apostelen. ’t Is zoo klaar als do dag: als ieder*katho- liok was, wat hjj zyn moest, n.l. apostel, dan was het gedaan grootendeels met dat be derf der massa. De priester alleen kan dat niet verhelpen. De leeken allen moeten help Gjj, die dit leest, moet ook helpen. Denkt ge daar wel genoeg aan. Steunt gc wel genoeg den arbeid der priesters door uw. woord, door uw voor beeld, door uw geld, als ge 't hebt? Of zjjn al die sehoone woorden van het Onze Vader maar ijdele klanken? Bid nu eens heel aandaebtig en lanqznnm het Onze Vader. Onze Vader, die in de hemelen zyt, Geheiligd worde Uw Naam; Laat toekomen Uw rijk; Uw wil geschiede op aarde, den hemel. Geef ons heden ons dageljjkseh brood; En vergeef ons onze sdnildeiL, gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren; En leid ons niet in bekoring; Maar velros ons van den kwade. Amen! Zoo zij het ja! BIJ JOANNES DEN DOOPER. vni. i p® faam van den Profeet liep over ’t land. Hij hoefde de Jordaanvlakte niet uit te ko men, om heel Palestina te beroeren. Daar toch vliegen de nieuwstijdingen sneller over de bergen dan bjj ons. Wat Joannes ’s morgens gezegd had bij de Jordaan, werd ’s middags voortverteld op de markt en in do palmbosschen van Jeri cho. ’s Avonds werd het te Jerusalem voort gezet bjj de fonteinen en badvjjvers, en ’s het tempelplein tot bjj de priesters Jl-Lk!!n - vischzouters te Taricha en te Kapharnaum schers op het meer, in de booten bjj de.net ten, over den Messias die komen ging. Toen liep Jerusalem en geheel Judea en de gansche Jordaanstreek tot hem uit. Dorpelingen uit de groote vlakte, G"-~* .vio o«»u, uw ruwen naa olie; herders uit de Judeescjie bergen, voete en die hun schaaps' schouders droegen van de gers kooplieden en veefokkers uit Livias, Pella, Korea of Jericho, die veenu^ua roede sandalen aan op muilezels reden; bachtslieden uit Jerusalem on tuinjers

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1925 | | pagina 9