van het
„Noord-Hollandsch Dagblad”
Vrijdag S Juni 1325
No 21.
A
HET
UITVERKOREN VOLK. 1)
n.
BURGERBRUG.
KERKLIJSTEN.
Amsterdam.
PAROCHIEKERK VAN DE H. MARIA
MAGDALENA.
EPISTEL EN EVANGELIE.
HELP TOCH MEE!
Tafereelen uit het
Evangelie.
1
Wel vinden die al
nomen Theo*
n ét
vw
half
A. W'. A. v. d. EELAART.
'4
,,Hct Anti-Semitisme”, art. in de „Revue de
Belgique” (1881), door Max Sulzberger; e. a.
Zomertijd. Vandaag generale Absobi-
de leden der 3e Orde. Dezen middag
*1 I^f met rozenh.
mr, half 7 en half 8 do II. Mis.
WEP VERSMOOR.
Zo. 7 uur Vroegmis, 10 uur Hoogmis, half
8 Lof met Rozenh.
In de week alle dagen de H. H. Missen
om 7 en 8 uur.
f
openlucht, lagen nog grjjsachtige strepen van
het verbrande kaf. Daarnaast stonden T
gebouwen met een lage deur: de schuren
Dan zullen wjj weer wat dichter komen bij
het groote ideaal ,En het zal zijn één
schaapstal en één herder.”
A W A z3 V.VI A 4PT
leiden? Vatten zij niet beiden in eemen kuil?
De leerling is niet beven zijnen meester;
maai- een ieder is voiiwaakt, als hij is ge
lijk zijn meester. Maar, wat ziet gij den
splinter in bet oog irws broeders, eh bemerkt
den balk niet, die in uw eigen oog j«? O!
hoe kunt gij tot uwen broeder zeggen:
Broeder, laat mij den splinter uit uw oog
nemen, daar gij den belk in uw eigen oog
niet ziet? Schijnheilige, licht eerst den balk
uit uw eigen oog, en dan moogt gij zien, om
den splinter uit het oog van uwen broeder
te lichten.
OFFICIEEL KERKBERICHT
Evangelie volgens den H. Lucas;
VI, 3642.
In dien tijde zeide Jesus tot Zijne leer-
lingen: Weest barmhartig, gelijk uw Vader
barmhartig is. Oordeelt niet, en gij zult njel
geoordeeld worden; veroordeelt niet, en gij
zult niet vertjurdeeld wordenvergeeft. en
u zal vergeven worden; geeft, én u zal ge
geven worden. Men zal eene goede, opge
hoopte geschudde en ovcrloopende maat in
uwen schoot uitstorten; .want met die maat,
daar gij mede meten zult, zal bleu u weder
om tarten. Hij zeide hun dan eene gelij-
„De vyanden by uitnemendheid van de
Joden, hun vjjandin door haar aard, is de
Katholieke Kerk. Wjj möeten dan dok den
strijd tusschen, en de afscheidingen in de ver
schillende Christelijke confessies, aanmoedi
gen.
Op de eerste plaats moeten wjj onverbidde
lijk, en op elk gebied, worstelen tegen de
Katholieke geestelijkheid. Wij moeten op de
hoofden der priesters spot, verdachtmakin
gen, schandalen betreffende hun particulier
leven, doen neerdalen, om hen over to leve
ren aan de verachting en de spotternij der
wereld.
Wij moeten ons meester maken van do
school. .De Christelijke godsdienst moet ver
dwijnen. De Kerk moet haar invloed verlie- o
ten, doordat zij arm wordt, en haar rijkdom- scho Joden, doch ook voor de Joden uit Rus-
OOS TER-BLOKKER.
Zo. balt acht de Vroegmis, half 10 Hoog
mis, 2 uur Vespers.
lederen dag kwdrt over 8 dc EL Mis.
WESTER-BLOKKER.
Zo. 7 uur de Vroegmis, half 10 de Hoog
mis, des middhgs 2 uur Lol.
In de week de H. H. Missen kwart over 7
en half negen.
Da avond om 7 uur Lof.
Za. van 48 uur biechthooren.
WOGNUM.
lederen Zondag om hall acht de Vroegmis
om half 10 de Hoogmis en om twee uur de
Vespers.
Za. van balt 34 en van 67 uur ge
legenheid om te biechten.
vol gr^an gezeten hadden. Daar, bij de ver
wachting des volks, en terwijl allen in hun
binnenste nadachten over Joannes, of hjj
misschien niet zelf de Messias was, nam Jo
annes het woord en zeide aan allen: „Ik voor
mij doop u met water, maar er komt een
machtiger dan ik, wiens schoenriem ik niet
waardig ben te ontbinden. Hij zal u doopén
met den Heiligen Geest en vuur. Hij heeft
zijne wan in zijn hand en Hij zal zijn dorseh-
vloer reinigen, en de tarwe verzamelen in
zijn graanschuur, maar het kaf zal Hij ver
branden met onbluschbaar vuur”
De openbare werkzaamheid van den Doo-
per kan hoogstens eenige maanden geduurd
hebben. Maar in dien korten tjjd had hij een
geweldigen invloed op de menigte verkregen
en een machtige godsdienstige beweging ge
wekt. Hij moest het volk doen uitzien naar
den naderenden Messias, en ’t zag er naar uit.
Die gedurig herhaalde roep: „Het. rijk der
hemelen komt!” was zeker de oorzaak
van zijn geweldige macht. Het volk had de
verwachting van den Messias in het bloed,
en liep graag mee met eiken profeet van die
blijde hoop.
Maar het wonderbaarste was wel, dat de
Joden in beroering kwamen, hoewel Joan
nes’ prediking enkel geestelijk was. Hun
verwachte Messias zou hen doen wonen in
een heerlijk luilekkerland, vrij van de Romei
nen met hun karweien en beiaetingei
repte Joannes geen woord over. Hij
•n. Daar
j sprak
enkel over bekeering, boete, nederigheid,
rechtvaardigheid, liefdadigheid. Toch aal de
T KALF (ZAANDAM).
Zo. feest der Allerh. Drievuldigheid; half 8
Vroegmis;’! 0 uur Hoogmis; 2 uur Cat.; kwart
voor drie Vespers.
Do. feest van het Allerh. Sacrament; 8 uu>
gez. H. Mis; 7 uur Lof.
Vr. 7 uur I-of.
Za. 7 uur Lof.
7 ZAND.
Zo. de H. Communie wordt uitgereikt te
half 8; Je H.H. Missen zjjn te 8 uur en te half
11; 3 uur maandvergadering der 3e Orde.
Di. te 9 uur Huwelijksvoltrekking van Cor
nells Driehuis en Joanna van Beusekom.
Wo. ’s middags van 5—6 uur gelegenheid
om te biechten.
Do. H. Sacramentsdag; de H.H. Missen zoo-
als op Zondag.
Za. ’s middags van 58 uur biechthooren,
RINNEGOM.
Zo. 7 uur voor Petrus Koper en Anna v.
Straten; half 10 voor de parochie, collecte
voor de armen; 2 uur Vespers, daarna verga
dering de 3e Orde.
Ma. tot Eerherstel van het Godd. Hart.
Di. voor Geertruida de WitZuurbier.
Wo. half 10 gez. Huwelijksmis voor Theo-
dorus Kuiper en Catha. Dekker; 5—7 uur
biechthooren.
Do. H. Sacramentsdag; 7 uur gez. H. Mis
voor Arnoldus Apeldoorn; gen. Absolutie der
3e Orde; 7 uur Ix>f
Vr. voor Petrus Valkering; 4—6 uur biecht
hooren.
Za. feestdag van den H. Antonius, tot ze
kere intentie; 3—8 uur biechthooren.
A.s. Zondag Eucbar. dag; 7 uur voor Jan
v. d. Mcij; half 10 voor de parochie.
In den ondertrouw zijn opgei
dörus Kuiper van Oudorp en Cath. Dekker.
Zo. 8 uur Vroegmis; half 11 Hoogmis; lalt
3 vergadering v. d. Derde Orde.
Wo., Do. en Za. leering.
Do.'H. Sacramentsdag, dag van devotie.
Za. biechthooren van 48 uur
Let wel op: A.s. Zondag is de propaganda-
Zondag ter verbreiding van de veelvuldige
dagelyksche Communie. De geloovigen wor
den verzocht vooral dien, dag ter H. Tafel to
gaan.
NIEUWE NIEDORP.
Kloosterkerk.
Zo. Heden feestdag der H. Drievuldigheid;
om half 8 de Vroegmis en om 10 uur de Hoog
mis vtoor onze weldoeners, volgens den nieu
wen
tie i
om half 3 I^f
Ma. om 4*ui
Di. 9e en laatste Dinsdag der novene ter
eere van den H. Antonius van Padua; 6 uur
uitstelling van het Allerheiligste tot na de
Hoogmis; ’s avonds kwart voor 6 Lof ter eere
van den H. Antonius.
Wo. om half 6, 6 uur en half 7 een H. Mis.
Do. Sacramentsdag, dag van devotie; om
6 uur gel. H. Mis en om 8 uur gez. Hoogmis
voor onze weldoeners; generale Absolutie
voor de leden der Derde Orde, en te verdie
nen volle aflaat voor alle geloovigen; ’s av.
kwart voor 6 Lof.
Vr. om 6 uur, half 8 een H. Mis en 's av.
kwart voor 6 Lof.
Za. feestdag van den H. Antonius van Pa
dua, te verdienen volle aflaat voor alle ge
loovigen; 6 uur gel. H. Mis en om 8 uur gez.
Hoogmis voor de leden van den Franciscaan-
sche Missiebond; ’s avqnds kwart voor 6 LoL
men zullen de prooi worden van Israël”.
Deze woorden, die van een hartstochte
lijk c haat tegen de R.-K. Kerk en hare die
naren getuigen, (de vele edele, goede, niét-
haatdragende Israëlieten mogen zich daar.ian
i niet ergeren), werden gesproken op het groot
Joodseh-congres van Lemberg, in 1911.
Men voelt in deze woorden duidelijk den
geslepen opzet. Als een dergelyk streven
eens gelukte, welk een niet-te-overzien nadeel
zou dan zjjn toegenracht aan het Christen
dom in het algemeen en de R.-K. Kerk in
het bijzonder.
Hoe kan deze bedreiging van Gods Kerk
het béste ondervangen worden, hoe kan men
aan deze machtige Joodsche actie, wier aan
vankelijk succes niet te ontkennen valt, het
aan ons vijandig en nadeelig karakter ont
nemen?
Het eenig-afdoend middel daartoe is, het
kwaad in de grondoorzaak te vernietigen en
dus té trachten de Joden tot het Roomseh-
Katholicisme te brengen.
De geschiedenis heeft al talloos vele nalen
geleerd, dat een strijd tegen de Kerk, door
een bepaald volk of een bepaalde secté be
gonnen, pas voorgoed een einde nam bij de
bekeering van dat volk of,die secte. Q
Dit is niet de eerste keer, dat de Kerk door
een groot gevaar bedreigd wordt.
Iy de geschiedenis vinden wij verscheidene
voorbeelden, waarbij de Kerk voor haar be
staan heeft moeten vechten en krachtens
de goddelijk© voorspelling steeds iver-
wonnen heeft. Maar daarom mag nog de
hedendaagsche joodsche actie niet onderschat
worden, daarvoor is zij te uitmuntend opge
zet en toont zij do zwakke plekken in een
menschenzid goed te kennen.
Zou echter een bekeerings-actie onder de
Joden werkelijk goede kans van slagen heb
ben?
Gezaghebbende personen beweren van wel.
Boas zelf een Joodsch bekeerling
zegt hiervan echter: „opdat wy den Joden de
Katholieke waarheid zullen geven, welke hun
ziel zal leiden langs den weg des heils, moe
ten wij de Joden kennen.
Ten einde d© Joden te bekeeren, is het
noodzakeljjk hun mentaliteit te begrijpen, hun
geschiedenis, tradities en geloofspunten, en
hun denkbeelden omtrent de landen, waar
over ajj verspreid zijn, te kennen”....
En ’wij hebben ook de tastbare bewijzen,
dat de Jood werkelijk ontvankelijk ia. voor
de schoonheid en de waarheid vsb de KaMut-
lick© leer.
kenis: Kan wrl de eene blinde den anderen
anderendaags in de vroegte, liep het over
het tempelplein tot bij de priesters en de
Rabbijnen. Een paar dagen later spraken do
vischzouters te Taricha en te Kapharnaum
over den profeet; ’s nachts praatten de vis-
schers op het meer, in de booten bij de,net
ten, over den Messias die komen ging.
Toen liep Jerusalem en geheel Judea en de
gansche Jordaanstreek tot hem uit.
Dorpelingen uit de groote vlakte, met
grofbruine mantels aan, die roken naar oljjf-
barre-
'ivacht los om de
le warmte; rijke bur-
i uit --
voornaam met
am-
uit
PAROCHIEKERK VAN DEN
H. NICOLAAS. -
Prins Hendrikkade.
Om 7 uur, half 9 en 12 uur de stille H. H.
Lissen, en 10 uur de Hoogmis.
PAROCHIEKERK VAN O. L. Vr.
ONBEVLEKT ONTVANGEN
De Posthoorn, Haarlemmerstraat bij
de Eenhoorns! uis.
De B. H. Missen half 7, half 8, 9,12 nut en
half 11 de Hoogmis.
Overige dagen om 7 uur H. Mis in de
klooetbraapel en kwart over 8 H. Mis in de
parochiekerk.
Bpaarudammerstraat.
Za de H. H. Missen om 5, 7, naif 9 en 12
uren. Om 10 uur Hoogmis.
SPANBROEK.
Za half acht de Vroegmis, 10 uur Hoog
mis.
Deze week half acht do H. Mts.
Za. van half 3— 7 uur bieebtboor -n.
MEDEMBL1K.
Zo. 7. uur Vroegmis, 10 uur Hoogmis.
Hoogmis.
Ze kunnen de honderdduizenden werklui
niet volgen <n do fabriek, in de mijnen, en
evenmin de duizenden lin de winkels,op de
kantoren, noch de jongens in de kazerne!
EERSTE ZONDAG NA PINKSTEB.
Epistel uit den eersten brief van den
H. Apostel Joannes; IV, 821
Welbeminden, God is liefde. De Hefde van
God tol ons is h'erln gebleken, dat Hij Zijnen
eenig geboren Zoon in de wereld heeft ge
zonden, opdat wij .door Hem. «ouden leven.
Hierin bestaat de» liefde; niet als of wij
God 4e voren bemind hadden, maar omdat
Hij oas eerst bemind heeft, en Zijnen Zoon
gezonden heeft tot verzoening voor onze
zonden. Welbeminden, als God ons aldus
.hoeft bemind, dan moeten wij elkander ook
beminnen. Niemand heeft God ooit gezien.
Indien wij elkander beminnen, dan blijft
God in ons en Zijne liefde js jn ons tol-
komen. Hieraan weten wij, dat wij in Hem
blijven, en Hij in ons, omdat Hij ons van
Zjjnen Geest heeft medegedeeld. En wij bob
ben gezien, en wij getuigen, dat de Vader
Zijnen Zoon gezonden heeft, tot Zaligmaker
der wereld. Al wie belijdt, dat Jesus dé
Zoon Gods is, in hem blijft God, en bij in
God. En wy hebben erkend en geloofd de
liefde van God tot ons. God is liefde, en die
in dc liefde blijft, blijft in God, en God in
hem. Hierin fs de liefde Gods in Ons vol
komen, opdat wij vertrouwen tegen den dag
des oordeels; omdat, gelijk Hjj is, -wij even
in dva© wereld zijn. In dc liefde is geene
vrees; maar de volmaakte liefde verdrijft de
vrees, omdat de vrees op straffen ziet. Nu,
di© vreest, js niet volmaakt in.de ijetye. Laten
wij dan God beminnen, omdat Hjj ons eerst
bemind heeft. Indien iemand zegt: Ik be
min God, en echter zijnen broeder haat,
die is een leugenaar; want 0te zjjnen broe
der, dien hij ziet, niet bemint, hoe kan hjj
God beminnen, dien hij niet Zjet? Wjj hebben
ook dit gebod van God, dat die God be
mint, zijnen broeder ook beminne.
Deze bewjjaen -zyn iu do eerste plaats ge
leverd door„Notre Dam© do Sion”. de prach
tige rpligieuse orde, gesticht door den groo-
ten Joodsehen bekeerling en bekeerder, pater
Théodore Ratisbonne, welke orde haar
gansch bestaan aan de bekeering van het
Joodsche volk heeft toegewijd en op schitte
rende resultaten wijzen kan.
Daar is verder de „aartsbroederschap van
gebed, voor de bekeering van Israël”, die in
1924 reeds 818.000 leden telde, verspreid
over de geheelc wereld. De verplichtingen,
die de leden van de broederschap op zich ne
men, zijn weinige; de wonderbare bekeerin-
gen, die reeds door de gebeden van deze
wüiuos-velen hebben plaats gehad, ontelbaar.
Maar daar is vooral die schitterende En-
gelsche vereeniging .„The Catholic Guild of
Israël”, wier leden in Whitechapel, het ghet
to van loonden, met steeds toenemend succes
in het openbaar, op de hoeken van de stra
ten en op de pleinen, de eeuwige, onaantast
bare waarheden van het. Roomsch-Katholi-
cisme aan de Joden verkondigen.
Het werk van deze helden is van een ge
weldige beteekenis.
Door het moedige en zelfverloochenende
optreden der predikers leeken zoowel als
geestelijken zyn in twee jaren tyds groot»
resultaten bereikt. Het Londensche ghetto is
een der grootste en meest cosmopolitisohe
joodsche centra van Europa. Wat daar ge
schiedt, moet invloed uitoefenen op de jood-
scho gemeenschappen van het continent. Wie
het Christendom predikt in Whitechapel, ver
kondigt de Waarheid niet slechts voor Engel-
Neftoah en Siloë, die te voet het hoogland
afzakten met den voorraadzak aan den stok
over den schouder; visschers uit Kapharnaum
en Bethsaïda, woelig© kerels, di? onder hun
gordel een kort zwaardmes zitten hadden, al-
tjjd bereid tot vechten en oproermaken.
Zjj wemelden door do Jordaanvlakte; dan
weer in *dc duinen of het struikgewas, op den
Westoever, dan weer door do velden aan
den overkant, langs do beken heen met haar
zoomen vol rozenlauriercn, naar gelang Joan
nes nu hier, dan ginder ging. Ja naar het
Noorden toe, tot Ennon bij Salim, niet verre
van Beisan, trokken de menschén hem ach
terna. Daar was Joannes werkzaam, omdat
daar vele bronnen waren.
En terwyl zij hun zonden beleden lieten
zij zich door hem doopen in de Jordaan.
De scharen ondervroegen hem verder:
„Wat moeten we dan doen?” Maar hjj ant
woordde en zeide hun: „Wie twee gewaden
heeft, dcele mede aan wie er geen heeft, en
wie eetwaren heeft, doe evenzoo”.
Daar kwamen ook tollenaars ten doop,
mannen die bij de poorten van Jericho zaten
om tollen af te nemen van het ingevoerde
graan, van vruchten, van wol, en die wel
eens meer afeischten dan recht was. Die wer
den op straat met den vinger nagewezen. Die
bleven ’nr beetje achteraf naar Joannes staan
luisteren, en als ’t meeste volk wegging,
durfden zjj dichter bjj komen en zeiden tot
hem: „Leeraar wat moeten wjj doen?” Hjj
zeide tot hen: „Eischt niets boven hetgeen
vastgesteld is”.
geestdrift voor den geweldigen volkspredi
ker niet heelemaal rein geweest zijn van po
litieke verwachtingen. De menigte kan be
zwaarlijk godsdienst en aardsche bekommer
nissen uit elkander houden. Evenwel, die
stemming kan men enkel vermoeden, niet
aanwjjzen.
Joannes zelf was ook de echte aandrjjver
van een machtige beroering. Zyn persoon
trok het volk aan. Het volk ziet gaarne die
forsche, krachtdadige, onvervaarde kerels,
mannen uit één stuk, die maar één levensge-
dachte hebben, die de kleine kanten van het
leven zdfs niet zien. Mannen die leven zooaLs
zij leeren, en die ook anderen zóó willen doen
.leven. Mannen die aan iedereen de waarheid
rdurven zeggen, ook aan de eigen volgelingen,
die de machtigen in de oogen durven zien en
hen voor adderengebroedsel of onvruchtbaar
hout uitmaken. Zulke kloeke kerels wekken y-—
onvermijdelijk eerbied en geestdrift, ja ook.
blind vertrouwen en onwankelbaren liefde.
Desnoods zou die hechte aanhankelijkheid
het bjj geen woorden gelaten hebben. Wie
maar enkel zou betwijfeld hebben, dat Joan
nes werkelijk door God gezonden was, ware
zeker door het volk gesteenigd. De verdoken
vijanden van den profeet welk groot man
heeft er geene? wisten dat en zwegen.
Zoodra Joannes vermaard werd, was hj|
nooit meer alleen. Hü had leerlingen die hem
overal vergezelden. Dat kon ook niet anders.'
Elk. vermaarde Rabbijn had de zijne; bij el-i
ken befaamden kluizenaar ia de woestijn ginsj
gen joogohögen te l$Ss
ZWAAG.
Zo. 7 uur Vroegmis; 10 uur Hoogmis; kw.
over 2 Vespers met rozenh.; uit/ëiking der
H. Communie onder de Vroegmis en te kwart
voor 9.
In de week de H. Mis om 8 uur. Communie*
uitreiking in do week om 7 en 8 uur.
Za. na 3 uur gelegenheid om te biechten.
De uren van aanvang zyn geregeld naar
zonnetijd.
1) Zie „Israel’s-uur”, door J. H. Bois;
zooals in
Ook soldaten, huurlingen uit Samaria, Sy
rië en de heidensche steden, die onder
Romeinscho officieren stonden, en te Jericho
of boven op den berg in de Alexandreion-
burcht lagen, kwamen naar den profeet, ’t
Waren meestal gelukzoekers die eiken veld
tocht tot een kermis maakten, en onderweg,
in de dorpen vooral, de huizen leegroofden.
Als do vrede wat lang duurde, dan konden
zy met hun karig soldij niet rondkomen en
sloegen licht aan ’t muiten. Ook zy onder
vroegen Joannes en zeiden: „En wy, wat
moeten wjj doen?” Hij zeide hun: „Doet nie
mand geweld aan of onrecht, en weest tevre
den met uw soldy”.
Maar toen hij ook velb Farizcën en Saddn-
ceön om zijn doopsel zag komen, zeide hij
hun: „Adderengebroedsel, wie heeft u bewe
zen dat gjj in de toekomst aan de wraak zult
ontkomen? Brengt dan waardige vruchten
van boetvaardigheid voort. En zegt niet bjj
u zelven: Wjj hebben Abraham tot vader.
Want ik zeg u, dat God de macht heeft om
uit deze steenen Abraham kinderen te ver-
wekken. Reeds is de byl aan den wortel der
boomen gelegd. Iedere boom, die geen vrucht
draagt zal omgehouwen worden en in het
vuur geworpen”.
Eens was Joannes aan den overkant, in
Perea. Daar had de vlakte, rond de dorpen
en do stadjes, in den zomer geel gezien van
gerst en koren. Over do dorschvloeren in do
lage
1 die
We moeten allemaal helpen.
’t Is plicht.
Het „One Vader" geldt voor ieder.
En in dat „Onze Vader" leert Christus ons
bidden: Geheiligd zy Uw naam! Ons toekome
Uw Rjjk- Uw wil geschiede op aarde zo*?als
in den hemel!
Dus!
Dus mogen we ’t niet bij woorden lat-'n,
maar moeten we ook metterdaad meehelpen
tot verheerlijking van Gods naam.
Bjj ’n priester is Jat plicht van staat!
Bij allo andere katholieken is dat leekenapos-
tolaat.
En hoe minder de priesters alleen het’af-
kunnen, des te meer moeten de leeken hel-
,>en.
Welnu, de priesters kunnen het werk in
.ango niet af!
Jand, Polen, Gallicië, Oostenrijk, Roemenië,
den Balkan, Turkije. Het zaad, dat Sions
werkers in Oost-Londen strooien, wordt ver
spreid over geheel Europa. Over eenige ja
ren zal hei ontkiemen aan de kusten der
Zwarte Zee, der Kaspische Zee, der Middel-
bmdsche Zee, der Aziatische Zee.
Slechts in een sfeer van welwillend be
grijpen kunnen Jood en Christen elkander
vinden. Een hooge seheidsmuut van vooroor-
deelen en grieven, geboren uit een eeuwen
lange wederzjjdsoh'' haat, zal moeten worden
neergehaald, willen over de puinhoopen heen
het Christendom en het Jodendom elkander
de hand van vriendschap kunnen reiken.
„Denkt gij nibt dat juist de kinderen van
een volk, dat tientallen eeuwen lang achter
volgd fe geworden, zeer vatbaar zyn voor be
wijzen van waardeering en vriendschap van
de zijde der Christenen, in wiér midden zjj
leven?” zegt Boos.
O zéker, wjj zullen bet misschien vaak heel
moeiljjk vinden, een Jood onbevooroordeeld
te naderen. Men vernietigt nooit met één on
kel, gebaar een traditie van eeuwen.
Maar daar is het groote voorbeeld van den
Obristus zelf. Hjj i» geboren uit een Joodsriie
vrouw; hy was een besnedene, een Jood. Jo
den waren zjjn discipelen. Christ® leer heeft
zich over de wereid verbreid van uit Jeru
zalem, de heilige stad der Joden. En dc
groote apostel dei*heidenen, Paulus van Tar
sus, was een Jood en ging daar trots op, ook
na zyn bekeering.
Jezus heeft het Joodsche volk zoo lief ge
had. Toen hij zyn twaalf apostelen uitzond
om te prediken in de steden en de dorpen
van Palestina, gebood hij hun: „Slaat
niet den weg in naar de heidenen en treedt
de steden van re Samaritaan niet binnen,
maar gaat veeleer tot de verdwaalde sch ipen
uit het huis vanjsraël.”
Mogen wij, die ons Christenen heeten, dan
haten, waar de Meester heeft lief gehad?
Hoe lijnrecht gaat dat niet tegen ons geloof
in. En toch, hoe sterk is dat gevoel van haat
en afschuw tegen al wat Jood is bij velen
niet ontwikkeld.
Dat gevoel móét verdwijnen.
Want ontneem den J«od zjjn verbittering
tegen de samenleving en hem wordt zijn
machtigste wapen tegen die samenleving ont
nomen.
Laat hem bemerken dat gjj liem als uw
Kelüke beschouwt, neem den uitgvstootene
weer in uw midden op, behandel hem met een
echt-chrjstelijke naastenliefde en langzaam
aan zal hij het verleden vergeten. Dan zal de
tjjd daar zyn, om hem het evangelie van .de
waarheid te brengen; nadat eerst het evange
lie van de liefde zjjn liart voor die Waarheid
heeft toegankelijk gemaakt.
daar de verleiders
en verleidsters naast zich!
Ma&rrrf
Dan moeten ze ook naast zich vinden de
moedige belijders en belijdsters, de leeken-
apostelen.
’t Is zoo klaar als do dag: als ieder*katho-
liok was, wat hjj zyn moest, n.l. apostel, dan
was het gedaan grootendeels met dat be
derf der massa.
De priester alleen kan dat niet verhelpen.
De leeken allen moeten help
Gjj, die dit leest, moet ook helpen.
Denkt ge daar wel genoeg aan.
Steunt gc wel genoeg den arbeid der
priesters door uw. woord, door uw voor
beeld, door uw geld, als ge 't hebt?
Of zjjn al die sehoone woorden van het
Onze Vader maar ijdele klanken?
Bid nu eens heel aandaebtig en lanqznnm
het Onze Vader.
Onze Vader, die in de hemelen zyt,
Geheiligd worde Uw Naam;
Laat toekomen Uw rijk;
Uw wil geschiede op aarde,
den hemel.
Geef ons heden ons dageljjkseh brood;
En vergeef ons onze sdnildeiL, gelijk ook
wij vergeven onze schuldenaren;
En leid ons niet in bekoring;
Maar velros ons van den kwade. Amen!
Zoo zij het ja!
BIJ JOANNES DEN DOOPER.
vni. i
p® faam van den Profeet liep over ’t land.
Hij hoefde de Jordaanvlakte niet uit te ko
men, om heel Palestina te beroeren. Daar
toch vliegen de nieuwstijdingen sneller over
de bergen dan bjj ons.
Wat Joannes ’s morgens gezegd had bij
de Jordaan, werd ’s middags voortverteld op
de markt en in do palmbosschen van Jeri
cho. ’s Avonds werd het te Jerusalem voort
gezet bjj de fonteinen en badvjjvers, en ’s
het tempelplein tot bjj de priesters
Jl-Lk!!n -
vischzouters te Taricha en te Kapharnaum
schers op het meer, in de booten bjj de.net
ten, over den Messias die komen ging.
Toen liep Jerusalem en geheel Judea en de
gansche Jordaanstreek tot hem uit.
Dorpelingen uit de groote vlakte,
G"-~* .vio o«»u, uw ruwen naa
olie; herders uit de Judeescjie bergen,
voete en die hun schaaps'
schouders droegen van de
gers kooplieden en veefokkers uit Livias,
Pella, Korea of Jericho, die veenu^ua
roede sandalen aan op muilezels reden;
bachtslieden uit Jerusalem on tuinjers