van het „Noord-Hollandsch Dagblad” Koloniale- en - Grutterswaren Anton Bruin, I Tweede'Blad. YiNrinkinurd huik Hiigbromrrtut Vrqdag 12 Juni 1325 No 22. 1 1 r t KERK EN SCHOOL. 1 bij Amsterdam. Parochiekerk van den PAROCHIEKERK VAN DE H. MARIA MAGDALENA. DE GEEST DIE VOORTWERKT. EPISTEL EN EVANGELIE. KERKLIJSTEN. f OFFICIEEL KERKBERICHT is de v I 2 uur Lof. H. H. Missen kwart over 7 getuigenis gegeven van hun Geloof. In Senaat sprak Ireneo Machado: „De chris- telijke moraal, zooals zij ons voorgehouden wordt door de Katholieke, is in haar veelvou dig© uitingen de zuiverste, de verhevenste en de eenvoudigste, welke twintig eeuwen lang de beschaving en de menschbeid ge steund heeft. Dit standbeeld is als een heii ge groet van Brazilië aan de grootste ge stalte, die de menschhheid ooit zag, een zin nebeeld van den-vrede, de broederschap en de barmhartigheid.’” SOCIALIST EN KERK. Niets met elkaar te maken. Godsdienst is privaat^zaak, m’heer. Ja, ja, de theorie kennen we, zegt het (a.-r.) Fr. Dagbl. Laten we zien naarDenemarken. Is thans onder socialistisch bewind: sinds de Reformatie ongeveer Luthersch en beeft een Luterscho staatskerk. Wat mocht men dus nu verwachten? Wel, dat die socialistische regeering, al liet ze die Staatskerk stil in stand, er zich toch zoo weinig mogeljjk mee bemoeien zou haar om zoo te zeggen in haar kerkesop la ten gaar koken; dat de „roode” regeering baar aan zichzelf overlaten zou, zeggende: Ik heb daar geen boodschap aan. Het tegendeel is waar. En zoo heeft nu de Deensche minister van Eerediensi een wetsvoorstel ingediend, waar door de toelating van de vrouw tot het pre dikambt wordt mogelijk gemaakt. Laat men ’t zich goed voorstellen. De wereldlijke macht zal bjj wetsontwerp uitmaken, wie er in de kerk op den kansel mag staan: wie daar ambtelijk het Evangelie brengen en de sacramenten bedienen mag. )sn dat, niettegenstaande die Kerk zelf nog pas met groote meerderheid heeft beslist, dat de vrcuw niet in het ambt hoort. Kerk,zwijg, zegt de socialist De Overheid zal ’t beslissen. En laat nu niemand zich vergissen. Want dat alles is volkomen naar Je leer der Revolutie: De Kerk onderworpen aan den Staat. De „almachtige” Staat regeert de Kerk. God beware er ons voor, dat 't in ons goede vaderland nooit in praktijk worde gebracht. allerminst door onze eigen slapheids schuld. ;andar trdlcin shertaoi, cmfshrdlj im in zjjn uitwerking din de propaganda der pioniersbeweging. Bij het zien dier verwoestingen in die onverweerba’i kinderzielen, komt u de schro melijke vloek van den gi noten Kindervriend tegen de kiuderbedcrvers te binnen. PIJLTJES HEEN EN WEER! De helt de hel? Nooit ia er iemad ver- "X- Dat bewijst, dat men er niet uit komt. waarbij ze zweren, is verouderd. In tegenstel ling dalnnee heeft Masaryk den moed, zijn dwaling te erkennen. Kent gij hem niet? Een flink opgeschoten kerel, met blozende kaken, franke oogen, blonden knevel, en handen om ijzer te bre ken! Altijd goed gezind; als hjj op het veld staat, fluit hy tegen de leeuwerikken op, en als op de hoeve is, zingt bjj dat ge geen baan meer hoort kraaien. Moeder vertelt gaarne uit zijn jongen tijd. Toen hij nog naar de NonnekensChool ging, bad hjj eens heel de klas door, op een Zater dag achternoen, op zjjn lei aan 't uitrekenen geweest, hoe dikwijls in zjjn leven Fonsken van den bakker gelogen had. Fonsken was zjjn kameraad en zat in de school naast hem. Maar Fonsken kon hard liegen, zeker tien keeren per dag.2 En hjj wilde hem doen te Biechte gaan, anders mocht Fonsken niet met hem in den Hemel komen. Als de school uit was, nam hjj Fonsken mee naar de kerk. Maar ’t ventje kreeg het benauwd, wilde in de kerk niet binnen, en klampte zich vast aan de jjzeren hekken van ’t kerkhof. Dan pakte hjj hem bjj zijnen kraag, sleurde bem er af; en toen de kleine tegen spartelde, begon hjj op hem te kloppen Gelukkig dat de Onderpastoor daar juist aan kwam en de vechters vaneen trok.... Zóó deed bjj als bij klein was. Nu is hjj soldaav moeten worden. Den eersten Zaterdagavond, op Je slaap- am«, riep hjj rond: „Mannen, -Mn mee naar de Mis?” Ze nigj.^’. „Ik!” zei er eene, „Kh gjj, Piet? ge gingt eiken j Itaris waart. Niet bang zjjn I’k0a,ook mee”, zei Piet. SPANBROEK. Zo. half acht de Vroegmis, 10 uur Hoog mis. Deze week half acht de H. Mis. Za. van half 3—7 uur biechthooren. MEDEMBLIK. Zo. 7 uur Vroegmis, 10 uur Hoogmis. Hoogmis. WEP VERSHOOF. Zo. 7 uur Vroegmis, 10 uur Hoogmis, half 8 Lof met Rozenh. In de week alle dagen de H. H. Missen om 7 en 8 uur. HEB DEN MOED. - Heb den moed, als ge arm zjjt, voor uw armoede uit te komen: ge zult haar ’t meest bittere ontnemen. Heb den moed, als ge uw vrienden uit- noodigt, niet meer uit te geven dan ’t Ijjden kan. Heb den moed, wat makkeljjk en mooi is te prefereeren voor wat mode is. Heb den mode, uw gezondheid en uw welstand niet op te offeren aan vooroordeo- len van vrienden. Heb den moed, uwe afkeuring uit te spre ken over alle ergerljjke handelwijze, van wien ze ook komt. Heb den moed, uw eigen fouten te erken nen en af te keuren, zelfs als anderen ze willen verbloemen. Heb den mode, overal voor uw geloofsover tuiging uit te komen, ook te midden van on-* geloovigen. Heb den moed, volgens uw geweten te leven en, als ’t uw beurt zal zjjn, te sterven. (Annalen van O. L. Vr. v. L H. Hart). CHRISTUSVEREERING IN BRAZ1LIC. Het Parlement van Brazilië heeft een ont werp aangenomen, waarbjj een som van 65.000 geschonken wordt als bjjdrage voor de oprichting van een Christusbeeld op den hoogsten heuvel in de omgeving van Rio de Janeiro. Bjj de behandeling van dit wetsontwerp hebben alle sprekers der rechterzijde open lijk --1A-.-.r t_ den Senaat spr; 7 u. voor Maria Opdam-Sjjs; kwart over 8 uit zek. int Van 67 u. biechthooren. Vr. 7 u. gezongen H Mis voor de leden van het Genootschap van het Godd. Hart; kwart over 8 voor overl. fam. Tam is en v. Konings- brugge. Feestdag v. h. H. Hart, 's Avond om half 8 Lof met preek ter voorbereiding v. d. Aaabiddingsdag. Za. 7 u. voor Math. v. Veen; kwart over 8 voor overl. oudere. Geheel den dag bieeht- hooren, behalve 123 uur. Te half 8 Maria Lof. A.s. Zondag Hoogfeest van Aanbidding. ZWAAGDUK. Zo. 7 uur H. Mis voor Jac. Kolken en Jo anna Beemster; haf 10 voor.de parochie; 2. ,uur pred., gebed voor de veelvuldige H. Communie, Te Deum, Tantum Ergo. Ma. half 8 voor Pieter Neefjes ek Maria Bjerpe. -^Oaif a tJpannes en Antonius Scliin- EEN KERK VAN R. K. FILMART1STEN. In Hollywood is een nieuwe kerk ingewijd, welke heelemaail gebouwd is door de gaven van den bond van R. K. fümartisten. Het is een zendingskerk genaamd „,de kerk van den Goeden Herder.” May Mac Avoy gaf 12000 dollar voor het orgel, en Jackie Coo gan 14000 voor de 3 altaren en de bidstoe- len ter waarde van 8000 dollar werden ge schonken door Ben Turpin. Thomas Meighan is president van den Bond. HAASTIGE MENSCHEN. De hommels maken meer gerucht en zjjn gejaagden dan de bjjen, en toch, zjj maken alleen was, geen honing. Het zjjn niet woeste bergstroomen, die de schepen dra gen, maar de kalmvloeiende rivieren. De zachte regens maken het land vruchtbaar, terwjjl de stortregens den oogst verwoesten. Aldus de H. Franciscus van Sales. EEN GOEDE RAAD. Een brave vrouw klaagde eens haar nood bjj den H. Franciscus van Sales, omdat zjj haar, zoon toch maar geen liefde voor den godsdienst kon inprenten, ook al sprak zjj Xportdurend met hem daarover. „Moeder”, antwoordde haar de heilige bis- schop, „doe dan voortaan zoo. In plaats van voortdurend met uw zoon over God te spre ken, moet ge des te dikwjjlder met God over uw zoon spreken.” Kunnen vele moeders deze woorden niet als tot zich gesproken achten? EEN BLOEITIJD DER WAARZEGGERIJ. Zooals de „Petit Parisien” meedeelt, leven er volgens de officieele statistieken te Pa rijs niet minder dan 35.000 personen uits ui tend van waarzeggerij en dergeljjke scuoont kunsten. Nog nimmer beleefde het occulti» ma zulk een’tijd vak van bloei. PASTOOR N. MAJOOR, f Na een langdurige ziekte is de Weleerw. Heer Nicolaas Majoor, sedert 1906 pastoor te Werkhoven, in den ouderdom van 74 jaren overleden. Z.Eerw. ontving de H. Priester wijding in 1876. Pastoor Majoor was geboortig uit Laren. en de den. En tegenwoordig is het de directeur van de Banque de Paris et des Pays-Bas, Finaly, die de anti-clericale pers mainteneert, c:e vriend van Herriot, aan wien Valois vroe ger heeft verweten, dat hjj de Fransche franc heeft overgeleverd aan de internatio nale geldmachten. ÜW ADRES VOOR Concurreerende prijzen. Elke dag hooren en bezorgen zonder pr^jz verhooging. Bestellingen naar buiten franco. r Telefoon 774. Beleefd aanbevelend. van het Goddel. Hart, om :is, om 7 uur Lof. ZWAAG. Zo. Om 7 u. vroegmis; 10 u. de hoogmis; kwart over twee vespers met rozenhoedje. Uitreiking der H. Communie onder de vroeg mis en te kwart voor 9. In de week de H. Mis om 8 uur. Uitreiking der H. Communie in de week om 7 en om 8 uur. Za. Na 3 u. gelegenheid om te biechten. De uren van aanvang zjjn thans wederom ge regeld naar den Zonnetjjd. CASTRICUM. Zo. Om 7 u. en half 9 H. Mis voor de kin deren; 10 u. Hoogmis; 2u. Lof daarna H. Fa milie. Ma. De H. Missen om 7 u. 8 u. en kwart o<er 8. Di. De H. Missen om 7 u. en 8 u. Om 9 u. gezongen Huwelijksmis met Veni Creator. Wo. De H. Missen om 7 en 8 u. Onf 9 u. Gezongen huwelijksmis met Veni Creator. Do. De H. Missen zijn om 7 u. en 8 u. Om 9 u. gezongen Huwelijksmis met Veni Crea tor. Van 5—6 u. Biechthooren. Vr. Feestdag van het H. Hart. Om 6 u. bij de Eerw. Zustere. Om 7 u. gezongen H. Mis voor genootschap H. Hart, 's Avonds om half 1 Lof met eerherstel. Za. Om 6 uur bij de Eerw. Zustere. De H. Missen om 7 u. en 8 u. Van 48 u. Biecht- 'looren. Om half 7 Lof ter eere van Maria. HE1LOÓ. Zo. 14 Juni. 7 u. voor Maria Kraakman en overl.-fam. half 9 uit zek. intentie; 10 voor de parochie. Om half 3 congr. H. Familie, afd. mannen. Om half 8 Lof ter eere van het H. Sacrament. Ma. 7 u. voor overl. fam. v. Sehie en Schoorl; kwart over 8 voor Petronella Brocrs- Doeswijk. Di. 7 u. voor Theodora v. Bohemcn; kwart over 8 Wilh. Joan. Hoefjes. Wo. 7 u. bjj de Zusters voor Bern. Joan Koopman; 7 u. in de kerk voor Aug. Leve- 'X MASARYK BESTUDEERT HET KATHOLICISME. De „Slovak” bevat een artikel van zjjn hoofdredacteur Matcjov, die onlangs een ontmoeting heeft gehkd met den president der Tsjeeho-Slowakische republiek, Masaryk, en bjj die gelegenheid een merkwaardige verandering geconstateerd heeft in de denk beelden van den grjjzen anti-papistischen be windvoerder. Matejov trof den vroegeren revolutiouoair en vooruitstrovenden professor aan, terwijl deze Verdiept was in de bestudeering van het godsdienstig vraagstuk. Deze religieuze kwestie, zoo sprak Masa ryk, vraagt een zeer ernstige behandeling <n ook ik bestudeer thans het Katholicisme. „Ik zie in, zoo vervolgde hij, dat de geheele wereldontwikkeling van het Protestantisme naar het Katholicisme overhelt.... Ik kan het niet loochenen, want ik zie het bij al mjjn tegenwoordige studies. De 75-jarige Masaryk, aldus Matejdv, zet zich er toe, zjjn innerlijk godsdienstig pro bleem op te lossen. Hjj heeft Rome gehaat. Afrekening met Rome! was zjjn leuze. Maar deze afrekening is voor Rome voor treffelijk uitgevallen en dwingt Masaryk tot de. erkenning, dat de historische ontwikke ling het Katholicisme in het gelijk stelt. die zi OOSTER-BLOKKBR. Zo. half acht de Vroegmis, half 16 Hoog mis, 2 uur Vespera. lederen dag kwart over 8 de H. Mis. WESTER BLOKKER. Zo. 7 uur de Vroegmis, half 10 de Hoog mis, des middags In de week de en half negen. Do. avond om 7 uur Lof. Za. van 48 uur biechthooren. WOGNUM. lederen Zondag om half acht de Vroegmis om half 10 de Hoogmis en om twee uur de Vespers. Za. van half 84 en van 5—7 uur ge legenheid om te biechten. H. N1COLAA8. Prins Hendrikkade. Om 7 aar, halt 9 en 12 uur de stille H. H. uiissen, en 10 uur de Hoogmis. PAROCHIEKERK VAN O. L. Vr. ONBEVLEKT ONTVANGEN De Posthoorn, Haarlemmerstraat bjj de Eenboornsluia. De H. fl. Missen half 7, half 8, 9,12 inr en half 11 de Hoogmis. Overige dagen om 7 uur fL Mis in de ,kloostentapel en kwart over 8 H. Mis in de parochiekerk. Bpaarndammerstraat. Zo. de H. H. Missen om 5, 7, naif 9 en 12 uren. Om 10 uur Hoogmis. maar in *t geheel niet, dat me* er niet in komt. Op slot van rekening moet men toch in ’t leven bljjven. .Neen, op slot van rekening moet me® sterven. 't Was hard werk, waar Jezus die twaalf apostelen mee belast had, in ’t eigen laad en daarbuiten, aan vrienden en vreemden, aan Joden en heidenen te gaan zeggen, dat Jezus God was, dat Hjj verreien was en zjj zelf Hem gezien hadden, dat iedereen moest gedoopt worden en leven gelijk Jezus het wilde in vriendschap met god en de men- sohen. Als zjj geleerd of rijk geweest waren, dan had dat gemakkeljjker gegaan. Want als ge geleerd zjjt, kunt ge praten; en als ge rijk zjjt, luisteren de lieden gewillig naar u. Maar zjj!.... De meesten hadden pas over eepige maanden hun vischnetten vol wier en schelpen in hun boot laten liggen; een paar hadden hun ploeg op den hoek van het veld in de voor latch steken en hun os uitgespannen; één had in het ontvangers- huisje naast de baan zjjn rekenboek toe geslagen en de sleutels van de kast afge- geven Sinds tien dagen zitten ze daar nu bjjeen, en praten over 't gebod van Jezus: „Gaat en onderwijst”.... Gaat maar, en ge durft niet!.... Waut de raenscben zullen hen vierkant uitlacben, de Joden met steenen naar hun hoofd gooien, de heidenen in Jen vreemde hen minstens bont en blauw slaan of doodbeulen: dat is immers vechtachtig volk. Maar al met eens, op Sinxendag 'in den morgen, daar huilt de wind dat het huis er van davert. Tongen van vuur flikkeren boven hun hoofden; ze worden iets gewaar in hun binnenste, alsof ’t Onderste boven gezet wordt. Ze hooren geloop buiten op straat, en geroep en gewoel; ze trekken het venster open, gaan allen samen op het bal kon staan, en van daar af spreekt Petrus bet volk toe. De straat ziet zwart en wemelt van koppen. Maar loofstil is het, als Petrus zegt: „Bekeert u en late ieder uwer zich doouen in den naam van Jezus Chris tus!. Eu ongeveer drie duizend man lieten zich dien .(lag döopen. Dat had" de heilige Geest gedaan; de hei- lige~Geesi had aan de Apostelen wjjsheid en kracht geschonken.' Eit dat doet diezelfde Geest nog, den dag van Yandaaat. TWEEDEN ZONDAG NA PINKSTER. Epistel uit den eersten brief van den H. apostel Joannes; III, 1318. Welbeminden, verwondert u niet, als de wereld u haat. Wjj weten, dat wjj van den dood tot het leven overgebracht zjjn, omdat wjj de broeders beminnen. Die niet bemint, bljjft in den dood. Al, wie zjjnen broeder haat, is een doodslager. En gjj weet, dat geen doodslager het eeuwig leven in zich behoude. De liefde Gods kennen wjj hier aan, dat Hjj Zjjn leven voor ons gegeven heeft; wij moeten dan ook ons leven voor onze broeders geven. Die het goed van deze wereld heeft, en zjjnen broeder ziet gebrek Ijjden, en zjjn hart voor hem sluit, hoe bljjft de liefde Gods in hem? Mijne kinderen, la ten wjj beminnen, niet met woorden, noch met de tong, maar met de daad en met waarheid. Evangelie volgens den H. Lucas; XIV, 16—24. In dien tijde zeide Jesus aan de phari- seën deze gelijkenis: Een zeker man rechte een groot avondmaal aan, en hjj noode ve le gasten. En op het uur van het avond maal, zond hjj zjjnen knecht, om den ge- nooden te zeggen, dat zjj zouden komen, wjjl nu alles bereid was. En allen begonnen zjj te gelijk zich te verechoonen. De eerste zeide hem: Ik heb een landgoed gekocht, en ik moet noodig uitgaan, en het bezien; ik bid u, verschoon mjj. En de tweede zei de: Ik heb vjjf paar ossen gekocht, en ik ga ze beproeven; ik bid u, verschoon mjj. En de ander zeide: Ik heb eene vrouw ge trouwd, en daarom kan ik niet komen. En de knecht keerde terug, en boodschapte dit zjjnen heer. De vader des huisgezins werd toen vergramd, en zeid» aan zjjnen knecht: Ga spoedig naar de straten en wjjken der stad, en breng de armen, en gebrekkeljjken, en blinden, en kreupelen hier binnen. En de knecht zeide: Heer, het is gedaan, gelqk KÜ bevolen hebt, en daar is nog plaats. En de heer zeide tot den knecht: Ga naar de wegen en paden, en dwing ze binnen te ko men, opdat mjjn huis vol worde; want ik zeg u, dat niemand van die mannen, die genood zijn, mjjn avondmaal zal smaken. T KALF (ZAANDAM). Zo. half 8 Vroegmis, 10 uur Hoogmis, 2 uur Katech., 3 uur Lof met feest-predicatie. Di, Wo., en Do. om 7 uur Lof. Vr. Feestdag a 8 uur gez. H. Mi per; voor Jan, Geertje en Trien Laan. Wo. half 8 tot zekere intentie, Divera Koopman en overl. fam. Do. half 8 voor Mietje Opgang, Cornelia Loos en overl. fam. Na de H. Mis en 's mid dags van 38 uur gelegenheid om te biech ten. Vr. 7 uur voor overl. fam. Welving Schouten; 8 uur voor Jan Kuiper en Antje Schipper; 7 uur plechtig Lof en predikatie. Za. half 8 voor Simon Brandsen en Pieter- tje Laan, Anna Huisman; van 57 uur gele genheid om te biechten. Zo. 7 uur voor P. Kuiper en A. Meester; half 10 voor de parochie. Collecte voor de kerk. kamer in de kazei Xie gaat er mor; verschoten danig; schuchter.... „K Zondag als ge thuis waart. Niet bang zijn jongen!” ,,’k0a,uok mee”, zei Piet. „En gjj daar?.en gij.Ze zouden op den Juur allemaal gegaan zjjn. Maar ééne, een magere, bleeke Brusselaar, schoot njjdig in 'nen lach: Heel zeeverecr!” Dat was te veel gezegd: „Uwen mond hou den, kameraad! Ieder doet wat hjj wil!. De Brusseleer gaf niet af: ,.Begjjn!” Nu schoot het omhoog. Over ’t bed weg sprong hjj naar den Brusselaar toe. Die ging achteruit en gooide met ’nen schoen. Maar hjj pakte hem bjj zjjn borat, legde hem ruggelings op den vloer tusschen de béd den, en knutste hem eens duchtig op de plan ken. Sindsdien is er nooit meer gelachen, en gaan al de jongens ’s Zondags naar de Mis. Dit jaar hebben ze hunnen Paschen gehou den, allemaal. Qok de magere Brusselaar! Die is zjjn vriend géwordén. Hij "heeft hem eeret de gebeden upuleuw aangeleerd en is dan met hem bjj den aalmoezenier gegaan. De feest werkt voort 1 Dat was jaarin, jaaruit, dezelfde gang ge weest: op de zes Hoogdagen in ’t jaar, en op eiken eersten Zondag van de maand, trok zjj met zeven van haar acht kinderen naar de vroegmis, en allemaal te Communie. Vader met de oudste dochter bleven tiiuis om de koffie op te schenken, en spoedden daarna naar de tweede Mis. Tegen de Hoogdagen bakte zjj dan lekker brood, krentenbrood of kramik, met eieren en boter in; na den noen werd een dikke kof fie gezet, en bleven al de kinderen thuis. Dat waren verzetteljjke dagen. Nu zjjn zjj getrouwd, allemaal, en hebben kinderen. Maar op de, zes Hoogdagen komen zjj 's namiddags bjj Grootmoeder, juist geljjk in hun jongen tijd. Behalve dat zjj al hun kinderen meebrengen. Dan is het huis zeó vol als een kerk, dan worden al de tafels tegeneen geschoven en dan wordt er gesna terd en gekweten! en gelachen. Grootmoeder heeft weer van dat lekker taxxi gebakken, dat altijd beter smaakt dan thuis, en een dikke koffie opgeschonken. En als de twee kleinsten luidop den Vader ons en den Wees gegroet gelezen hebben, loert Grootmoeder vriéndelijk rond over de tafels, eer zjj aan 't eten mogen gaan: „Wie is er dezen morgen te Communie geweest? en wie niet?" De grooten steken hun vinger op, en de kleintjes kjjken knorrig in hun kom: „Ik mag nog niet!” Dit jaar, op Sinxen, zjjn er al zes en veer tig vingers omhoog gegaan. De heilige Geest werkt nog, den dag van vandaag. TH. v. TIGGELEN. ling het Katholicisme in het geljjk stelt. f -7-1. -r - geestelijke fotografie van den president,^ jscKenen dle.xe gezien heeft ;iin volfelinsen in de hand houden en r --- BANKIERS-SOCIAL1SME. In de „Action francaise", aldus „de Nieuwe Eeuw” schrjjft Valois een artikel naar aan leiding van Herriot’s gezgde: bankier’s Chris tendom. Valois wijst er op, hoe de katholieke sociale school, gesticht naar de leer an la Tour du Pin, een reactie was tegen de geld macht. De sociale taak van de Kerk schrqft V aio is is altijd geweest en is 1 nog: den arbeid te beschermen tegen den ka pitalist. De Kerk geeft den bankier een plaats ten dienste van den arbeid en het zjjn juist de vyanden van de Kerk, die de c *er- heersching van het kapitaal hebben gewild en gepropageerd. Omgekeerd hebben s«j< da de bankiers de Kerk bestreden. De liberale bewegin- van 1830 vond haar krachtigïten steun in Laffitie, die er de regeering van bet geld in zag. Het liberalisme van de Juli-re- geering werd gesteund door Rotschild; de de mocratische. beweging onder het Tweede Kei- zerrjjk werd behe^-rsoht door de Joodsche haute finance. De derde republiek werd even- zoo door de Joodsche banken begunstigd. Het anti-clericalisme en het socialisme wer- aangewakkerd door de Pereira’s, die den met twaalf Joodsche bankiers de „Lanterne „Humanité” opriohtten en verspreid- OM BIJ TE WEENEN. Van al de verwoestingen, die het Bolsj rvis- mc heeft aangericht, is deze, welke zjj te weeggebracht heeft in de kinderziel, wel de ergste. Het Bolsjewisme heeft de Russische kinderen overgeleverd aan de ergv..,<ste ontucht en in hun hart alle geloof gel>od en meteen alle ideaal en alle edel gevoel. Eerbied en ontzag voor de ouders, iets •wat nochtans bjj de wildste volksstam nen bestaat, kennen die jeugdige slachtoffers t n het Bolsjewisme niet meer. De huisg '.in nen zjjn immers gesplitst in twee groepen namelijk de oude en ouderwetsche ouiers en de jonge krachtige goddeloozen van ae toekomst. „Wjj, de jonge goddeloozen”, schrijven de pioniers van de Khamovuiki-club te Mos kou, voeren actief oorlog tegen onze gods dienstige ouders. „Wjj,” zeggen de leerlingen der lagere school, .begrjjpen, wat het zeggen wil, pioniers te zjjn, kerels, die noch in God, noch in den duivel gelooven en geen krui sen dragen. Wjj zouden ons bij hen willen aansluiten.” De „Iswestia” gaat er groot op, dat de pioniersbeweging et n mililoen leden u>lt, van wie honderd per honderd a'heist is. Nog vjjf milli >cu andere kinderen, leerlingen dér lagere sehuol, worden langzaam aan eveneens in dezs'beweging getrokken. Vau al bet communistisch vergif, dat lichaam en zitl vtn het P.ussische volk bederft, is niets popa^audar t zoo doodeljjk

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1925 | | pagina 14