van het
„Noord-Hollandsch Dagblad”
Koloniale- en -
Grutterswaren
Anton Bruin,
I
Tweede'Blad.
YiNrinkinurd huik Hiigbromrrtut
Vrqdag 12 Juni 1325
No 22.
1
1
r
t
KERK EN SCHOOL.
1 bij
Amsterdam.
Parochiekerk van den
PAROCHIEKERK VAN DE H. MARIA
MAGDALENA.
DE GEEST DIE
VOORTWERKT.
EPISTEL EN EVANGELIE.
KERKLIJSTEN.
f
OFFICIEEL KERKBERICHT
is
de
v
I
2 uur Lof.
H. H. Missen kwart over 7
getuigenis gegeven van hun Geloof. In
Senaat sprak Ireneo Machado: „De chris-
telijke moraal, zooals zij ons voorgehouden
wordt door de Katholieke, is in haar veelvou
dig© uitingen de zuiverste, de verhevenste
en de eenvoudigste, welke twintig eeuwen
lang de beschaving en de menschbeid ge
steund heeft. Dit standbeeld is als een heii
ge groet van Brazilië aan de grootste ge
stalte, die de menschhheid ooit zag, een zin
nebeeld van den-vrede, de broederschap en
de barmhartigheid.’”
SOCIALIST EN KERK.
Niets met elkaar te maken.
Godsdienst is privaat^zaak, m’heer.
Ja, ja, de theorie kennen we, zegt het
(a.-r.) Fr. Dagbl.
Laten we zien naarDenemarken.
Is thans onder socialistisch bewind:
sinds de Reformatie ongeveer Luthersch en
beeft een Luterscho staatskerk.
Wat mocht men dus nu verwachten?
Wel, dat die socialistische regeering, al liet
ze die Staatskerk stil in stand, er zich toch
zoo weinig mogeljjk mee bemoeien zou
haar om zoo te zeggen in haar kerkesop la
ten gaar koken; dat de „roode” regeering
baar aan zichzelf overlaten zou, zeggende:
Ik heb daar geen boodschap aan.
Het tegendeel is waar.
En zoo heeft nu de Deensche minister van
Eerediensi een wetsvoorstel ingediend, waar
door de toelating van de vrouw tot het pre
dikambt wordt mogelijk gemaakt.
Laat men ’t zich goed voorstellen.
De wereldlijke macht zal bjj wetsontwerp
uitmaken, wie er in de kerk op den kansel
mag staan: wie daar ambtelijk het Evangelie
brengen en de sacramenten bedienen mag. )sn
dat, niettegenstaande die Kerk zelf nog pas
met groote meerderheid heeft beslist, dat de
vrcuw niet in het ambt hoort.
Kerk,zwijg, zegt de socialist
De Overheid zal ’t beslissen.
En laat nu niemand zich vergissen.
Want dat alles is volkomen naar Je leer
der Revolutie:
De Kerk onderworpen aan den Staat.
De „almachtige” Staat regeert de Kerk.
God beware er ons voor, dat 't in ons goede
vaderland nooit in praktijk worde gebracht.
allerminst door onze eigen slapheids schuld.
;andar trdlcin shertaoi, cmfshrdlj im
in zjjn uitwerking din de
propaganda der pioniersbeweging.
Bij het zien dier verwoestingen in die
onverweerba’i kinderzielen, komt u de schro
melijke vloek van den gi noten Kindervriend
tegen de kiuderbedcrvers te binnen.
PIJLTJES HEEN EN WEER!
De helt de hel? Nooit ia er iemad ver-
"X- Dat bewijst, dat men er niet uit komt.
waarbij ze zweren, is verouderd. In tegenstel
ling dalnnee heeft Masaryk den moed, zijn
dwaling te erkennen.
Kent gij hem niet? Een flink opgeschoten
kerel, met blozende kaken, franke oogen,
blonden knevel, en handen om ijzer te bre
ken! Altijd goed gezind; als hjj op het veld
staat, fluit hy tegen de leeuwerikken op, en
als op de hoeve is, zingt bjj dat ge geen
baan meer hoort kraaien.
Moeder vertelt gaarne uit zijn jongen tijd.
Toen hij nog naar de NonnekensChool ging,
bad hjj eens heel de klas door, op een Zater
dag achternoen, op zjjn lei aan 't uitrekenen
geweest, hoe dikwijls in zjjn leven Fonsken
van den bakker gelogen had. Fonsken was
zjjn kameraad en zat in de school naast hem.
Maar Fonsken kon hard liegen, zeker tien
keeren per dag.2 En hjj wilde hem doen te
Biechte gaan, anders mocht Fonsken niet met
hem in den Hemel komen.
Als de school uit was, nam hjj Fonsken
mee naar de kerk. Maar ’t ventje kreeg het
benauwd, wilde in de kerk niet binnen, en
klampte zich vast aan de jjzeren hekken van
’t kerkhof. Dan pakte hjj hem bjj zijnen kraag,
sleurde bem er af; en toen de kleine tegen
spartelde, begon hjj op hem te kloppen
Gelukkig dat de Onderpastoor daar juist aan
kwam en de vechters vaneen trok.... Zóó
deed bjj als bij klein was.
Nu is hjj soldaav moeten worden.
Den eersten Zaterdagavond, op Je slaap-
am«, riep hjj rond: „Mannen,
-Mn mee naar de Mis?” Ze
nigj.^’. „Ik!” zei er eene,
„Kh gjj, Piet? ge gingt eiken
j Itaris waart. Niet bang zjjn
I’k0a,ook mee”, zei Piet.
SPANBROEK.
Zo. half acht de Vroegmis, 10 uur Hoog
mis.
Deze week half acht de H. Mis.
Za. van half 3—7 uur biechthooren.
MEDEMBLIK.
Zo. 7 uur Vroegmis, 10 uur Hoogmis.
Hoogmis.
WEP VERSHOOF.
Zo. 7 uur Vroegmis, 10 uur Hoogmis, half
8 Lof met Rozenh.
In de week alle dagen de H. H. Missen
om 7 en 8 uur.
HEB DEN MOED. -
Heb den moed, als ge arm zjjt, voor uw
armoede uit te komen: ge zult haar ’t meest
bittere ontnemen.
Heb den moed, als ge uw vrienden uit-
noodigt, niet meer uit te geven dan ’t Ijjden
kan.
Heb den moed, wat makkeljjk en mooi is te
prefereeren voor wat mode is.
Heb den mode, uw gezondheid en uw
welstand niet op te offeren aan vooroordeo-
len van vrienden.
Heb den moed, uwe afkeuring uit te spre
ken over alle ergerljjke handelwijze, van
wien ze ook komt.
Heb den moed, uw eigen fouten te erken
nen en af te keuren, zelfs als anderen ze
willen verbloemen.
Heb den mode, overal voor uw geloofsover
tuiging uit te komen, ook te midden van on-*
geloovigen.
Heb den moed, volgens uw geweten te
leven en, als ’t uw beurt zal zjjn, te sterven.
(Annalen van O. L. Vr. v. L H. Hart).
CHRISTUSVEREERING IN BRAZ1LIC.
Het Parlement van Brazilië heeft een ont
werp aangenomen, waarbjj een som van
65.000 geschonken wordt als bjjdrage voor
de oprichting van een Christusbeeld op den
hoogsten heuvel in de omgeving van Rio de
Janeiro.
Bjj de behandeling van dit wetsontwerp
hebben alle sprekers der rechterzijde open
lijk --1A-.-.r t_
den Senaat spr;
7 u. voor Maria Opdam-Sjjs; kwart over
8 uit zek. int Van 67 u. biechthooren.
Vr. 7 u. gezongen H Mis voor de leden van
het Genootschap van het Godd. Hart; kwart
over 8 voor overl. fam. Tam is en v. Konings-
brugge. Feestdag v. h. H. Hart, 's Avond om
half 8 Lof met preek ter voorbereiding v. d.
Aaabiddingsdag.
Za. 7 u. voor Math. v. Veen; kwart over 8
voor overl. oudere. Geheel den dag bieeht-
hooren, behalve 123 uur. Te half 8 Maria
Lof. A.s. Zondag Hoogfeest van Aanbidding.
ZWAAGDUK.
Zo. 7 uur H. Mis voor Jac. Kolken en Jo
anna Beemster; haf 10 voor.de parochie; 2.
,uur pred., gebed voor de veelvuldige H.
Communie, Te Deum, Tantum Ergo.
Ma. half 8 voor Pieter Neefjes ek Maria
Bjerpe.
-^Oaif a tJpannes en Antonius Scliin-
EEN KERK VAN R. K. FILMART1STEN.
In Hollywood is een nieuwe kerk ingewijd,
welke heelemaail gebouwd is door de gaven
van den bond van R. K. fümartisten. Het is
een zendingskerk genaamd „,de kerk van
den Goeden Herder.” May Mac Avoy gaf
12000 dollar voor het orgel, en Jackie Coo
gan 14000 voor de 3 altaren en de bidstoe-
len ter waarde van 8000 dollar werden ge
schonken door Ben Turpin. Thomas Meighan
is president van den Bond.
HAASTIGE MENSCHEN.
De hommels maken meer gerucht en zjjn
gejaagden dan de bjjen, en toch, zjj maken
alleen was, geen honing. Het zjjn niet
woeste bergstroomen, die de schepen dra
gen, maar de kalmvloeiende rivieren. De
zachte regens maken het land vruchtbaar,
terwjjl de stortregens den oogst verwoesten.
Aldus de H. Franciscus
van Sales.
EEN GOEDE RAAD.
Een brave vrouw klaagde eens haar nood
bjj den H. Franciscus van Sales, omdat zjj
haar, zoon toch maar geen liefde voor den
godsdienst kon inprenten, ook al sprak zjj
Xportdurend met hem daarover.
„Moeder”, antwoordde haar de heilige bis-
schop, „doe dan voortaan zoo. In plaats van
voortdurend met uw zoon over God te spre
ken, moet ge des te dikwjjlder met God over
uw zoon spreken.”
Kunnen vele moeders deze woorden niet
als tot zich gesproken achten?
EEN BLOEITIJD DER
WAARZEGGERIJ.
Zooals de „Petit Parisien” meedeelt, leven
er volgens de officieele statistieken te Pa
rijs niet minder dan 35.000 personen uits ui
tend van waarzeggerij en dergeljjke scuoont
kunsten. Nog nimmer beleefde het occulti»
ma zulk een’tijd vak van bloei.
PASTOOR N. MAJOOR, f
Na een langdurige ziekte is de Weleerw.
Heer Nicolaas Majoor, sedert 1906 pastoor te
Werkhoven, in den ouderdom van 74 jaren
overleden. Z.Eerw. ontving de H. Priester
wijding in 1876.
Pastoor Majoor was geboortig uit Laren.
en de
den.
En tegenwoordig is het de directeur van
de Banque de Paris et des Pays-Bas, Finaly,
die de anti-clericale pers mainteneert, c:e
vriend van Herriot, aan wien Valois vroe
ger heeft verweten, dat hjj de Fransche
franc heeft overgeleverd aan de internatio
nale geldmachten.
ÜW ADRES VOOR
Concurreerende prijzen.
Elke dag hooren en bezorgen zonder
pr^jz verhooging.
Bestellingen naar buiten franco.
r Telefoon 774.
Beleefd aanbevelend.
van het Goddel. Hart, om
:is, om 7 uur Lof.
ZWAAG.
Zo. Om 7 u. vroegmis; 10 u. de hoogmis;
kwart over twee vespers met rozenhoedje.
Uitreiking der H. Communie onder de vroeg
mis en te kwart voor 9.
In de week de H. Mis om 8 uur. Uitreiking
der H. Communie in de week om 7 en om
8 uur.
Za. Na 3 u. gelegenheid om te biechten.
De uren van aanvang zjjn thans wederom ge
regeld naar den Zonnetjjd.
CASTRICUM.
Zo. Om 7 u. en half 9 H. Mis voor de kin
deren; 10 u. Hoogmis; 2u. Lof daarna H. Fa
milie.
Ma. De H. Missen om 7 u. 8 u. en kwart
o<er 8.
Di. De H. Missen om 7 u. en 8 u. Om 9 u.
gezongen Huwelijksmis met Veni Creator.
Wo. De H. Missen om 7 en 8 u. Onf 9 u.
Gezongen huwelijksmis met Veni Creator.
Do. De H. Missen zijn om 7 u. en 8 u. Om
9 u. gezongen Huwelijksmis met Veni Crea
tor. Van 5—6 u. Biechthooren.
Vr. Feestdag van het H. Hart. Om 6 u. bij
de Eerw. Zustere. Om 7 u. gezongen H. Mis
voor genootschap H. Hart, 's Avonds om half
1 Lof met eerherstel.
Za. Om 6 uur bij de Eerw. Zustere. De H.
Missen om 7 u. en 8 u. Van 48 u. Biecht-
'looren. Om half 7 Lof ter eere van Maria.
HE1LOÓ.
Zo. 14 Juni. 7 u. voor Maria Kraakman en
overl.-fam. half 9 uit zek. intentie; 10 voor de
parochie. Om half 3 congr. H. Familie, afd.
mannen. Om half 8 Lof ter eere van het H.
Sacrament.
Ma. 7 u. voor overl. fam. v. Sehie en
Schoorl; kwart over 8 voor Petronella Brocrs-
Doeswijk.
Di. 7 u. voor Theodora v. Bohemcn; kwart
over 8 Wilh. Joan. Hoefjes.
Wo. 7 u. bjj de Zusters voor Bern. Joan
Koopman; 7 u. in de kerk voor Aug. Leve-
'X
MASARYK BESTUDEERT HET
KATHOLICISME.
De „Slovak” bevat een artikel van zjjn
hoofdredacteur Matcjov, die onlangs een
ontmoeting heeft gehkd met den president
der Tsjeeho-Slowakische republiek, Masaryk,
en bjj die gelegenheid een merkwaardige
verandering geconstateerd heeft in de denk
beelden van den grjjzen anti-papistischen be
windvoerder.
Matejov trof den vroegeren revolutiouoair
en vooruitstrovenden professor aan, terwijl
deze Verdiept was in de bestudeering van het
godsdienstig vraagstuk.
Deze religieuze kwestie, zoo sprak Masa
ryk, vraagt een zeer ernstige behandeling <n
ook ik bestudeer thans het Katholicisme.
„Ik zie in, zoo vervolgde hij, dat de geheele
wereldontwikkeling van het Protestantisme
naar het Katholicisme overhelt.... Ik kan
het niet loochenen, want ik zie het bij al mjjn
tegenwoordige studies.
De 75-jarige Masaryk, aldus Matejdv, zet
zich er toe, zjjn innerlijk godsdienstig pro
bleem op te lossen. Hjj heeft Rome gehaat.
Afrekening met Rome! was zjjn leuze.
Maar deze afrekening is voor Rome voor
treffelijk uitgevallen en dwingt Masaryk tot
de. erkenning, dat de historische ontwikke
ling het Katholicisme in het gelijk stelt.
die zi
OOSTER-BLOKKBR.
Zo. half acht de Vroegmis, half 16 Hoog
mis, 2 uur Vespera.
lederen dag kwart over 8 de H. Mis.
WESTER BLOKKER.
Zo. 7 uur de Vroegmis, half 10 de Hoog
mis, des middags
In de week de
en half negen.
Do. avond om 7 uur Lof.
Za. van 48 uur biechthooren.
WOGNUM.
lederen Zondag om half acht de Vroegmis
om half 10 de Hoogmis en om twee uur de
Vespers.
Za. van half 84 en van 5—7 uur ge
legenheid om te biechten.
H. N1COLAA8.
Prins Hendrikkade.
Om 7 aar, halt 9 en 12 uur de stille H. H.
uiissen, en 10 uur de Hoogmis.
PAROCHIEKERK VAN O. L. Vr.
ONBEVLEKT ONTVANGEN
De Posthoorn, Haarlemmerstraat bjj
de Eenboornsluia.
De H. fl. Missen half 7, half 8, 9,12 inr en
half 11 de Hoogmis.
Overige dagen om 7 uur fL Mis in de
,kloostentapel en kwart over 8 H. Mis in de
parochiekerk.
Bpaarndammerstraat.
Zo. de H. H. Missen om 5, 7, naif 9 en 12
uren. Om 10 uur Hoogmis.
maar in *t geheel niet, dat me* er niet in
komt.
Op slot van rekening moet men toch
in ’t leven bljjven.
.Neen, op slot van rekening moet me®
sterven.
't Was hard werk, waar Jezus die twaalf
apostelen mee belast had, in ’t eigen laad
en daarbuiten, aan vrienden en vreemden,
aan Joden en heidenen te gaan zeggen, dat
Jezus God was, dat Hjj verreien was en zjj
zelf Hem gezien hadden, dat iedereen moest
gedoopt worden en leven gelijk Jezus het
wilde in vriendschap met god en de men-
sohen.
Als zjj geleerd of rijk geweest waren, dan
had dat gemakkeljjker gegaan. Want als
ge geleerd zjjt, kunt ge praten; en als ge
rijk zjjt, luisteren de lieden gewillig naar u.
Maar zjj!.... De meesten hadden pas
over eepige maanden hun vischnetten vol
wier en schelpen in hun boot laten liggen;
een paar hadden hun ploeg op den hoek
van het veld in de voor latch steken en hun
os uitgespannen; één had in het ontvangers-
huisje naast de baan zjjn rekenboek toe
geslagen en de sleutels van de kast afge-
geven
Sinds tien dagen zitten ze daar nu bjjeen,
en praten over 't gebod van Jezus: „Gaat
en onderwijst”.... Gaat maar, en ge durft
niet!.... Waut de raenscben zullen hen
vierkant uitlacben, de Joden met steenen
naar hun hoofd gooien, de heidenen in Jen
vreemde hen minstens bont en blauw slaan
of doodbeulen: dat is immers vechtachtig
volk.
Maar al met eens, op Sinxendag 'in den
morgen, daar huilt de wind dat het huis er
van davert. Tongen van vuur flikkeren
boven hun hoofden; ze worden iets gewaar
in hun binnenste, alsof ’t Onderste boven
gezet wordt. Ze hooren geloop buiten op
straat, en geroep en gewoel; ze trekken het
venster open, gaan allen samen op het bal
kon staan, en van daar af spreekt Petrus bet
volk toe. De straat ziet zwart en wemelt
van koppen. Maar loofstil is het, als Petrus
zegt: „Bekeert u en late ieder uwer zich
doouen in den naam van Jezus Chris
tus!.
Eu ongeveer drie duizend man lieten zich
dien .(lag döopen.
Dat had" de heilige Geest gedaan; de hei-
lige~Geesi had aan de Apostelen wjjsheid en
kracht geschonken.'
Eit dat doet diezelfde Geest nog, den dag
van Yandaaat.
TWEEDEN ZONDAG NA PINKSTER.
Epistel uit den eersten brief van den
H. apostel Joannes; III, 1318.
Welbeminden, verwondert u niet, als de
wereld u haat. Wjj weten, dat wjj van den
dood tot het leven overgebracht zjjn, omdat
wjj de broeders beminnen. Die niet bemint,
bljjft in den dood. Al, wie zjjnen broeder
haat, is een doodslager. En gjj weet, dat
geen doodslager het eeuwig leven in zich
behoude. De liefde Gods kennen wjj hier
aan, dat Hjj Zjjn leven voor ons gegeven
heeft; wij moeten dan ook ons leven voor
onze broeders geven. Die het goed van deze
wereld heeft, en zjjnen broeder ziet gebrek
Ijjden, en zjjn hart voor hem sluit, hoe bljjft
de liefde Gods in hem? Mijne kinderen, la
ten wjj beminnen, niet met woorden, noch
met de tong, maar met de daad en met
waarheid.
Evangelie volgens den H. Lucas;
XIV, 16—24.
In dien tijde zeide Jesus aan de phari-
seën deze gelijkenis: Een zeker man rechte
een groot avondmaal aan, en hjj noode ve
le gasten. En op het uur van het avond
maal, zond hjj zjjnen knecht, om den ge-
nooden te zeggen, dat zjj zouden komen,
wjjl nu alles bereid was. En allen begonnen
zjj te gelijk zich te verechoonen. De eerste
zeide hem: Ik heb een landgoed gekocht,
en ik moet noodig uitgaan, en het bezien;
ik bid u, verschoon mjj. En de tweede zei
de: Ik heb vjjf paar ossen gekocht, en ik
ga ze beproeven; ik bid u, verschoon mjj.
En de ander zeide: Ik heb eene vrouw ge
trouwd, en daarom kan ik niet komen. En
de knecht keerde terug, en boodschapte dit
zjjnen heer. De vader des huisgezins werd
toen vergramd, en zeid» aan zjjnen knecht:
Ga spoedig naar de straten en wjjken der
stad, en breng de armen, en gebrekkeljjken,
en blinden, en kreupelen hier binnen. En
de knecht zeide: Heer, het is gedaan, gelqk
KÜ bevolen hebt, en daar is nog plaats. En
de heer zeide tot den knecht: Ga naar de
wegen en paden, en dwing ze binnen te ko
men, opdat mjjn huis vol worde; want ik
zeg u, dat niemand van die mannen, die
genood zijn, mjjn avondmaal zal smaken.
T KALF (ZAANDAM).
Zo. half 8 Vroegmis, 10 uur Hoogmis, 2
uur Katech., 3 uur Lof met feest-predicatie.
Di, Wo., en Do. om 7 uur Lof.
Vr. Feestdag a
8 uur gez. H. Mi
per; voor Jan, Geertje en Trien Laan.
Wo. half 8 tot zekere intentie, Divera
Koopman en overl. fam.
Do. half 8 voor Mietje Opgang, Cornelia
Loos en overl. fam. Na de H. Mis en 's mid
dags van 38 uur gelegenheid om te biech
ten.
Vr. 7 uur voor overl. fam. Welving
Schouten; 8 uur voor Jan Kuiper en Antje
Schipper; 7 uur plechtig Lof en predikatie.
Za. half 8 voor Simon Brandsen en Pieter-
tje Laan, Anna Huisman; van 57 uur gele
genheid om te biechten.
Zo. 7 uur voor P. Kuiper en A. Meester;
half 10 voor de parochie. Collecte voor de
kerk.
kamer in de kazei
Xie gaat er mor;
verschoten danig;
schuchter.... „K
Zondag als ge thuis waart. Niet bang zijn
jongen!” ,,’k0a,uok mee”, zei Piet.
„En gjj daar?.en gij.Ze zouden op
den Juur allemaal gegaan zjjn.
Maar ééne, een magere, bleeke Brusselaar,
schoot njjdig in 'nen lach: Heel zeeverecr!”
Dat was te veel gezegd: „Uwen mond hou
den, kameraad! Ieder doet wat hjj wil!.
De Brusseleer gaf niet af: ,.Begjjn!”
Nu schoot het omhoog. Over ’t bed weg
sprong hjj naar den Brusselaar toe. Die ging
achteruit en gooide met ’nen schoen.
Maar hjj pakte hem bjj zjjn borat, legde
hem ruggelings op den vloer tusschen de béd
den, en knutste hem eens duchtig op de plan
ken.
Sindsdien is er nooit meer gelachen, en
gaan al de jongens ’s Zondags naar de Mis.
Dit jaar hebben ze hunnen Paschen gehou
den, allemaal. Qok de magere Brusselaar! Die
is zjjn vriend géwordén. Hij "heeft hem eeret
de gebeden upuleuw aangeleerd en is dan
met hem bjj den aalmoezenier gegaan.
De feest werkt voort
1
Dat was jaarin, jaaruit, dezelfde gang ge
weest: op de zes Hoogdagen in ’t jaar, en op
eiken eersten Zondag van de maand, trok zjj
met zeven van haar acht kinderen naar de
vroegmis, en allemaal te Communie.
Vader met de oudste dochter bleven tiiuis
om de koffie op te schenken, en spoedden
daarna naar de tweede Mis.
Tegen de Hoogdagen bakte zjj dan lekker
brood, krentenbrood of kramik, met eieren
en boter in; na den noen werd een dikke kof
fie gezet, en bleven al de kinderen thuis. Dat
waren verzetteljjke dagen.
Nu zjjn zjj getrouwd, allemaal, en hebben
kinderen. Maar op de, zes Hoogdagen komen
zjj 's namiddags bjj Grootmoeder, juist geljjk
in hun jongen tijd. Behalve dat zjj al hun
kinderen meebrengen. Dan is het huis zeó
vol als een kerk, dan worden al de tafels
tegeneen geschoven en dan wordt er gesna
terd en gekweten! en gelachen.
Grootmoeder heeft weer van dat lekker
taxxi gebakken, dat altijd beter smaakt dan
thuis, en een dikke koffie opgeschonken.
En als de twee kleinsten luidop den Vader
ons en den Wees gegroet gelezen hebben,
loert Grootmoeder vriéndelijk rond over de
tafels, eer zjj aan 't eten mogen gaan: „Wie
is er dezen morgen te Communie geweest?
en wie niet?"
De grooten steken hun vinger op, en de
kleintjes kjjken knorrig in hun kom: „Ik mag
nog niet!”
Dit jaar, op Sinxen, zjjn er al zes en veer
tig vingers omhoog gegaan.
De heilige Geest werkt nog, den dag van
vandaag.
TH. v. TIGGELEN.
ling het Katholicisme in het geljjk stelt. f -7-1. -r -
geestelijke fotografie van den president,^ jscKenen dle.xe gezien heeft
;iin volfelinsen in de hand houden en r ---
BANKIERS-SOCIAL1SME.
In de „Action francaise", aldus „de Nieuwe
Eeuw” schrjjft Valois een artikel naar aan
leiding van Herriot’s gezgde: bankier’s Chris
tendom. Valois wijst er op, hoe de katholieke
sociale school, gesticht naar de leer an la
Tour du Pin, een reactie was tegen de geld
macht. De sociale taak van de Kerk
schrqft V aio is is altijd geweest en is 1
nog: den arbeid te beschermen tegen den ka
pitalist. De Kerk geeft den bankier een
plaats ten dienste van den arbeid en het zjjn
juist de vyanden van de Kerk, die de c *er-
heersching van het kapitaal hebben gewild
en gepropageerd. Omgekeerd hebben s«j< da
de bankiers de Kerk bestreden. De liberale
bewegin- van 1830 vond haar krachtigïten
steun in Laffitie, die er de regeering van bet
geld in zag. Het liberalisme van de Juli-re-
geering werd gesteund door Rotschild; de de
mocratische. beweging onder het Tweede Kei-
zerrjjk werd behe^-rsoht door de Joodsche
haute finance. De derde republiek werd even-
zoo door de Joodsche banken begunstigd.
Het anti-clericalisme en het socialisme wer-
aangewakkerd door de Pereira’s, die
den
met twaalf Joodsche bankiers de „Lanterne
„Humanité” opriohtten en verspreid-
OM BIJ TE WEENEN.
Van al de verwoestingen, die het Bolsj rvis-
mc heeft aangericht, is deze, welke zjj te
weeggebracht heeft in de kinderziel, wel de
ergste. Het Bolsjewisme heeft de Russische
kinderen overgeleverd aan de ergv..,<ste
ontucht en in hun hart alle geloof gel>od
en meteen alle ideaal en alle edel gevoel.
Eerbied en ontzag voor de ouders, iets
•wat nochtans bjj de wildste volksstam nen
bestaat, kennen die jeugdige slachtoffers t n
het Bolsjewisme niet meer. De huisg '.in
nen zjjn immers gesplitst in twee groepen
namelijk de oude en ouderwetsche ouiers
en de jonge krachtige goddeloozen van ae
toekomst.
„Wjj, de jonge goddeloozen”, schrijven de
pioniers van de Khamovuiki-club te Mos
kou, voeren actief oorlog tegen onze gods
dienstige ouders. „Wjj,” zeggen de leerlingen
der lagere school, .begrjjpen, wat het zeggen
wil, pioniers te zjjn, kerels, die noch in God,
noch in den duivel gelooven en geen krui
sen dragen. Wjj zouden ons bij hen willen
aansluiten.”
De „Iswestia” gaat er groot op, dat de
pioniersbeweging et n mililoen leden u>lt,
van wie honderd per honderd a'heist is.
Nog vjjf milli >cu andere kinderen, leerlingen
dér lagere sehuol, worden langzaam aan
eveneens in dezs'beweging getrokken. Vau
al bet communistisch vergif, dat lichaam en
zitl vtn het P.ussische volk bederft, is niets
popa^audar t
zoo doodeljjk