van het
il
„Noord-Hollandsch Dagblad”
PROGRAMMA’S
Tweede Blad.
Wo 27
Vrijdag 17 Juli 1325
DRUKKERIJ „ONS BLAD”.
ff
KERK EN SCHOOU
ROOSTER
DER RETRAITEN.
I
MODELBOEK TER INZAGE
1
Voor het heiligdom van -
Eerherstel.
Tafereelen uit het
Evangelie.
OVE»^^ DAJAKS.
OFFICIEEL KERKBERICHT
4
d€«
F
Alkmaar.*
Hofplein
brandendei
25.—
laaf lijn, doch koning?
knaging van den spijt, doch
itebetrachting?
2.50
3.-
100.—
A
in. Maar Jesus
jh gezag. Zijn
Ge wilt niet omlaag, doch gestadig om
hoog?
Ge wilt niet de onrust en de wanorde, doch
vrede en de regelmaat in uw zieleleven?
Ge wilt niet slaaf zijn, doch koning?
Ge wilt niet de knaging van den spijt, doch
den lof der plichtsbetrachting?
Ge wilt het hoogste geluk bier en in alle
eeuwigheid?
Blijf dan vast aan den wijnstok.
Blijf dan één met Jesus.
Wees ’n jongen der veelvuldige heilige
Communie.
ROOSTER DER RETRAITEN
te Noordwjjkerhout.
voor mannen in het Sint Clemenshuis
1821 Juli Dr. Nuyensclub, Den Haag, 6.50
P. Redemptorist.
2326 Juli Patronaten uit Haarlem 6.50,
P. CarmelieL
24 Aug. Heeren Onderwijzers 10.P.
Augustijn.
811 Aug. Patronaat uit Den Haag f 6.50,
P. Dominicaan.
1518 Aug. St. Rita Club, Amsterdam, 10
P. Capucjjn.
2023 Aug. Retr. Fonds St. Ignatius Den
DE WIJNSTOK DE RANKEN.
Wat niet met de wijnstok verbonden blijft,
«verdort.
't Kan
voor vrouwen in „De Thabor” t
te Rotterdam.
1821 Juli Ongehuwde leden der H. Fami
lie Par. O. L. Vr. Hemelvaart, Leiden eju
volt 6.50 P. Dominicaan.
2225 Juli Ongehuwde leden Maria-Congr.
Paz. H. Bonifacius en Par. H. Maria Mag
dalena, Amsterdam 6.50, P. Redempto
rist
2730 Juli Ongeh. Leden v. d. Ka th. Garde,
den Haag, 6.50, P.
36 Aug. Dames Onderwijzeressen f 10.
P. Carmeliet
710 Aug. Dames Ziekenverpleegsters 10.-
P. Augustijn.
1720 Aug. Meisjes gewonen stand 6.50,
2326 Aug. Leden van de 3de Orde v. St
Dominicus 10.P. Dominicaan.
2629 Aug. Jonge dames middenstand, f 10
P. Franciscaan.
14 Sept Patronaatsmeisjes uit Haarlem,
6.50, P. Augustijn.
7— 10 Sept Meisjes leden v. d. Euch. Bond
e.a. deeln. JJ.50, P. Augustijn.
1417 Sept. Meisjes uit Poeldijk en andere
deelneemsters 6.50, P. Capucjjn.
2124 Sept Jonge dames middenstand, f 10
P. Jezuiët
30 Sept3 Oct Gehuwde leden v. d. Kath.
Garde, den Haag 6.50, P. v. d. H. H.
Harten.
58 Oct Patr^hf^eiajes uit Beverwijk
6.50, P.
18— 21 Oct Ongeh. fëöen der Maria ver. Loos-
duinen en andere deelneemsters 6.50,
P. Capnqjjn.
21—24 Oct Meisjes gewonen stand 6.50,
P. CarmelieL
2629 Oct Gehuwde leden v. d. Kath. Garde
den Haag f 6.50, P. 4. H.H. Harten.
25 Nov. Gehuwden gewonen stand 6.50
Pater.
811 N.ov. Meisjes gewonen stand 6.50
P. v. d. H.H. Harten.
1114 Nov. Jonge dames middenstand 10
P. Redemptorist
1720 Nov. Gehuwden middenstand 10,
P. Dominicaan.
2326 Nov. Gehuwden gewonen stand 6.50
P. Franciscaan.
30 Nov.3 Dec. Gehuwden gewonen stand
6.50, P. Carmeliet
8—11 Dec. Jonge dames middenstand 10
P. Franciscaan,
1316 Dec. Jonge dames deftigen stand 15
P. Jezuiet.
2023 D<*c. Meisjes gewonen stand 6.50,
P. Dominicaan.
2831 Dec. Jonge dames middenstand 10,
P. Carmeliet
VREDE.
Daar moet veel strjjds gestreden zijn,
Veel kruis en leeds geleden zijn,
Daar moeten heil’ge zeden zijn,
Een nauwe weg betreden zyn
En veel gebeds gebeden zyn,
Zoolang wij hier beneden zjjn;
Zoo zal ’t hierna in vreden zjjn.
Camphuysen.
■zond ver-
i ikheid in
Dat verstandig; ’inzicht''*'is at mods-
Telefoon 433 «n 633.
Haag 6.50, P. Franciscaan.
2528 Aug. Gehuwden en Ongeh. v. d. gew,
stand 6.50, P. H.H. Harten.
81 Aug.3 Sept Heeren van den Midden-
stand 10.P. Redemptorist
5—8 Sept St Ignatius O!ub Amsterdam
6.50. P. Carmeliet
1215 Sept St. Imatios Cttb Amsterdam,
1 6.50, P. Capucjjn.
21— 24 Sept Leden van de R. K. Studen
ten Unie, f 10.
2629 Sept Aanstaande Recruten 6 50
P. Franciscaan.
86 Oct Heeren Leden van den L. T. B.
10.P. Dominicaan.
10—13 Oct R K. Volksbond, AM. Delft
6.50, P. Augustijn.
1720 Oct R. K. Bond van P. T. T. Perso
neel „St Jan”, Leiden en Omstreken e.a_
6.50, P. Carmeliet
2225 Oct Gehuwden en Ongeh. v. d. gew.
stand, 6.50, P. Redemptorist
27— 30 Oct R. K. Politiebond „St Mk>ha«"
6.50, P. Capucjjn.
3—6 Nov. Studenten St Ignatius Coll. Am
sterdam f 10.P. Jezuïet
912 Nov. Patronaten uit het Westland
6.50, P. Franciscaan.
16- 19 Nov. Studenten St'Willibr. OolL Kat
wijk 10.P. Jezuiet
21—24 Nov. Geh. en Ongeh. uit Naaklwjjk
e.a. 6.50, P. Carmeliet
28 Nov.1 Dec. R. K. Volksbond, Bisdom
Haarlem, 6.50, P. H. H. Harten.
36 Dec. Parochie Volendam 6.50, P. Au
gustijn.
811 Dec. Patronaat uit Noordwjjk 'f 6.60,
P. Dominicaan.
1720 Dec. Gehuwden van den gew. stand
6.50, P. Capucjjn.
23— 26 Dec. Ongehuwden van. den gew. stand
6.50 P. Franciscaan.
12—15 Dec. Parochie Volendam, 10.— P.
Redemptorist
3e Lijst onder bescherming van den
H. Joseph. k
Vorig bedrag f2272.96
Van een onzer Zelatrioen:
En zou het niet even verstandig ziin.
den wéren godsdienst te aanvaarden
en te volgen f
2. Och, mij zijn alle godsdiensten
gelijk!
Kan best zijn want ge vergelijkt
ze niet eens, en bedoelt dus: ze zijn
me alle onverschillig! -
Doch, is hét we! verstandig, zoo te
spreken?
Zou Het God zelf ook onverschiMig
zijn, hoe het schepsel Hem dient?
Kan dat schensri maar doen en laten
wat hii zelf-wil?
Ot zóu God niet verlangen dat het
schepsel Zijn, wil volbrengt, Zijn waar
heid aanvaardt, gelijk Hij die geopen
baard heeft?
3. Ia maa.r. d*r ziin zooveel gods
diensten!
’t Is zoo!
Doch één slechts kan de ware gods
dienst ziin.
En is het nu wel verstandig, niet de
moeite te willen doen, na te gaan wélke
de ware godsdienst is?
Laat dat zijn! Maar hóe vind ik den
waren'godsdienst? Ze zeggen allemaal,
dat ze den waren godsdienst bezitten-
Zéggen ja.! Maar ook bewijzen?,
Let eens goed op, hoe eigenlijk al
leen de katholieke kerk ..bewijst”, ter
wijl de anderen alleen maar „beweren”
dat zij den waren godsdienst bezitten
En, zoolang j>ew.iizen duizendmaal
meer beteekent dan beweren, zeg ik
maar: blijft katholiek als ge 't zift,
en wordt het, als ge 't nog niet zift
HET OPTREDEN VAN DEN NIEUWEN
PROFEET.
H.
En nadat Hij veertig dagen en veertig
■■achten had gevast, voelde Hjj honger. En de
bekoorder naderde Hem.
Later heeft Jesus die bekoring aan zijn
vrienden verhaald. Hjj alleen wist wat er om
gegaan was. Wjj moeten ze dus opnemen ge-
■ijk ze beschreven staat, als een getuigenis
uit Jesus’ mond.
De duivel moet achterdochtig geworden
*jjn bjj het doopsel. De stem uit den hemel,
die Jesus begroette als Gods welbeminden
Zoon, deed hem vermoeden dat Jeeus de Mes
sias kon zjjn ^oor God geroepen. Over Jesus
Godheid wist de verleider niets, anders zou
hjj zjjn stout stuk niet aangedurfd hebben.
HJJ meende enkel dat Jesus de Missias kon
tyn uit Davids geslacht, zooals de Joden
nen verwachtten, toegerust met bovenna-
luurtjjke begaafdheden, maar ten slotte een
mensch.
Om dien uitverkorene te verlagen en van
brengen, moest hjj Hem
Mvolgen, Üenl“g dW Vab°he MeöaW88en doen
Midden onder u staat hjj dien gjj niet kent.”
Nu ziet hjj Jesus tot zich komen en zegt
tot zjjn leerlingen en omstanders: „Zie het
Ijim Gods, dat de zonde der wereld weg
neemt. Deze is het, van wien ik zeide: Na
mij komt een Man die mjj vóórgekomen is,
wjjl Hjj eerder was dan ik. Ook ik kende Hem
niet, maar opdat Hjj aan Israël zou openbaar
worden, daarom kwam ik en doopte in wa
ter.
„Aanschouwd heb ik den Geest die als 'n
duif uit den hemel nederdaalde en op Hem
rustte. Ook ik kende Hem niet, maar die mjj
zond om in water te doopen, die zeide mjj:
Op wien gjj den Geest ziet nederdalen en op
Hem rusten, Hjj is bet die* <|oopt in den Hei
ligen Geest. En ik heb gezien en heb getuigd
dat Hjj de Zoon Gods is”
Daags daarna wederom stond Joannes
daar met twee zjjner leerlingen.
En met den blik op Jesus die voorbjjging,
zeide hjj: „Zie het Urn Gods.”
En de twee leerlingen hoorden hem spre
ken en gingen Jesus achterna.
Doch Jesus keert zich om en ziet hen ach
teropkomen en zegt hun: „Wat zoekt ge?**
Zij nu zeiden Hem: „Rabbi waar houdt Ge
verbljjf?’’ Hjj zegt hun: „Komt zien.” z z
Ze kwamen zien waar Hjj verbljjf hield,
en bleven dien dag bjj Hem. Het was omtrent
het tiende uur, omtrent vier uur *s namiddags.
Audrey nu,de broeder van .Simon Peuw,
was één van <m twee: de. andere was weineg
voorhof neersprong, zou het verblufte volk
Hem gewis als Messias inhalen.
Doch Jesus zou zjjn wonderbare macht en
kel aanwenden om aan lidenden goed te
doen, nooit uit pralerij of vermetelheid. Daar
aan lieten de gelukzoekers en valsche Mes-
siassen zich kennen. Hjj antwoordde hem
dan: „Er staat ook geschreven: Gjj zult den
heer uwen God niet beproeven.”
Wederom nam de duivel Hem met zich naar
een zeer hoogen berg, en toonde Hem alle
koninkrijken der wereld en hun heerlijkheid
in één oogenblik tjjds. En hjj zeide: „Dit al
les zal ik U geven, indien Gjj neervalt en mjj
aanbidt”. Dat moest de zwaarste bekoring
zjjn voor een aardschen Messias. Van uit Pa
lestina moest hjj al de koninkrijken der we
reld voor zich doen neerbuigen
wil geen koninkrijk of aardscl
rjjk zal enkel geestelijk zjjn.
Toen zeide Jesus: „Ga heen, Satan, want
daar staat geschreven: Gjj zult den Heer
uwen God aanbidden en Hem alleen dienen.”
Daarmede beeft Jesus de hoofdljjnen van
tinne des tem zjjn werk aangegeven: Hjj zal optreden zon
der eigenbaat, voorbjj gaan al weldoende, en
een louter geestelijk ryk stichten.
En toen verliet Hem de duivel, en de, En
gelen naderden en dienden Hem.
Joannes doopte nu te Bethania over de Jor-
daan.. Daar ging Jesus naartoe. Daags te vo
ren juist had Joannes voor do afgezanten der
Farizeën getuigd: „Niet Ik bén de Messias.
Joannes, een zoon van Zebedeus, den vis-
scher uit Bethsaïda.
Met die twee leerlingen trok Jesus de Jor-
daanvlakte uit, naar het hoogland van Judea.
Vele Judeërs hadden reeds Joannes zeil
gehoord en waren gedoopt Anderen hadden
hooren vertellen over dien kloeken man, en
dat de Messias nabjj was.
Bjj den aschboop tegen de dorpje»
waar de werkloozen heel den dag neergo-
hurkt gezeten hebben, blijft Jesus staan»
„Bekeert u, want het rjjk der hemelen is
nabjj gekomen”. Landlieden komen terug
van den akker en werklieden uit de wijngaar
den; herders drjjven hun schapen naar den
stal. Zjj staan en luisteren. Dat is dezelfde
roep, die hun vrienden en buren bjj de Jor-
daan geboord hebben
„Bekeert u, doet boete en laat u doopen."
De menschen luisteren, en slaan op bun borst
de twee leerlingen leiden hen den heuvel
af, naar de bron en doopen daar de boete
lingen, juist geljjk zjj bjj Joannes deden.
Maar Jesus sprak niet, geljjk Joannes, over
een Grootere die komen zou.
De dorpelingen aanzagen Hem evenwel ale
een medewerker vin Joannes. De roep over.
Jeua zakte weldra naar de Jordaanvlakte af,
geljjk de roep over Joannes vroeger het hoog
land opgeklommen waa,
LEER ANTWOORDEN!
J- niet tegen den godsdienst!
x n voor den godsdienst
nat in pr niet tégjen bent 1
Toch deed je verstandiger er vóór
te zijn.
^ant het eerste wat het gje:
stand inziet is z*n afhankelij
wezen en werken van God.
dienst
GELD.
Weet, dat het geld u een heerlyke vriend is,
Als het gewonnen en eerljjk verdiend is!
Weet, dat het geld u em last van een gast is,
Ah het met nehrapen getast e*.gekast is!
Weet, dat het geld u een vloek op het
hoofd is,
Als *t met geweld of met woeker geroofd is!
Jan Fergunt
j
UIT DE UILEN-COLLECTIE VAN
„STAAT ra KERK”.
Het beruchte weekblaadje „Staat en Kerk”,
officieel orgaan van de Hervormde Gerefor
meerde Staatspartij, Onder reoactie van een
serie predikanten naar den stjjl van den be
kenden Amsterdamscben ds. Gravemeyer is
een nieuwe rubriek begonnen „Den Room-
schen Uylen-Spiegel!”
De „Uylen” zjjn wjj Katholieken en „Staat
en Kerk" zal ons den spiegel voorhouden.
De redactie heeft we! niet veel hoop, dat
het veel zal baten, want hoe meer licht men
den Uilen bjj brengt, des te minder zjj ge
woonlijk zien. Er is immers een oud spreek
woord:
„Wat baat den Uyl de keers of bril
„Wanneer het beest niet sien en wil”.
„Er zjjn”, zegt het blad verscheidene ge
slachten en soorten van Uilen, daar zjjn kerk
uilen, rauts-uHen, steen-uilen, boom-uilen,
grient-uilen; aizoo zjjn er ook vele verschei
dene Orden van Monniken, enkele er van zjjn
Augustijnen, Benedictijnen, Trappisten enz.,
te veel om op te noemen.
Zjj hebben allemaal een gemeenschappeljj-
ken naam, n.L Monniken, geljjk als de ver
schillende soorten van uilen een gemeen-
schappeljjken naam hebben van Uilen.
De steen-uil dient hier echter in ’t bijzon
der even aangehaald te worden, omdat bin
nen Rome de allergrootste vogel uit de ge-
heele vlucht ook Petrus heet- en Petrus be
teekent, zooals men weet, steen, alzoo, dat
men daarop de kerk wilde bouv.en.”
iff bedrag!
Zelatrioen
voor het vaandel v. h. H. Hart 0.50
id v. i intronisatie 2.50
WitnmenUm, v. ty. altaar 1»
N. N. te Wimmemun, v. h, altaar 1«
,vi d. kerk X—
half-iaar-
..De Dajak&^ff^ gekke lui,” zeide
mii eens ’n Chinees, die al veel >JreJ1
in de binnenlanden van Borneo verbleef
„ze hebben drie hartstochten, waarvoor
alles moet zwichtenden hartstocht voor
den drank, den hartstocht voor hanen-
gievechten. den hartstocht voor het vis-
schen.” Ik zou er gaarne nog 'n vierde
bii noemen, nl- den hartstocht voor het
dobbelen. Daarmede hebben wit ook
de grootste en hoofdmoeilijkheden ge
noemd, om de volwassen Dajaks te
bekeeren en tevens de grootste geva
ren voor onze nieuwbekeerden om weer
in Hun oude heidensche gebruiken te
hervallen. De strijd tegen deze harts
tochten is daarom een eerste maar
moeilijke taak voor de missionarissen.
De hartstochten voor den drank, de ha
nengevechten en het dobbelen moet hii
trachten uit te roeien en die voor het
visschen moet hii inzooverje zien te
bestrijden, dat ze met op den Zondag
op .vischvangst uitvaren.
Geen feest, geen onderneming van
eenige beteekenis is er voor de Dajaks
denkbaar, of er moet bii gegeten en
vooral veel bii gedronken worden Be
halve de gewone rijstschotel wordt bij
zoo’n feest een fijnere schotel, „kwe”,
klaargemaakt Voor deze fijnere portie
en voor het bereiden van den feest-
drank, „toewak” geheeten, zondert de
Dajak steeds een vrii groot gedeelte van
zijn rijstveld af, om daarop een meer
zoetachtig soort van rijst, „poeloet” ge
naamd, te telen. De „poeloet” wordt
half gaar gekookt en daarna met een
gistpoeder .voor de hoofdzaak bestaande
uit sap .van suikerriet, kokosnoot, ka
neel. notemuskaat en „tjabé diana” (iets
als Spaansche peper) bestrooid. Dit poe
der wordt met de „poeloet” vermengd
en dan laat men het gisten. Na een
paar dagen neemt bet geheel een zoe
ten likeur»maak aan. Wil men „toewak”
bereiden, dan wordt het mengsel in een
„tempajan” (een soort KeuJsche pot)
gedaan en na eenige dagen gerist te
hebben, pjtgeperst; de oamk, die zoo
ontstaat die bii de Kantoek-Dajaks
zoet bii de Soehaid-Dajaks zuur is
is nr eenige dagen Haar en vrij sterk
en koppig. Het feest kan beginnen.
Bii de drinkpartij legt men een blad
van een boom, met asch bestrooid, on
der een „tempajan”; volgens zeggen
der Dajaks wordt men door het drin
ken van dezen toewak niet dronken
Boven een anderen „tempajan” zwaait
men onder het tellen van 1 tot 7 een
brandenden bloemtak van den pinang»
boom en doopt hem vervolgens in den
„tempajan”. die vol ..toewal?’ is, waar
van men dan wél dronken wordt, dit
laatste is dan oök meestal het geval
Zulke feesten met drinkpartijen ko
men dikwijls en herhaaMefijk voor en
ze weten al heel gemakkelijk een ge
legenheid te vinden om te feesten.
Vroeger was het, vooral een groot
leest, wanneer men van ’n sneltocht het
hoofd van een of ander vijand had mee
gebracht Dan kon het feest dagen duren
en scheen er hiina geen eind aan te
komen. I
Verder drinkt de Dapdr ook, wan
neer zijn kind voor den eersten keer
in de rivier wordt gebaad, wanneer voor
bet eerst de haren van zijn lieveling
worden geknipt. Hii drinkt wanneer
zijn jongen or dochter de tanden wor
den afgevijld: een eigenaardig gebruik,
dat plaats heeft wanneer hij of zij den
huwbaren leeftijd intreedt. Natuurlijk
drinkt een Dajak ook bii gelegenheid
van zijn huwelijk. Hi< drinkt wanneer
hn een slechten droom heeft gehad, om
er de kwade gevolgen van weg te ne
men; hii drinkt, wanneer hij het- on-
giunstig.gezang der vogelen heeft bekiis-
!erd, om de booee geesten weer gun-
2.50
2.50
van actie i 13.
Winunenum, voor de kerk 3.
1.—
i I
wel *n beetje nabloeien, doch
vruchUlragen niet.
*t Kan nog *n tijdje groen bljjven, doch
dan wordt het dor, stérft.
'n Jongen, die Jesas loslaat, kan voor bet
uiterljjke nog wel 'n poosje net schjjnen, doch
de doodeljjke ontbinding is al ingetreden.
Het zielenleven, dat verder groeien wü op
eigen kracht zal meer en meer doen zien,
hoe het bovennatuurlijk leven mankeert.
De drang omlaag wint het meer en meer
van de neiging omhoog.
Afgljjden van den eenen afgrond in de vol
gendezoo. vergaat bet iederen jongen,
die Jesus loslaat
Die wendden hun macht meer aan tot
eigenbaat dan tot het volksbelang, en maak
ten goede sier.
Die wilden hun aanhangers verbluffen met
goocheltoeren en kunstenaarsstreken: zjj zou
den de oude tempelvaten uit den berg Gari-
zirn opgraven, het water der Jordaau klie
ven, de muren van Jerusalem doen invallen.
Die zetten van meet af de koningskroon
op, zooals Judas in Galilea, Simon in Perea
Athrongees in Judea.
De bekoorder zeide: „Indien gjj Gods Zoon
*Ijt, zeg dan dat deze steenen brood wor
den.” Maar bjj antwoordde: „Niet van brood
alleen leeft de mensch, maar van alle woord
dat komt uit den mond Gods.” Want 'n echte
Godsgezant is belangloos, hjj wendt de gaven
Gods nooit aan tot eigenbelang, zelfs al is
het rechtmatig, Daardoor zou hjj die gaven
verlagen en onteeren. Hjj laat het aan God
over in zjjnen nood te voorzien. Die kan hem
doen leven van brood, ja, maar ook door an
dere middelen.
Toen voerde de duivel Hem naar de hei-
iigö stad en plaatste Hem op de lcI„
pels. En hy zeide: „Indien Gjj Gods Zoon zjjt
werp U dan naar beneden. Want daar staat
geschreven: Zjjn Engelen zal Hjj aangaande
een bevel geven; én zjj zullen U op do
^d»n dragen, omdat gjj uwen voet niet
zoudt sfooten aan do steenen.” Dat was een
vermetel waagstuk. Als Jesus van af een
tempeltoren op den marmeren vloer van het
Maria voor een zalifijen dood
N. N., Egrmondermeer, volgens
belofte
N. N., Lgmondenneer, op
hoop van zegen
N. N., Egmonuermeer
N. N., Egmondermeer
Comité van actie
N. N., *W UIUUUU41U, VLMZB w w_
N. N. voor het nieuwe altaar
N. N. ter eere v. d. H. Marg.
Maria V. h. vaandel v. *t H. Hart IQ,
Totaal I f 2452.46
Hieraan is niets toea te voegen, de
cijfers spreken voor zich; gaat zoo
door! I
Ziedaar een staaltje van geestigheid van
dezen nieuwen „Uylen-Spiegel” der gezamen
lijke predikanten van „Staat en Kerk”, aldm
de .Jlsb.”
Voor één ding is de nieuwe Uylen-Spiegel-
schrjjver, naar hjj zegt, beducht, en dat is,
dat hjj niets dan bespottingen en lasteringen
tot arbeidsloon zal ontvangen. Want wie,
zegt lijj. met een bedelaar vecht, wint niets
dan luizen.
Een fjjn heerschap hebben de predikanten
van „Staat en Kerk” binnengehaald."
En dat noemt zich nog „bedienaar
Woords.”
stig voor hem te stemmen; hii drinkt
vóór en naa en onder zijn werk op
het rijstveld; kortom, het moet er al
aardig spannen? wanneer hii geen kans
ziet om zijn passie voor den drank te
bevredigen. I
En wanneer men bedenkt, dat de
drinkgelagen der Daiaks tevens hun
godsdienstige feesten ziin en xdat zii
nooit anders aan godsdienst doem dan
juist wanneer zii drinken, dan zal men
moeten toegeven, dat zij er een bizon-
der soort van godsdienst op yia houden,
maar dat het ook moeilijk is om een
volk daarvan tos te maken en een gods
dienst te doen volgen die zulké sttonge
verplichtingen bevat a's onze Katholieke
godsdienst. En het eenigste geneesmid
del is hier eveneens: a'geheele onthouw
ding! Doch hier ook geldt: „Wie de
ietigd heeft, heeft de toekomst.” Daar
waar de school groeit en bloeit is wel
iets te bereiken. i
Maar hier gevoelt men ook ween
dat èn Bestuur èn Missie moeten samen
werken aan de opheffing van een volle
Als tegen die drinkgewoonten onder
de Dajaks door het Bestuur kalm en
,werd opgetreden, ’t lijdt geen
twirfel. of de Dajak zou een bruikbaar
lid worden van het maatschappelijk
leven en een heelen stap in de bescha-
is het nu bii zulke feesten soms dagen
ving vooruit gaan. Maar hoe treurig
aan één stuk, mannen en vrouwen, jon
gens en meisjes, ja zelfs kinderen in
staat van dronkenschap .te zien.
Met geweld wordt iedereen gedwon
gen om mee te doen, en als men ziin
afkeuring over hun feestvieren laat hoo
ren. krijgt men tot antwoord: „Wat
voor nut heeft het, te komen drinken
en niet dyonken te worden?”
Bidden we voor hen, die gezeten zijn
jn den nacht van het heidendom, opdat
zii mogen komen tot het licht en het
rijk Gods. f
R. lucundus O. M. Cap,
(Kath. Missiën.)
moeilijke taak voor de missionarissen.
■vechten en het dobbelen moet hii
Ter gelegenhei
N. N? te Wimn
N. N. te Wimmenum.
N. N. te Wimmenum,
lijksche bijdrage
N. N. te Wimmenum, uit dank
baarheid
Door onze goede Zelatricen:
üMaandéhjksche bijdrage (2
voor het vaandel v. n. H. Hart 65U
maanden) ter eere v. d. H. Marg.