van het il „Noord-Hollandsch Dagblad” PROGRAMMA’S Tweede Blad. Wo 27 Vrijdag 17 Juli 1325 DRUKKERIJ „ONS BLAD”. ff KERK EN SCHOOU ROOSTER DER RETRAITEN. I MODELBOEK TER INZAGE 1 Voor het heiligdom van - Eerherstel. Tafereelen uit het Evangelie. OVE»^^ DAJAKS. OFFICIEEL KERKBERICHT 4 d€« F Alkmaar.* Hofplein brandendei 25.— laaf lijn, doch koning? knaging van den spijt, doch itebetrachting? 2.50 3.- 100.— A in. Maar Jesus jh gezag. Zijn Ge wilt niet omlaag, doch gestadig om hoog? Ge wilt niet de onrust en de wanorde, doch vrede en de regelmaat in uw zieleleven? Ge wilt niet slaaf zijn, doch koning? Ge wilt niet de knaging van den spijt, doch den lof der plichtsbetrachting? Ge wilt het hoogste geluk bier en in alle eeuwigheid? Blijf dan vast aan den wijnstok. Blijf dan één met Jesus. Wees ’n jongen der veelvuldige heilige Communie. ROOSTER DER RETRAITEN te Noordwjjkerhout. voor mannen in het Sint Clemenshuis 1821 Juli Dr. Nuyensclub, Den Haag, 6.50 P. Redemptorist. 2326 Juli Patronaten uit Haarlem 6.50, P. CarmelieL 24 Aug. Heeren Onderwijzers 10.P. Augustijn. 811 Aug. Patronaat uit Den Haag f 6.50, P. Dominicaan. 1518 Aug. St. Rita Club, Amsterdam, 10 P. Capucjjn. 2023 Aug. Retr. Fonds St. Ignatius Den DE WIJNSTOK DE RANKEN. Wat niet met de wijnstok verbonden blijft, «verdort. 't Kan voor vrouwen in „De Thabor” t te Rotterdam. 1821 Juli Ongehuwde leden der H. Fami lie Par. O. L. Vr. Hemelvaart, Leiden eju volt 6.50 P. Dominicaan. 2225 Juli Ongehuwde leden Maria-Congr. Paz. H. Bonifacius en Par. H. Maria Mag dalena, Amsterdam 6.50, P. Redempto rist 2730 Juli Ongeh. Leden v. d. Ka th. Garde, den Haag, 6.50, P. 36 Aug. Dames Onderwijzeressen f 10. P. Carmeliet 710 Aug. Dames Ziekenverpleegsters 10.- P. Augustijn. 1720 Aug. Meisjes gewonen stand 6.50, 2326 Aug. Leden van de 3de Orde v. St Dominicus 10.P. Dominicaan. 2629 Aug. Jonge dames middenstand, f 10 P. Franciscaan. 14 Sept Patronaatsmeisjes uit Haarlem, 6.50, P. Augustijn. 7— 10 Sept Meisjes leden v. d. Euch. Bond e.a. deeln. JJ.50, P. Augustijn. 1417 Sept. Meisjes uit Poeldijk en andere deelneemsters 6.50, P. Capucjjn. 2124 Sept Jonge dames middenstand, f 10 P. Jezuiët 30 Sept3 Oct Gehuwde leden v. d. Kath. Garde, den Haag 6.50, P. v. d. H. H. Harten. 58 Oct Patr^hf^eiajes uit Beverwijk 6.50, P. 18— 21 Oct Ongeh. fëöen der Maria ver. Loos- duinen en andere deelneemsters 6.50, P. Capnqjjn. 21—24 Oct Meisjes gewonen stand 6.50, P. CarmelieL 2629 Oct Gehuwde leden v. d. Kath. Garde den Haag f 6.50, P. 4. H.H. Harten. 25 Nov. Gehuwden gewonen stand 6.50 Pater. 811 N.ov. Meisjes gewonen stand 6.50 P. v. d. H.H. Harten. 1114 Nov. Jonge dames middenstand 10 P. Redemptorist 1720 Nov. Gehuwden middenstand 10, P. Dominicaan. 2326 Nov. Gehuwden gewonen stand 6.50 P. Franciscaan. 30 Nov.3 Dec. Gehuwden gewonen stand 6.50, P. Carmeliet 8—11 Dec. Jonge dames middenstand 10 P. Franciscaan, 1316 Dec. Jonge dames deftigen stand 15 P. Jezuiet. 2023 D<*c. Meisjes gewonen stand 6.50, P. Dominicaan. 2831 Dec. Jonge dames middenstand 10, P. Carmeliet VREDE. Daar moet veel strjjds gestreden zijn, Veel kruis en leeds geleden zijn, Daar moeten heil’ge zeden zijn, Een nauwe weg betreden zyn En veel gebeds gebeden zyn, Zoolang wij hier beneden zjjn; Zoo zal ’t hierna in vreden zjjn. Camphuysen. ■zond ver- i ikheid in Dat verstandig; ’inzicht''*'is at mods- Telefoon 433 «n 633. Haag 6.50, P. Franciscaan. 2528 Aug. Gehuwden en Ongeh. v. d. gew, stand 6.50, P. H.H. Harten. 81 Aug.3 Sept Heeren van den Midden- stand 10.P. Redemptorist 5—8 Sept St Ignatius O!ub Amsterdam 6.50. P. Carmeliet 1215 Sept St. Imatios Cttb Amsterdam, 1 6.50, P. Capucjjn. 21— 24 Sept Leden van de R. K. Studen ten Unie, f 10. 2629 Sept Aanstaande Recruten 6 50 P. Franciscaan. 86 Oct Heeren Leden van den L. T. B. 10.P. Dominicaan. 10—13 Oct R K. Volksbond, AM. Delft 6.50, P. Augustijn. 1720 Oct R. K. Bond van P. T. T. Perso neel „St Jan”, Leiden en Omstreken e.a_ 6.50, P. Carmeliet 2225 Oct Gehuwden en Ongeh. v. d. gew. stand, 6.50, P. Redemptorist 27— 30 Oct R. K. Politiebond „St Mk>ha«" 6.50, P. Capucjjn. 3—6 Nov. Studenten St Ignatius Coll. Am sterdam f 10.P. Jezuïet 912 Nov. Patronaten uit het Westland 6.50, P. Franciscaan. 16- 19 Nov. Studenten St'Willibr. OolL Kat wijk 10.P. Jezuiet 21—24 Nov. Geh. en Ongeh. uit Naaklwjjk e.a. 6.50, P. Carmeliet 28 Nov.1 Dec. R. K. Volksbond, Bisdom Haarlem, 6.50, P. H. H. Harten. 36 Dec. Parochie Volendam 6.50, P. Au gustijn. 811 Dec. Patronaat uit Noordwjjk 'f 6.60, P. Dominicaan. 1720 Dec. Gehuwden van den gew. stand 6.50, P. Capucjjn. 23— 26 Dec. Ongehuwden van. den gew. stand 6.50 P. Franciscaan. 12—15 Dec. Parochie Volendam, 10.— P. Redemptorist 3e Lijst onder bescherming van den H. Joseph. k Vorig bedrag f2272.96 Van een onzer Zelatrioen: En zou het niet even verstandig ziin. den wéren godsdienst te aanvaarden en te volgen f 2. Och, mij zijn alle godsdiensten gelijk! Kan best zijn want ge vergelijkt ze niet eens, en bedoelt dus: ze zijn me alle onverschillig! - Doch, is hét we! verstandig, zoo te spreken? Zou Het God zelf ook onverschiMig zijn, hoe het schepsel Hem dient? Kan dat schensri maar doen en laten wat hii zelf-wil? Ot zóu God niet verlangen dat het schepsel Zijn, wil volbrengt, Zijn waar heid aanvaardt, gelijk Hij die geopen baard heeft? 3. Ia maa.r. d*r ziin zooveel gods diensten! ’t Is zoo! Doch één slechts kan de ware gods dienst ziin. En is het nu wel verstandig, niet de moeite te willen doen, na te gaan wélke de ware godsdienst is? Laat dat zijn! Maar hóe vind ik den waren'godsdienst? Ze zeggen allemaal, dat ze den waren godsdienst bezitten- Zéggen ja.! Maar ook bewijzen?, Let eens goed op, hoe eigenlijk al leen de katholieke kerk ..bewijst”, ter wijl de anderen alleen maar „beweren” dat zij den waren godsdienst bezitten En, zoolang j>ew.iizen duizendmaal meer beteekent dan beweren, zeg ik maar: blijft katholiek als ge 't zift, en wordt het, als ge 't nog niet zift HET OPTREDEN VAN DEN NIEUWEN PROFEET. H. En nadat Hij veertig dagen en veertig ■■achten had gevast, voelde Hjj honger. En de bekoorder naderde Hem. Later heeft Jesus die bekoring aan zijn vrienden verhaald. Hjj alleen wist wat er om gegaan was. Wjj moeten ze dus opnemen ge- ■ijk ze beschreven staat, als een getuigenis uit Jesus’ mond. De duivel moet achterdochtig geworden *jjn bjj het doopsel. De stem uit den hemel, die Jesus begroette als Gods welbeminden Zoon, deed hem vermoeden dat Jeeus de Mes sias kon zjjn ^oor God geroepen. Over Jesus Godheid wist de verleider niets, anders zou hjj zjjn stout stuk niet aangedurfd hebben. HJJ meende enkel dat Jesus de Missias kon tyn uit Davids geslacht, zooals de Joden nen verwachtten, toegerust met bovenna- luurtjjke begaafdheden, maar ten slotte een mensch. Om dien uitverkorene te verlagen en van brengen, moest hjj Hem Mvolgen, Üenl“g dW Vab°he MeöaW88en doen Midden onder u staat hjj dien gjj niet kent.” Nu ziet hjj Jesus tot zich komen en zegt tot zjjn leerlingen en omstanders: „Zie het Ijim Gods, dat de zonde der wereld weg neemt. Deze is het, van wien ik zeide: Na mij komt een Man die mjj vóórgekomen is, wjjl Hjj eerder was dan ik. Ook ik kende Hem niet, maar opdat Hjj aan Israël zou openbaar worden, daarom kwam ik en doopte in wa ter. „Aanschouwd heb ik den Geest die als 'n duif uit den hemel nederdaalde en op Hem rustte. Ook ik kende Hem niet, maar die mjj zond om in water te doopen, die zeide mjj: Op wien gjj den Geest ziet nederdalen en op Hem rusten, Hjj is bet die* <|oopt in den Hei ligen Geest. En ik heb gezien en heb getuigd dat Hjj de Zoon Gods is” Daags daarna wederom stond Joannes daar met twee zjjner leerlingen. En met den blik op Jesus die voorbjjging, zeide hjj: „Zie het Urn Gods.” En de twee leerlingen hoorden hem spre ken en gingen Jesus achterna. Doch Jesus keert zich om en ziet hen ach teropkomen en zegt hun: „Wat zoekt ge?** Zij nu zeiden Hem: „Rabbi waar houdt Ge verbljjf?’’ Hjj zegt hun: „Komt zien.” z z Ze kwamen zien waar Hjj verbljjf hield, en bleven dien dag bjj Hem. Het was omtrent het tiende uur, omtrent vier uur *s namiddags. Audrey nu,de broeder van .Simon Peuw, was één van <m twee: de. andere was weineg voorhof neersprong, zou het verblufte volk Hem gewis als Messias inhalen. Doch Jesus zou zjjn wonderbare macht en kel aanwenden om aan lidenden goed te doen, nooit uit pralerij of vermetelheid. Daar aan lieten de gelukzoekers en valsche Mes- siassen zich kennen. Hjj antwoordde hem dan: „Er staat ook geschreven: Gjj zult den heer uwen God niet beproeven.” Wederom nam de duivel Hem met zich naar een zeer hoogen berg, en toonde Hem alle koninkrijken der wereld en hun heerlijkheid in één oogenblik tjjds. En hjj zeide: „Dit al les zal ik U geven, indien Gjj neervalt en mjj aanbidt”. Dat moest de zwaarste bekoring zjjn voor een aardschen Messias. Van uit Pa lestina moest hjj al de koninkrijken der we reld voor zich doen neerbuigen wil geen koninkrijk of aardscl rjjk zal enkel geestelijk zjjn. Toen zeide Jesus: „Ga heen, Satan, want daar staat geschreven: Gjj zult den Heer uwen God aanbidden en Hem alleen dienen.” Daarmede beeft Jesus de hoofdljjnen van tinne des tem zjjn werk aangegeven: Hjj zal optreden zon der eigenbaat, voorbjj gaan al weldoende, en een louter geestelijk ryk stichten. En toen verliet Hem de duivel, en de, En gelen naderden en dienden Hem. Joannes doopte nu te Bethania over de Jor- daan.. Daar ging Jesus naartoe. Daags te vo ren juist had Joannes voor do afgezanten der Farizeën getuigd: „Niet Ik bén de Messias. Joannes, een zoon van Zebedeus, den vis- scher uit Bethsaïda. Met die twee leerlingen trok Jesus de Jor- daanvlakte uit, naar het hoogland van Judea. Vele Judeërs hadden reeds Joannes zeil gehoord en waren gedoopt Anderen hadden hooren vertellen over dien kloeken man, en dat de Messias nabjj was. Bjj den aschboop tegen de dorpje» waar de werkloozen heel den dag neergo- hurkt gezeten hebben, blijft Jesus staan» „Bekeert u, want het rjjk der hemelen is nabjj gekomen”. Landlieden komen terug van den akker en werklieden uit de wijngaar den; herders drjjven hun schapen naar den stal. Zjj staan en luisteren. Dat is dezelfde roep, die hun vrienden en buren bjj de Jor- daan geboord hebben „Bekeert u, doet boete en laat u doopen." De menschen luisteren, en slaan op bun borst de twee leerlingen leiden hen den heuvel af, naar de bron en doopen daar de boete lingen, juist geljjk zjj bjj Joannes deden. Maar Jesus sprak niet, geljjk Joannes, over een Grootere die komen zou. De dorpelingen aanzagen Hem evenwel ale een medewerker vin Joannes. De roep over. Jeua zakte weldra naar de Jordaanvlakte af, geljjk de roep over Joannes vroeger het hoog land opgeklommen waa, LEER ANTWOORDEN! J- niet tegen den godsdienst! x n voor den godsdienst nat in pr niet tégjen bent 1 Toch deed je verstandiger er vóór te zijn. ^ant het eerste wat het gje: stand inziet is z*n afhankelij wezen en werken van God. dienst GELD. Weet, dat het geld u een heerlyke vriend is, Als het gewonnen en eerljjk verdiend is! Weet, dat het geld u em last van een gast is, Ah het met nehrapen getast e*.gekast is! Weet, dat het geld u een vloek op het hoofd is, Als *t met geweld of met woeker geroofd is! Jan Fergunt j UIT DE UILEN-COLLECTIE VAN „STAAT ra KERK”. Het beruchte weekblaadje „Staat en Kerk”, officieel orgaan van de Hervormde Gerefor meerde Staatspartij, Onder reoactie van een serie predikanten naar den stjjl van den be kenden Amsterdamscben ds. Gravemeyer is een nieuwe rubriek begonnen „Den Room- schen Uylen-Spiegel!” De „Uylen” zjjn wjj Katholieken en „Staat en Kerk" zal ons den spiegel voorhouden. De redactie heeft we! niet veel hoop, dat het veel zal baten, want hoe meer licht men den Uilen bjj brengt, des te minder zjj ge woonlijk zien. Er is immers een oud spreek woord: „Wat baat den Uyl de keers of bril „Wanneer het beest niet sien en wil”. „Er zjjn”, zegt het blad verscheidene ge slachten en soorten van Uilen, daar zjjn kerk uilen, rauts-uHen, steen-uilen, boom-uilen, grient-uilen; aizoo zjjn er ook vele verschei dene Orden van Monniken, enkele er van zjjn Augustijnen, Benedictijnen, Trappisten enz., te veel om op te noemen. Zjj hebben allemaal een gemeenschappeljj- ken naam, n.L Monniken, geljjk als de ver schillende soorten van uilen een gemeen- schappeljjken naam hebben van Uilen. De steen-uil dient hier echter in ’t bijzon der even aangehaald te worden, omdat bin nen Rome de allergrootste vogel uit de ge- heele vlucht ook Petrus heet- en Petrus be teekent, zooals men weet, steen, alzoo, dat men daarop de kerk wilde bouv.en.” iff bedrag! Zelatrioen voor het vaandel v. h. H. Hart 0.50 id v. i intronisatie 2.50 WitnmenUm, v. ty. altaar 1» N. N. te Wimmemun, v. h, altaar 1« ,vi d. kerk X— half-iaar- ..De Dajak&^ff^ gekke lui,” zeide mii eens ’n Chinees, die al veel >JreJ1 in de binnenlanden van Borneo verbleef „ze hebben drie hartstochten, waarvoor alles moet zwichtenden hartstocht voor den drank, den hartstocht voor hanen- gievechten. den hartstocht voor het vis- schen.” Ik zou er gaarne nog 'n vierde bii noemen, nl- den hartstocht voor het dobbelen. Daarmede hebben wit ook de grootste en hoofdmoeilijkheden ge noemd, om de volwassen Dajaks te bekeeren en tevens de grootste geva ren voor onze nieuwbekeerden om weer in Hun oude heidensche gebruiken te hervallen. De strijd tegen deze harts tochten is daarom een eerste maar moeilijke taak voor de missionarissen. De hartstochten voor den drank, de ha nengevechten en het dobbelen moet hii trachten uit te roeien en die voor het visschen moet hii inzooverje zien te bestrijden, dat ze met op den Zondag op .vischvangst uitvaren. Geen feest, geen onderneming van eenige beteekenis is er voor de Dajaks denkbaar, of er moet bii gegeten en vooral veel bii gedronken worden Be halve de gewone rijstschotel wordt bij zoo’n feest een fijnere schotel, „kwe”, klaargemaakt Voor deze fijnere portie en voor het bereiden van den feest- drank, „toewak” geheeten, zondert de Dajak steeds een vrii groot gedeelte van zijn rijstveld af, om daarop een meer zoetachtig soort van rijst, „poeloet” ge naamd, te telen. De „poeloet” wordt half gaar gekookt en daarna met een gistpoeder .voor de hoofdzaak bestaande uit sap .van suikerriet, kokosnoot, ka neel. notemuskaat en „tjabé diana” (iets als Spaansche peper) bestrooid. Dit poe der wordt met de „poeloet” vermengd en dan laat men het gisten. Na een paar dagen neemt bet geheel een zoe ten likeur»maak aan. Wil men „toewak” bereiden, dan wordt het mengsel in een „tempajan” (een soort KeuJsche pot) gedaan en na eenige dagen gerist te hebben, pjtgeperst; de oamk, die zoo ontstaat die bii de Kantoek-Dajaks zoet bii de Soehaid-Dajaks zuur is is nr eenige dagen Haar en vrij sterk en koppig. Het feest kan beginnen. Bii de drinkpartij legt men een blad van een boom, met asch bestrooid, on der een „tempajan”; volgens zeggen der Dajaks wordt men door het drin ken van dezen toewak niet dronken Boven een anderen „tempajan” zwaait men onder het tellen van 1 tot 7 een brandenden bloemtak van den pinang» boom en doopt hem vervolgens in den „tempajan”. die vol ..toewal?’ is, waar van men dan wél dronken wordt, dit laatste is dan oök meestal het geval Zulke feesten met drinkpartijen ko men dikwijls en herhaaMefijk voor en ze weten al heel gemakkelijk een ge legenheid te vinden om te feesten. Vroeger was het, vooral een groot leest, wanneer men van ’n sneltocht het hoofd van een of ander vijand had mee gebracht Dan kon het feest dagen duren en scheen er hiina geen eind aan te komen. I Verder drinkt de Dapdr ook, wan neer zijn kind voor den eersten keer in de rivier wordt gebaad, wanneer voor bet eerst de haren van zijn lieveling worden geknipt. Hii drinkt wanneer zijn jongen or dochter de tanden wor den afgevijld: een eigenaardig gebruik, dat plaats heeft wanneer hij of zij den huwbaren leeftijd intreedt. Natuurlijk drinkt een Dajak ook bii gelegenheid van zijn huwelijk. Hi< drinkt wanneer hn een slechten droom heeft gehad, om er de kwade gevolgen van weg te ne men; hii drinkt, wanneer hij het- on- giunstig.gezang der vogelen heeft bekiis- !erd, om de booee geesten weer gun- 2.50 2.50 van actie i 13. Winunenum, voor de kerk 3. 1.— i I wel *n beetje nabloeien, doch vruchUlragen niet. *t Kan nog *n tijdje groen bljjven, doch dan wordt het dor, stérft. 'n Jongen, die Jesas loslaat, kan voor bet uiterljjke nog wel 'n poosje net schjjnen, doch de doodeljjke ontbinding is al ingetreden. Het zielenleven, dat verder groeien wü op eigen kracht zal meer en meer doen zien, hoe het bovennatuurlijk leven mankeert. De drang omlaag wint het meer en meer van de neiging omhoog. Afgljjden van den eenen afgrond in de vol gendezoo. vergaat bet iederen jongen, die Jesus loslaat Die wendden hun macht meer aan tot eigenbaat dan tot het volksbelang, en maak ten goede sier. Die wilden hun aanhangers verbluffen met goocheltoeren en kunstenaarsstreken: zjj zou den de oude tempelvaten uit den berg Gari- zirn opgraven, het water der Jordaau klie ven, de muren van Jerusalem doen invallen. Die zetten van meet af de koningskroon op, zooals Judas in Galilea, Simon in Perea Athrongees in Judea. De bekoorder zeide: „Indien gjj Gods Zoon *Ijt, zeg dan dat deze steenen brood wor den.” Maar bjj antwoordde: „Niet van brood alleen leeft de mensch, maar van alle woord dat komt uit den mond Gods.” Want 'n echte Godsgezant is belangloos, hjj wendt de gaven Gods nooit aan tot eigenbelang, zelfs al is het rechtmatig, Daardoor zou hjj die gaven verlagen en onteeren. Hjj laat het aan God over in zjjnen nood te voorzien. Die kan hem doen leven van brood, ja, maar ook door an dere middelen. Toen voerde de duivel Hem naar de hei- iigö stad en plaatste Hem op de lcI„ pels. En hy zeide: „Indien Gjj Gods Zoon zjjt werp U dan naar beneden. Want daar staat geschreven: Zjjn Engelen zal Hjj aangaande een bevel geven; én zjj zullen U op do ^d»n dragen, omdat gjj uwen voet niet zoudt sfooten aan do steenen.” Dat was een vermetel waagstuk. Als Jesus van af een tempeltoren op den marmeren vloer van het Maria voor een zalifijen dood N. N., Egrmondermeer, volgens belofte N. N., Lgmondenneer, op hoop van zegen N. N., Egmonuermeer N. N., Egmondermeer Comité van actie N. N., *W UIUUUU41U, VLMZB w w_ N. N. voor het nieuwe altaar N. N. ter eere v. d. H. Marg. Maria V. h. vaandel v. *t H. Hart IQ, Totaal I f 2452.46 Hieraan is niets toea te voegen, de cijfers spreken voor zich; gaat zoo door! I Ziedaar een staaltje van geestigheid van dezen nieuwen „Uylen-Spiegel” der gezamen lijke predikanten van „Staat en Kerk”, aldm de .Jlsb.” Voor één ding is de nieuwe Uylen-Spiegel- schrjjver, naar hjj zegt, beducht, en dat is, dat hjj niets dan bespottingen en lasteringen tot arbeidsloon zal ontvangen. Want wie, zegt lijj. met een bedelaar vecht, wint niets dan luizen. Een fjjn heerschap hebben de predikanten van „Staat en Kerk” binnengehaald." En dat noemt zich nog „bedienaar Woords.” stig voor hem te stemmen; hii drinkt vóór en naa en onder zijn werk op het rijstveld; kortom, het moet er al aardig spannen? wanneer hii geen kans ziet om zijn passie voor den drank te bevredigen. I En wanneer men bedenkt, dat de drinkgelagen der Daiaks tevens hun godsdienstige feesten ziin en xdat zii nooit anders aan godsdienst doem dan juist wanneer zii drinken, dan zal men moeten toegeven, dat zij er een bizon- der soort van godsdienst op yia houden, maar dat het ook moeilijk is om een volk daarvan tos te maken en een gods dienst te doen volgen die zulké sttonge verplichtingen bevat a's onze Katholieke godsdienst. En het eenigste geneesmid del is hier eveneens: a'geheele onthouw ding! Doch hier ook geldt: „Wie de ietigd heeft, heeft de toekomst.” Daar waar de school groeit en bloeit is wel iets te bereiken. i Maar hier gevoelt men ook ween dat èn Bestuur èn Missie moeten samen werken aan de opheffing van een volle Als tegen die drinkgewoonten onder de Dajaks door het Bestuur kalm en ,werd opgetreden, ’t lijdt geen twirfel. of de Dajak zou een bruikbaar lid worden van het maatschappelijk leven en een heelen stap in de bescha- is het nu bii zulke feesten soms dagen ving vooruit gaan. Maar hoe treurig aan één stuk, mannen en vrouwen, jon gens en meisjes, ja zelfs kinderen in staat van dronkenschap .te zien. Met geweld wordt iedereen gedwon gen om mee te doen, en als men ziin afkeuring over hun feestvieren laat hoo ren. krijgt men tot antwoord: „Wat voor nut heeft het, te komen drinken en niet dyonken te worden?” Bidden we voor hen, die gezeten zijn jn den nacht van het heidendom, opdat zii mogen komen tot het licht en het rijk Gods. f R. lucundus O. M. Cap, (Kath. Missiën.) moeilijke taak voor de missionarissen. ■vechten en het dobbelen moet hii Ter gelegenhei N. N? te Wimn N. N. te Wimmenum. N. N. te Wimmenum, lijksche bijdrage N. N. te Wimmenum, uit dank baarheid Door onze goede Zelatricen: üMaandéhjksche bijdrage (2 voor het vaandel v. n. H. Hart 65U maanden) ter eere v. d. H. Marg.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1925 | | pagina 18