Kennisgeving
ZELF SCHILDEREN?
W.
Alle Assurantiën
Alle soorten Gereedsohannen
Electro Lux Stofzuigers.
Adverteeren doet verkoopen.
K. DE HEER, Boterstraat 13-15.
PRIMA en BILLIJK.
Oudeflracht 136.
vh Reitsma's Heerenmodehuls.
Langestraat 82.
Fotografisch Atelier.
Rietwerken en Meubelen.
VAN WEERT,
Laatste Oproep
om zoo spoedig mogelijk te verschijnen en de spot"
I. HOOIJER.
T-A-O. OTTT,
Banketbakker en Kok,
Oudegracht 154 hoek^. Ridderstraat,
Telefoon 306 ij.
Kinderwagens
Vouwwagens
Tafelstoelen
Do kwaliteit is prima fijn
BI] WOLZAK moet U daarvoor zijn
Usatate Week belachelijke prijzen.
fruit Rijn ivirhiirlijki Pain d’Amandi 2! nat pir m.
Smakelijk Croquet Voqgieelig..
Tilifooa 738
Tilifeon 738
Mtant 20
Miint 20
Alles moet weg voor onze Reorganisatie.,
J. H. RAAT, ALKMAAR
Oetaikt dn GLAMS- in GBOMDVKKT vu
l en
koopjes weg te halen in
Eerste Alkmursede Rijwielkal
Laat 158 - Alkmaar,
Nieuwe en 2de Hands-
Rijwielen.
Hogtelplaats voer Rijwielen.
Jan Henstra.
Ijgp Rijwielhandel KLAAS MIDDELBEEK, Loet, SCHADEN, is toch maar steeds voordeeliger. ~Wn
MAARTEN SMIT KOEGRAS
Rlitwirkn in Rlifmiubilii
KOMT EN ZIET DE ETALAGE.
9
EN DETAIL.
EN GROS
Keorfltrant S3
Telefoon 554
IS JE ADRES VOOR
Aanbevelend,
Tegenover Hotel Vader.
Nergens grooter keuze - Nergens goedkooper prijzen - Prijzen beneden elke concurrentie - Tweedehands Karretjes spotgoedkoop - Kinderfietsen
Transport-Rijwielen alles steeds voorradig. - Onderdeden - Reparation - Verhuren - Huurkoop - Ruilen naar ieders tevredenheid.
BEZOEKT DE VEREENIGDE BADHOTELS
„WELGELEGEN” en „TROMPENBERG”
direct aan zee gelegen te
slslxx Zee.
Uitstekend ingeriaht voor schoolfeesten en partijen, (waar
voor een apart tarief).
Disponibel jn groote zalen, diverse serre’s en terrassen,
au togarage en uitspanning-
Strandstoelen te huur en baden onder vakkundig toezicht.
Aanbevelend, P. DE GRAAFF.
Complete M-fnCUMlM* en ferd koopt u
nergens voordeeliger dan bij
OFFICIAL FOBD-DBALBB- FOBD BEPABATIBIBBICBTIBB
Groots voornod Fort-Oaderdeglen tegen de door de Ford Motor
Company oaitgeitelde LAM PRIJZEN.
BELEEFD AANBEVELEND.
Het voordceligste adres voor alle
voorkomende
Oudegraeht - Jtlkmaar.
Reparatie InrldrtJog.
De Canisiusvaart.
I ■hm
4
FORD
ia rondgetrok-
lood zooveel
'k
me op m*a
Aanbevelend,
minder voelt voor de vereering van
[eiligen, als bemiddelaars tuascben
■el.
iet liet maken, schijnt me
land, dan zal er feest zijn in den Hemel en
zal de H. Canisius zelf zich verheugen en
verblijden, omdat er zielen zyn gebracht tot
God, boete is gedaan door wie het noodig
hebben, nieuwe namen zijn geschreven in het
Beek des Levens, waarin de Heiligen schou
wen
ierdam en den Haag «n vele Parochiën rond-
MgM, zijn au reeds bedevaarten toe-
of jn naaste voorbereidin*. i«dt
en noemt hjj ze „zijn schat, welks
een
ttal:
l Gjj
Heili-
P. DEKKER, Lffl, WGD.
|n Gebeente te vereeren.
program der fees to
ken luisterrijke op-
daarnaast een groote
koos een
‘olycarpus,
Joannes,
Speciale inrichting voor het OttTMMI
an nrgraoteo vm tablotkto PMtnttn
van dierbare overleden Familiebetrekkingen^
Voor juiste geljjkenlz en goede afwerking
Wordt ingestaan.
NOOIT GEKNAKT!
*k Vond laatst ’n stukje lood, zoo groot
als 'n cent.
Je zult denken: daar ben je „vet” mee.
Toch heb ik het zorgvuldig bewaard.
'k Ben er zelfs blij mee. Want al is bet
ding op zieh beschouwd „geen cent" waard
’t gaf me toch te denken.
En denken Is al veel waard!
Waarschijnlijk heeft dat stukje lood ge
diend als sluitzeg)'
De firma, die hi
een kwieke firma toe.
Een, die het niet gauw zal opgeven.
En die werkt „lyf en teven”, en bij den
felsten tegenslag wel eens zal bukken, doch
nooit zal „knakken”.
't Moet my ook leeren vol te houden, ai
komt de tegenzin sterk op.
Je zoudt wel eens willen weten „onder
hand”, hoe nou zoo’n stukje 12 --
van 'n firma kan verraden?
Let eens op.
In dat stukje lood was een stempel afge
drukt. En daar stond nou op: eenige sten
gels riet, neergebogen.
Daaron der stond in bet Fransch: Altfd
bewogen, nooit geknakt.
1 Denk nou: da’s fijn gedacht en kloek!
Want zoo is het toch in zaken: nooit in
rust, altjjd op en neer, na ’n meevaller *g
tegenvaller. En dan past het *n flinke kerel
te zeggen: Best! op en neer r
tegenvallers mogen er komen.
vrij opnam, schreef aan den Geheimschrijver
van Hertog Albrecht V van Beieren zijn
grooten vriend Heinrich Schweicker, blijkt,
dat hij diens echtgenoote de zorg opdroeg,
voor deze relikwieën een passend schrijn te
vervaardigen of te laten maken. Een maand
later schrijft hij uit Ingolstadt opnieuw daar
over aan zyn vriend en noemt je daar „mijn
schat, kostbaarder dan goud”. üw echtge
noote stel ik aan als bewaarster van dien
schat en ik vraag haar, re eerbiedig te bewa
ren en haar beet te doen, dit heilig Heiligen
gebeente te Meren en deze panden, waarin
Gods geeet eens machtig en wonderbaar
woonde, luisterrijk te doen herleven.
Vigilantianen (ketters, die de vereering van
relikwieën bestreden) mogen om die gods
vrucht lachen, de Christenen, hebben die
altijd beloond door het bewaren, versieren,
kussen en vereeren van heilige relikwieën.
Belachelijk zijn veeteer de haters van het
godsdienstige en bespotters van al wat heilig
is, die ofwel uit slechtheid niet willen of wel
uit verblinding niet in staat zijn, Gods kracht,
wijsheid en goedheid te zien in de Heiligen
en in bun reliekenIk weet intusschen dat
voor die versiering veel noodig is en ik wil
niet, dat gij er te veel koeten voor moet ma
ken, opdat Judas-broeden niet roepen van
„Waarom die verkwisting”. Maar*van den
anderen kant, Magdalena is geprezen en haar
lof is onsterfelijk, omdat zy beeft begrepen,
dat aan G<M vele wijzen van weldoen aange
naam zjjn en niet alles vervat is in het eene
werk van barmhartigheid, dat aan de armen
wordt bewezen. Ik zou u slechts als mijn
geldschieters willen vragen: te zijner tjjd zal
ik u alles teruggeven, wat gij wenscht. al
moest ik er voor bedelen. Toch vraag ik u,
hetgeen gij doet, niet te beschouwen als voor
mjj gedaan, maar voor de Heiligen zelf en
voor hun Schepper, die, gelijk David zegt,
heel hun gebeente heeft bewaard en niet
heeft gewild, dat er een deeltje van verloren
ging, d. w. z. zonder Gods uitdrukkeljjken wil
en beschikking.” Een week later komt hij in
een brjgf uit Augsburg al weer op deze relie
ken terug f~ -
waarde de wereld verborgen is". Nog
week later schrijft hjj uit het klooster Eti
„Gij zult er wel peneend voor zorgen
aoet het niet voor mij, maar voor de 1
gen. neen, voor den Heilige der Heiligen, den
Koning der Koningen, aan wien volgens bet
Katholiek Geloof en de zuivere leer der Kerk
de eer gebracht wordt, welke wij zijn Heili
gen brengen. En God zelf heeft geboden:
Looft den Heer in zijne Heiligen. Ik zal er
niet verder Op ingaan. Houd ten goede, dat
ik er zoo op aaadrtwg. Krachtiger atreef ik
naar de vereering der HeeLigou, naarmate de
wereld in baar onzuivers, neen dwaze, blinde
geen twhfei, of nog vele steden volgen. Het
zal te Nijmegen niet aan menschen ontbre
ken, die er Canisius komen huldigen. Maar
juist, waar vélen komen, mogen niet ontbre
ken, wie hem wellicht het meest vereeren,
doch niet bekend zijn met de georganiseerde
Vaart naar zijn Heiligdom.
Want een heiligdom van Canisius wordt
Nijmegen. Het is het reeds eenfgsztns, sinds
hjj er werd geboren, na zjjn dood bijzondere
vereering ontving, In de kerk der Paters
Jezuïeten in de Molenstraat een kapel met
eigen altaar aan zijn nagedachtenis werd ge
wijd.
Maar thans mag Nijmegen op weldscher
titels aanspraak maken, op den naam van
Canisius’ heiligdom.
De kerk in de Molenstraat heeft zyn naam
ontvangen en is bij Pauseijjk besluit onder de
aanroeping van Canisius als Patroon gesteld.
En naar'deze Canisiuskerk zal 6 Sept een
gedeelte van zijn gebeente worden overge
bracht om dit heiligdom te maken tot zjjn
praalgraf in Nederland.
Wat zou Canisius zelf voor zulk een feest
enthousiast zijn geweest. Niet in zooverre hij
er zelf door werd gehuldigd, daarvoor was
hjj te weinig op eigen eer gesteld, maar in
zooverre het de eer gold aan de relieken der
I Heiligen gebracht. De vereerders van Cani
sius mogen weten, dat deze groote Heilige,
om zijn leer tot Kerkleeraar verheven, de
vereering van de Relieken der Heiligen als
een duren plicht beschouwde, als een bron
van zegen, als een uiting van godsvrucht
jegens God zelven. Een Relikwie was voor
hem een schat, dien hij stelde boven groote
sommen gelds.
Eens was hij te Straatsburg. Bisschop en
Geestelijkheid waren hem dankbaar voor het
geen hy in korten tijd tot stand bracht. Noode
lieten zij hem gaan. Maar als hij gaan moest,
wilden zij, dat hjj ten minste een som gelds
zou aannemen voor de stichting van nieuwe
Colleges. Hij weigerde. Hij wilde niets aan
nemen. Men bracht hem naar de sacristie der
Kathedraal en opende voor ham de kaaten,
waar de schatten der kerk bewaard werden.
Daaruit zou hij dan iets kiezen. Hjj koos.
Niet een gouden kelk of een met edelsteenen
bezetten monstrans, geen zilveren vazen of
met goud bestikte gewaden. Hij
relikwie, een vinger van den H.P<
den trouwen leerling van den H.
met nog eenige andere kleinere relikwieën
o. a. van den H. Sixtus.
Oprecht blij was hjj met dit geschenk. Uit
verschillende brieven bijjkt, hoe hooge waar
de bij aan dit geschenk hechtte.
Uit een brief, dien hjj een paar weken
later in hst Carmclietonklooeier te Straubing,
een der vele plaauen. waar men hem /aat-
tegenwoordigd zjjn.
Zoo denkt het z'
Feestcomité.
rreek als tolk van dit Comité, als
’el Nederland de vereerders van
Maar het is thans ook niet meer noodig,
naar Freiburg te gaan om het
sius te bezoeken en er zijn gi
eeren
Na de plechtige overbrenging van een ge
deelte van zjjn H. Gebeente zal de Moten-
straatskerk te Nijmegen, de kerk, Canisius
torgewijd, de plaats zyn, waar wy, Nederlan
ders, geroepen zjjn, zjji.
Er staat meer op het
lijkheden te Nijmegen,
tocht wordt gehouden,
historische optocht, pontificale H.H. Missen
worden opgedragen, foestvergaderingen wor
den gehouden. Er is bovendien te Nijmegen
tusseben al die feestvieringen door gelegen
heid de H. Landstichting te bezoeken, de
eene bedevaart als het ware met de andere
te vertinden, maar één punt te er, dat op het
program van elke bedevaart prijken zaL
wanneer deze niet aan alle ontworpen fees
telijkheden kan deelnemen. Dat ééne punt
is het bezoek, het georganiseerd bezoek aan
de kerk van den Heiligen Canisius in de
Molenstraat ter vereering van zijn kostbare
relikwie.
Het Feestcomité neemt hier de woorden
over van den Heilige, dien het eeren wil,
dat het met te meer kracht aandringt op die
vereering, naarmate de wereld in dwaze ver
blind! - - -
Gods
uieusch en God.
Wordt die roepstem gehoerd, wordt daar
aan gevolg gegeven, dan zal er niet alleen
tast zijn te Nijmegen, niet slechts in Neder-
en hartstochtelijke liefde verder van de oude
godsvrucht tot hen is afgedraaid."
I^at zoo Canisius tot u spreken over de
vereering thans van zijn eigen gebeente,, ge
worden net gebeente van een Heilige, door
God voor ons bewaard als een schat, welks
waarde de wereld is verborgen, maar booger
is dan goud, een schat, voor welks passende
bewaring, versiering en vereering hij zou
hebben vjillen bedelen.
De geplande Canisiusvaart, de tocht van
zooveten in het begin van September naar
Nijmegen is dan ook iets meer dan het deel
nemen aan een of ander feest in een mooie
stad, het is tegelya een uiting van gods
vrucht en godsdienst, het is een bedevaart,
vopr welke deelname gevraagd wordt van
menschen, die iets meer willen dan feestvie
ren in den gewonen zin, die feeat willen vie
ren ter eere van een nationalen Heilige en in
zjjn geest, tot verbreiding van het rijk van
God, waarvoor hij half Europa is rondgetrok
ken als een nooit moede pelgrim.
Thans moge half Europa als pelgrim gaan
naar hem.
Freiburg is voor ons, Nederlanders, te ver.
- -
af van Cani-
aente te ver-
Door Prof. Dr. TITUS BMANDSMA.
Maastricht en Aken hebben hun Heilig
domsvaart. Men kent ook de Vaart van Ton
geren, de Boxmeersche Vaart. Niet kent men
nog genoeg de Canisiusvaart,die we ook de
Njjmeegsche zouden kunnen noemen.
En toch heeft deze een zeer groote betee-
kenis in het program, dat ontworpen is om
den grooten Nedérlandschen Kerkleeraar en
Geloofsverkondiger Petrus Canisius in dit
jaar zijner Heiligverklaring te huldigen.
Van 6 tot 10 September ijjn er Canisius-
feesten te Njpnegen.
Maar dat mag geen feest zijn voor Nijme
gen alleen.
Evenmin ate Canisius geleefd en gewerkt
heeft alleen voor zijn géboortestand.
Hij is wel allerminst een plaatseljjke groot
heid, wiens vereering en huldiging beperkt
sou kunnen blijven tot één stad.
Zoo is Njjmegen niet de stad van Canisius.
Het is de stad van Canisius als een natuur
lijk centrum voor de huldiging door de om
liggende gewesten.
Freiburg in Zwitserland, waar hij ten He
mel werd geroepen, moge zulk een centrum
zijn in zuidelijke streken, in onze Noordelijke
gewesten moet Nijmegen, de stad, waar hij
het levenslicht aanscliouwde, de plaats zyn,
waar niet een stad, maar een volk samen
komt om hem te eeren en zieh in zijn roem
gelukkig te voeten.
Van Freiburg wordt een gedeelte van zijn
kostbaar gebeente naar Nijmegen overge
bracht in fëestelykert stoet. Zal daar alleen
Nijmegen zijn om hot te ontvangen en te ver
eer en.
Dat wil zelfs Nymegen niet.
Integendeel, het noodigt alle Katholieken
van Nederland uit om deel te nemen aan
den stoet, die den Duitsch-Zwitaerschen te
gemoet trekt om de kostbare relieken in ont-
vagst te nemen.
Als Nederland Canisius opeischt als zyn
Heilige, dan mag het niet aan Nijmegen over
laten znn feesten te vieren, maar dan moet
het meacjubelen en medevieren.
Dan moet heel Nederland te Nijmegen ver
tegenwoordigd zjjn.
Zoo denkt bet zich ook het Nmoeegseh
A a. 9 A
En Ik sol
ft van hee
Caniaius naar zjjn veste raep.
Van het Zuiden en bet Noorden, van het
Oosten en het Westen des lands, ik noem
Maastricht en Groningen, AnutcnAam, Ret-
r - -
aai Ki
gl'Zf'gi
da't fjjn gedacht en kloek!
na ’n meevaller
tegenvaller. En dan past het *n flinke kerel
mag het gaan,
n. ’k Zal dan
moeten bukken, maar geknakt worden, dat
nooit! Breken, dat nooit.
’k Vond dat loodje fljn!
En ’kp lakte het vlak voor
bureau.
't Moet me leeren, het hoofd hoog op i*
houden by lederen tegenslag.
Mag het jullie ook wat leeren?
Leert er uit fier te zijn in je zwakhett._
Je kunt uit je zelf niete dat b M
zwakheid.
Jek unt met Gods genade alias.... dai
is je fierheid.
Laat jaren lang de hevigst» bekoringen
je op en neer aliugerenmaakt met»
richt telkens fier hst hoofd wear op.
Alleen die geknakt zjjn wil, wordt bet.
En ons devies moet luiden: wal bewqgen,
nooit <rekn«ku