I (I van het „Noord-HollandschDagblad” Tweede Blad. A o 28 tfrjotag 31 Juli 1325 1 De H. Gotthardus. A I I II EPISTEL EN EVANGELIE. g 1c KERK EN SCHOOL. Tafereelen uit het Evangelie. OPTREDEN VAN DEN NIEUWEN PROFEET. KV M er zoo weer af. ’t geji Ged HET •oede ti MOTMW4MMNMHMIMR teljjken nood van zyn kudde en van zijn tjjd- genooten. had be- KU8TERS, Pastoor, Koningsbosch (Limb.) gironummer 103906. loofljjk sneL Paa ben je moet al in de vangen was door Herodes. Was dat wellicht een zijner volgelingen die naar Galilea ont weken was? Jezus gaat zitten op een hoop schooven. i vrouwen „Het over- zich ant ik K. p. P.S. Het zwaarbeproefd kerkbestuur van Echterbosch (Limb.), dat door den oorlog de sinds jaren verzamelde gelden voor den zoo dringend noodzakelyken bouw eener nieuwe kerk met votiefkapel ter eera van den H. Gotthardus onherroepelijk zag ten gronde gaan, doet hierbij een beleefd verzoek op de milddadigheid der katholieken in het algemeen en van de vereering van den H. Gotthardus in het bijzonder. Giften voor dat doel kunnen worden ge zonden aan den Pastoor van Echterbosch (Limb.) was sedert lang met algt in hi de over het akkerland. Het rijpe I ren reuzelt onder den frisschen wind. Op het veld staan daglooners gebukt, r- rige lijfrok is opgi hand slaan zij de graan, met de linker grjji j terzjj, op hoopjes, gens het afgepikte koren in zware schooven men en komen dichter bij, de kinderen loo- pen met hun korven tot bij den vreemden jongen man. „De vrede met u!” „Ook met u de vre de!” „Voorwaar, Ik zeg u: het Rijk Gods is nabij. Bekeert u en wordt gelijk goede hoo rnen. Zoo draagt ieder goede boom goede vruchten; een slechte boom echter draagt slechte vruchten. Een goede boom kan geen slechte vruchten dragen, en ’n slechte boom geen goede vruchten dragen. Iedere boom die geen goede vruchten voortbrengt, zal omge houwen en in het vuur geworpen worden.” Tegen zonsondergang komt bij met eeni- zitteu neergeburkt op het pleintje, eerste huizen, en kjjken droomerig vallet Boeren komen daaruit omhi Gods is ni uit Nazareth' zqpden om aan armen te prediken, om te genezen de gebrokenen van harte, om aaa da blinden weder het gezicht te verkondi- zakken en groote olieetoopen. Kameeldrij vers loopen er barrevoets naast; twee koop lieden op muilezels, komen achteraan. „De vrede met u. Van waar komt gij?” „Van Safed.”„Waar naartoe?” „Naar Ptolemais, graan en olijfolie afleveren, dat naar Italië verscheept wordt.” «Voor veel goud?” „Twee talenten!” „Voor waar Ik zeg u: Niemand kan twee heeren dienen, want hij zal of den eersten haten en den tweeden beminnen, of den eersten aan hangen en den tweeden verachten. Ge kunt God niet dienen en den mammon. Daarom zeg ik u: Het Rijk Gods is nabij gekomen, bekeert u!” nel Mazdeisno. Prof. Balfini (Milaan) mo primitive. Osirisgfaube und Êrlö! Prof. vezza neH' Iskim. Prof. Allo (Frei burg i/Z.)Les dieux sauveurs du pa ganisme gréco-romam. Mgr. Batirfol (Parijs): L’idée de rédemption dans 1e Christianisme primitif. 25 September. Mgr. Ruch (Straats burg): [/Eucharistie et les m*ytsténes paiens. Slotwoord. Plechtig Jxrf. Avondkonferenties, bestemd vtoor het groote publiek. 17 September. Prof. Gemellfi” L’h'is- toire des religions et le Catholjcisme. 19 September. Sdïebesta S. V. Et (Weenen): Les PygméesSemangl 21 September. Prof. A. Vaiensin (Lyon): L’unité de la conscience morale. 24 September. Oaragnani S.[. (Rome): II Cirstianesimo ed i Misteri. Moge al is de afstand groot i— we- tenschappeliik katl^'iek Nederland ook ditmaal op de Godsdienst-ethirwlotósdhie weet ”'iim vertegenwoordigd zijn. I JOS. SCHRIJNEN lid vap het Ateemeen Comité. Nijmegen. HET GODS-BESTAAN. De bekende Duitsche Apologeet, Fr. Hettin ger zegt: „Begeven wjj ons in alle richtingen der bekende aarde, doorkruisen wij de steppen van het Aziatisch Hoogland, slaan wjj on ze woning op bij de oorspronkelijke be woners van Amerika, gaan wij opwaarts naar de jjspool, dringA wij door in de gloeiende zandwoestijnen van Midden- Afrika, overal waar een menschelijk wezen ademt, daar wendt zich zijn oog naar boven; overal waar een menschelijk verstand denkt, al staat het ook op den laagsten trap van ontwikkeling, daar heelt het gedachten van het goddelijke; over al waar een menschelijk hart klopt, daar ondervindt het een huiverig gevoel voor het eeuwige; en overal waar een mensche- Ijjke taal weerklinkt, al is zjj ook nóg zoo ge leerlingen bjj het dorp. De oude menschen zitten neergehurkt op het pleintje, by de eerste huizen, en kjjken droomerig naar de vallet Boeren komen daaruit omhoog met hun alam op de schouders; vale schapen, dicht bjjeengedromd, en achter hen zwarte geiten trippelen haastig het dorp in; de herders met hun bruinen mantel steken bo ven de kudde uit. Knapen staan naast den weg, en streelen de vettige wol der scha pen en het glimmend baar der geiten die voorbijgaan. „De vrede met u!” „Ook met u de vrede!” ,Jk kom tot u: want het Rijk iabü.’ „Zjjt gij dan de profeet ath?” „De Geest heeft mij ge- OFFICIEEL KERKBERICHT EEN KERK DOOR WOESTELINGEN BESTORMD. De Orthordoxe Kathedraal van Saint NV cholas te New-York is Woehsdag bestormd door verscheidene honderden woestelingen die aangevoerd werden door priesters, die zwaaiden met bijlen. De kerkdeuren werden ingeslagen, doch verdere ongeregeldheden werden voorkomen door de politie. Verschel- dene maanden geleden deden de oppositie partijen een poging om het beheer ter ver krijgen over de Kathedraal en de andere eigendommen welke 30 millioen dollar waard zijn. Op 1 Juli nam de party van bisschop Adam bezit van de kerk doch het Hof ver oordeelde gisteren deze partij tot 250 dollar boete en gelastte tevens de onmiddellijke ontruiming van de kerk op straffe van 30 dagen gevangenisstraf. De order werd niet nageleefd. Derhalve besloot de tegenpartij onder aanvoering van bisschop Platon het huis van bisschop Adam, dat een deel van de kerk vormt te bestormen. De aanhanger» van Adam zjjn nog in het bezit van de kerk, Zij weigeren ieder ander toe te laten. gen.” Jezus zit op een steenblok. De oude man nen, de akkerlieden, de leerlingen staan rond Hem. De herders dragen de mare door hel dorp: de profeet van Nazareth is daar! Mannen komen de hellende straatjes van het dorp af. Knapen hollen vooruit. Moeder» hebben haren po- brij l*ten staan by de huisdeur; zjj dragen kleine kinderen op hare schouders en in naren hals. Zjj dringen door de ronde van luisterende mannen en zetten de kleinen op den grond, voor den profeet, dat Hy die zou aanraken en geluk bjjbren- als de leerlingen dit zien, willen zjj ze weren. Jesus echter roept ze tot zich en zegt! „Laat de kinderen vrjj by my komen en belet het hun niet, want aan znlken be hoort het koninkrijk Gods. Voorwaar, Ik zeg u: Al wie het konikryk Gods niet aanneemt als een kind, zal er niet binnentreden. Maar liever nog dan op het hoogland ver toefde Hij op en om het meer van Geneca- reth. Van op de hoogten had Hij neergezien in de diepte, op dien effen, blauwen water spiegel. Het lag ingesloten tusschen de groe ne heuvelen waarop Hij stond, en de blauwi ge bergen van Gaulan. Talrijke booten vaarden op en af en over, gelijk zwemmen de watervogels; lichte booten van visschet» en spelevaarders, en diep gèladen schuiten, die het graan uit Hauran overvoerden. OODSDl ENSf-LTHNOLOGlSCHE WEEK TE MILAAN. Zooais reeds hier en daar werd aan- gekondigd, zal de vierde week voor godsdienst-ethnolegie dit jaar van 17 tot 25 September gehouden worden te Milaan rond, den gastvrijen haard van de Universitêii van het H. Hart, en wel op uitdrukkelijk verlangen van Z. H den Paus. Gaame verstrekt ondeïgeteekende alle inlichtingen aangaande (g reduceer de )reis- en verblijfkosten. Vojr verdere gegevens wende men zich»tot het sekte- tariaat der Wee.<f bete wik gevestigd is te Milaan, Via S. Agnese 4. Alle be langstellenden zullen Set echter m.i. op prijs stellen zoodra mogelijk in kennis gesteld te worden van de te behande len onderwerpen,*óók de zuiver-theore- tisch belangstellenden, ja zelfs de bui tenstaanders, wien het niet onverschillig is te vernemen, welke vraagstukken in godsdienst-historie en godsdienst-ethno logic thans aan de orde zijn. Ik laat dus het programma hier volgen, en g ef den titel van elke konferentie in de taal waarin ze gehouden wordt 17 September. Mis van den H. Geest Openingsrede. W. Schmidt S.V.D (Wee nen) Lavori fatti, lavori da fare. Pinard SJ. (Enghien): Le mouvement historique en eihnologie Pr. Pado- vani (Milaan): La storia delle religioni in Italia. i 18 September: Prof. Lindworsky J>.J. (Keulerï: Der Kausalitatsbcgriff bei den NaturvöHcem. Prof. Gemelti O.FM (Milaan): Les doctrines psychoanalyti- ques de Freud. Pinard S. I.Les ana logies psychologiques. Prof. Wun- H. De H. Gotthardus als Bischoo van Hildesheim. Die rust zou echter van kort* duur zjjn. Den 20 November 1022 stierf de H. Vera- ward, Bischop van Hildesheim (Hannover), die door zjjn on vermoeiden arbeid zjjn bis dom tot den schoonsten bloei had opgevoerd. Zjjn dood had het verweesde bisdom en de verweesde kudde in den diepsten rouw ge dompeld. Die droefheid echter zou spoedig in vreug de veranderen, daar de H. Gotthardus op voordracht van keizer Heinrich, doch eerst na herhaald aandringen van verschillende bisschoppen en vooral na eene verschijning der H. Moeder Gods, den zwaren last der bisschoppelijke waardigheid overnam. Reeds den 2 December van hetzelfde jaar ontving hy van den Aartsbisschop Aribo van Mainz de H. Bisschopswijding en deed hjj den 5en daaropvolgend zjjn plechtigen in tocht in de kathedraal van Hildesheim onder 't gejubel van zjjn volk. Gedurende de zestien jaren van zjjn Epis copaat stichtte de H. Gotthardus door zjjn vurigen ijver voor de glorie van God en voor het heil der zielen en door den mach tigen invloed zjjner deugden onnoemelijk veel goeds, niet alleen in zjjn eigen bisdom, ma»r ook in vele andere gewesten van het Keizerrijk. Hij bouwde meer dan dertig nieuwe kerken en stichtte tal van kloosters en ziekenhuizen, om te voorzien in den lichameljjken en geee- V. Wjj kunnen ons Jezu£ voorstellen, gaan- blonde ko- i morgen- op rjj voor het rjjpe stuk graan. Him kleu rige lijfrok is opgesloofd; met de rechter hand slaan zjj de blinkende sikkel in het graan, met de linker grijpen zjj telkens een hand vol halmen en smjjten ze afgesneden terzjj, op hoopjes. Achter hen binden jon gens het afgepikte koren in zware schooven en laden het op muilezels. De pachter zelf staat bjj de jongens te zien. Een paar arme vrouwen komen achteraan en rapen de achtergelaten halmen op. Jezus gaat naar de oogsten toe. De ge bogen Ijjven komen recht, de sikkel hangt tegen de knie. „De vrede met u!” „En met u de vrede! Waar komt ge Vandaan?” „Van Nazareth.” waar naartoe?” kom u zeggen: Voorwaar, voorwaar, de tjjden zjjn vervuld, het Rjjk Gods ia nabij, bekeert u!” Zoo sprak ook de Dooper bji de Jordaan, jan wien verteld 'werd, dat hy ginder ge- deree (Wurzburg) Psychologie. 19 S ptember Kopp rs S.V.D. (Wee nen) Wirtschafflichê Seite der Kultur- entwicklimg. - Dr. Gatti (Milaan): Voco nrécursftir de la psychologie des peuples. - Dr. Lebezelter (Weenen): Lc razze umane e Ie loro relazioni ai cich citHhtrali. - W. Schmidt; Criteri cicli piü antich'i. 21 Sepï logie étni nen)La etica de los Fueginos. Du- •wU» Cr /w-u-X. L’éthique des liói S.V.D (Wee- :sittlich*e Bewusstsein bei dnn Natur- völkern. Ldmonmier OiP (Kaira).; Propreté et parite chez les Semites. Prof. Oahs (Zagreb): Op'er bei den ajtaischen Naturvölkern. Prof. Cakie- door zijne voorspraak bewerkt, kunnen aan balen, om te zwjjgen van de andere gunsten, met welke het vertrouwen in hem beloond is geworden, vóór en na zijnen' dood tot op den huldigen dag, niet alleen te Hildesheim en andere bedevaartplaatsen, maar ook te Ech terbosch. Immers de duizenden, die sedert 1864 naar Echterbosch (Koningsbosch) ter bedevaart togen, om genezing te vinden voor eigen li chaamskwalen, of van de schrikbarend ver spreide Engelsche ziekte bij hunne kleinen, weten beter dan schrijver dezes, wat al gun sten er door de voorspraak van den H. Got- tbardus ook daar van God verkregen wor den. Het is dan ook op aandringen van zeer vele pelgrims, die het grootste vertrouwen stellen in de macht van den H. Gotthardu spoedig de H.H. Sacramenten moesten toe-^at hesloten werd eene Broederschap op te - - richten om door de voordeelen, daaraan ver bonden, zich de voorspraak van den Heilige waardig te toonen en dat deze Broederschap eindelijk is tot stand gekomen en door Z. D. H. Monseigneur Laurentius Schrijnen, Bis schop van Roermond, is opgericht. Mogen alle leden dier Broederschap daar in ’t geschikte middel vinden op hun geloofs leven te verdiepen en tevenj bevrjjd te wor den van Ijjden naar ziel en lichaam. Deze wensch zal blijken niet ijdel te zjjn. Koningsbosch, 6 Juli 1925. Jezus komt door het breede dal. Onder aan de heuvelhelling ligt een hof vol pooti- ge, grijsgroene oljjfboomen. Een muurtje van losse steenen loopt er omheen,•met een poortje van olijftakken. Binnen, vlak by net poortje, staat de olyfpers, een breede stee nen kuip. Een ezel loopt er rond aan een dissel gespannen, die vastzit aan een wen telenden pletsteen in de kuip. De gepletter- de oljjven knersen en griezelen. De oljjfbou- wer staat naast de loopronde en prikkelt met zjjn stok den ezel aan. Mannen zitten in de boomen met stokken de oljjven af te slaan. Jongentjes rapen de olijven uit het gras in korven en brengen ze bij de kuip. Jesus gaat den hof binnen. De perser houdt den ezel stik de mannen «pringen uit de boo< arm en nóg zoo ruw, daar heeft zjj toefc een woord om het begrip „God” uit te drukken. Altjjd en overal vinden wjj het woord bewaarheid, reeds vóór 2000 jaar gesproken door Cicero: Geen volk is zoo onbeschaafd en zoo barbaarsch, of het gelooft, dat er een God bestaat!” En Cicero zegt verder: „Iets, waarover aHen het eens zjjn, kan niet valsch zjjn!” Droomerige stilte ligt over het land. Achter den heuvel, daar, tingelt een kara- vaanbet De eerste kameel komt boven op den heuvelkam, en staat een oogenblik scherp tegen de lucht afgeteekend, met zjjn langen hals en vooruitstekende onderlip. Een tweede, een derde, een vierde, een lan ge rjj, komen één voor één boven, en stap pen dan inet lange treden de helling af. Op hun bochelrug tegen de dijen hangen graan- Laatste ziekte en dood. De grjjze Bisschop, die ondanks den zwaar- sten arbeid zijn ‘zeven-en-zeventieste levens jaar was inaretreden en reeds vóór zeventien jaren het einde verwacht had. meende ten gevolge eener ongewone verzwakking en een plotseling intredend verval van krachten de nadering van den dood te moeten aannemen. Het was kort na het Paasehfeest van het jaar 1038. Niet meer in staat den last van het Bisschopsambt*te dragen, trok hjj zich meer en meer terug. Zjjne voornaamste, haast eenige bezigheid, was bidden en aalmoezen geven. Eindelijk was het einde nabjj. Zjjne li chaamskrachten namen zoo snel af, dat hem i. Z---- gediend worden; dan liet hjj zich naar den berg van den H. Mauritius dragen, den Pa troon van zjjn ^jliefd Niederaltach, ter wiens eere hjj daar een kerk gebouwd had, terwijl de geestelijken, die hunne droefheid niet lan ger verbergen konden, met velé geloovigen te zamen stroomden. Nauwelijks meer in staat een woord te spreken, troostte hjj ze evenwel met zjjne gewone minzaamheid, liet hen vertrekken, met het bevel jn den vroegen morgen téruj>te komen, terwjjl hjj zelf den nacht doorbracht in vurige gebeden en hei lige overwegingen. In den morgenstond, na de Metten, bega- 1 ven zich de geestelijken weer tot hun Bis schop; nogmaals sprak hjj hun korte, doch heilzame vermaningen toe, vermaande hen tot trouwe plichtsbetrachting en nam af scheid van hen. Hjj zelf volhardde in het bidden der Psal men, ofschoon hjj nauwelijks de woorden kon uitspreken, totdat -hij in den vroegen mórgen van den vjjfden Mei 1038, zacht en blijde stierf. Heiligverklaring van den H. Gotthardjus. In een Kerkvergadering, gehouden te Rheims in Frankrijk, in welke 300 bisschop pen en abten uit Frankrijk, Duitschland, En geland en Spanje tegenwoordig waren, werd hjj door Paus Innocentius II den 29 October 1132 heilig verklaard. Zjjne H.H. Relikwieën werden den 4 Mei 1132 door Bernhard, Bisschop van Hildes heim naar de Kathedraal overgebracht. Vereering vaa den H. Gotthardus. Zijne wonderen. Ook aan den H. Gotthardus ging in ver vulling het woord des Heeren: „Als iemand mjj gediend heeft, zal mjjn Vader hem eeren, (Joan. 12, 26.) Vooral na den dood, vóór en na de heilig verklaring, heeft God Zijnen Dienaar Got thardus door ontelbare wonderen verheer lijkt. Slechts enkele dezer halen wjj hier aan. Een landman uit een dorp, tot de kerk van Hildesheim behoorend, met name Deniko, was sedert lang met algemeene lamheid ge slagen. Op den dag van het jaarfeest van den H. Gotthardus beproefde hy, door krukken ondersteund, meer kruipend dan gaande, zich naar het graf van den Heilige te slepen. In tegenwoordigheid van het volk en de geeste lijkheid, werd hjj plotseling genezen. Daags na de overbrenging van de H.H. Relikwieën van den H. Gotthardus, den 5 Mei 1132, kreeg een vrouw, die stom was en een blind kind aan de hand leidde, na den voor- middagdienst ploteelnig de spraak en het blinde kind het lich^ der oogen. Er waren juist aanzienlijke mannen van Corbel, lands lieden der vrouw, tegenwoordig, die openlijk verklaarden, dat zjj deze viwiw sedert lan gen tjjd als stom en haar zoon als blind ken den. Op het bericht van deze wonderen be gaven zich de Bisschop, de geestelijkheid en het volk naar, de kerk om God te danken voor deze wonderbare genezingen, door wel ke de heiligheid v. d. Bisschop Gotthardus zoo duidelijk bewezen werd. Terwjjl de geestelijkheid en de geloovigen in gebed waren, stond onder de toegesnelde menigte een man, die eedert lang verlamd was, plotseling genezen op. Zoo zouden wy nog ontelbare wonderen bjj het graf van den HeiUge of op verren afstand ACHTSTE ZONDAG NA PINKSTER. Epistel uit den brief van den H. apostel Paulus aan de Romeinen; VlTI. 1217. Broeders, wjj zjjn schuldig, niét aan bet rleesch om naar het vlee«'*b te leven. Want, Indien gjj naar bet vleescb leeft, zoo zult gjj sterven; maar, indien gjj de werken des vlee- sebes door den geest doodt, zult gjj leven. Want allen, die door den Geest Gods be stuurd worden, die zjjn kinderen Gods. Want gjj hebt niet ontvangen den geest der sla vernij andermaal tot vrees; maar gjj hebt den* geest der aanneming tot kinderen ontvan gen, door wien wjj roepen: Abba Vaderl Want de Geest zelf geeft gyjpigenis aan •nzen geest, dat wjj kinderen Gods zjjn. Doch, zoo wjj kinderen zjjn, dan zyn wjj jok erfgenamen, namelijk, erfgenamen van God en inedeerfgenamen van Christus. Evangelie volgens den H. Lucas; XVI, 1—9. In dien tjjde zeide Jesus deze gelijkenis aan Zjjne leerlingen: Zeker rjjk man, eenen rentmeester, die by hem werd gehuldigd, dat hjj zijn goed verkwist had. Hjj riep hem dan, en zeide hem: Wat boor ik van u? Doe rekening van uw rentmeester- schap; want gjj kunt nu mjjn rentmeester niet langer blijven. De rentmeester zeide dan bjj zich zelven: Wat zal ik doen, wjjl mjjn heer mjj het rentmeesterschap afneemt? Spitten kan ik niet te bedelen schaam ik mjj. Ik weet, wat ik doen zal, opdat zjj mjj in de huizen zullen opnemeu, als ik van het rentmeesterschap zal afgezet zjjn. En hjj riep de schuldenaars van zjjnen heer, een voor sen bjj zich, en zeide tot den eerste: Hoeveel zjjt gij mjjnen heer schuldig? En deze zeide: Honderd vaten olie. En hjj zeide hem: Neem uw handschrift, en zit spoedig neer, en schrijf vjjftig. Daarna zeide hjj tot eenen ander: En hoeveel zjjt gjj schuldig? Hjj zeide^Honderd mudden tarwe. Hjj zeide hem! Nsem uwen, brief, en schrijf tachtig. En de beer prees den onreebtvaardigen rentmeester, om dat hjj voorzichtig gehandeld had; want de kin deren dezer wereld zyif voorzichtiger in bun geslacht, dan de kinderen des lichts. En Ik zeg u: Maakt u vrienden van de ongerech tige rijkdommen, opdat, als gjj zult te kort ■cMeteu, u in de eeuwige woningen ont vangen. ’t IS Zóó VOORBIJ. Je gaat met verlof voor ’n para dagee enze zjjn zoo voorbjj. Je krjjgt ’n maand uitstel om je belas te betalenze is zoo voorbjj. hebt nog drie jaar huur op de hofstee de huur is zoo om. Je komt op de wereld enje moei Ja, de tjjd vliegt verbazend snel, onge- gewend aan de luren of ie broek. En van de korte broek naar de lange is maar *n zucht Pas ben je van school, of je met al naai de kazerne. En zoo jaa£t het leven voort! Zoo lig je in de wieg, zoo in de kist! En toch! En toch leven zoovelen er maar op los als kwam er nooit ’n eind aan. En toch jagen zoovelen naar rijkdom en grootheid, alsof die niet even hard voorbQ stuiven. En toch zien velen hun dood altijd nog op verren, verren afstand. Wie weet, hoe dicht die nabjj is! Vriend, vergeet nooit dat ge de eeuwig heid tegemoet vliegt En zorg nu voor *n gelukkige eeuwig heid. De pachter, de pikkers, laders en staan rond Hem. Dan zegt Hjj tot hen: akkerland van een rjjk man droeg vloedigen oogst. En hjj overlegde by zelven en zeide: Wat zal ik doen? Wi_. kan mjjn veldvruchten niet bergen. En hjj zeide: Dit zal ik doen: Ik zal mjjn berg plaatsen afbreken en grootere bouwen en daar geheel mjjnen oogst en mjjn goéderen verzamelen. En ik zal tot myn ziel zeggen Ziel, ge hebt veel goederen liggen, voor vele jaren; rust, eet, drink, maak goede sier. Maar God zeide tot hem:’ Dwaas, dezen nacht zal men uw ziel vaa u opeischen; maar wat gjj bereid hebt, voor wien zal het zjjn?Zóó gaat het ham die voor zich zelf bjjeen vergaart, en niet rjjk is voor God!” WAAROM? WAAROM moeten wij zoo nauwlet* tend toezien, met welke kameraadjes onze kinderen omgaan Uil OMDAT op de eerste plaats de ow> ders de dure plicht hebben, den grooÉ- sten zorg aan het zede lijk Keil htmneU kinderen te besteden. I OMDAT kinderen ELKANDER op voeden, waarmee wii,bedoelen, dat kin deren vooral van hun jeugdgenooteof veel spoediger spreekwijzen en gewoon ten aannemen dan van volwassenen OMDAT zij zoo gemakkdijk van hun kameraadjes kwaad leercn, dat voor ons blijft, daar wii immers meest- garw? tusschen hen eenigen tijd heeft gedinud, Het verbreken van de vriend- schapsbanden een zeer moeilijke zaak wor£ ^wanneer door omstandigheden mocht blijken, dat deze verbreking eene noodzakelijkheid is geworden. DAAROM zal het voor ons, ouders, zaak zijn, naar nieuwe vriendjes onzer kinderen eerst zorgvuldig te informee- ren, eer wii onze kinderen aan een ge- regelden omgang met deze nieuwehn- gen overgeven. r T-ai- Die differentiële Psychologie. i 19 S ptemL- -- 3. ..L nen); Wirtschafflichê Seite der entwicklung. - Dr. Gatti Voco nrécursfur de la psv< - Le razze umane e le foro relazioni ai per stabilizeJajposjzione ethnologica del •tember: W. Schmidt: L’ethno- iique. Gusinde S V.D (Wee- bois S.(Madagascar)L’éthique des Malgacnes. SchuÜen 2.'/. nen)Das Schukfcewusstsein s,üdlichen Bantu. 22 September: Prof. Wunderk.: Das vólkern. Lefrnonmier OiP. (Kaim).; Oahs (Zagreb): Op’er bei den rini (Mliaan): Idéés morales en Egypte a l’époque gréco-romaine. 23 September. W. Schmidt: Heicbrin- 2er bei den Naturvölkern. Prof. Pesta- Jozza^ (Milaan)L’idea_ della salvezza Il concetto di redenzione nel Buddhis- 24 September. Prof. Junker (Weenen): glaube und Erlösungsgedanke. Nalljno (Rome)JJidea della saL burg i(Z.)Les dieux sauveurs du pa-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1925 | | pagina 15