I
(I
van het „Noord-HollandschDagblad”
Tweede Blad.
A o 28
tfrjotag 31 Juli 1325
1
De H. Gotthardus.
A
I
I
II
EPISTEL EN EVANGELIE.
g
1c
KERK EN SCHOOL.
Tafereelen uit het
Evangelie.
OPTREDEN VAN DEN NIEUWEN
PROFEET.
KV
M
er zoo weer af.
’t geji
Ged
HET
•oede
ti
MOTMW4MMNMHMIMR
teljjken nood van zyn kudde en van zijn tjjd-
genooten.
had
be-
KU8TERS, Pastoor,
Koningsbosch (Limb.)
gironummer 103906.
loofljjk sneL
Paa ben je
moet al in de
vangen was door Herodes. Was dat wellicht
een zijner volgelingen die naar Galilea ont
weken was?
Jezus gaat zitten op een hoop schooven.
i vrouwen
„Het
over-
zich
ant ik
K. p.
P.S. Het zwaarbeproefd kerkbestuur van
Echterbosch (Limb.), dat door den oorlog
de sinds jaren verzamelde gelden voor den
zoo dringend noodzakelyken bouw eener
nieuwe kerk met votiefkapel ter eera van
den H. Gotthardus onherroepelijk zag ten
gronde gaan, doet hierbij een beleefd verzoek
op de milddadigheid der katholieken in het
algemeen en van de vereering van den H.
Gotthardus in het bijzonder.
Giften voor dat doel kunnen worden ge
zonden aan den Pastoor van Echterbosch
(Limb.)
was sedert lang met algt
in hi
de over het akkerland. Het rijpe I
ren reuzelt onder den frisschen
wind. Op het veld staan daglooners gebukt,
r-
rige lijfrok is opgi
hand slaan zij de
graan, met de linker grjji
j
terzjj, op hoopjes,
gens het afgepikte koren in zware schooven
men en komen dichter bij, de kinderen loo-
pen met hun korven tot bij den vreemden
jongen man.
„De vrede met u!” „Ook met u de vre
de!” „Voorwaar, Ik zeg u: het Rijk Gods
is nabij. Bekeert u en wordt gelijk goede hoo
rnen. Zoo draagt ieder goede boom goede
vruchten; een slechte boom echter draagt
slechte vruchten. Een goede boom kan geen
slechte vruchten dragen, en ’n slechte boom
geen goede vruchten dragen. Iedere boom die
geen goede vruchten voortbrengt, zal omge
houwen en in het vuur geworpen worden.”
Tegen zonsondergang komt bij met eeni-
zitteu neergeburkt op het pleintje,
eerste huizen, en kjjken droomerig
vallet Boeren komen daaruit omhi
Gods is ni
uit Nazareth'
zqpden om aan armen te prediken, om te
genezen de gebrokenen van harte, om aaa
da blinden weder het gezicht te verkondi-
zakken en groote olieetoopen. Kameeldrij
vers loopen er barrevoets naast; twee koop
lieden op muilezels, komen achteraan.
„De vrede met u. Van waar komt gij?”
„Van Safed.”„Waar naartoe?” „Naar
Ptolemais, graan en olijfolie afleveren, dat
naar Italië verscheept wordt.” «Voor
veel goud?” „Twee talenten!” „Voor
waar Ik zeg u: Niemand kan twee heeren
dienen, want hij zal of den eersten haten en
den tweeden beminnen, of den eersten aan
hangen en den tweeden verachten. Ge kunt
God niet dienen en den mammon. Daarom
zeg ik u: Het Rijk Gods is nabij gekomen,
bekeert u!”
nel Mazdeisno. Prof. Balfini (Milaan)
mo primitive.
Osirisgfaube und Êrlö!
Prof.
vezza neH' Iskim. Prof. Allo (Frei
burg i/Z.)Les dieux sauveurs du pa
ganisme gréco-romam. Mgr. Batirfol
(Parijs): L’idée de rédemption dans 1e
Christianisme primitif.
25 September. Mgr. Ruch (Straats
burg): [/Eucharistie et les m*ytsténes
paiens. Slotwoord. Plechtig Jxrf.
Avondkonferenties, bestemd vtoor het
groote publiek.
17 September. Prof. Gemellfi” L’h'is-
toire des religions et le Catholjcisme.
19 September. Sdïebesta S. V. Et
(Weenen): Les PygméesSemangl
21 September. Prof. A. Vaiensin (Lyon):
L’unité de la conscience morale. 24
September. Oaragnani S.[. (Rome): II
Cirstianesimo ed i Misteri.
Moge al is de afstand groot i— we-
tenschappeliik katl^'iek Nederland ook
ditmaal op de Godsdienst-ethirwlotósdhie
weet ”'iim vertegenwoordigd zijn.
I JOS. SCHRIJNEN
lid vap het Ateemeen Comité.
Nijmegen.
HET GODS-BESTAAN.
De bekende Duitsche Apologeet, Fr. Hettin
ger zegt:
„Begeven wjj ons in alle richtingen der
bekende aarde, doorkruisen wij de steppen
van het Aziatisch Hoogland, slaan wjj on
ze woning op bij de oorspronkelijke be
woners van Amerika, gaan wij opwaarts
naar de jjspool, dringA wij door in de
gloeiende zandwoestijnen van Midden-
Afrika, overal waar een menschelijk
wezen ademt, daar wendt zich zijn oog
naar boven; overal waar een menschelijk
verstand denkt, al staat het ook op den
laagsten trap van ontwikkeling, daar heelt
het gedachten van het goddelijke; over
al waar een menschelijk hart klopt, daar
ondervindt het een huiverig gevoel voor
het eeuwige; en overal waar een mensche-
Ijjke taal weerklinkt, al is zjj ook nóg zoo
ge leerlingen bjj het dorp. De oude menschen
zitten neergehurkt op het pleintje, by de
eerste huizen, en kjjken droomerig naar de
vallet Boeren komen daaruit omhoog met
hun alam op de schouders; vale schapen,
dicht bjjeengedromd, en achter hen zwarte
geiten trippelen haastig het dorp in; de
herders met hun bruinen mantel steken bo
ven de kudde uit. Knapen staan naast den
weg, en streelen de vettige wol der scha
pen en het glimmend baar der geiten die
voorbijgaan.
„De vrede met u!” „Ook met u de
vrede!” ,Jk kom tot u: want het Rijk
iabü.’ „Zjjt gij dan de profeet
ath?” „De Geest heeft mij ge-
OFFICIEEL KERKBERICHT
EEN KERK DOOR WOESTELINGEN
BESTORMD.
De Orthordoxe Kathedraal van Saint NV
cholas te New-York is Woehsdag bestormd
door verscheidene honderden woestelingen
die aangevoerd werden door priesters, die
zwaaiden met bijlen. De kerkdeuren werden
ingeslagen, doch verdere ongeregeldheden
werden voorkomen door de politie. Verschel-
dene maanden geleden deden de oppositie
partijen een poging om het beheer ter ver
krijgen over de Kathedraal en de andere
eigendommen welke 30 millioen dollar waard
zijn. Op 1 Juli nam de party van bisschop
Adam bezit van de kerk doch het Hof ver
oordeelde gisteren deze partij tot 250 dollar
boete en gelastte tevens de onmiddellijke
ontruiming van de kerk op straffe van 30
dagen gevangenisstraf. De order werd niet
nageleefd. Derhalve besloot de tegenpartij
onder aanvoering van bisschop Platon het
huis van bisschop Adam, dat een deel van
de kerk vormt te bestormen. De aanhanger»
van Adam zjjn nog in het bezit van de kerk,
Zij weigeren ieder ander toe te laten.
gen.”
Jezus zit op een steenblok. De oude man
nen, de akkerlieden, de leerlingen staan rond
Hem. De herders dragen de mare door hel
dorp: de profeet van Nazareth is daar!
Mannen komen de hellende straatjes van het
dorp af. Knapen hollen vooruit. Moeder»
hebben haren po- brij l*ten staan by de
huisdeur; zjj dragen kleine kinderen op hare
schouders en in naren hals. Zjj dringen door
de ronde van luisterende mannen en zetten
de kleinen op den grond, voor den profeet,
dat Hy die zou aanraken en geluk bjjbren-
als de leerlingen dit zien, willen zjj
ze weren. Jesus echter roept ze tot zich en
zegt! „Laat de kinderen vrjj by my komen
en belet het hun niet, want aan znlken be
hoort het koninkrijk Gods. Voorwaar, Ik zeg
u: Al wie het konikryk Gods niet aanneemt
als een kind, zal er niet binnentreden.
Maar liever nog dan op het hoogland ver
toefde Hij op en om het meer van Geneca-
reth. Van op de hoogten had Hij neergezien
in de diepte, op dien effen, blauwen water
spiegel. Het lag ingesloten tusschen de groe
ne heuvelen waarop Hij stond, en de blauwi
ge bergen van Gaulan. Talrijke booten
vaarden op en af en over, gelijk zwemmen
de watervogels; lichte booten van visschet»
en spelevaarders, en diep gèladen schuiten,
die het graan uit Hauran overvoerden.
OODSDl ENSf-LTHNOLOGlSCHE
WEEK TE MILAAN.
Zooais reeds hier en daar werd aan-
gekondigd, zal de vierde week voor
godsdienst-ethnolegie dit jaar van 17
tot 25 September gehouden worden te
Milaan rond, den gastvrijen haard van
de Universitêii van het H. Hart, en wel
op uitdrukkelijk verlangen van Z. H
den Paus.
Gaame verstrekt ondeïgeteekende
alle inlichtingen aangaande (g reduceer
de )reis- en verblijfkosten. Vojr verdere
gegevens wende men zich»tot het sekte-
tariaat der Wee.<f bete wik gevestigd is
te Milaan, Via S. Agnese 4. Alle be
langstellenden zullen Set echter m.i. op
prijs stellen zoodra mogelijk in kennis
gesteld te worden van de te behande
len onderwerpen,*óók de zuiver-theore-
tisch belangstellenden, ja zelfs de bui
tenstaanders, wien het niet onverschillig
is te vernemen, welke vraagstukken in
godsdienst-historie en godsdienst-ethno
logic thans aan de orde zijn. Ik laat dus
het programma hier volgen, en g ef den
titel van elke konferentie in de taal
waarin ze gehouden wordt
17 September. Mis van den H. Geest
Openingsrede. W. Schmidt S.V.D (Wee
nen) Lavori fatti, lavori da fare.
Pinard SJ. (Enghien): Le mouvement
historique en eihnologie Pr. Pado-
vani (Milaan): La storia delle religioni
in Italia. i
18 September: Prof. Lindworsky J>.J.
(Keulerï: Der Kausalitatsbcgriff bei den
NaturvöHcem. Prof. Gemelti O.FM
(Milaan): Les doctrines psychoanalyti-
ques de Freud. Pinard S. I.Les ana
logies psychologiques. Prof. Wun-
H.
De H. Gotthardus als Bischoo van
Hildesheim.
Die rust zou echter van kort* duur zjjn.
Den 20 November 1022 stierf de H. Vera-
ward, Bischop van Hildesheim (Hannover),
die door zjjn on vermoeiden arbeid zjjn bis
dom tot den schoonsten bloei had opgevoerd.
Zjjn dood had het verweesde bisdom en de
verweesde kudde in den diepsten rouw ge
dompeld.
Die droefheid echter zou spoedig in vreug
de veranderen, daar de H. Gotthardus op
voordracht van keizer Heinrich, doch eerst
na herhaald aandringen van verschillende
bisschoppen en vooral na eene verschijning
der H. Moeder Gods, den zwaren last der
bisschoppelijke waardigheid overnam.
Reeds den 2 December van hetzelfde jaar
ontving hy van den Aartsbisschop Aribo van
Mainz de H. Bisschopswijding en deed hjj
den 5en daaropvolgend zjjn plechtigen in
tocht in de kathedraal van Hildesheim onder
't gejubel van zjjn volk.
Gedurende de zestien jaren van zjjn Epis
copaat stichtte de H. Gotthardus door zjjn
vurigen ijver voor de glorie van God en
voor het heil der zielen en door den mach
tigen invloed zjjner deugden onnoemelijk
veel goeds, niet alleen in zjjn eigen bisdom,
ma»r ook in vele andere gewesten van het
Keizerrijk.
Hij bouwde meer dan dertig nieuwe kerken
en stichtte tal van kloosters en ziekenhuizen,
om te voorzien in den lichameljjken en geee-
V.
Wjj kunnen ons Jezu£ voorstellen, gaan-
blonde ko-
i morgen-
op rjj voor het rjjpe stuk graan. Him kleu
rige lijfrok is opgesloofd; met de rechter
hand slaan zjj de blinkende sikkel in het
graan, met de linker grijpen zjj telkens een
hand vol halmen en smjjten ze afgesneden
terzjj, op hoopjes. Achter hen binden jon
gens het afgepikte koren in zware schooven
en laden het op muilezels. De pachter zelf
staat bjj de jongens te zien. Een paar arme
vrouwen komen achteraan en rapen de
achtergelaten halmen op.
Jezus gaat naar de oogsten toe. De ge
bogen Ijjven komen recht, de sikkel hangt
tegen de knie. „De vrede met u!” „En
met u de vrede! Waar komt ge Vandaan?”
„Van Nazareth.” waar naartoe?”
kom u zeggen: Voorwaar, voorwaar, de
tjjden zjjn vervuld, het Rjjk Gods ia nabij,
bekeert u!”
Zoo sprak ook de Dooper bji de Jordaan,
jan wien verteld 'werd, dat hy ginder ge-
deree (Wurzburg)
Psychologie.
19 S ptember Kopp rs S.V.D. (Wee
nen) Wirtschafflichê Seite der Kultur-
entwicklimg. - Dr. Gatti (Milaan):
Voco nrécursftir de la psychologie des
peuples. - Dr. Lebezelter (Weenen):
Lc razze umane e Ie loro relazioni ai
cich citHhtrali. - W. Schmidt; Criteri
cicli piü antich'i.
21 Sepï
logie étni
nen)La etica de los Fueginos. Du-
•wU» Cr /w-u-X. L’éthique des
liói S.V.D (Wee-
:sittlich*e Bewusstsein bei dnn Natur-
völkern. Ldmonmier OiP (Kaira).;
Propreté et parite chez les Semites.
Prof. Oahs (Zagreb): Op'er bei den
ajtaischen Naturvölkern. Prof. Cakie-
door zijne voorspraak bewerkt, kunnen aan
balen, om te zwjjgen van de andere gunsten,
met welke het vertrouwen in hem beloond is
geworden, vóór en na zijnen' dood tot op den
huldigen dag, niet alleen te Hildesheim en
andere bedevaartplaatsen, maar ook te Ech
terbosch.
Immers de duizenden, die sedert 1864 naar
Echterbosch (Koningsbosch) ter bedevaart
togen, om genezing te vinden voor eigen li
chaamskwalen, of van de schrikbarend ver
spreide Engelsche ziekte bij hunne kleinen,
weten beter dan schrijver dezes, wat al gun
sten er door de voorspraak van den H. Got-
tbardus ook daar van God verkregen wor
den.
Het is dan ook op aandringen van zeer
vele pelgrims, die het grootste vertrouwen
stellen in de macht van den H. Gotthardu
spoedig de H.H. Sacramenten moesten toe-^at hesloten werd eene Broederschap op te
- - richten om door de voordeelen, daaraan ver
bonden, zich de voorspraak van den Heilige
waardig te toonen en dat deze Broederschap
eindelijk is tot stand gekomen en door Z. D.
H. Monseigneur Laurentius Schrijnen, Bis
schop van Roermond, is opgericht.
Mogen alle leden dier Broederschap daar
in ’t geschikte middel vinden op hun geloofs
leven te verdiepen en tevenj bevrjjd te wor
den van Ijjden naar ziel en lichaam. Deze
wensch zal blijken niet ijdel te zjjn.
Koningsbosch, 6 Juli 1925.
Jezus komt door het breede dal. Onder
aan de heuvelhelling ligt een hof vol pooti-
ge, grijsgroene oljjfboomen. Een muurtje
van losse steenen loopt er omheen,•met een
poortje van olijftakken. Binnen, vlak by
net poortje, staat de olyfpers, een breede stee
nen kuip. Een ezel loopt er rond aan een
dissel gespannen, die vastzit aan een wen
telenden pletsteen in de kuip. De gepletter-
de oljjven knersen en griezelen. De oljjfbou-
wer staat naast de loopronde en prikkelt met
zjjn stok den ezel aan. Mannen zitten in de
boomen met stokken de oljjven af te slaan.
Jongentjes rapen de olijven uit het gras in
korven en brengen ze bij de kuip.
Jesus gaat den hof binnen. De perser houdt
den ezel stik de mannen «pringen uit de boo<
arm en nóg zoo ruw, daar heeft zjj toefc
een woord om het begrip „God” uit te
drukken. Altjjd en overal vinden wjj het
woord bewaarheid, reeds vóór 2000 jaar
gesproken door Cicero: Geen volk is zoo
onbeschaafd en zoo barbaarsch, of het
gelooft, dat er een God bestaat!”
En Cicero zegt verder:
„Iets, waarover aHen het eens zjjn, kan
niet valsch zjjn!”
Droomerige stilte ligt over het land.
Achter den heuvel, daar, tingelt een kara-
vaanbet De eerste kameel komt boven op
den heuvelkam, en staat een oogenblik
scherp tegen de lucht afgeteekend, met zjjn
langen hals en vooruitstekende onderlip.
Een tweede, een derde, een vierde, een lan
ge rjj, komen één voor één boven, en stap
pen dan inet lange treden de helling af. Op
hun bochelrug tegen de dijen hangen graan-
Laatste ziekte en dood.
De grjjze Bisschop, die ondanks den zwaar-
sten arbeid zijn ‘zeven-en-zeventieste levens
jaar was inaretreden en reeds vóór zeventien
jaren het einde verwacht had. meende ten
gevolge eener ongewone verzwakking en een
plotseling intredend verval van krachten de
nadering van den dood te moeten aannemen.
Het was kort na het Paasehfeest van het
jaar 1038. Niet meer in staat den last van
het Bisschopsambt*te dragen, trok hjj zich
meer en meer terug.
Zjjne voornaamste, haast eenige bezigheid,
was bidden en aalmoezen geven.
Eindelijk was het einde nabjj. Zjjne li
chaamskrachten namen zoo snel af, dat hem
i. Z----
gediend worden; dan liet hjj zich naar den
berg van den H. Mauritius dragen, den Pa
troon van zjjn ^jliefd Niederaltach, ter wiens
eere hjj daar een kerk gebouwd had, terwijl
de geestelijken, die hunne droefheid niet lan
ger verbergen konden, met velé geloovigen
te zamen stroomden. Nauwelijks meer in
staat een woord te spreken, troostte hjj ze
evenwel met zjjne gewone minzaamheid, liet
hen vertrekken, met het bevel jn den vroegen
morgen téruj>te komen, terwjjl hjj zelf den
nacht doorbracht in vurige gebeden en hei
lige overwegingen.
In den morgenstond, na de Metten, bega-
1 ven zich de geestelijken weer tot hun Bis
schop; nogmaals sprak hjj hun korte, doch
heilzame vermaningen toe, vermaande hen
tot trouwe plichtsbetrachting en nam af
scheid van hen.
Hjj zelf volhardde in het bidden der Psal
men, ofschoon hjj nauwelijks de woorden kon
uitspreken, totdat -hij in den vroegen mórgen
van den vjjfden Mei 1038, zacht en blijde
stierf.
Heiligverklaring van den H. Gotthardjus.
In een Kerkvergadering, gehouden te
Rheims in Frankrijk, in welke 300 bisschop
pen en abten uit Frankrijk, Duitschland, En
geland en Spanje tegenwoordig waren, werd
hjj door Paus Innocentius II den 29 October
1132 heilig verklaard.
Zjjne H.H. Relikwieën werden den 4 Mei
1132 door Bernhard, Bisschop van Hildes
heim naar de Kathedraal overgebracht.
Vereering vaa den H. Gotthardus.
Zijne wonderen.
Ook aan den H. Gotthardus ging in ver
vulling het woord des Heeren: „Als iemand
mjj gediend heeft, zal mjjn Vader hem eeren,
(Joan. 12, 26.)
Vooral na den dood, vóór en na de heilig
verklaring, heeft God Zijnen Dienaar Got
thardus door ontelbare wonderen verheer
lijkt. Slechts enkele dezer halen wjj hier aan.
Een landman uit een dorp, tot de kerk
van Hildesheim behoorend, met name Deniko,
was sedert lang met algemeene lamheid ge
slagen. Op den dag van het jaarfeest van den
H. Gotthardus beproefde hy, door krukken
ondersteund, meer kruipend dan gaande, zich
naar het graf van den Heilige te slepen. In
tegenwoordigheid van het volk en de geeste
lijkheid, werd hjj plotseling genezen.
Daags na de overbrenging van de H.H.
Relikwieën van den H. Gotthardus, den 5 Mei
1132, kreeg een vrouw, die stom was en een
blind kind aan de hand leidde, na den voor-
middagdienst ploteelnig de spraak en het
blinde kind het lich^ der oogen. Er waren
juist aanzienlijke mannen van Corbel, lands
lieden der vrouw, tegenwoordig, die openlijk
verklaarden, dat zjj deze viwiw sedert lan
gen tjjd als stom en haar zoon als blind ken
den. Op het bericht van deze wonderen be
gaven zich de Bisschop, de geestelijkheid en
het volk naar, de kerk om God te danken
voor deze wonderbare genezingen, door wel
ke de heiligheid v. d. Bisschop Gotthardus zoo
duidelijk bewezen werd.
Terwjjl de geestelijkheid en de geloovigen
in gebed waren, stond onder de toegesnelde
menigte een man, die eedert lang verlamd
was, plotseling genezen op.
Zoo zouden wy nog ontelbare wonderen bjj
het graf van den HeiUge of op verren afstand
ACHTSTE ZONDAG NA PINKSTER.
Epistel uit den brief van den H. apostel
Paulus aan de Romeinen; VlTI. 1217.
Broeders, wjj zjjn schuldig, niét aan bet
rleesch om naar het vlee«'*b te leven. Want,
Indien gjj naar bet vleescb leeft, zoo zult gjj
sterven; maar, indien gjj de werken des vlee-
sebes door den geest doodt, zult gjj leven.
Want allen, die door den Geest Gods be
stuurd worden, die zjjn kinderen Gods. Want
gjj hebt niet ontvangen den geest der sla
vernij andermaal tot vrees; maar gjj hebt den*
geest der aanneming tot kinderen ontvan
gen, door wien wjj roepen: Abba Vaderl
Want de Geest zelf geeft gyjpigenis aan
•nzen geest, dat wjj kinderen Gods zjjn.
Doch, zoo wjj kinderen zjjn, dan zyn wjj
jok erfgenamen, namelijk, erfgenamen van
God en inedeerfgenamen van Christus.
Evangelie volgens den H. Lucas;
XVI, 1—9.
In dien tjjde zeide Jesus deze gelijkenis
aan Zjjne leerlingen: Zeker rjjk man,
eenen rentmeester, die by hem werd
gehuldigd, dat hjj zijn goed verkwist had.
Hjj riep hem dan, en zeide hem: Wat boor
ik van u? Doe rekening van uw rentmeester-
schap; want gjj kunt nu mjjn rentmeester
niet langer blijven. De rentmeester zeide dan
bjj zich zelven: Wat zal ik doen, wjjl mjjn
heer mjj het rentmeesterschap afneemt?
Spitten kan ik niet te bedelen schaam ik
mjj. Ik weet, wat ik doen zal, opdat zjj mjj
in de huizen zullen opnemeu, als ik van het
rentmeesterschap zal afgezet zjjn. En hjj riep
de schuldenaars van zjjnen heer, een voor
sen bjj zich, en zeide tot den eerste: Hoeveel
zjjt gij mjjnen heer schuldig? En deze zeide:
Honderd vaten olie. En hjj zeide hem: Neem
uw handschrift, en zit spoedig neer, en schrijf
vjjftig. Daarna zeide hjj tot eenen ander: En
hoeveel zjjt gjj schuldig? Hjj zeide^Honderd
mudden tarwe. Hjj zeide hem! Nsem uwen,
brief, en schrijf tachtig. En de beer prees
den onreebtvaardigen rentmeester, om dat
hjj voorzichtig gehandeld had; want de kin
deren dezer wereld zyif voorzichtiger in bun
geslacht, dan de kinderen des lichts. En Ik
zeg u: Maakt u vrienden van de ongerech
tige rijkdommen, opdat, als gjj zult te kort
■cMeteu, u in de eeuwige woningen ont
vangen.
’t IS Zóó VOORBIJ.
Je gaat met verlof voor ’n para dagee
enze zjjn zoo voorbjj.
Je krjjgt ’n maand uitstel om je belas
te betalenze is zoo voorbjj.
hebt nog drie jaar huur op de hofstee
de huur is zoo om.
Je komt op de wereld enje moei
Ja, de tjjd vliegt verbazend snel, onge-
gewend aan de luren of ie
broek.
En van de korte broek naar de lange is
maar *n zucht
Pas ben je van school, of je met al naai
de kazerne.
En zoo jaa£t het leven voort!
Zoo lig je in de wieg, zoo in de kist!
En toch!
En toch leven zoovelen er maar op los als
kwam er nooit ’n eind aan.
En toch jagen zoovelen naar rijkdom en
grootheid, alsof die niet even hard voorbQ
stuiven.
En toch zien velen hun dood altijd nog
op verren, verren afstand.
Wie weet, hoe dicht die nabjj is!
Vriend, vergeet nooit dat ge de eeuwig
heid tegemoet vliegt
En zorg nu voor *n gelukkige eeuwig
heid.
De pachter, de pikkers, laders en
staan rond Hem. Dan zegt Hjj tot hen:
akkerland van een rjjk man droeg
vloedigen oogst. En hjj overlegde by
zelven en zeide: Wat zal ik doen? Wi_.
kan mjjn veldvruchten niet bergen. En hjj
zeide: Dit zal ik doen: Ik zal mjjn berg
plaatsen afbreken en grootere bouwen en
daar geheel mjjnen oogst en mjjn goéderen
verzamelen. En ik zal tot myn ziel zeggen
Ziel, ge hebt veel goederen liggen, voor vele
jaren; rust, eet, drink, maak goede sier.
Maar God zeide tot hem:’ Dwaas, dezen
nacht zal men uw ziel vaa u opeischen;
maar wat gjj bereid hebt, voor wien zal het
zjjn?Zóó gaat het ham die voor zich
zelf bjjeen vergaart, en niet rjjk is voor
God!”
WAAROM?
WAAROM moeten wij zoo nauwlet*
tend toezien, met welke kameraadjes
onze kinderen omgaan Uil
OMDAT op de eerste plaats de ow>
ders de dure plicht hebben, den grooÉ-
sten zorg aan het zede lijk Keil htmneU
kinderen te besteden. I
OMDAT kinderen ELKANDER op
voeden, waarmee wii,bedoelen, dat kin
deren vooral van hun jeugdgenooteof
veel spoediger spreekwijzen en gewoon
ten aannemen dan van volwassenen
OMDAT zij zoo gemakkdijk van hun
kameraadjes kwaad leercn, dat voor ons
blijft, daar wii immers meest-
garw? tusschen hen eenigen tijd heeft
gedinud, Het verbreken van de vriend-
schapsbanden een zeer moeilijke zaak
wor£ ^wanneer door omstandigheden
mocht blijken, dat deze verbreking eene
noodzakelijkheid is geworden.
DAAROM zal het voor ons, ouders,
zaak zijn, naar nieuwe vriendjes onzer
kinderen eerst zorgvuldig te informee-
ren, eer wii onze kinderen aan een ge-
regelden omgang met deze nieuwehn-
gen overgeven.
r T-ai- Die differentiële
Psychologie. i
19 S ptemL- -- 3. ..L
nen); Wirtschafflichê Seite der
entwicklung. - Dr. Gatti
Voco nrécursfur de la psv<
-
Le razze umane e le foro relazioni ai
per stabilizeJajposjzione ethnologica del
•tember: W. Schmidt: L’ethno-
iique. Gusinde S V.D (Wee-
bois S.(Madagascar)L’éthique des
Malgacnes. SchuÜen 2.'/.
nen)Das Schukfcewusstsein
s,üdlichen Bantu.
22 September: Prof. Wunderk.: Das
vólkern. Lefrnonmier OiP. (Kaim).;
Oahs (Zagreb): Op’er bei den
rini (Mliaan): Idéés morales en Egypte
a l’époque gréco-romaine.
23 September. W. Schmidt: Heicbrin-
2er bei den Naturvölkern. Prof. Pesta-
Jozza^ (Milaan)L’idea_ della salvezza
Il concetto di redenzione nel Buddhis-
24 September. Prof. Junker (Weenen):
glaube und Erlösungsgedanke.
Nalljno (Rome)JJidea della saL
burg i(Z.)Les dieux sauveurs du pa-