Corricide één nacht I I i lij X HELDER. PURMERE.WD. I I I Berichten opgenomen In een gedeelte onzer vorige onlane. HANDEL. EN MAAKT. MEDtMBLiK, 30 Juli R JG Marirt- ver. „St. Jozef?’ Aardappelen: groote muizen f2.40-3.40, kleine id. f 2-6Ö-3L90 witte t 2.50—2.70 per halve H.L.; roode kooi f 3.60—4.30 per 100 KG; tuin boon en 90—94 ct per zakje. ENKMUUEN. 30 JuiL VMdunMfct, Donderdag werden aangevoeld door 14 yaartujttn 1628 pond noekhp i E36J2O b38.7O door 2 vasrtuigrn 100 pontf korbotf 1X50—2045 ner 100 msd. LUCHTVAART. PROVINCIAAL NIEUWS. KERK EN SCHOOL. OP NAAR BRIËLLE! HEEMSKERK. URSEM. SCHAGEN. MEDEMBLIK. l] WEaarPEW'TREfNONnEVAl - M't fN FRANKRIJK. URSEM. Handel pt* motor- en rjjwielwet is bekeurd J. i maand de fl to*. s* t -ele '900 14 F. O1 huis. der te van K. f 13.90, id. .uien f7.5—8.30, Schotscbe muiz^u kj.-rx), Je soort f 4.80“ f5.U0j drielingen f 7—7,40, kleine f 1.80 f 3.40, Nefijntigvouud 14.10-^4.30^ :nhvimers f 7—7.40, O raatjes 19.10 BEVORDERING. en P. bun Nannie B 900 M., We! A 90B M., Denaw* 816 M., Mignon 805 M., Barones 320 M., Floris V 305 M., Aatrier 805 M., Lady Chi- aes 840 M., Rautenkranz 825 M., Meteor 380 M., Catharina R 330 M., Hetha 300 M. In de eerste ronde vielen af Laura H, Lord D, Auto, Leopold, Den ewa„ Barones, As trier, Rautenkranz en Catharina R. ij In de tweede ronde Leis tem, Catherine Bpier, Edel A, Floris V en Meteor. Na eenige ritten was toen de uitslag als ■rolgtt 1. Mignon 200, 2. Senator A x hand 100, 3. Lady Ohimes 50, 4. Nannie B 25. I stol is een 4WP. K. Liberty. Het kan échter ook uitgerust worden mol diverse andere mo- I i toren van ongeveer gelijk vermogen, zooals b.v. de 450 P. K. Napier „Lion”, 360 P. K. Rolls Royce, 400 P. K. Bristol „Jupiter”, 650 P. K. Wright, 400 of 450 P. K. Lorraino- Dietrich enz. De tnotorbok is zoodanig ge- construeerd. dat deze compleet met don mo tor en motorinstallatie snol afgenomen kan worden en een andere motor ook van een ander fabricaat of vermogen, tonder meer kan worden gemonteerd. Daartoe behoeven slechts vier bouten, de benzineleidingen en de motorbestuurorganen losgemaakt worden. De vliegkwaliteiten van dit vliegtuig zijn voor een toestel van dit draag- en motorver mogen werkelijk buitengewoon. De maximum snelheid is 185 K. M. per uur, terwijl de eco- mische verkeerssnelheid 155 KM. per uur Be draagt. De landingssnelheid is 80 K. M. per uur en het toestel klimt tot 1000 Meter in 9 'min., 2000 Meter in 20fi min. en 3000 Meter in 42 min. Dit alles met een nuttigen last van 1560 K. G. en met den bovengenoemden 400 P. K. Liberty-motor. De Fokker F VlI-a heeft evenals ale an dere Fokker verkeersvliegtuigen de eigen schap, dat het toestel, wanneer het „over trokken” wordt, d.w.z. dus, dat wanneer een onervaren piloot het bij ongeluk zoo sterk met den neus omhoog brengt, dat het vlieg tuig snelheid verliest, het niol, zooals bijna alle audere vliegtuigen, in een „vrille” gaat of langs den vlegel afglijdt („side-slip”). Een paar maanden geleden demon.-treerde de heer Fokker dit te Croydon met een F. VII, uitgerust met een Napier „Lion” mo tor, zooals men zich zal herinneren. liet bui tengewone stabiele toestel gaat bij derge lijk snelheidsverlies uit zich zelf in een nor malen vliegstand over en blijft volkomen be stuurbar. Evemfls de F. VII toestellen heeft de F. VlI-a twee bestuurderszitplaatsen met dub bele besturing, zoodat deegewenscht het voor lange vluchten bemand kan worden met twee piloten. Verder ia het ook ingericht voor een draadlooze telegrafu^nstallatie. De rui me cabine met gemakkelijke rieten stoelen biedt plaat.- voor 8 personen. Men kan er jou der moeite recht op in staan en' er zijn de gebruikelijke netten voor lichte bagage. Tevens heeft het vliegtuig een groote baga- ge-ruimte en een toilet. Een deur in de voor wand van de cabine geeft toegang tot den bestuurderszitplaatsen. Waar het toch van het grootste belang is voor luchtlijnen om zoo economisch moge lijk te werken, is een vliegtuig als dit, cLt met 1 motor, en dus kleiner brandstofver bruik dan een meermotorig toestel, een groot gewicht voldoende snel en met voldoende stijgsnelheid om aan de eischen van veilig heid te voldoen, kan vervoeren, voorloopig wel den aangewezen verkeersmachine. Wel licht zijn drie-motorige vliegtuigen, in ver band met het feit, dat bij falen van 1 motor op de andere twee met gereduceerde snel heid doorgevlogen kan worden, wel de ver- keersmachines van de toekomst, vooral met het oog op bet vliegen op nacht-trajecten, doch Te toenemende bedrijfszekerheid van de hedendaagsche grootere motoren in t an- merking genomen voert eer. luchtverkeers- onderneming, die vliegtuigen van het 1-moto- rige type met uitstekende* vliegcapaciteiten, zooals de nieuwe Fokker F. VTI-a gebruikt, vooralsnog de juiste politiek, wil zij haar be drijf de meest economische richting geven met afdoende waarborg voor veiligheid en legeJmatigheid. De bedriifszekv.hcid wordt bij een toestel als de Fokker F. VTT-a nog ver hoogd, doordat het vliegtuig bij gewoon vlie gen in het luchtverkeer lanrr niet het voile vermogen van den motor noodig heeft en dus met weinig gas kan worden gevlogen, hetgeen den levensduur en betrouwbaarheid van den motor zeer ten goede komt door de mindere slijtage bij lager toerental, de minder sterke belasting van de diverse wer kende doelen, enz. Bij de tegenwoordige voor luchtvervoer nog betrekkelijk korte trajecten en bij de te genwoordige afmetingener vliegtuigen in verband met de hedendaagsche vereisohten, wat betreft den mee te voeren nuttigen last is het niet mogelijk drie- of meer motorige vliegtuigen ook maar cenigszins rendabel te maken, hetgeen tengevolge beeft, dat lucht lijnen, die dergelijke toestellen gebruiken, niet zonder aanzienlijke subsidies geëxploi teerd kunnen worden. Men behoeft slechts na te gaan, <M één der beste vliegtuigen met drie motoren van ca. 250 P.K. elk slechts 9 passagiers vervoert en een ander met teza men 820 P.K., 1214 passagiers. Waar de K. L. M. en andere luchtlijnen, die tot nog toe 1-motorige toestellen gebruikten, regel- matigheidspercentages aantoonen, die be- pala-i uitblinken, is het duidelijk, dat lucht- verkeersmaatechappijen, die haar eigen be lang goed begrijpen (en indirect dat van den •--» xooveel moge- 'okker F. Vli-a, ERNSTIGE INCIDENTEN IN WALES. LONDEN. 30 Juli. Ernstige incidenten hebben zich afge speeld in verscheidene mijnen van Zuid-Wa- lea. De pomplieden werden gedwongen de mjjnen te verlaten. Verscheidene autoriteiten werden met steenen bekogeld. DE SPOORWEGRAMP. IN ARGENTINIË. 6 dooden, 30 gewonden. BUENOS AIRES, 30 Juli. Het aantal dooden bii de spoorwegramp te Ben- grance bedraagt zes, hetaantal ge won den dertig, t ERNSTIGE SPOORWEGRAMP IN MAROKKO. I 10 dooden, 20 gewonden. PARIJS. 30 Juli- Uit Tanger wordt geseind, dat tengevo'ge van een hevige sirocco, die gewoed heeft in de om geving van Fez. de trein Ouarcif -Taxa ontspoord is. 10 personen werden ge dood. 20 «rewond. winkelier een etalage heeft die „trekt” dan heeft hij het dool van zijn etaleeren bereikt. Voor hem is het dus zaak zich op te ge ven voor deelname aan de winkelweek, ge durende de Tovietem-feesten, waartoe naar wjj vernemen de gelegenheid is opengesteld tot 5 Augustus as. OP *T PAD. Dat de verschillende subcommissies voor de feesten in den nazomer er niet stil be zitten, getuigt wel het feit, Jat de Commis sie voor de reclameoptocht aan verschillen de daarvoor in aanmerking komenden een circulaire heeft gestuurd, commissieleden persoonlek zal worden teruggehaald, waarbij een pro pagandistisch woord natuurlijk niet ontbre ken zal. De heeren hebben dus een uitste kende opvatting van hun taak. BOTSING TUSSCHEN TWEE WIELRIJDERS. Gisteren had in de Peperstraat tegenover de Kerkstraat een botsing plaats tusschen twee wielrjjdets, die betrekkeljjk goed afliep. De eene H .J. van hier kwam uit de rich ting Kaasmarkt, terwjjl het zoontje van den winkelier 8. van de tegenovergestelde rich ting kwam en de Kerkstraat wilde inrijden. Een. botsing ontstond en S. tuimelde waar schijnlijk door de groote vaart die hij had voorover. De kleine jongen kwam op bet plaveisel terecht. Beide rijwielen waren deer lijk gehavend. VOORLOOPIG MARKTBERICHT. ALKMAAR, 31 Juli Op de KaasmaHd waren heden aangevoerd 192 stapels, wegende 185.000 K.G. rabriekgkaas kleine met merk f62.— z. merk f 57.50, commissie m- m. f64,— Boerenkaas kleine met merk f 60.— z. merk f56.—, commissie m. nt. f 61,- Handel goed. PURMERENtk, 30 lull „Afslagver. Beemster, Purmerend eu Omstreken.” Aardappelen f 1.48—2.15, idem kleine f 0.56—1.55, groote blauwe aardappelen f 1.43-1.93, kleine idem f 0.89—127 pee 25 K.G.Yello’s 21—46 ct., Janbaas*»! 18—32 ct per K.G.slaboonen fl.9O— f3.45, snijboonen f 0.75—3.15, tuinbon nen f0 75—3.15 per 15 K.G-dopeiw- ten t2.10—4.70 per 50 K.Qroode aal bessen 37—52 ct per K.O.; klapbessw: tl.95—3.45 per 10 K.G.; perziken f 5-- f 12.90 per 100; frambozen 95 ct per K.G.komkommers fö.10 per 100 st.; bloemkool 15.10—11.40, roode k. f3.3u -1 7.40 per 100; andijvie f3 per 100 krop; rabarber f 9.10—10.1C, wortelen f 12.20 per 100 bos; ueien f2 pi 25 KJG, SCHAGEN, 30 Juli. Eierveihnci - 260006 kipeieren f 6.90—7.90, middtd- prijs f 7.30; 1123 eendeieren f 6.20-7.10. middelprijs f6.40 per 100 stuks. BROEK OP LANGENDiJK, 30 JuH. 21.200 stuks bloemkool le soort tl3.4O 123.60, 2e soort t ‘2.60—8-10 per 100 ut.- 10.000 bos wortelen f7.50—8.90 per 1C8 bos 194.000 KG. roode kool f3.30- f6.10, 19 300 KG. ®ele koot f 11.80-13 93Ó0 KG. witte kool (vroege) f4-53— t4.90, 3600 K.G. zilvernep f 18 50-22.80 972 KG. slaboonen f 17.20 18,50. 950 K.G bitten fl.50—f3.00, 136.5ÓG K.Q- aardappelen: Schotsche muizen f5.30- 18.10, Schoolmeesters r 4.30—8.50, Gaat jes 16.90—9.20, Due of York f 4.20— 15.70, Koksianen f5.30, Blauwe 1660— 7 30, Eigenheimers f6.90, drielingen f 4.70—730, kleine f 1.60-1.70, aües per per 100 K.G. i NOORD-SCHARWOUDE, 29 Juli. Schotsche muizen f 5.10— 7.10, Jdeaal f4.80-5.00. Duken f 4.90-5.40, School meesters i 5.30—6.80, Eigenfa f5-30— f 5.50, bl. idem f 5.60—7.30, drielingen f 6.70—7.40, kleine f 1.90—2.20, sperde- boonen f 13.50—16 89, tiinboonen f5.20- zilveruien f 8.70-9.30, driet f 12-13,60. nep 15.10—20.60, gele uier» fll.OÓ— t 11.40, drieL f 10-11, nep f 16 20-17.50, roode kool f3.90—5-00, witte knol f3.40 —f4.70, gele kool f 11.80—13.90 bloem kool f 11-19.20, id. 2e soort fl.80— f 3.40, boswortelen f4.80—6.90- Aan voer: 189.800 K.G. aardappelen, 725 K.G. spercieboonen, 35 K.G. tuin- boonen, 19.800 K.G. zilveruien, 2800 K.G. gele uien, 38.800 K.G. roode kool 19.000 K.G witte kooi, 5200 K.G. mete kool, 10.10 Ostuks bloemkool en 7900 bos wortelen. - WARMENHUIZEN, 30. Iali. Ziwer nep 115.50-17.40, id. drielingen f 111Q f 13.90, id. .uien f7.5—8.30, Schofsdte muizen f 5.8Ö—8.50, 2e soort f4.80— f5.tt), drielingen f 7—7,40, kleine fl.80 —f2.60» Schoolmeesters f 6.90—7.90, Ide aal f 3.40, Negentigvouud f4.10—4.3(\ Eigenheimers f 7—7.40, Graafjes 19.10 —Ui 10.70, gele nep f 16 70, roode kool t 4.40—5.30, gele kool 110.10, gele nep f 16.70, alles per 100 K.G.; bloemkool f 14.80—16.50, idem 2e soort 13.70— t 13.70 per 100 stuks. ZWAAQ, 29 Juli. Bangert en Omstr. Pruimen 30—35 ct, druuiven 65—70 ct, tomaten 3—7 ct. roode bessen 17—28 ct peren 183 Oct., appelen 12—2 Oct, dub bele slaboonen 6—9 ct. snijbudnen 7—12 ct, augttrken 10—20 ct. alles per pond; bloemkool f 8—15, roode kool f2—6 per 100; wortelen 6—8 ct per bos; kom kommers 4—9 ct per stuk. BOVENKARSPEL, 30 Juli. vDe Tuin bouw.” Aardappelen gr. m. 12.30—3,75. OkL m. f 3.75-4.65, ronde 12.05-23% blauwe fk.45-JXX), witte t 2.55-2.65, kriel 10.50—0.90 per baai; bloemkool le soort t 10.90-38.70, 2e 15-50-15.50 3e f 1.20—3.3 üper 1Ó0 stuks; roode kool f 3.70—6.80, gele kooi 113-15-10, witte koo If 4.40-5.40 per 100 KG; slaboo nen f 2.60—3.00 per 15. KG: au®urker fjntijn 36—37 ct, tiin 27—29 ct, grot 8-18 ct per KG. I U HOOGKARSPEL, 30 Juli. J>e Een dracht” Aardappelen Schotache t 2.30— t 2.40, Kok, LXic en Ninityloïd 1X50— f 2.60, kleine 13.60-3 75, kriel 1 0-75, EEN NIEUW FOKKER VERKEERSVLIEG TUIG. Zooals bekend m»a- worden verondersteld, de K. L. M. reeds sedert eenigen tijd een aantal Fokker F VII vliegtuigen van het Hol- laifll-Indie type in gebruik op haar luchtlij- nen. De N. V. Nederlandsche Vliegtui- genfabriek heeft thans een nieuw verkeers vliegtuig uitgebracht, het type F VlI-a, het welk een verdere ontwikkeling van de beken de F VII is, ofschoon er zoovele technische verbeteringen in ten uitvoer zijn gebracht dat men wel yan een geheel nieuw type kan spreken. Zoo is b.v. de vorm van den vleu- •gel_ veranderd en het dragend oppervlak iots Kleiner gemaakt, terwijl ook de vleugelklep pen volgens een nieuw systeem zijn aange- Het toestel heeft door deze diverse verbe teringen veel verbeterde vliegprestaties, het klimt Hueiler eu heeft een grootere maximun snelheid dan de F VII, terwijl het een merk waardig .veadbaarheil toont. Ir. B. Grassé, de chef der wetensr hr,-lelijke «ufdeeling van de „Fokker” fabrieken voerde er met het grootste gemak loopings en roll* mede uit, als ware net een kleine snelle jager Inplaats van een 10 persoons verkeersvliegtuig met een voor z(jn belasting betrekkelijk motor vermogen. Deze luchtacrobatie is natuurlijk bij luchtverkeer niet noodig, doch het is een bewijs van de rroote mate van bestuurbaar heid van dit vliegtuig. De bestuurder zal dus ten allen tjjde en bjj elke weersgesteldheid het toeetel volkomen in den hand hebben, hetgeen weder de veiligheid belangrijk ver hoogt. De motor van het gedemonstreerde BEVORDERING. De hierna vermelde dienstplichtige korpo raals worden met ingang van 1 Augustus a.s. bevorderd tot dienstplichtig sergeant- titulair, nj.: 3. Breebaart, uit de gemeente Barsingerhorn; P. J. Avis, L. Brit zei, H. S. Kox, uit de gemeente Wormerveer; J. Bak ker, uit de gemeente Beverwijk; A. van Hees, uit de gemeente Hoonf; C. Tolk, uit de gemeente Broek in Waterland; H.. Mejjer, uit de gemeente Edam; J. Kweinau, uil de gemeente Winkel: C. C.olijn, uit de gemeente' Bergen (N.-H.); C. N.. Rood an J. 8. A. A Veltman, beiden uit de gemeente Heiloo; en J. Grin, uit de gemeente Anna-Paulowna. De hierna vermelde dienstplichtige korpo raals worden met ingang van 1 Augustus *.s.. bevorderd tot dienstplichtig sergeant- titutlair bjj een peloton zware Mitrailleurs, n.l.r H. N. Groot, uit de gemeente Enkhui- sen; P< Mijts? uit de gemeente Wormerveer; en J. Bus, uit de gemeente Uitgeest. De dienstplichtige korporaal J. J. Ver- w<*Ij, uit de gemeente Wormerveer, wordt met ingang vaif 1 Augustus a.s. bevorderd 8Croe!U,t‘Htuls,r kij eene Ri JKSKWEEKSCHOOL TE ALKMAAR. Na gehouden overgangsexamens zijn bevorderd tot de 3de klasse: C. Bos, Haring, Li. Harder. G Oeurts, H. Kaptoin, v. d. Oofd, M Roep, D. Bakker, (üir. Bos, O. v. Dok. -Harnpe, T. Kectmau, Joh. Kool, Cath. Schavcmaker, D. Schermer, H. Smit. Cath. Steegstra, W. Smits, M. Wit, T. Witlam, M. Wiegel, L Wiessner., Niet bevorderd: 5. Tot de 2de klssea: A. de Broeder. K. Geers, R. Okel. G. v. d. Meer, A. Meeuwsen, Fr. Sta-, dejjaard. S. Slort, A. de la Cour, M, de Carpentier, A. Boeke, W. Broekstra, I. Geuzenbroek A. Kuiper, A. Lumge, C. Heiboer. N. Lelieveld, Ca Nauta, Th. Nieuwenhuizen, C^. Roskam, KL Schoort. A. Snoerwang, P. Stins, P. Vis- SCT' yeenin£a> C. waiter, E. Jonker, Jo. Slunter, Joh. Groot, I. Kliffen. J. R‘ ,v- d‘ Pk>LK’ B Veldman, w. Winter, J. Zaadnoordiik, J. Bark man, A. Lek, Jo. van Lith, I. Postema, F. de Raad, G. Slot, A. Swart, O Va der, G. Wit. A. Wolf, J. Rommel. Niet bevorderd 9. Toegelaten tot de le klasse: O. Siefs- sem ate Hoorn, Sophia Teerink te Alk maar, P. Schouten te Obdam, Cornelia Helleman te Alkmaar, Guuitje Koomen te Schagen, Wilha.' Hoek te Alkmaar, Aafje Zijp te Hoorn, Anna Koster te Schagerbr: g Marijtje Meijer te Heiloo, Maartie Schendelaar te Helder, Hen drik v. Elven te Bakkum, Anlie Spaans te Helder, Petronella Landman te Hel der, Johanna de Snayer te Helder, An na Dik te Alkmaar, j. van Dijk, te Hel der. Serkena Bakker Alkmaar, H. v. d. .Kamer te Alkmaar. W. v. d. Wetering Alkmaar, A. Schuijf Alkmaar, G. Beek, Alkmaar, A. Steelberg te Helder. Tot de 2e klasse: K. Oudes te Alk maar, P. Goudsbloem te Noord-Schar- wouoe, T. BWas te Twisk. Woensdag 12 Augustus gaat Noord-Hol- land weer uaar de graven van Gorcums Mar telaren. Elk volk eert zjjn helden, daarom gaan ieder jaar duizenden en duizenden naar den heiligen grond, waar een» negentien onzer edelste zonen voor hun gehechtheid aan den Paus van Rome, voor hun geloof in bet H. Sacrament des Altaars, den dood zjjn inge- gaan, zjj gaan daar heen om hun machtige voorbede in te roepen en al hun belangen aan te bevelen. Ook wjj gaan ons daarbij aansluiten. Al is de weg lang en de dag zwaar, wjj willen op ter beevaart naar de strijdplaats onzer hel den. Op dan Noord-Holland naar Brielle! In uwe kerken zult gjj den oproep lezen ter bedevaart. Uwe herders zullen u aansporen om naar het woord van don Bisschop onze Martelaren te eeren op de plaats hunner mar teling Op dan ter bedevaart naar Brielle. p. J. B. J. KOCK, o. p. Dir. der Bedevaart. MG.LO.-EXAMEN, ALKMAAR. Geslaagd voor diploma A: N. Bais, IJmuiden;’P. M. Brouwer, Helder; K. A. Dekker. IJmuiden; M. Hoogen- tiiik, IJi.< i 'en; H. M .Licht, IJnnndja; B. A. »..a.ig, Helder M. W. Bakker, Broek in W.; E. B. Bul, .Edam,. P. Houtman, Edam; C. Molenaar, Edam; C. Moojen, Edam; H. v. d. Poorte, Edam, E. C. Roskam, Edam, G. C. Bakker. WesterblokkerC. M. de Groot. HoornC. Korver, Oost-KaoUeiidam^ T. Smit, Westwoud;P. T Lainens, Zaandam; M. Marees, Broek in Wa terland, A. Braaf, Helder; B. C. W. van Dijk, Helder; A. Köhn, Helder; 1C. Kraay, ZaandamKI. Kuyper, Zaan dam; A. Pranger, Anna Paulowna, L Koops, Zaandam en voor diploma B: C. Dobber, «Zuid- pcharwoude en L Rpnaud, Zaïidschar- woude. i Afgewezenzeven. HEEMSKERK. Droge veiling. Naast 't Centrum en Kennemer hield >le Co. Tuiu- dersvereeniging „Kennemerland” in onder ling verband werkende met de Vrjjo Veiling, hare eerste droge veiling van vroeg bloei ende tulpen. Df inbreng bestond uit pl. m. 700 num mers, die gezien de concurrentie, zeer groot genoemd mag worden. Wij noteerden o. a. voor: D. v. T. Salvator Rose 3,60; E. v. T. La Precieuse 5.E. v. T. Prins v. Oosten rijk 1 6—D. v. T. Murillo 3,90; E. v. T. La Reine top 1 3.D. v. T. Couronne d’O» r Kardinaalshoed 2,20; Dubb. Oran;> Chig 3,Enk. Galantus 1,80; D. v. T. Tournesoll (gewoon) 2,20; E. v. T. Rose Gris de-Lin 3,10; Eleonora 4, Fred. Moore 2,80; Grand-due 9.10; Verm. ïrillant 5,La Precieuse 4,70; E. v. T. Ohrysolora 4,90 a f 5,30; Water loo 4,80; Gele Due 4,—; E. v. T. Gele Prins top 1 5,70; Chryaolor* 5,30; Cou leur Cardinal 6,80; Picosé 2,50; Due de Berlin 4,30; Artus dik ƒ3,40; E. v. T. Rose Loufeante met bont 64,per H.L. Handel een weinig zakkend. Schoolfeest. VV oenedag hadden de kinderen der R. K. School hun jaarljjkseh uitstapje. Hoewel bet weer Dinsdag slecht was, zagen we Woensdag het Julizonnetje. De hoogste klassen gingen per Stoomtram naar Amsterdam en hebben de alom bekenden dierentuin bezichtigd. Dit was voor heu leerzaam en pleizierig. Voor den inwendigen mensch werd goed gezorgd. De lagere klassen gingen naar Bergen en Egmond aan Zee. In den speeltuin van het café Duinvermaak ging bet lollig toe. De molens draaiden, de planken wipten en de kinderen hjjgden als paarden. Ook in het speelduin werd naar hartelust gestoeid. In Egmond aan Zee smaakten de broodjes met worst en de melk heerlijk, want de kin deren hadden honger gekregen. Jammer dat het aan het strand zoo koud was. Het pootjebaden mock niet lang duren en enke len w^ren tot den hals nat geworden en moesten met hun natte pakje naar huis. Over Alkmaar, waar in café Wennipe even opgestoken werd, gingen allen voldaan huiswaarts. SCHAGEN. V e r 1 o r eh: ’n kindertaschjie een hoedje, een lorgnet in étui, een tasehje met inhoud. MEDEMBUK. Uitstel. Bjj beschik king van den minister van Oorlog, is aan den dienstplichtige J. Hartog, uit deze ge meente, uitstel verleend van den verplichten dienst in 1925. drie motoren van ca. 250 P.K. elk slechts 9 passagiers vervoert en een ander met teza men 820 P.K., 1214 passagiers. Waar de K. L. M. en andere luchtljjnen, die tot nog t matigheidspercentages aantoonen, die jtk 1 a 1 S-L-1 f L. S jz av s verkeersuiaatschapi'ijen, dïe haar eigen be- belastingbetaler), voorloopig ljjk 'vliegtuigen, zooals de F, zal gebruiken. EEN AARDIGE ATTRACTIE. De heeren die de commissie vormen voor Tovletem- van in elkander het publiek én bij de Iran. Door een vooraanstaand persoon in de meente zal een t De dienstplichtige korporaal G. Klein- bloeeem, uit de Gemeente Helder, wordt met ingang van 1 Aug. a.s. bevorderd tot dienst plichtig sergeant-titulair. Do dienstplichtige korporaal R. A. C. van den Hoek, uit deze gemeente, wordt op 1 Augustus a.s. bevorderd tot dienstplichtig sergeant-titulair bjj een Peloton Zware Mi trailleurs. De dienstplichtige korporaals P. de Graaf en J. M. Hejjkoop, uit deze gemeente, wor den op 1 Augustus a.s. bevorderd tot dienst plichtig sergeant-titulair bjj eene Telefoon- afdeeling. MET PENSIOEN. De reaerve-fourier M. G. vaa Zoeleu, uit de Gemeenteee Helder, is bjj H. M. de Koningin in aanmerking gebracht voor pensioen, in gaande 80 Juni 1925. ONDERSCHEIDING. Aan den sergeant-majoor-instructeur G. Schuitemaker, uit deze Gemeente, wordt op 1 Augustus a.s. de zilveren medaille voor 24-ja rigen trouwen ilienst toegekend. CONCERT STED. MUZIEKCORPS. Het Sted. Muziekcorps geeft Maandag 8 Augustus (ter gelegenheid van de verjaardag van Hr. M. de Koningin moeder) een concert in d muziktent nabjj hgt Station. ZANGUITVOERING. Do zanguitvoering welke Manadagavond zou worden gegeven door de zangvereeuiging Haromnie werd wegens het slechte weer uit gesteld en verzet op Donderdagavond Hoewel het weer ook gisteren verre van mooi was stond Harmonie oip 8 uur gereed om een aan vang te maken met de uitvoering van het programma. De belangstelling was niet groot wat voor de zangvereeniging nu niet aangenaam was, want de opkomst was by beter weer grooter geweest en ook voor de Dames en Heren-leden ware dat aangena mer, want de zang was dan beter tot haar recht gekomen. HET TAPVERBOD. De vereeniging van koffiehouders en Res tauranthouders heeft zich met oen verzoek tot B. en W. gericht om het tapverbod m(?t de kerims af te schaffen. Evenals het vorig jaar wordt ook aan den raad voorgesteld op dit verzoek afwijzend te beschikken. ONTSLAGA ANGEVRAAGD. Het hoofd van school 13 de heer J. Jager en deo nderwjjzeressen de dames N. Swart, M. Hacknitzen T. A. M. Corporaal en de on derwijzer de heer Pronk hebben als zoodanig ontslag gevraagd. BURG. STAND. Ondertrouwd: J. P. d. Broeke en K. Wiegman. D. A_ G. Derks en C. G. E. Doesie. Getrouwd: J. C. v. d. Heuvel en M. Tabe- ling. D. Mejjse en J. C. Knol. H. Kooger S. C. M. Limburg, C. Kikkert 'en S. Kohn. G. Bos en C. Th. ten Braak. EDAM. EDAM. Gevonden voorwerpen. Een brood zak je. bjj Altman, Achterhaven, een rjjwiel- plaatje, Cortfjn, Monnikendammer Jaagweg, een band van een schort, Politiebureau, een kaateenbal, Spreeuw, Zuidersingel no. 136, een zwembroek en een badhanddoek, J. de Jong, wjjk 6 no. 295, Voorhaven,, drie melk bussen, Politiebureau. Aanbesteding. Bjj de aanbesteding schilderwerken aan het toekomstig R. Weeshuis, Naai- en Bewaarschool alhier, is het werk gegund aan den laagsten inschrij ver: Jac. Kok, Volendam voor 5440.—. Cariltonbespeling. Zjjn we goed ingeHcht, dan zal on» carillon Zaterdagavond a-s. om half 9 uur worden bespeeld, ter gelegenheid van den verjaardag van H. M. de Koningin- Moader, welke dit jaar op Zondag valt. Geslaagd. Geslaagd zjjn voor het Mercu- riusdiploma van Handels- en kantoorbedien den, de volgende leerlingen van den heer J. G. Oosterbeek, leeraar boekhouden M. O. alhier. J. de Boer 8z., K. de Boer Sz., B. Prum- per, Edam; M. Bark Jz.., Middelie en J. Nie- rop Mz., Uroek in Waterland. Het examen is gehouden in Juli j.l. te Amsterdam. Burgerl. Stand. 29 Juli. Geboren: Christina dochter van Jacob Bakker en Geertje Nieu wenkamp. Hendrikus Antonius zoon van Antonius Johannes Koning en Elisabeth Tol. 28 Juli Theodora Cornelia, dochter van An dreas Johannea Burghouts en van Lamberdi- na Maria Antonia van den Broek. Getrouwd: Klaas Smit wedn. van Neeltje Jonk en Stjjntje Zwarthoed. Overleden: Een levenloos aangegeven kind van Jan Sier en Maartje Snoek. Hen- drikje Krol, 83 jaar wed. van Amoldus Boom. it H 12 dooden, vele gew ondeh. TOURS, 30 Juh'. Een trein, komew- de vfcn Lemans, is giederaiBeerd natril Tours. Drie personen zijn gedood* W werden gewond. Nader meldt men uff Parijs? Het spoorwegringeva! bii Tours N ernstiger dan aanvankelijk werd gemeM. De trein, die ontspoorde, kSvam vari Rouen. Er rihf 12 doodezt an .vele wonden. STAKING BIJ DE VER. LUCIFERSFABRIEK EN. EINDHOVEN, 30 Juli. Hedenmorgen is bjj de Vereenigde Luci fersfabrieken te Eindhoven een Staking uitga- broken die 250 man omvat. De arbeiders eischen 8 pCt. loonsverhoo- r en uitbetaling op de t g. Heiligendagen. - _eden vergadert het bestuur der Artoeiders- irganisatie in het lokaal van het°R. K. Volk» geeft u de zekerheid slapende uw LIKDOORNS kwijt te raken Verkrijgbaar bij uw Drogist. en dat door de deze circulaire BEKEURD. Ter zake overtreding van art. Zlandam. de Winkelweek gedurende de feesten, hebben voor uitvoering taak een aanlig plannetje zet, dat o.L èn bjj hgt publ keliers wel zal insl: «-aanstaand persoon in de ge- spreuk worden samengesteld, welke natuurlijk aan niemand zal worden beken*I gemaakt. De letters waaruit de woorden van die spreuk bestaan, zullen af zonderlijk verdeeld in de etalages der deel nemende winkeliers worden gelegd, ’t Pu bliek most dan, de verschillende letters trachten samen te voegen tot de bedoelde spreuk en kan daarmede mooie prjjzen win nen Dat is dus werkelijk een hel aardige at tractie, welke naar wij stellig verwachten, succes zal hebben. Bij het publiek zal ze inslaan. Want zijn wij goed ingelicht, dan stelt de Commissie belangrijke prijzen beschikbaar. By den winkelier moet het idee bjj val vinden, omdat deze er nu zeker van kan zjjn, dat zjjn etalage trekken zal. Want ook de letter welke zich in zijn etalage bevindt zal mei» moeten opzoeken om de uitgedachte «nrcnk Ir na nes aam*n»tcUen. En als de

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1925 | | pagina 3