Corricide
één nacht
I
I
i
lij
X
HELDER.
PURMERE.WD.
I
I
I
Berichten opgenomen In een
gedeelte onzer vorige onlane.
HANDEL. EN MAAKT.
MEDtMBLiK, 30 Juli R JG Marirt-
ver. „St. Jozef?’ Aardappelen: groote
muizen f2.40-3.40, kleine id. f 2-6Ö-3L90
witte t 2.50—2.70 per halve H.L.; roode
kooi f 3.60—4.30 per 100 KG; tuin
boon en 90—94 ct per zakje.
ENKMUUEN. 30 JuiL VMdunMfct,
Donderdag werden aangevoeld door 14
yaartujttn 1628 pond noekhp i E36J2O
b38.7O door 2 vasrtuigrn 100 pontf
korbotf 1X50—2045 ner 100 msd.
LUCHTVAART.
PROVINCIAAL NIEUWS.
KERK EN SCHOOL.
OP NAAR BRIËLLE!
HEEMSKERK.
URSEM.
SCHAGEN.
MEDEMBLIK.
l] WEaarPEW'TREfNONnEVAl -
M't fN FRANKRIJK.
URSEM.
Handel
pt*
motor- en rjjwielwet is bekeurd J.
i
maand
de
fl
to*.
s*
t
-ele
'900
14
F.
O1
huis.
der
te
van
K.
f 13.90, id. .uien f7.5—8.30, Schotscbe
muiz^u kj.-rx), Je soort f 4.80“
f5.U0j drielingen f 7—7,40, kleine f 1.80
f 3.40, Nefijntigvouud 14.10-^4.30^
:nhvimers f 7—7.40, O raatjes 19.10
BEVORDERING.
en
P.
bun
Nannie B 900 M., We! A 90B M., Denaw*
816 M., Mignon 805 M., Barones 320 M.,
Floris V 305 M., Aatrier 805 M., Lady Chi-
aes 840 M., Rautenkranz 825 M., Meteor 380
M., Catharina R 330 M., Hetha 300 M.
In de eerste ronde vielen af Laura H, Lord
D, Auto, Leopold, Den ewa„ Barones, As trier,
Rautenkranz en Catharina R. ij
In de tweede ronde Leis tem, Catherine
Bpier, Edel A, Floris V en Meteor.
Na eenige ritten was toen de uitslag als
■rolgtt 1. Mignon 200, 2. Senator A x hand
100, 3. Lady Ohimes 50, 4. Nannie B
25.
I stol is een 4WP. K. Liberty. Het kan échter
ook uitgerust worden mol diverse andere mo- I
i toren van ongeveer gelijk vermogen, zooals
b.v. de 450 P. K. Napier „Lion”, 360 P. K.
Rolls Royce, 400 P. K. Bristol „Jupiter”,
650 P. K. Wright, 400 of 450 P. K. Lorraino-
Dietrich enz. De tnotorbok is zoodanig ge-
construeerd. dat deze compleet met don mo
tor en motorinstallatie snol afgenomen kan
worden en een andere motor ook van een
ander fabricaat of vermogen, tonder meer
kan worden gemonteerd. Daartoe behoeven
slechts vier bouten, de benzineleidingen en
de motorbestuurorganen losgemaakt worden.
De vliegkwaliteiten van dit vliegtuig zijn
voor een toestel van dit draag- en motorver
mogen werkelijk buitengewoon. De maximum
snelheid is 185 K. M. per uur, terwijl de eco-
mische verkeerssnelheid 155 KM. per uur Be
draagt. De landingssnelheid is 80 K. M. per
uur en het toestel klimt tot 1000 Meter in 9
'min., 2000 Meter in 20fi min. en 3000 Meter
in 42 min. Dit alles met een nuttigen last
van 1560 K. G. en met den bovengenoemden
400 P. K. Liberty-motor.
De Fokker F VlI-a heeft evenals ale an
dere Fokker verkeersvliegtuigen de eigen
schap, dat het toestel, wanneer het „over
trokken” wordt, d.w.z. dus, dat wanneer een
onervaren piloot het bij ongeluk zoo sterk
met den neus omhoog brengt, dat het vlieg
tuig snelheid verliest, het niol, zooals bijna
alle audere vliegtuigen, in een „vrille” gaat
of langs den vlegel afglijdt („side-slip”).
Een paar maanden geleden demon.-treerde
de heer Fokker dit te Croydon met een
F. VII, uitgerust met een Napier „Lion” mo
tor, zooals men zich zal herinneren. liet bui
tengewone stabiele toestel gaat bij derge
lijk snelheidsverlies uit zich zelf in een nor
malen vliegstand over en blijft volkomen be
stuurbar.
Evemfls de F. VII toestellen heeft de F.
VlI-a twee bestuurderszitplaatsen met dub
bele besturing, zoodat deegewenscht het voor
lange vluchten bemand kan worden met twee
piloten. Verder ia het ook ingericht voor
een draadlooze telegrafu^nstallatie. De rui
me cabine met gemakkelijke rieten stoelen
biedt plaat.- voor 8 personen. Men kan er
jou der moeite recht op in staan en' er zijn
de gebruikelijke netten voor lichte bagage.
Tevens heeft het vliegtuig een groote baga-
ge-ruimte en een toilet. Een deur in de voor
wand van de cabine geeft toegang tot den
bestuurderszitplaatsen.
Waar het toch van het grootste belang is
voor luchtlijnen om zoo economisch moge
lijk te werken, is een vliegtuig als dit, cLt
met 1 motor, en dus kleiner brandstofver
bruik dan een meermotorig toestel, een groot
gewicht voldoende snel en met voldoende
stijgsnelheid om aan de eischen van veilig
heid te voldoen, kan vervoeren, voorloopig
wel den aangewezen verkeersmachine. Wel
licht zijn drie-motorige vliegtuigen, in ver
band met het feit, dat bij falen van 1 motor
op de andere twee met gereduceerde snel
heid doorgevlogen kan worden, wel de ver-
keersmachines van de toekomst, vooral met
het oog op bet vliegen op nacht-trajecten,
doch Te toenemende bedrijfszekerheid van
de hedendaagsche grootere motoren in t an-
merking genomen voert eer. luchtverkeers-
onderneming, die vliegtuigen van het 1-moto-
rige type met uitstekende* vliegcapaciteiten,
zooals de nieuwe Fokker F. VTI-a gebruikt,
vooralsnog de juiste politiek, wil zij haar be
drijf de meest economische richting geven
met afdoende waarborg voor veiligheid en
legeJmatigheid. De bedriifszekv.hcid wordt
bij een toestel als de Fokker F. VTT-a nog ver
hoogd, doordat het vliegtuig bij gewoon vlie
gen in het luchtverkeer lanrr niet het voile
vermogen van den motor noodig heeft en
dus met weinig gas kan worden gevlogen,
hetgeen den levensduur en betrouwbaarheid
van den motor zeer ten goede komt door
de mindere slijtage bij lager toerental, de
minder sterke belasting van de diverse wer
kende doelen, enz.
Bij de tegenwoordige voor luchtvervoer
nog betrekkelijk korte trajecten en bij de te
genwoordige afmetingener vliegtuigen in
verband met de hedendaagsche vereisohten,
wat betreft den mee te voeren nuttigen last
is het niet mogelijk drie- of meer motorige
vliegtuigen ook maar cenigszins rendabel te
maken, hetgeen tengevolge beeft, dat lucht
lijnen, die dergelijke toestellen gebruiken,
niet zonder aanzienlijke subsidies geëxploi
teerd kunnen worden. Men behoeft slechts na
te gaan, <M één der beste vliegtuigen met
drie motoren van ca. 250 P.K. elk slechts 9
passagiers vervoert en een ander met teza
men 820 P.K., 1214 passagiers. Waar de
K. L. M. en andere luchtlijnen, die tot nog
toe 1-motorige toestellen gebruikten, regel-
matigheidspercentages aantoonen, die be-
pala-i uitblinken, is het duidelijk, dat lucht-
verkeersmaatechappijen, die haar eigen be
lang goed begrijpen (en indirect dat van den
•--» xooveel moge-
'okker F. Vli-a,
ERNSTIGE INCIDENTEN IN WALES.
LONDEN. 30 Juli.
Ernstige incidenten hebben zich afge
speeld in verscheidene mijnen van Zuid-Wa-
lea. De pomplieden werden gedwongen de
mjjnen te verlaten. Verscheidene autoriteiten
werden met steenen bekogeld.
DE SPOORWEGRAMP. IN
ARGENTINIË.
6 dooden, 30 gewonden.
BUENOS AIRES, 30 Juli. Het aantal
dooden bii de spoorwegramp te Ben-
grance bedraagt zes, hetaantal ge won
den dertig, t
ERNSTIGE SPOORWEGRAMP
IN MAROKKO. I
10 dooden, 20 gewonden.
PARIJS. 30 Juli- Uit Tanger wordt
geseind, dat tengevo'ge van een hevige
sirocco, die gewoed heeft in de om
geving van Fez. de trein Ouarcif -Taxa
ontspoord is. 10 personen werden ge
dood. 20 «rewond.
winkelier een etalage heeft die „trekt” dan
heeft hij het dool van zijn etaleeren bereikt.
Voor hem is het dus zaak zich op te ge
ven voor deelname aan de winkelweek, ge
durende de Tovietem-feesten, waartoe naar
wjj vernemen de gelegenheid is opengesteld
tot 5 Augustus as.
OP *T PAD.
Dat de verschillende subcommissies voor
de feesten in den nazomer er niet stil be
zitten, getuigt wel het feit, Jat de Commis
sie voor de reclameoptocht aan verschillen
de daarvoor in aanmerking komenden een
circulaire heeft gestuurd,
commissieleden persoonlek
zal worden teruggehaald, waarbij een pro
pagandistisch woord natuurlijk niet ontbre
ken zal. De heeren hebben dus een uitste
kende opvatting van hun taak.
BOTSING TUSSCHEN TWEE
WIELRIJDERS.
Gisteren had in de Peperstraat tegenover
de Kerkstraat een botsing plaats tusschen
twee wielrjjdets, die betrekkeljjk goed afliep.
De eene H .J. van hier kwam uit de rich
ting Kaasmarkt, terwjjl het zoontje van den
winkelier 8. van de tegenovergestelde rich
ting kwam en de Kerkstraat wilde inrijden.
Een. botsing ontstond en S. tuimelde waar
schijnlijk door de groote vaart die hij had
voorover. De kleine jongen kwam op bet
plaveisel terecht. Beide rijwielen waren deer
lijk gehavend.
VOORLOOPIG MARKTBERICHT.
ALKMAAR, 31 Juli Op de KaasmaHd
waren heden aangevoerd 192 stapels,
wegende 185.000 K.G.
rabriekgkaas kleine met merk f62.—
z. merk f 57.50, commissie m- m. f64,—
Boerenkaas kleine met merk f 60.—
z. merk f56.—, commissie m. nt. f 61,-
Handel goed.
PURMERENtk, 30 lull „Afslagver.
Beemster, Purmerend eu Omstreken.”
Aardappelen f 1.48—2.15, idem kleine
f 0.56—1.55, groote blauwe aardappelen
f 1.43-1.93, kleine idem f 0.89—127 pee
25 K.G.Yello’s 21—46 ct., Janbaas*»!
18—32 ct per K.G.slaboonen fl.9O—
f3.45, snijboonen f 0.75—3.15, tuinbon
nen f0 75—3.15 per 15 K.G-dopeiw-
ten t2.10—4.70 per 50 K.Qroode aal
bessen 37—52 ct per K.O.; klapbessw:
tl.95—3.45 per 10 K.G.; perziken f 5--
f 12.90 per 100; frambozen 95 ct per
K.G.komkommers fö.10 per 100 st.;
bloemkool 15.10—11.40, roode k. f3.3u
-1 7.40 per 100; andijvie f3 per 100
krop; rabarber f 9.10—10.1C, wortelen
f 12.20 per 100 bos; ueien f2 pi 25 KJG,
SCHAGEN, 30 Juli. Eierveihnci -
260006 kipeieren f 6.90—7.90, middtd-
prijs f 7.30; 1123 eendeieren f 6.20-7.10.
middelprijs f6.40 per 100 stuks.
BROEK OP LANGENDiJK, 30 JuH.
21.200 stuks bloemkool le soort tl3.4O
123.60, 2e soort t ‘2.60—8-10 per 100 ut.-
10.000 bos wortelen f7.50—8.90 per 1C8
bos 194.000 KG. roode kool f3.30-
f6.10, 19 300 KG. ®ele koot f 11.80-13
93Ó0 KG. witte kool (vroege) f4-53—
t4.90, 3600 K.G. zilvernep f 18 50-22.80
972 KG. slaboonen f 17.20 18,50. 950
K.G bitten fl.50—f3.00, 136.5ÓG K.Q-
aardappelen: Schotsche muizen f5.30-
18.10, Schoolmeesters r 4.30—8.50, Gaat
jes 16.90—9.20, Due of York f 4.20—
15.70, Koksianen f5.30, Blauwe 1660—
7 30, Eigenheimers f6.90, drielingen
f 4.70—730, kleine f 1.60-1.70, aües per
per 100 K.G. i
NOORD-SCHARWOUDE, 29 Juli.
Schotsche muizen f 5.10— 7.10, Jdeaal
f4.80-5.00. Duken f 4.90-5.40, School
meesters i 5.30—6.80, Eigenfa f5-30—
f 5.50, bl. idem f 5.60—7.30, drielingen
f 6.70—7.40, kleine f 1.90—2.20, sperde-
boonen f 13.50—16 89, tiinboonen f5.20-
zilveruien f 8.70-9.30, driet f 12-13,60.
nep 15.10—20.60, gele uier» fll.OÓ—
t 11.40, drieL f 10-11, nep f 16 20-17.50,
roode kool f3.90—5-00, witte knol f3.40
—f4.70, gele kool f 11.80—13.90 bloem
kool f 11-19.20, id. 2e soort fl.80—
f 3.40, boswortelen f4.80—6.90-
Aan voer: 189.800 K.G. aardappelen,
725 K.G. spercieboonen, 35 K.G. tuin-
boonen, 19.800 K.G. zilveruien, 2800
K.G. gele uien, 38.800 K.G. roode kool
19.000 K.G witte kooi, 5200 K.G. mete
kool, 10.10 Ostuks bloemkool en 7900
bos wortelen. -
WARMENHUIZEN, 30. Iali. Ziwer
nep 115.50-17.40, id. drielingen f 111Q
f 13.90, id. .uien f7.5—8.30, Schofsdte
muizen f 5.8Ö—8.50, 2e soort f4.80—
f5.tt), drielingen f 7—7,40, kleine fl.80
—f2.60» Schoolmeesters f 6.90—7.90, Ide
aal f 3.40, Negentigvouud f4.10—4.3(\
Eigenheimers f 7—7.40, Graafjes 19.10
—Ui 10.70, gele nep f 16 70, roode kool
t 4.40—5.30, gele kool 110.10, gele nep
f 16.70, alles per 100 K.G.; bloemkool
f 14.80—16.50, idem 2e soort 13.70—
t 13.70 per 100 stuks.
ZWAAQ, 29 Juli. Bangert en Omstr.
Pruimen 30—35 ct, druuiven 65—70 ct,
tomaten 3—7 ct. roode bessen 17—28 ct
peren 183 Oct., appelen 12—2 Oct, dub
bele slaboonen 6—9 ct. snijbudnen 7—12
ct, augttrken 10—20 ct. alles per pond;
bloemkool f 8—15, roode kool f2—6 per
100; wortelen 6—8 ct per bos; kom
kommers 4—9 ct per stuk.
BOVENKARSPEL, 30 Juli. vDe Tuin
bouw.” Aardappelen gr. m. 12.30—3,75.
OkL m. f 3.75-4.65, ronde 12.05-23%
blauwe fk.45-JXX), witte t 2.55-2.65,
kriel 10.50—0.90 per baai; bloemkool
le soort t 10.90-38.70, 2e 15-50-15.50
3e f 1.20—3.3 üper 1Ó0 stuks; roode kool
f 3.70—6.80, gele kooi 113-15-10, witte
koo If 4.40-5.40 per 100 KG; slaboo
nen f 2.60—3.00 per 15. KG: au®urker
fjntijn 36—37 ct, tiin 27—29 ct, grot
8-18 ct per KG. I U
HOOGKARSPEL, 30 Juli. J>e Een
dracht” Aardappelen Schotache t 2.30—
t 2.40, Kok, LXic en Ninityloïd 1X50—
f 2.60, kleine 13.60-3 75, kriel 1 0-75,
EEN NIEUW FOKKER VERKEERSVLIEG
TUIG.
Zooals bekend m»a- worden verondersteld,
de K. L. M. reeds sedert eenigen tijd een
aantal Fokker F VII vliegtuigen van het Hol-
laifll-Indie type in gebruik op haar luchtlij-
nen. De N. V. Nederlandsche Vliegtui-
genfabriek heeft thans een nieuw verkeers
vliegtuig uitgebracht, het type F VlI-a, het
welk een verdere ontwikkeling van de beken
de F VII is, ofschoon er zoovele technische
verbeteringen in ten uitvoer zijn gebracht
dat men wel yan een geheel nieuw type kan
spreken. Zoo is b.v. de vorm van den vleu-
•gel_ veranderd en het dragend oppervlak iots
Kleiner gemaakt, terwijl ook de vleugelklep
pen volgens een nieuw systeem zijn aange-
Het toestel heeft door deze diverse verbe
teringen veel verbeterde vliegprestaties, het
klimt Hueiler eu heeft een grootere maximun
snelheid dan de F VII, terwijl het een merk
waardig .veadbaarheil toont. Ir. B. Grassé,
de chef der wetensr hr,-lelijke «ufdeeling van
de „Fokker” fabrieken voerde er met het
grootste gemak loopings en roll* mede uit,
als ware net een kleine snelle jager Inplaats
van een 10 persoons verkeersvliegtuig met
een voor z(jn belasting betrekkelijk motor
vermogen. Deze luchtacrobatie is natuurlijk
bij luchtverkeer niet noodig, doch het is een
bewijs van de rroote mate van bestuurbaar
heid van dit vliegtuig. De bestuurder zal dus
ten allen tjjde en bjj elke weersgesteldheid
het toeetel volkomen in den hand hebben,
hetgeen weder de veiligheid belangrijk ver
hoogt.
De motor van het gedemonstreerde
BEVORDERING.
De hierna vermelde dienstplichtige korpo
raals worden met ingang van 1 Augustus
a.s. bevorderd tot dienstplichtig sergeant-
titulair, nj.: 3. Breebaart, uit de gemeente
Barsingerhorn; P. J. Avis, L. Brit zei, H. S.
Kox, uit de gemeente Wormerveer; J. Bak
ker, uit de gemeente Beverwijk; A. van
Hees, uit de gemeente Hoonf; C. Tolk, uit
de gemeente Broek in Waterland; H.. Mejjer,
uit de gemeente Edam; J. Kweinau, uil de
gemeente Winkel: C. C.olijn, uit de gemeente'
Bergen (N.-H.); C. N.. Rood an J. 8. A. A
Veltman, beiden uit de gemeente Heiloo; en
J. Grin, uit de gemeente Anna-Paulowna.
De hierna vermelde dienstplichtige korpo
raals worden met ingang van 1 Augustus
*.s.. bevorderd tot dienstplichtig sergeant-
titutlair bjj een peloton zware Mitrailleurs,
n.l.r H. N. Groot, uit de gemeente Enkhui-
sen; P< Mijts? uit de gemeente Wormerveer;
en J. Bus, uit de gemeente Uitgeest.
De dienstplichtige korporaal J. J. Ver-
w<*Ij, uit de gemeente Wormerveer, wordt
met ingang vaif 1 Augustus a.s. bevorderd
8Croe!U,t‘Htuls,r kij eene
Ri JKSKWEEKSCHOOL
TE ALKMAAR.
Na gehouden overgangsexamens zijn
bevorderd tot de 3de klasse:
C. Bos, Haring, Li. Harder. G
Oeurts, H. Kaptoin, v. d. Oofd, M
Roep, D. Bakker, (üir. Bos, O. v. Dok.
-Harnpe, T. Kectmau, Joh. Kool,
Cath. Schavcmaker, D. Schermer, H.
Smit. Cath. Steegstra, W. Smits, M. Wit,
T. Witlam, M. Wiegel, L Wiessner.,
Niet bevorderd: 5.
Tot de 2de klssea:
A. de Broeder. K. Geers, R. Okel.
G. v. d. Meer, A. Meeuwsen, Fr. Sta-,
dejjaard. S. Slort, A. de la Cour, M,
de Carpentier, A. Boeke, W. Broekstra,
I. Geuzenbroek A. Kuiper, A. Lumge,
C. Heiboer. N. Lelieveld, Ca Nauta, Th.
Nieuwenhuizen, C^. Roskam, KL
Schoort. A. Snoerwang, P. Stins, P. Vis-
SCT' yeenin£a> C. waiter, E. Jonker,
Jo. Slunter, Joh. Groot, I. Kliffen. J.
R‘ ,v- d‘ Pk>LK’ B Veldman,
w. Winter, J. Zaadnoordiik, J. Bark
man, A. Lek, Jo. van Lith, I. Postema,
F. de Raad, G. Slot, A. Swart, O Va
der, G. Wit. A. Wolf, J. Rommel.
Niet bevorderd 9.
Toegelaten tot de le klasse: O. Siefs-
sem ate Hoorn, Sophia Teerink te Alk
maar, P. Schouten te Obdam, Cornelia
Helleman te Alkmaar, Guuitje Koomen
te Schagen, Wilha.' Hoek te Alkmaar,
Aafje Zijp te Hoorn, Anna Koster te
Schagerbr: g Marijtje Meijer te Heiloo,
Maartie Schendelaar te Helder, Hen
drik v. Elven te Bakkum, Anlie Spaans
te Helder, Petronella Landman te Hel
der, Johanna de Snayer te Helder, An
na Dik te Alkmaar, j. van Dijk, te Hel
der. Serkena Bakker Alkmaar, H. v. d.
.Kamer te Alkmaar. W. v. d. Wetering
Alkmaar, A. Schuijf Alkmaar, G. Beek,
Alkmaar, A. Steelberg te Helder.
Tot de 2e klasse: K. Oudes te Alk
maar, P. Goudsbloem te Noord-Schar-
wouoe, T. BWas te Twisk.
Woensdag 12 Augustus gaat Noord-Hol-
land weer uaar de graven van Gorcums Mar
telaren. Elk volk eert zjjn helden, daarom
gaan ieder jaar duizenden en duizenden naar
den heiligen grond, waar een» negentien onzer
edelste zonen voor hun gehechtheid aan den
Paus van Rome, voor hun geloof in bet H.
Sacrament des Altaars, den dood zjjn inge-
gaan, zjj gaan daar heen om hun machtige
voorbede in te roepen en al hun belangen
aan te bevelen.
Ook wjj gaan ons daarbij aansluiten. Al is
de weg lang en de dag zwaar, wjj willen op
ter beevaart naar de strijdplaats onzer hel
den.
Op dan Noord-Holland naar Brielle! In
uwe kerken zult gjj den oproep lezen ter
bedevaart. Uwe herders zullen u aansporen
om naar het woord van don Bisschop onze
Martelaren te eeren op de plaats hunner mar
teling Op dan ter bedevaart naar Brielle.
p. J. B. J. KOCK, o. p.
Dir. der Bedevaart.
MG.LO.-EXAMEN, ALKMAAR.
Geslaagd voor diploma A: N. Bais,
IJmuiden;’P. M. Brouwer, Helder; K.
A. Dekker. IJmuiden; M. Hoogen-
tiiik, IJi.< i 'en; H. M .Licht, IJnnndja;
B. A. »..a.ig, Helder M. W. Bakker,
Broek in W.; E. B. Bul, .Edam,. P.
Houtman, Edam; C. Molenaar, Edam;
C. Moojen, Edam; H. v. d. Poorte,
Edam, E. C. Roskam, Edam, G. C.
Bakker. WesterblokkerC. M. de Groot.
HoornC. Korver, Oost-KaoUeiidam^
T. Smit, Westwoud;P. T Lainens,
Zaandam; M. Marees, Broek in Wa
terland, A. Braaf, Helder; B. C. W.
van Dijk, Helder; A. Köhn, Helder;
1C. Kraay, ZaandamKI. Kuyper, Zaan
dam; A. Pranger, Anna Paulowna, L
Koops, Zaandam
en voor diploma B: C. Dobber, «Zuid-
pcharwoude en L Rpnaud, Zaïidschar-
woude.
i Afgewezenzeven.
HEEMSKERK. Droge veiling. Naast
't Centrum en Kennemer hield >le Co. Tuiu-
dersvereeniging „Kennemerland” in onder
ling verband werkende met de Vrjjo Veiling,
hare eerste droge veiling van vroeg bloei
ende tulpen.
Df inbreng bestond uit pl. m. 700 num
mers, die gezien de concurrentie, zeer groot
genoemd mag worden. Wij noteerden o. a.
voor:
D. v. T. Salvator Rose 3,60; E. v. T. La
Precieuse 5.E. v. T. Prins v. Oosten
rijk 1 6—D. v. T. Murillo 3,90; E. v. T.
La Reine top 1 3.D. v. T. Couronne
d’O» r Kardinaalshoed 2,20; Dubb.
Oran;> Chig 3,Enk. Galantus 1,80;
D. v. T. Tournesoll (gewoon) 2,20; E. v.
T. Rose Gris de-Lin 3,10; Eleonora 4,
Fred. Moore 2,80; Grand-due 9.10;
Verm. ïrillant 5,La Precieuse 4,70;
E. v. T. Ohrysolora 4,90 a f 5,30; Water
loo 4,80; Gele Due 4,—; E. v. T. Gele
Prins top 1 5,70; Chryaolor* 5,30; Cou
leur Cardinal 6,80; Picosé 2,50; Due de
Berlin 4,30; Artus dik ƒ3,40; E. v. T. Rose
Loufeante met bont 64,per H.L.
Handel een weinig zakkend.
Schoolfeest. VV oenedag
hadden de kinderen der R. K. School hun
jaarljjkseh uitstapje. Hoewel bet weer
Dinsdag slecht was, zagen we Woensdag het
Julizonnetje. De hoogste klassen gingen per
Stoomtram naar Amsterdam en hebben de
alom bekenden dierentuin bezichtigd. Dit
was voor heu leerzaam en pleizierig. Voor
den inwendigen mensch werd goed gezorgd.
De lagere klassen gingen naar Bergen en
Egmond aan Zee. In den speeltuin van het
café Duinvermaak ging bet lollig toe. De
molens draaiden, de planken wipten en de
kinderen hjjgden als paarden. Ook in het
speelduin werd naar hartelust gestoeid.
In Egmond aan Zee smaakten de broodjes
met worst en de melk heerlijk, want de kin
deren hadden honger gekregen. Jammer dat
het aan het strand zoo koud was. Het
pootjebaden mock niet lang duren en enke
len w^ren tot den hals nat geworden en
moesten met hun natte pakje naar huis.
Over Alkmaar, waar in café Wennipe
even opgestoken werd, gingen allen voldaan
huiswaarts.
SCHAGEN. V e r 1 o r eh: ’n kindertaschjie
een hoedje, een lorgnet in étui, een tasehje
met inhoud.
MEDEMBUK. Uitstel. Bjj beschik
king van den minister van Oorlog, is aan
den dienstplichtige J. Hartog, uit deze ge
meente, uitstel verleend van den verplichten
dienst in 1925.
drie motoren van ca. 250 P.K. elk slechts 9
passagiers vervoert en een ander met teza
men 820 P.K., 1214 passagiers. Waar de
K. L. M. en andere luchtljjnen, die tot nog
t
matigheidspercentages aantoonen, die
jtk 1 a 1 S-L-1 f L. S jz av s
verkeersuiaatschapi'ijen, dïe haar eigen be-
belastingbetaler), voorloopig
ljjk 'vliegtuigen, zooals de F,
zal gebruiken.
EEN AARDIGE ATTRACTIE.
De heeren die de commissie vormen voor
Tovletem-
van
in elkander
het publiek én bij de
Iran.
Door een vooraanstaand persoon in de
meente zal een t
De dienstplichtige korporaal G. Klein-
bloeeem, uit de Gemeente Helder, wordt met
ingang van 1 Aug. a.s. bevorderd tot dienst
plichtig sergeant-titulair.
Do dienstplichtige korporaal R. A. C. van
den Hoek, uit deze gemeente, wordt op 1
Augustus a.s. bevorderd tot dienstplichtig
sergeant-titulair bjj een Peloton Zware Mi
trailleurs.
De dienstplichtige korporaals P. de Graaf
en J. M. Hejjkoop, uit deze gemeente, wor
den op 1 Augustus a.s. bevorderd tot dienst
plichtig sergeant-titulair bjj eene Telefoon-
afdeeling.
MET PENSIOEN.
De reaerve-fourier M. G. vaa Zoeleu, uit de
Gemeenteee Helder, is bjj H. M. de Koningin
in aanmerking gebracht voor pensioen, in
gaande 80 Juni 1925.
ONDERSCHEIDING.
Aan den sergeant-majoor-instructeur G.
Schuitemaker, uit deze Gemeente, wordt op 1
Augustus a.s. de zilveren medaille voor 24-ja
rigen trouwen ilienst toegekend.
CONCERT STED. MUZIEKCORPS.
Het Sted. Muziekcorps geeft Maandag 8
Augustus (ter gelegenheid van de verjaardag
van Hr. M. de Koningin moeder) een concert
in d muziktent nabjj hgt Station.
ZANGUITVOERING.
Do zanguitvoering welke Manadagavond zou
worden gegeven door de zangvereeuiging
Haromnie werd wegens het slechte weer uit
gesteld en verzet op Donderdagavond
Hoewel het weer ook gisteren verre van
mooi was stond Harmonie oip 8 uur gereed
om een aan vang te maken met de uitvoering
van het programma. De belangstelling was
niet groot wat voor de zangvereeniging nu
niet aangenaam was, want de opkomst was
by beter weer grooter geweest en ook voor
de Dames en Heren-leden ware dat aangena
mer, want de zang was dan beter tot haar
recht gekomen.
HET TAPVERBOD.
De vereeniging van koffiehouders en Res
tauranthouders heeft zich met oen verzoek
tot B. en W. gericht om het tapverbod m(?t
de kerims af te schaffen. Evenals het vorig
jaar wordt ook aan den raad voorgesteld op
dit verzoek afwijzend te beschikken.
ONTSLAGA ANGEVRAAGD.
Het hoofd van school 13 de heer J. Jager
en deo nderwjjzeressen de dames N. Swart,
M. Hacknitzen T. A. M. Corporaal en de on
derwijzer de heer Pronk hebben als zoodanig
ontslag gevraagd.
BURG. STAND.
Ondertrouwd: J. P. d. Broeke en K.
Wiegman. D. A_ G. Derks en C. G. E. Doesie.
Getrouwd: J. C. v. d. Heuvel en M. Tabe-
ling. D. Mejjse en J. C. Knol. H. Kooger
S. C. M. Limburg, C. Kikkert 'en S. Kohn.
G. Bos en C. Th. ten Braak.
EDAM.
EDAM. Gevonden voorwerpen. Een brood
zak je. bjj Altman, Achterhaven, een rjjwiel-
plaatje, Cortfjn, Monnikendammer Jaagweg,
een band van een schort, Politiebureau, een
kaateenbal, Spreeuw, Zuidersingel no. 136,
een zwembroek en een badhanddoek, J. de
Jong, wjjk 6 no. 295, Voorhaven,, drie melk
bussen, Politiebureau.
Aanbesteding. Bjj de aanbesteding
schilderwerken aan het toekomstig R.
Weeshuis, Naai- en Bewaarschool alhier, is
het werk gegund aan den laagsten inschrij
ver: Jac. Kok, Volendam voor 5440.—.
Cariltonbespeling. Zjjn we goed ingeHcht,
dan zal on» carillon Zaterdagavond a-s. om
half 9 uur worden bespeeld, ter gelegenheid
van den verjaardag van H. M. de Koningin-
Moader, welke dit jaar op Zondag valt.
Geslaagd. Geslaagd zjjn voor het Mercu-
riusdiploma van Handels- en kantoorbedien
den, de volgende leerlingen van den heer J.
G. Oosterbeek, leeraar boekhouden M. O.
alhier.
J. de Boer 8z., K. de Boer Sz., B. Prum-
per, Edam; M. Bark Jz.., Middelie en J. Nie-
rop Mz., Uroek in Waterland.
Het examen is gehouden in
Juli j.l. te Amsterdam.
Burgerl. Stand. 29 Juli. Geboren: Christina
dochter van Jacob Bakker en Geertje Nieu
wenkamp. Hendrikus Antonius zoon van
Antonius Johannes Koning en Elisabeth Tol.
28 Juli Theodora Cornelia, dochter van An
dreas Johannea Burghouts en van Lamberdi-
na Maria Antonia van den Broek.
Getrouwd: Klaas Smit wedn. van Neeltje
Jonk en Stjjntje Zwarthoed.
Overleden: Een levenloos aangegeven
kind van Jan Sier en Maartje Snoek. Hen-
drikje Krol, 83 jaar wed. van Amoldus
Boom.
it
H 12 dooden, vele gew ondeh.
TOURS, 30 Juh'. Een trein, komew-
de vfcn Lemans, is giederaiBeerd natril
Tours. Drie personen zijn gedood* W
werden gewond.
Nader meldt men uff Parijs?
Het spoorwegringeva! bii Tours N
ernstiger dan aanvankelijk werd gemeM.
De trein, die ontspoorde, kSvam vari
Rouen. Er rihf 12 doodezt an .vele
wonden.
STAKING BIJ DE VER.
LUCIFERSFABRIEK EN.
EINDHOVEN, 30 Juli.
Hedenmorgen is bjj de Vereenigde Luci
fersfabrieken te Eindhoven een Staking uitga-
broken die 250 man omvat.
De arbeiders eischen 8 pCt. loonsverhoo-
r en uitbetaling op de t g. Heiligendagen. -
_eden vergadert het bestuur der Artoeiders-
irganisatie in het lokaal van het°R. K. Volk»
geeft u de zekerheid slapende uw
LIKDOORNS kwijt te raken
Verkrijgbaar bij uw Drogist.
en dat door de
deze circulaire
BEKEURD.
Ter zake overtreding van art.
Zlandam.
de Winkelweek gedurende de
feesten, hebben voor uitvoering
taak een aanlig plannetje
zet, dat o.L èn bjj hgt publ
keliers wel zal insl:
«-aanstaand persoon in de ge-
spreuk worden samengesteld,
welke natuurlijk aan niemand zal worden
beken*I gemaakt. De letters waaruit de
woorden van die spreuk bestaan, zullen af
zonderlijk verdeeld in de etalages der deel
nemende winkeliers worden gelegd, ’t Pu
bliek most dan, de verschillende letters
trachten samen te voegen tot de bedoelde
spreuk en kan daarmede mooie prjjzen win
nen
Dat is dus werkelijk een hel aardige at
tractie, welke naar wij stellig verwachten,
succes zal hebben.
Bij het publiek zal ze inslaan. Want zijn
wij goed ingelicht, dan stelt de Commissie
belangrijke prijzen beschikbaar.
By den winkelier moet het idee bjj val
vinden, omdat deze er nu zeker van kan
zjjn, dat zjjn etalage trekken zal. Want ook
de letter welke zich in zijn etalage bevindt
zal mei» moeten opzoeken om de uitgedachte
«nrcnk Ir na nes aam*n»tcUen. En als de