van het Verhuizingen door geheel Europa per auto tap’s voorzien van luchtbanden. Elke wagonlading tot f8000 verzekerd. „Noord-Hollandsch Dagblad” JAC. KOOP, Nieuwpoortslaan 164, Telef. 782. Oueral te ontbieden. Tafereelen uit het Evangelies f. a (Wordt vervolgd.) CPISTEL feN EVANGELIE. KERK EN SCHOOL. "EN JUBILEERENDE MISSIE CONGREGATIE. in. tl 6 de ah verliezen kwam en 'n die het leven veel deze en vrachteche- ua- de Groote Zee; den vrede toe en een v< kooien watervogels die op dra zeespiegel lagen dreven snel wegi 'de dan is aüe er niets we van van HET ZUURDEEG DER SCHRIFT GELEERDEN EN FARIZE6N. I. hun den lui-, daarna gegeven is, doet bet ver- - - - - -ito, wa den van t moederhuis en studenten trek naar 't leger op de straal neerknielden om den zegen van den Superior-geaeraal te ontvangen. Voer velen Aas 't de laatste «o-* gen van hun geliefden Vader.Spoedig kwamen de eerste doodsberichten te Steil aan logsl hf ii Het hoogst, eti naar de juiste waarde, schatten zu het leven, die het beschou wen als ’n kostelijke gelegenheid om den gehouden; volgens getuigenis van lokter was deze genezing niet aa- de den lores'-missie af ons allen het leven- God ons in 't leven laat- i krachtens Zijn ons Ratobgu zegde: „Zgn naam ia van Eseehiaa, waat er is ge- 1: Want van mg ia de Trooster wag, die levend maakt. OFFICIEEL KERKBERICHT DERTIENDE ZONDAG NA PINKSTER.- Epistel uit den brief van den H. apostel Paulus aan de Galaten; III, 1622. Broeders, de beloften zgn aan Abraham m zjjnen nazaat gedaan. Daar staat niet: En zijnen nazaten, als aan velen; maar aan eenen: En uwen nazaat, die Christus is. Dit zeg ik dan: De wet, die vierhonderd en der tig jaren daarna gegeven is, doet bet bond, hetwelk door God bekrachtigd geenszins te niet, om de beloften te verjjde- en. War.t, indien de erfenis uit de wet komt, ian komt zg nu Riet uit de belofte. Doch God heeft die aan Abraham door de belofte geschonken. Waartoe is dan de wet? Zij is ingesteld, en is door En- ie hand van eenen midde laar, ‘tot dat die nazaat komt, aan wien de zeeraven, die uit de boomen bij de kust aan den overkant kwamen gevlogen, het water met hun vleugels raakten, onderdoken, en met een visch in den bek opvlogen, schoten schuw weg, terug naar de rotsen op het strand. Maar dikwijls huren de mensehen bootjes van de visschers af, en roeien Hem achterna. Of als zjj Hem Noordwaarts zien wegvaren, naar de drassige vlakte bij Betbsalda om te rusten^ gaan zjj Hem langs bet strand te voet achterna met hun zieken, trekken de Jordaanbrug over, zijn Hem zelfs vóór, of zoeken tot zij Hem vinden. ezondheid al meer en meer. staren naar Steil ww terug- j ’t den eersten tjjj nog vrjj niet Allerheiligen verergerde zijn H Sacra- Nog eenmaal etenng in, zelfs weer elkaar op, totdat 't aantal gesneuvelden 200 had overschreden. Daarbij kwam nog, een aanzienlijk aantal roepingen voor de Congregatie verloren Bjj al deze persooi ook nog de financieele nood. Vooral 't moe derhuis geraakte in de moeilijks te omstan digheden, op Hollandscbe bodem gelegen, had 't als Duitsch missiehuis de meeste rela ties met Duitschlan.l Wel werd door tus- schenkomt van den Centrumsafgevaardigie Erzberger 't grensverkeer voor 't missieh üs eenigszins vergemakkelijkt, maar toch onder vond men vele moeilijkheden van den kant van ondergeschikte beambten en distributie kantoren. ”t Kwza zelfs zoover, dat de druk kerij, die voor *t dagelijksch brood te zorgen had, meerdere malen stopgezet moest wor den, wegens gebrek aan papier en kolen. Zwaar werd bovendien 't Missiehuis ge troffen door den val van de mark. Door t waardeverlies der Duitsohe inkomsten ge noodzaakt. met Hollandsch krediet te wer ken, nam de schuldenlast onrustbarend toe. Dit was een van de zwaarste zorgen voor *t bestuur der Congregatie, en nog geruimen tijd duurde 't eer de vooruitzichten beter w »- den. Nieuwe moeilijkheden ontstonden na de bezetting van 't Rijnland door de Geallieer- Evangelie volgt XVII, In dien tijde ging »n trok midden door tls Hij in een zeker dorp kwam, ontmoetten Éem tien melaatache mannen, die van verre stonden. En zjj verhieven hunne stem, en zeiden: Jesus, Meester, ontferm U onzer! Hjj hen ziende, zeide: Gaat, vertoont u den priesters. En het geschiedde, terwijl zjj gin gen, dat zij gezuiverd werden. Een van hen dan ziende, dat hij gezuiverd was, keerde te rug, en verheerlijkte God met luide stem, en viel op zijn aangezicht voor deszelfs voeten, en bedankte Hem; en deze was een Sama ritaan. En Jesus antwoordde, en zeide: Zijn er geen tien gezuiverd? Waar zijn dan de negen? Daar is niemafid gevonden, die terug keerde, en God verheerlijkte, dan deze vfeem daling. En Hij zeide hem: Sta op, ga, want uw geloof heeft u gezond gemaakt De Dooper had pas eenige maanden terug de verwachting opgewekt naar den Messias En nu was daar weer een nieuwe profeet die niet meer doopte, maar mach tiger bleek dan de oude, want Hij genas zieken en dreef dui velen uit Een grapte schare uit Galilea en Dekapolis en Jerusalem en Judea en het Overjordaan- sche daalden af naar Kaphamaum. En zij brachten allerlei kranken mee, die met ver schillende ziekten en kwalen bezocht waren, en bezetenen en maanziekten en lammen, en Hij genas allen. Op de sabbatdagen leeraarde Hg in de sy nagoog; doch in de week, in de morgenkoelte of 's namiddags bij den frisscben Weeterwind zat Hij op den oever van het meer te Kaphar- naum zelf, bg Zevenborre of in dd vlakte van Gennesar. Maar bot volk drong vooral de zieken, om IL tie, president van Persbond, is piot» geraaktheid geslagen, terwijl hit nevigie redevoering ftgien bet kl om de overtreding gelen besteld in d< '•nr rlmf belofte gedaan ia Nu een middelaar ia niet van eenen alleen; maar God is een. Is dan de wet tegen Gods beloften? Dit zij verre. Want indien er eene wet was gegeven, die leveed konde maken, dan zoude de rechtvaardig heid waarlgk uit do wet zijn. Maar de schriftuur heeft alles onder de zonde beslo ten, opdat de belofte door het gejoof aan Jezus Christus den geïoovigen zoude gege ven worden. Evangelie volgens den H. Lucas; 11—19. Jesus naar Jerusalem, SamariB en Galilea. En te veel rond Hem, lem aan te raken en te genezen, roodst Hg niet vr|j meer spreken kon. Hij verzocht zgn leerlingen, dat een hunner booten tot zijnen dienst mocht s(jn. Telkens als er dan veel volk om Hem drong besteeg Hij de boot, zette zich neder en Hot een weinig van wal steken. De scharen ston den op het kiezelstrand; sommige mensehen vooraan, barrevoets in het heldere water. Nieuwe hoorden kwamen er steeds bij laags den strandweg of over de slingerpaadjes op de hellingen. Met die boot vaarde Hij naar den overkant naar Dekapolis. De pen die zij op het meer kruisten, wuifden hun xiige vaart. De witte eilandjes Gezelschap van 't Goddelijk Woord Steil-Uden). Zooals ieder jaar, ging P. Arnold Janssen ook nog in 1908 naar Sint Gabriel bij Weeuen om er zelf zijn geestelijke zonen tot de H. Priesterwijding voor te bereiden. Een hard nekkige verkoudheid, die hem weldra nood zaakte voor éènige weken ’t bed te houden, verzwakte zgn ge Toen hij na Pinksi gekeerd, ging goed, doch me toestand zoozeer, dat hem de H. menten werden toegediend. I’ trad voor een tijd eenige verbetei was zijn toestand omstreeks Kerstmis too goed, dat hij de H. Mis kon lezen. Van af den 5den Januari echter dwong hem een nieuwe verlamming 't bed te houdenIn i SCHIELIJKE DOOL» VAN LLN üOLMjOOCH en aar. Ln het socialistische blad „Le Reupie" stond te lezen: „M- Oeorgvs Whale den rationalistischer! P met een l..._ thoticisme uitsprak Er was groot feest met een 200 uitgenoodigden om het eeuwfeest te vieren van Hisxley, den apostel van ’t transformisme, dat be weert dat de mensch van den aap af stamt- Whale sprak den lof uit van Huxley, spotte met de Kerk, beschimp te bet visioen van Patihis op den weg? naar Damascur en zette zich neer, viel achterover en stierf Het banket wend opgeschort, het bal, dat volgen moest, wend afgezegd en de urtgênoodi0den, pijnlijk getroffen, trokken huiswaarts-” Voor wie van een aap afstamt is het geval misschien zoo er? niet, maar voor wie gelooft aan de ziel en aan tlod is het tien schrikkelijk geval, dat na denken doet: Sterven, terwijl men God beleedigt -voor wiens rechterstoel men verschijnen gnat- i HET OPTREDEN VAN DEN NIEUWEN PROFEET. IX. Van dan af schijnt Jezus niet meer te Na zareth gkomen te zijn. Zijn dorpegenooten bleven in Hem den timmerman den, niet den profeet. Maar Hg daalde weder af naar Kaphar- naum. Dat zou voortaan zgn eigene stad zijn. Het volk zou Hem noemen „Jmus van Naza reth uit Kapharnaum”. Van daar uit onder nam Hg zgn tochten door Galilea, naar den overkant van het meer, naar Jerusalem zelfs. Steeds kwam Hjj terug in het gastvrije huis van Simon. In eenige weken was zgn naam door geheel het land gegaan, gelijk die van den Dooper vroeger. De kust van het meer was daartoe even geschikt als de Jordaanvlakte. Visschers en beurtschippers vertelden aan den over kant van zgn genezingen, duiveluitwerpin- gen en gezaghebbende woorden over het Rijk God»; linnenwevers uit Beisan, die met pekken naar Damaskus reisden, vertel- het in Baniaa en in Servië; graankoop- laken en glashandeUars uit Sidon en verhaalden net in Noord-Galilea en in licle; kameeldrijvers die tarwe ra olijf olie naar ^tolemals en Ceaarea vervoerden, verbreidden het door Laag Galilea en in de havens bjj de Groote Zee; pelgrims droegen het door bet Overjordaenscbe, naar JeStebo naar Jenualenv gen- Tot hun hoogste ouderdom Wij ven ze hard werken want „niets” ooen achten ze verkeerd- Ze wüm immers dienen- Toch komt voor hen ook het einde, en dan zal iedereen zeggen: die had *n hooge opvattin? van”t leven! Doch de kafholitken en met hen aHe oprechte geïoovigen. zuRen er bi« voe gen Jammer, dat het voor de eeuwigt- heiu geen waande had- God had hij moeten dienen, en menschheid óm God- den. De verbindiiig met andere huizen in Duitechland en de verspreiding der tijdschrif ten was slechts mogelgk over*t Noorden vin on J. Pater Generaal Blum zag gedurende dien tjjd den toestand zoo donker in dat hQ schreef: „Van af heden tot 15 Januari sterfdag van onzen Stichter willen wjj hem aanroepen in onzen nood, dat hg zgn Congregatie niet te gronde laat gaan. Maar in alles, zooals God wil niets anders dan de wil van God!” Daar zn er. booger schatten ’t Is hun niet te doen om te genie ten, ook niet om rijk te worden- Neen! Ze willen het leven doen strek ken tot tfut voor de menschheid Zii willen de menschheid dienen- Dat ze met de menschheM te dienen tegelijkertijd ook verdienen, rijk wor den, hoog in aanzien dat nemen ze op den koop mee, doch tellen Ijet niet het hoogste- Neen! Ze willen dienen op de eer ste plaats- Hulpyaardig zijn de bever.mate. en him ondernemingen zi n modelirricStin- In den laten avond en den helderen mane schijn komt Jesus terug gevaren. Voor de beekmondingen van de Oost- en Noordkust liggen zwarte viMcbersbooten stil op ’t water vuschen smijten hun netten uit en halen ze ojB|j de kaai van Kaphamaum liggen rijen booten gemeerd; aNeen de otters spelen bij den oever in ’t water en pletsen er met hun dikken staart in. Dan gaan zij slapen in het huis van Simon, of ook wel in het gebergte, in de grotten uit de dalen, waar beneden de beek over de keien ruisoht en bobbelt; en in den zomer als het heel warm is, op een heuvelhelling onder den blooten hemel. Dauwen doet het dan toch niet de mensehen van Kaphamaum zelf liggen meset allen te slapen bovsn op hun dakterras alleen de muggen zgn lastig daar dicht bij 't wUer. Maar verderop in *t gebergte worden Jesus’ leerlingen daar minder door gebeten. Als zgn leerlingen dan vast slapen, staat Hij op, gaat lieper bet gebergte in, vntt op de knWn of langsnit ter aarde en bidt. Maar de schriftgeleerden en Farizeën, die vroeger ook den Dooper gewantrouwd hadden zagen nu met loensche oogen naar Jesus' weldoen, en hoorden met spijt zgn bigde booaschap. Als jonge knaap had Jesus eens onder de zuilenhallen van den tempel, die wetgeleer den verbaasd met zgn antwoorden en vast gezet met zijn vragen. Elk jaar, als Hjj met Paschen naar Jerusalem opging, had Hg daar met de andere lieden om hen gestaan, ge luisterd naar hun besprekingen, maar geen woord meer ingébracht. Dan was Hg voort gegaan naar de witte priesters die de lillendo vleeschstukken in den brandstapel op het al taar worpen, naar de voorschriften van de oude Wet. Oudtijds waren die offerende priesters ook de hoeders van de wet geweest. Want de Wet was de godsdienst van Israel. Nu echter ble ven sjj om hun altaar tijdens hun dienatweek en trokken dan terug naar hun dorp, op hst platteland. Want naast de priesters waakte een andere stand over de Wet: de schriftgeleerden. Die pluisden de oude Wetteksten uit en leerden aan hun volgelingen, hoe God moest gediend worden. Dat waren nu de leeraars in Israel, de geestelijke leiden van het volk. Meestal waren bet leeken, ge bachtalieden. rijke landeigenaars, ed bankiers; een bonte mengeling van ataa- den. die verbroederden in de atudie van Mo ses' Wet. Ook waren nr wel eenig* priesters HOOG 'T LEVEN! Wie het leven niet hoo? houdt - kent er de waarde niet van. Zoo zijn er! Want veïen beschouwen bet teven lou ter als ’n gelegenheid tot genot- Ze willtn zooveel mogeiijk genieten, want, zeggen ze, we leven maar eens- Ze weten, dat „jong zjjn” zich het meest leent tot genieten Vandaar dat ze zich aanporren tot vol op genieten- Ze zijn immers maar eens ,o&t. Dezulken hebben het teven niet I hoog staan- Want: le de jeugd vliegt voorbij in reuzenvaart - 2e al dat genieten heeft ook z'n na weeën- 3e tegenslag en lijden staan spoedig voor de deur 4e en als het leven ten einden. ia-... dan is alle plezier voorbije, dan Dtijft er niets werkelijks meer van over- ja toch- De gewetenswroeging. Anderen beschouwen het teven 'n gelegenheid om rijk te worden- Ze willen vooruit! En dat gekikt hun wei- onder, doch zeiden. Want in den tempel wordt enkel geofferd, gezongen en gespeeld, optochten ingericht met offerdieren en offerkorven. Maar door de priesters wordt geen godsdienstonderricht gegeven. Zelfs bestudeeren de priesters de Wet niet Daar zorgen de schriftgeleerden voor. Die zitten bijeen op de banken onder de gaan derijen van het buiten voorhof. De leerlingen liggen er omheen en luisteren, eerbiedig. Want de hoofdarbeid der meeaten is het uit beelden der Wet. Dat doen zij niet door eigen studie, in de stilte van hun huis, maar door onderlinge liespreking. De mea ning immers van alleenstaande meesters heeft geen voldoende gezag, maar wel de overeenstemming van era groep. Rabbi lokhanan vroeg zoo: „Welk is de naam van den Messias?* 4<abbi Shela antwoordde: „Zgn naam is Shüo, want er is gezegd: Tót dat Shilo komt.” Rabbi iannai zegde: „Zgn naam ia Voort planting, want er i« gezegd: Dat zjjn naam in eeuwigheid blgve, dat zgn naam voortge plant worde zoolang de zon blijft bestaan.” Rabbi Khanina wedersprak: „Zijn naam ia Genade, want er is gezegd: Ik zal u geen genade doen. Een andere Trooster, zoon Want *t is enorm, hoe ze zwoegen en ploeteren. - Ze kennen maar één zucht, en Gat isnog- rijker te worden- De tafvriek moet nog veel vergjroot worden, de ontzet verdubbeld, venien- vouurgd en de winst ook- Ze worden aldoor rijker ouder- - En ah ze heel, heel rijk zijn, dan -.„ gaan ze dood- -«>« En van al hun schatten krijgen ze in de kist mee ’n doodshemd, *t Is niet veel! ook Den mo gelijkheid, dat Pater Janssen nog eens za lig verklaard zal worden. Om die gunst van God te verkrijgen, is 'n gebed voor Je leden van zijn Congregatie opgesteld; en 't vorig Jaar nog is een jonge Broeder vin een ziekte genezen na een noveen, ter eere van Stichter gi den huisde cuurlgk te verklaren. Pater Janssen’s opvolger. Tegen 't einde van 't zelfde jaar word een generaal Kapittel gehouden, waarop Pator Nic. Blum tot opvolger van den Stichter werd gekozen. De nieuwe Generaal had reeds tij dens 't leven van Pater Janssen gewichtige functies bekleed. Jaren lang was hg gene- raal-procurator en van 1902 tot 1908 boven dien rector van 't moederhuis te Steil, aa den dood van den Stichter tot aan 't Kapit tel had hg als assistent-generaal aan 't hoofd der Congregatie gestaan. Op 't zelfde Kapittel werd ook de Regel, die in 1905 door den H. Stoel was goedge keurd. herzien en in April van 't volgend jaar daarvoor de definitieve goedkeuring verkregen. De eerste jaren van 't bestuur van Pater Blum kenmerkten zich door een gestadige, bloeiende ontwikkeling. In jaren ook werd een begin gemaakt met de oprichting van een Hollandsche afdeeling; doch daarop hopen wg in een volgend ar tikel uitvoeriger terug te komen. Ook in Duitsehland ontstonden nog nieuwe huizen: God te dienen- God gaf is het die Doen H ii moet Goddelijk Wezen vorderen, dat leven Hem verheerlijkt- „Tot meerdere eer en glorie God”, dat móet de leuze zijn ons leven En zóó beschouwd heeft ieder oogen- blik van dat leven groote waarde Zóó beschouwd is niet de rijkdom, niet 't genot, niet ’t dienen der menseb- heid de waardemeter van het leven- Dat alles is bijkomstig- Dat alles moet ondergeschikt zijn aan het hoofddoel; GOD dienen- Wie God oprecht dient waardeert zijn leven wie God niet dient, miskent de waar de van het leven- Hoog dus het leven! GOD GEDIEND den nacht van 14 op 15 Januari ontsliep hij kalm en rustig in den Heer. Natuurlijk ontbrak 't de volgende dagen niet aan bewijzen van deelneming. Zelfs de H. Vader liet door Kard. Merry del Val aan dengflssistent-generaal Pater N. Blum en de geheele Congreegatie zgn vaderlijke deelne ming betuigen. De Bisschop van Roermond, Mgr. Drehmanns, celebreerde den 22slen Jan. de pontificale Requiem-mis. Aan den lijk stoet namen uit 't missiehuis en ’t klooster van de Missiezusters meer dan 1000 van zijn geestelijke kinderen deel. Bovendien ren vele vrienden en vereerders van overledene gekomen. Deze laatste tocht den Stichter, langs de uitgestrekte gebou wen en door de tuinen van zgn Missiehuis, leek een ware triomtocht. Drie-en-dertig jaar geleden was hg daar arm en onbekend tgn werk begonnen. God .was met hem geweest, met Zjjn zegen was een werk tot stand ge komen, dat de stoutste verwachtingen van Jen- Stichter overtrof. Toen Mgr. Drehmanns de groote schaar van priesters, broeders stu denten en missiezusters hun geestelijken Va der naar zgn laatste rustplaats zag bege leiden, paste hij getroffen door dit schouw spel hier op de woorden der H. Schrift toe: „Opera enim illorum sequuntur illios: hunne werken volgen hen.” Vatten wg de gezamenlijke indrukken over ’t leven en den geest van den Stichter in 't‘ kort samen, dan staat Pater Arnold Jans sen voor ons als een door-en-door edel ka rakter als een man, in alles waar en recht vaardig, getrouw aan zgn plicht en vrg van egoistne; als een waardige, heilige pries tor en kloosterling. Hg heeft alle krachten van verstand, hart en wil besteed om zgn levens taak volkomen te vervullen, terwgl hij al leen beoogde, aan den wil Gods getrouw te beantwoorden. Zijn ndam ia in zgn Congregatie en daarbuiten in hooge vereering gebleven, laatsten tjjd hoort men spreken van de G1" St. Augustinus te Hangelar (bisdom Keulenj, St. Kaverius te Dribuig (bisdom Paderborn), terwgl nog twee andere in Beieren en Oost- Pruisen, in voorbereiding waren. Uit de reeds bestaande huizen voor de lagere studies kwam een van jaar tot jaar stijgend aantal studenten te St. Gabriel in 't noviciaat. In dien tgd werden jaarlijks reeds klassen van 50, 60 of méér priester gewgd, om daarna verdeeld te worden over de vele missiegebie den of huizen in Europa en Noord-Amerika. De Missies ontwikkelden zich goed, vooral Togo en Zuid-Sjantoeng. Behalve de reeds genoemde gebieden, wprden aan de Congre gatie ook nog toevertrouwd: Mozambique, Nigata (Japan), Abra (Philippijnen), een In- (Hanen-missie in Paraguay, een Neger-missie in Noord-Amerika en de Flores-missie (KI. Soenda-eilanden). De missie van Mozambique is nooit tot bloei gekomen, door de beperking die Portugeesche (vrijmetselaarsj-regeering missionarissen oplegde. Over de Flores-i-’. later meer. Moeilijkheden gedurende den oorlog. De eerste Jagen van de mobilisatie riepen honderden bewoners van zijn missie-congre- gatie onder de wapenen. Van 8». Gabriöl ui teen moesten in 't geheel 400 fraters uit de hoogere studies opkomen, waaronder 56 die kort voor de H. Priesterwijding stonden. In 't geheel werden gedurende den oorlog 1400 priesters, broeders en studenten uit de ver schillende huizen opgeroepen, 200 priesters waren als aalmoezenier werkzaam bij de marine of bg *t veldleger. 'n Treffend beeld wa» 't telkens, als voor »te scharen jonge bloeders hoogste klassen bij 't ver- erki Buperior-geueraal *as 't de laatste van hun geliefden Vader... wamen de eerste doodsberichten te Deze tijdingen waren 't grootste oor- leed voor Pater Blum. Meer dan ooit zag hjj in dezen tijd elke post met vrees komen. Onverbiddelijk echter volgden de Jobstijdin- dat Coi

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1925 | | pagina 12