Aard appel en R. de Vries Normaal" on gewone BASCULES Hdverteert lo dll Mod. 1 I, Stoomwasscherij, Ververij, Chemische Wasscherij, Hoorn Cierpompen, Vaten Spreiders „Alcmaria Garage’’ Reparatie - Stalling Olie Banden - Benzine CADEAÜX. bij de Heropening Zaterdag 2 nnr van ’t Heerenmodehuis v|h Reitsma, Rietwerken en Meubelen. W. VAN WEERT, Bloembollenplant Ploegen Bieten PT Rijwielhandel KLAAS MIDDELBEEK, Loet, SCHAREN, I Dijk. toch maar steai ds voordeeflger. 'HMJ GEOPEND Nieuwe Bchoenzaak Huk Vrouweutraat tegenover de Kneppelbrug bii de St. Jozefskerk. _DI|k. Klaver- en Droogruiter Alkmaar. Nieuwlandersingel 74, Alkmaar Riitvsrhn en Rietmeubelen MODERN DRUKWERK? I GEOl ZXClOuX i Beleefd aanbevelend, DRUKKERIJ - -- - - Nergens grooter keuze - Nergens goedkooper prijzen - Prijzen beneden elke concurrentie - Tweedehands Karretjes spotgoc I Inrichten, controleeren en bijwerken van administraties, belastingzaken en adviezen. I "V MO, Accountantskantoor H. M. J. KROES iMUinttraat II - Niarltm RccmfaRt Letmr M. B, lortft. 1 NA/F. GORTER, Beëedigd Makelaar Aan- en Verkoop van Hulzen en Landerijen IAMT001: PLAVTKOU B2, SCKAMKM TIUF001 13 tokoop - Kinderfietsen Transport-Rijwielen alles steeds voorradig. - Onderdeelen - Reparation Verhuren - Huurkoop - Ruilen naar ieders tevredenheid. LANDBOUWWERKTUIGEN Verstaat gij den Q Veeteelt dan weet gij ook, dat er niets beter is dan OKKINGA’S UIERZALF, voor genezing van zeere spenen en harde uiers bij Uw vee Al onze OVERHEMDEN hebben gegarandeerde prima pasvorm. Ruime sorteering in prima Engelsche Petten en Vilthoeden Zaterdag Reclame prima Vilthoeden ff 3.90. Telefoon 1038 „ONS BLAD”. eder kooper van ff 2.50 ontvangt een Zijden Strik off Manohetknoopen cadeau, alle andere koopers een aardig Souvenir Langestraat 80 I, Alkmaar. Wij brengen u steeds het nieuwste op 't gebied van Oudegracht Alkmaar. Haparatte larichtiag. ROOSTER DER RETRAITEN. MODELBOEK TER INZAGE Sorteermachines Sorteerseven Spit- en Schepvorken Ijzeren en houten Schoppen Sproeimachinea Breek (prak) machines J Afd. Delft HISTORICUS. ‘t Stam Stoomt librordus was ook een Benedictijner monnik, j den van boosaardigheid.aldus den 140ste Psalm. Dat deze woorden ons altijd ter rechter tjjd in de gedachten kwamen! („Rechtuit") ZONDAGS. Wanneer verslapen de meeeten zich? MAANDAGS morgens. Walmeer wordt er 't minst gewerkt? ENOJblM GROOT 18 ÓM KEUZE Ui ALLO VERN ETS, - ZKI_ Te Behagen bjj: GEBR. ROTGANS In busjes van 10.50 en tl. Bij Drogisten en Winkeliers. Donderdagmorgens hotel „Vrsdelust” van den hoer Igeos. Wjj willen ons alleen toeleggen op prima jjaersterk WAALWIJKSCH SCHOEMWBBX en zullen ons steeds toeleggen op zeer scherp concurreerende prijzen. Voor elk paar Schoenen wordt volkomen ingestaan. Aanbevelend, JAXSOM a DEKKIB VITRAGES, j- MATT^^KARPETTRl Loftgt prypap SIDON1US DE JONG, MIK NT 19 ALKMAAR Roodersvorken Schopje» Groote Schepvorken Ohmstede, Na de tiende eeuw ontstonden nog ver schillende andere kloosterorden, onder welke vooral die der Franciscanen en Dominicanen vermelding verdienen. Het hoofddoel van elke orde is wel het bevorderen van de heiligheid barer leden; maar daarnaast hebben de kloosterorden meestentijds nog een of ander bijzonder doel. De monniken ontvluchten de wereld en toch zijn ze de wereld van dienst Zoo w|jdt de eene orde zich meer aan de opvoeding der jeugd, een ander meer aan het missiewerk onder de heidenen; weer anderen hebben een liefdadig doel: het welzijn van armen, zieken of weezen. En ook de orden, die geheel afge sloten van de wereld in gebed en overweging God dienen, de zoogenaamde beschouwende orden, zjjn voor de wereld van groot nut, ook al bemerkt of erkent de wereld dat niet. Al die van de_ wereld teruggetrokken zielen schenken de Werpld hun gebed, die groote aalmoes, en aan den godsdienst hun leven van boete tot verzoening van de velen, die zelf geen gebed meer ten hemel zenden. Waardeer en we deze grootheid wel ge noeg? de kloosters van den H. Benedictus (480-548). Zjjn tallooze stichtingen brachten het licht van het Evangelie en tevens de Romeinsche beschaving en wetenschap door heel Europa; het is een orde, waaraan de menschheid van heden nog steeds dank verschuldigd is. Door Benedlctus werden de kloosters on derling verbonden en onderhielden dezelfde regels. Oorspronkelijk was het gebed en de handenarbeid de bezigheid van net klooster, later werd ook de wetenschap beoefend; en het was voorschrift fiat in ieder klooster een bibliotheek zou zjjn. Het stamklooster is dat te Mont£ Cassino in d* buurt van Rome, op welken berg tegen woordig nog *n Benedictijner klooster geves tigd is. Een der meest beroemde volgelingen van Benedlctus is wel Paus Gregorius de Groote, die onmeteljjke rijkdommen en de meest schitterenden aardsche loopbaan vaarwel rei om God en da Kerk in de orde te dienen. Naast de mannenkloosters verrezen ook kloosters voor vrouwen: de zuster van den H. Benedlctus, de H. Scholastics, was abdis van zulk een klooster. Onze groote geloofsverkondiger de H. Wil ’s MAANDAGS. Wanneer zjjn er ’t meest jjle hoofden, zware beenen, heesche kelen en ongeruste gewc- MAANDAGS. zooaJs BUTTERFLY, H£LS, enz. Hoofdagent MEY’s PAPIER LINNENBOORDEN. HET KLOOSTERLEVEN IN DE .KERK. Het kloosteridee is vervat in de leer van Christas, als Hij spreekt over de zoogenaam de Evangelische Raden. Hieronder verstaan we: vrijwillige armoede, vrijwillige zuiver heid en volkomen gehoorzaamheid. Deze worden Evangelische Raden genoemd, om dat ze in het Evangelie slechte worden aan geraden en aan niemand verplichtend worden opgelegd dan na vrijwillige toestemming. Jezus zeif gaf het voorbeeld van algeheele armoede,.van een maagdeljjk leven en van volkomen gehoorzaamheid. Het kloosteridee nu is de vrijwillige navol ging van Christus door het in beoefening brengen van deze drie deugden uit liefde tot God. Overeenkomstig dit idee was het leven der kluizenaars ingericht. Tijdens de vervolging van keizer Decius trokken vele Christenen heen naar Egypte om te gaan wonen in de eenzaamheid der woestjjn en zij bleven daar ook, toen de vervolging voorbjj was: zjj leef den als kluizenaars en onderhielden de Evan gelische Raden. De beroemdste onder hen is de H. Anto nins, die tevens de stichter werd van het ge meenschappelijk leven in een klooster. Toen hij twjntig jaar oud was hoorde hij in de kerk het Evangelie lezen van den rijken jongeling en daar in voor zichzelf een vermaning om zich los te maken van al zjjn goed en bezit en slechte Christus te volgen. Hjj schonk zjjn groot vermogen aan de armen en trok zich terug in de woestijn, waar hij twintig jaar leefde in de eenzaamheid, biddend en overwegend. De roep, welke van hem uit ging, trok vele menschen tot hem, van wie verschillenden in de woestjjn achterbleven cm zich te stellen onder leiding van den hei lige. Zoo werd hjj de stichter van het kloos terleven. Later trok hjj zich, uit liefde voor de eenzaamheid weer verder in'de woestjjn terug om als kluizenaar te leven op eenen berg en hjj kwam slechts van tjjd tot tjjd naar beneden om de monniken te onderrich ten. In het jaar 365 stierf hij in den hoogen leeftjjd van 105 jaren, maar rfjn geest bleef. De H. Athanasius braeht het monnikendom naar het Westen, toen hjj als banneling van Atexandrfe naar Rome en Trier kwam. In GaBi8 was de H Martinus de groote monnik, Missionaris en Bisschop. Een bjjzonderen bloei bereikte het Hooeter- teveu ia de zesde «et de negende eeuw door Er is wel geen vorm van zondigen tegen de naastenliefde, waar gemakkelqker toe :ken. Of lig maken aag wordt beweerd, Iden laten al zal ieder wei eens hebben kunoen waarnemen, dat mannen óók wel kunnen „kletsen!'’ ’t Is meestal volstrekt niet zoo kwaad be doeld; in den grond te het gewoonlijk niet anders dan gebrek aan stof voor het voeren van een degelijk gesprek en de daaruit voort- spruitende verveling. Overal kan men dit waarnemen: op Je straat, waar eenige buurvrouwen b(j elkaar staan; ze beginnen met het arme kind te be klagen, dat bjjna door een woeste wielrijder werd overreden en eindigen met de moedef te beschuldigen, die alwéér de deur uit is en het kind maar bjj een ouder zusje achterliet, dat eigenlijk zelf nog te jong is.enz. We ten ze wel, waarom die moeder het hnis uit ging? Kan het niet zjjn, dat ze een zieke moest bezoeken, waar de tegenwoordigheid van haar kinderen hinderlijk zou zjjn? Of dat xe zich in een werkhuis moest aanbieden, om dat het noodig is, dat ze wat bjj verdient? Ze denken er niet aan maar moeten toch praten! In het bestuur van een vereeni- ging: een bestuurslid dat veel en ijverig werkt, doet op een vergadering verslag van haak (zjjn) werk, spreekt ook van de moeilijk heden, waartegen te kampen was. En dade lijk staan er medeleden klaar uit te maken, dat het wel niet zoo erg zal zjjn »n dat zij (hjj) bovendien tjjd geijoeg heeft voor dat werk. Doch weten ze wel zeker dat zjj (hij) zooveel tjjd heeft? Of dat dat ze dien tjjd ook niet eens gaarne voor zichzelf zou- Uen besteden, hetzf voor studie hetzjj voor de één of andere, liefhebberij? Daar deukt men niet aan en doordat ze zelf te weinig interesse voor het werk hebreu, kunnen ze zich niet of moeilijk indenken, dat een ander die wél heeft en zich daar werkelijk voor op offert. Nogmaals, t is niet altjjd kwaad bedoel'! maar men moet nu eenmaal ergens over pra ten, niet waar? Dat men er toch aan denke, goed te over wegen of hét wel waar is, wat we van Iemand gaan zeggen. En Als het al waar is, of het dan wel noodig is, dat we het zeggen. Wanf >8 het niet waar, dan lasteren we en Is het wel waar en we vertellen het onnoo- dig, dan spreken we kwaad; beide in elk ge val tot sehede va» onze eigen risf eu van den goeden naatn van de» evennaaste. ,3tel. Heer, een wacht voor aMtnen mond en ed» pnae^jer owiitfbws^teg W»r mjjne dp- pen; opdat mijn hart ntet'sfwMd» Alkmaar. Het voord«elig»te adres voor alle voorkomende 21— 84 Sept Leden van de R. K. Studew ten Unie, 10.—. 2629 Sept. Aanstaande Recruten 6.6( P. Franciscaan 86 Oct. Heeren Leden van den L. T. B 10.P. Dominicaan. 10—18 Oet R K Volksbond, 6.50, P. Augustijn. 17-20 Oct R. K. Bond van P. T. T. Perso neel „St Jan”, Leiden en Omstreken eat 6.50, P. CarmelieL 2225 Oct Gehuwden en Ongeh. v. d. gew stand, 6.50, P. Redemptorist 27— 80 Oct R. K. Politiebond „St Michael’ 6.50, P; Capucjjn. 86 Nov. Studenten St Ignatius ColL Am sterdam 10.P. Jezuïet fc^-12 Nov. Patronaten uit bet Westland 6.50, P. Franciscaan. 16— 19 Nov. Studenten St Willibr. ColL Kat wijk 10.P. Jezuiet 21—24 Nov. Geb. en Ongeh. uit Naaldwijk e.a. 6.50, P. CarmelieL 28 Nov.—1 Dec. R. K. Volksbond, Bisdom Haarlem, 6.50, P. H. H. Harten. 86 Deo. Parochie Volendam f 6.50, P. Au gustijn. 811 Deo. Patronaat uit Noordwfjk 6.60, P. Dominicaan. 1720 Dec. Gehuwden van den gew. stand 6.50, P. Capuciju. 23— 26 Dec. Ongebuwden van den gew. stand 6.50 P. Franciscaan. 12—15 Dec. Parochie Volendam, 10^- P. Redemptorist WAAROM? Omdat men van den Zondag misbruik, maakt, en alle misbruik zjjn straf meebrengt De Zondag moet zjjn: Een dag van rust, een dag van gebed. De Zondag moet zjjn: De dag des Heeren. Hoe brengt gjj uwen Zondag door? Als een Christen mensch of als een heiden? voor vrouwen In ^De Thabor* te Rotterdam. 1417 Sept. Meisjes Poeldijk en andere deelneemsters 6.50, P. Capucfjn. 2124 Sept Jonge dames middenstand, 10 P. Jezuiët 80 Sept3 Oct Gehuwde leden d. Kath. Garde, den Haag 6.50, P. v. d. H. H. Harten. 58 Oct Patronaatsmeiajes alt Beverwijk P. Capuc||n. 1821 Otft Ongeh. leden der Maria ver. Loos- duinen en andere deelneemsters 6.60, P. CapucQn. 2124 Oct Meisjes gewonen stand 6.50, P. CarmelieL 2629 Oct Gehuwde leden v. d. Kath. Garde den Haag 6.50, P. v. d. H.H. Harten. 25 Nov. Gehuwden gewonen stand 6.50 Pater. 811 Nov. Meisjes gewonen stand 6.60 P. v. d. H.H. Harten. 11—14 Nov. Jonge dames middenstand 10 P. Redemptorist 1720 Nov. Gehuwden middenstand 10, P. Dominicaan. 2326 Nov. Gehuwden gewonen stand 6.60 P. Franciscaan. 80 Nov.8 Dec. Gehuwden gewonen 'stand 6.60, P. CarmelieL D—11 Deo. Jonge dames middenstand 10 F. Franciscaan. 18— 16 Dec. Jonge damea deftigen stand 16 P. Jezuiet 2023 D°c. Meisjes gewonen stand 6.50, P. Dominicaan. 2831 Dec. Jonge dames middenstand 10, P. OarmeHet ROOSTER DBR RETRAITEN te Noordwijkerhout ▼•er maanea ia bet Stat Climeaehsie 19— 16 Sept St Ignatiui Club Amsterdam. 6.50, P. CapuciJn. Hofplein - Telefoon 433 en 63X s' KWAADSPREKEN. van zondigen gemak kei ijker overgegaan wordt, dan tot kwaadsprei vrouwen zich hieraan meer schuldig dan mannen, gelijk zoo gr: willen we hier in het midi

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1925 | | pagina 12