Aard
appel
en
R. de Vries
Normaal" on gewone
BASCULES
Hdverteert lo dll Mod.
1 I,
Stoomwasscherij, Ververij,
Chemische Wasscherij, Hoorn
Cierpompen, Vaten
Spreiders
„Alcmaria Garage’’
Reparatie - Stalling
Olie Banden - Benzine
CADEAÜX.
bij de Heropening Zaterdag 2 nnr
van ’t Heerenmodehuis v|h Reitsma,
Rietwerken en Meubelen.
W. VAN WEERT,
Bloembollenplant Ploegen
Bieten
PT Rijwielhandel KLAAS MIDDELBEEK, Loet, SCHAREN, I
Dijk.
toch maar steai
ds voordeeflger. 'HMJ
GEOPEND Nieuwe Bchoenzaak
Huk Vrouweutraat tegenover de Kneppelbrug bii de St. Jozefskerk.
_DI|k.
Klaver- en Droogruiter
Alkmaar.
Nieuwlandersingel 74, Alkmaar
Riitvsrhn en Rietmeubelen
MODERN DRUKWERK?
I
GEOl ZXClOuX
i
Beleefd aanbevelend,
DRUKKERIJ
- -- - -
Nergens grooter keuze - Nergens goedkooper prijzen - Prijzen beneden elke concurrentie - Tweedehands Karretjes spotgoc
I
Inrichten, controleeren
en bijwerken
van administraties,
belastingzaken en adviezen.
I "V MO,
Accountantskantoor
H. M. J. KROES
iMUinttraat II - Niarltm
RccmfaRt Letmr M. B, lortft.
1
NA/F. GORTER, Beëedigd Makelaar
Aan- en Verkoop van Hulzen en Landerijen
IAMT001: PLAVTKOU B2, SCKAMKM TIUF001 13
tokoop - Kinderfietsen
Transport-Rijwielen alles steeds voorradig. - Onderdeelen - Reparation Verhuren - Huurkoop - Ruilen naar ieders tevredenheid.
LANDBOUWWERKTUIGEN
Verstaat gij den Q
Veeteelt
dan weet gij ook, dat er niets beter is dan
OKKINGA’S UIERZALF,
voor genezing van zeere spenen en harde
uiers bij Uw vee
Al onze OVERHEMDEN hebben gegarandeerde prima pasvorm.
Ruime sorteering in
prima Engelsche Petten en Vilthoeden
Zaterdag Reclame prima Vilthoeden ff 3.90.
Telefoon 1038
„ONS BLAD”.
eder kooper van ff 2.50 ontvangt een Zijden Strik off
Manohetknoopen cadeau, alle andere koopers
een aardig Souvenir
Langestraat 80 I, Alkmaar.
Wij brengen u steeds het nieuwste op 't gebied van
Oudegracht Alkmaar.
Haparatte larichtiag.
ROOSTER
DER RETRAITEN.
MODELBOEK TER INZAGE
Sorteermachines
Sorteerseven
Spit- en Schepvorken
Ijzeren en houten Schoppen
Sproeimachinea
Breek (prak) machines
J
Afd. Delft
HISTORICUS.
‘t
Stam Stoomt
librordus was ook een Benedictijner monnik, j
den van boosaardigheid.aldus den 140ste
Psalm. Dat deze woorden ons altijd ter rechter
tjjd in de gedachten kwamen!
(„Rechtuit")
ZONDAGS.
Wanneer verslapen de meeeten zich?
MAANDAGS morgens.
Walmeer wordt er 't minst gewerkt?
ENOJblM GROOT 18 ÓM KEUZE
Ui
ALLO VERN ETS,
- ZKI_
Te Behagen bjj:
GEBR. ROTGANS
In busjes van
10.50 en tl.
Bij Drogisten
en Winkeliers.
Donderdagmorgens hotel „Vrsdelust” van den hoer Igeos.
Wjj willen ons alleen toeleggen op prima jjaersterk WAALWIJKSCH SCHOEMWBBX
en zullen ons steeds toeleggen op zeer scherp concurreerende prijzen.
Voor elk paar Schoenen wordt volkomen ingestaan.
Aanbevelend, JAXSOM a DEKKIB
VITRAGES, j-
MATT^^KARPETTRl
Loftgt prypap
SIDON1US DE JONG,
MIK NT 19 ALKMAAR
Roodersvorken
Schopje»
Groote Schepvorken
Ohmstede,
Na de tiende eeuw ontstonden nog ver
schillende andere kloosterorden, onder welke
vooral die der Franciscanen en Dominicanen
vermelding verdienen.
Het hoofddoel van elke orde is wel het
bevorderen van de heiligheid barer leden;
maar daarnaast hebben de kloosterorden
meestentijds nog een of ander bijzonder doel.
De monniken ontvluchten de wereld en toch
zijn ze de wereld van dienst Zoo w|jdt de
eene orde zich meer aan de opvoeding der
jeugd, een ander meer aan het missiewerk
onder de heidenen; weer anderen hebben een
liefdadig doel: het welzijn van armen, zieken
of weezen. En ook de orden, die geheel afge
sloten van de wereld in gebed en overweging
God dienen, de zoogenaamde beschouwende
orden, zjjn voor de wereld van groot nut, ook
al bemerkt of erkent de wereld dat niet. Al
die van de_ wereld teruggetrokken zielen
schenken de Werpld hun gebed, die groote
aalmoes, en aan den godsdienst hun leven
van boete tot verzoening van de velen, die
zelf geen gebed meer ten hemel zenden.
Waardeer en we deze grootheid wel ge
noeg?
de kloosters van den H. Benedictus (480-548).
Zjjn tallooze stichtingen brachten het licht
van het Evangelie en tevens de Romeinsche
beschaving en wetenschap door heel Europa;
het is een orde, waaraan de menschheid van
heden nog steeds dank verschuldigd is.
Door Benedlctus werden de kloosters on
derling verbonden en onderhielden dezelfde
regels. Oorspronkelijk was het gebed en de
handenarbeid de bezigheid van net klooster,
later werd ook de wetenschap beoefend; en
het was voorschrift fiat in ieder klooster een
bibliotheek zou zjjn.
Het stamklooster is dat te Mont£ Cassino
in d* buurt van Rome, op welken berg tegen
woordig nog *n Benedictijner klooster geves
tigd is.
Een der meest beroemde volgelingen van
Benedlctus is wel Paus Gregorius de Groote,
die onmeteljjke rijkdommen en de meest
schitterenden aardsche loopbaan vaarwel
rei om God en da Kerk in de orde te dienen.
Naast de mannenkloosters verrezen ook
kloosters voor vrouwen: de zuster van den
H. Benedlctus, de H. Scholastics, was abdis
van zulk een klooster.
Onze groote geloofsverkondiger de H. Wil
’s MAANDAGS.
Wanneer zjjn er ’t meest jjle hoofden, zware
beenen, heesche kelen en ongeruste gewc-
MAANDAGS.
zooaJs BUTTERFLY, H£LS, enz.
Hoofdagent MEY’s PAPIER LINNENBOORDEN.
HET KLOOSTERLEVEN IN DE .KERK.
Het kloosteridee is vervat in de leer van
Christas, als Hij spreekt over de zoogenaam
de Evangelische Raden. Hieronder verstaan
we: vrijwillige armoede, vrijwillige zuiver
heid en volkomen gehoorzaamheid. Deze
worden Evangelische Raden genoemd, om
dat ze in het Evangelie slechte worden aan
geraden en aan niemand verplichtend worden
opgelegd dan na vrijwillige toestemming.
Jezus zeif gaf het voorbeeld van algeheele
armoede,.van een maagdeljjk leven en van
volkomen gehoorzaamheid.
Het kloosteridee nu is de vrijwillige navol
ging van Christus door het in beoefening
brengen van deze drie deugden uit liefde tot
God.
Overeenkomstig dit idee was het leven der
kluizenaars ingericht. Tijdens de vervolging
van keizer Decius trokken vele Christenen
heen naar Egypte om te gaan wonen in de
eenzaamheid der woestjjn en zij bleven daar
ook, toen de vervolging voorbjj was: zjj leef
den als kluizenaars en onderhielden de Evan
gelische Raden.
De beroemdste onder hen is de H. Anto
nins, die tevens de stichter werd van het ge
meenschappelijk leven in een klooster. Toen
hij twjntig jaar oud was hoorde hij in de kerk
het Evangelie lezen van den rijken jongeling
en daar in voor zichzelf een vermaning
om zich los te maken van al zjjn goed en
bezit en slechte Christus te volgen. Hjj schonk
zjjn groot vermogen aan de armen en trok
zich terug in de woestijn, waar hij twintig
jaar leefde in de eenzaamheid, biddend en
overwegend. De roep, welke van hem uit
ging, trok vele menschen tot hem, van wie
verschillenden in de woestjjn achterbleven
cm zich te stellen onder leiding van den hei
lige. Zoo werd hjj de stichter van het kloos
terleven. Later trok hjj zich, uit liefde voor
de eenzaamheid weer verder in'de woestjjn
terug om als kluizenaar te leven op eenen
berg en hjj kwam slechts van tjjd tot tjjd
naar beneden om de monniken te onderrich
ten. In het jaar 365 stierf hij in den hoogen
leeftjjd van 105 jaren, maar rfjn geest bleef.
De H. Athanasius braeht het monnikendom
naar het Westen, toen hjj als banneling van
Atexandrfe naar Rome en Trier kwam. In
GaBi8 was de H Martinus de groote monnik,
Missionaris en Bisschop.
Een bjjzonderen bloei bereikte het Hooeter-
teveu ia de zesde «et de negende eeuw door
Er is wel geen vorm van zondigen tegen
de naastenliefde, waar gemakkelqker toe
:ken. Of
lig maken
aag wordt beweerd,
Iden laten al zal
ieder wei eens hebben kunoen waarnemen,
dat mannen óók wel kunnen „kletsen!'’
’t Is meestal volstrekt niet zoo kwaad be
doeld; in den grond te het gewoonlijk niet
anders dan gebrek aan stof voor het voeren
van een degelijk gesprek en de daaruit voort-
spruitende verveling.
Overal kan men dit waarnemen: op Je
straat, waar eenige buurvrouwen b(j elkaar
staan; ze beginnen met het arme kind te be
klagen, dat bjjna door een woeste wielrijder
werd overreden en eindigen met de moedef
te beschuldigen, die alwéér de deur uit is en
het kind maar bjj een ouder zusje achterliet,
dat eigenlijk zelf nog te jong is.enz. We
ten ze wel, waarom die moeder het hnis uit
ging? Kan het niet zjjn, dat ze een zieke
moest bezoeken, waar de tegenwoordigheid
van haar kinderen hinderlijk zou zjjn? Of dat
xe zich in een werkhuis moest aanbieden, om
dat het noodig is, dat ze wat bjj verdient?
Ze denken er niet aan maar moeten
toch praten! In het bestuur van een vereeni-
ging: een bestuurslid dat veel en ijverig
werkt, doet op een vergadering verslag van
haak (zjjn) werk, spreekt ook van de moeilijk
heden, waartegen te kampen was. En dade
lijk staan er medeleden klaar uit te maken,
dat het wel niet zoo erg zal zjjn »n dat zij
(hjj) bovendien tjjd geijoeg heeft voor dat
werk. Doch weten ze wel zeker dat zjj
(hij) zooveel tjjd heeft? Of dat dat ze dien
tjjd ook niet eens gaarne voor zichzelf zou-
Uen besteden, hetzf voor studie hetzjj voor
de één of andere, liefhebberij? Daar deukt
men niet aan en doordat ze zelf te weinig
interesse voor het werk hebreu, kunnen ze
zich niet of moeilijk indenken, dat een ander
die wél heeft en zich daar werkelijk voor op
offert.
Nogmaals, t is niet altjjd kwaad bedoel'!
maar men moet nu eenmaal ergens over pra
ten, niet waar?
Dat men er toch aan denke, goed te over
wegen of hét wel waar is, wat we van
Iemand gaan zeggen. En Als het al waar is,
of het dan wel noodig is, dat we het zeggen.
Wanf >8 het niet waar, dan lasteren we en
Is het wel waar en we vertellen het onnoo-
dig, dan spreken we kwaad; beide in elk ge
val tot sehede va» onze eigen risf eu van
den goeden naatn van de» evennaaste.
,3tel. Heer, een wacht voor aMtnen mond
en ed» pnae^jer owiitfbws^teg W»r mjjne dp-
pen; opdat mijn hart ntet'sfwMd»
Alkmaar.
Het voord«elig»te adres voor alle
voorkomende
21— 84 Sept Leden van de R. K. Studew
ten Unie, 10.—.
2629 Sept. Aanstaande Recruten 6.6(
P. Franciscaan
86 Oct. Heeren Leden van den L. T. B
10.P. Dominicaan.
10—18 Oet R K Volksbond,
6.50, P. Augustijn.
17-20 Oct R. K. Bond van P. T. T. Perso
neel „St Jan”, Leiden en Omstreken eat
6.50, P. CarmelieL
2225 Oct Gehuwden en Ongeh. v. d. gew
stand, 6.50, P. Redemptorist
27— 80 Oct R. K. Politiebond „St Michael’
6.50, P; Capucjjn.
86 Nov. Studenten St Ignatius ColL Am
sterdam 10.P. Jezuïet
fc^-12 Nov. Patronaten uit bet Westland
6.50, P. Franciscaan.
16— 19 Nov. Studenten St Willibr. ColL Kat
wijk 10.P. Jezuiet
21—24 Nov. Geb. en Ongeh. uit Naaldwijk
e.a. 6.50, P. CarmelieL
28 Nov.—1 Dec. R. K. Volksbond, Bisdom
Haarlem, 6.50, P. H. H. Harten.
86 Deo. Parochie Volendam f 6.50, P. Au
gustijn.
811 Deo. Patronaat uit Noordwfjk 6.60,
P. Dominicaan.
1720 Dec. Gehuwden van den gew. stand
6.50, P. Capuciju.
23— 26 Dec. Ongebuwden van den gew. stand
6.50 P. Franciscaan.
12—15 Dec. Parochie Volendam, 10^- P.
Redemptorist
WAAROM?
Omdat men van den Zondag misbruik,
maakt, en alle misbruik zjjn straf meebrengt
De Zondag moet zjjn:
Een dag van rust, een dag van gebed.
De Zondag moet zjjn:
De dag des Heeren.
Hoe brengt gjj uwen Zondag door?
Als een Christen mensch of als een heiden?
voor vrouwen In ^De Thabor*
te Rotterdam.
1417 Sept. Meisjes Poeldijk en andere
deelneemsters 6.50, P. Capucfjn.
2124 Sept Jonge dames middenstand, 10
P. Jezuiët
80 Sept3 Oct Gehuwde leden d. Kath.
Garde, den Haag 6.50, P. v. d. H. H.
Harten.
58 Oct Patronaatsmeiajes alt Beverwijk
P. Capuc||n.
1821 Otft Ongeh. leden der Maria ver. Loos-
duinen en andere deelneemsters 6.60,
P. CapucQn.
2124 Oct Meisjes gewonen stand 6.50,
P. CarmelieL
2629 Oct Gehuwde leden v. d. Kath. Garde
den Haag 6.50, P. v. d. H.H. Harten.
25 Nov. Gehuwden gewonen stand 6.50
Pater.
811 Nov. Meisjes gewonen stand 6.60
P. v. d. H.H. Harten.
11—14 Nov. Jonge dames middenstand 10
P. Redemptorist
1720 Nov. Gehuwden middenstand 10,
P. Dominicaan.
2326 Nov. Gehuwden gewonen stand 6.60
P. Franciscaan.
80 Nov.8 Dec. Gehuwden gewonen 'stand
6.60, P. CarmelieL
D—11 Deo. Jonge dames middenstand 10
F. Franciscaan.
18— 16 Dec. Jonge damea deftigen stand 16
P. Jezuiet
2023 D°c. Meisjes gewonen stand 6.50,
P. Dominicaan.
2831 Dec. Jonge dames middenstand 10,
P. OarmeHet
ROOSTER DBR RETRAITEN
te Noordwijkerhout
▼•er maanea ia bet Stat Climeaehsie
19— 16 Sept St Ignatiui Club Amsterdam.
6.50, P. CapuciJn.
Hofplein -
Telefoon 433 en 63X s'
KWAADSPREKEN.
van zondigen
gemak kei ijker
overgegaan wordt, dan tot kwaadsprei
vrouwen zich hieraan meer schuldig
dan mannen, gelijk zoo gr:
willen we hier in het midi