I THE HHfEGT fOTO lil ft IETS NIEUWS Ie KUIS FOTO» voor ONGEKEND LAGE PRIJZEN 11 II rn Her RilwiBlta ii HailmKhiiii ii JE ADRES CJ. BURGER Evangelie. Alkmaar Niest 2 - haak Waag plein Me SB f HEER HUGOWAARD (ZUID), ig GmM- en Eltdrisckt Zrtlaatiaras, Batterijen, ff ff| KERK EN SCHOOL I*' II I BINNENLAND. Tafereelen uit het EPISTEL EK EVANGELIE; - H AET lieden, Anne doch leergierige jongelingen gingen lesg. D< beid ruimschoots vergoi ook voor Soemba is twee priesters, n later een nadere i, al* Rome tot de eigen prefectuur Over- gebrek aan per il door de regee- spoedig weer tot nieuwen bloei kwam, als- 2 Itgave van den Slnt-Michaëls- Almanak sedert 1880, was ’t Missiewerk van Steil ook onder de Nederlandsche KathoHe- ;ere studies loesterberg, ontvangen de (samen 170) studenten een gymnasiale opleiding, nagenoeg geheel vol- OFFICIEEL KERKBERICHT van het „Noord-Hollandsch Dagblad” WAT ’N KRACHT! Wat kunnen sommige menschen toch 'n kracht ontwikkelen! Daar sta je gewoon weg paf van. Je hadt dergelqke reuzen al in den ouden tjjd, je hebt ze nog altijd. Gespierd zijn ze om van te verschrikken, en allicht zeg je: ik zou er liever mee eten dan mee vechten, al weet je best, dat je oek Mi 't eten de grootste portie niet zult krij gen. Ja, daar zijn schrikkelijk sterke menschen. Doth denk je er wel genoeg aan, dat ka raktersterkte meer waard is dan lichaams sterkte? Schat je de menschen die blijk geven ze delijk sterk te staan wel hooger dan de ge spierden? Laat de massa juichen voor ’n sportheld, best! Maar we mogen niet verleeren nog veel meer te juichen telkens als we flinke karak ters ontmoeten. laten we ons best doen, zedelijk sterk te worden en te'blijven. EEN JUBILBERENDB MISSIE CONGREGATIE. (Gezelschap van ’t Goddelijk Woord.) Tot hier toe hebben wjj de Congregatie in- haar-geheel, en in ’t bijzonder de ontwikke ling in Duitschland besproken; zelfs waar er aanleiding toe bestond, rijn we de Holland- sehe af Jeelihg en de Floresmisslë in Oost- Indië, die onder Hollandsche leiding staat,, stilzwijgend voorbijgegaan, met de bedoeling er later meer uitvoerig over te spreken. Pater Am. Janssen had zijn Missiehuis te Steill niet alleen gesticht voor Duitschland, maar ook voor Oostenrijk en Nederland. Zoo vinden we ook werkelijk haast van 't begin af Hollandsche jongens onder de Duitsche studenten, en verscheidene Hollanders zijn als Missionaris vertrokken. Doordat de Stichter in 1907 „Katholieke Missiën” overnam van de directie der „Katholieke Illustratie” en dit kwijnende tijdschrift door bekwame leiding ook door de uii Almanak sedert 1880, was 't Missiewerk r.j: „i 2. ken meer bekend geworden. *t Aantal Hol landsche studenten te Steil nam dan ook voortdurend toe, ondanks de moeilijkheden die de Duitsche taal voor Hollandsche jon gens van zelf meebracht. Dei) laatsten tijd voor de opening van een Nederlandsch mis siehuis waren in 't moederhuis zelfs 10 per cent der studenten Hollanders. Toen in 1909 ’t derde generale kapittel voor de keuze van een nieuwen algemeenen Overste werd bijeen geroepen, kwamen als De Floree-miseie. Niets kon de jonge Hollandsche provincie aangenamer zijn dan een eigen Missie te be zitten, waarop zij hare krachten kon concen- treeren. ’t Was dan ook voor haar een blijde verrassing, toen haar ’t jaar na de opening van ’t eerste eigen Missiehuis in 1912 ook een eigen missie-terrein werd aangewezen. SPOORWEGPERSONEEL. In de gisteren te Utrecht gehouden be sprekingen met de directie der Nederland sche Spoorwegen kwam aan de orde het ad vies van den Loonraad en bet minderheid’- rapport der drie samenwerkende organisaties De Nederlandsche Verecniging, St. Raphael en den P. C. B. De directie deelde mede. in gen enkel op ziekt te kunnen aanvaarden eenige loonre geling, die meer financieele lasten op bet bedrjjf zou leggen. In dit verband wordt het minderheidsadvies van den Loonraad door de directie niet opgevolgd, aangezien dit advies een bedrag van f 500.000 meer per jaar sou vorderen. De directie is wel bereid, na te gaan, of ten wijziging in de loonrege ling kan worden aangebracht, waarbjj met enkele wenschen der organisaties zal wor den rekening gehoudep en waardoor tevens het maximum loon, als door het minderheids advies voor de. eerste loonschaal ie voorgs- steld, met f 25 per jaar zou worden verhoogd. Op deze basis zal door de directie een nieuw ontwerp-loonregeling worden samen gesteld, waarover een nadere bespreking met de organisaties zal plaats hebben. INTERPARLEMENTAIRE UNIE. Het Eerste Kamerlid, baron Wittert Van Hoogland zal zich a.s. Donderdag naar Was hington begeven tot bijwoning van de jaar- Ijjksche bijeenkomst van de Interparlementai re Unie. Aanvankelijk had de Nederlandsche delegatie naar dezo jaarljjksche bijeenkomst, waarvan het eerste gedeelte te Washington en het tweede gedeelte te Ottowa (Canada) zal worden gehouden, met den heer Wittert van Hoogland, bestaan uit de heeren Bon- gaerts, Kooien en Rutgers, die echter we gens het aanvaarden van het ministerschap thans niet meegaan. dom Breda te Teteri weg van Breda naar was bestemd voor noviciaat en de hoogere studies; doch de vlugge toename van ’t aan tal fraters maakte ’t spoedig te klein voor zijn oorspronkelijke bestemming. Te midden der vooral financieele moeilijkheden na den oorlog, scheen een nieuwe stichting nu onmogelijk, maar door „toevallige” omstan digheden kwamen de Paters in nadere rela tie tot den alom bekenden missie-vriend, den WelEerw. Heer Willem van Ierse), die als oud-retraitant van Steil steeds een bjjzondei% hoogachting voor Pater -Am. Janssen en zijn werk gekoesterd had. Hij bood, geheel uit eigen neweging aan Pater Generaal Blum een gunstig gelegen terrein te Helvoirt voor een noviciaathuis aan. In 1921 werd ’t vottboid en herbergt thans 't noviciaat en de philosophic. ’t Vorig jaar (1924) werd wederom een I nieuw missiehuis voor lagere studies ge- I opend: „Sint Jan” to Soesterberg, aan den I weg van Utrecht naar Amersfoort Evenals Uden mocht ’t zich over een grooten toeloop I van studenten verheugen; direct kon men be- I ginneA met een eerste klas van 20 jongens. I Tot nu toe wonen de Paters en studenten in een oude villa, doch dit jaar zal met een I flinker gebouw worden begonnen. De eerste jaren stonden de Hollandsehe huizen rechts- I streeks onder den Generaal-Overste der Con- I gregatie. doch nadat ’t vorig jaar de Neder]. I afdeeling tot „provincie” werd verheven met I Pater P. Bordes (uit Rotterdam) als eersten I provinciaal, kan de ontwikkeling als voltooid I beschouwd worden. Evenals de Provinciaal I zjjn ook alle rectoren der huizen Nederlan- I ders; te Uden (welke stichting als oudste en I grootste der Hollandsche huizen een soort I moederhuis van de provincie is) staat Pater I Jan Bouina (uit Oude-Mierdum), te Teterin- I gen Pater^lr. M. Geurt* \uit Sevenum), te I Helvoirt Pater Fr. Ariaens (uit Venraai), te I Soesterberg Pater Marinus van Es (uit Wate- I ringen) aan ’t hoofd. In de beide huizen voor de It te Uden en ’t nieuwe St. Jan te ontvangen de (samen 170) C2- gens ’t staatsprograni. Evenals op verschil lende klein-seminaries werden de laatste ja ren eenige studenten voorbereid voor het staatsexamen; dit jaar is aan 3 studenten van Uden ’t diploma toegekend. Een schoone vol doening voor de jeugdige Nederlandsche pro vincie 8. V. D. is ’t, dat bjj ’t „Gouden feest” niet minder dan 20 jongelui 't kleed der Con gregatie te Helvoirt hebben ontvangen. Op ’t oogenblik telt de provincie: 26 pries ters, 46 fraters in de hpogere studies en 39 fraters in ’t noviciaat, 31 broeders en 17 broeders-novicen. Naar de beroemdste Rabbijnen kwamen dan talrijke leergierige jongelingen toe. Som mige leeraars gaven les onder de zuilenhal len van het buitenvoorhof. De meester zat op een der steenen banken; do leerlingen za ten aan zijn voeten op den vloer, met de beenen over elkaar. Anderen onderwezen in een open gebouw op het buiten voorhof; bij groepjes zaten daar leerlingen rond een meester. Anderen nog gaven thuis onder richting. De leerlingen schreven niet op, zjj moes ten onthouden.-De leeraar herhaalde zjjn uit spraken tot zjj zjjn woorden onthielden: hij zegde zjjn uitleg voor en de jongelingen zeg den hem na overluid en in koor. Meestal echter ging het onderricht met vra gen en antwoorden. De meester stelde de wetsvragen, liet de leerlingen antwoorden of antwoordde zelf, en deed dan zjjn uitspraak nazeggen. Den leerling stond het vrjj zelf vragen aan den meester te stellen. Daar de wetkennis nauwgezet moest over geleverd worden, hadden de leerlingen twee- ërlei plichten. Eenerzjjds moesten zjj 's mees ters onderricht trouw onthouden. Een leer stuk uit het wetsonderricht vergeten was zoo erg als moedwillig zjjn leven bederven. An derzijds mochten zjj niet anders voortleeren dan hun overgeleverd was. Zelfs in de uit drukking moesten zjj aan 's meesters woor- den vasthouden. niet bereikbaar, toch moesten er zooveel mo- De meeste leeraars vorderden schoolgeld, geljjk naar dat ideaal opgedreven worden. Anne doch leergierige jongelingen gingen afgevaardigden der Missie van Zuid-Sjang- toen (China) naar Steil de beide Nederland sche missionarissen Piet Nojjen (uit Helmond) en Theod. Vilsterman (uit ZwoUe) en verder Pater Frans De Lange (uit Spierdijk) als pro- vinciaal-Overste van de Noord-Amerikaan- sche afdeeling der Congregatie, ’t Tijdeljjk verblijf van deze drie Nederlandsche missio narissen in ’t Vaderland bracht al spoedig de beslissing en voor de oprichting van een Ne- derlandsch Missiehuis en voor de overname eener Missie in Nederlandsch-Indië. Na de goedkeuring van den Bisschop van Den Bosch, Mgr. v. d. Ven te hebben verkregen, werd in Uden een oud Ursulinenklooster („Nazareth”) gekocht, en den 8sten Septem- ber 1911 deden Pater P. Nojjen, als rector, met nog vier aifdere Hollandsche Paters, eenige Broeders en 31 studenten hun intrede in ’t nieuwe Missiehuis, dat van nu at „Sint Willibrord” werd genoemd, naar den groe ten Nederlandscben Apostel. Nauwelijks waren vier jaren verieooen, óf men ging er toe over, bemoedigd doo) den snellen opbloei van St. Willibrordj eeU tweede Hol), missiehuis te stichten) InJt Mi- ;en, aan den grooten Osterhout. Dit huis Komen zjj in de stadjes buiten als er recht bank is, dan worden zjj aangezocht om mede met de rechters te zetelen. Te Jeruzalem zjjn de voornaamste wetgeleerden leden van den Hoogen Raad. Hun bjjzitterSj tot zelfs do hoogepriesters, buigen hoffelijk voor hen: Wees gegroet, Rabbi! De wetten, de overlevering der ouden, doof de geleerden uitgesponnen, bleven geen lou ter schoolvosserij. Zij drongen door in het Jfoodsehe leven. zin, voor den eeredienst, voor de rechtsple ging, voor alles. Die wetten stonden niet ju den Bijbel, maar werden er uit afgeleid. Het was een berg die aan een haar hing. Doch als de meerderheid der Rabbjjnen het over een uitleg eens was werd dat een wet, een bindend voorschrift Zjj waren derhalve wetgevers naast Mozes en zelfs boven hem. Want door hun akkoord konden zjj een wet van Mozes wijzigen. Dat uitgesponnen recht stelden de geleer den echter niet te boek, doch leerden het .mondeling voort aan vakgenooten en leerlin gen. Door oefening en dagelijksche bespre king kregen zjj een verbazemjj geheugen dat do honderden uitspraken en bepalingen woordeljjk vasthield. Dat voortgeleerde, gangbare recht heette „de overlevering Jer ouden”, en dat stond naast en boven Mozes. Die overlevering was echter nooit afgesloten maar groeide gestadig aan, eeuwen lang, door den moeizamen arbeid der geleerden. Elk geslacht deed er wat bjj. Dit verwarde recht zou op het volksleven drukken als een zware, vervelende last. En kel uit de hoop der Rabbjjnen op het toekom- BEHOUD VAN NATUURSCHOON. Het Dageljjksch Bestuur van den A. N. W. B. heeft aan den Minister van Binnen land- sche Zaken en Landbouw een adres gezon den, waarin bet te kennen geeft met zeer groote belangstelling kennis te hebben geno men van de circulaire van ’s Ministers ambts voorganger, in Juni j.l. gezonden aan de Commissarissen der Koningin in de verschil lende provinciën inzake het treffen van maatregelen tot het behoud van het steeds meer verdwijnend natuurschoon. Het wordt t£n zeerste gewaardeerd, dat in die circulaire wordt toegezegd, dat met het Departement van Financiën jn overleg zal worden getreden omtrent fiscale maatrege- 1 len, welke genomen zouden kunnen worden ten einde het behoud van natuurschoon voor het vervolg zooveel mogelijk te verzekeren en een wetsontwerp dienaangaande in uit zicht wordt gesteld. Toch meent het Dage- ZUURDEEG DER SCHRIFTGE LEERDEN EN FARIZEêN. HL Al die voorwerpen worden ontsmet als Ze Beslagen of met water afgespoeld worden. Maar dan wordt haarfijn uitgemeten uit wat soort beek of -put dat water moet komen. 8teMen de geleerden hun voor- s raten op over het wasschen, of liever, het begieten der handen. Vóór het eten namelijk oesten de vingertoppen steeds met water negoten worden, want men kon onwetens ^r?ne>dlng?n aanB«raakt hebben. Er werd omstandig uitgemaakt uit welke vaten dat moe6t geschieden, welk water daar- Wa>s’ dat uitgieten mocht, en ver de handen moesten begoten worden. fltver J?,rongen wetgeleerden bjj do w uwo Israëlieten aan op het wasschen der handen, het uitspoelen van bekers en krui- aen en schotels, het reinigen van banken en stig leven schenen eenige blijde zonnestra- va!~KbwWen en ander huisraad, het bespren- Keien van eetwaren van de maritt. Ujt de redekavelingen der geleerden groei- «A. j* ieen _,we®Iderir verwarde wetenschap, w/w, jnde?.„en «uizenden voorschriften Hoor het dageljjksch leven, yooi bet huisge- een paar steppen achteraan, geljjk trouwo hondjes. Op de markt waar rjjen kramen staan mot stoffen, wapens en gereedschap, en pottenbakkers op den "rond hun versche kruiken en pannen hebben uitgestald, draaien de koopers en kijkers bjj de uitstal lingen om, buigen diep voor de meesters en brengen de rechterhand nog dieper naar den grond: Wees gegroet, Rabbi! Bjj feestmalen stappen zjj trotsch de gas tenzaal door en gaan liggen op de voornaam ste aanligbedden. In de synagogen treden zjj door de banken heen naar voren, tot vlak voor de boekenkast, en zitten om den syna- googoverete. En overal buigen de lieden, eerbiedig: Wees' gegroet, Rabbi! E ----v. bank is, dan worden zjj aangi met de rechters te zetelen. T< t Steeds voorradij UwiellMtizm, 1 Lampjes enz. Nog op te ruimen eenige GEBRUIKTE HEEREN- en een zoo goed als nieuw DAM ESRIJ WIEL tegen spotprijzen. Verder NIEUWE en GEBRUIKTE NAAIMACHINES. Uitstekende Reperatie-inrichting. Beleefd aanbevelend. Met vreugde (zoo luidde ’t antwoord van Mgr. 8. Luijpeu 8. A. aan Jen Generaal-overste Pater Blum), „sien wjj de priesters van Uw~ Gezelschap tegemoet, |ie onze Paters op Timor komen.'aflossen; ei^ook voor Soemba hadden we graag i Over de andere enan regeling getroffen w< oprichting van eei? I gaat.” I Was toen reeds een volkomen afscheiding te voorzien spoediger dan verwacht werJ kwam de nieuwe regeling tot stand. In den J zomer van 1914 had ze 3le phasen doorloo- I pen en voortfuui vormden de Kleine SoenJa- I eilanden Flores inbegrepen een "eigen prefectuur, met Pater P. Nojjen als eersten I A post. Prefect aan 't hoofd. De^aieuwe Pre- I fectnur omvatte dus de eilanden; Bali, Lom- I bok, Soembawju Soemba, Flores, Timor, I A donare, Solor, Lombjem en nog eenige klei- I nere eilanden. Samen bestaan ze een opper- I vlakte, driemaal zoo groot als geheel Neder- I land en tellen bjj de 3 miliioen inwoners. Bjj I de overname bezat de Missie twee nederzet tingen op Timor, met 2500 Christenen. Op Floree strekte de Missie zich uit over ’t Oos- I teljjke vierde gedeelte van 't eiland. Dank zjj de jjverige werkzaamheid der Jezulten, had de laatste jaren vooral een krachtige groei ingezet. Er werden toen ongev. 29000 Chris tenen geteld, waarvan pl.m. 7500 communi canten waren. Als missieland was ’t zeker bet schoonste stukje van Nederlandsch-Oost- I InJië. Dn overige eilanden «i— Rehatvo Soemba, waar ven tjfdteng (vaa 188»—1807) werd ge missioneerd waren buiten 't bereik der Missie gebleven. In ’t geheel was dus vaa 't gansche gebied nog geen twintigste deel in bewerking genomen wegens soneel, ’t weigeren van verlof door de regee- ring en (op sommige plaatsen) de geringe hoop op sueces wegens 't overbeenichende Mohammedanisme. En van dat 20ste deel was niet meer dan 15 pCt gedoopt. F. C. (Slot volgt.) AANSLAG OP DE SURINAAMSCHE MISSIE VERIJDELD. De Missie in Suriname wandelt niet op ro zen. Op hare scholen gaan ongeveer evenveel kinderen als op de openbare, maar van fi nancieele gelijkstelling is nog steeds geen sprake. Wel staat de „bekostiging op den voet van geljjkheid” in ’t Regeeringsreglement, maar voor do doorvoering ontbreken de middelen. En zoo is er nog maar alleen gelijkstelling ten aanzien van de salarissen. Voor gebou wen, onderhoud, leermiddelen enz. enz. is de Missie nog altjjd vrjjwel geheel aangewezen op haar schamele inkomsten en op de school gelden, die zjj, naar Minister de Graait uit drukkelijk verklaarde, kan behouden, zoo lang de gelijkstelling tusschen openbaar en bijzonder onlerwjjs niet geheel is doorge- voerd. Het Openbaar Onderwijs had volgens de Begrooting 1924 voor 5168 kinderen 35 scholen en kostte 388.655 of gemiddeld per kind 75.20; het Bjjzondcr Onderwjjs der beide groote Zendingen, de R. K. Missie en de Moravische Broedergemeente had volgens dezelfde begrooting voor 8808 kinderen 53 scholen en kostte 379.775 of gemiddeld P“r kind 43.11. Al is deze toestand reeds treurig genoeg, tocii bestond Gouverneur van Heemstra het, onder het voorwendsel van bezuiniging, een ontwerp-verordening in te dienen, dat de vruchten van jarenlangen missiesrbeid voer een groot deel dreigde te vernietigen. Niet alleen verzwaarde het ontwerp de stichtingsvoorwaarden voor een bijzondere school in hooge mate, maar zelfs elschte het, op straffe van subsidieverjjes, voor al tjjd voor de stichting eener bijzondere school de autorisatie van het Koloniaal Bestuur. Dat was een aanslag op de vrijheid van het bij zonder onderwijs, zooals noch het Moeder land noch de Koloniën sinds tientallen van jaren hadden* gekend. Ook op de schoolgelden had het ontwerp bet gemunt Die moesten hooger opgevoerd worden tot boven het bereik der ineeren- deel« arme ouders, die hun kinderen naar de Missiescholen zenden. Daardoor zouden velen gedwongen zjjn geworden, hun kinderen van die scholen af te nemen. En de helft der verhoogde schoolgelden moest vervolgens, in strjjd met de stellige verzekering van Mi- nister De Graaff, in ’s Lands kas gestort wor den. Nog andere draconische bepalingen van het ontwerp, die evenmin noemenswaardige bezuiniging brachten, laten we nu maar rus ten, ’t Is reeds duidelijk genoeg, dat de vol ijverige Missionarissen, Mgr. Van Roosmalen en zijne medehelpers, zich met de grootste bezorgdheid afvröegen, waar het heen moest als dit ontwerp werd aangenomen. Gelukkig hebben de Koloniale Staten het thans verwor pen. Nu bestaat weliswaar nog de mogelijkheid dat een Koninklijk Besluit de verworpen verordening toch nog vaststelt. Maar dat zal de Missie van een Rechtsche Regeering wel niet behoeven te vreezen. wel een paar dagen ah loonarbeider op den akker, in tuinen of in winkels werken, om de lessen te kunnen betalen. Enkele welwil lende meesters vordeten geen schoolgeld. Dat schoolgeld was echter zeer gering en niet voldoende om van te leven. Vele geleer den waren dan mede ambachts- of bedrjjfs- lieden. Met timmeren, weven, winkelhouden, wonnen zjj hun kost, en besteedden hun vrjjen tijd aan onderlinge wetsbespreking en ;even. toch aan eerbied en gezag werd hun ar- 2 .1 ‘ed, meer dan in geld. Het volk boog voor hun vakkennis en heet te hen: „Rabbi, mijn her”, of met meer na druk „Rabboni”, en vereerde hen met de ti tels „vader” en „leeraar”, die zjj met welbe hagen aanvaardden. De leerlingen moesten hun meester hooger eeren dan hun eigen ouders. Als iemands va der en zjjn leeraar iets verloren hebben, moet de leerling eerst het verlorene van zjjn mees ter zoeken. Want zjjn vader heeft hem enkel in deze wereld gebracht; zjjn meester, die hem wijsheid leert, brengt hem tot het leven in de toekomstige wereld. Dragen iemands vader en leeraar lasten, dan moet hjj eerst zjjn leer aar en daarna zjjn vader helpen. Zitten vader leeraar in de gevangenis, dan moet hjj eerst zjjn leeraar en daarna zjjn vader loskoopen. Als de meesters over de straat stappen, kan iedereen het aanzien dat het voorname mannen zjjn. Zjj sloven hun lijfrok niet op, maar laten hem. sleuen. De .leerlingen kante» len. De tweede hoofdarbeid der Rabbjjnen was het recht voort te leeren. Het ideaal van het Jodendom was eigenlijk, dat elke Israëliet een vakman in de wetkennis werd. Was dit lijkseh Bestuur dat, gezien de steeds voort schrijdende ontluistering van ons land, het tiwn^ dringend noodig is na te gaan, welke bepalingen in de fiscale wetten tot een zoo groote vernieling van natuurschoon en af schaffing van landgoederén voeren, als thans valt te eonstateeren en dan tot wijziging van die wetten, speciaal met het doel om bos- schen en natuurschoon te behouden, ten spoedigste over te gaan. Het heeft daarom Jen Minister zeer drin gend verzocht in deze met den meesten sj>oed te willen ingrijpen. Naar de Res.-bode meldt, zullen binnen kort hertalingen verschijnen, welke het te nietgaan van landgoederen en oude schil derachtige molens zuilen tegengaan. De be doeling is, dat deze bepalingen zullen van kracht worden op 1 Januari a.s. Nog dit jaar zal, zegt het blad voorts, het wetsontwerp tot wjjziging van de Monumen tenwet worden ingediend, daar het overleg met de kerkcljjke autoriteiten, reéls tot re sultaat heeft geleid. Soemba, eilanden. Samen besfaai groot als geheel Neder- 3 miliioen inwoners. Bij over een niet. Ie, en raakte de baar aan. De geling! Ik zeg u, sta op. En de dóode overeind, en begon te spreken. En Hjj gaf hem aan zjjne moeder. En de vrees beving hen allen, en zjj verheerlijkten God, zeggende -T-2‘. ons opgestaan sn God heeft zfln volk bezocht. 1 VIJFTIENDEN ZONDAG NA PINKSTER. Epistel alt den brief van den H. Apoatel Paulus aan de Galaten; V, 25, 26, VI, 1—10. Broeden, Indien wjj door den geest leven, laten wjj dan ook door den geest wandelen. Laten wjj niet begeerig worden naar ijdeler eer, elkander tergende, elkander benijdende. Broeders, zoo iemand door eene misdaad over vellen wordt, onderricht hem, gjj, die geeste- Ijjk zjjt, met eenen geest van zachtmoedig heid; geeft acht op u zelven, opdat ook gjj niet bekoord wordt. Draagt elkanders las ten, en alzoo zult gjj de wet van Christus vol brengen. Want, indien iemand meent iets te zjjn, daar bjj niets is, die bedriegt zich zelven. Doch een ieder beproeve zjjn eigen werk, en aldus zal hjj in zich zelven alleen roem heb ben, en niet in een ander. Want een ieder zal sj|nen eigenen last dragen. Hjj, die in het woord onderwezen wordt, deele van alle goederen mede dengenen, die bem onderwijst Bedriegt u niet; God laat zich niet bespotten Want hetgene de menseb zal gezaaid heb ben, zal hjj ook maaien. Want die in zjjn vleesch zaait, -zal vin zjjn vleeach bet ver derf maaien; maar die in den geest taait, zal van den geest het eeuwig leven maaien. LA- ten wjj dan in het goed aoen niet bezwjjken; want, indien wjj niet bezwjjken, dan. zullen wjj te Zjjner tjjde maaien. Dat wjj dan, terwjjl wij tijd hebben, goed doen aan allen, maar Iijjzonder aan de hoisgenooten des gelooft. Evangelie volgens den H. Lucas, VII; 11—16. In dien tjjde ging Jesns naar enne stad, ge naamd Nairn; en Zjjne leerlingen, en eene tal rijke menigte gingen met Hem. Als Hjj nu de poorten der stad naderde, zie er werd een doode uitgedragen, een eenige zoon zjjner moeder, en deze was weduwe, en daar was veel volk van de stad met haar. Al» de Heer haar sag, werd Hjj met mededongen haar bewogen, en zeide tot haar: Weei En Hjj naderde, - ï^ei?r?u Btonden 8tfl* En Hjj zeide: Jon- zat hem aan zjjne moeder. En de vrees beving Er is een groot Profeet onder

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1925 | | pagina 7