n ia! K FIH T-Hutomobielen. „ONS BLAD» 1 1 1 1 1 - - i 4 .->^2 Hl THEODOOR GILISbEn Oeposito't onderpand Rekening-Gourant vergoeding Garage Scharlo Tel. 490. Stalling voor meer dan 40 Automobielen. .0 Bureau: HOF 6, ALKMAAR. - Telefoon: N« S1O een bedrag van f 500, J i FEUILLETON. DE GEHEIMZINNIGE MOORD. Zaterdag 10 September 10M postgiro imsml 10e Jaarlaag Korte Berichten. regel f 0.75; Rubriek -Vraag en aanbot/1 staling per plaatsing f 0.60. f 400—f 200,—, f 1OO—f 60,—, f 36,—, f ,1gj Awertentieprfja i •moren? Staat dat in uwe macht?.*1 BINNENLAND. BUITENLAND. DE REGELING DER FRANSCHE SCHULDEN. BRIEVEN UIT FRANKRIJK. Abonnement«prtj«i óar kvmrtaaï vuor Alkmaar m - f 1— ptn alle abonnt'a wordt op aanvrage gratis e>n polia verstrekt, welke hen verzekert tegen ongevallen tot A. DAM Coü •- POSTGIRO 1*48*3. geschieden op de basis van de regeling Mr. P. S. en 4 ADMUNtSTRAT* Na. OJ REDACTIE Na i sterke af- dc met bun ;ebo- ligen na de laar in do voor- kier, terwijl hij zyne knevels met een pein zend gelaat ons1 „Ik laat ait ir," zeide Joi ,Hoe zoudt ■O It, zyn daar vleeschver- NOORD-HOLLANÜSCH DAGBLAD BRAND IN HET JAPANSCHE PARLEMENT. Er is brand uitgebroken in de parlements gebouwen te Tokio. Beide huizen staan in lichtelaaie. Een later ontvangen bericht meldt, dat de Tokiosche brandweer het vuur meester is. De schade bedraagt 3 millioen yen. Zeer belang rijke parlemenU-archieven zijn vernield. Volgens de laatste berichten zijn de beide parlementsgebouwen bijna geheel verwoest, terwijl verschillende andere gebouwen be langrijke schade bekwamen. Ten gevolge van den hevigen wind kon de brandweer weinig tegen het vuur uitrichten en moest zij zich bepalen tot het redden van de naastbijgele- gen gebouwen. 3 Men vermoedt, dat de brand, ontstaan is ten gevolge van de onvoorzichtigheid van een werkman, die reparaties verrichtte in het gebouw van het Hoogerhuis. De vlammen grepen zoo snel om zich heen, dat spoedig beide gebouwen in een vuurzee gedompeld waren. Na een uur was de brandweer mees ter van het terrein, zij het ook dat de puin- hoopen nog smeulden- eu hier en daar vurige tongen omhoog lekten. Van andere zijde wordt gemeld, dat het vermoeden bestaat, dat deze aan misdadig opzet is te wijten. De brand begon in een klein gebouw tus- schen het Hooger- en Lagerhuis en breidde zich zoo snel uit, dat binnen korten tijd dw parlementsgebouwen geheel door het vuur waren verteerd. Donderdag is te Berlijn in twee synago- gen ingebroken. Er zijn zilveren bekers ge stolen en offerbussen gelicht. Er zijn momenteel in Duitscbland ruim achthonderdduizend menschen, die een radio toestel bezitten. Naar Wolff uit Barmen meldi 110 personen ziek geworden aan giftiging. De begroeting van Tsjechoslovakjje over 1926 sluit voor de eerste maal met een actief en wel ten bedrage van 15 millioen kronen. De raming der uitgaven ten behoeve van het leger is 120 millioen kronen hooger dan over 1925. De prins van Wales wordt nog steeds in Chili gehouden door de sneeuw op de lijn in de Andes. De baan is meters diep onder gesneeuwd en de terugkeer naar Buenoe Ayres is op het oogenblik onmogelijk. Het verblijf van den Prins te Valparaiso is strikt incoguito. Een Italiaanscbe beambte van den Soenghai-spoorweg in China is in Westelijk Honan in een trein door Chineesche soldaten ernstig gewond. De Italiaanscbe gezant te Peking heeft een protest ingediend. Volgens nadere berichten u’ .apaz (Bo livia) werd daar een samenzwering ontdekt, welke de omverwerping van het gezag ten doel had. De staat van bele^ is afgekonügd in de departementen van Lapaz, "b-ro en Cocbacamba. Tegengesproken wordt, dat een moord aanslag is gepleegd op president Calles. De Mexicaansche regeering heeft den gezant te Den Haag gemachtigd, dit bericht ‘en «terk- ste tegen te spreken. tusschen den millionair en zijn voormaligen bediende terdeeg in het oog te houden, Hen ry Walter! Voor u een vorstelijk landgoed irt Warwickshire, een ander goed in Yorks him een paleis op Portlandplace, en nagenoeg bet ganscho kapitaal uwer schatrijke firma! Wel aan, mijnheer Walter, ik neem uw edelmoedig aanbod aan, dat mij in elk geval op mijn ouden dag tegen broodgebrek beveiligt!” Hij lachte overluid en zijn oogen schoten von ken. Maar de heer Walter bezat te veel zelfbe- heersching, wereldkennis en gevoel van eigen waarde, om zicb de uitdrukkingen .van zijn ietwat zonderlingen en overgeVoeligen voormaligen bediende meef aan te trekken, dan hem volstrekt noodig scheen. „Op deze wjjze voortredeneerende,” zeide hij, Wilmot op den schouder kloppende, „zou den wij in den sentimenteelen toon vervallen waarmede ik, zoo als gij wellicht nog van ouds weet, niet veel op heb. Bevredigt mijn aanbod uw weuschen niet volkomen, mijn vriend. Zoudt gij nu zoo goed willen zijn een diner voor mij te bestellen?” HOOFDSTUK IX. De eerste pleisterplaats op de thuisreis. Het middagmaal, dat na verloop van wei nige minuten werd opgedragen, was zóó keu rig, als men het slechts in den „Dolfijn” had kunnen verwachten. Nadat Henry Walter de vaak met zijn voormaligen bediende tot wft- over. „Hoe zoudt gij er dan over denken, wan neer ik u levenslang een klein jaargeld toe zegde, waardoor de Inkomsten, die gij schijnt te hebben, een vaste verhooging kregen? Een bijdragen van vijftig of zestig pond ’a jaars bijvoorbeeld?" „Vijftig pond *a jaars!” riep Wilmot op bit teren toon, terwijl zjjn oogen fonkelden. „Een pond weeks dual .Gij schijnt den afstand Van 1.25; elke regel meer f 0.25: Vi nitbetaling per plaatsing f 0.60 om 10 uur het kerkhof en legde eveneens een krans neer. Om 11 uur had een patriottische betopging in de groote zaal van het stedelyk feestge bouw plaats. De toeloop van deelnemers was enorm. De zaal was prachtig versierd. Kort na 11 uur trad de rykspresident de zaal binnen onder luide toejuichtingen Na het spelen van orkest en orgel werd den rjjkspresident door dr. Fuchs, oberpreei- dent der Rijnprovincie, bet welkom toegeroe pen. Vervolgens voerde de Pruisische minister van binnenlandsche zaken, Severing 't woord die aan de bevolking van Essen den harte- Ijjken groet der Pruisische Staatsregeering overbracht. Hij wees er in het verder verloop zijner rede op, dat het nog wel niet de tijd was om luidruchtig feest te vieren, maar dat toch met voldoening moest geconstateerd worden, dat de trouw en volharding der Rijnsch-Westfaalsche bevolking en haar goed recht tenslotte over een dwangheerschappi) gezegevierd hadden. Maar Ook naar buiten zal deze dag stel lig zijn weerklank vinden. Wij zouden geluk kig zijn, wanneer wy den aftocht der bezet tingstroepen als den eersten stap op den weg der overeenstemming zouden mogen beschou wen. Een samenwerking vooral op econo misch gebied met onze westelijke buren, zal ook den grondslag leggen voor een blijven- den vrede. Na de feestelijkheden in de Stadtshalle be gaf de rykspreeident zich naar de villa Hagel om den heer Krupp van Bohlen und Halbach te bezoeken. EEN GEVECHT IN SYRIë. Het Fransche garnizoen van Moesyeifre heeft in den nacht van 16 op 17 September «en hevig gev^m geleverd tegen deelingen Droezen, hetwelk eindigt algemeen en terugtocht. De Droezen lieten eenige honderden gesneuvelden en een vaan del achter. De Fransche verliezen zyn zeer gering. 17. „Ja.... ik herinner het mij thans.... Jo zef Wilmot!” stotterde Henry Walter. Hij was doodsbleek geworden en wischte met zyn zakdoek do koude zweetdruppels af, die op *ijn voorhoofd parelden. „Ha! herinnert gy u mijner eindelijk?” riep Wilmot, hem verachtelijk aanziende. Jlet verwondert mij thans, dat ik u niet dadelijk herkend heb”, hernam de bankier. ,Jk verzeker u Wilmot, dat het verledene mij van harte leed doet. Maar, Wilmot, thans ben ik mijn eigen meester, en zie ik mij in staat gesteld het verledene uit te wisschen.” „Het verledeno uitwisschen?” herhaalde Wilmot met een schamperen glimlach. „Kunt ge mij mijn eer en goeden naam teruggeven 't merk vernietigen, dat door myn veroordeeling op mij gedrukt is, en my op het standpunt plaatsen, waarop ik mij bevinden zou, indien Ik u niet-ontmoet had? Kunt gy my de vijf-en-dertig laatste, in schande en allerlei ellendo doorgebrachte ja- ren teruggeven; mijne lang voor den tijd van verdriet gestorven moeder uit het graf terug roepen; mijne sombere herinneringen vernie- tigen, en de wroeging *,an mijn geweten LOONRAAD SPOORWEGPERSONEEL. In plaats van mr. D.‘A. P. N. Kooien is tot lid tevens voorzitter, van den Loonraad van het Spoorwegpersoneel benoemd mr. A. B. G. M. van Rijckevorsel, lid van de Tweede Ka mer. DE HANZE IN HET BISDOM HAARLEM. Te Haarlem werd, onder presidium van den heer C. G. J. Struycken uit Den Ha; jaarlyksche H. Mis aan het Hanze-. de Kathedraal, een vergadering gehouden van de voorzitters der plaatselyke vereeni- gingen van de R. K. Middenstandsvereeni- ging in het bisdom Haarlem. Besproken werd o.m. de op 16 October ta te Amsterdam te houden Centrale Raadsver gadering en de bondsbegrooting 1926, in *t bizonder de contributieafdracht aan den al- gemeenen Bond. Uit de vergadering werd een voorste! ge daan om de periodiek aftredende hoofdbe stuursleden niet steeds herkiesbaar ta stellen, welk voorstel in de vergadering van het hoofdbestuur zal worden behandeld. Verder werd voorgesteld de volgende jaar vergadering in Alkmaar te houden. Een voorstel van Alkmaar, om leden die bedankt hebben, bet weder toetreden moei lijk te maken, vooral voor bouwvakpatrotjns zal nader overwogen worden. Een voorstel-Gouda om den naam van de vereeniging te veranderen vond geen steun. BARON W1TTERT VAN HOOGLAND. Naar „De Rsb." verneemt heeft het Zerste Kamerlid E. B. F. F. Baron Wittert van Hoogland, die Donderdagavond voor le bij eenkomst der Interparlementaire Unls naar Amerika is vertrokken, vóór zijn vertrek te kennen gegeven, dat bij waarschijnlijk niet meer als lid v. den Haagschen Gemeenteraad zou terugkeeren. Een nadere verklaring hier omtrent heeft hy echter niet gegeven. Wel loopen er geruchten, zegt het blad dat het niet uitgesloten is, dat de heer Wittert naar de diplomatie zou overgaan. DE VOLKENBONDSV^RGADERING. In de ontwapeningscommissie van den Volkenbond is gisteren to Genève het groote debat voorgezet. Coppola (Italië) kwam tegen do Spaansehe motie op, daar deze een sympathiebetuiging met de grondbeginselen van het protocol van Genève was. Hy richtte zich verder tegen een spoedige bijeenroeping van een ontwapeningsconfe rentie, daar bet thans vooral ging om de in- dustrieele en oeconomische macht van lan den. Voorts maken groote landen als de V. St., Duitschland en Rusland nog geen deel uit van den Volkenbond, wat de oplossing van het ontwapeningsprob^eem zeer bemoei lijkt. Ook in Europa is bèt evenwicht van krachten sedert den laatsten oorlog nog niet hersteld. Met dat al was de Spaansehe motie nog altijd te verkiezen boven de Nederland- sche en Hongaarsche voorstellen, daar zij minder ver fcing. Een opkomen voor do Spaansehe motie was nog altijd met behoud mogelyk. De Australische gedelegeerde merkte op, dat de ontwapeningsconferentie te zeer pas klaar gemaakt was voor Europeesche behoef te. Europa had in de eerste plaats zedelyke ontwapening noodig. De Roemeensche gedelegeerde stelle in het licht, dat Roemenie reeds zuiver verde digende overeenkomsten met andere landen heeft gesloten. Het was bereid met Wester- sche landen soortgelijke overeenkomsten aart te gaan. VllïBgas (Chili) en Clark (Brazilië) weien op de groote inkrimping van de vredessterk- te van de Zuid-Amerikaanscbe staten, Jou- haux (Frankrijk) bepleitte dat men de coör- dinatie-commissie een duidelijk omschreven program voor de ontwapening moest geven. Met goeden wil was een praktische uitkomst mogelyk, maar verscheidene regecringen moesten dan ook zulk een goeden wil too- nen. De arbeiders van alle landen wenschen, dat men in de ontwapeningskweWie iets stel ligs zal bereiken. Het Nederlandsche voorstel in rake de voorbereiding der ontwapeningsconferentie Is naar een subcommissie verWfezen, die uit dit voorstel, bet Spaansehe en het Hongaarsche en de denkbeelden ter vergadering geuit een ontwerp ontwerp-besluit zal moeten dis- tllleeren. De juridiscA commissie verwijst het Zweedsche voorstel inzake verplichte arbi trage naar een sub-commissie. Engeland ver zette zich hiertegen. In bevoegde kringen is men er van over tuigd, dat tusschen de Vereenigde Staten en Frankrijk overeenstemming zal worden be reikt over een regeling der schuldenkwestie. Het verluidt, dat een compromis zal tot stand kómen op de volgende basis. Frankryk begint onmiddellyk met betalingen op de hoofdsom, terwijl gedurende een of twee jaar de rente zal worden vastgesteld op K per cent. Frankryk zou beginnen met per jaar twee millioen dollar te betalen. Deze betalin gen zullen langzaam stijgen met verhooging der rente tot 3% percent, zynde dezefde ren te als Engeland betaalt. Een moratorium van vyf tot tien jaar zal worden toegestaan, waar schijnlijk met kleine betalingen gedurende do laatste vyf jaar, waarna de betalingen zul len geschieden op de basis van de regeling met Engeland. HINDENBURG IN HET ROERGEBIED. De Pruisische ministerpresident Braun en Severing de Duitsche minister van binnen landsche zaken hebben gistermorgen te Essen op het kerkhof een bezoek gebracht aan de graven van do dertien slachtoffers der be zetting, die in Maart 1923 in de Kruppfabrie- ken gevallen zijn. Minister Braun legde een krans op bet graf. Ook rijkspresident von Hindenburg bezocht „Overdrijf niet, wat ik u bidden mag, myn waarde Wilmot”, zeide Henry Walter, die thans van den eersten schrik bekomen was. „Natuurlijk kan ik het verledene niet onge daan maken. Maar gij zoudt onbillijk zijn, in dien gij my voor dat verledene alléén aan- sprakelyk wildet stellen. Gy waart immers vry in uw handelingen? Het doet my leed, dat gij indertyd, gedeeltelijk door myn schuld in netelige omstandigheden zijt geraakt, en ik ben bereid dit zooveel mogelijk weer goed te maken. Het verledene kan ik niet terug geven; maar mijn fortuin stelt mij in staat om uwe toekomst te verbeteren.” „Gij wilt dus de ellende, waarin gij mij ge bracht hebt, door geld weder goed maken?" vroeg Wilmot met schamperen lach. „En hoe hoog zoudt gij de schadevergoeding willen stellen, sir?" „Wat zoudt gij begeeren?” vroeg de ban- itreek. „Laat eens hooren.” t geheel aan uw beslissing >zef. derzijdsch genoegen naar hij meende, ge schikt had, werd hy zeer opgeruimd en legde hy een minzaamheid en welwillendheid je gens Wilmot aan den dag, die hem anders ten aanzien van ondergeschikten te eenen male vreemd was. Hij noodigde hem uit zijn maaltijd met hem te deelen, drong hem de fijnste lekkernijen op, en spoorde hem gesta dig aan om te drinken; maar, terwijl de Oos terling zich dapper te goed deed, at en dronk Jozef Wilmot nagenoeg niets. Toen Henry Walter zyn maaltijd geëiudigd had, stond hij op en ging /an het venster staan; Jozef Wilmot bleef echter met 'n vol glas Xeres-wyn vóór zich aan tafel zitten. Of schoon dit geen ailedaagsche drank voor den banneling was, scheen hij thans door het edele vocht in 't minst niet aangetrokken te worden en zdt slechts met voorover gebo gen hoofd of met strak op zyn voormaligen meester gevestigde blikken te peinzen. De bankier verlustigde zich ongeveer tien minu ten in de aanschouwing van het gewoel der straat. „Drink uw glas toch eens uit, Wil mot!” riep bij, meenende dat door de voor gestelde schikking allee reeds hersteld was, „en zit niet zoo te mijmeren en te pruilen. Geloof my, ik beb ginds te veel leeQjke en vervalende gezichten ontmoet, om niet te ver langen in het vaderland enkel door lachen de en aangename wezens omringd te worden. Gij ziet somber, alsof gij een moord hadt be gaan of een moordplan zat te beramen. - ging van meerdere sneltreinen is eveneens een bedenkelijk verschijnsel en doet by de minste hapering der seininrichtingen oriver- mijdelyk bij een ontsporing een accident grooteren omvang aannemen. En het zfjn juist die seininrichtingen welke veel te wenschen overiaten, de meest moder ne uitvindingen op dit gebied, waarvan wy te Wembley menig staakje hebben gezien, zyn hier nog niet ingevoerd. Dat de inrichting der compartimenten verre ten achter staat by die in Engeland, waar de 3e klas coupé’s de eerste klassen in Frankrijk door een comfort evenaren, zoo niet overtref fen, is nog le vergeven, maar dat technische verbeteringen, die de veiligheid vergrootyn, zich laten wachten, is niet te verontschul digen. Zelfs niet de ongunstige financieele toe stand waarin Frankrijk op dit oogenblik ver keert, kan als argument worden aangevoerd. Hoe dan ook, het geld dient gevonden om de veiligheid van het reizend publiek te ^verzekeren, moderne seintoystellen aan te J brengen en op behaalde trajecten een flóod- zakojijke verrtfeuwing van den spoorbaan te bekostigen. De Regeering mag niet berusten in het huidige stelsel, moet bet voorbeeld ge ven op de door den Staat geexploiteerde lij nen en tevens dwingende voorschriften ge ven aan de maatschappijen waarover zy con trole uitoefent. De controle vooral dient ver scherpt. Controle op de snelheid, op het ma teriaal en ook op het bedienend personeel. Een medisch onderzoek der machinisten vindt weliswaar bij hun in dienst treden plaats, en wordt herhaald na meerdere dienst jaren, maar dit moe* veehmldiger, om niet te zeggen nauwkeuriger geschieden dan tot nu toe het geval is. Een wachtzaam oog dient eveneens gesla gen op het drankgebruik onder spoorwegbe ambten. Het voorbeeld door andere landen gegeven verdient navolging. Algeheel verbod van alcohol houdende dranken gedurende de diensturen en zelfs eenige uren te voren. Zonder te mogen zeggen dat de jongste ac cidenten aan drankmisbruik zyn toe te schrij ven, is het redelijk te verklaren dat in vele gevallen de prikkeling van wyn of sterken drank tot onheilspellende snelheid aanspoort en een bron kan zyn van onachtzaamheid. Naast financieele offers eischende maatrege len zjjn derhalve ook voorschriften te tref fen, die geen onmiddellyke uitgaven vragen en een guustigen invloed op de ongelukken statistiek kunnen uitoefenen. Zooals de toe stand thans is, kan hy niet blyven. De onge rustheid in het land is te groot en de over tuiging te levendig dat de directies niet van schuld zyn vry te pleiten. Jaren lang reeds draagt de lyn „Parijs- •Lyon-Méditerrannée” den bijnaam van „Pour la Mort”, en is het traject I’arys-Orleans be rucht om zyn onveiligheid. De oogen der Re geering moeten eindelijk eens opengaan. Frankryk streeft er naar, het toerisme uit te breiden. Dit zal niet mogelyk zyn, zoolang niet de uiterste krachten worden ingespan nen den gpeden naam van bet Fransche spoorwegwezen in eere te hersteller.. En daaraan ontbreekt nog veel. Parijs, 16 Sept. 1965 HET SPOORWEGWEZEN IN FRANKRIJK. Wet wat ongeloovig keken wy enkele maanden geleden, toen de directeur van bet Prj-ysche vliegkamp, Le Bourget ons verze kerde, dat reizen door do lucht minder ge vaarlijk ie dan per spoortrein. Een ieder preekt voor zijn eigen parochie, was onze gedachtengang. De reeks spoorwegongelukken die sedert d>en zich in Frankryk heeft voorgedaan, zoo vele menschenlevens heeft gekost, is bijna in staat een ongeloovigen Thomas te bekeeren en hem in het zelfde luchtschuitje te doen varen. De veiligheid op de Fransche spoor wegen is dermate onzeker, dat menigeen huiverig is op bepaalde lijnen te reizen en dankbaar gestemd, als hy veilig en wel van zyn retourkaertje gebruik heeft kunnen ma ken. De aangekondigde interpellaties in de ka mer, het slappe rapport van een deskundige commissie, de aanwezigheid ter plaatse van den Minister van Publieke werken zijn onvol doende de steeds groeiende ongerustheid weg te nemen. Reorganisatie van het Fransche spoorweg wezen is absoluut noodzakelyk. Alvorens het een en ander te zeggen over onvermijdelijke maatregelen, dienen in het kort de oorzaken nagegaan, die tot deze veel vuldige accidenten, meer dan 10 in den afge- loopen zoinerjzanleiding hebben gegeven. L)e overbelasting rter spoorlijnen, door velen aan geveerd, kunnen wij gevoeglijk voorbij gaan. Deze geldt alleen voor "het drukke zomersei zoen en dit is werkelijk niet bet eenige waar in spoorwegongelukken zich voordoen. Trouwen? indjen dit dé reden was, indien daardoor té véél wordt gevergd van de denstdoende ambtenaren, hun waakzaamheid al te zeer wordt verzwakt, dan zou het on verantwoordelijk zijn geweest van de direc ties een dergcl{jkcn toestand nog steeds te laten voortduren. Hieraan tegemoet te komen, in bet be lang van het reizend publiek, zou weinig moeite en niet al te zware gcldelijkc offers hebben gevraagd. Er zyn andere oorzaken die zich haast altijd doen gelden bij iedere spoorwegramp, hoe verschillend deze in de meeste gevallen ook is. Men mist by de sa menstelling der treinen homogeniteit van wa gons. Zware en lichtere rijtuigen maken deel uit van een zelfden trein. Met het noodlottig gevolg, dat een onevenwichtigheid ontstaat en by een overdreven snelheid, ontsporing van de laatste, groote kans beeft zich te vol trekken. De zware en langere wagens staan vaster op de rails, de lichtere overweldigen zij by de minste ontsporing. .o Het is deze noodlottige botsing van onge lijkwaardig en lang niet altijd voortreffelijk materiaal, die veelal de meeste slachtoffers maakt. Een al te groote snelheid is een niet min der belangrijke factor. Zonder eenigszins te kort te <|oen aan de verdienstelijke machinis ten, valt niet te ontkennen, dat zij al te wei nig aanhebt schenken aan de voorgeschre ven maximum snelheid en de aanwijzingen voor den snelheidsmeter onachtzaam over bet hoofd te zien. Er wordt door ben menigmaal met wille keur te werk gegaan, hetzij uit verlangen verloren tijd in te halen, het zij uit nervtuse begeerte vlugger voort to jakkeren. Een eigenschap die niet alleen bij autobestuur ders valt te ontdekken, maar in het algemeen eigen is aan een ieder met bet dagelyksch besturen van een voertuig belast. De snelheid waarmede thans in Frankrijk wordt gereden is overmatig en de levensvei ligheid heeft plaats gemaakt voor een kcorts- achtig verlangen binnen zoo kort mogelyken tijd het einddoel te bereiken. Te bedenkelyker is die snelheid, waar in een regenseizoen als dit jaar, de spoorbanen noodwendig van den overgrooten waterval hebben geleden. De al te spoedige opeen vol- RIBDTE MELENSTR4AT fl-14 AISTERH1 Jozef Wilmot glimlachte bittes. „Ik heb ook zoo weinig roden otn somber te zyn, vindt gy niet?” sprak hij. „Ik heb zulk een lachend verschiet vóór mij en zulke liefelijke herinneringen achter my liggen! Had ik het kwaad, dat gij my in mijne jeugd berokken- det, kunnen vergeten, dan zou ik een geheel ander mensch zyn geworden; maar dit is mjj niet mogelyk geweest; ik heb bet mjj eiken dag en elk uur van den dag herinnetd; en de heugenis van uw verongelijking is my even versch en levendig bijgebleven, alsof gij ze verleden jaar in plaats van vóór vyf-en-der- ^uwteirWilmotl” zei de heer Walter. „Zoo mijn compagnon my by het betreden van den Engelsehen grond zoo diep mogelyk had wil len ontstemmen, zou hij niemand beter hebben kunnen zenden om my te begroeten dan u. Maar ik wil gelooven, dat de heer Bar ham valstrekt geen schuld heeft en dat gy zonder zyn voorkennis hier zijt geko men, met het doel om mij schrik aan te jagen en uw eigen belang te bevorderen. WeM echter, vriend, zoo gij het geringste van mij wilt verwerven, dat gij zorgvuldig wacntaa moet om my te kwellen en te ergeren, en u Integendeel, even als vroeger, aangenaam bij mjj moet trachten te maken. CWwdt ïeryolflj ja .-■faM

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1925 | | pagina 1