Adverteeren doet verkoopen. THE PERFECT FOTO P. IH KKKIt IETS NIEUWS Ie KUS f tuis voor ONGEKEND LAGE PRIJZEN HERFSTT11 F| Enorme sorteering paraplules REGEN I IJ U ook voor dames vanaf 2,25. „HET BONTHUIS”, LOET - sa Winterartikelen nODkUÈLYK T-A.CL OT7T, I. R00I1»,Onmacht 136. fotografisch Atelier. toch maar steeds voordeellger. IJZERHANDEL, k A Viuyt mijn ovirbiirlijks bnzi Speculaas 20 cent par ons Alkmaar Mient 2 - hoek Waagpleio Gramophoons en Psthéphoons Reparatie Inrichting. Letpp 't adres ZAADMARKT 39. W. KLAVER, Alkmaar. Haller PetrolRumkachels, Haller Petroleumstellen, Turfbakken, Kolenbakken, Vulemmere, Poken, Tangen, Hachelhaakjes, enz. SCHAGEN. LAAN, - Rijwielhandel KLAAS MIDDELBEEK, Loet SCHAGEN, I ’t Heerenmodehuis” v.h. REITSMA, Vraagt onze 99fiSpcciaal" Hoed9 prima vilt f 3«9O Nieuwste modellen Ziet de etalage t)T PELTERIJ E* B0NTH0BDBM, BONTMUTSEN, BONTKRAGEN EN MOFFEN. GODIN en andere eerste soort KACHELS Ook vorgrootiivgon Firma Gebr. Rotgans. Milnstraat G13 SckagM. - Gediplomeerd Opticien T.LL WAT EEN GOED VOORBEELD DOET. >ndag- Banketbakker en Kok, Oudegracht 154 hoek Ridderstraat, Telefoon 506 ij Alkmaar. Pain d’Amaride 26 cent per ons. EMLLEN Alles eerste kwaliteit tegen de laagste prijzen, bij Nergens grooter keuze - Nergens goedkooper prij’zen - Prijzen beneden elke concurrentie - Tweedehands Karretjes spotgoedkoop - Kinderfietsen Transport-Rijwielen alles steeds voorradig. - Onderdeden - Reparation - Verhuren - Huurkoop - Ruilen naar ieders tevredenheid. O-SL SlDONIUb DE JONG, Amsterdam. parochiekerk van den H- NICOLAAfc PAROCHIEKERK VAN O. L. Vr. ONBEVLEKT ONTVANGEN PAROCHIEKERK VAN DE H. MARIA MAGDALENA. Extra aanbiedingen van Langestraat 80 I, naast Vlotoria-Theater, Ruime sorteering ^Folldl en Shalwge Fa. KAMPER-GROENLAND. arool ei op „Croix”: t dageu om 7 uur H. Mis tn de kloosterkapel en kwart over 8 MIs in de In BI uien berg in Beieren rtaat een klein dat de hertog Krietofor in Ie te beeoeken als rijn weg knielde hjj «laar uit te storten en T i en, Courantha leren artikelen. armoedig kerkje tjjn t<jd pleeg««| hem in de burnt bracht Dan I r neder om zijn hart voor God uit te storten Hen> die aangelegenheid aan te bevelen die ’e.i dag Aanbevelend, politoer, Brasso, Zebra, Potlood. pen, Closetpapier, Gordünlatten, Ragebolstokken, Hoofd Eau de C loos Ei Trechters, Tuingieters. Horl TheebL Kinder send i L^A T 203 ALKMAAR. Koopt, fepareeit, verkoopt en ruilt alle soorten PLATEN heel goedkoop. Is aan huis te ontbieden ook per briefkaart Spoedig, degelijk en goedkoop. het heidenach en het chra>telyk begrip trent een zaak van zoo verstrekkende volgen? LEEST EN DOET UW VOORDEEL. Koopt en vraagt bjj uw Winkelier een groo- ten doos Standola Schoencraem, in zwart, middel- en lichtbruin. Dit is de allerfijnste Schoenereaem, een behoud voor uwe schoenen. 1000.wordt uitgeloofd aan hen die bewjjst, dat Standola-Schoencream anders bevat dan zuivere Amerikaanscae Terpen tijn en de beste wassoorten. Betaal toch geen 80 of 25 cent voor een doos welker kwallelt u evengoed, ja veelal beter voor 15 ct kunt bekomen. Elke 15 of 10 et. teveel betaald if wegge smeten geld. Vraagt „Standola” bjj uwen winkelier. Voor Engros bjj W. RUITER ZONEN, Fnideen 107. ALKMAAR. Wederverkoopen vraagt prijs bjj ons aan. Vraagt Standola Schoencream. ANNA PAULOWNA. Zo. 8 uur voor Cornells Weijers |{eb. Kemp, half 11 tot zek. intentie. Henricus Kranenburg Cornells Joannes Aloysius Cornelia Portegijs en overt Specials Inrishting voor het WtmtmM •n vorgrootM no Vorblotkio Portrathi van dierbare «verleden Familiebetrekkingen. Voer feiito gelijkenis en goede afwerking iwordt ingestaan. hem op dat oogenblik bezig hield. Als hij dan zyn weg vervolgde, was hy gewoon zich met de landlieden in een vriendelijk gesprek in te laten. Zoo knoopte hij een. een praatje aan met een ouden boer Lorenz, uit Mensing. Bij ’t scheiden vroeg de hartog of hjj voor Lorenz iets kon doen en Loo-.lu tot zjjn verbazing het antwoord: „GjJJcuut niet meer voor mij doen, dan gjj reeds g< daan hebt”. „Ik weet niet, dat ik ooit iets voj* v deed”, antwoordde de hertog. „Maar ik weet het zooveel te beter”, zei Lorenz. „Ik heb een zoon, en gjj, beer hertog zyt in Gods hand het middel geweest om dien zoon te redden. Hij was heel en al op den verkeerden weg geraakt. Eene kwaïu hij bij het kerkje, juist toen uwe hoogheid d>«>r binnen ging. Nieuwsgierig om te wet :n, wat daar kon zjjn, wat een hertog belang Ir* boezemde, sloop hij u achterna. Hjj zag u knielen en hoorde u bidden en God ptyxen. Dat pakte hem zóó, dat hjj ook neerknieide en trachtte te bidden en sedert dien d'.’.wjjls het kerkje bezocht. Hjj is nu Go.i zy dankt bjj my thuis terug en als geheel hernieuwd en veranderd. Meer kon m;J:i her tog toch niet voor my doen.” GROOTE TEGENSTELLING. Aristoteles, een der grootste heiidensyhe wjjsgeeren, hield het voor een schande arm te zjjn. Plato, zjjn leermeester, meende dal meu de armen uit den staat moest verdrij ven, omdat zy geen middelen hadden vin staatsburgers te zjjn. Cicero, beroemd rede naar, hield den omgang met armen voor onteerend. Horatius, bekend dichter, bespotte in zjjn verzen de armoede, rekende hard vochtigheid jegens de armen onder de deugden. Dat was het heidenscb begrip over de armoede. Daarentegen klinkt het wonderbaar schoo- ne woord van Jetyis Christus: „Zalig zjjn de armen van geest, hunner is het rjjk der hemelen”. De christelijke godsdienst leert de rjjken de armen te ondersteunen als me debroeders, bestemd voor hetzelfde hemel rijk; die godsdienst leert ook de armen hun lot met geduld te dragen met het oog op den hemel en te bidden voor degenen, die hunne armoede verlichte^. Is dat geen groote tegenstelling tusscheu het heidensch en het christelijk begrip om- gc- MEDEMBLIK. Zo. 7 uur Vrcngmis, 10 uur Hongmia- H oog mis. ENOKM GROOT 18 DE KEUZE IN VITRAGES, ALLOVERNET8, MATTEN, KARPETTEN, ZEI LEN, LOOPERS, ETO. ETC. Lage pryzen. MIENT 19 ALKMAAR mis, des middags In de weel: de en half ne-jren. Do. avond om 7 uur Lof. Za. van 48 uur Mwhthooren. WOGNUM. lederen Zondag om half «cfit de Vroegmis om half 10 de Hoogmis en om twee uur de Vespers. Za. van half 84 en van 5—7 nr ge legenheid om te biechten. - Prtna Hendrikkade. Om 7 wr, half 9 12 uur de elüle H. K. Mimen, en 10 ver de Boormia. lannen voor liet verder verloop _i daft dan korat er van een innig, J_l_! terecht. geslacht op, dat lijdt iteUike armoede en .vermogen zal be zitten tegen de steeds groetende «e- SPANBROETL Zo. half aebt dte Vroegmis, 10 uur Hoog- mla. Dwe week half acht de R. MIs. Za. van half 8—7 uur biecht hocru. WEP VERSHOOF. Zo. 7 uur Vroegmis, 10 uur Hoogmis, half 8 Lof met Rozenh. In de week alle dagen de H. H. Missen om 7 en 8 uur OOSTER BLOKKER. Zo. half acht de Vroegmis, half 10 H xw- mis, 2 uur Vespers. lederen dag kwart over 8 de H Mis. WESTER BLOKKER. Zo. 7 uur de Vroegmis, half 10 de Hoor 2 uur Lof. H. H. Missen kwart over 7 neem «gn gescnieoemsboek; in elke eeuw vindt men denzelfden weerstand tegen de De Posthoorn, Haarlemmerstraat bjj de Eenboornaluia. De H. H. Missen half 7, half 8, 9,12 'tur en half 11 de Hoogmis. Overige kloosterk parochiekerk. Spaarudammerstraat Zo. de H. H. Missen om 5, 7, nalf 9 en 12 uren. Om 10 uur Hoogmis. HERREN WINKELIERS EN KOOPLIEDEN noodigen wy beleefd uit onze Magazijnen en Monsterkamers te bezoeken, welke zjjn ge vestigd Fnidsen 107, Alkmaar. Galanterieën, Huishoudelijke artikelen, Nikkel- en Staal waren, Sponzen, Zeemleer Boender- en Borstelwerk, Straatbezems, Kast papier ■net en zonder rand. Pynaisaee. Goud en zflverbrons (Standaard} Schrijfbehoeften Meubelwas, Linoleum- of vloerwas. Meubel politoer, Brasao, Zebra, Potlood. J. C. Bol doote en Bboema Eau de Oilogne-toileUee - - Bezem- ei Cologne Bjj m Roodater, Schoencreme, Machineolie atlle: Broodtrommels, Vloerblikken •logés, Wekkers. Kopere Bloempotten Jaden, Conran thing ere, Pjjpenrekken r InMigqederen ^Kerkboeken en dnJ andere artikelen. Beaoek ene ■agaijewi en Mooeterkamer» W. RUITER IONEN, Fnldee» Alleen Bnsrroe verfcepp :ongre- --------- rO’ te spelen hebben- Watrn?er men de jon- zonde rtegenzin hunnerzijds naar Congregatie 1 Veel gewonnen derwijzers en de onderwijzeressen der hoogste klasse in de school hebben voor de net ordering de»r congregatie de priesters ’n behulpzame hand te bieden. Hebbed de jongelieden als leden der godsdienstige vereenigingeji ook Derde Orde dient hier eens genoemd te worden de behulpzame gewoonte aangenomen van het kerkbezoek op Zondag namiddag, dna zu 1‘n zii daarin volharden in hun verdere 1 vensjaren met name na hun huwelijk. Dat kerk bezoek zat tot hun gelukkige levensge woonten behooren. Natuurlijk moeten dan ook eenige uren aan de ontspanning gewijd wor den. Wanneer zulks in den familiekring geschiedt wordt de zegenrijke band van het huiselijk leven steeds versterkt.’ Voor meer stille naturen zal een goede lectuur een heilzame ontspanning zijn. Hier zii nog eens gewezen op de schoone en zoo nuttige Levens der hei ligen. Het geestelijk verkeer met de hel den en heldinnen van ons geloof zal zonder twijfel een heilzame zegenrijke uitwerking nebben. ning yt'or^e hier de aandacht der ou ders gevestigd: dat is ’t uitfietsen van jongens en meisjes ver van het ouder lijk huis. Het behoeft niet gezegd, dat ailks tot de meest droevige dingen aan leiding kan geven, terwijl de ouders heel te goeder trouw niets kwaads vermoe den. Laten dan allen met de priesters mede werken, eerst door eigen daad, dan door hun invloed op anderen, dat de Zondag-namiddag weer meer in eere komen als een deel van den dag des Heeren! 1 l X-Limburg ^an Christus. 1 Ma. 8 uur voor en echtgenoote. Di. voor Neuvel. Wo. voor kinderen. Do. voor Catharina Slijkerman geb. Tesselaar. Vr. Jan Jonker en zijn huisvrouw Cu- nera Praat. Za. voor Baldina Roelman. Zo., a.s. 8 uur voor Maria Agatha v.d. Berg Salman, half 11 tot zek. intentie. Heden 17e Zondag na Pinksteren. Feest van den H? Elzcarius, belijder der 3e Orde, volle aflaat voor de Ter tiarissen. Onder de H.H. Missen collec te voor het seminarie Hageveld te Heem stede. Na de H.H. Missen gelegenheid tot het betalen der plaatsengelden Na de Hoogmis naïeering, 7 uur Lof met Ro zenhoedje. Di. feest van den H. Michaêl, Aarts engel, volle af laat voor de Tertiarissen Do, na schooltijd biechten voor Je kinderen, des avonds van 79 uur gel. om te biechten. Vr. feest van de H.H. Engelbewaarders Volle aflaat voor de Tertiarissen. 1ste Vrijdag der maand, toegewijd aan het H. Hart van Jezus. De kinderen moeten om half acht in de kerk zijn. Te kwart voor acht wordt de H. Communie uitge reikt, om 8 uur de H. Mis, des avonds te 8 uur Lof, Rozenhoedje en gebeden van eerherstel. .Z*- van 59 uur gelegenheid om te biechten. Vigilie van het feest van den H. Vader Franciscus. Vastendag voor de leden der Derde Orde. Zo. a.s. feest van den H. Franciscus van Assisië, stichter der Derde Orde. Generale absolutie met vollen aflaat v. de leden der Derde Orde. Volle aflaat voor alle geloovigen. Gedurende de Octobermaand als het geen Lof is, Roz. en gebeden des mor gens. DE ZONDAGNAMIDDAG. Ons, die al een dag ouder worden, kan we] eens een g voel van spijt over komen, wanneer w_’ gtdeslaan en over denken de terandering van tijdgeest die er heeft plaats g.had sinds onze kinderjaren. Het is ze^er niet het minst óe Zondags-vierinc. die aan de moderne geestesg.stelJheid heelt moeten offeren. Wat was er voorheen natuurlijker dan dat ook de Zond; gnamiddag ziin deel ontving van ce vco gesrh.evcn h i igi ig van den dag des Heeren. Hoe opge ruimd zaten na de V.espers o' andere namidd g oe ening de huisgeuooten om de kolfietafel! Uren van ontspanningsle ven er trouwens neg ruimschoots over. Alleen de kermis of een andere bui tengewone gelegenheid was in staat het kerkbezoek op aanmerkelijke wijze te verminderen. Wannxr die extra- getegenheid een wereldsch feest was dan was er voor de leiders een zekere moed noodig, om de gezonde en veelal strenge zienswijze der geestelijke her ders met be .rekking tot de Zondagsvie ring te trotseeren. wat is er sindsdien geworden van de heiliging van de i Zondagnamiddag? Hoeveel jongelieden verschijnen nog in de oefeningen in de kerk? De meesten zijn ofwelSii een vermakelijkheid in de eigen plaats of zijn naar elders ge trokken. De meeste jongelui zouden wellicht heel vreemd ópkijken, wanneer men in ernst van hen een kerkbezoek in hun Zondagnamiddag zou vragen Dat daarbii de Lust voor de congregaties bii het opkomend geslacht, voornamelijk bv de jongens, niet groot is, behoeft ter nauwernood gezegd. Wat zal voor de toekomst uit dat a’les het gevolg rijn? Dat er steeds minder vo wassenen zou den zijn, die zich in den Zondag-namid- dag naar de kerk getrokken gevoelen. Dat is ’n beklagenswaardige zaak. Een groot gedeelte van ’t Christenvolk vindt alken des Zondags de g legvnheid het hart weer eens te drenken in boven- aardsche atmosfeer en de ziel te verster ken door het gebed. De H. Mis ’s mor gens is daartoe niet voldoende. Juist de godsdienstige oppervlakkigheid van het jonge geslacht maakt, dar van dat kerkbezoek niet die invloed uitgaat, die voor gezond en krachtig geestenjk leven vereischt is. Wanneer het hoofd vol rit van onrus tige plat van oen zegen rijk gebed weinig, En zoo groeit een gesla aan 'n droevige .geest te weinjg weerstaode1 Ruime-keuze BONTVELLEN IN ALLE KLEUREN. Grootste sorteering, lage prijzen. Eigen reparatie-inrichting. Bewaarplaats in onze motvrije Bontkamers. Vakkundige bediening. WANNEER? NOOIT! Picrre J’Ermite vertelt hoe een zijner pa rochianen, na den aanval in den Senaat cp het gezantschap by den H Stoel te hebben gelezen, de vraag stelde: Wanneer zal dan toch de laatste Combist verdwenen zjjn? Waarop de Pastoor-schryver antwoordde: ,Dat zal by het einde der wereld zyn”. En hy vervolgt thans in de „wanneer men katholiek is, moet men het xich goed voorstellen; Wy zyn, wy worden, wy zullen altyd blyveri gehaat tot aan het einde der tjjden. Neem t^n geschiedenisboek; in elke Kerk en haar kinderen. Soms is dat gevoelen meer verborgen, maar het blijft leven en breekt weer uit. Laat er op een kantoor of fabriek een meisje we?en dat alle zedenwetten over treedt; niemand xal er haar om lastig val len, doch laat ze in een kerkboek gaan zitten lezen of een rozenkrans bidden”.... Ik heb een vriend, zegt schrijver, een on- geloovige, die me soms uitnoodigt om by hem te komen lunchen. Hy stelt altyd als voorwaarde, dat we niet over het geloof zullen spreken en.... hij begint er altyd zelf over. Dat geloof is den ongeloovigen lastig; het hindert hun politieke streken, bun begeer te naar geld en eer. Het is een goe<L op tyd komende waar schuwing, welke de welscbryvende kanun nik hier geeft. Er zyn zelfs Christenen, die meenen dat het paradije op aarde kan worden gesticht Z'i dwalen. vaar voor geloof en goede den. Daarom weze ,’t parool 1 namiddagJn tere als deel 'ai des Heeren! De schoolkinderen die.itn gewenJ te worden aan het Zonda^-namiddag-kerk- bezoek als een vanzelfsprekende zaak. Bii hen moet als een behoefte daaraan worden aangekweekt. I>e catechismus, waarbij Vespers en Lof aansluiten, is daartoe het meest geschikte middel. De pavTaag ’s Maandagsmorgens door het onderw ijzend personeel, dat natuur lijk als beste leer zijn eigen voorbeeld aan de kinderen voorhoudt, zal voor de geestelijken een kostbare hulp zijn. Natuurlijk zxilllen de ouders ernstig' hun medewerking verkenen, dat hun kinderen catechismus e i godsdenstoefe- ningen bezoeken. Dit het voorbeeld van vader en moeder op den duur ook op ait punt hun lessen het meest werk dadig zal maken, spreekt haast van zelf Ook al gaan de kinderen geregjeld naar de Zondag-namiddagoefening zoo lang pi de school bezoeken, de school vrije jeugd gelooft zien veelal aanstonds daarvan onfslgaen. Hier komt dan de practische, do n bezwaarlijke taak, deze te bezielen met fust voor dat kerkbe zoek. Wie ziet niet in, dat de C gaties daabrij een gewichtgie t. - - I' gens en meisjes tweemaal in de maand de krijgt, dan is veel en zeer en. De ouders en de on- erwil :hool de nev ordering de»r c priesters ’n behulpzame

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1925 | | pagina 12