Adverteeren doet verkoopen.
THE PERFECT FOTO
P. IH KKKIt
IETS NIEUWS
Ie KUS f tuis
voor ONGEKEND
LAGE PRIJZEN
HERFSTT11 F| Enorme sorteering paraplules
REGEN I IJ U ook voor dames vanaf 2,25.
„HET BONTHUIS”,
LOET - sa
Winterartikelen
nODkUÈLYK
T-A.CL OT7T,
I. R00I1»,Onmacht 136.
fotografisch Atelier.
toch maar steeds voordeellger.
IJZERHANDEL,
k A
Viuyt mijn ovirbiirlijks bnzi Speculaas 20 cent par ons
Alkmaar Mient 2 - hoek Waagpleio
Gramophoons
en
Psthéphoons
Reparatie Inrichting.
Letpp 't adres ZAADMARKT 39.
W. KLAVER, Alkmaar.
Haller PetrolRumkachels, Haller Petroleumstellen, Turfbakken,
Kolenbakken, Vulemmere, Poken, Tangen, Hachelhaakjes, enz.
SCHAGEN.
LAAN,
- Rijwielhandel KLAAS MIDDELBEEK, Loet SCHAGEN, I
’t Heerenmodehuis” v.h. REITSMA,
Vraagt onze 99fiSpcciaal" Hoed9 prima vilt f 3«9O
Nieuwste modellen Ziet de etalage
t)T PELTERIJ E*
B0NTH0BDBM, BONTMUTSEN, BONTKRAGEN EN MOFFEN.
GODIN en andere eerste soort KACHELS
Ook vorgrootiivgon
Firma Gebr. Rotgans.
Milnstraat G13 SckagM.
- Gediplomeerd Opticien T.LL
WAT EEN GOED VOORBEELD DOET.
>ndag-
Banketbakker en Kok,
Oudegracht 154 hoek Ridderstraat,
Telefoon 506 ij Alkmaar.
Pain d’Amaride 26 cent per ons.
EMLLEN
Alles eerste kwaliteit tegen de laagste prijzen, bij
Nergens grooter keuze - Nergens goedkooper prij’zen - Prijzen beneden elke concurrentie - Tweedehands Karretjes spotgoedkoop - Kinderfietsen
Transport-Rijwielen alles steeds voorradig. - Onderdeden - Reparation - Verhuren - Huurkoop - Ruilen naar ieders tevredenheid.
O-SL
SlDONIUb DE JONG,
Amsterdam.
parochiekerk van den
H- NICOLAAfc
PAROCHIEKERK VAN O. L. Vr.
ONBEVLEKT ONTVANGEN
PAROCHIEKERK VAN DE H. MARIA
MAGDALENA.
Extra aanbiedingen van
Langestraat 80 I, naast Vlotoria-Theater,
Ruime sorteering ^Folldl en Shalwge
Fa. KAMPER-GROENLAND.
arool
ei
op
„Croix”:
t
dageu om 7 uur H. Mis tn de
kloosterkapel en kwart over 8 MIs in de
In BI uien berg in Beieren rtaat een klein
dat de hertog Krietofor in
Ie te beeoeken als rijn weg
knielde hjj «laar
uit te storten en
T
i
en, Courantha
leren
artikelen.
armoedig kerkje
tjjn t<jd pleeg««|
hem in de burnt bracht Dan I r
neder om zijn hart voor God uit te storten
Hen> die aangelegenheid aan te bevelen die
’e.i dag
Aanbevelend,
politoer, Brasso, Zebra, Potlood.
pen, Closetpapier, Gordünlatten,
Ragebolstokken, Hoofd Eau de C
loos
Ei
Trechters, Tuingieters.
Horl
TheebL
Kinder
send i
L^A T 203
ALKMAAR.
Koopt, fepareeit, verkoopt en ruilt
alle soorten PLATEN heel goedkoop.
Is aan huis te ontbieden ook per briefkaart
Spoedig, degelijk en goedkoop.
het heidenach en het chra>telyk begrip
trent een zaak van zoo verstrekkende
volgen?
LEEST EN DOET UW VOORDEEL.
Koopt en vraagt bjj uw Winkelier een groo-
ten doos Standola Schoencraem, in zwart,
middel- en lichtbruin.
Dit is de allerfijnste Schoenereaem, een
behoud voor uwe schoenen.
1000.wordt uitgeloofd aan hen die
bewjjst, dat Standola-Schoencream anders
bevat dan zuivere Amerikaanscae Terpen
tijn en de beste wassoorten.
Betaal toch geen 80 of 25 cent voor een
doos welker kwallelt u evengoed, ja veelal
beter voor 15 ct kunt bekomen.
Elke 15 of 10 et. teveel betaald if wegge
smeten geld. Vraagt „Standola” bjj uwen
winkelier.
Voor Engros bjj
W. RUITER ZONEN, Fnideen 107.
ALKMAAR.
Wederverkoopen vraagt prijs bjj ons aan.
Vraagt Standola Schoencream.
ANNA PAULOWNA.
Zo. 8 uur voor Cornells Weijers |{eb.
Kemp, half 11 tot zek. intentie.
Henricus Kranenburg
Cornells Joannes Aloysius
Cornelia Portegijs en overt
Specials Inrishting voor het WtmtmM
•n vorgrootM no Vorblotkio Portrathi
van dierbare «verleden Familiebetrekkingen.
Voer feiito gelijkenis en goede afwerking
iwordt ingestaan.
hem op dat oogenblik bezig hield. Als hij
dan zyn weg vervolgde, was hy gewoon
zich met de landlieden in een vriendelijk
gesprek in te laten. Zoo knoopte hij een. een
praatje aan met een ouden boer Lorenz, uit
Mensing. Bij ’t scheiden vroeg de hartog
of hjj voor Lorenz iets kon doen en Loo-.lu
tot zjjn verbazing het antwoord: „GjJJcuut
niet meer voor mij doen, dan gjj reeds g<
daan hebt”.
„Ik weet niet, dat ik ooit iets voj* v
deed”, antwoordde de hertog.
„Maar ik weet het zooveel te beter”, zei
Lorenz.
„Ik heb een zoon, en gjj, beer hertog zyt
in Gods hand het middel geweest om dien
zoon te redden. Hij was heel en al op den
verkeerden weg geraakt. Eene kwaïu hij bij
het kerkje, juist toen uwe hoogheid d>«>r
binnen ging. Nieuwsgierig om te wet :n, wat
daar kon zjjn, wat een hertog belang Ir*
boezemde, sloop hij u achterna. Hjj zag u
knielen en hoorde u bidden en God ptyxen.
Dat pakte hem zóó, dat hjj ook neerknieide
en trachtte te bidden en sedert dien d'.’.wjjls
het kerkje bezocht. Hjj is nu Go.i zy
dankt bjj my thuis terug en als geheel
hernieuwd en veranderd. Meer kon m;J:i her
tog toch niet voor my doen.”
GROOTE TEGENSTELLING.
Aristoteles, een der grootste heiidensyhe
wjjsgeeren, hield het voor een schande arm
te zjjn. Plato, zjjn leermeester, meende dal
meu de armen uit den staat moest verdrij
ven, omdat zy geen middelen hadden vin
staatsburgers te zjjn. Cicero, beroemd rede
naar, hield den omgang met armen voor
onteerend. Horatius, bekend dichter, bespotte
in zjjn verzen de armoede, rekende hard
vochtigheid jegens de armen onder de
deugden. Dat was het heidenscb begrip over
de armoede.
Daarentegen klinkt het wonderbaar schoo-
ne woord van Jetyis Christus: „Zalig zjjn de
armen van geest, hunner is het rjjk der
hemelen”. De christelijke godsdienst leert
de rjjken de armen te ondersteunen als me
debroeders, bestemd voor hetzelfde hemel
rijk; die godsdienst leert ook de armen hun
lot met geduld te dragen met het oog op den
hemel en te bidden voor degenen, die hunne
armoede verlichte^.
Is dat geen groote tegenstelling tusscheu
het heidensch en het christelijk begrip om-
gc-
MEDEMBLIK.
Zo. 7 uur Vrcngmis, 10 uur Hongmia-
H oog mis.
ENOKM GROOT 18 DE KEUZE
IN
VITRAGES, ALLOVERNET8,
MATTEN, KARPETTEN, ZEI
LEN, LOOPERS, ETO. ETC.
Lage pryzen.
MIENT 19 ALKMAAR
mis, des middags
In de weel: de
en half ne-jren.
Do. avond om 7 uur Lof.
Za. van 48 uur Mwhthooren.
WOGNUM.
lederen Zondag om half «cfit de Vroegmis
om half 10 de Hoogmis en om twee uur de
Vespers.
Za. van half 84 en van 5—7 nr ge
legenheid om te biechten.
- Prtna Hendrikkade.
Om 7 wr, half 9 12 uur de elüle H. K.
Mimen, en 10 ver de Boormia.
lannen voor liet verder verloop
_i daft dan korat er van een innig,
J_l_! terecht.
geslacht op, dat lijdt
iteUike armoede en
.vermogen zal be
zitten tegen de steeds groetende «e-
SPANBROETL
Zo. half aebt dte Vroegmis, 10 uur Hoog-
mla.
Dwe week half acht de R. MIs.
Za. van half 8—7 uur biecht hocru.
WEP VERSHOOF.
Zo. 7 uur Vroegmis, 10 uur Hoogmis, half
8 Lof met Rozenh.
In de week alle dagen de H. H. Missen
om 7 en 8 uur
OOSTER BLOKKER.
Zo. half acht de Vroegmis, half 10 H xw-
mis, 2 uur Vespers.
lederen dag kwart over 8 de H Mis.
WESTER BLOKKER.
Zo. 7 uur de Vroegmis, half 10 de Hoor
2 uur Lof.
H. H. Missen kwart over 7
neem «gn gescnieoemsboek; in elke eeuw
vindt men denzelfden weerstand tegen de
De Posthoorn, Haarlemmerstraat bjj
de Eenboornaluia.
De H. H. Missen half 7, half 8, 9,12 'tur en
half 11 de Hoogmis.
Overige
kloosterk
parochiekerk.
Spaarudammerstraat
Zo. de H. H. Missen om 5, 7, nalf 9 en 12
uren. Om 10 uur Hoogmis.
HERREN WINKELIERS EN KOOPLIEDEN
noodigen wy beleefd uit onze Magazijnen en
Monsterkamers te bezoeken, welke zjjn ge
vestigd Fnidsen 107, Alkmaar.
Galanterieën, Huishoudelijke artikelen,
Nikkel- en Staal waren, Sponzen, Zeemleer
Boender- en Borstelwerk, Straatbezems, Kast
papier ■net en zonder rand. Pynaisaee. Goud
en zflverbrons (Standaard} Schrijfbehoeften
Meubelwas, Linoleum- of vloerwas. Meubel
politoer, Brasao, Zebra, Potlood. J. C. Bol
doote en Bboema Eau de Oilogne-toileUee
- - Bezem- ei
Cologne Bjj
m Roodater, Schoencreme, Machineolie
atlle: Broodtrommels, Vloerblikken
•logés, Wekkers. Kopere Bloempotten
Jaden, Conran thing ere, Pjjpenrekken
r InMigqederen ^Kerkboeken en dnJ
andere artikelen.
Beaoek ene ■agaijewi en Mooeterkamer»
W. RUITER IONEN, Fnldee»
Alleen Bnsrroe verfcepp
:ongre-
--------- rO’ te
spelen hebben- Watrn?er men de jon-
zonde rtegenzin hunnerzijds naar
Congregatie 1
Veel gewonnen
derwijzers en de onderwijzeressen der
hoogste klasse in de school hebben voor
de net ordering de»r congregatie de
priesters ’n behulpzame hand te bieden.
Hebbed de jongelieden als leden der
godsdienstige vereenigingeji ook
Derde Orde dient hier eens genoemd
te worden de behulpzame gewoonte
aangenomen van het kerkbezoek op
Zondag namiddag, dna zu 1‘n zii daarin
volharden in hun verdere 1 vensjaren
met name na hun huwelijk. Dat kerk
bezoek zat tot hun gelukkige levensge
woonten behooren.
Natuurlijk moeten dan ook eenige
uren aan de ontspanning gewijd wor
den. Wanneer zulks in den familiekring
geschiedt wordt de zegenrijke band van
het huiselijk leven steeds versterkt.’
Voor meer stille naturen zal een goede
lectuur een heilzame ontspanning zijn.
Hier zii nog eens gewezen op de
schoone en zoo nuttige Levens der hei
ligen. Het geestelijk verkeer met de hel
den en heldinnen van ons geloof zal
zonder twijfel een heilzame zegenrijke
uitwerking nebben.
ning yt'or^e hier de aandacht der ou
ders gevestigd: dat is ’t uitfietsen van
jongens en meisjes ver van het ouder
lijk huis. Het behoeft niet gezegd, dat
ailks tot de meest droevige dingen aan
leiding kan geven, terwijl de ouders heel
te goeder trouw niets kwaads vermoe
den.
Laten dan allen met de priesters mede
werken, eerst door eigen daad, dan
door hun invloed op anderen, dat de
Zondag-namiddag weer meer in eere
komen als een deel van den dag des
Heeren! 1 l
X-Limburg ^an Christus. 1
Ma. 8 uur voor
en echtgenoote.
Di. voor
Neuvel.
Wo. voor
kinderen.
Do. voor Catharina Slijkerman geb.
Tesselaar.
Vr. Jan Jonker en zijn huisvrouw Cu-
nera Praat.
Za. voor Baldina Roelman.
Zo., a.s. 8 uur voor Maria Agatha v.d.
Berg Salman, half 11 tot zek. intentie.
Heden 17e Zondag na Pinksteren.
Feest van den H? Elzcarius, belijder
der 3e Orde, volle aflaat voor de Ter
tiarissen. Onder de H.H. Missen collec
te voor het seminarie Hageveld te Heem
stede. Na de H.H. Missen gelegenheid
tot het betalen der plaatsengelden Na
de Hoogmis naïeering, 7 uur Lof met Ro
zenhoedje.
Di. feest van den H. Michaêl, Aarts
engel, volle af laat voor de Tertiarissen
Do, na schooltijd biechten voor Je
kinderen, des avonds van 79 uur gel.
om te biechten.
Vr. feest van de H.H. Engelbewaarders
Volle aflaat voor de Tertiarissen. 1ste
Vrijdag der maand, toegewijd aan het
H. Hart van Jezus. De kinderen moeten
om half acht in de kerk zijn. Te kwart
voor acht wordt de H. Communie uitge
reikt, om 8 uur de H. Mis, des avonds
te 8 uur Lof, Rozenhoedje en gebeden
van eerherstel.
.Z*- van 59 uur gelegenheid om te
biechten. Vigilie van het feest van den
H. Vader Franciscus. Vastendag voor
de leden der Derde Orde.
Zo. a.s. feest van den H. Franciscus
van Assisië, stichter der Derde Orde.
Generale absolutie met vollen aflaat v.
de leden der Derde Orde. Volle aflaat
voor alle geloovigen.
Gedurende de Octobermaand als het
geen Lof is, Roz. en gebeden des mor
gens.
DE ZONDAGNAMIDDAG.
Ons, die al een dag ouder worden,
kan we] eens een g voel van spijt over
komen, wanneer w_’ gtdeslaan en over
denken de terandering van tijdgeest
die er heeft plaats g.had sinds onze
kinderjaren. Het is ze^er niet het minst
óe Zondags-vierinc. die aan de moderne
geestesg.stelJheid heelt moeten offeren.
Wat was er voorheen natuurlijker dan
dat ook de Zond; gnamiddag ziin deel
ontving van ce vco gesrh.evcn h i igi ig
van den dag des Heeren. Hoe opge
ruimd zaten na de V.espers o' andere
namidd g oe ening de huisgeuooten om
de kolfietafel! Uren van ontspanningsle
ven er trouwens neg ruimschoots over.
Alleen de kermis of een andere bui
tengewone gelegenheid was in staat
het kerkbezoek op aanmerkelijke wijze
te verminderen. Wannxr die extra-
getegenheid een wereldsch feest was
dan was er voor de leiders een zekere
moed noodig, om de gezonde en veelal
strenge zienswijze der geestelijke her
ders met be .rekking tot de Zondagsvie
ring te trotseeren.
wat is er sindsdien geworden van de
heiliging van de i Zondagnamiddag?
Hoeveel jongelieden verschijnen nog in
de oefeningen in de kerk? De meesten
zijn ofwelSii een vermakelijkheid in de
eigen plaats of zijn naar elders ge
trokken. De meeste jongelui zouden
wellicht heel vreemd ópkijken, wanneer
men in ernst van hen een kerkbezoek in
hun Zondagnamiddag zou vragen Dat
daarbii de Lust voor de congregaties bii
het opkomend geslacht, voornamelijk bv
de jongens, niet groot is, behoeft ter
nauwernood gezegd. Wat zal voor de
toekomst uit dat a’les het gevolg rijn?
Dat er steeds minder vo wassenen zou
den zijn, die zich in den Zondag-namid-
dag naar de kerk getrokken gevoelen.
Dat is ’n beklagenswaardige zaak. Een
groot gedeelte van ’t Christenvolk vindt
alken des Zondags de g legvnheid het
hart weer eens te drenken in boven-
aardsche atmosfeer en de ziel te verster
ken door het gebed. De H. Mis ’s mor
gens is daartoe niet voldoende. Juist
de godsdienstige oppervlakkigheid van
het jonge geslacht maakt, dar van dat
kerkbezoek niet die invloed uitgaat, die
voor gezond en krachtig geestenjk leven
vereischt is.
Wanneer het hoofd vol rit van onrus
tige plat
van oen
zegen rijk gebed weinig,
En zoo groeit een gesla
aan 'n droevige .geest
te weinjg weerstaode1
Ruime-keuze
BONTVELLEN IN ALLE KLEUREN.
Grootste sorteering, lage prijzen. Eigen reparatie-inrichting.
Bewaarplaats in onze motvrije Bontkamers. Vakkundige bediening.
WANNEER? NOOIT!
Picrre J’Ermite vertelt hoe een zijner pa
rochianen, na den aanval in den Senaat cp
het gezantschap by den H Stoel te hebben
gelezen, de vraag stelde: Wanneer zal dan
toch de laatste Combist verdwenen zjjn?
Waarop de Pastoor-schryver antwoordde:
,Dat zal by het einde der wereld zyn”.
En hy vervolgt thans in de
„wanneer men katholiek is, moet men het
xich goed voorstellen; Wy zyn, wy worden,
wy zullen altyd blyveri gehaat tot aan het
einde der tjjden.
Neem t^n geschiedenisboek; in elke
Kerk en haar kinderen.
Soms is dat gevoelen meer verborgen,
maar het blijft leven en breekt weer uit.
Laat er op een kantoor of fabriek een
meisje we?en dat alle zedenwetten over
treedt; niemand xal er haar om lastig val
len, doch laat ze in een kerkboek gaan zitten
lezen of een rozenkrans bidden”....
Ik heb een vriend, zegt schrijver, een on-
geloovige, die me soms uitnoodigt om by
hem te komen lunchen. Hy stelt altyd als
voorwaarde, dat we niet over het geloof
zullen spreken en.... hij begint er altyd
zelf over.
Dat geloof is den ongeloovigen lastig; het
hindert hun politieke streken, bun begeer
te naar geld en eer.
Het is een goe<L op tyd komende waar
schuwing, welke de welscbryvende kanun
nik hier geeft.
Er zyn zelfs Christenen, die meenen dat
het paradije op aarde kan worden gesticht
Z'i dwalen.
vaar voor geloof en goede den.
Daarom weze ,’t parool 1
namiddagJn tere als deel 'ai
des Heeren!
De schoolkinderen die.itn gewenJ te
worden aan het Zonda^-namiddag-kerk-
bezoek als een vanzelfsprekende zaak.
Bii hen moet als een behoefte daaraan
worden aangekweekt. I>e catechismus,
waarbij Vespers en Lof aansluiten, is
daartoe het meest geschikte middel.
De pavTaag ’s Maandagsmorgens door
het onderw ijzend personeel, dat natuur
lijk als beste leer zijn eigen voorbeeld
aan de kinderen voorhoudt, zal voor
de geestelijken een kostbare hulp zijn.
Natuurlijk zxilllen de ouders ernstig'
hun medewerking verkenen, dat hun
kinderen catechismus e i godsdenstoefe-
ningen bezoeken. Dit het voorbeeld van
vader en moeder op den duur ook op
ait punt hun lessen het meest werk
dadig zal maken, spreekt haast van zelf
Ook al gaan de kinderen geregjeld
naar de Zondag-namiddagoefening zoo
lang pi de school bezoeken, de school
vrije jeugd gelooft zien veelal aanstonds
daarvan onfslgaen. Hier komt dan de
practische, do n bezwaarlijke taak, deze
te bezielen met fust voor dat kerkbe
zoek. Wie ziet niet in, dat de C
gaties daabrij een gewichtgie
t. - - I'
gens en meisjes tweemaal in de maand
de
krijgt, dan is veel en zeer
en. De ouders en de on-
erwil
:hool
de nev ordering de»r c
priesters ’n behulpzame