Adierteenn doet leikoopoi I) z 3 Chr. PRINS. Fotografisch Utellet W.HOOIJEB, SE OPZETTERS Eigenaars van a s I Schagen - Telephoon 2 Hit adres voor 6rafffl0fl8ffllffl|\ te allo soorten Katuarsto ‘VaHtranseu - Aohooruteei .OrsnlsUn Go*l*tMn*n Ml, Vraag* monster. 25Slns, imtM mfrid tofjoDjtt, tor* vatu, CiinirsifiihfL With- if ötóif* igian, Viniolns n tasctaidHiis. Ooneurrearendo prijzen. Levering op prooi Rundvee en Paarden I Oudigiack! I3L UW goedkoopste dre o Berijdt Rijwielhandel KLAAS MIDDELBEEK, Loet, SCHAGEN, Ie toch maar steeds voordeeliger. HOOI&LEEIYK SCHAKER GRAFSTEEMHOUWERIJ SüUaMwtl MMt café «mar. LOET SCHAGEN. Eerste Langedijker Auto-Omnibus-Onderneming H,H. Landbouwero J. Mat Jr. 7 Donderdags standplaats op de Markt, bij filiaal Albert Hein.' l G-SU XXSuQuX 1 LElD&li voor Rijwielen, Banden, Onderdooien, Car bid- en Electrisohe Lantaarns Is bij 0) o L O er I Rijwielhandel en Herstelplaats. 5 tS Kam Htndschosnsn Onrbseks, Duim BrefeSs Sekkn. FtfaMi, fMil «i Geklaard* Dunss-Oidargosdaru Jaagsr OodarMsedlng, FIumL, hagar Baal UljkUJLUjSJl Firma Gebr. Rotgans, Molenstraat C13 Schagen. Oediplomeerd Opticien T.l. I. BdsaM i iiHTitW^ aunu—k S laar geaarondeerd LIJ. PRINS Heerwnatraei SS. Laat U Waschgoederen behandg^Bl bij de Stoom wasscherfj „Nieuwendam” lortfilicn, Spreien, laken, iil Ma nienw ftrog. Ondegrachi lll, Sikuur, THsl.SU. Smederij en Herstelplaata vaft Landbouwwerktuigen ïlerstaten llkmaff Nergens grooter keuze - Nergens goedkooper prijzen - Prijzen beneden elke concurrentie - Tweedehands Karretjes spotgoedkoop - Kinderfietsen Transport-Rijwielen alles steeds voorradig. - Onderdeden - Reparatiën - Verhuren - Huurkoop - Ruilen naar ieders tevredenheid. 1.45 2.15 3.05 1.50 2.20 3.10 1.55 2 25 3.15 2.05 2 35 3 25 2.25'2.55 3 45 f 1.2" 2 - 3.05 J-4. 15— i in o on q or, 4.20’5.20 4 30 5.30 645 7.20 9 30 1Ó4Ö 4.35 5.35 6 20 7.25 8.10 9.35 10 45 4 40 5 40 6.25 7.30 8.15 9.40 10.50 4 45 5 45 6.30 7.35 8.20r9.45 10.55 Speciale fa richting voer het mraMMp van dierbare overleden Familiebetrekkingen) Voor juiste gelykente en goede afwerking wordt ingeetaan. De Onderl. Ver en Paardenverzekering vaa lea I.T.I. te LEIDEN. 8.55 10.20 +11.30 12.45 fl.40 2.10 3.— 10.25 -- 9 05 10.30 9.10 10.35 9.20 10.45 9.40 11.05 7.10 +7.80 7.15 7.20 7.25 7.35 7 58 f7.58' 8.18 8.28 8.83 8.38 8.48 DAGELIJKS LUXB WAGENS, GBOOTE IN KLEINE AUTOBUSSEN BESCHIKBAAR TEGEN ZBEB LAAG TARIEF Fa. Kok, Tuinman en Wilkéh. 9- 10 10 10.-*- 2 A 11.— hj. P. Rijwielen k F M. 3. C. len, Conran f om aan. 7 35 7.40 7.45 7.55 8.20 10.10 10.50 10.15 9.50 10.30 10.40 12 40 12.45 1.40 2.20 3.25 1.50 2.30 3.35 1.55 2 35 3 40 2.40 3.45 2.05 2.45 3.50 6.50 7.45 9.10 7 50 9.15 9.25 sou zijn, met het zeilen naar het ■es, Wekkers. Koper* Bloempotten, [era, Pjjpenrekken, .erkboeken en dui- 1135112.20 11.45 12.30 11.50 12.35 11.55 12.— Lül Wederverko Vraagt Pm c o .2 TELKFOON ALKMAAR «70. 3.40 4.40 5.50 6.40|7.35 9.— 3.45 4 45 5.55 6.45 7.40 9.05 3.50 4.50 6— 3.55 4.55 6.10 7.— 4.05 5.05 6 20 7.05 8 - 425 5.25 6 40 7.25 8.20 9.45 5.45 6.50 7.35 9.— 4.20'5.20 6.05 7.10 7 55 9.20 10.30 A V By ons vindt U steeds de HlSUWSte S10 till FllIWtCltn in prima kwaliteiten, voor Man tels, Japonnen en Blouses, Schittt- fBOd geborduurde met bijpas sende effen stoffen Waterdicht Gakudtse ADVERTEEREN DOET VERKOOPEN. TELEFOON BROEK OF LANCIENDIJK 151-SS Ondkarspel (Koordeinde) V Nd.-Scharwoude ongeveer Zuid-Scharwoude Broek op Langendijk Sint l'ancras Alkmaar (Stationsplein) Alkmaar (Stationsplein) Sint l’ancras ongeveer Broek op Langendijk Ztrid-S char wonde Noord-Scbar wonde Ondkarspel (Koordeinde) De Directeur H. J. W. WEELING Verven en atoomen van alle* voorkomende goederen. Eerste klas werk. Zoor lage prgaon. Adres t Vaar allo inlichtingen en prijscouranten sflf verkrjjgbaar. Allee banco gehaald LEEST EN DOET UW VOORDEEL. Koopt en vraagt b|j uw Winkelier een groe ten doos Standola Schoencraem, in zwart, middel- en lichtbruin. Dit is de allerfijnste Schoencreaem, een behoud voor uwe schoenen. f 1000.—wordt uitgeloofd aan hen die bewjjst, dat Standola-Scboencream anders bevat dan zuivere Amerikaanse!» Terpen tin en de beste wassoorten. Betaal toch geen 30 of 25 oent voor oen doos welker kwalieit u evengoed, ja veelal beter voor 15 et kunt bekomen. Elke 15 of 10 et teveel betaald la wegge smeten gekt Vraagt „Standolab(j uwen winkelier. .Voor Engros b(| W. RUITER A ZONEN, Paidsea 107. ALKMAAR. houden. Ofh goed vjjf uur gingen we weer onder stoom, maar op de Koloi was bet nog laag water. We probeerden toch binnen te komen, drie keer raakten we vast, maar do branding stuwde ons telkens weer vérder, zoo kwamen we toch al schuivelend over de ban. Een gezegende reis, nietwaar? TH. J. TYBURG 11.35 12 50 11.40 12.55 1L45* 1.— 1.10 1.30 'f X Welke verzekering Uwer dieren kiest gij?. Toch zeker die verzekering welke bewezen heeft en nog dagelijks bewijst, dat zij hare verplichtin gen STIPT NAKOMT en eventueele schade vlug afwerkt. Dat is De premies paarden zijn met ongeveer 30 gedaald. In de meeste plaatsen van Noord-Holland hebben wij correspondenten. UIT VERRE MISSIELANDEN. Wambi, 18 Mei 1925. Bemind zij overa) het H. Hart van Jezus. Geachte Lezeressen en Lezers, T>u heb ik alweer zooveel brieven cit Hol land ontvangen, dat het wel tyd wordt er weer eens een flink antwoord op te sturen. Wel dan: laatst zyn we met z’n drieen, Pater- Vertenten, Pater Geurtjens en ik op reis geweest naar Eromka en Wammel met de bedoeling daar zoetjes aan de vborberei t- aelen te treffen voor het oprichten van een .nieuwe parochie, waarvoor, naar wjj hopen, met Augustus een nieuwe Pater hierheen zal komen. Een paar maanden tevoben was ik er al geweest met Broeder PiCtte. Wat deze nieuwe reis betreft: de afspraak was, dat Pater Vertenten met een motor, schoener van de Maatschappij Kalappa eerst naar Okaba zou komen, dan my oppikken in Wambi en ajdus samen verder. Maar die reis leek nogal met hindernissen te doen te heb ben: telkens brachten mij menseben, die van Akaba kwamen een ander berichtje mee, en ondanks al die berichtjes ben ik nog drie keer te vergeefs naar de riviermonding van de Hewa geloopen, vyf kwartier van huis: omdat mij geschreven was, dat dAir de-motor „Kalappa" moest binnenloopen. Den derden keer, dat ik er kwam zag ik aan den over kant een fietser over het strand rijden. Dat moest wel iemand van ons zjjn, want zoo druk met fietsen loopt het hier niet. Ik w«nkte hem, en weldra stonden we tegen over elkaar aan de rivier, en herkende ik Pater Vertenten. Deze was van plan geweest de rivier over te zwemmen en aldus naar Wambi te komen, om mij te verwittigen, bij zou dan zjjn fiets aan den overkant laten staan. Zwijntjesjagers zjjn hier niet to vree- zen. Nu is de Flewa-monding zoo breed als de Zaan voor Wormerveer, maar er staat een forsche stroom in en buitendien leeft het er van de krokodillen. Ik denk dat dien derden keer de Engelbewaarder van Pater Vertenten mij wel naar de rivier gestuurd beeft, om te voorkomen, dat Pater Vertenten zijn plan uitvoerde. Je moet al beroepszwemmer zjjri om zoo iets aan te kunnen durven, want <Ie stroom neemt je eenvoudig mee. We ztpnden daar dan tegenover elkaar te schreeuwen en deden wat we konden om el kaar te verstaan, want er lag aan myn kant geen schuitje om hem over te halen. Ik riep hem dan toe maar naar de brug te komen; die was wel kapot, maar we* konden er toch dichter bij elkaar komen. Voor hem was het een half uurtje loopen, voor my een kwar tiertje, meer ’t binnenland in. Weldra stonden we daar tegenover elkaar, zooah wijlen Claudius Civilus en Julius Cae sar. (Is het zoo niet? Ja, ik ben in mijn va- derlandsche geschiedenis niet erg sokuur meer.) Ieder op een eind brug, maar toch nog een meter of vier varr elkaar. Ik ben dan maar begonnen met Pater Vertenten ^ens flink over z’n onvoorzichtigheid te onderhou den: „Of hij soms hij Piet Ooms in de leer was geweest, om daar effetjes de Hewa ov»r te zwemmen met den stroom, die er stond, en de krokodillen die er zitten. En of ze daar in Akaha of Cherauke soms van Lotje getikt waren, om mij daar drie keer voor niks naar do Hewa te laten tippelen: en om den Bloe der eiken dag brood te laten bakken, opdat we versch brood zouden hebben voor do rofei en dan maar weer weg te blyven, zoodat we nu met een berg oudbakken brood zitten, enz. enz.” Kyk, ik kon gemakkeljjk een groote mond opzetten, want Pater Vertenten kon toch niet bij me komen om dien grooten mond te stop pen. Nou, toen ik uitgeraasd was, gingen we er ieder aan zfjn kant bij zitten, en stop ten oen pijpje en praatten genoeglijk. Er lag een bundel bamboe, vyf stokken Aan elkaar gebonden, van zjjn eind brug naar mjjn eind. „Mo dunkt”, zei Pater Vertenten „ik kan wel over komen over die bambac/ „Vader”, zei ik tegen hem, „haal noa geen stuipen uit, ik heb je nou pas van een wissen dood gered, door te voorkomen, dat je de Hewa overzwom, denk er om, als je nu tier te water gaat (de stroom was met afloopend water nog veel sterker), dat je in die striem niks te beweren hebt, al kun je ook awetn- men." „Neen”, zegt hy, „maar dat kan wel. hc u daarginds die bamlioe maar goed vast." Nou, daar ging hij te paard over -He eyf bamboestokken, en kwam dan bij kleine* beetjes naar mij toe. Toen hij een mevar ver was, begon aan den overkant dat gammele boeltje scheef te staan door ’t overwicht, en zou die bamboe van zyn steunpunt af glijden. Ik zeg: „Nou zie maar ganw dat je terug keert, want aan den overkant glijdt die bun del van den brug af.” jNou, of h ij wist van terugkrabbelen. Slaar, Jat ging zoo vlot niet, want hij moest a.xiter- uitwerken, en aan eiken bamboe-knoop ston den de afgekapte takken-eindjes precies te gen de richting in, en grepen hem telkens in zyn broek. Enfin! hy kwam behouden terug. Na een tijdje kwam er een van myn drie jongens, die ik meegenomen had om myn bagage te dragen, want ik meende al aan boord te kunnen gaan, eens naar den brug wandelen, om te kijken wat de toewan’s te verhapstukken hadden, op die kapotte brug. „Majoe”, zeg ik tegen hem. „zou h< t schuitje niet aan den overkant liggen." „Dat is wel waarschijnlijk. Toe wan" zei hij. „Wel, dan klauter jij eens naar den over kant: ik zal hier de bamboe vasthouden, en Toewan Petrus ginder.” Zoo was het voor den jongen een klein kunstje: zij met hun klauw-stuivers staan wel zoo vast: laat ze my nooit van wereldrecords in sprietloopen spreken, die beleef ik hier eiken dag. Het schuitje lag inderdaad aafc den over kant en zoo duurde het niet laag of I*ater Vertenten was bij ons. Den volgenden dag, nog wel een Zondag, hebben we geen H. Mis gelezen om toch maar heel vroeg aan de ri vier te zyn; ’s morgens half zeven zaten we er al en we hebben er gezeten tot ’s namid dags vier uur, toen kwam de Kalappa pas binnen, doch kon toen niet meer uitvaren. Den volgenden dag was het ’s morg-ms te zware zee om uit te varen. Op den middag dacht het den kapitein, dat het weer iets milder werd, en zoo werd afgesproken, dat we om twee uur aan de rivier zouden zyn cm uit te varen. Pater Geurtjens was met <ie Kalappa meegekomen. De kapitein is een Hollander, een Zaan- kanter, een zekere Co Kuit van Zaandijk. We voeren dus om een uur of twee uit, maar t was nog zware zee. In de rivier-monding kon de motor-Kalappa al bijna niet tegenyéage branding op. We kregen daar achter elkaar drie zeeën over, zoo geweldig, dat een daar van. de heer 8okotta. waarnemend bestuurs ambtenaar van Okaba, die ook mééging en op het voorschip zat, tegen de machinekamer slingerde, waar de matrozen hem gauw gre pen: hij had net even goed overboord Min nen raken. Hot ruim stond gedeeltelijk open, wijl de Kalappa een partij hout voor de op Wammel te bouwen pastorie inhad, en deze balken konden niet geheel binnen het ruim, dat te kort is. We kregen dtls een kwak wa ter binnen van geweld. Pater Vertenten, die natuurlijk zeeziek in de kooi lag. lag eenvoudig hoelemaal iu bet water. „We moesten maar omkeeren”, zei Pastoor Geurtjens tegen den schipper, waarop deze antwoordde: „Pastoor, als ik nu het roer om gooi, zjjn we verloren, we moeten zee hou den.” Na anderhalf uur tobben, met volle motor- kracht, waren we ’n paar honderd meter vooruit, maar we waren dan toch de bran ding door. In volle zee liep er een zware dei ning. Met veel moeite konden we, vóór don ker Habee (vleerwraizeneiland) halen, waar de Kalappa voor anker ging, achter het eilandje, ouder den wind. Wy gingen met z’n drieen aan wal Joreeren onder een tent. Nachts keerde de wind een weinig, zoodat nu de deining achter het eilandje om liep. Om een uur of tien kwam J^heer Kuit ons wakker maken met de boodschap: „Heerea, morgen zal de Kalappa waarschijnlijk r-en wrak zyn. Zooeven iMde ankerketting dov de zware deining geknapt en zijn we op drift geraakt. De branding heeft ons op de stee nen gesmeten en de schuit wordt zóó ge beukt, dat hy het onmogeljjk houden kan. Het tweede anker dat ik heb laten vallen, slipt." Das was geen appelepap! Midden in den nacht hébben we toen, sa men met de matrozen, alle losse bagage van boord gesleept, alleen*, de lading, balken, planken en dak-(jzer bleven In bet schip, wijl het niet mogelyk was die nog te lossen. Toen hebben we de sloep, die gaaf was, op het droge gesleept, en zjjn we maar gaan slapen; iets na middernacht. We waren met veertien man, de kapitein, wij drieën pastoors, de heer Sokotta met een kpecht, twee Keiëcsche timmerlieden, en zes matrozen. We hadden een flinke partij drinkwater, plus twee zak ryst en een zak groene erwten, en een ge weer met 7 patronen. Voor schipbreukelin gen zaten we er dus nog aardig bij en hoop ten, zoodra het kalm weer iK“* schuitje of sloepje ovee te vaste land, na eerst Je motorboot gelost en de lading aan wal gesleept te hebben, om die door een andere schuit verder te laten ver voeren. Van slapën kwam niet veel meer, wijl we in den nanacht een fiksche regenbui kregen. De tent lekte als een mandje, Joch we hebben ons maar ijskoud nat laten rege nen: er was toch niets aan te doen. Toen we den volgenden morgen uit ons natte boeltje kropen, lag de schuit op het zand, heelemnal op de kust, weer vrij van de steenen. We hebben toen ’s morgens met z’n allen heel de lading van boord góhaald. ’s Namiddags zou het de allerhoogste vloed ■Ün. en we hoopten daarvan te kunnen crofi- teeren om de leege schuit weer vlot t« krij gen. Alleman heW>en we daaraan meogebol- pen. ook de Paters, en zoowaar het bikte: om vier uur lag de schuit weer vrij, nu °P twee ankers. De schuit maakte water, nuar het lek was niet zoo bar groot. Kuit schroef de een groote diafragma-pomp in, en mot de zen was het water vrij gemakkeljjk to be strijden. Den volgenden dag werd er weer geladen. Het lossen was heel makkelijk ge gaan. de schuit lag op het strand, alles werd van boord zoo toege»token, maar het laden moest per schuitje gaan, dat heeft drie dagen geduurd. Vrydag, ’s middags om drie uur pa.-, voe ren we weer uit. Weer stond er een zware zee, en met veel moeite hebben we juist vóór donkey de Boelaka-monding kunnen halen. Den volgenden morgen was bet vrij kalm, en om tien uur liepen we do Wammel binnen. Verder is de reis heel voorspoedig gegaan. Wat we daar op Wammel en Eromka atla- maal bedisseld-hebben, kan ik niet schrijven, dat wordt te lang, ’s Maandagmorgens voe ren wo weer de Wammel uit en toen met en kel motorkracht klauterden wë reelat tegen den stjjven wind-op. Het scheen mij voortdu rend, dat we niets wonnen. Maar om éón uu( waren we toch zoover buiten Ilabee. dat we er vóór langs konden. Toen gooide Kuit het roer om, en zette alle zeilen bij en met den wind halfzij en een kwart stoom, vlogen se de kost langs. Tegen vier uur werd het weer een zware deining, en op een paar Kilometer afstands van de Koloi, ’t riviertje waaraan Okaba ligt, bleef de motor staan. Met dc zei len alleen dreven we op de kust aan: we moesten dus voor anker. Mijnheer Knit vroeg mij in de kajuit Je spullen te willen bewa ken, dat de boel niet breken eou. Ik zette dan allee op den grond en ging er zelf wijd beens by zitten en had er nog alle moeite mee, zulke onbedaarlijke slingeren en stam pen. Alles gleed ven *t eene eind naar t an der: zelfs de scheepshond zeulde mee en ter Vertenten kon zich bijna niet in de kom HEEREN WINKELIERS* EN KOOPLIEDEN noodigen wjj beleefd uit onze Magazijnen en Monsterkamers te bezoeken, welke zjjn ge vestigd Fnidsen 107, Alkmaar. Galanterieën, Huishoudelijke artikelen, Nikkel- en Staalwaren, Sponzen, Zeemleer, Boender- en Borstelwerk, SUaatbezems, Kast papier met en zonder rand. Puaaiseee. Goud en zilverbrona (Standaard) Schrijfbehoeften, Meubel was, Linoleum- of vloerwas, Meubel- politoer, Brasso, Zebra, Potlood. J. G. Bob doots en Bboema Eau de Gologne-toiïetzee- pen, Closetpapier, Gordiinlatten, Bezem- en Ragebobstokken, Hoofd Eau de Cologne Bij loos en Roodster, Scboencreme, Machineolie. EmaiHe: Broodtrommels, Vloerblikken, Trechters, Tuingietera. Sprlogi Theebfadi Kinder Speelgoederen zend andere artikelen. Bezoek onze magaz^nen en Monsterkamers. W. RUITER A ZONEN, ^Fnidsen 107. Alleen Engroe verkoop. 11.55 12.15 845 f9.30 10.10 fll.15 12.- 9.05 **"-'*" 9.15 9;20 10 05 10.45 9.25 9.30 Asaberelend, - - I

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1925 | | pagina 12