Adierteenn doet leikoopoi
I)
z
3
Chr. PRINS.
Fotografisch Utellet
W.HOOIJEB,
SE
OPZETTERS
Eigenaars van
a
s
I
Schagen - Telephoon 2
Hit adres voor 6rafffl0fl8ffllffl|\
te allo soorten Katuarsto
‘VaHtranseu - Aohooruteei
.OrsnlsUn Go*l*tMn*n Ml,
Vraag* monster.
25Slns,
imtM mfrid tofjoDjtt, tor*
vatu, CiinirsifiihfL With- if ötóif*
igian, Viniolns n tasctaidHiis.
Ooneurrearendo prijzen. Levering op prooi
Rundvee en Paarden I
Oudigiack! I3L
UW goedkoopste
dre
o
Berijdt
Rijwielhandel KLAAS MIDDELBEEK, Loet, SCHAGEN, Ie toch maar steeds voordeeliger.
HOOI&LEEIYK
SCHAKER GRAFSTEEMHOUWERIJ
SüUaMwtl MMt café «mar.
LOET SCHAGEN.
Eerste Langedijker Auto-Omnibus-Onderneming
H,H. Landbouwero
J. Mat Jr.
7
Donderdags standplaats op de Markt, bij filiaal Albert Hein.'
l
G-SU XXSuQuX
1
LElD&li
voor Rijwielen, Banden, Onderdooien, Car
bid- en Electrisohe Lantaarns Is bij
0)
o
L
O
er I
Rijwielhandel en Herstelplaats.
5
tS
Kam
Htndschosnsn
Onrbseks, Duim
BrefeSs Sekkn. FtfaMi,
fMil «i Geklaard* Dunss-Oidargosdaru
Jaagsr OodarMsedlng, FIumL, hagar Baal
UljkUJLUjSJl
Firma Gebr. Rotgans,
Molenstraat C13 Schagen.
Oediplomeerd Opticien T.l. I.
BdsaM i iiHTitW^
aunu—k
S laar geaarondeerd
LIJ. PRINS
Heerwnatraei SS.
Laat U Waschgoederen behandg^Bl
bij de Stoom wasscherfj
„Nieuwendam”
lortfilicn, Spreien, laken, iil
Ma nienw ftrog.
Ondegrachi lll, Sikuur, THsl.SU.
Smederij en Herstelplaata vaft
Landbouwwerktuigen
ïlerstaten llkmaff
Nergens grooter keuze - Nergens goedkooper prijzen - Prijzen beneden elke concurrentie - Tweedehands Karretjes spotgoedkoop - Kinderfietsen
Transport-Rijwielen alles steeds voorradig. - Onderdeden - Reparatiën - Verhuren - Huurkoop - Ruilen naar ieders tevredenheid.
1.45 2.15 3.05
1.50 2.20 3.10
1.55 2 25 3.15
2.05 2 35 3 25
2.25'2.55 3 45
f 1.2" 2 - 3.05 J-4. 15—
i in o on q or, 4.20’5.20
4 30 5.30 645 7.20 9 30 1Ó4Ö
4.35 5.35 6 20 7.25 8.10 9.35 10 45
4 40 5 40 6.25 7.30 8.15 9.40 10.50
4 45 5 45 6.30 7.35 8.20r9.45 10.55
Speciale fa richting voer het mraMMp
van dierbare overleden Familiebetrekkingen)
Voor juiste gelykente en goede afwerking
wordt ingeetaan.
De Onderl. Ver en Paardenverzekering vaa
lea I.T.I. te LEIDEN.
8.55 10.20 +11.30 12.45 fl.40 2.10 3.—
10.25 --
9 05 10.30
9.10 10.35
9.20 10.45
9.40 11.05
7.10 +7.80
7.15
7.20
7.25
7.35
7 58
f7.58'
8.18
8.28
8.83
8.38
8.48
DAGELIJKS LUXB WAGENS, GBOOTE IN KLEINE AUTOBUSSEN BESCHIKBAAR TEGEN ZBEB LAAG TARIEF
Fa. Kok, Tuinman en Wilkéh.
9-
10 10
10.-*-
2
A
11.—
hj. P. Rijwielen
k
F
M. 3. C.
len, Conran
f
om aan.
7 35
7.40
7.45
7.55
8.20
10.10 10.50
10.15
9.50 10.30
10.40
12 40
12.45
1.40 2.20 3.25
1.50 2.30 3.35
1.55 2 35 3 40
2.40 3.45
2.05 2.45 3.50
6.50 7.45 9.10
7 50 9.15
9.25
sou zijn, met het
zeilen naar het
■es, Wekkers. Koper* Bloempotten,
[era, Pjjpenrekken,
.erkboeken en dui-
1135112.20
11.45 12.30
11.50 12.35
11.55
12.—
Lül
Wederverko
Vraagt
Pm
c
o
.2
TELKFOON ALKMAAR «70.
3.40 4.40 5.50 6.40|7.35 9.—
3.45 4 45 5.55 6.45 7.40 9.05
3.50 4.50 6—
3.55 4.55 6.10 7.—
4.05 5.05 6 20 7.05 8 -
425 5.25 6 40 7.25 8.20 9.45
5.45 6.50 7.35 9.—
4.20'5.20 6.05 7.10 7 55 9.20 10.30
A
V
By ons vindt U steeds de HlSUWSte S10 till
FllIWtCltn in prima kwaliteiten, voor Man
tels, Japonnen en Blouses, Schittt-
fBOd geborduurde met bijpas
sende effen stoffen
Waterdicht Gakudtse
ADVERTEEREN DOET VERKOOPEN.
TELEFOON BROEK OF LANCIENDIJK 151-SS
Ondkarspel (Koordeinde) V
Nd.-Scharwoude ongeveer
Zuid-Scharwoude
Broek op Langendijk
Sint l'ancras
Alkmaar (Stationsplein)
Alkmaar (Stationsplein)
Sint l’ancras ongeveer
Broek op Langendijk
Ztrid-S char wonde
Noord-Scbar wonde
Ondkarspel (Koordeinde)
De Directeur
H. J. W. WEELING
Verven en atoomen van alle* voorkomende
goederen.
Eerste klas werk. Zoor lage prgaon.
Adres t
Vaar allo inlichtingen en prijscouranten sflf
verkrjjgbaar.
Allee banco gehaald
LEEST EN DOET UW VOORDEEL.
Koopt en vraagt b|j uw Winkelier een groe
ten doos Standola Schoencraem, in zwart,
middel- en lichtbruin.
Dit is de allerfijnste Schoencreaem, een
behoud voor uwe schoenen.
f 1000.—wordt uitgeloofd aan hen die
bewjjst, dat Standola-Scboencream anders
bevat dan zuivere Amerikaanse!» Terpen
tin en de beste wassoorten.
Betaal toch geen 30 of 25 oent voor oen
doos welker kwalieit u evengoed, ja veelal
beter voor 15 et kunt bekomen.
Elke 15 of 10 et teveel betaald la wegge
smeten gekt Vraagt „Standolab(j uwen
winkelier.
.Voor Engros b(|
W. RUITER A ZONEN, Paidsea 107.
ALKMAAR.
houden. Ofh goed vjjf uur gingen we weer
onder stoom, maar op de Koloi was bet nog
laag water. We probeerden toch binnen te
komen, drie keer raakten we vast, maar do
branding stuwde ons telkens weer vérder, zoo
kwamen we toch al schuivelend over de
ban.
Een gezegende reis, nietwaar?
TH. J. TYBURG
11.35 12 50
11.40 12.55
1L45* 1.—
1.10
1.30
'f X
Welke verzekering Uwer dieren kiest gij?.
Toch zeker die verzekering welke bewezen heeft
en nog dagelijks bewijst, dat zij hare verplichtin
gen STIPT NAKOMT en eventueele schade
vlug afwerkt. Dat is
De premies paarden zijn met ongeveer 30 gedaald.
In de meeste plaatsen van Noord-Holland hebben
wij correspondenten.
UIT VERRE MISSIELANDEN.
Wambi, 18 Mei 1925.
Bemind zij overa) het H. Hart van Jezus.
Geachte Lezeressen en Lezers,
T>u heb ik alweer zooveel brieven cit Hol
land ontvangen, dat het wel tyd wordt er
weer eens een flink antwoord op te sturen.
Wel dan: laatst zyn we met z’n drieen,
Pater- Vertenten, Pater Geurtjens en ik op
reis geweest naar Eromka en Wammel met
de bedoeling daar zoetjes aan de vborberei t-
aelen te treffen voor het oprichten van een
.nieuwe parochie, waarvoor, naar wjj hopen,
met Augustus een nieuwe Pater hierheen zal
komen. Een paar maanden tevoben was ik er
al geweest met Broeder PiCtte.
Wat deze nieuwe reis betreft: de afspraak
was, dat Pater Vertenten met een motor,
schoener van de Maatschappij Kalappa eerst
naar Okaba zou komen, dan my oppikken in
Wambi en ajdus samen verder. Maar die reis
leek nogal met hindernissen te doen te heb
ben: telkens brachten mij menseben, die van
Akaba kwamen een ander berichtje mee, en
ondanks al die berichtjes ben ik nog drie
keer te vergeefs naar de riviermonding van
de Hewa geloopen, vyf kwartier van huis:
omdat mij geschreven was, dat dAir de-motor
„Kalappa" moest binnenloopen. Den derden
keer, dat ik er kwam zag ik aan den over
kant een fietser over het strand rijden.
Dat moest wel iemand van ons zjjn, want
zoo druk met fietsen loopt het hier niet. Ik
w«nkte hem, en weldra stonden we tegen
over elkaar aan de rivier, en herkende ik
Pater Vertenten. Deze was van plan geweest
de rivier over te zwemmen en aldus naar
Wambi te komen, om mij te verwittigen, bij
zou dan zjjn fiets aan den overkant laten
staan. Zwijntjesjagers zjjn hier niet to vree-
zen. Nu is de Flewa-monding zoo breed als
de Zaan voor Wormerveer, maar er staat een
forsche stroom in en buitendien leeft het er
van de krokodillen. Ik denk dat dien derden
keer de Engelbewaarder van Pater Vertenten
mij wel naar de rivier gestuurd beeft, om te
voorkomen, dat Pater Vertenten zijn plan
uitvoerde. Je moet al beroepszwemmer zjjri
om zoo iets aan te kunnen durven, want <Ie
stroom neemt je eenvoudig mee.
We ztpnden daar dan tegenover elkaar te
schreeuwen en deden wat we konden om el
kaar te verstaan, want er lag aan myn kant
geen schuitje om hem over te halen. Ik riep
hem dan toe maar naar de brug te komen; die
was wel kapot, maar we* konden er toch
dichter bij elkaar komen. Voor hem was het
een half uurtje loopen, voor my een kwar
tiertje, meer ’t binnenland in.
Weldra stonden we daar tegenover elkaar,
zooah wijlen Claudius Civilus en Julius Cae
sar. (Is het zoo niet? Ja, ik ben in mijn va-
derlandsche geschiedenis niet erg sokuur
meer.) Ieder op een eind brug, maar toch
nog een meter of vier varr elkaar. Ik ben dan
maar begonnen met Pater Vertenten ^ens
flink over z’n onvoorzichtigheid te onderhou
den: „Of hij soms hij Piet Ooms in de leer
was geweest, om daar effetjes de Hewa ov»r
te zwemmen met den stroom, die er stond,
en de krokodillen die er zitten. En of ze daar
in Akaha of Cherauke soms van Lotje getikt
waren, om mij daar drie keer voor niks naar
do Hewa te laten tippelen: en om den Bloe
der eiken dag brood te laten bakken, opdat
we versch brood zouden hebben voor do rofei
en dan maar weer weg te blyven, zoodat we
nu met een berg oudbakken brood zitten,
enz. enz.”
Kyk, ik kon gemakkeljjk een groote mond
opzetten, want Pater Vertenten kon toch niet
bij me komen om dien grooten mond te stop
pen.
Nou, toen ik uitgeraasd was, gingen
we er ieder aan zfjn kant bij zitten, en stop
ten oen pijpje en praatten genoeglijk. Er lag
een bundel bamboe, vyf stokken Aan elkaar
gebonden, van zjjn eind brug naar mjjn eind.
„Mo dunkt”, zei Pater Vertenten „ik kan
wel over komen over die bambac/
„Vader”, zei ik tegen hem, „haal noa geen
stuipen uit, ik heb je nou pas van een wissen
dood gered, door te voorkomen, dat je de
Hewa overzwom, denk er om, als je nu tier
te water gaat (de stroom was met afloopend
water nog veel sterker), dat je in die striem
niks te beweren hebt, al kun je ook awetn-
men."
„Neen”, zegt hy, „maar dat kan wel. hc u
daarginds die bamlioe maar goed vast."
Nou, daar ging hij te paard over -He eyf
bamboestokken, en kwam dan bij kleine*
beetjes naar mij toe. Toen hij een mevar ver
was, begon aan den overkant dat gammele
boeltje scheef te staan door ’t overwicht, en
zou die bamboe van zyn steunpunt af glijden.
Ik zeg: „Nou zie maar ganw dat je terug
keert, want aan den overkant glijdt die bun
del van den brug af.”
jNou, of h ij wist van terugkrabbelen. Slaar,
Jat ging zoo vlot niet, want hij moest a.xiter-
uitwerken, en aan eiken bamboe-knoop ston
den de afgekapte takken-eindjes precies te
gen de richting in, en grepen hem telkens in
zyn broek. Enfin! hy kwam behouden terug.
Na een tijdje kwam er een van myn drie
jongens, die ik meegenomen had om myn
bagage te dragen, want ik meende al aan
boord te kunnen gaan, eens naar den brug
wandelen, om te kijken wat de toewan’s te
verhapstukken hadden, op die kapotte brug.
„Majoe”, zeg ik tegen hem. „zou h< t
schuitje niet aan den overkant liggen."
„Dat is wel waarschijnlijk. Toe wan" zei
hij.
„Wel, dan klauter jij eens naar den over
kant: ik zal hier de bamboe vasthouden, en
Toewan Petrus ginder.” Zoo was het voor
den jongen een klein kunstje: zij met hun
klauw-stuivers staan wel zoo vast: laat ze
my nooit van wereldrecords in sprietloopen
spreken, die beleef ik hier eiken dag.
Het schuitje lag inderdaad aafc den over
kant en zoo duurde het niet laag of I*ater
Vertenten was bij ons. Den volgenden dag,
nog wel een Zondag, hebben we geen H. Mis
gelezen om toch maar heel vroeg aan de ri
vier te zyn; ’s morgens half zeven zaten we
er al en we hebben er gezeten tot ’s namid
dags vier uur, toen kwam de Kalappa pas
binnen, doch kon toen niet meer uitvaren.
Den volgenden dag was het ’s morg-ms
te zware zee om uit te varen. Op den middag
dacht het den kapitein, dat het weer iets
milder werd, en zoo werd afgesproken, dat
we om twee uur aan de rivier zouden zyn cm
uit te varen. Pater Geurtjens was met <ie
Kalappa meegekomen.
De kapitein is een Hollander, een Zaan-
kanter, een zekere Co Kuit van Zaandijk. We
voeren dus om een uur of twee uit, maar t
was nog zware zee. In de rivier-monding kon
de motor-Kalappa al bijna niet tegenyéage
branding op. We kregen daar achter elkaar
drie zeeën over, zoo geweldig, dat een daar
van. de heer 8okotta. waarnemend bestuurs
ambtenaar van Okaba, die ook mééging en
op het voorschip zat, tegen de machinekamer
slingerde, waar de matrozen hem gauw gre
pen: hij had net even goed overboord Min
nen raken. Hot ruim stond gedeeltelijk open,
wijl de Kalappa een partij hout voor de op
Wammel te bouwen pastorie inhad, en deze
balken konden niet geheel binnen het ruim,
dat te kort is. We kregen dtls een kwak wa
ter binnen van geweld.
Pater Vertenten, die natuurlijk zeeziek in
de kooi lag. lag eenvoudig hoelemaal iu bet
water.
„We moesten maar omkeeren”, zei Pastoor
Geurtjens tegen den schipper, waarop deze
antwoordde: „Pastoor, als ik nu het roer om
gooi, zjjn we verloren, we moeten zee hou
den.”
Na anderhalf uur tobben, met volle motor-
kracht, waren we ’n paar honderd meter
vooruit, maar we waren dan toch de bran
ding door. In volle zee liep er een zware dei
ning. Met veel moeite konden we, vóór don
ker Habee (vleerwraizeneiland) halen, waar
de Kalappa voor anker ging, achter het
eilandje, ouder den wind. Wy gingen met z’n
drieen aan wal Joreeren onder een tent.
Nachts keerde de wind een weinig, zoodat
nu de deining achter het eilandje om liep.
Om een uur of tien kwam J^heer Kuit ons
wakker maken met de boodschap: „Heerea,
morgen zal de Kalappa waarschijnlijk r-en
wrak zyn. Zooeven iMde ankerketting dov
de zware deining geknapt en zijn we op drift
geraakt. De branding heeft ons op de stee
nen gesmeten en de schuit wordt zóó ge
beukt, dat hy het onmogeljjk houden kan.
Het tweede anker dat ik heb laten vallen,
slipt."
Das was geen appelepap!
Midden in den nacht hébben we toen, sa
men met de matrozen, alle losse bagage van
boord gesleept, alleen*, de lading, balken,
planken en dak-(jzer bleven In bet schip, wijl
het niet mogelyk was die nog te lossen. Toen
hebben we de sloep, die gaaf was, op het
droge gesleept, en zjjn we maar gaan slapen;
iets na middernacht. We waren met veertien
man, de kapitein, wij drieën pastoors, de
heer Sokotta met een kpecht, twee Keiëcsche
timmerlieden, en zes matrozen. We hadden
een flinke partij drinkwater, plus twee zak
ryst en een zak groene erwten, en een ge
weer met 7 patronen. Voor schipbreukelin
gen zaten we er dus nog aardig bij en hoop
ten, zoodra het kalm weer iK“*
schuitje of sloepje ovee te
vaste land, na eerst Je motorboot gelost en
de lading aan wal gesleept te hebben, om die
door een andere schuit verder te laten ver
voeren. Van slapën kwam niet veel meer,
wijl we in den nanacht een fiksche regenbui
kregen. De tent lekte als een mandje, Joch
we hebben ons maar ijskoud nat laten rege
nen: er was toch niets aan te doen. Toen we
den volgenden morgen uit ons natte boeltje
kropen, lag de schuit op het zand, heelemnal
op de kust, weer vrij van de steenen. We
hebben toen ’s morgens met z’n allen heel
de lading van boord góhaald.
’s Namiddags zou het de allerhoogste vloed
■Ün. en we hoopten daarvan te kunnen crofi-
teeren om de leege schuit weer vlot t« krij
gen. Alleman heW>en we daaraan meogebol-
pen. ook de Paters, en zoowaar het bikte:
om vier uur lag de schuit weer vrij, nu °P
twee ankers. De schuit maakte water, nuar
het lek was niet zoo bar groot. Kuit schroef
de een groote diafragma-pomp in, en mot de
zen was het water vrij gemakkeljjk to be
strijden. Den volgenden dag werd er weer
geladen. Het lossen was heel makkelijk ge
gaan. de schuit lag op het strand, alles werd
van boord zoo toege»token, maar het laden
moest per schuitje gaan, dat heeft drie dagen
geduurd.
Vrydag, ’s middags om drie uur pa.-, voe
ren we weer uit. Weer stond er een zware
zee, en met veel moeite hebben we juist vóór
donkey de Boelaka-monding kunnen halen.
Den volgenden morgen was bet vrij kalm,
en om tien uur liepen we do Wammel binnen.
Verder is de reis heel voorspoedig gegaan.
Wat we daar op Wammel en Eromka atla-
maal bedisseld-hebben, kan ik niet schrijven,
dat wordt te lang, ’s Maandagmorgens voe
ren wo weer de Wammel uit en toen met en
kel motorkracht klauterden wë reelat tegen
den stjjven wind-op. Het scheen mij voortdu
rend, dat we niets wonnen. Maar om éón uu(
waren we toch zoover buiten Ilabee. dat we
er vóór langs konden. Toen gooide Kuit het
roer om, en zette alle zeilen bij en met den
wind halfzij en een kwart stoom, vlogen se
de kost langs. Tegen vier uur werd het weer
een zware deining, en op een paar Kilometer
afstands van de Koloi, ’t riviertje waaraan
Okaba ligt, bleef de motor staan. Met dc zei
len alleen dreven we op de kust aan: we
moesten dus voor anker. Mijnheer Knit vroeg
mij in de kajuit Je spullen te willen bewa
ken, dat de boel niet breken eou. Ik zette
dan allee op den grond en ging er zelf wijd
beens by zitten en had er nog alle moeite
mee, zulke onbedaarlijke slingeren en stam
pen.
Alles gleed ven *t eene eind naar t an
der: zelfs de scheepshond zeulde mee en
ter Vertenten kon zich bijna niet in de kom
HEEREN WINKELIERS* EN KOOPLIEDEN
noodigen wjj beleefd uit onze Magazijnen en
Monsterkamers te bezoeken, welke zjjn ge
vestigd Fnidsen 107, Alkmaar.
Galanterieën, Huishoudelijke artikelen,
Nikkel- en Staalwaren, Sponzen, Zeemleer,
Boender- en Borstelwerk, SUaatbezems, Kast
papier met en zonder rand. Puaaiseee. Goud
en zilverbrona (Standaard) Schrijfbehoeften,
Meubel was, Linoleum- of vloerwas, Meubel-
politoer, Brasso, Zebra, Potlood. J. G. Bob
doots en Bboema Eau de Gologne-toiïetzee-
pen, Closetpapier, Gordiinlatten, Bezem- en
Ragebobstokken, Hoofd Eau de Cologne Bij
loos en Roodster, Scboencreme, Machineolie.
EmaiHe: Broodtrommels, Vloerblikken,
Trechters, Tuingietera.
Sprlogi
Theebfadi
Kinder Speelgoederen
zend andere artikelen.
Bezoek onze magaz^nen en Monsterkamers.
W. RUITER A ZONEN, ^Fnidsen 107.
Alleen Engroe verkoop.
11.55
12.15
845 f9.30 10.10 fll.15 12.-
9.05 **"-'*"
9.15
9;20 10 05 10.45
9.25
9.30
Asaberelend,
- - I