Adverteereu doet verkoopen. H.J.P. Rijwielen Bonbons en Suikerwerken, Schoenhandel H. J. de Graaff M.V. WILHELMINA BERGEN N.-H. HODkLEElYK V. H00I1EV, BONBONHUIS Hoogstraat 9, Alkmaar. Oödegiaclit 136. fotografisch Atelier. Ghamponeeren, Onduleeren Kappen, Haarverven. Maat werken. Poetiehe’i. Opma ken. Onates. Kappen in Manicure. J. B. VAN MERWIJK, C. BIJT J Schagen - Telephoon t P. GLAS, De juiste Toom slaat u aan, indien u uwe artBcftlen koopt bij den goedkoopen GroMofrfti GALANTERIE* IMELK EN MELKPRODUCTEN „MAISON MARCEL”, Laat 148 a, Alkmaar Z T Berijdt Door groote omzet zeer lage prijzen Zadelmaker^ Stoffierdirij SCHAGER GRAFSTEEHHOÜWERIJ Stationsweg naast catt Visser. Hit adres voor GrafmoRummhii R.K. Industrie- en Huishoudschool Restanten Opruiming minnaar Haarlem Kolhorn - Hmia-Pealowaa Aparte Dimas- eo (ioderlipuloDi, Beleefd aanbevelend, )^~^<.,dhaa0C de f 3ï Firma Gebr. Rotgans, Molenstraat G13 Schagen. Oeriiplomeerd Opticien T.O. Heer-Hugowaard HET beste ADRES voor Koe- en Paardendekken, Koetouwen en Dekkleeden, Werktuigen en Pioeggareelcn, tegen scherp concurreerende prijzen Beleefd aanbevelend, Onto*, Rijtuig* u Meuhelbekleeding. Goede kwaliteit Hygiënische Bereiding Billijke prijzen LAAT D 70 (nabij de KapeifiWSBI ALKMAAR* SPECIALITEIT IN BELEEFD AANBEVELEND. Met Januari a.s zal ook voor inter nen gelegenheid gegeven worden tot het volgen van een damescttrsus voor Koken en Knippen PROSPECTUS OP AANVRAGE 3 jast HparMiMrt lu nm Dcor het RIJK erkende te Moerdijk - Laat 113 - Alkmaar B. HEILIJGEBS BcgMttMtfMi I 135 SCHRSEN. Koffieroom, Karnemelk, Boter, 1 voorzien van Sla»room, Karmemelkpap, Kaas, J Rijkscontrolemerk ALOM VERKRIJGBAAR BIJ ONZE WEDERVERKOOPERS. Speciale inrichting voor UIT NIEUW-GUINEA ADVERTEEREN DOET VERKOOPEN. hen vóórhield hi ton met den ernst van onder 1 thuis halen. Kalm den niet achtig legt: ik liever het dan de ziel.” fcn de reden? Het paard voedt men 1 hemd reinigt men 100 wat elke week. En de ziel Paard en hemd verkoopt men in den regel niet beneden den prijs, maar de ziel Aanbevelend, I in een klooster tot het Hoorwnatrwwt SS. („Sancta Maria”). in alle soorten Natuursteen I DRUKKERIJ „WREDRO” vervaardigt alle voorkomende DRUKWERKEN in den kortst mogelijken tijd, tegen zéér, matige prijzen. Bestuurd door de Zusters van het Alierh. Hart van Jezus LEEST EN DOET UW VOORDEEL. Koopt en vraagt by uw Winkelier een groo ten doos Standola Scboencraem, in swart, middel- en lichtbruin. Dit is de allerfijnste Schoencreaem, een behoud voor uwe schoenen. 1000.wordt uitgeloofd aan ben die bewijst, dat Standoia-Scboencream anders bevat dan zuivere Amerikaanscêe Terpen tijn en de beste wassoorten. Betaal toch geen 30 of 26 cent voor een doos welker kwalieit u evengoed, ja veelal beter voor 15 et. kunt bekomen. Elke 15 of 10 et. teveel betaald Is wegge smeten geld. Vraagt „Standola" bjj uwen winkelier ■ifoor Engros by W. RUITER ZONEN, Fuideen 107. ALKMAAR. Wederverkoopers vraagt prijs bij ons aan. Vraagt Standola Scboencream. aan den anderen deren dezer aarde? Van waar dat niet tel- r geestelijke onvergankelijke goederen? Het komt, om- 1" niet laat leiden'door den geest des geloofs, niet meer naar de waarde, die «fl Speciale inrichting voor hei OVWMHin ien vergrooten vm Verbleekte Portretten van dierbare overleden Familiebetrekkingen. Voor juiste gelijkenis en goede efwerkinv wordt ingestaan. di heb^^M - 0 g~ '1 enkel naar de waarde die zjj hebben met het oog op een aardsch genieten. Hoe nt neer te m hun iachi ben in d< tVij hebben steeds KOOPJES in hebben gehouden, kan ik bet U tamelijk nauwkeurig aangeven. Het aantal zielen be draagt pl.m. 6200 en daarvan zijn Christenen 1745, allen verspreitl-wonende o vos dit ge weldige district. Van deze 1745 Katholieken in het aantal communicantenpl.m. 850. ziet dus, dierbare missievrienden, dat de mis sion arts niet stil behoeft te zitten. Geve God, dat het aantal missionarissen vertienvoudigd worde. Helpt gij ons, dierbare missievrienden, want ooi heden bHjven Je zus’ woorden waar: Vraagt sn ge zult ver krijgen.” P. E. v. BAAR, Missionaris. Nieuw-Guinea. nen berg (pl.m. 40 M. hoog), waarop de statie gelegen is. Met vreugde werden we ontvan gen en konden terstond aan de gemeenschap pelijke tafel gaan aanzitten. Bier zou ik een drie weken blijven om nog meer aan klimaat en gebruiken te gewennen. L*ikwjjls ging ik hier zieken bezoeken. Dat gaat echter niet zoo gemakkelijk als in Hol land. Nu eens berg op, dan weer berg af, dan weer door dicht struikgewas en eindelijk komt men aan de hut, waar de zieke ligt. Soms is het huis zoo vol rook, dat men ving af moet maken om weer buiten frisschen lucht in te kunnen ademen. Wasschen doen ze zich niet meer, wanneer ze ziek zijn; stof fig en smerig zijn ze dan natuurlijk heel erg. Zijn ze erg'riek, dan eten ze ook niet meer en gaan van zelf dood. Alleen drinken, mee nen ze, is genoeg. Wanneer men zoo den geheelen dag weg is, is men moede als men ’s avonds komt en kan goed rusten. Zoo gingen de drie weken snel voorbjj en wederom kon ik myn koffer inpakken. Om negen unr in den avond hoorden wij de fluit: „de Gabriri komt”. Vlug derhalve naar beneden naar de brug om met een kleine veerboot naar de Gabriel gebracht te worden, die wat verder in zee bleef liggen. Na afscheid genomen te hebben, steeg ik in en daar ging het dan naar Bogia, mijn ij nienw;e werkkring, waar ik een andere medebroeder zon gaan helpen. In mijne kabine ligt de post van alle sta ties. Alles nog door elkaar. Eerst eens gauw ziPn "f Pr °°k van bolland bij is, of mijne n B dierbaien ook nog aan mij gedacht hebben. t0 Jawel hoor! Hier een brief van Vader en n I Moeder, een van Broers en Zusters, nog een l„ van mijn dierbare Ouders, nog van andere n I bekenden. Een vreugde iets te vernemen van myn dierbaren uit’ Europa. Nu had ik arbeid tot diep in den nacht en slechts eenige uur tje kon ik mij ter ruste leggen om te slapen. Om acht uur in den morgen kwamen we in de haven van Bogia aan. Reeds Stonden een paar medebroeders aan wal om me te ontvangen. Een klein bootje bracht me aan wal en te paard ging bet vorder den berg op, waar de statie ligt, een 12g M. hoog. Hier ben ik dus sinds begin Februari en ik hoop dat deze statie mijn werkkring mag blijven. Nog veel moet hier gewerkt worden en nog goed kunnen we terstond drie of vier Paters plaatsen. En dan hebben we nóg onze banden vol werk. Want hoe uitgestrekt is 't Bogia-district! De statie zelf ligt aan de kust, maar ver' het binnenland in wordt ook gemissioneerd en tellen we reeds Katholieken. Gaat ge te voet met me mee door het binnenland, over berg en dal? Dan zoudt ge een dagmarsch moeten maken van pl.m. IQ uur. Doch een anderen keer wil ik U zuwAen reis eens be schrijven. Al gaat de tocht dan ook niet te voet, maar te paard. Maar misschien verkiest U liever effener bodem om dan langs de kust een bezoek te brengen aan de verschillende bjjstaties? Dan heeft U echter niet pl.m. 10 uur, maar niet minder dan 1415 uur werk om vau ’t Noorden naar het Zuiden te gaan. Dat ia dus geen parochie als in Holland, waar de men- schen bjj elkander wonen. En hoeveel zielen telt dan eigentfk zulks een district? Daar we de laatste maanden mist nog een volkateUW EN DAN? Op zekeren dag kwam een jongeling bij den H. Philippus Koreas. Opgetogen, met van vreugde stralend gelaat jubelde hij het uit: Eindelijk is .myn hartewensch vervuld Ik mag in do rechten gaan studeeren. Vader en moeder hebben toegestemd! Nu ga ik flink aanpakken om spoedig mijn titel te bo en rustig hoorde de heilige den jon geling aan, en toen deze ophield, vroeg hy met vriendelyko deelneming: En dan? Dan? Wel dan word ik advocaat, sprak de jongeling. En dan? Zoo hernam weer de heilige. Dan, wel dan zal ik my een grooten naatn en roem verwerven. De menschen zullen naar my toestroomen, mij hun moeilijke proces- ,sen toe vertrouwen. En dan? vroeg weer de heilige. Dan?.... dan zal ik een hoop geld ver dienen, een schoon huis bouwen, rytuig en paarden houden. Ik zal een ryk huwelijk slui ten, een genoeglijk en vroolyk leven Iriden. En dan? zoo ging de heilige verder. Dan?Dan? Zoo sprak aarzelend de jongen, die blijkbaar niet wist wat te ant woorden, tot op eens zijn zoo juist nog van vreugd stralend gelaat betrok, en ernstige gedachten, gedachten aan dood en graf en eeuwigheid zijn geest vervulden. Dan, zoo sprak hij zachtkens zal ik sterven. En dan? Zoo vroeg de heilig© en nu voor ’t laatst, met diepen ernst in zyn stem, wat zult gy dan doen, wanneer het laatste proces komt waarin gy zelf de aangeklaagde, de Alwetende God echter de rechter Ik, en waar van de uitspraak luiden zal: hemel of hel! Spraakloos bleef de jongen staan, als was hy door den bliksem getroffen. Dat laatste „En dan” had zyne ziel geroerd. Dag en nacht stond het hem voor den geest. Hij kon het zich niet uit hét hoofd’zetten. Na korten tyd liet hjj de studie in de rechten varon, verliet zelfs de wereld, en leidde een voorbeeldig leven oogenblik van zijn zaligen dood. Wel blykt uit het hier verhaalde hoe een enkel ter juister tyd en plaats gesproken ernstig woord van grooten invloed kan zjjn op ’t leven van een mensch. Als een levenslustig maar wat lichtzinnig jongeling, wiens idealen niet verder gingen dan aardsch© eer en roem, geld verdienen een lollig leven leiden, kwam hfl tot den heilige en de enkele maar tot bet eind toe herhaalde vraag: En dan?, bracht hem tot nadenken, schonk hem levensernst, en schok te in ham wakker de sbnboerende roeping tot behooren tot de dagelijkse e voedingsmiddelen van IEDEREEN. Daarom wordt van Regeeringewege soo scherp toegezien, dat hiermede geen knoeierijen meer plaats hebben. Wilt_U vorzekerd zijn vdn Grafkransen Schoorsteenmantels Granieten Gooteteenen en Bladen Vraagt monster. Beleefd aanbevelend, overtuigt U dan, dat ze afkomstig zgn van de Dierbare Missievrienden, Heden kom jk <fan alien groeten vanuit bet warme Nieuw-Guinea. Eenige maanden reeds verwjjl ik in dit heerlijke 'land, het land mijner toekomst, mijn nieuw vaderland. Hier zal dan mijn ar beidsveld zjjn en aso we later zullen zien met recht een arbeidsvèld. daar ieder missionaris een groot gebied te missioneeren heeft. Slechts een paar weken vertoefde ik op de zoo mooi gelegen hoofdstaitie, St. Michael, de meest zuidelijke statie van onze Missie, waar Zijne Doorinchtige Hoogwaardigheid Jfgr. Fr. Wolf resideert. Den 8sten Januari ging ik naar een ande re statie, een dagmarsch naar ’t Noorden. De zee was spiegelglad, wy konden bet dus wa gen met een kleine roeiboot de kust langs te varen. Vier inlandsche jongens roeiden, één aan 't stuur en daar ging het in den vroegen morgen om vyf uur van wal. Reeds om vie? nur had ik de H Mis gelezen want ’t zou eerst 10—11 uur worden, eer we weer voet aan wal zonden zetten. - Op de statie was alles nog in diepe rust en daar schoof ons bootje rustig, maar vlug over den gladden waterspiegel, nauwkeurig ge hoorzamend aan de regelmatige slagen der roeispanen. Spoedig waren we de haven uit en verdween Je statie „St. Michael” uit onze oogen. Nuzagen we slechts nog zee eenen en een oerwoud aan den kant. Het zonnetje kwam ook reeds kyken en spoedig was het warm, zoodat by gebrek aar een parasol, de parapluie werd opgestoken. In het water begon het ook levendig te worden. Visschen, groot en klein, kwamen aan de oppervlakte van het water om in de heete zonnestralen wat te spelen. Op bet ge zicht dier menigte visschen begonnen *de ka- nakken reeds te watertanden: ze houden zoo veel van visch! Doch ze waren te ver om na te springen en dynamiet, om daarmee in eens een menigte te dooden hadden we ook niet. Even later vloog er een menigte vliegende honden aan den oever van boom tot boom. Roeien ging niet meer, hun oogen waren al leen gericht op deze vliegende „stukken vleesch”. zooals zy de vogels noemen. Daar we ook geen geweer by on, hadden, was het beste, maar weer verder te varen, opdat de tegenwind op zee die plm. 10 uur opkomt ons niet te veel zou tegenhouden. Maar vlug ver der dus. We voeren nog een groote kokosplantage voorbij, toebehoorend aan een Ihiitecheii heer. Hoog steken de kokosboomen bun kop pen in de lucht, beladen met den ryken schat van kokosnoten, de rykdom van den bezit ter. Om ruim 10 uur. waren we op de plaats van bestemming aangekomen, om vandaar- uit te voet onzen tocht voort te zetten. Na onze dorst met een kokosnoot getesebt Ie hebben, gin we met ons tweeën, een eerw. Broeder en ik op marseh. ’t Was warm dien morgen en het was nog wel een marseh van ruim twee uur. Grootendeels ging het door boech, zoodat slechts weinige zonnestra len tot ons doordrongen. Toen hebben we uit volle borst de liederen uit de Leeuwerik ge zongen, alle, die we van buiten kenden. Juist om 12 uur beklommen we den klel- kloosterleven. leven tegenwoordig in een materiaüs- tizehen tyd, dat is in een tijd waarin velet verlangen niet verder reikt dan naar stoffe lijke goederen, naar ner en rykdom en genot op aarde, in een tyd waarin velen alle hooger streven alle begeerte naar deugd en vol maaktheid vergeten. Wy leven in een tijd waarin veleri niet meer aan den hemel den ken, als aan een loon dat zy door hun ar beid, door deugd en goede werken moeten verdienen, in een tyd, waarin velen niot meer weten: wat de hemel is, en anderen zoo leven, als dachten zy, dat de hemel is een heel, heel klein cadeautje, dat O. L. H. hen op den dag der vergelding wel geheel gra tis zal werpen in den schoot, mits ze maar 't geloof bewaarden, al deden ze ook niet do werken des geloets. Velen zjjn becorgd voor vele zaken: hoe zf) zich zullen kleeden, hoe zij eten en drinken zullen, zich vermaken, en roem inoogsten bij de menschen, maar zy vergeten het eenige noodzakeljjke: God beminnen en dienen. Do spreuk van Thomas a Kempis: 0, Ijdelheid der Ijdelheden, en alles is ijdelheid, behalve God te beminnen en Hem alleen te dienen klinkt als een dwaasheid in *t oog der licht zinnige wer^dlingen, die niets anders naja gen dan juist datgene wat die vrome schrij ver zoo terecht ijdelheid noemt. Ja, zoo ver gaat men in dwaze overschat ting van de ijdele en vergankeljjke goede ren dezer aarde, dat men naar de hoe groot heid van het bezit aan tjjdelyke goederen den mensch gaat schatten, in plaats van hem te schatten naar zyn innerlijke waarde en deugd Of is het niet waar, dat menig mensch zich zelven beter en hooger acht dan zyn buur man, omdat hy een rjjksdaalder in de week meer verdient dan deze? Is het niet waar, dat menige slet uit de achterbuurten onzer stpden met verachting neerziet op onze buitenlui omdat zij wat ru wer voor den dag komen, wyl zij niet heb ben aangeleerd de meer verfijnde beleefd heidsvormen der stedelingen? En toch, als men de innerlijke waarde van beiden moest vergelijken, zou men den bui tenman niet zelden een ongeslepen diamant, die stadsche een met klatergoud behangen pop kunnen noemen. Is het niet waar, dat menig meisje zich meer en beter acht dan haar vriendin, omdat ze een hoed draagt van mooiere stof, een kleed van nieuweren snit? Meent niet menig jongeman in onze dagen een heele piet te zijn, wiens roem in dag- en weekblad moet verkondigd wor den, omdat hjj een beetje handiger dan een ander den voetbal voort kan schoppen? Van waar dit alles? Van waar die over schatting van de ijdele en vergankeltjke goe- len, niet achten der hoogere, der gees en - dat men zich bij het denken en doen meer 1- maar door den geeat der wereld. Men schat de lingen --- ebben met het oog op de eeuwigheid, maar M W —A. vergankelijk, snel voorbijgaand het voor veleu zfln, wan- midden van hun jacht naar remaak, *it naar rijkdom en eer, een vriend den weg trad, en me< den ernst van een Philippus Nereus vraag: En dan? Hoe nuttig zou het voor velen zijn, zoo ze gedwongen werden na te denken, ern stig en diep na te denken over die vraag: En dan? Velen zouden als de jongeling, waarvan ik in het begin sprak, tot de Ibevin ding komen, dat bet leven, dat ze tot nu toe leiddeii, niet waard was geleefd te wor den, wyl het heelemaal niet tjeantwoordt aan het groote doel va^ *R menschen leven bier op aarde, wyl het niet was een doelbewust voortstreven op den weg die voert ten he mel, maar een ronddalken en dwalen op weg, die voert ter helle. En zoo zfj al als die jongeling tot bet besluit kwamen cm in te treden in een klooster (een besluit, dat trouwens niet voor iedereen het meest ge schikte is) ze zouden dan toch licht wel ko men tot een andere opvatting van het le ven, ze zouden de zaken op het ondermaati- sche leeren beschouwen in het licht der eeuwigheid, en daardooz de waarde der din gen leeren schatten niet naar uitwendigen schijn aileen maar ook naar hun innerlyko waarde. Wat zou dat een gunstigen invloed heb ben op hun zieleleven. Dan zou niet meer op velen toepasselijk zjjn wat St. Augustinus misschien wat scherp, maar toch zoo kem- „Van de meeste menschen zou paard of het hemd willen zijn En de reden? Het paard voedt meermalen daags en de ziel Het ziel Paard en hemd verkoopt men in

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1925 | | pagina 14