P'
ia-V*
KERKLIJSTEN.
(Nagdcomen.) i
BEEMSTER.
LANDBOUW EN VEETEELT
-
Voor het heiligdom van
Eerherstel.
.■^JS
levens*
i
f 2.-H
I
5j—i J
25.-* i
De bijdragen voor het Heiligkiom
i.
van 4—8 uur,
h.
dat
van
1.—
13.50
1v
to op
steunt niet op vas-
de lucht; tij plaatst
rerkelijkbeid, waar
eugdorganisatie, wijl liet too
nodig is> 0411 tegenover bet gif,
dat "de jeugd thuis en langs den weg ten op-
De g<
Wed. 81
d. "w.
er reeds 10
zijn nog i_
t
tal schromen bij het hoogste KerkeMjke Oe-
tag te het Bisdom rijn rechten te dete too
geen spaan idee te hebben van eenige hy- te verdedigen, dat hem dm die tijde de goed-
On A>> «mntA i.-a keuring worde gegeven en medewerking wor
de verleend.
Zo. Allerheiligen, le Zondag der maand,
■ehaalcollecte voor kerk en pastorie. Vroeg
mis 7.30; Hoogmis 10 uur. 2 uur Vespers van
het feest en daarna Vespers der overledenen
met predikatie, waarna biechthooren, zoo
lang er biechtelingen tullen zjjn. Geen Pa
tronaat.
Ma. Allerzielen. De H. H. Missen te 7, half
8 en 8 uur en te 9 uur, half 10 en 10 uur de
gezongen oefeningen. Dea avonds 7 uur
Kruisweg voor de overledenen. Des namid-
3 uur biechthooren.
De H. H. Missen te 7 en 8 uur.
den L. T. B. niet
En willen wjj
deelte toegeven.
Zeker, daar zjjn dingen gebeurd in den
loop der tjjden, die niet bevorderlijk waren
voor een gunstigen bloei en groei der organi
satie.
Maar....._
Op de eerste plaats wenschen wij op te
merken, dat de ongelukken die er hebben
plaats gehad nooit plaats vonden in den L.
T. B. zelf, d.w.z. in de Standsorganisatie,
maar die vonden plaats in eenige instellingen
van de Standsorganisatie en daartusschen
is een hemelsbreed verschil.
En op de tweede plaats willen wij ook op
merken, dat dat alles nu al zoolang gele
den is, dat:
a. het toch féiteljjk al te dwaas is de groei
der organisatie tegen te houden wegens on
gelukken, die vijf jaar geleden hebben
plaats gehad.
intusscnen de groote vrees, die zoovelen
van het lidmaatschap afhield, de vrees n.L
dat een lid van den Bond zou moeten doe
len in de schulden der instellingen, dat die
vrees totaal ongegrond is gebleken, wijl
geen enkel lid van den bond ooit is fan
gesproken voor een dergelijke schuld, ia
zelfs niet is aangesproken voor een schuld
van den Bond self.
RAPPORT.
inzake organisatie der R. K- Jonge
Boeren en Tuinders in het Bi-dom
Haarlem.
De R K. Diocesane Land- en Tuinbouw
bond in het Bisdom Haarlem (bij verkorting
genaam o L. T. B.) omvat ingevolge art. 3
zijner statuten in hoofdzaak boeren en tuin
ders met eigen bedrijf. Deze kunnen inder
daad werkende leden zijn van hut» bond.
De L. T. B. heeft dan ook ten allen tijde
getracht deze menschen te organist «ren en de
geestelijke en stoffelijke belangen vAor en van
hen naar best vermogen behartigd.
De L. T. B. beeft dit immer gedaan wijl
het zijn plicht was.
Immers art. 2 mijner statuten zegt: dat
de bond tot deel heeft door eenheid en sa
menwerking te brengen tusschen de verschil
lende deelen van het land- en tuinbouwbedrijf
een degelijke en welvarende plattelandsbe
volking te vonneu op den grondslag der ka
tholieke beginselen
Zooals reed* boven gezegd, he»ft de L. T.
B. dit doel stfrds naar best vermogen nage-
rtreefd maar hij heeft dat gedaan voor zjjn
leden, dus voor boeien en tuinders met eigen
bedrijf
De propaganda heeft ook steeds gewerkt
en is steeds gevoerd geworden onder deze
menschen in het vertrouwen, dat de openge
vallen plaatsen van leden, die heengingen
Utzij door overlijdt n hetzij door verandering
van bedrijf ofwel dat zij met bun bedrijf op
hielden, wtvr zouden worden ingenomen
door de jongere bieren- en tuinders, die hun
bestaan vindon in ne productiviteit van den
t.odem ook zouden toonen hun pdcht te keu
ren ten opzichte van hun katholieke organi
satie.
Wij zeggen bij voorkeur 'Katholieke
eganisatie, om da’ velen der jongeren, wan
nier zij „eigen bras” worden ofwel ongeor
ganiseerd b'ijven olwel na eenigen tijd aan-
’anden in do z g. neutrale organisaties.
Het olijk dns. dxt ten opzienu dier jonge
ren met betrekking tot het katholiek organi-
satieleven men zich vergist heeft, welke ver
gissing ook wel blijkt uit de woorden van
den secretaris van den R. K. Nederl. Boeren
en Tuindersbond, die in zijn rede, uitgespro
ken op de groote vergadering van 23
J... kV 1CIU gouvuucil, moest gVLUlgVU,
dat de gelederen van den Bond met een tien-
voor een wit-m arm eren altaar
t
1.—
LET WEL S.VP.
De bijdragen voor het Heiligdom van
Eerherstel, die hier worden verant
woord, vormen een sluitpost op onze
begroot in gr Zii ziin begroot op f5200
z. f 100 per week en reu zijn
L 0 maanden verstreken en we
niet aan de f 3000. Laat nu
uw kinderen eens uitrekenen, hoeveel
wij weer te kort komen, .als wij die
laatste twee maanden niet wat .wind in
de zeilen krijgen.
vóór de gezongen Requiemmis^
den den geheelen dag is de kerk open
met de Zielevespc—“r 7
avonds, -waaronder predicatie voor de geloo-
biechthooren van 35 uur.
om
Mis
met acte van oereboete; 2 uur Lof met roz.
en verdere gebeden tot lafenis der geloovige
Zielen, evenals Zondag in de Vespers en Ma.
na de plechtige Requiemmis.
Za. ’s middags biechthooren van 35 en
van 68 uur.
Ma. half 8 voor overl. ouders Sneek en
Karsten; 8 uur voor Manus Aardeman.
Di. half 7 voor Cor Vlaar; half 8 plechtige
Requiemmis voor de weldoeners der kerk.
Wo. vdor de Berw. Zuster Chrysostoma en
overl. ouders.
Do. half 8 voor Mijntje Oomee.
Vr.; half 9 voor Jan Ros, Wijntje Hetzen
en overleden familie.
Za. half 8 voor Simon Koning en overt
fam.
Zo. half ter eere vat» de H. Carolus Borro-
maeus; 10 uur voor de parochie.
Katholiekendag bjj de behandeling van het
onderwerp: R. K. Patronaatsbelangen in Ne
derland de ZeerEerw. heer Rector W. van
Kessel opmerkte: „Tot de patronaatszorg be
hoort ook de aansluiting der jongens tot de
Katholieke sociale organisatie, de patronaten
moeten aan de R. K. sociale organisaties goe
de, frissche krachten toevoeren” dan moet
worden opgemerkt, dat de L. T. B. tot op
den huldigen dag toe hiervan zeer weinig
heeft bemerkt
De leden van de Katholieke organisatie
van den L. T. B. moeten bjjeengetrommel d
worden uit alle hoeken en gaten. Door huis
bezoek en groote propaganda-vergaderingen
moeten die menschen mobiel gemaakt en
gesmeekt en gebeden moet er worden of we
ala-het-u-blieft toch lid willen worden van
den. L. T. B.
Dat deugt niet Op die wijze kan een or
ganisatie nooit groot worden.
Nu wenschen wij alvorens verder te gaan
hier onmiddelljjk een objectie te weerleggen,
die men zal opwerpen.
Men zal hier nJ. kunnen opwerpen,
zooiets niet ligt aan eenige afwezigheid
jeugdorganisatie, maar dat dit eenvoudig ligt
aan den L. T. B. zelf.
Want zoo zal men opmerken toen in
1915 de stem van den Bisschop klonk, dat
ook de Katholieke boeren en tuinders in zjjn
Bisdom zich moesten organises ren in een Ka
tholieke organisatie, toen hebben zeer velen
daar onmiddellijk gehoor aan gegeven en
spoedig waren een 8000 leden Katholieke
mannen van de dorpen georganiseerd.
Maar wat is er gebeurd na een vijfjarig
bestaan?
En dan zal men wijzen op de „ongeluk
ken” die er gebeurd zjjn, ongelukken waar
onder velen financieel hebben geleden, on
gelukken die velen vervreemd hebben van de
organisatie en waardoor wantrouwen is ont
staan.
En men zal de conclusie trekken, dat dat
alles oorzaak is waarom de organisatie van
grooter is en grooter wordt,
deze objectie voor een ge-
Van 1—half 3 biechtgelegenheid, half 3 de vragen haar te helpen in het vrvullen vaa
- - - - dezen plicht, de L. T. B. zelf oorzaak zou
worden van geleidelijke afbrokkeling en ten
slotte van algeheelen ondergang.
Deze eisch is inderdaad ten
i s c h.
Immers de boerenzonen van vandaag zijn
de boeren van morgen.
Dan moeten zij deel uitmaken van de<
standorganisatie waartoe zjj behooren Daar
voor is noodig, dat zjj die organisatie ken
nen; zij moeten er in opgroeien omdat zjj haar
later moeten steunen, misschien leider in die
organisatie moeten worden.
Derhalve ook voor den L. T. B. wel dege
lijk j eugdorganisatie.
Wat wjj daaronder verstaan?
Wij meenen dat het beet te kunnen beant
woorden met de woorden van den Eerw.
heer Coipaart, die op de Aigemeene Verga
dering van den Belgischen Boerenbond te
Leuven het volgende zeide:
„Wjj meenen, dat de jeugdorganisatie
voor doel moet hebben van onze jonge
mannen menschén te vormen met een ver
heven ideaal, diep godsdiens'ig, vol geest
drift voor hun Katholiek geloo:, maar ter
zelfder tjjd klaar voor het praetisch leven,
voor maatschappelijke actie te midden
der werkelijke toestanden, mannen met
vakkennis en bekwaamheid om het beroep
of bedrijf, waarvoor zij bestemd zjjn voor
treffelijk te kunnen uitoefenen. Wij meenen
nog, dat er bjj die organisatie rekening
moet gehouden worden met de godsdiensti
ge, zedeljjke, maatschappelijk» en econo
mische toestanden waarin de jeugd ver
keert
Het is niet voldoende onze jeugd ab
stract en theoretisch op te leiden tot so
ciale menschen, hen van verre en in het
algemeen voor te bereiden tot de sociale
actie. Zulke opleiding
ten grond; zjj zweeft in
onze jeugd buiten de werkelijkheid, waar
in zjj geplaatst is en later geplaatst zal
worden; zjj leidt ze op buiten de toestan
den waarin zjj zal verkeeren en moeten op
treden, buiten het werkelijk leven, dat ze
zoo dringend roept Opleiding rot de wer
kelijke sociale actie, tot de weikeljjke be
staande sociale vereenigingen is onontbeer
lijk. Dan alleen staat de opleidh g met bei
de voeten op vasten grond
Deze woorden’willen ook wij geheel tot
de onze maken, maar wjj wenschen boven en
vóór alles den nadruk te leggen op dien eenen
zin: „Opleiding tot de werkelijke sociale ac
tie, tot de werkeljjke, bestaande sociale ver
eenigingen is onontbeerlijk.”
Derhalve moeten ook onze jonge boeren
en tuinders worden opgeleid voor de wer
kelijke bestaande sociale vereeniging, dat is
voor den L. T. B.
Heeft men dat dairtot op heden niet ge
daan?
Wjj antwoorden rondweg: Neen.
Zeker ook wjj kennen de Patronaten en
Sint 4osefgezellen-vereenigingen en voor het
werken dezer instellingen hebben wij alle
respect. Maar wanneer op den derden Nederl.
geweaw woroen. vroea»
loeren sparen oaa er zoo doe
tijd nog meer en nog beter den wftf heen
te kennen en het geld daar te brengen is iets
wat ben vroegtijdig moet worden bijgebracht.
Er gaat nog veel te veel Rcomsch landbouw*
kapitaal naar neutrale grootbanken.
Aan ouderen dit alles nog bij te brengen'
is dikwjjls onbegonnen werk. Maar den jon
geren wacht hier een taak.
c. kennis van het eigenmaat-
schappeljjk leven der boeren
en tuinders.
Vooruitgang van den land- en tuinbouw
op technisch gebied ie een vereischte voor
de jongeren om die te kenne, even zoo goed
als de verbetering op sochial en staatkundig
terrein.
Hiervoor kan men cursussen organiseeren,
proefvelden aanleggen, excursie»» maken naar
andere proefvelden en m wiel boerderijen, een
bibliotheekje aAoleggen, waarin verschillende
nuttige werkjes kunnen worden opgenomen,
o.a. de uitgaven van de Landbouwhooge-
school te Wageningen, 1» jaarverslagen der
organisaties bijv, bet jaarverslag van den R.
K. Nederl. Boeren- en Tuindersbond. Voorts
sprekers doen komen, fdjsiavonden houden,
waardoor-men eens leert op een vergadering
zjjn mond open te doen en misschien zijn er
onder de jongelui zelf wel, die eens een klei
ne lezing kunnen en will-n houden.
d. Godsdienstige kennis en
verdieping van het eigen gods
dienstig leven.
Dat'deze ook voor de do» psbewoners hard,
heel hard noodig zijn behoeft toch zeker geen
bewijs. Daarvoor kunnen apologetische cur
sussen worden gfegeven, maandelijks kan een
H. Mis met generale H. Communie worden
gehouden, terwijl gezamemjjke deelname aan
een retraite moet bevorderd worden.
Men kan gezamenlijk lid worden van een
godsdien.-tige vereeniging, zooals bijv. H. Fa
milie, Altaarwacht, Eucnaristische Bond etc.
Zoo moeten onze jonge menschen gevormd
worden. Dan krijgen wij in de toekomst ide
ale L. T. B’ers en voor het heden hadden
wij in die jeugdorganisatie, behalve de blijde
belofte der toekomst, ook reeds trouwe hel
pers, jeugdig'
I ten bijv, vooi
I den R.
man brengen van jaai
Wo. Des avonds 7 uur vergadering der H.
Familie, afdeeling mannen.
Vr. le Vrijdag der maand. Communie uit
reiken te half 7, 7 uur, half 8, 8 uur en vóór
en onder de Mis van half 9. De 1» H. Mis te
half 7.
Za. Biechthooren van 34 en 68 uur.
Des avonds 7 uur Lof ter eere van 0. L.
Vrouw van Lourdes. Feestdag van den H.
Willibrordus, dag van devotie.
Zo. Schaalcollecte voor het Kath. Bijzon
der Onderwijs.
gebeden worden verzocht voor Mej.
ïtujjt-Van Baar die met de laatste H.H.
Sacramenten der Stervenden is voorzien en
▼oor Theodoras Greu ter en Jacoba Greater
die in den Heer znn overleden.
ASSENDEIJT.
Zo. Allerheiligen, 7 uur gel. H. Mis met
onderrichting, 10 uur Hoogmis voor de par.,
waarna de Octobergebeden, 2 uur Cat., half
3 Vèsj>era, waarna Vespers voor de overle
denen.
Ma. Allerzielen, de H.H. Missen om 6, half
7, 7, half 8, 8 en half 9 uur, deze laatste gez.
▼oor de gel. zielen. Onder de H. Mis oommu-
nie-nitreiking.
DL, Wo., Do. Vr. en Za. de H.H. Missen
om 7 en 8 uur.
Do. 8 uur gez. H. Mis ter eere vaa het H.
Sacrament.
Vr. 8 uur gez. H. Mis ter eere van het
H. Hark
Cat. naar gewoonte.
Biechthooren ’s Zaterdags
dagelijks om half 7 en half 8.
DL half acht Congregatie voor de vrouwen
Wo. half acht Lof met gebeden tot sluiting
der Octobermaand.
Vr. half 8 Lof ter eere van bet H. Hart
Za. 7 uur Ix»f ter eere van Maria.
AKERSLOOT.
*o. feestdag van Allerheiligen, half acht
Brigitta Renkei, 10 uur voor de paro
chie. Na de Hoogmis Rozenhoedje en biecht-
rel. voor de parochianen van de Schermer.
Juli
j.l. te Haarlem gehouden, moest getuigen,
dat de gelederen van den Bond met een tien
duizend leden, tot ongeveer 70 000 was terug-
geloopen.
Als reden hiervan gaf ook hij aan, dat men
te weinig heeft gelet op het opgr->eiende ge-
slacht
Wil dus de katholieke organL-atie en met
name ook de organisatie van den L. T. B.
vooruitgaan, wil zij groeien en bloeien, dan
ia de eerste vereischte, dat zjj baar ▼olie
aandacht ga schenken aan de jeugd
ten platte lande. Deze eisch is ▼an
zoo geweldige importantie, dal wanneer de
L. T. B. in deze zjjn grooten plicht niet
hoogst ernstig zou nakomen en niet aan een
ieder, die daarvoor in aanmerking komt, zou
,FINANCIEELE RUBRIEK» 1 yeBperg van het daarna van Allerzie- i
KERKLEENINO- len. Van 57 uur biechtgelegenheid, 7 uur
FM R- K Par Kerfcfrestuur ïde Bouw- -
tommissie voor de oprichting van de
Parochie) van den H. WillebronFis te
Rotterdam, is oVe-p gaan tot de uitgifte
ran pene 5 pCt Obliftatie-leenjug1, groot
f 3081000—, in stukken van f lOOCL1—
f 500.- en f 100.—. e
Volgens beschMckingi van ZiD-H. Mgr.
A. I. Callier, Bisschop van Haarlem,
zal In het nieuwe westeliflce gedeelte
van Rotterdam de R. K. Parochie van
den H. Willebrordus worden gesticht,
waarvoor thans met djsi bouw van kerk
en pastorie is aangevanglem. De benoo-
digde terreinen zi|n aangekocht en het
heiwerk is reeds voltooid. Ter plaatse
worden tevens een bewaarschool pa
tronaat en groot woonhuis gjesticht
Voor de kosten van den eerstgenoem-
den bouw wordt een 5 pCt
leenmg. grooC f 300.000
rente is befaafb’aar in haff|aartuk^chie
coupons, welke op 1 Mei en 2 Novem
ber vervallen. De eerste coupon zal
loopen van 12 Nov. 1925 tot 1 Mei
1926 en bedraagt voor de obligaties van
f HOOG*—f 500 - en f 100.—. /esp.
f23.47, f 11.74 en f2,35. i
De aflossing geschiedt a pari door
middel van jaariijksdie uitiotingen.
De eerste uitloting gjeschiedt in de
maand October 1927; de uitgelote stuk
ken zijn steeds betaalbaar op den 2en
November d av.
De leening loopt ten laste van de
Bouwcommissie der 3t. Willebrondus-
Kerk, doch worden de hieruit voo.’tv loei
ende verplichtingen door het R. K Pa
rochiaal Kerkbestuur overgenomen, zoo-
dra dit is benoemd.
Bii deze leening wordt een trustee
aangewezen, i.c. de Maatsdiappii voor
Trust- en Administratiezaken te Am
sterdam. - i_t
Op de derde plaato einoema mag er nu
ook wel op gewezen worden, dat alles zich nu
toch weer heeft geredresseerd, de bond, de
standsorganieatie gaat rustig door zijn doel
na te streven, de instelling, die dan de mees
te ongelukken heeft veroorzaakt, de z g Cen
terbank (de Leidsche Bank) is weg. onze boe
renleenbanken zijn in hun positie zooveel
meer versterkt nu zjj aangesloten z(jn bjj het
machtige lichaam der Centrale te Eindhoven
en de instellingen, die er thans nog zijn de B.
T. O. en onze tegenwoordige Handelsraad
mogen met alle eere genoemd en kunnen on
zen boeren en tuinders met een gerust gewe
ten worden aanbevolen.
En toch--
Toch groeit en bloeit de organisatie niet,
omdat het wantrouwen bljjft en de geest van
(sit venia ▼erbo) kankeren en sputteren blijft
voortbestaan.
En die geest, die verderfelijke geest van
wantrouwen en ontevredenheid blijft voort
leven en. waait over ook op de jongeren.
En wanneer men derhalve wil opwerpen,
dat de ongelukken, die er voorgevallen zijn
den bloei der organisatie tegenhouien, dan
willen wij dat gedeeltelijk wel toegeven, maar
concludeeren dan toch weer en juist daarom
weer tot de Jeugdorganisatie en nog wel tot
intensiever jeugdorganisatie, wijl het zoo
hoog, hoog noodig is, dat tegenover het gif,
dat de jeugd thuis en langs den weg ten op
zichte van den L. T. B. in zich opneemt, een
tegengif worde gesteld.
Dat tegengif nu kan hen niet anders wor
den gegeven, dan dat zjj van meet af aan
worden opgevoed in de richting van hun toe
komstige standsorganisatie, te weten, dat hun
van den beginne af aan gezegd wordt, wat
hun organisatie is, wat het doel is en welke
de middelen zjjn om dat doel te bereiken.
Wij herhalen derhalve nogmaals, het is een
levenseisch voor den L. T. B. te werken aan
de jeugdvorming ten plattelande. En men
moge opwerpen, dat Patronaat en Jozelge-
zellen in deze reeds actief zjjn, dan zjjn wjj
zoo vrjj daar tegenover te stellen, dat deze
instellingen wel zeer mooi werk leveren voor
de jeugd in het algemeen, maar dat aan een
speciaal gedeelte dier jeugd n.L de platte
landsjeugd niet gegeven wordt datgene, wat
zij zoo broodnoodig heeft met betrekking tot
haar toekomstig li dzjjn van een standsorga-
nisat.ie. Wil men dat bereiken, dan zullen
andere wegen moeten bewandeld en zal de
L. T. B. zelf actief moeten optreden waar
mede hij niets bijzonders vraagt, daar toch
een ieder zal moeten toegeven, dat de or
ganisatie van de jeugd be
hoort tot de organisatie van
'haar stand.
De organisatie der boeren- en tuinders-
jeugd behoort dus tot de organisatie van den
boeren- en tuindersstand.
Deze jeugd-organisatie moet een deel uit
maken der boeren- en tuindersorganisatie.
Want wat.wjj reeds eerder schreven, herhalen
wjj:
de boerenjeugd van vandaag zjjn de
boeren van morgen, wij moeten deel uit
maken van de standsorganisatie waartoe
zij behooren, zij moeten die organisatie
kennen, zij moeten er in opgroe»en, want
zjj moeten er later den steun, misschien
de leiders van worden.
Daarom fuist moet ulles vermeden worden
wat de jeugd ten plattelande sou kunnen
vervreemden van de standsorganisatie waar
toe s^ eenmaal moeten behooren en alles
moet te het werk gesteld om ook die jeugd
reeds too vroeg mogelijk met den geest der
organisatie te doordringen.
Wat wjj dan willen?
Jeugdorganisatie ten plattelande.
Wil. dat zeggen, dat de L. T. B. zou voor
staan afzonderlijke organisatie van de jeug
dige boeren en tuinders?
In zekeren zin: ja.
Want in zulk een organisatie zouden de
beste leden gevormd worden voor de toe
komst van den L. T. B.
In een dergeljjke organisatie zou hen kun
nen worden bijgebracht:
a. meer ontwikkeling.
Wjj bedoelen hier vooral de verstandelij
ke ontwikkeling waardoor zjj een beter oor
deel kunnen vormen, een scherper inzicht in
zaken krijgen. Voorts de ontwikkeling van
het gemoed om meer warmte te brengen in
onze menschen tot verwezenlijking van een
ideaal; de ontwikkeling ook van den wil om
mannen te maken van karakter, die weten
wat zjj willen en willen wat zjj weten.
b. ontwikkeling op het gebied
van het sociale leven.
Hoeveel verkeerde ideeën heerschen er niet
over het wezen der maatschappij? Boe weinig
kent men de rechten en plichten, die iedere
mensch, iedere stand in de maatschappij
vervullen heeft? En juist uit de toepassing
dier verkeerde begrippen ontstaan wantoe
standen, misnoegdheid en verbittering.
Onze boeren en tuinders moeten er gezonde
begrippen op na houden, zjj moeten meehel
pen om die gezonde begrippen in toepassing
te brengen en op die wjjze iets bjj te dragen
tot de oplossing van het maatschappelijk
vraagstuk.
Het moet niet meer voorkomen, dat er ge
ageerd wordt tegen of met minachting ge
sproken wordt over iets nieuws alleen om
dat het nieuw is en men de goede en nuttige
zjjde er absoluut niet van begrjjpt
Laten wjj ons in deze eens tot een paar
▼oorbeelden bepalen.
Hoe velen hebben zich veizoend met het z.g.
„zegeltjes plakken”, hoe v.'.’en weten wat dat
eigenlijk is?
Hoe velen of beter gezegd hoe weinigen
toonen de waarde te kannen der ColL Ar
beidscontracten? Wat daarmede wordt be
leefd toont reeds overduidelijk aan, dat so
ciale ontwikkeling broodnoodig is.
Dan moeat ’t toch niet voorkomen, dat
onmiddelljjk nadat er kennis wordt genomen
▼an een „melkbeslult” er reeds wordt gespro
ken van actie tegen zoo n besluit, alleen al
weer omdat men niet bagrjjpt wat met dat
besluit bedoeld wordt.
Het moet evenmin voorkomen, dat wanneer
op een dorp een moederewrsus wordt geor
ganiseerd, daartegen worat geageerd en de
man zjjn ▼rouw of doeneer van zoo’n cur
sus weghoudt, omdat hjj bet nut er niet van
inziet en de man daardoor reeds bljjk geeft
L -
giene. Op de groote waarde van ons land-
bouwcrediet moet ook da jeugd veel meer
;e propagandisten. Propagandis-
Ir het aanwerven van lezers op
K. Boerenstand, voor het aan den
j--irvermagen, die nog veel
te weinig gelezen worden. Zq konden convo
caties rondbrengen voor de vergaderingen
der plaatse ijjke afdeeling m van den L. T. B.
welke vergaderingen z.jj geregeld zouden
moeten bjjwonen en als de plaatseljjke afdee
ling haar Patroonsfeest viert, dan waren zjf
de aangewezenen om op zoo’n avond te zor.
gen voor tooneel en zang en lied.
Op die wjjze moeten ie jongeren er va»
jongs af aan „in” komen, ttrwjjl wjj dan or
ganisatie-mensehen zouden krjjgeu met een
breeden kijk op de dingen. Menschen, dis we
ten dat hun plaats is in dc eigen Katholieke
organisatie, waarin zjj gaarne komen omdat
zjj er-van overtuigd zjjn, dat hun stoffelijke
en geestelijke belangen daar behartigd wor
den. Menschen, die het nieuwe niet afkammen
en afkeuren alleen omdat het nieuw ia en dis
wettelijke en ambteljjke besluiten niet tegen
werken omdat zjj zich moei'jjk van vroeger*
toestanden kunnen losmaken.
Zal dit alles na bereikt woi
den?
m.a.w. zullen wij in oni Bisdom ook krjj
gen die organisatie vaa jonge boeren en
tuinders, zooals wjj die reeds kennen in an
de re Bisdommen?
Wjj zjjn zoo vrjj dat te Lt twijfelen.
En wjj betwijfelen dat daarom vooral whl:
le. in ons Bisdom de Patronaten en Ge
zellen-vereenigingen reeus overal op do dor
pen zijn opgericht.
2e. wijl het aandringen op een afzond»
lijke organisatie van onze jonge boeren e.
tuinders weet nieuwen arbeid op de schou
ders ’ou leggen van onz< toch rjeds me’
zovvetl arbeid belaste paiochie geestelijk
beid.
3e. wijl bljjkt uit de rejos ingeko ne>»
*voord»n van Geestelijken en leekca, w- in-
antwoorden binnenkwamen op onze vraag
hoe men dacht over jeugdorganisatie. t">.
plattelande, dat de tijden nog niet rjjp zijn
voor de organisatie ondw boeren- ei. tuiu-
dersjeugd op een wijze zooals wjj die zoo
gaarne wenschen.
Moet de L.T. B. dan maar van
Jeugcorganisatie afzien?
Absoluut niet.
Men vergete niet, dat wat wjj hierboven
schreven een onomstootbare waarheid blijft,
de organisatie n.1. van onze jonge boeren en
tuinders is voor den L. T B. een levens
eisch.
Derhalve kan. neen moet de L. T. B.
eischen, dat op de dorp» de patronaten en
gezellenvereenigingen meer nog dan tot he
den de voorbereiding?.worden voor de
standsorganisatie en voorts dat er tusscheu
deze instellingen veel meer samenwerking
kome.
Om ons dan tot een minimum-eisch in deze
te bepalen zouden wjj willen, dat op onze
dorpen:
le. de jonge boeren en tuinders georgani
seerd in patronaten en gezellen vereenigin
gen van tjjd tot tjjd eens zouden worden
aangeroepen om ook eens te booren spreken
over hun toekomstig? standsorganisatie
(voor zoo’n avond zou kunnen worden uit-
genoodigd een lid van het Hoof dbestuur of
de propagandist der organisatie.)
2e. dat voor de sub I genoemde boeren
en tuinders worden gegeven een land- of
tuinbouwcursus en (of) een sociale cursus.
3e. dat op de vergaderingen der plaatselij
ke afdeelingen van den L. T. B. de jonge
boeren en tuinders steeds worden uitgenoo-
digd.
Deze drie noemden wjj een minimum-eisch
waarbjj wjj vooral den nadruk zouden willen
leggen op het laatste woord.
Want inderdaad het is een eisch.
Een eisch dien wjj boven reeds noemden
een eisch van zoo geweldige importantie, om
dat het voor den L. T. B. een levens eisch is.
En de L. T. B. zal aan dien eisch dan ook
vasthouden met al zjjn kracht, toodal, mocht
Jkoan dien eisch niet warden voldaan, hf niet
r hu jset hoogste Kerkdijke Oe-
sijn rechten te deee too
3e Lijst onder bescherminpr van den H.
losenii
Vorig: bedragi f2933 26
N. N. te Alkmaar tot mijn
intentie
Comité van Actie
N. N. voor het nieuwe altaar
N. N tot lafenis der g^loovigje
zielen
N. N. voor de schulddelging! <-
,der kerk
Comité van Actie
N. N. ter eere van den H. An
ton ius voor de arme kerk
van den Hoet
N. N. Jaarlijksche bijdrage
--
Van een onbekende: voor
het vaandel v. h. H. .Haft
Zielenlof met preek enjied 88. Eerste Zondag
der maand. Collecte voor de kerk.
Ma. Allerzielendag, drie H.H. Missen te 7
uur tot intentie van Z. H. den Paus, 8 uur
▼oor de overl. weldoeners onzer kerk, 9 uur
gez. H. Mis voor alle overl. geloovigen.
Na de tweede H. Mis Rozenh. voor gel.
zielen. Na de H. Mis van 9 uur gelegenheid
tot bezoek aan het kerkhof.
Di. 8 uur uitreiking van de H. Communie,
9 uur gez. Jaargetijde voor Jacobus Kap-
tcin.
Wo. 8 uur voor overl. fam. Kaptein-Admi-
raal.
Voortaan de dagel. H. Mis te 8 uur, uitrei
king van ‘de H. Communie voor en onder de
IL Mis.
Do. voor Paulus Schoon en Clasina Zui-
dervaart. Van 57 uur gelegenheid om te
biechten.
Vr. 1ste Vrjjdag der maand, 8 uur uitrei
king van de H. Communie, 9 uur gez. H. Mis
voor de leden van het Genootschap met Li
tanie en acte van toewijding.
Za. voor Nic. Velzeboer en Maria Corne-
»isse. Feestdag van den H. Willibrordus.
Zo. half acht voor de parochie, 10 uur
voor Antje Groen, hsvr. van Jac. van Dam.
DE WEERE (ABBEKERK).
Zo. Heden feestdag van Allerheiligen en
tevens le dag der maand November, bijzon
der toegewijd aan de geloovige Zielen. Heden
de HoogmD het gebed ter eere van den H.
Franciscus Xaverius voor de bekeering der
heidenen; vanaf 12—5 uur gelegenheid om
de aflaat te verdienen van Allerzielen; geen
Cat.; ’s middags biechthooren van 1—5 uur;
2 uur Vespers met de oefening van de Octo
bermaand, waarna lied 108.
Ma. ’s morgens biechtooren vanaf 6—9
'uur; vanaf half 79 uur ieder half uur een
stille H. Mis: onder elke H. Mis en ook nog
Vóór de gezongen Requiemmfaj van 9 uur
wordt steeds de H. Communie uitgereikt. He
den den geheelen dag is de kerk open tot en
met de Zielevespers, die zijn om 7 uur des
avuiius, waa
vige Zielen.
Do. ’s mid
Vr. le Vrjjdag Communie-uitreiking
half 7, half 8 en half 9, daarna de gez. H.
verdere gebeden tot lafenis der geloovige