Tweede Blad
l
HELDER.
PUkMERENO
A
BRIEVEN UIT BRAZIL'S.
EEN DOELMATIG RECLAMEART1KEL.
VRIJDAG 20 NOVEMBER 1925.
str<
(Uit „St. Bgvo”)
er niet door!”
dine gemaakt van het houden eener tombola
’5?*»
ten behoeve van man-
li brengen; het is zjjn
nen om
PÜ.
KATHOLIEKE ACTIE
De droeve val van twee door Kaholie-
ke deputée voorgestelde wijzigingen in de
Braziliaanschc grondwet, welke zooals de
mblik een berzie-
Katbolieke gods
dienst erkend zou worden als zijnde die van
bet meerendcel der Braziliaanse he natie
en het godsdienstonderwijs f
•teld op de openbare scholen, heeft weer eeni
vrouw verwonderde zich; voorheen bracht
Anneiies altoos haar bet afval; en nu d«-ed
de knappe vrouw van den schout plotseling
met haar, alsof ze baar geljjke was. Had je
ooit! Ze moest heden in een bijzonder goede
luim verkeeren.
De „knappe vrouw Droste" klom naar de
rookkamer. Wederom spookte het zoo vreemd
door haar jeugdig hoofdje. Indien bet waar
was, wat pastoor gepreekt had, dan is het
Onze Lieve Heer zelf, Die beneden in ^e
keuken zit, zooals Hij aan den welput van
Jacob by de Samaritaansche vrouw zat, als
ware Hij hongerig en dorstig en ook tot haar
zeide: „Geef My te drinken!" of „Geef Mjj
te eten!” Zou zij dan niet het beste voor Hem
naar beneden halén? Nu had zij weer veel
goed te maken. De mooie metworsten en
andere lekkernijen waren baar toch egenljjk
altoos te goed geweest voor zulk Oazen-Lie-
ven-Heers-bezoek.
De schout kende zijn Regina. Zy dvot
gaarne ’n beetje deftiger dan andere ooerin-
nen. Dat zy dolgraag bezoek ontvangt en
gasten uitnoodigt is nu eenmaal hare zwakke
zjjde. Vooral met de Munsterschen had zy we!
op. Zy wil trouwens, wat zy op ’t pensionaat
Om aan men' ondragsH^en toeszaaa een
einde te maken, wae het volgens de mea
ning van Don Sebastias Letne beslist noo
dig „dat de BraziHaansche Katholieken zich
in slagorde stellen als een vreedzaam leger
van Katholieke Actie, om eensgezind en sa
menhangend, met uitsluiting van alle partij
dige en daarom verdeclende en afscheidende
mededinging en voorkeur, de rechten en
geestelijke belangen van het BraziHaansche
volk te doen gelden.
Maar r- zoo zouden wij er willen bijvoe
gen waar de Priesters te vinden, om deze
.Katholieke actie iu goede banen te leiden
en haren uitslag te verzekeren? Met de heele
in- en buitenlandsche clerus kan de Brazi-
liaansche Kerk slechts over zegge één
priester beschikken voor iedere vijftien
duizend zielen, en dat by de ontzettende uit
gestrektheid der parochies, waarvan er vele
in het Binnenland grooter zyn dan een Hot-
landsch Bisdom, én er geen land ter wereld
is, waar bet geboortecijfer hooger is dan in
Brazilië!- Heild <|e nationale priosterkweek
nu maat ^elyken tred met deze geestelijke
bhoeften, binnen afzienbaren tyd zouden er
priesters genoeg zyn, om als mentors de Ka
tholieke en sociale actie te kunnen begelei
den, doch helaas, dient goeegd. dat de roe
pingen voor het priesterschap hier door ver
schillende Oorzaken zeer schaarkch zyn. Vol
gens de laatste statistieken bedoegen de jaar-
lykscho priesterwijdingen ongeveer een der-
i tigtal, terwijl de dood ieder jaar zoowat 'n
vjjftig Braziliaanschc priesters uit Heeren
Wijngaard wegrukt! Treurig, niet waar?
Aangezien er nu geene vruchtbare Katholie
ke actie mogelijk is zonder priester, doe ik
nogmaals een beroep op het zoo roepingrijke
Holland, mij voornamelijk richtend tot de
frisch-blozende Alkmaarsche jongens, die ik
het volgend jaar, als ’t God belieft dagelijks
in grooten getale hoopt te zien naderen tot
den Goddelijke Eucharistische Vuurhaard,
welke Goddelijke Liefdevlammen hun jeugdig
hart mogen doen gloeien van Apostolischen
zielenijver, om eenmaal als Priester-Minder-
broeder-Missionaris te komen arbeiden aan de
redding van een der meest beminnelijke vol
keren ter wereld, te weten van de chamian-
te Brazilianen.
Twee „Alkmaarsche jongens” zijn hier
reed» werkzaam, n.l.: Pater Daotantius Vas-
ke en mjjn persoontje. Moge do Victoriestad
binnen enkele jaren dit klein getal vertien
voudigd zien, om ook Brazilië naar de over
winning te voeren door de Katholieke actie!
Beste Alkmaarsche en Noord-Hollandscho
jongens, vraagt een» aan Uwe Ouders, of zij
inlichtingen willen verzoeken by Pater Clo-
tuens van den Berg 0. F. M., Directeur van
het Missiehuis „Sint Franciscus Solanus” te
Sittard (Limburg)!
Spijt zult ge er niet van hebben.
f-ei Con«t*cio’ van Eijck, O. F. M.
Stft
zwakheid der oi
woorden van (H
der mynen gedatSf1 heeft, dat heeft ge mij
gedaan, en deze
in ons vermogen ia.
---r-
LUKAS, XIV* hoofdstuk
door
A. KAYSER,
Vertaling van J. J. G Wahlen.
Peinzend en een weinig ontstemd kwam
juffrouw Regina Droste uit de hoogmis thuis.
,.’t Is toch een zonderling heerschap, onze
nieuwe pastoor", zei ze na bet middagmaal
tot haren man. „Hij preekt over wonderlijke
dingen, waarvan men voorheen niets hoor
de.”
„Wel, wat beeft hy dan nu weer verkeerd
gedaan? Onze Lieve Heer heeft een leelijken
flater begaan, door het vrouwelyke geslacht
van het priesterschap uit te sluiten. Het is
onbegrijpelijk, hoor!”
„Laat het spotten en neem liever het Nieu
we Testament, om na te zien, of hetgeen de
I pastoor gezegd heeft, werkelijk daarin staat.
I Hy had het tot tekst: ik heb het goed onthou-
1 den: Lukas, veertiende hoofdstuk, bet vers
ben ik vergeten”.
Gehoorzaam~nem de schout den bybel en;
„Ja. ja. hier staat het!” riep Regina, die
hem over den schouder keek.
„Wanneer ge een middag- of avondmaal
aanricht, roep dan niet uwe vrienden, of uwe
broeders of uwe bloedverwanten, of ryke
buren, opdat niet ook zij u terngnoodigen
en u vergelding geschiede. Maar als ge een
gastmaal aanricht, noodig dan armen, kreu
pelen, blinden. En zalig zult ge zjjn, omdat
ze niet in staat zyn u te vergelden: want u
zal vergolden worden in de opstanding der
rechtvaardigen."
„Heer in den hoogen hemel, dat is dan
toch....».! En daarmee lerunt pastoor juist
vandaag, nu Welters en MUllhofer en die uit
Munster komen, ’k Heb de geheele week my
uitgesloofd met bakken en braden en t huis'
schoon te maken van onder tot boven. Ik
dacht al, dat de oude professorsvrouw uit
Munster met hare trotsche Stella groen zou
den worden van njjd, als zij myne taarten en
't fijne roomgebak zien. Nu heeft de pastoor
al het genoegen voor tnij vergald. Tc Heb zóó
gedacht: misschien heeft hij de lucht van dat
bezoek gekregen en wilde hy my een veeg
geven. Nu, die Lukas is me ook een mooie!”
Droste liet met toegevend beleid de woor
denvloed over zich heengaan.
„Je kunt over alle professortjes en doctor-
tjes in Munster uitvaren, zooveel je wilt, maar
van Lukas blyf je af. Die heeft een borg,
mot wi>n niet valt te spotten!”
„En dit is?”
„Onze Zaligmaker zelf.”
„Zoo, dan moet ik zeker het heele gezel
schap afbestellen en in plaats daarvan den
krommen Hendrik, Lise met hare krukken,
Willem, die met bezems vent en zijne tien
vagebondachtige trawanten en misschien heel
het armenhuis-volkje mét pak en zak uitnoo-
digen. Dan behoef ik waarlijk niet bang te
zyn voor een tegenbezoek. Wat zeg jij ir
van?”
„Nu drjjf jjj er den spot mee. Doch zoo
Reeds hebben we met enkele regelen mei- kwaad zou bet niet zyn. Armer werden wy
ROME KRIJGT TOCH GELIJK.
De Katholieke-Kerk heeft altijd geleerd,
dat het lezen van deu bybel niet noodzake-
lijk was. Voor degenen, die het noodigc oor
deel des onderscheid» bezitten is de lezing
van een Kerkelijk goedgekeurde uitgave
nuttig.
Wat zy dus altyd leerde, beginnen de pro
testanten nu ook te waardeeren.
Zoo’ lezen we van protestantsche tijde In
de ,.N. Rott. Crt.”:
Toch zijn er tegen bet lezen van den
Bjjbel in zyn geheel als huMbóek ook an
dere bezwaren in te brengen dan lou:er de
eexueele. Moeilijk kunnen wy on» bjjv. Je
stichtelijke werking voorstellen, lie er van
het voorlezen van een geslachtsregister uit
gaat en wij achten dien eenvoudige» boe
renhuisvader een groot paèdagoog, toen hy
had voorgelezen, dat Arpachsad Selah „ge
won” en Selah Heber, dit stuk lectuur oe-
kortte, door do samenvatting, ,en zij ge
wonnen elkaar tot de zooveelste bladzij
Maar zelfs afgezien van geslachtsregis
ters en realistische mededeelingen omtrent
het soxueele leven dunkt ons de Bybel als
huisboek ongeschikt. De Bijbel is niet oor
kinderen geschreven en het lijkt profanatie,
de geweldige gemoedsbezwaren van een
Job of een Jeremia voor te lezen aan een
gidioor. welks lectuur overigen» bestaat uit
,-A is een aapje" of Dick Trom’» avonturen.
Stellig is het gelijk derhalve aan uea
kant va t mevrouw Ha velaar en haar mede
stander», die den Bijbel door een bloemle
zing tot huisboek geschikt willen maken.
Maar dat er bjj ultra-orthodoxen ais de Ge
reformeerden stemmen opgaan, om tot een
dergelyke besnoeitng te komen, bewyst, hot
zelfs daar de waardeering van deze klas
sieke literatuur zich wjjzigt.
Dus de noodzakelijkheid om den gcheeteii
t-ybei te lezen, een princiep der protemanten,
geraakt op den achtergrond; het wordt niet
nuttig geoordeeld voor sommige categorieën
van personen.
Men nadert hier het Katholieke standpunt.
Rome krijgt weer gelyk!
tsa Oste van de missie ia Noorwegen, welke
zal worden gebonden door de Eerw. Zusters
van 0. L. Vrouw aan de Wheere.
Wy vernemen, dat de voorbereiding daar
toe al aardig begint te vorderen. De Eerw.
Zusters werken er y vorig aan de zaak te doen
slagen.
De tombola zal heel voel interessants ver
rassingen bevatten, door de vele schenkin
gen daartoe in staat gesteld. Er komt o.a.
ook een buitengewone vermakelijkheid. Kort
om op de tentoonstelling en tombola voor de
Noorsche Missiën zal veel te genieten vallen.
HINDERWET.
Burgemeester en Wethouders van Hel
der maken bekend, dat door hen aan A.
Govera, en zijne rechtverkrijgenden ver
gunning is verleend tot het uitbreiden
van de rookerij en slachterij aan de
Spoorstraat no. 75 en 2e Vroonstraat
no. 3., kadastraal bekend in sectie E no's
219S cu 2195 onder verschillende voor-
Waaruen.
'ST. N1COLAASFEEST.
Voor de kinderen der leden van den R. K.
Volksbond zal op Vrijdag 4 December as.
St. Nicolaasfeest worden gevierd in bet Ge
bouw van den R. K. Volksbond.
BURG. STAND.
Ondertrouwd: J. B. Nuyten en J. Sc'uool-
derman. D. 'Zandwijk en M. C. de Boer.
Getrouwd: H. Wassenburg en G. Zaarnoer-
djjk. C. Bras en W. Griek. J. Riemers en K.
de Boer.
BEZOEK AAN Mr. Ma SUMATRA.
Vice-adiniraal Zeeman, chef van de afdee-
lin mgateriaal van het Dep. van Marine en
Schout bij nacht Slu(j», chef van dy marine
staf hebben Woensdag een bezoek aan Hel
der gebracht in verband met de proeftochten
welke de nieuwe kruiser Sumatra zal maken.
COLLECTE.
Met toestemming van den Burgemeester zal
binnen eenige dagen e enopenbare collecte
worden gehouden ten behoeve van Let R. K.
Nationaal tehuis „Luetor et Emergo" te Nij
megen.
Dit tehuis werd gesticht wor het opnemen
van ontslagen gevangenen van elke gezindte
en bevat werkplaatsen voor verschillende
ambachten, met het doel om ontslagen ge
vangenen aaiTregelmatigen arbeid te gewen
nen en daardoor opneming in de maatschap
pij te vergemakkelijken.
Uit een en ander blykt dus dat heUeteuneu
dezer instelling beteekent kracht geven aan
het groote charitatieve werk om hen die
eens gevallen zijn in hun zwakheden zoo te
steunen, dat zy de kracht zullen terug whi
te worden menschen ter Maatschap-
1NCONSEQUENTIE VAN HET ANTI
PAPISME.
Vele andersdenkenden zjjn altyd inconw
quent als het gaat tegen de Katholieke Kork
en hare gebruiken, zooals weer blykt uit on
derstaand bericht uit bet „HId”.
Als vrijmetselaars, atheisten of andenuien-
kenden in het algemeen iets doen, dan kan
bet er mee door
Maar als de Katholieke Kerk met meer
recht, met dieperen zin eh hoogcre schoonheid
hetzelfde doet, dan noemt men dit magie,
bijgeloof, afgoderij, etc.
Dr Barnes, de bl-schop van Birmmgnam,
De kleine, onder hartzeer gebukt gaande I benoemd onder Ramsay Macdonald en bekend
door zyn vrijzinnige houding in velerlei zoo
wel als door zyn feilen strijd tegen de Anglo-
Katholieke richting, schynt, hoewel ajj 't „by-
geloovig” en „niet-Christelyk”«karakter der
romaniseerende liturgie fel aantast, nie:temin
zelf van liturgie toch niet afkeertg te zy;«.
De Engelsche bladen berichten, dat hy dezer
dagen zyn toestemming gaf tot de eerste-
steen legging van de St. Agnes Church Hall,
Mosely, „met de volledige vryuietablaars-co-
remoniön”. Koren werd gestrooid en vjjn en
olie werden op den steen uitgestort. De broe
ders der vrymetselaars-brde waren in voiUu
orde-tooi, aanwezig geleid door twee our-
gangers (tylers) met getrokken zwaarden.
Geen wonder, dat de Anglo-Katholieke ners
vraagt, waarom dr. Barnes als bisschep der
Engelsche Staatskerk de ceremonie 7an een
vryineteelaars-leiJer met getrokken waard
goedkeurt, en terzelfder tyd da ceremonie
van een priester met een wierookvat afkeurt.
geleerd beeft, ook eens praktisch aan den
man brengen en van tyd tot tyd zich tot een
tegenbezoek aan Munster laten uitnoodigen.
Wie kan haar zulks kwalijk nemen? Ze is
overigens in alle opzichten een juweel v«n
eene vrouw.
Juffrouw Regina zegt niets meer en gaat
de lange uittrektafel dekken. Zij is ietwat
verstrooid. Mynheer pastoor zal nog ie hee-
Jt^wereldorde onderst-boven werpen, als hy
zoöltvoortgaat. En het ongehoorde: Men moet
den armen van het beste geven, als of men
het gave aan Onzen Lieven Heer zelf. Moet
ze wellicht Griet, de krielevrouw, die nu en
dan het spekzwoord komt halen, trakteeren
op ham en cervelaatworst en bloedworst en
zwoord zelve eten? Maar het pond boter,
dat zy van elk versch-melken (na 't kalven)
ontvangen moet, wil juffrouw Droste m bet
vervolg tiaar toch meer regelmatig doen ge
worden. 't Is nu ai zes weken geleden, dat
Je roodbonte het prachtige kalf bracht Moe
der heeft ’t altyd zoo gedaan en dat oud
gebruik by ’t afscheid van deze wereld haar
aaubevolen. Ach, die pastoor kan iemand
„femelig” (scrupuleus d.i. angstvallig) ma
ken!
,„A.!s het nu maar eens ophield met hevig
waaien! Het stormt, alsof het einde der we
reld naby is”. Maar het hield niet op. En de
amandeltaart, het roomgebak, de kalfsborst
eu haringsalade stonden 'e avonds nog def
tig onaangeroerd in ’t pronkvertrek.
Den volgenden dag kwamen de veront
schuldigingen van de Welters en de MüU-
hofers eu een rooskleurig kaartje uit Mun
ster. „Het was onmogeljjk by zulk een
orkaan,Wy bevelen ons vriéndelijk
aan voor een volgende gelegenheid
„Volgende gelegenheid”! pruilde juffrouw
Regina. „Dau kunuen zy lang wachten Kon
den zy dan niet vandaag komen. Dau wil
ik to:h liever...."
Zij dacht aan Lukas, veertiende hoofd
stuk.
Zy liet hare oogeu gaan over de keurig
gedekte tafel met het blinkende kristal en
de zilveren lepels en vorken. Er ging een
schalkscii lachje over haar gelaat en ver
fraaide dit buitengewoon. Zy 8acht er juist
aan, hoe de „ehte der gebrekkigen”. krom
me Hendrik, lamme Els, Lisc met hare kruk
ken en heel het armelui-zuodje aan deze ta.ol
zich zeu gedragen. Willem, de ventei met
bezems, voorzien van een servet en zilve
ren vork of lepel handteerendl Zy moest luid
keels lachen. Dat trok haar man naar bin
nen.
„Maak je hier pret met je zelf?” vroeg hy.
Regina kreeg een kleur, pakte haren echt
genoot om den hals en begon druk te fluis?
teren. De schout meesmuilde. Er sloeg een
gelukkige trotschhcid in hem op. Zoo’n weer,
lichtsch vrouwmensch, die Regina! Ais dat
I pastoor wist, dan zette hy wis onder Let
1 veertiende hoofdstuk van ’t Sint Lukas-evan-
1 gelie een dikke streep.
Hy streelde hare heete wangen. „Je bent
toch 'n schat van 'n wyf! Vandaag eerst kom
ik er eens goed achter. Maar een flinke por
tie haringsla mag je vóór de chriselyk-ka-
tholieke «ocialiaceriag
lief wel in veilighedi
lievelingsgerecht. Limine ËIs houdt meer
van slagroom.
„Je zult verzadigd worden, Karei: ik ben
bet reeds van louter geluk! Zóó heb ik in lan
gen tyd niet genoteu. Pastoor schynt toch
I geen ongelyk te hebben. Eu ook hij heeft het
geweten, die in de vespcpsalmen schreef:
„Weldoen is hem een zielsgenot!”
De „kinderen van Onzen Lieven Heer” in
’t armenhuis waren niet weinig verwonderd,
toen er deu volgenden dag een waar kermis-
maal werd opgedischt: taart, slagroom, rozy-
nenbroodjes.en 's avonds gevulde kalfs
borst en gesneden ham.
Niemand hunner begreep de reden van die
trakatie, uitgezonderd de oude Jurrie, het
factotum der Drostenhoeve, en Anneleis, de
eerste meid aldaar, die ’s avonds te voren
naar ’t armenhuis gezonden waren wegens
een „vertrouwelyke” boodschap. Maar de
pastoor was het langs omwegen ook ter oore
gekomen. Toen hy weder eens een bezoek
bracht aan de Drosenhoeve, keek hij de
vrouw des huizes, die eeq kleur kreeg, vcel-
beteekenend aan en klopte den schout min
zaam op den schouder.
„Lukas was er echter onschuldig aan. ge
liefden in den Heer! Hy wat- miners slechts
de secretaris en moest senrijven, hetgeen
zijn verheven Meester hem m Je pen gaf”
„Maar Zuster Overste van 't armenhuis is er
niet onschuldig aan. Ik zal haar met Kerstmi»
een mooi slotje schenken voor haren eer
waarden mond gaf juffrouw Regina verle
gen lachend ten anwoord en verliet de ka
mer. Er wa$ aan de voordeur gekklopt.
Buiten stond de vrouw van den gemeen-
tediender, wier man al ruim een jaar tering
achtig in ’t ziekenhuis lag. Telkens als er
op de Dorstenhoeve geslacht werd, haalde zij
’t afval, vleeschnat, kanen en dergelyken.
„Ga zitten, vrouw Michels, terwjjl ik naar
de rookkamer g i, om je portie te halen”,
sprak juffrouw R gina vriendelyk, zooals zy
anders slechts sprak tot deftige bezoeker».
Een voornaam ing by het geven van ca-
deaux by het doen van itikoopen is dat, dat
gene wat men aan zyn clientele geeft, iets
nuttigs en doelmatigs is.
Met het geven van een nuttig cadeau zal
men zijn klanten altyd dankbaar stemmen.
Wy vinden'het van den heer de Haas, rna-
nufacturenmagazijn Hoogstraat, dan ook een
gelukkig idee, dat hy als St. Nicoiaas-cadeau
voor zyn cliënteie een party Chi’ieesche kop
en schotels heeft aangeschaft die hij gratis
zal uitrëiken op voerwaarden in de adver
tentie in dit nummer omschreven.
AGENDA VERKOOP1NGEN.
In de week van 21 tot 28 November zul
len de navolgende .verkoopingen plaat» heb
ben:
Woensdag 25 November, namiddags 1
uur, Notaris Verhoeff in het café Lakeman
te Oudendijk: Eeu goed onderhouden Huis-
manswoning, schuur, erf enz. en drie percee-
len wfiland gelegen in den Beetskoog ca
Oudendijk eigendom van de familie K. Zeyle-
maker.
Benevens het goed onderhouden koffiehuis
„De Vriendschap” met erf en schuur even
eens te Oudendyk eigendom van den heer P.
Lakentan.
Vrijdag 27 November: ’s morgen» 10 uur,
Notaris ter Horst in het café „De bonte Os”
te Jisp: Een Hofstede bestaande uit Hu;s,
stalling hooiberging schuur enz. aan de
Dorpsweg aldaar met diverse perceelen wei
en rietland, bewoond door denbeer R. Fon-
tijn.
Donderdag 26 Novemlier, ’s namiddags 7
uur, Notaris tef Horst in het Hcerenloge-
ment te Purmerend voor de erven Schrieken
van Vtture: Drie Huizen elk bestaande 2 wo
ningen aan den Kanaaldijk aldaar.
Zaterdag 28 November, namiddag» 4 uur
Notaris P. de GrientDrcux in het St. Jo-
zefgebouw te Volendam: Een woon- en win
kelhuis aan het Doolhof aldaar. Benevens een
woonhuis en twee perceeltjes erfpachtgrond,
een en ander in eigen dom van den heer S.
Klyn. alsook een’ nieuw gebouwd woonhuis
met grooten tuin aldaar eigendom van den
heer W. Kohlsaat.
NOTARIAAT.
Benoemd tot notaris te ’s-Gravenzonde P.
W. de Kan, candidaat-notaris alhier.
GEMODERNISEERDE ZAAK.
Tot een onzer gemoderniseerde zaken be
hoort thans de van ouds bekende slagrij van
de Fa. Mul aan de Gouw alhier.
De heer Mul heeft zijn zaak geheel laten
restaureeren. Hy heeft daarbjj kosten nog
moeite gespaard om zyn slagerij zoo hy
giënisch, doelmatig en modern mogelyk te
doen inrichten. De wanden zyn geheel mat
mooie gladde tegels bekleed, toonbank en
étalage van het mooiste marmer en afgezot
met geslepen glazen wanden.
Men herkent er de oude slagerij niet meer.
Waar de heer Mul er voor bekend staat
prima kwaliteit Vleesch te leveren, daar kun
nen wy een bezoek aan do gerestaurerde
zaak zeer zeker aanbevelen.
VOOR DE NOORSCHE MISSMN.
De vrouw van den sehout bad neyj dezer
dagen gezegd: „Dat volk reeds blyde ale
het maar ’n stuk bloedworst op de tafel heeft.
Zij zyn niets goeds gewoon Zoo had zy
tot nu toe gehandeld. Maar „Wat gy den
geringsten Myner broederen gedaan hebt, dat
hebt ge Mij gedaan”. Zóó luidt het woord
Gods. Wat moet Ouze Lieve Heer menigmaal
van haar gedacht hebben? Hem had zy
vaak met een knorrig gezicht het minder
waardige gegeven, het goede daarentegen
zelfzuchtig voor zich behouden! Indien Hy na
eens met gelyke munt zou terugbetalen!
Verdiend had zy het zeker.
Zy wil voortaan een tegenovergestelde
handelwijze volgen. Wat maakt het uit. al*
er ’n paar metworsten of ‘n stuk ham meer
of minder op hare tafel komen. Niemand zal
er gebrek, om lijden. En eigenlijk begint de
liefde tot den naaste immers eerst daar waar
het eigen vleesch iets bespeurt van ontbee-
ring en versterving, beeft do pastoor gezegd,
zoo. als by het penningske der weduwe. Ove
rigens is het, op de keper beschouwd, toch
niet weggegeven, aangezien het tienvoudig
weer binnenkomt, op de eene of andere wijze.
Want Onze Lieve Heer blijft niemand iets
schuldig. Dat had zy van nuis uit geweten,
waar alles, wat de moeder wegschonk aan de
armen, van alle kantee weer inkwam Dat
dotr de zegen des Heeren
,,’t Is toch goed, Jat wij zulk een flinken
nieuwen pastoor hebben gekregen, die vrij
eu vrank het den menschen zegt!" denkt de
jonge vrouw en haalt vastberaden ’n paar
der mooiste worsten naar beneden. Heur hart
klopt blijde, daar zy denkt, hoe den armen
wormpjes, den kinderen Michels, die „niets
goeds gewoon zyn”, morgen de worsten zut.en
smaken. Hoe kon zij tot nu toe zoo gedach
teloos zyn?
„Laat het jelui maar gQed smaken, vrouw
Michels, en kom gauw weer terug”, sprak zy
harteJyk tot de verbaasde vrouw. „Dau ver
tel je my een en ander van de kinderschaar,
hetwelk deze of gene zou kunnen gebruiken.”
hetwelk deze of gene zou kunnen gebruken”.
De vrouw ging, niet in staat te spreken,
met tranen in de oogen en een gelaat, dat
straalde van vreugde....
„En het vierde^ viel op goede aarde en
bracht honderd-, Ja, duizendvoudige vruch
ten voort”, sprak de pastoor nadenkend tot
zich zelven, toen hij van de Drostenhoeve
huiswaarts keerde.
Thuis gekomen sloeg hy het Nieuwe Testa-
L.op en trok met rood potlood een fijne
■p onder Lukas, XJVe hoofdstuk. 12
15e vers.
Braziliaanschc grondwet, welke zooals de
lezers weten, op het oogei
njng ondergaat, n 1. dat de
Braziliaanse he
godsdienstonderwijs facultatief ge-
de openbare scholen, heeft weer eeni
duidelijk gemaakt de dringende noodzakelijk
heid van Katholieke actie onder - do Room-
sche Brazilianen.
Onvereenigd en zelfs verdeeld als ze zjjn
In de politiek, missende den loud-ap^eker
eener Katholieke staatspartij, hebben ze de
rechten en geestelijke oelangen van het
HrnilHansche voUr niet genoegzaaa* Runnen
doen verstaan en nog minder doen gelden
in den boezem van onze „camara” of
„Tweede Kamer” tegen het lawaai in van
positivisten en z. g. „ma^on-Katholieken"
u Braziliaanschc curiositeit!), waaruit,, he
laas, de meerderheid der Kamer, welke twee
honderd en zestig leden telt, ia samengesteld.
Zeer ceker hebben de Katholieke Kamerleden
hun uiterste best gedaan om de twee ge
noemde amendementen er door te krijgen,
maar door de hevige oppositie van twee in
vloedrijke staten mocht het hun niet geluk
ken den duidelijk geopenbaarden Katholie
ken meerderheidswil to doen zegevieren.
Politiek is nu eenmaal een vreemd ding, als
ze niet gegrondvest is op de hechte beginse
len der christelijke domol-.ratie.
Dringen sommige Katholieke journalisten
nu aan op het onverwijld stichten eener Ka
tholieke Btaatspartij, en willen anderen weer
een bond vormen van Roomscbe kiezers, die
zich verplichten, om usoit meer te stemmen
op deputés, die de Katholieke opvorderingen
deden kelderen, het doorluchtig Episco
paat Hchijnt voorloopig meer te voelen voor
gewone Katholieke actie. Volgens de eigen
woorden van Don Sebastian Demo Coadjutor
Van den Aartsbisschop van Rio de Janeiro
„tal dit de redding van Brazilië zyn!”
De Braziliaanschc Bisschoj-pen achten
blijkbaar het uur van God” of „het stichten
•ener Katholieke Staatspartij”, zooals wy die
in Holland kennen, nog niet gekomen, waar
schijnlijk wel vanwege het nog ontbreken
van krachtige eensgezinde leiders, die met
héél bot Roomsohe kiezerskorps vast aaneen
gesloten achter zich, slag kunnen leveren aan
de mayonnieke politiek.
Na eerst in een interview met het dag
blad „Jornaldo Braail” z(jn droefheid geuit te
hebben over den val der religieuze amende
menten, en tot zijn leedwezen te hebben ge
constateerd, dat niet alle Braziliaanschc de-
puté’s de macht en de krocht van den gods
dienst voor het moreele leven der volkeren
begrijpen, en velen hunner by bun legislatief
werk geheel abstraheeren van het religieus
gevoelen van het Braziliaanschc volk, ver
klaard Don Deme t och nog hoop te heb
ben op de toekomst, omdat hij wist, dat de
Kerk geboren was uit het bloed van eenen
gekruisigden God en de beproevingen der
Kerk het zaad geweest waren voor de groo
te overwinningen van Christus. Wie weet
zoo zeide hy verder of deze nederlaag niet
het eerste morgen^loren is van eenen nieu
wen dag van glorie voor de zielen en voor
het geloof in Brazilië, ’t Is goed er om te den
ken, dat de Kerk bet werk van Gód is. De
menschen gaan voorbij; maar God i» eeuwig!
Ook kon niet ontkend worden, dat de
manifeeteerende Katholieken het buiten de
Kaaiers feitelyk .moreel” gewonnen hadden
van de. positivisten en vrijmetselaars. In een
nationaal plebisciet had immers gehéél
Roomsch Brazilië zich vóór de aanneming
dezer amendementen verklaard, en daardoor
duidetyk bewezen, dat de Katholieke gods
dienst werkelijk de nationale was. Hoewel het
’•roischte twee derden van het totale stem-
mecaantal niet werd bereikt, brachten de
Katholieken het binnen de Kamers toch tot
het respectabele cijfer van 80 stemmen.
Verder was uit de «tneestetlijke redevoerin-
gsn der verdedigers lichtend naar voren ge
treden, dat ook binnen de oude grondwet van
1891 hot 'facultatief godsdienstonderwijs
mogcl’jk was. Onder de voordellen. we]ko do
val der amendementen had afaewornen. ro
kende de prelaat óp de eerste ph<at» het feit,
d'4 de Katholieke kiezers nu de vrienden en
vijanden hadden loeren kennen van het hei
ligste wat voor hen bestaat: hunnen God en
bunnen Christus! Ook viel er volgen» Don
Deme uit het resultaat dezer stemming eene
groote les te trokken voor de Katholieken,
nJ. dete, dat.de lauweren welke do Godde
lijke Voorzienigheid den laatsten tyd aan de
Braziliaanschc Kerk schonk, de Katholieken
fr toe hadden kunnen brengen tevreden te
r-ijn met eene gevoelige godsdienstigheid van
vër'»ro°8tingen vóór het altaar en feesten,
altyd meer feesten, terwjjl zy noodig hebben
een geloof, levend, door.de werken, een in
tense gedisciplineerde en standvastige actie.
Waren de amendementen aangenomen dan
zouden de overwinningsklaroenen geschald
“’•!,bet>. in onze Katholieke kampen. Gemak-
kelyk had het dan kunnen gebeuren, dat de
nehaalde zege in cenigen van onze strij lhaf-
tige voormannen het verlangen had doqfi op
komen, om triumfantelyk hunne Intrede te
doen in het overwinningspantheon, en te
Wa.i rusten op de reeds geplukte lauweren.
Nu echter is door den val der amendementen
l’ij dezen de overtuiging gevestigd, dat ze
allen met ijver en vuur zóólang moeten
werken, totdat „God” opnieuw „Iemand”
orde voor Brazilië als Staat. Op den zelf
den dag toch op het zelfde uur, waarop nu
drie jaren geleden héél Brazilië zich Katho-
nek toonde by gelegenheid van het Nationaal
Eucharistisch Congres de allerschitterendst
geslaagde Sacramentsprocessiën werd thans
'het overtuigend bewijs geleverd, dat we voor 1
den Staat eene kracbtelooze meerderheid
•«te meerderheid welke geen fa vloed
leeft op den gang dor Republikeiusche I
Staatszaken.
Laten wy thans dus niet denken aan de
igelukkigen maar aan de
irigtns: Wat gij de minsten
Alerte steunen zooveel ais