Tweede Blad l HELDER. PUkMERENO A BRIEVEN UIT BRAZIL'S. EEN DOELMATIG RECLAMEART1KEL. VRIJDAG 20 NOVEMBER 1925. str< (Uit „St. Bgvo”) er niet door!” dine gemaakt van het houden eener tombola ’5?*» ten behoeve van man- li brengen; het is zjjn nen om PÜ. KATHOLIEKE ACTIE De droeve val van twee door Kaholie- ke deputée voorgestelde wijzigingen in de Braziliaanschc grondwet, welke zooals de mblik een berzie- Katbolieke gods dienst erkend zou worden als zijnde die van bet meerendcel der Braziliaanse he natie en het godsdienstonderwijs f •teld op de openbare scholen, heeft weer eeni vrouw verwonderde zich; voorheen bracht Anneiies altoos haar bet afval; en nu d«-ed de knappe vrouw van den schout plotseling met haar, alsof ze baar geljjke was. Had je ooit! Ze moest heden in een bijzonder goede luim verkeeren. De „knappe vrouw Droste" klom naar de rookkamer. Wederom spookte het zoo vreemd door haar jeugdig hoofdje. Indien bet waar was, wat pastoor gepreekt had, dan is het Onze Lieve Heer zelf, Die beneden in ^e keuken zit, zooals Hij aan den welput van Jacob by de Samaritaansche vrouw zat, als ware Hij hongerig en dorstig en ook tot haar zeide: „Geef My te drinken!" of „Geef Mjj te eten!” Zou zij dan niet het beste voor Hem naar beneden halén? Nu had zij weer veel goed te maken. De mooie metworsten en andere lekkernijen waren baar toch egenljjk altoos te goed geweest voor zulk Oazen-Lie- ven-Heers-bezoek. De schout kende zijn Regina. Zy dvot gaarne ’n beetje deftiger dan andere ooerin- nen. Dat zy dolgraag bezoek ontvangt en gasten uitnoodigt is nu eenmaal hare zwakke zjjde. Vooral met de Munsterschen had zy we! op. Zy wil trouwens, wat zy op ’t pensionaat Om aan men' ondragsH^en toeszaaa een einde te maken, wae het volgens de mea ning van Don Sebastias Letne beslist noo dig „dat de BraziHaansche Katholieken zich in slagorde stellen als een vreedzaam leger van Katholieke Actie, om eensgezind en sa menhangend, met uitsluiting van alle partij dige en daarom verdeclende en afscheidende mededinging en voorkeur, de rechten en geestelijke belangen van het BraziHaansche volk te doen gelden. Maar r- zoo zouden wij er willen bijvoe gen waar de Priesters te vinden, om deze .Katholieke actie iu goede banen te leiden en haren uitslag te verzekeren? Met de heele in- en buitenlandsche clerus kan de Brazi- liaansche Kerk slechts over zegge één priester beschikken voor iedere vijftien duizend zielen, en dat by de ontzettende uit gestrektheid der parochies, waarvan er vele in het Binnenland grooter zyn dan een Hot- landsch Bisdom, én er geen land ter wereld is, waar bet geboortecijfer hooger is dan in Brazilië!- Heild <|e nationale priosterkweek nu maat ^elyken tred met deze geestelijke bhoeften, binnen afzienbaren tyd zouden er priesters genoeg zyn, om als mentors de Ka tholieke en sociale actie te kunnen begelei den, doch helaas, dient goeegd. dat de roe pingen voor het priesterschap hier door ver schillende Oorzaken zeer schaarkch zyn. Vol gens de laatste statistieken bedoegen de jaar- lykscho priesterwijdingen ongeveer een der- i tigtal, terwijl de dood ieder jaar zoowat 'n vjjftig Braziliaanschc priesters uit Heeren Wijngaard wegrukt! Treurig, niet waar? Aangezien er nu geene vruchtbare Katholie ke actie mogelijk is zonder priester, doe ik nogmaals een beroep op het zoo roepingrijke Holland, mij voornamelijk richtend tot de frisch-blozende Alkmaarsche jongens, die ik het volgend jaar, als ’t God belieft dagelijks in grooten getale hoopt te zien naderen tot den Goddelijke Eucharistische Vuurhaard, welke Goddelijke Liefdevlammen hun jeugdig hart mogen doen gloeien van Apostolischen zielenijver, om eenmaal als Priester-Minder- broeder-Missionaris te komen arbeiden aan de redding van een der meest beminnelijke vol keren ter wereld, te weten van de chamian- te Brazilianen. Twee „Alkmaarsche jongens” zijn hier reed» werkzaam, n.l.: Pater Daotantius Vas- ke en mjjn persoontje. Moge do Victoriestad binnen enkele jaren dit klein getal vertien voudigd zien, om ook Brazilië naar de over winning te voeren door de Katholieke actie! Beste Alkmaarsche en Noord-Hollandscho jongens, vraagt een» aan Uwe Ouders, of zij inlichtingen willen verzoeken by Pater Clo- tuens van den Berg 0. F. M., Directeur van het Missiehuis „Sint Franciscus Solanus” te Sittard (Limburg)! Spijt zult ge er niet van hebben. f-ei Con«t*cio’ van Eijck, O. F. M. Stft zwakheid der oi woorden van (H der mynen gedatSf1 heeft, dat heeft ge mij gedaan, en deze in ons vermogen ia. ---r- LUKAS, XIV* hoofdstuk door A. KAYSER, Vertaling van J. J. G Wahlen. Peinzend en een weinig ontstemd kwam juffrouw Regina Droste uit de hoogmis thuis. ,.’t Is toch een zonderling heerschap, onze nieuwe pastoor", zei ze na bet middagmaal tot haren man. „Hij preekt over wonderlijke dingen, waarvan men voorheen niets hoor de.” „Wel, wat beeft hy dan nu weer verkeerd gedaan? Onze Lieve Heer heeft een leelijken flater begaan, door het vrouwelyke geslacht van het priesterschap uit te sluiten. Het is onbegrijpelijk, hoor!” „Laat het spotten en neem liever het Nieu we Testament, om na te zien, of hetgeen de I pastoor gezegd heeft, werkelijk daarin staat. I Hy had het tot tekst: ik heb het goed onthou- 1 den: Lukas, veertiende hoofdstuk, bet vers ben ik vergeten”. Gehoorzaam~nem de schout den bybel en; „Ja. ja. hier staat het!” riep Regina, die hem over den schouder keek. „Wanneer ge een middag- of avondmaal aanricht, roep dan niet uwe vrienden, of uwe broeders of uwe bloedverwanten, of ryke buren, opdat niet ook zij u terngnoodigen en u vergelding geschiede. Maar als ge een gastmaal aanricht, noodig dan armen, kreu pelen, blinden. En zalig zult ge zjjn, omdat ze niet in staat zyn u te vergelden: want u zal vergolden worden in de opstanding der rechtvaardigen." „Heer in den hoogen hemel, dat is dan toch....».! En daarmee lerunt pastoor juist vandaag, nu Welters en MUllhofer en die uit Munster komen, ’k Heb de geheele week my uitgesloofd met bakken en braden en t huis' schoon te maken van onder tot boven. Ik dacht al, dat de oude professorsvrouw uit Munster met hare trotsche Stella groen zou den worden van njjd, als zij myne taarten en 't fijne roomgebak zien. Nu heeft de pastoor al het genoegen voor tnij vergald. Tc Heb zóó gedacht: misschien heeft hij de lucht van dat bezoek gekregen en wilde hy my een veeg geven. Nu, die Lukas is me ook een mooie!” Droste liet met toegevend beleid de woor denvloed over zich heengaan. „Je kunt over alle professortjes en doctor- tjes in Munster uitvaren, zooveel je wilt, maar van Lukas blyf je af. Die heeft een borg, mot wi>n niet valt te spotten!” „En dit is?” „Onze Zaligmaker zelf.” „Zoo, dan moet ik zeker het heele gezel schap afbestellen en in plaats daarvan den krommen Hendrik, Lise met hare krukken, Willem, die met bezems vent en zijne tien vagebondachtige trawanten en misschien heel het armenhuis-volkje mét pak en zak uitnoo- digen. Dan behoef ik waarlijk niet bang te zyn voor een tegenbezoek. Wat zeg jij ir van?” „Nu drjjf jjj er den spot mee. Doch zoo Reeds hebben we met enkele regelen mei- kwaad zou bet niet zyn. Armer werden wy ROME KRIJGT TOCH GELIJK. De Katholieke-Kerk heeft altijd geleerd, dat het lezen van deu bybel niet noodzake- lijk was. Voor degenen, die het noodigc oor deel des onderscheid» bezitten is de lezing van een Kerkelijk goedgekeurde uitgave nuttig. Wat zy dus altyd leerde, beginnen de pro testanten nu ook te waardeeren. Zoo’ lezen we van protestantsche tijde In de ,.N. Rott. Crt.”: Toch zijn er tegen bet lezen van den Bjjbel in zyn geheel als huMbóek ook an dere bezwaren in te brengen dan lou:er de eexueele. Moeilijk kunnen wy on» bjjv. Je stichtelijke werking voorstellen, lie er van het voorlezen van een geslachtsregister uit gaat en wij achten dien eenvoudige» boe renhuisvader een groot paèdagoog, toen hy had voorgelezen, dat Arpachsad Selah „ge won” en Selah Heber, dit stuk lectuur oe- kortte, door do samenvatting, ,en zij ge wonnen elkaar tot de zooveelste bladzij Maar zelfs afgezien van geslachtsregis ters en realistische mededeelingen omtrent het soxueele leven dunkt ons de Bybel als huisboek ongeschikt. De Bijbel is niet oor kinderen geschreven en het lijkt profanatie, de geweldige gemoedsbezwaren van een Job of een Jeremia voor te lezen aan een gidioor. welks lectuur overigen» bestaat uit ,-A is een aapje" of Dick Trom’» avonturen. Stellig is het gelijk derhalve aan uea kant va t mevrouw Ha velaar en haar mede stander», die den Bijbel door een bloemle zing tot huisboek geschikt willen maken. Maar dat er bjj ultra-orthodoxen ais de Ge reformeerden stemmen opgaan, om tot een dergelyke besnoeitng te komen, bewyst, hot zelfs daar de waardeering van deze klas sieke literatuur zich wjjzigt. Dus de noodzakelijkheid om den gcheeteii t-ybei te lezen, een princiep der protemanten, geraakt op den achtergrond; het wordt niet nuttig geoordeeld voor sommige categorieën van personen. Men nadert hier het Katholieke standpunt. Rome krijgt weer gelyk! tsa Oste van de missie ia Noorwegen, welke zal worden gebonden door de Eerw. Zusters van 0. L. Vrouw aan de Wheere. Wy vernemen, dat de voorbereiding daar toe al aardig begint te vorderen. De Eerw. Zusters werken er y vorig aan de zaak te doen slagen. De tombola zal heel voel interessants ver rassingen bevatten, door de vele schenkin gen daartoe in staat gesteld. Er komt o.a. ook een buitengewone vermakelijkheid. Kort om op de tentoonstelling en tombola voor de Noorsche Missiën zal veel te genieten vallen. HINDERWET. Burgemeester en Wethouders van Hel der maken bekend, dat door hen aan A. Govera, en zijne rechtverkrijgenden ver gunning is verleend tot het uitbreiden van de rookerij en slachterij aan de Spoorstraat no. 75 en 2e Vroonstraat no. 3., kadastraal bekend in sectie E no's 219S cu 2195 onder verschillende voor- Waaruen. 'ST. N1COLAASFEEST. Voor de kinderen der leden van den R. K. Volksbond zal op Vrijdag 4 December as. St. Nicolaasfeest worden gevierd in bet Ge bouw van den R. K. Volksbond. BURG. STAND. Ondertrouwd: J. B. Nuyten en J. Sc'uool- derman. D. 'Zandwijk en M. C. de Boer. Getrouwd: H. Wassenburg en G. Zaarnoer- djjk. C. Bras en W. Griek. J. Riemers en K. de Boer. BEZOEK AAN Mr. Ma SUMATRA. Vice-adiniraal Zeeman, chef van de afdee- lin mgateriaal van het Dep. van Marine en Schout bij nacht Slu(j», chef van dy marine staf hebben Woensdag een bezoek aan Hel der gebracht in verband met de proeftochten welke de nieuwe kruiser Sumatra zal maken. COLLECTE. Met toestemming van den Burgemeester zal binnen eenige dagen e enopenbare collecte worden gehouden ten behoeve van Let R. K. Nationaal tehuis „Luetor et Emergo" te Nij megen. Dit tehuis werd gesticht wor het opnemen van ontslagen gevangenen van elke gezindte en bevat werkplaatsen voor verschillende ambachten, met het doel om ontslagen ge vangenen aaiTregelmatigen arbeid te gewen nen en daardoor opneming in de maatschap pij te vergemakkelijken. Uit een en ander blykt dus dat heUeteuneu dezer instelling beteekent kracht geven aan het groote charitatieve werk om hen die eens gevallen zijn in hun zwakheden zoo te steunen, dat zy de kracht zullen terug whi te worden menschen ter Maatschap- 1NCONSEQUENTIE VAN HET ANTI PAPISME. Vele andersdenkenden zjjn altyd inconw quent als het gaat tegen de Katholieke Kork en hare gebruiken, zooals weer blykt uit on derstaand bericht uit bet „HId”. Als vrijmetselaars, atheisten of andenuien- kenden in het algemeen iets doen, dan kan bet er mee door Maar als de Katholieke Kerk met meer recht, met dieperen zin eh hoogcre schoonheid hetzelfde doet, dan noemt men dit magie, bijgeloof, afgoderij, etc. Dr Barnes, de bl-schop van Birmmgnam, De kleine, onder hartzeer gebukt gaande I benoemd onder Ramsay Macdonald en bekend door zyn vrijzinnige houding in velerlei zoo wel als door zyn feilen strijd tegen de Anglo- Katholieke richting, schynt, hoewel ajj 't „by- geloovig” en „niet-Christelyk”«karakter der romaniseerende liturgie fel aantast, nie:temin zelf van liturgie toch niet afkeertg te zy;«. De Engelsche bladen berichten, dat hy dezer dagen zyn toestemming gaf tot de eerste- steen legging van de St. Agnes Church Hall, Mosely, „met de volledige vryuietablaars-co- remoniön”. Koren werd gestrooid en vjjn en olie werden op den steen uitgestort. De broe ders der vrymetselaars-brde waren in voiUu orde-tooi, aanwezig geleid door twee our- gangers (tylers) met getrokken zwaarden. Geen wonder, dat de Anglo-Katholieke ners vraagt, waarom dr. Barnes als bisschep der Engelsche Staatskerk de ceremonie 7an een vryineteelaars-leiJer met getrokken waard goedkeurt, en terzelfder tyd da ceremonie van een priester met een wierookvat afkeurt. geleerd beeft, ook eens praktisch aan den man brengen en van tyd tot tyd zich tot een tegenbezoek aan Munster laten uitnoodigen. Wie kan haar zulks kwalijk nemen? Ze is overigens in alle opzichten een juweel v«n eene vrouw. Juffrouw Regina zegt niets meer en gaat de lange uittrektafel dekken. Zij is ietwat verstrooid. Mynheer pastoor zal nog ie hee- Jt^wereldorde onderst-boven werpen, als hy zoöltvoortgaat. En het ongehoorde: Men moet den armen van het beste geven, als of men het gave aan Onzen Lieven Heer zelf. Moet ze wellicht Griet, de krielevrouw, die nu en dan het spekzwoord komt halen, trakteeren op ham en cervelaatworst en bloedworst en zwoord zelve eten? Maar het pond boter, dat zy van elk versch-melken (na 't kalven) ontvangen moet, wil juffrouw Droste m bet vervolg tiaar toch meer regelmatig doen ge worden. 't Is nu ai zes weken geleden, dat Je roodbonte het prachtige kalf bracht Moe der heeft ’t altyd zoo gedaan en dat oud gebruik by ’t afscheid van deze wereld haar aaubevolen. Ach, die pastoor kan iemand „femelig” (scrupuleus d.i. angstvallig) ma ken! ,„A.!s het nu maar eens ophield met hevig waaien! Het stormt, alsof het einde der we reld naby is”. Maar het hield niet op. En de amandeltaart, het roomgebak, de kalfsborst eu haringsalade stonden 'e avonds nog def tig onaangeroerd in ’t pronkvertrek. Den volgenden dag kwamen de veront schuldigingen van de Welters en de MüU- hofers eu een rooskleurig kaartje uit Mun ster. „Het was onmogeljjk by zulk een orkaan,Wy bevelen ons vriéndelijk aan voor een volgende gelegenheid „Volgende gelegenheid”! pruilde juffrouw Regina. „Dau kunuen zy lang wachten Kon den zy dan niet vandaag komen. Dau wil ik to:h liever...." Zij dacht aan Lukas, veertiende hoofd stuk. Zy liet hare oogeu gaan over de keurig gedekte tafel met het blinkende kristal en de zilveren lepels en vorken. Er ging een schalkscii lachje over haar gelaat en ver fraaide dit buitengewoon. Zy 8acht er juist aan, hoe de „ehte der gebrekkigen”. krom me Hendrik, lamme Els, Lisc met hare kruk ken en heel het armelui-zuodje aan deze ta.ol zich zeu gedragen. Willem, de ventei met bezems, voorzien van een servet en zilve ren vork of lepel handteerendl Zy moest luid keels lachen. Dat trok haar man naar bin nen. „Maak je hier pret met je zelf?” vroeg hy. Regina kreeg een kleur, pakte haren echt genoot om den hals en begon druk te fluis? teren. De schout meesmuilde. Er sloeg een gelukkige trotschhcid in hem op. Zoo’n weer, lichtsch vrouwmensch, die Regina! Ais dat I pastoor wist, dan zette hy wis onder Let 1 veertiende hoofdstuk van ’t Sint Lukas-evan- 1 gelie een dikke streep. Hy streelde hare heete wangen. „Je bent toch 'n schat van 'n wyf! Vandaag eerst kom ik er eens goed achter. Maar een flinke por tie haringsla mag je vóór de chriselyk-ka- tholieke «ocialiaceriag lief wel in veilighedi lievelingsgerecht. Limine ËIs houdt meer van slagroom. „Je zult verzadigd worden, Karei: ik ben bet reeds van louter geluk! Zóó heb ik in lan gen tyd niet genoteu. Pastoor schynt toch I geen ongelyk te hebben. Eu ook hij heeft het geweten, die in de vespcpsalmen schreef: „Weldoen is hem een zielsgenot!” De „kinderen van Onzen Lieven Heer” in ’t armenhuis waren niet weinig verwonderd, toen er deu volgenden dag een waar kermis- maal werd opgedischt: taart, slagroom, rozy- nenbroodjes.en 's avonds gevulde kalfs borst en gesneden ham. Niemand hunner begreep de reden van die trakatie, uitgezonderd de oude Jurrie, het factotum der Drostenhoeve, en Anneleis, de eerste meid aldaar, die ’s avonds te voren naar ’t armenhuis gezonden waren wegens een „vertrouwelyke” boodschap. Maar de pastoor was het langs omwegen ook ter oore gekomen. Toen hy weder eens een bezoek bracht aan de Drosenhoeve, keek hij de vrouw des huizes, die eeq kleur kreeg, vcel- beteekenend aan en klopte den schout min zaam op den schouder. „Lukas was er echter onschuldig aan. ge liefden in den Heer! Hy wat- miners slechts de secretaris en moest senrijven, hetgeen zijn verheven Meester hem m Je pen gaf” „Maar Zuster Overste van 't armenhuis is er niet onschuldig aan. Ik zal haar met Kerstmi» een mooi slotje schenken voor haren eer waarden mond gaf juffrouw Regina verle gen lachend ten anwoord en verliet de ka mer. Er wa$ aan de voordeur gekklopt. Buiten stond de vrouw van den gemeen- tediender, wier man al ruim een jaar tering achtig in ’t ziekenhuis lag. Telkens als er op de Dorstenhoeve geslacht werd, haalde zij ’t afval, vleeschnat, kanen en dergelyken. „Ga zitten, vrouw Michels, terwjjl ik naar de rookkamer g i, om je portie te halen”, sprak juffrouw R gina vriendelyk, zooals zy anders slechts sprak tot deftige bezoeker». Een voornaam ing by het geven van ca- deaux by het doen van itikoopen is dat, dat gene wat men aan zyn clientele geeft, iets nuttigs en doelmatigs is. Met het geven van een nuttig cadeau zal men zijn klanten altyd dankbaar stemmen. Wy vinden'het van den heer de Haas, rna- nufacturenmagazijn Hoogstraat, dan ook een gelukkig idee, dat hy als St. Nicoiaas-cadeau voor zyn cliënteie een party Chi’ieesche kop en schotels heeft aangeschaft die hij gratis zal uitrëiken op voerwaarden in de adver tentie in dit nummer omschreven. AGENDA VERKOOP1NGEN. In de week van 21 tot 28 November zul len de navolgende .verkoopingen plaat» heb ben: Woensdag 25 November, namiddags 1 uur, Notaris Verhoeff in het café Lakeman te Oudendijk: Eeu goed onderhouden Huis- manswoning, schuur, erf enz. en drie percee- len wfiland gelegen in den Beetskoog ca Oudendijk eigendom van de familie K. Zeyle- maker. Benevens het goed onderhouden koffiehuis „De Vriendschap” met erf en schuur even eens te Oudendyk eigendom van den heer P. Lakentan. Vrijdag 27 November: ’s morgen» 10 uur, Notaris ter Horst in het café „De bonte Os” te Jisp: Een Hofstede bestaande uit Hu;s, stalling hooiberging schuur enz. aan de Dorpsweg aldaar met diverse perceelen wei en rietland, bewoond door denbeer R. Fon- tijn. Donderdag 26 Novemlier, ’s namiddags 7 uur, Notaris tef Horst in het Hcerenloge- ment te Purmerend voor de erven Schrieken van Vtture: Drie Huizen elk bestaande 2 wo ningen aan den Kanaaldijk aldaar. Zaterdag 28 November, namiddag» 4 uur Notaris P. de GrientDrcux in het St. Jo- zefgebouw te Volendam: Een woon- en win kelhuis aan het Doolhof aldaar. Benevens een woonhuis en twee perceeltjes erfpachtgrond, een en ander in eigen dom van den heer S. Klyn. alsook een’ nieuw gebouwd woonhuis met grooten tuin aldaar eigendom van den heer W. Kohlsaat. NOTARIAAT. Benoemd tot notaris te ’s-Gravenzonde P. W. de Kan, candidaat-notaris alhier. GEMODERNISEERDE ZAAK. Tot een onzer gemoderniseerde zaken be hoort thans de van ouds bekende slagrij van de Fa. Mul aan de Gouw alhier. De heer Mul heeft zijn zaak geheel laten restaureeren. Hy heeft daarbjj kosten nog moeite gespaard om zyn slagerij zoo hy giënisch, doelmatig en modern mogelyk te doen inrichten. De wanden zyn geheel mat mooie gladde tegels bekleed, toonbank en étalage van het mooiste marmer en afgezot met geslepen glazen wanden. Men herkent er de oude slagerij niet meer. Waar de heer Mul er voor bekend staat prima kwaliteit Vleesch te leveren, daar kun nen wy een bezoek aan do gerestaurerde zaak zeer zeker aanbevelen. VOOR DE NOORSCHE MISSMN. De vrouw van den sehout bad neyj dezer dagen gezegd: „Dat volk reeds blyde ale het maar ’n stuk bloedworst op de tafel heeft. Zij zyn niets goeds gewoon Zoo had zy tot nu toe gehandeld. Maar „Wat gy den geringsten Myner broederen gedaan hebt, dat hebt ge Mij gedaan”. Zóó luidt het woord Gods. Wat moet Ouze Lieve Heer menigmaal van haar gedacht hebben? Hem had zy vaak met een knorrig gezicht het minder waardige gegeven, het goede daarentegen zelfzuchtig voor zich behouden! Indien Hy na eens met gelyke munt zou terugbetalen! Verdiend had zy het zeker. Zy wil voortaan een tegenovergestelde handelwijze volgen. Wat maakt het uit. al* er ’n paar metworsten of ‘n stuk ham meer of minder op hare tafel komen. Niemand zal er gebrek, om lijden. En eigenlijk begint de liefde tot den naaste immers eerst daar waar het eigen vleesch iets bespeurt van ontbee- ring en versterving, beeft do pastoor gezegd, zoo. als by het penningske der weduwe. Ove rigens is het, op de keper beschouwd, toch niet weggegeven, aangezien het tienvoudig weer binnenkomt, op de eene of andere wijze. Want Onze Lieve Heer blijft niemand iets schuldig. Dat had zy van nuis uit geweten, waar alles, wat de moeder wegschonk aan de armen, van alle kantee weer inkwam Dat dotr de zegen des Heeren ,,’t Is toch goed, Jat wij zulk een flinken nieuwen pastoor hebben gekregen, die vrij eu vrank het den menschen zegt!" denkt de jonge vrouw en haalt vastberaden ’n paar der mooiste worsten naar beneden. Heur hart klopt blijde, daar zy denkt, hoe den armen wormpjes, den kinderen Michels, die „niets goeds gewoon zyn”, morgen de worsten zut.en smaken. Hoe kon zij tot nu toe zoo gedach teloos zyn? „Laat het jelui maar gQed smaken, vrouw Michels, en kom gauw weer terug”, sprak zy harteJyk tot de verbaasde vrouw. „Dau ver tel je my een en ander van de kinderschaar, hetwelk deze of gene zou kunnen gebruiken.” hetwelk deze of gene zou kunnen gebruken”. De vrouw ging, niet in staat te spreken, met tranen in de oogen en een gelaat, dat straalde van vreugde.... „En het vierde^ viel op goede aarde en bracht honderd-, Ja, duizendvoudige vruch ten voort”, sprak de pastoor nadenkend tot zich zelven, toen hij van de Drostenhoeve huiswaarts keerde. Thuis gekomen sloeg hy het Nieuwe Testa- L.op en trok met rood potlood een fijne ■p onder Lukas, XJVe hoofdstuk. 12 15e vers. Braziliaanschc grondwet, welke zooals de lezers weten, op het oogei njng ondergaat, n 1. dat de Braziliaanse he godsdienstonderwijs facultatief ge- de openbare scholen, heeft weer eeni duidelijk gemaakt de dringende noodzakelijk heid van Katholieke actie onder - do Room- sche Brazilianen. Onvereenigd en zelfs verdeeld als ze zjjn In de politiek, missende den loud-ap^eker eener Katholieke staatspartij, hebben ze de rechten en geestelijke oelangen van het HrnilHansche voUr niet genoegzaaa* Runnen doen verstaan en nog minder doen gelden in den boezem van onze „camara” of „Tweede Kamer” tegen het lawaai in van positivisten en z. g. „ma^on-Katholieken" u Braziliaanschc curiositeit!), waaruit,, he laas, de meerderheid der Kamer, welke twee honderd en zestig leden telt, ia samengesteld. Zeer ceker hebben de Katholieke Kamerleden hun uiterste best gedaan om de twee ge noemde amendementen er door te krijgen, maar door de hevige oppositie van twee in vloedrijke staten mocht het hun niet geluk ken den duidelijk geopenbaarden Katholie ken meerderheidswil to doen zegevieren. Politiek is nu eenmaal een vreemd ding, als ze niet gegrondvest is op de hechte beginse len der christelijke domol-.ratie. Dringen sommige Katholieke journalisten nu aan op het onverwijld stichten eener Ka tholieke Btaatspartij, en willen anderen weer een bond vormen van Roomscbe kiezers, die zich verplichten, om usoit meer te stemmen op deputés, die de Katholieke opvorderingen deden kelderen, het doorluchtig Episco paat Hchijnt voorloopig meer te voelen voor gewone Katholieke actie. Volgens de eigen woorden van Don Sebastian Demo Coadjutor Van den Aartsbisschop van Rio de Janeiro „tal dit de redding van Brazilië zyn!” De Braziliaanschc Bisschoj-pen achten blijkbaar het uur van God” of „het stichten •ener Katholieke Staatspartij”, zooals wy die in Holland kennen, nog niet gekomen, waar schijnlijk wel vanwege het nog ontbreken van krachtige eensgezinde leiders, die met héél bot Roomsohe kiezerskorps vast aaneen gesloten achter zich, slag kunnen leveren aan de mayonnieke politiek. Na eerst in een interview met het dag blad „Jornaldo Braail” z(jn droefheid geuit te hebben over den val der religieuze amende menten, en tot zijn leedwezen te hebben ge constateerd, dat niet alle Braziliaanschc de- puté’s de macht en de krocht van den gods dienst voor het moreele leven der volkeren begrijpen, en velen hunner by bun legislatief werk geheel abstraheeren van het religieus gevoelen van het Braziliaanschc volk, ver klaard Don Deme t och nog hoop te heb ben op de toekomst, omdat hij wist, dat de Kerk geboren was uit het bloed van eenen gekruisigden God en de beproevingen der Kerk het zaad geweest waren voor de groo te overwinningen van Christus. Wie weet zoo zeide hy verder of deze nederlaag niet het eerste morgen^loren is van eenen nieu wen dag van glorie voor de zielen en voor het geloof in Brazilië, ’t Is goed er om te den ken, dat de Kerk bet werk van Gód is. De menschen gaan voorbij; maar God i» eeuwig! Ook kon niet ontkend worden, dat de manifeeteerende Katholieken het buiten de Kaaiers feitelyk .moreel” gewonnen hadden van de. positivisten en vrijmetselaars. In een nationaal plebisciet had immers gehéél Roomsch Brazilië zich vóór de aanneming dezer amendementen verklaard, en daardoor duidetyk bewezen, dat de Katholieke gods dienst werkelijk de nationale was. Hoewel het ’•roischte twee derden van het totale stem- mecaantal niet werd bereikt, brachten de Katholieken het binnen de Kamers toch tot het respectabele cijfer van 80 stemmen. Verder was uit de «tneestetlijke redevoerin- gsn der verdedigers lichtend naar voren ge treden, dat ook binnen de oude grondwet van 1891 hot 'facultatief godsdienstonderwijs mogcl’jk was. Onder de voordellen. we]ko do val der amendementen had afaewornen. ro kende de prelaat óp de eerste ph<at» het feit, d'4 de Katholieke kiezers nu de vrienden en vijanden hadden loeren kennen van het hei ligste wat voor hen bestaat: hunnen God en bunnen Christus! Ook viel er volgen» Don Deme uit het resultaat dezer stemming eene groote les te trokken voor de Katholieken, nJ. dete, dat.de lauweren welke do Godde lijke Voorzienigheid den laatsten tyd aan de Braziliaanschc Kerk schonk, de Katholieken fr toe hadden kunnen brengen tevreden te r-ijn met eene gevoelige godsdienstigheid van vër'»ro°8tingen vóór het altaar en feesten, altyd meer feesten, terwjjl zy noodig hebben een geloof, levend, door.de werken, een in tense gedisciplineerde en standvastige actie. Waren de amendementen aangenomen dan zouden de overwinningsklaroenen geschald “’•!,bet>. in onze Katholieke kampen. Gemak- kelyk had het dan kunnen gebeuren, dat de nehaalde zege in cenigen van onze strij lhaf- tige voormannen het verlangen had doqfi op komen, om triumfantelyk hunne Intrede te doen in het overwinningspantheon, en te Wa.i rusten op de reeds geplukte lauweren. Nu echter is door den val der amendementen l’ij dezen de overtuiging gevestigd, dat ze allen met ijver en vuur zóólang moeten werken, totdat „God” opnieuw „Iemand” orde voor Brazilië als Staat. Op den zelf den dag toch op het zelfde uur, waarop nu drie jaren geleden héél Brazilië zich Katho- nek toonde by gelegenheid van het Nationaal Eucharistisch Congres de allerschitterendst geslaagde Sacramentsprocessiën werd thans 'het overtuigend bewijs geleverd, dat we voor 1 den Staat eene kracbtelooze meerderheid •«te meerderheid welke geen fa vloed leeft op den gang dor Republikeiusche I Staatszaken. Laten wy thans dus niet denken aan de igelukkigen maar aan de irigtns: Wat gij de minsten Alerte steunen zooveel ais

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1925 | | pagina 5