van het „Noord-Hollandsch Dagblad” I Het Heilig Paterke van Hasselt. EPISTEL EN EVANGELIE. Tafereelen uit het Evangelie. den [oet- OFFICIE I le wegg«*no- Jos. Procure, R9 het meisje was toch dood, God go- de Gjj Heiland, zjjt de Gave Gods, Waarby geen and’re gave baalt: Ontsprongen aan der IJefde rots, Uit 's bemelxhoogten neergodaaki; Gjj drenkt het dorstig mea^chenhart, Dat hulpeloos naar laaf'nic smacht; Gg sterkt lijn moed, Gij atilt zjjn smart En aekenkt hem wfcmwe te»»nr kracht. j een bun acbou- ag vrouwen, do bande® Jezul teek end De IJ *f, eenti i en te u groot prjrfoet is onder ons ;<xT beeft lijn voHc bezoehf." goddelüke dig beid van het huwelijk tal worden uiteengezet. •en reeks Conferenties houden tegen een voort waal, die het te de bevreesd en bevende, wetende wat baar geschied wak. en viel voor Hem neder inzann'lihgen stegen geregeld. In 1905 r-erden bijeen dollar, dollar, In 1909: 121.809 dollar, 176.395 dollar, in 1911: 307.967 1922 2T'~ in 1914: 5l lar, in 1916: Th dollar, in 1918: 530.701 dollar. Val KERKBERICHT Jesus ging op naar een stadje met name Nairn, en met Hem gingen zjjn leerlingen en een groote schare. Toen Hij nu de stadspoort naderde, lie daar werd een Overledene uit gedragen, de eenige toon ijjner moeder, en deie was weduwe. Het lijk lag in wade gewikkeld op baar; joogeiloden droegen ze op dea. Achter do baar gingen /la: met bet haar loe op doe rug, dia Goddelijke instelling Daarom hebben W, hecht aan het Ons voorgesteld plan om in verschillende parochie-kerken. vooral onzer groote steden, eenige conferenties te houden, waarin de boog* beteekenis, de instelling en d* klaar en duide'' Wij spreken dezen Onzen wensch uit, dat de E.E. Hee ei. Pastoors bunne volle me dewerking verbenen tot het houden deser inderdaad boognoodige conferentiën, en hun ne betrokken parochianen krach: ig aan spo ren om deie Conferentiën bij te wonen. Gogevea te Haarlem, den 9 December 1924. t AUGUSTINUS JOSEPHUS, Buwchop van Haarlem. Do Procure, Minderbroederskloorter, Maastricht meldt ons: Zondag LI. had in het klooster van Hasselt een eenvoudige maar heerlijke en leer be- teekenisvolle plechtigheid plaats. Daar werd namelijk in den namiddag onder den toeloop •ener ontroerde menigte, door den Zeer ei, laat mij drinken ter Peetri n Die immer levend water be-dt; 0, laat mij altijd bij U zjjn, Die leven rijt en leven geeftl Tot U wend ik mij altijd heen, Ter schaduw van der Llefde-rots; Gij zjjt mjjn heil, mjjn vreugd alléén Mijn Heiland; groote Gave Gcd»! rand litten spelers; op «lob- de trewrite*leren. Da- d lijn, sullen zjj in het wasseben, het afleg- I nog begraven. En binnen t resten de zegt Jfewe tot *M®: OP DEN LAATSTEN ZONDAG NA Epistel uit den brief van den H. apostel Paulus aan de Coiossensen; 1, 9—14. Broeders, wjj houden niet op. om voor u te bidden en te nmeeken, dat gij vervuld ■oogt worden met de kennis van den wil Gods in alle wijsheid en geestrijk begrip, opdat gij waardig wandelt, en God in alles behaagt, dat gij vruchten voortbrengt in al- werken, en toeneemt in de kennis gil m kracht versterkt wordet door de macht Zijner heerlijkheid, om in alles Ifjdiaam, en lankmoedig met vreugde, den Vader te danken, die ons waardig maakt heeft, om aandeel te hebben in erfenis der heiligen in bet licht; die ons uit has rijk va» Zijnen welbeminden Zoon over gevoerd beeft, in wien wij door Zijn bloed de macht der duisternissen gerukt, en U»t *te verlossing, de vergeving der zonden heb ben. Evangelie volgens den H. Mattbeus; XXIV, 15 35. In dien tijde teide Jesus aan Zijne leer lingen: Wanneer gij in de heilige plaata suit sien staan den gruwel der verwoesting,* die door den profeet Daniël, voorgezegd is, die het leest, zie het te verstaan. Die dan in Judea ijjn, vluchten naar de bergen, en die op bet dak is koine niet af, om iets uit lijn buis te balen; selfs die op het land is, koers niet terug, om zjjn kleed te halen. Maar wee haar, die in die dagen iwangvr *|jn, en tuigen. Bidt ook, dat uwe vlucht niet in den winter noch op den sabbatdag voorvalle. Want de verdrukking tal alsdan too groot zjjn, als er van bet begin der wereld tot nu toe geene geweest V» noch zjjn tal. En too die dagen niet ingekort werden geen vlcesch bleef er behouden; maar die dagen sullen om de uitverkorenen ingekort worden Ah iemand n dan sal zeggen: Zie, hier is de Christus, of daar is Hij. gelooft bet niet; want daar tullen valsebe Christus sen en valkcbe profeten opstaan, en zjj zul- groote terpenen en wonderen doen, ioo- dat ook de uitverkorenen, indien het mnge- lijk ware, in doling touden gebracht worden ZteJ, ik heb het u voorgeiegd. Als men u dan aal zeggen Ziet, Hij is in de woestijn gaat niet uit; zie’. Hjj is daar binnen, ge looft het niet. Want*gelijk de bliksem uit het oosten komt, en tot In kst westen schijnt wo zal ook de komst van /ien Zoon des menschen zjjn. Waar qgn lichaam is, dpa' zwik a de arenden vergaderen. Terstond nu- na de vr-*’-nkkinir van die dagen, zal de zou verduisterd worden, en de maaa zal haar ii~ht niet «reven, de sterren sullen van den hemel vallen, en de krachten der hemelen sullen beroerd worden; dan zal het toeken van den Zoon dea ntenschen In den hemel ve-v-hWnen: dan tuben e”« geslachten der aarde weenen, en itf sollen den Zoon des menechc tien komen op de wolken des he mels met groote macht en heerlijkheid. Hjj aal Zjjne Enrelen xenden met enne bazuin *n groot er’nH, en die tullen Zijne uitve o- rsnen b”ren vergaderen van de vier winden van het bovenste tot bet onderste der he melen. '.ee t dan van d. vlteeboom deze gelijkenis: Als de takken nu teeder sjjn, en de bladen uitloopen, dan weet gij, dat de zo mer nabij is, too ook, as gij al deze dingen tiet, weet dan. dat het nabij, en voor de deur la. Voorwaar Ik teg u: Dit geslacht zal niet voorbijgaan, eer al deie dingen geschieden. Hemel en aarde tullen voorbijgaan; maar Mfjne woorden tullen niet voorbijgaan. UITBREIDING KATHOLICISME. In Amerika en tegenwoordig ook in Enge land bestaat een vereoniging tot uitbreiding van bet katholicisme; tij beoqgt o.*, het op richten vao kleine kerkjes en scholen, r>asto- ries etc. De «oprichter der Vereoniging H Mgr. Francis Kelley, die in 19 jaar ongeveer een millioen dollar wwt bijeen te krjjg m om pas gestichte jfheochies te ondersteunen. Hij ging uit van het dankbeeld: in hel Westen, het heuvelachtig geoted, zün kerken uoodig: in het Oosten, waar de katholieken meer bij eenwonen in de groote steden, moet bet geld dus vertameld worden. Deze priester, die in den Spaanscb-Amerikaanschen oorlog vloot- kapelaan was geweest, had de iorg over drie kerken en op Zondagen moest hij mijlen vet Ook Z. D. H. Mgr. A. J. Caliier was inge- nomen met het plan, hetgeen wet blijkt uit een schrijven, dat wij hieronder afdrukken; „Nu in den tegen woordigen tjjd meer dan ooit huwelijken op lichtzinnige wjjze wor'.en gesloten en dientengevolge de huwelijksge meenschap zoo bedenkelijk dikwerf wordt ,re w,, veri»roken, is het van bet allergrootste be- i.er”"(iïe dlt7n«iêï^^ j lang, «lat do Geloovigen een dieper inzicht op uren afstan.ls, niet zouden doen. Fr is I *,e*ken“ en de titans ook een zuster organisatie wgrkzaam I bet in de Vereenigde Staten. Men werkt >p zéér I L^*Mr,nu 1?ebt*n Onlc goedkeuring ge- practische wjjze: aan do priesters in de een zame dorpen worden Ford-auto’s geschenken, daar men van nteening is, dat één priester met één Ford in en parochie van vijf ig injjlen meer werk kan afdoen dan drie pries ters zonder Ford. Eén priester, die gestatio neerd is in een zeer waterrijk gebied, kiee^ een motor-boot tot zijn beschikking. En de priesters, bestemd voor de afgelegen paro chies, worden in een speciaal seminarie „ge traind”. Bovendien geeft >le Vereeuigiag met oordeel des ondersebeids; alleen arme kerken worden geholpen en alleen maar vo >r een derde van wat noodig is: het ovetige moeten do parochianen Uüpassenl In bet bestuur HU GING AL WELDOENDE VOORBIJ*. VI. dan teide tot hem: .Jndien go geen On wonderen liet, gelooft, ge niet.” fbgambte legt tot Hem: „Beer kom tRjn kind sterft.” “K1 hem: „Ga uw soon leeft. De man geloofde het woord dat Jesus hem Beide en ging. Maar reeds op den weg van bet hoogland ****1 Kapharnaum kwanten hem sjjn d’enaren tegen met de boodschap «lat zjjn loon levend Hjj ondervroeg hen dan naar het uur waar op do beterschap was ingetreden. En ie zei den hem: „Gisteren, te icven uur, heeft de koorts hem verlaten.” I h> vader begreep dan, dat dit juist het uur *as waarop Jesus gezegd had: „Uw zoon En hjj geloofde, hij en geheel zjjn giin. Jesus’ kracht was sterker dan de dood: ijj maakte dooden levend. Uit de DekapoUe vaardo Hjj naar Kaphar naum over. Veel volk kwam aanstonds toe- geloopen als zjj de boot zagen aanleggen. Jesus echter ging de stad niet Mnnen, maar Meef op het strand staan, met de wnelisre menigte road Hen» een neutrale en wereldsche opvoeding door onverschillige ouders. De tweede oorzaak Kgt in de hartstochten van ilen uieusch zelveu, zjjn -hebzucht, zin nelijkheid en hoovaardij. den derde in de lichtzinnigheid der jeugd, die niet bidt en raad vraagt bjj het begin nen van een vrrkeertng. ja zelfs niet onder zoekt of die persoon Katbrtbek is. Vervolgens de onbekendheid met de ellen de van het. gemengde huwelijk. En ten laatste de intieme en al te vertrou welijke omgang met andersdenkenden in dans- en sportclubs, in winkels en fabrieken. Dat zjjn de oorzaken en gelegenheden der meeste gemengde huwelijken. Die oorsaken moeten worden ment Daarom komt Pater Hendrichs, om u m te lichten wat ge doen en Is en mor», om u te overtuigen van «lat groote gevaa^ die verderfelijke kanker lie het geloof van duizenden verflauwt en vernietigt. Komt daarom allen luisteren naar zijn wel sprekend woord I Moge het overvloedige vruchten dragen! J. TH. W. WAAbOM DE ROZENKRANS OOK PATER NOSTER HEET. De gewoonte om een bepaald aan tal gefcdeB. dat men zich voorsf.Tt te verr.chfen, met steenti s op een of an dere wijze af te telen, is zeer oud. Aanvankelijk gebrurkte men daarvotr losse steentjes, waar/an men na elk gebed een ter zijde wierp, zoo deed o.a. de abt Paulus, de in de 4e eeuw in de woestijn Tbe.m? leefde Het jpebru ken van losse s eentjes *ia<f zijn bezwaten. Heel licht grngen ér enkele ver.oren en dan k vam b,-t g tal niet meer uit. Daarom kw»-n men er toe deze aan een drami koord te rijgen en zoo ontstond Let bidsnoer, dat in ons vaderland reeds vraeg den naam pab< poster ontving naar het voornaamste gebed, be, getxd des rke- ren cf n et Onze Vader Pater noster dat men ongetwijfeld a?er dikwijls daaraan bad. Toen nu de godnichtige gewoonte van het brdLerj v n d n r e k ans, hi r werd ingevoerd en hoe lang r h^e m er -in zwang kwam, gebniikte men. zoo- ais van zelf spredrt. voor 't aft. 1 en der Onze Vad.rs en We s GegiocLm ook een bidsnoer, dat nu, naar d n naam van dit gebed, rozenkrans of roz.^- hoedje we d g.noemd. Tcci tl ef naast den nieuwen naam de 'ou ,e voort even en tot op»den huidi’en dag weet nog iedereen in ons Bisd, m wat men be doelt, als men -vraagt: Bidt gi: elccn dag uw Pater noster wel? fevoeL niet oVMi len we met ben ganomen” kwamen »an i Aiet I - sitten zakenlui, «iie gerooml hebbua baw «tgeu zaken goed te keuMa: «r zuren zeven millionaire in, die allen, behalve goe*f katholiek, ook hoogst bekwaam zjjn. Naluar- Ijjk kouten er ook groote giften binnen 'te grootato- wz.« 241.000 dollar doch de mee»te zjjn klein. HET VERDERFELIJK GEMENGDE HUWELIJK. De ZeerEerw. Pater Hendrichs zal reeks Conferenties houden teg« kankerende en verderfelijke k geloofsleven aantaal en oudermjjnt, nameljjk het gemengde huwelijk. Zagen wjj niet in de laatste statistieken, dat het aantal Katholieken, ondanks bet groot geboorte-percentage en de vele bek ee nogen, toch too weinig vooruitgaat. De oorzaak hiervan ligt in de vele gemeng de liuweljkeu, die voeren tot onverschiHir- beid en het geloof van duizenden onderma nen en verwoesten. Dat moet en zal anders worden! De Katholieken moeten er diep van door drongen worden, dat het tot' hun heiligste plichten behoort, met ale krachten dat ge mengde huweljjk tegen te gaan en alle oor zaken en aanleiding tot het gemengdt huwe lijk bij ziclrizelven of hunne kinderen weg te nemen. En welke zijn die oorzaken?. De «-erste is de verwaarloozing van het ge bed, lakschbeid in de vervulling der gods dienstplichten, onverschilligheid in gelooft- I zaken, veroorzaakt door het lezen van neu- I trale en ^iti-go.lsdienstige bladen, of door I rjjden, dikwjj’s langs onbegaanbare weren, om de H. Mis te kunnen lezen op Je buiten posten. En zijn geldmiddelen waren niet over vloedig. Hjj begr<<ep, dat er geld moest ajpi en een organisatie. Op 18 October 19»Ö riep hj/ negentien aiannén bijeen m de woui .g van Jen aart.sbUsebop van Chicago; tw«-e aartsbisschoppen, twee bisschoppen, acht prieters en zeven leeken. .Onder deze laatste was een'uitgever, een advocaat, kooplozen, en fabrikanten. De eerste gift kwam \an ven krantenjongen: een dollar. Fr. Ke>ley pak e de zaak Amerikaansch aan. Zelf tikte hij zijn bedelbrieven, die hjj aan den bovenhoek voorzag van initialen, alsof hij al de hulp ha.i van een typiste. 7 ijn hewegjpg begon in La peer, in Michian, en spoedig Wow-en le pos terijen worden uitgebreid, omdat men het werk niet af kou. Hjj richtte «en blad op. dat thans een oplage heeft van 3ÖU.OOO exempla ren. Het boofdkantoor is thans in Chicago gevestigd met honderd bedienden. De geld- febracht Ï.934 dollar, in 1906: hl.übO ii 1907 41.338 Hollar, in 1908: Ï5.481 in 1910: do lar, in 1.984 dollar, in 1913: 282 879 r.dtar, 531 dollar, in 1915: 335.899 dol- ;.92i dollar, in 1917: 384 316 5.360 dollar, in 1919: 1909 tot 1919 werden er 3.258 gebouwen opgericht in Amerika, waar van 52.9 pCt. voor rekening van deze Vur- eeniging. Berekend wordt, dat dank iaaraan 454.536 metis'-hen de H. Mis kunnen hjjwo- I.dt tilt na.. l.n.l' 1 otn wen uit de m; j „Wat tiert en weent gij? Het kind is niet i dood, maar slaapt!” 1 Doch zij lathten oui Hein. Hij kotbt tan buiten en heeft het kind niet eens gezien.. Weet Hij bet beter dan zij? Hij echter doet allen, «le schreisters en zangsters en fluitspelers naar buiten gaan, neemt den vader «*n moeder van het kind en de drie leerlingen die bij Hem waren me» zich en gaat het vertrek binnen waar het kind nog op haar b«*d<l<-ken lag. En het kind bij de hand vattend zegt Hij tot haar: „Talitba, koem”, hetwelk betee- kent: „Meisjm ik zeg u, sta op!” En terston«r rees het meisje op en liep, want zü was twaalf jaar oud. En zij waren verbaas*I met groote verba- ling. Doch Hjj waarscbnwdi* hen streng dat niemand dat mocht weten; bet volk kon er ontjjdig door vervoerd worden. En aan do ouders van het meisje, die enkel aan haar op standing dachten, zoitio Hjj met gooiige be zorgdheid, dat zjj haar te eten zomlen ge ven. boven haar hoofd wrongen, en gilden en weenden. Dan, de moeder van den jongeling. Een groote menigte uit de stad was bij haar: ied«*rren toch ging ux-t een lijkstoet mee. Do mannen hadden een tip van bun mantel over hun hoofd geslagen. En toen Ji-sa» de moeder zag, had Hij me delijden met naar en toetredend iride Hjj tot haar: „Ween niet.” r Kn toetredend raakte Hjj de baar aan, de dragers stomlen intusschen stil en zei* *le: „Jongeling, Ik zeg u, sta op!” En de dooie ging overeind zitten op do baar en begon te spreken, en Hjj gaf hem aan zjjn moeder. Vreezc nu beving allen en ze loofden God en zeiden: „Een groot ptsf'^t is onder ona «ingestaan en Go«1 beeft zijn volk bezoekt.” Fn deze roup verbreidde zich over Hem In gaiiM-h Judea en in al de omstreken. God bezocht rijn volk, vooral do lijdenden en de armen. Maar do armsten onder de ar men w aters «Ie zondaars. I>ie zielskranken zijn meer te beklagen dan de lichaamskranken. ‘Óm echter als tondaar gebrandmerkt ta worden blunder door «te nauwgezet te tari- zeOn. wer.ten geen groote schelm**’ukken ge vergd. Al wie niet precies de V onderhield bjj name in haar uiterljjko voorschriften, waa een zoiwtear en moest door de gestrenge® gelijk een schurftige beschouwd worden. De Farlieën alleen waren rechtvaardig Gode behaaglijk; de anderen, zondaar». 7 strijdige voorschriften al wat zjj had ten koste had gelegd, doch g< en zier baat bad gevon den maar veeleer erger geworden was, had van Jeaus gehoord, en onder de menigte van achteren komende raakte zjj den kwast van zijn mantel aan. Want zjj dacht: „Z<x> ik slechts iets van zjjn kl<-ederen aanraak, zal ik gezond worden.” En terstond verdroogde do bron haar» bloed en zjj gevoelde aan haar lichaam dat zjj van de kwaal genezen was. En Jesus die terstond in zicbzelven erken de dat een kracht van Hem was uitgegaan, keerde zich om in de menigte en zeide: „Wie hopft mjjn klee«ieren aangeraakt?” En zjjn leerlingen zeiden oneerbiedig tot Hem: „Gjj »»et dat du menigte U dringt en GjJ vraagt: Wie beeft Rij aangeraakt’” Doch Hjj scbouwdo rond, om degenu zien di<* dat gedaan hmf Toen kwam vrouw I En daar komt een van do voornaamsten der synagoog, met namo Jalrus, en Hem zien de midden den volkshoop, valt hjj aan zjjn voeten en bidt Hem dringend, zeggende: „Mjjn dochtertje ligt op haar uiterste! Kom on leg dn handen op haar, opdat zjj leve!” En Hjj ging* met hem heen langs de kaal i en de magazijnen af, en een groote menigte volgde Hem, en zjj drongen Hem. Een vrouw nu, die twaalf jaren lang aan bloedvloeiing ha«l geleden, en geijjl^ het ze den was, er verschillende geneeshecren had bjjgehaald veel had ondergaan van hun tegen en zeide Hem geheel de waarheid. Doch Hij zeide tot haar: „Dochter, uw ge loof heeft u gered, ga In vrede en wees ge nezen van uw kwaal.” Terwjjl Hjj nog met *te vrouw sprak, komt iren van den overste der synagoog en zegt* „Uw dochter is gestïrfWgn; wat kwelt gij ver der den Meester?” X. Jesus hoorde het woord dat er gezeg«l werd en sprak tot den overste: „Vrees niet, geloof maar!” En Hij ging met den overste naar do bo venstad. Onderweg dee«i Hjj het volk heen gaan; de menschen bleven gewillig achter, J I. Jesus zou enk«-I zjjn rouwbeklag gaan doen. Om geen vertoon te ma/en, liet Hjj nie mand met zich me«iegaaii dan Petrus, Jako bus en Joannes, den broeder van Jakobus. Zjj komen dan in het huis van den overste, in de groote voorkamer, waar de gasten ont haald warden, en daar ziet Hjj gewoel! Rond de mooier zitten misltaarrnakende vron- laagschaf* en «ie buurt op den vloer. Heur hoofdhaar hangt los op haar rug en schouders, zjj slaan haar handen ineen, kloppen op haar borst en zwaaien met do armen. -Eenige zingen treurli«»«leren «»p een- tonige maat, de andere vallen met wteeien in. Tegen den belfluiten bege deljjk, al» a< nevenvertiek toet lijk gen en vóór «ien avond DE PAUS OVER DE], DAMESKLEtD.NO- I i In de awdiënflL welke Z- H. ver leende aan ongeveer 400(7 teeil ngten en oud-leer.ifTg« van de Zuste. s Dames du Sacré Coettr, zet Paus Pias XI het volgende over de kleed ng der uames: .„Zelfs de jongsten onder de aanwe zigen moeten bes frenf welk een s.nart aan de herders der delen en aan de Pausen woedt veroorzaakt door de on- welvoegeüjke kkeding- Wii zett hebben de depr van ons va derlijk huis moeten sluiten voor z keren vgn onze dcc ters, goed geliix d: ove rigen, maar aan wie ontorak da. ge voel hetwelk de vroftw en zeker in de christenvrouw, niet k»t verzwakt ziin nl. het zedetijkhetdsgi Wii berouwen o^s strengen maatregel, heid in het har. Voelden oommge da nes b i aanvang gekwetst wef ra I ai.e kanten «nstemmingsbettiig.njren onze handelwijze binnen ook van Miet- katholieke zijoe Dringend smetken wü u te beant woorden aan den oproep dien wij tians tot u richten, om ons te hulp te komen in den* heiligen kruistocht tegzn ce on- zedelijke kk-eding- Mogen al-e leerlingen en oud-leerlin- gen van de Dames du Sacré Coeur z ch wikten aan dit heer ijk missieweik! Wel ke giootsche resultaten zuDen wii dan kunnen verwachten!” Deze woorden, met klem uitgespro ken, maakten op de aanwez g n i?pen indruk en zijn waard door al e dames ter harte te worden genomen k j raai van bet bisdom Luik en Voorzitter van het kerkeljjk tribunaal te bet pauseljjk Pro ces tot zalig- en heiligverklaring van den Dienaar Gods, P. Valentinus Paquay, de eerste steen gelegd van een kapelj welke werd toegewjjd aan de Onbevlekte Ontvan genis en die moet dienen tot grafplaats voor de stoffelijke overblijfselen van het Heilig Paterke van Hasselt. Groot was de toeloop van volk op de plaats naast de Minderbroe- derskerk, waar de kapel gebouwd wordt. Onder de talrjjke aanwezigen in bet Lof, dat na afloop der ceremoniën door den Hoog- Eerw. Piter Provinciaal werd gecelebreerd bemerkten wjj alle leden van het kerkeljjk Tribunaal. Een korte, indrukwekkende toespraak werd gehouden door den Z-Eerw. Pater Remaclu Moonen, den Gardiaan van het klooster. Onverholen vreugde straalde van ieders gelaat; deze plechtigheid was immers het tastbaar bewjjs, dat het Pauseljjk Proces tot zaligverklaring van den Dienaar Gods goede vorderingen maakte. Ook in den dnotk niet gescheiden! deze ge dachte kwam onwillekeurig onder de ont roerende ceremoniën bjj mjj op. De groote toeloop van geloovigen naar de ze plechtigheid bewjjet eens te meer de steeds toenememie vereering der bevolking voor het Heilig Paterke van Hasselt. Pater Va lentinus leeft nog in bun herinnering, aLof hjj pas eenige uren waa gestorven, alsof ijj hem pas gisteren in triomf naar het kerkhof hadden gevoerd! Bet is nu al 20 jaren gele den, dat Pater Valentinus Paquay naar zijn graf werd gedragen, maar een vreemdeling geworden voor zjjne broeders, gestorven in het hart «ter Hasselaren is bjj niet. Hjj bljjft een lid van iedere familie. Iedere inwoner der stad gaat de eer van het Heilig Paterke ter harte en ate een familiegebeurtenis ver beidt zjj met heilig ongeduld de officiëele be krachtiging door de H. Kerk vsn de faam der heiligheid, die het Heil! *erk bjj het volk geniet. Het is nu al rtJ'jaar, dat het stoffelijk overblijfsel van den Dienaar Gods rust op het stille, maar niet eenzame kerk hof van Hasselt. Ook daar is hjj gebleven, wat bjj was in zjjn leven: de weldoener der bevolking. Wjj willen bet <x«r«i«l der Kerk niet voor- uitloopen, maar talrjjke verbalen over bui tengewone genezingen werden opgeteek end tut vullet» reeite ee» heuMeel, dat we)«Lra in drift zal vrr»<ridjnen. m vr te geeu uur van den dag, vraarpp men niet, bjj regenvlaag zslfs en sneeuwstorm, twseken de graftom ben van het kerkhof meerdere fiersowen ta- getogen ziet voortschrijden naar fret met bloemen en kransen overdekte grufmonu- mer van%et Heilig Paterke, om weldaden door-zjjn tusschenkomet van God af te smee- ken of hem voor verkregen gunsten te dan ken. Ook in den dood niet gescheiden! I» het niet, aleof bet hart van Gods Dienaar nog diebter bjj ons verlangt te zjjn? In een niet verre toekomst mogen wjj de opgraving v r- wachten van zjjn eerbiedwaaidig gebeente en zjjn overbrenging van bet kerkhof even buiten de stad naar de kapel, waarvan ver leden Zon<iag de eerste steen werd geze gend Daar zal zjjn graf dan prijken midden in de nieuwe kapel voor wier voltooiing de Limburgsche bevolking geen geld«djjke of fers zal sparen en die wjj twjjfelen er niet aan een middelpunt zal worden van vereering, een bron van zegening voor de stad, een oord van mirakelen, wellicht, in elk geval een haard van vernieuwden god»- dier.stzin voor onzo katholieke bevolking. Daar zal hjj rusten naast de kerk in de zoete en voor iederen Hasselaar onverwoest bare hoop, dat het Heilig Paterke eenmaal zal verheven worden op het altaar, m de kerk 1 als een door den Paus officieel vkorgehou- I den voorbeeld van ootmoed, wereflfverach- I ting en goddelijke liefde. Eerw. Heer Kanunnik Peters, Viearis-geue- ROZEN EN DOORNEN. v.. _«x j De gift God». Wanneer de zwerver der wo-etjju, Door feilen zonnebrand geaebcoei't, Met dorst zoo groet en kracht zoo klein, Van verren, zmtren tocht vermoeid Het heerijjk friwebe Rater groet. Ontspringend aan «te koele rots, En bljj opbor’lend voor zjjn voet Dan noemt hjj dat: „een Gave Gods”*

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1925 | | pagina 9