van het
„Noord-Hollandsch Dagblad”
I
Het Heilig Paterke van
Hasselt.
EPISTEL EN EVANGELIE.
Tafereelen uit het
Evangelie.
den
[oet-
OFFICIE
I
le
wegg«*no-
Jos.
Procure,
R9
het meisje was toch dood,
God
go-
de
Gjj Heiland, zjjt de Gave Gods,
Waarby geen and’re gave baalt:
Ontsprongen aan der IJefde rots,
Uit 's bemelxhoogten neergodaaki;
Gjj drenkt het dorstig mea^chenhart,
Dat hulpeloos naar laaf'nic smacht;
Gg sterkt lijn moed, Gij atilt zjjn smart
En aekenkt hem wfcmwe te»»nr kracht.
j een
bun acbou-
ag vrouwen,
do bande®
Jezul
teek end
De IJ
*f, eenti
i en te
u groot prjrfoet is onder ons
;<xT beeft lijn voHc bezoehf."
goddelüke
dig beid van het huwelijk
tal worden uiteengezet.
•en
reeks Conferenties houden tegen een voort
waal, die het
te
de
bevreesd en bevende, wetende wat
baar geschied wak. en viel voor Hem neder
inzann'lihgen stegen geregeld. In 1905 r-erden
bijeen
dollar,
dollar, In 1909: 121.809 dollar,
176.395 dollar, in 1911: 307.967
1922 2T'~
in 1914: 5l
lar, in 1916: Th
dollar, in 1918:
530.701 dollar. Val
KERKBERICHT
Jesus ging op naar een stadje met name
Nairn, en met Hem gingen zjjn leerlingen en
een groote schare. Toen Hij nu de stadspoort
naderde, lie daar werd een Overledene uit
gedragen, de eenige toon ijjner moeder, en
deie was weduwe.
Het lijk lag in wade gewikkeld op
baar; joogeiloden droegen ze op
dea. Achter do baar gingen /la:
met bet haar loe op doe rug, dia
Goddelijke instelling
Daarom hebben W,
hecht aan het Ons voorgesteld plan om in
verschillende parochie-kerken. vooral onzer
groote steden, eenige conferenties te houden,
waarin de boog* beteekenis, de
instelling en d*
klaar en duide''
Wij spreken dezen Onzen wensch uit,
dat de E.E. Hee ei. Pastoors bunne volle me
dewerking verbenen tot het houden deser
inderdaad boognoodige conferentiën, en hun
ne betrokken parochianen krach: ig aan spo
ren om deie Conferentiën bij te wonen.
Gogevea te Haarlem, den 9 December 1924.
t AUGUSTINUS JOSEPHUS,
Buwchop van Haarlem.
Do Procure, Minderbroederskloorter,
Maastricht meldt ons:
Zondag LI. had in het klooster van Hasselt
een eenvoudige maar heerlijke en leer be-
teekenisvolle plechtigheid plaats. Daar werd
namelijk in den namiddag onder den toeloop
•ener ontroerde menigte, door den Zeer
ei, laat mij drinken ter Peetri n
Die immer levend water be-dt;
0, laat mij altijd bij U zjjn,
Die leven rijt en leven geeftl
Tot U wend ik mij altijd heen,
Ter schaduw van der Llefde-rots;
Gij zjjt mjjn heil, mjjn vreugd alléén
Mijn Heiland; groote Gave Gcd»!
rand litten spelers; op «lob-
de trewrite*leren. Da-
d lijn, sullen zjj in het
wasseben, het afleg-
I nog begraven.
En binnen t resten de zegt Jfewe tot *M®:
OP DEN LAATSTEN ZONDAG NA
Epistel uit den brief van den H. apostel
Paulus aan de Coiossensen; 1, 9—14.
Broeders, wjj houden niet op. om voor u
te bidden en te nmeeken, dat gij vervuld
■oogt worden met de kennis van den wil
Gods in alle wijsheid en geestrijk begrip,
opdat gij waardig wandelt, en God in alles
behaagt, dat gij vruchten voortbrengt in al-
werken, en toeneemt in de kennis
gil m kracht versterkt wordet
door de macht Zijner heerlijkheid, om in alles
Ifjdiaam, en lankmoedig met vreugde,
den Vader te danken, die ons waardig
maakt heeft, om aandeel te hebben in
erfenis der heiligen in bet licht; die ons uit
has rijk va» Zijnen welbeminden Zoon over
gevoerd beeft, in wien wij door Zijn bloed
de macht der duisternissen gerukt, en U»t
*te verlossing, de vergeving der zonden heb
ben.
Evangelie volgens den H. Mattbeus;
XXIV, 15 35.
In dien tijde teide Jesus aan Zijne leer
lingen: Wanneer gij in de heilige plaata suit
sien staan den gruwel der verwoesting,* die
door den profeet Daniël, voorgezegd is, die
het leest, zie het te verstaan. Die dan in
Judea ijjn, vluchten naar de bergen, en die
op bet dak is koine niet af, om iets uit
lijn buis te balen; selfs die op het land is,
koers niet terug, om zjjn kleed te halen.
Maar wee haar, die in die dagen iwangvr
*|jn, en tuigen. Bidt ook, dat uwe vlucht
niet in den winter noch op den sabbatdag
voorvalle. Want de verdrukking tal alsdan
too groot zjjn, als er van bet begin der
wereld tot nu toe geene geweest V» noch zjjn
tal. En too die dagen niet ingekort werden
geen vlcesch bleef er behouden; maar die
dagen sullen om de uitverkorenen ingekort
worden Ah iemand n dan sal zeggen: Zie,
hier is de Christus, of daar is Hij. gelooft
bet niet; want daar tullen valsebe Christus
sen en valkcbe profeten opstaan, en zjj zul-
groote terpenen en wonderen doen, ioo-
dat ook de uitverkorenen, indien het mnge-
lijk ware, in doling touden gebracht worden
ZteJ, ik heb het u voorgeiegd. Als men u
dan aal zeggen Ziet, Hij is in de woestijn
gaat niet uit; zie’. Hjj is daar binnen, ge
looft het niet. Want*gelijk de bliksem uit het
oosten komt, en tot In kst westen schijnt
wo zal ook de komst van /ien Zoon des
menschen zjjn. Waar qgn lichaam is, dpa'
zwik a de arenden vergaderen. Terstond nu-
na de vr-*’-nkkinir van die dagen, zal de zou
verduisterd worden, en de maaa zal haar
ii~ht niet «reven, de sterren sullen van den
hemel vallen, en de krachten der hemelen
sullen beroerd worden; dan zal het toeken
van den Zoon dea ntenschen In den hemel
ve-v-hWnen: dan tuben e”« geslachten der
aarde weenen, en itf sollen den Zoon des
menechc tien komen op de wolken des he
mels met groote macht en heerlijkheid. Hjj aal
Zjjne Enrelen xenden met enne bazuin *n
groot er’nH, en die tullen Zijne uitve o-
rsnen b”ren vergaderen van de vier winden
van het bovenste tot bet onderste der he
melen. '.ee t dan van d. vlteeboom deze
gelijkenis: Als de takken nu teeder sjjn, en
de bladen uitloopen, dan weet gij, dat de zo
mer nabij is, too ook, as gij al deze dingen
tiet, weet dan. dat het nabij, en voor de deur
la. Voorwaar Ik teg u: Dit geslacht zal niet
voorbijgaan, eer al deie dingen geschieden.
Hemel en aarde tullen voorbijgaan; maar
Mfjne woorden tullen niet voorbijgaan.
UITBREIDING KATHOLICISME.
In Amerika en tegenwoordig ook in Enge
land bestaat een vereoniging tot uitbreiding
van bet katholicisme; tij beoqgt o.*, het op
richten vao kleine kerkjes en scholen, r>asto-
ries etc. De «oprichter der Vereoniging H
Mgr. Francis Kelley, die in 19 jaar ongeveer
een millioen dollar wwt bijeen te krjjg m om
pas gestichte jfheochies te ondersteunen. Hij
ging uit van het dankbeeld: in hel Westen,
het heuvelachtig geoted, zün kerken uoodig:
in het Oosten, waar de katholieken meer bij
eenwonen in de groote steden, moet bet geld
dus vertameld worden. Deze priester, die in
den Spaanscb-Amerikaanschen oorlog vloot-
kapelaan was geweest, had de iorg over drie
kerken en op Zondagen moest hij mijlen vet
Ook Z. D. H. Mgr. A. J. Caliier was inge-
nomen met het plan, hetgeen wet blijkt uit
een schrijven, dat wij hieronder afdrukken;
„Nu in den tegen woordigen tjjd meer dan
ooit huwelijken op lichtzinnige wjjze wor'.en
gesloten en dientengevolge de huwelijksge
meenschap zoo bedenkelijk dikwerf wordt
,re w,, veri»roken, is het van bet allergrootste be-
i.er”"(iïe dlt7n«iêï^^ j lang, «lat do Geloovigen een dieper inzicht
op uren afstan.ls, niet zouden doen. Fr is I *,e*ken“ en de
titans ook een zuster organisatie wgrkzaam I bet
in de Vereenigde Staten. Men werkt >p zéér I L^*Mr,nu 1?ebt*n Onlc goedkeuring ge-
practische wjjze: aan do priesters in de een
zame dorpen worden Ford-auto’s geschenken,
daar men van nteening is, dat één priester
met één Ford in en parochie van vijf ig
injjlen meer werk kan afdoen dan drie pries
ters zonder Ford. Eén priester, die gestatio
neerd is in een zeer waterrijk gebied, kiee^
een motor-boot tot zijn beschikking. En
de priesters, bestemd voor de afgelegen paro
chies, worden in een speciaal seminarie „ge
traind”. Bovendien geeft >le Vereeuigiag met
oordeel des ondersebeids; alleen arme kerken
worden geholpen en alleen maar vo >r een
derde van wat noodig is: het ovetige moeten
do parochianen Uüpassenl In bet bestuur
HU GING AL WELDOENDE VOORBIJ*.
VI.
dan teide tot hem: .Jndien go geen
On wonderen liet, gelooft, ge niet.”
fbgambte legt tot Hem: „Beer kom
tRjn kind sterft.”
“K1 hem: „Ga uw soon leeft.
De man geloofde het woord dat Jesus hem
Beide en ging.
Maar reeds op den weg van bet hoogland
****1 Kapharnaum kwanten hem sjjn d’enaren
tegen met de boodschap «lat zjjn loon levend
Hjj ondervroeg hen dan naar het uur waar
op do beterschap was ingetreden. En ie zei
den hem: „Gisteren, te icven uur, heeft de
koorts hem verlaten.”
I h> vader begreep dan, dat dit juist het uur
*as waarop Jesus gezegd had: „Uw zoon
En hjj geloofde, hij en geheel zjjn giin.
Jesus’ kracht was sterker dan de dood: ijj
maakte dooden levend.
Uit de DekapoUe vaardo Hjj naar Kaphar
naum over. Veel volk kwam aanstonds toe-
geloopen als zjj de boot zagen aanleggen.
Jesus echter ging de stad niet Mnnen, maar
Meef op het strand staan, met de wnelisre
menigte road Hen»
een neutrale en wereldsche opvoeding door
onverschillige ouders.
De tweede oorzaak Kgt in de hartstochten
van ilen uieusch zelveu, zjjn -hebzucht, zin
nelijkheid en hoovaardij.
den derde in de lichtzinnigheid der jeugd,
die niet bidt en raad vraagt bjj het begin
nen van een vrrkeertng. ja zelfs niet onder
zoekt of die persoon Katbrtbek is.
Vervolgens de onbekendheid met de ellen
de van het. gemengde huwelijk.
En ten laatste de intieme en al te vertrou
welijke omgang met andersdenkenden in
dans- en sportclubs, in winkels en fabrieken.
Dat zjjn de oorzaken en gelegenheden der
meeste gemengde huwelijken.
Die oorsaken moeten worden
ment
Daarom komt Pater Hendrichs, om
u m te lichten wat ge doen en Is en mor»,
om u te overtuigen van «lat groote gevaa^
die verderfelijke kanker lie het geloof van
duizenden verflauwt en vernietigt.
Komt daarom allen luisteren naar zijn wel
sprekend woord I
Moge het overvloedige vruchten dragen!
J. TH. W.
WAAbOM DE ROZENKRANS
OOK PATER NOSTER HEET.
De gewoonte om een bepaald aan
tal gefcdeB. dat men zich voorsf.Tt te
verr.chfen, met steenti s op een of an
dere wijze af te telen, is zeer oud.
Aanvankelijk gebrurkte men daarvotr
losse steentjes, waar/an men na
elk gebed een ter zijde wierp, zoo
deed o.a. de abt Paulus, de in de 4e
eeuw in de woestijn Tbe.m? leefde
Het jpebru ken van losse s eentjes *ia<f
zijn bezwaten. Heel licht grngen ér
enkele ver.oren en dan k vam b,-t g tal
niet meer uit. Daarom kw»-n men er
toe deze aan een drami koord te
rijgen en zoo ontstond Let bidsnoer,
dat in ons vaderland reeds vraeg den
naam pab< poster ontving naar het
voornaamste gebed, be, getxd des rke-
ren cf n et Onze Vader Pater noster
dat men ongetwijfeld a?er dikwijls
daaraan bad.
Toen nu de godnichtige gewoonte
van het brdLerj v n d n r e k ans, hi r
werd ingevoerd en hoe lang r h^e m er
-in zwang kwam, gebniikte men. zoo-
ais van zelf spredrt. voor 't aft. 1 en
der Onze Vad.rs en We s GegiocLm
ook een bidsnoer, dat nu, naar d n naam
van dit gebed, rozenkrans of roz.^-
hoedje we d g.noemd. Tcci tl ef naast
den nieuwen naam de 'ou ,e voort even
en tot op»den huidi’en dag weet nog
iedereen in ons Bisd, m wat men be
doelt, als men -vraagt: Bidt gi: elccn
dag uw Pater noster wel?
fevoeL
niet oVMi
len we met
ben ganomen”
kwamen »an
i Aiet I
- sitten zakenlui, «iie gerooml hebbua
baw «tgeu zaken goed te keuMa: «r zuren
zeven millionaire in, die allen, behalve goe*f
katholiek, ook hoogst bekwaam zjjn. Naluar-
Ijjk kouten er ook groote giften binnen
'te grootato- wz.« 241.000 dollar doch de
mee»te zjjn klein.
HET VERDERFELIJK GEMENGDE
HUWELIJK.
De ZeerEerw. Pater Hendrichs zal
reeks Conferenties houden teg«
kankerende en verderfelijke k
geloofsleven aantaal en oudermjjnt, nameljjk
het gemengde huwelijk.
Zagen wjj niet in de laatste statistieken,
dat het aantal Katholieken, ondanks bet
groot geboorte-percentage en de vele bek ee
nogen, toch too weinig vooruitgaat.
De oorzaak hiervan ligt in de vele gemeng
de liuweljkeu, die voeren tot onverschiHir-
beid en het geloof van duizenden onderma
nen en verwoesten.
Dat moet en zal anders worden!
De Katholieken moeten er diep van door
drongen worden, dat het tot' hun heiligste
plichten behoort, met ale krachten dat ge
mengde huweljjk tegen te gaan en alle oor
zaken en aanleiding tot het gemengdt huwe
lijk bij ziclrizelven of hunne kinderen weg te
nemen.
En welke zijn die oorzaken?.
De «-erste is de verwaarloozing van het ge
bed, lakschbeid in de vervulling der gods
dienstplichten, onverschilligheid in gelooft- I
zaken, veroorzaakt door het lezen van neu- I
trale en ^iti-go.lsdienstige bladen, of door I
rjjden, dikwjj’s langs onbegaanbare weren,
om de H. Mis te kunnen lezen op Je buiten
posten. En zijn geldmiddelen waren niet over
vloedig. Hjj begr<<ep, dat er geld moest ajpi
en een organisatie. Op 18 October 19»Ö riep
hj/ negentien aiannén bijeen m de woui .g
van Jen aart.sbUsebop van Chicago; tw«-e
aartsbisschoppen, twee bisschoppen, acht
prieters en zeven leeken. .Onder deze laatste
was een'uitgever, een advocaat, kooplozen,
en fabrikanten. De eerste gift kwam \an ven
krantenjongen: een dollar. Fr. Ke>ley pak e
de zaak Amerikaansch aan. Zelf tikte hij zijn
bedelbrieven, die hjj aan den bovenhoek
voorzag van initialen, alsof hij al de hulp ha.i
van een typiste. 7 ijn hewegjpg begon in La
peer, in Michian, en spoedig Wow-en le pos
terijen worden uitgebreid, omdat men het
werk niet af kou. Hjj richtte «en blad op. dat
thans een oplage heeft van 3ÖU.OOO exempla
ren. Het boofdkantoor is thans in Chicago
gevestigd met honderd bedienden. De geld-
febracht Ï.934 dollar, in 1906: hl.übO
ii 1907 41.338 Hollar, in 1908: Ï5.481
in 1910:
do lar, in
1.984 dollar, in 1913: 282 879 r.dtar,
531 dollar, in 1915: 335.899 dol-
;.92i dollar, in 1917: 384 316
5.360 dollar, in 1919:
1909 tot 1919 werden er
3.258 gebouwen opgericht in Amerika, waar
van 52.9 pCt. voor rekening van deze Vur-
eeniging. Berekend wordt, dat dank iaaraan
454.536 metis'-hen de H. Mis kunnen hjjwo-
I.dt tilt na.. l.n.l' 1
otn
wen uit de m;
j „Wat tiert en weent gij? Het kind is niet i
dood, maar slaapt!” 1
Doch zij lathten oui Hein. Hij kotbt tan
buiten en heeft het kind niet eens gezien..
Weet Hij bet beter dan zij?
Hij echter doet allen, «le schreisters en
zangsters en fluitspelers naar buiten gaan,
neemt den vader «*n moeder van het kind en
de drie leerlingen die bij Hem waren me» zich
en gaat het vertrek binnen waar het kind nog
op haar b«*d<l<-ken lag.
En het kind bij de hand vattend zegt Hij
tot haar: „Talitba, koem”, hetwelk betee-
kent: „Meisjm ik zeg u, sta op!”
En terston«r rees het meisje op en liep,
want zü was twaalf jaar oud.
En zij waren verbaas*I met groote verba-
ling. Doch Hjj waarscbnwdi* hen streng dat
niemand dat mocht weten; bet volk kon er
ontjjdig door vervoerd worden. En aan do
ouders van het meisje, die enkel aan haar op
standing dachten, zoitio Hjj met gooiige be
zorgdheid, dat zjj haar te eten zomlen ge
ven.
boven haar hoofd wrongen, en gilden en
weenden. Dan, de moeder van den jongeling.
Een groote menigte uit de stad was bij haar:
ied«*rren toch ging ux-t een lijkstoet mee. Do
mannen hadden een tip van bun mantel over
hun hoofd geslagen.
En toen Ji-sa» de moeder zag, had Hij me
delijden met naar en toetredend iride Hjj tot
haar: „Ween niet.” r
Kn toetredend raakte Hjj de baar aan,
de dragers stomlen intusschen stil en zei*
*le: „Jongeling, Ik zeg u, sta op!”
En de dooie ging overeind zitten op do
baar en begon te spreken, en Hjj gaf hem aan
zjjn moeder.
Vreezc nu beving allen en ze loofden God
en zeiden: „Een groot ptsf'^t is onder ona
«ingestaan en Go«1 beeft zijn volk bezoekt.”
Fn deze roup verbreidde zich over Hem In
gaiiM-h Judea en in al de omstreken.
God bezocht rijn volk, vooral do lijdenden
en de armen. Maar do armsten onder de ar
men w aters «Ie zondaars. I>ie zielskranken zijn
meer te beklagen dan de lichaamskranken.
‘Óm echter als tondaar gebrandmerkt ta
worden blunder door «te nauwgezet te tari-
zeOn. wer.ten geen groote schelm**’ukken ge
vergd. Al wie niet precies de V onderhield
bjj name in haar uiterljjko voorschriften, waa
een zoiwtear en moest door de gestrenge®
gelijk een schurftige beschouwd worden.
De Farlieën alleen waren rechtvaardig
Gode behaaglijk; de anderen, zondaar». 7
strijdige voorschriften al wat zjj had ten koste
had gelegd, doch g< en zier baat bad gevon
den maar veeleer erger geworden was, had
van Jeaus gehoord, en onder de menigte van
achteren komende raakte zjj den kwast van
zijn mantel aan. Want zjj dacht: „Z<x> ik
slechts iets van zjjn kl<-ederen aanraak, zal ik
gezond worden.”
En terstond verdroogde do bron haar»
bloed en zjj gevoelde aan haar lichaam dat
zjj van de kwaal genezen was.
En Jesus die terstond in zicbzelven erken
de dat een kracht van Hem was uitgegaan,
keerde zich om in de menigte en zeide: „Wie
hopft mjjn klee«ieren aangeraakt?”
En zjjn leerlingen zeiden oneerbiedig tot
Hem: „Gjj »»et dat du menigte U dringt en GjJ
vraagt: Wie beeft Rij aangeraakt’”
Doch Hjj scbouwdo rond, om degenu
zien di<* dat gedaan hmf Toen kwam
vrouw I
En daar komt een van do voornaamsten
der synagoog, met namo Jalrus, en Hem zien
de midden den volkshoop, valt hjj aan zjjn
voeten en bidt Hem dringend, zeggende:
„Mjjn dochtertje ligt op haar uiterste! Kom
on leg dn handen op haar, opdat zjj leve!”
En Hjj ging* met hem heen langs de kaal
i en de magazijnen af, en een groote menigte
volgde Hem, en zjj drongen Hem.
Een vrouw nu, die twaalf jaren lang aan
bloedvloeiing ha«l geleden, en geijjl^ het ze
den was, er verschillende geneeshecren had
bjjgehaald veel had ondergaan van hun tegen
en zeide Hem geheel de waarheid.
Doch Hij zeide tot haar: „Dochter, uw ge
loof heeft u gered, ga In vrede en wees ge
nezen van uw kwaal.”
Terwjjl Hjj nog met *te vrouw sprak, komt
iren van den overste der synagoog en zegt*
„Uw dochter is gestïrfWgn; wat kwelt gij ver
der den Meester?” X.
Jesus hoorde het woord dat er gezeg«l werd
en sprak tot den overste: „Vrees niet, geloof
maar!”
En Hij ging met den overste naar do bo
venstad. Onderweg dee«i Hjj het volk heen
gaan; de menschen bleven gewillig achter,
J I. Jesus zou enk«-I
zjjn rouwbeklag gaan doen.
Om geen vertoon te ma/en, liet Hjj nie
mand met zich me«iegaaii dan Petrus, Jako
bus en Joannes, den broeder van Jakobus.
Zjj komen dan in het huis van den overste,
in de groote voorkamer, waar de gasten ont
haald warden, en daar ziet Hjj gewoel! Rond
de mooier zitten misltaarrnakende vron-
laagschaf* en «ie buurt op den
vloer. Heur hoofdhaar hangt los op haar rug
en schouders, zjj slaan haar handen ineen,
kloppen op haar borst en zwaaien met do
armen. -Eenige zingen treurli«»«leren «»p een-
tonige maat, de andere vallen met wteeien
in. Tegen den
belfluiten bege
deljjk, al» a<
nevenvertiek toet lijk
gen en vóór «ien avond
DE PAUS OVER DE],
DAMESKLEtD.NO- I i
In de awdiënflL welke Z- H. ver
leende aan ongeveer 400(7 teeil ngten
en oud-leer.ifTg« van de Zuste. s Dames
du Sacré Coettr, zet Paus Pias XI het
volgende over de kleed ng der uames:
.„Zelfs de jongsten onder de aanwe
zigen moeten bes frenf welk een s.nart
aan de herders der delen en aan de
Pausen woedt veroorzaakt door de on-
welvoegeüjke kkeding-
Wii zett hebben de depr van ons va
derlijk huis moeten sluiten voor z keren
vgn onze dcc ters, goed geliix d: ove
rigen, maar aan wie ontorak da. ge
voel hetwelk de vroftw en zeker in de
christenvrouw, niet k»t verzwakt ziin
nl. het zedetijkhetdsgi
Wii berouwen o^s
strengen maatregel,
heid in het har.
Voelden oommge da nes b i
aanvang gekwetst wef ra I
ai.e kanten «nstemmingsbettiig.njren
onze handelwijze binnen ook van Miet-
katholieke zijoe
Dringend smetken wü u te beant
woorden aan den oproep dien wij tians
tot u richten, om ons te hulp te komen
in den* heiligen kruistocht tegzn ce on-
zedelijke kk-eding-
Mogen al-e leerlingen en oud-leerlin-
gen van de Dames du Sacré Coeur z ch
wikten aan dit heer ijk missieweik! Wel
ke giootsche resultaten zuDen wii dan
kunnen verwachten!”
Deze woorden, met klem uitgespro
ken, maakten op de aanwez g n i?pen
indruk en zijn waard door al e dames
ter harte te worden genomen k j
raai van bet bisdom Luik en Voorzitter van
het kerkeljjk tribunaal te bet pauseljjk Pro
ces tot zalig- en heiligverklaring van den
Dienaar Gods, P. Valentinus Paquay, de
eerste steen gelegd van een kapelj welke
werd toegewjjd aan de Onbevlekte Ontvan
genis en die moet dienen tot grafplaats voor
de stoffelijke overblijfselen van het Heilig
Paterke van Hasselt. Groot was de toeloop
van volk op de plaats naast de Minderbroe-
derskerk, waar de kapel gebouwd wordt.
Onder de talrjjke aanwezigen in bet Lof, dat
na afloop der ceremoniën door den Hoog-
Eerw. Piter Provinciaal werd gecelebreerd
bemerkten wjj alle leden van het kerkeljjk
Tribunaal.
Een korte, indrukwekkende toespraak werd
gehouden door den Z-Eerw. Pater Remaclu
Moonen, den Gardiaan van het klooster.
Onverholen vreugde straalde van ieders
gelaat; deze plechtigheid was immers het
tastbaar bewjjs, dat het Pauseljjk Proces tot
zaligverklaring van den Dienaar Gods goede
vorderingen maakte.
Ook in den dnotk niet gescheiden! deze ge
dachte kwam onwillekeurig onder de ont
roerende ceremoniën bjj mjj op.
De groote toeloop van geloovigen naar de
ze plechtigheid bewjjet eens te meer de steeds
toenememie vereering der bevolking voor
het Heilig Paterke van Hasselt. Pater Va
lentinus leeft nog in bun herinnering, aLof
hjj pas eenige uren waa gestorven, alsof ijj
hem pas gisteren in triomf naar het kerkhof
hadden gevoerd! Bet is nu al 20 jaren gele
den, dat Pater Valentinus Paquay naar zijn
graf werd gedragen, maar een vreemdeling
geworden voor zjjne broeders, gestorven in
het hart «ter Hasselaren is bjj niet. Hjj bljjft
een lid van iedere familie. Iedere inwoner
der stad gaat de eer van het Heilig Paterke
ter harte en ate een familiegebeurtenis ver
beidt zjj met heilig ongeduld de officiëele be
krachtiging door de H. Kerk vsn de faam
der heiligheid, die het Heil! *erk bjj het
volk geniet. Het is nu al rtJ'jaar, dat het
stoffelijk overblijfsel van den Dienaar Gods
rust op het stille, maar niet eenzame kerk
hof van Hasselt. Ook daar is hjj gebleven,
wat bjj was in zjjn leven: de weldoener der
bevolking.
Wjj willen bet <x«r«i«l der Kerk niet voor-
uitloopen, maar talrjjke verbalen over bui
tengewone genezingen werden opgeteek end
tut vullet» reeite ee» heuMeel, dat we)«Lra in
drift zal vrr»<ridjnen. m vr te geeu uur van
den dag, vraarpp men niet, bjj regenvlaag
zslfs en sneeuwstorm, twseken de graftom
ben van het kerkhof meerdere fiersowen ta-
getogen ziet voortschrijden naar fret met
bloemen en kransen overdekte grufmonu-
mer van%et Heilig Paterke, om weldaden
door-zjjn tusschenkomet van God af te smee-
ken of hem voor verkregen gunsten te dan
ken. Ook in den dood niet gescheiden! I»
het niet, aleof bet hart van Gods Dienaar nog
diebter bjj ons verlangt te zjjn? In een niet
verre toekomst mogen wjj de opgraving v r-
wachten van zjjn eerbiedwaaidig gebeente
en zjjn overbrenging van bet kerkhof even
buiten de stad naar de kapel, waarvan ver
leden Zon<iag de eerste steen werd geze
gend Daar zal zjjn graf dan prijken midden
in de nieuwe kapel voor wier voltooiing de
Limburgsche bevolking geen geld«djjke of
fers zal sparen en die wjj twjjfelen er
niet aan een middelpunt zal worden van
vereering, een bron van zegening voor de
stad, een oord van mirakelen, wellicht, in
elk geval een haard van vernieuwden god»-
dier.stzin voor onzo katholieke bevolking.
Daar zal hjj rusten naast de kerk in de
zoete en voor iederen Hasselaar onverwoest
bare hoop, dat het Heilig Paterke eenmaal
zal verheven worden op het altaar, m de kerk 1
als een door den Paus officieel vkorgehou- I
den voorbeeld van ootmoed, wereflfverach- I
ting en goddelijke liefde.
Eerw. Heer Kanunnik Peters, Viearis-geue- ROZEN EN DOORNEN.
v.. _«x j De gift God».
Wanneer de zwerver der wo-etjju,
Door feilen zonnebrand geaebcoei't,
Met dorst zoo groet en kracht zoo klein,
Van verren, zmtren tocht vermoeid
Het heerijjk friwebe Rater groet.
Ontspringend aan «te koele rots,
En bljj opbor’lend voor zjjn voet
Dan noemt hjj dat: „een Gave Gods”*