1 Bit idw voor Grafmomin*irfti te «lis soorten Natuurstseu SCHAGER GRAFSTEENHOUWERIJ StatisMwtp naast caft Visser. Vrijdafl «7 Omrcmher »t» „Als I J H. JONGED1JK LAAT 6 KWALITEIT eh AFWERKING Tafereelen uit het Evangelie. EPISTEL F-N FVANGELIE. I B. HBILUR1B8 Itjn'Mstrait I iu SGNHflL ZORGEN. aan ware e Koopt bij ’n Vakman Bt Is Uw voordeel .- I zelf Be- di 0. Jesus Ij De genood met tapijten en kussens, leunend op kerellcboog; kleine tafeltjes staan aanligbedden; da bloote voeten der g toten Al de negen de Staten: Bi zijn protestant? En toch, onder die tollenaars, die eerlooze vrouwen, die zondaars, klopten harten die vatbaar waren voor verbetering. Hoogmoe dige verachting stoot die harten af, boscaei- den goedheid trekt hen aan. Zjj smack’ju zoo vaak naar een harteljjk woord, hun oogen kijken zoo vaak uit naar een vrienden blik die hen uit hun ellende ophelpt. Aan die. bracht Jesus blijde boodschap. 1 den siijgel. len Donderdag.De wind HET PROTBSTANSCH MISSIEGEVAAR. NIETTEMIN.. Niettemin worden de zielen door de pio- testanten bereikt eerst en vooral afkeerig gemaakt van het alleen-zaligende Rome en slaat de proteetantsche zendingsactie daar als een dgpigend gevaar. Tegenwoordig kan er geen verslag vari een katholiek missiona ris naar Rome worden gestuurd of er staat een noodkreet over protestanteche propagan da. Hun bekeerlingen, mannen van groot aan zien, loopen de wereldcongressen af en ge ven den grootsten dunk van de protestant- sche actie. Te Genova, te Cantorbery verschijnt keer Een der Farizeën nu vroeg Hem bij zich te eten. Meer uit nieuwsgierigheid dan uit achting. Want ais Hjj binnentrad, gaf bij aan Jesus geen bekken water om zjjn stoffige voeten te wasseben, hjj kuste Hem niet, tan- de zjjn hoofd niet met «Re, zoonis men met een geëerden gast deed. rt in de gastenkamer aan taf:), igden liggen op fraaie raatbedd-u u en knseenleunend op den Hn- kleine tafeltjes staan voor dte Onbekleede Wiegen, Rieten Stoelen, Grot- en Luxe mandenwerk. a ,Kie werker, ALKMAAR. op keer Koo, de beroemde Chineesche pro testant. De Japansche socialist Toyohiko, een protestant, doet thans een reis rond de we reld en zal in DAsen^ber aanstaande Engeland afloopen. De beruchte Chineesche generaal Feng is protestant. en de koopwaren in beslag nemen. De koop lieden wisten wel dat zjj gestroopt werden, doch daar hielp geen stribbelen tegen. Door de leemten in de tarieven streken de tolpachters dan aardige winsteK^p. Maar zjj en hun bedienden, de ondertolImaars, war den door het volk schromelijk gehaat, en voor bedriegers iriigekreten. De gestrenge Joden stelden hen met roevers geljjk. Zij zouden van hen geen aalmoezen aanvaarden, zelfs geen geld uit hun kas inwisselen, want bet kon geroofd goed zjjn. steken achterwaarts. Do voordeur bljjft openslaan; kijkers komen vrjj in, hurkon te gen den wand neer, bezien de dischgenoot -n, praten met ben, mompelen en gaan neen. En zie, een vrouw, een zondares in do stad, vernam, dat Hjj in bet huis des Farize- ërs aan tafel lag cn kwam met een nRiast’n vaas met reukwerk. En weenende piaajHft se zich aan zjjn voeten, en begon zjjn voeten met tranen te besproeien cn met beur ho rfd- haar af te drogen. En ze kuste zijn voetm cn zalfde ze met het reukwerk. De Farfzeër nu, die Hem genoodigd had, dit ziende, zeide bij zich zei ven: „Als d sm een profeet was, zou Hjj weten, wie en wat voor een vrouw het is die Htjtn aanraakt: oat het namelijk een zondares is?' En Jesus nam het woord on zeide tot hem: „Simon, Ik heb u iets te zeggen.” Hjj zeide: JLeeraar, spreek!" „Zeker geldschieter had twee schu! Ie- naars. De eene was vijfhonderd tlenlingr» schuldig, de andere vjjftig. Daar zjj niet bq machte waren te betalen, schold hjj beid ut de schuld kwijt. Wie van beiden zal hem nn het meest liefhebben?" Simon antwoordde en zeide: Jk vermoed, wien hij hel meest beeft kwljtgeschoL’ •v." Hjj zeide nu: „Gij hebt juist geoordeeht\ moest het van landvolk, van zondaars krioe len. Maar onder die zondaars waren er twee soorten die vooraan kwamen in de verach ting der getrouwen: de eerlooze vrouwen en de tollenaars. Want bij die waien het zedc- Ijjk wangedrag en do zedeljjke vergrijpen do ondergrond van de wetteljjke onreinheid. De vreemde opkoopers van graan, olie, wjjn en fruit, de vreemde vischzouters van Tari- chea, de vreemde badgasten van Tiberias en uit de lusthuizen langs het meer, de Syrische karavaandrjjvers, de Syrische soldaten met hun Grieksche en Italiaanscho oversten te Tiberias en te Kapharnaum, vroegen zins- genot in dat weelderig paradjjs, waar veel geld te verdienen was, en bet blauwe meer, de groene bergen, de warme lucht, tot wel lust prikkelden. De zonen van rijke landbou wers werden aangelokt door de pteizierste- den, daalden van hun hoogland af, en kwa men vaders zuur gewonnen penningen ver brassen met eerlooze vrouwen. Met die eerlooze vrouwen werden de tol lenaars op gelijken voet gezet. De tetrark bief tollen op den invoer van koopwaren en op den uitvoer uit zjjn land, of van Je eene gouw naar de ftidere; tollen op den door veer, weggeld bjj groote wegen of bruggen. Die tollen werden niet geïnd door ambtena ren van den vorst; maar bet befrecht werd verpacht aan aannemers of vennootschap pen. Die telden een vaste som jaarlijks aan de schatkist al, en beschikten dan over de toQen. aankhtgen. met gewald te» betalen dwingen KATECHISMUSLESSEN VOOR DE STAD ALKMAAR. Gekend moet worden in de week van 29 November: ie leerjaar: Kleine Katcchismus voor Com municanten, 5e les; 2e leerjaar: Uittreksel uit den Kleinen Ka- techismus, vr. 4121; 3e leerjaar: Kleine Katcchismus, vr. 66-70; 4e leerjaar: Uittrekselc uit den Grootea Katechismus, vr. 131140; 5e leerjaar: Groote Katechismus, zonder kleine letters, vr. 160—172; 6e en 7e leerjaar: Groote KatecbDmua, ge heel, vr. 213226. toonen. dat het Katholicisme niet een blind en onredcljjk volgen is van gedecreteerde leerstellingen, maar een levensbeschouwing welke gebed logisch wordt opgebouwd op redeljjke grondslagen. lo. De eerste, meest fundamenteels grond slag van lederen Godsdienst, Is het bestaan van een Opperween, een God, waarvan wq allen in ons bestaan en voortbestaan afhan kelijk zjjn. Dat er buiten deze wereld een P< u|oonljjke, oneindig volmaakte en alwjjze Gou moet bestaan, werd in het kort door Daarin banden zjj wel niet beelemaal vrjjö hand. Zjj moesten vastgesteide toltarieven volgen. Maar die tarieven waren verouder! en niet meer aangepast aan den vooruitgang en de uitbreiding van den handel. Allerlei koopwaren stonden er niet In vermeld; van die worden dan tollen afgenomen, naar ge woonte en herkomst. Daarin bleef veel speel ruimte voor willekeur cn misbruiken. De tolpachters deden zelf dat hatelijk werk niet. In de tolhuisjes bjj Je stadspoorten, naast de wegen en bij de bruggen, stelden zjj bedienden aan, doorgaans menschen uit Jen lageren volksstand, ook wei slaven. Die wogen en schatten de in- en uitgaande koop waren, schreven op, ontvingen do tollen en leverden na betaling, vrijgeleide af. De op- pertolienaars staken enkel een hand uit, als het verkeer druk was. Anders za en zjj rustig in het tolhuis toezicht to houden. Bjj de Noorderpoort van Kapharnaum, naast den strandweg, stond een tolhuis van belang. Daar liep d« groote handelsweg nuar Damaskus en naar de kust van Tyr en Süion. Daar werd gekibbeld en gekjjfd. De vrachtvoerdem trachtten de tollenaars te verschalken, door kostbare koopwaren te verduiken in hun diepe graanzakken en tier den als de zakken moesten worden openge maakt; de kooplui scholden, als waren die niet op de tarieven vermeid stonden, te hoog aangeslagen werden. Maar de tollenaars stelden de wet. Zjj konden de onwilligen bjj den soldatenpost OFFICIEEL KERKSE RICHT van het „Noord-Hollandsch Dagblad” Zoolang zwaait ook op aarde De poëzie haar staf. En juu blend volgt haar schreden Wien zjj haar zangen gaf En juublend nog. en zingend Een lied van vreugde en lust, Gaat als de laatste dichter De laatste menseb ter rust. (Eigen Haard). •en opleiden, al schieten eigen verre-Missie-idealen er bjj in. *t Is goed daarvoor te mogen werken ’t Ie ook goed daaraan mede te werken. En dat zult ge toch doen, vrienden? Ge kent toch de woorden: „Wat ge aan de mi i»ten der mijnen gedaan hebt, hebt ge aau Mij ge- 'daan"? Aan „de minsten". Maar wat dan als 't niet de minsten zjjn, als het de dierbaarste vrienden van den Zaligmaker geldt; want wie twijfelt er aan of Hq ziet met bet grootste welgevallen neer op deze knapen, die slechte denken aan Hem en aan de arme zielen Gelooft ge niet dat ejkje steun, door u aan deze stichting verleend, VÏJierbaarder maakt aan Jezus’ H. Hart? Mi°«''-he’s, Hoorn. FATHER LEFEBER, Directeur. Ik beschouwde haar en dacht....: „Als ze dat eens zagen, zij die baar gedood heb ben!... Want men beeft haar gedood. Dat heeft me de dokter gezegd, toen we de trap afgingen. Zie eene wat in de natuur plaats heeft: ’t is winter, gevaarlijke winter; griep, ijskou de wind, noordenwind en zon.... God heeft dan ook alle wezens, die er zelf geen kunnen koopen, ’n warme pelsmantel aangegeven; alle dieren hebben hun winterdracht en ins- geljjks de kleinste knopjes aan de boom en. En wat doen nu degenen, die voor onze meisjes moeten zorgen? die de verantwoor delijkheid dragen voor die jonge lichamen, de hoop van het geslacht en van de toe komst? Zjj, die de mode maken? al die naai- stetof Zl die dames-kleermakers?Wat ze doen, die ongehikkigen! Op misdadige wjj- ze doen ze die kinderen zonder voldoende bek feeding loopen m vollen winter. En daarvan is dat meisje gestorven. Wij kwamen op ’t Wm laatstlede gierde; smeltende sneeuw lag overal in kou de zware modderlaag. Zie ze nu *ns loopen en zeg me of ’t niet krankzinnig is! Hjj wees me op een groep gedecolleteerde meisjes, ’t gezicht roodgepoeierd, de armen bloot in een maar even sluitenden mantel, idiote kousen, kleine open schoentjes, die van alle kanten water en slijk doorlaten. En .ie dokter herhaalde: Zoo heeft ’t kind baar kwaal opgeloo- pen. Erg haastig, volop pratend is ze uit haar heetgestookt bureau gekomen.... ze heeft natte voeten gekregen in den koudon wind «taan wachten op de autobus.... en toen, toeu is het gebeurd! En hjj besloot: Zjj, die zulke modellen voor die arme mewjes hebben uitgevonden, heblien bloed aan hun banden! Die laatste zin is me bjjgebleven: zjj heb ben oioed aan hun handen. M’n herinnering deed me de bittere waar heid er van vaststellen. Hoeveel jonge meisjes heb ik dit jaar er aan zien sterven!.... Ihkwjjls heb ik ze ge waarschuwd. Maar de meisjes lijken wel vo gels!...... Zq heblien geen ondervinding: want hier beneden kent men alleen die din gen^ die bet lijden ons in ons eigen lichaam heeft ingedmkt. Maar.... de ouders? zult ge me zeggen.. De ouders! Ja, de mi-esten vinden tegenwoor dig alles goedzelfs om 's nachts ge wekt te worden door een „overrompelingb- partjj...." zelfs dat hun dochters uitnoodi- gingsktarten ontvangen.... met de onbe schaamde vermelding: ..Zonder nuttelooze bagage’’. Bagage.dat zyn zjj zelf.de ouders: Moeder weet dat en zwjjgt.Pa draait zjjn grqzen snor op en zwjjgt ook. „De Ouders hebben bloed aan hun han den!” WETEN SCHAPPELIJKE VOORDRACHT OVER HET KATHOLICISME. Te Amsterdam heeft zich een comité ge vormd tot bevordering van de wetenschap pelijke kennis van bet kataotieieme. Op uitnoodiging van dit comité heeft prof. J. P. Verhaar, hoogleeraar in de leer stellige Godgeleerdheid aan bet Groot-Semi- narie te Warmond zich bereid verklaard n reeks voordrachten te houden over: „de Ka tholieke levensbeschouwing en geloofsprak tijk.’ Dg eerste dezer voordrachten was geti teld: „De logische opbouw der Katholieke levenebescbou wing." Nadat de spreker het doel van deen cur sus in het algemeen had aaugegeven (voor lichting omwent het Katholicisme), gaf hij een uiteenetting van het speciale doel van deo inleidende voordracht, nl om aan te „ZIJ HEBBEN BLOED AAN HUN HANDEN!” ^Vrq naar het Franech van Pierre l’Ermite). Ik heb zooeven een meisje zien sterven In Pzrjjs, helaas een niet zeldzaam schouwspel. Maar bet meisje, dat ik heb zien sterven, moest eigenljjk niet sterven. .Twintig jaar oud, flink gezond, van ge-' zonde ouders, verstandig en fijngevoelig, had zjj alles wat 't leven mogeljjk en boeiend maakt. Toch is ze gestorven, na zich tien dagen te hebben verzet. Ze was zóó met 't leven vastgegroeid, dat haar doodstrjjd twee en zeventig uren beeft geduurd, en op ’t oogen- blik zelf van baar doodstrjjd, beeft ze 'n kreet geslaakt als die van ’n jongen eik onder de woeste bjjl van den houthakker HIJ GING AL WELDOENDE VOORBIJ. VIL In Galilea en rond het meer waren Jio zondaars talrjjker dan in Judea en te Jeru zalem. De landbouwers, visschcrs, kooplui tan Galifea stonden tameljjk afzjjdig -.au den invloed der schriftgeleerden en Farizefin. Veel vreemdelingen, Grieken, Syriörs en I’heniciCrs verbleven in de kuststeden rond bet meer; karavanen kwamen en gingen tus- schen Kapharnaum. Bidon, lyr, Damaskus, Ptolomals, Beisan, Gadara en de Grieksche steden uit het Ooetland. Galilea was geen zuiver Joodsch gebied, gesloten gelijk jen kruik, zooals Judea. De gedach.eri en leef wijzen der vreemdelingen maakten de gees ten der Galileërs ruimer, minder nauwlettend voor de Wet, minder toegankelijk voor de Farizeescbe schroomvalligheid. De hoofdstad Tiberias zelf verspotte die kleinzieligheden. Daar woonde een mengel moes van Grieksche en Syrische gelukzoe kers, hovelingen, kooplieden en genieters, met Joodscbe woekeraars en winkeliers, die daar in spqt van de Wet, op dien onreinen grond, een oude begraafplaats, durfden hui- Mn, Om zulk een hoofdstad kon de reine wete- .geetrengheid niet tieren. In zulke landstreek le ZONDAG VAN DEN ADVENT. 1 Epiatel uit den brief van oen H. apostel Paulus aan d$ Romeinen; XHl, 11—14. Broeders! wq weten, dat het uur nu daar is, om uit den slaap te ontwaken. Want nu is onze zaligheid nader, dan toen wjj het geloof eerst aannamen. De nacht u- voorbij en de dag nadert. Laten wq dan de werken der duisternissen afleggen en de wapenen des lichts aandoen. Laten wjj, als by dag, eer baar wandelen: met >n brassen en m dron- kenschappen, niet in slaapkamers en ontuch tigheden. met in twist en argunst: maar doet den Heer Jesus Christ ns. Evangelie volgens den H. Lucas: XXI, 25—33. In dien tjjde zeide Jesus aan zqne feerlin- gen: In zon en maan en sterren zullen we kenen zjjn, en op de aarde angst onder de volken uit verbaasdheid van bet gerui-M-b dir zee en der naren; de menschen zul!en bezwijken vaa vr<es en verwachting van hetgeen der geheele wereld za) overkomen; want de krachten der hemelen znlfen be roerd worden. En dan zulten zjj den Zs.on des menschen in eene wolk zien kotqen met groote macht en heerlijkheid. Als dan deze dingen beginnen te geschieden, aw met om hoog eu heft uwe hoofden ep; omdat uwe ver lossing nabjj is. En Hjj zeide hun eene ge lijkenis: Beschouwt den vjigenlmom er. alle hoornen; als zjj nu uitschieten, dan weet gq dat de zomer nabjj is. Zoo ook. als gjj d«ze dingen ziet geschieden, w<-et dan. dat het Rijk Gods nabjj Voor waar, m zeg u, dat dit geslacht niet zal voorbijgaan, eer al deze din gen geschieden. H»-mel en aarde zulten vóor- bjjgaaji, maar mjjne woorden zullen niet voorbijgaan. ors van aanzien uit de Vereenig- lurghardt, du Bois, Dumbar, enz., De meest-getewde Bnntoti ur Zuid-Afrikaansche Unie, C zend ontwikkelen, zjjn meestal Molena, die onlangs een geschiedenis van Afrika in het licht gaf, de beste blanke g» leerde waardig, is ook al protestant. BESLUIT. De protestantse!» zendingsactie is de groo- te mededingster geWbrden om de wereldheer schappij. Zjj is rjjk aan dollars «n aan pounds en per soneel, maar immer armer aan genademidde len. Zjj steunt op twee wereldmachten: Ameri ka en Engeland, on op de hoege wissel tv» sz, de van hun geld; maar in machteloos om aan de heidenen het Licht te brengen dat alleen verdrijven zal „dn schaduwen van ’s aard rijks aangezicht" (Vondel). Want de protestanteeLe zendingsactie blijft van haar standpunt uit een mislukking. Al mooliten we niet wjjsen op de 12 mil- lioeiF 914.147. katholieken tegenover het kleine troepje protestanten (8.613.407) in ie missies, dan nog bljjft bet waar dat onze heldhaftige missionarissen er in slagen aan zoovele heidenen eenzelfde bovennatnuriijk leven in te storten: ze tot levende cellen te maken van eep lichaam, terwjjl de protestan ten enkelingen naast mekaar plaatsen alleen vereenigd door eenzelf len naam eu soms door een vage geloofsbelijdenis Ze voeten het «elf zoo goed: hoe anders die vernederende bekentenissen uitgelegd die op het jongste congres der anglikaansche kerk begin October, te Eastborne, werden gedaan „De Kerk van Engeland", zei Mgr. Streat- field, is zoo in beelag genomen door klein geestige geschillen om nietige zaakjes, dat ze niet meer waard is den Christi-standaard boven de wereld te dragen.” En over de levenloosheid van hun leer: „Er bestaat werkelijk gevaar dat bet pro testantisme het leven zoo troosteloos gaat maken voor de nieuwbekeerde volkeren, dat zy ervan sterven zullen aan bloedarmoede. Christendom en Islan, strijden voor ons ledig j laag verzekerd. U onthaald als vrienden door Indiërs der horig- Vufkrannet* Scboorsteenmanto’a Oranloton en Blades Vraagt monster Beleefd aanbevelend, i om Afrika: protestantisme is de neder- Neggrs van een Fcausch regiment werden onthaald als vrienden door Indiërs der hoog ste kasten, wanneer ze boorden dat ze o ik Mohammedanen warea. Maar Anglikaansche soldaten wilden geen Kerstmis vieren met „zwart volk". Als remedie tegen de ledigheid van bet Protestantisme, werd voorgesteld dat men in de missie zjjn christendom zou toonen ojj dan« en muziek en sport!!! Arm protestan tisme! De Katholieke Kerk groeit als een Legend Lichaam. Van bet protestantisme kan men alleen zeggen, dat zoogenaamde protestanten in Je missie» talrjjker worden P. DE CLIPPELE, 8. J. Pro Apostolio, Leuven. alten in ons bestaan en voortbestaan afhan- jn. Dat er buiten deze wereld een jke, oneindig volmaakte en alwjjze L„1 het teleologisch en ethnologisch bewjjs aan getoond en door merkwaardige getuigenis sen bevestigd. J 2o. Uit de afhankeljjkbeidsveritoudin^ den menach ten opzichte van God (ooj quentie van het Godsheetzan) volgt tegi de uoodzakeiijkheid van Godsdienst, (m. iedere mensch is verplicht om God te dienen. Dit werd yerder nog bekrachtigd door bet bewjjs dat zonder godsdienst de moraliteit iedere vaste basis mist en door 't overeen stemmend getuigenis der volkeren. Vervolgens werd de eenheid van Gods dienst aangetoond. Er kan stechts één gods dienst waar zjjn, omdat de waarheid nood- zakelyk één moet zjjn; het tegenovergestel de is vlakweg in strjjd met het zuivere Gods begrip en den meerdere godsdiensten waar kunnen zjjn, dan zouden ook twee contradic toire beweringen waar kunnen wezen, het geen in strjjd is met het gezonde verstand. Conclusie uit de noodzakelijkheid en een heid van Godsdienst is dus: iedere menach is verplicht den éénen waren Godsdienst te zoeken en te acocpteeren. 3o. W elke is dus die ééne dienst? Dat is de godsdienst, dien Go< beeft aangewezen, heeft geopenbaard, wezen werd, dat God inderdaad een gods dienst geopenbaard heeft, vooral door Ons tos. die op aarde gezonden werd om deze goddelijke leer aan de menschen te predi ken. 4o. Rest dus de vraag: waar vind ik die door God geopenbaarde en door Orfetua ge predikte leer? Aangetoond werd, dat deze geopenbaarde godsdienst alleen gevonden kon worden in de Katholieke Kerk, omdat «4 alléén opstijgt tot het Apostolisch tijd vak, en omdat ook zjj alléén het door Chris tas aangewezen kenmerk del onverdeelde ««■iwid drajqri- Dit ia de vi<«le gronAdag van bet Kawil'H'istns. Voor den Katholiek geldt doe deze con- eloeie: ik ben Katholiek, omdat volgeng mjjn overtuiging (w^lkn berust op rede-argumen- ten) het Katholicisme alléén de ééno ware godsdienst zyn kan. Als ik ’s avonds naar bed ga, niet erg laat, want we moeten er om kwart voor vjp wéér uit dan leg ik nogal eens te prak- kezeereu voor dat ik den slaap kan vatten. Vroeger had Ik daar geen ast van. Maar na dat ik weet dat ik 'voor dit buis sta, dat ik vier en twintig menschen aan het eten moet houden, dat ikdat ikja dan lig ik wel eens te denken, dan vraag ik wel eens mijzelf af: „Hoe zal t loopen?” Soms heb ik een zware bui, dan weer denk ik dat wjj troetelkinderen van 0. L. Heer zyn. Als ik zoo bedenk dat ik een goed tjj- deljjk verbljjf heb met achttien springlevende .--jöngens, dat 0. L. Heer altoos in onze eigen kapel bjj ons is, ach dan klaart de lucht wsér op. Achttien onschuldige jongens, die reeds nu hen hart verpand hebben aan Jezus’ hane- werk, de redding van onsterfelijke zielen, ja, *t is goed daarvoor te mogen werken, ‘t is schoon zulke jongens te mog< schieten eigen verre-Missie-id< wies negers uit de dfe zich zoo verba- eestal protestant, geschiedenis HET LAATSTE LIED. Zoo lang na ’s onweers wotxlei Een regentmog nog lacht, Een ziele nog naar vrede En naar verzoening smacht; Zoolang de maan uog glinstert, Een hart nog streeft en voelt, Zoolang der boomen rtiiscben Een moede nog verkoelt. Zoolang de tenten keeren, Zoolang de rqqf nog bloeit. Er fnssebe lij.pen jaehëii. Er vreugd in de o<>gen gloeit; Zoolang een gr^f op aarde Van rouw en dood nog spreekt, Zoolang nog tranen vloeien. Een hart nog voelt en breekt;

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1925 | | pagina 9