MEVROUW!
LINDENLAAN 48
AAR
POORTER’s Tapijt- eo. Meubelhandel
Heeren,- Jongebeerenkleeding, Winterjassen, Ulsters,
Demisaisons, Gabardine jassen, Jekkers
en Kinderjasjes
N.V. WILHELMINA - BERGEN N.-H.
II LI ICEHTS.
Adverteert in dit blad.
Adverteert in dit blad.
Firma J. G. Engeln
Laagzijde B 56.
Schagen.
ZitliliMÉlng franc*,
Kwaliteit gegarandeerd.
Payglop 23,
MELK EN MELKPRODUCTEN
en Heerenkapper
Dames
Beste
en
Paardenvleesch
voordeeligste adres J O H. K Mil*
Oudegracht 72 - Alkmaar
Payglop Laat
Voor compleet inrichten van uw woning
is het adres i
Vitrages, Tafelkleeden, Karpetten, Vloerzeilen, Matten,
Vcersn- en Kapokbedden, Spiraal- en Kapokmatrassen
Ledikanten, Wollea-, Wetten- bh Moltondekens,
dan kunt U, zich een denkbeeld vormen van onze
uitgebreidheid der goederen
KlünneN
BELEEFD AANBEVELEND,
i
B
E
Vlaanderhof.
onze
voor
ING
Voor de a.s. St. Nicolaas.
groote
I
P. GLAS.
ZONDAGS GESLOTEN.
Goede kwaliteit
Hygiënische Bereiding
Billijke prijzen
GllUB
I LAAT Itó,
,Rie werker,
ALKMAAR.
Vraagt onie prijzen Beslist het voordeeligst.
prijzen. I
Zijt gij vroegtijdig grijs? Laat Uw haar verven
met „Loréal” onder garantie
Hebt gij dun of kort haar, wendt U tot ons.
Soliedst en veitrouwd adres voor alle soorten
Haat werken. Tevens alle soorten Kappentoeitjes.
De goedkoope prijzen, welke wij
danken wij aan grooie verscheidenheid
I Alle papierwaren zooals Winkelzakken, Inwikkelpapier, bedrukt en onbedrukt, Pal
Voor de St Nicolaas.
Koffieroom, Nlagroom, Karaemelk, Karnemelkspap
Hater Kaas, voorzien van Rijkscontrólemerk
ALOM VERKRIJGBAAR BIJ ONZE WEDERVERKOOPERS.
w
Pakpapier aan rollen en vellen enz. Concurreerende
P. J. DE GRAAF,
,van artikelen.
Ziet onze TWAALF groote etalages van
LET OP
KVWLfTHTenAFWl
J. H. JONGEDljK
a«MM WIJ garandeerenwM
wanneer IJ bij on» koopt, een vakkundi- N
ge behandeling en hebben by »en
enorme sorteering uiterst lage prjjzen.
Rijwielen.
(Jrnmofoonn
KUNST EN KEfcf
Koopt blf *n Vakman *t Is Uw voordooi
(Stiinmen der Zelt).
Dada keet het eieren» tea; b dat »oo i
L’
Zadelmaker^ Sioffeerdery.
Zie do Btahyee. *->
EERSTE KWALITEIT
Varkensvleesch
Ruime sorteering
LUCAS, SOLAR, P. H, V. T. en BERKO.
Prima
HANDWARMERS en BEENKAPPEN
by
I
I Drukkerij en Papierwarenfabriek
katholieke Kerk zouden overloopen, indien
zy het dak hunner eigene kerk boven bun
hoofd zagen ineenstorten. De meesten zoodon
dat niet doen, maar, in hun vertwijfeling bet
liever beproeven met anthroposophic, spirt*
tame of ad vent rime. En angstbekeeringen
tot bet katholicisme zouden, indien zy over
't algemeen voted én, geen duur waarborgen.
Alleen rustige, innerlijke overtuiging is <1®
reehte weg tot de waarheid; alleen tij heeft
zedelijke waarde en geeft zekerheid en vre
de.”
Fijne LEDERWAREN, REISARTIKELEN,
TAFEL- en KAPSTOK-KLEEDEN, VOE
TENBANKJES, SCHAATSEN, RIJTU1G-
LANTAARNS, BITTEN, ZWEEPEN, enz.
enz. vindt U in ruime keuze tegen lage prij
zen by
overtuigt U dan, dat ze afkomstig zijn van de
OVER DE VEREENIGING IN HET
GELOOP.
„Niettegenstaande bet doel van een her-
vereeniging der Christelijke Kerken natuurlijk
op verren afstand ligt, toch hebben we ona
osn den weg die daarheen leidt te bekom
i. Deze weg ml'one noodzakeijjk van
„VREDRO”u
DE VRIJE, KATHOLIEKE KERK.
Zooals men weet, bestaat er tegenwoordig
een groep menschen, die zich vrye Katholie
ken noemen.
Natuurlijk hebben zy met de katholieke
Kerk niets uit te staan en hebben zjj zich
zelf dien naatn gegeven.
In laren hebben zij een villa gekregen,
daar zetelt een man, die zich als bisschop
kleedt en zich dien naatn toeëigent
Er moet daar ook een universiteit en een
tempel verrijzen. Hun leer is een allegaartje
van tbeosophie, boedrime, antroposophie etc.
etc.; ook heeft men verschillende ceremoniën
der Katholieke Kerk overgenomen. Men moet
medelijden met hen hebben; het zijn Gods-
zoekers, maar zy "zyn het spoor bjjstor ge
raakt; het is een der vele richting®», die van
het materialisme en atheïsme genoeg hebben.
Zij zoeken en verwachten een grooten we-
reldleeraar.
Waarom dat zoeken: Christus de groote en
eenige wereidieeraar is reed* verschenen en
leeft steeds voort in de Katholieke Kerk.
PAYGLOP 11. ALKMAAR.
Tevens ruime berging voor winterstalling
tegen speciale condities.
kunnen noteeren,
Onbekleeds Wiegen, Risten Stoeien,
Grof- en Luxe mandenwerk.
LAAT 6 o—
stlg gebied waarheden bestaan, die niet ver
anderen kunnen, die van God komen, God
tot gezag en steun hebben?
Iedere wetenschap, iedere kennis, ieder
vak heeft toch van die onomstootelyke, als
vast en noodzaketfyk aangenomen waarheden
als kern en grondslag!
aWarom in godsdienst nu knechting en In
andere kennissen vanzelfsprekend?
P. QUIRINUS.
volg gegeven. Zy keerde niet ipeer op da
planken terug, maar Tocht haar kasteel ig
Turjjn op en bracht daar den tijd in gebed
en boetedoening door. Eenige maanden late
meldde zy zich aan bet klooster der Carmr
litessen en liet zieh in de ry der ordezusters
opneaien. Zy onderwierp rich geheel aan de
discipline van deze strenge orde, stond on
dank s haar ziekte eiken morgen om vier uur
op en ontving niemand barer vele bewon
deraars, die haar in de kloosterlijke eenzaam
heid opzoetten
Slechte een van haar Parijsche vrienden
ontving nu en dan een brief van Eve Laval
lière. In een dier brieven staat een roe
rende bijzonderheid te lezen, nJ. dat het
haar licht gevallen was zich den glans van
haar vroeger leven te ontzeggen en onder
worpen te zyn aan de orderegelen, slechts
een ding kostte haar moeite: van de gewo
ne M-hoonteeidsmiddelljes als lippenstift e»
rouge afstand te doen. Maar bet te toch ge-
nn eevoelt zij zich gelukkiger dan
behooren tot de dagelijksche voedingsmiddelen van IEDEREEN
Daarom wordt van Regeeringswege zoo scherp toegezien, dat
hiermede geen knoeierijen meer plaats hebben.
Wilt U verzekerd zijn van
lukt en
ooit.
Sedert eeni'-c weken ia Eve Lavallière
zwaar ziek. Men moest haar uit *t klooster
weer naar *t kasteel terug brengen om haar
daar de noodzakelyke verpleging te kunne»
den ouden M rijd geest van de 16de en 19de
I eeuw tot een innerlijke bespreking met het
I protestantisme leiden. Bespreking echter, ge
lijk de Badensc.he staatspresident. Dr. Willy
Helipad) nut recht aamftetkt, „van psycho
logische feiten. Zy is niet te bereiken met
uitdagingen en scherp vooruitbrengen van
thesissen, met liet doel te onderwerpen. Maar
ze moet de zielen van de anderen in de eerste
plaats nemen, gelijk ze lyn, ze moet voeling
krygen met hare mentaliteit, met hare stand
punten, problemen. oplOssingsformules, be
langen en nieuwsgierigheid." Deze zielen hou
ding zal allereerst te voorschijn treden in ren
sympathie met den persoon van den anders-
geloovende. By alle meeaingsverechillen zal
ze daaraan vasthouden, dat ook aan den an
deren kant een tnensch staat, die voor de
waarheid geschapen is, en van wien, «ot het
tegenbewijs geleverd is, aan te nemen is dat
hij de waarheid zoekt en niet vrijwillig zyn
oog voor baar sluit. Hoeveel argwaan ver
drijft reeds deze weJerzijdaehe erkenning van
de goede trouw, die een natuurlijke erich
der gerechtigheid is en toch zoo vaak gewei
gerd wordt. Hoe schept ze aanstonds ren
geestelijke atmosfeer, waarin de geesten en
harten elkaar van zelf benaderen. Daaruit
ontstaat onwillekeurig de neiging, hij den
andere vooral het goede te zien en eerbied
te betonnen voor de godsdienstige krachten,
die ook in de andere belijdenissen werkzaam
zyn. Wij katholieken aanzien bet als fari-
zeersch en taktloos, als de Berljjoscho ‘lyH-rta-
tendent Martin Riemer in een artikel over
„Katholiztemus und Protestantismus in
Deutschland” schrijft: Voert het katholicisme
propaganda voor zich, om te heerschen, dan
aanziet het protestantisme als zyn zending,
te dienen. Waarjiet Kruis in het katholicisme
ornament is. is het in het protestantisme
fundament. Waar het katholicisme tegen
woordig zyn zegestenftning baseert op z(jn
bondschap met de wereld, daar neemt het
protestantisme zijn knechtbewustzjjn uit het
woord: „On* Geloof is de zege, die de wereld
overwonnen heeft.” Maar onrechV**rdig
zoowel al* deze woorden zou het zijn, Indien
wij katholieken op lichtzinnige en kleineeren-
de wijze over den godsdienst en de liefdadig
heid der protestanten, die door hunne gods
dienstige diepte, door den adel en oprecht
heid van hun karakter, aan eiken katholiek
tot voorbeeld kunnen gesteld worden. Onder
den oorlog heb ik als dl vfsieaalmoezenfor
vele protestanteche soldaten in den dood
bijgestaan en daarbij ontroerende voorbeel
den van oprecht geloof en innige godsvrucht
beleefd. De psychologische invoeling In de
gedachten wereld van een ander zal m* ook
laten verstaan, dat een protestant het we
zen en de geschiedenis zijner Kerk anders
waardeert en beleeft dan wy. In de bonte veel
vuldigheid die ons in het protestantisme als
verval en „Selbstzersetzung” voorkomt, ziet
de protestant de noodzakelyke voortzetting
van 'n rijke idnerlyke ontplooiing, gelyk ja an
derzijds het sterke gehint eener niter lijke
keikelijke orde nog niet de waarborg voor
het fluidium van een leven .te, peovumlijko
devotie is. Wet en leven, vorm en inboud
vormen eerst 't ganache, echte Christendom.
Het ware dan ook verkeerd, de klachten (Se
Ni gelegenheid door de protestanten over de
ooeenigbeid hunner kerken worden geuit, al
te ernstig op te nemen en in een vlucht van
onchristelijk leedvermaak tot de hoop te nei
gen, dat de protestanten In massa tot do
WIJ, KATHOLIEKEN.
Een katholiek mag niet alles.
Een niet-katholiek mag evenmin alles.
Een katholiek is dus gebonden, geen vrij
■tensch meer, bij staat onder dwang, en pre
cies hetzelfde geval met een niet-kalholiek.
Ook in den -aller onkatholieksten staat der
wereld, waar de allergrootste vrijheid
heerscht, in Rusland, daar weet vadertje
Staat, met «Ün wetten en voorschriften, toet
zjjn knuppel en kogel, met gevangenis en be-
rooving, den vrijen mensch aan bet verstand
te brengen, wat by mag en niet mag.
Och, die dogma's dan bij de Katholieken!
Ja, die dogma's dan by de KatholiekenI
Ja die dogma's! Wat zou 't met die dog
ma 'sF Die moeten wel de vreeeeltjk*te tiran
nie zyn, ooit op de wereld verschenen. Want
dat zyn: de kluister, waarin de geest, de
vrije, onafhankelijke geest .van den mensch
geknecht wordt! 0, boe dramatisch! Die dog
ma’s! Dat bet eek ent de duistere nacht van
onwetendheid, waarin de Katholieke Kerk,
of romantischer, waarin de katholieke ge<«-
telyken hun slaaf gedweeë naloopers nullen,
wikkelen, laten rondtastenO, hoe ro
mantisch!
Zulke praat wordt nog uitgebnild "»p ver
gaderingen; zulke klets wordt nog gedrukt
door Naadjes en beschouwd als oorspronke
lijke wijsheid: als een bewijs van vry, onaf-
b -ikelyk, verlicht denken!....
Mag ik een» één ding verklappen?
Als ik niet-katholiek was, en een klein
beetje ontwikkeling had. zou ik me schamen,
om zulke afhanrtsche. onwerwetsche, niets
zeggende. volk «bedot ten de praatjes te ver
knopen! Rchamew zou ik me over voorgan
gers van mijn partij, die zoo over den dag
Kwamen! Schamen tot tn myn grooten teen!
Doeh eve» .üe dogma’s. Weten 98 pCt. van
die geestdriftige dogma-be»trijder« nu eigen
lijk wel wat een dogma is voor een ding is?
Ik durf te wedden. Jat ge by onderzoek
tot de allermalste ontdekkingen komt. Dat
er bestaan op onzen Nederlandse hen grond,
die rich hij dat woord van alles verbeeld-'n,
wat griezelig is: een donberen kelder waar
de ratten rondloopen en menschen aan ket
tingen in den muur vastliggen. De onwe
tendheid 1* fghelaehtig groot
En de fantazie is groot er dan fabelachtig.
Wat i* een katholiek dogma?
Vergelijk van Noort, een Amsterdamsch
pastoor, een geleerd man op godsdienstig ge
bied. in zyn boek: De fontibus revalition*
1911. pag 1«8
-Een dogma ft woord komt van *t
Grieksch dogma, dokeo) in zyn strikte en
meest gebruikelijke beteekenis is: een waar
heid door God geopendhaard en als zocxlaaig
door de Kerk al* te gelooven voorge-teld.
In een minder strikte beteekenls wordt hot
woord dogma ook wel gebruikt voor telers
geopenbaarde waarheid, of liever, voor iedere
.waarheid, die vervat is In de Schriftuur cf
de Overlevering.”
Het gaat hier over een waarheid inzake
godsdienst l>us een waarheid. Iets dat op
godsdienstig gebied vaststaat als de beken
de paal boven het bekende water; waar niet I
aan te tornen valt; verheeld U: aan en
paal tomen!) dat toen heeft te nemen of te
laten. Die waarheid moet <lóor God geopen
baard z^n. kenbaar gemaakt aan on» ’»«•-
achea op een of andere maaier.
Dau» aeei bei eierwwe iëw,
vraaMitfk? Ta geloovea dat er e» godtoBea- meren.
laten genieten. Zij is lichamelijk een wrak
en Rol»et de Fiers harkende In de bevende
oude vrouw nauwelijks de een* gevierde ac
trice van Parys.
„Zegt u", sprak lavallièr» tot de Fiers,
„zegt u aan al mijn vrienden, aan al degenen
van wie ik een» hield, dat ik thans gelukkig
ben. Vroeger, toen ik nog b-roemd en ge
vierd'was, voelde ik mij diep ongelukkig.
Hier in deze eenzaamheid wacht Ik rustig den
dood. Ik r<*voel mij tevredener dan ooit”.
VANAF f 90.—.
Enorme sortecring Lampen en Onder- g
deelen. Beenkappen, Handwarmers,
Banden, Zaklantaarn*. I
GROOTE 80RTEERING g
reed» compleet vanaf f IS.
Muziek- en platenkasten. Groote
voorraad GRAMOFOONPLATEN. I
Reparatie-Inrichting voor Rjjwielen, g
Naaimachines, Gramofoons, Kinder- N
wagen».
boek KREBBE8TEEG. N
LEER ANTWOORDEN!
Ik doe wat ik wil!
Die datMHgcn doen gewo-mlyk niet wat
se doen moRen.
En wat ze we! doen, moesten ze eigen
lijk laten.
Je kn"1 ze ian eek niet beter antwoorden
d.in d«»or t<* zeggen:
E.i ik. wat plicht
K yk ze dan maar een* fier fa de oogen.
Want wie zeggen mag, ik doe wat plicht
is. heeft zeker meer recht van spreken dan
by die zeggen moet: ik doe wat ik wil.
We»t ge ook wat het meest voor snuiters
zyn, dit zoo spreken?
Meestal zyn het jongens, waar zo thuis
geen weg mee weten, die altyd dwarskoppig
doen, er tenslotte kwaad van door trekken.
Niet zelden staan ze onder den invloed
van 'n slechten kamraad.
Ze doen, wat hij wil.
Ziet, al» je dat weet, dan moet ie antwoor
den: Zoo? Jjj zou doen, wat iy wil? Och kom!
Je doet, wat bij wil, hij! En dan noem je dien
kameraad.
Wil ik je een» wat zeggen? Leer zelfstan
dig zijn en leer je plicht doen, ook dan als
’n ander ie wil afbrengen van je plicht.
VAN ACTRICE TOT KLOOSTERZUSTER.
In de „Tooneelgids” lezen wij onder bo-
venstaanden titel ’t volgende cpsb-1 over de
vroegere tooneelspeel*tor Eve l^èvalliére.
De naam van de cens beroemde tooneel-
«peelster Eve Lavallière u te Pary* nog lang
niet vergeten, ofschoon meer dan acht jaren
verloopen zyn, sedert de gevierde tooneel-
schoonheid voor ’t laatst de planken die ae
wereld beduiden, betrad, om daarna den
glans van ’t voetlicht en de lawaaierige sfeer
van den Yoein met de »tilte van een klooster
te verwisselen, waar Eve Lavallière haar
levensavond in boete en vrijwillige armoede
Aoorbrengt.
Het Parjjsche theaterpubliek, de tallooze
bewonderaars van Eve lavallière, worden
nu door Robert de Fiers, den bekenden too-
neehchrjjver, die baar dezer djgen bezocht
heeft aan deze van ’t tooneelfirmaiuent ver
dwenen ster herinnerd.
lavallière is ifti 64 jaar on l. Deze ver
ouderde, ziekelyke vrouw heeft tien jaar ge
leden nog gaminrollen gespeeld, in overmoe
dige blyspelen met zoo’n fri«*et'e natuurlijk
heid jonge meisjesrollen gecreëerd: dat me
nige twintigiartee haar had kmmen benijden.
Zij was uit litaliaansche ouden geboren.
Deze, eenvoudige handswerkliedeu, emi
greerden in de vorige eeuw van Sicilië naar
Toulouse. Op 17-jarigen leeftijd kwam Eve
Lavallière naar Pary» om lange jaren bij
kleiue gezelschappen figurante te wezen. In
1901 werd ze in een veelgespeelde comedie
van Alfred Capu», „Le Bonh -ur”, plotseling
beroemd. Met een «lag had zij de harten van I
het publiek veroverd.
later huwde zy met den "Lenaar en lei- I
der van bet theater Samuel. Haar geluk en
haar carrièrre werden «preekwor rdeljjk, maar
trots dit alles bleef Eve in haar hart onte
vreden en voelde zich ongelukkig. Zy leed
aan voortdurende neerslachtigheid en zocht
in verscheidene sanatoria genezing.
Maar de groote successen in haar loop
baan kwamen. De tbeaterdirectiM wedijver
den met elkaar in het doen van aanbiedingen
en Eve lavallièr» werd de best betaalde ac
trice van Parys.
Het jaar 1917 bracht plotseling een keer
punt in haar leven. Lavallièrre wae voorne
men» met haar collega Lucien Guitry een
toumèe naar Amerika te ondernemen. Met
groote vreugde bereidde sij zich op de Ame
rikaan*) he rondreis voor. Doch kort voor dea
voor bet vertrek bepaalden datum werd de
kunstenares zwaar ziek. D» doctoren gaven
haar den raad naar een sanatorium te gaan
en bet tooneel voorloopig vaarwel te zeggen.
Aan dezen raad beeft zQ slechte tea deel» ge-