MEVROUW! LINDENLAAN 48 AAR POORTER’s Tapijt- eo. Meubelhandel Heeren,- Jongebeerenkleeding, Winterjassen, Ulsters, Demisaisons, Gabardine jassen, Jekkers en Kinderjasjes N.V. WILHELMINA - BERGEN N.-H. II LI ICEHTS. Adverteert in dit blad. Adverteert in dit blad. Firma J. G. Engeln Laagzijde B 56. Schagen. ZitliliMÉlng franc*, Kwaliteit gegarandeerd. Payglop 23, MELK EN MELKPRODUCTEN en Heerenkapper Dames Beste en Paardenvleesch voordeeligste adres J O H. K Mil* Oudegracht 72 - Alkmaar Payglop Laat Voor compleet inrichten van uw woning is het adres i Vitrages, Tafelkleeden, Karpetten, Vloerzeilen, Matten, Vcersn- en Kapokbedden, Spiraal- en Kapokmatrassen Ledikanten, Wollea-, Wetten- bh Moltondekens, dan kunt U, zich een denkbeeld vormen van onze uitgebreidheid der goederen KlünneN BELEEFD AANBEVELEND, i B E Vlaanderhof. onze voor ING Voor de a.s. St. Nicolaas. groote I P. GLAS. ZONDAGS GESLOTEN. Goede kwaliteit Hygiënische Bereiding Billijke prijzen GllUB I LAAT Itó, ,Rie werker, ALKMAAR. Vraagt onie prijzen Beslist het voordeeligst. prijzen. I Zijt gij vroegtijdig grijs? Laat Uw haar verven met „Loréal” onder garantie Hebt gij dun of kort haar, wendt U tot ons. Soliedst en veitrouwd adres voor alle soorten Haat werken. Tevens alle soorten Kappentoeitjes. De goedkoope prijzen, welke wij danken wij aan grooie verscheidenheid I Alle papierwaren zooals Winkelzakken, Inwikkelpapier, bedrukt en onbedrukt, Pal Voor de St Nicolaas. Koffieroom, Nlagroom, Karaemelk, Karnemelkspap Hater Kaas, voorzien van Rijkscontrólemerk ALOM VERKRIJGBAAR BIJ ONZE WEDERVERKOOPERS. w Pakpapier aan rollen en vellen enz. Concurreerende P. J. DE GRAAF, ,van artikelen. Ziet onze TWAALF groote etalages van LET OP KVWLfTHTenAFWl J. H. JONGEDljK a«MM WIJ garandeerenwM wanneer IJ bij on» koopt, een vakkundi- N ge behandeling en hebben by »en enorme sorteering uiterst lage prjjzen. Rijwielen. (Jrnmofoonn KUNST EN KEfcf Koopt blf *n Vakman *t Is Uw voordooi (Stiinmen der Zelt). Dada keet het eieren» tea; b dat »oo i L’ Zadelmaker^ Sioffeerdery. Zie do Btahyee. *-> EERSTE KWALITEIT Varkensvleesch Ruime sorteering LUCAS, SOLAR, P. H, V. T. en BERKO. Prima HANDWARMERS en BEENKAPPEN by I I Drukkerij en Papierwarenfabriek katholieke Kerk zouden overloopen, indien zy het dak hunner eigene kerk boven bun hoofd zagen ineenstorten. De meesten zoodon dat niet doen, maar, in hun vertwijfeling bet liever beproeven met anthroposophic, spirt* tame of ad vent rime. En angstbekeeringen tot bet katholicisme zouden, indien zy over 't algemeen voted én, geen duur waarborgen. Alleen rustige, innerlijke overtuiging is <1® reehte weg tot de waarheid; alleen tij heeft zedelijke waarde en geeft zekerheid en vre de.” Fijne LEDERWAREN, REISARTIKELEN, TAFEL- en KAPSTOK-KLEEDEN, VOE TENBANKJES, SCHAATSEN, RIJTU1G- LANTAARNS, BITTEN, ZWEEPEN, enz. enz. vindt U in ruime keuze tegen lage prij zen by overtuigt U dan, dat ze afkomstig zijn van de OVER DE VEREENIGING IN HET GELOOP. „Niettegenstaande bet doel van een her- vereeniging der Christelijke Kerken natuurlijk op verren afstand ligt, toch hebben we ona osn den weg die daarheen leidt te bekom i. Deze weg ml'one noodzakeijjk van „VREDRO”u DE VRIJE, KATHOLIEKE KERK. Zooals men weet, bestaat er tegenwoordig een groep menschen, die zich vrye Katholie ken noemen. Natuurlijk hebben zy met de katholieke Kerk niets uit te staan en hebben zjj zich zelf dien naatn gegeven. In laren hebben zij een villa gekregen, daar zetelt een man, die zich als bisschop kleedt en zich dien naatn toeëigent Er moet daar ook een universiteit en een tempel verrijzen. Hun leer is een allegaartje van tbeosophie, boedrime, antroposophie etc. etc.; ook heeft men verschillende ceremoniën der Katholieke Kerk overgenomen. Men moet medelijden met hen hebben; het zijn Gods- zoekers, maar zy "zyn het spoor bjjstor ge raakt; het is een der vele richting®», die van het materialisme en atheïsme genoeg hebben. Zij zoeken en verwachten een grooten we- reldleeraar. Waarom dat zoeken: Christus de groote en eenige wereidieeraar is reed* verschenen en leeft steeds voort in de Katholieke Kerk. PAYGLOP 11. ALKMAAR. Tevens ruime berging voor winterstalling tegen speciale condities. kunnen noteeren, Onbekleeds Wiegen, Risten Stoeien, Grof- en Luxe mandenwerk. LAAT 6 o— stlg gebied waarheden bestaan, die niet ver anderen kunnen, die van God komen, God tot gezag en steun hebben? Iedere wetenschap, iedere kennis, ieder vak heeft toch van die onomstootelyke, als vast en noodzaketfyk aangenomen waarheden als kern en grondslag! aWarom in godsdienst nu knechting en In andere kennissen vanzelfsprekend? P. QUIRINUS. volg gegeven. Zy keerde niet ipeer op da planken terug, maar Tocht haar kasteel ig Turjjn op en bracht daar den tijd in gebed en boetedoening door. Eenige maanden late meldde zy zich aan bet klooster der Carmr litessen en liet zieh in de ry der ordezusters opneaien. Zy onderwierp rich geheel aan de discipline van deze strenge orde, stond on dank s haar ziekte eiken morgen om vier uur op en ontving niemand barer vele bewon deraars, die haar in de kloosterlijke eenzaam heid opzoetten Slechte een van haar Parijsche vrienden ontving nu en dan een brief van Eve Laval lière. In een dier brieven staat een roe rende bijzonderheid te lezen, nJ. dat het haar licht gevallen was zich den glans van haar vroeger leven te ontzeggen en onder worpen te zyn aan de orderegelen, slechts een ding kostte haar moeite: van de gewo ne M-hoonteeidsmiddelljes als lippenstift e» rouge afstand te doen. Maar bet te toch ge- nn eevoelt zij zich gelukkiger dan behooren tot de dagelijksche voedingsmiddelen van IEDEREEN Daarom wordt van Regeeringswege zoo scherp toegezien, dat hiermede geen knoeierijen meer plaats hebben. Wilt U verzekerd zijn van lukt en ooit. Sedert eeni'-c weken ia Eve Lavallière zwaar ziek. Men moest haar uit *t klooster weer naar *t kasteel terug brengen om haar daar de noodzakelyke verpleging te kunne» den ouden M rijd geest van de 16de en 19de I eeuw tot een innerlijke bespreking met het I protestantisme leiden. Bespreking echter, ge lijk de Badensc.he staatspresident. Dr. Willy Helipad) nut recht aamftetkt, „van psycho logische feiten. Zy is niet te bereiken met uitdagingen en scherp vooruitbrengen van thesissen, met liet doel te onderwerpen. Maar ze moet de zielen van de anderen in de eerste plaats nemen, gelijk ze lyn, ze moet voeling krygen met hare mentaliteit, met hare stand punten, problemen. oplOssingsformules, be langen en nieuwsgierigheid." Deze zielen hou ding zal allereerst te voorschijn treden in ren sympathie met den persoon van den anders- geloovende. By alle meeaingsverechillen zal ze daaraan vasthouden, dat ook aan den an deren kant een tnensch staat, die voor de waarheid geschapen is, en van wien, «ot het tegenbewijs geleverd is, aan te nemen is dat hij de waarheid zoekt en niet vrijwillig zyn oog voor baar sluit. Hoeveel argwaan ver drijft reeds deze weJerzijdaehe erkenning van de goede trouw, die een natuurlijke erich der gerechtigheid is en toch zoo vaak gewei gerd wordt. Hoe schept ze aanstonds ren geestelijke atmosfeer, waarin de geesten en harten elkaar van zelf benaderen. Daaruit ontstaat onwillekeurig de neiging, hij den andere vooral het goede te zien en eerbied te betonnen voor de godsdienstige krachten, die ook in de andere belijdenissen werkzaam zyn. Wij katholieken aanzien bet als fari- zeersch en taktloos, als de Berljjoscho ‘lyH-rta- tendent Martin Riemer in een artikel over „Katholiztemus und Protestantismus in Deutschland” schrijft: Voert het katholicisme propaganda voor zich, om te heerschen, dan aanziet het protestantisme als zyn zending, te dienen. Waarjiet Kruis in het katholicisme ornament is. is het in het protestantisme fundament. Waar het katholicisme tegen woordig zyn zegestenftning baseert op z(jn bondschap met de wereld, daar neemt het protestantisme zijn knechtbewustzjjn uit het woord: „On* Geloof is de zege, die de wereld overwonnen heeft.” Maar onrechV**rdig zoowel al* deze woorden zou het zijn, Indien wij katholieken op lichtzinnige en kleineeren- de wijze over den godsdienst en de liefdadig heid der protestanten, die door hunne gods dienstige diepte, door den adel en oprecht heid van hun karakter, aan eiken katholiek tot voorbeeld kunnen gesteld worden. Onder den oorlog heb ik als dl vfsieaalmoezenfor vele protestanteche soldaten in den dood bijgestaan en daarbij ontroerende voorbeel den van oprecht geloof en innige godsvrucht beleefd. De psychologische invoeling In de gedachten wereld van een ander zal m* ook laten verstaan, dat een protestant het we zen en de geschiedenis zijner Kerk anders waardeert en beleeft dan wy. In de bonte veel vuldigheid die ons in het protestantisme als verval en „Selbstzersetzung” voorkomt, ziet de protestant de noodzakelyke voortzetting van 'n rijke idnerlyke ontplooiing, gelyk ja an derzijds het sterke gehint eener niter lijke keikelijke orde nog niet de waarborg voor het fluidium van een leven .te, peovumlijko devotie is. Wet en leven, vorm en inboud vormen eerst 't ganache, echte Christendom. Het ware dan ook verkeerd, de klachten (Se Ni gelegenheid door de protestanten over de ooeenigbeid hunner kerken worden geuit, al te ernstig op te nemen en in een vlucht van onchristelijk leedvermaak tot de hoop te nei gen, dat de protestanten In massa tot do WIJ, KATHOLIEKEN. Een katholiek mag niet alles. Een niet-katholiek mag evenmin alles. Een katholiek is dus gebonden, geen vrij ■tensch meer, bij staat onder dwang, en pre cies hetzelfde geval met een niet-kalholiek. Ook in den -aller onkatholieksten staat der wereld, waar de allergrootste vrijheid heerscht, in Rusland, daar weet vadertje Staat, met «Ün wetten en voorschriften, toet zjjn knuppel en kogel, met gevangenis en be- rooving, den vrijen mensch aan bet verstand te brengen, wat by mag en niet mag. Och, die dogma's dan bij de Katholieken! Ja, die dogma's dan by de KatholiekenI Ja die dogma's! Wat zou 't met die dog ma 'sF Die moeten wel de vreeeeltjk*te tiran nie zyn, ooit op de wereld verschenen. Want dat zyn: de kluister, waarin de geest, de vrije, onafhankelijke geest .van den mensch geknecht wordt! 0, boe dramatisch! Die dog ma’s! Dat bet eek ent de duistere nacht van onwetendheid, waarin de Katholieke Kerk, of romantischer, waarin de katholieke ge<«- telyken hun slaaf gedweeë naloopers nullen, wikkelen, laten rondtastenO, hoe ro mantisch! Zulke praat wordt nog uitgebnild "»p ver gaderingen; zulke klets wordt nog gedrukt door Naadjes en beschouwd als oorspronke lijke wijsheid: als een bewijs van vry, onaf- b -ikelyk, verlicht denken!.... Mag ik een» één ding verklappen? Als ik niet-katholiek was, en een klein beetje ontwikkeling had. zou ik me schamen, om zulke afhanrtsche. onwerwetsche, niets zeggende. volk «bedot ten de praatjes te ver knopen! Rchamew zou ik me over voorgan gers van mijn partij, die zoo over den dag Kwamen! Schamen tot tn myn grooten teen! Doeh eve» .üe dogma’s. Weten 98 pCt. van die geestdriftige dogma-be»trijder« nu eigen lijk wel wat een dogma is voor een ding is? Ik durf te wedden. Jat ge by onderzoek tot de allermalste ontdekkingen komt. Dat er bestaan op onzen Nederlandse hen grond, die rich hij dat woord van alles verbeeld-'n, wat griezelig is: een donberen kelder waar de ratten rondloopen en menschen aan ket tingen in den muur vastliggen. De onwe tendheid 1* fghelaehtig groot En de fantazie is groot er dan fabelachtig. Wat i* een katholiek dogma? Vergelijk van Noort, een Amsterdamsch pastoor, een geleerd man op godsdienstig ge bied. in zyn boek: De fontibus revalition* 1911. pag 1«8 -Een dogma ft woord komt van *t Grieksch dogma, dokeo) in zyn strikte en meest gebruikelijke beteekenis is: een waar heid door God geopendhaard en als zocxlaaig door de Kerk al* te gelooven voorge-teld. In een minder strikte beteekenls wordt hot woord dogma ook wel gebruikt voor telers geopenbaarde waarheid, of liever, voor iedere .waarheid, die vervat is In de Schriftuur cf de Overlevering.” Het gaat hier over een waarheid inzake godsdienst l>us een waarheid. Iets dat op godsdienstig gebied vaststaat als de beken de paal boven het bekende water; waar niet I aan te tornen valt; verheeld U: aan en paal tomen!) dat toen heeft te nemen of te laten. Die waarheid moet <lóor God geopen baard z^n. kenbaar gemaakt aan on» ’»«•- achea op een of andere maaier. Dau» aeei bei eierwwe iëw, vraaMitfk? Ta geloovea dat er e» godtoBea- meren. laten genieten. Zij is lichamelijk een wrak en Rol»et de Fiers harkende In de bevende oude vrouw nauwelijks de een* gevierde ac trice van Parys. „Zegt u", sprak lavallièr» tot de Fiers, „zegt u aan al mijn vrienden, aan al degenen van wie ik een» hield, dat ik thans gelukkig ben. Vroeger, toen ik nog b-roemd en ge vierd'was, voelde ik mij diep ongelukkig. Hier in deze eenzaamheid wacht Ik rustig den dood. Ik r<*voel mij tevredener dan ooit”. VANAF f 90.—. Enorme sortecring Lampen en Onder- g deelen. Beenkappen, Handwarmers, Banden, Zaklantaarn*. I GROOTE 80RTEERING g reed» compleet vanaf f IS. Muziek- en platenkasten. Groote voorraad GRAMOFOONPLATEN. I Reparatie-Inrichting voor Rjjwielen, g Naaimachines, Gramofoons, Kinder- N wagen». boek KREBBE8TEEG. N LEER ANTWOORDEN! Ik doe wat ik wil! Die datMHgcn doen gewo-mlyk niet wat se doen moRen. En wat ze we! doen, moesten ze eigen lijk laten. Je kn"1 ze ian eek niet beter antwoorden d.in d«»or t<* zeggen: E.i ik. wat plicht K yk ze dan maar een* fier fa de oogen. Want wie zeggen mag, ik doe wat plicht is. heeft zeker meer recht van spreken dan by die zeggen moet: ik doe wat ik wil. We»t ge ook wat het meest voor snuiters zyn, dit zoo spreken? Meestal zyn het jongens, waar zo thuis geen weg mee weten, die altyd dwarskoppig doen, er tenslotte kwaad van door trekken. Niet zelden staan ze onder den invloed van 'n slechten kamraad. Ze doen, wat hij wil. Ziet, al» je dat weet, dan moet ie antwoor den: Zoo? Jjj zou doen, wat iy wil? Och kom! Je doet, wat bij wil, hij! En dan noem je dien kameraad. Wil ik je een» wat zeggen? Leer zelfstan dig zijn en leer je plicht doen, ook dan als ’n ander ie wil afbrengen van je plicht. VAN ACTRICE TOT KLOOSTERZUSTER. In de „Tooneelgids” lezen wij onder bo- venstaanden titel ’t volgende cpsb-1 over de vroegere tooneelspeel*tor Eve l^èvalliére. De naam van de cens beroemde tooneel- «peelster Eve Lavallière u te Pary* nog lang niet vergeten, ofschoon meer dan acht jaren verloopen zyn, sedert de gevierde tooneel- schoonheid voor ’t laatst de planken die ae wereld beduiden, betrad, om daarna den glans van ’t voetlicht en de lawaaierige sfeer van den Yoein met de »tilte van een klooster te verwisselen, waar Eve Lavallière haar levensavond in boete en vrijwillige armoede Aoorbrengt. Het Parjjsche theaterpubliek, de tallooze bewonderaars van Eve lavallière, worden nu door Robert de Fiers, den bekenden too- neehchrjjver, die baar dezer djgen bezocht heeft aan deze van ’t tooneelfirmaiuent ver dwenen ster herinnerd. lavallière is ifti 64 jaar on l. Deze ver ouderde, ziekelyke vrouw heeft tien jaar ge leden nog gaminrollen gespeeld, in overmoe dige blyspelen met zoo’n fri«*et'e natuurlijk heid jonge meisjesrollen gecreëerd: dat me nige twintigiartee haar had kmmen benijden. Zij was uit litaliaansche ouden geboren. Deze, eenvoudige handswerkliedeu, emi greerden in de vorige eeuw van Sicilië naar Toulouse. Op 17-jarigen leeftijd kwam Eve Lavallière naar Pary» om lange jaren bij kleiue gezelschappen figurante te wezen. In 1901 werd ze in een veelgespeelde comedie van Alfred Capu», „Le Bonh -ur”, plotseling beroemd. Met een «lag had zij de harten van I het publiek veroverd. later huwde zy met den "Lenaar en lei- I der van bet theater Samuel. Haar geluk en haar carrièrre werden «preekwor rdeljjk, maar trots dit alles bleef Eve in haar hart onte vreden en voelde zich ongelukkig. Zy leed aan voortdurende neerslachtigheid en zocht in verscheidene sanatoria genezing. Maar de groote successen in haar loop baan kwamen. De tbeaterdirectiM wedijver den met elkaar in het doen van aanbiedingen en Eve lavallièr» werd de best betaalde ac trice van Parys. Het jaar 1917 bracht plotseling een keer punt in haar leven. Lavallièrre wae voorne men» met haar collega Lucien Guitry een toumèe naar Amerika te ondernemen. Met groote vreugde bereidde sij zich op de Ame rikaan*) he rondreis voor. Doch kort voor dea voor bet vertrek bepaalden datum werd de kunstenares zwaar ziek. D» doctoren gaven haar den raad naar een sanatorium te gaan en bet tooneel voorloopig vaarwel te zeggen. Aan dezen raad beeft zQ slechte tea deel» ge-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1925 | | pagina 17