van het
KOLEN NOODIG
STEEMAN’s Kolenhandel,
Perronstr 7, Alkmaar nb. het Station
BIJ AFNAME VAN 5 H.L. EEN KOLENSCHOP CADEAU
„Noord-Hollandsch Dagblad”
HE PFHFKT Fill
Alkmaar Mliol 2 hwk Wimltii
fc
12JI
12X5
,1^
IETS NIEUWS
ie mus fBTOi
voor ONGEKEND
LAGE PRIJZEN
[eiste Haateclie Autobas-Onderneininfl
LIMMBN, CASTRICUM? HEEMBlflERK, BEVERWIJK
-- y v
yrsiBgtf inniÉT ms
n
even 91$ op I I
1
IV.
epistel en evangelie.
Dienstregeling
ALKMAAR,
8ANTH0ORT, SCHOTEN, HAARLEM
Belt
dan
Ook vergrooting
HEILOO,
VELZEE, f
Het boek van de
duizend stichters.
BIJ een Zilveren Jubileum.
het
ALKMAAR, KRNN WERST RAAT WEG 78.
B« IffM IMT M tMscrageizgtn pttaiM» iu Uirnttr—Hurlsa fiu-nru t* ti «nt pr g«a«ut«.
■■tereelefi uit het
Evanqelie.
FFICIEEL KERKBERICHT
iiigenreteeld en tal
Missiehui» bestaat.
de» Heerea, gelijk de
it
diest <lan ook once kouding ten opzichte
tonder
IOU-
zeker
;ebod vervult, wordt
Wie bidt, vaat
die loon verdienden, xomlaara die
werden. De deugilzamen moesten
5.15
5X5
5.36
5.45
«.15
«.25
8X5
«46
Alkmaar (v.)
Heiloo
Li tarnen
Castricum
Heemskerk
Beverwijk
V eisen
Santpoort
Schoten
Haarlem (a.)
Haarlem (v.)
Schoten
Santpoort
Velseu
Beverwijk
Heemskerk
Castricum
Limmea
Heiloo
Alkmaar (a.)
7.35
7.45
7.55
8. —
8.15
8X5
8.35
8.45
9. —
0.25
0.35
9 45
10—
10.15
10.25
10X5
10.4*
11—
Father LEFKBER,
Directeur.
0.15
9X5
0.35
9.45
9t55
1130
11.36
11.45
11.56
12—
12.15
12.25
12X6
12.46
1—
1.30
1.35
1.40
1.56
2.10
2.15
2.25
2.35
2.45
3—
1X0
1.35
1.45
1.55
2—
2.15
2X5
2.36
2 45
3—
8.15
8 25
3.35
3.46
4—
4.15
4.25
435
4 45
5—
en
3.30
3.35
3.45
335
4—
4.15
4.25
4.35
4.46
mü komen zal, die voor mg r
wiens schoenriem ik niet waardig b
binden. Deze dingen zjjn te Bei
schied over de Jordaan, daar Joannes doopte
Schoten
Santpoort
Velsen
Beverwijk
Heemskerk
Caatrieum
Lijmen
fleüöo
Alkmaar
Ds ondernemer,
B RUI M.
7.30 Tarief van Alkmaar naar
15 cent
25
35
<5
50
55
65 w
75
80
zal
uit den baktrog, dan
het reeht niet naga-
9.35
9.45
10.—
10.1»
1025
10.35
1045
tl—
Met gemerkt leapt alleen op Zon-
Godsdienst kan geen privaatzaak zjjn om
twee voorname redenen: a. Het ie de rede
lijkheid van het verstand, dat bet uienschv-
lijk wezen van alle andere sridfelqke wezens
onderscheidt. Van iemand, die onmogeljjke
zaken wil, zegt. men, dat hij onredeljjk
Red, lijk handelen bestaat hierin, dat wij in al
ons doen en laten een bepaald doeleind moe
ten nastreven, overeenkomstig met de
DB DOMINIKANERPATER KUTTEN OK I.»
GODSDIENST EN SOCIALISME.”
De voorzitter der Vlaamsche Sociale Week,
de witte generaal der arbeiders, senator pater
RuUeu O, P., gaf eenigen tijd geleden een in
teressante voordracht over de huidige taktiek
van het Belgisch socialisme tegenover den
Godsdienst.
Wat hij zeide is ook van toepassing hier
in Nederland.
Spreker stelde deze twee vragen:
Is de houding der socialisten tegenover den
godsdienst waarlijk aan ’t veranderen?
Wordt deze vraag bevestigend beantwoord,
L t
Het doopsel door Joannes maakte den
mtlen tqd vol. God wee» Jesus aan als znn
WHbemn.den Zoon. Door dien Zoon ging nu
dan ooit wekte Hg r<MP'
actie droeg daaraan veil
er
hun geloofs-
vpor de bekeu
ring onzer dwalende broeders en bevorderen
ongeloof en socialisme. J. Th W.
„Ik toch, ik ben altijd met U;
Gij hebt mijn rechterhand vastgenomen,
Gjj leidt mg naar uw inlichten,
en daarna zult Gij mg in de heerlijkheid
opnemen”
„De Heer is mijn herder, niets zal mij
ontbreken.
Bij de wateren der rust zal Hg mij leiden..
Al waadelde ik in de schaduwen des
doods.
III ZONDAG VAN DEN ADVENT.
Broeders! verblijdt u altjjd in den Heer;
wederom zeg ik: verbiedt o. Uwe zedigheid
zjj allen meuschen békend; want de Heer is
nabij. Weeet geenszins bekommerd; maar in
ai uw gebed en smeeking draagt uwe begeer
te met dankzegging op aan God. En de vrede
Gods, die alle begrip te boven gaat, beware
uwe harten en gedachten In Christus Jesus,
onzen Heer.
Gedroomd op klaarlichten dag.
De droom.
Eerste bedrtyf: De eerst» steen van bet
nieuwe Missiehuis wordt gelegd. Daar komt
de Directeur aan. In zjjn hand draagt hij een
ijzeren doos. In die doos zit een boek. In dat
boek staan de namen geschreven van dui
zend mannen en vrouwen, allen Noord-Hol-
landers. Het zgn de namen van duizend
Noord-Hoilandera, die het Missiehui» gesticht
hebben.
Plechtig wordt de door
daar bljjven zoola
Tweede Bedrijf:
KATECHISMUSLESSEN VOOR DE STAD
ALKMAAR.
Gekend moet worden in de week van 13
December:
le leerjaar: Kleine Katechismus voor Com
municanten: Herhaling v. d. 5 eerste lessen;
2e leerjaar; Uittreksel uit den Kleinen Ka-
techismiM: vr. 2142;
3e leerjaar: Kleine Katbechismus: vr. 36—
70,
4e leerjaar: Uittreksel uit den Grooien Ka-
techismus: vr. 711.40;
5e leerjaar: Groote Katechismus
kleine letters: vr. 93-172;
be en 7e leerjaar: Groote Katechuunus, ge
heel: vr. 131—226.
Gelijk wg reeds meldden, bestond het Juve
naat van de Priester» van het H. Hart te
Bergen op Zoom Zondag j.l. 25 jaar.
Ia verhand hiermede geven wji hieronder
ron klein overzicht van de wording en bloei
dezer Congregatie ia Nederland.
't Wa» te Leuven, dat de hoogvereerde
Stichter Pater Debon zjjn «rouwe Bataven,
zonals hij zc noemde, vergaderde om te Bare
tten over een ^Ui.htMlT'iw T Land
WiUibrord. Pater Debon met zgn breeders
blik, had zelf 't inittatiet daartoe genomen.
In den geest zien ws hem te midden zjjner
Hollander*. Met aad en daad stond hij ze
bq, boe hij de. harten ontvlamden voor ver
eering en verbreiding van de H. Hart-devotie
in ons land en Kolottiëp.
t Mosterdzaadje werd uitgestrooid, het
zou outkiemen in ons land. In onze verbeel
ding zien wg die stoere mannen, uitgezonden
door Pater llehon om het Doorluchtig Epi»
copaat van Nederland te vragen ergens een
Hollandsch Juvenaat te mogen oprichten. Wjj
dieat dan ook onze houding ten opziente uu
het socialisme niet tv worden gewijzigd?
Wy heelmieren «r aan, dat bet socialisme
uit ongeloof werd geboren; in »gn eerste tjj<l-
perk was het geheel materialwttiscii on
athetisch.
Stilaan werd de radikale materialistische
wereldbeschouwing meer en meer op den ach
tergrond geschoven. Bg ons b. v. is «r thans
geen enkele i
schrijver meer die niet met
be-
■SW-—
Als Bij dan terug was in Galiiea en op sab
bat iu de synagoog te Nazareth naar <'e
preek zat te luisteren, hoorde Hij daar weer
dezelfde leering als te Jerusalem. Van uit
de Rabbijnenscholen uit de hoofdstad waaide
één zelfde geest het ganache land over: de
Wet is in boofdsaak heel de godsdienst van
Israël; God gaf die Wet door Moses, de Is
raëlieten moeten nazoeken hoe zij die Wet
nauwlTN^id zullen naleven.
Van af de verhooging in de synagoog sprak
de prediker, en de menschen zaten op de ban
ken te luisteren:
„Mannen van Israël, God maakte het Ver
bond met onze vaderen in de woestijn.”
Dat verbond was een verdrag juist gelgk
een verdrag tusschen kooplui of geldmannen,
tuaschen een landbouwer en zgn daglooners,
tusschen een beer en zgn knechten. Het volk
moet de Wet Gods, naleven; en dan beloont
God juist naar de maat van het naleven; niets
minder maar ook niets meer.
Voor Gods goedheid en dat hartelgke liefde
▼oor zijn kinderen is geen plaats in dat ver
drag. Enkel zijn gerechtigheid mag optreden.
Wie veel voor Hem doet, krijgt ook veel, juist
gelijk werkliedea op wijngaard of akker, of
knechten in 'z meesters buis. Wie Gods wet
ten overtreedt wordt gestraft, juist naar ge
lang hg het verdient.
Als het volk zijn tienden nief aflevert aan
de Levieten, komt er hongennood in *t land;
geeft bet geen de»
komt dorheid; woi
k‘ef'l, dan zenit» God oorlog; meineed en ont
heiliging van Gade naam werden gewroken
door de wilde dieren, bloedwebennis en afgo
derij drijven bet volk in ballingschap.
Doch, wie enkel éeu
ve«
Zoo verschrompel len de Wetgeleerden, de
leiders van het volk, den schoenen ouden
gixlsdienstzin. Want de oude Israëlieten had
den niet alleen op de gerechtigheid van hun
God vertrouwd, maar rok op zijn goedheid.
En uit die hoop, dat Gods goed heul verder
gaat dan zgn rechtvaardigheid, was oudtijds
bjj vrome Israëlieten de liefde tot Jahveh ge-
groeid. een teedere bartsMemuiing, de geu-
rigste bloem van den godsdienst.
In den tempel, bq de optochten en omme
gangen rond het altaar, zongen de Levieten
nog die oude psalmen, die overliepen van dit
hartclqk vertrouwen op Jahveh:
wetenschappelijke socialistische
r die niet met Vandervelde ver
klaart, dat het sociafame heel wat anders is
dan een loutere economische leven»be»chou-
wing. Idealisme achten zq oniuwbaar in een
maatschappij. Maar ai worden de drijfveren
van godsdienstigen en zedelijken aard niet
meer geloochend, toch blijven de economische
belangen voor hen steeds overheerschend. Die
gematigde materialintische levensbeschou
wing is ook voor ons Christenen onaanneem
baar. Zij berust immer» op twee verklaringen,
die volsterkt niet te vereeuigen zijn met nte
ge loofstx gin se len
Daartegenover staat do Katholjeke leer.
7.3»
7.45
7.55
8. —
8.06
8.15 10.15
8.25 10.25
8.36 lOk»
8.45 10.45
9. — 11.—
9.19 11.15
9.25 11.25
11.36
11.45
Directeur plaatst een
boek met de namen der duizend stichten la
het archief van het Missiehuis.
Derde bedrijf: Er wordt een altaar gemet
seld in de kapel. Op zij een marmeren plaatje
met opschrift: Bidt voor de stichter» van het
Mieaiehuis. Bidt voor Noord Holland.
(De volgende week vierde bedrijf).
Missiehuis Hoorn.
digen. Wg vasten tweemaal in de week, on
geven de tienden van al wat wjj bezitten.
Over ups moogt gq uwe zon laten schijnen,
niet <>"-r de bvozen; op onze akker» moei uw
regen vallen, niet op de akkers der
daar»”..
zien ze in de oude veste van Breda, naar het
Bisscliop|>eiqk paleis gaan, waar toenmaals
Mgr. Ix*qten die hem welwillend ontving, zijn
toestemming toezigde en bescherming be
loofde. Twee jeugdigy priesters werden op
6 December 1900, na elders vergeefs gezocht
U- behhen, door het gastvrije Bergen op Zoom
liefderijk opgenonien en mtgenoedigd
zich daar metterwoon te vestigen. Ze waren
arm, maar Bergens ingezetenen begrepen,
welken schat God bun had gegeven op St.
Nicolaasavond. Alles werd in gereedheid ge
bracht en na een paar dagen stond een klein
bwgerhuis voor hen open. Daar begon het
Juvenaat met ze» studenten.
Heiloo
Limmen
Castricum
Heemskerk
Beverwijk
Veisen
Santpoort
Schoten
Haarlem
9.15 Tarief van Haarlem naar
15 cent
20 M
25
35
46
n
86
75
80
stichten.
De Dooper had de Joden enkel voorbereid
op bet koningschap van God, door hen te
doen boeten voor hun zonden. Nu echter zou
den zq door te bekeeren, te boeten en te ge-
looven, ingeleid worden in het Kijk der he
melen.
Bq den aan vang van zqn optreden had Je
sus die bigde mare geroepen, bij de fontei
nen, in de tuinen, op de akkers, op de kara
vaanwegen, in de synagogen, op de straten,
en van uit zijn boot bg het zeestrand: „De
tijd is vervuld en het Rijk Gods is nahy: be
keert u en gelooft in de bigde boodschap!”
Nu gaat dan het Godsrijk gesticht worden
waar de oude zieners naar uitgekeken had
den, waar leider» en volk naar trachtten, en
waarnaar .Johannes de verwachting weer op
gezweept had. Nu gaat Gods wil op aarde ge
heel volbracht worden, nu gaat Hij werke
lijk koning zijn.
Maar de bljjdo boodschap van ^et Rqk Go.l»
wa» heelemaal anders' dan de Joden m -cn-
den. Vóór zijn optreden had Jeeus jaren
lang die tegenstelling gevuelil tusschen <len
gangbaren gofaidieiistiuji jqner stambroeders
en de boodschap die’Hjf brengen ging. En
schrijnend wee moet zijn ziel geleden heliben
onder die tegenstelling.
Van toen Hq nog knaap wae, was Hq elk
jaar met Paschen naar Jerusalem opgegaan.
Onder de zuilenhallen op het tempelplein had
Hq dan zitten luisteren naar de meesters in
Israël, die on de steenen banken zaten, te
midden van hun leerlingen. Voornaam plech
tig gaven zjj hun uitspraken over de Wet «n
iover het Godsrijk; de teerlingen luisterden
eerbiedig, en zegden dan de uitspraak van
dmz meest et im, hudop en woordeijjk, em er
*ees letter van te laten vullen.
5.30
5.35
5.45
5.55
6—
6.15
6.25
6.35
6.45
7. —
7.15
7X5
7J6
7.45
8. —
8J6
8.26
8X5
8. U
9. —
Feestdagen.
leven, en moet allee inrichten tot bevorde-
ring van het eeuwig gul uk der staatsburgers.
Het privaat, zoowel als het openbaar leven
moet dus eveneens daarnaar strevën.
De godsdienst, die ons daarop wq-t en ons
voorschrijft hoe wij ons einddoel moeten be
reiken, moet du» het leven van den staat
doordringen en bezielen en ook bet openbaar
teven de» menschen.
Bg de bespreking maakte een (.Ordege
noot van Pater Rutten, Pater Perqui OJ*.,
waar-
Evangeiie volgens dan H. Jeannes;
I, 10-28.
la dien tjjde zonden da Joden van Jerusa
lem Priezteren en Levieten tot Joannes, om
hem te vragen: Wie zjjt gjj? En hg bekende
<>n loochende niet; en hg beleed: Ik beu de
Christus niet En zij vraagden hem: Wie dan?
Zjjt gjj Eliat? En hg zeide: Die ben ik niet.
Zfit gjj de Profeet? En hjj antwoordde: Neen
Zq zeideti hem dan: Wie zjjt gjj, opdat wjj
antwoord geven denguneu, die ons gezonden
hebban? Wat zegt gq van nzelven? H(j zeide
ik ben de stem van die in de woestijn roept:
maakt reSht den weg de» Heerea, gelijk de
Profi-et Isaias gezegd beefu En de sfgezou-
■leoes waren uit de Fariaeën. En zq vraagden
en zeiden hem: Wat doopt gij dan indien gjj
noch zjjt de Christus, noch Elias, noch de
Profeet? Joannes atrtwoordde hun en tehie:
Ik doop in wafer; maar midden ondër u hééft
Hg gestaan, dien gq niet kent. Hg is het, die
na mg komen zal, die voof mg geweest
ben te ont-
ithanie ge-
toch dueht ik geen kwaad,
vaat G|j zijt kq mg”
t
(Wordt vervolgdj.
lingen steeg vaa zes tot twintig. Daarop was
dat huis niet berekend. Grooter ruimte werd
gezocht. Het plantje werd van de Wouwsche-
straat naar „de Kaai” verplaatst. De Ver
planting viel niet mee, *t vorderde veel zorg.
Een bekwaam tuinman slaagde er in, de plant
In het leven te houden. Gelukkig, Jezus zelf
was die tuinman. In vereeniging met Hem
brachten de Paters, door Zjjn kraehtigen
steun de plant tot ontwikkeling. Zoetjes aan
werd bet plantje een boompje, zijn takken
reeds uitetrekkende. Het was 1901.
Eén dubbel aantal leerlingen moest het
nieuwe huis onder bestuur van 8 priesters
bevatten. Aan het tegenwoordige en aan de
toekomst moest gedacht worden. Het „roode
boekje” en de „macht van kleine” werden
de takjes, die het Katholieke volk van Ne
derland moesten bereiken om steun en sym
pathie te wekken. Men kon tot uitbreiding
overgaan. Het Juvenaat vergrootte, 'n nieuw
gebouw voor 100 leerlingen. Het boompje
werd weer verplant, thans op ’n terrein waar
hq weelderig kon groeien en bloeien. Eehter:
grooter moeite, grooter zorgen. Doch door
de bekwasrr>''!'‘ fHÏnmnn werd het
boompje ev..
Einde Septemnei riruo was ue nieuwbouw
gereed. Het Juvenaat was reeds een boom
geworden, zqn takken wjjd en zjjt uitschie
tend en het werd ia bet laad meer eu meet
bekend. Meer roepingen werden verwekt.
Het aantal studenten steeg tot 80. In 1906
en ook in 1910 moest «eer vergroot warden.
Er kwam nu plaats voor ruim 100 leerlingen.
Toen kwam de oorlog ei daarmee de leemte
in de gelederen der priesterschaar. Overal
steeg de priesternood, terwijl de oogst stond
te rypen. Doch God was met zjjn Kerk. Meer
óngen. De missio-
bq zoo moest
ook-voor het Juvenaat weer worden ge
bouwd. De nasleep van den oorlog was al
even schrikwekkend als de oorlog zelf. De
duurte verqdelde alle bouwplannen. Wat nu,
afzien van bouwen? Terwq) het aautal stu
denten steeg? Tot ’n -bepaald aantal beper
ken? Dat kou en mocht niet. De tuinman wist
raad. Een houten gebouw werd opgetrokken.
En, Goddank, nooit hebben zij jongelingen
behoeven af te wi’zen wegen» gebrek aan
I ruimte.
Dat bouten gebouw werd bouwvallig, ook
moest er een woning komen voor den G roo
ien Tuinman zelf. En te nddden dér druk
kendste geMzavgw, nwMter zoo gekend voor
het Juveaaat, werd wonder boven wonder,
het Juvenaat met praehtveHe Kapel ver
bouwd en gebouwd, zootds het tegenwoordig
daar staat te midden van heerlijke tuinen.
’t Heilig Hart Tieoft woord gehouden, „Ik
1 de huizen zegenen waar Ik vereerd
word”. De boom staat er vol kracht en le
ven. Takken heeft ze gekregen, *n achttal
huizen in ons vaderland getuigt het, waar,
voor het meerendeel oud-studenten, thans
priester», door hun blakenden ijver ieders be
wondering afdwingen. De takken strekken
zich reeds tilt in Zweden, Finland, Brazilië,
in 't hartje van Afrika, in Zuid-Sumatra enz.
Nog zal de boom grooter worden, want
uitbreiding is weer in zicht.
HIJ GING AL WELDOENDE VOORBIJ.
IX.
,Maar zqn oudste zoon was op het land, en
zoodra hij terugkeerde en het huis naderde
noorde hij muziek en dans. En hij riep een
•er knechten bq zich en vroeg wat dit was.
Deze nu zeide hem: „Uw broeder is gekomen,
en uw vader heeft bet gemeste kalf geslacht,
emdat hij hem gezond terugontvangen hsaft.
■aar hij werd vertoornd en wilde niet bio-
■«Bkomen.
„Zjjn vader ging dus naar halten en_uoo-
I*gae hem uk. Maar hij antwoordde en* zeide
tot zqn vader: Zie, zooveel jaren dieu ik u,
**0 nooit heb ik een gebod van u o vertreden,
en inq hebt ge nooit een bokje gegeven om
•tiet mijn vrienden feest te vieren. Maar nu
-leze gekomen is, uw zoon die uw vermogen
verslonden heeft met eerlooze vrouwen, hebt
ge voor hem het gemeste kalf geslacht.
«’Me hem: Kind, gjj zjjt altoos
mÜ »1 het mqne is bet uwe. Maar we
"•hoorden feest te vieren, en ons te verheu
len. omdat hq, uw broeder, dood was en her-
teefd i», verloren wa» en teruggevonden.'’
DE BLUDE BOODSCHAP VAN HET RIJK.
hoeften onzer muuur. Welnu, er b»<tean en
kel twee soorten doeleinden: een laatste en
opperste doeleinden, dat wq boven al de an
dere plaatsen, ondergeschikte doeleinden, die
wjj. maar nastreven voor zooveel ze ons nadet
brengen tot het opperste doel.
Geen enkele menscheljjke bewuste daad
kan Onverschillig of neutraal zjjn, want zq
is altjjd goed of slecht, naarmate zq in goede
of slechte verhouding staat met het opperste
doeleinde van ons leven. In onze persoonlijk
heid is geen splitsing mogeiqk. Zelfs M. Vaie-
dervelde moet bekennen, dat in allee wat de
mensch doet of laat, men de weerspiegeling
vindt van zijn overtuiging betreffende Jen
oorsprong van het doel van zqn beetaao.
Hierin ligt nu juist juist de reden, waarom
een Christen b.v. nooit het liberaal en ook
het socialistisch stelsel van het onzijdig on
derwijs aanneemt. Waar het den onderwijzer
verboden is te spreken over het einddoel van
den mensch de zaligheid der ziel, kan liet
anders, of het kind moet weldra den indruk
hebben, dat godsdienst een bijzaak is, ver
mits de meester, die bet kind opleidt het 4e
moeite niet waard vindt, er over te spreken.
Dat op het oogenblik enkele Belgische
socialisten de toelagen goedkeuren voor bet
▼rq onderwjj» U geenszins een waarborg dat
zq dat nog zouden doen, iudien zq ooit de
overhand iu bet landslieetuur zouden krjjgcu.
Niet alleen de mensch, maar ook de staal
is ondergeschikt aan dit einddoel, het eeuwig
nog deze zeer treffende opmerking,
mee wordt aangetoond, boe socialisme vaak
wordt gekweekt door menschen die allesbe
halve socialisten zqn.
Het slagwoord: „Godsdienst is privaat
zaak” wint veld, omdat er al te veel mea-
sehen zqn die leven juist alsof het zoo ware.
Voor hen is het geloof praktisch een pri-
▼aaiaaak.
Zjj zjjn een ergernis' voor
genooten, een struikelblok i
aalmoezen geeft aan tempel en armen, zal
zgn dagen verlengen; wie mild aflever» van
zjjn veld- en bvoinvruchten aan pneatwrs en
tempel, zal rjjken oogst in zqn schuren inha
ten en gezegend worden in zjjn kinderen. God
beloont elke moeite; alles brengt Hij in re-
keuning. Veel netten legde Hij aan de Is
raëlieten op, om hun veel loon te kunnen ge
ven.
Doorgaans wordt dat loon reeds gegeven
in dit leven. De volle vergelding echter zal
komen in bet toekomstig leven, want
op aarde zqn de goeden niet altjjd gelukkig,
ja hebben soms veel te verduren. Toch zqn
hun goede werken niet verloren. Als zij hun
ouders eeren, aan breeder* weldoen, vrede
stichten, Je Wet liestudceren, priester» en
tempel boogacjiten, trekken zjj nu reed» het
loon van die goede werken. Het volte kapi
taal echter blqft staan voor het teven na den
dood, en dan wordt het door God uitge
keerd.
Tegenover God waren de IsraClieten dan
knechten, die om loon dienden God wa» een'
huismeester, een koopman, een bankier, een
werkbaas. Hij mat en woog de verdiensten
der menschen nauw uit.
Er waren dan ten slotte maar twee soorten
menschen op de wereld: goeden en boezen.
Niet enkel Israëlieten en heidenen, want niet
alle Israëlieten onderhielden nauw de Wet.
Doch deugdzamcu en zondaar*. Deugdaami’n
die loon verdienden, zomlaars die gestraft
werden. De -teugdzamen moesten die zon
daar» verachten, en mochten trotss-h zjjn over
bun eigen goede werken
Dat had Jesus honderden malen gehoord
in de synagogen en in «ten tempel. ..God, wjj
danken U, omdat wq niet zjjn gelqk de ove
rite menschen: roevers, overspëlers, Belnee-
op
>aar dagen stond een klein
i open. Daar begon het
t Zaadje begon te ontkiemen. De geboorte
dag werd gevierd.
In de Wouwschestraat, iu dat aardig mooi
huisje ontkiemde dat zaadje en werd een
teer plantje.
Juvenaat groeide en het aantal leer-