van het KOLEN NOODIG STEEMAN’s Kolenhandel, Perronstr 7, Alkmaar nb. het Station BIJ AFNAME VAN 5 H.L. EEN KOLENSCHOP CADEAU „Noord-Hollandsch Dagblad” HE PFHFKT Fill Alkmaar Mliol 2 hwk Wimltii fc 12JI 12X5 ,1^ IETS NIEUWS ie mus fBTOi voor ONGEKEND LAGE PRIJZEN [eiste Haateclie Autobas-Onderneininfl LIMMBN, CASTRICUM? HEEMBlflERK, BEVERWIJK -- y v yrsiBgtf inniÉT ms n even 91$ op I I 1 IV. epistel en evangelie. Dienstregeling ALKMAAR, 8ANTH0ORT, SCHOTEN, HAARLEM Belt dan Ook vergrooting HEILOO, VELZEE, f Het boek van de duizend stichters. BIJ een Zilveren Jubileum. het ALKMAAR, KRNN WERST RAAT WEG 78. B« IffM IMT M tMscrageizgtn pttaiM» iu Uirnttr—Hurlsa fiu-nru t* ti «nt pr g«a«ut«. ■■tereelefi uit het Evanqelie. FFICIEEL KERKBERICHT iiigenreteeld en tal Missiehui» bestaat. de» Heerea, gelijk de it diest <lan ook once kouding ten opzichte tonder IOU- zeker ;ebod vervult, wordt Wie bidt, vaat die loon verdienden, xomlaara die werden. De deugilzamen moesten 5.15 5X5 5.36 5.45 «.15 «.25 8X5 «46 Alkmaar (v.) Heiloo Li tarnen Castricum Heemskerk Beverwijk V eisen Santpoort Schoten Haarlem (a.) Haarlem (v.) Schoten Santpoort Velseu Beverwijk Heemskerk Castricum Limmea Heiloo Alkmaar (a.) 7.35 7.45 7.55 8. — 8.15 8X5 8.35 8.45 9. — 0.25 0.35 9 45 10— 10.15 10.25 10X5 10.4* 11— Father LEFKBER, Directeur. 0.15 9X5 0.35 9.45 9t55 1130 11.36 11.45 11.56 12— 12.15 12.25 12X6 12.46 1— 1.30 1.35 1.40 1.56 2.10 2.15 2.25 2.35 2.45 3— 1X0 1.35 1.45 1.55 2— 2.15 2X5 2.36 2 45 3— 8.15 8 25 3.35 3.46 4— 4.15 4.25 435 4 45 5— en 3.30 3.35 3.45 335 4— 4.15 4.25 4.35 4.46 mü komen zal, die voor mg r wiens schoenriem ik niet waardig b binden. Deze dingen zjjn te Bei schied over de Jordaan, daar Joannes doopte Schoten Santpoort Velsen Beverwijk Heemskerk Caatrieum Lijmen fleüöo Alkmaar Ds ondernemer, B RUI M. 7.30 Tarief van Alkmaar naar 15 cent 25 35 <5 50 55 65 w 75 80 zal uit den baktrog, dan het reeht niet naga- 9.35 9.45 10.— 10.1» 1025 10.35 1045 tl— Met gemerkt leapt alleen op Zon- Godsdienst kan geen privaatzaak zjjn om twee voorname redenen: a. Het ie de rede lijkheid van het verstand, dat bet uienschv- lijk wezen van alle andere sridfelqke wezens onderscheidt. Van iemand, die onmogeljjke zaken wil, zegt. men, dat hij onredeljjk Red, lijk handelen bestaat hierin, dat wij in al ons doen en laten een bepaald doeleind moe ten nastreven, overeenkomstig met de DB DOMINIKANERPATER KUTTEN OK I.» GODSDIENST EN SOCIALISME.” De voorzitter der Vlaamsche Sociale Week, de witte generaal der arbeiders, senator pater RuUeu O, P., gaf eenigen tijd geleden een in teressante voordracht over de huidige taktiek van het Belgisch socialisme tegenover den Godsdienst. Wat hij zeide is ook van toepassing hier in Nederland. Spreker stelde deze twee vragen: Is de houding der socialisten tegenover den godsdienst waarlijk aan ’t veranderen? Wordt deze vraag bevestigend beantwoord, L t Het doopsel door Joannes maakte den mtlen tqd vol. God wee» Jesus aan als znn WHbemn.den Zoon. Door dien Zoon ging nu dan ooit wekte Hg r<MP' actie droeg daaraan veil er hun geloofs- vpor de bekeu ring onzer dwalende broeders en bevorderen ongeloof en socialisme. J. Th W. „Ik toch, ik ben altijd met U; Gij hebt mijn rechterhand vastgenomen, Gjj leidt mg naar uw inlichten, en daarna zult Gij mg in de heerlijkheid opnemen” „De Heer is mijn herder, niets zal mij ontbreken. Bij de wateren der rust zal Hg mij leiden.. Al waadelde ik in de schaduwen des doods. III ZONDAG VAN DEN ADVENT. Broeders! verblijdt u altjjd in den Heer; wederom zeg ik: verbiedt o. Uwe zedigheid zjj allen meuschen békend; want de Heer is nabij. Weeet geenszins bekommerd; maar in ai uw gebed en smeeking draagt uwe begeer te met dankzegging op aan God. En de vrede Gods, die alle begrip te boven gaat, beware uwe harten en gedachten In Christus Jesus, onzen Heer. Gedroomd op klaarlichten dag. De droom. Eerste bedrtyf: De eerst» steen van bet nieuwe Missiehuis wordt gelegd. Daar komt de Directeur aan. In zjjn hand draagt hij een ijzeren doos. In die doos zit een boek. In dat boek staan de namen geschreven van dui zend mannen en vrouwen, allen Noord-Hol- landers. Het zgn de namen van duizend Noord-Hoilandera, die het Missiehui» gesticht hebben. Plechtig wordt de door daar bljjven zoola Tweede Bedrijf: KATECHISMUSLESSEN VOOR DE STAD ALKMAAR. Gekend moet worden in de week van 13 December: le leerjaar: Kleine Katechismus voor Com municanten: Herhaling v. d. 5 eerste lessen; 2e leerjaar; Uittreksel uit den Kleinen Ka- techismiM: vr. 2142; 3e leerjaar: Kleine Katbechismus: vr. 36— 70, 4e leerjaar: Uittreksel uit den Grooien Ka- techismus: vr. 711.40; 5e leerjaar: Groote Katechismus kleine letters: vr. 93-172; be en 7e leerjaar: Groote Katechuunus, ge heel: vr. 131—226. Gelijk wg reeds meldden, bestond het Juve naat van de Priester» van het H. Hart te Bergen op Zoom Zondag j.l. 25 jaar. Ia verhand hiermede geven wji hieronder ron klein overzicht van de wording en bloei dezer Congregatie ia Nederland. 't Wa» te Leuven, dat de hoogvereerde Stichter Pater Debon zjjn «rouwe Bataven, zonals hij zc noemde, vergaderde om te Bare tten over een ^Ui.htMlT'iw T Land WiUibrord. Pater Debon met zgn breeders blik, had zelf 't inittatiet daartoe genomen. In den geest zien ws hem te midden zjjner Hollander*. Met aad en daad stond hij ze bq, boe hij de. harten ontvlamden voor ver eering en verbreiding van de H. Hart-devotie in ons land en Kolottiëp. t Mosterdzaadje werd uitgestrooid, het zou outkiemen in ons land. In onze verbeel ding zien wg die stoere mannen, uitgezonden door Pater llehon om het Doorluchtig Epi» copaat van Nederland te vragen ergens een Hollandsch Juvenaat te mogen oprichten. Wjj dieat dan ook onze houding ten opziente uu het socialisme niet tv worden gewijzigd? Wy heelmieren «r aan, dat bet socialisme uit ongeloof werd geboren; in »gn eerste tjj<l- perk was het geheel materialwttiscii on athetisch. Stilaan werd de radikale materialistische wereldbeschouwing meer en meer op den ach tergrond geschoven. Bg ons b. v. is «r thans geen enkele i schrijver meer die niet met be- ■SW-— Als Bij dan terug was in Galiiea en op sab bat iu de synagoog te Nazareth naar <'e preek zat te luisteren, hoorde Hij daar weer dezelfde leering als te Jerusalem. Van uit de Rabbijnenscholen uit de hoofdstad waaide één zelfde geest het ganache land over: de Wet is in boofdsaak heel de godsdienst van Israël; God gaf die Wet door Moses, de Is raëlieten moeten nazoeken hoe zij die Wet nauwlTN^id zullen naleven. Van af de verhooging in de synagoog sprak de prediker, en de menschen zaten op de ban ken te luisteren: „Mannen van Israël, God maakte het Ver bond met onze vaderen in de woestijn.” Dat verbond was een verdrag juist gelgk een verdrag tusschen kooplui of geldmannen, tuaschen een landbouwer en zgn daglooners, tusschen een beer en zgn knechten. Het volk moet de Wet Gods, naleven; en dan beloont God juist naar de maat van het naleven; niets minder maar ook niets meer. Voor Gods goedheid en dat hartelgke liefde ▼oor zijn kinderen is geen plaats in dat ver drag. Enkel zijn gerechtigheid mag optreden. Wie veel voor Hem doet, krijgt ook veel, juist gelijk werkliedea op wijngaard of akker, of knechten in 'z meesters buis. Wie Gods wet ten overtreedt wordt gestraft, juist naar ge lang hg het verdient. Als het volk zijn tienden nief aflevert aan de Levieten, komt er hongennood in *t land; geeft bet geen de» komt dorheid; woi k‘ef'l, dan zenit» God oorlog; meineed en ont heiliging van Gade naam werden gewroken door de wilde dieren, bloedwebennis en afgo derij drijven bet volk in ballingschap. Doch, wie enkel éeu ve« Zoo verschrompel len de Wetgeleerden, de leiders van het volk, den schoenen ouden gixlsdienstzin. Want de oude Israëlieten had den niet alleen op de gerechtigheid van hun God vertrouwd, maar rok op zijn goedheid. En uit die hoop, dat Gods goed heul verder gaat dan zgn rechtvaardigheid, was oudtijds bjj vrome Israëlieten de liefde tot Jahveh ge- groeid. een teedere bartsMemuiing, de geu- rigste bloem van den godsdienst. In den tempel, bq de optochten en omme gangen rond het altaar, zongen de Levieten nog die oude psalmen, die overliepen van dit hartclqk vertrouwen op Jahveh: wetenschappelijke socialistische r die niet met Vandervelde ver klaart, dat het sociafame heel wat anders is dan een loutere economische leven»be»chou- wing. Idealisme achten zq oniuwbaar in een maatschappij. Maar ai worden de drijfveren van godsdienstigen en zedelijken aard niet meer geloochend, toch blijven de economische belangen voor hen steeds overheerschend. Die gematigde materialintische levensbeschou wing is ook voor ons Christenen onaanneem baar. Zij berust immer» op twee verklaringen, die volsterkt niet te vereeuigen zijn met nte ge loofstx gin se len Daartegenover staat do Katholjeke leer. 7.3» 7.45 7.55 8. — 8.06 8.15 10.15 8.25 10.25 8.36 lOk» 8.45 10.45 9. — 11.— 9.19 11.15 9.25 11.25 11.36 11.45 Directeur plaatst een boek met de namen der duizend stichten la het archief van het Missiehuis. Derde bedrijf: Er wordt een altaar gemet seld in de kapel. Op zij een marmeren plaatje met opschrift: Bidt voor de stichter» van het Mieaiehuis. Bidt voor Noord Holland. (De volgende week vierde bedrijf). Missiehuis Hoorn. digen. Wg vasten tweemaal in de week, on geven de tienden van al wat wjj bezitten. Over ups moogt gq uwe zon laten schijnen, niet <>"-r de bvozen; op onze akker» moei uw regen vallen, niet op de akkers der daar»”.. zien ze in de oude veste van Breda, naar het Bisscliop|>eiqk paleis gaan, waar toenmaals Mgr. Ix*qten die hem welwillend ontving, zijn toestemming toezigde en bescherming be loofde. Twee jeugdigy priesters werden op 6 December 1900, na elders vergeefs gezocht U- behhen, door het gastvrije Bergen op Zoom liefderijk opgenonien en mtgenoedigd zich daar metterwoon te vestigen. Ze waren arm, maar Bergens ingezetenen begrepen, welken schat God bun had gegeven op St. Nicolaasavond. Alles werd in gereedheid ge bracht en na een paar dagen stond een klein bwgerhuis voor hen open. Daar begon het Juvenaat met ze» studenten. Heiloo Limmen Castricum Heemskerk Beverwijk Veisen Santpoort Schoten Haarlem 9.15 Tarief van Haarlem naar 15 cent 20 M 25 35 46 n 86 75 80 stichten. De Dooper had de Joden enkel voorbereid op bet koningschap van God, door hen te doen boeten voor hun zonden. Nu echter zou den zq door te bekeeren, te boeten en te ge- looven, ingeleid worden in het Kijk der he melen. Bq den aan vang van zqn optreden had Je sus die bigde mare geroepen, bij de fontei nen, in de tuinen, op de akkers, op de kara vaanwegen, in de synagogen, op de straten, en van uit zijn boot bg het zeestrand: „De tijd is vervuld en het Rijk Gods is nahy: be keert u en gelooft in de bigde boodschap!” Nu gaat dan het Godsrijk gesticht worden waar de oude zieners naar uitgekeken had den, waar leider» en volk naar trachtten, en waarnaar .Johannes de verwachting weer op gezweept had. Nu gaat Gods wil op aarde ge heel volbracht worden, nu gaat Hij werke lijk koning zijn. Maar de bljjdo boodschap van ^et Rqk Go.l» wa» heelemaal anders' dan de Joden m -cn- den. Vóór zijn optreden had Jeeus jaren lang die tegenstelling gevuelil tusschen <len gangbaren gofaidieiistiuji jqner stambroeders en de boodschap die’Hjf brengen ging. En schrijnend wee moet zijn ziel geleden heliben onder die tegenstelling. Van toen Hq nog knaap wae, was Hq elk jaar met Paschen naar Jerusalem opgegaan. Onder de zuilenhallen op het tempelplein had Hq dan zitten luisteren naar de meesters in Israël, die on de steenen banken zaten, te midden van hun leerlingen. Voornaam plech tig gaven zjj hun uitspraken over de Wet «n iover het Godsrijk; de teerlingen luisterden eerbiedig, en zegden dan de uitspraak van dmz meest et im, hudop en woordeijjk, em er *ees letter van te laten vullen. 5.30 5.35 5.45 5.55 6— 6.15 6.25 6.35 6.45 7. — 7.15 7X5 7J6 7.45 8. — 8J6 8.26 8X5 8. U 9. — Feestdagen. leven, en moet allee inrichten tot bevorde- ring van het eeuwig gul uk der staatsburgers. Het privaat, zoowel als het openbaar leven moet dus eveneens daarnaar strevën. De godsdienst, die ons daarop wq-t en ons voorschrijft hoe wij ons einddoel moeten be reiken, moet du» het leven van den staat doordringen en bezielen en ook bet openbaar teven de» menschen. Bg de bespreking maakte een (.Ordege noot van Pater Rutten, Pater Perqui OJ*., waar- Evangeiie volgens dan H. Jeannes; I, 10-28. la dien tjjde zonden da Joden van Jerusa lem Priezteren en Levieten tot Joannes, om hem te vragen: Wie zjjt gjj? En hg bekende <>n loochende niet; en hg beleed: Ik beu de Christus niet En zij vraagden hem: Wie dan? Zjjt gjj Eliat? En hg zeide: Die ben ik niet. Zfit gjj de Profeet? En hjj antwoordde: Neen Zq zeideti hem dan: Wie zjjt gjj, opdat wjj antwoord geven denguneu, die ons gezonden hebban? Wat zegt gq van nzelven? H(j zeide ik ben de stem van die in de woestijn roept: maakt reSht den weg de» Heerea, gelijk de Profi-et Isaias gezegd beefu En de sfgezou- ■leoes waren uit de Fariaeën. En zq vraagden en zeiden hem: Wat doopt gij dan indien gjj noch zjjt de Christus, noch Elias, noch de Profeet? Joannes atrtwoordde hun en tehie: Ik doop in wafer; maar midden ondër u hééft Hg gestaan, dien gq niet kent. Hg is het, die na mg komen zal, die voof mg geweest ben te ont- ithanie ge- toch dueht ik geen kwaad, vaat G|j zijt kq mg” t (Wordt vervolgdj. lingen steeg vaa zes tot twintig. Daarop was dat huis niet berekend. Grooter ruimte werd gezocht. Het plantje werd van de Wouwsche- straat naar „de Kaai” verplaatst. De Ver planting viel niet mee, *t vorderde veel zorg. Een bekwaam tuinman slaagde er in, de plant In het leven te houden. Gelukkig, Jezus zelf was die tuinman. In vereeniging met Hem brachten de Paters, door Zjjn kraehtigen steun de plant tot ontwikkeling. Zoetjes aan werd bet plantje een boompje, zijn takken reeds uitetrekkende. Het was 1901. Eén dubbel aantal leerlingen moest het nieuwe huis onder bestuur van 8 priesters bevatten. Aan het tegenwoordige en aan de toekomst moest gedacht worden. Het „roode boekje” en de „macht van kleine” werden de takjes, die het Katholieke volk van Ne derland moesten bereiken om steun en sym pathie te wekken. Men kon tot uitbreiding overgaan. Het Juvenaat vergrootte, 'n nieuw gebouw voor 100 leerlingen. Het boompje werd weer verplant, thans op ’n terrein waar hq weelderig kon groeien en bloeien. Eehter: grooter moeite, grooter zorgen. Doch door de bekwasrr>''!'‘ fHÏnmnn werd het boompje ev.. Einde Septemnei riruo was ue nieuwbouw gereed. Het Juvenaat was reeds een boom geworden, zqn takken wjjd en zjjt uitschie tend en het werd ia bet laad meer eu meet bekend. Meer roepingen werden verwekt. Het aantal studenten steeg tot 80. In 1906 en ook in 1910 moest «eer vergroot warden. Er kwam nu plaats voor ruim 100 leerlingen. Toen kwam de oorlog ei daarmee de leemte in de gelederen der priesterschaar. Overal steeg de priesternood, terwijl de oogst stond te rypen. Doch God was met zjjn Kerk. Meer óngen. De missio- bq zoo moest ook-voor het Juvenaat weer worden ge bouwd. De nasleep van den oorlog was al even schrikwekkend als de oorlog zelf. De duurte verqdelde alle bouwplannen. Wat nu, afzien van bouwen? Terwq) het aautal stu denten steeg? Tot ’n -bepaald aantal beper ken? Dat kou en mocht niet. De tuinman wist raad. Een houten gebouw werd opgetrokken. En, Goddank, nooit hebben zij jongelingen behoeven af te wi’zen wegen» gebrek aan I ruimte. Dat bouten gebouw werd bouwvallig, ook moest er een woning komen voor den G roo ien Tuinman zelf. En te nddden dér druk kendste geMzavgw, nwMter zoo gekend voor het Juveaaat, werd wonder boven wonder, het Juvenaat met praehtveHe Kapel ver bouwd en gebouwd, zootds het tegenwoordig daar staat te midden van heerlijke tuinen. ’t Heilig Hart Tieoft woord gehouden, „Ik 1 de huizen zegenen waar Ik vereerd word”. De boom staat er vol kracht en le ven. Takken heeft ze gekregen, *n achttal huizen in ons vaderland getuigt het, waar, voor het meerendeel oud-studenten, thans priester», door hun blakenden ijver ieders be wondering afdwingen. De takken strekken zich reeds tilt in Zweden, Finland, Brazilië, in 't hartje van Afrika, in Zuid-Sumatra enz. Nog zal de boom grooter worden, want uitbreiding is weer in zicht. HIJ GING AL WELDOENDE VOORBIJ. IX. ,Maar zqn oudste zoon was op het land, en zoodra hij terugkeerde en het huis naderde noorde hij muziek en dans. En hij riep een •er knechten bq zich en vroeg wat dit was. Deze nu zeide hem: „Uw broeder is gekomen, en uw vader heeft bet gemeste kalf geslacht, emdat hij hem gezond terugontvangen hsaft. ■aar hij werd vertoornd en wilde niet bio- ■«Bkomen. „Zjjn vader ging dus naar halten en_uoo- I*gae hem uk. Maar hij antwoordde en* zeide tot zqn vader: Zie, zooveel jaren dieu ik u, **0 nooit heb ik een gebod van u o vertreden, en inq hebt ge nooit een bokje gegeven om •tiet mijn vrienden feest te vieren. Maar nu -leze gekomen is, uw zoon die uw vermogen verslonden heeft met eerlooze vrouwen, hebt ge voor hem het gemeste kalf geslacht. «’Me hem: Kind, gjj zjjt altoos mÜ »1 het mqne is bet uwe. Maar we "•hoorden feest te vieren, en ons te verheu len. omdat hq, uw broeder, dood was en her- teefd i», verloren wa» en teruggevonden.'’ DE BLUDE BOODSCHAP VAN HET RIJK. hoeften onzer muuur. Welnu, er b»<tean en kel twee soorten doeleinden: een laatste en opperste doeleinden, dat wq boven al de an dere plaatsen, ondergeschikte doeleinden, die wjj. maar nastreven voor zooveel ze ons nadet brengen tot het opperste doel. Geen enkele menscheljjke bewuste daad kan Onverschillig of neutraal zjjn, want zq is altjjd goed of slecht, naarmate zq in goede of slechte verhouding staat met het opperste doeleinde van ons leven. In onze persoonlijk heid is geen splitsing mogeiqk. Zelfs M. Vaie- dervelde moet bekennen, dat in allee wat de mensch doet of laat, men de weerspiegeling vindt van zijn overtuiging betreffende Jen oorsprong van het doel van zqn beetaao. Hierin ligt nu juist juist de reden, waarom een Christen b.v. nooit het liberaal en ook het socialistisch stelsel van het onzijdig on derwijs aanneemt. Waar het den onderwijzer verboden is te spreken over het einddoel van den mensch de zaligheid der ziel, kan liet anders, of het kind moet weldra den indruk hebben, dat godsdienst een bijzaak is, ver mits de meester, die bet kind opleidt het 4e moeite niet waard vindt, er over te spreken. Dat op het oogenblik enkele Belgische socialisten de toelagen goedkeuren voor bet ▼rq onderwjj» U geenszins een waarborg dat zq dat nog zouden doen, iudien zq ooit de overhand iu bet landslieetuur zouden krjjgcu. Niet alleen de mensch, maar ook de staal is ondergeschikt aan dit einddoel, het eeuwig nog deze zeer treffende opmerking, mee wordt aangetoond, boe socialisme vaak wordt gekweekt door menschen die allesbe halve socialisten zqn. Het slagwoord: „Godsdienst is privaat zaak” wint veld, omdat er al te veel mea- sehen zqn die leven juist alsof het zoo ware. Voor hen is het geloof praktisch een pri- ▼aaiaaak. Zjj zjjn een ergernis' voor genooten, een struikelblok i aalmoezen geeft aan tempel en armen, zal zgn dagen verlengen; wie mild aflever» van zjjn veld- en bvoinvruchten aan pneatwrs en tempel, zal rjjken oogst in zqn schuren inha ten en gezegend worden in zjjn kinderen. God beloont elke moeite; alles brengt Hij in re- keuning. Veel netten legde Hij aan de Is raëlieten op, om hun veel loon te kunnen ge ven. Doorgaans wordt dat loon reeds gegeven in dit leven. De volle vergelding echter zal komen in bet toekomstig leven, want op aarde zqn de goeden niet altjjd gelukkig, ja hebben soms veel te verduren. Toch zqn hun goede werken niet verloren. Als zij hun ouders eeren, aan breeder* weldoen, vrede stichten, Je Wet liestudceren, priester» en tempel boogacjiten, trekken zjj nu reed» het loon van die goede werken. Het volte kapi taal echter blqft staan voor het teven na den dood, en dan wordt het door God uitge keerd. Tegenover God waren de IsraClieten dan knechten, die om loon dienden God wa» een' huismeester, een koopman, een bankier, een werkbaas. Hij mat en woog de verdiensten der menschen nauw uit. Er waren dan ten slotte maar twee soorten menschen op de wereld: goeden en boezen. Niet enkel Israëlieten en heidenen, want niet alle Israëlieten onderhielden nauw de Wet. Doch deugdzamcu en zondaar*. Deugdaami’n die loon verdienden, zomlaars die gestraft werden. De -teugdzamen moesten die zon daar» verachten, en mochten trotss-h zjjn over bun eigen goede werken Dat had Jesus honderden malen gehoord in de synagogen en in «ten tempel. ..God, wjj danken U, omdat wq niet zjjn gelqk de ove rite menschen: roevers, overspëlers, Belnee- op >aar dagen stond een klein i open. Daar begon het t Zaadje begon te ontkiemen. De geboorte dag werd gevierd. In de Wouwschestraat, iu dat aardig mooi huisje ontkiemde dat zaadje en werd een teer plantje. Juvenaat groeide en het aantal leer-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1925 | | pagina 10