'M y De watersnood. „ONS BLAD» Bureau: HOF 6, ALKM/pUt. feuilleton. j i r •1 i- i h r DE GEHEIMZINNIGE MOORD. '••J .t wa- J poli» verstrek^, wdfte hen verzekert tegen ongevallen tot een bedrag van f 500, i-osTGfRO '04861 Zatercrdag Jaanari postgiro hmmi *Oc Jaar«an< f 400,-, f 200,—, f 1OO f 60,—, f 35,—, Hfi? Abonnementsprijs* Per kwsrtaa! voor Alkmaar I (foor buiten Alkmaar - »f2 85 I Met Geïllustreerd Zondagsblad 060 f hooger. \'an alle abonné’s wordt op aanvrage gratis een I terdam, Vlissingen en Gorinchem I 402. HOOFDSTUK XLIV. Misgetast. aan te spore: koffiehuis, a (Wordt vervolgd) t i t t ter zich liet overzetten, wierp ‘.„‘J rookte zijne pijp nog in dezelfde houding, waarin hjj hem een paar uren te voren ge zien had, terwijl de matrozen op hun uiter- jjn er geen men si verdronken bjj voor de steenovens de toe- ■int te worden. Op verschil- ADMINISTRATIE No. 433 REDACTIE No. S33 I nog I - I De treinen het goede» weg-emplacement staat onder water. De wi« woordde de schipper, dubbelzinnig glim lachend, „kapitein Spelsand is een rare snui ter; daar is hq hier overal voor bekend.” „Zegmaar, waar ’t op staat, Sam!” zeide een joi „de Ra de voort „schijnt er beter rekening bjj te vin- .ïjl Tot zjjne verbazing zag Carter, toen hij te omstreeks vqf uur terugkam, dat „de Raaf” verdwenen en hare plaats in de haven door een ander schip ingenomen was. Hij vroeg aan eenige schippers en varensgezellen, die op de kade stonden, waar de Deensche bark was gebleven, en vernam, dat zij ruim an derhalf uur geleden het anker bad gelicht. „Daar ginds Seilt zijl” riep een der matro zen, zeewaarts wijzende op een stip, die Car ter tenauwernood onderscheiden kon. „En dezen morgen zeide men”-, antwoordde hij, „dat zü niet vóór morgen zou vertrek ken!” „Iedereen dacht, dat dit het plan van den kapitein was, zeide een bejaard schipper. „De bark moest nog meer dan een derde van hare lading innemen, maar eensklaps is zij onder zeil gegaan. „Dat la vreemd!” hernam Carter. „Vindt gij dat ook niet?" „Wat zal ik u zeggen mijnheer?" ent- s „Het zou mjj geen zier verwonderen”, zei de hij bjj zich zei ven, terwijl hij naar het overzetveer ging, *„indien de quasi-bankier onder de balken van die bark zat. Als ik ".’zaks terug kom, wil ik len kapitein een bezoek gaan brengen. - a De dijkbreuk bij Grave. Men meldt nog over de gebeurtenissen te Grate: Nadat van Woensdagavond af de Zuidwes- lerstorm voortdurend den Maasdijk te Over- Saselt gebeukt had, is deze Donderdagmor- gen, vermoedelijk ruim 6 uur, even ten Oos ten van het gemeentehuis van Overasselt doorgebroken. De dijkgraaf Bruisten, uit Neerasselt, die voortdurend in de weer is zeide, dat men vol strekt niet bang was geweest voor die plaats van den dijk, wel een kwartier •verder naar de z. g. Tempel, waar men in den afgeloopen zomer voorzieningen had getroffen en nu‘nog w»t zakken zand bad laten inbrengen. Om 7 uur was het gat reeds 25 M. breed, terwijl bet thans reeds een breedte heeft van 120 M. De dijk te Overasselt, waar bet ongeluk gebeurde is bijna overal bezet met betonblok ken, de kruin van den dijk is plus minus 5 M. breed terwijl de dqk nog een boord bad van ongeveer een meter. Dadelijk bq het vernemen van de ramp zqn do visschers Adams te Grave door den op zichter van den waterstaat Visser te Neder- asselt met alle booten naar de plaats des on- beils gerequireerd. Ook werd aan den minis ter van waterstaat en andere autoriteiten getelegrafeerd, evenals aan den stationschef te Nijmegen en Wqchen met bet oog op de spoorwegen. Ook werden 200 pontonniers ter assistentie ontboden. Thans worden de^menschen en dieren por roeiboot van de bedreigde boerderijen ge baald. Van den zolder van het huisje van W. Willems, vlak voor de doorbraak gelegen, werden door JL van Krefeld per roeiboot 9 menschen gered, die anders reddeloos waien verloren geweest. Geiukki; schenlevens te betreuren. J. van en konden niet meer naar hun woning. Het vee is in de stallen ondergebracht, maar ook daar is bót water reeds gekomen. Duizenden menschen waren niettegen staande den regen op de been om dit onge wone woeden oor elementen te aanschou wen. Het nieuwe gebouw van den Wxren- keuringedienst staat rondom in het water. Daar en aan de bleekerq werd de dienst met een bootje ondertouwen. Uit Venlo wordt - flneld dat de autobus diensten tusschen VenloSteil en Venlo Roermond slechts door het maken van een grooten omweg den -denst in stand kunnen houden. Met bet oog op óe doorbraak te Neder- asselt zjjn alle Nieuw jaarsverloven der mi litairen ingetrokken. Twee detachementen zqn geconsigneerd iiT de kazerne-om voor alle gebeurlijkheden- góreed te zqn. De bevolking is beangst voor groot onheil. De stand van de Maas nadert dien van 1920. Uit Roermond: Volgens de berichten be ginnen de dqken door den snellen stroom eu de golven te Ijjden. De aanhoudende was doet het engste vreezen. De dorpen aan den linker-Maasoever zullen hun verbinding kwjjt raken. Op verschillende plaatsen staat het vee in het water, zoodat snelle ge boden moet worden. Hier staat de Roerkade thans geheel on der water, en eenige straten staan ook reeds blank. In vele huizen staat het water in de benedenverdieping. Met geïmproviseerde bruggen worden de verbindingen onderhou den. It> Zeveuburgea. Nadere berichten uit Hongaarsch Ze venburgen me den, dat ten gevolge va» de overstroomiugen geheete dorpen verwoest zijn en talrijke menschen om- kwamen. Het aamai s>achtof.ers is noflj niet bekend, doch het moet buitenga- woon groot zjjn. schippersgezel. „De kapitein van ging bij tot zich tot Carter wenden den om bankroetiers en zulk slag van men- sch naar de Overzij te helpen dan Om eerlijken handel te drijven. En ik zou er wel wat on der durven verwedden, dat hq ook nu weer zulke sluikwaar aan boprd heeft; want gis teren avond tusschen elven en twaalven stond hq met een heerschap die niet op zijn gemak scheen te zijn, op de kaai te fluiste ren, en een half uur vóórdat de bark het an ker lichtte, zag ik denzelfden sinjeur de val reep opklauteren.” „Wie van u neemt aan om „de Raaf” in te h-’len?” vroeg Carter in ’t rond ziende. Allen zwegen, terwql eenigen het hoofd schudden. „Hoe!” riep Carter verwonderd, is er nie mand, die een paar guinjes wil verdienen?” „H,et schip is veel te ver weg,” antwoordde de schipper, die het eerst «esproken had. „Eer wq de bocht van den Humber kunnan bereiken, is „de Raaf” kaap Surn reeds om gezeild.” „Kunt gij met zoo’n vaartuig," vroeg Car ter, op een lichten boeier wijzende, die'aan de hardsteenen haventrap vast lag, „die log ee „Raaf” niet inhalen, vóórdat zij in ’t rui me sop is?” „Neen,” zeide de schipper. „Maar al ware dit ook al doenlqk, niemand is er heet op om kapitein Spelsand iets in den weg te leggeu: hq is een gevaarlijke klant!” „Komaan", hernam Carter, ,3t heb er een banknoot van vqf pond voor over. Wie waagt het nu?” t Is goed weer en lichte maan”. „Ik!” riep Jim9 de jonge schippersgatt, uie zich reeds in ’t gesprek had gemengd. „Als mqn maat ten minste wil. Hoe denkt gij er over, Dick?” Dick, een ander jong schippersgezel, liet zich door zijn makker overhalen; en terwijl hij den boeier, die hun beiden toebehoorde, zeilreê maakte, liep Jim naar zijn iu de na bijheid gelegen kosthuis, om hunne pijjekkers en eenige andere benoodigdheden te halen. „Jim!” riep Carter hem na, terwijl hij een guinje uit zqn beurs nam, „zorg meteen voor wat teerkost en een goeden snaps: ik denk, dat wq daaraan wel behoefte zullen hebben.” In minder dan een kwartier was Jim terug met een paar flesschen wqn, een flesch ru»n en een mand met eetwaren. Carter had intussehen tevergeefs naar iemand omgezien, dien hq met een boodschap of briefje aan Tom Tibbleg kon belasten; en daar alles thans tot het vertrek gereed was, moest hq wel besluiten om aan boord te gaan, zonder zijn assistent te waarschuwen. „Als de loose roe mij maar geen strik drt de bapaciteit yan bet Letnmir stocun- gjemaai overtreft 1 Vooral ten Oosten van Leeuwarder is bet een troostelooze aanblik. (Lte i groote en de kleine Whieten, des zo- i mers tusschen btoe ende weilanden be legen hebben zich kilometers ver uit gezet tot een binnenzee, slechts door sneden door den Grondiger straatweg. Ook de bouwlanden bij de stad staan blank, zoodat de late gewassen door het water bedorven worden. Nood op vele nlaatseu. Donderdagmiddag is een sjxcia.e ver- sfagR^ver van de „Tel.” het geheele gebied, dat door den dijkbreuk bii Over Assert overstroomd is, nog eens rond geweest. Hoogstwaarschijnlijk zal, wij: IVt wa ter in het overstroomde gebied nog steeds wast, naar men nu reeds met aan *.kcrhe.d grenzende wa r.chijn.ijk- heid kan voorspellen, de oinnendiik ook bezwijken, waardoor het geHeele land van Maas en Waal overstroomd zal worden. Ook de z.g- „Hoek” van Maas en Waal, bij Dremmel' welke door zijn lagere ligging als pet ware een zak vormt, komt er dan binnen ze;r korten tijd zeer slecht voor te staan. Er is nog een kleine jeer kleine hoop, dat de binnendijk, de Ruf.e-sche dijk, de Teerdijk en de spoordijk tus schen Nijmegen en Ravesteiin het zul len houden. Op’t' oogenbhk, dat dit geseind werd, was ’t land overstroomd, dat zich be vindt tusschen den Maasdijk bii Over- Asselt, Heumen, Haaterl, de hoogte van den kanaadijk van ’t Maas-WaaLanaal, Wvchen en de spoordijk tusschen Wv chen en Ravesteiin. In totaal beslaji dit een oppervlakte van ongeveer - 8 10.000 H A Vermoedeójk zal de spoordijx ’t niet kunnen houden ea is de kans groot, dat bet water zal komen tot op de achter gelegen gronden achter den Buffet- schen dijk ‘tot aan den Teerdiik aan de andere zijde. Het is eenvoudigweg ónmogelijk he< gat, adt in de rivier in den Ovcr-Asselt- schendijk geslagen heeft, te stoppen, en het eenige.' wat op het oog.-noliK gedaan kan worden, is het verder ai- brokkelen van d^a^difL—w-r «n»iy ,0ede diensten. Van Herman was een ploeg werkvolk van de firma pen Breejen van den Jout gekomen, om oniler leiding van den neer P. Visser te probewen bet verbreedett ran de doorbraak te stuiten, maar door ge- Drek aan materiaal staat men machteloos en Je hoofdingenieur De Groot en de ingenieur *Jes Tombes van den Rijkswaterstaat, die om «alf twaalf per auto uit Arnhem waren geko- nen, konden om 1 uur niet meer naar Nijme gen terug, daar toen de rqksweg naar N’ij- negen reeds niet meer te bereiken was. De autodienst Grave-Nijinegen is opgehe- ren en verlegd van Grave naar Ravenstein. Honderden koeien staan op de dqken en wor- Jen grootendeels met de solide Graafsche veerpont naar Grave vervoerd, waar eenige eonderden zullen wordeh ondergebraeht. Zeer werd door de autoriteiten geklaagd over de slechte medewerking der menschen, wat toegeschreven werd aan moedeloosheid. Bij Nijmegen. Uit Nijmegen meldt men: Overasselt was Donderdogmiddag nog al leen te bereiken over den Maasdijk ,Balgooy «n Niterik zqn ondergeloopen. Op het raad huis van Overasselt, dat ook in het water itaat, verblijven vluchtenden, in wier wonin gen het water 1 M. hoog staat. Heumen is Oog watervrjj, maar dit dorp vreest door- traak' van den binnendijk bij Kievitshof. Kei water staat daar wegkruinhoogte. Om Over- jsselt is alles water. Van persoonlijke onge lukken Is nog niets gehoord. Wel moet vee) vee zqn verdronken. Veel boerengezinnen zqn reisoleerd en zonder levensmiddelen, die per Bootje moeten worden aangevoerd. Uit alle «treken worden vaartuigen aangebrtfcht, uit De juwelier schudde ontkennend het Ijoofd. Jk heb niet bespeurd dat bij een stijf been kad,” zeide hq. „Waarschijnlijk heeft hq dit zooveel mogs- Hjk verborgen gehouden. Heeft hq gezeten?” ,3a, hq ging dadelijk bq zqn komst zitten, en stond niet weder op, voos-1- vertrok.” „Dan laat zich de zaak 6emakkelijk ver klaren. Ik dank u”. Het was half een. Om drie uur ging er van de overzijde van den Humber weder een trein jiaar het zuiden af, bq welks vertrek Carter tegenwoordig wilde zqn. Hq spoedde zich echter eerst naar het station aan de andere aqde, om Tom tot vernieuwde waakzaamheid m. Hq vond hem in het stations- «vurouuu, waar hq, met de „Times" in de hand, acht sloeg op alles wat op het stations plein omging. Voordat Carter zich liet overzetten, wierp hjj nog een oog op „de Raaf”. De kapitein rookte zijne pijp nog in dezelfde houding, waarin h|j hem een paar uren te voren ge- .2 •to gemak eenig scheepswerk verrichtten. NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD en goed mogeiijk en brengft dekk.ng.aaa in oen vorm van zakken, steenen e. 4, welke op de wanden aanjjebrachi, wor den. Militaire hulp. De burgemeester van Maastricht heeft Woensdagavond aan de militaire autoriteiten in Den Haag hulp gevraagd in verband met den hoogen waterstand van de Maas. In gevolge dit verzoek heeft het departe ment van oorlóg materiaal en personeel van de pontonniers naar Maastricht gedirigeerd, en heeft het departement van marine van Nieuwediep uit oen detachement matrozen daarheen ^gezonden om het pionniersmate- riaal mee te b-xUeuw). Zoowel bq ojj marine zqn ver der^ maaitqielfitt JV'n -yn meer assis tentie te veFleenen, als deze noodzakelijk blqkt Donderdagmorgen halfacht zijn 20 matro zen en 2 kwartiermeesters onder leiding van opper schipper De Wildt, van Den Helder naar Dordrecht vetrokken. ZIJ zqn «Aua.wi-- zen om mee vaartuigen van de jrontonniers te bemannen en hulp te vereenen bq de over- strooming te Maastricht. Het personeel der marine voqj- zoover be schikbaar, staat te Helder, Amsterdam, Rot-' terdam, Vlissingen en Gorinchem gereed om op het eerste sein naar de bedreigde streken te worden gedirigeerd. Donderdagavond vertrokken te 9.45 van Helder naar Nijmegen met een extra-trein 30 man met 30 vletten onder bevel van luitenant ter zee Stam, om hulp bieden in het over stroomde gebied. Gisteren zou per eerste ge legenheid een afdeeling vertrekken van 60 man met 3 officieren. De toestand om Zevenaar. De s.taalie om Zevenaar wo;di steeds hachelijker. Thans is de autobusver- bir.ding met Lobith ook opgeheven en is d e p aats gi heel peisolee d Het wa ter staat in deze omgeving reeds, in ve'e keiders. Zweekhorst staat rondom in het water Gref.e.kamp eveneens. Gelukkig zijn de banddijken schitte rend in oide en behoeft men. naar men- scheiijke berekening daarover geen zorg te hebben. Wel is waar zijn de dijken doormohnd van de mollen, die sedert een paar jaar vrij spel hadden en vorig jaar b.v. geen last hebben gehad van het hooge water. Dit is voor sommige dijkjes noodio+thg, omdat het water dan beter kan doorsijpelen. ftfrvertentieprijai I Vul- 5 reweh-f |.25; elke regel meer f 0.2T; StectaEf I per regd f 0.75; Rubriek .Vraag en aanbod* b|j vog I^itfbetaling per plaatsing f 0.60. Ongelukken van verachillenden aard. Reeds hebben zich verschillende ac cidenten van uiteen’oopenden aard voorgedaan. Zoo is te Wychen op den Oosterweg een vrachtauto met werklieden, die een geregeiden dienst onderhoudt, in een sloot gereden. De auto staat geheel in het water. De arbeiders koijden tij dig gered worden. Verder zijn op den weg naar Rave steiin een iuxe-auto, alsmede verschei dene karren in de gaten geredè<i, uie door het water ontstaan zijn. Men moest hier, wegens het sneHe rijzen van het water, de voertuigen in den steek later, om in allerijl het veege Htf te bergen. Er is uiteraard in deze benarde oi^. stand igheden critiek geleverd op h?t polderbestuur. Hef zou gebleken zijn, dat niettegenstaande de rivierco.rcspon dentie jngesteld is, en er Zondag en Maandag te Wvchen gecontroteeid was, dat de dijk zóó steent was, dat men overal op voorbereid moest zijn, geen dijkwacht gehot.den is, terwijl men toch tijdig gewaarschuwd was, is de breuk ontstaan. Sommigen zeggen, dat wan neer een dijkwacht ingesteld zou zijn het gat mogelijkerwijs neg .gestopt had kunnen worden. Vaq de zijde van het polderbestuur vernam de „Tel.” echter, dat de stand oer Maas bet hoaden van een djikwac.it met noodig maakte en dat het bericht van het inwerkingzijn van <k' buiten gewone rivierct rrespondeïïtie TXvnrier- dag het poderbestuur nogj niet had be reikt. Het eerste sraenioriei. Te Ooi is de bejaarde landbouwer R. door het water over/aKen en ver dronken. De rijksweg Roermond Weert is doorgebrjken. Het tramver keer is stopgezet. In Oostelqk Zeeuwsch-Vlaanderen. In het Oostelijk deel van Zeeuwsch- Vlaanderen kan ook gesproken worden van watersnood. Tengevolge Nan sneeuw en regen waren wat rjeidingen- en slooten, benevens de waterberdertie kreeken, reeds boven gewoon winte*"- peii jzestegien. Als gevolg) van den re gen der laatste dagen en grooten toe voer van de Belgische landerijen, be- «8^»% ’toSSSLS’E?# a„ei m«t ter in de rivier bovenin opstvwt en inspanning .van alle krachten zoo vijg de ebtijden verkort, waardoor de nor male loczing door de zeesluizen in de Schelde kleiner is. Onder Boschkapelle en Hoek moes ten bewoners hunne woningen ontrui men, terwijl in tal van woningen het water door de vloeren perst. Onder Phi lippine. en Stoppeldijk en Hontenisse ondervond de Zeeuwsch-Vlaamsche tram vertragjng in den dienst wegens o verstrooming van de fijn. Tusschen Wa'sooiden en Klooste zande heeft de directie getracht de v r dading met au tobussen te onderhouden en de pas sagiers voorts aansluiting te geven op de tram. Ten Zuiden van het station Selzaete staat een decl der lijn naar Gent blank. Vermoedelijk zijn duor een verzakking aldaar vijf goederenwagens ontspooru en werd de lijn verspird. Overlast in Friesland. Sedert drie weken is het gkoote stoomgemaal bii Lemmer voortd rend in werking en toch is de waterstand in het centrum van Friesland gestegen tot 75 cM. boven zomerpeif Daarvoor zijn 3 oorzaken: le. heerscht cr voort- durend Westenwind, die het van de aanneemt, is nog te wachten, groote meren opzweept; 2e. valt er Ten Zuiden v«.. 3.-^ veel regen; 3e. maten de tal ooze pol- j spoorweg Brussel—Parijs ders zooveel water op den boezem, dat v. -BE MAASDIJK OP MEERDERE PLAATSEN DOORGEBROKEN DE TOESTAND TB VENLO ZEER ERNSTIG DE EERSTE SLACHTOFFERS REEDS GEVALLEN VEEL VEE VERDRONKEN MAASTRICHT GEÏSOLEERD DE KONINGIN NAAR HET GETEISTERDE GEBIED KWAADWILLIGHEID IN HET SPEL? Nijmegen booten van het veer, om menschen en vee naar veiliger plaatsen te brengen. Rondom Arnhem. Donderdagmorgen werd sedert Woensdag middag een was genoteerd van 40 c._M. en in den loop va nden dag is er nog ongeveer 40 c.M. bqgekomen. De polders tegenover de stad loopen alle onder. Verschillende boerde rijen rijn reeds geheel door het water inge sloten, terwijl ook stand critiek begi lende plaatsen langs de rivier liggen reeds groote hoopen aangemaakte steenen in het .water. Vanwege het bureau gemeentewerken is men begonnen zware kistingen te maken langs den Stadsblokkenweg bq de houtzage rij van de firma Coers, daar op verschillende plaatsen het water reeds over den weg spoelt en bq blqvenden was en vooral bq voortdurendón, krachtigen wind den weg dreigt stuk te slaan en tevens de aan den weg gelegen arbeiderswoningen in gevaar komen. De jiolder van Malburgen is één zee, even als de stadswaarden en nog steeds stroomt het water met geweld door-de geopende slui zen. In de richting Nijmegen staat het water tot boven aan den dqk die door den hevigen golslag veel te lijden heeft, doch deze dqk is voldoende breed en sterk. In de richting Zutfen is eveneens alles overstroomd. De verschillende veeren hebben den dients moeten staken. Toch is nog ang niet de hoogste waterstand bereikt. Dan kan de rivier nog plm. 1 meter stügen. Uit Limburg. Donderdagmionag om 5 uur meldde men uit Maastricht: De toestand wordt hachelijk. Visé rqden niet meer. Ook D Ook deina^aussee “it Grave bcwcêr reBTW**r'is -’^opgezet. Het geheele spoor- weg-emplacement staat onder water. De wi« seis steken er boven uit. Een tramtrein kwam uit Heerlen met een slakkengang en klotsend door het water. Het Roode Kruis was in functie en zon met de pontonniers, als alles klaar was, de zieke menschen en vrouwen, die moeder moeten worden, helpen en onderbrengen in scholen, óie door den burgemeester in overleg met het Roode Kruis in orde zqn gemaakt. Het is donker en de stroom is ontzet tend. De Maas stond om 4 uur 4.81 M. of 46.82 M. boven N. A. P. Zq is nog 8 cM. beneden den hoogsten stand in 1880. De telegrafische verbinding met den Belgischen Waterstaat is verbroken. In het kanaal St. Pieter was utten bezig van waterstaatewege een dam te maken om «ènigszirw h t-w» er te keeren, als de dijk in Petite Lanaye mocht doorbreken waarvoor men op het oogenblik erg beducht is. Of het zal helpen? Breekt de dqk dan wordt heel St. Pieter overstroomd. Nu reeds spoelt het water even j voor het huis van den burgemeester over de Pieterskade. Meersenerweg, Scharnder- weg en Akerstraat staan blank, zoodat al de menschen achter het station van de stad zijn afgesneden. Autobussen plasten er nog doorheen. Maar toch is dit niets in vvergelqking met de dorpen, waar den de menschen niet kan helpen, vooral de zieken die van genees kundige hulp verstoken zqn. De „N. R. Crt.” hoorde van ouders, die naar de stad geweest waren en hun thuis gebleven kin deren niet meer konden bereiken. Anderen zaten met geneesmiddelen voor hun zieken bq kennissen, die nog vrq waren van water in de kajuit van de „Kemphaan” zoo heet- 1. wijl ik den Deen achterna zit, op zijn gei naar Londen terug stoomt! Maar ware dit plan geweest, clan zou del gezocht hebben keeren, en of twaalf uur hebben opgehouden paai----- - het is blijkbaar vau den beginne af zqn plan van Huil naar het vasteland over de verkoop dier diamanten „de Raaf’ slechaFT T lau, als cr geen ■aalrtU e* nu vóór den wiu<K ;u nviuvu te trekken, en het duurde dan ovk Ier begon merk- bark te winnen. In België. De toestand in Be’gië is ernstig;. Hef geheele benedengedjpfte van Luik staat onder water. In de Ardennen en Luxemburg is naast de overstroomin- gen ernstige schade aan huizen en lan derijen toegebracht, doordat ,de snel vlietende rjviér heele stukken hoeft weggeslagen. In Namen en Dinant is de toestand kritiek. Naa/ de laatste plaats zijn sol daten gezonden om de in nood z.ttende mensenen te helpen. Al dat water, dat door de thans smettende sneeuw in de gebergten steeds grootere volumes "fen Zuiden van Brussel loopt de _rj nu als het ware door een ontzaglijk meer. Zoo- ■■■■SMB——M—1 spaut”, zeide Carter bij zich zei ven, nadat hjj in de kajuit van de „Kemphaan” zoo heet te de boeier had plaats genomen: „en, ter wijl ik den Deen achterna zit, op zijn gemak naar Londen terug stoomt! Maar ware dit zqn hq dezen nacht mid- naar Leeds terug te keeren, en zich niet tot heden ochtend elf of twaalf uur hebben opgehouden om een paar steunen aan den man te brengen. Neen, het is blijkbaar vau den beginne af zqu plan geweest om van Huil naar het vasteland over te steken, en de verkoop dier diamanten^ heeft moeten strekken om zqu overtocht tu|||L betalen. Waarom ook zou J" half geladen onder zeil gaan, als cr goede reden voor bestaan had?” Hij vroeg aan Jim, hoe de heer, dien hq zien had, gekleed was geweest, en de' schrijving van dezen kwam zoo volma met Wilmot’s signalement overeen, dat twijfel bij hem verdween. Eindelijk had men de bocht bereikt, „de Kemphaan” kree^ het nu vóó. 2™ Alle zeileu werden bijgezet om van dit vi deel partjilïJ niet lang1 of* dervlugge, boeii baar óp -de traagzeilende barl begon merk-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1926 | | pagina 1