'M
y
De watersnood.
„ONS BLAD»
Bureau: HOF 6, ALKM/pUt.
feuilleton.
j
i
r
•1
i-
i
h
r
DE GEHEIMZINNIGE
MOORD.
'••J
.t wa-
J
poli» verstrek^, wdfte hen verzekert tegen ongevallen tot een bedrag van f 500,
i-osTGfRO '04861 Zatercrdag Jaanari postgiro hmmi *Oc Jaar«an<
f 400,-, f 200,—, f 1OO f 60,—, f 35,—, Hfi?
Abonnementsprijs*
Per kwsrtaa! voor Alkmaar I
(foor buiten Alkmaar - »f2 85 I
Met Geïllustreerd Zondagsblad 060 f hooger.
\'an alle abonné’s wordt op aanvrage gratis een
I
terdam, Vlissingen en Gorinchem
I
402.
HOOFDSTUK XLIV.
Misgetast.
aan te spore:
koffiehuis, a
(Wordt vervolgd)
t
i
t
t
ter zich liet overzetten, wierp
‘.„‘J
rookte zijne pijp nog in dezelfde houding,
waarin hjj hem een paar uren te voren ge
zien had, terwijl de matrozen op hun uiter-
jjn er geen men
si verdronken bjj
voor de steenovens de toe-
■int te worden. Op verschil-
ADMINISTRATIE No. 433
REDACTIE No. S33
I nog
I
- I
De treinen
het goede»
weg-emplacement staat onder water. De wi«
woordde de schipper, dubbelzinnig glim
lachend, „kapitein Spelsand is een rare snui
ter; daar is hq hier overal voor bekend.”
„Zegmaar, waar ’t op staat, Sam!” zeide
een joi
„de Ra
de voort „schijnt er beter rekening bjj te vin-
.ïjl
Tot zjjne verbazing zag Carter, toen hij te
omstreeks vqf uur terugkam, dat „de Raaf”
verdwenen en hare plaats in de haven door
een ander schip ingenomen was. Hij vroeg
aan eenige schippers en varensgezellen, die
op de kade stonden, waar de Deensche bark
was gebleven, en vernam, dat zij ruim an
derhalf uur geleden het anker bad gelicht.
„Daar ginds Seilt zijl” riep een der matro
zen, zeewaarts wijzende op een stip, die Car
ter tenauwernood onderscheiden kon.
„En dezen morgen zeide men”-, antwoordde
hij, „dat zü niet vóór morgen zou vertrek
ken!”
„Iedereen dacht, dat dit het plan van den
kapitein was, zeide een bejaard schipper. „De
bark moest nog meer dan een derde van hare
lading innemen, maar eensklaps is zij onder
zeil gegaan.
„Dat la vreemd!” hernam Carter. „Vindt
gij dat ook niet?"
„Wat zal ik u zeggen mijnheer?" ent-
s
„Het zou mjj geen zier verwonderen”, zei
de hij bjj zich zei ven, terwijl hij naar het
overzetveer ging, *„indien de quasi-bankier
onder de balken van die bark zat. Als ik
".’zaks terug kom, wil ik len kapitein een
bezoek gaan brengen. -
a De dijkbreuk bij Grave.
Men meldt nog over de gebeurtenissen te
Grate:
Nadat van Woensdagavond af de Zuidwes-
lerstorm voortdurend den Maasdijk te Over-
Saselt gebeukt had, is deze Donderdagmor-
gen, vermoedelijk ruim 6 uur, even ten Oos
ten van het gemeentehuis van Overasselt
doorgebroken.
De dijkgraaf Bruisten, uit Neerasselt, die
voortdurend in de weer is zeide, dat men vol
strekt niet bang was geweest voor die plaats
van den dijk, wel een kwartier •verder naar
de z. g. Tempel, waar men in den afgeloopen
zomer voorzieningen had getroffen en nu‘nog
w»t zakken zand bad laten inbrengen.
Om 7 uur was het gat reeds 25 M. breed,
terwijl bet thans reeds een breedte heeft van
120 M.
De dijk te Overasselt, waar bet ongeluk
gebeurde is bijna overal bezet met betonblok
ken, de kruin van den dijk is plus minus 5
M. breed terwijl de dqk nog een boord bad
van ongeveer een meter.
Dadelijk bq het vernemen van de ramp zqn
do visschers Adams te Grave door den op
zichter van den waterstaat Visser te Neder-
asselt met alle booten naar de plaats des on-
beils gerequireerd. Ook werd aan den minis
ter van waterstaat en andere autoriteiten
getelegrafeerd, evenals aan den stationschef
te Nijmegen en Wqchen met bet oog op de
spoorwegen. Ook werden 200 pontonniers ter
assistentie ontboden.
Thans worden de^menschen en dieren por
roeiboot van de bedreigde boerderijen ge
baald. Van den zolder van het huisje van W.
Willems, vlak voor de doorbraak gelegen,
werden door JL van Krefeld per roeiboot 9
menschen gered, die anders reddeloos waien
verloren geweest. Geiukki;
schenlevens te betreuren.
J. van
en konden niet meer naar hun woning. Het
vee is in de stallen ondergebracht, maar
ook daar is bót water reeds gekomen.
Duizenden menschen waren niettegen
staande den regen op de been om dit onge
wone woeden oor elementen te aanschou
wen. Het nieuwe gebouw van den Wxren-
keuringedienst staat rondom in het water.
Daar en aan de bleekerq werd de dienst met
een bootje ondertouwen.
Uit Venlo wordt - flneld dat de autobus
diensten tusschen VenloSteil en Venlo
Roermond slechts door het maken van een
grooten omweg den -denst in stand kunnen
houden.
Met bet oog op óe doorbraak te Neder-
asselt zjjn alle Nieuw jaarsverloven der mi
litairen ingetrokken. Twee detachementen
zqn geconsigneerd iiT de kazerne-om voor
alle gebeurlijkheden- góreed te zqn.
De bevolking is beangst voor groot onheil.
De stand van de Maas nadert dien van
1920.
Uit Roermond: Volgens de berichten be
ginnen de dqken door den snellen stroom
eu de golven te Ijjden. De aanhoudende was
doet het engste vreezen. De dorpen aan den
linker-Maasoever zullen hun verbinding
kwjjt raken. Op verschillende plaatsen staat
het vee in het water, zoodat snelle ge
boden moet worden.
Hier staat de Roerkade thans geheel on
der water, en eenige straten staan ook reeds
blank. In vele huizen staat het water in de
benedenverdieping. Met geïmproviseerde
bruggen worden de verbindingen onderhou
den.
It> Zeveuburgea.
Nadere berichten uit Hongaarsch Ze
venburgen me den, dat ten gevolge va»
de overstroomiugen geheete dorpen
verwoest zijn en talrijke menschen om-
kwamen. Het aamai s>achtof.ers is noflj
niet bekend, doch het moet buitenga-
woon groot zjjn.
schippersgezel. „De kapitein van
ging bij tot zich tot Carter wenden
den om bankroetiers en zulk slag van men-
sch naar de Overzij te helpen dan Om eerlijken
handel te drijven. En ik zou er wel wat on
der durven verwedden, dat hq ook nu weer
zulke sluikwaar aan boprd heeft; want gis
teren avond tusschen elven en twaalven
stond hq met een heerschap die niet op zijn
gemak scheen te zijn, op de kaai te fluiste
ren, en een half uur vóórdat de bark het an
ker lichtte, zag ik denzelfden sinjeur de val
reep opklauteren.”
„Wie van u neemt aan om „de Raaf” in te
h-’len?” vroeg Carter in ’t rond ziende.
Allen zwegen, terwql eenigen het hoofd
schudden.
„Hoe!” riep Carter verwonderd, is er nie
mand, die een paar guinjes wil verdienen?”
„H,et schip is veel te ver weg,” antwoordde
de schipper, die het eerst «esproken had.
„Eer wq de bocht van den Humber kunnan
bereiken, is „de Raaf” kaap Surn reeds om
gezeild.”
„Kunt gij met zoo’n vaartuig," vroeg Car
ter, op een lichten boeier wijzende, die'aan
de hardsteenen haventrap vast lag, „die log
ee „Raaf” niet inhalen, vóórdat zij in ’t rui
me sop is?”
„Neen,” zeide de schipper. „Maar al ware
dit ook al doenlqk, niemand is er heet op om
kapitein Spelsand iets in den weg te leggeu:
hq is een gevaarlijke klant!”
„Komaan", hernam Carter, ,3t heb er een
banknoot van vqf pond voor over. Wie waagt
het nu?”
t Is goed weer en lichte maan”.
„Ik!” riep Jim9 de jonge schippersgatt, uie
zich reeds in ’t gesprek had gemengd. „Als
mqn maat ten minste wil. Hoe denkt gij er
over, Dick?”
Dick, een ander jong schippersgezel, liet
zich door zijn makker overhalen; en terwijl
hij den boeier, die hun beiden toebehoorde,
zeilreê maakte, liep Jim naar zijn iu de na
bijheid gelegen kosthuis, om hunne pijjekkers
en eenige andere benoodigdheden te halen.
„Jim!” riep Carter hem na, terwijl hij een
guinje uit zqn beurs nam, „zorg meteen voor
wat teerkost en een goeden snaps: ik denk,
dat wq daaraan wel behoefte zullen hebben.”
In minder dan een kwartier was Jim terug
met een paar flesschen wqn, een flesch ru»n
en een mand met eetwaren.
Carter had intussehen tevergeefs naar
iemand omgezien, dien hq met een boodschap
of briefje aan Tom Tibbleg kon belasten; en
daar alles thans tot het vertrek gereed was,
moest hq wel besluiten om aan boord te
gaan, zonder zijn assistent te waarschuwen.
„Als de loose roe mij maar geen strik
drt de bapaciteit yan bet Letnmir stocun-
gjemaai overtreft
1 Vooral ten Oosten van Leeuwarder
is bet een troostelooze aanblik. (Lte
i groote en de kleine Whieten, des zo-
i mers tusschen btoe ende weilanden be
legen hebben zich kilometers ver uit
gezet tot een binnenzee, slechts door
sneden door den Grondiger straatweg.
Ook de bouwlanden bij de stad staan
blank, zoodat de late gewassen door
het water bedorven worden.
Nood op vele nlaatseu.
Donderdagmiddag is een sjxcia.e ver-
sfagR^ver van de „Tel.” het geheele
gebied, dat door den dijkbreuk bii
Over Assert overstroomd is, nog eens
rond geweest.
Hoogstwaarschijnlijk zal, wij: IVt wa
ter in het overstroomde gebied nog
steeds wast, naar men nu reeds met
aan *.kcrhe.d grenzende wa r.chijn.ijk-
heid kan voorspellen, de oinnendiik
ook bezwijken, waardoor het geHeele
land van Maas en Waal overstroomd zal
worden.
Ook de z.g- „Hoek” van Maas en
Waal, bij Dremmel' welke door zijn
lagere ligging als pet ware een zak
vormt, komt er dan binnen ze;r korten
tijd zeer slecht voor te staan.
Er is nog een kleine jeer kleine
hoop, dat de binnendijk, de Ruf.e-sche
dijk, de Teerdijk en de spoordijk tus
schen Nijmegen en Ravesteiin het zul
len houden.
Op’t' oogenbhk, dat dit geseind werd,
was ’t land overstroomd, dat zich be
vindt tusschen den Maasdijk bii Over-
Asselt, Heumen, Haaterl, de hoogte van
den kanaadijk van ’t Maas-WaaLanaal,
Wvchen en de spoordijk tusschen Wv
chen en Ravesteiin. In totaal beslaji
dit een oppervlakte van ongeveer - 8
10.000 H A
Vermoedeójk zal de spoordijx ’t niet
kunnen houden ea is de kans groot, dat
bet water zal komen tot op de achter
gelegen gronden achter den Buffet-
schen dijk ‘tot aan den Teerdiik aan
de andere zijde.
Het is eenvoudigweg ónmogelijk he<
gat, adt in de rivier in den Ovcr-Asselt-
schendijk geslagen heeft, te stoppen,
en het eenige.' wat op het oog.-noliK
gedaan kan worden, is het verder ai-
brokkelen van d^a^difL—w-r «n»iy
,0ede diensten. Van Herman was een ploeg
werkvolk van de firma pen Breejen van den
Jout gekomen, om oniler leiding van den
neer P. Visser te probewen bet verbreedett
ran de doorbraak te stuiten, maar door ge-
Drek aan materiaal staat men machteloos en
Je hoofdingenieur De Groot en de ingenieur
*Jes Tombes van den Rijkswaterstaat, die om
«alf twaalf per auto uit Arnhem waren geko-
nen, konden om 1 uur niet meer naar Nijme
gen terug, daar toen de rqksweg naar N’ij-
negen reeds niet meer te bereiken was.
De autodienst Grave-Nijinegen is opgehe-
ren en verlegd van Grave naar Ravenstein.
Honderden koeien staan op de dqken en wor-
Jen grootendeels met de solide Graafsche
veerpont naar Grave vervoerd, waar eenige
eonderden zullen wordeh ondergebraeht.
Zeer werd door de autoriteiten geklaagd
over de slechte medewerking der menschen,
wat toegeschreven werd aan moedeloosheid.
Bij Nijmegen.
Uit Nijmegen meldt men:
Overasselt was Donderdogmiddag nog al
leen te bereiken over den Maasdijk ,Balgooy
«n Niterik zqn ondergeloopen. Op het raad
huis van Overasselt, dat ook in het water
itaat, verblijven vluchtenden, in wier wonin
gen het water 1 M. hoog staat. Heumen is
Oog watervrjj, maar dit dorp vreest door-
traak' van den binnendijk bij Kievitshof. Kei
water staat daar wegkruinhoogte. Om Over-
jsselt is alles water. Van persoonlijke onge
lukken Is nog niets gehoord. Wel moet vee)
vee zqn verdronken. Veel boerengezinnen zqn
reisoleerd en zonder levensmiddelen, die per
Bootje moeten worden aangevoerd. Uit alle
«treken worden vaartuigen aangebrtfcht, uit
De juwelier schudde ontkennend het Ijoofd.
Jk heb niet bespeurd dat bij een stijf been
kad,” zeide hq.
„Waarschijnlijk heeft hq dit zooveel mogs-
Hjk verborgen gehouden. Heeft hq gezeten?”
,3a, hq ging dadelijk bq zqn komst zitten,
en stond niet weder op, voos-1- vertrok.”
„Dan laat zich de zaak 6emakkelijk ver
klaren. Ik dank u”.
Het was half een. Om drie uur ging er van
de overzijde van den Humber weder een trein
jiaar het zuiden af, bq welks vertrek Carter
tegenwoordig wilde zqn. Hq spoedde zich
echter eerst naar het station aan de andere
aqde, om Tom tot vernieuwde waakzaamheid
m. Hq vond hem in het stations-
«vurouuu, waar hq, met de „Times" in de
hand, acht sloeg op alles wat op het stations
plein omging.
Voordat Carter zich liet overzetten, wierp
hjj nog een oog op „de Raaf”. De kapitein
rookte zijne pijp nog in dezelfde houding,
waarin h|j hem een paar uren te voren ge-
.2
•to gemak eenig scheepswerk verrichtten.
NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD
en goed mogeiijk en brengft dekk.ng.aaa
in oen vorm van zakken, steenen e. 4,
welke op de wanden aanjjebrachi, wor
den.
Militaire hulp.
De burgemeester van Maastricht heeft
Woensdagavond aan de militaire autoriteiten
in Den Haag hulp gevraagd in verband met
den hoogen waterstand van de Maas.
In gevolge dit verzoek heeft het departe
ment van oorlóg materiaal en personeel van
de pontonniers naar Maastricht gedirigeerd,
en heeft het departement van marine van
Nieuwediep uit oen detachement matrozen
daarheen ^gezonden om het pionniersmate-
riaal mee te b-xUeuw).
Zoowel bq ojj marine zqn ver
der^ maaitqielfitt JV'n -yn meer assis
tentie te veFleenen, als deze noodzakelijk
blqkt
Donderdagmorgen halfacht zijn 20 matro
zen en 2 kwartiermeesters onder leiding van
opper schipper De Wildt, van Den Helder
naar Dordrecht vetrokken. ZIJ zqn «Aua.wi--
zen om mee vaartuigen van de jrontonniers
te bemannen en hulp te vereenen bq de over-
strooming te Maastricht.
Het personeel der marine voqj- zoover be
schikbaar, staat te Helder, Amsterdam, Rot-'
terdam, Vlissingen en Gorinchem gereed om
op het eerste sein naar de bedreigde streken
te worden gedirigeerd.
Donderdagavond vertrokken te 9.45 van
Helder naar Nijmegen met een extra-trein 30
man met 30 vletten onder bevel van luitenant
ter zee Stam, om hulp bieden in het over
stroomde gebied. Gisteren zou per eerste ge
legenheid een afdeeling vertrekken van 60
man met 3 officieren.
De toestand om Zevenaar.
De s.taalie om Zevenaar wo;di steeds
hachelijker. Thans is de autobusver-
bir.ding met Lobith ook opgeheven en
is d e p aats gi heel peisolee d Het wa
ter staat in deze omgeving reeds, in ve'e
keiders. Zweekhorst staat rondom in
het water Gref.e.kamp eveneens.
Gelukkig zijn de banddijken schitte
rend in oide en behoeft men. naar men-
scheiijke berekening daarover geen
zorg te hebben. Wel is waar zijn de
dijken doormohnd van de mollen, die
sedert een paar jaar vrij spel hadden
en vorig jaar b.v. geen last hebben
gehad van het hooge water. Dit is voor
sommige dijkjes noodio+thg, omdat het
water dan beter kan doorsijpelen.
ftfrvertentieprijai
I Vul- 5 reweh-f |.25; elke regel meer f 0.2T; StectaEf
I per regd f 0.75; Rubriek .Vraag en aanbod* b|j vog
I^itfbetaling per plaatsing f 0.60.
Ongelukken van verachillenden aard.
Reeds hebben zich verschillende ac
cidenten van uiteen’oopenden aard
voorgedaan.
Zoo is te Wychen op den Oosterweg
een vrachtauto met werklieden, die een
geregeiden dienst onderhoudt, in een
sloot gereden. De auto staat geheel
in het water. De arbeiders koijden tij
dig gered worden.
Verder zijn op den weg naar Rave
steiin een iuxe-auto, alsmede verschei
dene karren in de gaten geredè<i, uie
door het water ontstaan zijn. Men
moest hier, wegens het sneHe rijzen
van het water, de voertuigen in den
steek later, om in allerijl het veege Htf
te bergen.
Er is uiteraard in deze benarde oi^.
stand igheden critiek geleverd op h?t
polderbestuur. Hef zou gebleken zijn,
dat niettegenstaande de rivierco.rcspon
dentie jngesteld is, en er Zondag en
Maandag te Wvchen gecontroteeid was,
dat de dijk zóó steent was, dat men
overal op voorbereid moest zijn, geen
dijkwacht gehot.den is, terwijl men toch
tijdig gewaarschuwd was, is de breuk
ontstaan. Sommigen zeggen, dat wan
neer een dijkwacht ingesteld zou zijn
het gat mogelijkerwijs neg .gestopt had
kunnen worden.
Vaq de zijde van het polderbestuur
vernam de „Tel.” echter, dat de stand
oer Maas bet hoaden van een djikwac.it
met noodig maakte en dat het bericht
van het inwerkingzijn van <k' buiten
gewone rivierct rrespondeïïtie TXvnrier-
dag het poderbestuur nogj niet had be
reikt.
Het eerste sraenioriei.
Te Ooi is de bejaarde landbouwer
R. door het water over/aKen en ver
dronken. De rijksweg Roermond
Weert is doorgebrjken. Het tramver
keer is stopgezet.
In Oostelqk Zeeuwsch-Vlaanderen.
In het Oostelijk deel van Zeeuwsch-
Vlaanderen kan ook gesproken worden
van watersnood. Tengevolge Nan
sneeuw en regen waren wat rjeidingen-
en slooten, benevens de waterberdertie
kreeken, reeds boven gewoon winte*"-
peii jzestegien. Als gevolg) van den re
gen der laatste dagen en grooten toe
voer van de Belgische landerijen, be-
«8^»% ’toSSSLS’E?# a„ei m«t
ter in de rivier bovenin opstvwt en inspanning .van alle krachten zoo vijg
de ebtijden verkort, waardoor de nor
male loczing door de zeesluizen in de
Schelde kleiner is.
Onder Boschkapelle en Hoek moes
ten bewoners hunne woningen ontrui
men, terwijl in tal van woningen het
water door de vloeren perst. Onder Phi
lippine. en Stoppeldijk en Hontenisse
ondervond de Zeeuwsch-Vlaamsche
tram vertragjng in den dienst wegens
o verstrooming van de fijn. Tusschen
Wa'sooiden en Klooste zande heeft de
directie getracht de v r dading met au
tobussen te onderhouden en de pas
sagiers voorts aansluiting te geven op
de tram. Ten Zuiden van het station
Selzaete staat een decl der lijn naar
Gent blank. Vermoedelijk zijn duor een
verzakking aldaar vijf goederenwagens
ontspooru en werd de lijn verspird.
Overlast in Friesland.
Sedert drie weken is het gkoote
stoomgemaal bii Lemmer voortd rend
in werking en toch is de waterstand
in het centrum van Friesland gestegen
tot 75 cM. boven zomerpeif Daarvoor
zijn 3 oorzaken: le. heerscht cr voort-
durend Westenwind, die het van de aanneemt, is nog te wachten,
groote meren opzweept; 2e. valt er Ten Zuiden v«.. 3.-^
veel regen; 3e. maten de tal ooze pol- j spoorweg Brussel—Parijs
ders zooveel water op den boezem, dat v.
-BE MAASDIJK OP MEERDERE PLAATSEN DOORGEBROKEN DE TOESTAND
TB VENLO ZEER ERNSTIG DE EERSTE SLACHTOFFERS REEDS GEVALLEN
VEEL VEE VERDRONKEN MAASTRICHT GEÏSOLEERD DE KONINGIN NAAR
HET GETEISTERDE GEBIED KWAADWILLIGHEID IN HET SPEL?
Nijmegen booten van het veer, om menschen
en vee naar veiliger plaatsen te brengen.
Rondom Arnhem.
Donderdagmorgen werd sedert Woensdag
middag een was genoteerd van 40 c._M. en in
den loop va nden dag is er nog ongeveer 40
c.M. bqgekomen. De polders tegenover de
stad loopen alle onder. Verschillende boerde
rijen rijn reeds geheel door het water inge
sloten, terwijl ook
stand critiek begi
lende plaatsen langs de rivier liggen reeds
groote hoopen aangemaakte steenen in het
.water.
Vanwege het bureau gemeentewerken is
men begonnen zware kistingen te maken
langs den Stadsblokkenweg bq de houtzage
rij van de firma Coers, daar op verschillende
plaatsen het water reeds over den weg
spoelt en bq blqvenden was en vooral bq
voortdurendón, krachtigen wind den weg
dreigt stuk te slaan en tevens de aan den
weg gelegen arbeiderswoningen in gevaar
komen.
De jiolder van Malburgen is één zee, even
als de stadswaarden en nog steeds stroomt
het water met geweld door-de geopende slui
zen.
In de richting Nijmegen staat het water
tot boven aan den dqk die door den hevigen
golslag veel te lijden heeft, doch deze dqk
is voldoende breed en sterk.
In de richting Zutfen is eveneens alles
overstroomd. De verschillende veeren hebben
den dients moeten staken. Toch is nog ang
niet de hoogste waterstand bereikt. Dan kan
de rivier nog plm. 1 meter stügen.
Uit Limburg.
Donderdagmionag om 5 uur meldde men
uit Maastricht:
De toestand wordt hachelijk.
Visé rqden niet meer. Ook D
Ook deina^aussee “it Grave bcwcêr reBTW**r'is -’^opgezet. Het geheele spoor-
weg-emplacement staat onder water. De wi«
seis steken er boven uit. Een tramtrein kwam
uit Heerlen met een slakkengang en klotsend
door het water.
Het Roode Kruis was in functie en zon
met de pontonniers, als alles klaar was, de
zieke menschen en vrouwen, die moeder
moeten worden, helpen en onderbrengen in
scholen, óie door den burgemeester in
overleg met het Roode Kruis in orde zqn
gemaakt.
Het is donker en de stroom is ontzet
tend. De Maas stond om 4 uur 4.81 M. of
46.82 M. boven N. A. P. Zq is nog 8 cM.
beneden den hoogsten stand in 1880. De
telegrafische verbinding met den Belgischen
Waterstaat is verbroken. In het kanaal St.
Pieter was utten bezig van waterstaatewege
een dam te maken om «ènigszirw h t-w» er
te keeren, als de dijk in Petite Lanaye
mocht doorbreken waarvoor men op het
oogenblik erg beducht is. Of het zal helpen?
Breekt de dqk dan wordt heel St. Pieter
overstroomd. Nu reeds spoelt het water even j
voor het huis van den burgemeester over
de Pieterskade. Meersenerweg, Scharnder-
weg en Akerstraat staan blank, zoodat al
de menschen achter het station van de stad
zijn afgesneden. Autobussen plasten er nog
doorheen.
Maar toch is dit niets in vvergelqking met
de dorpen, waar den de menschen niet kan
helpen, vooral de zieken die van genees
kundige hulp verstoken zqn. De „N. R.
Crt.” hoorde van ouders, die naar de stad
geweest waren en hun thuis gebleven kin
deren niet meer konden bereiken. Anderen
zaten met geneesmiddelen voor hun zieken
bq kennissen, die nog vrq waren van water
in de kajuit van de „Kemphaan” zoo heet-
1.
wijl ik den Deen achterna zit, op zijn gei
naar Londen terug stoomt! Maar ware dit
plan geweest, clan zou
del gezocht hebben
keeren, en
of twaalf uur hebben opgehouden
paai----- -
het is blijkbaar vau den beginne af zqn plan
van Huil naar het vasteland over
de verkoop dier diamanten
„de Raaf’ slechaFT T
lau, als cr geen
■aalrtU
e*
nu vóór den wiu<K
;u nviuvu
te trekken, en het duurde dan ovk
Ier begon merk-
bark te winnen.
In België.
De toestand in Be’gië is ernstig;. Hef
geheele benedengedjpfte van Luik
staat onder water. In de Ardennen en
Luxemburg is naast de overstroomin-
gen ernstige schade aan huizen en lan
derijen toegebracht, doordat ,de snel
vlietende rjviér heele stukken hoeft
weggeslagen.
In Namen en Dinant is de toestand
kritiek. Naa/ de laatste plaats zijn sol
daten gezonden om de in nood z.ttende
mensenen te helpen. Al dat water, dat
door de thans smettende sneeuw in
de gebergten steeds grootere volumes
"fen Zuiden van Brussel loopt de
_rj nu als het
ware door een ontzaglijk meer. Zoo-
■■■■SMB——M—1
spaut”, zeide Carter bij zich zei ven, nadat hjj
in de kajuit van de „Kemphaan” zoo heet
te de boeier had plaats genomen: „en, ter
wijl ik den Deen achterna zit, op zijn gemak
naar Londen terug stoomt! Maar ware dit zqn
hq dezen nacht mid-
naar Leeds terug te
keeren, en zich niet tot heden ochtend elf
of twaalf uur hebben opgehouden om een
paar steunen aan den man te brengen. Neen,
het is blijkbaar vau den beginne af zqu plan
geweest om van Huil naar het vasteland over
te steken, en de verkoop dier diamanten^
heeft moeten strekken om zqu overtocht tu|||L
betalen. Waarom ook zou J"
half geladen onder zeil gaan, als cr
goede reden voor bestaan had?”
Hij vroeg aan Jim, hoe de heer, dien hq
zien had, gekleed was geweest, en de'
schrijving van dezen kwam zoo volma
met Wilmot’s signalement overeen, dat
twijfel bij hem verdween.
Eindelijk had men de bocht bereikt,
„de Kemphaan” kree^ het nu vóó. 2™
Alle zeileu werden bijgezet om van dit vi
deel partjilïJ
niet lang1 of* dervlugge, boeii
baar óp -de traagzeilende barl
begon merk-