Adverteert in dit blad. Schoenen MEVROUW! M. Meijer Zoon Langestraat 9-11 C. BEERS v.h. Adolf Schut C. D. IIUIBERTS, P.To'lop 23, Alk. Anton Bruin EEN NUTTIG GESCHENK is een MOOIE FOTO Schagen Schagen HOOGZIJDE Schoenen SUPRA MELANGE ■l eene geprobeerd? Speciale Beddenzaak VOINSBELHNfiJ Besteld! II vroegtijdig. Ateliers op den dag en 's avonds geopend, ook Zondags K. KLIN KERT - Spoorstraat 36 - Alkmaar Telefoon 302 Oudegracht 136. MODERN DRUKWERK. AUPING MATRASSEN IAIY-ARTIKELEN UNK MATRASSEN JAC. VAN BEEK-SCIABONI Voorzeker het oudste en beste adres.Opgericht 1899 FOTOGRAFISCH ATELIER. W. HOOIJER Heeft U onze In BROUWER’ MeubelmagazQn, p ALKMAAR, UUrUHU N1UI11U H••renkappar MAISON MAHCEL, Lilt 148a, Alkmaar. Eerste Speciale Dameskapinrichting hier ter stede. Uitsluitend Dames* sn Kinderkapsalons le klas Huis voor betere Haarwerken, uitslui tend NaturelHaarvlechten, Torsade’s, Bran che’», Chignons, Meche s, Toufe’s, Polka Toufe’s' BANDEAU’S, 8OU8 BANDEAD’s, TRANS FORMATIES etc. Nieuwsteeg 27 HOORN, DRUKKERIJ Hofplein bel: Koopt daar uw Schoenen, ge zljt tevreden. |W* Reparatie spoedig, billijk en net. *TBQ AANBEVELEND, Speciale inrichting voor het evernemen en vergroolen IM Verbleekte Por tretten van dierbare overleden Familiebetrekkingen. Voor juiste gelijkenis en goede afwerking wordt ingestaan. „ONS BLAD”. Alkmaar Telefoon 774. Vcrrironkeniord b. Niigbroiiwcrslraat De kwaliteit is schitterend, vervangt geheel de roomboter. Prijs per 6 ons 80 oent. Laat 183, MODELBOEK TER INZAGE - vindt U de beste M E U BELEN tegen de goedkoopste prijzen. ALLES EIGEN WERK. Oudegracht 169, Alkmaar, Telet, 834. vaar alle inlichtingen en prijscouranten sijs verkrijgbaar. Zijt gij vroegtijdig grijs? Laat Uw baar verven met „Loréal” onder garantie. Hebt gij dun of kort haar, wendt U tot ons. Soliedst en vertrouwd adres voor alle soorten .Haarwerken. Tevens alle soorten Kappentoertjes.' - J. B Merwljk voorheen Chef van MAISON BIJLOOS. Boter, Kaas, Eieren, Room. Melkzaak VirdroRkanoord 4 - llkmnr. 433 en 63X B 5 -W pater Re san J Alkmaar. Telefoon PROFITEERT van de gelegenheid behoen vorsi h< Prima vulling en atwerkiag Aanbevelend, ONVERANDERLIJK. PRIJS BILLIJK. Aanbevelend, „Hier i geeft u er Liefste broeder. Jesu zoet, Die ons al verblijden doet Met Uw schoonen liefdelach Schooner als d<*> lentedag Hoog geprezen Moet gij wezen Al zooveel ik prijzen mag. ttige broeders, die in Polen en RustaafT versmachten? Het antwoord vindt lellige boeken: Genesis XLIX 10 „1 JESU, ALLERLIEFSTE KIN». Jesu, allerliefste kind Van Uw Moeder teer bemind Jesu, die in iThemelzaal Speelt bij de Englen altemaal: Komt getreden Naar beneden En verhoort ons kindertaal. van wel nationaal-Joodsch, doch niet Joodsch godsdienstig .te zijn. T« heyteodsclM volk werd gerekend, wie ded Joodschen godsdienst omhelsde; hoeveel Grieken, Semieten en an deren uit de volken der diaspora waren dat niet? en hoevelen van ons stammen van de zen af, en niet van een der twaalf zonen van Jacob? Dit kunnen we zelfs niet meer na gaan. Op bovenbedoelde vrag moeten wjj dus, als wjj oprecht willen zijn, antwoorden: ,,Dat is geen Jood, die zich niet meer stipt houdt aan de Mozaïsche wetten en de overgeleverde ge bruiken, waardoor God ons geheeüigd heeft”. En het is de groote meerderheid onder ons die eigenmachtig vele van deze geboden voort durend buiten werking stelt, alsof wij daartoe het recht hadden. De volgende bladzijden willen aantoonen, dat een persoonlijke God ons die geboden gaf. en dat alleen Hij die kan wjjzigen of in trekken. En als dit betoog U daarvan heeft, mogen overtuigen, dau wendt het zich tot D en tot die Joden, die wjj orthodox noemen, die trouw hebben vastgehouden aan deze voorschriften en gebruiken en dus bovenbe doelde vraag met: „Ja” meenen te mogen beantwoorden, om U allerdaan te toonen, dat wie waarljjk den Joodschen godsdienst in zijn volle uitgebreidheid wensc.ht te aanvaarden. Roomsch-Katholiek moet worden, wat hij jok van Roomschen mocht denken of ondervon den hebben. Dezen gewetensplicht zal hjj dar niet mogen uit den weg gaan, zonder onr-, del ijk te zjjn maar bovenal om daardoor zijn plicht van schepsel tegenover den Schepper te vervullen. Vervolgens zegt de schrijver dat w(j d« waarheid moeten zoeken in de grootste ie vensvragen: „Vanwaar komen wij”, „Waar heen gaan wjj”. Zonder hoogere voorlichting- van God kunnen wjj die vragen moeilijk be antwoorden en dan gaat hij verder. Welnu, wjj. Jóden, zjjn in dit opzicht be voofrecht onder alle tnenschen. Wij behoevso onze geschiedenis, de onloochenbare feiten maar na te gaan tot op dezen dag. Dan zien we en voelen we als vaste waarheid, dat God ons heeft doen ontstaan uit onze aartsva Iers, heeft geleid en bewaard te midden der vol ken, wier namen en steden in den loop d.»r eeuwen onvindbaar vergeten zonden zijn, ais ze niet toevallig in onze heilige Schriften wa ren genoemd, omdat ze met ons in aanraking kwamen: een eer, die beloond werd met de redding van hun naam uit de vergetelheid God toch leidde ons met sterke hand uit het land Egypte door de woestijn, waar Bij ons verzorgde als Zjjn kinderen: Hij bracht one naar het Land, overvloeiendc van melk en honing, dreef de sterke volken voor ons uit of gaf ze in onze hand de uitroeiing en geen dier volkeren bestaat er meer, dan wjj, wij alleen, zelfs te midden der verstrooiing. Maar waarom helpt God ons dan nu niet meer? waarom wijst ons nu geen volk over dag en geen vurige zuil des nachts den weg naar een eigen land?, waarom regent er un voor ons geen manna meer uit den hemel en geven de barre rotsen geen water voor onze ge In enzo -„De schep- ter zal niet van Juda w ijken, noch de weC- -ever van zijne nakomelingschap tot dat de iessias komt en volken zich tot hem verza melen”. En tot dat oogenblik heeft God Zjr; volk beschermd. Met Herodes kwam de eer ste buitenlandsche vorst van Juda aan de rj- geering als opvolger van den laatsten Mas. cabeër, het geslacht, dat met Gods hulp zelfs met de zegevierende. Romeinen een verbond sloot en Juda onafhankelijk wist te behou den. Doch niet deze tekst alleen, vele andere wjjzen naar dezén tijd of deze omstandighe den. en wie de waarheid wil, voor hem is hef duidelijk en onwederlegbaar. dat onder da velen, die in ien tijd van diepe vernederjng van het Joodsche volk, zich voor den Mes sias uitgaven, Jezus Christus waarlijk de Voorspelde is. Bovendien heeft Hij geheel vervuld, wat er van Hem beloofd was, al be antwoordt dat uiet aan de verwachtingen, die vele Joden toen van Hem hadden. Het is <l*u duidelijk, dat in de verontrstelling, dat Christus de Messias is al wie Hem mot volgt, ontrouw wordt aan den Joódschen godsdient en du ook niet verwacht mag wor den, dat God deze ontrouwe Joden, dat zjjn zjj, die Christen werden, heeft Hjj Zijn steun niet onthouden: getuige de onverzwakte blo»! der Roomsch-Katholieke Kerk. En gelijk Hjj eertijds het ontrouw geworden Joodsche oik strafte en vervolgde en verstrooide tot he'. zjjn dwaling erkende en zich bekeerde, xon zal ook een» de tijd komen, dat wij allen oot moedig het hoofd zullen buigen en In Jezur Christus onzen Messias zullen erkennen Jesu. God en mensch te saam Wese ons gifte U aangenaam, Schoon zij zonder weerde zij Hebt ons bert en ziel daarbij Als wjj sterven Laat ons erven Dat wij gaan ter rechter zij. Guido Gezelle. JOOD OF NIET? EN ZOO JA, DAN door JUDA. Het woord „Jood" heeft, zelfs in beschaaf de christelijke kringen, een min of meer ge ringschattende beteekenis. Men zal daar dus wel wat verwonderd zjjn, als zjj nu hooren, dat wij. Joden, tegen den westerling, nu niet zoo heel hoog opzien. Wjj zjjn er ons zeer goed van bewast, dat ons geslaclrt reeds een hooge trap van beschaving had bereikt, toen de volken hier nog in beestenvellen rondlie pen en in ontwikeling misschien nog onder de tegenwoordige Hottentotten of negers stonden: dat, toen de heerlijke tempel van Sa lomo gebouwd werd, men hier nog holbewo ner was» En tegenwoordig? Op elk gebied, in de kunst en wetenschap, in industrie en handel, overal zien wjj onzo stamgenooten een eervolle plats innemen. Velen onzer be seffen dikwijls allerlei feiten, die ie ando ren eerst na moeiijken denkarbeid, tot h’in verrassing, ontdekken. Hebben wij niet het gevoel, dat wij de gist der samenleving zijn, het zout, dat bederf weert? Nog andere re denen meenen we te hebben, om, speciaal den Katholieken, geen al te hooge achting te moeten bijdragen. Hoe menigmaal meen en wij waar te nemen, dat de goede of slechte ge zindheid der bevolking in katholieke stre ken geheel van den geestelijken leider af hing, die het volkomen in zijn macht scheen te hebben, het sprookje der ritueele moorden tejaten bestaan of uit te roeien. Ja, die heele kerkelijke hiërarchie, wat zien we er, on der ons gezegd en nu eens niet gezwegen, anders in dan een misbruik, dat van onze hei lige overleveringen gemaakt wordt om eon kleine groep tot macht en aanzien te bren gen? Zijn dit niet de voornaamste gevoelsargu menten, die ons, Joden, er van weerhouden om zelfs maar kennis te nemen, van wat mon ginds ons zou willen mededeelen? Maar. Joodsche vrienden, laten wt eerlijk zijn en toegeven, dat dit alles eigenlijk niets bewijst voor of tegen den Katholieken godsdienst; dat het er eigenlijk bitter wei nig mee heeft uit te staan. Of de hierboven geschetste meeningen juist zijn, wil ik daarom op het oogenblik geheel buiten beschouwing laten. En laten we nu verder ook een eerlijk zijn tegenover ons zelf: zijn we nog wel Joden? Komt me nu niet aan met dat woordenspel Laat U W aschgoederen behandelen bij de Stoomwasscherij „Nieuwendam” lordüncn, Spreien, Dekens, enz. als nieuw lenig. Verven en «toornen van alle voorkomende goederen. Eerste klas werk. Zeer lage prijzen. Adres Allee franco gehaald en gebracht. mijn vriendin is katholiek :r aan twee**’. Enkele uren later kwam er een tele gram: „Zooeven den eersten rozenkrans in mijn leven gebeden. Mijn besluit staat vast. Ik word katholiek”. En zij werd katholiek, evenals een jaar later haar moeder die uit Nijmegen afkomstig was. („De Bazuin"). Prime Teljfel’s Buikbanden f 6.60, boven mast 100 c.M. duurder Breukbanden f 3.26 Elastieken Kousen f 7.p paar reohthoudera Jonge meisjes f 4.60 en f 6.60, in alle maten. Haarverven metHenné Oreal, L’Oreal Instan tané. Henné Liquide etc. Ondulation Marcel, Postiches opmaken, Manicure, Bruid kappen, jffu Justes Kappa Polka-knippen naar ieder gewanscht model. Beleefd aanbevelend, Voor boveuetaande artikelen garandeer ik U steeds het BESTE van HET BESTE tegen scherp ooncurreerende prijzen. Voorts alle soorten UOBHN, Itzeas «n*. Alles wordt desverlangd huis besorgd. Aanbevelend, N. NUlbiftS Pi. voorheen C. WOKKK. FRANCO zending door het geheelo land, na ontvangat van poaiwiaael. TWEE BEKKERINGEN. In het orgaan van den Eucharistischen Volkenbond verhaalt een missionaris, die in Transvaal werkzaam is, van een bekeering, welke te Witbank geschied de. Een jaar geleden gaf een demptorist daar een volksmissie voor blanke katholieken. Doch ook verschil lende protestanten woonden de voor drachten bij en vijf hunner meldden zich voor nader onderricht in de Katholie ke leer aan. Een dezer was een meisje van twin tig jaar, die verhaalde, dat zij van kind af groote belangstelling voor de Katho lieke Kerk had gekoesterd. Toen zij 12 jaren oud was, werd ze naar een kost school gezonden, waar ze een paar ka tholieke meisjes leerde kennen en van haar zooveel leerde inzake het geloof dat ze beslist overtuigd werd van de waarheid. Doch hoezeer zij ook wenschte, ka tholiek te zijn, het kwam niet bij haar op, dat zij katholiek zou kunnen wor den. Jaren gingen voorbij, zonder dat zij ooit aan deze mogelijkheid dacht. Toen ze van school weer thuis was gekomen, gevoelde zij zich ongelukkig. Ze had het gevoel alsof men haar ver wijderd hield van iemand, die haar lief was en zij smeekte God, dit raadselach tig verlangen te verklaren. Toen gebeurde er iets wonderbaars. Haar protestantsehe en zelfs vrijzinni ge moeder vertelde, hoe zij gedroomd had, dat Christus haar verscheen en tot haar zeide: „Uw dochter verlangt naar Mij, zi^moet tot Mij komen." Beiden dachten, dat dit een aankondi ging was van spoedigen dood, doch het meisje werd juist gezonder en beter. Door tegenspoed in zaken, werd het gezin opgebroken en zij kwam in huis bij een broer, waar ze kennis maakte en vriendschap sloot met een katholieke dame. Het meisje zeide eens tot haar: „hoe gelukkig ben je, dat je in de katholieke kerk geboren bent”, waarop tot haar verbazing het antwoord kwam, dat zij op tateren leeftijd katholiek was gewor den." Toen ontdekte zij dat het ook voor niet-katholieken mogelijk is, de Kerk binnen te gaan. Een lange en moeilijke strijd met haar familie volgde nog, doch tenslotte bereikte zij haar doel, al ver klaart haar iamilie nu, dat zij aan gods dienstwaanzin lijdt. Het merkwaardige is zeker in hef denkbeeld, dat het katholiek geloof al léén voor Katholieken bestemd zou zijn. Het is dus beslist noodig, steeds dui delijk te doen uitkomen, dat het Katho licisme niet is een reeks van gebruiken en denkbeelden, eigen aan een bepaalde volksgroep, doch een onwaardeerbaar geschenk van God, dat Hij aan alle tnen- schen geven wil. Mits zij er om vragen. r Dit komt weer zoo schitterend uit in een andere bekeering, welke pater Abel S. J. te Weenen in hetzelfde tijdschrift verhaalt. Deze priester geleidt ieder jaar een groote bedevaart naar Mariasell. Het gebeurde hem nu, dat plotseling een jonge dame door de menigte mannen heen drong en den pater een ruiker edel- weisz met alpenrozen aanbood. Een der aanwezigen, een vroolijke Weener, zeide: „Maar pater, waarom hebt u die juffrouw niet gevraagd, wan neer zij de laatste maal heeft gebiecht, zooals u dat mij hebt gedaan?" De kellner stootte den spreker aan en fluisterde: „Ze is protestant". „Wie is dat dan?' „Kent u haar niet? De tooneelspeel- ster W.S Den volgenden dag kwam zij terug en vroeg den pater om een rozenkrans. „Maar juffrouw, u is, naar ik hoorde, protestant, u kunt dien toch niet bid den".

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1926 | | pagina 12