Adverteert in dit blad.
Schoenen
MEVROUW!
M. Meijer Zoon
Langestraat 9-11
C. BEERS
v.h. Adolf Schut
C. D. IIUIBERTS,
P.To'lop 23, Alk.
Anton Bruin
EEN NUTTIG GESCHENK is een MOOIE FOTO
Schagen
Schagen HOOGZIJDE Schoenen
SUPRA MELANGE
■l eene geprobeerd?
Speciale Beddenzaak
VOINSBELHNfiJ
Besteld! II vroegtijdig. Ateliers op den dag en 's avonds geopend, ook Zondags
K. KLIN KERT - Spoorstraat 36 - Alkmaar Telefoon 302
Oudegracht 136.
MODERN DRUKWERK.
AUPING MATRASSEN
IAIY-ARTIKELEN
UNK MATRASSEN
JAC. VAN BEEK-SCIABONI
Voorzeker het oudste en beste adres.Opgericht 1899
FOTOGRAFISCH ATELIER.
W. HOOIJER
Heeft U onze
In BROUWER’
MeubelmagazQn,
p ALKMAAR,
UUrUHU N1UI11U
H••renkappar
MAISON MAHCEL, Lilt 148a, Alkmaar.
Eerste Speciale Dameskapinrichting hier ter
stede.
Uitsluitend Dames* sn Kinderkapsalons
le klas Huis voor betere Haarwerken, uitslui
tend NaturelHaarvlechten, Torsade’s, Bran
che’», Chignons, Meche s, Toufe’s, Polka Toufe’s'
BANDEAU’S, 8OU8 BANDEAD’s, TRANS
FORMATIES etc.
Nieuwsteeg 27 HOORN,
DRUKKERIJ
Hofplein
bel:
Koopt daar uw Schoenen, ge zljt tevreden.
|W* Reparatie spoedig, billijk en net. *TBQ
AANBEVELEND,
Speciale inrichting voor het evernemen en vergroolen IM Verbleekte Por
tretten van dierbare overleden Familiebetrekkingen. Voor juiste gelijkenis
en goede afwerking wordt ingestaan.
„ONS BLAD”.
Alkmaar Telefoon 774.
Vcrrironkeniord b. Niigbroiiwcrslraat
De kwaliteit is schitterend, vervangt
geheel de roomboter.
Prijs per 6 ons 80 oent.
Laat 183,
MODELBOEK TER INZAGE
-
vindt U de beste M E U BELEN tegen de goedkoopste prijzen.
ALLES EIGEN WERK.
Oudegracht 169, Alkmaar, Telet, 834.
vaar alle inlichtingen en prijscouranten sijs
verkrijgbaar.
Zijt gij vroegtijdig grijs? Laat Uw baar verven
met „Loréal” onder garantie.
Hebt gij dun of kort haar, wendt U tot ons.
Soliedst en vertrouwd adres voor alle soorten
.Haarwerken. Tevens alle soorten Kappentoertjes.' -
J. B Merwljk
voorheen Chef van MAISON BIJLOOS.
Boter, Kaas, Eieren,
Room.
Melkzaak
VirdroRkanoord 4 - llkmnr.
433 en 63X
B
5 -W
pater Re
san
J
Alkmaar.
Telefoon
PROFITEERT van
de gelegenheid
behoen
vorsi
h<
Prima vulling en atwerkiag
Aanbevelend,
ONVERANDERLIJK. PRIJS BILLIJK.
Aanbevelend,
„Hier i
geeft u er
Liefste broeder. Jesu zoet,
Die ons al verblijden doet
Met Uw schoonen liefdelach
Schooner als d<*> lentedag
Hoog geprezen
Moet gij wezen
Al zooveel ik prijzen mag.
ttige broeders, die in Polen en RustaafT
versmachten? Het antwoord vindt
lellige boeken: Genesis XLIX 10 „1
JESU, ALLERLIEFSTE KIN».
Jesu, allerliefste kind
Van Uw Moeder teer bemind
Jesu, die in iThemelzaal
Speelt bij de Englen altemaal:
Komt getreden
Naar beneden
En verhoort ons kindertaal.
van wel nationaal-Joodsch, doch niet Joodsch
godsdienstig .te zijn. T« heyteodsclM volk
werd gerekend, wie ded Joodschen godsdienst
omhelsde; hoeveel Grieken, Semieten en an
deren uit de volken der diaspora waren dat
niet? en hoevelen van ons stammen van de
zen af, en niet van een der twaalf zonen van
Jacob? Dit kunnen we zelfs niet meer na
gaan.
Op bovenbedoelde vrag moeten wjj dus, als
wjj oprecht willen zijn, antwoorden: ,,Dat is
geen Jood, die zich niet meer stipt houdt aan
de Mozaïsche wetten en de overgeleverde ge
bruiken, waardoor God ons geheeüigd heeft”.
En het is de groote meerderheid onder ons die
eigenmachtig vele van deze geboden voort
durend buiten werking stelt, alsof wij daartoe
het recht hadden.
De volgende bladzijden willen aantoonen,
dat een persoonlijke God ons die geboden
gaf. en dat alleen Hij die kan wjjzigen of in
trekken. En als dit betoog U daarvan heeft,
mogen overtuigen, dau wendt het zich tot D
en tot die Joden, die wjj orthodox noemen,
die trouw hebben vastgehouden aan deze
voorschriften en gebruiken en dus bovenbe
doelde vraag met: „Ja” meenen te mogen
beantwoorden, om U allerdaan te toonen, dat
wie waarljjk den Joodschen godsdienst in zijn
volle uitgebreidheid wensc.ht te aanvaarden.
Roomsch-Katholiek moet worden, wat hij jok
van Roomschen mocht denken of ondervon
den hebben. Dezen gewetensplicht zal hjj dar
niet mogen uit den weg gaan, zonder onr-,
del ijk te zjjn maar bovenal om daardoor zijn
plicht van schepsel tegenover den Schepper
te vervullen.
Vervolgens zegt de schrijver dat w(j d«
waarheid moeten zoeken in de grootste ie
vensvragen: „Vanwaar komen wij”, „Waar
heen gaan wjj”. Zonder hoogere voorlichting-
van God kunnen wjj die vragen moeilijk be
antwoorden en dan gaat hij verder.
Welnu, wjj. Jóden, zjjn in dit opzicht be
voofrecht onder alle tnenschen. Wij behoevso
onze geschiedenis, de onloochenbare feiten
maar na te gaan tot op dezen dag. Dan zien
we en voelen we als vaste waarheid, dat God
ons heeft doen ontstaan uit onze aartsva Iers,
heeft geleid en bewaard te midden der vol
ken, wier namen en steden in den loop d.»r
eeuwen onvindbaar vergeten zonden zijn, ais
ze niet toevallig in onze heilige Schriften wa
ren genoemd, omdat ze met ons in aanraking
kwamen: een eer, die beloond werd met de
redding van hun naam uit de vergetelheid
God toch leidde ons met sterke hand uit het
land Egypte door de woestijn, waar Bij ons
verzorgde als Zjjn kinderen: Hij bracht one
naar het Land, overvloeiendc van melk en
honing, dreef de sterke volken voor ons uit
of gaf ze in onze hand de uitroeiing en geen
dier volkeren bestaat er meer, dan wjj, wij
alleen, zelfs te midden der verstrooiing.
Maar waarom helpt God ons dan nu niet
meer? waarom wijst ons nu geen volk over
dag en geen vurige zuil des nachts den weg
naar een eigen land?, waarom regent er un
voor ons geen manna meer uit den hemel en
geven de barre rotsen geen water voor onze
ge In enzo
-„De schep-
ter zal niet van Juda w ijken, noch de weC-
-ever van zijne nakomelingschap tot dat de
iessias komt en volken zich tot hem verza
melen”. En tot dat oogenblik heeft God Zjr;
volk beschermd. Met Herodes kwam de eer
ste buitenlandsche vorst van Juda aan de rj-
geering als opvolger van den laatsten Mas.
cabeër, het geslacht, dat met Gods hulp zelfs
met de zegevierende. Romeinen een verbond
sloot en Juda onafhankelijk wist te behou
den.
Doch niet deze tekst alleen, vele andere
wjjzen naar dezén tijd of deze omstandighe
den. en wie de waarheid wil, voor hem is hef
duidelijk en onwederlegbaar. dat onder da
velen, die in ien tijd van diepe vernederjng
van het Joodsche volk, zich voor den Mes
sias uitgaven, Jezus Christus waarlijk de
Voorspelde is. Bovendien heeft Hij geheel
vervuld, wat er van Hem beloofd was, al be
antwoordt dat uiet aan de verwachtingen, die
vele Joden toen van Hem hadden. Het is <l*u
duidelijk, dat in de verontrstelling, dat
Christus de Messias is al wie Hem mot
volgt, ontrouw wordt aan den Joódschen
godsdient en du ook niet verwacht mag wor
den, dat God deze ontrouwe Joden, dat zjjn
zjj, die Christen werden, heeft Hjj Zijn steun
niet onthouden: getuige de onverzwakte blo»!
der Roomsch-Katholieke Kerk. En gelijk Hjj
eertijds het ontrouw geworden Joodsche oik
strafte en vervolgde en verstrooide tot he'.
zjjn dwaling erkende en zich bekeerde, xon
zal ook een» de tijd komen, dat wij allen oot
moedig het hoofd zullen buigen en In Jezur
Christus onzen Messias zullen erkennen
Jesu. God en mensch te saam
Wese ons gifte U aangenaam,
Schoon zij zonder weerde zij
Hebt ons bert en ziel daarbij
Als wjj sterven
Laat ons erven
Dat wij gaan ter rechter zij.
Guido Gezelle.
JOOD OF NIET?
EN ZOO JA, DAN
door JUDA.
Het woord „Jood" heeft, zelfs in beschaaf
de christelijke kringen, een min of meer ge
ringschattende beteekenis. Men zal daar dus
wel wat verwonderd zjjn, als zjj nu hooren,
dat wij. Joden, tegen den westerling, nu niet
zoo heel hoog opzien. Wjj zjjn er ons zeer
goed van bewast, dat ons geslaclrt reeds een
hooge trap van beschaving had bereikt, toen
de volken hier nog in beestenvellen rondlie
pen en in ontwikeling misschien nog onder
de tegenwoordige Hottentotten of negers
stonden: dat, toen de heerlijke tempel van Sa
lomo gebouwd werd, men hier nog holbewo
ner was» En tegenwoordig? Op elk gebied,
in de kunst en wetenschap, in industrie en
handel, overal zien wjj onzo stamgenooten
een eervolle plats innemen. Velen onzer be
seffen dikwijls allerlei feiten, die ie ando
ren eerst na moeiijken denkarbeid, tot h’in
verrassing, ontdekken. Hebben wij niet het
gevoel, dat wij de gist der samenleving zijn,
het zout, dat bederf weert? Nog andere re
denen meenen we te hebben, om, speciaal
den Katholieken, geen al te hooge achting te
moeten bijdragen. Hoe menigmaal meen en wij
waar te nemen, dat de goede of slechte ge
zindheid der bevolking in katholieke stre
ken geheel van den geestelijken leider af
hing, die het volkomen in zijn macht scheen
te hebben, het sprookje der ritueele moorden
tejaten bestaan of uit te roeien. Ja, die heele
kerkelijke hiërarchie, wat zien we er, on
der ons gezegd en nu eens niet gezwegen,
anders in dan een misbruik, dat van onze hei
lige overleveringen gemaakt wordt om eon
kleine groep tot macht en aanzien te bren
gen?
Zijn dit niet de voornaamste gevoelsargu
menten, die ons, Joden, er van weerhouden
om zelfs maar kennis te nemen, van wat mon
ginds ons zou willen mededeelen?
Maar. Joodsche vrienden, laten wt
eerlijk zijn en toegeven, dat dit alles eigenlijk
niets bewijst voor of tegen den Katholieken
godsdienst; dat het er eigenlijk bitter wei
nig mee heeft uit te staan. Of de hierboven
geschetste meeningen juist zijn, wil ik daarom
op het oogenblik geheel buiten beschouwing
laten.
En laten we nu verder ook een eerlijk zijn
tegenover ons zelf: zijn we nog wel Joden?
Komt me nu niet aan met dat woordenspel
Laat U W aschgoederen behandelen
bij de Stoomwasscherij
„Nieuwendam”
lordüncn, Spreien, Dekens, enz.
als nieuw lenig.
Verven en «toornen van alle voorkomende
goederen.
Eerste klas werk. Zeer lage prijzen.
Adres
Allee franco gehaald en gebracht.
mijn vriendin is katholiek
:r aan twee**’.
Enkele uren later kwam er een tele
gram: „Zooeven den eersten rozenkrans
in mijn leven gebeden. Mijn besluit staat
vast. Ik word katholiek”.
En zij werd katholiek, evenals een
jaar later haar moeder die uit Nijmegen
afkomstig was.
(„De Bazuin").
Prime Teljfel’s Buikbanden f 6.60,
boven mast 100 c.M. duurder
Breukbanden f 3.26
Elastieken Kousen f 7.p paar
reohthoudera Jonge meisjes
f 4.60 en f 6.60, in alle maten.
Haarverven metHenné Oreal, L’Oreal Instan
tané. Henné Liquide etc.
Ondulation Marcel, Postiches opmaken,
Manicure, Bruid kappen, jffu Justes Kappa
Polka-knippen naar ieder gewanscht model.
Beleefd aanbevelend,
Voor boveuetaande artikelen
garandeer ik U steeds
het BESTE van HET BESTE
tegen scherp ooncurreerende prijzen.
Voorts alle soorten UOBHN,
Itzeas «n*.
Alles wordt desverlangd
huis besorgd.
Aanbevelend, N. NUlbiftS Pi.
voorheen C. WOKKK.
FRANCO zending door het geheelo land, na ontvangat van poaiwiaael.
TWEE BEKKERINGEN.
In het orgaan van den Eucharistischen
Volkenbond verhaalt een missionaris,
die in Transvaal werkzaam is, van een
bekeering, welke te Witbank geschied
de.
Een jaar geleden gaf een
demptorist daar een volksmissie voor
blanke katholieken. Doch ook verschil
lende protestanten woonden de voor
drachten bij en vijf hunner meldden zich
voor nader onderricht in de Katholie
ke leer aan.
Een dezer was een meisje van twin
tig jaar, die verhaalde, dat zij van kind
af groote belangstelling voor de Katho
lieke Kerk had gekoesterd. Toen zij 12
jaren oud was, werd ze naar een kost
school gezonden, waar ze een paar ka
tholieke meisjes leerde kennen en van
haar zooveel leerde inzake het geloof
dat ze beslist overtuigd werd van de
waarheid.
Doch hoezeer zij ook wenschte, ka
tholiek te zijn, het kwam niet bij haar
op, dat zij katholiek zou kunnen wor
den.
Jaren gingen voorbij, zonder dat zij
ooit aan deze mogelijkheid dacht.
Toen ze van school weer thuis was
gekomen, gevoelde zij zich ongelukkig.
Ze had het gevoel alsof men haar ver
wijderd hield van iemand, die haar lief
was en zij smeekte God, dit raadselach
tig verlangen te verklaren.
Toen gebeurde er iets wonderbaars.
Haar protestantsehe en zelfs vrijzinni
ge moeder vertelde, hoe zij gedroomd
had, dat Christus haar verscheen en tot
haar zeide: „Uw dochter verlangt naar
Mij, zi^moet tot Mij komen."
Beiden dachten, dat dit een aankondi
ging was van spoedigen dood, doch het
meisje werd juist gezonder en beter.
Door tegenspoed in zaken, werd het
gezin opgebroken en zij kwam in huis
bij een broer, waar ze kennis maakte en
vriendschap sloot met een katholieke
dame.
Het meisje zeide eens tot haar: „hoe
gelukkig ben je, dat je in de katholieke
kerk geboren bent”, waarop tot haar
verbazing het antwoord kwam, dat zij
op tateren leeftijd katholiek was gewor
den."
Toen ontdekte zij dat het ook voor
niet-katholieken mogelijk is, de Kerk
binnen te gaan. Een lange en moeilijke
strijd met haar familie volgde nog, doch
tenslotte bereikte zij haar doel, al ver
klaart haar iamilie nu, dat zij aan gods
dienstwaanzin lijdt.
Het merkwaardige is zeker in hef
denkbeeld, dat het katholiek geloof al
léén voor Katholieken bestemd zou zijn.
Het is dus beslist noodig, steeds dui
delijk te doen uitkomen, dat het Katho
licisme niet is een reeks van gebruiken
en denkbeelden, eigen aan een bepaalde
volksgroep, doch een onwaardeerbaar
geschenk van God, dat Hij aan alle tnen-
schen geven wil.
Mits zij er om vragen. r
Dit komt weer zoo schitterend uit in
een andere bekeering, welke pater Abel
S. J. te Weenen in hetzelfde tijdschrift
verhaalt.
Deze priester geleidt ieder jaar een
groote bedevaart naar Mariasell.
Het gebeurde hem nu, dat plotseling
een jonge dame door de menigte mannen
heen drong en den pater een ruiker edel-
weisz met alpenrozen aanbood.
Een der aanwezigen, een vroolijke
Weener, zeide: „Maar pater, waarom
hebt u die juffrouw niet gevraagd, wan
neer zij de laatste maal heeft gebiecht,
zooals u dat mij hebt gedaan?"
De kellner stootte den spreker aan en
fluisterde: „Ze is protestant".
„Wie is dat dan?'
„Kent u haar niet? De tooneelspeel-
ster W.S
Den volgenden dag kwam zij terug en
vroeg den pater om een rozenkrans.
„Maar juffrouw, u is, naar ik hoorde,
protestant, u kunt dien toch niet bid
den".