van THE PERFECT FOTO IBS RIERWS ie huis tom voor ONGEKEND LAGE PRIJZEN Alkmaar - Mient 2 hook WaaanleiP Ko 2 ZEVEN W. L. Ook vergrootmgen I Tafereelen uit het Evangelie. EPISTEL FN EVANGELIE. acMjn« ACHT EN ZEVENTIG DAGEN IN HANDEN VAN CHINEESCHE ROOVERS. Italiaansche missionarissen heben tot stand gebracht 1M0. van, vrienden? i stichters (3 in- [en) B "grijpt ee zeide hun: Gaat ook en wat billijk is zal gen. Missiehuis, Hoorn Postr. 120937. OFFICIEEL KERKBERICHT het „Noord-Hollandsch Dagblad” I te redden en bc- (Begrijpt ge er iet$ 'Ja, nog maar zcvén eens en 4 bii poxiee^t1 er ie*s van? Of had'ik vai b'n *'i<‘itwi',ar te hovne v/tv-achUn^ciL? Had ik van Noord-Hofnnd te hoo^e verwachtten? Neen, immers Er zul le" on di“ z v~n n*'"' h nd -den votaen Ik zal kort zijn dezen keer IVraagt uze'f eens af: (Zal ik er een sigaar mind r om roo- ken, een lintje minder op mijn h^ed dragen, als ik ineens of bii ,g^Pelten stichter van het Missiehuis word? Is het antwoord: |a Welnu, zooveel te jnooier uw ofet. Is het antwoord: Neen Dark! dan O L Heer, Di? u in staat gesteld heeft. Die u de geldelijke mid delen gegeven heeft om ZIJN ei UW Mic-i'huis zoo gemakketijk te h ripen. Nog steeds vol hoop, Father LEFEBER, Directeur. den geheelen dag ledig? Zij zeiden hem: Oin dat niemand ons gehuurd heeft. Hij zeide hm.: Gaat ook gij naar mynen wijngaard. Toen het nu avond was geworden, zeide de heer van den wjjngaard tot zyn rentmeester: Roep de arbeiders en geef hun het loon, te beginnen van den laatsten tot den eersten. En die van het elfde uur kwamen en ontvin gen ieder een tienling. Toen echter ook de eersten kwamen dachten zy meer te zulle;, ontvangen; doch ook zij kregen ieder een tienling. En na dien ontvangen te hebben morden zy tegen den lieer des huizes en zei den: Dezen, die het laatst zyn gekomen, ^leb ben slechts één uur gearbeid en gij stelt hen gelijk met ons, die den last en de hitte vf.n den ilag hebben gedragen. Maar hy antwoord de één hunner: Vriend, ik doe u geen onrecht, zyt gij niet voor een tienling met mij ov r- eengekomen? Neem dus het uwe en ga; 'k wil aan dezen, die het laatst gekomen Is, evenveel geven ais aan u. Of staat het mi» niet vry met het mijne te doen wat ik ver kies? of ziet uw oog boos, omdat ik goed ben? Zoo zullen de laatsten de eersten en de eersten de laatsten zyn.” DE BLIJDE BOODSCHAP VAN HET RIJK. V. Maar benevens die waren er nog traditio- C... neele vastendagen, wel niet verplicht, maar vrijwillig onderhouden door de Fariseën en de gestrengen. En vooral vastten veel Farizeén vrijwillig twee dagen in sommige weken, op den Maandag en Donderdag; de ijverigste» deden dat het gansche jaar door. Dat vasten was droef en rouwig. Ik* vas- ters lieten dat blijken in hun houding naar ge lang de strengte van huir vasten. Bij een lich ten vasten durfden zy zich nog wasscben en hoofd en baard zalven; maar bij strengen vas ten waschten of zalfden zy hun hoofd niet, lieten baard ongekamd en ongezalfd hangen: by allcrstrengsten vasten bleven alle min zame handelingen achterwege, zelfs het te- gengroeten uit belecfdheeid, en liepen de bot ters over de atraat met vuil en norsch gezicht en met de oogen naar den grond. Bjj Jesus moest zelfs het boeten minzaam en blijmoedig gedaan worden. „Wanneer gij vast, toont dan geen droe- wat zeker de plundering zyner goederen ten gevolge zou hebben gehad trachtte myn heer Lou zich in het onvermijdelijke te schik ken: toen de roovers aankwamen, vonden zl) alles gereed om hen te ontvangen. „Weest welkom, hoeren”, zei mr. Lou, ,Jk had h gisteren rl verwacht." (..Met groai»n angst” had hii er bii kunnen voegen, maat 'Ho woorden zouden zyn mooie toespraak bedor ven hebben). De roovers namen zonder veel complim jn- ten al het goede aan, wat mynheer Lou hun bad bereid. De brave man moet'naderhand groote leegte hebben geconstateerd in ziin voorraad kam 'i want de roovers waren nitgehongerd en niet, gewoon zich veel te schamen. Aanstonds bij hun komst hadden, de bandieten er voor ge zorgd, een van de voornaamste leden der fa milie als gijzelaar te grijpen. Men had hein ontdekt dicht bii het dorp in een sloot, waar in hij zich in zyn angst verscholen had. en aanstonds gedwongen mee te gaan het dorp in. Daar hij zeer diklijvig was en er zeer ont hutst uit zag, werd hij op algemeen gelach onthaald. Ik verwachtte nier een |dundcring op groote schaal; doch gelukkig voor de fa milie Lou, ontvingen de roovers plotseling order, haastig op te breken en zoo groot was de haast, dat zelfs de dikke gijzelaar wer I vergeten. zaak van Jesus' blyde boodschap. Wel bande Hy Gods gerechtigheid niet buiten, die elk een vergolden zal naar zijn werken. Maar God is tevens goed, en eerder goed dan gerech tig. Uit vaderlijke liefde voor zyn kinderen geeft Hij hun meer dan zij verdienen. Die vrijgevigheid van den Vader maakte Jesus duidelijk met zyn hoorders te wyzen op het doen van een edelmoedigen wynbouwer met zijn werklieden. In den herfst, als de druiven rijp hange.t, staan de werklieden op de markt of op d« open pleintjes bij de dorpen. Werk zoeken zij zelf niet; zy staan of zitten neergehurkt te praten, of liggen te slapen ganseb den dag door. Als zij nu en dan een dagloon van e',n tienling kunnen verdienen of zelfs maar ecu half dagloon, hebben zij genoeg om een voile week van te leven; brood, koren en vruch ten toch zjjii goedkoop, en veel behoeften hebben zy niet. Zy kunnen dus afwachten, do aanwerver» zullen wei komen, want zij wetia waar de lodiggangers zyn. Jesus zeide dan: „Het ryk der hemelen is gelijk aan een hoor des huizes die in den vroegen morgen uitging om arbeiders voor zyn wijngaard te huren. En als hjj met de arbeiders was overeenge komen voor een tienling daags, zond hy hen naar zyn wijngaard. En omstreeks het derde uur ging hy uit ca zag anderen op de markt ledig staan. En hij gij naar myn wijngaard, ik u geven. Zij dan gin gen. Wederom ging hij uit omstreeks het zesde en het negende uur en deed eveneens. Om trent bet elfde uur ging by nit en vond ande ren staan on arid* hun. Waarom staat yii hier Kwellingen van vijanden verduren zonder weerwraak of tegenstand was niet Oostersch, en zelfs niet gewoon menschelyk. Daarom was het oude gangbare strafrecht ongenadig' strenge wedervergelding gold als hoofdregel. De wraaklust kon daar hoogtij vieren. „Als iemand een mensch gedood heeft, wordt l.y zelf gedood. Als iemand aan zijn naaste eer gebrek zal toegebracht hebben, gelijk als hij gedaan heeft, zoo zal ook aan hem gedaan worden.... Ziel om ziel, oog om oog, tand om tand, hand om hand, voet om voet, breuk om breuk.” Die strafregel werd niet altyd botweg toe gepast, want dikwijls kwamen de dingende partyen overeen, dat de schuldiga door ec i geldboete de lichaamsverminking kon ont gaan. Maar zelfs dan nog gold de strafregel als maat: de veroordeelde moest de gakls- waarde\an het lichaamsdeel uitbetalen. Betwistingen van minder belang kwamen dagelijks voor. Een geringe landman had by zyn gebuur een paar maten zaaigraan ge lee*, mits teruggave by den nieuwen oogst; en nu had de droogte zijn koren schraal doen opkomen en kon hy niet terugbetalen. Hel vee van een fokker bad een deel van den akker van een buurman afgegraasd en plat geloopen. Een winkelierf had geld gelee.id om aankoopen te doen en zjjn kinderen als nand toegezegd: de zaken gingen slecht en ntf ons dit aangedaan? Zie, uw vader en zochten U met droefheid. En Hij zeide tot hen: Waarom zocht ge Mij? Wist ge niet, dat ik behoor te zyn in hetgeen mijns Vidi rs is? En zy begrepen het woord niet, dat Hij tot hen sprak En Hij ging eet hen mede en kwam te Nazareth En Hij was hun onder danig. En zyne moeder bewaarde al deze woorden in baar hart. En Jezus ging vooruit in wijsheid en leeftijd en behagelijk heid bij God en menschen. „Want indien gij bemint die u liefhebben, welk loon zult gij dan ontvangen? doen ook de tollenaars dat niet? En indien gij uw br ve ders alleen groet, wat bijzonders doet gij dan’ doen ook de heidenen dat niet? Weest derhalve volmaakt, gelyk ook uw hemelsche Vader volmaakt is”. LIENTJE EN PIETJE. U kent Lieu nog wel. 't Gaat best met haar. Alg ze eenigszins kan, gaat ze iederen lag te Communie en op de fabriek probeert ze, zoo goed en zoo kwaad als 't gaat, ook anderen te brengen naar Onzen Lieven Heer. Een van de fabrieksmeisjes had onlangs b.v. tegen haar gezegd: „Je mag me ecu stomp geven, iederen keer ais ik vloek. Jij vloekt nooit. Ik wil *t ook afloeren.” En een ander: „van Lien kun je veel lee- ren. Ze is altyd vroolyk. Zou het komen door dat ze bidt?” Onlangs in den Kersttijd, werd er nachts geroepen, ’t Is twaalf uur. Ik schrik wakker. „Mevrouw, mevrouw”, gilt het angstig weer. Een kinderstem, ’t Is een van onze kin deren, dat kan niet anders. „Mevrouw”, klinkt het weer door de open brievenbus. Ik doe de deur open en voor me staat Lien, bleek, ont- aan, met op haar arm, slapend tegen haar aan, 'n klein kereltje. Ik begreep de situatie, „'t Kindje van je zwager zeker, Lien?” „Ja, mevrouw”, k ben zoo bly, u me gehoord hebt.” „Hebt je lang gebeld en geroepen? Kom maar gauw binnen.” Even maar, mevrouw, tweemaal ge loof ik.” En toen medelijdend naar het jon getje: „och, ’t slaapt zoo lekker. Zyn vader heeft het bij ons voor de deur gelegd. Tante Catrieh, waar hij de kinderen uitbesteed'had, wil’ze niet meer hebben, omdat hij altyd dron ken is. Mag ik hier blijven, mevrouw?” Eén nachtje maar.- Moeder durft Pietje niet in huls te houden, omdat vader ook altijd dronken is „Wanneer gij vast, toont dan geen droe vig gelaat zooals de huichelaars: want zy mis maken bun gelaat, opdat het den menschen blyke, dat zy vasten. Voorwaar, Ik zeg u: zij hebben hun loon ontvangen. „Maar gjj als gij vut, zalft dan uw hoofd en waacht uw gelaat, opdat niet de menschen uw vasten bemerken, maar uw Vader, die in het verborgen ziet, zal bet u vergelden. Dat Vaderschap van God wee de hoofd en als hy ’t kind van myn zwager dan ook nog er by heeft, is hy nog rmtender.” Ach, ik kon me den toestand bij Lien thuk zoo goed voorstellen: ja, de vader zou woo dend zyn en nog meer te keer gaan dan an ders. als hy dit kin ook nog te verzorgen bad. „We kenden Pietje niet verstoppen, me vrouw, in ons ééne kamertje. Mogen ve één nachtje hier blijven? Vader zal moeder vast weer slaan, als hy Pietje zou vinden. Ik zei dadelijk tegen myn moeder: ik ga met Pietje naar mevrouw van het Catechemunaat.” Lu de warme zaal, op een kermisbed, heb ben ze dien nacht geslapen: Lien met neefje Piet. Toen we Lien ’s morgens kwamen wekken, ze nog rustig met baar arm beschermen? om hem heen. e Ze bracht hem ’s morgsen gauw naar huls vader zou wel al uit zyn en dan vas T veilig, kwam toen vlug terug geloopen naar de kerk om nog te Communie te "-aan en dankbaar nog eens omkijkend en knik kend en wuivend haastte ze zich naar de fa briek. Dien nacht was Pietje veilig geweest. conferentie over het leven in China, waarbij niet werd vergeten alles wat de Italiaansche missionarissen in China heben tot stand gebracht en geleden. Herinnerd werd nog aan de Martelaren van den Boxeropstand, wier proces te Rome aanhangig is om hun zaligverkla- riitr te V'rirr:ij*»n <a d“ Palan't! ver geten hun Martelaren niet: mogen de Alkmaarders hun in dit opzicht navol gen! Men zou toch best in de kerk van St. Dominicus of in de kloosterkerk van Nieuwe-Niedorp, welke men als de voortzetting van het oude Frahciscaner- klooster kan beschouwen, een gedach tenissteen kunnen laten aanbrengen, zooals men dit in vele landen ziet ter gedachtenis aan de gesneuvelde soldaten van den wereldoorlog. Wie wil dit idee te s verwek lijk n? zij w.-rjn trouwe sexiaten van Kosiin7 h' s»us wiens koningschap heden door den Paus te Rome voor het eerst gevierd wordt. Hiermee besluit de Paus het jubeljaar. Een ander jubeljaar is op komst, het eeuwfeest van het zalig afsteryen van St. Franciscus van Assisi. In Italië is men druk in de weer met de voorberei- ding ervan. In vele steden en dorpen zuilen straten naar dezen grooten Hei lige genoemd worden en te Rome en Milaan zal men een standbeeld voor hem oprichten. Er komen ook jubilé- postzege s van Franciscus uit Ik heb de ontwerpen gezien, doch slechts een ervan kan mij behagen. Daar ziet men den zachtmoedigen Heilige omringd van I een schoone natuur en op den achter grond het kapelletje van Portiuncula, waar hij zijn orde stichtte. Het is te hopen dat die zegels niet direct door opkoopers worden weggehaald. Het buitenlandsch porto wordt mor gen weer verhoogd, daarom sluit ik den brief, die nog voor een Lire weg kan vandaag. Onze vijanden moeten wy beminnen, zoo wel als onze vrienden. Jcsus zeide: „Gy hebt gehoord dat er gezegd is: Uw naaste zult gij beminnen en uw vyandèn haten. Maar Ik zeg u: Bemint uw vijanden, doet wei aan die u haten, en bidt voor die u lasteren en vervolgen, op<lat gij kinderen moogt zyn van uw Vader in den hemel, die zyn zon doet opgaan over slechten en goéden en laat rege nen over rechtvaardigen en onrechtvaardi- gen. EERSTE ZONDAG NA DRIEKONINGEN. evangelie. Lesin q uit den brief van den R. Apostel Paulus aan de Romeinen. C. 12, 15. Broeders: fk bil u bij de barmhartitrheld van God. (1st gij uwe lichamen als eene le vende. heilige en Gode welgevallige offeran de opdraagt, hetgeen uw eeredirnat is door uw versfand aangegeven. En maakt »i niet geljjkvnrmig aan deze wereld, maar her vormt u zelven door de vernieuwing van uw gemoed, zoodat gij mengt onderscheiden wel ko Gods goede, welbehagelijke en volmaakte wil is. Ik zeg dan door de genade, die mij gegeven is tot ieder van u. geen hooger ge dachte van u zei ven te vormen dat het be taamt. maar met bescheidenheid over u zel- vet te denken en volgens de, maat van h^t geloof, die God aan een leder heeft toebe deeld. Want gelyk wy aan één lichaam vele ledematen hebben, zonder dat alle ledematen dezelfde werking hebben, zoo zijn wij, velen, één lichaam in Christus, en zijn wy elk af zonderlijk ledematen de een van den ande ren in Christus Jezus onzen Heer. Vervolg van het heilig Evangelie volgens Lucas. C. 2, 42—52 Toen Jezus twaalf jaar oud was, en zij ap gingen naar Jeruzalem, volgens fcentge- hruik, en na afloop der feestdagen terug keerden, bleef de knaap Jezus te Jeruzalem en zijne ouders wisten het niet. Maar in de meening dat Hij bij het reisgezelschap was. legden ze eerie dagreis af. en zochten Hem onder de verwanten ei bekenden En daar Hem niet vonden, keerden ze. Hem zoe kende. naar Jeruzalem terug. En na drie da gen vonden ze Hem in den tempel, zittende in het midden der leeraren en hen hoorende •m ondervragi ndi Allen intusseben. die Hem hoorden, waren verbaasd over zyne schranderheid en zijne antwoorden. En Hem ziei.de stonden ze verslagen. En zyne moe- 4i r zeide tot Hem: Kind, waarom hebt Ge ik Mongolië, in het begin van Februari iederen nacht nog van 20 tot 25 graden kan vriezen; somtyds is het nog kouder ^mLynag ik zeg gen, dat ik. tijdens mijn ge^ngeSwiafi^niet te veel te lijden heb gehad van de koude, die hier zeer droog is, en waartegen men zich beschut door het dmiren van vellen, kleedt* ren hadden de bandk-ten mii niet aftrenomen. Hier h"b ik weer een korte eorresnonden- tie met d° naters Kerkhof® en Schilder®; jjj vroee-en mTi. wat nrii het beste middel foe- schcen om mii te verlossen en stuurden rr>i| teretfler tiid eenirre mondvoorraad.... Ik scheurde dan weer een blad uit het eenige notaboekje, dat ik on zak had en schroef met oen potloodje, dat het zeer waarschijnlijk was, dat de bandieten'mii beschouwden als een pand, teneinde hun inlijving van het le ger van den gouverneur tc verkrijgen. Zij wilden dezen laatste in moeilijkheden bren gen. De roovers waren van oordeel, dat zij sterk genoeg waren, om de aanvallen van het leger ie weerstaan; zoo dus zou de gouver neur, my willende bevrijden vanwege de eischen der buitenlandsehe gezantschappen, wel verplicht zyn met de roovers te onder- derhandelen, en dan zouden dezen amnestie en inlijving eischen. Zoo ook hadden dc bandieten verleden jaar ten opzichte van pater van Praet gerede neerd. Gedurende deze laatste jaren is de poli'ie ongeveer overal in China zoo zwak geworden, dat zij zich bijna niets aantrekt van je slachtoffers der rooverij, indien dit Chinee- zen zijn. Om dus drang ui' <e oefenen op de overhe den, geven dc roovers er de voorkeur aan om vreemdelingen als gijzelaars te nemen. Is het niet treurig, dat het zoover met een land gekomen is? De mandarijnen, on- vcrschillig voor het algemeen welzijn, la ten honderden hunner lan.igenooten vermoor den zonder zelfs te trachten hun dood te wre ken: en de bedreiging der vreemde mogend heden is noodig om hen te doen besluiltm, er iets tegen te doen. Het gezond verstand zou eischen, dat zij ééns voor goed besloten, die rooverijen Ui onderdrukken om hun volk en voor het buitenland dc eer p te houden van een volk, dat tyden gekend heeft van grooten voorspoed. Maar helaas! do tegenwoordige mandarijnen geven er dc voor keur aan te laveeren, en, om zich tydelijk uit de moeilijkheden te redden, verfoeilijke mii- delen te gebruiken, die den ongelukkige.! toestand des lands nog verergeren. Ik had juist den tyd gehad om mijn briefjt» aan de confraters te schrijven, als de soldu- ten ons opnieuw begonnen te achtervolgen. Na en onafgebroken rit van nagenoeg twoo uur werd mij gezegd, dat wy tegen do stad lokoto waren. Op liet onverwachtst botsten wij daar weer op andere soldaten en vlucht ten dan de zandbergen in, langs den Gelen Stroom, eerst oostwaarts, later noordwaarts, totdat wjj.’ na dien „full speed” te hebben volgehouden, eindelijk een weinig konden ademen. Ik was uitgeput van vermoeienis en van honger. In een klein huisje vond ik tco vallig eenige gekookte doch ongeschil Ie aardappelen; zij waren misschien voor de beesten bestemd. In ieder geval, in den nood, waarin ik verkeerde, meende ik er my w ’l eenige te mogen toeëigenen. Het was eea voorzienigheid, want er ik aan het „dessert” was. klonk weer uit alle t*>nden dat akeligo „Kai pa" ofte „Voorwaarts”! Onnoodig zeggen, dat de gansche streek met schrik geslagen was. Zoodra een dorp is komst der roovers kon voorzien, sloeg dc gau- sche bevolking op de vlucht. In een der dor pen die wy nu doortrokken, woont de fatniliu Lou. Deze heidcnsche familie is zeer gezi-n in de streek, niet slechts om haar rykdom, maar vooral om de middadighenl van haar hoofd. Het is een zeer liefdadig man, die da armen en de bedelaars gaarne helpt. De roo vers konden natuurlijk dezen grooten rykaar niet voorby gaan. Verre van te vluchten, De missionaris pater Van Clippele geeft in de zooeven verschenen Annalen van Scheut liet vervolg van bet verhaal vau zyu lotge vallen; Nauwelijks ws® ik één dag in de groote bende, of wy werden door de soldaten ach tervolgd. In allerijl moesten wij, tusschen de ko gels door, vluchten en reden tegen den avond Terisou binnen. Daar dc bandieten zeer opge wonden werden door dezen aanval, vreesde ik het ergste voor de schoone kerk en aar dige residentie dezer christenheid. Terwijl d" bandieten het opgeëischte eten binnenspeel den, kwam een der catechisten mij groeten cn den priesterlijken zegen vragen; hij stelde my gerust en vertelde, dat hij reeds den hoofdman was gaan bedanken, omdat deze verbod had gegeven één voet te zetten in kerk of residentie. Dit ordewoord werd stipt nagekomen. Ik meende dus dezen nacht eens rustig te kunnen slapen, doch te midHernaclit werd alarm geblazen en vierklauw® vlucht ten wy dc velden over naar Si-ing-tze (13 K. M.) ver, rustten daar een weinig, maar nog voor het kraaien van den haan ging het verder tot by myn christenheid van Che ia- oe-soe-hao, waar wy hoofdman Liou terug vonden. In het voorbijgaan zij gezegd, dat het in kon niet terugbetalen. Kinderen verdeelden vaders nalatenschap, en kwamen niet over een op de waarde van de onderscheidene doe len; de eene kreeg den akker, de andere het vee; elk meende verongelijkt te zyu. Al die menschen brachten hun geschillen voor de rechtbanken. Vlagen kwellingen echter, waar geen var haal tegen'was by rechtbanken, vielen cp b<t volk gelyk sprinkhanen op den akker. Vreemde soldaten reden door het land, mtt opdrachten van hun officieren, den tetrark of Pontius Pilatus. Zy haalden den landman van achter de ploeg, deu wijnbouwer uit zyn gaard, den herder van zyn kudden weg -n dwongen hen voor hun paarden heen tc stap- pen en den weg te wyzen. Soldaten voerden graan en olie naar de garnizoenstad, naar Sephoris, Kapharnaum, Tiberias, Jericho uf Jerusalem, maakten in de dorpen de eze.s en muilezels los, en dwongen de bezitters uw® te gaan en zakken en kruiken te vervoenu». Door gidsen en vraehtvoerders werden de sol daten hartelijk vervloekt, doch binnens monds. Buren die in verlegenheid zaten om geld of zaaigraan of mondlost, kwamen aanklop pen om geld of waren te leenen. Gedien stige menschen leenden die. kleinigheden gaarne, uit goedheid. Maar niet iedereen wat daartoe genegen. Want voor het leenen mocht geen intrest gevorderd worden tusschen Joden: de Wet en de Rabbyaen verboden dat streng. De geld schieter mocht enkel de geleende som tov »r- deren. Dtkwyls echter werd dat verbod ont doken: de leener gaf een geschenk aan den geldschieter, ’t zy vóór 't xy na de leening. BRIEVEN UIT ITALIë. Aan al mijn oud-stadgenooten 4enden in de omgeving van Alkmaar wensch ik van harte een Zalig Nieuw jaar. Moge het U allen vee! lief en weinig leed brengen en vermeerdering van liefde tot God en tot den naaste, ver meerdering ook van geloof door de voorspraak van onze roemvolle Alk- rr.aarschc Martelaren, door Petrus Op meer reeds de patronen en voorsprekers onzer stad öenoemd. Met genoegen kan ik meedeelen, dat hun naatn ook in het buitenland weer bekend begint te wor den. Een Nederlandsch kunstschilder, de heer Pieter Cornells de Moor, die voor i studie te Florence vertoeft, was zoo goed een penteekening te^ggken der rranciscaansche Martelaren. Als voor beeld gebruikte hij daarbij de schilderij uit het klooster te AAlwerpen, waarop vijf der Martelaren zijn afgebeeld, en de af.dj g van d n Garci an P Da i ël van Arendonk, welke in de sacristie der kerk vaiTurnh u. lew ard w d Van deze penteekening hebben wij kaarten laten maken, welke engros en en detail verkrijgbaar rijn aan da drukkerij van ons College „San Bonaventura" te Qua- racchi (Firenze), Italië. Er verschenen ook eenige kleine artikelen over onze Martelaren in Italiaansche tijdschriften, terwijl andere binnenkort zullen ver schijnen in België en elders. Oi zê drukkerij w rJ on ams bezocht door het aloude gilde van boekverkoo- pers p piennak r ei drukkers te Flo rence. Tot dit gilde, in den loop der eeuwen eenigszins gewijzigd, behoorde eenmaal ook de grootste dichter Dante A li hi rj. H t g ld k vam hier ij i ,a r- lijkschen afzonderingsdag houden. De leden gingen in onze kapel gezamenlijk ter H. Communie en woonden de H. Mis bij, opgedragen door den Pater-Directcur I onzer drukkerij, 's Middags was er in onze studiezaal een gemeenschappelijke maaltijd, waarbij veel gespeechd werd, o.a. over den H. Bernardus, den patroon van het gilde. Een pater, die meer dan twintig jaar missionaris in China was i geweest, hield op hun verzoek een kleine

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1926 | | pagina 7