van THE PERFECT FOTO IETS HIEUWS Ie KLHS FOTO» voor QNGEKEND LAGE PRIJZEN MODERN D UKWERK. Aikmnr Mient 2 hoek WiiqdIoIo Vrfelag IS J«—rl 1S2S Ook vergrootingen DRUKKERIJ „ONS BLAD”. MODELBOEK TER INZAGE Tafereelen uit het Evangelie. epistel fn evangelie. J r NEGEN. i -(o)- I Neder, andsche Alkmaar. Hof pl zin Telefoon 433 en 633. te een te ten op het hoofd, legden oen krop i paar ajuinen, een komkommer, in t,_ 2__ -„2 -Z poort; boeren die op ezels en karren fruit, graan, olie en wijn naar de stad vervoerden, deelden van dien overvloed mee; reiziger» delkroeeje vallen; rijken deelden tieulingeu Alkmaar Wadwaal Medemblik DE BLIJDE BOODSCHAP VAN HET RUK, VI. latrice o| oefenen, den. te late regen, Idplagen, de oogst eenigen tijd in i te twee duizend andere met ul en deugden, iwachtig, P. S. Laten zij die zich voor zelateur of ze- opgegeven hebben, nog even geduld i. Ik heb nog geen tijd kunnen vin- EVANGELIE. Vervolg ®M het Heiliq Evangelie volgens Joannes. (C. 2) In dien tjjd werd er eeue bruiloft gehou den te Cana van Galüea. en daar was de moeder van Jezus. Maar ook Jezus werd ter bruiloft genoodigd met zijne leerlingen. En ale er gebrek ia aan wijn zegt Jezus’ moeder tot Hem: Ze hebben geenen -vjjn. En Jezus zegt baar: Wat hebben Ik en gij, vrouwe? Mjjn uur ia nog niet gekomen Zij ne moeder zefctAot de bedienden: Doet al wat Hij o zeggen mag. Daar stonden nu, voor de reiniging, bij de Joden georuikeljjk. zes steenen waterkruiken..elk van twee of drie metreten inhoud. Jezus zegt hun: Vult de kruiken met water. En ze vulden z» tot boven toe. En Jezus zegt bun: Schept nu en brengt bet den hofmeester. En zjj brach ten bet.'Zoodra nu de hofmeester het water, dat wjjn geworden was. proefde en hjj wist niet van waar die kwam, maar de be dienden. die het water geschept hadden, wie tsn het roept de hofmeester d< n bruide gom, en zegt hem: Iedereen zet eerst den goedea wjjn voor, en als men goed gedron ken beeft, dan den minderen. Gjj hebt den goeden wjjn tot nu bewaard. Hiermede deed Jezus bet eerste zjjn.* wonderteekenen. te Cana van Galilea. en openbaarde zijne heer lijkheid. En zjjne leerlingen geloofden in Hem. groot is leds dood is, en trotsch ate die nooit bukten, gewapend met wat recht is bestrijden wf wat slecht is. En of ook waarheid raar is en fierheid niet meer daar ie. Niet lasteren en niet liegen niet bcedlen, niet bedriegen, verfoeiend wat verraad is of wat een mensch tot smaad is, steeds vroed in smart en vreugden steeds fier op niet wijflend noch barsch noch kinderachtig, een man die zich niet schamen moet, zoo hoedt, U God t»t *t einde. Amen. MARC. R. BREYNE. AVONDROOD. In rast te kunnen genieten bet sterven van den vromen dag, en een kruis te slaan op alles wat tusschen morgen en avond lag. Dat ia het aandeel des vreedzamen die zjjn last gelaten droeg, niet te veel van ’t leven vergde noch aan de booze menseben vroeg Kom by, myn moedige vrouw o en gjj, mijn minnelijk kind, en voelt boe een gouden band ona gedrieën thans samenbindt. Tot stil gebed nu heffen wij 't hoofd en bet gelaat aanschouwen den schoonen hemel waar de dag nu sterven gaat. En in den rooden glans van de zonne, drieenig en in liefde sterk, Zoo smeeken wy God om zjjn tegen als dier beelden In zijn kerk. I-aat ons den vrede genieten van dit plechtig avonduur en tot loutering thans ontvangen dit doopsel van goud en vuur. MARC. R. BREYNE. 1L ZONDAG NA DRIEKONINGEN. EPISTEL. Les uit den brief van den II. Apostel Paulus aan de Romeinen. fC. 12.) Broeders; Daar wjj on gaven hebben, »el- ks naar de ona verleende genade verschil lend zjjn. hebben wjj de gave der profetie. Jast ons haar gebruiken naar de mate des geloof»; hebben wjj een dienstambt, laat on» werkzaam zjjn in de bediening; is iemand latraar, dat hjj leerare; de vermaner verma nt; de milddadige zjj bet met eenvoudigheid wie overste is. zjj het met Ijver, wie barm hartigheid doet, hjj doe het met blijmoedig heid. De liefde zjj ongeveinsd. Weest afkee- rig van bet kwade, gehecht aan bet goede; in de broederliefde hartelijk jegens elkander; bjj eerbetooning. elkander voorkomende; niet traag in den Qverl vurig van geest; den Heer dienende; bljjde in de hoop; geduldig in de verdrukking; volhardend» in bet ge bed. Neemt deel aan de behoeften der heili gen; zoekt gastvrgbeid te oefenen. Zegent ben die vervolgen, zegent hen en vloekt ze niet. Verblijdt u met de blijden, weent met de weenenden. Weett eensgezind je gens elkander, tracht niet naar bet hooge, maar laat bet nederige u welgevallen. die „mogendheid” dan breekt men met ïkh zet. en al«v<.«r is de heillooze twee spalt we.ke reeds bestaat, verscherpt. Het lijkt wei of er gaandeweg in Ne derland twee volken geschapen wor den. gehoorzamend aan tweeërlei ge zag is het aanzien ven den Paus door Ne- derlauJsch Kamervotum geschaad oi gjekkineerd? in geenen deeie. Is de in vloed van den H. .Stoei voortaan teu onzent verminderd f De uitkomst zal eerlang )iet tegendeel bewijzen: Als er iets vcmri.ideru is, dan rs het de Neder lands.he invloed bii dai H. Stiel; niet die van het Ep scop^at natuurlijk, maar die van ons souverein staatsgezag. Zeer terecht merkt de Mjlaneesc.ie courant „Pitalia”’ op„van de qphe Eng van net gezantschap zal a leen NederiartJ nadeel und-rvinde i.” (L’unica a sof ir- ne sara l’Olandal. De verbreking van de betrekkingen met het Va’.icaan, beieetent gpen strijd met „Rcme”. maar is inderdaad een strijd tegen eigen bloei" DE KRUISVAARDERS VAN ST. JAN. In het jaar 1096 werd door Paus Urhanuz II op de synode te Clermont het Christenvolk opgeroepen, tot een heiligen oorlog, erti kruistocht tegen de barbaarsche Muzelman nen. Op de stem des Pau«en ging een mach tige ontroering van man tot man, van rt»d tot stad, van volk tot volk, door heel Europa. Onder den kreet „God wil het”, gingen de kruisridders naar Jerusalem. Ook in deze dagen klinkt overal de kreet om strijders voor het H. Geloof. Het is de be kende Pater Prof. Dr. Jac. van Ginniken 8.J. welke door zjjn begeesterend woord en ge schrift, den eersten stap gedaan heeft, <>m een kruistocht te organiseeren over de ge- heelc wereld, maar vooral over ons dierbaar vaderland. Hij heeft de krijgsbanier ontpl'sdd en onder den kreet „God wil het”, heeft hy het aangedurfu den strjjd te beginnen tegen het moderne heidendom, dat helaas hoe lan ger hoe meer veld wint. Door Pater van Gin- neken werd een brochure geschreven „Kruis inlichtingen worden ten alle tjjde verstrekt door den overste der „Kruisvaarder» van St. Jan”, huize „Ora et Labora” te Rijswijk (Z.-BLÏ alwaar ook elke gift, hoe klein ook, in dankbaarheid zal worden aanvaard. C. J. M. v. d. OORPLT. HET GEZANTSCHAP Bfl DEN PAUS. Van den Rome n.chen correspord ut van het liberale „.iandeiscl-.d” krijgen de stemmers van het amenden>eu--K<-r sten de vogende afstramne, on» het motto: Un ca a scf.iirne sara *’OLui„a (Afken Nede.Lnd zal cr onJer l.jden). „Een landsregeering, die de daor het Va* caan on* wikke.dj energie h.lzaam acht, zal uiteia^rd met de Curie te Ro me contact zoeken opdat de goede m- vkoed op ’t bestuurde volk zoo kracn- tig mogëliik i .wcr e- En ’a regec.i.ig die deze madit$uitstraling niet goed keurt en haar a. een onder zekere voorwaarden ot zeds maar binnen ge- ste.de peiken toelaat zal er nog meer op /ijn aangewezen he. gi z gdcant ct te begtei di_en om t kunne.* t>.oord e- len wat er in d»t ltzwar1e mil eu l'oo omgaat en wat er word; voo. _e;e d Verbreekt me.i hei c.n ac dan w d. daarmede de invLed van h_t V.tic an niet gekeerd ot zé.is vc z ait*. iit. pen deel. De invloed zal zich dau eerst recht doen ge.den, doch ou t _n >i t be leid van de betrokken laburening om. en zonder dat ooit meer (ter wide van de verstandhoud.ng met dezt) bii het nemen van ke.kedijke of pr~p*gan- d.stiische maatrege.k.i met het natio naal belang zal worden rekening ge houden. Daar is van Roomsca stand punt gezien, ook te minder aan.esdi. g toe. a s het de tej^nPar.ikn zijn, d.e den oor.oc hebben verklaard Wij nu hebben een our o_^ voartaan: laten wii het ons niet on.veinzen: Een venengstuk op d.en der tach ig iaren. Hoe staan op een aistand gè kn de te vaden en ver.noede.iik ’.i heup b.ak. prtijen? Le Rooms-h-Ka h-»i-k„-n on.- uikkelen ten onzent in de ha ste i&ren een buitengemce.i krach.igie aCue. Wat zij in het binnenland vernciiten op godsciei.s ig soc aai en and.r gebied, is bekend genoeg; maar ook over ue grenzen reikt hun inv.oed, weke in vloed op zijn beurt weder bijdraazt tot het aanzien van den H. Stoei en tevens de Vaticaankche aan Jacht voor de ‘_J belangriik doet toeneineu. wereld a.lerkrachtigst gelden. Hebben de menschen ons iets misdaan, dan moeten wjj daar grootmoedig over heen stap pen. ZLoo gjj aan de menschen bun misdrijven vergwft, zal uw hemelsche Vader u verga ven. Maar vergeeft gij niet aan de menschen, dan zal uw Vader u ook uwe misdrijven niet vergeven. „Als uw broeder misdoet, berisp hem. En als bjj zevenmaal daags tegen u misdoet en zevenmaal daags to u terugkeert en zegt! Het berouwt mij, zult ge hem vergeven", Toen naderde Petrus Hem en zeide: „Heer hoe dikwjjls zal ik mjjn broeder die tegen mjj misdoet, vergeven? tot zeved keeren toe?” Jesus zeide bem: „Niet tot zeven keeren, zeg Ik u, maar tot zeventigmaal zeven kee ren. „Daarom wordt het rjjk der hemelen ver geleken met een koning, die afrekening wil de houden met zijn dienaren. En toen hij be gonnen was af te rekenen, bracht men er een voor hem, die hem tienduizend tzlenteu schuldig was. Daar bjj echter niet had om te beulen, beval zjjn meester hem en zyn vrouw en kinderen en alle», wat hjj bezat te verkoopen n zoo te betalen. M&ar de dienazr wierp zich neder en smeekte hem en zeide: Heb geduld met mjj, en ik zal u alles betalen. De heer nu had medelijden met dien knecht, liet bem gaan en schold hem de schuld kwyt. „Maar die dienaar ging en ontmoette een zjjner medekneebten, die bem honderd tien- lingen schuldig was, greep hem tot worgen» toe bjj de keel en zeide: Betaal wat gjj schul dig zjjt. En zjjn medekneebt wierp zich ne der, smeekte hem en zeide: Heb geduld met mjj, en ik zal u betalen. Doch de ander» wU. de niet, maar ging heen en liet bem in den kerker werpen, totdat hjj de schuld betalen we. Toen nu zjjn medekneebten zagen wat VLAAMSCH GEBED. En of dees tjjd ook bard is en of de toekomst zwart is en of veel smarten steken en of veel harten breken. En of de nood ook en menig droom rei wilskrachtig als verdrukten Woekeraars van beroep trokken zich dat verbod niet aan, leenden geld uit tegen hoo- gen intrest, stelden schuldbrieven op, en de den ze onderteekenen door schuldenaars, borgen en getuigen. Gewone menschen waren niet scheutig met uitlcenen. Het moest enkel gedaan wor- den uit vriendschap, het mocht geen intrest opbrengen; als de leener in verlegenheid zat waren er weinig geschenken te verwachten. En vooral, wat aangevangen als hjj niet te rug kon geven? Men mocht wel zjjn akker, zjjn huis in be slag nemen, zjjn kinderen en vrouw; des noods hemzelf gevangen zetten totdat alles betaald was of als slaven doen verkoopen; maar dat bracht lange en dure rechtspleging mee, waar de gewone Joden voor terug schrikten. De meeaten waren dan ook afkeerig van *t leenen en weigerden kortaf. Dorre jaren, of als sprinkhanen en ziek ten den oogst bedorven hadden, zaten vele geringe landlieden met een tekort aan mond- aost voor het loopende jaar en van zaa l voor het volgende. Dan stapten sjj naar de hofstede van rijkere buren, brachten nederig hnn band op bet veorbo<>fd en hart, en. vroe- (•n om te leenen. En dun was het hard aan loovemans deur te klo]>pea.... Maar die Jeeus’ boodschap aanvaarden, dochten voor al die kwellingen niet meer. Zq ’’■n «r rebard tegen en verdragen se groot- OFFICIEEL KEBKSERïCHT het „Noord-Hollandsch Dagblad” aange «foenh.den land doet Ach i.i de Rcomsche Dele ment waardin s .erke cotnp.cfe actie vaat echter nkt u t vgn Den hace en <xfk niet van Ütr.’cht zooace-, maar hee*t‘ haar aangewezen centrum te Rcme. is bet nu vx>r cAe z»ederlanJ- sche regeerinp niet van bet hoogste belang, die actie, welke op bet b.nnen- lai;d voortdurend terugweik., van zoo nabij moge.ijk gade te slaan? De omslar.digheoen zaud n bet re’ s wenscheiijk kunnen maken die acl.e te beïnvloed.n bijvoor.KeU als hei maat regelen betrof door ce Curie ten op- ziJite van Oos.-lndie pjnome i. Hoe zal men zu.k een invloed dcetma-ig” kunnen uitce enen zonder e n waa- ne mer en woordvoerder ter oaatse?..- En de slotbes houwing Nu dit gezants hap st at t w^r.len opgeheven, is er ee*i sjort ooricgjstoe- stand gts.hapen tusschen den iseder- lai.dsihen Sta-t en e n ge'as. da* z n onderdanen niet heeft bui.en dj gr n zen alleen doc*i oo* oin.icn onze Lan .j- palen. Deze bijzonderheid gee t luist aan de legatie bii den H. Stoei een zoo cjoenaaru^ karakter; het is ing?s eld bii een „mogendheid”, weke super-natio- naai is, en bij gevolg, ook Neder- landsch. Geen protest-meetings bren gen daarin veranue i -g. El ekt men niet riddan van onsen tjjd.” In deze brochure wer den jongemannen opgewekt ten strjjde te trekken tegen bot moderne ongeloof. En zjj hebben den strjjd aanvaard die jongemanaen en ook ouderen en zjj hebben zich omgord met de strijdwapenen van ons Heilig Geloof. Het begin is gemaakt, de fundamenten zjjn gelegd, maar om te komen tot dat ideaal het geen Pater van Ginneken zich gesteld heeft, nJ. een massale bekeering der heidenen in ons eigen vaderland, maar ook in de buiten- landsene missiën misschien, tjjn er meer strfj- ders, meer geldmiddelen noodig, en om deze te krjjgen heeft schrjjver dezes zich tot taak gesteld U een kort overzicht te geven van de stichting „De Kruisvaarders van 8. Jan" Rjjswjjk CZ.-H.), welke stichting de kruisridders van onzen tjjd huisvest. Eenige iaren geleden dan, werd door pater van Ginniken do eerste stap gedaan -ot het aankoopen van een pand, om de eerste kruie- vaazders, welke uch vol vurigen ijver aan hun verhevene taak wilden wjjden, te kunnen huisvesten. Op bescheiden schaal werd begon nen met een drukkerjj op to richten en on danks ontzaggelijke moeilijkheden en tegen werking (immers onbekend maakt onbemind) m het den kruisvaarders toch gelukt er een flink bedryf van te maken. Jongelieden welke bekend zyn met het drukkers^, zetters- en bin- dersvak en rich geheel willen geven voor de bekeering van de moderne liei.lenen, kunnen zich hier zeer verdienstelijk maken. Elkeen welke belang stelt in dit zoo schoone en nood- zakeljjke bekeeringswerk, kan genist de stich ting een» komen bezoeken. Hjj zal er door -ten overste vriéndelijk ontvangen worden en mis schien voelt gjj na een bezoek ook het heilige liefdevuur in U ontvlammen cn neemt gy wel licht onder den kreet „God wil het" ook hei zwaard op om ten strijde to trekken togen het moderne ongeloof. Het doel van den ^eiieclen opzet is, oin in ren nog te bouwen internaat heidenjongen» op te nemen, die de lagere school doorloopen hebben eu hun dan te Rijswijk onder de hoe de der Kruisvaarder» een vak te leeron, om hen zoodoende langzaam maar zeker tot het H. Geloof te brengen en er flinke menschen in de maatschappij van te maken. Om dit t» kunnen bereiken, is er aan de stichting der ..Kruisvaarders van St. Jah” een vakcatechu- menaat verbonden waar de jonnen» een vak naar eigen verkiezing kunnen leeren. Er zijn aan de stichting behalve een druk kerij, nog een binderjj, een boerderjj, een tum- dery, tfrnmerwinkel en nog verschillende he- drjjven verbonden. Om de jongens *«chier grondig een vak te kunnen leeren, zijn er menschen noodig, die zelf hun vak goed ver staan en in staat zyn de jpngens van hun vak kennis mee te doelen. Jongelieden van Ne Ier land aanvaardt den strjjd tegen bet moderne ongeloof. Overleg eens een oogenblik bet grootsche ideaal der moderne kruisridders en als ge dan Uw hart voelt kloppen en gjj deukt roeping te hebben, om U te geven voor het Neaeriandsch heidenkind, och wacht dan uiet langer, maar begeeft U persoonlijk naar Hye- wijk en U zult daar met eigen oogen ’t werk der „Kruisvaarders van St. Jan” kunnen aan schouwen. Gjj zult daar door den overste overtuigd worden van de groote noodzake lijkheid van dezen nieuwen kruistocht en met God’s genade zult gij dan misschien kruisrid der worden en Uw leven wjjden aan He ra, die voor on», maar ook voor alle heidenen aan ’t Kruis gestorven is, om voor ons maar vok voor alle heidenjongens de eeuwige geluk zaligheid in den hemel te verwerven. Dus jongelieden van Nederland welk vak gjj ook mocht uitoefenen, gjj zjjt alty 1 wel kom en kunt U altijd verdienstelijk maken. Maar ook gjj ouderen, die om de een of an dere reilen zelf niet daadwerkelijk aan den kruistocht kunt deelnemen, och steunt gjj deze nieuwe stichting vooal door Uw gebed en als *t kan door Uw aalmoes. 2 Hoorn 2 1 Weer» 1 1 Bovenkarapei 1 Obdam 1. Dat was me ook wat, verleden week. Ik had 1000 onder zeven geaet, en nu dachten sommigen dat ik al zevenduizend gulden ge ïnd had. Dat zou zeventig stichters geweest ■Vnlll Neen hoor! Ik sta nu op negen. Negen stichters dus. Eenige hebben 100 gulden ge bracht; andere hebl>en ze gestuurd; bjj twee ben ik ze zelf wezen halen, nadat ik daar toe geinviteerd was. Natuurljjk zjjn er meer dere bjj die nite ineens betaald hebben. De stichter uit Bovenkarspel was er van overtuigd dat de opzet vast een succes zou worden. „Wees maar niet bang, Father”, zei de hjj „U krijgt uw 1000 stichters. Noorl- Holland zal U niet in den steek laten. Er zyn best duizend tqenschcn die de 100 gulden op een of andere manier kunnen schenken. En se zullen ’t doen ook, Father. Let op mjjn woorden.” Zulke woorden doen ’n mensch goed; voor al als de daad bjj het woord gevoegd wordt Dat was een Noord-Holiander van het echte soort, die zoo sprak. Hjj zal toch Noord-Holland wel kennen. Zulke woorden en de geest die uit de ge sprekken met, en uit brieven van de an dere stichters spreekt, zjjn een groote aan moediging voor ons. Wie volgt? Of liever: wie volgen? Missiehuis Hoorn Father LEFEBER, Pos trek. 120937. Directeur. er plaats greep, werden zjj diep bedroefd en kwamen bun meester al bet gebeurde mede- deelen. Toen liet zjjn heef bem roepen en zei de tot hem: Booze knecht, die geheele schuld heb ik u kwijtgescholden, omdat gjj mij gevraagd hebt: moest ook gjj dan niet ontfermen over uw medeknecht, gelijk ik zelf mjj ontfermd heb over u? En in zjjn toon leverde de heer hem aan de beulen over totdat bjj de geheel schuld bad voldaan. „Zoo ral ook mjjn hemelsche Vader met u handelen, al» niet ieder uwer zjjn broeder van harte vergeeft.” De armen zjjn onze liefste broeders onder Gods kinderen. Armen en bedelaars waren vrjj talrjjk. Blinden zaten bjj de stadspoorten en de groo te wegen; lammen lagen op de trappen van de tempelpeorten en bjj de deur van de sy nagogen; zweertjjders en schurftigen lagen voor de deuren van de rijke huizen en keken hongerig dat de poort openging en een dienstmaagd bun den afval van de tafel zon brengen; de steegjes en achterbuurten der steden lagen vol hongerlijders, gebrekkigea, lammen, kreupelen en blinden. Blindheid, lamheid of eenig andere kwaal kweekte dc meeste bedelaars. Die konden niet met werken aau den koet komen. Wie echter een paar gezonde armen aan het Ijjf had en niet lui was, kon allicht ge noeg verdienen om te leven. Y ant behoef ten hadden zjj niet veel. Woning en huisraad waren eenvoudig; het weer ia doorgaan» goed, met Ijjfrok, gordel en mantel ia d» Oos terling genoegzaam gekleed; brandstof ligt voor ”t oprapen; de grond is vruchtbaar eu brengt koren «n fruit voort in overvloed; met brood en vruchten kan do mensch go- zond bljjven. omdat het lichaam utet moedig en bljjde. „Gjj hebt gehoord dat gezegd is: Oog om oog, tand om tand. Maar Ik zeg u, geen weer stand te bieden aan bet onrecht, doch zoo iemand u op de rechterwang slaat, keer hem ook de andere toe. „Wil iemand met u voor het gerecht din gen, en u den Ijjfrok ontnemen, laat hem ook den mantel. „Dwingt iemand u duizend schreden gaan, ga er nog tjjcc hem. „Geef aan wie u iets vraagt, en wend u niet af van wie by u leenen wil.” Eens stond Jesu» te onderriebten in een vlakte, en zjjn leerlingen en veel volk om Hem. En Hjj zeide: „Tot u die luistert zeg Ik: „Bemint uw vijanden, doet wel aan die u haten. Zegent wie u vloeken; bidt voor die u lasteren. „Wie u op de eene wang slaat, bied hem ook de andere aan, en wie »w Ijjfrok af neemt, weiger hem ook den mantel niet. „Geef aan ieder die u vraagt, en vorder niet terug van wie het uwe wegneemt. „En zooals ge wilt dat de menschen u doen, doet gjj hun aldus. En als ge liefhebt wie u liefhebben, wat dank verdient gjj? Want ook de zondaren doen hetzelfde. En als ge leent aan hen van wie ge teruggave hoopt, wat dank verdient gjj? Want ook de zondaren leenen aan zondaren om evenveel terug te ontvangen. „Bemint integendeel uw vijanden, doH wel en leent uit zonder iets terug te bopeh, en uw loon aal groot zjjn, en go zult zonen zjjn des Alterhoogstan, want Hjj is goedertie ren voor de ondankbaren en boozen. „Woest dus barmhartig, sooab ook uw Vader barmhartig is”. voedsel moet verwarmd worden zooals in de koudere landen. Toch waren er, gelijk overal, lamlendigen, die liever heele dagen in de zon lagen te roosteren dan op het veld gebukt te staan, de druivelaars en fruitboomen te snoeien, de hoven te besproeien. En als door lauge droogte, sprinkhanen of andere veldpl schraal was, dan konden wel eens de vlij tigste werkers, althans voor eenigen tjjd in armoede komen. Voor die gebrekkigen en armen waren de Joden liefdadig. Schrokken en vrekken wa ren onder hen geljjk elders, die de «diende van hun broeders voorbijgingen, zonder er naar om te zien, die selfs aan de bongerigen de broodkruimels weigerden die van bun ta fel vielen. Maar in doorsnee was de liefda. digbeid een der fraaiste bloemen uit het Jo denleven. Veel werd aan de armen gegeven. De vrouwen die, morgen» naar de vroegmarkt in de stad gingen met haar korf vol groeii- salade, een f1 l*’1 ketel tje- der bedelaars naast den weg en bij Ju -raan’ olie en wjjn naar de stad vervoerden, lieten een muntstuk uit hun buidel in het be vit in de stadstraten en op de markt.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1926 | | pagina 7