van
THE PERFECT FOTO
IETS HIEUWS
Ie KLHS FOTO»
voor QNGEKEND
LAGE PRIJZEN
MODERN D UKWERK.
Aikmnr Mient 2 hoek WiiqdIoIo
Vrfelag IS J«—rl 1S2S
Ook vergrootingen
DRUKKERIJ „ONS BLAD”.
MODELBOEK TER INZAGE
Tafereelen uit het
Evangelie.
epistel fn evangelie.
J r
NEGEN.
i
-(o)-
I
Neder, andsche
Alkmaar.
Hof pl zin
Telefoon 433 en 633.
te
een te
ten op het hoofd, legden oen krop i
paar ajuinen, een komkommer, in
t,_ 2__ -„2 -Z
poort; boeren die op ezels en karren fruit,
graan, olie en wijn naar de stad vervoerden,
deelden van dien overvloed mee; reiziger»
delkroeeje vallen; rijken deelden tieulingeu
Alkmaar
Wadwaal
Medemblik
DE BLIJDE BOODSCHAP VAN HET RUK,
VI.
latrice o|
oefenen,
den.
te late regen,
Idplagen, de oogst
eenigen tijd in
i te
twee duizend andere met
ul en deugden,
iwachtig,
P. S. Laten zij die zich voor zelateur of ze-
opgegeven hebben, nog even geduld
i. Ik heb nog geen tijd kunnen vin-
EVANGELIE.
Vervolg ®M het Heiliq Evangelie volgens
Joannes. (C. 2)
In dien tjjd werd er eeue bruiloft gehou
den te Cana van Galüea. en daar was de
moeder van Jezus. Maar ook Jezus werd
ter bruiloft genoodigd met zijne leerlingen.
En ale er gebrek ia aan wijn zegt Jezus’
moeder tot Hem: Ze hebben geenen -vjjn.
En Jezus zegt baar: Wat hebben Ik en gij,
vrouwe? Mjjn uur ia nog niet gekomen Zij
ne moeder zefctAot de bedienden: Doet al
wat Hij o zeggen mag. Daar stonden nu,
voor de reiniging, bij de Joden georuikeljjk.
zes steenen waterkruiken..elk van twee of
drie metreten inhoud. Jezus zegt hun: Vult
de kruiken met water. En ze vulden z» tot
boven toe. En Jezus zegt bun: Schept nu
en brengt bet den hofmeester. En zjj brach
ten bet.'Zoodra nu de hofmeester het water,
dat wjjn geworden was. proefde en hjj
wist niet van waar die kwam, maar de be
dienden. die het water geschept hadden, wie
tsn het roept de hofmeester d< n bruide
gom, en zegt hem: Iedereen zet eerst den
goedea wjjn voor, en als men goed gedron
ken beeft, dan den minderen. Gjj hebt den
goeden wjjn tot nu bewaard. Hiermede deed
Jezus bet eerste zjjn.* wonderteekenen. te
Cana van Galilea. en openbaarde zijne heer
lijkheid. En zjjne leerlingen geloofden in
Hem.
groot is
leds dood is,
en trotsch ate die nooit bukten,
gewapend met wat recht is
bestrijden wf wat slecht is.
En of ook waarheid raar is
en fierheid niet meer daar ie.
Niet lasteren en niet liegen
niet bcedlen, niet bedriegen,
verfoeiend wat verraad is
of wat een mensch tot smaad is,
steeds vroed in smart en vreugden
steeds fier op
niet wijflend
noch barsch noch kinderachtig,
een man die zich niet schamen
moet,
zoo hoedt,
U God t»t *t einde. Amen.
MARC. R. BREYNE.
AVONDROOD.
In rast te kunnen genieten
bet sterven van den vromen dag,
en een kruis te slaan op alles
wat tusschen morgen en avond lag.
Dat ia het aandeel des vreedzamen
die zjjn last gelaten droeg,
niet te veel van ’t leven vergde
noch aan de booze menseben vroeg
Kom by, myn moedige vrouw o
en gjj, mijn minnelijk kind,
en voelt boe een gouden band ona
gedrieën thans samenbindt.
Tot stil gebed nu heffen
wij 't hoofd en bet gelaat
aanschouwen den schoonen hemel
waar de dag nu sterven gaat.
En in den rooden glans van de zonne,
drieenig en in liefde sterk,
Zoo smeeken wy God om zjjn tegen
als dier beelden In zijn kerk.
I-aat ons den vrede genieten
van dit plechtig avonduur
en tot loutering thans ontvangen
dit doopsel van goud en vuur.
MARC. R. BREYNE.
1L ZONDAG NA DRIEKONINGEN.
EPISTEL.
Les uit den brief van den II. Apostel Paulus
aan de Romeinen. fC. 12.)
Broeders; Daar wjj on gaven hebben, »el-
ks naar de ona verleende genade verschil
lend zjjn. hebben wjj de gave der profetie.
Jast ons haar gebruiken naar de mate des
geloof»; hebben wjj een dienstambt, laat on»
werkzaam zjjn in de bediening; is iemand
latraar, dat hjj leerare; de vermaner verma
nt; de milddadige zjj bet met eenvoudigheid
wie overste is. zjj het met Ijver, wie barm
hartigheid doet, hjj doe het met blijmoedig
heid. De liefde zjj ongeveinsd. Weest afkee-
rig van bet kwade, gehecht aan bet goede;
in de broederliefde hartelijk jegens elkander;
bjj eerbetooning. elkander voorkomende;
niet traag in den Qverl vurig van geest; den
Heer dienende; bljjde in de hoop; geduldig
in de verdrukking; volhardend» in bet ge
bed. Neemt deel aan de behoeften der heili
gen; zoekt gastvrgbeid te oefenen. Zegent
ben die vervolgen, zegent hen en vloekt
ze niet. Verblijdt u met de blijden, weent
met de weenenden. Weett eensgezind je
gens elkander, tracht niet naar bet hooge,
maar laat bet nederige u welgevallen.
die „mogendheid” dan breekt men met
ïkh zet. en al«v<.«r is de heillooze twee
spalt we.ke reeds bestaat, verscherpt.
Het lijkt wei of er gaandeweg in Ne
derland twee volken geschapen wor
den. gehoorzamend aan tweeërlei ge
zag
is het aanzien ven den Paus door Ne-
derlauJsch Kamervotum geschaad oi
gjekkineerd? in geenen deeie. Is de in
vloed van den H. .Stoei voortaan teu
onzent verminderd f De uitkomst zal
eerlang )iet tegendeel bewijzen: Als er
iets vcmri.ideru is, dan rs het de Neder
lands.he invloed bii dai H. Stiel; niet
die van het Ep scop^at natuurlijk, maar
die van ons souverein staatsgezag. Zeer
terecht merkt de Mjlaneesc.ie courant
„Pitalia”’ op„van de qphe Eng van
net gezantschap zal a leen NederiartJ
nadeel und-rvinde i.” (L’unica a sof ir-
ne sara l’Olandal.
De verbreking van de betrekkingen
met het Va’.icaan, beieetent gpen strijd
met „Rcme”. maar is inderdaad een
strijd tegen eigen bloei"
DE KRUISVAARDERS VAN ST. JAN.
In het jaar 1096 werd door Paus Urhanuz II
op de synode te Clermont het Christenvolk
opgeroepen, tot een heiligen oorlog, erti
kruistocht tegen de barbaarsche Muzelman
nen. Op de stem des Pau«en ging een mach
tige ontroering van man tot man, van rt»d
tot stad, van volk tot volk, door heel Europa.
Onder den kreet „God wil het”, gingen de
kruisridders naar Jerusalem.
Ook in deze dagen klinkt overal de kreet
om strijders voor het H. Geloof. Het is de be
kende Pater Prof. Dr. Jac. van Ginniken 8.J.
welke door zjjn begeesterend woord en ge
schrift, den eersten stap gedaan heeft, <>m
een kruistocht te organiseeren over de ge-
heelc wereld, maar vooral over ons dierbaar
vaderland. Hij heeft de krijgsbanier ontpl'sdd
en onder den kreet „God wil het”, heeft hy
het aangedurfu den strjjd te beginnen tegen
het moderne heidendom, dat helaas hoe lan
ger hoe meer veld wint. Door Pater van Gin-
neken werd een brochure geschreven „Kruis
inlichtingen worden ten alle tjjde verstrekt
door den overste der „Kruisvaarder» van St.
Jan”, huize „Ora et Labora” te Rijswijk
(Z.-BLÏ alwaar ook elke gift, hoe klein ook,
in dankbaarheid zal worden aanvaard.
C. J. M. v. d. OORPLT.
HET GEZANTSCHAP Bfl
DEN PAUS.
Van den Rome n.chen correspord ut
van het liberale „.iandeiscl-.d” krijgen
de stemmers van het amenden>eu--K<-r
sten de vogende afstramne, on» het
motto: Un ca a scf.iirne sara *’OLui„a
(Afken Nede.Lnd zal cr onJer l.jden).
„Een landsregeering, die de daor het
Va* caan on* wikke.dj energie h.lzaam
acht, zal uiteia^rd met de Curie te Ro
me contact zoeken opdat de goede m-
vkoed op ’t bestuurde volk zoo kracn-
tig mogëliik i .wcr e- En ’a regec.i.ig
die deze madit$uitstraling niet goed
keurt en haar a. een onder zekere
voorwaarden ot zeds maar binnen ge-
ste.de peiken toelaat zal er nog meer
op /ijn aangewezen he. gi z gdcant ct
te begtei di_en om t kunne.* t>.oord e-
len wat er in d»t ltzwar1e mil eu l'oo
omgaat en wat er word; voo. _e;e d
Verbreekt me.i hei c.n ac dan w d.
daarmede de invLed van h_t V.tic an
niet gekeerd ot zé.is vc z ait*. iit. pen
deel. De invloed zal zich dau eerst
recht doen ge.den, doch ou t _n >i t be
leid van de betrokken laburening
om. en zonder dat ooit meer (ter wide
van de verstandhoud.ng met dezt) bii
het nemen van ke.kedijke of pr~p*gan-
d.stiische maatrege.k.i met het natio
naal belang zal worden rekening ge
houden. Daar is van Roomsca stand
punt gezien, ook te minder aan.esdi. g
toe. a s het de tej^nPar.ikn zijn, d.e
den oor.oc hebben verklaard
Wij nu hebben een our o_^ voartaan:
laten wii het ons niet on.veinzen: Een
venengstuk op d.en der tach ig iaren.
Hoe staan op een aistand gè kn de
te vaden en ver.noede.iik ’.i heup b.ak.
prtijen? Le Rooms-h-Ka h-»i-k„-n on.-
uikkelen ten onzent in de ha ste i&ren
een buitengemce.i krach.igie aCue. Wat
zij in het binnenland vernciiten op
godsciei.s ig soc aai en and.r gebied,
is bekend genoeg; maar ook over ue
grenzen reikt hun inv.oed, weke in
vloed op zijn beurt weder bijdraazt
tot het aanzien van den H. Stoei en
tevens de Vaticaankche aan Jacht voor
de ‘_J
belangriik doet toeneineu.
wereld a.lerkrachtigst gelden.
Hebben de menschen ons iets misdaan, dan
moeten wjj daar grootmoedig over heen stap
pen.
ZLoo gjj aan de menschen bun misdrijven
vergwft, zal uw hemelsche Vader u verga
ven. Maar vergeeft gij niet aan de menschen,
dan zal uw Vader u ook uwe misdrijven niet
vergeven.
„Als uw broeder misdoet, berisp hem. En
als bjj zevenmaal daags tegen u misdoet en
zevenmaal daags to u terugkeert en zegt!
Het berouwt mij, zult ge hem vergeven",
Toen naderde Petrus Hem en zeide: „Heer
hoe dikwjjls zal ik mjjn broeder die tegen mjj
misdoet, vergeven? tot zeved keeren toe?”
Jesus zeide bem: „Niet tot zeven keeren,
zeg Ik u, maar tot zeventigmaal zeven kee
ren.
„Daarom wordt het rjjk der hemelen ver
geleken met een koning, die afrekening wil
de houden met zijn dienaren. En toen hij be
gonnen was af te rekenen, bracht men er een
voor hem, die hem tienduizend tzlenteu
schuldig was. Daar bjj echter niet had om te
beulen, beval zjjn meester hem en zyn
vrouw en kinderen en alle», wat hjj bezat te
verkoopen n zoo te betalen. M&ar de dienazr
wierp zich neder en smeekte hem en zeide:
Heb geduld met mjj, en ik zal u alles betalen.
De heer nu had medelijden met dien knecht,
liet bem gaan en schold hem de schuld kwyt.
„Maar die dienaar ging en ontmoette een
zjjner medekneebten, die bem honderd tien-
lingen schuldig was, greep hem tot worgen»
toe bjj de keel en zeide: Betaal wat gjj schul
dig zjjt. En zjjn medekneebt wierp zich ne
der, smeekte hem en zeide: Heb geduld met
mjj, en ik zal u betalen. Doch de ander» wU.
de niet, maar ging heen en liet bem in den
kerker werpen, totdat hjj de schuld betalen
we. Toen nu zjjn medekneebten zagen wat
VLAAMSCH GEBED.
En of dees tjjd ook bard is
en of de toekomst zwart is
en of veel smarten steken
en of veel harten breken.
En of de nood ook
en menig droom rei
wilskrachtig als verdrukten
Woekeraars van beroep trokken zich dat
verbod niet aan, leenden geld uit tegen hoo-
gen intrest, stelden schuldbrieven op, en de
den ze onderteekenen door schuldenaars,
borgen en getuigen.
Gewone menschen waren niet scheutig
met uitlcenen. Het moest enkel gedaan wor-
den uit vriendschap, het mocht geen intrest
opbrengen; als de leener in verlegenheid zat
waren er weinig geschenken te verwachten.
En vooral, wat aangevangen als hjj niet te
rug kon geven?
Men mocht wel zjjn akker, zjjn huis in be
slag nemen, zjjn kinderen en vrouw; des
noods hemzelf gevangen zetten totdat alles
betaald was of als slaven doen verkoopen;
maar dat bracht lange en dure rechtspleging
mee, waar de gewone Joden voor terug
schrikten.
De meeaten waren dan ook afkeerig van
*t leenen en weigerden kortaf.
Dorre jaren, of als sprinkhanen en ziek
ten den oogst bedorven hadden, zaten vele
geringe landlieden met een tekort aan mond-
aost voor het loopende jaar en van zaa l
voor het volgende. Dan stapten sjj naar de
hofstede van rijkere buren, brachten nederig
hnn band op bet veorbo<>fd en hart, en. vroe-
(•n om te leenen. En dun was het hard aan
loovemans deur te klo]>pea....
Maar die Jeeus’ boodschap aanvaarden,
dochten voor al die kwellingen niet meer. Zq
’’■n «r rebard tegen en verdragen se groot-
OFFICIEEL KEBKSERïCHT
het „Noord-Hollandsch Dagblad”
aange «foenh.den
land doet Ach i.i de Rcomsche
Dele ment waardin s .erke cotnp.cfe
actie vaat echter nkt u t vgn Den hace
en <xfk niet van Ütr.’cht zooace-, maar
hee*t‘ haar aangewezen centrum te
Rcme. is bet nu vx>r cAe z»ederlanJ-
sche regeerinp niet van bet hoogste
belang, die actie, welke op bet b.nnen-
lai;d voortdurend terugweik., van zoo
nabij moge.ijk gade te slaan?
De omslar.digheoen zaud n bet re’ s
wenscheiijk kunnen maken die acl.e te
beïnvloed.n bijvoor.KeU als hei maat
regelen betrof door ce Curie ten op-
ziJite van Oos.-lndie pjnome i. Hoe
zal men zu.k een invloed dcetma-ig”
kunnen uitce enen zonder e n waa- ne
mer en woordvoerder ter oaatse?..-
En de slotbes houwing
Nu dit gezants hap st at t w^r.len
opgeheven, is er ee*i sjort ooricgjstoe-
stand gts.hapen tusschen den iseder-
lai.dsihen Sta-t en e n ge'as. da* z n
onderdanen niet heeft bui.en dj gr n
zen alleen doc*i oo* oin.icn onze Lan .j-
palen. Deze bijzonderheid gee t luist
aan de legatie bii den H. Stoei een zoo
cjoenaaru^ karakter; het is ing?s eld bii
een „mogendheid”, weke super-natio-
naai is, en bij gevolg, ook Neder-
landsch. Geen protest-meetings bren
gen daarin veranue i -g. El ekt men niet
riddan van onsen tjjd.” In deze brochure wer
den jongemannen opgewekt ten strjjde te
trekken tegen bot moderne ongeloof. En zjj
hebben den strjjd aanvaard die jongemanaen
en ook ouderen en zjj hebben zich omgord
met de strijdwapenen van ons Heilig Geloof.
Het begin is gemaakt, de fundamenten zjjn
gelegd, maar om te komen tot dat ideaal het
geen Pater van Ginneken zich gesteld heeft,
nJ. een massale bekeering der heidenen in
ons eigen vaderland, maar ook in de buiten-
landsene missiën misschien, tjjn er meer strfj-
ders, meer geldmiddelen noodig, en om deze
te krjjgen heeft schrjjver dezes zich tot taak
gesteld U een kort overzicht te geven van de
stichting „De Kruisvaarders van 8. Jan"
Rjjswjjk CZ.-H.), welke stichting de
kruisridders van onzen tjjd huisvest.
Eenige iaren geleden dan, werd door pater
van Ginniken do eerste stap gedaan -ot het
aankoopen van een pand, om de eerste kruie-
vaazders, welke uch vol vurigen ijver aan
hun verhevene taak wilden wjjden, te kunnen
huisvesten. Op bescheiden schaal werd begon
nen met een drukkerjj op to richten en on
danks ontzaggelijke moeilijkheden en tegen
werking (immers onbekend maakt onbemind)
m het den kruisvaarders toch gelukt er een
flink bedryf van te maken. Jongelieden welke
bekend zyn met het drukkers^, zetters- en bin-
dersvak en rich geheel willen geven voor de
bekeering van de moderne liei.lenen, kunnen
zich hier zeer verdienstelijk maken. Elkeen
welke belang stelt in dit zoo schoone en nood-
zakeljjke bekeeringswerk, kan genist de stich
ting een» komen bezoeken. Hjj zal er door -ten
overste vriéndelijk ontvangen worden en mis
schien voelt gjj na een bezoek ook het heilige
liefdevuur in U ontvlammen cn neemt gy wel
licht onder den kreet „God wil het" ook hei
zwaard op om ten strijde to trekken togen het
moderne ongeloof.
Het doel van den ^eiieclen opzet is, oin in
ren nog te bouwen internaat heidenjongen»
op te nemen, die de lagere school doorloopen
hebben eu hun dan te Rijswijk onder de hoe
de der Kruisvaarder» een vak te leeron, om
hen zoodoende langzaam maar zeker tot het
H. Geloof te brengen en er flinke menschen
in de maatschappij van te maken. Om dit t»
kunnen bereiken, is er aan de stichting der
..Kruisvaarders van St. Jah” een vakcatechu-
menaat verbonden waar de jonnen» een vak
naar eigen verkiezing kunnen leeren.
Er zijn aan de stichting behalve een druk
kerij, nog een binderjj, een boerderjj, een tum-
dery, tfrnmerwinkel en nog verschillende he-
drjjven verbonden. Om de jongens *«chier
grondig een vak te kunnen leeren, zijn er
menschen noodig, die zelf hun vak goed ver
staan en in staat zyn de jpngens van hun vak
kennis mee te doelen. Jongelieden van Ne Ier
land aanvaardt den strjjd tegen bet moderne
ongeloof. Overleg eens een oogenblik bet
grootsche ideaal der moderne kruisridders en
als ge dan Uw hart voelt kloppen en gjj deukt
roeping te hebben, om U te geven voor het
Neaeriandsch heidenkind, och wacht dan uiet
langer, maar begeeft U persoonlijk naar Hye-
wijk en U zult daar met eigen oogen ’t werk
der „Kruisvaarders van St. Jan” kunnen aan
schouwen. Gjj zult daar door den overste
overtuigd worden van de groote noodzake
lijkheid van dezen nieuwen kruistocht en met
God’s genade zult gij dan misschien kruisrid
der worden en Uw leven wjjden aan He ra, die
voor on», maar ook voor alle heidenen aan ’t
Kruis gestorven is, om voor ons maar vok
voor alle heidenjongens de eeuwige geluk
zaligheid in den hemel te verwerven.
Dus jongelieden van Nederland welk vak
gjj ook mocht uitoefenen, gjj zjjt alty 1 wel
kom en kunt U altijd verdienstelijk maken.
Maar ook gjj ouderen, die om de een of an
dere reilen zelf niet daadwerkelijk aan den
kruistocht kunt deelnemen, och steunt gjj
deze nieuwe stichting vooal door Uw gebed
en als *t kan door Uw aalmoes.
2 Hoorn 2
1 Weer» 1
1 Bovenkarapei 1
Obdam 1.
Dat was me ook wat, verleden week. Ik
had 1000 onder zeven geaet, en nu dachten
sommigen dat ik al zevenduizend gulden ge
ïnd had. Dat zou zeventig stichters geweest
■Vnlll
Neen hoor! Ik sta nu op negen. Negen
stichters dus. Eenige hebben 100 gulden ge
bracht; andere hebl>en ze gestuurd; bjj twee
ben ik ze zelf wezen halen, nadat ik daar
toe geinviteerd was. Natuurljjk zjjn er meer
dere bjj die nite ineens betaald hebben.
De stichter uit Bovenkarspel was er van
overtuigd dat de opzet vast een succes zou
worden. „Wees maar niet bang, Father”, zei
de hjj „U krijgt uw 1000 stichters. Noorl-
Holland zal U niet in den steek laten. Er zyn
best duizend tqenschcn die de 100 gulden op
een of andere manier kunnen schenken. En
se zullen ’t doen ook, Father. Let op mjjn
woorden.”
Zulke woorden doen ’n mensch goed; voor
al als de daad bjj het woord gevoegd wordt
Dat was een Noord-Holiander van het
echte soort, die zoo sprak. Hjj zal toch
Noord-Holland wel kennen.
Zulke woorden en de geest die uit de ge
sprekken met, en uit brieven van de an
dere stichters spreekt, zjjn een groote aan
moediging voor ons.
Wie volgt? Of liever: wie volgen?
Missiehuis Hoorn Father LEFEBER,
Pos trek. 120937. Directeur.
er plaats greep, werden zjj diep bedroefd en
kwamen bun meester al bet gebeurde mede-
deelen. Toen liet zjjn heef bem roepen en zei
de tot hem: Booze knecht, die geheele
schuld heb ik u kwijtgescholden, omdat gjj
mij gevraagd hebt: moest ook gjj dan niet
ontfermen over uw medeknecht, gelijk ik
zelf mjj ontfermd heb over u? En in zjjn toon
leverde de heer hem aan de beulen over
totdat bjj de geheel schuld bad voldaan.
„Zoo ral ook mjjn hemelsche Vader met u
handelen, al» niet ieder uwer zjjn broeder van
harte vergeeft.”
De armen zjjn onze liefste broeders onder
Gods kinderen.
Armen en bedelaars waren vrjj talrjjk.
Blinden zaten bjj de stadspoorten en de groo
te wegen; lammen lagen op de trappen van
de tempelpeorten en bjj de deur van de sy
nagogen; zweertjjders en schurftigen lagen
voor de deuren van de rijke huizen en keken
hongerig dat de poort openging en een
dienstmaagd bun den afval van de tafel zon
brengen; de steegjes en achterbuurten der
steden lagen vol hongerlijders, gebrekkigea,
lammen, kreupelen en blinden.
Blindheid, lamheid of eenig andere kwaal
kweekte dc meeste bedelaars. Die konden
niet met werken aau den koet komen.
Wie echter een paar gezonde armen aan
het Ijjf had en niet lui was, kon allicht ge
noeg verdienen om te leven. Y ant behoef ten
hadden zjj niet veel. Woning en huisraad
waren eenvoudig; het weer ia doorgaan»
goed, met Ijjfrok, gordel en mantel ia d» Oos
terling genoegzaam gekleed; brandstof ligt
voor ”t oprapen; de grond is vruchtbaar eu
brengt koren «n fruit voort in overvloed;
met brood en vruchten kan do mensch go-
zond bljjven. omdat het lichaam utet
moedig en bljjde.
„Gjj hebt gehoord dat gezegd is: Oog om
oog, tand om tand. Maar Ik zeg u, geen weer
stand te bieden aan bet onrecht, doch zoo
iemand u op de rechterwang slaat, keer hem
ook de andere toe.
„Wil iemand met u voor het gerecht din
gen, en u den Ijjfrok ontnemen, laat hem
ook den mantel.
„Dwingt iemand u duizend schreden
gaan, ga er nog tjjcc
hem.
„Geef aan wie u iets vraagt, en wend u
niet af van wie by u leenen wil.”
Eens stond Jesu» te onderriebten in een
vlakte, en zjjn leerlingen en veel volk om
Hem. En Hjj zeide:
„Tot u die luistert zeg Ik:
„Bemint uw vijanden, doet wel aan die u
haten. Zegent wie u vloeken; bidt voor die
u lasteren.
„Wie u op de eene wang slaat, bied hem
ook de andere aan, en wie »w Ijjfrok af
neemt, weiger hem ook den mantel niet.
„Geef aan ieder die u vraagt, en vorder
niet terug van wie het uwe wegneemt.
„En zooals ge wilt dat de menschen u
doen, doet gjj hun aldus. En als ge liefhebt
wie u liefhebben, wat dank verdient gjj?
Want ook de zondaren doen hetzelfde. En
als ge leent aan hen van wie ge teruggave
hoopt, wat dank verdient gjj? Want ook de
zondaren leenen aan zondaren om evenveel
terug te ontvangen.
„Bemint integendeel uw vijanden, doH
wel en leent uit zonder iets terug te bopeh,
en uw loon aal groot zjjn, en go zult zonen
zjjn des Alterhoogstan, want Hjj is goedertie
ren voor de ondankbaren en boozen.
„Woest dus barmhartig, sooab ook uw
Vader barmhartig is”.
voedsel moet verwarmd worden zooals in
de koudere landen.
Toch waren er, gelijk overal, lamlendigen,
die liever heele dagen in de zon lagen te
roosteren dan op het veld gebukt te staan,
de druivelaars en fruitboomen te snoeien, de
hoven te besproeien.
En als door lauge droogte,
sprinkhanen of andere veldpl
schraal was, dan konden wel eens de vlij
tigste werkers, althans voor eenigen tjjd in
armoede komen.
Voor die gebrekkigen en armen waren de
Joden liefdadig. Schrokken en vrekken wa
ren onder hen geljjk elders, die de «diende
van hun broeders voorbijgingen, zonder er
naar om te zien, die selfs aan de bongerigen
de broodkruimels weigerden die van bun ta
fel vielen. Maar in doorsnee was de liefda.
digbeid een der fraaiste bloemen uit het Jo
denleven.
Veel werd aan de armen gegeven. De
vrouwen die, morgen» naar de vroegmarkt
in de stad gingen met haar korf vol groeii-
salade, een
f1 l*’1 ketel
tje- der bedelaars naast den weg en bij Ju
-raan’ olie en wjjn naar de stad vervoerden,
lieten een muntstuk uit hun buidel in het be
vit in de stadstraten en op de markt.