Noofd-Hollandscli Oagbla( 20e JAARGANG Tweede Blad MAANDAG 25' JAN. 1926. ALKMAAR. HELDER. L. FRANKENBERG, ALKMAAR. Onjuiste propaganda. HANDEL EN MARKT. 1.1 sing in de geheele menschhcid leefde, voor- 6 Februari, a.s. in Café «avond an- I M. Leesberg, 0 5 5 5 5 5 5 5 5 allen welkom, en verheugde lat van vrooljjk spel heeft A. T. haar devies: Elck wat wils, wil en wel door het opvoeren van een s ternieuwo muzikale één-acter, R. K. K1ESVEREBNIG1NG. De Vrijdag vond te 7 uur in het St. Jo- sephgezellengebouw gehouden vergadering van de R. K. Kieévereeniging, was niet druk bezocht De voorzitter, Mr. A. J. opende de vergadering met den Chr. Groet. Spr. geloofde wel, dat de vergadering het bestuur ten goede zou houden, dat op dezen tjjd een korte vergadering is uitgeechreven geworden. Deze vergadering meende het be stuur te moeten uitechrjjven in verband met een ontvangen rondschrijven van het R. K. Kieskringbeetuur, waarin medegedeeld werd, dat het bestuur afgetreden was en de gele genheid nu er wae candidaten te stellen. Ter verduidelijking deelde voorzitter mede, dat het bestuur eigenlijk eerst in 1927 moest af treden. Waar het echter in den geest van het reglement is, dat het bestuur aftreed na de Kamerverkiezingen, meende het bestuur thans zjjn mandaat ter beschikking te moe ten stellen, hetgeen nu is geschied. De voorzitter deelde nog mede, dat de eerstvolgende jaarvergadering van den Riks kieskring „Helder” gehouden zal worden op 30 Januari in de zaal van den beer W. Moojj. De secretaris, de ^>eer D. Geels, de notulen, welke n* een kleine wijziging noodig hadden. .Toen de oorlog uitbrak, kreeg spr. het gevoel, dat zij self de oorzaak van den oor log was. Zjj bad van het eerste oogenblik af den drang om iets goeds te maken en werd daar om verpleegster. Toen werd ook sterker in haar het besef, dat er zielewonden waren, die spr. niet he- Wjj belasten ons met de plaatsing Uwer advertenties in alle binnen- en buitenlandsohe bladen, zonder prjjsverhooging. FRANC1SCA VAN LBER. Vrijdagavond te 8 uur werd in „Het Gul den Vlies’ een vergadering gehouden, uitge schreven door de R. K. Propagandac.lub, waarin mej. Fiancisca van Leer, de bekende Joodsehe bekeerlinge, een redevoering zou Louden. De groote zaal van „Het Gulden Vlies" was geheel uitverkocht, toen de Voorzitter oer Propagandaclub, Mr. H. A. J. M. Kus- Iers, de vergadering met den Christel ijken groet opende. Spr. heette zich er over, dat de avonden, georganiseerd door de R. K. Propagandaclub steeds zoo goed slagen. Nu zjjn weer velen afgewezen moeten worden. Spr ziet hierin het bewjjs, dat een groote cchouwburg voor Alkmaar noodig is. Spr. deelt mede, dat de Propagandaclub ook haar medewerking verleent voor da Mis- ne-avonden van Pater Keet, op Zond ig en Maandag. Spr. raadde aan, deze avonden bjj te wo nen. Spr. heet dan welkom mej. van Leer die voor haar vertrek naar Rome nog een avond voor Alkmaar beeft willen reserveeren. Mej. van Leer maakt haar excuses dat zij in November niet heeft kunnen komen. De geschiedenis, die spr. vanavond zal vertellen, is de geschiedenis van de mensch- Ltid. Het verwjjt, dat spr. daarby zal uiten, is niet persoonlijk, maar tot de geboeid Ka tholieke wereld. Spr. begint daarna haar levensloop te vertellen. Zy werd opgevoed in den Jood- schen godsdienst en had als kind al een gioote liefde voor God. Van kind at aan heeft spr. verlangd naar het buis van God, nanr de kerk, naai de synagoog. Spr. had baar godsdienstle raar vaak gevraagd, wanneer de Verlosser, waar van de Profeten spraken, kwam. Die g<>ds- dienstleeraar zei dan, dat die nog ki men moest. Als spr. er dieper op in ging, werd ten ontwijkend antwoord gegeven. Want de vrome Joden beschouwen, evenals de Rab bijnen van Jerusalem, Christus ais den Volks verleider, als den Godslasteraar. Op 18-jarigen leeftijd verliet spr. het onder lijk huis, omdat zij onafhankelijk wild> zijn. Tien jaar lang beeft God spr. door het ge vaarlijk leven van een alleenstaand meisje, heengeleid. Vooral trok spr. het theater, de opera en de werken van Richard Wagner, riepen het verlangen paar den Verlosser in spr. weer Wakker, OPENBARE LEESZAAL. Het Rapporj van de beoordeeling der in gekomen teekeningen voor de prijsvraag, uit geschreven door de Openbare Leeszaal en Boekerij, alhier, luidt als volgt: De jury heeft by eerste schifting terzijde gelegd de teekeningen, die volgens haar oor deel het meest in aanmerking kwamen voor de bekroning. Deze teekeningen droegen de motto’s: Bhoedissathva, Zeka, de letter C, Uiltje, Waak en Fakkel. Het ontwerp „Zeka’’ behoort tot de tee keningen waarbij het den ontwerper gelukt is iets zuiver geestelijks in beeld te brengen. De symboliek is weldoorvoeld en zeer ge slaagd tot uitdrukking gekomen in de mas kers „Zelfonderricht” en „Inlichtingen”. Het masker, dat „Ontspanning” symboliseert, acht de jury minder gelukkig, niet de grjjns maar de gulle lach ware hier meer op zijn plaats geweest. Volgens het oordeel van de jury steekt het ontwerp Bhoedissathva boven alle andere uit. Bij dit ontwerp is een innerlijk begrijpen, van wat geestelijk intellectueel leven is, duidelijk tot uiting gekomen. De. ontwerper heeft ge toond in geconcentreerden vorm met grooten eenvoud zyn gevoelens in beeld te kunnen brengen. Een kleine opmerking wenscht de jury echter te maken. De letter o is eenigszins te mager waardoor de hoofdljjn van het geheel wat schade lijdt. De kleuren van C zyn zeer gelukkig gekozen, hoewel het wit van Alk- maar’s burcht wat te sterk spreekt. De sym boliek is echter niet zeer_duidelijk, de op gaande zon wat conventioneel. „Waak”, een goed gekozen verstandelijke symboliek, de ontwerper beeft zich echter niet los kunnen maken van een rationeelen opzet, waardoor het geheel wat droog aan doet. „Uiltje”. Een mooie rustige verdeeling van het vlak, duidelijke eenvoudige letters dóch ietwat schools. „Fakkels” Als ornament niet on verdienste lijk. De Jury heeft gemeend aan „Bhoedissa thva” den eersten en aan „Zeka” den twee den prjjs te moeten toekennen. Bjj opening van de twee enveloppes bleek de eerste prys te zyn behaald door A. Elzas, Langestraat 35 Alkmaar. Tweede prys door A. Sipman, Costerstraat 39, Alkmaar. De Jury voornoemd: (w.g.) J. G. Th. v. Eybergen. (w.g.) L. Groen. (w.g.) J. Cock. „ALBERD1NGK THIJM.” Men schrijft ons: Bljjkens de in dit nummer voorkomende advertentie speelt ,^Uberdingk Thjjm” Woensdag 3 Februari voor hare kunstlieven de leden het tooneelspel in 3 bedrijven „de Lijdensweg” van Felix PtailippL las hierna Voor velen zal deze schrijver een oude ba- wijziging kende rijn, immers voor ongeveer- zes jaren. Mpr. kag oek dat dó'drang naar verlos- een twóétri boeken, oEVahgette we: handelden. Toen a&eóbtnriaa, dat a|j geJoopttcl al omdat er zoovéél waren, die verlossing zou moeten .worden* wierp zij het boekje van w>nl zich. Toen kwamen VfeE rechercheurs om haar weer te arresteeren, maar spr. wist dit te voorkomens Op ♦elke wijze weet zij niet, maar toen zij zich voornam zich te laten doo- pen, yertrokken de rechercheurs. Spr. kwam toen in aanraking met een Pa ter Franciscaan. Deze g»f spr. een Katechismus en een Thomas A/Kempis mee, die spr. echter niet wilde lezen. Op een keer hoorde spr. toen zij in eenjcérk was een priester zeggen: Zie i’ Lam Gods, alleen len kon. In dien tijd leerde spr. een astroloog t Sterrenwichelaar) kennen, én spr. zag en las in de sterren tn studeerde tenslotte met den sterrenwichelaar in de sterren. Op zekeren dag werd spr. echter ontt.uch- terd, toen zy inzag, dat zij sterrenafgoderij zou gaan plegen en werd zij van haar dwaling genezen. Zy ging weg en naar Berlijn, waar zy het expressionisme leerde kennen, welke kunstuiting haar zeer aantrok. Toen wist spr. r.iet, dat zij het in het Katholicisme kon v inden. Als spr om haar heen christenen bad ge vonden, die bun geloof beleden, zou zij niet zoo lang hebben behoeven te zoeken Dan bad zy eerder geweten, wat de godsdienst eigenlijk is. Dan had zy het direct op de aarde kunnen zoeken en niet in de sterren. Spr. kwam tot de conclusie, dat net ex pressionisme ook maar iets halfs was Het ging zoo eenige jaren, omdat spr. niet wist waar zij zich aan houden moest Tot zij in 1917 een betrekking kreeg by een uitgeversfirma te München, waar zy „Mijn Evangelie” van Tolstoi las. Wat zy daarin vond, vond zjj volkomen juist. Voor het eerst las spr. de Bergpredikatie. Daar hoefde men niet over te denken. Men had’slechts te doen: Gjj zult volmaakt zyn, zooals uw Hemelsche Vader ook volmaal.t is. Dat was wel moeilijk, maar spr. dach», dat Ls het eenige noodzakelijke, dit is de oplos sing. Toen spr dit had ingezien, gaf zij alles wat zy bezat weg, omdat zy inzag waartoe het bezit van geld leidt Want spr. was zich - bewust, dat we „doeners” moeten zijn en geen praters. Zjj las ook in Tolstoi’s boek, aat de aarde meer een paradijs zou worden, als de menseben de aarde met hun zweet bevruchtten en niet met het bloed hunner medemenscheu. Barrevoets, zonder eenig be zit, ging spr. het boerenland in en kreeg dtar werk bij een boer. Zy merkte echter, dat zy op geestelijk gebied hoe langer hoe verwarder werd. De natuur was haar bijv, een raadsel en zij vroeg zich af, hoe het kan, dat er 19 eeuwen geleden een Mensc*. was geweest, Die retzelfde ideaal nastreefde. Hoe ken die Man gelukkig zijn en ik niet, vioeg epr. zich af. En hoe is bet mogeljjk, dal, na dat dit ideaal 19 eeuwen, heeft bestaan, de wereld er nog zoo uitziet Spr. kende toen nog geen Katholieken sa zjj wist niet wie de Verlosser was, wan: Tol stoi ontkent de Godheid van'•Christus. Het doet ><pr. een genoegen, dat zij aan den vooravoud van haar vertrek naar Rome in Alkmaar kan spreken, omdat degene:die baar vertelde, wie de Verlosser was, uil Alk maar kwam. (Applaus). Spr. kwam tot de meening, dat zjj zelf wel voor verlosser kon spelen, om de wereld den vrede te brengen. Zy schreef een brief aan den Duitschen Keizer, met verzoek om een audiëntie, welke zjj poogde te verkrijgen door bemiddeling van een Katholieke prinses. De Keizer wilde zich echter niet vernederen en om vrede vra gen. Spr. had den Keizer voorspeld, dat er anders revolutie zou komen. Die revolutie kwam ook en spr. jleed daaraan mee, o.ndat zy meende, dat die den oorlog zou doen eindigen. Zy zag echter wel in, dat het niet het ware was Maar toen zy dit inzag, was bet al te laat, want toen werd spr. in de ge vangenis gezet, waar zij 24 uur heeft ver bleven. Spr. werd aangezien voor een Rus sische Bolsjewiste, die de heele boel aan het draaien had gebracht. Vier en een half uur werd spr. door offi cieren verhoord. Spr. noemde zich christelijke communiste, omdat zy leefde voor bet communisme, zooals Christus dat gepredikt had. Spr. werl ten slotte niet ter dood veroordeeld. In de nu voigende pauze merkte de Voor zitter op, dat het wel gewenscht was, waar Mej. van 1-eer in Alkmaar de laatste spreek beurt vervult, haar op baar reis naar Rome iets mede te geven voor de goede zaak die zy voorstaat, waarom een coHecte zou wor den gehouden. Eenige dames hielden hierna een collecte, welke een bedrag van f 79.opbracht. Na de pauze vervolgt mej. van Leer Laar redevoering. In de gevangenis heeft spr. den angst voor den dood en voor de eeuwigheid leeren ken nen, omdat zij meende, dat zy ter doc-i ge bracht zou worden. Daar is het spr. duia< lyk geworden, dat bet leven van den mcnsch een doel moest hebben, niet alleen een tijde lijk, maar ook een eeuwig doel. Spr. werd zich ervan bewust, dat haar geest, haar ziel het doel, waarvoor die ge schapen was, niet bereikt ha<j, Aan de God heid van Christus geloofde spr. toen niet, want niemand bad haar Zyn Godheid doen kennen. Spr. beeft toen gezegd: als er dan een Wezen is dat mjj met een doel geschapen heeft, weet Hjj ook, dat ik dat doet niet bereikt heb. En spr. verlangde er naar dat doel te weten en zjj nam zich voor, ais zjj dat doel wist, zich aan den dienst van dat Wezen, dat haar met een doel geschapen bad, te wjjden. Spr werd ziel en tijdens haar riekte las zii Met genoegen constateeren wjj altijd, hoe Mr. Kusters steeds alle goede gelegenheden weet te benutten om propaganda te maken voor wat hjj „de goede zaak noemt. ’t Is geen wonder, dat op hém de keuze viel toen gezocht werd naar een hoofdman voor de Roomsche propaganda in Alkmaarl Het beste paardje echter struikelt wel eons, en zoo hebben wy dit paardje zjch Vrijdagavond éven zien vergaloppeeren. N.l. toen Mr. Kusters als voorzitter van de schitterend geslaagde propaganda-verga dering, waarin Francisca van Leer als spreek ster optrad in zjjn openingswoord cousta- teerde, dat het dezen avond, nu de zaal van „’t Gulden Vlies” veel te klein bleek voor de massa belangstellenden, wel duidelijk was: dat er een groote schouwburg moet komen. Met het oog op de groóte belangen, welke in dit opzicht gediend kunnen worden loor de grootst mogelyke voorzichtigheid, ineo- nen WÜ Mr. Kusters er even op te moeten wjjzen dat de overvolle zaal van Vrijdagavond een actie voor een grooten schouwburg al lerminst motiveert. Een bijeenkomst als die van Vrijdagavond toch is een van de zeldzame uitzonderingen, welke wjj op het oog hadden, toen wy in ons artikel „Nieuwe Schouwburgplannen” toega- ven, dat een enkele keer de schouwburg- ruimte te Alkmaar onvoldoende is. Maar bovendien: waaraan was die groote opkomst ditmaal te danken? Natuurlijk aan bet feit, dat de toegangs prijs0.25 bedroeg! Nu vragen wjj: Kan men met een entreeprijs van ’n kwar tje de zaalhuur betalen, welke voor een groote schouwburgzaal betaald zal moeten worden? Natuurlijk 1 Wjj gelooven in alle bescheidenheid, dat Mr. Kusters met zjjn conclusie gistereh;2 'n heel klein beetje mis geweest is. Toch zjjn we 't in zóó verre met hem eens, dat bet goed zou zjjn, indien we ook voor bijeenkomsten als die van gisterenavond een mooie, genoegzaam groote vergaderzaal be zaten, natuurlijk I Maar men houde allereerst rekening met de feiten en met de fmantiëele mogelijkhe den. Ook omwille van een overigens niet ouge- wenschte zaak, mag men Alkmaar niet op nieuw een finantiëeTen strop bezorgen. R. K. VROUWENBOND. Vrijdagavond hield Mv. Bergman uit Halfweg in het gezellige zaaltje vau het St. Martha- gebouw een wasch- en bakdemonstratie. Mevr. BeekmanDriehuye opende de bij eenkomst, die, ofschoon de datum nu juist niet de allergunstigste bleek te zyn, toch nog vrjj goed bezocht was. Nu begon Mevr. Bergman op de van haar reeds bekende, duidelijke, gezellige wyze te demonstreeren. Mevr. Beekman dankte Mevr. Bergman voor de keurige'demonstratie en sloot de bijen komst. ALKMAAR, 23 Jan - Eierveiling Hollands Noorderkwartier- Aanvotr; 53-500 k.peieren. Prijzen: 54—56 K-G. f 7-40—f7 90, 58—60 K.G. f8.30—8.6tt 60-62 KG. 18 40—f9 50, bruin f 8 70- f9-20 300 eendeierem f9 - per 100 s* -<o)- UITKEERING INEENS OVER 192c. Door het hoofdbestuur van do Ondcroffi- ciervereer.igiug der Landmacht „Ons Belang” is ter kennis van den Minister van Oorlog ge bracht, dat by Kon. Besluit van 17 Dec 1925 No. 35, in de bezoldigingen enz. van het mi litair personeel van de landmacht eenig wij zigingen en aanvullingen zijn aangebracht; dat daarby is bepaald, dat aan de t>er ps- militairen, dis op 1 Juli 1925 in dienst wa ren, of aan hunne rechtverkrijgenden, »oo- inede aan hen die na genoemden datum in dienst zijn getreden en op 1 Januari 1926 nog in dienst zyn. voor éémaal zal worden «inge keerd eenbedrag, gelijk aan het ver chil tusschen hetgeen zy in 1925 zouden hebben ontvangen aan jaarwedden en toelagen, in dien de ingevolge vorenvenneld besluit daar voor vastgestelde bedragen en bepalingen no pens het genot daarvan reeds op 1 Januari 1925 hadden gegolden hetgeen waarop z$ .pver gemeld >aar recht hebben kunnen doen gelden aan de hand van het gestelde in het K. B. van 30 Dec. 1924, no. 130, en de daar bij behoorende regeling, zooals een en ander sedert herhaal-lelyk is gewijzigd en aangevuld dat op grond van deze bepaling aan de bedoelde militairen het eventueele verschil reeds is uitgekeerd; dyt alzoo in de rege ing van de bezoldigingen der militairen met in- gang van 1 Januari 1926 eene wijziging is gekomen, met de bepaling, dat aan de mili tairen het bedrag, dat zy hierdoor over 1926 méér zullen ontvangen, ook over 1925 (te- eens) zal worden uitbetaald; dat punt 2 van art. 5 van de wachtgeldregeling voor mi-itai- ren benéden den rang van officier bepiait, dat indien in de regeling van de bezoldiging der militairen eene wyziging komt, w« 'ke, indien de betrokkene op de in het eersh Ud bedoelde bezoldiging in dienst ware gebleven, in die bezoldiging of (en) in de kiudertoi lage wijziging zou hebben gebracht, goldt, vanat het in werking treden dier wyzigtng, he- al dus gewijzigde bedrag als laautelyk genoten bezoldiging; dat hieruit volgt, dat het be paalde in het K B. van 17 Dec. 1925 n 35, ten volle ook toepasselijk is op do milit^'ren wachtgelders, omdat de regelingen betreden de de bezoldigingen getroffen voor de actief- dienende militairen ook geiden, en vanai net- zelfde tydstip, voor hel bepalen van hei be drag, dat voor wachtgelders als laatstx'lyk genoten bezoldiging geldt, dat dus aan de wachtgelders, wier „laatstelijk genoten be zoldiging' dovi de aangebrachte »,ijzigi-.gen verhoogd wordt, het „verschil” ais bovD (be doeld ook over 1925 dient te worden u’tbo- t^ald, voor zoover zy aan inkom <ten minder genoten dan bunuu „laatstelijk «renoteu be zoldiging of terugbetaald, voor /oovei hun wachtgeld is gekort, omdat zij de voor 1925 geldende „laatstelijk genoten bezoldiging” overschreden; doch dat aan dezs wachtgel ders bedoeld .verschil” nog niet is uttbetaaid Om bovengenoemde redenen heeft het h »fd- bestuur vooruoemd, den minister van O^nog verzocht, wel te willen beslissen, aat aan de wachtgelders bet „verschil” (dus net be-.’rag der uitkeering over 1925) zoodra mogelijk zal worden uitbetaald. DRANKWET. Burgemeester en Wethouders der gemeen te Helder maken bekend, dat bij Koninklijk Besluit van 24 December 1925, no. 71, me* ingang van 1 Januari 1926 het maximum der vergunningen voor deze gemeente is be paald op een zooveel lager cijfer dan bet krachtens artikel 4, eerste lid, der drankwet toegelaten aantal, dat artikel 14, dier wet buiten toepassing blijft. Dit komt hierop neer, dat geen nieuwe ver gunningen meer verleend worden. Alleen weduwen van vergunninghouders kunnen nu voor een vergunning in aanmerking ko- candidaat gesteld, alsook nog de Veltman, Alkmaar. ■Hierna sluiting met den Ohr. Groet. VERKOOP LIEFDAD1GHEIDSZEGELS. De verkoop door het Comité voor den ver koop van Weldadigheidszegels was als volgt: Verkocht 41350 zegels tot een waarde van f 3763.29, waarvan voor het „Kind” een bedrag van 1050.04 resteert. Hierin zyn niet begrepen de zegels aan het postkantoor verkocht. Het vorig jaar bedroeg de verkoop 27897 zegels tot een bedrag van 2635.68. Het Comité is met het verkregen resultiat de burgery hartelyk dankbaar voor haar me dewerking, waardoor Alkmaar in~ verhouding tot de bevolking van andere steden, waarvvn reeds het resultaat gepubliceerd Is, het groot ste succes kan boeken. JUBILEUM. De adjudant-onderofficier J. P. A. Lamers, magazijnbeheerder le klasse te Helder, voor heen werkzaam by de Cadettenschool te Alk maar, herdenkt op 25 Januari a.s. den dag, waarop hy vóór 30 jaren in ’s Ryks dienst kwam. WINTERBIJEENKOMST VERLOFS- OFFICIEREN. De eerstvolgende winterbyeenkomst voor Verlofs-Officieren te Alkmaar zal worden ge houden op Zaterdag 6 F Central, Hof plein,, alhier t- I van denzelfdea auteur: „Weldoeners de» Menschheid”. De oudere kunstlievende lede* zullen zich dit sterke speelstuk nog wel her inneren. „De Lydeneweg” bezit dezelfde kwa liteiten, zoodat A. T. verwacht, dat ook dit stuk bjj haar kunstzinnig publiek in den smaak zal vallen. Maar ook de liefhebbers van lichtere koet, getrouw aan Uien gerieven spiksplin- zoodat alle bezoekers naar eigen smaak bevredigd huis- toe gaan. Evenals de Distel-uilvoering belooft dus ook deze avond te worden een avond van waar genot,, gepaste vroolykheid, kortom een, waarop de kunstlievende leden van A. T. volop ’t recht hebben van hun vereeniging te eischen. w Heeft A. T. in het verleden aan die eischen twwjtal boöteii,1^^ ovèt nét truahgehe j werden goedgekeurd. De hoer Brainienberg fiaiJu>-uè upnur- ig, dat deze vergadering wat laat was uit- Jgesclireven bovendien slecht gekozen in ver band met de lezing van Mej. van Leer. De Voorzitter zei de, dat het volkomen in overeenstemming was met het reglement Alvorens tot stemming werd overgegaan, deelde de voorzitter mede, dat het Rykskiee- kringbestuur thans bestaat uit 27 leden, uit elk der drie StatenTKieskringen 9 leden. De kieskring Zaandam, waartoe Alkmaar behoort, is vertegenwoordigd door de vol gende leden: Mr. A. J. M. Leesberg, Alk maar; G. Barnhoorn, Assendelft; N. J. Malhy- .sen, WormerVeer; L. Pepping, Lammen; J. Kamphuis, Zaandam; Mej. Boom, Alkmaar; JxValkering Pzn., Limmen; H. Hemmer, Cas- tricum. De acht aftredende leden werden wederom heer B. het Lam Gods-enz, - J Spr. zag echter £een Lam Gods, alleen maar een klein Wit Dingetje, maar de eer bied waarmede die priester sprak, gaf spr. de overtuiging, dat zy „Dat Witte” moest Zjj. ging naar een Pater, Pater Heri- bert, en vroeg hem om; „Het Witte”, Dëze zei Het niet te kunnen geven. Hy ging echter om den Pater, dien spr. in de kerk gezien had. Dit was pater Laetus Himmel- rcich. Door een misverstand tnsschen beide Paters ie spr, gedoopt en -mtving zy de H. Communie zonder dat zij een letter van de Kateehismus kende. Het is een heel genade volle toelating van Onzen Lieven Heer ge weest Spr. ziet hierin, dat men niet door verstandelijke redeneering bekeerd moet worden, maar door „Het Witte”. Door de H. Commdniè leerde spr. de Ka- techismus begrijpen, voorzoover die te be grijpen is. Na haar eerste H. Communie kwam bjj spr. de vraag op, waarom zy op de wereld was. Spr. dMcht dat zy zou gaan sterven, omdat zij nu toch haar doel bereikt had. Toen spr. echter zag, dat zy niet dood ging, kwam zij pp de gedachte, dat zij aan andere men- schen „Het Witte" moest gaan brengen. Spr. dacht dat zy wel een of ander apostolaat te vervullen zou hebben. Spr. meende, dat dat by het Joodsehe volk gelegen zou zyn, maar haar biechtvader zei- de, dat rij voorloopig niet anders dan bid den moest. Spr. is toen 3K iaar op Bethanië geweest, waar zy dacht te kunnen wachten tot het Joodsehe volk voor bekeering ryp was. Spr. ging toen het Zionieme bestudeeren. Spr. vond het onrechtvaardig dat de men schel! die de liefde moeten volgen, haat voedden tegen het volk, die Hem gekrui- zigd hadden, terwijl Christus bovendien ook tot dat volk behoorde. Er moet een verband gemaakt worden tusschen bet Christendom en het Jodendom. Een zuster van spr. werk te in Palestina en wekte haar op mee te gaan om daar ook te werkon. Spr. wist ech ter niet of men dat in Rome goed zou vin den, waarom zy in Rome aan Kardinaal van Roesum permissie ging vragen om het werk dér Zionisten te bestudeeren. De meening van velen, dat spr. door Rome naar Palestina ge zonden is, noemde spr. onjuist Zy heeft bij zondere toestemming gehad en den bijzonde ren zegen van den H. Vader om naar Palesti na te vertrekken. In Palestina heeft spr. in een kolonie geleefd, waar de Joden in groe pen werken om het verwaarloosde land weer op te bouwen, om een vaderland terug te ge zag, dat het daar an il in Europa denkt voldaan, ja, die eischen in den loop der ja- reh opgevoerd, zjj zal bljjven voortwerken met ernst en ijver, om zelfs aan die hoogere eischen te blijven voldoen. Op eventueels verzoeken of aansporin gen een reprise te geven van het stuk, zal A. T. in geen geval mgaai slechts één uit voering wordt gegeven en uitsluitend voor de kunstlievende leden. Nieuwe leden kun nen voor zoover plaatsen beschikbaar zyn worden ingeschreven door de leden of den bodé U. Zonderhuis, Laat Voor bjjzondere wenschen ten opzichte van toegangskaarten wende men zich even eens tót dezelfden. ven aan de Joden. Spr. r ders was, dan men zich Daar wordt bet echte Communisme geleefd. Spr. heeft daar 4K maand doorgebracht De andere kolonisten vroegen om inlichtingen over het Katholiek geloof en spr. bewees hun, dat zy juist door haar gedoopt zjjn de eenige consequente Jodin was. Doordat in de kranten vermeld werd, dat spr. door den Paus naar Palestina was ge zonden om haar volksgenooten te bekeeren, moest zjj haar leven daar opgeven. Spr. weidde nog uit over de vragen die de Joden haar stelden over de Katholieken en hun opmerkingen, die er vaak lang niet naast waren. Het komt op de daad aan, zegt spr. De verwjjten van de meuschen zullen zoo lang niet ophouden efl niét allen zullen in één schaapstal zjjn, zoolang wy-zelf een le vende tegenspraak zjjn van bet Evangelie en van de Godheid van Jezus. (Applaus). Be denkt wel, dat als de Menschenzoon zal ko men, Hjj niet komt als Verlosser maar als Rechter. Als Hjj nu komt, wat zou er dan gebeuren?! Met een schitterende peroratie, waarin spr. tot den wenscL kwam, dat het „moge zjjn één schaapstal en één Herder”, eindigde spr. haar redevoering onder luid applaus der aanwezigen. De VOORZITTER weet, dat Mej. van Leer den lof veracht, waarom hjj geen woor den van lof zal spreken. Spr. gelooft echter dat we Mej. van Leer wel onzen dank mon den brengen. Spr. verzoekt de aanwezigen morgen allen een Wees-gegroetje te willen bidden voor het werk van Mej. van Leer, omdat het de beste dank zal zjjn, dien we Mej. van Leer kunnen brengen. )Applaus(. Spr. bracht de Missieavonden van Pater Keet nog in herinnering, waarna de vergade ring met den Christeljjktn groet gesloten werd. I I I I

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1926 | | pagina 10