Noofd-Hollandscli
Oagbla(
20e JAARGANG
Tweede Blad
MAANDAG 25' JAN. 1926.
ALKMAAR.
HELDER.
L. FRANKENBERG,
ALKMAAR.
Onjuiste propaganda.
HANDEL EN MARKT.
1.1
sing in de geheele menschhcid leefde, voor-
6 Februari, a.s. in Café
«avond
an-
I
M. Leesberg,
0
5
5
5
5
5
5
5
5
allen welkom, en verheugde
lat
van vrooljjk spel heeft A. T.
haar devies: Elck wat wils, wil
en wel door het opvoeren van een s
ternieuwo muzikale één-acter,
R. K. K1ESVEREBNIG1NG.
De Vrijdag vond te 7 uur in het St. Jo-
sephgezellengebouw gehouden vergadering
van de R. K. Kieévereeniging, was niet druk
bezocht
De voorzitter, Mr. A. J.
opende de vergadering met den Chr. Groet.
Spr. geloofde wel, dat de vergadering het
bestuur ten goede zou houden, dat op dezen
tjjd een korte vergadering is uitgeechreven
geworden. Deze vergadering meende het be
stuur te moeten uitechrjjven in verband met
een ontvangen rondschrijven van het R. K.
Kieskringbeetuur, waarin medegedeeld werd,
dat het bestuur afgetreden was en de gele
genheid nu er wae candidaten te stellen. Ter
verduidelijking deelde voorzitter mede, dat
het bestuur eigenlijk eerst in 1927 moest af
treden. Waar het echter in den geest van het
reglement is, dat het bestuur aftreed na de
Kamerverkiezingen, meende het bestuur
thans zjjn mandaat ter beschikking te moe
ten stellen, hetgeen nu is geschied.
De voorzitter deelde nog mede, dat de
eerstvolgende jaarvergadering van den Riks
kieskring „Helder” gehouden zal worden op
30 Januari in de zaal van den beer W. Moojj.
De secretaris, de ^>eer D. Geels,
de notulen, welke n* een kleine wijziging
noodig hadden.
.Toen de oorlog uitbrak, kreeg spr. het
gevoel, dat zij self de oorzaak van den oor
log was.
Zjj bad van het eerste oogenblik af den
drang om iets goeds te maken en werd daar
om verpleegster.
Toen werd ook sterker in haar het besef,
dat er zielewonden waren, die spr. niet he-
Wjj belasten ons met de plaatsing Uwer
advertenties in alle binnen- en buitenlandsohe
bladen, zonder prjjsverhooging.
FRANC1SCA VAN LBER.
Vrijdagavond te 8 uur werd in „Het Gul
den Vlies’ een vergadering gehouden, uitge
schreven door de R. K. Propagandac.lub,
waarin mej. Fiancisca van Leer, de bekende
Joodsehe bekeerlinge, een redevoering zou
Louden.
De groote zaal van „Het Gulden Vlies"
was geheel uitverkocht, toen de Voorzitter
oer Propagandaclub, Mr. H. A. J. M. Kus-
Iers, de vergadering met den Christel ijken
groet opende.
Spr. heette
zich er over, dat de avonden, georganiseerd
door de R. K. Propagandaclub steeds zoo
goed slagen. Nu zjjn weer velen afgewezen
moeten worden.
Spr ziet hierin het bewjjs, dat een groote
cchouwburg voor Alkmaar noodig is.
Spr. deelt mede, dat de Propagandaclub
ook haar medewerking verleent voor da Mis-
ne-avonden van Pater Keet, op Zond ig en
Maandag.
Spr. raadde aan, deze avonden bjj te wo
nen.
Spr. heet dan welkom mej. van Leer die
voor haar vertrek naar Rome nog een avond
voor Alkmaar beeft willen reserveeren.
Mej. van Leer maakt haar excuses dat
zij in November niet heeft kunnen komen.
De geschiedenis, die spr. vanavond zal
vertellen, is de geschiedenis van de mensch-
Ltid. Het verwjjt, dat spr. daarby zal uiten,
is niet persoonlijk, maar tot de geboeid Ka
tholieke wereld.
Spr. begint daarna haar levensloop te
vertellen. Zy werd opgevoed in den Jood-
schen godsdienst en had als kind al een
gioote liefde voor God.
Van kind at aan heeft spr. verlangd naar
het buis van God, nanr de kerk, naai de
synagoog. Spr. had baar godsdienstle raar
vaak gevraagd, wanneer de Verlosser, waar
van de Profeten spraken, kwam. Die g<>ds-
dienstleeraar zei dan, dat die nog ki men
moest. Als spr. er dieper op in ging, werd
ten ontwijkend antwoord gegeven. Want de
vrome Joden beschouwen, evenals de Rab
bijnen van Jerusalem, Christus ais den Volks
verleider, als den Godslasteraar.
Op 18-jarigen leeftijd verliet spr. het onder
lijk huis, omdat zij onafhankelijk wild> zijn.
Tien jaar lang beeft God spr. door het ge
vaarlijk leven van een alleenstaand meisje,
heengeleid.
Vooral trok spr. het theater, de opera en
de werken van Richard Wagner, riepen het
verlangen paar den Verlosser in spr. weer
Wakker,
OPENBARE LEESZAAL.
Het Rapporj van de beoordeeling der in
gekomen teekeningen voor de prijsvraag, uit
geschreven door de Openbare Leeszaal en
Boekerij, alhier, luidt als volgt:
De jury heeft by eerste schifting terzijde
gelegd de teekeningen, die volgens haar oor
deel het meest in aanmerking kwamen voor
de bekroning. Deze teekeningen droegen de
motto’s: Bhoedissathva, Zeka, de letter C,
Uiltje, Waak en Fakkel.
Het ontwerp „Zeka’’ behoort tot de tee
keningen waarbij het den ontwerper gelukt
is iets zuiver geestelijks in beeld te brengen.
De symboliek is weldoorvoeld en zeer ge
slaagd tot uitdrukking gekomen in de mas
kers „Zelfonderricht” en „Inlichtingen”. Het
masker, dat „Ontspanning” symboliseert,
acht de jury minder gelukkig, niet de grjjns
maar de gulle lach ware hier meer op zijn
plaats geweest.
Volgens het oordeel van de jury steekt het
ontwerp Bhoedissathva boven alle andere uit.
Bij dit ontwerp is een innerlijk begrijpen, van
wat geestelijk intellectueel leven is, duidelijk
tot uiting gekomen. De. ontwerper heeft ge
toond in geconcentreerden vorm met grooten
eenvoud zyn gevoelens in beeld te kunnen
brengen.
Een kleine opmerking wenscht de jury
echter te maken. De letter o is eenigszins te
mager waardoor de hoofdljjn van het geheel
wat schade lijdt. De kleuren van C zyn zeer
gelukkig gekozen, hoewel het wit van Alk-
maar’s burcht wat te sterk spreekt. De sym
boliek is echter niet zeer_duidelijk, de op
gaande zon wat conventioneel.
„Waak”, een goed gekozen verstandelijke
symboliek, de ontwerper beeft zich echter
niet los kunnen maken van een rationeelen
opzet, waardoor het geheel wat droog aan
doet.
„Uiltje”. Een mooie rustige verdeeling van
het vlak, duidelijke eenvoudige letters dóch
ietwat schools.
„Fakkels” Als ornament niet on verdienste
lijk.
De Jury heeft gemeend aan „Bhoedissa
thva” den eersten en aan „Zeka” den twee
den prjjs te moeten toekennen. Bjj opening
van de twee enveloppes bleek de eerste prys
te zyn behaald door A. Elzas, Langestraat
35 Alkmaar. Tweede prys door A. Sipman,
Costerstraat 39, Alkmaar.
De Jury voornoemd:
(w.g.) J. G. Th. v. Eybergen.
(w.g.) L. Groen.
(w.g.) J. Cock.
„ALBERD1NGK THIJM.”
Men schrijft ons:
Bljjkens de in dit nummer voorkomende
advertentie speelt ,^Uberdingk Thjjm”
Woensdag 3 Februari voor hare kunstlieven
de leden het tooneelspel in 3 bedrijven „de
Lijdensweg” van Felix PtailippL
las hierna Voor velen zal deze schrijver een oude ba-
wijziging kende rijn, immers voor ongeveer- zes jaren.
Mpr. kag oek dat dó'drang naar verlos- een twóétri boeken, oEVahgette we:
handelden. Toen a&eóbtnriaa, dat a|j geJoopttcl
al omdat er zoovéél waren, die verlossing zou moeten .worden* wierp zij het boekje van w>nl
zich. Toen kwamen VfeE rechercheurs om
haar weer te arresteeren, maar spr. wist dit
te voorkomens Op ♦elke wijze weet zij niet,
maar toen zij zich voornam zich te laten doo-
pen, yertrokken de rechercheurs.
Spr. kwam toen in aanraking met een Pa
ter Franciscaan.
Deze g»f spr. een Katechismus en een
Thomas A/Kempis mee, die spr. echter niet
wilde lezen. Op een keer hoorde spr. toen
zij in eenjcérk was een priester zeggen: Zie
i’ Lam Gods, alleen
len kon. In dien tijd leerde spr. een astroloog
t Sterrenwichelaar) kennen, én spr. zag en las
in de sterren tn studeerde tenslotte met den
sterrenwichelaar in de sterren.
Op zekeren dag werd spr. echter ontt.uch-
terd, toen zy inzag, dat zij sterrenafgoderij
zou gaan plegen en werd zij van haar dwaling
genezen. Zy ging weg en naar Berlijn, waar
zy het expressionisme leerde kennen, welke
kunstuiting haar zeer aantrok. Toen wist spr.
r.iet, dat zij het in het Katholicisme kon
v inden.
Als spr om haar heen christenen bad ge
vonden, die bun geloof beleden, zou zij niet
zoo lang hebben behoeven te zoeken Dan
bad zy eerder geweten, wat de godsdienst
eigenlijk is. Dan had zy het direct op de
aarde kunnen zoeken en niet in de sterren.
Spr. kwam tot de conclusie, dat net ex
pressionisme ook maar iets halfs was
Het ging zoo eenige jaren, omdat spr.
niet wist waar zij zich aan houden moest
Tot zij in 1917 een betrekking kreeg by een
uitgeversfirma te München, waar zy „Mijn
Evangelie” van Tolstoi las. Wat zy daarin
vond, vond zjj volkomen juist.
Voor het eerst las spr. de Bergpredikatie.
Daar hoefde men niet over te denken. Men
had’slechts te doen: Gjj zult volmaakt zyn,
zooals uw Hemelsche Vader ook volmaal.t is.
Dat was wel moeilijk, maar spr. dach», dat
Ls het eenige noodzakelijke, dit is de oplos
sing. Toen spr dit had ingezien, gaf zij alles
wat zy bezat weg, omdat zy inzag waartoe
het bezit van geld leidt Want spr. was zich -
bewust, dat we „doeners” moeten zijn en
geen praters. Zjj las ook in Tolstoi’s boek,
aat de aarde meer een paradijs zou worden,
als de menseben de aarde met hun zweet
bevruchtten en niet met het bloed hunner
medemenscheu. Barrevoets, zonder eenig be
zit, ging spr. het boerenland in en kreeg
dtar werk bij een boer. Zy merkte echter,
dat zy op geestelijk gebied hoe langer hoe
verwarder werd. De natuur was haar bijv,
een raadsel en zij vroeg zich af, hoe het kan,
dat er 19 eeuwen geleden een Mensc*. was
geweest, Die retzelfde ideaal nastreefde. Hoe
ken die Man gelukkig zijn en ik niet, vioeg
epr. zich af. En hoe is bet mogeljjk, dal, na
dat dit ideaal 19 eeuwen, heeft bestaan, de
wereld er nog zoo uitziet
Spr. kende toen nog geen Katholieken sa
zjj wist niet wie de Verlosser was, wan: Tol
stoi ontkent de Godheid van'•Christus.
Het doet ><pr. een genoegen, dat zij aan
den vooravoud van haar vertrek naar Rome
in Alkmaar kan spreken, omdat degene:die
baar vertelde, wie de Verlosser was, uil Alk
maar kwam. (Applaus).
Spr. kwam tot de meening, dat zjj zelf
wel voor verlosser kon spelen, om de wereld
den vrede te brengen.
Zy schreef een brief aan den Duitschen
Keizer, met verzoek om een audiëntie, welke
zjj poogde te verkrijgen door bemiddeling
van een Katholieke prinses. De Keizer wilde
zich echter niet vernederen en om vrede vra
gen. Spr. had den Keizer voorspeld, dat er
anders revolutie zou komen. Die revolutie
kwam ook en spr. jleed daaraan mee, o.ndat
zy meende, dat die den oorlog zou doen
eindigen. Zy zag echter wel in, dat het niet
het ware was Maar toen zy dit inzag, was
bet al te laat, want toen werd spr. in de ge
vangenis gezet, waar zij 24 uur heeft ver
bleven. Spr. werd aangezien voor een Rus
sische Bolsjewiste, die de heele boel aan het
draaien had gebracht.
Vier en een half uur werd spr. door offi
cieren verhoord.
Spr. noemde zich christelijke communiste,
omdat zy leefde voor bet communisme, zooals
Christus dat gepredikt had. Spr. werl ten
slotte niet ter dood veroordeeld.
In de nu voigende pauze merkte de Voor
zitter op, dat het wel gewenscht was, waar
Mej. van 1-eer in Alkmaar de laatste spreek
beurt vervult, haar op baar reis naar Rome
iets mede te geven voor de goede zaak die
zy voorstaat, waarom een coHecte zou wor
den gehouden.
Eenige dames hielden hierna een collecte,
welke een bedrag van f 79.opbracht.
Na de pauze vervolgt mej. van Leer Laar
redevoering.
In de gevangenis heeft spr. den angst voor
den dood en voor de eeuwigheid leeren ken
nen, omdat zij meende, dat zy ter doc-i ge
bracht zou worden. Daar is het spr. duia< lyk
geworden, dat bet leven van den mcnsch
een doel moest hebben, niet alleen een tijde
lijk, maar ook een eeuwig doel.
Spr. werd zich ervan bewust, dat haar
geest, haar ziel het doel, waarvoor die ge
schapen was, niet bereikt ha<j, Aan de God
heid van Christus geloofde spr. toen niet,
want niemand bad haar Zyn Godheid doen
kennen.
Spr. beeft toen gezegd: als er dan een
Wezen is dat mjj met een doel geschapen
heeft, weet Hjj ook, dat ik dat doet niet
bereikt heb. En spr. verlangde er naar dat
doel te weten en zjj nam zich voor, ais zjj
dat doel wist, zich aan den dienst van dat
Wezen, dat haar met een doel geschapen bad,
te wjjden.
Spr werd ziel en tijdens haar riekte las zii
Met genoegen constateeren wjj altijd, hoe
Mr. Kusters steeds alle goede gelegenheden
weet te benutten om propaganda te maken
voor wat hjj „de goede zaak noemt.
’t Is geen wonder, dat op hém de keuze
viel toen gezocht werd naar een hoofdman
voor de Roomsche propaganda in Alkmaarl
Het beste paardje echter struikelt wel
eons, en zoo hebben wy dit paardje zjch
Vrijdagavond éven zien vergaloppeeren.
N.l. toen Mr. Kusters als voorzitter van
de schitterend geslaagde propaganda-verga
dering, waarin Francisca van Leer als spreek
ster optrad in zjjn openingswoord cousta-
teerde, dat het dezen avond, nu de zaal van
„’t Gulden Vlies” veel te klein bleek voor de
massa belangstellenden, wel duidelijk was:
dat er een groote schouwburg moet komen.
Met het oog op de groóte belangen, welke
in dit opzicht gediend kunnen worden loor
de grootst mogelyke voorzichtigheid, ineo-
nen WÜ Mr. Kusters er even op te moeten
wjjzen dat de overvolle zaal van Vrijdagavond
een actie voor een grooten schouwburg al
lerminst motiveert.
Een bijeenkomst als die van Vrijdagavond
toch is een van de zeldzame uitzonderingen,
welke wjj op het oog hadden, toen wy in ons
artikel „Nieuwe Schouwburgplannen” toega-
ven, dat een enkele keer de schouwburg-
ruimte te Alkmaar onvoldoende is.
Maar bovendien: waaraan was die groote
opkomst ditmaal te danken?
Natuurlijk aan bet feit, dat de toegangs
prijs0.25 bedroeg!
Nu vragen wjj:
Kan men met een entreeprijs van ’n kwar
tje de zaalhuur betalen, welke voor een
groote schouwburgzaal betaald zal moeten
worden?
Natuurlijk 1
Wjj gelooven in alle bescheidenheid, dat
Mr. Kusters met zjjn conclusie gistereh;2
'n heel klein beetje mis geweest is.
Toch zjjn we 't in zóó verre met hem eens,
dat bet goed zou zjjn, indien we ook voor
bijeenkomsten als die van gisterenavond een
mooie, genoegzaam groote vergaderzaal be
zaten, natuurlijk I
Maar men houde allereerst rekening met
de feiten en met de fmantiëele mogelijkhe
den.
Ook omwille van een overigens niet ouge-
wenschte zaak, mag men Alkmaar niet op
nieuw een finantiëeTen strop bezorgen.
R. K. VROUWENBOND.
Vrijdagavond hield Mv. Bergman uit Halfweg
in het gezellige zaaltje vau het St. Martha-
gebouw een wasch- en bakdemonstratie.
Mevr. BeekmanDriehuye opende de bij
eenkomst, die, ofschoon de datum nu juist
niet de allergunstigste bleek te zyn, toch nog
vrjj goed bezocht was.
Nu begon Mevr. Bergman op de van haar
reeds bekende, duidelijke, gezellige wyze te
demonstreeren.
Mevr. Beekman dankte Mevr. Bergman voor
de keurige'demonstratie en sloot de bijen
komst.
ALKMAAR, 23 Jan - Eierveiling
Hollands Noorderkwartier- Aanvotr;
53-500 k.peieren. Prijzen: 54—56 K-G.
f 7-40—f7 90, 58—60 K.G. f8.30—8.6tt
60-62 KG. 18 40—f9 50, bruin f 8 70-
f9-20 300 eendeierem f9 - per 100 s*
-<o)-
UITKEERING INEENS OVER 192c.
Door het hoofdbestuur van do Ondcroffi-
ciervereer.igiug der Landmacht „Ons Belang”
is ter kennis van den Minister van Oorlog ge
bracht, dat by Kon. Besluit van 17 Dec 1925
No. 35, in de bezoldigingen enz. van het mi
litair personeel van de landmacht eenig wij
zigingen en aanvullingen zijn aangebracht;
dat daarby is bepaald, dat aan de t>er ps-
militairen, dis op 1 Juli 1925 in dienst wa
ren, of aan hunne rechtverkrijgenden, »oo-
inede aan hen die na genoemden datum in
dienst zijn getreden en op 1 Januari 1926 nog
in dienst zyn. voor éémaal zal worden «inge
keerd eenbedrag, gelijk aan het ver chil
tusschen hetgeen zy in 1925 zouden hebben
ontvangen aan jaarwedden en toelagen, in
dien de ingevolge vorenvenneld besluit daar
voor vastgestelde bedragen en bepalingen no
pens het genot daarvan reeds op 1 Januari
1925 hadden gegolden hetgeen waarop z$
.pver gemeld >aar recht hebben kunnen doen
gelden aan de hand van het gestelde in het
K. B. van 30 Dec. 1924, no. 130, en de daar
bij behoorende regeling, zooals een en ander
sedert herhaal-lelyk is gewijzigd en aangevuld
dat op grond van deze bepaling aan de
bedoelde militairen het eventueele verschil
reeds is uitgekeerd; dyt alzoo in de rege ing
van de bezoldigingen der militairen met in-
gang van 1 Januari 1926 eene wijziging is
gekomen, met de bepaling, dat aan de mili
tairen het bedrag, dat zy hierdoor over 1926
méér zullen ontvangen, ook over 1925 (te-
eens) zal worden uitbetaald; dat punt 2 van
art. 5 van de wachtgeldregeling voor mi-itai-
ren benéden den rang van officier bepiait,
dat indien in de regeling van de bezoldiging
der militairen eene wyziging komt, w« 'ke,
indien de betrokkene op de in het eersh Ud
bedoelde bezoldiging in dienst ware gebleven,
in die bezoldiging of (en) in de kiudertoi lage
wijziging zou hebben gebracht, goldt, vanat
het in werking treden dier wyzigtng, he- al
dus gewijzigde bedrag als laautelyk genoten
bezoldiging; dat hieruit volgt, dat het be
paalde in het K B. van 17 Dec. 1925 n 35,
ten volle ook toepasselijk is op do milit^'ren
wachtgelders, omdat de regelingen betreden
de de bezoldigingen getroffen voor de actief-
dienende militairen ook geiden, en vanai net-
zelfde tydstip, voor hel bepalen van hei be
drag, dat voor wachtgelders als laatstx'lyk
genoten bezoldiging geldt, dat dus aan de
wachtgelders, wier „laatstelijk genoten be
zoldiging' dovi de aangebrachte »,ijzigi-.gen
verhoogd wordt, het „verschil” ais bovD (be
doeld ook over 1925 dient te worden u’tbo-
t^ald, voor zoover zy aan inkom <ten minder
genoten dan bunuu „laatstelijk «renoteu be
zoldiging of terugbetaald, voor /oovei hun
wachtgeld is gekort, omdat zij de voor 1925
geldende „laatstelijk genoten bezoldiging”
overschreden; doch dat aan dezs wachtgel
ders bedoeld .verschil” nog niet is uttbetaaid
Om bovengenoemde redenen heeft het h »fd-
bestuur vooruoemd, den minister van O^nog
verzocht, wel te willen beslissen, aat aan de
wachtgelders bet „verschil” (dus net be-.’rag
der uitkeering over 1925) zoodra mogelijk zal
worden uitbetaald.
DRANKWET.
Burgemeester en Wethouders der gemeen
te Helder maken bekend, dat bij Koninklijk
Besluit van 24 December 1925, no. 71, me*
ingang van 1 Januari 1926 het maximum
der vergunningen voor deze gemeente is be
paald op een zooveel lager cijfer dan bet
krachtens artikel 4, eerste lid, der drankwet
toegelaten aantal, dat artikel 14, dier wet
buiten toepassing blijft.
Dit komt hierop neer, dat geen nieuwe ver
gunningen meer verleend worden. Alleen
weduwen van vergunninghouders kunnen nu
voor een vergunning in aanmerking ko-
candidaat gesteld, alsook nog de
Veltman, Alkmaar.
■Hierna sluiting met den Ohr. Groet.
VERKOOP LIEFDAD1GHEIDSZEGELS.
De verkoop door het Comité voor den ver
koop van Weldadigheidszegels was als volgt:
Verkocht 41350 zegels tot een waarde van
f 3763.29, waarvan voor het „Kind” een
bedrag van 1050.04 resteert.
Hierin zyn niet begrepen de zegels aan het
postkantoor verkocht.
Het vorig jaar bedroeg de verkoop 27897
zegels tot een bedrag van 2635.68.
Het Comité is met het verkregen resultiat
de burgery hartelyk dankbaar voor haar me
dewerking, waardoor Alkmaar in~ verhouding
tot de bevolking van andere steden, waarvvn
reeds het resultaat gepubliceerd Is, het groot
ste succes kan boeken.
JUBILEUM.
De adjudant-onderofficier J. P. A. Lamers,
magazijnbeheerder le klasse te Helder, voor
heen werkzaam by de Cadettenschool te Alk
maar, herdenkt op 25 Januari a.s. den dag,
waarop hy vóór 30 jaren in ’s Ryks dienst
kwam.
WINTERBIJEENKOMST VERLOFS-
OFFICIEREN.
De eerstvolgende winterbyeenkomst voor
Verlofs-Officieren te Alkmaar zal worden ge
houden op Zaterdag 6 F
Central, Hof plein,, alhier
t- I van denzelfdea auteur: „Weldoeners de»
Menschheid”. De oudere kunstlievende lede*
zullen zich dit sterke speelstuk nog wel her
inneren. „De Lydeneweg” bezit dezelfde kwa
liteiten, zoodat A. T. verwacht, dat ook dit
stuk bjj haar kunstzinnig publiek in den
smaak zal vallen.
Maar ook de liefhebbers van lichtere koet,
getrouw aan
Uien gerieven
spiksplin-
zoodat alle
bezoekers naar eigen smaak bevredigd huis-
toe gaan.
Evenals de Distel-uilvoering belooft dus
ook deze avond te worden een avond van
waar genot,, gepaste vroolykheid, kortom
een, waarop de kunstlievende leden van A. T.
volop ’t recht hebben van hun vereeniging
te eischen.
w Heeft A. T. in het verleden aan die eischen
twwjtal boöteii,1^^ ovèt nét truahgehe j werden goedgekeurd.
De hoer Brainienberg fiaiJu>-uè upnur-
ig, dat deze vergadering wat laat was uit-
Jgesclireven bovendien slecht gekozen in ver
band met de lezing van Mej. van Leer.
De Voorzitter zei de, dat het volkomen in
overeenstemming was met het reglement
Alvorens tot stemming werd overgegaan,
deelde de voorzitter mede, dat het Rykskiee-
kringbestuur thans bestaat uit 27 leden, uit
elk der drie StatenTKieskringen 9 leden.
De kieskring Zaandam, waartoe Alkmaar
behoort, is vertegenwoordigd door de vol
gende leden: Mr. A. J. M. Leesberg, Alk
maar; G. Barnhoorn, Assendelft; N. J. Malhy-
.sen, WormerVeer; L. Pepping, Lammen; J.
Kamphuis, Zaandam; Mej. Boom, Alkmaar;
JxValkering Pzn., Limmen; H. Hemmer, Cas-
tricum.
De acht aftredende leden werden wederom
heer B.
het Lam Gods-enz, - J
Spr. zag echter £een Lam Gods, alleen
maar een klein Wit Dingetje, maar de eer
bied waarmede die priester sprak, gaf spr.
de overtuiging, dat zy „Dat Witte”
moest Zjj. ging naar een Pater, Pater Heri-
bert, en vroeg hem om; „Het Witte”,
Dëze zei Het niet te kunnen geven. Hy
ging echter om den Pater, dien spr. in de kerk
gezien had. Dit was pater Laetus Himmel-
rcich. Door een misverstand tnsschen beide
Paters ie spr, gedoopt en -mtving zy de H.
Communie zonder dat zij een letter van de
Kateehismus kende. Het is een heel genade
volle toelating van Onzen Lieven Heer ge
weest Spr. ziet hierin, dat men niet door
verstandelijke redeneering bekeerd moet
worden, maar door „Het Witte”.
Door de H. Commdniè leerde spr. de Ka-
techismus begrijpen, voorzoover die te be
grijpen is. Na haar eerste H. Communie
kwam bjj spr. de vraag op, waarom zy op de
wereld was.
Spr. dMcht dat zy zou gaan sterven, omdat
zij nu toch haar doel bereikt had. Toen spr.
echter zag, dat zy niet dood ging, kwam zij
pp de gedachte, dat zij aan andere men-
schen „Het Witte" moest gaan brengen. Spr.
dacht dat zy wel een of ander apostolaat te
vervullen zou hebben.
Spr. meende, dat dat by het Joodsehe volk
gelegen zou zyn, maar haar biechtvader zei-
de, dat rij voorloopig niet anders dan bid
den moest. Spr. is toen 3K iaar op Bethanië
geweest, waar zy dacht te kunnen wachten
tot het Joodsehe volk voor bekeering ryp
was. Spr. ging toen het Zionieme bestudeeren.
Spr. vond het onrechtvaardig dat de men
schel! die de liefde moeten volgen, haat
voedden tegen het volk, die Hem gekrui-
zigd hadden, terwijl Christus bovendien ook
tot dat volk behoorde. Er moet een verband
gemaakt worden tusschen bet Christendom
en het Jodendom. Een zuster van spr. werk
te in Palestina en wekte haar op mee te
gaan om daar ook te werkon. Spr. wist ech
ter niet of men dat in Rome goed zou vin
den, waarom zy in Rome aan Kardinaal van
Roesum permissie ging vragen om het werk
dér Zionisten te bestudeeren. De meening van
velen, dat spr. door Rome naar Palestina ge
zonden is, noemde spr. onjuist Zy heeft bij
zondere toestemming gehad en den bijzonde
ren zegen van den H. Vader om naar Palesti
na te vertrekken. In Palestina heeft spr. in
een kolonie geleefd, waar de Joden in groe
pen werken om het verwaarloosde land weer
op te bouwen, om een vaderland terug te ge
zag, dat het daar an
il in Europa denkt
voldaan, ja, die eischen in den loop der ja-
reh opgevoerd, zjj zal bljjven voortwerken
met ernst en ijver, om zelfs aan die hoogere
eischen te blijven voldoen.
Op eventueels verzoeken of aansporin
gen een reprise te geven van het stuk, zal
A. T. in geen geval mgaai slechts één uit
voering wordt gegeven en uitsluitend voor
de kunstlievende leden. Nieuwe leden kun
nen voor zoover plaatsen beschikbaar
zyn worden ingeschreven door de leden
of den bodé U. Zonderhuis, Laat
Voor bjjzondere wenschen ten opzichte
van toegangskaarten wende men zich even
eens tót dezelfden.
ven aan de Joden. Spr. r
ders was, dan men zich
Daar wordt bet echte Communisme geleefd.
Spr. heeft daar 4K maand doorgebracht De
andere kolonisten vroegen om inlichtingen
over het Katholiek geloof en spr. bewees
hun, dat zy juist door haar gedoopt zjjn de
eenige consequente Jodin was.
Doordat in de kranten vermeld werd, dat
spr. door den Paus naar Palestina was ge
zonden om haar volksgenooten te bekeeren,
moest zjj haar leven daar opgeven.
Spr. weidde nog uit over de vragen die
de Joden haar stelden over de Katholieken
en hun opmerkingen, die er vaak lang niet
naast waren. Het komt op de daad aan, zegt
spr. De verwjjten van de meuschen zullen zoo
lang niet ophouden efl niét allen zullen in
één schaapstal zjjn, zoolang wy-zelf een le
vende tegenspraak zjjn van bet Evangelie en
van de Godheid van Jezus. (Applaus). Be
denkt wel, dat als de Menschenzoon zal ko
men, Hjj niet komt als Verlosser maar als
Rechter. Als Hjj nu komt, wat zou er dan
gebeuren?! Met een schitterende peroratie,
waarin spr. tot den wenscL kwam, dat het
„moge zjjn één schaapstal en één Herder”,
eindigde spr. haar redevoering onder luid
applaus der aanwezigen.
De VOORZITTER weet, dat Mej. van
Leer den lof veracht, waarom hjj geen woor
den van lof zal spreken. Spr. gelooft echter
dat we Mej. van Leer wel onzen dank mon
den brengen. Spr. verzoekt de aanwezigen
morgen allen een Wees-gegroetje te willen
bidden voor het werk van Mej. van Leer,
omdat het de beste dank zal zjjn, dien we
Mej. van Leer kunnen brengen. )Applaus(.
Spr. bracht de Missieavonden van Pater
Keet nog in herinnering, waarna de vergade
ring met den Christeljjktn groet gesloten
werd.
I
I
I
I