I r K FnlrMri MM I ACHTTIEN. Rllmsnreoken van Pater Portiers. -- Tafereelen uit het EPISTEL f-N FVANGELIE. -ö Hem. xeiile opruier. -<0>— I menwhen de en tal leden: en voor dien Hoogen Raad moch ten de gedingen gebracht worden van de Jo den uit gansch de wereld. Doch, naast dit groote synedrium werkten toch nog districtsbanken in kleine steden van Judea, heelemaal gelijk als in Galilea. De rechtbanken stelden strafgedingen in, over dóodslag. echtbreuk, verwondingen dief stal. godslastering. Doorgaans echter traden zij,niets op uit eigen beweging maar enkel na aanklacht door de verongelukte burgers. 't Meeste werk hadden zij met burgelijke gedingen. De rechters waren evenwel niet immer willig om naar de pleiters te luisteren, zonder als het maar geringe lieden Maar de klagers hielden niet af. en hielden bjj de rechters aan tot vervelens toe. Missiehuis, Hoorn. Postrekening 12011.37 Biecht zonder rouw Vriend zonder trouw. Gebed zonder innigheid, Is al verloren arrebeid. Ts al: Joannis. Joannis, Zoolang daar wijn in de kan is; Maar, als de wijn daar uit is. Dan zeggen ze, dat Jan een guit is. Geen heer, geen eer, geen excellentie Gaat voor een goede consciëntie. Father LEFEBER. Directeur. ve*» de eer dienen. Aangezien gemaakt 's Vrijdags geluk een dag uit voor vleeschonthouding. Wat dat het schoonste staat En alle rijk sieraad In glans te boven gaat. Dat ts noch zacht eathn. Noch diamanten schijn. Maar dat ie: eerbaar zjjn. waren. Maar dan zouden de Herodianen Hem aan klagen bjj Pilatus en Hem doen dooden all opruier. Durfde Hjj ,Ja” antwoorden, dan kon Hij bij het volk niet als Messias doorgaan. De strikvraag moest Hem noodwendig ten val H.-ORN ZWAXG ALKMAAR MEDEMBIJK WADWAY OBDAM BOVENKARSPEL WEERE GROOTEBROEK WOGNUM BROEKERHAVEN Ben je maat, of ben je knecht. Hou je handen altijd recht; Ben je knecht, of ben je maat, Ziet, dat gy uw eer bewaart. Een naarstige hand En sparende tand. Die nooden gasten, Als anderen vasten 5 8 2 1 t 1 t 1 1 1 t ge en of werd bandiet Onk waren mijne gezellen woe dend over dat onverschrokken optreden van het provinciaal bestuur. ..Vroeger”, zoo raas den z*j, ..waren wen onafbankoliiken (toe li- toei): nu zijn wij gedwongenen (ni-li-toeD A’s de gouverneur zoo doorgaat, zal iedereen ge dwongen worden om zoover te spelen.” 'Zij overdreven: ..iedereen”, wilde zeggen: ,j»l de deugnieten" Zeker, di zijn er tegenwoordig veel; maar het aantal der onschuldige slacht offers van de onrechtvaardigheid is nog vee' grooter” ft -■ FFICIEEL KERKBERICHT van het >jNoopd"Hollandsch Dagblad” strikvraag moest Hem noodwendig ten val brengen, *t zjj bij de Romeinen, ’t zjj bjj het volk. Docfa Hjj kende hun arglistigheid en sprak tot hen: „Wat beproeft gij Mij? Brengt Mjj een tien- ling om te zien.” En ze brachten er Hem een. En Hij zegt tot hen: „Wiens beeld en opschrift is.dit?” Z|j zeiden Hemt „Van den keizer.” En Jesus hernam en sprak tot hen: /leeft wat des keizers is aan den keizer en wat Go des is, aan God.” En zjj waren verwonderd over Hem. Met één enkele uitspraak had Hjj de oude opvat ting gewijzigd: zij mogen schatting betalen aan den keizer, hoewel hjj geen nationaal- godsdienstig vorst is. Het wereldlijk gezag bij hen kan van het godsdienstig gescheiden, en toch wettig zjjn. Jesus echter zeide tot de scharen: ..Wan ners ge met uw tegenpartij naar de overheid gaat, doe dan onderweg uw heet om haar van de zaak te doen afzien, dat ze u niet voo» den rechter sleure. ende rechter u aan den gerechtsdienaar overlevere, en de gerechts dienaar u in den keM^er werpe. Ik zeg u: Van daar zult ge niet uitga an voor ge tot den laatsten penning hebt afbetaald. En wil iemand u voor het gerecht dingen en u den'lijfrok ontnemen* laat hom ook den mantel!” DE BLIJDE BOODSCHAP VAN HET RIJK. X. Dat laag werk kon verricht worden door de aanhangers van het huis van Herodes. Die leefden wel in goede verstandhouding met den landvoogd, maar zouden toch liever een vorst nit de familie van Herodes te Jerusa lem gehad hebben, al was *t dan nog onder Romeinsch toezicht. Zoo regeerde Antipas in Galilcn en Philippus in Iturea. Zij zouden werkelijk eenige jaren later hun zin krjjgcn, als Herodes Agrippa door keizer Claudius ko- ning over Judea zou gemaakt worden. opgezocht en dagelijks werden zij bü tien tallen, in Saratsi en elders, nnsc.hadetük maakt. Wie op tijd lont had geroken vluch’en kon trok naar hetere streken J», weer twee vooruitgesprongen. Als *t maar aan den gang blijft dan komt de zaak in orde. Er was een stichter, die schuchter twee gulden bracht, met het doel om gaan deweg tot da honderd te komen. „Of ik nat genoeg vond?” Natuurlijk. Voor mjjn part kon ik een kantoortje opzettw om de be dragen van honderden dergeliike «tj'htors op te schrjjven. Als ik dat een paar jaar kan volhouden, dan was ik er bovenop. k l>cn niet bang voor een beetje en ook niet voor beetjes. De rechtbanken liet Jesus voortbestaan, maar Hjj wees aan de kinderen des Vaders den weg om ze te ontwijken. In elke stad in Galilea bestond een ge rechtshof. uit minstens zeven rechters sa mengesteld; naar gelang do bevolking der stad was het getal gezworenen ook grooter, en giifg tot den, tot twintig en meer. De macht van die gezworenbank reikte ook over de omliggende dorpen. In Judea was de toestand nagenoeg <le-, zelfde. Te Jeruzalem was het gerechtshof de Hooge Baad, samengesteld uit een zeventig- doch hun oen DE LOTGEVALLEN VAN EEN MISSIONARIS IN HANDEN DER ROOVERS. In de Annalen van Scheut lezen wij ver der over de lotgevallen van den Z. E. Pater De (Tlppele. s> „Weeral reden wjj tot nabij mijne residen- tie, doch ik was gerust, daar ik de bandieten had hoeren zeggen: „Laat ons Che-laoe-soe- hoe vermijden, want er zjjn soldaten.” Der- geljjk nieuws weten zjj gewoonlijk door spi onnen, die zij op verkenning sturen, of ook door de hoeren, die. hetzij uit schrik of uit Nikodemus antwoordde en „Hoe kan dit geschieden?” Jesus antwoordde en zeide hem: „7jjt ce 1 en begrjjpt ge dit niet?” De nieuwe mensch in het koninkrijk der hemelen zal andersom denken en voelen dan voortijds. Wat hem toen begeerlijk voor kwam. verwerpt hij nu; wat hij toen ducht te. zoekt hjj nu. Eens. hii het z>en der scharen steeg Je sus den berg op. en als Hjj gezeten was. na, derden zjjn leerlingen. En Hii openfe den mond om hen te onderlichten en sprak: „Zalig de armen van geest, want hun be hoort het rijk der hemelen. „Zalig de zachtmoedigen, want zij zullen het land bezitten. „Zalig die weenen, want zij zullen getroost worden. „Zalig die hongeren en drtrsten naar dt rechtvaardigheid, want zij zullen verzadigd worden. ..Zalig de harmhartigen. want zjj zullen barmhartigheid ondervinden. „Zalig de zuiveren van hart, want zjj tal len God zien. „Zalig de vreedzamen. want zjj zullen kin deren Gods genoemd worden. „Zalig die vervolging lijden om de recht vaardigheid want hun behoort het. rijk der hemelen. „Zalig zjjt gij als men u om mijnentwil be schimpt en vervolgt en valschclük beschul digt van allerlei kwaad. Verheugt en ver blijdt u. omdat uw loon in den hemel over vloedig is: want zóó beeft men de profetnu vervolgd die vóór u geweest zjjn. Nu moesten zjj noodwendig vijandig staan tegenover Jesus, die naar hun meening als Messias tegen de Romeinen en mode tegen Herodus’ familie moest optreden. De mees te Herodianen leefden in Galilea, aan ’t hof van Antinas, maar kwamen met hem, tegen de Paaschfeesten naar Jerusalem. Jeans’ belagers uit den Hoogen Raad zon den dan enkelen uit de Farizeeën en de Hero dianen tot Hem. om Hem te vangen in de re de. Deze nu komen en zeggen tot Hem: Meester, wjj weten, dat Gjj oprecht zjjt en u aan niemand stoort; want Gij kent gesin aanzien des persoons, maar leert naar waar heid don weg Gods. Is hot geoorloofd den keizer schatting te betalen of niet? «uilen wjj betalen of niet?’* Als Jesns waarlijk hun nationale Messias was, dan moest Hij „neen" antwoorden; de Messias mocht niet gedoogen dat de Joden aan een Vreemden vorst onderdanig waren. in. Rond 9 uur van den volgenden morgen weerklonk opnieuw bet bekende ordewoord: vluchten! Om ni'-t slaags te geraken met de soldaten, schijnen de roovers tot alles be reid: negen tienden van ben zijn wreedaards van laag* allooi, die enkel den moedige uit hangen, wanneer zjj voor ongewapende man nen staan of te doen hebhen met vrouwen en weeriooze kinderen. Ook zal het den oningewijde wonder toe- sehHnen. dat de soldaten nooit trachten de roe’-o-s te om-in-Me- Dot rnp mglrin Fnro- pa doen en ’t ware uit met de roovers; men znu de roovers dwingen tot het gevecht en zil zouden sneuvelen of gevangen genomen worden; edoch, in China schijnt dat teven al le krijgstactiek en men moet den vijand een arhtcrnoortio or>en laten om hem den aftocht niet af te snijden.De omsingeling is een afdoend middel en ook wol een beetje ge vaarlijk, want er zou ernstig gevochten kun nen wordenOntegen zeggelijk is de methode, waarvan ik getuige hen, weinig moorddadig: zij veroorlooft aan de soldaten op gemakkolifke manier talrijke overwinnin gen te behalen. Men vuurt eenige kanon schoten af. men doet een paar granaten uit eenbarsten en aanstonds weten de bandie ten, van welken kant de soldaten in aan tocht zf|n. ZH vluchten natunrliik In tegen overgestelde richting. Die manier van strijden is klassiek in Chi na. althans wanneer hei bandieten geldt. De soldaten van den nieuwen-gouverneur ton den wel hebben willen bübkea met di» ge woonte en hunne taak ernstig Opnemen, dat verkondigden zij tenminste in ’t begin, jam mer genoeg voor do streek hebben zij hun mooi voornemen niet ten nltvoer gcb-acht en om dezen keer hnn nalatigheid of lafhar tigheid te rechtvaardigen, hadden zii dit prachtig excuus gevonden: een manhaftig» aanval op de roovers zou het leven van den Europeesehen gijzelaar in gevaar hebben ge bracht. De verontschuldigingen zjjn er om or zich van te bedienen, zeggen de Franschen. Kortom, kalm en goed kozen mijne gezel len nu voor goed het hazenpad en ik zou, met hen. heel onze missie in alle richtingen doorkruisen. Dien eersten morgen viel ik reeds vijf maal van mijn struikelaar en telkens werd mjj een „Schiet hem dood" naar het hoofd geworoen. Dan brak miin teugel en ik riep op miine beurt: „De teugel is kanot”. Doch ais eenlg antwoord weerklonk langs alle kanten: „Vooruit, vooruit.” En zoo ging het over zandduinen en bevroren rivieren, tot dat een 15 kilometer verder, alle gevaar scheen geweken. Mim paard kreeg hier on- hc-naM v|r’of en m>'n tenwel werd hersteld. Weldra was bet gevaar weer nakend.... Wjj staken dan de hobbelige ijsblokken van den Gelen Stroom over, botsten aan den overkant een oogenblik op Mongoolsche sol daten en geraakten nabij onze groote missie Sia-noor. Ik was nu ongeveer 200 kilometer verwij derd van mijn residentiepost. II stuurde een briefie aan pater I<efévre. In het nieuwe rijk zal de mensch dan kind zijn van God en leven zonder kommer, zjjn Vader uit den hemel en zjjn broeders op aar de liefhebben, op Zjjn Vader vertrouwen, frisch en nederig bidden, blijmoedig vasten, zelfs zijn vjjanden liefhebben, kwellingen van hunnentwege verdragen, zevenmaal ze van vriendschap, maar al te dikwerf kostelijke inlichtingen aan de bandieten verschaffen. In ieder geval beschikken zij over een wel-in- gerichten verkenningsdienst en moeten zij, op stuk van organisatie niet onderdoen voor een leger, dat een vjiandeljjke streek bezet. H Was pikdonker en ik had alle notie van richting of plaats verloren, toen wij Ta-pel- yao-tze binnenrukten, ’t Moest middernacht zjjn. De slapers werden van den bed-oven opgejaagd en moesten plaats maken voor de roovers. Iedereen moest buiten. De mannen werden opgeëischt voor het voederen en verzorgen van het vee, de vrou wen moesten zorg dragen voor een degelijke keuken. Alle kwartieren waren weldra be zet, enkel de vertrekken, waar eene moeder met een pas geboren kind verbleef, werden geëerbiedigd: een bjjgeloovige vrees, in Chi na zeer verspreid, boezemde hun dat ontzag An hartol’ike genegenheid van >rn onbekende", was voor mjj troo-4. Ik was zeer ver van iedere Katholieke nn'yie verwijderd. De Protestant- sche missies zjm zeldzaam in Mongolië: het was een waar buitenkansje door deze te kun nen geholpen worden ïk belastte den knecht mjjne hartelijke dankbetuigingen over te brengen aan zijn meester. Later na mjjne bevrijding haastte ik mij. dien weldoener dit nieuws te berichten en een welgemeenden dankbrief te zenden. Het verwonderde mij, dat de bandieten die missie gemat lieten. Naderhand echter nam ik, dat een garnizoen soldaten er wacht hield. Wij vertoefden er dan ook niet lang en draaiden het oosten in. Daar de sol daten ons niet afwachtten, draaiden wjj af naar het zuiden en zonden er drie volle we ken verblijven in de dorre zandbergen. Gedurende heel dien ti’d kon ik geen teeken van leven geven aan mjjne medebroders. I-a- ter zeiden mii de confraters, dat zjj mij dood gewaand hadden en dat zelfs een paar weken lang, de militaire overheid geen nieuws 'meer kon geven over mijn persoon. Hier begon ik verward te geraken in den kalender en wist van dag noch datum. Mijn brevier, dien ik zooveel moereljjk dagelijks gebeden had. kon mij ook niet meer terecht wijzen, daar ik vermoedde, dat de Vasten se dert ettelijke dagen was aangebroken en het Wintvrgedeelte van den brevier, dien ik men- droeg, kon dus ninl Ik het voornemen iu ten minste vleesch te derven, koos ik op goed geluk een dag uit voor vleeschonthouding. Later zal de datum van een briefje van pa ter Lefévre mjj bewjjzen. dat ik mjj sedert twee weken vergiste, en, bjj mjjne aankomst triade Blauwe Stad, bemerkte ik daarenboven, dat mjjne tijdrekening eene gansebe week ten achteren was! Dip drie weken in de duinen waren betrek- keljjk rustig. Ik kon nu wat op adem konjen en in kalmte bidden Toch waren die dagen eentonig en als ik een dagboek had geschreven, zou ik er niet veel zaaks in hebben kunnen noteeren. Dit kan ik zeggen, dat een catalogus van de Amerikaansche firma „Montgomery and Ward” in staat is aan een gevangene dagen en da ven een zeer interessante lectuur te ver schaffen. Waar hoofdman Uou hem gehaald had, weet ik niet; doch ik moest hem van a tot z uitleggen, wat al die reclameprenten be«ee- kenden, en zoo bestudeerden wij: schoenen en Amerikaansche kleederen, lepels, vorken, voetballen en meubels, electricitert en water leidingen, en al de andere ariikels, die mün baas het grootste belang inboezemden. Het speet hem zichtbaar, zjjn rooversbaantje niet in Amerika te kunnen uitoefenen. Na een veertien dagen hadden de soldaten van Pao-t’eon onder bevel van kolonel You- lou. ons ontdekt. Maar in de zandheuvels voelden de bandie ten zich sterk. Op zekeren dag lokten zij de aanvallers in eene hinderlaag: Yuo-lou werd gekwetst en gevangen, vijf zijner Infwachten vielen eveneens in de handen der handie’en en. volgens het zevren dezer laatsten, wer den enkele tientallen soldaten gedood. Van op een hoogte konden, wn gijzelaars het ge vecht volgen; enkel een 200 roovers namen er aan deel, de anderen hielden zich buiten schot. Toen ik vernam, dat een koloiel krijgevangene was, dacht ik terecht, dat de overheid nu gedwongen ton zjjn te handelen en de inleving der roovers zou bespoedigen. Evenwel schenen de bandie ten nu zelfs niet haastig meer, om soldaat 'o I woolen. „Inlijving?” zoo lachten zij. ..daar I zullen wij later eens om denken. Nu wij een kolonel in onze handen hebben staan wij er te goed voor. Voor zijne locating, eischen wij van den gouverneur geweren en munitie, gaan de Blauwe Stad innemen en zullen de inlijving bost -kunnen missen. Dan zjjn wjj «elf de meesters van do provincie Yu-lou is zelf een mid-handiet en de meeste zjjner soldaten hebben eveneens een bewo«en verleden. In overwegend aantal h.?. hoorden zij, gelnk de roovers tot de Ko-lao- hoei. geheime sekte, die. bijzonder in de prn- vincie-Swi-yuan. veel aanhangers telt. China is het klassiek land der geheime ge nootschappen. di® alle achter *én politiek uithangbord schuilen soms zelfs een gods dienstig doelwit schijnen te beoogen. ten slotte het stelen en plunderen als voornaamste taak beschouwen. Het is bekend feit, dat die sekten heden ten dace veelal holehevistisrh zijn ■■•efint en teven ti le overheid ziin gekant. Het is dan ook niet te verwonderen, dat de Soviets in China zoo doende een weelderig terrein vinden voor hnnne communistische gedachten en geen moeite hebben, om die oproerige gelnkzoe. kers te overtuigen, dat het Christendom, m«-t znn leering over orde. Irezag rechtvaardig heid en naastenliefde, hun groote vjiand Is. Het centraal bestuur ziet onmachtig toe, do aanhoudende bumcroorlon-en ontzenuwen het gezag en werkefde anarchisten in de hand. De gouverncti^Li. die pas nW Peking was aangekomen om ^t gouvernementeel ge bouw der Blauwe Stad in bezit, te nemen, wil de een eindtestellen aawujjg geheime kuine- rjjen. Het opperhoofd der Ko-la-hoei werd ge vangen genomen en onthoofd. In zijn huis vond men een lange lijst der voornaamste nartii—enooten Deren worden een voor een tiginaal vergeven, grootmoedig zijn met de armen kiesch in den omgang met zijn broo- j dera, liever dienen dan gediend te worden. En voortleven In de oude omraming der sa- de leeraar van Israël menleving, doch in een verstevigde familie, I onder wettig wereldliik staatsgezag, en zon der de rechtbank noodig te hebben. En al Jin wonderen zouden uitgewerkt worden door do liefde. Doch daartoe moest do mensch zelf ver nieuwd worden. Er was toen te Jerusalem een mensch nit. de Farizeeën met name Nikodemus een over ste der Joden. Deze kwam des nachts bjj Je sus cn zeide tot hem: „Rabhi, we weten dat Ge van Gods weee gekomen ziit als lee^iar,y' want niemand kan deze won lerteekeuen doen die Gjj doet, indien god niet met Hein Jesus antwoordde en zeide hem: „Voor waar. voorwaar. Ik zeg u: ïndien iemand niet opnieuw geboren wordt, kan hjj het konink- rjjk Gods niet zien.” Nikodemus zegt tot Hem „Hoe kan een mensch gehoren worden als hjj hoogbejaard Is? Kan hij andermaal in den schoot zjjner moedei ingaan en geboren worden?” Jtsus antwoordde: „Voorwaar, voorwaar. Ik zeg u: Indien iemand niet geboren wordt uit water en Geest, kan hij niet ingaan ';n bet Koninkrijk Gods. Wat uit het vleench ge boren is, is vleesch; en wat uit den geest ge boren ia, is geest. „Verwonder u dan niet dat Ik u zeide: Gjj Kenen moet opnieuw geboren worden. De wind waait waar bjj wil, en ge boort zjjn ge- druisch, maar weet niet van waar hij komt en waar hjj heengaat; zóó is alwie «H den Geest geboren is.” den missionaris van deze streek, doch eer de koerier terug was, waren wjj alweer verderop naar het Weeten. Ik zond dan een tweede briefje met mjjn nieuw adres, doch den vol genden dag hadden wjj weer 80 kilometer af gelegd. Hoewel ik de vorige dagen gekwetst was en uitgeput door het aanhoudend rijden, voelde ik mjj nu weer frisch en werd zelfs de wonden niet meer gewaar. Tegen mjjn ver wachting in, bereikte mij, op 120 kilometer afstand van Sia-noor, het antwoord van pater Lefévre; een zjjner christenen had ons ge volgd en was er in gelukt, mjj bet kostbare pakje te overhandigen. Al was de inhoud ver hard en hier en daar verschimmeld, toch smaakte bet zeer goed. Na ettelijke dagen, want wjj zetten onzen tocht altjjd voort, zaten wjj nabjj de woeste nij van Ortos. Het overgroot eetal fazanten en hazen bewees mjj, dat zelfs de jagers die streek te afgelegen en te droevig vonden. Nochtans de bandieten kennen de streek te goed; *t was de eerste keer niet, dat zjj er een schuilplaats zochten. Van hen vernam ik, dat wjj in de nabijheid waren van de Zweedeche Protestantsche zending P’a-tze- poe-long. Daar mjjn voorraad alweer was uitgeput en ik gedurig gekweld werd door den honger, schreef ik in afgebroken Engelsch bet vol gend briefie »an de dominees ter plaatse: „Eerwaarde Heeren. ik ben oen katholiek priester, missionaris te Che-la-oe-soe-hao bij Tokato. Ik ken niet veel Engelsch. Kent gij Fransch of Latijn? De bandieten hebben mjj ontvoerd sedert 28 dagen. Zondt gij mij nit lief dadigheid niet wat eten kunnen zenden? Ik zal er u zeer dankbaar voor zjjn”. Na een tijdje kwam een knecht der zen ding mjj zeggen: „Priester, heb een oocenblik geduld; de zending zal u aanstonds het ge- vraa-rde verschaffen”. En inderdaad, na een uurtie bracht men mij een mandie vol eetwa ren: koeken, melk, brood en zelfs een pot „jam”. Niemand zal het mjj kwalijk nemen, zoo eenvoudig bekend, dat. dit mij groot ple zier deed te midden van die woestijn. Ik vond daarenboven het volgend briefje: „Beste vriend, ik ben zeer bedroefd, dat ik niets kan doen, om u uit de handen der roo vers te redden. ïk heb hnn gevraagd u vrij I te laten maar zjj denken, dat de soldaten hen I niet znllen bevechten, koolang gij in bun mid den. zijt. Ik zend u wat eten. Het spijt mij. dat Ik noch Franse.h noch I>atijn ken. Als ’k n nog met iet» kan heilagen, zal ik het met veel genoegen voldoen. Verv amrerily vouss” H. M. Mnhrrnan D” bewii. de> een w»»» 0P DEN ZONDAG QUINQUAGESIMA. EPISTEL. Spittel vit ien eersten brief van den H. Apostel Penlus oen de CortntbUre; Xlll; 1—13. Broeders! al «prak ik de talen der men- «ehen an der Engelen, zoo ik geene liefde heb. dan ben ik gelijk een luidend metaal en een klinkende schei En al had ik de gaaf det voorzegging, al kende ik alle geheimen en alle wetenschap, en al bad ik al het geloof, «oodat ik t-ergen konde verzetten, maar zoo Ik geene liefde heb. dan ben ik nieu. En al deelde ik al mjjne goederen uit tot spjjz der armen, en al gaf ik mijn lichaam ovet om te branden, indien ik geene liefde heb, bet baat mjj niets. De liefde is lankmoedig, «ji is goedaardig; de liefde ia niet afgunstig, rij handelt niet lichtvaardig, zjj ie niet op geblazen. zjj is niet eerzuchtig, zjj zoekt haar eigenbelang niet, zjj wordt niet toornig, zjj denkt geep kwaad, zjj verheugt zich niet over de ongerechtigheid, maar zjj verblijdt zich over de waarheid: zjj verdraagt alles, zjj gelooft alles, tij hoopt alles, zjj lijdt allea. De liefde vervalt nimmer, maar, hetzij voorzeg gingen zti zullen te nfet gaan, hetzij tal-n, tjj znllen ophouden. h»tzjj wetenschap, zjj zal vernietigd worden Want wij weten matr ten deele. en wjj voorzeggen maar ten deels. Maar als hetgeen volmaakt is. zal .gekomen zijn, dan zal hetgeen ten deele vernietigd worden. Toen ik een kind was. sprak ik ala •en kind, gevoelde fk als een kind, dacht ik als een kind. Maar, nu ik een man geworden ben. heb ik al bet kfndsche af gelegd. Wjj zien nu door eenen spiegel in een raadsel; maar dan zullen wij van aanschijn tot aan schijn zi»n. Nu ken ik ten deele. maar dan zal ik kennen, gelijk ik gekend word. Nu Miiven deze drie, geloof, hoop en liefde. Maat de liefde Is de voornaamste van deze, EVANGELIE. Evangelie volgens den H. Lucas; JU'lil, 31—43. In dien tjjde nam Jesus de twaalf tot zich en zeide hun: Ziet wjj gaan naar Jerusalem, <m allee zal vnlhrarht worden, wat door de Profeten van den Zoon des menschen ge schreven ia. Want hjj zai aan de heidenen geleverd, bespot gegeeseld en bespogen worden; en nadat zjj bem zullen gegeeseld hebhen. zuil m zij hem dooden. en ten der- den dage «al hjj verrijzen. En zij verahmden hier niets va», en dit woord wes v<M»r he» verborgen, en zij begrepen niet hetgeen »r gezegd w<»rd. En het gebeurde, toen hjj Je- riebo naderde, dat een blinde bij den weg zat te bedelen. En als hij de menigte hoorde voorbijgaan, vroeg hjj. wat er te doen waa. Zjj zeiden hem dan. dat Jesus van Nazareth voortij) ging. En hij riep, en zeide: Jeaua, Davids Zoon, ontferm u mijner! En die voor uit gingen, bestraften bem. opdat hjj zonde zwijgen Maar bjj riep vee] meer: .Davids Zoon ontferm u mjjnerl Jesus stool dan stil en gebood, dat men hem zoude hi| hem brengen En al« hjj naderde, vroeg hii hem, en zeide- Wst wilt gjj. dat ik u doe? Hü ant woordde: Heer, dat ik zien mag. En Jesua zeide hem: Word ziende, uw geloof heeft u genezen Fn terstond zag hij en volgde hem en verheerlijkte God. En al bet volk, dit zien de. loofde God.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1926 | | pagina 9