van het
Religieuse flrtikeien
in eerste soort uitvoering en billijke prijzen
liming alls soorten Drukwerken.
Plaatsing van Annonces in alle Couranten
aonder prijsierhooging
„Noord-Hollandsch Dagblad
J
M. en W. BIBö
Fe. W. 8 KLISTERS
1
99
2 2.
Rlgemaene
Roomsch Katno.ieke doekhandel
L H R T 186.1.1. de Zastcrscholci.
Zü zullen haar niet hebben,
De schoone ziel van 't kind
KERKLIJSTEN.
Tafereelen uit het
Evangelie.
EPISTEL EN EVANGÉÜÉ.
Orde.
en
H. Mrs,
artikelen,
zal
naar
en
og meer verbaasd en tei-
nwle kan dan zalig wor-
I
NIEUWE NTEDORI’..
Klooster.
En, Engelenbewaarders.
Gij vraagt geen ander loon:
Brengt alle deze zielen
Eens vlekloos vóór Gods troon?
Quater-
onthou-
it, houw as «f.
higaat tot het
anderen liefhebben, of den eenen aanl
en den an
dienen en
En toen Hij i
Iemand aanreloopen
;aan! Het is gemakkclgker dat een ka.
door het oog van een naald gaat, dan
rijke ingaat in het rijk Gock!”
tij waren n<
hangei
:n verachten. Ge knnt niet Go«
uitging op den weg. kwam
wen die voor Hem neder-
Zij zullen haar niet hebben,
Wat ook hun haat verslindt.
Zoolang nog christen vaders
Bezorgd zijn voor hun kind
OFFICIEEL KERKBERICHT
Hoorn
Zwaag
Alkmaar
Wadway
Obdam
Bovenkarspel
W eere
Grootebroek
Woguum
Broekerhaven
UrseM
Waarland
Zwaagdyk
Nibbizwoud
Missiehuis, Hoorn.
Postrekening 120937
gelei en de andere voor de onontbeerlijke
Krepok-koekjes, van vischvet. Zoo komt al
les voor elkaar Er is heel wat noodig, want
alle gasten moeten volop kunnen eten. Ze
kunnen niet in eenhuis bij elkaar, maar wor
den bij velschillend* familieleden onthaald.'
Van te voren—zijn de bruidschatten il ver
toond. Tusehen 4 lange bamboestokken zijn
de mandjes opgestapeld ën in optocht door
de opgesierde bruidsmeisjes aangebraoht. Dit
is later «ie rijkdom van t’ gezin. Bq bet bin
nenkomen valt het op. dat ge op de plan
ken langs den wand stapels matjes en mand
jes vindt. Dit is 't werk van de bruid in do
bruidsdagen. Ge moagt daar niet aankom r«;
dat moet spreken van rijkdom.
Op het feestterrein zijn de gasten opge
steld in carré, de vlakte in het midden blqft
open. Eerst treden de dames op. De bruid
in’n prachtig kleed van gouddraad, werke
lijk ’n kostbaar stuk, dat voor de feestelijk
heid gebuurd wordt en gesierd met 'n mooie
kroon van koper en blik en goudpapier en
zilver, dat 'n een lust is. ’n Kroon dragen
verder alle meisjes, die in de bnridsdagvi
zijn, maar niet zoo’n mooie als de hoofd
bruid. Verder dragen ze ’n soort scapulier,
van vergulde aan draad geregen, uitgedaag
de versieringen. Voor de gelegenheid rijn ze
op de borst gehangen; ouder den dans ge
hangen ze op den rug.
Nn begint de dans, met begeleiding van
twee of drie groote klokken in den vonn van
’n fietsbel, doch ’t geluid, wordt met stokk-n
voortgebracht. Men meene niet een ruwe
krijgsdans te zien, neen 't gaat zeer ryth-
misch, in langzame hand- en voetbeweging.
Zijn de dames uitgedanst, dan volgen de
neeren. die hier 'n goede gelegenheid vin
den naam te maken. Ze zullen wel oppassen
’n verkeerden sap te zetten, want ze halen
zich niet graag der dames spot op den hals.
Is de «lans afgeloopen. «fan begint het feest
maal en daarna begint het werkelijke leven.
Nu zijn «ie wittebroodsweken gauw voorbij
en over enkele «lagen zult ge de heldin van
den dag met gekromden rug onder ’n last
hout of ’n mand met bamboekoker» vol wa
ter langs den weg zien gaan.
Zij zullen haar niet hebben,
De reine ziel van ’t kind,
Zoolang het moederhart»'
Zijn lievling nog bemint.
DE ZIEL VAN HET KIND.
Waarin de Godheid zelve
Haar welbehagen vindt
BIMBANG W'AWIN.
Pater H. J. D. van Dort. t-umatra-Misiona-
ris vertelt in „De Missiepost”:
Als men met z’n hoofd vol zorgen zit, ’n
praatje te maken over een of ander volksge
bruik is niet alles, ’n Missionaris moet dat
kunnen en omdat ik goed missioanris wil
zitn. ga ik iets vertellen over het huwelijk,
of liever over de voorbereidselen daarvan.
Als de jongens den huwbaren leeftijd be
reikt hebben zijn ze niet meer thuis te hon
den. De heldere maneschijn lokt ze ‘s avonds
naar buiten en ze beginnen te zwermen
Soms ziet, men ze in heele troepen voorbij
gaan. «til en kalm; dikwijls echter doen ze
in baldadigheid niet onder voor de meest be
ruchte Amsterdamsche straatjongen. Vooral
de sapie's de koeien die hier vrij langs ’s Hoe
ren straten loonei,, moeten het al te vaak
ontgelden.
Danner zijn de heeren niet, maar ze dur
ven wel 'n onnoozel, niet kwaa«l vermoedend,
beentje ’n houw met hun mes geven.
Meermalen wordt ’n «lier zoo verminkt, dat
*t aan de bekomen wodnen sterft. Zoek dan
den dader maar een*, als'tje kunt.
Deze werkzaamheden zijn de eerste voor
bereiding. vermoedelijk is dc behandeling
van de dieren ’n proef, voor de gelukkige
echtgenoote van later.
Behalve de maan en sapies zien de jongens
natuurlijk ook utt of er nergens ’n geschikt
meisje te vinden ia; niet om als de eerste
kennsmaking geschied fs later samen uit te
gaan, neen op straat treft men ze niet sa
men aan. maar wel om elkaar te treffen in
*t ouderhuis van het meisje. Na eenigen /(jd
heeft de verloving plaats. Een familielid of
’n goeie vriend bekliknt het zaakje met de
ouders. Er wor it vastgesteld of het meisje
den jongen zal volgen, óf dat de jongen zal
introuwen. Het eerste heeft plaats als de
jongen het meisje kan koopen; in 't tweede
geval zal de jong enna het huweljjk moeten
werken tot de bruidschat is verdiend. In den
loftsfeest, ’n tqdsuur van eenigo maanden,
mogen dn verloofden elkaar niet spreken.
Doen ze *t wel, dan geeft dit te kennen, dat
alles uit is tusschen hen.
De jongen bekommert zich schijnbaar niet
meer om het meisje en op den dag van het
groote feest Bimbang-Kawin moet de
jongen in z’n oudste plunje langs de straat
slenteren en mag niet eens zien, hoe z’n aan
staande middelpunt is van de feestelijkheden
van ’t heele dorp. Bij zoo’n bimltang staat de
heele (Doesoen) op stelten. Is *t een def
tige party dan wordt dfesn karbouw geslacht,
anders ’n geit. De jongens uit *t feestgehucht
moeten vrjj vans chool hebhen. Alles is aan
’t koken, braden en lakken. Jij als naaide
familielid moet voor 100 eieren zorgen, jij
voor zooveel taartjes; hij daar voor de kokos-
T ZAND.
Zondag de H.H. Missen te half 8 en te 10
uur; na de Hoogmis Catechismus, te half 3
Lijdensmeditatie.
Woensdag. Vrijdag en Zaterdag zijn Qua
tertemperdagen, geboden te vasten en zich
te onthouden van vleeschspjjzen.
Zaterdag middags van 58 uur biecht-
hooren.
De gebeden worden verzocht voor Jozef
Schilder, die in den Heer is overleden.
OBDAM
Zondag half 8 Vroegmis. 10 uur Hoogmis,
2 uur Lof met lijdensmeditatie, daarna kate-
chismus
Dinsdag te 7 uur vergadering voor de le
den der Derde Orde van den H. Franciscos.
Vrijdag te 7 uur Kruisweg.
Zaterdag van 3half 5 en van half 6 tot
half 8 biechthooren.
5
3
2
1
i
i
i
i
1
i
i
i
i
Ja, zoo’n sprong hebben we in langen tijd
niet gemaakt. Van 18 op 22. ’t Gaat niet
kwaad. Gaandeweg zullen we er wel komen,
’t Is groeizaam weer. Dan gaat er verdiend
worden en dan wordt er natuurlijk aan het
Missiehuis gedacht
Soms kom ik vrienden tegen die lachend
vragen: „Hoe staat ’t met je 1000 stkh-
lers?" „Ik heb er al 20, man. Je ziet, t
gaat van een leiën dakje”. „Je bent an
ders nog een aardig eindje van je doel af”.
„Hindert niet. Wedden om mijn pijp dat ze
er komen?" Geld heb ik niet en mijn hou
ten pijpje is een van mjjn dierbaarste bezit
tingen. Maar ze durven niet wedden, want
ze weten dat ze toch verliezen.
Daar zult u wel voor zorgen.
Father LEFEBER.
Directeur.
DE BLIJDE BOODSCHAP VAN HET RIJK.
XI.
„Anderzijds, wee u, gij rijken, want
hebt uwen troost weg.
„Wee u, gij verzadigden, want ge zult hon
ger lijden.
„Wee u, die nu lacht, want ge zult treu
ren en weenen.
„Wee u wanneer alle menschen u met eere
toemen, want op die wijze hebben hun vade
ren de leugenprofeten behandeld!”
De zaligheden deden echter den diepen on
dergrond van Jezus’ boodschap over den
nieuwen uien.-ch nog niet voelen. Die onder-
gron ïucr levensleer was deze: wij moe
ten -or’pn gelijk kinderen.
Petsarde menschen, zooals Nikodemus,
moeten opnieuw geboren worden en een kin
derziel krijgen. Niet enkel zich voelen als
kind van God, maar voelen en zijn gelijk kin
deren. Terug naar den eenvoud der kinder
jaren. Het leven, God, de menschen, de we
reld bezien met kinderoogen. Kinderen zijn
zuiver, vertrouwend, argeloos. Kinderen be
minnen wie hun goed willen. Kinderen
stoeien kommerloos door het leven, hebben
ouders en broeders en maatjes lief, zijn al
tijd blijmoedig, dragen geen wrok, denken
geen kwaad over anderen. De zon schijnt
immer in hun hart, de son zien zü ook im-
L1MMEN
Zondag Eucdi. dag. Half 8 stille
10 uur Hoogmis, kwart over 1 Katechismus,
2 uur Lof met Lijdensmeditatie, waarna H..
Familie afd. mannen.
Vrijdag 7 nur oefening van den H. Kruis
weg.
HEEREN WINKELIERS, EN KOOPLIEDEN
noodigen wij beleefd uit onze Magazijnen en
Monsterkamers te bezoeken, welke zijn ge
vestigd Fnidaen 107, Alkmaar.
Galanterieën, Huishoudelijke artikelen.
Nikkel- en Stadwaren, Sponzen, Zeemleer,
Boender- en Borstelwerk, Straatbezetns, Kast
papier met en zonder rand Pundases. Gond-
eu zilverbrons (Standaard) Schrijfbehoeften,
Meubel was. Linoleum of vloerwas, Meutxd-
poiitoer, BraMo, Zebra. Potlood. J. C. BoL
doots en Bhoetns Eau de Oologne-tofl«*tzee-
pen. Closetpapier. Gordqnlatten. Bezem- en
Ragebol-tokken. Hoofd Eau de Cologne Bjj-
loos en Roodster, Sehoenereme, Machineolie.
Emallle: Broodtrommels, Vloerhlikken,
Trechters, Tnitigieters.
Horl«<ee, Wekker». Kopere Bloempotten,
Theebladen, Couranthangers, Pü pen rekken,
Kinder Speelgoederen .Kerkboeken en dui
zend andere artikelen.
Bezoek onze magazQnen en Monsterkamer*.
W. RUITER ZONEN. Pnldsen 107.
Alleen Engros verkoop
Hoe ook de wereld zinge
Haar albekorend lied:
Wjj weten het: haar geest is
De geest der godheid niet.
Neem Gij haar in uw hoede,
O Ware Kindervrind!
Bescherm haar in gevaren.
De reine ziel van ’t kind!
leven, dan met beide handen te gaan naar do
hel, aan het onuitbluschbarc vuur, waar hun
worm niet sterft en het vuur niet gebluscht
wordt.
„En indien uw voet u ergert, houw hem af.
Beter is het dat gij kreupel tot het leven in
gaat. dat met beide voeten geworpen te wor
den in de hel. in het. onuitblusc.hbaar vuur,
waar hun worm niet sterft en het vuur niet
gebluecht wordt.
„En indien uw oog n ergert, trek het uit.
Beter is het u, eenoogig in te gaan in het Rijk
God-, dan met twee oogen geworpen te wor
de» in «le hel van het vuur, waar hun worm
niet sterft en het vuur niet gebluscht gordt.
„Verzamelt u geen schatten op aarde, waar
soest en worm ze verteren en waar, als gij ze
in den grond weggestopt hebt, dieven ze op
graven en stelen. Maar verzamelt u schatten
in den hemel, waar roest noch worm ze ver
teren en waar geen «heven ze opgraven en
stelen. Want waar uw schat fs, daar is ook
uw hart.
„Verkoopt uw bezittingen en geeft aalmoe
zen.. Maakt u buidels die niet verslijten, een
schat in de hemelen die niet afneemt, waar
geen dief bijkomt en mot bederf brengt.
Want waar uw schat is, daar zal ook uw
hart zijn.
„Geen huisknecht kan twee heeren die
nen: want hij zal of den éénen haten en den
>n
iod
Zondag 7 uur de Vroegmis. 10 uur de
Hoogmis voor de weldoeners, waaronder
eerste lijdensmeditatie. Half drie Kruisweg
en Lof.
Maandag feestdag van de H- Margaretha
van Cortona, boetelinge der Derde Orde.
Volle aflaat voor alle gelouvigen.
Dinsdag kwart vóór zes Lof ter eere van
den H. Antonius.
Vrijdag kwart voor zes Iz»f ter eere van
het H Hart.
Woensdag, Vrijdag en Zaterdag
tem per «lagen, geboden vasten
dings dagen
knielde en Hem indringerig vroeg: „Goede
Meester, wat moet ik doen om het eeuwig
loven te beërven?” Maar Jeeus zeido tot hem
en weerde de Indringerigheid af: ..Wat noemt
gij Mij-goed? Niemand is goed, tenzij God al-
leen. De geboden kent gij: Doe geen over
spel, bedrijf geen dootlslag. steel niet, geef
geen valsche getuigenis, doe niemand te
kort, eer uw vader en moeder.”
Toen zag Jesus hem liefdevol aan en sprak
tot hem: „Eén zaak ontbreekt u nog: ga heen
en verkoop al wat ge hebt en geef het aan dp
armen en gij zult een schat in den hemel heb
ben, en kom hier en volg Mij.”
Dóch de andere werd spijtig om het woord
en ging treurig heen; want hjj had vele be
zittingen.
En Jesus zag rond en zeide tot zjjn teer
lingen: „Hoe l»ezwaarlijk zullen zjj die rijk
dommen bezitten in het" rijk Gods binnen
gaan!"
De leerlingen echter waren verbaasd over
zijn woorden. Doeh Jesus sprak tot hem
„Kinderen! hoe moeilijk is het dat zjj, die op
rijkdommen vertrouwen, in het rijk Gods bin-
neng;
meel
«lat een
Maar
den bij zichzelven:
den?"
Toen zag Jeaua hen aan en zeide: „Bjj de
menschen la het ónmogelijk, maar niet b|j
Ged; want allee ia mogetRk bjj God”.
HOE CHINEEZEN ZICH WREKEN.
De missionaris Valentius schrijft uit Jang-
Ki (vicariaat van Z. W.-Hupé) aan de Stem
van St.-Antonius o.m.:
In een zijstraatje boorden wif de schrij
ver was vergezeld van een bekenden Chinees,
Antonio rumoer, gekijf en verwenechin-.
gen.
„Voor een klein huisje lag het lijk van een
nog jonge vrouw; daarrond stond een hoop
mannen en vrouwen aan het raadplegen. Ik
hield mjj op afstand; daar iedereen met het
lijk bezig was had men mij niet bemerkt.
Op eens riep een jonge man: (Na-ki-lai)
neem haar op! „Een oogenblik daarna had
den zes man de doode vast en droegen ze in
een huis aan den overkant van het steegje,
wierpen daar het lijk in een kamer en kwa
men heel gerust terug alsof er niets gebeurd
wa«.
Wat beteekent dat allemaal vroeg ik aan
Antonio.
Daar waar men het lijk heeft binnen gedra
gen woont een weduwe met haar zoon, die
slechten omgang had met die vrouw; zyn-v
mo-rier was net te weten gekomen, en in
plaats van haar zoon te berispen en te bestraf
fen, heeft zjj gisteren een halve» dag voor
haar deur die vrouw staan vermaledijen dat
het kraakte. Die vrouw, dat spel moe, wou
zich wreken en daarom slikte zij opium in.
Natuurlijk moest zo daarvan sterven! Haar
man en haar familie wreken zich nu op de
weduwe, met het lijk van de zelfmoordster
in haar huis te dragen. Nu moeten de wedu
we en haar zoon volgens Chineeseh gebruik
of de wet alzoo luidt weet ik niet voor
alle» zorgen: voor kist, kleeren. bonzendier.«t
voetzoekers, begrafenis, daarbjj nog een som
geld geven aan de familie. Is de som die «le
familie eischt te groot, dat moet de manda
rijn er tusschen komen.
Geldt dat gebruik voor gansch China?
V«x>r zcoveel ik weet toch. Maar er bestaan
nog andere manieren om zich te wreken ov«-r
moord of zelfmoord. Kom maar even mee
langs die straat, dan zult u nog iets anders
zien van dien aard.
Ik liet mij gezeggen. Op den hoek van een
rij huizen langs den openbaren weg toonde
hij mij nog al een groot huis. De voordeur
was gesloten, en vlak er voor lag een g-<A)’e
zwartverniste doodkist half in en half uit den
grond. Die kist lag daar al vijf jaar, de ver
nis wa« er afgeregend. In de kist lag een
jongeling van de familie Lieou, die in een
twist gedoo«i wan door «ten zoon van de fa
milie Li.
En is het proo-s nu nog niet offe*?
Neen, ’t (jjn twee rijke familiën. De fa
milie Li heeft al veel landerijen verkocht, om
maar gedurig een mandarijn en de satellieten
om te koopen, opdat zjj het proces zouden
tegenhouden. De familie lieou op hare beurt
heeft al 6 huizen verkocht, om het proces
met geld geven te doen afmaken: maar de
mandarijn en zijn kliek weten, dat er nog
wat te verdienen is en zij rekken de zaak
zoolang zij maar kunnen.
Maar, vroeg ik, waarom trachten die
I twee familiën niet de zaak In der minne bij
te leggen U
Dat zou kunnen, als er in bride faml-
liën eenige flinke mannen waren om de za
ken te beredderen en te schikken; maar T
zijn sulachtige lui die fel aan het uiterljjke
houden; ieder wil de bovenhand krtjgenl
Maar ze zullen eindigen met allee kwijt te ge
raken
Wat gaan ze dan met de kist en die
beenderen aanvangen?
Als de satellieten zullen weten, dat de
fortuinen verre geschoven zijn en het stroo-
pen zal moeten ophouden, dan zal het proces
uitgesproken worden; de familie Li zal de
kist met het geraamte moeten uitgraven, en
eene deftige begrafenis bezorgen met de noo-
digo heidensche gebruiken.
Dat had men wel van ’t begin af kun
nen doen!
Zeker! Maar de mandarijn en zijn kliek
laten zulke kansen niet voorbijgaan, zonder
zich eens we) te doen op de kosten van de
mer om hen schijnen. Bij kinderen is het
gras groener, het fruit sappiger, het water
frisscher, de liefde grooter dan hij groote
menschen. Kinderen laten zich dragen door
vader, en vallen onderweg in slaap met hun
hoofd je op vader’s schou«Ier. 7.66 ook moe
ten wij ons door God, op zijn armen «ioor het
leven laten dragen, kommerloos en ver
trouwd in zijn armen slapen.
Moeders brachtert eens kindertjes bij Jesus,
opdat Hij hen mocht aantaken en geluk bjj-
brengen. Doch de leerlingen die daar enkel
motviergrillen in zagen, berispten haar en
wilden ze weren. Maar toen Jesus dit zag,
nam Hij bet een euvel en zeide tot hen:
„Iaat de kinderkens tot Mij komen
houdt hen niet terug, want denzulken be
hoort bet koninkrijk Gods.
Voorwaar Ik zeg u: Alwie het koningschap
Gods niet aanneemt als een kind zal er niet
ingaan
Toen omhelsde Hq ze, legde hun de han
den op en zegende ze.
Te Kapharnaum, in het huis van Simon,
kwamen de leerlingen bq Jesus en zeiden:
„Wie is wel de grootste in het rijk der he-^
melen?”
En Jesus riep een kind tot zich, plaatste
het in hun midden en zeide:
„Voorwaar, Ik zeg u; Indien gij u niet be
keert en wordt als kinderen, zult gij het rqk
der hemelen niet binnengaan.
Dan zal de mensch, zedeiijker, edeler zjjn
dan onder de oude Wet. Dan mogen aan zqn
leven hoogere eiachen gesteld worden.
„Want Ik zeg ui Zoo uw gerechtigheid niet
Evangelie volgens den H. Metthcüs;
IV. 1—11.
In dién tqde, werd Je«us door den Geest
naar de woestq» geleid, om van den duivel
bekoord te worden. En als Hu veertig da
gen en veertig nachten gevast ha«l. kreeg Hij
eindelijk honger. En de bck«x>rder bij Hem
komende, reide: 1 Lillen Gii Gods Zoon zijt,
zeg dat deze sternen broed worden. Maar
Hij antwoordde, en zeide: Fr staat geschre
ven: De mensch lééft niet bij brood alleen,
maar bq alle woord dat uit den mond Gods
voorkomt. Toen nam Hem de duivel op naar
de heilige stad, en stelde Hem op de tinne
des tempels, en zeide Hem: Indien gij Gods
Zoon rijt, werp l’ van boven neder. Want
»r staat geschreven: D»t h|j zijnen Engelen
wegens u bevolen b<eft en tij zullen u op
de handen dragen, opdat gij uwen voet aan
geenen steen toudt stoeten. Jesus zeide hem:
Er staat ook geschreven: Gij zult den Heere
uwen God niet t< roen D«’ duivel voerde
Hem wederom op iaat eener zeer hoogen
berg, en toonde Hem al de koninkrijken der
wereld, en derzelver heerlijkheid, en zeide
bem: Dit alles zal ik U geven, indien Gq
nedervalt »n mq aanbidt. Toen seide Jesus
tot bem Wjjk Satan: want er staat geschre
ven: Gij zult den Heer uwen God aanhid-
dü. en Hem alleen dienen. Toen verliet Hem
de duivel, en ziet de Engelen kwamen, en
dienden Hem
twee families!"
Antonio geleidde den missionaris daarop
naar de wonig van een rijken boer, die even
eens over een moord in proees lag.
„Wij gingen, kwamen aa nde buitendeur
en stonden weldra voor de middenkamer,
waar de vier daken van het huis samenkomen
en door een vierkanten trechter het regen
water in een vierkanten put ontlasten, van
waar het odor een riool naar buiten stroomt-
Alle Chmeeeche groote huizen, vooral die
van de boeren, zijn op deze wqze gebouwd.
Daar is het klaar en luchtig; in 't midden
dier kamer ziet men dus dc lucht.
Kijk eens in de midden-huiskamer, zei
Antoni.
Daar lag een groote ronde hoop aarde, an
ders niet.
Dat is juist een graf; men heeft hier
toch niemand begraven zeker?
Toch wel. Hier ligt de schoondochter
van het huis hier recht over.
Ze heeft zich verhangen; ’t was de schuld
zegt men van den zoon van dezen boer. Voor
het overige is de historie dezelfde: ze heb
ben ze hier begraven: nu zjjn ze aan ’t pro-
codeeren, verspelen bun fortuin, doen elkaar
den duivel aan en zullen eindigen in
armoede
overvloediger is dan die van «le schriftgeleer
den en Farizeën, zult gij het rqk der hemelen
niet binnengaan.
„Gq hebt gehoord, «lat tot «le ouden gezegd
is: Gq zult niet dooden, en, wie doodslag be
gaat zAl schuldig zijn voor het gerecht. Maar
Ik zeg u: Alwie vertoornd is op zjjn broeder,
zal schuldig zqn voor het gerecht. Wie tot
zijn broeder zegt: Raka, zal schuldig zqn*
voor den Raad. En wie zeigt: Dwaas,
strafbaar zijn met het helsche vuur.
„Als gij dus uw offergaven brengt
het altaar, en u daar herinnert dat uw broe
der iets tegen u heeft, laat dan uw offer voor
het altaar, en ga u eerst met uw broeder
verzoenen, en kom dan en draag uw offer
op.
„Gq hebt gehoort dat tot de ouden gezegd
is: Gq suit geen overspel bedrijven. Maar Ik
zeg u: Alwie een vrouw aanziet om haar te
br-geeren, heeft reeds overspri met haar ge
pleegd in zjjn hart.
„Gij hebt geboord dat tot de ouden ge-
/zegd is: Gjj zult geen meineed doen maar den
Heer uw eeden houden. Maar Ik zeg u in het
geheel niet te zweren, noch bq den hemel,
want hj) ia de troon van God; noch bjj de aar
de, want zij is zijn voetbank; noch bjj Jeru
salem, want zjj te de stad van den grooten.
Koning. Ook bjj uw hoofd zult gjj niet zwe
ren, want gq zjjt niet bjj machte een enkel
haar wit of zwart te maken. Doch uw woord
sq: ia, Ja; neen, neen; wat daar bijkomt, is
uit den boose."
„En indirn uw hand eg
Beter is bet dat gii venainl
EERSTE ZONDAG IN DE VASTEN.
Epistel, uit den tweeden brief van den
B. apostel Paulus aan de Corinthiërs;
VI, 1—10.
feroeder»! wjj vermanen u, dat gjj de ge
nade Gods niet tevergeefs ontvangt. Want
hü segt: In den aangenamen tqd heb ik u
verboord, en in den dag der zaligheid heb
ik u geholpen. Ziet, nu is bet de aangename
tijd; ziet, nu is het de dag der zaligheld.
Wjj geven niemand «enigen aanstoot, opdat
onze bediening niet veracht worde: maar in
alles gedragen wjj one als dienaren Gods;
in veel geduid. In verdrukkingen, in behoef
ten, In benauwdheden, in slagen, in gevan
genissen. In oproeren, in arbeid, in waken,
in vasten, in zuiverheid, in wetenschap, in
lankmoedigheid, in goedertierenheid, in den
heiligen Geest, in ongeveinsde liefde, in het
woord der waarheid, in de kracht Gods,
door de wapenen der rechtvaardigheid ter
rechter- en ter linkerzijde, door e«*r en on
eer, door eenen kwaden en eenen goeden
naam, als verleiders en roebtzinnigen. als
onbekenden en bekenden, als stervenden, en
ziet, wjj leven, als gepijnigd, ec niet gedood;
als bedroefd, doen altoos verblijd; als armen,
maar die velen rjjk maken; als die niets heb
ben en alles bezitten.