hnl - Nollanilscli
Dagblad.
ALKMAAR.
Tweede Blad.
WOENSDAG 24 FEBR. 1924.
ver
Ui.
IN EN OM ALKMAAR.
ALS DE TRACTORTRAM
VERDWIJNT.
i.
„T; H WIJO
ito, spreking over de nipuwe goedkoope incht-
J stikstof meststoffen en de bemesting in het
bruikbaarheid I algemeen. In verband met -de'"Age prijzen
voor de synthetische stikstofmestetoffen zal
hy tevens ter sprake brengen de financiMo
voordeelen. voortspruitende uit een versterk
te stikstofbemesting van hooi- en weiland en
tuingrond,hetgeen een onderwerp is, dat zich
than» allerwegen in groote belangstelling ver
heugt.
Oj f
f
de bemesting in het
4
JafMUische
▼an zekere zjjde *h beetje
den, de
c« n
voor
verzoekt B. en W., in
mededeeling, een voorstel
lee in Alkmaar»
m, zoo telden
W. den Raad gereed «lijk vóór, het
Kort
heel t
▼oor in de
Nadat xi<
van handelaren in boter en eieren, die de
kelyksche
het aanvï
«P
aan
de gevoel, dat
te Me*
LICHTEN OP.
Hedenavond voor rjpwielen en motorrij
tuigen om 5.56 uur lichten op. Voor rij- en
voertuigen om 6.26 u.
NIEUWE ZAAK.
Hedenavond te 6 uur opent de heer Tj.
Fahne in het perceel Huigbrouwerstraat 4 een
nieuwe aak, omvattende den lederhandel en
wat in het schoenmakersbedrijf te pas komt.
Aan deze zaak is tevens een schoenmakerij
verbonden.
voor-
trei-
niet rjjdt, by eenigszins beduiden len
is, en ook
PRIJZEN BEHAALD.
Op de gehouden internationale pluimvee-
tentoonstelling te Brussel behaalde de heer
Th. van Gyzen de volgende prijzen:
Collectie raadsheeren (12 inzendingen met
80 concurrenten) 5 eerste-, 5 tweede- en 2
eere prijzen.
Brflnerkroppers (6 inzendingen met 71 con
currenten) 2 eerste-, 2 tweede- en 1 «ereprijs;
Collectie Berliner eksters (46 concurrenten)
den derden collectlepry».
In totaal werden door Hollanders 19 prij
zen behaald, waarvan de heer Van Ojjzen al
leen 18.
inwilliging
ipdien de tractortrun verdwijnen meet
wij onadnks alle» gaarne hopen) aji* 1
weer naar invoering van
willen pleiten.
En hierbij doet zich thans een heel geluk
kige omstandigheid voor.
Immers: hadden wy in 1922 moeten advl-
seeren tot aankoop van autobussen door de
gemeente en tot gemeentelijke exploitatie
(tel dan niet in samenwerking met partien-
liere belanghebbenden' en zou de gemeente
in 1922 met invoering van airtobu.-en der-
ahlve reeds aanstonds een beduidend risico
op zich hebben moeten nemen, thans kan
er, gelooven wy, een gratis proef genomen
worden met een totaal kostelooze oplossing
van het stadsvervoer vraagstuk, dat juist te
Alkmaar te groot voor servet en te klein
voor tafellaken zoo moeilijk is.
We hebben toch inderdaad en hier ont
vouwen wy ons plan autohuren ge
noeg!
Op onze informatie was de Commissaris
van Politie zoo vriendelijk ons in te lichten:
in totaal zyn er voor diensten op Alkmaar
niet minder dan.... 70 personen-autobus
sen in gebruik, welke bu.ssen 30 diensten co
der hou.len.
Ons dankt:
Met iooveel autobus>en moet toch wel een
behoorlijke stadsverkeer georganiseerd kun
nen worden.
De autobusbouders zullen, waar het in hun
eigen belang is, gaarne hun medewerking
verieenen.
De gemeente kan kieaag uit de 70 in ex
ploitatie zijnde autobussen de (b. v.) 30 bes
te. mooiste en grootste, en bevordere deze
by uitverkiezing tot bussen voor „stads
verkeer;" voor deze 30 bussen worde con
cessie voor stadsverkeer verleend op vaste
tyden en langs vaste routes; ieder dier
bussen krijg e een eigen leter of cijfer met
op een bord de duidelijke aanwijzing
„Stadsverkeer" en aangifte van de richting
waarin gereden wordt
Nemen wy nu aan, dat voor een behoorlijk
stadsverkeer vervoergelegenheid (vfe« v''rsa)
moet ta-etaan
1) StationVierstaten,
2) Station—Lünmerhoek,
3) StationFriesche brug,
dan zou
door b.v.
ting
tej
R. K. VOLKSBOND.
Donderdag a.s. des avonds te 8 uur zal we
derom een z.g. praatavond gehouden wor.ktn
in St. Willibrord. Alsdan zullen in behande
ling komen de vragen die bjj een vorige ge
legenheid zjjn gesteld; en de wijze waarop de
Eerw. Adviseur zjjn gehoor weet te boeien is
een waarborg dat het ook ditmaal aan be
langstelling niet zal ontbreken.
LANDBOUWLEZING IN DE „HARMONIE.”
Wy willen nog even speciaal de aandacht
van onze lezers vragen voor de voordracht
welke aj. Vrijdag om half twee wordt ge
houden in de „Harmonie”, door den heer C.
A. C. Spaan, landbouwk. ing. te Utrecht.
De Heer Spaan is directeur van het I And
es Tuinbouwbureau voor Stikstof meststoffen
te Utrecht en staat bekeaji als oen vlot spre
ker. Hjj zal, nakr wy uil goede bron vdfne-
men, zich hoofdzaksWfk bevalen toL~m.be-
uNcs gemakkelyk te bereiken zijn
rfbitgekozen) bussen uit de rich-
over de Heilooérbrug door te la
lden naar het Station en verder tot de
Tesche brug; de (dito) bussen uit de rich
ting Oudorp zoude men over de Kanaalkade
langs het Station kunnen laten doorrijden tot
I.immermoek; de (dito) bussen uit de rich
ting BergenEgmond maar in ieder ge
val ook langs het Station tot Vierstaten.
Bussen uit de richting Akersloot sou mm
tot het Station kuimta^ten Joopen.
We geven hier natuorlQk inaar een heel (jl
schema, doch een ieder zal moeten erken
nen, dat een oplossing in deze richting mo
gelijk moet zijn.
Waar zooveel materiael aanwezig is, waar
hetzelfde materieel de stad Alkmaar meer
malen )>er dag aandoet, en waar iHwendian
nog zoovele dubbele „lijnen” gevormd kun
nen worden, daar moet het mogelijk zijn, een
behoorlijk stadsverkeer te organiseeren, zóó,
dat er b.v. altijd bu.ssen aan bet station dis-
poinbel zjjn in verschillende richtingen bij de
aankomst van treinen
Zou het bovendien ook niet heel gemak k»-
lijk zyn, indien men b. v. ook van Vierstaten
naar de Friesche Brug kon laten vervoeren?
Dit alles is o.i. voor verwesenlyking vat
baar, indien men maar niet terugschrikt voor
eenge organ iaat ie-moeilykheden.
Dan zal men dit ideaaltje gratis kunnen
bekomen.
Indien de autobushouders immers voor
iedere stadsrit (ook voor buiten passagiers)
0.10mogen rekenen, dan zal ook hun
moeite wél beloond worden, aangezien ons
tractor-trammetje naar men ons dezer da
gen vertelde toch ongeveer 100.000 pas
sagiers vervoert: de daardoor opgebrachte
10.000— zullen de gezamenlijke autobus
houders gaarne willen verdienen, terwijl
daar nog by komt, dat de meerdere vervoer-
gdegeateeM ook meer gbruik tengevolge zal
hebben.
Dezen dag nu zullen we op Donderdag
4 Maart as beleven, als wanneer B. en W.
met hun intiemste gevoelens aangaande de
geliefde tractortram voor den dag zu.lon
moeten komen.
-Op *t oogehblik weten wy nog absoluut
niet, wat B. en W. b(j die gelegenheid zullen
zeggen; misschien weten ze ’t zelf ook nog
niet.
Doch, dat interesseert ons ook idgenljjk
minder:
Immers: de béste bedoelingen en de béste
pogingen van B. en W. zullen ons toch niet
meer uit de impasse kunnen redden; de trac
tortram blijkt behoudens vele andere na
righeden 'an het ding een financieels
strop, en willen we niet ieder jaar voortaan
prompt 6000.bijpassen (over een tijdje
worden er natuurlijk weer ettelijke duizenden
méér gevraagd), dan kan het aantrekkelijke
vervoermiddel niet langer geëxploiteerd wor
den.
Do 40.000.die de gemeente erin stak,
zjjn we (ai heeten 't dan ook schitterende
obligaties) natuurlyk ai lang kwjjt, zooals
het behoort.
Hoe vindingrijk men zich dns ook toonen
zal, hier valt niets meer goed te maken,
hier valt niets te redden: men moge de pil
ere zyde *n beetje pogen te vergul-
»maak 'ervln Is en blijft vies bitter.
Het eenigste, wat ons op dit oogenblik in
de Irchaiideling Van het vraagstuk op P<«-
derdag a.s. Interesseer^ is,
Het loopt mis met onze tractortraui.
Dat kan niet missen!
Reeds spoedig na hare indiensttreding be
gon de tram al ernstige teekenen van verval
te vertoonen:
over het eerste half jaar van den nieuwen
dienst we memoreeren uit het hoofd
vielen de uitkomsten al danig tegen; toen
werd er echter nog een doekje voor bet bloe
den gevonden: nou JA, dat was dan ook het
eerste half jaar, daarin was de kermisperiode
gevallen, gedurende welke de tram niet ovur
de Laat mocht ryden, alle begin was n beetje
moeilyk en duur, men moest nog maar
een» afwachten, *t kon nog best goed komen.
Toen hebben we betrekkelyk langen tijd
niets gehoord,ofschoon we ons tot
hooren zelfs meermalen inspanden do e in
formaties te vragen.
We hoorden echter niets, en iemand,
die Alkmaar en zjjn tractortram-magnaten
niet 'n beetje ként, zou naieveljjk wel tot de
veronderstelling hebben kunnen kotm n:
„Geen tijding, goede tijding
Wy echter, die in deze aangelegenheid
xlt|jd 'n beetje pessimistisch en achterdoch-
dochtig geweest z|jn, wy voelden in die stil
te aldoor een stormpje naderen; *t ging ene
te geheimzinnig.
Tot opeens heel veel geheimzinnigheid
werd afgeworpen en de tractortram-magna
ten met het onnoozetote gezicht rui de we
reld bjj de gemeente om5000. kwa
men aankloppen; de gemeente had er in
dertijd 40.000.aan gewaagd, die arm
zalige 5000.konden er ook nog wel bjj.
En al» lagen de rooie
straten maar voor het
B. en -
verlangde sommetje te dokken.
Maar o wee! toen liet de Raad zyn tan
den zien, zjj het dan ook 'n beetje lachend.
B. en W., het gevaar ziende, dat hun troe
tel vooratellétje bedreigde, vonden de zaak
toen opeens niet zoo verschrikkelijk ur
gent meer.
En om met dea Duitschee dichter te
spreken het voorstel
„ward nie mehr geseten.**
>rt geleden hebben we er echter leto
aardigs een werkelijke verrassing
aats gekregen:
In den loop der maanden meer
dere verdachte verschijnselen hadden voor-
gedaan (O.a. bleek het wisselen by het post
kantoor noodig met het oog op de exploita
tiekosten en kon de N.V. de jaarlyksohe af
lossing aan de Gemeente niet voldoen), is de
klap op de vuurpijl gekomen.
Wellicht 'n beetje verbolgen over hel feit,
dat de Raad voor deze schoone edelb <n
roemrijke onderneming niet een» een sim
pele 5000.m’ér wilde toestaan (terwijl
het geld er toch zoo „goed” waal!), zyn de
trammagnaten met een nieuw verzoek
tevens een dreigemeent gekomen:
of de gemeente in *t vervolg maar '00
per maand zou willen bijpassen op de ex
ploitatie; *t was niet langer te hirden;
kon de gemeente hiertoe niet besluiten, dan
zou de dienst niet langer volgebouden kun
nen worden.
B. en W., zich de tanden van den Raad
nog herinnerend, lachten 'n beetje, kek< n
*n beetje ernstig, haaiden eens vriendelyk
bedenkei jjk de schouders op, endeden
niets; althans in 't openbaar.
Totdat het den voornaamstee traotor-
magnaat, die intusschen tot raadslid gepro
moveerd was, begon te vervelen, en deze
een interpellatie iudiende om te weten te
komen, hoe B. en W. over die 500.— per
maand dachten.
Nóg wisten B. en W. behandeling van de
ze zaak uitgesteld te krygen, maar zoo
als bet verheven lied zegt
„éénmaal komt de dag
Met dat al komen we binnenkort, naar wij
vermoeden, met de gebakken peren te zit
ten. al wil men ook alles vergeven en ver
geten: er zal wanneer het tractortramme-
tje verdwynt toch een stads vervoermid
del vooar in de plaats moeten komen; al
zien wy voor ons het onidng ook liever van
daag dan morgen verdwijnen, Alkmaar
heeft toch iets noodig ter voorziening in «ie
behoeften van het stadsverkeer, speciaal van
en naar het Station.
Toen in 1922 het tram vraagstuk aanhan
gig was, hebben wij on» herhaaldelyk uit
gesproken voor invoering van stads-auto-
bussen
Dat doden wij niet zonder «enige bolen-
king: wy begrepen heel goed, dat ook een
,.hus” geen ideaal vervoermiddel zou zjjn,
de exploitatie van „bussen” zou finantieél
óók niet meevallen en bovendien waren wjj
niet blind voor het gevaar van gebrek aan
plaatsruimte, juist, wanneer die noodig zou
zyn.
Doch niettemin gaven wy toen aan auto
banen verer de voorkeur, omdat men dch
daarbij niet vastlegde aan een bepaalden op-
zet-voor-langen-duur, noch ook aan bepaal
de routes; bovendien was het ons gebleken,
dat men zich van particuliere zyde voor
autobussen exploitatie finantieel wilde in-
teresseeren (er rééd al een stadsbus) en ten
slotte konden wy voorspellen dat op het ge
bied van autcbussen-fabricatie en autobus
sen dienst regelingen in de zeer nabije toe
komst groote vorderingen gesnaakt zouden
worden.
Ook in dit opzicht hebben de feiiten ons in
het gelijk gesteld:
I>e autobus raakt al» stads vervoermiddel
In groote st«daa steeds meer in zwang, z|j
wvfdt tnot d*n da«r steeds meer vervol
de of men le verantwoorSelflkheld voor'
de enorme fout, welke hier tegen alle
waarschuwingen in begaan werd, zal dur
ven vastleggen, en
2e of men eindelijk eens zal overwegen,
een veretkndig besluit te nemen tot oplos
sing van het stadsvervocr-vraagstuk.
Overdracht Houtweg.
De heer J. Apeldoorn, alhier, heeft zien
tot B .en W. gewend met de mededee'ing,
dat de straten, gelegen tusschen de Lin len-
laan, den Westerweg en den Hout, door hem
zyn gereed gemaakt overeenkomstig de voor
waarden en bepalingen van het betreffen le
Raadsbesluit. Teven» bericht adressant, dat
hy de straten aan de gemeente wenscht over
te dragen.
In verband met dit adres brengen B. en W.
in herinnering dat de Raad by besluit van 5
Januari 1922, Nr. 5, onder de daarbij gestel-
te som gelds!
En nu heet het: betaal nog ieder jaar
f tMKM).by, of anders kunnen we 't niet
volhouden!
We hebben een en ander al eerder aldus
gekwalificeerd:
’t Is „bkr”!
't Is bar, dat de meerderheid van den Raad
(de Katholieken, voorzoover buiten het col
lege van B. en W., zyn gelukkig steeds con
tra geweest) indertyd voor sóó’n belachelijke
en dubieuze oplossing van het stadsvervoer-
vraagstuk zóó veel geld heeft durven vo-
teeren, terwyl te voorzien was en ook voor
speld is, dat het na een paar jaren spaak
zou loopen.
Nog méér bar is het echter, dat men den
Raad indertyd van zekere zijde in deze rich
ting heeft durven dringen, terwyl die „zeke
re zyde” toch evenals de Raad ja, nog bé
ter! de gevaren, aan deze onderneming
verbonden, in kon zien, en dat diezelfde
„zekere zyde”, na in den loop der jaren het
fiasco van bet door haar aangeprezen en
doorgedreven plan beleefd te hebben, nu in
den Raad zontfcr (dikken pf blozen voor den
dag durft komen met de aanmaning:
„Vooruit, 'n beetje gauw asjeblief! f 6000
er bjj of géta f 6000 er bjjl tram of géén
tram!”
Het moge waar zyn, dat dese „zekere zjj-
de” ook zichzelf in de tram-ouder neming ge
dupeerd heeft, dit vermindert in geen enkel
opzicht de verantwoordeljjkheid, welke deae
draagt voor de misère, waarin hy de gemeen
te d. i. de Alkmaarscbe gemeenschap
heeft helpen brengen 'door zyn verkeerd en
hardnekkig doorgevoerd initiatief.
We willen er verder niet te veel van zeg
gen: gedane zaken nemen geen keer, en 't
is niet onze bedoeling, thans, nu de (treu
rige) feiten ons in het geljjk gesteld hebbaa,
revanche te nemen, omdat men indertyd on
ze waarschuwingen in den wind heeft gesla
gen.
Och neen!
Maar wel wenschen w(j, dat in deze kwes
tie door ieder van de (mede-)verantwoorde-
lyken eeys heel zwaar gevoeld zal worden,
welk een roekeloos spel men hier gespeeld
heeft ten koste van de gemeenschap.
Dan, kan de zaak tenminste nog dit nut
afwerjten: dat men in *t vervolg wat voor
zichtiger zal zjjn, en dat men zich voor eer
lijk gemeende en sterk gemotiveerde waar
schuwingen wat minder doof zal houden.
laten we dkt er tenminste nog van hopen.
Dan is het geld althans niet heelemaal weg
gegooid'
BENOEMD.
De heer mr. R. P. Cleveringa, chef der
atdeeling voor behandeling van reclames «n
averyen by de Koninklijke Nederlandsche
Stoombootmaatschappij te Amsterdam, wo
nende te Heemstede, is benoemd tot rechter
in de Arrasniissesnentereehtbank te Alkmaar.
R. K. VROUWENBOND.
Gisteren werd in hotel Proot, I.ange»traat
de jaarvergadering der afd. Alkmaar van
den R. K. Vrouwenbond gehouden.
De presidente opende de vergadering met
een welkomstwoord tot de leden.
De notulen worden gelezen en ongewijzigd
vastgeeteld.
Daarna werden de jaarverslagen van R.
K. Vrouwenbond en onderafdeelingen voor
gelezen. Naar aanleiding van het verslag
over „Weduwensteun” sprak de presidente
nog eenige woorden, om op te wekken, lid
te worden van deze schoone onderaf dueling
met het gevolg, dat zich gedurende de pau
ze weer plm. 17 nieuwe leden er voor op
gaven.
Ook het financieel verslag werd voorgele
zen.
Itoor de commissie tot nazien der t oe
ken is het in orde bevonden.
Er is een schrijven ingekomen van len R.
K. Vredeebond in Nederland om te trachten
in Alkmaar een correspondentschap daarvoor
op te richten. Mej. Ligéhart gaf zich spon
taan voor <Mt werk op.
Voor een overleden lid werd een Onze
Vader en Wee» Gegroet gebeden.
Drie <iames hestuwwleden waren aan de
beurt van aftreding: de dames Kuiper, Wd-
senlorn en Wanna, welke alle drie herkies
baar waren volgens reglement. Daar Mej.
Wanna zioh echter niot -ineer herkiesbaar
stelde, moest in deze vacature voorzien wor
den. Er is een candidatenlyst ingekomen
voor Mej. Boom, die dus door candidaatstel-
ling tot bestuurslid gekozen ia.
De Presidente zeide, dat het haar speet,
dat zoo weinig candidaatlysten ingekomen
zyn, omdat het blyk geeft, dat er weinig
strooming in den Vrouwenbond is.
l>aarna richtte zy eenige welgemeende
dankwoorden tot de aftredende secretaresce,
aan wie een mooie azalea werd aangeboden.
Nu betrad de heer J. v. d. Werf, de spre
ker van dezen avond, het gekoekte. 3pr. wij
zigde bjj het begin zyner rede den titel van
zyn lezing n.l. niet „Japan en de Japaneche
vrouw", zooals op de convocatie bestoni zou
behandeld worden, maar he<
volksleven in het algemeen.
Voor de pauze sprak de heer van der
Werf over de meer stoffelijke zyde van het
Japansche volksleven: over den bouw hun
ner huizen, hun kleeding, hun voeding, die
uit rjjst, groenten en visch bestaat, over
hun geliefkoosde dranken: de thee, -lie over
al gedronken en dikwijls zelfs mst groote ce-
remoniéele plechtigheid bereid en geschon
ken wordt en „saké", een soort van rjjste-
brandewyn; over hun taal, die voor elk woord
een ander teeken heeft en hun keurig-n
schrijftrant; over het reizen en trekken an
den Jaj>anner, dat hy heel veel doet v >or
allerlei doeleinden: voor zaken, bedevaarten
of voor zyn pleizier en wel per modern ver-
voermiddel, den trein.
Na de pauze behandelde spr. de geestelijke
zyde van het Japansche volksleven en toon
de aan, dat ook voor on» Westerlingen, wut
karaktereigenschappen betreft, nog veel
van de Japanner» te leeren valt. De Japan
ner glimlacht altijd by elke gem om leave loe-
ning en wel uit zelfbeheer»»hing. 1>ez«- zetf
beheersching wordt reeds van jongsaf aan
by de Japansche kinderen aangekweokt en
verklaart ook de liefde van den Japan ter
voor vormen, wat byv. duidelijk blijkt i>ij
de thee-ceremonie.
Kenmerkend voor den Japanner is ook
zyn groote kinderliefde. Op die kinderliefde,
die zich ook uitbreidt tot keizerliefd-i is
zoowel de Japansche maatschappij, alsook
de godsdienst van den Japanner voor zoo
ver hy geen Boeddhist i» gebaseerd. In
hun tempels geen godendienst, maar dienst
der voorvaderen, aan wie ze offeren en die
ze ook na hun dood nog een beeiissenden in
vloed op hun leven laten hebben. Op d«w.e
kinderliefde is ook hot Japansche huwelijk
gebaseerd, dat een zaak is der ouders, waar
in bruidegom en bruid zelf niets mee te spre
ken hebben, wat de laatsten zich zonder te
genspraak laten welgevallen.
Spr. wees ook op het grooi
de Japanner heeft voor de aesthetica.
het „KerzebloeHemfeest" reist hjj u<a
met zy» gohaele familie, alleen
•Hiootee, bloeiende boomen te zie^. I
Een -erie fraaie, deels gekleurde I’t'f
Hoe groot de fout is geweest!
Terwyl er in *t geheel geen uitzisht was,
dat de onderneming zou kunnen rendeeren,
zou kunnen bestAAn, stak men in de N.V.
Alkmaarscbe Stadstram een bedrag van
f 10.000—
Wat kreeg men daarvoor terug?
Allereerst n stuk bespottelijkheid, 'n leelyk
stuk schande voor ons mooie stadje (je
schaamt je voor je familie en kennissen van
elders, wanneer je merkt, dat ze het malle
ding in de gaten kragen, en liefst loop je ’n
straatje om, om je gasten oen groote desillu
sie, een nare onaesthetische aandoening in
Alkmaar, dat je zoo graag mooi laat zien,
te besparen);
vervolgens een instrument, dat behoudens
zijn weinig behaag'lyke, malle caprioles on
derweg, met eens voldoet aan de eischen,
welke men toch redelijkerwijze aan
„stadstram" stellen kan en moet;
de treinpassagiers wordt lang niet altijd
in de bestaande behoeften voorzien,
al, doordat het ding op meerdere
nen r‘~* L
sneeuwval direct „verhinderd”
overigens veel ongemakken oplevert; men
denke alléén maar eens aan dat pretti
ge overstappen by het postkantoor wat zoo
vaak noodig ia, doordat het traimtietje bij
voorkeur een „directe verbinding" vormt tuz-
sehen Station en„Alkmaar Packet”.
Al dit fraais nu om van interne aange
legenheden in de tramorganisatie nog maar
niet te spreken beeft de gemeente zich
indertyd gekocht voor f 40.000.aan obli
gaties.
Een zeer bedenkelyk artikel voor een groo-
ieder jaar
utaaWv en vei# bilden ai meer ruim
véél meor zelts, <*n ons »tad.-trauimetja.
On» dunkt, dat de goede I
van de autobus als stads vervoermiddel hier
door voldoende aangetoond ia: wat in Pa-
rya, Beriyn, Brussel, enz. voldoet, zal voor
Alkmaar toch nog wel goed genoeg zyn!
Het dus vanzelfsprekend, dat wy
3 (wat
.^-ttonds
stadsautobussea
een bydrage in voormeld sticbtii
in den geest van het besluit van
ciale Staten van Noordbolland, die uit de
Provinciale kas een bydrage hebben toege
zegd van ten hoogste f 1250(1, onder voor
waarde dat ook door de Besturen van andere
Provincies of van gemeenten in naar bet
oordeel van Gedeputeerde Htaten van Noord-
HoHand voldoende mate in de stichtinge-
koeten van dit kolonlehuis zal worden bijge
dragen.
Int den overgelegden staat van inlichtin
gen bljjkt, dat van de door de Vereeniging
gedurende de jaren 1923 en 1924 opgenoiuen
879 kinderen, met 35268 verpleegdagen, er 3
uit Alkmaar kwamen, met in totaal 315 ver
pleegdagen.
Hoewel daaruit de gevolgtrekking zou
kunnen worden gemaakt dat de instelling
van de bedoelde Vereeniging slecht» in z«er
geringe mate aan kinderen uit deze gemeen
te ten goede komt, hebben B. en W. de ver
wachting dat de belangrijke uitbreiding
welke de gelegenheid tot verpleging zal on
dergaan, ook voor Alkmaarscbe kinderen
van belang zal zyn. Natuurlijk is het ook
overigens van beteekenis voor Alkmaar, een
dergelijke inrichting in de omgeving geves
tigd te hebben. B. en Wzouden bet Jan
ook van belang achten, dat de gemeente een
blijk van instemming geeft.
Op voetepoor van Provinciale Stat-n,
die thans 50 meer hebt*en toegezegd »lan
destijds aan het Centraal Genootschap
den B. en W. de bydrage willen bepalen op
150.-.
De heer Spaan zal voorts nog enkele zeer
interessante films vertoonen, welke vervaar
digd zyn door de bekende U-F-A-Film Maat
schappij in opdracht van de Badische Anilin-
en Sodafabriek.
AANRIJDING.
Hedenmiddag om ongeveer 12 uur had in
den Bergerhout een aanrijding plaats tus
schen een der Berger autobussen en een
meel wagen. Het voor den wagen gespannen
paard rukte zich los en sloeg op hol, .naar
werd spoedig door een voorhyga*gér
pen, zonder dat het ongelukken had veroor
zaakt. De voerman van den mealwagen sloeg
door den schok van den wagen af, echter
zonder zich te bezeeren. De materiëele scha
de beperkte zich tot eenige beschadiging van
de autobus.
den illustreerde de MHereesant» m ep xoo’a
aangenamen toon gehouden lezing.
De presidente dankte den spreker harte
lijk en de goed bezochte vergadering werd
op de gebruikelijke wijze gesloten.
BIJLAGEN TOT DEN RAAD.
Aanvangsuur Botermarkt,
In de Raadsvergadering van 27 Augustus
j.l. werd een verzoek d.d. 24 Augustus Lv.
:_-„i-r
irltt te Alkmaar bezoeken, om
luur der Botermarkt nog met
een half uur te vervroegen, in handen van
B. en W. gesteld om bericht en raad.
In verband daarmede brengen deze in her
innering, dat by Raadsbesluit van 25 Juui
1925, op verzoek van een aantal handelaren
en aanvoerders en overeenkomstig de advie
zen van de Kamer van Koophandel en Fa
brieken voor Hollands Noorderkwartier en
van de Marktcommissie, het aanvangsuur der
Botermarkt is vervroegd van 10 H tot 10 tur.
Ten einde dezen maatregel eenigen ;yd ta
laten door werken, heben B. en W. gemeend
ten aanzien van het advies een afwachten
de houding te moeten aannemen om
het resultaat van den ingevoerden maatregel
te kunnen beoordeelen. Dat resultaat blijkt
te pleiten voor een onveranderde handhaving
van het bovenaangehaalde Raadsbesluit. Een
aantal onderteekenaars van het adres toch is
inmiddels van het daarbij gedane verzoek te
ruggekomen en heeft den wensch te kennen
gegeven het aanvangsuur van de Botermarkt
op 10 uur te handhaven. Voorts bleek bij een
op de markt ingesteld onderzoek het over
groots deel der bezoekers van hetzelfde ge
voelen. Het verdient derhalve naar de mee-
ning van B. en W., welke meening door de
Commissie van Bystand voor het Marktwe
zen wordt gedeeld, aanbeveling niet op het
verzoek in te gaan en de verordening on
gewijzigd te laten met een aanvangsuur van
10 uur, zooals dat overeenkomstig het een
parig gevoelen van de Kamer van Koophan
del en Fabrieken en de Marktcommissie eerst
onlangs is vastgesteld.
Bijdrage voor den bouw eu de
inrichtingskosten van een kolonie
tal is.
De R. K. Vereeniging voor Kindcrvacan-
tie- en Herstellingsoorden te Egmond aan
Zee. goedgekeurd by K. B. van 9 Mei 1919,
heeft zich by adres d.d. 31 Januari I.L tot
B. en W. gewend met de mededeeling, dat bin
nenkort door de Vereeniging zal worden l>e-
gonnen met den bouw van een dubbel koio-
niehuis te Egmond aan Zee, plaats biedend
voor 100 jongen» en 100 meisje». Voor tien
bouw en de inrichting daarvan zal een be
drag van ongeveer 300.000 benoodigd rijn,
welk kapitaal bijeen gebracht zal moeten
worden door giften en door het sluiten van
een geldleening.
De Vereeniging
verband met di» 1
aan den Raad te doen tot het verieenen van
een bydrage in voormeld sticbtingskapitaal
in den geest van het besluit van de Pro vin-
20e JAARGANG.
de voorwaarden, aan adressant vergunning
verleende tot het aanleggen van opennire
straten op deels aan de gemeente,
deels aan adressant in eigen torn
toebeboorende gronden, gelegen hreechen de
Lireienlaan, den Westerweg en den Hout.
Tevens werd besloten de aan te leggen ,traat
nadat zy overeenkomstig de in bovenaange
haald Raadsbesluit gestelde voorwaar len
zou zijn aangelegd, voor zoover zij nog n’et
aan de gemeente toel>ehoort, bij de gemeente
in eigendom over te nemen.
Volgens de voorwaarde -ub 0 van he* bo
venaangehaalde Raadsbesluit moet ueze
overdracht geschieden uiterlijk drie jaren na
de dagteekening der notarieele akte, welke
overeenkomstig liet Raadsbesluit van de ver
leende vergunning is opgemaakt, d.L uix-
lijk 24 Mei 1925. Hoewel de aanvrage eén
«lag na den gestelden termijn is gedaan, tn
de afdoening bovendien vertraging on«iee-
vond door de omstandigheid dat het trottoir
in den Houtweg nog niet volle«iig gereed
was, wyl daarvoor .looping noodig was vsn
het perceel Lindenlaan 105, meenen B. en W.
waar de tdooping van dit perceel, evenala
van de naastgelegen pereeëleti Lindenlaan
107, 100 en UI, intussohen heeft plaat» go-
had, geen betwanr te moeten maken tege^
inwilliging vete adreesan*’» verzoek.