hnl - Nollanilscli Dagblad. ALKMAAR. Tweede Blad. WOENSDAG 24 FEBR. 1924. ver Ui. IN EN OM ALKMAAR. ALS DE TRACTORTRAM VERDWIJNT. i. „T; H WIJO ito, spreking over de nipuwe goedkoope incht- J stikstof meststoffen en de bemesting in het bruikbaarheid I algemeen. In verband met -de'"Age prijzen voor de synthetische stikstofmestetoffen zal hy tevens ter sprake brengen de financiMo voordeelen. voortspruitende uit een versterk te stikstofbemesting van hooi- en weiland en tuingrond,hetgeen een onderwerp is, dat zich than» allerwegen in groote belangstelling ver heugt. Oj f f de bemesting in het 4 JafMUische ▼an zekere zjjde *h beetje den, de c« n voor verzoekt B. en W., in mededeeling, een voorstel lee in Alkmaar» m, zoo telden W. den Raad gereed «lijk vóór, het Kort heel t ▼oor in de Nadat xi< van handelaren in boter en eieren, die de kelyksche het aanvï «P aan de gevoel, dat te Me* LICHTEN OP. Hedenavond voor rjpwielen en motorrij tuigen om 5.56 uur lichten op. Voor rij- en voertuigen om 6.26 u. NIEUWE ZAAK. Hedenavond te 6 uur opent de heer Tj. Fahne in het perceel Huigbrouwerstraat 4 een nieuwe aak, omvattende den lederhandel en wat in het schoenmakersbedrijf te pas komt. Aan deze zaak is tevens een schoenmakerij verbonden. voor- trei- niet rjjdt, by eenigszins beduiden len is, en ook PRIJZEN BEHAALD. Op de gehouden internationale pluimvee- tentoonstelling te Brussel behaalde de heer Th. van Gyzen de volgende prijzen: Collectie raadsheeren (12 inzendingen met 80 concurrenten) 5 eerste-, 5 tweede- en 2 eere prijzen. Brflnerkroppers (6 inzendingen met 71 con currenten) 2 eerste-, 2 tweede- en 1 «ereprijs; Collectie Berliner eksters (46 concurrenten) den derden collectlepry». In totaal werden door Hollanders 19 prij zen behaald, waarvan de heer Van Ojjzen al leen 18. inwilliging ipdien de tractortrun verdwijnen meet wij onadnks alle» gaarne hopen) aji* 1 weer naar invoering van willen pleiten. En hierbij doet zich thans een heel geluk kige omstandigheid voor. Immers: hadden wy in 1922 moeten advl- seeren tot aankoop van autobussen door de gemeente en tot gemeentelijke exploitatie (tel dan niet in samenwerking met partien- liere belanghebbenden' en zou de gemeente in 1922 met invoering van airtobu.-en der- ahlve reeds aanstonds een beduidend risico op zich hebben moeten nemen, thans kan er, gelooven wy, een gratis proef genomen worden met een totaal kostelooze oplossing van het stadsvervoer vraagstuk, dat juist te Alkmaar te groot voor servet en te klein voor tafellaken zoo moeilijk is. We hebben toch inderdaad en hier ont vouwen wy ons plan autohuren ge noeg! Op onze informatie was de Commissaris van Politie zoo vriendelijk ons in te lichten: in totaal zyn er voor diensten op Alkmaar niet minder dan.... 70 personen-autobus sen in gebruik, welke bu.ssen 30 diensten co der hou.len. Ons dankt: Met iooveel autobus>en moet toch wel een behoorlijke stadsverkeer georganiseerd kun nen worden. De autobusbouders zullen, waar het in hun eigen belang is, gaarne hun medewerking verieenen. De gemeente kan kieaag uit de 70 in ex ploitatie zijnde autobussen de (b. v.) 30 bes te. mooiste en grootste, en bevordere deze by uitverkiezing tot bussen voor „stads verkeer;" voor deze 30 bussen worde con cessie voor stadsverkeer verleend op vaste tyden en langs vaste routes; ieder dier bussen krijg e een eigen leter of cijfer met op een bord de duidelijke aanwijzing „Stadsverkeer" en aangifte van de richting waarin gereden wordt Nemen wy nu aan, dat voor een behoorlijk stadsverkeer vervoergelegenheid (vfe« v''rsa) moet ta-etaan 1) StationVierstaten, 2) Station—Lünmerhoek, 3) StationFriesche brug, dan zou door b.v. ting tej R. K. VOLKSBOND. Donderdag a.s. des avonds te 8 uur zal we derom een z.g. praatavond gehouden wor.ktn in St. Willibrord. Alsdan zullen in behande ling komen de vragen die bjj een vorige ge legenheid zjjn gesteld; en de wijze waarop de Eerw. Adviseur zjjn gehoor weet te boeien is een waarborg dat het ook ditmaal aan be langstelling niet zal ontbreken. LANDBOUWLEZING IN DE „HARMONIE.” Wy willen nog even speciaal de aandacht van onze lezers vragen voor de voordracht welke aj. Vrijdag om half twee wordt ge houden in de „Harmonie”, door den heer C. A. C. Spaan, landbouwk. ing. te Utrecht. De Heer Spaan is directeur van het I And es Tuinbouwbureau voor Stikstof meststoffen te Utrecht en staat bekeaji als oen vlot spre ker. Hjj zal, nakr wy uil goede bron vdfne- men, zich hoofdzaksWfk bevalen toL~m.be- uNcs gemakkelyk te bereiken zijn rfbitgekozen) bussen uit de rich- over de Heilooérbrug door te la lden naar het Station en verder tot de Tesche brug; de (dito) bussen uit de rich ting Oudorp zoude men over de Kanaalkade langs het Station kunnen laten doorrijden tot I.immermoek; de (dito) bussen uit de rich ting BergenEgmond maar in ieder ge val ook langs het Station tot Vierstaten. Bussen uit de richting Akersloot sou mm tot het Station kuimta^ten Joopen. We geven hier natuorlQk inaar een heel (jl schema, doch een ieder zal moeten erken nen, dat een oplossing in deze richting mo gelijk moet zijn. Waar zooveel materiael aanwezig is, waar hetzelfde materieel de stad Alkmaar meer malen )>er dag aandoet, en waar iHwendian nog zoovele dubbele „lijnen” gevormd kun nen worden, daar moet het mogelijk zijn, een behoorlijk stadsverkeer te organiseeren, zóó, dat er b.v. altijd bu.ssen aan bet station dis- poinbel zjjn in verschillende richtingen bij de aankomst van treinen Zou het bovendien ook niet heel gemak k»- lijk zyn, indien men b. v. ook van Vierstaten naar de Friesche Brug kon laten vervoeren? Dit alles is o.i. voor verwesenlyking vat baar, indien men maar niet terugschrikt voor eenge organ iaat ie-moeilykheden. Dan zal men dit ideaaltje gratis kunnen bekomen. Indien de autobushouders immers voor iedere stadsrit (ook voor buiten passagiers) 0.10mogen rekenen, dan zal ook hun moeite wél beloond worden, aangezien ons tractor-trammetje naar men ons dezer da gen vertelde toch ongeveer 100.000 pas sagiers vervoert: de daardoor opgebrachte 10.000— zullen de gezamenlijke autobus houders gaarne willen verdienen, terwijl daar nog by komt, dat de meerdere vervoer- gdegeateeM ook meer gbruik tengevolge zal hebben. Dezen dag nu zullen we op Donderdag 4 Maart as beleven, als wanneer B. en W. met hun intiemste gevoelens aangaande de geliefde tractortram voor den dag zu.lon moeten komen. -Op *t oogehblik weten wy nog absoluut niet, wat B. en W. b(j die gelegenheid zullen zeggen; misschien weten ze ’t zelf ook nog niet. Doch, dat interesseert ons ook idgenljjk minder: Immers: de béste bedoelingen en de béste pogingen van B. en W. zullen ons toch niet meer uit de impasse kunnen redden; de trac tortram blijkt behoudens vele andere na righeden 'an het ding een financieels strop, en willen we niet ieder jaar voortaan prompt 6000.bijpassen (over een tijdje worden er natuurlijk weer ettelijke duizenden méér gevraagd), dan kan het aantrekkelijke vervoermiddel niet langer geëxploiteerd wor den. Do 40.000.die de gemeente erin stak, zjjn we (ai heeten 't dan ook schitterende obligaties) natuurlyk ai lang kwjjt, zooals het behoort. Hoe vindingrijk men zich dns ook toonen zal, hier valt niets meer goed te maken, hier valt niets te redden: men moge de pil ere zyde *n beetje pogen te vergul- »maak 'ervln Is en blijft vies bitter. Het eenigste, wat ons op dit oogenblik in de Irchaiideling Van het vraagstuk op P<«- derdag a.s. Interesseer^ is, Het loopt mis met onze tractortraui. Dat kan niet missen! Reeds spoedig na hare indiensttreding be gon de tram al ernstige teekenen van verval te vertoonen: over het eerste half jaar van den nieuwen dienst we memoreeren uit het hoofd vielen de uitkomsten al danig tegen; toen werd er echter nog een doekje voor bet bloe den gevonden: nou JA, dat was dan ook het eerste half jaar, daarin was de kermisperiode gevallen, gedurende welke de tram niet ovur de Laat mocht ryden, alle begin was n beetje moeilyk en duur, men moest nog maar een» afwachten, *t kon nog best goed komen. Toen hebben we betrekkelyk langen tijd niets gehoord,ofschoon we ons tot hooren zelfs meermalen inspanden do e in formaties te vragen. We hoorden echter niets, en iemand, die Alkmaar en zjjn tractortram-magnaten niet 'n beetje ként, zou naieveljjk wel tot de veronderstelling hebben kunnen kotm n: „Geen tijding, goede tijding Wy echter, die in deze aangelegenheid xlt|jd 'n beetje pessimistisch en achterdoch- dochtig geweest z|jn, wy voelden in die stil te aldoor een stormpje naderen; *t ging ene te geheimzinnig. Tot opeens heel veel geheimzinnigheid werd afgeworpen en de tractortram-magna ten met het onnoozetote gezicht rui de we reld bjj de gemeente om5000. kwa men aankloppen; de gemeente had er in dertijd 40.000.aan gewaagd, die arm zalige 5000.konden er ook nog wel bjj. En al» lagen de rooie straten maar voor het B. en - verlangde sommetje te dokken. Maar o wee! toen liet de Raad zyn tan den zien, zjj het dan ook 'n beetje lachend. B. en W., het gevaar ziende, dat hun troe tel vooratellétje bedreigde, vonden de zaak toen opeens niet zoo verschrikkelijk ur gent meer. En om met dea Duitschee dichter te spreken het voorstel „ward nie mehr geseten.** >rt geleden hebben we er echter leto aardigs een werkelijke verrassing aats gekregen: In den loop der maanden meer dere verdachte verschijnselen hadden voor- gedaan (O.a. bleek het wisselen by het post kantoor noodig met het oog op de exploita tiekosten en kon de N.V. de jaarlyksohe af lossing aan de Gemeente niet voldoen), is de klap op de vuurpijl gekomen. Wellicht 'n beetje verbolgen over hel feit, dat de Raad voor deze schoone edelb <n roemrijke onderneming niet een» een sim pele 5000.m’ér wilde toestaan (terwijl het geld er toch zoo „goed” waal!), zyn de trammagnaten met een nieuw verzoek tevens een dreigemeent gekomen: of de gemeente in *t vervolg maar '00 per maand zou willen bijpassen op de ex ploitatie; *t was niet langer te hirden; kon de gemeente hiertoe niet besluiten, dan zou de dienst niet langer volgebouden kun nen worden. B. en W., zich de tanden van den Raad nog herinnerend, lachten 'n beetje, kek< n *n beetje ernstig, haaiden eens vriendelyk bedenkei jjk de schouders op, endeden niets; althans in 't openbaar. Totdat het den voornaamstee traotor- magnaat, die intusschen tot raadslid gepro moveerd was, begon te vervelen, en deze een interpellatie iudiende om te weten te komen, hoe B. en W. over die 500.— per maand dachten. Nóg wisten B. en W. behandeling van de ze zaak uitgesteld te krygen, maar zoo als bet verheven lied zegt „éénmaal komt de dag Met dat al komen we binnenkort, naar wij vermoeden, met de gebakken peren te zit ten. al wil men ook alles vergeven en ver geten: er zal wanneer het tractortramme- tje verdwynt toch een stads vervoermid del vooar in de plaats moeten komen; al zien wy voor ons het onidng ook liever van daag dan morgen verdwijnen, Alkmaar heeft toch iets noodig ter voorziening in «ie behoeften van het stadsverkeer, speciaal van en naar het Station. Toen in 1922 het tram vraagstuk aanhan gig was, hebben wij on» herhaaldelyk uit gesproken voor invoering van stads-auto- bussen Dat doden wij niet zonder «enige bolen- king: wy begrepen heel goed, dat ook een ,.hus” geen ideaal vervoermiddel zou zjjn, de exploitatie van „bussen” zou finantieél óók niet meevallen en bovendien waren wjj niet blind voor het gevaar van gebrek aan plaatsruimte, juist, wanneer die noodig zou zyn. Doch niettemin gaven wy toen aan auto banen verer de voorkeur, omdat men dch daarbij niet vastlegde aan een bepaalden op- zet-voor-langen-duur, noch ook aan bepaal de routes; bovendien was het ons gebleken, dat men zich van particuliere zyde voor autobussen exploitatie finantieel wilde in- teresseeren (er rééd al een stadsbus) en ten slotte konden wy voorspellen dat op het ge bied van autcbussen-fabricatie en autobus sen dienst regelingen in de zeer nabije toe komst groote vorderingen gesnaakt zouden worden. Ook in dit opzicht hebben de feiiten ons in het gelijk gesteld: I>e autobus raakt al» stads vervoermiddel In groote st«daa steeds meer in zwang, z|j wvfdt tnot d*n da«r steeds meer vervol de of men le verantwoorSelflkheld voor' de enorme fout, welke hier tegen alle waarschuwingen in begaan werd, zal dur ven vastleggen, en 2e of men eindelijk eens zal overwegen, een veretkndig besluit te nemen tot oplos sing van het stadsvervocr-vraagstuk. Overdracht Houtweg. De heer J. Apeldoorn, alhier, heeft zien tot B .en W. gewend met de mededee'ing, dat de straten, gelegen tusschen de Lin len- laan, den Westerweg en den Hout, door hem zyn gereed gemaakt overeenkomstig de voor waarden en bepalingen van het betreffen le Raadsbesluit. Teven» bericht adressant, dat hy de straten aan de gemeente wenscht over te dragen. In verband met dit adres brengen B. en W. in herinnering dat de Raad by besluit van 5 Januari 1922, Nr. 5, onder de daarbij gestel- te som gelds! En nu heet het: betaal nog ieder jaar f tMKM).by, of anders kunnen we 't niet volhouden! We hebben een en ander al eerder aldus gekwalificeerd: ’t Is „bkr”! 't Is bar, dat de meerderheid van den Raad (de Katholieken, voorzoover buiten het col lege van B. en W., zyn gelukkig steeds con tra geweest) indertyd voor sóó’n belachelijke en dubieuze oplossing van het stadsvervoer- vraagstuk zóó veel geld heeft durven vo- teeren, terwyl te voorzien was en ook voor speld is, dat het na een paar jaren spaak zou loopen. Nog méér bar is het echter, dat men den Raad indertyd van zekere zijde in deze rich ting heeft durven dringen, terwyl die „zeke re zyde” toch evenals de Raad ja, nog bé ter! de gevaren, aan deze onderneming verbonden, in kon zien, en dat diezelfde „zekere zyde”, na in den loop der jaren het fiasco van bet door haar aangeprezen en doorgedreven plan beleefd te hebben, nu in den Raad zontfcr (dikken pf blozen voor den dag durft komen met de aanmaning: „Vooruit, 'n beetje gauw asjeblief! f 6000 er bjj of géta f 6000 er bjjl tram of géén tram!” Het moge waar zyn, dat dese „zekere zjj- de” ook zichzelf in de tram-ouder neming ge dupeerd heeft, dit vermindert in geen enkel opzicht de verantwoordeljjkheid, welke deae draagt voor de misère, waarin hy de gemeen te d. i. de Alkmaarscbe gemeenschap heeft helpen brengen 'door zyn verkeerd en hardnekkig doorgevoerd initiatief. We willen er verder niet te veel van zeg gen: gedane zaken nemen geen keer, en 't is niet onze bedoeling, thans, nu de (treu rige) feiten ons in het geljjk gesteld hebbaa, revanche te nemen, omdat men indertyd on ze waarschuwingen in den wind heeft gesla gen. Och neen! Maar wel wenschen w(j, dat in deze kwes tie door ieder van de (mede-)verantwoorde- lyken eeys heel zwaar gevoeld zal worden, welk een roekeloos spel men hier gespeeld heeft ten koste van de gemeenschap. Dan, kan de zaak tenminste nog dit nut afwerjten: dat men in *t vervolg wat voor zichtiger zal zjjn, en dat men zich voor eer lijk gemeende en sterk gemotiveerde waar schuwingen wat minder doof zal houden. laten we dkt er tenminste nog van hopen. Dan is het geld althans niet heelemaal weg gegooid' BENOEMD. De heer mr. R. P. Cleveringa, chef der atdeeling voor behandeling van reclames «n averyen by de Koninklijke Nederlandsche Stoombootmaatschappij te Amsterdam, wo nende te Heemstede, is benoemd tot rechter in de Arrasniissesnentereehtbank te Alkmaar. R. K. VROUWENBOND. Gisteren werd in hotel Proot, I.ange»traat de jaarvergadering der afd. Alkmaar van den R. K. Vrouwenbond gehouden. De presidente opende de vergadering met een welkomstwoord tot de leden. De notulen worden gelezen en ongewijzigd vastgeeteld. Daarna werden de jaarverslagen van R. K. Vrouwenbond en onderafdeelingen voor gelezen. Naar aanleiding van het verslag over „Weduwensteun” sprak de presidente nog eenige woorden, om op te wekken, lid te worden van deze schoone onderaf dueling met het gevolg, dat zich gedurende de pau ze weer plm. 17 nieuwe leden er voor op gaven. Ook het financieel verslag werd voorgele zen. Itoor de commissie tot nazien der t oe ken is het in orde bevonden. Er is een schrijven ingekomen van len R. K. Vredeebond in Nederland om te trachten in Alkmaar een correspondentschap daarvoor op te richten. Mej. Ligéhart gaf zich spon taan voor <Mt werk op. Voor een overleden lid werd een Onze Vader en Wee» Gegroet gebeden. Drie <iames hestuwwleden waren aan de beurt van aftreding: de dames Kuiper, Wd- senlorn en Wanna, welke alle drie herkies baar waren volgens reglement. Daar Mej. Wanna zioh echter niot -ineer herkiesbaar stelde, moest in deze vacature voorzien wor den. Er is een candidatenlyst ingekomen voor Mej. Boom, die dus door candidaatstel- ling tot bestuurslid gekozen ia. De Presidente zeide, dat het haar speet, dat zoo weinig candidaatlysten ingekomen zyn, omdat het blyk geeft, dat er weinig strooming in den Vrouwenbond is. l>aarna richtte zy eenige welgemeende dankwoorden tot de aftredende secretaresce, aan wie een mooie azalea werd aangeboden. Nu betrad de heer J. v. d. Werf, de spre ker van dezen avond, het gekoekte. 3pr. wij zigde bjj het begin zyner rede den titel van zyn lezing n.l. niet „Japan en de Japaneche vrouw", zooals op de convocatie bestoni zou behandeld worden, maar he< volksleven in het algemeen. Voor de pauze sprak de heer van der Werf over de meer stoffelijke zyde van het Japansche volksleven: over den bouw hun ner huizen, hun kleeding, hun voeding, die uit rjjst, groenten en visch bestaat, over hun geliefkoosde dranken: de thee, -lie over al gedronken en dikwijls zelfs mst groote ce- remoniéele plechtigheid bereid en geschon ken wordt en „saké", een soort van rjjste- brandewyn; over hun taal, die voor elk woord een ander teeken heeft en hun keurig-n schrijftrant; over het reizen en trekken an den Jaj>anner, dat hy heel veel doet v >or allerlei doeleinden: voor zaken, bedevaarten of voor zyn pleizier en wel per modern ver- voermiddel, den trein. Na de pauze behandelde spr. de geestelijke zyde van het Japansche volksleven en toon de aan, dat ook voor on» Westerlingen, wut karaktereigenschappen betreft, nog veel van de Japanner» te leeren valt. De Japan ner glimlacht altijd by elke gem om leave loe- ning en wel uit zelfbeheer»»hing. 1>ez«- zetf beheersching wordt reeds van jongsaf aan by de Japansche kinderen aangekweokt en verklaart ook de liefde van den Japan ter voor vormen, wat byv. duidelijk blijkt i>ij de thee-ceremonie. Kenmerkend voor den Japanner is ook zyn groote kinderliefde. Op die kinderliefde, die zich ook uitbreidt tot keizerliefd-i is zoowel de Japansche maatschappij, alsook de godsdienst van den Japanner voor zoo ver hy geen Boeddhist i» gebaseerd. In hun tempels geen godendienst, maar dienst der voorvaderen, aan wie ze offeren en die ze ook na hun dood nog een beeiissenden in vloed op hun leven laten hebben. Op d«w.e kinderliefde is ook hot Japansche huwelijk gebaseerd, dat een zaak is der ouders, waar in bruidegom en bruid zelf niets mee te spre ken hebben, wat de laatsten zich zonder te genspraak laten welgevallen. Spr. wees ook op het grooi de Japanner heeft voor de aesthetica. het „KerzebloeHemfeest" reist hjj u<a met zy» gohaele familie, alleen •Hiootee, bloeiende boomen te zie^. I Een -erie fraaie, deels gekleurde I’t'f Hoe groot de fout is geweest! Terwyl er in *t geheel geen uitzisht was, dat de onderneming zou kunnen rendeeren, zou kunnen bestAAn, stak men in de N.V. Alkmaarscbe Stadstram een bedrag van f 10.000— Wat kreeg men daarvoor terug? Allereerst n stuk bespottelijkheid, 'n leelyk stuk schande voor ons mooie stadje (je schaamt je voor je familie en kennissen van elders, wanneer je merkt, dat ze het malle ding in de gaten kragen, en liefst loop je ’n straatje om, om je gasten oen groote desillu sie, een nare onaesthetische aandoening in Alkmaar, dat je zoo graag mooi laat zien, te besparen); vervolgens een instrument, dat behoudens zijn weinig behaag'lyke, malle caprioles on derweg, met eens voldoet aan de eischen, welke men toch redelijkerwijze aan „stadstram" stellen kan en moet; de treinpassagiers wordt lang niet altijd in de bestaande behoeften voorzien, al, doordat het ding op meerdere nen r‘~* L sneeuwval direct „verhinderd” overigens veel ongemakken oplevert; men denke alléén maar eens aan dat pretti ge overstappen by het postkantoor wat zoo vaak noodig ia, doordat het traimtietje bij voorkeur een „directe verbinding" vormt tuz- sehen Station en„Alkmaar Packet”. Al dit fraais nu om van interne aange legenheden in de tramorganisatie nog maar niet te spreken beeft de gemeente zich indertyd gekocht voor f 40.000.aan obli gaties. Een zeer bedenkelyk artikel voor een groo- ieder jaar utaaWv en vei# bilden ai meer ruim véél meor zelts, <*n ons »tad.-trauimetja. On» dunkt, dat de goede I van de autobus als stads vervoermiddel hier door voldoende aangetoond ia: wat in Pa- rya, Beriyn, Brussel, enz. voldoet, zal voor Alkmaar toch nog wel goed genoeg zyn! Het dus vanzelfsprekend, dat wy 3 (wat .^-ttonds stadsautobussea een bydrage in voormeld sticbtii in den geest van het besluit van ciale Staten van Noordbolland, die uit de Provinciale kas een bydrage hebben toege zegd van ten hoogste f 1250(1, onder voor waarde dat ook door de Besturen van andere Provincies of van gemeenten in naar bet oordeel van Gedeputeerde Htaten van Noord- HoHand voldoende mate in de stichtinge- koeten van dit kolonlehuis zal worden bijge dragen. Int den overgelegden staat van inlichtin gen bljjkt, dat van de door de Vereeniging gedurende de jaren 1923 en 1924 opgenoiuen 879 kinderen, met 35268 verpleegdagen, er 3 uit Alkmaar kwamen, met in totaal 315 ver pleegdagen. Hoewel daaruit de gevolgtrekking zou kunnen worden gemaakt dat de instelling van de bedoelde Vereeniging slecht» in z«er geringe mate aan kinderen uit deze gemeen te ten goede komt, hebben B. en W. de ver wachting dat de belangrijke uitbreiding welke de gelegenheid tot verpleging zal on dergaan, ook voor Alkmaarscbe kinderen van belang zal zyn. Natuurlijk is het ook overigens van beteekenis voor Alkmaar, een dergelijke inrichting in de omgeving geves tigd te hebben. B. en Wzouden bet Jan ook van belang achten, dat de gemeente een blijk van instemming geeft. Op voetepoor van Provinciale Stat-n, die thans 50 meer hebt*en toegezegd »lan destijds aan het Centraal Genootschap den B. en W. de bydrage willen bepalen op 150.-. De heer Spaan zal voorts nog enkele zeer interessante films vertoonen, welke vervaar digd zyn door de bekende U-F-A-Film Maat schappij in opdracht van de Badische Anilin- en Sodafabriek. AANRIJDING. Hedenmiddag om ongeveer 12 uur had in den Bergerhout een aanrijding plaats tus schen een der Berger autobussen en een meel wagen. Het voor den wagen gespannen paard rukte zich los en sloeg op hol, .naar werd spoedig door een voorhyga*gér pen, zonder dat het ongelukken had veroor zaakt. De voerman van den mealwagen sloeg door den schok van den wagen af, echter zonder zich te bezeeren. De materiëele scha de beperkte zich tot eenige beschadiging van de autobus. den illustreerde de MHereesant» m ep xoo’a aangenamen toon gehouden lezing. De presidente dankte den spreker harte lijk en de goed bezochte vergadering werd op de gebruikelijke wijze gesloten. BIJLAGEN TOT DEN RAAD. Aanvangsuur Botermarkt, In de Raadsvergadering van 27 Augustus j.l. werd een verzoek d.d. 24 Augustus Lv. :_-„i-r irltt te Alkmaar bezoeken, om luur der Botermarkt nog met een half uur te vervroegen, in handen van B. en W. gesteld om bericht en raad. In verband daarmede brengen deze in her innering, dat by Raadsbesluit van 25 Juui 1925, op verzoek van een aantal handelaren en aanvoerders en overeenkomstig de advie zen van de Kamer van Koophandel en Fa brieken voor Hollands Noorderkwartier en van de Marktcommissie, het aanvangsuur der Botermarkt is vervroegd van 10 H tot 10 tur. Ten einde dezen maatregel eenigen ;yd ta laten door werken, heben B. en W. gemeend ten aanzien van het advies een afwachten de houding te moeten aannemen om het resultaat van den ingevoerden maatregel te kunnen beoordeelen. Dat resultaat blijkt te pleiten voor een onveranderde handhaving van het bovenaangehaalde Raadsbesluit. Een aantal onderteekenaars van het adres toch is inmiddels van het daarbij gedane verzoek te ruggekomen en heeft den wensch te kennen gegeven het aanvangsuur van de Botermarkt op 10 uur te handhaven. Voorts bleek bij een op de markt ingesteld onderzoek het over groots deel der bezoekers van hetzelfde ge voelen. Het verdient derhalve naar de mee- ning van B. en W., welke meening door de Commissie van Bystand voor het Marktwe zen wordt gedeeld, aanbeveling niet op het verzoek in te gaan en de verordening on gewijzigd te laten met een aanvangsuur van 10 uur, zooals dat overeenkomstig het een parig gevoelen van de Kamer van Koophan del en Fabrieken en de Marktcommissie eerst onlangs is vastgesteld. Bijdrage voor den bouw eu de inrichtingskosten van een kolonie tal is. De R. K. Vereeniging voor Kindcrvacan- tie- en Herstellingsoorden te Egmond aan Zee. goedgekeurd by K. B. van 9 Mei 1919, heeft zich by adres d.d. 31 Januari I.L tot B. en W. gewend met de mededeeling, dat bin nenkort door de Vereeniging zal worden l>e- gonnen met den bouw van een dubbel koio- niehuis te Egmond aan Zee, plaats biedend voor 100 jongen» en 100 meisje». Voor tien bouw en de inrichting daarvan zal een be drag van ongeveer 300.000 benoodigd rijn, welk kapitaal bijeen gebracht zal moeten worden door giften en door het sluiten van een geldleening. De Vereeniging verband met di» 1 aan den Raad te doen tot het verieenen van een bydrage in voormeld sticbtingskapitaal in den geest van het besluit van de Pro vin- 20e JAARGANG. de voorwaarden, aan adressant vergunning verleende tot het aanleggen van opennire straten op deels aan de gemeente, deels aan adressant in eigen torn toebeboorende gronden, gelegen hreechen de Lireienlaan, den Westerweg en den Hout. Tevens werd besloten de aan te leggen ,traat nadat zy overeenkomstig de in bovenaange haald Raadsbesluit gestelde voorwaar len zou zijn aangelegd, voor zoover zij nog n’et aan de gemeente toel>ehoort, bij de gemeente in eigendom over te nemen. Volgens de voorwaarde -ub 0 van he* bo venaangehaalde Raadsbesluit moet ueze overdracht geschieden uiterlijk drie jaren na de dagteekening der notarieele akte, welke overeenkomstig liet Raadsbesluit van de ver leende vergunning is opgemaakt, d.L uix- lijk 24 Mei 1925. Hoewel de aanvrage eén «lag na den gestelden termijn is gedaan, tn de afdoening bovendien vertraging on«iee- vond door de omstandigheid dat het trottoir in den Houtweg nog niet volle«iig gereed was, wyl daarvoor .looping noodig was vsn het perceel Lindenlaan 105, meenen B. en W. waar de tdooping van dit perceel, evenala van de naastgelegen pereeëleti Lindenlaan 107, 100 en UI, intussohen heeft plaat» go- had, geen betwanr te moeten maken tege^ inwilliging vete adreesan*’» verzoek.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1926 | | pagina 10