GOLBERT-GOSTHUM naar maat f68.- J. B. Koster W-lfollaoisdi^SSï Dajlilad. Romb. H. Kreymborq i So.. IllN M HHR. ),j DE „CONTINENTAL is en blijft Kleeding* naar maat J I ALKMAAR. Amsterdamsche Beurs. Tweede Blad. 4 1.45 t.- 2.1B MQ 619 1" ■A De bijeenkomst van de radicaal-soci- 60*4 ii 1926 V.K. IN EN OM ALKMAAR. ALS DE TRACTORTRAM VERDWIJNT. 1.1 1 f .J .H de BESTE Schrijfmachine Vert.: L. FRANKENBERG, ALKMAAR. Berichten opgenomen In een gedeelte onzer vorige oplage. som 169’/. 1Ö6M 162M 10\- 3*’’. 90*/. tl RECLAME MAAND VOOR HANDEL EN MARKT. Opgave van de Neder land ache Laadboawbank Bijkantoor Alkmaar. (Ontvangen per draadlooze telefoon). -3a DONDERDAG 25 FÉBR/26 1JO hl 192H tWH 148 ■4 164H 1647. 187*/. 168 128H 130 130*/. 128H ■4 107 277 279H 281 275M 384 193 406’/. 403 t 22*/, 392 270 271 362 358 49*/. 80H 80 80 79 163*/. 163M 162M 907. 411 4- I 414 400 490 163 152 636H 345 341H 241 23»H 367K 196 193 160 148 409 3V9M 163 152 638M 310 !64H 383 1297, 97 46’/. 2M 50 62 638 340 365 197M 401H 496H 3*67. 244H 2437. 46 192H 406’/. 196 162« 3447. 241 240M 385 192M 4067. H3H 150 46 196 163 l.UM 39H 3417. 241 241 46H 607. 193*,. 1607, Wjj willen nog even 1. van onze lezers vragen voor de voordracht ge heet C. 192’/ 402 98K 129K 34 2 7. 245 243 37 114 1507 47’/. 2 99k 1017. 101*,. 103 1047, 1937. :60m 148 -> 166m 3837. 13OM 164K 155 641M <457, 458 228M 107k 230 416 4< IM 496 i. Het loopt mts mot on>« traetortram. Dat kan niet taissen! ua hare indiensttreding be- .«stige tcekenen van verval 7 ieder jaar we ’t niet DOODELIJK VLIEGONGEVAL. PARIJS, 24 Februari. Eén militair vliegtuig, vloog hedenmorgen om 9.30 uur onder den Elffeïtoren, raakte de draad van de antenne en stortte omlaag. Het vliegtuig geraakte in brand en werd geheel vernield. De piloot kwam in de vlammen om. MR. J. J. WILLINGE f. DEN HAAG, 24 Februari. In den ouderdom van 76 jaar ts heden overleden mr. J. J. Willinge, lid van den Raad van State en oud-Tweede Kamerlid en oud-Eerste Kamerlid. TRAP VAN EEN PAARD LEMMER. 24 Februari. De 40-jarige veehouder Th. Vallinga ‘is te ren een trap kens f 105—f 1.07, Vette en kens f 1.02—f 1.04, Overt cn O le kw. fl.05—f 107 per Ktt 47 607. - 46’/. 47’,,. LANDBOUWLEZING IN DE „HARMONIE.” VVjj willen nog even speciaal de aandacht v-Z- welke a.s. Vrjjdag om half twee wordt houden in de „Harmonie”, door den hee A. C. Spaan, laodbouwk. ing. te Utrecht. De Heer Spaan is directeur van het Land en Tuinbouwbureau voor SHkstrtmeststotthu te Utrecht en staat bekend ate vlot .ore- te Tjerkjraast kreeg giste van een paard tepen het Hóófd. Hij heden aan de pev’olgen overleden, NAAR EEN COMPROMIS IN FRANKRUK. PARIJS, 24 Februari. ker. Hij zal, naar wy uit goede bron verne men. zich hoofd zakelijk bepalen tot een be spreking over de nieuwe goedkoope lucht- stikstofmeststoffen en de bemesting in het algemeen. In verband met de lage pryzen voor de synthetische stik stofmest.stoffen zal hij tevens ter sprake brengen de financiëole voordeelen. voortspruitende uit een versterk te stikstofbemesting van hooi- en weiland en tuingrond.hetgeen een onderwerp is, dat zich thans allerwegen in groote belangstelling ver heugt. De heer Spaan zal voorts pog enkele zeer interessante films vertoonen, welke vervaar digd zyn door de bekende U-F-A-Film Maat schappij opdracht van de Badische Anilin- en Sodafabriek. 346M 2437, 250 433 22*/. 396M 274 395 338 366 198’/. 315 r T ft- ttef “'réftaSZ Zie onze modellen, afwerking en prijten. SPECIALE AANBIEDING AMSTERDAM, 24 Febr. Veemarkt Ter markt waren heden aancrevoerj: Vette koeien waarvan de prijzen waren le 262 vette kalveren le kw. 89—f 1.15 2e kw. 82-96 ct„ 3e kw 65—80 ct em enkel prima boven noteering. 106 nuch tere kalveren 12-22 ct„ 451 vleeschvar- *kvar« irscie PRIJZEN BEHAALD. Op de gehouden internationale pluimvcc- tentoonstelling te Brussel behaalde de beer Th. van Gjjzen de volgende pryzen: Collectie raadsheeren (12 inzendingen met 80 concurrenten) 5 eerste-, 5 tweede- en 2 ee re prijzen. Brilnerkroppers (6 inzendingen met 71 con currenten) 2 eerste-, 2 tweede- en 1 eereprijs; Collectie Berliner eksters (46 concurrenten) den derden collectieprijs. In totaal werden door Hollanders 49 prij zen behaald, waarvan de heer Van Gijzen al leen 18. alistfsche groep uit de Kamer en de Democratische linkerzijde uit den Se naat besloten e?n delegatie naar Briand te zenden, teneinde de middelen te be- studeeren om een conflict te vermijden tusschen de twee lichamen inzake het financieele voorstel. •Malvy verklaarde, dat de Senaat de discussie over het voorstel zal schor sen totdat de Kamer het evenwicht in de begrooting hersteld heeft DE OVERVAL IN HET POOL- SCHE GRENSGEBIED PRAAG, 24 Februari In tegenstel ing met het Poolschè be richt, dat de Lithausche militaire afdee- ling bij Podgajai de Poolschè grens overschreden heeft en de grenswacht overviel, verklaart het Litausche ge» zantschap dat de Poolschè wichtafdee- lingen de demarcatielijn overtrokken en door de Litausche grenswacht werden omsingeld, waarop zi’ .terugtrokken. DE POLITIEKE TOESTAND GRIEKENLAND BELGRADO, 24 Februari. ..Politika” md !t uit Salon ki, dat Pan- galos het garnizoen aldaar wantrouwt en derhalve veiligheidsmaatregelen «r nomen heeft.Vele Atheensche oflicie- ren, die met de officieren te Salonikj vriend zijn, werden gearresteerd 24 Februari 8TAATSLEENINGEN 4% Nederland 1917 5 Hem 1918 5 idem 1919 6 idem 1923 6 Ned. India 1923 BANK-INSTELLINGEN Koloniale Bank Indirehe Rank Handel Mpjj. INDUSTR. OND. BINNENLAND Iiunlindt Oliefabriekeo Jurgens Oude Philips Halt Kunstzijde INIUJSTR. O ND. BUITENLAND Anaconda Steel eonun. CULTUUR MAATSCHAPPIJEN Cultuur Vorstenlanden Dito Actions RVA. Java Cultuur Moormaan Col Ned. Ind. Suiker Uuio Poerworedjo MIJNEN Redjang Lettong PETROLEUM Dordtache Petroleum Gee. Roll, olie Kon. Ned. Petroleum Staaua Ramana RURRER-M A ATSCHAPPLJEN Amsterd. Rnbber Bandar Rubber Deli Rat Robber Indische Robber Interoontia. Rnbber Kendnng Letnhoe Lampong Sumatra Rubber Onst-Java Rnbber NederL Ind. Rubber A Koffie Serhadjadi Silaau Wai Som Rnbber SCHEEPVAARTEN HoU. Amer. Lty> Holl Stoomboot HoU. ÏJoyd Kon. Boot n Stoomvaart My. „Nederland" Paketvaart Scheepvaart Uuio Marine Common. Marine Preferent Niev Goudriaan TABAKKEN Besoeki DeU BataviaV. Deli-MastechappQ Senamhah AMER SPOORWEGEN. Eije, Spoor Southern Rails Union Pacific Wabash. Railway PROLONGATIE niet, wat B. en W. by die gelegenheid /.uilen zeggen; misschien weten ze 1 zelf ook nog niet. Doch, dat interesseert ons ook eigenlijk minder: Immers: de béste bedoelingen en de t>êt>te pogihgen van B. en W. zullen ons toch niet meer uit de impasse kunnen rqdden; de trac tortram bljjkt behoudens vele andere na righeden van het ding een financieele strop, en villen wé niet ieder jaar voortaan prompt 6000.bypaeeen (over een tijdje worden er natuurlijk weer ettelijke duizenden méér gevraagd), dan kan het aantrekkelijke vervoermiddel niet langer geëxploiteerd wor den. De 40.000.die de gemeente erin stak, zijn we (al heeten ’t dan ook schigereudp obligaties) natuurlijk al lang kwijt, zooals het behoort. Hoe vindingrijk men zich dus ook toouen zal, hier valt niets meer goed te maken, hier valt niets te redden: men moge de pil van zekere zijde ’n beetje pogen te vergif den, de smaak ervan is en biyft vies bitter. Het eenigste, wat ons óp dit oogenblik in de behandeling van het vraagstuk op Don derdag aa. interesseert, is. Reeds goedig im hare indiensttreding be gon Je .train al érnstige teek en en van verval te vertoonen: over het eerste half jaar van den nieuwen dienst we inemorceren uit het hoNd vielen do uitkomsten al danig tegen; toen werd er echter nog een doekje voor bet bloe den gevonden: nou j5, dat was dan ook het eerste half jaar, daarin was de kermisperiode gevallen, gedurende welke de tram niét over de Laat mocht rijden, alle begin was 'n beetje moeilijk en duur, men moest nog maar een* afwachten, ’t kon nog best goed k'raien. Toen hebben we betrekkelijk langen tijd niets gehoord,ofschoon we ons tot hooren zelfs meermalen inspanden 4o-,r in formaties te vragen. We hoorden echter niets, en iematnj, die Alkmaar en zyn traetortram-inagnaten niet 'n beetje ként, zou naievelyk wel tot do veronderstelling heblmn kunnen kom-n: „Geen tijding, goede tijding”.... Wij echter, die in deze aangelegenheid altyd ’n beetje pessimistisch en achter.loch- dochtig geweest zyn. wy voelden in die stil te aldoor een stormpje naderen: 't ging ons te geheimzinnig. Tot opeens heel veel geheimzinnigheid werd afgeworpen en de traAortram-magna- ten met het ounoozelste gezicht van de we reld bij de gemeente om. 5000.=- kwa men aank'lop|>en: de gemeente had er in dertijd 40.(X>0.aan gewaagd, lie arm zalige 50(Xt.konden er ook nog wel bij. En als lagen de rooie ruggies in Alk maart straten maar voor het grijpen, zoo telden B. en W. den Raad gereedelyk vóór, het verlangde sommetje te dokken. - Maar o wee! toen liet de Raad zyn tan den zien, zij het dan ook 'n beetje laeh'md. B. en W„ het gevaar tiende, dat iiun troe tel voorstellet je bedreigde, vonden de zaak toen opeens niet zoo verschrikkelijk ur gent meer. En om met den Duitschen dichter te spreketrhet >vo®rstel „ward nie mehr gesehn.” Kort geleden hebben we er echter iets heel aardigs een werkelijke verrassing voor in de plaats gekregen: Nadat zich in den loop der maanden meer dere verdaidite verschijnselen hadden voor gedaan (o.a. bleek het wisselen bij het ]mki- kantoor noodig met bet oog op de exploita tiekosten en kon de N.V. de jaarlijksctie af lossing aan de Gemeente niet voldoen), is do klap op de vuurpijl gekomen. Wellicht 'n beetje verbolgen pver het ieit, dat de Raad voor deze schoone edere in roemrijke onderneming niet eens een sim pele 5000.in'ér wilde toestaan (te: wijl het geld er toch zoo ggoetl1 was!!), zijn de trammagnaten met een nieuw verzoek tevens een dreigemeent ’gekomen: of de gemeente in ’t vervolg maar f00 per maand zou willen bijpassen op de ex ploitatie; 't was niet langer te hAr.lcu: kon de gemeente hiertoe niet besluiten, dan zob de dienst niet langer volgehouden kun nen worden. B. en W., zich de tanden va» den Raad nog herinnerend, lachten ’n beetje, koken ’n beetje ernstig, haalden eens vriéndelijk bedenkelyk de schouders op, en.... deden niets; althans in ’t openbaar. Totdat het den voornanmsten tnekor- magnaat, die intusschen tot raadslid „epro- moveord was, begon te vervelen, en deze een interpellatie indiende om te weten te komen, hoe B. en W. over die 509. per maand dachten. Nég wisten B. en W. behandeling van (le ze zaak uitgesteld te krijgen, maar zeo- als het verheven lied zegt „éénmaal Homt de dag Het is dus vanzelfsprekend, dat wij indien de tractortram verdwijnen moet (wat wij ondanks alles gaarne hopen) aan stonds weer voor invoering van stadsauto bussen willen pleiten. En hierbij doet zich thans een heel geluk kige omstandigheid voor. Immers: hadden wjj In 1922 móeten aivl- seeren tot aankoop van autobussen door de gemeente en tot gemeentelijke exploitatie (al dan niet in samenwerking met particu liere belanghebbenden) en zou de gemeente in'1922 met invoering van autobussen der halve reeds aanstonds een beduidend risico op zich hebben moeten nemen, K- thans kan er, gelooven wij. een gratis proef genomen worden met een totaal kostelooze oplossing van het stadsvervwr-vraagstuk, dat juist te Alkmaar te groot voor servet en te klein voor tafellaken zoo moeilijk is. We heblien toch inderdaad en hier ont vouwen wy ons plan autobussen ge noeg! Op onze informatie was de Commissaris van Politie zoo vriendelijk ons in te lichten: in totaal zyn er voor diensten op Alkmaar niet minder dan ...Z6 personen-autobus- sen in gebruik, welke bussen 30 diensten on derhouden. Ons dunkt: Met zooveel autobussen moet toch wel een behoorljjk stadsverkeer georganiseerd kun nen worden. De autobushouders zullen, waar het in bun eigen belang Is, gaarne hun medewerking verieenen. j. De gemeente dan kieze uit de 76 in ex ploitatie zynde autobussen de (b. v.) 30 bes te, mooiste en grootste, en bevordere deze bij uitverkiezing tot bussen voor .stads verkeer;" voor deze 30 bassen worde con cessie voor stadsverkeer verleend op vaste tijden en langs vaste routes; ieder dier bussen krjjge een eigen letter of cijfer met op een bord de duidelijke aanwijzing „Stadsverkeer” en aangifte van de richting, waajin gereden wordt. Nemen wy nu aan, dat voor een behoorlijk stadsverkeer vervoergelegenheid (vice-versa) moet bestaan 1) StationVierstaten, 2) StationLimmerhoek, 3) StationFriesche brug, dan zou zulks geuiakkelgk te bereiken zyn door b.v. de (uitgekozen) bussen uit de rich ting Heiloo over de Heilooërbrug door te la ten ryden naar het Station en verder tot de Friesche brug; de (dito) bussen uit de rich ting Oudorp zoude men over de Kanaalkade langs het Station kunnen laten dbOrryden tot Limmermoek; de (dito) bussen uit de rich-N tinc BergenEgmond maar in ieder ge val ook langs het Station tot Vierstaten. Bussen uit de richting' Akersloot zou men tot het Station kunnen Uiten loepen.' We geven Met natutwf^k maar een heel ijl schema, doch een ieder zal moeten erken- I nen. dat een oplossing in deze richting mo- gelyk moet Zjjn. Waar zooveel materlëH aanwezig is, waar hetzelfde materieel de stad Alkmaar meer malen Rer dag aandoet, én waar bovendisn nog zoovele dubbele ..fjjnen” gevormd kun nen worden, daar moet het mogelyk zyn, een behoorlyk stadsverkeer te organiseeren, zóó, dat er b.v. altyd bussen aan het station >iis- poinbel zijn in verschillende richtingen bij do aankomst van treinen. Zou het bovendien ook' niet heel gemakke- lijk zyn, indien men zich b. v. ook van Vier staten naar de Friesche Brug kon laten ver voeren? Dit alles is o.i. voor verwezenlijking vat baar, indien men maar niet terugschrikt voor eenge organisatie-moeilykheden. Dan zal men dit ideaaltje gratis kunnen bekomen. Indien de autobuzhouders immers voor iedere stadsrit (ook voor buitenpassagiers) 0.10mogen rekenen, dan zal ook hun moeite wél beloond worden, aangezien ons tractor-traminetje naar men ons dezer da gen vertelde toch ongeveer 100.000 pas sagiers vervoert: de daardoor opgebrachte 10.000— zullen de gezamenlijke aytohus- houders gaarne willen verdienen, terwijl daar nog bjj komt, dat de meerdere vervoer gelegenheid ook meer gebruik tengevolge zal hebben. Dezen dag nu zullen we op Donderdag 4 Maart a.e. beleven, als wanneer B. en W. met hun intiemste gevoelens aangaande de geliefde tractprtram voor den dag zu.leu moeten komen. Op 't oogenblik weten wy nog ab.^nuut maakt en vele bieden er.- ^nïttf van de autobus als stadsverroermiddel hier door voldoende aangetoond is: wat in Pa rijs, Berljjn, Brussel, enz. voldoet, zal voor Alkmaar toch nog wel goed genoeg zijn! Met dat al komen we binnenkort, naar wij vermoeden, met de gebakken peren te zit ten: al wil men ook alles vergeven en ver geten: er zal wanneer het tractortramme- tje verdwijnt toch een stadsvervoermid del voor in de plaats moeten komen; al zien wy voor ons het onding ook liever van daag dan morgen verdwijnen, Alkmaar heeft toch iets noodig ter voorziening in de behoeften van het stadsverkeer, speciaal vnn en naar het Station. Toen in 1922 het tram vraagstuk aanhan gig was, hebben wy ons herhaaldelyk uit gesproken voor invoering van stads-auto- bussen. Dat deden wy niet zonder eenige be lin king: wjj begrepen heel goed, dat ook een „bus” geen ideaal vervoermiddel zou zijn, de exploitatie van „bussen” zou finantieél óók niet meevallen en bovendien waren wjj niet blind voor het gevaar van gebrek aan plaatsruimte, juist, wanneer die noodig zou zyn. Doch niettemin gaven wij toen aan auto bussen verre de voorkeur, omdat men zich daarbij niet vastlegde aan een bepaalden op- zet-voor-langen-duur, noch ook aan bepaal de routes; bovendien was het ons gebleken, dat men zich van particuliere zijde voor autobussen-exploitatie finantieel wilde in- teresseeren (er rééd al een stadsbus) en ten slotte konden wij voorspellen dat op het ge bied van autobussen-fabricatie en autobus- sen-diestregelingen in de zeer nabije toe komst groote vorderingen gemaakt zouden worden. 1 Ook in dit opzicht hebben de feiten ons in het gelijk geeteldk. De autobus rankt nü stn4svervoeran>ldol in groot» steden steeds meer in «wahg, zQ wordt me* dan dag steeds meez vervot- eindelijk eens zal overwegen, een verat An dig besluit te nemen tot oplos sing van het stadsvervoor-vraagetuk. Hoe-groot de fout is geweest! Terwjjl er in ’t geheel geen uitzicht was, dat de onderneming zou kunnen rendeeren, zou kunnen bestAAn, stak'men in de N.V. Alkmaarsche Stadstram eenbedrag van f40.000— Wat kreeg men daarvoor terug? Allereerst ’n stuk bespottelijkheid, 'ft leelyk stuk sohandq voor ons mooie stadje (je schaamt je voor je familie en kennissen van elders; wanneer je merkt, dat ze het malle ding in de gaten krygen, en liefst loop je ’n straatje om, om je gasten, een groote desillu sie, een nnre onaesthêtiséhe aandoening in Alkmaar, dat je zop graag mooi laat zien, te besparën); vervolgens een instrument dat behoudens zyn weinig behaag'lyke, malle caprioles on derweg, niet eens voldoet aan de eischen, welke men toch redelijkerwijze aan c< n „'stadstram” stellen kan en moet; voor do treinpassagiers wordt lang niet altyd in dé bestaande behoeften voorzien, voor al, doordat het ding op meerdere trei nen niet rydt, bij eenigszins beduiden len sneeuwval direct „verhinderd” is, en ook overigens veel ongemakken oplevert; men deuke alléén maar eehs< aan dat pretti gs overstappen bij het postkantoor, wat zoo vaak noodig is, doordat-het 'trammetje bij voorkeur een „directe verbinding” vormt tus schen Station en....„. „Alkmaar Packet”. Al dit fraais nu om van interne aange legenheden in de tramorganisatie nog maar hiet te spreken heeft de gemeente zich '"'indertijd gekocht voor t 40.09U.aan obli gaties. Een zeer bedenkelyk artikel voor een groo te som gelds! En nu heet het: betaal nog f 6000.bij, of anders kunnen volhouder)! We heblieu een cu auder al eerder aldus gekwalificeerd: ’t Is „bar”! 't Is bar, dat de meerderheid van den Raad (de Katholieken.* voorzoover buiten het col lege van B. en W., zijn'gelukkig steeds con tra geweest) indertijd voor zóó n belachelijke en dubieuse oplossing van bet stadsvervoer- vraagstuk zóó veel geld heeft durven vo- teeren, terwyl te voorzien was en ook voor speld is. dat het na een paar jaren spaak zou loopen. Nog méér bar is het echter, dat men den Raad indertijd van zekere zjjde in deze rich ting heeft durven dringen, terwijl die „zeke re zijde” toch evenals de Raad ja, nog bé ter! de gevaren, aan deze onderneming verbonden, in kon zien, en dat diezelfde „zekere zijde”, na in den loop der j&reu het fiasco van het door haar aangeprezen en doorgedreven plan beleefd te hebben, nu in den Raad zonder blikken of blozen voor den dag durft komen me| de aanmaning: „Vooruit, 'n Iteetje gauw asjeblief! f 6000 er by of géén f 6000 er bij! tram of géén train!" Het moge waar zijn, dat de je, „zekere zij de” ook zichzelf in de tram-onderneming ge dupeerd heeft, dit vermindert in geen enkel opzicht de verantwoordelijkheid, welke deze draagt voor de misère, waarin hy de gemeen te d. i. de Alkmaarsche gemeenschap hééft helpen brengen door zijn verkeerd en hardnekkig doorgevoerd initiatief. We willen er verder niét le veel van zeg gen: gedane zaken nemen geen keer, en ’t is Diet onze bedoeling, thans, nu de (treu rige) feiten ons in het geHjk gesteld hebben, revanche te nemen, omdat men indertijd on ze waarschuwingen in den wind heeft gesla gen. Och neen! Maar wel wenschen wy, dat in deze kwes tie door ieder van de (mede-)verantwoorde- lijken eens heel zwaar gevoeld zal worden, welk een roekeloos spel méh hier gespeeld heeft ten koste van dé gemeenschap. Dan. kan de zaak tenminste, nog dit uut afwerpen: dat men in ’f vervolg wat voor zichtiger zal zyn, en dat men zich voor eer lijk gemeende en sterk gemotiveerde waar- scjiuvvingen wat minder doof zal houden. JAten we dAt er tenminste pog van hopen. Dan is het geld althans niet heelemaal weg gegooid! 20e JAARQANG.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1926 | | pagina 7