GOLBERT-GOSTHUM naar maat f68.-
J. B. Koster
W-lfollaoisdi^SSï
Dajlilad.
Romb. H. Kreymborq i So..
IllN M HHR.
),j
DE „CONTINENTAL
is en blijft
Kleeding* naar maat
J
I
ALKMAAR.
Amsterdamsche Beurs.
Tweede Blad.
4
1.45
t.-
2.1B
MQ
619
1"
■A De bijeenkomst van de radicaal-soci-
60*4
ii
1926
V.K.
IN EN OM ALKMAAR.
ALS DE TRACTORTRAM
VERDWIJNT.
1.1
1
f .J .H
de BESTE Schrijfmachine
Vert.: L. FRANKENBERG,
ALKMAAR.
Berichten opgenomen In een
gedeelte onzer vorige oplage.
som
169’/.
1Ö6M
162M
10\-
3*’’.
90*/.
tl
RECLAME MAAND VOOR
HANDEL EN MARKT.
Opgave van de Neder land ache Laadboawbank
Bijkantoor Alkmaar.
(Ontvangen per draadlooze telefoon).
-3a
DONDERDAG 25 FÉBR/26
1JO
hl
192H
tWH
148
■4
164H
1647.
187*/.
168
128H
130
130*/.
128H
■4
107
277
279H
281
275M
384
193
406’/.
403
t
22*/,
392
270
271
362
358
49*/.
80H
80
80
79
163*/.
163M
162M
907.
411
4-
I
414
400
490
163
152
636H
345
341H
241
23»H
367K
196
193
160
148
409
3V9M
163
152
638M
310
!64H
383
1297,
97
46’/.
2M
50
62
638
340
365
197M
401H
496H
3*67.
244H
2437.
46
192H
406’/.
196
162«
3447.
241
240M
385
192M
4067.
H3H
150
46
196
163
l.UM
39H
3417.
241
241
46H
607.
193*,.
1607,
Wjj willen nog even 1.
van onze lezers vragen voor de voordracht
ge
heet C.
192’/
402
98K
129K
34 2 7.
245
243
37
114
1507
47’/.
2
99k
1017.
101*,.
103
1047,
1937.
:60m
148
->
166m
3837.
13OM
164K
155
641M
<457,
458
228M
107k
230
416
4< IM
496
i.
Het loopt mts mot on>« traetortram.
Dat kan niet taissen!
ua hare indiensttreding be-
.«stige tcekenen van verval
7
ieder jaar
we ’t niet
DOODELIJK VLIEGONGEVAL.
PARIJS, 24 Februari.
Eén militair vliegtuig, vloog hedenmorgen
om 9.30 uur onder den Elffeïtoren, raakte de
draad van de antenne en stortte omlaag. Het
vliegtuig geraakte in brand en werd geheel
vernield.
De piloot kwam in de vlammen om.
MR. J. J. WILLINGE f.
DEN HAAG, 24 Februari.
In den ouderdom van 76 jaar ts heden
overleden mr. J. J. Willinge, lid van den
Raad van State en oud-Tweede Kamerlid en
oud-Eerste Kamerlid.
TRAP VAN EEN PAARD
LEMMER. 24 Februari.
De 40-jarige veehouder Th. Vallinga
‘is te ren een trap
kens f 105—f 1.07, Vette en
kens f 1.02—f 1.04, Overt cn O
le kw. fl.05—f 107 per Ktt
47
607. -
46’/.
47’,,.
LANDBOUWLEZING IN DE „HARMONIE.”
VVjj willen nog even speciaal de aandacht
v-Z-
welke a.s. Vrjjdag om half twee wordt
houden in de „Harmonie”, door den hee
A. C. Spaan, laodbouwk. ing. te Utrecht.
De Heer Spaan is directeur van het Land
en Tuinbouwbureau voor SHkstrtmeststotthu
te Utrecht en staat bekend ate vlot .ore-
te Tjerkjraast kreeg giste
van een paard tepen het Hóófd. Hij
heden aan de pev’olgen overleden,
NAAR EEN COMPROMIS
IN FRANKRUK.
PARIJS, 24 Februari.
ker. Hij zal, naar wy uit goede bron verne
men. zich hoofd zakelijk bepalen tot een be
spreking over de nieuwe goedkoope lucht-
stikstofmeststoffen en de bemesting in het
algemeen. In verband met de lage pryzen
voor de synthetische stik stofmest.stoffen zal
hij tevens ter sprake brengen de financiëole
voordeelen. voortspruitende uit een versterk
te stikstofbemesting van hooi- en weiland en
tuingrond.hetgeen een onderwerp is, dat zich
thans allerwegen in groote belangstelling ver
heugt.
De heer Spaan zal voorts pog enkele zeer
interessante films vertoonen, welke vervaar
digd zyn door de bekende U-F-A-Film Maat
schappij opdracht van de Badische Anilin-
en Sodafabriek.
346M
2437,
250
433
22*/.
396M
274
395
338
366
198’/.
315
r T ft- ttef “'réftaSZ
Zie onze modellen, afwerking en prijten.
SPECIALE AANBIEDING
AMSTERDAM, 24 Febr. Veemarkt
Ter markt waren heden aancrevoerj:
Vette koeien waarvan de prijzen waren
le 262 vette kalveren le kw. 89—f 1.15
2e kw. 82-96 ct„ 3e kw 65—80 ct em
enkel prima boven noteering. 106 nuch
tere kalveren 12-22 ct„ 451 vleeschvar-
*kvar«
irscie
PRIJZEN BEHAALD.
Op de gehouden internationale pluimvcc-
tentoonstelling te Brussel behaalde de beer
Th. van Gjjzen de volgende pryzen:
Collectie raadsheeren (12 inzendingen met
80 concurrenten) 5 eerste-, 5 tweede- en 2
ee re prijzen.
Brilnerkroppers (6 inzendingen met 71 con
currenten) 2 eerste-, 2 tweede- en 1 eereprijs;
Collectie Berliner eksters (46 concurrenten)
den derden collectieprijs.
In totaal werden door Hollanders 49 prij
zen behaald, waarvan de heer Van Gijzen al
leen 18.
alistfsche groep uit de Kamer en de
Democratische linkerzijde uit den Se
naat besloten e?n delegatie naar Briand
te zenden, teneinde de middelen te be-
studeeren om een conflict te vermijden
tusschen de twee lichamen inzake het
financieele voorstel.
•Malvy verklaarde, dat de Senaat de
discussie over het voorstel zal schor
sen totdat de Kamer het evenwicht in
de begrooting hersteld heeft
DE OVERVAL IN HET POOL-
SCHE GRENSGEBIED
PRAAG, 24 Februari
In tegenstel ing met het Poolschè be
richt, dat de Lithausche militaire afdee-
ling bij Podgajai de Poolschè grens
overschreden heeft en de grenswacht
overviel, verklaart het Litausche ge»
zantschap dat de Poolschè wichtafdee-
lingen de demarcatielijn overtrokken en
door de Litausche grenswacht werden
omsingeld, waarop zi’ .terugtrokken.
DE POLITIEKE TOESTAND
GRIEKENLAND
BELGRADO, 24 Februari.
..Politika” md !t uit Salon ki, dat Pan-
galos het garnizoen aldaar wantrouwt
en derhalve veiligheidsmaatregelen «r
nomen heeft.Vele Atheensche oflicie-
ren, die met de officieren te Salonikj
vriend zijn, werden gearresteerd
24 Februari
8TAATSLEENINGEN
4% Nederland 1917
5 Hem 1918
5 idem 1919
6 idem 1923
6 Ned. India 1923
BANK-INSTELLINGEN
Koloniale Bank
Indirehe Rank
Handel Mpjj.
INDUSTR. OND. BINNENLAND
Iiunlindt Oliefabriekeo
Jurgens
Oude Philips
Halt Kunstzijde
INIUJSTR. O ND. BUITENLAND
Anaconda
Steel eonun.
CULTUUR MAATSCHAPPIJEN
Cultuur Vorstenlanden
Dito Actions
RVA.
Java Cultuur
Moormaan Col
Ned. Ind. Suiker Uuio
Poerworedjo
MIJNEN
Redjang Lettong
PETROLEUM
Dordtache Petroleum
Gee. Roll, olie
Kon. Ned. Petroleum
Staaua Ramana
RURRER-M A ATSCHAPPLJEN
Amsterd. Rnbber
Bandar Rubber
Deli Rat Robber
Indische Robber
Interoontia. Rnbber
Kendnng Letnhoe
Lampong Sumatra Rubber
Onst-Java Rnbber
NederL Ind. Rubber A Koffie
Serhadjadi
Silaau
Wai Som Rnbber
SCHEEPVAARTEN
HoU. Amer. Lty>
Holl Stoomboot
HoU. ÏJoyd
Kon. Boot n
Stoomvaart My. „Nederland"
Paketvaart
Scheepvaart Uuio
Marine Common.
Marine Preferent
Niev Goudriaan
TABAKKEN
Besoeki
DeU BataviaV.
Deli-MastechappQ
Senamhah
AMER SPOORWEGEN.
Eije, Spoor
Southern Rails
Union Pacific
Wabash. Railway
PROLONGATIE
niet, wat B. en W. by die gelegenheid /.uilen
zeggen; misschien weten ze 1 zelf ook nog
niet.
Doch, dat interesseert ons ook eigenlijk
minder:
Immers: de béste bedoelingen en de t>êt>te
pogihgen van B. en W. zullen ons toch niet
meer uit de impasse kunnen rqdden; de trac
tortram bljjkt behoudens vele andere na
righeden van het ding een financieele
strop, en villen wé niet ieder jaar voortaan
prompt 6000.bypaeeen (over een tijdje
worden er natuurlijk weer ettelijke duizenden
méér gevraagd), dan kan het aantrekkelijke
vervoermiddel niet langer geëxploiteerd wor
den.
De 40.000.die de gemeente erin stak,
zijn we (al heeten ’t dan ook schigereudp
obligaties) natuurlijk al lang kwijt, zooals
het behoort.
Hoe vindingrijk men zich dus ook toouen
zal, hier valt niets meer goed te maken,
hier valt niets te redden: men moge de pil
van zekere zijde ’n beetje pogen te vergif
den, de smaak ervan is en biyft vies bitter.
Het eenigste, wat ons óp dit oogenblik in
de behandeling van het vraagstuk op Don
derdag aa. interesseert, is.
Reeds goedig im hare indiensttreding be
gon Je .train al érnstige teek en en van verval
te vertoonen:
over het eerste half jaar van den nieuwen
dienst we inemorceren uit het hoNd
vielen do uitkomsten al danig tegen; toen
werd er echter nog een doekje voor bet bloe
den gevonden: nou j5, dat was dan ook het
eerste half jaar, daarin was de kermisperiode
gevallen, gedurende welke de tram niét over
de Laat mocht rijden, alle begin was 'n beetje
moeilijk en duur, men moest nog maar
een* afwachten, ’t kon nog best goed k'raien.
Toen hebben we betrekkelijk langen tijd
niets gehoord,ofschoon we ons tot
hooren zelfs meermalen inspanden 4o-,r in
formaties te vragen.
We hoorden echter niets, en iematnj,
die Alkmaar en zyn traetortram-inagnaten
niet 'n beetje ként, zou naievelyk wel tot do
veronderstelling heblmn kunnen kom-n:
„Geen tijding, goede tijding”....
Wij echter, die in deze aangelegenheid
altyd ’n beetje pessimistisch en achter.loch-
dochtig geweest zyn. wy voelden in die stil
te aldoor een stormpje naderen: 't ging ons
te geheimzinnig.
Tot opeens heel veel geheimzinnigheid
werd afgeworpen en de traAortram-magna-
ten met het ounoozelste gezicht van de we
reld bij de gemeente om. 5000.=- kwa
men aank'lop|>en: de gemeente had er in
dertijd 40.(X>0.aan gewaagd, lie arm
zalige 50(Xt.konden er ook nog wel bij.
En als lagen de rooie ruggies in Alk maart
straten maar voor het grijpen, zoo telden
B. en W. den Raad gereedelyk vóór, het
verlangde sommetje te dokken.
- Maar o wee! toen liet de Raad zyn tan
den zien, zij het dan ook 'n beetje laeh'md.
B. en W„ het gevaar tiende, dat iiun troe
tel voorstellet je bedreigde, vonden de zaak
toen opeens niet zoo verschrikkelijk ur
gent meer.
En om met den Duitschen dichter te
spreketrhet >vo®rstel
„ward nie mehr gesehn.”
Kort geleden hebben we er echter iets
heel aardigs een werkelijke verrassing
voor in de plaats gekregen:
Nadat zich in den loop der maanden meer
dere verdaidite verschijnselen hadden voor
gedaan (o.a. bleek het wisselen bij het ]mki-
kantoor noodig met bet oog op de exploita
tiekosten en kon de N.V. de jaarlijksctie af
lossing aan de Gemeente niet voldoen), is do
klap op de vuurpijl gekomen.
Wellicht 'n beetje verbolgen pver het ieit,
dat de Raad voor deze schoone edere in
roemrijke onderneming niet eens een sim
pele 5000.in'ér wilde toestaan (te: wijl
het geld er toch zoo ggoetl1 was!!), zijn de
trammagnaten met een nieuw verzoek
tevens een dreigemeent ’gekomen:
of de gemeente in ’t vervolg maar f00
per maand zou willen bijpassen op de ex
ploitatie; 't was niet langer te hAr.lcu:
kon de gemeente hiertoe niet besluiten, dan
zob de dienst niet langer volgehouden kun
nen worden.
B. en W., zich de tanden va» den Raad
nog herinnerend, lachten ’n beetje, koken
’n beetje ernstig, haalden eens vriéndelijk
bedenkelyk de schouders op, en.... deden
niets; althans in ’t openbaar.
Totdat het den voornanmsten tnekor-
magnaat, die intusschen tot raadslid „epro-
moveord was, begon te vervelen, en deze
een interpellatie indiende om te weten te
komen, hoe B. en W. over die 509. per
maand dachten.
Nég wisten B. en W. behandeling van (le
ze zaak uitgesteld te krijgen, maar zeo-
als het verheven lied zegt
„éénmaal Homt de dag
Het is dus vanzelfsprekend, dat wij
indien de tractortram verdwijnen moet (wat
wij ondanks alles gaarne hopen) aan
stonds weer voor invoering van stadsauto
bussen willen pleiten.
En hierbij doet zich thans een heel geluk
kige omstandigheid voor.
Immers: hadden wjj In 1922 móeten aivl-
seeren tot aankoop van autobussen door de
gemeente en tot gemeentelijke exploitatie
(al dan niet in samenwerking met particu
liere belanghebbenden) en zou de gemeente
in'1922 met invoering van autobussen der
halve reeds aanstonds een beduidend risico
op zich hebben moeten nemen, K- thans kan
er, gelooven wij. een gratis proef genomen
worden met een totaal kostelooze oplossing
van het stadsvervwr-vraagstuk, dat juist te
Alkmaar te groot voor servet en te klein
voor tafellaken zoo moeilijk is.
We heblien toch inderdaad en hier ont
vouwen wy ons plan autobussen ge
noeg!
Op onze informatie was de Commissaris
van Politie zoo vriendelijk ons in te lichten:
in totaal zyn er voor diensten op Alkmaar
niet minder dan ...Z6 personen-autobus-
sen in gebruik, welke bussen 30 diensten on
derhouden.
Ons dunkt:
Met zooveel autobussen moet toch wel een
behoorljjk stadsverkeer georganiseerd kun
nen worden.
De autobushouders zullen, waar het in bun
eigen belang Is, gaarne hun medewerking
verieenen. j.
De gemeente dan kieze uit de 76 in ex
ploitatie zynde autobussen de (b. v.) 30 bes
te, mooiste en grootste, en bevordere deze
bij uitverkiezing tot bussen voor .stads
verkeer;" voor deze 30 bassen worde con
cessie voor stadsverkeer verleend op vaste
tijden en langs vaste routes; ieder dier
bussen krjjge een eigen letter of cijfer met
op een bord de duidelijke aanwijzing
„Stadsverkeer” en aangifte van de richting,
waajin gereden wordt.
Nemen wy nu aan, dat voor een behoorlijk
stadsverkeer vervoergelegenheid (vice-versa)
moet bestaan
1) StationVierstaten,
2) StationLimmerhoek,
3) StationFriesche brug,
dan zou zulks geuiakkelgk te bereiken zyn
door b.v. de (uitgekozen) bussen uit de rich
ting Heiloo over de Heilooërbrug door te la
ten ryden naar het Station en verder tot de
Friesche brug; de (dito) bussen uit de rich
ting Oudorp zoude men over de Kanaalkade
langs het Station kunnen laten dbOrryden tot
Limmermoek; de (dito) bussen uit de rich-N
tinc BergenEgmond maar in ieder ge
val ook langs het Station tot Vierstaten.
Bussen uit de richting' Akersloot zou men
tot het Station kunnen Uiten loepen.'
We geven Met natutwf^k maar een heel ijl
schema, doch een ieder zal moeten erken- I
nen. dat een oplossing in deze richting mo-
gelyk moet Zjjn.
Waar zooveel materlëH aanwezig is, waar
hetzelfde materieel de stad Alkmaar meer
malen Rer dag aandoet, én waar bovendisn
nog zoovele dubbele ..fjjnen” gevormd kun
nen worden, daar moet het mogelyk zyn, een
behoorlyk stadsverkeer te organiseeren, zóó,
dat er b.v. altyd bussen aan het station >iis-
poinbel zijn in verschillende richtingen bij do
aankomst van treinen.
Zou het bovendien ook' niet heel gemakke-
lijk zyn, indien men zich b. v. ook van Vier
staten naar de Friesche Brug kon laten ver
voeren?
Dit alles is o.i. voor verwezenlijking vat
baar, indien men maar niet terugschrikt voor
eenge organisatie-moeilykheden.
Dan zal men dit ideaaltje gratis kunnen
bekomen.
Indien de autobuzhouders immers voor
iedere stadsrit (ook voor buitenpassagiers)
0.10mogen rekenen, dan zal ook hun
moeite wél beloond worden, aangezien ons
tractor-traminetje naar men ons dezer da
gen vertelde toch ongeveer 100.000 pas
sagiers vervoert: de daardoor opgebrachte
10.000— zullen de gezamenlijke aytohus-
houders gaarne willen verdienen, terwijl
daar nog bjj komt, dat de meerdere vervoer
gelegenheid ook meer gebruik tengevolge zal
hebben.
Dezen dag nu zullen we op Donderdag
4 Maart a.e. beleven, als wanneer B. en W.
met hun intiemste gevoelens aangaande de
geliefde tractprtram voor den dag zu.leu
moeten komen.
Op 't oogenblik weten wy nog ab.^nuut
maakt en vele bieden er.- ^nïttf
van de autobus als stadsverroermiddel hier
door voldoende aangetoond is: wat in Pa
rijs, Berljjn, Brussel, enz. voldoet, zal voor
Alkmaar toch nog wel goed genoeg zijn!
Met dat al komen we binnenkort, naar wij
vermoeden, met de gebakken peren te zit
ten: al wil men ook alles vergeven en ver
geten: er zal wanneer het tractortramme-
tje verdwijnt toch een stadsvervoermid
del voor in de plaats moeten komen; al
zien wy voor ons het onding ook liever van
daag dan morgen verdwijnen, Alkmaar
heeft toch iets noodig ter voorziening in de
behoeften van het stadsverkeer, speciaal vnn
en naar het Station.
Toen in 1922 het tram vraagstuk aanhan
gig was, hebben wy ons herhaaldelyk uit
gesproken voor invoering van stads-auto-
bussen.
Dat deden wy niet zonder eenige be lin
king: wjj begrepen heel goed, dat ook een
„bus” geen ideaal vervoermiddel zou zijn,
de exploitatie van „bussen” zou finantieél
óók niet meevallen en bovendien waren wjj
niet blind voor het gevaar van gebrek aan
plaatsruimte, juist, wanneer die noodig zou
zyn.
Doch niettemin gaven wij toen aan auto
bussen verre de voorkeur, omdat men zich
daarbij niet vastlegde aan een bepaalden op-
zet-voor-langen-duur, noch ook aan bepaal
de routes; bovendien was het ons gebleken,
dat men zich van particuliere zijde voor
autobussen-exploitatie finantieel wilde in-
teresseeren (er rééd al een stadsbus) en ten
slotte konden wij voorspellen dat op het ge
bied van autobussen-fabricatie en autobus-
sen-diestregelingen in de zeer nabije toe
komst groote vorderingen gemaakt zouden
worden. 1
Ook in dit opzicht hebben de feiten ons in
het gelijk geeteldk.
De autobus rankt nü stn4svervoeran>ldol
in groot» steden steeds meer in «wahg, zQ
wordt me* dan dag steeds meez vervot-
eindelijk eens zal overwegen,
een verat An dig besluit te nemen tot oplos
sing van het stadsvervoor-vraagetuk.
Hoe-groot de fout is geweest!
Terwjjl er in ’t geheel geen uitzicht was,
dat de onderneming zou kunnen rendeeren,
zou kunnen bestAAn, stak'men in de N.V.
Alkmaarsche Stadstram eenbedrag van
f40.000—
Wat kreeg men daarvoor terug?
Allereerst ’n stuk bespottelijkheid, 'ft leelyk
stuk sohandq voor ons mooie stadje (je
schaamt je voor je familie en kennissen van
elders; wanneer je merkt, dat ze het malle
ding in de gaten krygen, en liefst loop je ’n
straatje om, om je gasten, een groote desillu
sie, een nnre onaesthêtiséhe aandoening in
Alkmaar, dat je zop graag mooi laat zien,
te besparën);
vervolgens een instrument dat behoudens
zyn weinig behaag'lyke, malle caprioles on
derweg, niet eens voldoet aan de eischen,
welke men toch redelijkerwijze aan c< n
„'stadstram” stellen kan en moet; voor
do treinpassagiers wordt lang niet altyd
in dé bestaande behoeften voorzien, voor
al, doordat het ding op meerdere trei
nen niet rydt, bij eenigszins beduiden len
sneeuwval direct „verhinderd” is, en ook
overigens veel ongemakken oplevert; men
deuke alléén maar eehs< aan dat pretti
gs overstappen bij het postkantoor, wat zoo
vaak noodig is, doordat-het 'trammetje bij
voorkeur een „directe verbinding” vormt tus
schen Station en....„. „Alkmaar Packet”.
Al dit fraais nu om van interne aange
legenheden in de tramorganisatie nog maar
hiet te spreken heeft de gemeente zich
'"'indertijd gekocht voor t 40.09U.aan obli
gaties.
Een zeer bedenkelyk artikel voor een groo
te som gelds!
En nu heet het: betaal nog
f 6000.bij, of anders kunnen
volhouder)!
We heblieu een cu auder al eerder aldus
gekwalificeerd:
’t Is „bar”!
't Is bar, dat de meerderheid van den Raad
(de Katholieken.* voorzoover buiten het col
lege van B. en W., zijn'gelukkig steeds con
tra geweest) indertijd voor zóó n belachelijke
en dubieuse oplossing van bet stadsvervoer-
vraagstuk zóó veel geld heeft durven vo-
teeren, terwyl te voorzien was en ook voor
speld is. dat het na een paar jaren spaak
zou loopen.
Nog méér bar is het echter, dat men den
Raad indertijd van zekere zjjde in deze rich
ting heeft durven dringen, terwijl die „zeke
re zijde” toch evenals de Raad ja, nog bé
ter! de gevaren, aan deze onderneming
verbonden, in kon zien, en dat diezelfde
„zekere zijde”, na in den loop der j&reu het
fiasco van het door haar aangeprezen en
doorgedreven plan beleefd te hebben, nu in
den Raad zonder blikken of blozen voor den
dag durft komen me| de aanmaning:
„Vooruit, 'n Iteetje gauw asjeblief! f 6000
er by of géén f 6000 er bij! tram of géén
train!"
Het moge waar zijn, dat de je, „zekere zij
de” ook zichzelf in de tram-onderneming ge
dupeerd heeft, dit vermindert in geen enkel
opzicht de verantwoordelijkheid, welke deze
draagt voor de misère, waarin hy de gemeen
te d. i. de Alkmaarsche gemeenschap
hééft helpen brengen door zijn verkeerd en
hardnekkig doorgevoerd initiatief.
We willen er verder niét le veel van zeg
gen: gedane zaken nemen geen keer, en ’t
is Diet onze bedoeling, thans, nu de (treu
rige) feiten ons in het geHjk gesteld hebben,
revanche te nemen, omdat men indertijd on
ze waarschuwingen in den wind heeft gesla
gen.
Och neen!
Maar wel wenschen wy, dat in deze kwes
tie door ieder van de (mede-)verantwoorde-
lijken eens heel zwaar gevoeld zal worden,
welk een roekeloos spel méh hier gespeeld
heeft ten koste van dé gemeenschap.
Dan. kan de zaak tenminste, nog dit uut
afwerpen: dat men in ’f vervolg wat voor
zichtiger zal zyn, en dat men zich voor eer
lijk gemeende en sterk gemotiveerde waar-
scjiuvvingen wat minder doof zal houden.
JAten we dAt er tenminste pog van hopen.
Dan is het geld althans niet heelemaal weg
gegooid!
20e JAARQANG.