hord- Hollandscli Dagblad. ALKMAAR. weede Blad WOENSDAG 3 MAART'26. IN EN OM ALKMAAR» i I sterk met elkaar in botsing komen DE VERBETERING VAN DE LANGESTRAAT. Nog eens: Als de tractortram verdwijnt. bleken. J. P. BOSMAN. bezorgd voor i daarom wil hq omwille van zijn tractor-ideaal al- In ieder geval m toestand scheppen, rinownnn nlOt xx’/xl iaic 20e JAARGANG. Tot slot: wq hebben geenszins de preten tie, reeds A priori te willen verzekeren, dat ons plan de oplossing van het vraagstuk be- teekent; misschien heeft een ander een beter plan, misschien zullen zich in de praktijk ook zóóveel moeilijkheden voordoen (andere lan de door Mr. Boeman genoemde), dat hel plan in de praktijk op den duur onuitvoerbaar blijkt. *t Is mogelijk, hoewel w(J dit momenteel niet gelooven. Wat wjj echter willen voorkomen is, dat de Raad tot behoud van het tractor-onding nog meer goed geld naar kwaad geld zal gooien, dat men daartoe althans zeker niet eer zal overgaan, dan nadat ieders andere oplossing absoluut onmogelijk is ge- ta >et algemeen, als 1 stad, zonder meer. Daaraan ontbreekt hier wel iets. Zoo is het voor het vinden van de waar heid geenszins bevorderlijk, dat Mr. Bos man (als knap en handig advokaat overi gens) een groot en voornaam deel van ons betoog weggemoffeld houdt, zoodat (opdat) zijne meening daaromtrent met de onze niet in botsing behoeft te komen. In plaats van royaal tegenover onze vol ledige meening zijne volledige meening te poneeren, stelt Mr. Bosman zich tevreden met het zoeken van (schijnbare) tegenspra ken in ons artikel, en wél enkel in dit deel van het artikel, waarin wjj nog maar heel terloops ons autobussenplan ontvouwden. Méér was ’t ons waard geweest, indien Mr. Bosman er behoefte aan gevoeld had, zich te rechtvaardigen ten aanzien van het ver leden: indien hq getracht had, aan te toonen, dat het tractortram-bedrqf indertijd niet roeke loos op touw gezet is, dat de tractortram op zichzelf een goed en een niet onaesthe- tisch vervoermiddel is, dat de tractortram voldoet aan de verkeerseischen, enz. Niets van dit alles heeft Mr. Boainan ech ter ook maar trachten aan te toonen. Het zoude hem ook onmogelqk geweest zqn! Immers: blqkt het geen roekeloosheid, van de gemeenschap voor het stadsverkeer f 40.000.op te eischen en daarbq den in druk te wekken, dat men voor dit bedrag (te restitueeren in rente en aflossing) gedh- rende 40 jaar een stadsvervoermiddel zal krjjgen, blijkt dat geen roekeloosheid, als men na verloop van heel korten tijd al reeds moet verklaren: „wanneer de gemeen te niet jaarlijks f 6900.bijpast (de f 6000 zqn al gegroeid tot f 6900.dan zullen wq het trambedrijf moeten stopzetten?” Doch.... spreken wq daar niet meer over, en bepalen wq ons liever tot de be merkingen van Mr. Bosman op ons autobus senplan. AANVULLINGSAGENDA voor de Raadsvergadering op Donderdag 4 Maart 1926, namiddags 1 uur. 3a. Voorstel inzake verhooging van het subsidie voor de restauratie van de Groote of St. Laurenskerk (bijlage nr. 39.) LICHTEN OP. Hedenavond voor rijwielen en motorrqtui- gen om 6.09 uur lichten op. Voor rij- en voer tuigen om 6.39 uur. BIJLAGEN TOT DEN RAAO. Restauratie Groote of Si. Laurenskerk. De restauratie van de Groote of St. Lau- reuskerk alhier, zal, volgens daarvan op gemaakte begrooting f 460.000 kosten. Het Rqk draagt hierin f 115.000 bjj onder voor waard^ dat de kerkvoogdij f 115.000 voor hare rekening neemt. Er is bq den opzet van de begrooting voor het werk op gerekend dat het restant, groot f 163.000, door de pro vincie en de gemeente zou worden bqgedta- gen in eene verhouding van resp. 20 pet. en 15 pet. der totale kosten. De gemeente stemde hierin toe. Bij raadsbesluit van 26 Juli 1923 werd het gevraagde subsidie van f 69000 toegezegd. De kerkvoogdij verzocht daarna aan de Provinciale Staten, ten aan zien van het ontbrekende bedrag van pl.m. f 94.000 een gelqk besluit te willen nemen. Ged. Staten deelden echter mede, dat naar hunne meening de verdeeling van het bedrag van f 163.000 anders behoort te zqn. Zq wil len namelqk hiervan eerst aftrekken de op f 31.500 geraamde herstellingskosten van den dakruiter, welke de gemeente, als zijnde aan haar eigendom besteed, geheel te haren laste moet nemen. Het tekort zou dan nog f 131.500 be dragen. Ged. Staten zqn bereid te bevorderen, dat de provincie daarin eene bijdrage van pl.m. f65000 verleent Het gemeentelijk subsidie zou dan moeten worden gesteld op f 66.500 en f 31.500 is f 98.000. Aangezien reeds f 69.000 werd toegezegd, zou de raad alsnog moeten besluiten tot toekenning van een nader subsidie groot f 29.000. B. en W. hebben getracht Ged. Staten tot het innemen van een en ander standpunt en tot toezegging van een hooger subsidie te bewegen, daarbq o.m. aanvoerende, dat, al heeft de gemeente zich steeds als eigenaren van den dakruiter gedragen,haar eigendoms recht op dat object, zoo dit al ooit heeft be staan, sedert langen tqd voor de gemeente zonder practisch belang is; dat het in elk geval uitsluitend ter bewaring van het mo nument is geweest, dat de gemeente haar medewerking toegezegd heeft, een motief derhalve, VRIJSTELLING. Aan de dienstplichtigen A. C. Kooq, A. J. Sman en J. Philippo, allen uit deze Gemeen te iskvrijstelling van den dienstplicht ver leend. Ja, laten we dat hopen: dat in dit geval „du choc des opinions” (uit de botsing der meeningen) „la vérité” (de waarheid) zal naar voren springen! ’t Is een gelukkig verschijnsel, dat zoo wel Mr. Bosman als wjj in deze aangelegen heid de waarheid willen vinden. Opdat echter de eenige, de objectieve waarheid naar voren springe, is het noodig, dat de meeningen geheel en al ook recht alleen bij ons, maar bq allo gemeenten. U heeft bij de laatste Amsterdamsche gc- meentebegrooting zeker wel gelezen, wat de Wethouder Wibaut hierover heeft ge zegd; ik mag dit dus wei bij U beken 1 achten! Ad. 4. dat heeft 2 kanten: a. ten opzichte van het vervoer en de deugdelijkheid Van vervanging van het vervoer der Stadstram. b. ten opzichte van den exploitant Ier autobus, die de buitengemeenten bedient. Ad. a. Voorop staat en als uitgangs punt dient, dat er Voor het gewone straten- verkeer in Alkmaar geen behoefte bestaat aan tram- of autobusdienst. Het straten- verkeer is daarvoor thans nog te gering. Daarom kan ook de tractortram niet b. v. om de 10 min. rijden, los van het verkeer naar en van het station. Het op een ver voermiddel aangewezen straten-verkeer (kerkbezoek, bezoek aan het ziekenhuis, fa miliebezoek, bq slecht weer, voor ouden van dagen en zq die slecht ter been zqn) regelt zich naar de bestaande dienstrege ling der tractortram. Alleen het verkeer naar en van het Sta tion is belangrijk genoeg om het bestaan van een tram of bus te wettigen. Trouwens U erkent dat zelf in Uw stuk van 24 Fe bruari (2e kolom van onder.) De autobus van buiten zal dus alléén moeten rqden op de vertrek-uren van onze Alkmaarsche treinen en terugrijden in aan sluiting van de aankomende treinen. luiten wji als voorbeeld nemen de bus van Limmen, ondernemer de Bruijn; die rijdt dagelqks 18 maal in elke richting, komt dus onze tractortram in exploitatio nabq. Geen van de bussen volgens de be staande dienstregeling rqdt thans zoo, dat die aansluit op een vertrekkenden trein. 1. De dienstregeling moet dus gewij zigd worden. 2. De bussen moeten zóó gaan loopen, dat zq bq de Vierstaten en in de stad niet te vroeg passeeren. Want dan kan het publiek, later van huis gaand, nog wandelen naar het station: niet te laat, want dan mist men den trein. Met vertraging onderweg moet rekening worden gehouden. 3. De bus moet het vervoer altijd mees ter zqn. Als zij aan de Vierstaten komt moet zij niet „vol” zitten en voor den trein bestemde.reizigers teleurstellen. Dit klemt te meer naarmate de bus de stad verder inrijdt. De druk bezette bussen van buiten zul len ook de drukke bnssen in do stad naar den trein zqn. 4. De bus staat gestationneerd aan den trein. Het is vertrektijd, inaar de troin is nog niet binnen, heeft een kwartier ver traging. De tractortram wacht. Er is met het oog op de terugreis tijdsruimte genoeg om te waditen. Moet de bus wachten'.- Loopt dan het vertrekuur voor de terug reis der bus uit Limmen geen gevaar? Moeten de reizigers voor Heiloo en Lim men in regen en wind staan- wachten bq Groote Kerk, Laat, HeilooCrbrug, en Vier staten, totdat do bus met 13 min. vertra- gir^ van het Station aankomt? 5. De reizigers voor Heiloo en Limmen, het zekere voor bet onzekere nemend, Ico nen naar het station en gaan bereids in de bus zitten. Dan is de bus „vol” als de trein aankomt. Geen plaats voor de stadsr?izi- gers! De reizigers van uit de stad naar het sta tion zien op tegen den tocht van uit de stad naar het Station, wachten bij kerk, Laat of Heilooërbmg. De bus komt. „Vol mot stadsverkeer!” Geen plaats! Dan loopt de bus leeg bq de Vierstaten en rqdt leeg door naar Limmen. Hinken op twee gedachten is altjjd vor- Ten opzichte van den oxploi- keerd! Ad. b. tant. 1. Het verkeer tusseben dorp en stad re gelt zich naar andere factoren dan de ver trek-uren der Alkmaarsche treinen. Het regelt zich naar: Schooltijden, Marktver keer, Kerkdiensten, kantoor uren enz. Verplichte wijziging van zjjn dienstrege ling en opgelegde onregelmatigheid in de uitoefening van zqn bedrijf door verplicht wachten op de treinvertragingen beteekr.nt: het leggen van een zware ongemotiveerde last op zijn bedrijf 2. Het stadsvervoer geeft hem, gaando naar het Station, geen noemenswaar lig voordeel. Het verplichte Stadsverkeer van af de treinen is moordend voor zjjn ver keer naar buiten en .dus voor zjjn bedrijf. De buitenbus zal verdwijnen. Naar mijn meening mag men den exploitant van een autobusdienst van buiten die last niet op leggen. Integendeel dient het stadsbestuur den autobusdienst naar buiten in plaats van beletselen op te leggen zooveel moge lqk te steunen, zelfs door toekenning van geldelqke ondersteuning, wanneer hei be drijf °P zichzelf niet geheel loonend zou blijken te zqn. Onze zienswijze omtrent het verkeers- vraagstuk en de rol. die de overheid daar bij te vervullen heeft, loopt wel zeer ver uiteen. Ik maak mjj niet de minste illusie door bovenstaande vluchtige beschouwing ook maar eenige wjjziging in Uw oordeel te iieb- ben gebracht. Evenmin als het mog:!qk is de zon te laten schijnen, wanneer' men wil, is het mogeljjk voor een gewoon bur ger een couranten-redactie haar ongelqk te laten bekennen. Maar voor Uw lezer kan het nuttig zjjn ook oens een andere belichting van het vraagstuk onder de oogen te zien. Eenzijdige voorlichting leidt zoo licht tot eenzijdige conclusie. Du choc des opinions jaillit la vérité. Hoogachtend, trammetje!” Wjj willen in net midden laten, in hoeverre Mr. Bosman alléén dit waagstuk heeft aan gedurfd: ons interesseert het nietf op welke wijze Mr. Bosman privé kapitaal zoo gauw mogelqk wet’"-evloeid wil zien. Doch wanneer hjj met anderen samen mede met het oog op do „Alkmaar Pac ket”, 20.000.in een slechte onderneming steekt en daardoor bewerkt of bevordert, dat de gemeente aan diezelfde slechte onder neming 40.000.waagt enkwijt raakt, dan protesteeren wjj daartegen en dan verzoeken, dan eischen wq, van die onbaatzuchtige royalitek-iri-het-algeine :n-he- lang in het vervolg maar liever verschoond te bljjven. Mr. Bosman „praat niet”, „Insinueert niet”, „breekt niet af”, ,.inaar bouwt eindelijk ook eene iets op” jawel: een tractortram! Maar die had hij heusch wel onopgebouwd kunnen laten, dan had hij méér in het algemeen belang gehandeld. Dat hij thans, na het jammerlijk fiasco van de tractortram in alle opzichten en ha de gemeente een strop bezorgd te beobeu nog durft poseeren als redder der menschiieid, gaat werkelijk alle perken te buiten, e:i duidt er slechts op, dat hq althans naar den schqn nog in 't minst geen besef heeft van wat hjj Alkmaar beeft aangedaan. Intusschen doet ook de onder 2 bedoelde vraag van Mr. Bosman absoluut niet ter zake: in ons artikel is geen svrake .^owoest van een autobusonderneming, die concessie van de gemeente zou verlangen; wjj willen de gezamenlijke autobushouders in hun eigen belang voor ons plan interesseeren, zcodat er op privé-personen geen beroep tot het foumeeren van geld noodig zal zqn. 3e. Het Stadsvervoer-vraagstuk is juist voor Alkmaar heel moeilqk; het tarief van 10 ets. is eigenlijk te laag. Daarover kunnen wq heel kort zqn. Waar in ons systeem geen aparte st uls- onderneming, doch slechts een uitbreóling van de buitendiensten in de stad be oogd wordt, waar dus met bestaande midde len kan worden gewerkt zonder loemens- waardige kostenvorhooging, daar zal t en tarief van 10 ets. ruimschoots loonend z ju. Indien het waar is, wat Mr. Bosman in de „Alkm. Crt.” beweert, dat onze tractortram in 1925 een kleine 150.1XMJ passagiers ver voerde, dan zullen de gezamenlijke -utob w- houders er gaarne wat voor over hebben, om de daardoor opgebrachte liOOO.per jaar samen te mogen deelen. En dan kost het der gemeente niets! 4e. Mr. Bosman maakt verschillende be zwaren tegen een stadsvervoer-organisatie door middel van buiten-buseen. We zuilen die bezwaren niet stuk voor ‘stuk behandelen: kunnen alleen maar viyze- keren, dat al deze bezwaren o.L bij eerngen goeden wil ondervangen kunnen worden» Aldoor ziet Mr. Bosman maar over het» hoofd, dat wjj met een groot aantal bussen willen werken, alle goede en geschikte Vus- een zooveel mogelqk willen „ausndt ’.en” voor het stadsverkeer: met b.v. 30 bussen, die van 4 tot 10 keer per dag een stadsrit maken, óf a) Friosche brug-Station-Vieretaten, óf b) Vierstaton-Station-FrieBohe brug, óf c) Station-Limmerhoek, alles heen en terug is een systeem te maken, zóó, dat er bq aankómst en ver trek van lederen trein steeds overvloedige plaatsruimte jn de bussen aan het station en aan de eindpunten aanwezig is. Wanneer wq het totaal mogelqke aantal ritten per dag eeps op 200 stellen, dan betee- kent dit ruim 65 ritten per dag in ieder der 3 aangeduide richtingen, heen en terug. Welnu, kunnen 65 butsen de passagien- van-den-dag niet b.v. van het Station naar Vierstaten vervoeren? Er zal over 't algemeen steeds méér dan voldoende capaciteit zqn, en de dienst zal nog veel beter voldoen dan die van de trac tortram. Alles is hier een kwestie van organisatie, niet gemakkeljjk, dat geven we graag toe, maar mogeljjk. Wanneer Mr. Bosman de bus van Limmen als voorbeeld neemt, dan is hq heel onvolle dig, immers, in ons systeem moeten de bussen van Langendjjk b.v. eveneens de route Friesche brug-Station-Viers:aten (en terug) maken; deze bussen raken onlerweg naar Vierstaten niet vol met passagiers voor Limmen, evenmin als de Limmer bussen, on derweg naar het Station vol raken met pas sagiers voor Langendqk. De groote fout van Mr. Bosman is, dat hq een enkele bus als voorbeeld neemt, ter wijl wq juist van het in elkaar grqpen <im de vele beschikbare bus-dieneten heil ver wachten bq invoering van een goed systeem. Had Mr. Bosman dit in aanmerking geno men, dan zoude hjj meerdere bezwaren niet geopperd hebben, niet hebben kunnen op peren. Wat betreft het belang van den exploitant: voor de stadsrit zal een ieder (ook de buiten passagier) 10 ets. moeten b talen; hier! >or zal veelal voorkomen worden, dat de buitenpassi- gier (al moet hq in de bus van zqn bestem ming dan ook de voorkeur hebben boven een stadspaseagier) reeds onderweg m de stad instapt; doch ook al zou dit (mole ten voordeele van den exploitant) gebeuren, dan zal er in de bussen van tegenovergestel de bestemming, dio haar stadsrit op dat mo ment in gelqke richting maken, steeds wel plaatsruimte genoeg zqn voor stdJspassa- giere. Mr. Bosman maakt zich ei het belang der bushoudere! J;. vast maar verhinderen, dat hun een Kansje geboden wordt om nog wat extra's te ver dienen. Ons dunkt, dat de bushouders van dergj- lijke liefde graag verlost zullen worden. Eenigen tqd reeds is men thans bezig mei de werkzaamheden tot verbetering van de Langestraat. Dat die werkzaamheden eenig inconve nient aan het verkeer zouden bezorg m waa to voorzien en is zeer begrqpelqk. Derge.qke werkzaamheden moéten nu eenmaal stagna tie in het verkeer teweegbrengen en daar ir wel overheen te komen. Een en ander neemt echter niet weg, dat men het ongemak zoo klein mogelqk zal bshoo- ren te houden, de Langestraat is toch de voornaamste hoofdstraat en uit dien aard zal het verkeer, het voetverkeer althans, blijven, daar is niet aan te ontkomen. Overdag zullen de werkzaamheden aan den gang moeten kunnen blqven, ongetwij feld, en zoo goed mogelqk. Voor avonds echter zijn dunkt ons, wel maatregelen te treffen om het verkeer m>g zoo gemakkelijk mogelijk te maken. En dat is thans niet het geval. Ter hoogte van het Stadhuis merkten wjj gisteravond een toestand op, dien wq zeer ongewenscht, zoo al niet'gevaarlijk achten. Wat toch ie het geval? Voor de perceelen, waarin gevestigd ’.qa Spanjaard’s pianohandel, het café „De Kar- seboom” en voor een gedeelte ook voor het „Alm. Bioscooptheater” had men vük langs de stoepen een geul gegraven. Het ver keer moest zich tot die smalle stoepen bepa len, aangezien het middengedeelte van de straat door een aantal los-weg neergeworpen klinkers zoo goed als versperd was. Hoe gevaarlijk dat is, bleek ons vooral bjj het uitgaan der bioscopen, toen een aaafrxl personen gelijktijdig over de smalle stoepen vlak langs de ovengenoemde geul, in ver schillende richting moesten gaan, omdat in*n zich in verband met de daar liggende Klin kers .op het middengedeelte van dea weg liever mièt „waagde”, ook al omdat ie ver lichting niet zoo bijzonder ^schitterend” is. Ons dunkt, dat men door dit middenge deelte vrq van die klinkers te maken, wat zeer gemakkelqk kón in ieder geval het betrekkelqk gevaarlijke van den toestand van gisteren had kunnen vermijden. Wq willen het geval niet overdrijven, doch *t Iqkt ons goed dezen toestand te signalee- ren, omdat de werkzaamheden nog lang niet ejjn afgeloopen en wij inaar af moeten wich ten, welke „verrassingen” nog in petto zqn. In ieder geval mag men geen gevauriqKer toestand scheppen, dan in velband met de werkzaamheden strikt noodzakelijk is en 1An nog heeft men op de eerste plaats reke ning te houden met de veiligheid van het publiek. Het valt ons erg tegen, dat Mr. Bosman ons blijkens het bovenstaande zoo ver- keerd en zoo ten halve begrepen schjjnt te hebben. Het moge waar zqn, dat het deel van ons artikel, waarin wq bet autobussenplan ont vouwden, tegen onze bedoeling in ongecor rigeerd en onaangevuld in de krant ver schenen is, dit neemt niet weg, dat ieder on bevooroordeeld lezer onzo bedoeling toch wel veel beter begrepen zal hebben dan Mr. Bosman. Zóó duidelqk en zóó volledig was ons voor- loopig artikeltje nog wel, dat men daaruit niet de onjuiste conclusies behoefde te trek ken, ate welke Mr. Bosman daaruit heeft willen trekken. Wij zullen onzen geachten opponent op den voet volgen: le. Wjj hebben de goede bruikbaarheid van de autobus ais stadsvervoermiddel vol doende aangetoond: Uit heel den samenhang is het duidelijk, dat wq in dit deel van ons betoog uitslui tend doelden op de autobus als vervoermid del voor stadsverkeer,! vervoermiddel door eed Tot bewjjs van deze bewering verwezen wq naar bet bussengebruik in meerdere groote steden o.a. Berlqn, Parjjs, Brus sel terwijl ook in de Nederlandsche ste den het autobus-verkeer nog steeds toe neemt. Mochten wij daaruit niet concludeeren tot „goede bruikbaarheid van de autobus als stads vervoermiddel"? Bljjkt niet uit de praktijk dat de autobus voor het stadsverkeer goede diensten be wijzen kan en dat het publiek $r gemakke lqk gebruik van maakt? Mr. Bosman oppert twee bezwaren tegen de autobus: a. te weinig vervoercapaciteit op drukke oogenblikken, b. duurder exploitatie dan de tractortram op rails. Uit de oppering van deze bezwaren blijkt, dat Mr. Bosman’ ons artikel niet goed ge lezen heeft, wq moeten haast veronder stellen: niet goed heeft willen lezen; 't Is toch duidelijk, dat in bet door ons gepropageerde systeem, waarbq men ge bruik kan maken vau minstens 30 bussen, welke alle van 4 tot 10 keer per dag ritten door de stad kunnen maken, op ieder oogen- blik van den dag, zoowel aan het station als elders, een vervoercapaciteit e aanwezig gemaakt kan worden, welke in ieder geval minstens zoo groot zal zijn als die van het bovendien nog onvoldoende rijdepde tractortrammetje; en wat de duurte van bussen-exptoitatie betreft, deze kwestie, waarover overigens nog heel wat te beweren zou zqn, speelt in ons systeem vooralsnog in 't geheel geen rol, aangezien wjj de gezamenlijke autobus houders hun eigen belang willen laten dienen, zóó, dat de exploitatie aan de gemeente heelemaal niets (of in ieder geval heel wei nig) kosten zal. Mr. Bosman had verstandig gedaan, als hq het gevaar voor de publieke veiligheid maar geheel ongenoemd had gelaten: de tractortram heeft hier in Alkmaar al heel wat gevaren en ongelukken veroorzaakt; op hetzelfde moment n.b., dat Mr. Bosmans stuk ons bereikte, werd op de Laat een jongetje door zqn veilig tractortrammetjo overreden! Overigens valt uit statistieken (van Lon den) aan te toonen, dat* bussen minder on gelukken veroorzaken dan trams. 2e. De vraag, of wij f 20.000 zouden dur ven steken in een bussenondernetning op bepaalde voorwaarden! Het feit alleen, dat de vraag ons gesteld wordt, doet ons al likkebaarden: wq zouden er absoluut geen bezwaar te gen hebben, zóó rqkelqk van „het slijk der aarde” voorzien te zqn, dat wq Mr. Boman's vraag althans in overweging'konden nemen; het zou ons nog niet zoo onaardig l(jkcn, zóóveel „omhanden” te hebben, dat wq ons zelf de weelde zouden kunnen veroorloven, o.a. ookautobus-magnaat te w >rdea. Helaas, het heeft niet mogen zqn! Mr. Boeman, die hier blijkbaar uiet onop zettelijk een bedrag van 20.000.noemt, schijnt te willen zeggen: „Zie, dat heb k wél gedaan! Ik stak 20.00(k— ia het tractor- Volgens afspraak komen w(j nog even te rug op ons autobussenplan ter vervanging van het bestaande tractortram-stadsverkeer. Een goede naaste aanleiding daartoe vin den wq in een ingezonden stuk van Mr. J. P. Bosman, die er zich althans in het on» toegezonden stuk toe bepaalt, ons auto bussenplan als ongewenscht en onmogelijk voor te stellen. Geven wij allereerst aan Mr. Bosman bet woord: Het hooMartikel over de tractortram in Uw Mad van 24 Februari is vol tegenstrij digheden. Na allerlei onwelwillende be schouwingen over de tractortram en diege nen, die deze oplossing van het stadsver keer voor Alkmaar hebben verkozen, komt U tot volgende conclusies: le. dat U de goede bruikbaarheid van de autobus als stadsvervoermiddel voldoen de hebt aangetoond. ’(Derde kolom boven aan.) Se. dat U de invoering van autobussen bepleit. 3e. dnt het stadsvervoer-vraagstuk juist voor Alkmaar (te groot voor servet en te klein voor tafellaken) zoo moeilijk is. 4e. dat U (tenigschrikkcnde voor Uw eigen stelling) die exploitatie van het stadsverkeer wilt opleggen aan de exploi tanten van de autobusdiensten van buiten. Ad. 1 U heeft niets aangetoond U heeft maar wat gezegd, zonder kennis van zaken! De auto-bus voldoet als vervoer middel voor het platteland met de stad. Het is een prachtig mkidel om het platte land te bevrqden uit ;(jn isolement. Wanneer de gemeenschap zich getroost het extra onderhoud van do wegen en de bus-tarieven dan vooral niet te laag wor den gesteld, dan kan de autobus zich zoo wat bedruipen. Maar niet te lago tarieven! Want anders gaat het als met de bussen Alkmaar-Ber- gen: 1. Bus Nassaugarage calculeerde het verlies en verdween. 2. Eerste Alkmaarsche Autobuson ler- neming Kooger, nam verlies en verdween. 3. Dam en Parma verdween 4. Min en Schalkwijk leven nog, hebben het tarief iets opgezet ,en zullen dat nog meer moeten doen om te blqven leven. Een autobus ter vervanging van de Stadstram zou o.m. twee bezwaren opie- veren. le. te wieinijr vervoercapaciteit op de drukke oogeubltkken. Daardoor wordt het publiek gedupeerd en mist de bus „de dik ke reizen.” 2e. duurder exjdoitatie dan de tractor tram op rails. Wij spreken niet over het meerder ge vaar, zoowel voor het straatpubliek als voor de inzittenden, enz. ad. 2. Wanneer het Gemeentebestuur de Stadstram liet verdwijnen en U conces sie gaf om met stadsbussen het locaal ver keer door de stad te exploiteeren xoo-ils dat thans door de tractortram geschiedt (ik bedoel een lijn Station-Vierstaten en c* n Iqn StationLimmerboek, met minstens evenveel ritten als de stadstram, U vindt dat de Stadstram onvoldoende malen 'ij<!t! U moogt wel meer, maar niet minder kee- ren rqden.) wilt U dan in die onderneming een kaptiaal van 20.000 steken? Stuur nu oens een gezegelde verklaring in aan den Raad, dat U zich daartoe verbindt en die exploitatie minstens 10 jaar zult volhouden, mits de Raad U concessie verleent! Dan praat U niet, dan insinueert U niet, dan breekt U niet af, maar dan bouwt U eindelijk ook eens iets op! Dan geeft U aan de Raadsleden iets, waar zq houvast aan hebben. Dan weten zq tenminste als zq de tractortram los laten, dat er iets voor in de plaats komt. En al is dat andere minder goed, het kost dan tenminste dc gemeente geen geld. Dat de tractortram alleen mag ver.lwij- nen als er een ander stadsvervoermiddel voor in de nlaats treedt, schrqft en erkent U met zooveel woorden in Uw eigen stuk van 24 Februari (2e kolom J4 van onder.) Ad. 3. Het* stadsvervoer-vraagstuk is voor elke stad moeilijk, omdat men gebon den is aan een tarief van 10 ct, en dit fet telijk te laag is. Gaat men naar een hooger tarief, dan gaat het vervoer en daarmee de opbrengst sterk achteruit. Dit stuk heeft o.a. gespeeld bq de laat ste gemeentebegtooting van Amsterdam. Ik mag het bij een vervoerspecialiteit als U trouwens wel bekend veronderstellen. Daarmede is eigenlijk tegelijk de auto- bus-exploitatie voor stadsverkeer uit een bestaansoogpunt veroordeeld. In steden waar een intens stratenverkeer bestaat, is het electrisch trambedrijf het eenig renda bele. In het trambedrijf van Amsterdam kost een reiziger de gemeente in de electri- sche tram 9 cent, in de bus 15.48 cent. In onze tractortram kost de reiziger 10.6 cent, wel een bewijs, dat wjj de electrische exploitatie vrij nabq komen. Waardoor Is de opbrengst van de tractor tram tekengevallen? Door het fietsonge- bruik. De nets is de groote concurrent go- jrorden van het stadsvervoermiddel. niet

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1926 | | pagina 7