Doonf-llollandscli Dagblad. Tweede Blad ALKMAAR. HET DOODELIJK TRACTOR- TRA.M-ONGELUK. y r I. 0 I i DINSDAG 9 MAART 1926. 1 PROVINCIAAL NIEUWS. CASTRICUM. CA-SIKICUM. Gemeenteraad. INGEZONDEN STUKKEN. De tractortram. voor Officieels Mededeellngtn. t van naar van i eru R. meen- van en 9 voor werpen, aangegeven op: 5, 6, 7 en 8 en zonder boofdeljjka voor- na- de LICHTEN OP. Hedenavond voor rijwielen en motorrij tuigen om 6.20 uur lichten op. Voor rjj- en voertuigen om 6.50 uur. 20e JAARGANG. Lenige noodig verbeteringen van vt rmoedeluk nooit .'ent* vanniun geld zou den alen. Bij de plaatsing van de aandeelen is dat standpunt tegenover derden ook gewit. Zij hebben f 20.000 in aandeelen bijeenge bracht, omdat z(j een poging wenachten te 2 ILL 2- 21 Inwoning te behouden. ?.jj wilden het >lgen en offer te nog, dat alleen een vervoer- ÏAfc SJSS3 ttbSBEZ g zjjn 'gebleven beneden de raming. Dat vacht 247. Een sleu- Berkhout, Wagen- J. Gene- zjjn om- Burge- tooper, Noorderkade Bakkum, Koningsweg paardenleidael, P. Mulder, Baanaia- Êen portemonn. met inh. Elsloo, ingei 27. Een vorm gouden armband, tend!) advies in den wind sloeg. RE beeld van Mr. K. A Cohen Stuart vol toonen dat ook zjj bereid waren een t brengen. Dit streven bad inderdaad wel aanspratk PP meerdere waardeeriag uwerzijds. Het comité thana het bestuur CASTRICUM. Bevolking. Ingek omen A. J. Brouwer van Akersloot. Vertrokken: Engelhardt W. en echtgenoo- te naar Veisen. J. Sttefbergen naar TeaeL M. K. Lief ting naar Bloemendaal. G. Ooms naar 's-Gravenhage. J. Pool en echtgenoot* nara Helder. J. Groot naar Limmen. C. I. B. M. Rcjjers naar Alkmaar. A. Stplte en ge zin naar Heerhugowaard. G M. Muller en kinderen naar Amsterdam en J. C. Ebergen paar Langbroek. Hondenplaag. Evenals vorige jaren on dervinden de bol leuk weekers weer veel last van de loeioopende honden, welke de bollen velden vernielen. Niettegenstaande in de politieverordening 'een bepaling is opgenomen waarbij het on beheerd laten loopen van honden strafbaar is gesteld en verleden jaar reeds ettelijke houders van honden het moesten ontgelden schijnt dit den hondenhouders niet voldoende geleerd te hebben, althans de politie heeft wederom ettelijke personen procesverbaal aangezegd. Wedstrijden. Door de politie alhier werd een automobilist aangehouden die op wer kelijk gevaarlijke wyze en met te groot* vaart vanaf den Bakkummerweg den Rjjka- straatweg opreed. Stormschade. Tijdens den laatst< n storm heeft de luifel van het paviljoen Ameria aan het strand alhier bet moeten ontgelden. Door de natuurelementen werd dat ge deelte van het gebouw afgerukt en werd in stukken en brokken terug gevonden in de duinen. Maatregelen tot verdere vernieling werden terstond genomen, waardoor groo- tere verwoesting kon worden voorkomen. Beproeving Brandkranen. De verschil lende brandkranen werden onder leiding de brandweercommandanten beproefd alle in orde bevonden. De druk op de waterleiding bleek voldoen de te zijn terwijl bet materiaal in orde werd bevonden. Men zal thans trachten bet brand- spu it huisje in Castricum te verplaatsen naar een terrein aan de Schoolstraat waar dan indien mogelijk de motorapuit en de sian- genwagen enz. kunnen worden ondergebracht i dead argument een (natuurlijk N^fmun- I gaatrlfazlvltM ir» «tslüFf f V REDACTIE] Na afloop verlieten de aanwezigen on der den indruk van het droevig sterfgeval den doodenakker. AANRIJDING. Gistermiddag omstreeks 4 uur werd in de Huigbrouwerstraat een juffrouw door de achteruitrijdende auto van den heer B aan- geretjpsi. Zij werd bij den heer Boseert binnengeleid, waarna zij na wat van den schrik bekomen te zjjn, haar weg kon vervolgen. daad bedraagt oude paardet 70.000 reizigers. Roekeloos opgezet is de tractortram dus geenszins. Als er 3 reizigers van de tram ge bruik maken tegen thans 2, dan is de tram er. Als van de tram evenveel gebruik werd gemaakt in de richting naar het station als komende van het station, was de tram er ook. Wanneer niet juist in de laagste 2 A 3 jaar de fiets zoo’n geweldige concurrent was geworden voor elk stadsverkeer, zou het ver moedelijk nog met de tram gegaan zijn. U weet, wat Wethouder Wibaut omtrent de concurrentie van de fiets tegen de electrische tram heeft gezegd in de gemeenteraadszit ting van Amsterdam van 18 Nov. jj. De stad breidt zieh zeer snel uit. Wat vandaag niet kau. kan volgend jaar misschien wel. IJ zelf hebt met zoovele woorden geschre ven, ’dat als de tractortram verdwijnt, er toch een stadevervoermiddel voor in de plaats moet komen. Daarovor zijn wij het dus eens! Welnu, laat dan de gemeente de tract jr- tram door de kwade jaren heen helpen. Dat lijkt mij wijzer beleid dan af te breken wat met veel moeite werd opgebouwd. ad c..en d. Ik zou die kortheidshalve «amen willen voegen. Over het aesth“,ische kan ik met u niet twisten. I>aarin ligt te veel individueels. Over den smaak valt niet te twisten, dat is maar goed ook, want an ders blijven alle leelijke meisjes ongetrouwd. De tractor ie een gewoon autobueje, niet mooier en niet leeljjker dan zooveel andere busjes. Waarom het nu leelyk of bespottcl'jk is omdat het een tramwagen trekt, is mij niet duidelijk! Voldoet de tractortram aan de verkeers- eischen? Ja! Ja! en nog eene ja! Alleen met een tractortram, waarvan wij de vervperca- paciteit op een bepaald ©ogenblik zoo tt<*rk kunnen opvoeren, zijn wij het vervoer ten allen tijde meester. Ik heb voor mjj liggen de uren-statistiek van Augustus 1924 en zal daaruit geven achtereenvolgen* de cijfers van 1 tot eind Augustus van de uren 10 uur 7 van station en 11 uur 10 van Limmerhoek. Om 10.07 van het Station: 66, 14, 45, 41, 34, 44, 54, 30, 31, 10, 5, 23, 51, 15, 7, 58, 31, 33, 21, 59, 37, 78, 28, 61, 14, 13, 34, 41 en 54; om 11.10 van Limmerhoek: 11, 5, 66, .18, 68, 74, 84, 19, 7, 115, 43, 126, 73, 57, 18, 10, 173, 15, 19, 27, 17, 15, 8, 63, 13, 40, 21, 28, 7, 19 en 15. Hoe wilt U dit vervoer met een autobus regelen? Hoeveel autobussen heeft U noo dig voor 173 personen en hoeveel busten zouden er dan den vorige» dag met 10 reL zigers hebben leeggeetaaa? Wanneer V inderdaad streeft naar objec tieve waarheid, moet U dan niet tot de eer lijke erkenning komen dat Uw aanvankelijk oordeel over de tractortram onjuist ia ge weest? Er kwam eens een boer bjj mij otn een advies. Toen ik hem omstandig en duid-nljk had gezegd wat hjj moest doen en waarom hQ zoo en zoo moest handelen, zei hij n t mjjn groote verbazing: „Mijnheer, je hebt bet mooi gezegd en ik leuf, dat je geliek hebt, maar ik lijk het toch wel te verdommenI” In welken trant zal nu het antwoord van Üw h< ’dredacteur luiden. Hoogachtend, J. P. BOSMAN. GEVONDEN VOORWERPEN. Aanwezig aan het Bureau van politic, I-au- gestraat en aldaar te bevragen op alle werk dagen tusachen 11 en 1 uur, de navolgende voorwerpen als gevonden gedeponeerd op: 5, 6, 7 en 8 .Maart 1926. Een medaille (R.K.) een pakje, een koralen beursje, <<^i kinder- taschje, een kerkboekje (R. K.) benevens di verse slcutejs, mantelbanden en handschoe nen. Aanwezig en te bevragen bij de navolgen de ingezetenen, onderstaande als gevonden Maart 1926. Twee loten, J. Schilder, Noord-Spie rdyk. Band van een japon, A. Hassing, Drebbel- str. 30. Een broelre, J. Burgering, Scharloo 43. Een sierspeld, 8. Huiberts, Wagenma kers-, tr. 12. Zilveren» kettinkje, O. Hoebe, Noorderkade 32. Een étui met schrijfgereed schap. W. Genefaaa, Geestersingel 40. Een poe-, Mej. Weetra, Oud< tel en alpacca beursje, makersstr. 18. Dsmestaschje, G. faas. Verdronken Oord 57. Alpaca beursje, met inh., C. Houtkooper, Noorderkade 49. Een bankbiljet, W. 26. Een rel 47. Baan si P. Kleimeer, Liefdelaan 35. Een portemonn. met inh. Kostelijk Heiligland 34. E>n porte monn. met inh., A. G. de Kort, Varnebroek 16. Een boordhouder, M. Bolt, Varnebroek 40. Hondenhalsband met penning, J. de Haas, Molenkade 42. Een kinder portemonn., P. Ra ven, Ramen 8. Wanneer men weder in het bezit ia van bet verloren voorwerp, wordt men verzocht hiervan kennis te geven aan het Bureau van politie. Hedenmorgen te 11 uur vond vanuit bet Stadsziekenhuis de begrafenis plaats van het stoffelijk overschot van den 6-jarigen Joseph Marie Bierman, die vorige week door de tractorlraiu overreden werd en tengevolge daarvan het arme ventje kon de opera tie, welke na het ongeluk noodzakelijk bleek, niet dopr.-taan (hem moest het linker been geamputeerd worden) Zaterdagmor gen in het Stadsziekenhuis is overleden. Gistermorgen was in de St 1-aurentius- kerk een H. Mis opgedragen, waarbij de scholieren aanwezig waren. Op de R. K. Begraafplaats was veel deel neming. Wjj zagen er Broeder Fase ka lis als hoofd der school en den klasse-onderwjjzer van den overledene^ benevens een aantal leerlingen uit de hoogcre kla.seen. Enkele bloemstukken, waaronder één de schoolvriendjes, dekten de baar. De beaardingsplechtigheid werd verricht do<r den Weherw. Heer E. J. Helmer. verlieten de aanwezigen [Me't genoegen constateeren wij, dat wjj met Mr. Boeman de zoo hardnekkig gezochte waarheid -deeds dichter nabij komen: wie bovenstaand stuk aandachtig leest, zal inzien, dat successievelijk al onze bezwa ren tegen de tractortram als juist worK’U erkend, en dat van s heeren Bosman's aan vankelijke bezwaren tegen den door ons be doelden autobussen dienst steeds minder overblijft. Natuurlijk blijft er voorloopig omtrent de bezwaren tegen de tractortram nog verschil van „appreciatie'' bestaan. „Es w&r zu sohön geweeen”, indien dAt ook niet het geval was Intusschen zegt het ons genoeg, dat Mr. Busman de feiten, waarop wij onze bezwaren tegen de tractortram baseeren. als juist er kent, en dat er van zjjn bezwaren tegen net door ons gedachte autobus-vervoer op heden nog slecht* overgebleven is de twjjfel, of de autobussen wel steeds genoeg vervoercapa- citeit zullen blijken te hebben, en of het groote verschil in de aantallen passagiers op verschillende dagen de autobushouders op- stille dagen niet erg zal teleurstellen. We zjjn al wél een heel eind gevorderd! La vérité eet en marc.he! Doch volgen wij Mr Bosman wederom op den voet Sub a en b wenscht Mr. Bosman zich te rechtvaardigen ten aanzien van het verle den. Het spijt ons heel erg, maar Mr. Bosman is er niet in geslaagd ons te overtuigen van zijn kinderlijk blanke onschuld in deze. Het zou trouwens ook weinig vleiend voor Mr. Bosman zijn, indien wjj - met hem veronderstellen wilden, dat zjjn rol in de stichting van de tractortram ondanks heeren Bo-ruaii's prestige van absoluut geen treteekenis geweest zou zyn en dat het gemeentebestuur zich aan hem niets gelegen neeft laten liggen. Van een eigenlijke rechtvaardiging vin den wjj sub s geen spoor: Mr. Bosman levert hier alleen maar een interessant stukje /.tads- tram-historie. en van belang ia over alleen maar het feit, dat blykene Mr. man's tramhistorie toerrtertyde niet eens behoorlijk studie gemaakt ia van een auto bussen plan: hij* zegt toch zélf, dat alleen a) voortzetting van het paarden tram bedrijf, en b) oprichting van een tractortram aan de orde'geeUdd zjjn. Hoe wist men toen zoo direct, dat auto- buseen niet gewepscht waren? En wie neeft Bosman zich niet zal gedragen als hR kop er een woordje ib meegesproken, dat alleen pige boertje, dat zonder eenig steertiou- De Raad dezer gemeente vergaderde op Vry lag 5 Maart j.L De heer Louter war met toenni-goving wegens ziekte afwezig. De Voorzitter spreekt den wenrcli uit dat de heer l-outer spoedig volkomen her steld moge zjjn. a De notulen worden ongewijzigd goedge keurd. De Voorzitter deelt mede, dat door Gedeputeerde Staten is teruggezonden de be groeting 1926 met erikele bemerkingen, meest van a^ministratieven aard. B. fru W. stellen voor om de begroeting overeenkomstig de gemaakte opmerkingen te wijzigen, waartoe, na eenige discussie, z >nder hoofdelijke stemming wordt besloten. Oferzicht jie kwarpal 1925 Geme-nlelijks Lichtbedrjjven. Bericht van Ged. Staten tot goedkeuring van de 4e mippietoire begroeting 1925. Opgaaf van den Inspecteur der diricte be lastingen der raming van opcenten grondbe lasting en pcraoneele belasting over 1926. Mededeeling van B. en W. dat de aanbe steding van rioleerings- en andere werken aan de Mient heeft plaats gehad. Afwyzeud prae-advies van B. en W mzaks den aanleg van een byzondere tiegraafplaats op de algemeene begraaf plaats, zulks azar aanleiding van <<en adres van de Begrafenis onderneming „De Lmataie Eer." Op voorstel van B. en W. wordt zonder boofdeljjke stemming besloten aan da Hjjks- veldwacbtsrs eene gratificatie te verleenen van f 100. Schrijven van Ged. -Staten houdende keuring van bet raadsbesluit tot onder sche aanbesteding van het ophalen haardasch en vuilnis. Bericht van de Nederlandsche spoorwegen betreffende het verplaatsen van de afraste ring aan de Mient. Mededeeling van B. en W. dat zjj adviaeo- ren alsnog niet over te gaan tot het verze keren van gemeente-cigendommen tegen stormschade. Rekening over 1924 van den Keurings dienst voor waren te Alkmaar. Een schrijven van den heer C. J. Bussen, houdende verzoek hem met ingang van 1 April a.a. eervol ontslag te verleenen als hoofd der school. B. en W. stellen voor, het gevraagde ont slag op de meest eervolle wijze te verleo- nen, waartoe zonder hoofdelijke stemmüy wordt l«sloten. Voorstel tot bet verleenen van voorschot ten krachtens art. 101 Lager Onderwyswwt aan R. K. Bijzondere scholen. Zonder boofdelyke stemming worden de voorgestelde bedragen toegextaan. Voorstel tot bet betalen van de helft in de kosten van het verleggen van de wster- leidingsbuizen aan de Mient. Na toelichting door den Voorzitter wordt zonder hoofdeljjke stemming besloten de helft van de kosten te betalen. Voorstel tot het verleenen van f 100 ab ri die aau de Centrale Commissie voor Ar- beidersontwikk elmg. Zonder discussie stemming wordt overeenkomstig het stel besloten. Benoeming lid schattingscommiasie. In de vacature van wjjlen den beer CL Spaansen wordt benoemd de heer H. Rem mer. wethouder. Opmaken voordracht lid van het College van zetters, iu de vacature Spaansen. Overeenkomstig het voorstel van B. en W. zullen voorgedragen worden de heeren EL» Hemmer, en G. Kuys, wethouders. Benoeming lid van de commissie van toe zicht op het lager onderwys door bet bedan ken als zoodanig van mej. Zr. A. Plas. Benoemd wordt no. 1 van de voordracht de beer F. J. Aukea. Wijziging verordening jaarwedden secreta- rie-personeel en personeel van de Lichtliedrij- ven. Het voorstol van de Commissie wordt zon der hoofdeljjke stemming aangenomen. Aanstelling personeel Lichtbedrjjven. Op voorstel van B. en W. worden aan dn lichtbedrjjven benoemd de heeren P. Gorter en P. Njjman, reep, ala klerk en 2e fitter. Ontheffing inzake bouwverordening. Op voorstel van B. en W. wordt aan J. Kuys Jzn. en M. Ree Wzn. ontheffing ver leend, bedoeld in de artt 23 en 24 der Bouw verordening. Besloten wordt tot het gedeeltelijk riolee- ren en bestraten en verbroeden van de lé Groeneiaan. Aanvulling algemeene Politieverordening. gebinten aanvullingen en de Politieverordening wor den zonder boofdoljjhe stemming anngene* men. Mynheer de Redacteur. In uw onderschrift op mjjn beton- ui ver weer, voorkomend in uw blad van 3 dezer, juicht U de botsing der meeuingen toe en zegt U te zoeken naar de objectieve waar heid. Welnu, met dat doelwit voor oogen, wil ik U bescheid geven op uw onderschrift. Ik heb niet op al uw verwijten in willen gaan, omdat dan mjjn stuk onleesbaar lang zou worden en het publiek onvoldoende zou interesseeren. Uw auto-bus puzzle vond ik het meest belangrijke om te weerleggen, om dat een werkelyk verstandig en ontwikkeld man mij vroeg: Zou een zoodanige oplossing migoljjk zyn? U vraagt mjj te bewijzen: a. mjj te rechtvaardigen ten aanzien van het verleden; b. aan te toonen dat het tractortrainbe- drjjf Indertjjd niet roekeloos is op touw gezet; c. dat de tractortram op zichzelf goed en ecu niet onaesthetiach vervoermiddel is; d. dat de tractortram voldoet aan de vet- k< crteischen. U zegt, dat het mjj onmogeljjk zou zyn ge weest op die vragen voldoende antwoord te geven en dat ik daarom mjj hierover niet heb uitgelaten. Niettegenstaande die weinig be moedigende voorspelling Wil ik mjj aan de beantwoording wagen, indien U werkelijk er n. ar streeft „de objectieve waarheid” naar voren te brengen, xooals U schrijft. ad a. De tractortram is voortgekomen uit de oude paardentram. Aanvankelijk bestond alleen de Ijjn Steenenbrug—Station. De zaak rendeerde. Aandeelhouders kregen dividend. Aangemoedigd door dit succes werd de Ijjn naar de Vierstaten aangelegd. Van dat oogen blik af dagteekent de misere by de paarden tram. Het is aan de persoon van wjjlen mr. Cohen Stuart, aanvankelijk preeident-commissaria, daarna teven* directeur, daarna eenig over pel leven bestuurslid, in wien alle functiee vereenigd waren, te danken, dat de paarden tram tot Jan-iari l.-J heeft vourteestaan. Mr. Cohen Stuart betaalde eenvoudig het iaarljjkach verliessaldo uit eigen aak, omdat hij wenachte dat de stad zijner inwoning niet zonder verkeersmiddel zou zjjn. Hjj, die zoo veel gevoelde voor zjjn geliefd Alkmaar kon he< ni t verkroppen, dat Alkmaar door het gemis aan een vervoermiddel door de stad, tot een klein provinci*-gat zou terugvallen. Ein 1 April waa de toestand zoo geworden, dat de tramwagens totaal versleten waren en er een belangrijke com gelde voor aan- k< op van nieuw materiaal u> de zaak zou moeten worden gestoken. By een steeds grooter wordend jaarljjksch verlies op de exploitatie had Mr. Stuart, zoo- als te b- rüi>en is, geen zin zooveel duizend gulden nieuw geld in de zaak te steken. In een bijeengeroepen algemeene verga dering van aandeelhouders van de paarden tram is toen een tweeledig plan naar voren gekomen: 1. doorgaan met exploitatie van de be staande paardentrai.i, indien de gemeente be reid zou zjjn subsidie te verleenen; 2. liquidatie van de paardentram, omdat schulden de baten verre overtroffen, en oj "i. '.ting van een nieuwe tram met motor- trekkraebt, wanneer de gemeente bereid zou zyn subsidie te verleenen. Voor plan 1 bestond niet veel animo. De paardentram was uit den tijd. Bovendien, hoe moest het dan gaan met de bestaande schuld? Moest die worden afgelost met de gemeente lijke subsidies? Men mocht toch alleen voor een frisch opgezette zaak gemeentelijk sub sidie vragen, terwyl tegelijk tot uiting moest komen, dat bet particulier initiatief bereid wae een offer te brengen. Van deze veipadering ie verslag uitgebracht aan bet stadsbestuur. Het stadsbestuur heeft er toen op aangedrongen, Jat pogingen in het werk zouden worden gesteld om plan 2 te verwezenlijken. En teneinde stopzetting van het bedrijf door de oude paardentram te voorkomen (waartoe besloten was) heeft toen het stads bestuur de exploitatie van de paardentram van 1 Januari tot aan <fe opening van de tractortram voor zjjn rekening genomen en het verlies bijgepast. ad b. Het is dus niet juist dat de Raad indertijd dezerzijds in een zekere richting is gedreven. De Raad laat zich trouwens door niemand in een zekere richting dringen! De Raad jieeft alleen een nieuw particulier ini tiatief steun willen verleenen en heeft int gedaan in een anderen vorm dan oorspron kelijk gevraagd werd. Het comité voor de nieuwe tractortram, de heeren: mr. van der F een de Lille, F. H. Rin gers, Mr. W. C. Bosman, J. Halff, G. Cloeck, J. H. Scholten, Margadant en ondergeteo- kenae, hebben de reorganisatie van de oude paardentram ter hau 1 genomen, niet uit winstbejag Zjj waren en an overtuigd, dat zjj vt rmoedelyk nooit .'ent* vao^bun geld zou den zien. By de plaairing van de aandeelen is dat standpunt tegenover derden ook gooit. Zjj hebben f 20.000 in aandeelen bijeenge bracht, omdat zjj een poging wenechten te doen een vervoenni biel óoor de stad hunimr een tractortrazn bedrijf als „een frisch -»pge- zette zaak’'(!f) werd beschouwd? Sub b. houdt Mr. Bosman onzen achtbaren Raad en heel onze burgerij blijkbaar fjjnt’es voor den mal, wanneer hjj daar beweert, dat de Raad zich „trouwens door niemand in een zekere richting (laat) dringen. Wat is dan Mr. Bosman's ervaring met net bruggen-plan van wethouder Ringers ge weest? En hoopt hjj nu nog niet, erin te sla gen, den Raad te doen besluiten tot een jaarljjkeche subsidie van 6900.aan '.et tractortram-bedrjjf? Kom, kom als 'n beetje .jstroop" voor den Raad, waarvan hjj binnenkort de subsi'lie verlangt, kunnen wjj dit aardigheidje van Mr. Boeu an apprecieeren, doch hij moet 't er niet te dik opleggen! Dat de heeren van het tractortrain-comhé de zaak in 't algemeen niet uit wins'bejag opgezet hebben, willen wjj gaarne aanmzn i; uien moet de zaak echter ook al weer niet al te mooi willen voorstellen! Mr. Bosman zal toch wel niet willen ont- kennen, dat hjj er voor zjjn „Alkmaar Pac ket" (geheel geoorloofd!) belang in zag, e#n tram verbinding tuaseben het station en zijn boot in het leven geroepen te krygen. En van den heer Cloeck is het one bettend, dat hjj de tractortram gaarne over de Laat rag loopen. Zoo hebben natuurlijk ook hier meericre persoonlijke inzichten en v waclitingen e*n rol gespeeld. Voort» blijven wjj erbjj, dat wjj er geen waardeeriag voor kunnen gevoelen, als n- kel* particulieren tezamen 20.000.in de waagxbaal stellen, om daardoor ook 40.000.— van de gemeente gewaagd te krjjgen in een hoogst gevaarlijke onderne ming, waartegen van vele zjjilen ernstig gewaarschuwd werd. Is <lan de zaak niet roekeloos opgetet? Mr. Bosman tracht dit te ontkennen, maar iu werkelijkheid geeft hjj het zelf volledig toe, door te vertefien, dat er op 219.000 pae- sagiere per jaar gerekend is, terwijl er in 1925 tenslotte maar 148.754 zyn rakomen. Was het niet roekeloos om sender eenig motief, zonder eenig houvast op 219.000 pas sagier» te rekenen, terwijl het paardentram- metje er maar 70.000 vervoerde? Hier ia precies uitgekomen, wat wjj inder tijd voorspelden: „U krijgt zooveel passagiers niet!” Lichtoljjk grappig doet het aan, Mr. Bos man nu te hooren seggen: „Nou ja, maar ale 3 reizigers van de t-nm gebruik maakten tegen nu 2, Ale er van de tram in de richting naar het station maar eens evenveel gebruik werd ge maakt ale in tegenovergo»t<4de richting, Ala er maar niet zoowel menschen gingen fietsen” Wjj zouden evengoed kunnen zeggen: Ale Mr. Bosman ca. indortjjd verstandiger geweest Wis, dan zaten we nu niet met de etrepl Dat zjjn echter allemaal praatjes voor den Het te nu eenmaal zéé en niét ander». En waarom wordt de traas aaar het sta tion soo weinig gebruikt? Omdat men over 't algemeen voor de ze kerheid en om het vervoernjiddei te vermij den, liever loopt, en omdat men, ala men het trammetje nu toch eenmaal aan bet sta tion ziet staan en moede ie van de reis, al wat gemakkelyker instapt. En waarom wordt er, juist zoolang de tractortram bestaat, zooveel gefietst? Het antwoord Ijjkt one niet vleiend voor de traml En wat de hoopvolle toekomst betreft: weet Mr. Bosman niet, dat de tram 'n 1925 nog6580 jiaesagiers minder ver voerd heeft dan in 1924? Dat stemt aHesbehalve hoopvol voor de toekoaeeC Over sub c. en d. kunnen wjj kort zjjn: Wjj wenechen Mr. Bosman als voo-man van „Alcmaria” méér aeatheti-ch taevoo- lingsvermogen toe. Wjj bljjven ontkennen, dat de tram tan de verkeerweischen voldoet: wil men naar A'dam, dan vindt men o.a. géén tram voor de treinen van 5.46, 6.58, 7,44, 12.50. 8.53, wil men naar DIENSTPLICHT. De Burgemeester van Alkmaar brengt teé algemeene kennis dat omtrent de aanvragen om vrijstelling van den dienstplicht betref fende de hieronder genoemde personen, de uitspraak is geschied, achter hun naai» war- meid: J. H. Boojj, lichting 1924. wegens kostwin nerschap: voorgoed \rygeeteld; .1. Jes, lichting 1923, wegena kostwinner schap: voorgoed vrijgesteld; P. A. Jacobs», lichting 1924 wegens ding tot geeuteiyke: voor twee jaren steld. Tegen deze uitspraken kan binnen tien da gen na den dag dezer bekendmaking in be roep worden gekomen door: a den ingeschrevene, wien de uitspraak geldt, of door diens wettigen vertegenwoor diger, o. door elk <ier overige voor dese gemeen te voor dezelfde lichting ingeschreven per sonen of door diens wettigen vertegenwoor diger. Het verzoekschrift, daartoe aan de Ko ningin te richten, moet met redenen kleed en worden ingediend by den meester, ter secretarie dezer gemeente, ai- deeling Militaire Zaken, die voor de doorzen ding zorgt. lt Alkmaar, 9 Maart 1926. De Burgemeester voornoemd, WENDELAAR. 12.40, Hoorn: géén tram voor de treinen van 7.27, 9.07, 1.18, 5.12. enz. Op de aankomet van de treinen is de rank al niet veel beter geregeld; men moet hier b.v. 's avonds maar eene om 11 09 met uen trein arriveeren. Bewyn genoeg? Mr. Boeman is ten slotte zoo handig, de onmogelijkheid van huwen vervoer te willen aantoonen uit aantallen passagiers over de maand Augustus 1924. Vanwege het vreemdelingenverkeer tuurljjk verreweg de drukMe maand; maand van uitstapjes van A’dam naar Ber gen en Schoort, enz. Toch Ijjkt het ons geenszins onmog-ljjk, ook in zulk een maand met autobussen aan de rkeerseischen te voldoen. Waar zoovele autobussen bruikbaar zijn, is het geheel geen kunst op deze drukKo treinen en booten b.v. 5 A 6 bu- en te lat< n rjjdcn. En boe komt het vaak, dat tu.ke hooge aantallen passagiers bereikt worden? Doordat de beer Bosman met z'n fami lie en met z’n personeel er ’n soort «i.oit van maakt (naar men ons nieedeeEt), de boot passagier» na aankomst aau den steiger in drommen op te stuwen: ..DAAiheen, dAArheen, naar de tram!" De menschen krjjgen geen tjjd, te over wegen, de wandeling door de stad te masten, terwjjl <Mt toch juwt voor Alkmaar <n vaak ook voor de passagier» heel ge- wenscht zou zyn. En wat de teleurstelling voor de autoózs- houdera op stille dagen betreft: och, gezien de vele „dikke” reizen van andere dagen, zullen zjj zich gaarne ook enkele „magere” reizen getroosten. /jjn wjj nu tot de objectieve waarheid ge naderd? Wjj willen het hopen. En de verwachting uitspreken, dat Mr. de en meetu middel ala. Se kans 1 kening zjjn gebleven bem de exploitatie rekening niet sluit komt, om dat de ontvangsten verre beneden de raming zjjn gebleven. Er was gerekend op een ver voer van 219000 reizigers per jaar. Inder- dit vervoer slechts 148754. De paardentram vervoerde ongeveer

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1926 | | pagina 5