Doonf-llollandscli
Dagblad.
Tweede Blad
ALKMAAR.
HET DOODELIJK TRACTOR-
TRA.M-ONGELUK.
y
r
I.
0
I
i
DINSDAG 9 MAART 1926.
1
PROVINCIAAL NIEUWS.
CASTRICUM.
CA-SIKICUM. Gemeenteraad.
INGEZONDEN STUKKEN.
De tractortram.
voor
Officieels Mededeellngtn.
t
van
naar
van
i
eru
R.
meen-
van
en
9
voor werpen,
aangegeven op: 5, 6, 7 en 8
en zonder boofdeljjka
voor-
na-
de
LICHTEN OP.
Hedenavond voor rijwielen en motorrij
tuigen om 6.20 uur lichten op. Voor rjj- en
voertuigen om 6.50 uur.
20e JAARGANG.
Lenige noodig
verbeteringen van
vt rmoedeluk nooit .'ent* vanniun geld zou
den alen. Bij de plaatsing van de aandeelen
is dat standpunt tegenover derden ook gewit.
Zij hebben f 20.000 in aandeelen bijeenge
bracht, omdat z(j een poging wenachten te
2 ILL 2- 21
Inwoning te behouden. ?.jj wilden het
>lgen en
offer te
nog, dat alleen een vervoer-
ÏAfc SJSS3 ttbSBEZ
g zjjn 'gebleven beneden de raming. Dat
vacht 247. Een sleu-
Berkhout, Wagen-
J. Gene-
zjjn om-
Burge-
tooper, Noorderkade
Bakkum, Koningsweg
paardenleidael, P. Mulder, Baanaia-
Êen portemonn. met inh. Elsloo,
ingei 27. Een vorm gouden armband,
tend!) advies in den wind sloeg.
RE
beeld van Mr. K. A Cohen Stuart vol
toonen dat ook zjj bereid waren een t
brengen.
Dit streven bad inderdaad wel aanspratk
PP meerdere waardeeriag uwerzijds.
Het comité thana het bestuur
CASTRICUM. Bevolking. Ingek omen A. J.
Brouwer van Akersloot.
Vertrokken: Engelhardt W. en echtgenoo-
te naar Veisen. J. Sttefbergen naar TeaeL
M. K. Lief ting naar Bloemendaal. G. Ooms
naar 's-Gravenhage. J. Pool en echtgenoot*
nara Helder. J. Groot naar Limmen. C. I.
B. M. Rcjjers naar Alkmaar. A. Stplte en ge
zin naar Heerhugowaard. G M. Muller en
kinderen naar Amsterdam en J. C. Ebergen
paar Langbroek.
Hondenplaag. Evenals vorige jaren on
dervinden de bol leuk weekers weer veel last
van de loeioopende honden, welke de bollen
velden vernielen.
Niettegenstaande in de politieverordening
'een bepaling is opgenomen waarbij het on
beheerd laten loopen van honden strafbaar
is gesteld en verleden jaar reeds ettelijke
houders van honden het moesten ontgelden
schijnt dit den hondenhouders niet voldoende
geleerd te hebben, althans de politie heeft
wederom ettelijke personen procesverbaal
aangezegd.
Wedstrijden. Door de politie alhier werd
een automobilist aangehouden die op wer
kelijk gevaarlijke wyze en met te groot*
vaart vanaf den Bakkummerweg den Rjjka-
straatweg opreed.
Stormschade. Tijdens den laatst< n storm
heeft de luifel van het paviljoen Ameria aan
het strand alhier bet moeten ontgelden.
Door de natuurelementen werd dat ge
deelte van het gebouw afgerukt en werd in
stukken en brokken terug gevonden in de
duinen. Maatregelen tot verdere vernieling
werden terstond genomen, waardoor groo-
tere verwoesting kon worden voorkomen.
Beproeving Brandkranen. De verschil
lende brandkranen werden onder leiding
de brandweercommandanten beproefd
alle in orde bevonden.
De druk op de waterleiding bleek voldoen
de te zijn terwijl bet materiaal in orde werd
bevonden. Men zal thans trachten bet brand-
spu it huisje in Castricum te verplaatsen naar
een terrein aan de Schoolstraat waar dan
indien mogelijk de motorapuit en de sian-
genwagen enz. kunnen worden ondergebracht
i
dead argument een (natuurlijk N^fmun- I
gaatrlfazlvltM ir» «tslüFf f V
REDACTIE]
Na afloop verlieten de aanwezigen on
der den indruk van het droevig sterfgeval
den doodenakker.
AANRIJDING.
Gistermiddag omstreeks 4 uur werd in de
Huigbrouwerstraat een juffrouw door de
achteruitrijdende auto van den heer B aan-
geretjpsi.
Zij werd bij den heer Boseert binnengeleid,
waarna zij na wat van den schrik bekomen
te zjjn, haar weg kon vervolgen.
daad bedraagt
oude paardet
70.000 reizigers.
Roekeloos opgezet is de tractortram dus
geenszins. Als er 3 reizigers van de tram ge
bruik maken tegen thans 2, dan is de tram
er. Als van de tram evenveel gebruik werd
gemaakt in de richting naar het station als
komende van het station, was de tram er
ook. Wanneer niet juist in de laagste 2 A 3
jaar de fiets zoo’n geweldige concurrent was
geworden voor elk stadsverkeer, zou het ver
moedelijk nog met de tram gegaan zijn. U
weet, wat Wethouder Wibaut omtrent de
concurrentie van de fiets tegen de electrische
tram heeft gezegd in de gemeenteraadszit
ting van Amsterdam van 18 Nov. jj. De stad
breidt zieh zeer snel uit. Wat vandaag niet
kau. kan volgend jaar misschien wel.
IJ zelf hebt met zoovele woorden geschre
ven, ’dat als de tractortram verdwijnt, er
toch een stadevervoermiddel voor in de
plaats moet komen. Daarovor zijn wij het
dus eens!
Welnu, laat dan de gemeente de tract jr-
tram door de kwade jaren heen helpen. Dat
lijkt mij wijzer beleid dan af te breken wat
met veel moeite werd opgebouwd.
ad c..en d. Ik zou die kortheidshalve
«amen willen voegen. Over het aesth“,ische
kan ik met u niet twisten. I>aarin ligt te
veel individueels. Over den smaak valt niet
te twisten, dat is maar goed ook, want an
ders blijven alle leelijke meisjes ongetrouwd.
De tractor ie een gewoon autobueje, niet
mooier en niet leeljjker dan zooveel andere
busjes. Waarom het nu leelyk of bespottcl'jk
is omdat het een tramwagen trekt, is mij
niet duidelijk!
Voldoet de tractortram aan de verkeers-
eischen? Ja! Ja! en nog eene ja! Alleen met
een tractortram, waarvan wij de vervperca-
paciteit op een bepaald ©ogenblik zoo tt<*rk
kunnen opvoeren, zijn wij het vervoer ten
allen tijde meester.
Ik heb voor mjj liggen de uren-statistiek
van Augustus 1924 en zal daaruit geven
achtereenvolgen* de cijfers van 1 tot eind
Augustus van de uren 10 uur 7 van station
en 11 uur 10 van Limmerhoek.
Om 10.07 van het Station: 66, 14, 45, 41,
34, 44, 54, 30, 31, 10, 5, 23, 51, 15, 7,
58, 31, 33, 21, 59, 37, 78, 28, 61, 14, 13, 34,
41 en 54;
om 11.10 van Limmerhoek: 11, 5, 66, .18,
68, 74, 84, 19, 7, 115, 43, 126, 73, 57, 18, 10,
173, 15, 19, 27, 17, 15, 8, 63, 13, 40, 21, 28,
7, 19 en 15.
Hoe wilt U dit vervoer met een autobus
regelen? Hoeveel autobussen heeft U noo
dig voor 173 personen en hoeveel busten
zouden er dan den vorige» dag met 10 reL
zigers hebben leeggeetaaa?
Wanneer V inderdaad streeft naar objec
tieve waarheid, moet U dan niet tot de eer
lijke erkenning komen dat Uw aanvankelijk
oordeel over de tractortram onjuist ia ge
weest?
Er kwam eens een boer bjj mij otn een
advies. Toen ik hem omstandig en duid-nljk
had gezegd wat hjj moest doen en waarom
hQ zoo en zoo moest handelen, zei hij n t
mjjn groote verbazing: „Mijnheer, je hebt bet
mooi gezegd en ik leuf, dat je geliek hebt,
maar ik lijk het toch wel te verdommenI”
In welken trant zal nu het antwoord van
Üw h< ’dredacteur luiden.
Hoogachtend,
J. P. BOSMAN.
GEVONDEN VOORWERPEN.
Aanwezig aan het Bureau van politic, I-au-
gestraat en aldaar te bevragen op alle werk
dagen tusachen 11 en 1 uur, de navolgende
voorwerpen als gevonden gedeponeerd op:
5, 6, 7 en 8 .Maart 1926. Een medaille (R.K.)
een pakje, een koralen beursje, <<^i kinder-
taschje, een kerkboekje (R. K.) benevens di
verse slcutejs, mantelbanden en handschoe
nen.
Aanwezig en te bevragen bij de navolgen
de ingezetenen, onderstaande
als gevonden
Maart 1926.
Twee loten, J. Schilder, Noord-Spie rdyk.
Band van een japon, A. Hassing, Drebbel-
str. 30. Een broelre, J. Burgering, Scharloo
43. Een sierspeld, 8. Huiberts, Wagenma
kers-, tr. 12. Zilveren» kettinkje, O. Hoebe,
Noorderkade 32. Een étui met schrijfgereed
schap. W. Genefaaa, Geestersingel 40. Een
poe-, Mej. Weetra, Oud<
tel en alpacca beursje,
makersstr. 18. Dsmestaschje, G.
faas. Verdronken Oord 57. Alpaca beursje,
met inh., C. Houtkooper, Noorderkade 49.
Een bankbiljet, W.
26. Een
rel 47.
Baan si
P. Kleimeer, Liefdelaan 35. Een portemonn.
met inh. Kostelijk Heiligland 34. E>n porte
monn. met inh., A. G. de Kort, Varnebroek
16. Een boordhouder, M. Bolt, Varnebroek
40. Hondenhalsband met penning, J. de Haas,
Molenkade 42. Een kinder portemonn., P. Ra
ven, Ramen 8.
Wanneer men weder in het bezit ia van
bet verloren voorwerp, wordt men verzocht
hiervan kennis te geven aan het Bureau van
politie.
Hedenmorgen te 11 uur vond vanuit bet
Stadsziekenhuis de begrafenis plaats van
het stoffelijk overschot van den 6-jarigen
Joseph Marie Bierman, die vorige week door
de tractorlraiu overreden werd en tengevolge
daarvan het arme ventje kon de opera
tie, welke na het ongeluk noodzakelijk
bleek, niet dopr.-taan (hem moest het linker
been geamputeerd worden) Zaterdagmor
gen in het Stadsziekenhuis is overleden.
Gistermorgen was in de St 1-aurentius-
kerk een H. Mis opgedragen, waarbij de
scholieren aanwezig waren.
Op de R. K. Begraafplaats was veel deel
neming. Wjj zagen er Broeder Fase ka lis als
hoofd der school en den klasse-onderwjjzer
van den overledene^ benevens een aantal
leerlingen uit de hoogcre kla.seen.
Enkele bloemstukken, waaronder één
de schoolvriendjes, dekten de baar.
De beaardingsplechtigheid werd verricht
do<r den Weherw. Heer E. J. Helmer.
verlieten de aanwezigen
[Me't genoegen constateeren wij, dat wjj
met Mr. Boeman de zoo hardnekkig gezochte
waarheid -deeds dichter nabij komen:
wie bovenstaand stuk aandachtig leest,
zal inzien, dat successievelijk al onze bezwa
ren tegen de tractortram als juist worK’U
erkend, en dat van s heeren Bosman's aan
vankelijke bezwaren tegen den door ons be
doelden autobussen dienst steeds minder
overblijft.
Natuurlijk blijft er voorloopig omtrent de
bezwaren tegen de tractortram nog verschil
van „appreciatie'' bestaan.
„Es w&r zu sohön geweeen”, indien dAt
ook niet het geval was
Intusschen zegt het ons genoeg, dat Mr.
Busman de feiten, waarop wij onze bezwaren
tegen de tractortram baseeren. als juist er
kent, en dat er van zjjn bezwaren tegen net
door ons gedachte autobus-vervoer op heden
nog slecht* overgebleven is de twjjfel, of de
autobussen wel steeds genoeg vervoercapa-
citeit zullen blijken te hebben, en of het
groote verschil in de aantallen passagiers op
verschillende dagen de autobushouders op-
stille dagen niet erg zal teleurstellen.
We zjjn al wél een heel eind gevorderd!
La vérité eet en marc.he!
Doch volgen wij Mr Bosman wederom op
den voet
Sub a en b wenscht Mr. Bosman zich te
rechtvaardigen ten aanzien van het verle
den.
Het spijt ons heel erg, maar Mr. Bosman
is er niet in geslaagd ons te overtuigen van
zijn kinderlijk blanke onschuld in deze.
Het zou trouwens ook weinig vleiend voor
Mr. Bosman zijn, indien wjj - met hem
veronderstellen wilden, dat zjjn rol in de
stichting van de tractortram ondanks
heeren Bo-ruaii's prestige van absoluut
geen treteekenis geweest zou zyn en dat het
gemeentebestuur zich aan hem niets gelegen
neeft laten liggen.
Van een eigenlijke rechtvaardiging vin
den wjj sub s geen spoor: Mr. Bosman levert
hier alleen maar een interessant stukje /.tads-
tram-historie. en van belang ia over
alleen maar het feit, dat blykene Mr.
man's tramhistorie toerrtertyde niet eens
behoorlijk studie gemaakt ia van een auto
bussen plan: hij* zegt toch zélf, dat alleen
a) voortzetting van het paarden tram
bedrijf, en
b) oprichting van een tractortram
aan de orde'geeUdd zjjn.
Hoe wist men toen zoo direct, dat auto-
buseen niet gewepscht waren? En wie neeft Bosman zich niet zal gedragen als hR kop
er een woordje ib meegesproken, dat alleen pige boertje, dat zonder eenig steertiou-
De Raad dezer gemeente vergaderde op
Vry lag 5 Maart j.L
De heer Louter war met toenni-goving
wegens ziekte afwezig.
De Voorzitter spreekt den wenrcli uit
dat de heer l-outer spoedig volkomen her
steld moge zjjn. a
De notulen worden ongewijzigd goedge
keurd.
De Voorzitter deelt mede, dat door
Gedeputeerde Staten is teruggezonden de be
groeting 1926 met erikele bemerkingen, meest
van a^ministratieven aard.
B. fru W. stellen voor om de begroeting
overeenkomstig de gemaakte opmerkingen te
wijzigen, waartoe, na eenige discussie, z >nder
hoofdelijke stemming wordt besloten.
Oferzicht jie kwarpal 1925 Geme-nlelijks
Lichtbedrjjven.
Bericht van Ged. Staten tot goedkeuring
van de 4e mippietoire begroeting 1925.
Opgaaf van den Inspecteur der diricte be
lastingen der raming van opcenten grondbe
lasting en pcraoneele belasting over 1926.
Mededeeling van B. en W. dat de aanbe
steding van rioleerings- en andere werken
aan de Mient heeft plaats gehad.
Afwyzeud prae-advies van B. en W mzaks
den aanleg van een byzondere tiegraafplaats
op de algemeene begraaf plaats, zulks azar
aanleiding van <<en adres van de Begrafenis
onderneming „De Lmataie Eer."
Op voorstel van B. en W. wordt zonder
boofdeljjke stemming besloten aan da Hjjks-
veldwacbtsrs eene gratificatie te verleenen
van f 100.
Schrijven van Ged. -Staten houdende
keuring van bet raadsbesluit tot onder
sche aanbesteding van het ophalen
haardasch en vuilnis.
Bericht van de Nederlandsche spoorwegen
betreffende het verplaatsen van de afraste
ring aan de Mient.
Mededeeling van B. en W. dat zjj adviaeo-
ren alsnog niet over te gaan tot het verze
keren van gemeente-cigendommen tegen
stormschade.
Rekening over 1924 van den Keurings
dienst voor waren te Alkmaar.
Een schrijven van den heer C. J. Bussen,
houdende verzoek hem met ingang van 1
April a.a. eervol ontslag te verleenen als
hoofd der school.
B. en W. stellen voor, het gevraagde ont
slag op de meest eervolle wijze te verleo-
nen, waartoe zonder hoofdelijke stemmüy
wordt l«sloten.
Voorstel tot bet verleenen van voorschot
ten krachtens art. 101 Lager Onderwyswwt
aan R. K. Bijzondere scholen.
Zonder boofdelyke stemming worden de
voorgestelde bedragen toegextaan.
Voorstel tot bet betalen van de helft in
de kosten van het verleggen van de wster-
leidingsbuizen aan de Mient.
Na toelichting door den Voorzitter wordt
zonder hoofdeljjke stemming besloten de helft
van de kosten te betalen.
Voorstel tot het verleenen van f 100 ab
ri die aau de Centrale Commissie voor Ar-
beidersontwikk elmg.
Zonder discussie
stemming wordt overeenkomstig het
stel besloten.
Benoeming lid schattingscommiasie.
In de vacature van wjjlen den beer CL
Spaansen wordt benoemd de heer H. Rem
mer. wethouder.
Opmaken voordracht lid van het College
van zetters, iu de vacature Spaansen.
Overeenkomstig het voorstel van B. en W.
zullen voorgedragen worden de heeren EL»
Hemmer, en G. Kuys, wethouders.
Benoeming lid van de commissie van toe
zicht op het lager onderwys door bet bedan
ken als zoodanig van mej. Zr. A. Plas.
Benoemd wordt no. 1 van de voordracht
de beer F. J. Aukea.
Wijziging verordening jaarwedden secreta-
rie-personeel en personeel van de Lichtliedrij-
ven.
Het voorstol van de Commissie wordt zon
der hoofdeljjke stemming aangenomen.
Aanstelling personeel Lichtbedrjjven.
Op voorstel van B. en W. worden aan dn
lichtbedrjjven benoemd de heeren P. Gorter
en P. Njjman, reep, ala klerk en 2e fitter.
Ontheffing inzake bouwverordening.
Op voorstel van B. en W. wordt aan J.
Kuys Jzn. en M. Ree Wzn. ontheffing ver
leend, bedoeld in de artt 23 en 24 der Bouw
verordening.
Besloten wordt tot het gedeeltelijk riolee-
ren en bestraten en verbroeden van de lé
Groeneiaan.
Aanvulling algemeene Politieverordening.
gebinten aanvullingen en
de Politieverordening wor
den zonder boofdoljjhe stemming anngene*
men.
Mynheer de Redacteur.
In uw onderschrift op mjjn beton- ui ver
weer, voorkomend in uw blad van 3 dezer,
juicht U de botsing der meeuingen toe en
zegt U te zoeken naar de objectieve waar
heid.
Welnu, met dat doelwit voor oogen, wil ik
U bescheid geven op uw onderschrift.
Ik heb niet op al uw verwijten in willen
gaan, omdat dan mjjn stuk onleesbaar lang
zou worden en het publiek onvoldoende zou
interesseeren. Uw auto-bus puzzle vond ik
het meest belangrijke om te weerleggen, om
dat een werkelyk verstandig en ontwikkeld
man mij vroeg: Zou een zoodanige oplossing
migoljjk zyn?
U vraagt mjj te bewijzen:
a. mjj te rechtvaardigen ten aanzien van
het verleden;
b. aan te toonen dat het tractortrainbe-
drjjf Indertjjd niet roekeloos is op touw gezet;
c. dat de tractortram op zichzelf goed en
ecu niet onaesthetiach vervoermiddel is;
d. dat de tractortram voldoet aan de vet-
k< crteischen.
U zegt, dat het mjj onmogeljjk zou zyn ge
weest op die vragen voldoende antwoord te
geven en dat ik daarom mjj hierover niet heb
uitgelaten. Niettegenstaande die weinig be
moedigende voorspelling Wil ik mjj aan de
beantwoording wagen, indien U werkelijk er
n. ar streeft „de objectieve waarheid” naar
voren te brengen, xooals U schrijft.
ad a. De tractortram is voortgekomen uit
de oude paardentram. Aanvankelijk bestond
alleen de Ijjn Steenenbrug—Station. De zaak
rendeerde. Aandeelhouders kregen dividend.
Aangemoedigd door dit succes werd de Ijjn
naar de Vierstaten aangelegd. Van dat oogen
blik af dagteekent de misere by de paarden
tram.
Het is aan de persoon van wjjlen mr. Cohen
Stuart, aanvankelijk preeident-commissaria,
daarna teven* directeur, daarna eenig over
pel leven bestuurslid, in wien alle functiee
vereenigd waren, te danken, dat de paarden
tram tot Jan-iari l.-J heeft vourteestaan.
Mr. Cohen Stuart betaalde eenvoudig het
iaarljjkach verliessaldo uit eigen aak, omdat
hij wenachte dat de stad zijner inwoning niet
zonder verkeersmiddel zou zjjn. Hjj, die zoo
veel gevoelde voor zjjn geliefd Alkmaar kon
he< ni t verkroppen, dat Alkmaar door het
gemis aan een vervoermiddel door de stad,
tot een klein provinci*-gat zou terugvallen.
Ein 1 April waa de toestand zoo geworden,
dat de tramwagens totaal versleten waren
en er een belangrijke com gelde voor aan-
k< op van nieuw materiaal u> de zaak zou
moeten worden gestoken.
By een steeds grooter wordend jaarljjksch
verlies op de exploitatie had Mr. Stuart, zoo-
als te b- rüi>en is, geen zin zooveel duizend
gulden nieuw geld in de zaak te steken.
In een bijeengeroepen algemeene verga
dering van aandeelhouders van de paarden
tram is toen een tweeledig plan naar voren
gekomen:
1. doorgaan met exploitatie van de be
staande paardentrai.i, indien de gemeente be
reid zou zjjn subsidie te verleenen;
2. liquidatie van de paardentram, omdat
schulden de baten verre overtroffen, en
oj "i. '.ting van een nieuwe tram met motor-
trekkraebt, wanneer de gemeente bereid zou
zyn subsidie te verleenen.
Voor plan 1 bestond niet veel animo. De
paardentram was uit den tijd. Bovendien, hoe
moest het dan gaan met de bestaande schuld?
Moest die worden afgelost met de gemeente
lijke subsidies? Men mocht toch alleen voor
een frisch opgezette zaak gemeentelijk sub
sidie vragen, terwyl tegelijk tot uiting moest
komen, dat bet particulier initiatief bereid
wae een offer te brengen.
Van deze veipadering ie verslag uitgebracht
aan bet stadsbestuur. Het stadsbestuur heeft
er toen op aangedrongen, Jat pogingen in het
werk zouden worden gesteld om plan 2 te
verwezenlijken.
En teneinde stopzetting van het bedrijf
door de oude paardentram te voorkomen
(waartoe besloten was) heeft toen het stads
bestuur de exploitatie van de paardentram
van 1 Januari tot aan <fe opening van de
tractortram voor zjjn rekening genomen en
het verlies bijgepast.
ad b. Het is dus niet juist dat de Raad
indertijd dezerzijds in een zekere richting
is gedreven. De Raad laat zich trouwens door
niemand in een zekere richting dringen! De
Raad jieeft alleen een nieuw particulier ini
tiatief steun willen verleenen en heeft int
gedaan in een anderen vorm dan oorspron
kelijk gevraagd werd.
Het comité voor de nieuwe tractortram, de
heeren: mr. van der F een de Lille, F. H. Rin
gers, Mr. W. C. Bosman, J. Halff, G. Cloeck,
J. H. Scholten, Margadant en ondergeteo-
kenae, hebben de reorganisatie van de oude
paardentram ter hau 1 genomen, niet uit
winstbejag Zjj waren en an overtuigd, dat zjj
vt rmoedelyk nooit .'ent* vao^bun geld zou
den zien. By de plaairing van de aandeelen
is dat standpunt tegenover derden ook gooit.
Zjj hebben f 20.000 in aandeelen bijeenge
bracht, omdat zjj een poging wenechten te
doen een vervoenni biel óoor de stad hunimr
een tractortrazn bedrijf als „een frisch -»pge-
zette zaak’'(!f) werd beschouwd?
Sub b. houdt Mr. Bosman onzen achtbaren
Raad en heel onze burgerij blijkbaar fjjnt’es
voor den mal, wanneer hjj daar beweert, dat
de Raad zich „trouwens door niemand in
een zekere richting (laat) dringen.
Wat is dan Mr. Bosman's ervaring met net
bruggen-plan van wethouder Ringers ge
weest? En hoopt hjj nu nog niet, erin te sla
gen, den Raad te doen besluiten tot een
jaarljjkeche subsidie van 6900.aan '.et
tractortram-bedrjjf?
Kom, kom als 'n beetje .jstroop" voor den
Raad, waarvan hjj binnenkort de subsi'lie
verlangt, kunnen wjj dit aardigheidje van
Mr. Boeu an apprecieeren, doch hij moet 't
er niet te dik opleggen!
Dat de heeren van het tractortrain-comhé
de zaak in 't algemeen niet uit wins'bejag
opgezet hebben, willen wjj gaarne aanmzn i;
uien moet de zaak echter ook al weer
niet al te mooi willen voorstellen!
Mr. Bosman zal toch wel niet willen ont-
kennen, dat hjj er voor zjjn „Alkmaar Pac
ket" (geheel geoorloofd!) belang in zag, e#n
tram verbinding tuaseben het station en zijn
boot in het leven geroepen te krygen.
En van den heer Cloeck is het one bettend,
dat hjj de tractortram gaarne over de Laat
rag loopen.
Zoo hebben natuurlijk ook hier meericre
persoonlijke inzichten en v waclitingen e*n
rol gespeeld.
Voort» blijven wjj erbjj, dat wjj er geen
waardeeriag voor kunnen gevoelen, als n-
kel* particulieren tezamen 20.000.in de
waagxbaal stellen, om daardoor ook
40.000.— van de gemeente gewaagd te
krjjgen in een hoogst gevaarlijke onderne
ming, waartegen van vele zjjilen ernstig
gewaarschuwd werd.
Is <lan de zaak niet roekeloos opgetet?
Mr. Bosman tracht dit te ontkennen, maar
iu werkelijkheid geeft hjj het zelf volledig
toe, door te vertefien, dat er op 219.000 pae-
sagiere per jaar gerekend is, terwijl er in
1925 tenslotte maar 148.754 zyn rakomen.
Was het niet roekeloos om sender eenig
motief, zonder eenig houvast op 219.000 pas
sagier» te rekenen, terwijl het paardentram-
metje er maar 70.000 vervoerde?
Hier ia precies uitgekomen, wat wjj inder
tijd voorspelden:
„U krijgt zooveel passagiers niet!”
Lichtoljjk grappig doet het aan, Mr. Bos
man nu te hooren seggen:
„Nou ja, maar ale 3 reizigers van de t-nm
gebruik maakten tegen nu 2,
Ale er van de tram in de richting naar het
station maar eens evenveel gebruik werd ge
maakt ale in tegenovergo»t<4de richting,
Ala er maar niet zoowel menschen gingen
fietsen”
Wjj zouden evengoed kunnen zeggen:
Ale Mr. Bosman ca. indortjjd verstandiger
geweest Wis, dan zaten we nu niet met de
etrepl
Dat zjjn echter allemaal praatjes voor den
Het te nu eenmaal zéé en niét ander».
En waarom wordt de traas aaar het sta
tion soo weinig gebruikt?
Omdat men over 't algemeen voor de ze
kerheid en om het vervoernjiddei te vermij
den, liever loopt, en omdat men, ala men
het trammetje nu toch eenmaal aan bet sta
tion ziet staan en moede ie van de reis, al
wat gemakkelyker instapt.
En waarom wordt er, juist zoolang de
tractortram bestaat, zooveel gefietst?
Het antwoord Ijjkt one niet vleiend voor
de traml
En wat de hoopvolle toekomst betreft:
weet Mr. Bosman niet, dat de tram 'n
1925 nog6580 jiaesagiers minder ver
voerd heeft dan in 1924?
Dat stemt aHesbehalve hoopvol voor de
toekoaeeC
Over sub c. en d. kunnen wjj kort zjjn:
Wjj wenechen Mr. Bosman als voo-man
van „Alcmaria” méér aeatheti-ch taevoo-
lingsvermogen toe.
Wjj bljjven ontkennen, dat de tram tan de
verkeerweischen voldoet: wil men naar
A'dam, dan vindt men o.a. géén tram voor
de treinen van 5.46, 6.58, 7,44,
12.50. 8.53, wil men naar
DIENSTPLICHT.
De Burgemeester van Alkmaar brengt teé
algemeene kennis dat omtrent de aanvragen
om vrijstelling van den dienstplicht betref
fende de hieronder genoemde personen, de
uitspraak is geschied, achter hun naai» war-
meid:
J. H. Boojj, lichting 1924. wegens kostwin
nerschap: voorgoed \rygeeteld;
.1. Jes, lichting 1923, wegena kostwinner
schap: voorgoed vrijgesteld;
P. A. Jacobs», lichting 1924 wegens
ding tot geeuteiyke: voor twee jaren
steld.
Tegen deze uitspraken kan binnen tien da
gen na den dag dezer bekendmaking in be
roep worden gekomen door:
a den ingeschrevene, wien de uitspraak
geldt, of door diens wettigen vertegenwoor
diger,
o. door elk <ier overige voor dese gemeen
te voor dezelfde lichting ingeschreven per
sonen of door diens wettigen vertegenwoor
diger.
Het verzoekschrift, daartoe aan de Ko
ningin te richten, moet met redenen
kleed en worden ingediend by den
meester, ter secretarie dezer gemeente, ai-
deeling Militaire Zaken, die voor de doorzen
ding zorgt. lt
Alkmaar, 9 Maart 1926.
De Burgemeester voornoemd,
WENDELAAR.
12.40,
Hoorn:
géén tram voor de treinen van 7.27,
9.07, 1.18, 5.12. enz.
Op de aankomet van de treinen is de rank
al niet veel beter geregeld; men moet hier
b.v. 's avonds maar eene om 11 09 met uen
trein arriveeren.
Bewyn genoeg?
Mr. Boeman is ten slotte zoo handig, de
onmogelijkheid van huwen vervoer te willen
aantoonen uit aantallen passagiers over de
maand Augustus 1924.
Vanwege het vreemdelingenverkeer
tuurljjk verreweg de drukMe maand;
maand van uitstapjes van A’dam naar Ber
gen en Schoort, enz.
Toch Ijjkt het ons geenszins onmog-ljjk,
ook in zulk een maand met autobussen aan
de rkeerseischen te voldoen.
Waar zoovele autobussen bruikbaar zijn,
is het geheel geen kunst op deze drukKo
treinen en booten b.v. 5 A 6 bu- en te lat< n
rjjdcn.
En boe komt het vaak, dat tu.ke hooge
aantallen passagiers bereikt worden?
Doordat de beer Bosman met z'n fami
lie en met z’n personeel er ’n soort «i.oit
van maakt (naar men ons nieedeeEt), de
boot passagier» na aankomst aau den steiger
in drommen op te stuwen:
..DAAiheen, dAArheen, naar de tram!"
De menschen krjjgen geen tjjd, te over
wegen, de wandeling door de stad te masten,
terwjjl <Mt toch juwt voor Alkmaar <n
vaak ook voor de passagier» heel ge-
wenscht zou zyn.
En wat de teleurstelling voor de autoózs-
houdera op stille dagen betreft: och, gezien
de vele „dikke” reizen van andere dagen,
zullen zjj zich gaarne ook enkele „magere”
reizen getroosten.
/jjn wjj nu tot de objectieve waarheid ge
naderd?
Wjj willen het hopen.
En de verwachting uitspreken, dat Mr.
de en meetu
middel ala. Se
kans 1
kening zjjn gebleven bem
de exploitatie rekening niet sluit komt, om
dat de ontvangsten verre beneden de raming
zjjn gebleven. Er was gerekend op een ver
voer van 219000 reizigers per jaar. Inder-
dit vervoer slechts 148754. De
paardentram vervoerde ongeveer