Noord -Rgllanrfsch Dagblad. I Tweede Blad L ALKMAAR. I WOENSDAG 10 MAART '26. i FINANCIEELE RUBRIEK. INGEZONDEN STUKKEN. De tractortram. Berichten opgenomen in een gedeelte on/er vorige oplage. HET DOODELIJK TRACTOR- TRAM-ONGELUK. J weer daarmee afge- I looper ive.hoor aan. i legt eemge hebt hem heeft 20e JAARGANG. aen<t a tend!) i WlSSLLKUtRitN. 3 uur 59 377» 59 3 ‘Ai 9.LÓ 35.177» 12.127Ï 66.85 64 727» Mes in den wind sloeg. REDACTIE] de Linnaensstraat bij een tramhalte op een tram wachtte, van zqn trommel, inhoudende f 6500, beroofd, doordat plotseling een man tegen hem aanliep en rich met den trommel uit de voeten maakte. Van den dader geen spoor. DE TRAMSTAKING IN HET OOSTEN. DOETINCHEM, 9 Maart. De directie van de tram Zutphen—Emme rik heeft van de Duitscbe regeering defini tief concessie gekregen tot exploitatie van een autobusdienst 's Heerenberggrena— Emmerik. Aangezien de Duitsche wet niet meer dan één concessie voor hetzelfde traject toestaat, zal er voor de stakingsleiding geen uitzicht meer bestaan, op Duitecb gebied een met de tram concurreerenden autobusdienst te openen. r DE FRANSCHEN IN SYRlë. CAIRO, 9 Maart. 25.000 man Frau.sche troepen bereiden een operatie voor, teneinde in Damascus een uiterste krachtsinspanning te ontplooien, om de rebellen te onderdrukken. EEN LINKSOH CONCENTRATIL- KABINET? PARIJS, 9 Maart De samenstelling van een linksch concen- tratie-kabinet met een meerderheid van radi- caal-socialistische ministers, schijnt wel de eenige oplossing. Doumergue zal waarschijn lijk Briand met de formatie belasten en in dien deze weigert een beroep doen op Her- riot. Berlijn Parijs Brussel Weenen Londen Stockholm Kopenhagen Osfo Bazel Rome New-York Praag middel als ds tractortram eenige beetaans- kans heeft De uitgaven op de exploitatie-re- kenlng zijn gebleven beneden de raming. Dat de exploitatie-rekening niet sluit komt, om dat de ontvangsten verre beneden de raming zijn gebleven. Er was gerekend op een ver voer van 219000 reizigers per jaar. Inder daad bedraagt dit vervoer slechts 148754. De oude paardentram vervoerde ongeveer 70.000 reizigers. Roekeloos opgezet is de tractortram dus geenszins. Als er 3 reizigers van de tram ge bruik maken tegen thans 2, dan is de tram, er. Als Van de tram evenveel gebruik werd gemaakt ia de richting naar het station als komende van het station, was de tram er ook. Wanneer niet juist in de laatste 2 13 jaar de fiets zoo n geweldige concurrent was geworden voor elk stadsverkeer, zou het ver moedelijk nog met de tram gegaan zijn. U weet, wat Wethouder Wibaut omtrent de crncurrentie van de fiets tegen dd electrische tram heeft gezegd in de gemeenteraadszit- van 18 Nov. j.l. De stad breidt zich zeer snel uit. Wat vandaag niet 005 lt.35 35.15 12 12 66.85 64.727» 536271 5360 48.42 48.027» 2 497* 2497« 7-39 Mijnheer de Redacteur. In uw onderschrift op mijn tjetoog en ver weer, voorkomend in uw blad van 3 dezer, juicht U de botsing der meeningen toe en zegt U to zoeken naar de objectieve waar heid. Welnu, met dat doelwit voor oogen, wil ik U bescheid geven op uw onderschrift. Ik heb niet op al uw verwijten in willen gaan, omdat dan mijn stuk onleesbaar lang zou worden en bet publiek onvoldoende zou interesseeren. Uw auto-bus puzzle vond ik het meest belangrijke om te weerleggen, om dat een werkelijk verstandig en ontwikkeld man mjj vroeg: Zou een zoodanige oplossing mogolijk zijn? U vraagt mij te bewijzen: a. mij te rechtvaardigen ten aanzien van het verleden; b. aan te toonen dat het tractortrambe- drjjf indertijd niet roekeloos is op touw gezet; c. dat de tractortram op zichzelf goed en een niet onaestbetisch vervoermiddel is; d. dat de tractortram voldoet aan de ver- kferseiseben. L' zegt, dat het mq onmogelijk zou zqn ge weest op die vragen voldoende antwoord te »even en dat ik daarom mij hierover niet heb uitgelaten. Niettegenstaande die weinig be moedigende voorspelling wil ik mjj aan de beantwoording wagen, indien U werkelijk er n ar streeft „de objectieve waarheid” naar ■oren te brengen, zooals U schrijft. ad a. De tractortram is voortgekomen uit Je oude paardentram. Aanvankelijk bestond alleen de lijn SteenenbrugStation. De zaak rendeerde. Aandeelhouders kregen dividend. Ar.ngemoedigd door dit succes werd do lijn naar ds Vierstaten aangelegd. Van dat oogen- 'ilik af dagteekent de misere by de paarden tram. Het is aan de persoon van wqlen mr. Cohen Stuart, aanvankelijk presidenUcommLssaris, Jaarna tevens directeur, daarna eenig over- getlcven bestuurslid, in wien allo functies vereenigd waren, te danken, dat de paarden tram ‘ut Jan'iari 1 -J heeft voortbestaan. Mr. Cohen Stuart betaalde eenvoudig bet iaarlqksch rerliessaido uit eigen zak, omdat hq wenscute dat de stad zijner inwoning niet "tonder verkeersmiddel zou zjjn. Hij, die zoo veel gevoelde voor zijn geliefd Alkmaar kon he ni t verkroppen, dat Alkmaar dopr het gemis aan een vervoermiddel door de stad, tpt Mn klein provincie-gat zou terugvallen. Em 1 April was de toestand zoo geworden, dat de tramwagens totaal versleten waren ep er oen belangrijke som gelds voor aan- k< op van nieuw materiaal in de zaak zou moeten worden gestoken. een steeds grootcr wordend jsarljjksch I /erlies op de exploitatie had Mr. Stuart, zoo als te b rijnen is, geen zin zooveel duizend gulden nieuw geld in de zaak te steken. 'In een bijeengeroepen algcmeene verga dering van aandeelhouders van de paarden tram is toen uil tweeledig plan naar voren gekomen: 1. doorgaan iaat exploitatie van de be staande paardemra i, in lien de gemeente be reid zou zijn subsidie te verleenen; 2. liquidatie 'an de paardentram, omdat schulden de baten s-erre o-ertroffen, en op-i ting van een nieuwe tram met motor- trekkracht, wanneer de gemeente bereid zou zijn subsidie to verleenen. Voer plan 1 bestond niet veel animo. De paardentram was uit den tijd. "Bovendien, hue w móest het dan gaan met de bestaande schuld? Moest die worden afgelost met de gemeente lijke subsidies? Men mocht toch alleen voor een frhch opgezette zaak gemeentelijk sub sidie vragen, terwql tegelijk tot uiting moest komen, dat het particulier initiatief bereid was oen offer te brengen. Van deze vergadering is verslag uitgebracht aan het stadsbestuur. Het stadsbestuur heeft er toen op aangedrongen, dat pogingen in het •*7“rk zouden worden gesteld om plan 2 te verwezenlijken. En teneinde stopzetting van het bedrjjf door de oude paardentram te' voorkomen (waartoe besloten was) heeft toen het stads pestuur de exploitatie vab de paardentram van 1 Januari tot aan de opening van de iactortrani voor zijn rekening genomen en het verlies bijgepast. ad b. Het is dus niet juist dat de Raad indertijd dezerzijds in een zekere richting is gedreven. De Raad laat zich trouwens door niemand in een zekere richting dringen' De Raad heeft alleen een nieuw particulier ini tiatief steun willen verleenen en beeft lui gedaan in een anderen vorm dan oorspron kelijk gevraagd werd. Het comité voor de nieuwe tractortram, de heeren: mr. van der Feeu de Lille, F. H. Rin gers, Mr. W. C. Bosman, J. Halff, G. Cloeck, J. H. Scholten, Margadant en onderget.-o- kunne, hebben de reorganisatie van do oude paardentram ter ban 1 genomen, niet uit ■winstbejag. Zij-waren ervan overtuigd, dat zij vermoedelijk nooit .'ente van hun geld zou de*. zien. Bij de plaatsing van de aandeelcn is dat standpunt tegenover derden ook geuit. Zjj hebbe-n f 20.000 in aandeelon bijeenge bracht, omdat zq een peging wenschten te doen een vervoermi Idel r oer de stad hunner inwoning te behoudon. 7q wilden bet voor beeld van Mr. K. A Cohen Stuart volgen en tounen dat ook zq bereid waren een offer te brengen. Dn streven had inderdaad wei aanspraak pp meerdere waardeering uwerzijds. Het comité thans het bestuur meen- (Met genoegen constateeren wij, dat wq met Mr. Boeman de zoo hardnekkig gezochte waarheid steeds dichter uabq komen: wie bovenstaand stuk aandachtig leest, zal inzien, dat successievelijk al onze. bezwa ren tegen de tractortram als juist won*n erkend, en dat van heeren Bosman’s aan vankelijke bezwaren tegen den door ons be doelden autobussendienst steede minder overblijft. Natuurlijk blqft ér voorloopig omtrent de bezwaren tegen de tractortram nog verschil van „appréciatie” bestaan. „Es wór zu schön gewesen”, indien dkt ook niet het geval was. Intusschen zegt het ons genoeg, dat Mr. Bosman de feiten, waarop wq onze bezwaren tegen de tractortram baseeren, als juiot er kent, en dat et van zjjn bezwaren tegen net door ons gedachte autobus-vervoer op heden nog slechts overgebleven is de twijfel, of de autobussen wol steeds genoeg vervoercapa- citeit zullen blijken te hebben, en of het groote verschil in de aantallen passagiers op verschillende dagen de autobushouders op stille dagen niet erg zal teleurstellen. We zqn al wél een heel eind gevordordl l^i vérité est en marcbel Doch volgen wq Mr. Bosman wederom op den voet. Sub a en b wenscht Mr. Bosman zich te rechtvaardigen ten aanzien van het verle den. Het spijt one heel erg, maar Mr. Bosman is er niet in geslaagd ons te overtuigen vaa zqn kinderlijk blanke onschuld in deze. Het zou trouwens ook weinig vleiend voor Mr. Bosman zqn, indien w(j met hem veronderstellen wilden, dat 2ijn rol in de stichting van de tractortram ondank» heeren Bosnian's prestige van absoluut geen beteekenie geweest zou zqn en dat hot gemeentebestuur zich aan hem niets gelegen beeft laten liggen. Van een eigenlijke rechtvaardiging vin den wij sub a geen spoor: Mr. Bosman levert hier alleen maar een interessant «tukje tads- tmm-historie, en van belang is overigen» alleen maar het feit, dat blykene Mr. Bos man’s tramhistorie toentertqde ni,et een» behoorlijk studie gemaakt is van een auto bussenplan: bq zegt toch zélf, dat alleen a) voortzetting van het paardentram- bedrjjf, en b) oprichting van een tractortram aan de orde gesteld zqn. Hoe wist men toen zoo direct, dat auto bussen niet gewenscht waren? En wie neeft er een woordje in meegesprèkon, dat alleen HEVIGE GEVECHTEN. PARIJS, 9 Maart De bladen melden uit Beyrouth dat in den loop der operatie» op 6 Maart in de omge ving van Dgas(?) de rebellen 156 dooden he ten terwql 103 opstandelingen gewond wer den. KIND OVERREDEN EN GEDOOD. LEIDEN, 9 Maart. Op den Aalsmeerderweg in de Haarlem mermeer geraakte een paard dat voor een vrachtwagen gespannen was, op hol. Het paard botste tegen een paal met het gevolg dat het 5-jarig zoontje van den arbeider R. tusschen paard en paal beklemd geraakte. In het Academisch Ziekenhuis te Leiden is het ventje aan de bekomen verwondingen overleden. ERNSTIG ONGEVAL VELSEN, 9 Maart. Maandagmiddag wilde de 5-jarige G. M., die bij zqn aan den Zeeweg te Driebuizen wonende grootouders logeerde, den weg oversteken totm juist een luxe auto passeer de. Ofschoon de bestuurder van den auto al het mogelqke deed om een aaurqding te voorkomen geraakte het arme knaapje onder den auto. Deerlqk gewond werd de kleine binnengedragen, terwijl de bestuurder van den auto naar Velsen reed oin een dokter te halen. Nadat deze het kind had verbon den is het naar het St. Elisabeth Gasthui» te Haarlem overgebracht. Later eernamen wij, dat de toestand zeer zorgwekkend ia en het ergste wordt gevreesd. ERNSTIGE ONTPLOFFINGEN. BLUE FIELD (Virginie), 3 Maart Tengevolge van twee mqngasontploffingen zqn 58 mqn werkers ingesloten. Het reddings werk gaat met groote moeilijkheden ge paard. Nader wordt uit New-York gemeld: 40 mijnwerkers zqn gered en 2 lijken ge borgen. Men vreest, dat het ónmogelijk zal zqn, de 26 arbeiders, die zich nog in de mijn bevin den, te redden. ic nnsiiaiKJCicn. ix lier iiciu bii den keel gegrepen, om hem uit mijne I ivrxnino f*» uzwariArt/9 ,Uit hebt u voor dz Recht- toen bij en Mumwnk: „ik kan u nogmaals ver zekeren, dat nooit opzettelijke mishan- rl^>lin<i in miinP PuPrl 1i n tr laar" bruggen-pl weent? En gen, den 1 tractortram-bedrjjf? Kom, kom als 'n beetje „stroop” voor den Raad, waarvan hij binnenkort de subsidie verlangt, kunnen wij dit aardigheidje van Mr. Boei, an apprecieeren, doch hij moet ’t er niet te dik opleggen! Dat de heeren van het tractortram-coruité de zaak in 't algemeen niet uit winstbejag opgezet hebben, willen wij gaarne aanneniou; men moet de zaak echter ook al weer niet al te mooi willen voorstellen! Mr. Bosman zal toch wel niet willen ont kennen, dat hq er voor zijn „Alkmaar Pac ket" (geheel geoorloofdl) belang in zag, een tramverbinding tusschen het station en zijn boot in het leven geroepen te krijgen. En van den heer Cloeck is het ons beKeod, dat hq de tractortram gaarne over de Laat zag loopen. Zoo hebben natuurlijk ook hier meerdere persoonlijke inzichten en v wachtingen een rol gespeeld. Voorts blqven wq erbij, dat wq er geen waardeering voor kunnen gevoelen, als en kele particulieren tezamen 20.000.in de waagschaal stellen, om- daardoor ook 40.000.van de gemeente gewaagd te krijgen in een hoogst gevaarlijke onderne ming, waartegen van vele zijden ernstig gewaarschuwd werd. Is dan de zaak niet roekeloos opgezet? Mr. Bosman tracht dit te ontkennen, maar in werkelijkheid geeft hq het zelf volledig toe, door te vertellen, dat er op 219.000 pas sagiers-per jaar gerekend is, terwql er in 1925 tenslotte maar 148.754 zqn gekomen. Was bet niet roekeloos om zonder eenig motief, zonder eenig houvast op 219.000 pas sagiers te rekenen, terwijl het paardentrun- metje er maar 70.000 vervoerde? Hier is preciee uitgekomen, wat wq inder tijd voorspelden: ,.U krijgt zooveel passagiers niet!" Lichtelijk grappig doet het aan, Mr. Bos man nu te hooren zeggen; „Nou ja, maar al» 3 reizigers van de tram gebruik maakten tegen nu 2, Als er van de tram in de richting naar he4 station maar eens evenveel gebruik werd ge maakt als in tegenovergestelde richting, Als er maar niet zooveel meuschen gingen fietsen” Wq zouden evengoed kunnen zeggen: Als Mr. Bosman ca. indertijd verstan'liger geweest was, dan zaten we nu niet met de stropl Dat zqn echter allema&l praatjes voor den vaak: Het is nu eenmaal zóó en niét anders. En waarom wordt de tram naar het sta tion zoo weinig gebruikt? Omdat men over *t algemeen voor de se- kerheid en om het vervoermiddel te vermij den, liever loopt, en omdat men, als men het trammetje nu toch eenmaal aan het sta tion ziet staan en moede ia van da reis, al wat gemakkelijker instapt. En waarom wordt er, juist zoolang de tractortram bestaat, zooveel gefietst? Het antwoord lijkt ons niet vleiend voor de tram! En wat de hoopvolle toekomst betreft: wèet Mr. Bosman niet, dat de tram *n 1925 nog6580 passagiers minder ver voerd heeft dan in 1924? Dat stemt allesbehalve hoopvol voor de toekomst. Over sub c. en d. kunnen wq kort zqn: Wq wenschen Mr. Bosman als voorman van „Alcmaria” inéér aeethetisch aaavoo- lings vermogen toe. Wq blijven ontkenuen, dat de tram *an de verkeereeischen voldoet: wil uien liaèr A’daw; viadt mqn o.a. géén tram voor de treinen van 5.46, 6.53, 7,44, 12.40, 12.50, 8.53, wil men naar Hoorn: géén tram voor de treinen van 7.27, 9.07, 1.18, 5.12, enz. Op de aankomst van de treinen is de zaak al niet veel beter geregeld; men moet nier b.v. 's avonds maar eeiis om 11.09 met oen trein arriveeren. Bewqs genoeg? Mr. Bosman is ten slotte zou handig, de onmogelijkheid van busseuvervoer ie vvüen aantoonen uit aantallen passagiers ovsr de maand Augustus 1924. Vanwege het vreemdelingen verkeer na tuurlijk verreweg de drukste maand; de maand van uitstapjes van A'dam naar Ber gen en Schoort, enz. Toch lijkt bet ons geeuszius oumog.dijk, ook in zulk een maand met autobussen aan dc keereeischen te voldoen. Waar zoové'< autobussen bruikbaar zqn, is het geheel geen ktftist op deze drukse treinen en booten b.v. 5 a 6 bu sen te lattn ij; '••n. En hoe komt het vaak, dat z -e ho>»ge aantallen passagiers bereikt worden? Doordat de heer Bosman met z’u lami- lie en met z’n personeel er ’u soort tr.ori van maakt (naar men ons meedeelt), de bootpassagiers na aankomst aan den steiger in dronm ei. op te etuwqp: „Dóórheen, dóórheen, naar de tram!" De menschen krijgen geen tijd, te ov-r- wegen, de wandeling door de stad te ma-ien, terwql dit toch juist voor Alkmaar <n vaak ook voor de passagiers heel ge- wenscht zou zqn. En wat de teleurstelling voor de autouus- houder» op stille dagen betreft: och, gezien de vele „dikke” reizen van andere lagen, zullen zij zich gaarne ook enkele „magere" reizen getroosten. Zqn wq nu tot de objectieve waarheid ge naderd? Wq willen het hopen. 'En de verwachting uitsproken, dat Mr. Bosman zich niet zal gedragen als het kop pige boertje, dat zonder eenig stecahou- U dat u gegrepen HET DRAMA OP DEN OVER TOOM IN 1915- Ook thans wordt van de zijde van ’f publiek en van de balie groote be'ang- stelling aan den dag gelegd. Het Gerechtshof is als volgt samen gesteld: Mr. Joh. M. Jolles president; Ihr. R. J. Lewe van Nvenstem er» Mr. J. van Binsbergen, raadsheeren; Mr. A. Baron van Harinxma thoe Sloo- ten, advocaat-generaal; Mr. M. L Claasen, subsituut-offièier. Als verdediger treedt ook nu Mr. Alfred Levy op. Er zijn thans gedagvaard 19 getui gen en deskundigen t.w. tien a ciarge en negen a décharge. Onmii'd I ijk wordt aangevangen met het verhoor van beklaagde Muiilwijlc. „Waarom zijt gij in nooger beroep gekomen en nog wel op het alle laatste oogenblik?” vraagt de President. Muijlwijk: „Omdat ik veroordeeld ben, als zou ik Bdsch hebben mishan deld of hem lichamelijk leed hebben gedaan.” President: „U is dus van meening. dat u door de Rechtbank onschuldig veroordeeld is?” Muiiiwijk: „Niet heelemaal; ik heb n.1. niet de bedoeling gehad Busch op zettelijk te mishandelen- Ik heb hem zette zaak”(l!) werd beschouwd? Sub b. houdt Mr. Bosman onsen achtbaren Raad en heel onze burgerij blijkbaar fijntjes voor den mal, wanneer hjj daar beweert, dat de Raad zich „trouwens door niemand in een zekere richting (laat) dringen.” Wat I» dan Mr. Bosman’s ervaring met het bruggen-pian van wethouder Ringen ge- t hoopt hjj nu nog niet, erin te sla- Raad te doen besluiten tot een jaarlijksche subsidie van 6900.aan let Gistermorgen te 11 uur vond vanuit bot Stadsziekenhuis de begrafeni» piaais van het stoffelijk overschot van den 6-jarigen Joseph Marie Bierman, die vorige week door de tractortram overreden werd en tengevolge daarvan het arme ventje kon de opera tie, welke na het ongeluk noodzakelqk bleek, niet'doorstaan (hem uioest het linker been geamputeerd worden) Zaterdagmor gen in het Stadsziekenhuis is overleden. Gistermorgen was in de St. Laurentiu»- kerk een H. Mis opgedragen, waarbq. de scholieren aanwezig waren. Op de R. K. Begraafplaats was veel deel neming. Wq zagen er Broeder Paschalis als hoofd der school en den klasse-onderwqser van den overledene, benevens een aantal leerlingen uit de boogere klassen. Enkele bloemstukken, waaronder één van de schoolvriendje», dekten de baar. De beaardingsplechtigheid werd verricht door den Weieerw. Heer E. J.-Helmer. Na afloop rverlieten de aanwezigen on der den indruk van het droevig sterfgeval den doodenakker. AANRIJDING. Maandagmiddag omstreeks 4 uur werd u* de Huigbrouwerstraat een juffrouw door de achteruitrijdende auto van den heer B. aan gereden. Zq werd bq den heer Bossert binnengeleid, waarna zq na wat van den schrik bekomen te zqn, haar weg kon vervolgen. (Opgave van de Ned LandbouwbankA Bijkantoor Alkmkar. Vor. k 2 uur 59.38 9- 11.337» 35.171/, 12.12 66 85 64.70 53.22 4805 10.02 2.497*' 7.37»A woning te weren President: um» bank nooit gezegd. modegedeekl, dat den keel C^““ hem net zoo lang heen en weer hebt geschud, dat Busch’ gelaat vaal was geworden.” og met de tram gegaan zijn. U Wethouder Wibaut omtrent do tram heeft gezegd i ting van Amsterdam I'--S.’ kan, kan volgend jaar misschien wel. U zelf hebt mét zoovele woorden geschre ven, dat als de tractortram verdwijnt, er toch een stadovervoermiddel voor in de plaats moet komen. Daarover zqn wij het dus eens! Welnu, laat dan de gemeente de tractor tram door de kwade jaren heen helpen. Dat lijkt mij wijzer beleid dan af te breken wat met veel moeite werd opgebouwd. ad c. en d. Ik zou die kortheidshalve samen willen voegen. Over het aesthetischo kan ik met u niet twisten.. Daarin ligt te veel individueels. Over den smaak valt niet te twisten, dat is maar goed ook, want an ders blijven alle leelqke meisjes ongetrouwd. De tractor is een gewoon autobueje, niet mooier en niet leelqker dan zooveel andere busjes. Waarom het nu leeljjk of bespottcl'jk is omdat het een tramwagen trekt, is mq niet duidelijk! Voldoet de tractortram aan de verkeere- cischen? Ja| Ja! en nog een« ja! Alleen met een tractortram, waarvan wq de vervoerco- paciteit op een bepaald oogenblik zoo sterk kunnen opvoeren, zjjn wij het vervoer ten allen tijde meester. Ik heb voor mq liggen de uren-statist.iek van Augustus 1924 en zal daaruit geven achtereenvolgens de cijfers van 1 tot eind Augustus vau de uren 10 uur 7 van station en 11 uur 10 vau Limmerhoek. Om 10.07 van het Station: 66, 14, 45, 41, 34, 44,'54, 30, 8, 31, 10, 5, 23, 51, 15, 7, 58, 31, 33, 21, 59, 37, 78, 28, 61, 14, 13, 34, 41 en 54; om 11.10 van Limmerhoek: 11, 5, 66, 38, 68, 74, 84, 19, 7, 115, 43, 126, 73, 57, 18, 10, 173, 15, 19, 27, 17, 15, 8, 63, 13, 40, 21, 28, 7, 19 en 15. Hoe wilt U dit vervoer met een aut‘>bu» regelen? Hoeveel autobussen heeft U noo- dig vpor 173 personen en hoeveel bussen zoudon er dan den vorigen dag met 10 rei zigers hebben leeggeetaan? Wanneer U inderdaad streeft naar objec tieve waarheid, moet U dan niet tot de eer lijke erkenning komen dat Uw aanvankelijk oordeel over do tractortram onjuist ge weest? Er kwam eens een boer bij mq on w«*n advies. Toen ik hem omstandig en duidelijk had gezegd wat hij moest doen en waarom hq zoo en zoo moest handelen, zei hij t mijn groote verbazing: „Mijnheer, je hebt bet mooi gezegd en ik leuf, dat je geliek hebt, maar ik lijk het toch wel to verdommen!’’ lu welken trant zal nu het antwoord van Uw hoofdredacteur luiden. Hoogachtend, J. P. BOSMA'L Muiiiwijk: „Ik kan u nogmaals deling in mijne bedoeling lag?' President: „Blijft u bii uwe verkla ringen, welke u voor de Rechtbank hebt afgelegd Beklaagde aarzelt min of meer. President: „We zullen dan nog eens de feiten met u, maar thans rustig en kalm, behandelen. t (Hilariteit bii de aatrwezige advocaten 1 Beklaagde Muiiiwijk doet daarop in antwoord op de verschiltende vragen van den President een omstandig ver haal over het gebeurde op Vrijdag 22 October 1915- Toen Busch dien Vrijdagavond bij hem thuis was ontstond er eene woor denwisseling tusschen bekl. en Busch over de betaling van een accept. Met iet doel, om beklaagde’s vrouw te gaan opzoeken, is Busch haar beneden ge gaan. Beneden gekomen heeft tekaagde nem den pas afgesneden, door voor de beide open staaooe ueuien in de ga rage te gaan staan. Bekl viel toen tejen eene verhooging en werd daardoor nog driftiger dan hij reeds was, als ge volg van het feit, dat Busch zijn puan niet opgaf om qaar bekl.’s vrouw te gaan. Met de eene hand greep be*L toen Busch in den nek en met de an dere bii den keel. Bekl. senuude henj heen en weer, maar hij deed dit niet om hem lichamelijk leed aan te doen. President: „Maar y was toca poos?” Nauat beklaagde nogmaa.s in details het gebeurde heeft verhaald .vraagt oe President: „U heot aLijd gedacht, dat u de oorzaak vau zijn dood was?” Bekl.: „ja, mijnheer de president” President: „Maar toen u de deskun digen hebt gehoord, is u gaan twijfelen, nietwaar Bekl.: „jawel, tien jaa» lang heb ik genteend) dat ik Busch heb vermoord, maar later oen ik gaan twijfelen.” De President steL nem nu verschil lende vragen omtrent het veroergen van het lijk, waarbij hij item uitdrukkelijk vraaat, of beklaagde ades aileen i.ee.t gedaan, waarqr» Muijlwiik jvevestigend antwoordt- De President gaat dan met beklaagde den d.ehtal na van de poitemoana e en diverse voorwe. p.n van waarde, welke zich op het lijk bevonden. Op een Viaag vau resident, wel ke bedoeling, beklaagde had met het wegnemen van al die voorwe. pen, geeft Muijlwijk een ontwijkend autwoo.a De President zegt daarc|> tot nekt., dat diens hcAiuuig o.nt ent ui. punt geen geiootwaaruigen md.ux op i.eai maakt. Ook de brief d en Dj Kort 2 m..an <_n na het gebeurde gesch.e.en zou hebben aan Muiiiwijk ai waarop <en teekeuing voorkwam, welke er op duidde, dat De Kort moest weuen, dat B r.-’’ in de gat age ueg.aven lag maakte weer een p ut van verhoor uti. De President wijst er bekl. opv da/ deze briei nooit is teruggevonden- Ten slotte stelde de President be kt. L nog enkele vragen- Het eerste verhoor, dat ongeveer 17» uur geduurd heeft, is cL:- loopen- 1 hans vangt het getuigen Inspecteur Van Slobben formeele verklaringen omtrent het pol- tie-onderzoefk af. Gehoord wordt n'u ook de rechter commissaris ,Mr. Dons, die de instruc ties heeft geleid- In tegenwoordigheid van getuige worden de verklaringei* welke Muiiiwijk br .Mr. Dons heeft afgelegd, door den griffier voorgelezen. Getuige Dons verklaart ook tnans, dat hii niet aan de waarachtigheid van be<- klaagde’s vei klaringen in ziin kabinet af geleid getwijfeld heeit, h c.-ve' hem later gebleken is. dat nii n - - 4 z op zicht betrouwbaar is BEROOVING. I AMSTERDAM, 9 Maart. 1 Gisteravond ia êen 82-jarige tent een

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1926 | | pagina 11