Noord -Rgllanrfsch
Dagblad.
I
Tweede Blad
L
ALKMAAR.
I
WOENSDAG 10 MAART '26.
i
FINANCIEELE RUBRIEK.
INGEZONDEN STUKKEN.
De tractortram.
Berichten opgenomen in een
gedeelte on/er vorige oplage.
HET DOODELIJK TRACTOR-
TRAM-ONGELUK.
J
weer
daarmee afge-
I
looper
ive.hoor aan.
i legt eemge
hebt
hem
heeft
20e JAARGANG.
aen<t a
tend!) i
WlSSLLKUtRitN.
3 uur
59 377» 59 3 ‘Ai
9.LÓ
35.177»
12.127Ï
66.85
64 727»
Mes in den wind sloeg.
REDACTIE]
de Linnaensstraat bij een tramhalte op een
tram wachtte, van zqn trommel, inhoudende
f 6500, beroofd, doordat plotseling een man
tegen hem aanliep en rich met den trommel
uit de voeten maakte.
Van den dader geen spoor.
DE TRAMSTAKING IN HET OOSTEN.
DOETINCHEM, 9 Maart.
De directie van de tram Zutphen—Emme
rik heeft van de Duitscbe regeering defini
tief concessie gekregen tot exploitatie van
een autobusdienst 's Heerenberggrena—
Emmerik.
Aangezien de Duitsche wet niet meer dan
één concessie voor hetzelfde traject toestaat,
zal er voor de stakingsleiding geen uitzicht
meer bestaan, op Duitecb gebied een met
de tram concurreerenden autobusdienst te
openen. r
DE FRANSCHEN IN SYRlë.
CAIRO, 9 Maart.
25.000 man Frau.sche troepen bereiden
een operatie voor, teneinde in Damascus een
uiterste krachtsinspanning te ontplooien, om
de rebellen te onderdrukken.
EEN LINKSOH CONCENTRATIL-
KABINET?
PARIJS, 9 Maart
De samenstelling van een linksch concen-
tratie-kabinet met een meerderheid van radi-
caal-socialistische ministers, schijnt wel de
eenige oplossing. Doumergue zal waarschijn
lijk Briand met de formatie belasten en in
dien deze weigert een beroep doen op Her-
riot.
Berlijn
Parijs
Brussel
Weenen
Londen
Stockholm
Kopenhagen
Osfo
Bazel
Rome
New-York
Praag
middel als ds tractortram eenige beetaans-
kans heeft De uitgaven op de exploitatie-re-
kenlng zijn gebleven beneden de raming. Dat
de exploitatie-rekening niet sluit komt, om
dat de ontvangsten verre beneden de raming
zijn gebleven. Er was gerekend op een ver
voer van 219000 reizigers per jaar. Inder
daad bedraagt dit vervoer slechts 148754. De
oude paardentram vervoerde ongeveer
70.000 reizigers.
Roekeloos opgezet is de tractortram dus
geenszins. Als er 3 reizigers van de tram ge
bruik maken tegen thans 2, dan is de tram,
er. Als Van de tram evenveel gebruik werd
gemaakt ia de richting naar het station als
komende van het station, was de tram er
ook. Wanneer niet juist in de laatste 2 13
jaar de fiets zoo n geweldige concurrent was
geworden voor elk stadsverkeer, zou het ver
moedelijk nog met de tram gegaan zijn. U
weet, wat Wethouder Wibaut omtrent de
crncurrentie van de fiets tegen dd electrische
tram heeft gezegd in de gemeenteraadszit-
van 18 Nov. j.l. De stad
breidt zich zeer snel uit. Wat vandaag niet
005
lt.35
35.15
12 12
66.85
64.727»
536271 5360
48.42 48.027»
2 497* 2497«
7-39
Mijnheer de Redacteur.
In uw onderschrift op mijn tjetoog en ver
weer, voorkomend in uw blad van 3 dezer,
juicht U de botsing der meeningen toe en
zegt U to zoeken naar de objectieve waar
heid.
Welnu, met dat doelwit voor oogen, wil ik
U bescheid geven op uw onderschrift.
Ik heb niet op al uw verwijten in willen
gaan, omdat dan mijn stuk onleesbaar lang
zou worden en bet publiek onvoldoende zou
interesseeren. Uw auto-bus puzzle vond ik
het meest belangrijke om te weerleggen, om
dat een werkelijk verstandig en ontwikkeld
man mjj vroeg: Zou een zoodanige oplossing
mogolijk zijn?
U vraagt mij te bewijzen:
a. mij te rechtvaardigen ten aanzien van
het verleden;
b. aan te toonen dat het tractortrambe-
drjjf indertijd niet roekeloos is op touw gezet;
c. dat de tractortram op zichzelf goed en
een niet onaestbetisch vervoermiddel is;
d. dat de tractortram voldoet aan de ver-
kferseiseben.
L' zegt, dat het mq onmogelijk zou zqn ge
weest op die vragen voldoende antwoord te
»even en dat ik daarom mij hierover niet heb
uitgelaten. Niettegenstaande die weinig be
moedigende voorspelling wil ik mjj aan de
beantwoording wagen, indien U werkelijk er
n ar streeft „de objectieve waarheid” naar
■oren te brengen, zooals U schrijft.
ad a. De tractortram is voortgekomen uit
Je oude paardentram. Aanvankelijk bestond
alleen de lijn SteenenbrugStation. De zaak
rendeerde. Aandeelhouders kregen dividend.
Ar.ngemoedigd door dit succes werd do lijn
naar ds Vierstaten aangelegd. Van dat oogen-
'ilik af dagteekent de misere by de paarden
tram.
Het is aan de persoon van wqlen mr. Cohen
Stuart, aanvankelijk presidenUcommLssaris,
Jaarna tevens directeur, daarna eenig over-
getlcven bestuurslid, in wien allo functies
vereenigd waren, te danken, dat de paarden
tram ‘ut Jan'iari 1 -J heeft voortbestaan.
Mr. Cohen Stuart betaalde eenvoudig bet
iaarlqksch rerliessaido uit eigen zak, omdat
hq wenscute dat de stad zijner inwoning niet
"tonder verkeersmiddel zou zjjn. Hij, die zoo
veel gevoelde voor zijn geliefd Alkmaar kon
he ni t verkroppen, dat Alkmaar dopr het
gemis aan een vervoermiddel door de stad,
tpt Mn klein provincie-gat zou terugvallen.
Em 1 April was de toestand zoo geworden,
dat de tramwagens totaal versleten waren
ep er oen belangrijke som gelds voor aan-
k< op van nieuw materiaal in de zaak zou
moeten worden gestoken.
een steeds grootcr wordend jsarljjksch I
/erlies op de exploitatie had Mr. Stuart, zoo
als te b rijnen is, geen zin zooveel duizend
gulden nieuw geld in de zaak te steken.
'In een bijeengeroepen algcmeene verga
dering van aandeelhouders van de paarden
tram is toen uil tweeledig plan naar voren
gekomen:
1. doorgaan iaat exploitatie van de be
staande paardemra i, in lien de gemeente be
reid zou zijn subsidie te verleenen;
2. liquidatie 'an de paardentram, omdat
schulden de baten s-erre o-ertroffen, en
op-i ting van een nieuwe tram met motor-
trekkracht, wanneer de gemeente bereid zou
zijn subsidie to verleenen.
Voer plan 1 bestond niet veel animo. De
paardentram was uit den tijd. "Bovendien, hue
w móest het dan gaan met de bestaande schuld?
Moest die worden afgelost met de gemeente
lijke subsidies? Men mocht toch alleen voor
een frhch opgezette zaak gemeentelijk sub
sidie vragen, terwql tegelijk tot uiting moest
komen, dat het particulier initiatief bereid
was oen offer te brengen.
Van deze vergadering is verslag uitgebracht
aan het stadsbestuur. Het stadsbestuur heeft
er toen op aangedrongen, dat pogingen in het
•*7“rk zouden worden gesteld om plan 2 te
verwezenlijken.
En teneinde stopzetting van het bedrjjf
door de oude paardentram te' voorkomen
(waartoe besloten was) heeft toen het stads
pestuur de exploitatie vab de paardentram
van 1 Januari tot aan de opening van de
iactortrani voor zijn rekening genomen en
het verlies bijgepast.
ad b. Het is dus niet juist dat de Raad
indertijd dezerzijds in een zekere richting
is gedreven. De Raad laat zich trouwens door
niemand in een zekere richting dringen' De
Raad heeft alleen een nieuw particulier ini
tiatief steun willen verleenen en beeft lui
gedaan in een anderen vorm dan oorspron
kelijk gevraagd werd.
Het comité voor de nieuwe tractortram, de
heeren: mr. van der Feeu de Lille, F. H. Rin
gers, Mr. W. C. Bosman, J. Halff, G. Cloeck,
J. H. Scholten, Margadant en onderget.-o-
kunne, hebben de reorganisatie van do oude
paardentram ter ban 1 genomen, niet uit
■winstbejag. Zij-waren ervan overtuigd, dat zij
vermoedelijk nooit .'ente van hun geld zou
de*. zien. Bij de plaatsing van de aandeelcn
is dat standpunt tegenover derden ook geuit.
Zjj hebbe-n f 20.000 in aandeelon bijeenge
bracht, omdat zq een peging wenschten te
doen een vervoermi Idel r oer de stad hunner
inwoning te behoudon. 7q wilden bet voor
beeld van Mr. K. A Cohen Stuart volgen en
tounen dat ook zq bereid waren een offer te
brengen.
Dn streven had inderdaad wei aanspraak
pp meerdere waardeering uwerzijds.
Het comité thans het bestuur meen-
(Met genoegen constateeren wij, dat wq
met Mr. Boeman de zoo hardnekkig gezochte
waarheid steeds dichter uabq komen:
wie bovenstaand stuk aandachtig leest,
zal inzien, dat successievelijk al onze. bezwa
ren tegen de tractortram als juist won*n
erkend, en dat van heeren Bosman’s aan
vankelijke bezwaren tegen den door ons be
doelden autobussendienst steede minder
overblijft.
Natuurlijk blqft ér voorloopig omtrent de
bezwaren tegen de tractortram nog verschil
van „appréciatie” bestaan.
„Es wór zu schön gewesen”, indien dkt
ook niet het geval was.
Intusschen zegt het ons genoeg, dat Mr.
Bosman de feiten, waarop wq onze bezwaren
tegen de tractortram baseeren, als juiot er
kent, en dat et van zjjn bezwaren tegen net
door ons gedachte autobus-vervoer op heden
nog slechts overgebleven is de twijfel, of de
autobussen wol steeds genoeg vervoercapa-
citeit zullen blijken te hebben, en of het
groote verschil in de aantallen passagiers op
verschillende dagen de autobushouders op
stille dagen niet erg zal teleurstellen.
We zqn al wél een heel eind gevordordl
l^i vérité est en marcbel
Doch volgen wq Mr. Bosman wederom op
den voet.
Sub a en b wenscht Mr. Bosman zich te
rechtvaardigen ten aanzien van het verle
den.
Het spijt one heel erg, maar Mr. Bosman
is er niet in geslaagd ons te overtuigen vaa
zqn kinderlijk blanke onschuld in deze.
Het zou trouwens ook weinig vleiend voor
Mr. Bosman zqn, indien w(j met hem
veronderstellen wilden, dat 2ijn rol in de
stichting van de tractortram ondank»
heeren Bosnian's prestige van absoluut
geen beteekenie geweest zou zqn en dat hot
gemeentebestuur zich aan hem niets gelegen
beeft laten liggen.
Van een eigenlijke rechtvaardiging vin
den wij sub a geen spoor: Mr. Bosman levert
hier alleen maar een interessant «tukje tads-
tmm-historie, en van belang is overigen»
alleen maar het feit, dat blykene Mr. Bos
man’s tramhistorie toentertqde ni,et een»
behoorlijk studie gemaakt is van een auto
bussenplan: bq zegt toch zélf, dat alleen
a) voortzetting van het paardentram-
bedrjjf, en
b) oprichting van een tractortram
aan de orde gesteld zqn.
Hoe wist men toen zoo direct, dat auto
bussen niet gewenscht waren? En wie neeft
er een woordje in meegesprèkon, dat alleen
HEVIGE GEVECHTEN.
PARIJS, 9 Maart
De bladen melden uit Beyrouth dat in den
loop der operatie» op 6 Maart in de omge
ving van Dgas(?) de rebellen 156 dooden he
ten terwql 103 opstandelingen gewond wer
den.
KIND OVERREDEN EN GEDOOD.
LEIDEN, 9 Maart.
Op den Aalsmeerderweg in de Haarlem
mermeer geraakte een paard dat voor een
vrachtwagen gespannen was, op hol. Het
paard botste tegen een paal met het gevolg
dat het 5-jarig zoontje van den arbeider R.
tusschen paard en paal beklemd geraakte.
In het Academisch Ziekenhuis te Leiden is
het ventje aan de bekomen verwondingen
overleden.
ERNSTIG ONGEVAL
VELSEN, 9 Maart.
Maandagmiddag wilde de 5-jarige G. M.,
die bij zqn aan den Zeeweg te Driebuizen
wonende grootouders logeerde, den weg
oversteken totm juist een luxe auto passeer
de. Ofschoon de bestuurder van den auto al
het mogelqke deed om een aaurqding te
voorkomen geraakte het arme knaapje onder
den auto. Deerlqk gewond werd de kleine
binnengedragen, terwijl de bestuurder van
den auto naar Velsen reed oin een dokter
te halen. Nadat deze het kind had verbon
den is het naar het St. Elisabeth Gasthui»
te Haarlem overgebracht. Later eernamen
wij, dat de toestand zeer zorgwekkend ia en
het ergste wordt gevreesd.
ERNSTIGE ONTPLOFFINGEN.
BLUE FIELD (Virginie), 3 Maart
Tengevolge van twee mqngasontploffingen
zqn 58 mqn werkers ingesloten. Het reddings
werk gaat met groote moeilijkheden ge
paard.
Nader wordt uit New-York gemeld:
40 mijnwerkers zqn gered en 2 lijken ge
borgen.
Men vreest, dat het ónmogelijk zal zqn, de
26 arbeiders, die zich nog in de mijn bevin
den, te redden.
ic nnsiiaiKJCicn. ix lier iiciu
bii den keel gegrepen, om hem uit mijne I
ivrxnino f*» uzwariArt/9
,Uit hebt u voor dz Recht-
toen
bij
en
Mumwnk: „ik kan u nogmaals ver
zekeren, dat nooit opzettelijke mishan-
rl^>lin<i in miinP PuPrl 1i n tr laar"
bruggen-pl
weent? En
gen, den 1
tractortram-bedrjjf?
Kom, kom als 'n beetje „stroop” voor den
Raad, waarvan hij binnenkort de subsidie
verlangt, kunnen wij dit aardigheidje van
Mr. Boei, an apprecieeren, doch hij moet ’t
er niet te dik opleggen!
Dat de heeren van het tractortram-coruité
de zaak in 't algemeen niet uit winstbejag
opgezet hebben, willen wij gaarne aanneniou;
men moet de zaak echter ook al weer
niet al te mooi willen voorstellen!
Mr. Bosman zal toch wel niet willen ont
kennen, dat hq er voor zijn „Alkmaar Pac
ket" (geheel geoorloofdl) belang in zag, een
tramverbinding tusschen het station en zijn
boot in het leven geroepen te krijgen.
En van den heer Cloeck is het ons beKeod,
dat hq de tractortram gaarne over de Laat
zag loopen.
Zoo hebben natuurlijk ook hier meerdere
persoonlijke inzichten en v wachtingen een
rol gespeeld.
Voorts blqven wq erbij, dat wq er geen
waardeering voor kunnen gevoelen, als en
kele particulieren tezamen 20.000.in de
waagschaal stellen, om- daardoor ook
40.000.van de gemeente gewaagd te
krijgen in een hoogst gevaarlijke onderne
ming, waartegen van vele zijden ernstig
gewaarschuwd werd.
Is dan de zaak niet roekeloos opgezet?
Mr. Bosman tracht dit te ontkennen, maar
in werkelijkheid geeft hq het zelf volledig
toe, door te vertellen, dat er op 219.000 pas
sagiers-per jaar gerekend is, terwql er in
1925 tenslotte maar 148.754 zqn gekomen.
Was bet niet roekeloos om zonder eenig
motief, zonder eenig houvast op 219.000 pas
sagiers te rekenen, terwijl het paardentrun-
metje er maar 70.000 vervoerde?
Hier is preciee uitgekomen, wat wq inder
tijd voorspelden:
,.U krijgt zooveel passagiers niet!"
Lichtelijk grappig doet het aan, Mr. Bos
man nu te hooren zeggen;
„Nou ja, maar al» 3 reizigers van de tram
gebruik maakten tegen nu 2,
Als er van de tram in de richting naar he4
station maar eens evenveel gebruik werd ge
maakt als in tegenovergestelde richting,
Als er maar niet zooveel meuschen gingen
fietsen”
Wq zouden evengoed kunnen zeggen:
Als Mr. Bosman ca. indertijd verstan'liger
geweest was, dan zaten we nu niet met de
stropl
Dat zqn echter allema&l praatjes voor den
vaak:
Het is nu eenmaal zóó en niét anders.
En waarom wordt de tram naar het sta
tion zoo weinig gebruikt?
Omdat men over *t algemeen voor de se-
kerheid en om het vervoermiddel te vermij
den, liever loopt, en omdat men, als men
het trammetje nu toch eenmaal aan het sta
tion ziet staan en moede ia van da reis, al
wat gemakkelijker instapt.
En waarom wordt er, juist zoolang de
tractortram bestaat, zooveel gefietst?
Het antwoord lijkt ons niet vleiend voor
de tram!
En wat de hoopvolle toekomst betreft:
wèet Mr. Bosman niet, dat de tram *n
1925 nog6580 passagiers minder ver
voerd heeft dan in 1924?
Dat stemt allesbehalve hoopvol voor de
toekomst.
Over sub c. en d. kunnen wq kort zqn:
Wq wenschen Mr. Bosman als voorman
van „Alcmaria” inéér aeethetisch aaavoo-
lings vermogen toe.
Wq blijven ontkenuen, dat de tram *an de
verkeereeischen voldoet: wil uien liaèr
A’daw; viadt mqn o.a. géén tram voor
de treinen van 5.46, 6.53, 7,44,
12.40, 12.50, 8.53, wil men naar
Hoorn:
géén tram voor de treinen van 7.27,
9.07, 1.18, 5.12, enz.
Op de aankomst van de treinen is de zaak
al niet veel beter geregeld; men moet nier
b.v. 's avonds maar eeiis om 11.09 met oen
trein arriveeren.
Bewqs genoeg?
Mr. Bosman is ten slotte zou handig, de
onmogelijkheid van busseuvervoer ie vvüen
aantoonen uit aantallen passagiers ovsr de
maand Augustus 1924.
Vanwege het vreemdelingen verkeer na
tuurlijk verreweg de drukste maand; de
maand van uitstapjes van A'dam naar Ber
gen en Schoort, enz.
Toch lijkt bet ons geeuszius oumog.dijk,
ook in zulk een maand met autobussen aan
dc keereeischen te voldoen.
Waar zoové'< autobussen bruikbaar zqn,
is het geheel geen ktftist op deze drukse
treinen en booten b.v. 5 a 6 bu sen te lattn
ij; '••n.
En hoe komt het vaak, dat z -e ho>»ge
aantallen passagiers bereikt worden?
Doordat de heer Bosman met z’u lami-
lie en met z’n personeel er ’u soort tr.ori
van maakt (naar men ons meedeelt), de
bootpassagiers na aankomst aan den steiger
in dronm ei. op te etuwqp:
„Dóórheen, dóórheen, naar de tram!"
De menschen krijgen geen tijd, te ov-r-
wegen, de wandeling door de stad te ma-ien,
terwql dit toch juist voor Alkmaar <n
vaak ook voor de passagiers heel ge-
wenscht zou zqn.
En wat de teleurstelling voor de autouus-
houder» op stille dagen betreft: och, gezien
de vele „dikke” reizen van andere lagen,
zullen zij zich gaarne ook enkele „magere"
reizen getroosten.
Zqn wq nu tot de objectieve waarheid ge
naderd?
Wq willen het hopen.
'En de verwachting uitsproken, dat Mr.
Bosman zich niet zal gedragen als het kop
pige boertje, dat zonder eenig stecahou-
U
dat u
gegrepen
HET DRAMA OP DEN OVER
TOOM IN 1915-
Ook thans wordt van de zijde van
’f publiek en van de balie groote be'ang-
stelling aan den dag gelegd.
Het Gerechtshof is als volgt samen
gesteld: Mr. Joh. M. Jolles president;
Ihr. R. J. Lewe van Nvenstem er»
Mr. J. van Binsbergen, raadsheeren;
Mr. A. Baron van Harinxma thoe Sloo-
ten, advocaat-generaal; Mr. M. L
Claasen, subsituut-offièier.
Als verdediger treedt ook nu
Mr. Alfred Levy op.
Er zijn thans gedagvaard 19 getui
gen en deskundigen t.w. tien a ciarge
en negen a décharge.
Onmii'd I ijk wordt aangevangen met
het verhoor van beklaagde Muiilwijlc.
„Waarom zijt gij in nooger beroep
gekomen en nog wel op het alle laatste
oogenblik?” vraagt de President.
Muijlwijk: „Omdat ik veroordeeld
ben, als zou ik Bdsch hebben mishan
deld of hem lichamelijk leed hebben
gedaan.”
President: „U is dus van meening.
dat u door de Rechtbank onschuldig
veroordeeld is?”
Muiiiwijk: „Niet heelemaal; ik heb
n.1. niet de bedoeling gehad Busch op
zettelijk te mishandelen- Ik heb hem
zette zaak”(l!) werd beschouwd?
Sub b. houdt Mr. Bosman onsen achtbaren
Raad en heel onze burgerij blijkbaar fijntjes
voor den mal, wanneer hjj daar beweert, dat
de Raad zich „trouwens door niemand in
een zekere richting (laat) dringen.”
Wat I» dan Mr. Bosman’s ervaring met het
bruggen-pian van wethouder Ringen ge-
t hoopt hjj nu nog niet, erin te sla-
Raad te doen besluiten tot een
jaarlijksche subsidie van 6900.aan let
Gistermorgen te 11 uur vond vanuit bot
Stadsziekenhuis de begrafeni» piaais van
het stoffelijk overschot van den 6-jarigen
Joseph Marie Bierman, die vorige week door
de tractortram overreden werd en tengevolge
daarvan het arme ventje kon de opera
tie, welke na het ongeluk noodzakelqk
bleek, niet'doorstaan (hem uioest het linker
been geamputeerd worden) Zaterdagmor
gen in het Stadsziekenhuis is overleden.
Gistermorgen was in de St. Laurentiu»-
kerk een H. Mis opgedragen, waarbq. de
scholieren aanwezig waren.
Op de R. K. Begraafplaats was veel deel
neming. Wq zagen er Broeder Paschalis als
hoofd der school en den klasse-onderwqser
van den overledene, benevens een aantal
leerlingen uit de boogere klassen.
Enkele bloemstukken, waaronder één van
de schoolvriendje», dekten de baar.
De beaardingsplechtigheid werd verricht
door den Weieerw. Heer E. J.-Helmer.
Na afloop rverlieten de aanwezigen on
der den indruk van het droevig sterfgeval
den doodenakker.
AANRIJDING.
Maandagmiddag omstreeks 4 uur werd u* de
Huigbrouwerstraat een juffrouw door de
achteruitrijdende auto van den heer B. aan
gereden.
Zq werd bq den heer Bossert binnengeleid,
waarna zq na wat van den schrik bekomen
te zqn, haar weg kon vervolgen.
(Opgave van de Ned LandbouwbankA
Bijkantoor Alkmkar.
Vor. k 2 uur
59.38
9-
11.337»
35.171/,
12.12
66 85
64.70
53.22
4805
10.02
2.497*'
7.37»A
woning te weren
President: um»
bank nooit gezegd.
modegedeekl, dat
den keel C^““
hem net zoo lang heen en weer hebt
geschud, dat Busch’ gelaat vaal was
geworden.”
og met de tram gegaan zijn. U
Wethouder Wibaut omtrent do
tram heeft gezegd i
ting van Amsterdam
I'--S.’
kan, kan volgend jaar misschien wel.
U zelf hebt mét zoovele woorden geschre
ven, dat als de tractortram verdwijnt, er
toch een stadovervoermiddel voor in de
plaats moet komen. Daarover zqn wij het
dus eens!
Welnu, laat dan de gemeente de tractor
tram door de kwade jaren heen helpen. Dat
lijkt mij wijzer beleid dan af te breken wat
met veel moeite werd opgebouwd.
ad c. en d. Ik zou die kortheidshalve
samen willen voegen. Over het aesthetischo
kan ik met u niet twisten.. Daarin ligt te
veel individueels. Over den smaak valt niet
te twisten, dat is maar goed ook, want an
ders blijven alle leelqke meisjes ongetrouwd.
De tractor is een gewoon autobueje, niet
mooier en niet leelqker dan zooveel andere
busjes. Waarom het nu leeljjk of bespottcl'jk
is omdat het een tramwagen trekt, is mq
niet duidelijk!
Voldoet de tractortram aan de verkeere-
cischen? Ja| Ja! en nog een« ja! Alleen met
een tractortram, waarvan wq de vervoerco-
paciteit op een bepaald oogenblik zoo sterk
kunnen opvoeren, zjjn wij het vervoer ten
allen tijde meester.
Ik heb voor mq liggen de uren-statist.iek
van Augustus 1924 en zal daaruit geven
achtereenvolgens de cijfers van 1 tot eind
Augustus vau de uren 10 uur 7 van station
en 11 uur 10 vau Limmerhoek.
Om 10.07 van het Station: 66, 14, 45, 41,
34, 44,'54, 30, 8, 31, 10, 5, 23, 51, 15, 7,
58, 31, 33, 21, 59, 37, 78, 28, 61, 14, 13, 34,
41 en 54;
om 11.10 van Limmerhoek: 11, 5, 66, 38,
68, 74, 84, 19, 7, 115, 43, 126, 73, 57, 18, 10,
173, 15, 19, 27, 17, 15, 8, 63, 13, 40, 21, 28,
7, 19 en 15.
Hoe wilt U dit vervoer met een aut‘>bu»
regelen? Hoeveel autobussen heeft U noo-
dig vpor 173 personen en hoeveel bussen
zoudon er dan den vorigen dag met 10 rei
zigers hebben leeggeetaan?
Wanneer U inderdaad streeft naar objec
tieve waarheid, moet U dan niet tot de eer
lijke erkenning komen dat Uw aanvankelijk
oordeel over do tractortram onjuist ge
weest?
Er kwam eens een boer bij mq on w«*n
advies. Toen ik hem omstandig en duidelijk
had gezegd wat hij moest doen en waarom
hq zoo en zoo moest handelen, zei hij t
mijn groote verbazing: „Mijnheer, je hebt bet
mooi gezegd en ik leuf, dat je geliek hebt,
maar ik lijk het toch wel to verdommen!’’
lu welken trant zal nu het antwoord van
Uw hoofdredacteur luiden.
Hoogachtend,
J. P. BOSMA'L
Muiiiwijk: „Ik kan u nogmaals
deling in mijne bedoeling lag?'
President: „Blijft u bii uwe verkla
ringen, welke u voor de Rechtbank hebt
afgelegd
Beklaagde aarzelt min of meer.
President: „We zullen dan nog eens
de feiten met u, maar thans rustig en
kalm, behandelen. t
(Hilariteit bii de aatrwezige advocaten 1
Beklaagde Muiiiwijk doet daarop in
antwoord op de verschiltende vragen
van den President een omstandig ver
haal over het gebeurde op Vrijdag 22
October 1915-
Toen Busch dien Vrijdagavond bij
hem thuis was ontstond er eene woor
denwisseling tusschen bekl. en Busch
over de betaling van een accept. Met iet
doel, om beklaagde’s vrouw te gaan
opzoeken, is Busch haar beneden ge
gaan. Beneden gekomen heeft tekaagde
nem den pas afgesneden, door voor de
beide open staaooe ueuien in de ga
rage te gaan staan. Bekl viel toen tejen
eene verhooging en werd daardoor nog
driftiger dan hij reeds was, als ge
volg van het feit, dat Busch zijn puan
niet opgaf om qaar bekl.’s vrouw te
gaan. Met de eene hand greep be*L
toen Busch in den nek en met de an
dere bii den keel. Bekl. senuude henj
heen en weer, maar hij deed dit niet
om hem lichamelijk leed aan te doen.
President: „Maar y was toca poos?”
Nauat beklaagde nogmaa.s in details
het gebeurde heeft verhaald .vraagt oe
President: „U heot aLijd gedacht, dat
u de oorzaak vau zijn dood was?”
Bekl.: „ja, mijnheer de president”
President: „Maar toen u de deskun
digen hebt gehoord, is u gaan twijfelen,
nietwaar
Bekl.: „jawel, tien jaa» lang heb ik
genteend) dat ik Busch heb vermoord,
maar later oen ik gaan twijfelen.”
De President steL nem nu verschil
lende vragen omtrent het veroergen van
het lijk, waarbij hij item uitdrukkelijk
vraaat, of beklaagde ades aileen i.ee.t
gedaan, waarqr» Muijlwiik jvevestigend
antwoordt-
De President gaat dan met beklaagde
den d.ehtal na van de poitemoana e en
diverse voorwe. p.n van waarde, welke
zich op het lijk bevonden.
Op een Viaag vau resident, wel
ke bedoeling, beklaagde had met het
wegnemen van al die voorwe. pen, geeft
Muijlwijk een ontwijkend autwoo.a
De President zegt daarc|> tot nekt.,
dat diens hcAiuuig o.nt ent ui. punt geen
geiootwaaruigen md.ux op i.eai maakt.
Ook de brief d en Dj Kort 2 m..an <_n
na het gebeurde gesch.e.en zou hebben
aan Muiiiwijk ai waarop <en teekeuing
voorkwam, welke er op duidde, dat De
Kort moest weuen, dat B r.-’’ in de
gat age ueg.aven lag maakte weer een
p ut van verhoor uti.
De President wijst er bekl. opv da/
deze briei nooit is teruggevonden-
Ten slotte stelde de President be
kt. L nog enkele vragen-
Het eerste verhoor, dat ongeveer 17»
uur geduurd heeft, is cL:-
loopen-
1 hans vangt het getuigen
Inspecteur Van Slobben
formeele verklaringen omtrent het pol-
tie-onderzoefk af.
Gehoord wordt n'u ook de rechter
commissaris ,Mr. Dons, die de instruc
ties heeft geleid- In tegenwoordigheid
van getuige worden de verklaringei*
welke Muiiiwijk br .Mr. Dons heeft
afgelegd, door den griffier voorgelezen.
Getuige Dons verklaart ook tnans, dat
hii niet aan de waarachtigheid van be<-
klaagde’s vei klaringen in ziin kabinet af
geleid getwijfeld heeit, h c.-ve' hem
later gebleken is. dat nii n - - 4 z op
zicht betrouwbaar is
BEROOVING.
I AMSTERDAM, 9 Maart.
1 Gisteravond ia êen 82-jarige
tent een