Noord-Hollandsch Dagblad. |r- ALKMAAR. urs, beawbank Tweede Blad Amsterdamsche B MB WOENSDAG 10 MAART ’26. -(O)- FINANCIEELE RUBRIEK. HANDEL EN MARKT. Opgave van de Nederlamdsche Laa Bijkantoor Alkmaar. BURGERLIJKE STAND. INGEZONDEN STUKKEN. De tractortram. Officleele Mededeellngen. agenoa. TELEGRAMMEN 1.4B MS 1J0 3.— 164'/. IM*/. 126H 126 94 125H 125*/, 162 164 639 224 H 106M ^8i 280 LICHTEN OP. 170 371H 393 393*/, j95‘/. 3V6*/. 136 417 400 en 358 47H .Nederland" i 43 REDACTIE] >7 beweegbare of Bijkantoor Alkmaar 011% 66iO f. 2 49%' innenlandsche Za- fa 77 77 77 77 77 57 77 77 >7 77 L WISSELKOERSEN. 194 3UU 157 148 192 oOöH 191 157 J 345 193 101 377 484 358 194H 401 3o0 482H 258H 375 b. c. 370 lt>5 369 334 23Ö 234 418 19% 385H 2s>7‘/4 367 333‘/, 308 19aH 30u‘/, 222 392 37 3H 477 162 148 191 157 148 77 170 196 29H 112 149 12'/, 334»/. 239 385 .57 373 336 240 232r/g rytijd 77 77 77 335 ;35 2 3U 334 7, 238 23U% J ;62h 372 *29% 10 3*% o35 340 399 3l0 482 400 otO 1Ö2H 3 uur 59 41% 9.10 H 34% 35 17% 12 13% 66 9» 64 80 54 05 48.04 20© JAARGANG. 93*/, 125 381 .84 30 112 149 162H 131 0407. 397, 4o5 iuJ% 47*/. -uh *t>H /8 17U% i»7 toon -&% no*/, 191H 1587, 147»/ Trijntje 186 394*/. 19 d. e. 10%. Berlijn Parijs Brussel Weenen Londen Stockholm Kopenhagen Bazel Roftie New-York Praag 29 W9 149 lui val: Minister van Justitie. Lamoureux: Minister van Onderwijs. De andere posten worden bezet door de* zelfde ministers als in het eerete Kabiuet- Briand. 50—60 50 50 70 70—90 100 15—20 20 15 45 90—105 min. 77 48 04 iooi% 10 02 249% ^3» 10 Maart 1926' V.K. 166'/, 372 127 De technische geschiedenis van den landbouwtractor. Amerikaansche tractorfilm. Kosten van paarden in vergelijking met den traCÏor. Tractorfilm. Hoe tractorwerktuigen gemaakt wor- worden. Film. Aangezien in andere plaatsen van Neder land waar deze lezing werd gehouden veel succes werd ingeopgst, kunnen wjj belang stellenden met alle gerustheid aanbevelen deze lezing bii te FAILLISSEMENTEN. Ter griffie vair de Arron- issements^ rechtbank te Alkmaar is gedeponeerd - de tweede Cfcvens slot-) uitdeelings iist in het faillissement van A. Hoefman, aannemer, voorheen wonende te An di ik. thans te Dordrecht, met een uit* keerine aan concurrente schil’ '9 van 1,95 99K 101% 101% :U3 :05 ffedenavond voor rijwielen en motorrijtui gen om 6.22 uur lichten op. Voor rij- en voertuigen om 6.52 uur. (Opgave van de Ned LanJbouwbank.l Vor. k 2 uur 59.38% 59 37% 9.06 011% 11.33% 11.33% 3517% 34 95 12 12% 12 12% 66 85 66 <0 6172% 64 80 5365 48 02% looi* 2 49% 740 De swgeant-majoor-administrateur J. Bergsma en de fourier J. H. Twenhöfel, bei- 1 1 - A C4 4 T4 A Tw« 4 a WO F' den geplaatst bij het Landstormverband al hier. (Ontvangen per draadlooze telefoon). [Zoo komen dus langzamerhand alle trac- .tortram-belanghebbenden tegen ons in Let i geweer. net.l'jkt ons heel verklaarbaar en wjj had den niet anders verwacht. W<j zullen echter kalm voet bjj stuk hou den en dètgene blijven vóórslaan, wat ons In het algemeen belang toeschijnt Aan alle mogelijke tegenwerking om beterswil van die zjjde zullen wy ons niet storen. Het wordt ons steeds duidelijker, dat men van zekere zjjde een heel plan de campagne heeft opgetet om een autobussenptan, als door ons bedoeld, veroordeeld en verworpen krijgen, nog vóór er Iets behoorlijk en 8TAAT8LEENINGEN 4H Nederland 1917 5 idem 1918 5 idem 1919 idem 1923 6 Ned. Indiè 1928 BANKINSTELLINGEN K oloniale Bank Indische Bank Handel Mpjj. INDUSTR. OND. BINNENLAND Insulinde Olie fabriek en Jurgen. Oude Philips HolL Kunstzijde INDUSTR. OND. BUITEN I .AND Anaconda Steel eomm. - CULTUUR MAATSCHAPPIJEN Cultuur Vorstenlanden Dito Actions H. V. A. Java Cultuur Moormaan 4 Co. Ned. Ind. Suiker Unie Poerworedjo MIJNEN Red jaag Lebotig PETR' 1LEUM DordtscJie Petroleum Oec. HolL olie Kon. Ned. Petroleum Steaua Romans RUBBER MAATSCHAPPIJEN Amsterd. Rubber Bandar Rubber .- Dell Bat Rubber Indische Hut>ber Interomtin. Rubber Kendeng Lemboe Lampong Sumatra Rubber Oost-Java Rubtier NedcrL Ind. Rubber 4 Kolfie Sertiad jadi Silaau Wai Sum Rnbber SCHEEPVAARTEN HolL Amer. I.jjn HolL Stoomboot Boll. I Joyd Kon. Boot Stoomvaart My. Pak et vaart Scneepvaart Unie Marine Common. Marine Preferent Niev. Goudriaan TABAKKEN Beeoeki - Dell Batavia Deli-Maauchappü Senemtiab AMER. SPOORWEGEN. Erie Spoor Southern Rails Union Pacific Wabash. Railway PROLONGATIE 'Rij moet zijn personeel en wagens zoo- vesT mcgeljjk beperken en deze benutten op Hhleh die loonend blijken. Als men het stationnement van alle btu- sén in Alkmaar bekijkt, dan blijkt dat dit zbo kort, mogeljjk is. Stadsritten, ook al was iedere bus op tijd, I linnen er weinig mee gemaakt worden en s'.-.n nog op tjjden dat er voor het reizigers- vCrvoer van en naar de treinen geen be- hQ\»te aan is. H t gevolg zou dus moeten worden ge leek rijzigir.g in de dienstregeling die met zooveel moeite en vermoedeljjk met groote kosten d beste Ls gebleken. Noodza'cljjko uitbreiding van personeel en bussen :ou hiervan het onvermijdelijke gevolg zün. Rest subsidie van de Gemeente. y 1 1 _e a Nog een n. dat vele onder lemers sf^n hebben. Zo<> mogel __r liet gaat toch niet aan steeds groote missen op Verre afstanden te rijden, alleen voor stadsverkeer en ledig buiten. Hoe moeteri de vroege en late treinritten bediend worden? Tn Alkmaar komen bussen o.a. uit: Haarlem beverwijk Dirkshorn Oudkarspel Winkel Hoorn Medembük Akersloot Limmen Bergen Groet Alle bussen, behalve die van Limmen, pae- seeren spooroverwegen of I bruggen. De diensten met den kortsten rijtijd zijn die op Bergen, Akersloot en Limmen. Die van Bergen ondervinden zooveel vertraging voor den spooroverweg, dat van hun t tation- nement ad 15 min. hier wel weinig zal cver- biijven voor stadsverkeer. Hun route raakt ook alleen Alkmaar, zoo- als trouwens bijna alle andere diensten. Van Akersloot rijden slechte 3 diensten. Blijft dus alleen over de dienst op Limmen. Het oponthoud hier zou veeltijds voldoende zijn om naar het Station door te rijden. De bestaande dienst beantwoordt echter in he>t geheel niet aan de behoeften voor hot treinverkeer, afgezien nog van bovengenoem de bezwaren omtrent plaatsgebrek. ALKMAAR. GETROUWD: j\rie Oerard Nicolaas Kroon Grietje Breek. Marimis Vergaail en Elisabeth Maria Timmer. OVERLEDEN: Oezina Rake, 76 jaar. Grietje Kaaij, 6 dagen. Jacob Hen drik Valk, 2 weken. PARIJS, 10 Maart. Briand heeft hedenmorgen zfjn nieuws medewerkers voorgesteld aan President Dou- mergue. Heden zal het officieel decreet ge publiceerd worden, waarbij het nieuwe Kar binet officieel aanvaard wordt. Briand zal hedenavond of morgenochtend naar Genève vertrekken. De nieuwe regeering zal zich waarschijnlijk 14 Maart aan de Kamer voor stellen. EEN PIJNLIJK INCIDENT. Hoe Bethlen ontvangen werd. BERLIJN, 10 Maart. Het „Berliner Tageblatt” meldt uit Ge nève over de begroeting van Bethlen, dat zich een pijnljjk incident heeft voorgedaan- Toen Bethlen binnentrad werd hjj door nie mand begroet. Men vroeg Bethlen of hij ieta aan het financieel rapport had toe te voegen. Bethlen was echter zoo opgewonden, dat hjj de vraag eerst niet verstond. Daarna ant woordde hij ontkennend. HEVIGE STORM. BELGRADO, 10 Maart. In Bosnië heeft een hevige storm gewoed. 75 huizen zyn verwoest. De schade nel raagt 3 millioen dinar. erin, binnen een kwartier het vuur te be dwingen. Op de eerste verdieping was de brand uit gebroken op kamer 73, waar de kohieren lig gen van de afdeeling successie-rechten, ver- moedelyk ontstaan door een brandende kachel. Vermoedeljjk was een deksel van een kachel gesprongen. Behalve kamer 73 werd ook kamer 74 door het vuur aangetast. Ook op deze kamer ze telen de ambtenaren van de Successie rechten. Bovendien waren de vlammen langs den gevel buiten het gebouw nog doorgetrokken naar een vertrek op de tweede verdieping, waar echter weinig schade aan een kast werd toegebracht. De kamers 73 en 74 van de afdeeling suc cessierechten brandden geheel uit, maar dank zjj het krachtig aangrijpen van de brandweer, had geen verdere uitbreiding van den brand plaats. Wel leden de gelykstraata gelegen vertrek ken ernstig door het bluschwater, dat in groote hoeveelheden op het vuur was ge worpen. De cartonnen omslagen van de registers, die op de kamers 73 en 74 lagen, waren ge heel verkoold, doch vele van de zich daarin bevindende papieren waren grootendeels niet beschadigd. HET NOORDERLICHT. AMSTERDAM, 10 Maart. Zoowel uit het binnenland (ojl Alkmaar en de Egmonden) en het buitenland bereiken on» berichten betreffende een sterk Noorder licht, dat Dinsdagavond tuschen half acht en negen uur is waargenomen aan den noorde lijken hemel. Het verschijnsel bestond uit een grooten, rooden boog, waaruit hier en daar stralen schoten, waardoor een zeer eigenaardig ef fect werd teweeggebracht. Wjj hebben ons ter informatie gewend tot het Meteorologisch Instituut te De Bilt, waar men ons mededeelde, dat het hier hetzelfde verschijnsel geldt, dat zich ook op den avond van Vrijdag 5 Maart heeft voorgedaan. Het vindt zyn oorzaak in het grootqj ge worden aantal zelfvlekken en ging gepaard met vrij sterke magnetische stooringen. Gedurende een periode van ruim elf jaren (voor het eerst in 1923) neemt het Noorder licht in sterkte toe en na 1930. wanneer de maximum sterkte bereikt zal zijn, zal het weer geleidelijk zwakker worden. DE FRANSCHE KABINETSCRISIS OPGELOST. PARIJS, 10 Maart. Briand ie geslaagd In de Kabinetsformatie. Officieel: De samenstelling van het Kabi net is als volgt: Briand: Minister-President en Buitenland- sche Zaken. Péret: Minister van Fini Malvy; Minister van ken. Mynheer de Redacteur, Naar aanleiding van de stukken die de laatste dagen in de pers verschijnen, verzoek ik U beleefd bijgaande beschouwingen een plaatsje in Uw blad te willen geven. By voorbaat mijn dank. Hoogachtend, H. M. LANGEVELD, Directeur der N.V. Alkinaar^ohe Stadstram. Volgens het Noordhollandsch Dagblad ko men hier dagelyks 70 autobussen van buiten in de stad, waarvan er 30 byna zoo groot als een tramwagen. Volgens dat blad zou het maar een kwestie van organisatie zijn om deze bussen in de plaats te stellen voor de tractortram. Men geeft toe dat bet niet ge makkelijk is doch men beweert dat het mo- gelyk is. Hoe, wordt niet gezegd. Ik heb die mogelijkheid nagegaan, doch kyn haar niet vinden. Verkeersbehoefte bestaat hier hoofd zake lijk naar en vooral van de treinen, niet zoo zeer voor het lokale stadsverkeer. Het springt direct in het oog dat autobus sen die van verweg komen, 1 uur en langer onderweg zijn, allerhande vertragingen kun nen oploopen, vooral als zij, en dat moeten ze op één uitzondering na, .spooroverwegen, veerponten, draai- ophaal- en vlotbruggen moeten passeeren en daardoor nimmer het vertrouwen zullen winnen van het Alkmaar- sche Publiek dat op reis gaat en de kans heeft door vertragingen of plaatsgebrek hun trein te’ missen en daardoor groot ongerief cn schade te ondervinden. Van do treinen af hetzelfde geval in om- gekeerden zin. Hoeveel menschen die naar buiten moeten of daarheen teruggaan zullen gedupeerd worden als de hussen, vooral bjj slecht weer, vol zyn door het stadsverkeer. Tiet stadsverkeer door deze bussen zou Itts losgemaakt moeten worden van het bui ten verkeer. Iedere autobusondernemer beeft do moei lijkheden doorgemaakt om ’n dienstregeling te maken die aan de etachen van het publiek voldoet en toeh voor hem niet onvoordeelig Burgemeester en Wethouders van Alkmaar, brengen ter algemeene kennis dat in het Gemeenteblad van Alkmaar, nr. 1004, is omenomei het besluit van den Raad dier gemeente van 10 December 1925, waarbij is vastgesteld eene: Verordening tot wijziging der Ver- ordening op het hetien van Markt-, Staan- en Waaggelden (Gemeente blad nr. 6c6), gelijk deze verorde ning sedert werd gewijzigd (Ge meentebladen nrs 71*., 816, 837 cn en 954). Deze verordening (verlaging markt- geld Eierenmarkt) is heden afgekontigd en gedurende drie maanden ter secre tarie ter lening nedergelegd, waar zii tevens in druk tegen betaling der kos ten verkrijgbaar is. Alkmaar, 10 Maart 1926. Burg, en Weth. voornoemd, WENDELAAR, Burgemeester. A. KOELMA, Secretaris. PRIJS BEHAALD. De hoer II» Sjoers alhier, die 14 Febr. bij den reciteerwedstrijd te Landsmeer in de 2e afd. Ernst, den eersten prijs won uit negen deelnemers, kwam Zondag j.l. uit in den eerewedstrijd (zes deelnemers). Ook thans behaalde hij den eersten prijs, oen zilveren lauwertak, met het gedicht: „Het Triomf lied der Beschaving” van E. Heymans— Hetzveld. De heer Sjoers behaalde 93 p. Zyn zwaarste concurrente was Mej. R. de Boer te Landsmeer, die met 92 p. den tweeden prijs kreeg. Zij droeg voor „Grootmoeder” van Victor de la Montagne. De jury feliciteerle den heer Sjoers met zjjn overwinning. OVERPLAATSING. De swgeant-majoor-administrateur den°van het 21e Régiment Infanterie, wor- ALU. K. K. PROP- CLt tf. (Groepen I en’III). Gecombineerde vergadering op Vrii- dag 12 Maart a s, des avonds 8.30 uur in het St. losephgezellenhuis. Aller opkomst dringend verzocht. OPENING ZAAK. Hedenavond opent de heer H. J. Over man in perceel Snaarmanslaan 45 een zaak in visch en fruit. Voor verdere bijzonderheden zie men de in dit nummer voorkomende advertentie. FORDSON LEZING. Blykens een advertentie in dit nummer is a.s. Vrijdagavond 7 uur in de bovenzaal van café „Central” een lezing over Fordson trac toren, uitgeschreven door de Ford Motor Company of Holland, met medewerking van den Ford Dealer voor deze omgeving, den heer Jac. Met. De aantrekkelijkheid dezer le zing wordt nog verhoogd door de vertooning van eenige*belazgrijke films waarin duidelijk uitkomt hoe en waarvoor de tractor gebruikt kan worden. De lezing zal ongeveer IK uur duren en is als volgt ingedeeld’ a. De technische geschiedenis van den DOOR DEN BLIKSEM GETROF FEN EN AFGEBRAND. OOSTEREND (Jcxel), 10 Maart. Hedenmorgen is de hofstede „Plas- senda” in den polder Walenburg, be woond door den heer J. Witte, door den bliksem getroffen en afgebrand. Mr. C. LUCASSE. t GOES, 10 Maart. Alhier is in den ouderdom van 74 laar overleden Mir. C. Lxicasse. oud- kantonrechter te Gouda en oud-Iid van de Eerste en Tweede Kamer der Sta- ten-Gen<raaI. Hii behoorde tot de anti revolutionaire partij. De over.edene was Ridder in de Orde van den NederlartJ- schen Leeuw. DE ITAUAANSCHE LEG ERF WETTEN GOEDGEKEURD. Na de redevoeringen van Generaal Caviglia. Cadorna, Diaz en Guarding heeft oe Senaat met bijna algemeene stemmen de groep van zeven wetsvoor stellen inzake de legerhervorming aan genomen. Ongeveer een iaar geleden véerdeji deze wetten eveneens voorge steld door Generaal Degiongio, doch de Senaat toonde zich toenmaals zoo vijandig, dat Mussolini de voorstellen terugtrok, alvorens eet) stemming p’aats vond. De legerhervonningsvvet van Musso lini voorziet in een leger van 220 000 man, terwijl Generaal Digiorgio een leger van slechts 140.000 man voor stelde. Mussolini stdt een diensttijd voor van z s maanden, terwijl Digiorgio drie maanden genoeg achtte. Mussolini sprak de hoop uit, dat wan neer de financiën verteterd zijn, het leger gebracht zal kunnen worden op 250 000 rrtan WILLEM BROEKHUlSif APELDOORN, 10 Maart De bekende heer Willem Broekhuis men denke aan de door hem georga niseerde loterijen is omstreeks mid dernacht door ven beroerte gervffen, en. na overbrenging naar het zieken huis, op 42-jarigen leeftijd overleden SCHIP GESTRAND. TERSCHELLING. 10 Maart. Vanmorgen om 8 20 uur is bii de SHuchtier bii Texd een Hollandschl stoomschip gestrand. De loodsvïag is geheschen. Onmiddellijk zijn 3 booten ter assis tentie uitgevaren. Om 12 uur was het volk nog op het schip. Er bestaat gevaar voor ongelukken. Men seint ons nader uil Cocksdorp: Het schip is het Duitsche s.s. Margarethe uit Hamburg. Men zal hedenmiddag tegen half 5 pogin gen in het werk stellen de bemanning te red den, hoewel de zee zeer stormachtig is. Direct gevaar voor menschenlevens be staat er niet. De bemanning bestaat uit pl.m. 20 koppen. BRAND IN BET OOST-INDISCH HUIS. AMSTERDAM, 10 Maart. Om tien minuten voor zeven uur hedenmorgen ontdekte ftien, dat de vlammen fel uitsloegen uit een lokaal van het nieuwe gedeelte van het Oost-Indisch Huis, dat gelegen Is op den hoek van ds Oude Hoogstraat en den Kloveniersburgwal. Met het oog op het gevaar, dat dreigde In de eerste plaats voor de belangrijke kohieren welke daar zyn van de Inspectie der Ryks- belastingen, en tweedens voor het oude his torische gebouw, waarin de belastingadmi nistratie gehuisvest is, rukte de brandweer onmiddellyk met zeer veel materiaal uit. Zoo slaagde de brandweer onder leiding van baren commandant, dén heer C. Gordiin, degelijk onderzocht en beproefd is. t Evenals dit vóór drie jaren óók gesehiéd I is. I Ook toen mocht de autobus-gedaobte geen kansje krjjgen. Men ziet thans, wat daarvan het gevolg iel Het lust ons niet, ook nü al weer de vele gezochte bedenksels tegen ons bussenplan zooals zy in het bovenstaande voorkomen nog weer eens uitvoerig te weerleggen. Alleen dit: a) Wjj hebben wel degelijk uiteengezet, hoe wjj ons in het algemeen de mogelijkheid van het bussen verkeer denken. b) Het doet niet terzake, of de bussen van ver of dichterbij moeten komen; 't is maar de vraag, of en hoe dikwijls per dag zij in de stad komen en stadsritten kunnen maken. c) Om verstoring van de dienstregeling te voorkomen nemen de bussen over 't alge meen nu reeds zoo veel rjjtjjd, dat er op eventueele vertraging bij bruggen, overw». gen, enz. gerekend is. d) Doordat er dubbel verkeer gemaakt wordt (b.v. Langendij’k rjjdt door tot Vier- staten en Heiloo— Limmen rjjdt door tot Friesche Brug) zullen de buitenpassagiors niet door volle bussen gedupeerd worden: als men naar Limmen moet, stapt men aan het station niet in een Langedyker bus, welke slechs tot Vieretaten rjjdt. e) Het zal heel goed mogeljjk bljjken, de buitenbus-regelingeu zoo veel mogelijk in overeenstemming te brengen met de stads- verkeerseischen (vooral van en naar het station). f) Wanneer de gezamenlijke bussen alleen aan stadsverkeer per jaar 15.000.— (en meer!) kunnen verdienen, dan moét dit on derdeel van het buitenbuesen-bolrüf ioom’iid zyn. 1 Wjj kunnen hierbjj mededeelen, dat enkele der voornaamste buitenbus-ondernemingen alreeds Instemming met ons ylau beU/igi hebben en ons plan zeer goed uitvoerbaar achten. g) Het stationnement der bussen in Alk maar is over 't algemeen niet van te korten duur: de burgemeeser, die den laatsten tijd van uit zjjn woning geregeld de bussen van Hei looLimmen bjj den Hout-ingang ziet wach ten, vaak langen tijd, moet langzamerhand ook wel tot de gedachte gekomen zyn, dat die tyd heel goed productief gemaakt zoi» kunnen worden. h) Inzender is bang, dat de btishoudora later subsidie aan den Raad zullen vragsn. Een bewering zonder eenig bewijs, een sla<r in de lucht! Maarkost cn kostte de tractortram der gemeente dan nietsi? Inzender moest over subsidie-vragen maar liever zwjjgen; Geen autobushouder kan het in deze zoó bont maken als.... het tractortram-bestuur! i) Ook over bediening van late en vroege treinen moest inzender maar niet spreken; in dat opzicht verwachten wij van bussen véél meer dan wat de tractortram praesteert: héél droevig! De rest van het ingezonden stuk geven wü inzender cadeau. Voor ons staat het vast, dat men alle mo- gelyke en onmogeljjke voorwendsels zoekt, om het bussenplan buiten mededinging te houden. Men durft een eerljjke vergelijking blijk baar niet aan. En toch zoeken wij allemaal de objectieve waarheid! Of niet? oeilijkheid van beteekems is, groote en kleine bus- d -lijk worden de kleine •nissen die goedkoop" exploiteeren, gebruikt. rjjden, alleen

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1926 | | pagina 5