Noord-Hollandsch
Dagblad.
|r-
ALKMAAR.
urs,
beawbank
Tweede Blad
Amsterdamsche B
MB
WOENSDAG 10 MAART ’26.
-(O)-
FINANCIEELE RUBRIEK.
HANDEL EN MARKT.
Opgave van de Nederlamdsche Laa
Bijkantoor Alkmaar.
BURGERLIJKE STAND.
INGEZONDEN STUKKEN.
De tractortram.
Officleele Mededeellngen.
agenoa.
TELEGRAMMEN
1.4B
MS
1J0
3.—
164'/.
IM*/.
126H
126
94
125H
125*/,
162
164
639
224 H
106M
^8i
280
LICHTEN OP.
170
371H
393
393*/,
j95‘/.
3V6*/.
136
417
400
en
358
47H
.Nederland"
i
43
REDACTIE]
>7
beweegbare
of
Bijkantoor Alkmaar
011%
66iO
f.
2 49%'
innenlandsche Za-
fa
77
77
77
77
77
57
77
77
>7
77
L
WISSELKOERSEN.
194
3UU
157
148
192
oOöH
191
157
J
345
193
101
377
484
358
194H
401
3o0
482H
258H
375
b.
c.
370
lt>5
369
334
23Ö
234
418
19%
385H
2s>7‘/4
367
333‘/,
308
19aH
30u‘/,
222
392
37 3H
477
162
148
191
157
148
77
170
196
29H
112
149
12'/,
334»/.
239
385
.57
373
336
240
232r/g
rytijd
77
77
77
335
;35
2 3U
334 7,
238
23U%
J
;62h
372
*29%
10
3*%
o35
340
399
3l0
482
400
otO
1Ö2H
3 uur
59 41%
9.10
H 34%
35 17%
12 13%
66 9»
64 80
54 05
48.04
20© JAARGANG.
93*/,
125
381
.84
30
112
149
162H
131
0407.
397,
4o5
iuJ%
47*/.
-uh
*t>H
/8
17U%
i»7
toon
-&%
no*/,
191H
1587,
147»/
Trijntje
186
394*/.
19
d.
e.
10%.
Berlijn
Parijs
Brussel
Weenen
Londen
Stockholm
Kopenhagen
Bazel
Roftie
New-York
Praag
29
W9
149
lui val: Minister van Justitie.
Lamoureux: Minister van Onderwijs.
De andere posten worden bezet door de*
zelfde ministers als in het eerete Kabiuet-
Briand.
50—60
50
50
70
70—90
100
15—20
20
15
45
90—105 min.
77
48 04
iooi% 10 02
249%
^3»
10 Maart 1926'
V.K.
166'/,
372
127
De technische geschiedenis van den
landbouwtractor.
Amerikaansche tractorfilm.
Kosten van paarden in vergelijking
met den traCÏor.
Tractorfilm.
Hoe tractorwerktuigen gemaakt wor-
worden.
Film.
Aangezien in andere plaatsen van Neder
land waar deze lezing werd gehouden veel
succes werd ingeopgst, kunnen wjj belang
stellenden met alle gerustheid aanbevelen
deze lezing bii te
FAILLISSEMENTEN.
Ter griffie vair de Arron- issements^
rechtbank te Alkmaar is gedeponeerd -
de tweede Cfcvens slot-) uitdeelings iist
in het faillissement van A. Hoefman,
aannemer, voorheen wonende te An
di ik. thans te Dordrecht, met een uit*
keerine aan concurrente schil’ '9
van 1,95
99K
101%
101%
:U3
:05
ffedenavond voor rijwielen en motorrijtui
gen om 6.22 uur lichten op. Voor rij- en
voertuigen om 6.52 uur.
(Opgave van de Ned LanJbouwbank.l
Vor. k 2 uur
59.38% 59 37%
9.06 011%
11.33% 11.33%
3517% 34 95
12 12% 12 12%
66 85 66 <0
6172% 64 80
5365
48 02%
looi*
2 49%
740
De swgeant-majoor-administrateur J.
Bergsma en de fourier J. H. Twenhöfel, bei-
1 1 - A C4 4 T4 A Tw« 4 a WO F'
den geplaatst bij het Landstormverband al
hier.
(Ontvangen per draadlooze telefoon).
[Zoo komen dus langzamerhand alle trac-
.tortram-belanghebbenden tegen ons in Let
i geweer.
net.l'jkt ons heel verklaarbaar en wjj had
den niet anders verwacht.
W<j zullen echter kalm voet bjj stuk hou
den en dètgene blijven vóórslaan, wat ons
In het algemeen belang toeschijnt
Aan alle mogelijke tegenwerking om
beterswil van die zjjde zullen wy ons niet
storen.
Het wordt ons steeds duidelijker, dat men
van zekere zjjde een heel plan de campagne
heeft opgetet om een autobussenptan, als
door ons bedoeld, veroordeeld en verworpen
krijgen, nog vóór er Iets behoorlijk en
8TAAT8LEENINGEN
4H Nederland 1917
5 idem 1918
5 idem 1919
idem 1923
6 Ned. Indiè 1928
BANKINSTELLINGEN
K oloniale Bank
Indische Bank
Handel Mpjj.
INDUSTR. OND. BINNENLAND
Insulinde Olie fabriek en
Jurgen.
Oude Philips
HolL Kunstzijde
INDUSTR. OND. BUITEN I .AND
Anaconda
Steel eomm. -
CULTUUR MAATSCHAPPIJEN
Cultuur Vorstenlanden
Dito Actions
H. V. A.
Java Cultuur
Moormaan 4 Co.
Ned. Ind. Suiker Unie
Poerworedjo
MIJNEN
Red jaag Lebotig
PETR' 1LEUM
DordtscJie Petroleum
Oec. HolL olie
Kon. Ned. Petroleum
Steaua Romans
RUBBER MAATSCHAPPIJEN
Amsterd. Rubber
Bandar Rubber .-
Dell Bat Rubber
Indische Hut>ber
Interomtin. Rubber
Kendeng Lemboe
Lampong Sumatra Rubber
Oost-Java Rubtier
NedcrL Ind. Rubber 4 Kolfie
Sertiad jadi
Silaau
Wai Sum Rnbber
SCHEEPVAARTEN
HolL Amer. I.jjn
HolL Stoomboot
Boll. I Joyd
Kon. Boot
Stoomvaart My.
Pak et vaart
Scneepvaart Unie
Marine Common.
Marine Preferent
Niev. Goudriaan
TABAKKEN
Beeoeki -
Dell Batavia
Deli-Maauchappü
Senemtiab
AMER. SPOORWEGEN.
Erie Spoor
Southern Rails
Union Pacific
Wabash. Railway
PROLONGATIE
'Rij moet zijn personeel en wagens zoo-
vesT mcgeljjk beperken en deze benutten op
Hhleh die loonend blijken.
Als men het stationnement van alle btu-
sén in Alkmaar bekijkt, dan blijkt dat dit
zbo kort, mogeljjk is.
Stadsritten, ook al was iedere bus op tijd,
I linnen er weinig mee gemaakt worden en
s'.-.n nog op tjjden dat er voor het reizigers-
vCrvoer van en naar de treinen geen be-
hQ\»te aan is.
H t gevolg zou dus moeten worden ge
leek rijzigir.g in de dienstregeling die met
zooveel moeite en vermoedeljjk met groote
kosten d beste Ls gebleken.
Noodza'cljjko uitbreiding van personeel
en bussen :ou hiervan het onvermijdelijke
gevolg zün. Rest subsidie van de Gemeente.
y 1 1 _e a
Nog een n.
dat vele onder lemers
sf^n hebben. Zo<> mogel
__r
liet gaat toch niet aan steeds groote missen
op Verre afstanden te rijden, alleen voor
stadsverkeer en ledig buiten.
Hoe moeteri de vroege en late treinritten
bediend worden?
Tn Alkmaar komen bussen o.a. uit:
Haarlem
beverwijk
Dirkshorn
Oudkarspel
Winkel
Hoorn
Medembük
Akersloot
Limmen
Bergen
Groet
Alle bussen, behalve die van Limmen, pae-
seeren spooroverwegen of I
bruggen.
De diensten met den kortsten rijtijd zijn
die op Bergen, Akersloot en Limmen. Die
van Bergen ondervinden zooveel vertraging
voor den spooroverweg, dat van hun t tation-
nement ad 15 min. hier wel weinig zal cver-
biijven voor stadsverkeer.
Hun route raakt ook alleen Alkmaar, zoo-
als trouwens bijna alle andere diensten. Van
Akersloot rijden slechte 3 diensten.
Blijft dus alleen over de dienst op Limmen.
Het oponthoud hier zou veeltijds voldoende
zijn om naar het Station door te rijden.
De bestaande dienst beantwoordt echter
in he>t geheel niet aan de behoeften voor hot
treinverkeer, afgezien nog van bovengenoem
de bezwaren omtrent plaatsgebrek.
ALKMAAR.
GETROUWD:
j\rie Oerard Nicolaas Kroon
Grietje Breek. Marimis Vergaail en
Elisabeth Maria Timmer.
OVERLEDEN:
Oezina Rake, 76 jaar.
Grietje Kaaij, 6 dagen. Jacob Hen
drik Valk, 2 weken.
PARIJS, 10 Maart.
Briand heeft hedenmorgen zfjn nieuws
medewerkers voorgesteld aan President Dou-
mergue. Heden zal het officieel decreet ge
publiceerd worden, waarbij het nieuwe Kar
binet officieel aanvaard wordt. Briand zal
hedenavond of morgenochtend naar Genève
vertrekken. De nieuwe regeering zal zich
waarschijnlijk 14 Maart aan de Kamer voor
stellen.
EEN PIJNLIJK INCIDENT.
Hoe Bethlen ontvangen werd.
BERLIJN, 10 Maart.
Het „Berliner Tageblatt” meldt uit Ge
nève over de begroeting van Bethlen, dat
zich een pijnljjk incident heeft voorgedaan-
Toen Bethlen binnentrad werd hjj door nie
mand begroet. Men vroeg Bethlen of hij ieta
aan het financieel rapport had toe te voegen.
Bethlen was echter zoo opgewonden, dat hjj
de vraag eerst niet verstond. Daarna ant
woordde hij ontkennend.
HEVIGE STORM.
BELGRADO, 10 Maart.
In Bosnië heeft een hevige storm gewoed.
75 huizen zyn verwoest. De schade nel raagt
3 millioen dinar.
erin, binnen een kwartier het vuur te be
dwingen.
Op de eerste verdieping was de brand uit
gebroken op kamer 73, waar de kohieren lig
gen van de afdeeling successie-rechten, ver-
moedelyk ontstaan door een brandende
kachel. Vermoedeljjk was een deksel van
een kachel gesprongen.
Behalve kamer 73 werd ook kamer 74 door
het vuur aangetast. Ook op deze kamer ze
telen de ambtenaren van de Successie
rechten.
Bovendien waren de vlammen langs den
gevel buiten het gebouw nog doorgetrokken
naar een vertrek op de tweede verdieping,
waar echter weinig schade aan een kast werd
toegebracht.
De kamers 73 en 74 van de afdeeling suc
cessierechten brandden geheel uit, maar dank
zjj het krachtig aangrijpen van de brandweer,
had geen verdere uitbreiding van den brand
plaats.
Wel leden de gelykstraata gelegen vertrek
ken ernstig door het bluschwater, dat in
groote hoeveelheden op het vuur was ge
worpen.
De cartonnen omslagen van de registers,
die op de kamers 73 en 74 lagen, waren ge
heel verkoold, doch vele van de zich daarin
bevindende papieren waren grootendeels
niet beschadigd.
HET NOORDERLICHT.
AMSTERDAM, 10 Maart.
Zoowel uit het binnenland (ojl Alkmaar
en de Egmonden) en het buitenland bereiken
on» berichten betreffende een sterk Noorder
licht, dat Dinsdagavond tuschen half acht en
negen uur is waargenomen aan den noorde
lijken hemel.
Het verschijnsel bestond uit een grooten,
rooden boog, waaruit hier en daar stralen
schoten, waardoor een zeer eigenaardig ef
fect werd teweeggebracht.
Wjj hebben ons ter informatie gewend tot
het Meteorologisch Instituut te De Bilt, waar
men ons mededeelde, dat het hier hetzelfde
verschijnsel geldt, dat zich ook op den avond
van Vrijdag 5 Maart heeft voorgedaan.
Het vindt zyn oorzaak in het grootqj ge
worden aantal zelfvlekken en ging gepaard
met vrij sterke magnetische stooringen.
Gedurende een periode van ruim elf jaren
(voor het eerst in 1923) neemt het Noorder
licht in sterkte toe en na 1930. wanneer de
maximum sterkte bereikt zal zijn, zal het
weer geleidelijk zwakker worden.
DE FRANSCHE KABINETSCRISIS
OPGELOST.
PARIJS, 10 Maart.
Briand ie geslaagd In de Kabinetsformatie.
Officieel: De samenstelling van het Kabi
net is als volgt:
Briand: Minister-President en Buitenland-
sche Zaken.
Péret: Minister van Fini
Malvy; Minister van
ken.
Mynheer de Redacteur,
Naar aanleiding van de stukken die de
laatste dagen in de pers verschijnen, verzoek
ik U beleefd bijgaande beschouwingen een
plaatsje in Uw blad te willen geven.
By voorbaat mijn dank.
Hoogachtend,
H. M. LANGEVELD,
Directeur der N.V. Alkinaar^ohe
Stadstram.
Volgens het Noordhollandsch Dagblad ko
men hier dagelyks 70 autobussen van buiten
in de stad, waarvan er 30 byna zoo groot
als een tramwagen. Volgens dat blad zou
het maar een kwestie van organisatie zijn om
deze bussen in de plaats te stellen voor de
tractortram. Men geeft toe dat bet niet ge
makkelijk is doch men beweert dat het mo-
gelyk is. Hoe, wordt niet gezegd.
Ik heb die mogelijkheid nagegaan, doch
kyn haar niet vinden.
Verkeersbehoefte bestaat hier hoofd zake
lijk naar en vooral van de treinen, niet zoo
zeer voor het lokale stadsverkeer.
Het springt direct in het oog dat autobus
sen die van verweg komen, 1 uur en langer
onderweg zijn, allerhande vertragingen kun
nen oploopen, vooral als zij, en dat moeten
ze op één uitzondering na, .spooroverwegen,
veerponten, draai- ophaal- en vlotbruggen
moeten passeeren en daardoor nimmer het
vertrouwen zullen winnen van het Alkmaar-
sche Publiek dat op reis gaat en de kans
heeft door vertragingen of plaatsgebrek hun
trein te’ missen en daardoor groot ongerief
cn schade te ondervinden.
Van do treinen af hetzelfde geval in om-
gekeerden zin. Hoeveel menschen die naar
buiten moeten of daarheen teruggaan zullen
gedupeerd worden als de hussen, vooral bjj
slecht weer, vol zyn door het stadsverkeer.
Tiet stadsverkeer door deze bussen zou
Itts losgemaakt moeten worden van het bui
ten verkeer.
Iedere autobusondernemer beeft do moei
lijkheden doorgemaakt om ’n dienstregeling
te maken die aan de etachen van het publiek
voldoet en toeh voor hem niet onvoordeelig
Burgemeester en Wethouders van
Alkmaar, brengen ter algemeene kennis
dat in het Gemeenteblad van Alkmaar,
nr. 1004, is omenomei het besluit van
den Raad dier gemeente van 10
December 1925, waarbij is vastgesteld
eene:
Verordening tot wijziging der Ver-
ordening op het hetien van Markt-,
Staan- en Waaggelden (Gemeente
blad nr. 6c6), gelijk deze verorde
ning sedert werd gewijzigd (Ge
meentebladen nrs 71*., 816, 837 cn
en 954).
Deze verordening (verlaging markt-
geld Eierenmarkt) is heden afgekontigd
en gedurende drie maanden ter secre
tarie ter lening nedergelegd, waar zii
tevens in druk tegen betaling der kos
ten verkrijgbaar is.
Alkmaar, 10 Maart 1926.
Burg, en Weth. voornoemd,
WENDELAAR, Burgemeester.
A. KOELMA, Secretaris.
PRIJS BEHAALD.
De hoer II» Sjoers alhier, die 14 Febr. bij
den reciteerwedstrijd te Landsmeer in de 2e
afd. Ernst, den eersten prijs won uit negen
deelnemers, kwam Zondag j.l. uit in den
eerewedstrijd (zes deelnemers). Ook thans
behaalde hij den eersten prijs, oen zilveren
lauwertak, met het gedicht: „Het Triomf
lied der Beschaving” van E. Heymans—
Hetzveld. De heer Sjoers behaalde 93 p. Zyn
zwaarste concurrente was Mej. R. de Boer
te Landsmeer, die met 92 p. den tweeden
prijs kreeg. Zij droeg voor „Grootmoeder”
van Victor de la Montagne.
De jury feliciteerle den heer Sjoers met
zjjn overwinning.
OVERPLAATSING.
De swgeant-majoor-administrateur
den°van het 21e Régiment Infanterie, wor-
ALU. K. K. PROP- CLt tf.
(Groepen I en’III).
Gecombineerde vergadering op Vrii-
dag 12 Maart a s, des avonds 8.30
uur in het St. losephgezellenhuis.
Aller opkomst dringend verzocht.
OPENING ZAAK.
Hedenavond opent de heer H. J. Over
man in perceel Snaarmanslaan 45 een zaak
in visch en fruit.
Voor verdere bijzonderheden zie men de
in dit nummer voorkomende advertentie.
FORDSON LEZING.
Blykens een advertentie in dit nummer is
a.s. Vrijdagavond 7 uur in de bovenzaal van
café „Central” een lezing over Fordson trac
toren, uitgeschreven door de Ford Motor
Company of Holland, met medewerking van
den Ford Dealer voor deze omgeving, den
heer Jac. Met. De aantrekkelijkheid dezer le
zing wordt nog verhoogd door de vertooning
van eenige*belazgrijke films waarin duidelijk
uitkomt hoe en waarvoor de tractor gebruikt
kan worden.
De lezing zal ongeveer IK uur duren en
is als volgt ingedeeld’
a. De technische geschiedenis van den
DOOR DEN BLIKSEM GETROF
FEN EN AFGEBRAND.
OOSTEREND (Jcxel), 10 Maart.
Hedenmorgen is de hofstede „Plas-
senda” in den polder Walenburg, be
woond door den heer J. Witte, door den
bliksem getroffen en afgebrand.
Mr. C. LUCASSE. t
GOES, 10 Maart.
Alhier is in den ouderdom van 74
laar overleden Mir. C. Lxicasse. oud-
kantonrechter te Gouda en oud-Iid van
de Eerste en Tweede Kamer der Sta-
ten-Gen<raaI. Hii behoorde tot de anti
revolutionaire partij. De over.edene was
Ridder in de Orde van den NederlartJ-
schen Leeuw.
DE ITAUAANSCHE LEG ERF
WETTEN GOEDGEKEURD.
Na de redevoeringen van Generaal
Caviglia. Cadorna, Diaz en Guarding
heeft oe Senaat met bijna algemeene
stemmen de groep van zeven wetsvoor
stellen inzake de legerhervorming aan
genomen. Ongeveer een iaar geleden
véerdeji deze wetten eveneens voorge
steld door Generaal Degiongio, doch
de Senaat toonde zich toenmaals zoo
vijandig, dat Mussolini de voorstellen
terugtrok, alvorens eet) stemming p’aats
vond.
De legerhervonningsvvet van Musso
lini voorziet in een leger van 220 000
man, terwijl Generaal Digiorgio een
leger van slechts 140.000 man voor
stelde. Mussolini stdt een diensttijd
voor van z s maanden, terwijl Digiorgio
drie maanden genoeg achtte.
Mussolini sprak de hoop uit, dat wan
neer de financiën verteterd zijn, het
leger gebracht zal kunnen worden op
250 000 rrtan
WILLEM BROEKHUlSif
APELDOORN, 10 Maart
De bekende heer Willem Broekhuis
men denke aan de door hem georga
niseerde loterijen is omstreeks mid
dernacht door ven beroerte gervffen,
en. na overbrenging naar het zieken
huis, op 42-jarigen leeftijd overleden
SCHIP GESTRAND.
TERSCHELLING. 10 Maart.
Vanmorgen om 8 20 uur is bii de
SHuchtier bii Texd een Hollandschl
stoomschip gestrand.
De loodsvïag is geheschen.
Onmiddellijk zijn 3 booten ter assis
tentie uitgevaren.
Om 12 uur was het volk nog op het
schip.
Er bestaat gevaar voor ongelukken.
Men seint ons nader uil Cocksdorp:
Het schip is het Duitsche s.s. Margarethe
uit Hamburg.
Men zal hedenmiddag tegen half 5 pogin
gen in het werk stellen de bemanning te red
den, hoewel de zee zeer stormachtig is.
Direct gevaar voor menschenlevens be
staat er niet.
De bemanning bestaat uit pl.m. 20 koppen.
BRAND IN BET OOST-INDISCH HUIS.
AMSTERDAM, 10 Maart. Om tien minuten
voor zeven uur hedenmorgen ontdekte ftien,
dat de vlammen fel uitsloegen uit een lokaal
van het nieuwe gedeelte van het Oost-Indisch
Huis, dat gelegen Is op den hoek van ds
Oude Hoogstraat en den Kloveniersburgwal.
Met het oog op het gevaar, dat dreigde In
de eerste plaats voor de belangrijke kohieren
welke daar zyn van de Inspectie der Ryks-
belastingen, en tweedens voor het oude his
torische gebouw, waarin de belastingadmi
nistratie gehuisvest is, rukte de brandweer
onmiddellyk met zeer veel materiaal uit.
Zoo slaagde de brandweer onder leiding
van baren commandant, dén heer C. Gordiin,
degelijk onderzocht en beproefd is. t
Evenals dit vóór drie jaren óók gesehiéd I
is. I
Ook toen mocht de autobus-gedaobte geen
kansje krjjgen.
Men ziet thans, wat daarvan het gevolg iel
Het lust ons niet, ook nü al weer de vele
gezochte bedenksels tegen ons bussenplan
zooals zy in het bovenstaande voorkomen
nog weer eens uitvoerig te weerleggen.
Alleen dit:
a) Wjj hebben wel degelijk uiteengezet,
hoe wjj ons in het algemeen de mogelijkheid
van het bussen verkeer denken.
b) Het doet niet terzake, of de bussen van
ver of dichterbij moeten komen; 't is maar
de vraag, of en hoe dikwijls per dag zij in de
stad komen en stadsritten kunnen maken.
c) Om verstoring van de dienstregeling te
voorkomen nemen de bussen over 't alge
meen nu reeds zoo veel rjjtjjd, dat er op
eventueele vertraging bij bruggen, overw».
gen, enz. gerekend is.
d) Doordat er dubbel verkeer gemaakt
wordt (b.v. Langendij’k rjjdt door tot Vier-
staten en Heiloo— Limmen rjjdt door tot
Friesche Brug) zullen de buitenpassagiors
niet door volle bussen gedupeerd worden: als
men naar Limmen moet, stapt men aan het
station niet in een Langedyker bus, welke
slechs tot Vieretaten rjjdt.
e) Het zal heel goed mogeljjk bljjken, de
buitenbus-regelingeu zoo veel mogelijk in
overeenstemming te brengen met de stads-
verkeerseischen (vooral van en naar het
station).
f) Wanneer de gezamenlijke bussen alleen
aan stadsverkeer per jaar 15.000.— (en
meer!) kunnen verdienen, dan moét dit on
derdeel van het buitenbuesen-bolrüf ioom’iid
zyn. 1
Wjj kunnen hierbjj mededeelen, dat enkele
der voornaamste buitenbus-ondernemingen
alreeds Instemming met ons ylau beU/igi
hebben en ons plan zeer goed uitvoerbaar
achten.
g) Het stationnement der bussen in Alk
maar is over 't algemeen niet van te korten
duur:
de burgemeeser, die den laatsten tijd van
uit zjjn woning geregeld de bussen van Hei
looLimmen bjj den Hout-ingang ziet wach
ten, vaak langen tijd, moet langzamerhand
ook wel tot de gedachte gekomen zyn, dat
die tyd heel goed productief gemaakt zoi»
kunnen worden.
h) Inzender is bang, dat de btishoudora
later subsidie aan den Raad zullen vragsn.
Een bewering zonder eenig bewijs, een
sla<r in de lucht!
Maarkost cn kostte de tractortram
der gemeente dan nietsi? Inzender moest
over subsidie-vragen maar liever zwjjgen;
Geen autobushouder kan het in deze zoó
bont maken als.... het tractortram-bestuur!
i) Ook over bediening van late en
vroege treinen moest inzender maar niet
spreken; in dat opzicht verwachten wij van
bussen véél meer dan wat de tractortram
praesteert: héél droevig!
De rest van het ingezonden stuk geven
wü inzender cadeau.
Voor ons staat het vast, dat men alle mo-
gelyke en onmogeljjke voorwendsels zoekt,
om het bussenplan buiten mededinging te
houden.
Men durft een eerljjke vergelijking blijk
baar niet aan.
En toch zoeken wij allemaal de objectieve
waarheid!
Of niet?
oeilijkheid van beteekems is,
groote en kleine bus-
d -lijk worden de kleine
•nissen die goedkoop" exploiteeren, gebruikt.
rjjden, alleen