f68. J. B. Koster W-Hollandscli Dagblad. Geul. 1. Krtynborg Et.. ILIMIIL Amsterdamsche Beurs* Op<ave vaa de Nederlaatlsehe Laadbeawbaak Bijkantoor Alkmaar. ALKMAAR. Tweede Blad DONDÉRDAG 11 MAART ’26 10 Maart LIB Ml 148 IJt 164'/. 126M 1»7. 161 M4M 106M 371H 3937, «'M REDACTIE] drik Valk. 2 weken. (Opgave bet Kabi- 9.10 011*4 906 35 17*4 MB IM 53 65 48 02*4 INGEZONDEN STUKKEN. De tractortram. rr 2»K 112 14» 42’/, rijtijd OPNIEUW ONTVANGEN PRIMA ENGELSCHE STOFFEN, IN FANTASIE, ZWART EN BLAUW Berlijn Parijs Brussel Weenen Londen Stockholm Kopenhagen Oslo Bazel Rome New-York Praag 191M 1587, 1477 20o JAARGANG. 40014 >rt) 4»8M 64 80 54 05 48,04 de Ned Landhouwbank.l 3 uur 66 00 64 72*/, 64 80 54.-* 48 04 1002*/» 10 02 249*4 7.4Q 249»4 24W» 7.39 HANDEL EN MARKT. FAILLISSEMENTEN. Ter griffie van de Arron issement»- rechtbank te Alkmaar is gedeponeerd de tweede (jevens slot-) uitdeeiinas iist in het faillissement van A. Hoefman, aannemer, voorheen wonende te An- diik. thans te Dordrecht, met een uiB keering aan concurrente scl I 'e s'-hers van 1,95 7». 126 A Ziet onze speciale aanbieding COLBERT-COSTUUM naar Maat Benenten opgenomen in een gedeelte onzer vorige oplage. DOOR DEN BLIKSEM GETROF FEN EN AFGEBRAND OOSTEREND (Jexel). 10 Maart Hedennhargen L senda” in den polder Walenburg, be woond door den r bliksem getroffen Mr. C. LUCASSE. t GOES, 10 Maart. Alhier is in den ouderdom van 74 jaar overleden MT. G. Lucaaw, ouA- kantonrechter te Gouda en oud-Iid van de Eerste en Tweede Kamer der Sta- NIEUWE NIEDORP. NIEIWE NIEDORP. - Benoemd. Tot voorz tter van de Nieuwe Niedor- per Strijkmolens is benoemd de hees J. Stammes, alhier. WIERINGERWAARD. WIERINOERWAARD. - Verk c’it - De heer K, Visser heeft zijn woon- winkefhusi oadei hands ve. kocht aan de* heer J. Kuiper te Rotterdam. is de hofstede „Plas* ►Ider Walenburg, he ser J. Witte, door den en afgebrand. 107,. J4’/, PROVINCIAAL NIEUWS. DE RIJP. DE RIJP. - Stille Omgan? te Am sterdam. In den nacht van 20 op 21 Maart alaat de Directeur van de N.H. Tramwegmaatschappii een trein loepen vanaf Schermerhorn, De Rijp en Beemster. In de vergadering, gehoude i door het Gzelschpp van den StiUIen Onoan al hier, spoorde de Voorzitter tLe deel nemers aan zooveel moge’ijk van deze gelegenheid gebn ik te maken. Ook de Geestelijk Adv:aeir. Pastoor Kammers, adviseerde in den <rde^ geest, zoodat het aantal loopers dit iaar heel wat minder zal zijn en fietsen en autobus wel achterwege kunne i b'ijvert. De deelname van hier belooft dit jaar wederom flink te zijn. (N*»II5*TR. OND. BUITENLAND Anaconda Steel ooaun. FINANCIEELE RUBRIEK. WISSELKOERSEN, van L-- - Bijkantoor Alkmaar. Gezina Rake. 76 jaar. Trijntje Grietje Kaaij, 6 dagen. Jacob Hen- Vor. k 2 uur 59 38*4 59 37*/» 59 41*4 906 1911*4 9.10 11.33*4 1133*/» 1134*4 35 17*4 34 95 21*".. 1212*4 12 12*4 1213*4 6685 66 QO 6690 Jkrie Gerard Nicolaas Kroon en Grietje Breek. Marimis Vergaaij en 50—60 50 öo 70 70—90 100 15—20 20 15 45 ten-Gencraaf. Hij behóórde tot de anti- I revolutionaire partij. De overódene was Ridder in de Orde van den NederlatO- schen Leeuw. DE ITALIAANSCHE LEGER- WETTEN GOEDGEKEURD- Na de redevoeringen van Generaal Caviglia, Cadorna, Diaz en Ouardinoj heeft de Senaat met bijna akemeene «temmen de groep van zeven wetsvoor stellen inzake de legerhervorming aan genomen Ongeveer een iaar geleden werden deze wetten eveneens voorge- steld door Generaal Degiongio, doch de Senaat toonde zich toenmaals zoo vijandig, dat Mussolini de voorstellen terugtrede, alvorens een stemming p'aats vond. De legerhervormingswet van Musso lini voorziet in een leger van 220 000 man, terwijl Genetraal Digiorgio een leger van slechts 140.000 man voor stelde. Mussolini steh een diensttijd voor van zes maanden, terwijl D:giorgio drie maanden genoeg achtte. Mussolini sprak de hoop uit, dat wan neer de financiën verbeterd ziin, het leger gebracht zal kunnen worden op 250.000 man. WILLEM BROEKHUStt APELDOORN, 10 Maart. De bekende heer Willem Broekhuis men denke aan de door hem georga niseerde loterijen is omstreeks mid dernacht door ren beroerte ge r>ffen, en, na overbrenging naar het zieken huis, op 42-jarigen leeftijd overleden SCHIP GESTRAND. TERSCHELLING 10 Maart. Vanmorgen om 8 20 uur is bii de Slkichter bii T»?xe< een HolfarudscN stoomschip gestrand. De loodsvlag is geheschen. Onmiddellijk zijn 3 booten ter assis tentie uitgevaren. Om 12 uur was het volk nog op het schip. Er bestaat gevaar voor ongelukken. BURGERLIJKE STA?'?. (ALKMAAR. GETROUWD: JKrje Gerard Nicolaas Elisabeth Maria Timmer. OVERLEDEN: Gezina Rake. 76 jaar. die de 1 94 -t 12&H’ 161 63» 28» 280 170 J»5*/t 393 3?6'/t 336*/. 417 400 358 beweegbare of i 99 99 99 358 194M 370 185 38» 161 148 194 300 «35 310 167 148 101 377 484 186 3»4*/. 19 3347. 239 191 167 386 .57 373 99 322 ó92 373M 477 29 IL» 14» 487. 3 J 161M 371 i«7. 937. 115 10 347. 170 196 191 167 148 3347, 238 23U7, 191 M)öH 401 JoO ttflM 336 240 231'/. 336 <35 230 258H 375 99 99 99 307, 161M 151 640*/ >3»7 455 J24’/ 106* 10 112 149 ‘*‘1. 334 236 234 418 197. 385h 2577. 387 3M7. 358 l»t>H 30U7, 47»/. uÜM *544 Z6 17u*j, iv7 ItfttM 381 .84 399 3/0 48.’ 66 90 Lamoureux: Minister van Onderwjj». De andere posten zelfde minister» als Briand Wij garandeeren coupe en afwerking. Vraagt 8 talencollectie. 166*/, 379 in PARIJS, 10 Maart. Briand heeft hedenmorgen zijn nieuwe medewerker» voorgeeteld aan President Dou-U mergue. Heden zal het officieel decreet ge publiceerd worden, waarbjj bet nieuwe Ka binet officieel aanvaard wordt. Briand zal hedenavond of morgenochtend naar Genóve vortrekMn. De nieuwe regeering zal zich waarschijnlijk 14 Maart aan de Kamer voor stellen. EEN PIJNLIJK INCIDENT. Hoe Bethlen ontvangen werd. BERLIJN, 10 Maart. Het „Berliner Tageblatt" meldt uit Ge nève over de begroeting van Bethlen, dat zich een pijnlijk incident beeft voorgedaan. Toen Bethlen binnentrad werd hij door nie mand begroet. Men vroeg Bethlen of hjj iet» aan het financieel rapport had toe te voegen. Bethlen wa* echter zoo opgewonden, dat hjj de vraag eerst niet verstond. Daarna ant woordde hjj ontkennend. HEVIGE STORM. BELGRADO, 10 Maart. In Bosuil* heeft een hevige storm jr. wued. 75 huizen zijn verwoest De schade is-luiagt 3 millioen dinar. 99K >017. 1017, :08 105 PRIJS BEHAALD. De heer H. "Sjoers alhier, die 14 Febr. bjj den recrteerwedstrjjd te Landsmeer in de 2e afd. Ernst, den eersten prjjs won uit negen deelnemers, kwam Zondag j.l. uit in den eerewedstrijd (zes deelnemers). Ook than» behaalde hjj den eersten prjjs, oen zilveren lauwertak, met het gedicht: ..Het Triomf lied der Beschaving” van E. Heymans Hetzveld. De heer Sjoers behaalde 93 p. Zjjn zwaarste concurrente waa Mej. R. de Boer te Landsmeer, die met 92 p. den tweeden prjjs kreeg. Zij droeg voor „Grootmoeder" van Victor de la Montagne. De jury feliciteer le den heer Sjoers met zjjn overwinning. OVERPLAATSING. De sergeant-majoor-administrateur den van het 21e Regiment Infanterie, 8TAATSLEEN1NGEN 4H Nederland 1917 5 Men 1918 5 idem 1919 6 idem 1923 6 Ned. lndi« 1023 BANK INSTELLINGEN Koloniale Rank Indische Rank Handel Mpö- 1NDGSTR. OND. BINNENLAND Insnlinde Oliefabriekeo Jürgen» Oude Philips Holt Kunsufde CULTPHR MAATSCHAPPIJEN Cultuur Voratenlandan Dito Action» H- V. A.- Java Cultuur Moormaan 4 On Ned. Ind. Roiker Unie Poervorodjo MIJNEN Redjang Lettong PETROLEUM Dnrdteehe Petrotowm Gee. Holt olie- Kon Ned. Petroleum Steaua Romana RPBRER-MAATSCRAPPUEN Amsterd. Rubber Ban>lar Rubber Dell Bat. Rubber Indiacbe Rabber Interoontin. Robber Kendeng Lenhoe Lampong Sumatra Rubber Ooat-Java Rubber NedsrL Ind. Rubber 4 Koffie Berhadjadi Rilaan Wal Som Rubber SCHEEPVAARTEN HoU. Amer. IJa HolL Suxenboot HoU. Lioyd Kon. Boot Suton vaart My. „Nederland" Pak et vaart Scbeepvaart Unie Marine Common. Marine Preferent Niev. Ooudrinan TABAKKEN Beeoeki Dell Batavia Deii-MaauchappQ Senemtnb AM EK -PM) RW EG EN Erie Spoor Southern Rail» Union Pacific Wabash. Railway PROLONGATIE Haarlem Beverwijk Dirkahorn Oudkarspel Winkel Hoorn Medemblik Akeraloo| Limmeu Bergen Groet Alle bussen, behalve die van Limmen, pa«- spooroverwegen of I De diensten met den kortsten rjjtjjd zijn »p Bergen, Akersloot en Limmen. Die Bergen ondervinden zooveel vertraging (Ontv»ngen per draadlooss telefooa). 10 Maart 1926 VJL De sergeant-majoor-administrateur J. Bergsma en de fourier J. H Twenhöfel, bei- - -- - wor den geplaatst bjj het Landstorm verband al hier. degeigk onderzocht -en beproefd 1K Evenals dit vóór drie jaren óók geschied Ook toen mocht de autobus-gedaohte geen kansje krjjgen. Men ziet thans, wat daarvan bet gevolg ia! Het lust ons niet, ook nü al weer de vele gezochte bedenksels tegen ons busseuplan zooals zjj in het bovenstaande voorkomen nog weer eens uitvoerig te weerleggen. Alleen dit: a) Wjj hebben wel degelijk uiteengezet, hoe wjj ons in het algemeen de mogelijkheid van het bussenverkeer denken. b) Het doet niet terzake, of do bussen van ver of dichterbij moeten komen; ’t is maar de vraag, of en hoe dikwjjls per dag zjj in do stad komen en stadsritten kunnen maken. c) Om verstoring van de dienstregeling te voorkomen nemen de bussen over ’t alge meen nu reeds zoo veel rjjtjjd, dat er op eventueele vertraging bjj bruggen, overwe gen, enz. gerekend is. d) Doordat er dubbel verkeer gemaakt wordt (b.v. Langendijk rjjdt door tot Vier- staten en HeilooLimmen rjjdt door tot Friesche Brug) zullen de buitenpassagiots niet door volle bussen gedupeerd worden: als men naar Limmen moet, stapt men aan het station niet in een Langedjjker bus, welke slechs tot Vieretaten rjjdt e) Het zal heel goed mogeljjk bljjken, de buitenbus-regeHngen zoo veel mogelijk in overeenstemming te brengen met de etads- verkeerscischen (vooral van en naar het station). f) Wanneer de gezamenlijke bussen alleen aan stadsverkeer per jaar 15.000.— (en meer!) kunnen verdienen, dan inoèt dit on derdeel van het buitenbussen-bedrjjf ioonend zjjn. Wjj kunnen hierbij mededcclen, dat enkele der voornaamste buitenbus-oudemcmüigen alreeds instemming met ons plan betuigd hebben en ons plan zeer goed uitvoerbaar achten. g) Het stationnement der buseon in Alk maar is over ’t algemeen niet van te korten duur: de burgemeeser, die den laatsten tijd van uit zjjn woning geregeld de bussen van Hei looLimmen bjj den Hout-ingang ziet wach ten, vaak langen tjjd, moet langzamerhand ook wel tot de gedachte gekomen zjjn, dat die tjjd heel goed productief gemaakt zou kunnen worden. h) Inzender is bang, dat de bushoudora later subsidie aan den Raad gullen v-ag-in. Een bewering zonder cenig Bewjjs, een slag in do lucht! Maarkost en kostte do tractortram der gemeente dan niets!? Inzender moest over subsidie-vragen maar liever zwjjgm: Geen autobushouder kan het in deze zoó bont maken als.... het tractortram-bestuur! i) Ook over bediening van late en vroege treinen moest inzender maar niet spreken; in dat opzicht verwachten wjj van bussen véél meer dan wat de tractortram praestfeert: héél droevig! De rest van het ingezonden stuk gevan wjj inzender cadeau. Voor ons staat bet vast, dat men alle mo- geljjke en ónmogelijke voorwendsels zoekt, om het bussenplan buiten mededinging te houden. Men durft een eerlijke vergelijking blijk baar niet aan. En toch zoeken wjj allemaal de objectieve waarheid.' Of niet’ Mijnheer de Redacteur, Naar aanleiding van do stukken dl» dv laatste dagen in de pers verschijnen, verzoek ik U beleefd bijgaande beschouwingen etn plaatsje in Uw blad willen geven. Bjj voorbaat mijn dank. Hoogachtend, H. M. LANGEVELD„ Directeur der N.V. Alkinaarsehe Stadstram. Volgens het Noordhollandscb Dagblad ko men hier dagelijks 70 autobussen van buiten in do stad, waarvan er 30 bjjna zoo groot als een tramwagen. Volgens dat blad zon het maar een kwestie van organisatie zjjn om deze bussen in de plaats te stellen voor de tractortram. Men geeft toe dat het niet ge- makkeljjk is doch men beweert dat het mo geljjk ia. Hoe, wordt niet gezegd. Ik heb die mogelijkheid nagegaan, doch kan haar niet vinden. Verkeersbeboefto bestaat hier hoofdzake- Ijjk naar en vooral van de treinen, niet zoo- zeer voor bet lokale stadsverkeer. Het springt direct in het oog dat autobus sen die van verweg komen, 1 uur en langer onderweg zjjn, allerhande vertragingen kun nen oploopen, vooral als zjj, en dat moeten ze op één uitzondering na. spooroverwegen, veerponten, draai- ophaal- en vlotbruggen moeten passoeren en daardoor nimmer hot vertrouwen zullen winnen van het Alkmaar- sche Publiek dat op reis gaat en de kans heeft door vertragingen of plaatsgebrek hun trein te inisson on daardoor groot ongerief en schade te ondervinden. Van de treinen af hetzelfde geval iu om gek eerden zin. Hoeveel mensclien die naar buiten moeten of daarheen teruggaan zullen gedupeerd worden als de bussen. vooral bjj slecht weor, vol zjjn door het stadsverkeer. Het stadsverkeer door deze bussen zon dus losgemaakt moeten worden van het bui ten verkeer. Iedere autobusondernemer beeft de moei lijkheden doorgemaakt om 'n dienstregeling te maken die aan de eischen van het publiek voldoet en toch voor hem niet onvoordeclig U. Hjj moet zjjn personeel en wagens zoo veel mogeljjk beperken en deze benutten op tjjden dis Ioonend blijken. Als men bet stationnement van alle bus- sen in Alkmaar bekijkt, dan blijkt dat dit zoo kort mogeljjk is. Stadsritten, ook al was iedere bus op tjjd, kunnen er weinig meo gemaakt worden en dan nog op tjjden dat er voor het reizigers- vervoer van en naar de treinen geen be hoefte aan is. Het gevolg zou dus moeten worden ge- heele wijziging in de dienstregeling die met sooveel moeite en vormoedeljjk met groote kosten do beste is gebleken. Noodzakeljjko uitbreiding van personeel en bussen "kou hiervan liet onvermijdelijke gevolg »ij»i. Rost subsidie van de Gemeente. Nog een moeilijkheid van heteekenw is, dat vele ondernemers groote en klein- sen hebiteu. Zoo mogeljjk worden de kleine bigssen die goedkoop exploit! eren, gebruikt. Het gaat toch niet aan steeds groote missen op verre afstanden to rijden, alleen voor stadsverkeer en ledig buiten. Hoe moeten de vroege en late treinritten bediend worden? In Alkmaar komen bussen o.a. uit: 90105 min. seeren bruggen. E. die o| van 1 voor den spooroverweg, dat van hun t tation- nement ad 15 min. hier wel weinig zal ('ver blijven voor stadsverkeer. Hun route raakt ook alleen Alkmaar, zoo als trouwens' bjjna alle andere diensten. Van Akersloot rjjden%lechte 3 diensten. Blijft dus alleen over de dienst op Lhnmen. Het oponthoud hier zou veeltijds voldoende zjjn om naar het Station door te rjjden. Do bestaande dienst beantwoordt echter in het geheel niet aan de behoeften voor bet treinverkeer, afgezien nog van bovengenoem de bezwaren omtrent plaatsgebrek. (floo komen dus langzamerhand allo trao- tortram-belanghebbenden tegen ons in Let geweer. Het lijkt ons heel verklaarbaar en wij had den niet anders verwacht. Wjj zullen echter kalm voet bjj stuk hou den en dktgene blijven vóórslaan, wat ons In het algemeen belang toeschfjnt. Aan alle mogeljjke tegenwerking om beterewil van die zjjde zullen wjj ons niet storen. Het wordt ons steeds duidelijker, dat men wan zekere zjjde een heel plan de campagne heeft opgezet om een autobuseenplan, als door ons bedoeld, veroordeeld en verworpen 66 krikpn. nog vóór er iete behoorlijk en Men eeint ons nader uk Cockedorp: Het schip is het Duitsche s.s. Margarethe uit Hamburg. Men zal hedenmiddag tegen half 5 pogin gen in het werk stellen de bemanning te red den. hoewel de see ceer stormachtig is. Direct gevaar voor menschenleven» be staat er niet De bemanning bestaat uit pl.m. 20 koppen. BRAND IN HET OOST-INDISCH HUIS. AMSTERDAM, 10 Maart. Om tien minuten voor zeven uur hedenmorgen ontdekte men, dat de vlammen fel uitsloegen uit een lokaal van het nieuwe gedeelte van het Oost-Indisch Huis, dat gelegen is op den hoek van de Oude Hoogstraat en den Kloveniersburgwal. Met het oog op het gevaar, dat dreigde in de eerste plaats voor de belangrijke kohieren welke daar zjjn van de Inspectie der Rijk»- belastingen, en tweeden» voor het oude his torische gebouw, waarin de belastinga^lmi- nistratie gehuisvest is, rukte de brandweer onmiddelljjk met zeer vsel materiaal uit. Zoo slaagde de brandweer onder leiding van haren commandant, den heer C. Gordijn, erin, binnen een kwartier het vuur te be dwingen. Op de eerste verdieping was de brand uit gebroken op kamer 73, waar de kohieren lig gen van de afdeeling suoeeseie-rechten, 'ver- moedelijk ontstaan door een brandende kachel. Vermoedelijk was een deksel van een kachel gesprongen. Behalve kamer 78 werd ook kamer 74 door het vuur aangetast. Ook op de»e kamer ze telen de ambtenaren van de Successie rechten. Bovendien waren de vlammen langs den gevel buiten het gebouw nog doorgetrokken naar een vertrek op de tweede verdieping, waar echter weinig schade aan een kast werd toegebracht. De kamen 78 en 74 van de afdeeling suc cessierechten brandden geheel uit, maar dank zjj het krachtig aangrijpen van de brandweer, had geen verdere uitbreiding van den brand plaats. Wel leden de geljjketraate gelegen vertrek ken ernstig door het bluschwater, dat in groote hoeveelheden op het vuur was ge worpen. De cartonnen omslagen van de registers, die op de kamers 73 en 74 lagen, waren ge heel verkoold, doch vele van de zich daarin bevindende papieren waren grootendeel» niet beschadigd. HET NOORDERLICHT. AMSTERDAM, 10 Maart. Zoowel uit het binnenland (oji. Alkmaar en de Egmonden) en het buitenland bereiken ons berichten betreffende een sterk Noorder licht. <iat Dinsdagavond tuschen half acht en negen uur is waargenomen aan den noorde lijken hemel. Het verschijnsel bestond uit een grooten, rooden boog, waaruit hier en daar stralen schoten, waardoor een »eer eigenaardig ef fect werd teweeggebracht. Wjj hebben ons ter informatie gewend tot het Meteorologisch Instituut te De Bilt, waar men ons mededeelde, dat het hier hetzelfde verschijnsel geldt, dat zich ook op den avond van Vrijdag 5 Maart heeft voorgedaan. Het vindt zjjn oonaak in het grooter ge worden aantal zelfviekken en ging gepaard met vrij sterke magnetische stooringen. Gedurende een periode van ruim elf jaren (voor het eerst in 1928) neemt het Noorder licht in sterkte toe en. na 1980. wanneer de maximum gterkte bereikt zal zijn, zal het weer geleidelijk zwakker worden. DE FRAN9CHE KABINETSCRISIS OPGELOST. PARUS, 10 Maart. Briand I» geslaagd in de Kabinetsformatie. Officieel: De samenstelling van het Kabi net is als volgt: Briand: Minister-President en Buitenland- sche Zaken. Péret: Mkiteter van Financiën. Malvy: Minister van Binnenlan&che Za ken. Laval: Minister van Justitie. worden btMt door de in het eerste Kabinet-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1926 | | pagina 5