f68.
J. B. Koster
W-Hollandscli
Dagblad.
Geul. 1. Krtynborg Et.. ILIMIIL
Amsterdamsche Beurs*
Op<ave vaa de Nederlaatlsehe Laadbeawbaak
Bijkantoor Alkmaar.
ALKMAAR.
Tweede Blad
DONDÉRDAG 11 MAART ’26
10 Maart
LIB
Ml
148
IJt
164'/.
126M
1»7.
161
M4M
106M
371H
3937,
«'M
REDACTIE]
drik Valk. 2 weken.
(Opgave
bet Kabi-
9.10
011*4
906
35 17*4
MB
IM
53 65
48 02*4
INGEZONDEN STUKKEN.
De tractortram.
rr
2»K
112
14»
42’/,
rijtijd
OPNIEUW ONTVANGEN PRIMA ENGELSCHE
STOFFEN, IN FANTASIE, ZWART EN BLAUW
Berlijn
Parijs
Brussel
Weenen
Londen
Stockholm
Kopenhagen
Oslo
Bazel
Rome
New-York
Praag
191M
1587,
1477
20o JAARGANG.
40014
>rt)
4»8M
64 80
54 05
48,04
de Ned Landhouwbank.l
3 uur
66 00
64 72*/, 64 80
54.-*
48 04
1002*/» 10 02
249*4
7.4Q
249»4 24W»
7.39
HANDEL EN MARKT.
FAILLISSEMENTEN.
Ter griffie van de Arron issement»-
rechtbank te Alkmaar is gedeponeerd
de tweede (jevens slot-) uitdeeiinas iist
in het faillissement van A. Hoefman,
aannemer, voorheen wonende te An-
diik. thans te Dordrecht, met een uiB
keering aan concurrente scl I 'e s'-hers
van 1,95 7».
126 A
Ziet onze speciale aanbieding
COLBERT-COSTUUM naar Maat
Benenten opgenomen in een
gedeelte onzer vorige oplage.
DOOR DEN BLIKSEM GETROF
FEN EN AFGEBRAND
OOSTEREND (Jexel). 10 Maart
Hedennhargen L
senda” in den polder Walenburg, be
woond door den r
bliksem getroffen
Mr. C. LUCASSE. t
GOES, 10 Maart.
Alhier is in den ouderdom van 74
jaar overleden MT. G. Lucaaw, ouA-
kantonrechter te Gouda en oud-Iid van
de Eerste en Tweede Kamer der Sta-
NIEUWE NIEDORP.
NIEIWE NIEDORP. - Benoemd.
Tot voorz tter van de Nieuwe Niedor-
per Strijkmolens is benoemd de hees
J. Stammes, alhier.
WIERINGERWAARD.
WIERINOERWAARD. - Verk c’it -
De heer K, Visser heeft zijn woon-
winkefhusi oadei hands ve. kocht aan de*
heer J. Kuiper te Rotterdam.
is de hofstede „Plas*
►Ider Walenburg, he
ser J. Witte, door den
en afgebrand.
107,.
J4’/,
PROVINCIAAL NIEUWS.
DE RIJP.
DE RIJP. - Stille Omgan? te Am
sterdam. In den nacht van 20 op 21
Maart alaat de Directeur van de
N.H. Tramwegmaatschappii een
trein loepen vanaf Schermerhorn, De
Rijp en Beemster.
In de vergadering, gehoude i door het
Gzelschpp van den StiUIen Onoan al
hier, spoorde de Voorzitter tLe deel
nemers aan zooveel moge’ijk van deze
gelegenheid gebn ik te maken.
Ook de Geestelijk Adv:aeir. Pastoor
Kammers, adviseerde in den <rde^
geest, zoodat het aantal loopers dit iaar
heel wat minder zal zijn en fietsen en
autobus wel achterwege kunne i b'ijvert.
De deelname van hier belooft dit jaar
wederom flink te zijn.
(N*»II5*TR. OND. BUITENLAND
Anaconda
Steel ooaun.
FINANCIEELE RUBRIEK.
WISSELKOERSEN,
van L-- -
Bijkantoor Alkmaar.
Gezina Rake. 76 jaar. Trijntje
Grietje Kaaij, 6 dagen. Jacob Hen-
Vor. k 2 uur
59 38*4 59 37*/» 59 41*4
906 1911*4 9.10
11.33*4 1133*/» 1134*4
35 17*4 34 95 21*"..
1212*4 12 12*4 1213*4
6685 66 QO 6690
Jkrie Gerard Nicolaas Kroon en
Grietje Breek. Marimis Vergaaij en
50—60
50
öo
70
70—90
100
15—20
20
15
45
ten-Gencraaf. Hij behóórde tot de anti- I
revolutionaire partij. De overódene was
Ridder in de Orde van den NederlatO-
schen Leeuw.
DE ITALIAANSCHE LEGER-
WETTEN GOEDGEKEURD-
Na de redevoeringen van Generaal
Caviglia, Cadorna, Diaz en Ouardinoj
heeft de Senaat met bijna akemeene
«temmen de groep van zeven wetsvoor
stellen inzake de legerhervorming aan
genomen Ongeveer een iaar geleden
werden deze wetten eveneens voorge-
steld door Generaal Degiongio, doch
de Senaat toonde zich toenmaals zoo
vijandig, dat Mussolini de voorstellen
terugtrede, alvorens een stemming p'aats
vond.
De legerhervormingswet van Musso
lini voorziet in een leger van 220 000
man, terwijl Genetraal Digiorgio een
leger van slechts 140.000 man voor
stelde. Mussolini steh een diensttijd
voor van zes maanden, terwijl D:giorgio
drie maanden genoeg achtte.
Mussolini sprak de hoop uit, dat wan
neer de financiën verbeterd ziin, het
leger gebracht zal kunnen worden op
250.000 man.
WILLEM BROEKHUStt
APELDOORN, 10 Maart.
De bekende heer Willem Broekhuis
men denke aan de door hem georga
niseerde loterijen is omstreeks mid
dernacht door ren beroerte ge r>ffen,
en, na overbrenging naar het zieken
huis, op 42-jarigen leeftijd overleden
SCHIP GESTRAND.
TERSCHELLING 10 Maart.
Vanmorgen om 8 20 uur is bii de
Slkichter bii T»?xe< een HolfarudscN
stoomschip gestrand.
De loodsvlag is geheschen.
Onmiddellijk zijn 3 booten ter assis
tentie uitgevaren.
Om 12 uur was het volk nog op het
schip.
Er bestaat gevaar voor ongelukken.
BURGERLIJKE STA?'?.
(ALKMAAR.
GETROUWD:
JKrje Gerard Nicolaas
Elisabeth Maria Timmer.
OVERLEDEN:
Gezina Rake. 76 jaar.
die de
1
94
-t
12&H’
161
63»
28»
280
170
J»5*/t
393
3?6'/t
336*/.
417
400
358
beweegbare
of
i
99
99
99
358
194M
370
185
38»
161
148
194
300
«35
310
167
148
101
377
484
186
3»4*/.
19
3347.
239
191
167
386
.57
373
99
322
ó92
373M
477
29
IL»
14»
487.
3
J
161M
371
i«7.
937.
115
10
347.
170
196
191
167
148
3347,
238
23U7,
191
M)öH
401
JoO
ttflM
336
240
231'/.
336
<35
230
258H
375
99
99
99
307,
161M
151
640*/
>3»7
455
J24’/
106*
10
112
149
‘*‘1.
334
236
234
418
197.
385h
2577.
387
3M7.
358
l»t>H
30U7,
47»/.
uÜM
*544
Z6
17u*j,
iv7
ItfttM
381
.84
399
3/0
48.’
66 90
Lamoureux: Minister van Onderwjj».
De andere posten
zelfde minister» als
Briand
Wij garandeeren coupe en afwerking. Vraagt 8 talencollectie.
166*/,
379
in
PARIJS, 10 Maart.
Briand heeft hedenmorgen zijn nieuwe
medewerker» voorgeeteld aan President Dou-U
mergue. Heden zal het officieel decreet ge
publiceerd worden, waarbjj bet nieuwe Ka
binet officieel aanvaard wordt. Briand zal
hedenavond of morgenochtend naar Genóve
vortrekMn. De nieuwe regeering zal zich
waarschijnlijk 14 Maart aan de Kamer voor
stellen.
EEN PIJNLIJK INCIDENT.
Hoe Bethlen ontvangen werd.
BERLIJN, 10 Maart.
Het „Berliner Tageblatt" meldt uit Ge
nève over de begroeting van Bethlen, dat
zich een pijnlijk incident beeft voorgedaan.
Toen Bethlen binnentrad werd hij door nie
mand begroet. Men vroeg Bethlen of hjj iet»
aan het financieel rapport had toe te voegen.
Bethlen wa* echter zoo opgewonden, dat hjj
de vraag eerst niet verstond. Daarna ant
woordde hjj ontkennend.
HEVIGE STORM.
BELGRADO, 10 Maart.
In Bosuil* heeft een hevige storm jr. wued.
75 huizen zijn verwoest De schade is-luiagt
3 millioen dinar.
99K
>017.
1017,
:08
105
PRIJS BEHAALD.
De heer H. "Sjoers alhier, die 14 Febr. bjj
den recrteerwedstrjjd te Landsmeer in de 2e
afd. Ernst, den eersten prjjs won uit negen
deelnemers, kwam Zondag j.l. uit in den
eerewedstrijd (zes deelnemers). Ook than»
behaalde hjj den eersten prjjs, oen zilveren
lauwertak, met het gedicht: ..Het Triomf
lied der Beschaving” van E. Heymans
Hetzveld. De heer Sjoers behaalde 93 p. Zjjn
zwaarste concurrente waa Mej. R. de Boer
te Landsmeer, die met 92 p. den tweeden
prjjs kreeg. Zij droeg voor „Grootmoeder"
van Victor de la Montagne.
De jury feliciteer le den heer Sjoers met
zjjn overwinning.
OVERPLAATSING.
De sergeant-majoor-administrateur
den van het 21e Regiment Infanterie,
8TAATSLEEN1NGEN
4H Nederland 1917
5 Men 1918
5 idem 1919
6 idem 1923
6 Ned. lndi« 1023
BANK INSTELLINGEN
Koloniale Rank
Indische Rank
Handel Mpö-
1NDGSTR. OND. BINNENLAND
Insnlinde Oliefabriekeo
Jürgen»
Oude Philips
Holt Kunsufde
CULTPHR MAATSCHAPPIJEN
Cultuur Voratenlandan
Dito Action»
H- V. A.-
Java Cultuur
Moormaan 4 On
Ned. Ind. Roiker Unie
Poervorodjo
MIJNEN
Redjang Lettong
PETROLEUM
Dnrdteehe Petrotowm
Gee. Holt olie-
Kon Ned. Petroleum
Steaua Romana
RPBRER-MAATSCRAPPUEN
Amsterd. Rubber
Ban>lar Rubber
Dell Bat. Rubber
Indiacbe Rabber
Interoontin. Robber
Kendeng Lenhoe
Lampong Sumatra Rubber
Ooat-Java Rubber
NedsrL Ind. Rubber 4 Koffie
Berhadjadi
Rilaan
Wal Som Rubber
SCHEEPVAARTEN
HoU. Amer. IJa
HolL Suxenboot
HoU. Lioyd
Kon. Boot
Suton vaart My. „Nederland"
Pak et vaart
Scbeepvaart Unie
Marine Common.
Marine Preferent
Niev. Ooudrinan
TABAKKEN
Beeoeki
Dell Batavia
Deii-MaauchappQ
Senemtnb
AM EK -PM) RW EG EN
Erie Spoor
Southern Rail»
Union Pacific
Wabash. Railway
PROLONGATIE
Haarlem
Beverwijk
Dirkahorn
Oudkarspel
Winkel
Hoorn
Medemblik
Akeraloo|
Limmeu
Bergen
Groet
Alle bussen, behalve die van Limmen, pa«-
spooroverwegen of I
De diensten met den kortsten rjjtjjd zijn
»p Bergen, Akersloot en Limmen. Die
Bergen ondervinden zooveel vertraging
(Ontv»ngen per draadlooss telefooa).
10 Maart 1926
VJL
De sergeant-majoor-administrateur J.
Bergsma en de fourier J. H Twenhöfel, bei-
- -- - wor
den geplaatst bjj het Landstorm verband al
hier.
degeigk onderzocht -en beproefd 1K
Evenals dit vóór drie jaren óók geschied
Ook toen mocht de autobus-gedaohte geen
kansje krjjgen.
Men ziet thans, wat daarvan bet gevolg ia!
Het lust ons niet, ook nü al weer de vele
gezochte bedenksels tegen ons busseuplan
zooals zjj in het bovenstaande voorkomen
nog weer eens uitvoerig te weerleggen.
Alleen dit:
a) Wjj hebben wel degelijk uiteengezet,
hoe wjj ons in het algemeen de mogelijkheid
van het bussenverkeer denken.
b) Het doet niet terzake, of do bussen van
ver of dichterbij moeten komen; ’t is maar
de vraag, of en hoe dikwjjls per dag zjj in do
stad komen en stadsritten kunnen maken.
c) Om verstoring van de dienstregeling te
voorkomen nemen de bussen over ’t alge
meen nu reeds zoo veel rjjtjjd, dat er op
eventueele vertraging bjj bruggen, overwe
gen, enz. gerekend is.
d) Doordat er dubbel verkeer gemaakt
wordt (b.v. Langendijk rjjdt door tot Vier-
staten en HeilooLimmen rjjdt door tot
Friesche Brug) zullen de buitenpassagiots
niet door volle bussen gedupeerd worden: als
men naar Limmen moet, stapt men aan het
station niet in een Langedjjker bus, welke
slechs tot Vieretaten rjjdt
e) Het zal heel goed mogeljjk bljjken, de
buitenbus-regeHngen zoo veel mogelijk in
overeenstemming te brengen met de etads-
verkeerscischen (vooral van en naar het
station).
f) Wanneer de gezamenlijke bussen alleen
aan stadsverkeer per jaar 15.000.— (en
meer!) kunnen verdienen, dan inoèt dit on
derdeel van het buitenbussen-bedrjjf ioonend
zjjn.
Wjj kunnen hierbij mededcclen, dat enkele
der voornaamste buitenbus-oudemcmüigen
alreeds instemming met ons plan betuigd
hebben en ons plan zeer goed uitvoerbaar
achten.
g) Het stationnement der buseon in Alk
maar is over ’t algemeen niet van te korten
duur:
de burgemeeser, die den laatsten tijd van
uit zjjn woning geregeld de bussen van Hei
looLimmen bjj den Hout-ingang ziet wach
ten, vaak langen tjjd, moet langzamerhand
ook wel tot de gedachte gekomen zjjn, dat
die tjjd heel goed productief gemaakt zou
kunnen worden.
h) Inzender is bang, dat de bushoudora
later subsidie aan den Raad gullen v-ag-in.
Een bewering zonder cenig Bewjjs, een
slag in do lucht!
Maarkost en kostte do tractortram
der gemeente dan niets!? Inzender moest
over subsidie-vragen maar liever zwjjgm:
Geen autobushouder kan het in deze zoó
bont maken als.... het tractortram-bestuur!
i) Ook over bediening van late en
vroege treinen moest inzender maar niet
spreken; in dat opzicht verwachten wjj van
bussen véél meer dan wat de tractortram
praestfeert: héél droevig!
De rest van het ingezonden stuk gevan
wjj inzender cadeau.
Voor ons staat bet vast, dat men alle mo-
geljjke en ónmogelijke voorwendsels zoekt,
om het bussenplan buiten mededinging te
houden.
Men durft een eerlijke vergelijking blijk
baar niet aan.
En toch zoeken wjj allemaal de objectieve
waarheid.'
Of niet’
Mijnheer de Redacteur,
Naar aanleiding van do stukken dl» dv
laatste dagen in de pers verschijnen, verzoek
ik U beleefd bijgaande beschouwingen etn
plaatsje in Uw blad willen geven.
Bjj voorbaat mijn dank.
Hoogachtend,
H. M. LANGEVELD„
Directeur der N.V. Alkinaarsehe
Stadstram.
Volgens het Noordhollandscb Dagblad ko
men hier dagelijks 70 autobussen van buiten
in do stad, waarvan er 30 bjjna zoo groot
als een tramwagen. Volgens dat blad zon
het maar een kwestie van organisatie zjjn om
deze bussen in de plaats te stellen voor de
tractortram. Men geeft toe dat het niet ge-
makkeljjk is doch men beweert dat het mo
geljjk ia. Hoe, wordt niet gezegd.
Ik heb die mogelijkheid nagegaan, doch
kan haar niet vinden.
Verkeersbeboefto bestaat hier hoofdzake-
Ijjk naar en vooral van de treinen, niet zoo-
zeer voor bet lokale stadsverkeer.
Het springt direct in het oog dat autobus
sen die van verweg komen, 1 uur en langer
onderweg zjjn, allerhande vertragingen kun
nen oploopen, vooral als zjj, en dat moeten
ze op één uitzondering na. spooroverwegen,
veerponten, draai- ophaal- en vlotbruggen
moeten passoeren en daardoor nimmer hot
vertrouwen zullen winnen van het Alkmaar-
sche Publiek dat op reis gaat en de kans
heeft door vertragingen of plaatsgebrek hun
trein te inisson on daardoor groot ongerief
en schade te ondervinden.
Van de treinen af hetzelfde geval iu om
gek eerden zin. Hoeveel mensclien die naar
buiten moeten of daarheen teruggaan zullen
gedupeerd worden als de bussen. vooral bjj
slecht weor, vol zjjn door het stadsverkeer.
Het stadsverkeer door deze bussen zon
dus losgemaakt moeten worden van het bui
ten verkeer.
Iedere autobusondernemer beeft de moei
lijkheden doorgemaakt om 'n dienstregeling
te maken die aan de eischen van het publiek
voldoet en toch voor hem niet onvoordeclig
U.
Hjj moet zjjn personeel en wagens zoo
veel mogeljjk beperken en deze benutten op
tjjden dis Ioonend blijken.
Als men bet stationnement van alle bus-
sen in Alkmaar bekijkt, dan blijkt dat dit
zoo kort mogeljjk is.
Stadsritten, ook al was iedere bus op tjjd,
kunnen er weinig meo gemaakt worden en
dan nog op tjjden dat er voor het reizigers-
vervoer van en naar de treinen geen be
hoefte aan is.
Het gevolg zou dus moeten worden ge-
heele wijziging in de dienstregeling die met
sooveel moeite en vormoedeljjk met groote
kosten do beste is gebleken.
Noodzakeljjko uitbreiding van personeel
en bussen "kou hiervan liet onvermijdelijke
gevolg »ij»i. Rost subsidie van de Gemeente.
Nog een moeilijkheid van heteekenw is,
dat vele ondernemers groote en klein-
sen hebiteu. Zoo mogeljjk worden de kleine
bigssen die goedkoop exploit! eren, gebruikt.
Het gaat toch niet aan steeds groote missen
op verre afstanden to rijden, alleen voor
stadsverkeer en ledig buiten.
Hoe moeten de vroege en late treinritten
bediend worden?
In Alkmaar komen bussen o.a. uit:
90105 min.
seeren
bruggen.
E.
die o|
van 1
voor den spooroverweg, dat van hun t tation-
nement ad 15 min. hier wel weinig zal ('ver
blijven voor stadsverkeer.
Hun route raakt ook alleen Alkmaar, zoo
als trouwens' bjjna alle andere diensten. Van
Akersloot rjjden%lechte 3 diensten.
Blijft dus alleen over de dienst op Lhnmen.
Het oponthoud hier zou veeltijds voldoende
zjjn om naar het Station door te rjjden.
Do bestaande dienst beantwoordt echter
in het geheel niet aan de behoeften voor bet
treinverkeer, afgezien nog van bovengenoem
de bezwaren omtrent plaatsgebrek.
(floo komen dus langzamerhand allo trao-
tortram-belanghebbenden tegen ons in Let
geweer.
Het lijkt ons heel verklaarbaar en wij had
den niet anders verwacht.
Wjj zullen echter kalm voet bjj stuk hou
den en dktgene blijven vóórslaan, wat ons
In het algemeen belang toeschfjnt.
Aan alle mogeljjke tegenwerking om
beterewil van die zjjde zullen wjj ons niet
storen.
Het wordt ons steeds duidelijker, dat men
wan zekere zjjde een heel plan de campagne
heeft opgezet om een autobuseenplan, als
door ons bedoeld, veroordeeld en verworpen
66 krikpn. nog vóór er iete behoorlijk en
Men eeint ons nader uk Cockedorp:
Het schip is het Duitsche s.s. Margarethe
uit Hamburg.
Men zal hedenmiddag tegen half 5 pogin
gen in het werk stellen de bemanning te red
den. hoewel de see ceer stormachtig is.
Direct gevaar voor menschenleven» be
staat er niet
De bemanning bestaat uit pl.m. 20 koppen.
BRAND IN HET OOST-INDISCH HUIS.
AMSTERDAM, 10 Maart. Om tien minuten
voor zeven uur hedenmorgen ontdekte men,
dat de vlammen fel uitsloegen uit een lokaal
van het nieuwe gedeelte van het Oost-Indisch
Huis, dat gelegen is op den hoek van de
Oude Hoogstraat en den Kloveniersburgwal.
Met het oog op het gevaar, dat dreigde in
de eerste plaats voor de belangrijke kohieren
welke daar zjjn van de Inspectie der Rijk»-
belastingen, en tweeden» voor het oude his
torische gebouw, waarin de belastinga^lmi-
nistratie gehuisvest is, rukte de brandweer
onmiddelljjk met zeer vsel materiaal uit.
Zoo slaagde de brandweer onder leiding
van haren commandant, den heer C. Gordijn,
erin, binnen een kwartier het vuur te be
dwingen.
Op de eerste verdieping was de brand uit
gebroken op kamer 73, waar de kohieren lig
gen van de afdeeling suoeeseie-rechten, 'ver-
moedelijk ontstaan door een brandende
kachel. Vermoedelijk was een deksel van
een kachel gesprongen.
Behalve kamer 78 werd ook kamer 74 door
het vuur aangetast. Ook op de»e kamer ze
telen de ambtenaren van de Successie
rechten.
Bovendien waren de vlammen langs den
gevel buiten het gebouw nog doorgetrokken
naar een vertrek op de tweede verdieping,
waar echter weinig schade aan een kast werd
toegebracht.
De kamen 78 en 74 van de afdeeling suc
cessierechten brandden geheel uit, maar dank
zjj het krachtig aangrijpen van de brandweer,
had geen verdere uitbreiding van den brand
plaats.
Wel leden de geljjketraate gelegen vertrek
ken ernstig door het bluschwater, dat in
groote hoeveelheden op het vuur was ge
worpen.
De cartonnen omslagen van de registers,
die op de kamers 73 en 74 lagen, waren ge
heel verkoold, doch vele van de zich daarin
bevindende papieren waren grootendeel»
niet beschadigd.
HET NOORDERLICHT.
AMSTERDAM, 10 Maart.
Zoowel uit het binnenland (oji. Alkmaar
en de Egmonden) en het buitenland bereiken
ons berichten betreffende een sterk Noorder
licht. <iat Dinsdagavond tuschen half acht en
negen uur is waargenomen aan den noorde
lijken hemel.
Het verschijnsel bestond uit een grooten,
rooden boog, waaruit hier en daar stralen
schoten, waardoor een »eer eigenaardig ef
fect werd teweeggebracht.
Wjj hebben ons ter informatie gewend tot
het Meteorologisch Instituut te De Bilt, waar
men ons mededeelde, dat het hier hetzelfde
verschijnsel geldt, dat zich ook op den avond
van Vrijdag 5 Maart heeft voorgedaan.
Het vindt zjjn oonaak in het grooter ge
worden aantal zelfviekken en ging gepaard
met vrij sterke magnetische stooringen.
Gedurende een periode van ruim elf jaren
(voor het eerst in 1928) neemt het Noorder
licht in sterkte toe en. na 1980. wanneer de
maximum gterkte bereikt zal zijn, zal het
weer geleidelijk zwakker worden.
DE FRAN9CHE KABINETSCRISIS
OPGELOST.
PARUS, 10 Maart.
Briand I» geslaagd in de Kabinetsformatie.
Officieel: De samenstelling van het Kabi
net is als volgt:
Briand: Minister-President en Buitenland-
sche Zaken.
Péret: Mkiteter van Financiën.
Malvy: Minister van Binnenlan&che Za
ken.
Laval: Minister van Justitie.
worden btMt door de
in het eerste Kabinet-