JRC. KOOP, Nieinupoortslaan 164, Telef. 782. Overal te ontbieden. Stoomwasscherij, Ververij, Chemische Wasscherij,. Hoorn Verlui iziugeu door geheel Europa per auto tap’s voorzien van luchtbanden. "vouwwagens G. VAN MULLEM. SGUUS KLüNNEN - LAAT 148 NHHIMNGHINES- in ALLE MERKEN voorradig. „VERITRS "MnCHINES. I U0LK8BELHH0. Gratis Borduur-an Staplessen le klas Reparatie-Inric! ting. II Elke wagonlading tot f8000 verzekerd. Kinderwagenband VIN WEERT - RIRMRRR Nieuwsteeg 27 - HOORN, na ontvang** van poetwieael. B 11 ^■BHBMBRfBf KINDERWAGENS RHIIHHMRi ie u w e El ij wielen vaaaf f 30 GRAMOFOONS R EP RRHTIHN RIGHTING voor Rijwielen. Naaimachines, Hramofoons en Ninderwagens. JAC. VAK BEEK-SCIAROMI Machines vanaf t 10 - ld, Beenkappen, a, Zaklantaarns. vanaf ff 10.—. OLIE 7.45* 12.15 5.40 5.15 c met tpiraaldraad, 80 cent per M m HOEK KREBBESTEEG I I HHHRBHRHMHNH TELEFOON 671 ALKMAAR ■■■■lil 8.15* 1.15 6.15 8.15 815 I 4.45 9.45 10.45 Wij garandeeren Burgers E. N. R. Lampen bh OndertfBEl Bandwartners, Banden, DE GODSDIENST OORLOG IN MEXICO door Dienstregeling vanaff Dinsdag 2 Maart 1926. UHLDEN - uHOUOULU m UIIMA6MINc*TdfELl)kS Inrullin van BEBRUiKTE HMiiBacNnes I 8.45* 1.45 6.45 (o: gehuldigd, had njj dé vonden daar een onderkomen, hetzij in de ■bob Stam Stoomt In Engelaohe uitvoering vanaf ff 29.75. PROFITEERT van* de gelegenheid - 4 Rietwerk er, OudegreeM 131 BET A DB ES voor allo soortea RIET MEUBELEN on MANDENWERK Specius' adree voor on bekt Wiegen en Luiermand n. Algemeen is bet reeds bekend, dat de ge welddaden tegen de Katholieken en de on rechtvaardige gevangennemingen vooral in de kerk zelf bezitloos, rechteloos en weer loos gemaakt. En dan liegt men nog de ge- heele, wegens dit ten hemel achciende on recht verontwaardigde, wereld brutaal en driest in bei geziekt: in Mexico was geeuer- M kerkvervolging. Het heet dan in artikel 34: „Een ieder is in de keus en in de uitoefening van zjjn gods dienst vrij en ongehinderd, echter slechts o p de plaatsen van de openbare godsdienstoefeningen of wel t e- h nis.” Dus slechts in de kerk en thuis. Daar mee is echter al het be'jjden van zyn geloof in Voordracht zalen, in vereen igingen, in school of zelfs op straat processies verboden en aan de openbare bescherming onttrokken. In Mexico gedoogt men due niet alleen de misdadigste aanslagen tegen de leden en priesters van d^ kerk, maar heeft men ook Erger echter dan de eenige door de regee ring bedreven of stilzwijgend gedulde euvel daden is de in het jaar 1917 door de toen regeerende bolsjewistische partij aangenomen grondwet welke niets anders is als een ke ten van tyriuinieke maatregelen tegen de katholieke kerk en haar priesters. Hoe dui- velsch deze grondwet ter vervolging en ver nietiging van bet Katholicisme ontworpen is, mogen eenige van haar bepalingen verduide lijken. wanneer U bij ons koopt, een vakkundige behandeling en hebben by een enorme sorteering UITERTS LAGE PRIJZEN. Enorme sorteering Groote sorteering rood* compleet vanst f 1B.- Muziek- en Platenkasten. Groots voorraad GRAMÜFUON PLATACM. Maar neen! Niet eens in de kerk is men vry. Artikel 130 bepaalt utidrukkelijk: „De regeeringsorganen hebben ten aanzien van de kwesties, die den godsdienst of de niter- ijjke vormen van den godsdienst betreffen,, het recht, wettelijk tusechen beide te komen" Van dit „recht” wordt natuurlijk redelijk ge bruik gemaakt. Iedere predikatie wordt door spionnen bewaakt De bedoeling, om de kerk te vervolgen, treedt nbg veel duidelijker naar voren in de ongehoorde en ten hemel schreiende grond- bepalmgeu van artikel 27, dat de kerken en kerkeljjke inrichtingen gezamenlijk tot staatseigendom verklaart,-ja zelfs iedere toe komstige schenking aan de kerk reeds by voorbaat als a. d. staat vervallen beschouwt! Deze dispositie luidt: „Godsdienstige organi saties, zoogen. kerken, moeten, ionder de ge loofsbelijdenis in aanmerking te nemen, ge acht worden, niet in staat te zjjn, een on roerend goed wettelijk te bezitten, te pachten of te bebeeren. Gezamenlijke eigen dommen of leenen van gelijken aard, ook als zij door tussebenpersonen bestuurd wor den, zjjn aan den staat vervallen. Iedereen fes gerechtigd van deze dingen aangifte te doen. Daarbjj zal ook een vermoedelijke mo- tiveering als bewjjs gelden. De huizéh van den openbaren godsdienst zjjn eigendom van den staat, dien in dit geval de regeering vertegenwoordigt Zjj beeft er over te be slissen, welke kerken verder haar bestem ming, als tot dusver geweest is, dienen mo gen. Bisschoppelijke residenties, pastorieën, seminaries, weeshuizen of andere reiigieuse inrichtingen, colleges, ordehuizen en ande re gebouwen, die tot het beheer of onder richt van de een of andere godsdienstige be lijdenis dienen, behooren voortaan aan den staat en zjjn uitsluitend voor openbare doel einden het Staatsverband of der afzon derlijke Staten, tot welken zjj behooren, te gebruiken. Alle eeredienstgebouwen, die nog gesticht worden, gelden van bet begin af aan als eigendom van den staat". En artikel 130 voegt hier nog aan toe: „Religieuee inrichtingen, bekend onder den naam van kerken, kent de wet niet het ka rakter van rechtspersoonlijkheid toe.” daarbij ontstaan zijn tnans op vreeseiyxe wjjze ontstoken, welicht mede door het feit, dat de missionaris niets had om zich te Uee- den dan eenige vuile lompen. Nog twee achtereenvolgende dagen zijn de benden terug gekeerd,Moeh daar was natuur lijk niets meer te balen. Andermaal moest de missionaris het ontgelden: men sloeg hem op den arm met de bajonetten, toen hjj een poging deed om zijn menschen te verdedigen. Aan al die mishandelingen kwam pas een ein de, toen de missionaris zijn paspoort had getoond. Na enkele schoten in de lucht, zijn do dapperen daarop voor goed vertrokken. Do aangerichte schade alleen voor den missionaris en zjjn residentie, bedraagt min stens 2000 dollars: alle* immers is geplun derd of vernield, kleeren, kerksieraden, bed- degoed, rjjwiel, paarden en huisraad. 'Zijn eigen verlies echter betreurt de missionaris minder dan bet leed der talrijke vluchtelingen die hij had. gehuisvest: konden die menschel, tenminste maar eenigsxins geholpen worden, maar duizenden dollars zouden daar voor noodig zijn.” „Wat te doen?”, besluit dit schrijven. „Mgr. de Vienne vreest, dat een beroep op de Europeesche bevolking van Tientsin en omgeving weinig resultnat zal hebben, toch wordt er een inzameling gehouden ook van kleeren, en men hoopt daarmede in het aller noodzakelijkste te kunnen voorzien. Alles wat niet rechtstreeks gebruikt kon worden, zou men bjj opbod verkoopen. Onze bedoeling met dit schrijven is niet wederom een beroep te doen op de liefdadig heid van den lezer. Wjj vragen alleen waar- deering voor het heldhaftig streven onzer missionarissen, die, ook te midden der wreed ste beproeving, in stilte willen lijden. Zoo dik wijl» verheugen wjj ons, wanneer wjj lezen over de schoone vruchten, de zjj inoogsten, maar vergeten wjj ook niet, dat zjj daar ar beiden in het zweet huns aanschjjns. Mochten er toch edelmoedige zielen gevon den worden, die iets willen bijdragen om het den missionaris mo^blyk te maken zijn werk weer met hernieuwden moed voor te zetten, dan kunnen giften opgezonden worden aan het bovengenoemd missiehuis, waar gezorgd zal worden voor een veilige overmaking naar China. Dr. M. Heredia te New-York. I. De tyrannen bedienen zich te allen tijde van den leugen als bun beste wapen. Slechts door den leugen en de ontkenning zjjn ze immers in staat, hun gruweldaden voer de buitenwereld bedekt te houden. De gewelde naars in Mexico, bet bolsjewistenland aan de overzijde van den Oceaan, zijn het allerminst karig met deze minderwaardige hulpmidde len. Kortelings verscheen in de DuiUche pers weer een poging van ambteijjke Mexicaan- sche zijde, welke er op gericht was, de aan het daglicht gekomen gruwelen in het „land der verschrikkingen" als ijdele leugen en be drog voor te stellen. Het heette daarin, dat in Mexico niemand wegens zijn Katholieken godsdienst vervolgd werd, maar dat de re geering eenvoudig genoodzaakt was, op te treden tegen eenige Geestelijken, die zich met de politiek ingelaten hadden. In deze woorden ligt reeds een groote be kentenis. Als de priesters enkel daarom ver volgd worden, omdat zij zich met de politiek* Ingelaten hebben, dan is dat toch een open lijke kerkvervolging. Want daarin ligt al een brandmerken van den geestelijken stand. Is de priester misschien een burger van den tweeden rang, dat hem van staatswege belet kan worden, zich evenals ieder ander, met het openbare leven te bemoeien? De staat moet alle burgers gelijkelijk behandelen. En als hjj het advocaten, schoenmakers en com- munistenleiders niet verbiedt, zich met het openbare leven bezig te houden, dan moet hjj ook de dienaars van den godsdienst een ge lijke vrijheid verleenen. Maar de boven aangehaalde zinnen zjjn ook op zich niets meer dan brutale leugens. Wat heeft het b.v. met de politiek der priesters te maken, als men geestelijken uit de elec- trische trams weert en hen in de gevangenis werpt, enkel en alleen, omdat zy onder de overjas priesterkleeding dragen? Of hoe staat het met de politiek in verband, als men vreedzame burgers verbiedt, hun vensters met religieuse beelden of platen te sieren, als men van priesters en bisschoppen eischt, dat zij gaan trouwen, als men den pause lijken gezant als een misdadiger uit het land jaagt, omdat hjj het waagde te verschijnen bjj de eerste steenlegging van een kerkgebouw? Valsch is ook de bewering, dat de regeering slechts tegen „eenige” geeste lijken optrad. Zjj treedt herhaaMeljjk en tegen alle Geestelijken gezamenlijk op, natuurlijk alleen, als zij katholiek zijn. De protestantsebe Geestelijken uit de Vereenig- de Staten n.l. worden door de regeering met open armen ontvangen. Zjj behoeven zich niet eens te bekommeren om de bepaling van de „Grondwet”, die niet-Mexicaansche gees telijken de priesterlijke werkzaamheid ten strengste verbiedt. VERTREK ALKMAAR (BergeYhout). 9.45 2.45 7.45 loopen niet op Beleefd aanbevelend, 10.50 11.50 12.45 3.45 8.45 Zon- en Feestdagen. Prima Teljfei’a Buikbanden f 6.50. boven maat TOO o M. duurder Breukbanden f 3.25 Eleatieken Kousen f7. p. paar reohthoudera voor jongen* en meiajea t 4.50 en f 5-50, In alle maten. tijden van verkiezingen geen einde nemen. Daarom is het een uitzonderingsgeval, als een Katholiek het waagt, als verkiezingscan- didaat op te treden. Zoo kunnen dus de roe den en vrijmetselaars ongestoord him pro grams tot grondwet verbenen. En dat in een overwegend Katholiek land met 14 millioen Katholieken. Aanbevelend, FRANCO zending door het geheele land, Hutobusdlenst nikmaar-Bergen VERTREK BERGEN (Stationstraat) 7.15* BERGEN (Stationstraat) 9.15 10.15 11.15 2.15 8.15 4.15 7.15 815 9.15 10.15 loopen niet op Zon- en Feestdagen. Verder treedt men tegen het Katholieke vojk met gelijke scherpte als tegen de pries ter» op. De „rooien” veroorzaken herhaalde- Ijjk kabaal, dat dan als aanleiding dienen moet, om Katholieke arbeiders of werkgevers kortweg af te maken. Volgens bet tijdschrift „America" werden in Guadalajara een schaar arbeiders, die zonder iets te vermoeden, uit de 8t. Franciscuskerk kwamen, door een gun steling van de regeering en een handvol so cialisten eenvoudig beschoten. Zes arbeiders werden daarbjj gedood en 12 anderen ver wond. Grootste keuze - Laagste prijzen p Alleenvertegenwoordiger der DE CHTNEESCHE BURGEROORLOG EN HET MISSIEWERK. Uit het Missiehuis der Paters Lazaristen wordt ons geschreven: „Voor een buitenstaander is het moeilijk zioh een juiste voorstelling te maken van den huidigen politieken toestand in China. Te midden echter van al de tegenstrijdige berichten, die wij herhaaldelijk vinden in de kranten, rijst voor ons de ééne groote vraag vooral: welken invloed ondervindt het katholieke misiework vai^den kant dezer onophoudelijke beroeringen? Wij weten niet, welke de inzichten zjjn der Voorzienigheid, die zoo dikwijls ook het kwade nog dienstbaar weet te maken aan het goede. Zal zulks ook thans weer het ge val »ijn? Wy hopen het en vele teekeneh zijn er, die duiden op een gunstige .wending De missionarissen echter zijn vol zorgen voor het heden, terwjjl de toekomst hen nog duister en onzeker toeschijnt. Zjj weten niet, of er iets zal groeien uit bet vertrouwen, dat Ook de heidensche bevolking al meer begint te stellen in hunne bescherming, een ver trouwen, dat dikwjjls ook ten volle blijkt ge wettigd door den invloed, dien zjj uitoefenen' op de aanvoerders van legers of rooverben- den het onderscheid is dikwjjls niet ge makkelijk te maken! Zoo is ter minste kans, dat er langzamerhand een strooming komt ten goede, ook ten gunste van onzen gods dienst. Men is den missionaris erkentelijk voor den steun, zoo onbaatzuchtig door hem verleend, en die dankbaarheid weet zich dikwjjls op ondubbelzinnige wjjze te uiten. Zulks mocht een der missionarissen van het Vicariaat Tientsin, de Nederiandsche La zarist M. Marjjuen, verleden jaar nog onder vinden, toen hjj door de gansobe bevolking van zijn standplaats, Kwaïi-poe-too, op een waarijjk grootsche wjjze werd gehuldigd. Door zijn moedig optreden immers had nij dé vluchtende legers op een afstand weten te houden en terwijl de omliggende plaatsen werden gebrandschat, bleef zyn stad onge deerd. De burgeroorlog echter bleef aanhouden en met den oorlog ook de burgerftoriogna- rdeep van allerlei ellende. Uit de bladen we ten wy, dat de strijd vooral gewoed heeft in de omgeving van Tientsin: ook Kwan-poe- too werd wederom bedreigd en al de invloed van den jjverigen missionaris vermocht dezen keer niet de bevolking te vrijwaren voor de roofzucht der muitende soldaten. De Aposto lische Vicaris van Tientsin, mgr. de Vienne C. M., verhaalt in twee Christelijke krant-m („Peking and Tientsin News” en J'Echo '1® Tiensin” van 7 Januari 1.1) de treurige lot gevallen van een zjjner beste missionarissen en 'loet tevens een beroep op de Europeesche bevolking van Tientsin om tenminste in aeC hoog noodige te helpen voorzien. Alle», tot zijn gezondheid toe, heeft de missionaris verloren onder de onmenscheljjke behande ling zyner beulen. Z. E. Heer Marjjuen is dus belast met een uitgestrekt missie-djstrict waarvan het cen trum, Kwan-poe-too, gelegen ie op ongevier 30 K.M. van Tientsin. Eerst kreeg hjj de vluchtende soldaten van Li-Cheng-Lin en daarna nog de overwinnende leggers der re geering van Tientsin, die hen op de hielen zaten. Niet zoodra was de bevolking verwit tigd van de komst der eerste troepen, of een duizendtal menschen, 300 christenen en 700 heidenen, vluchtte naar de mieeie-statie en woning van den missionaris, hetzij in de kerk zelf. Dea 24sten December machte om 1 uur, deed een troep soldaten, met een kapitein aan het hoofd, een inval. De mbsionarfe meende ze tot bedaren te kunnen brengen door ze wat te eten te geven. Hjj slaagde er inderdaad in do ongewensehte gasten weer buiten het ommuurde erf te brengen. Da vin ger werd gestild, maar hun roof- en plunder- zucht was daarmede nog niet gebaat. I'it voorzorg liad men otuuuhiellijk barricaden opgeworpen voor de verschillende poorten, die toegang gaven tot de residentie, de sol daten waren echter niet meer te houden en klommen over den muur. De missionaris ging hun tegemoet, maar op brutale w(jze werd hy op zy gestooten. Binken enkele oogenblikken waren de verschillende gebouwen overrom peld. De kerk, de scholen, de woning der mis sionarissen, alles werd nagezocht en wyl de menschen, die een schuilplaats hadden ge zocht in de missiestatie, daar gekomen waren met al, hun have en goed, leverde het onder zoek een rijken buit op. Alles wat de solda ten minder van hun gading vonden of te zwaar om mee te voeren, werd op de balda digste wyze vernield. Ook het geld van den missionaris werd opgeeischt: een bedrag van 237 chin, dollars (is ruim 300), geheel het fortuin, waarover hjj kon beschikken voor het onderhoud zyner talrijke werken. Toen pas trokken de plunderaars af. De overwinnende legem, met den berich ten „Christian general” Feng-Yoe-Siang aan het hoofd, hadden inmiddels de achtervol ging voortgezet en naderden anderdaags ook Kwam-poe-too. Het was Kerstnacht. Op hetzelfde uur als den vorigen dag werd de missiestatie een tweede maal overvallen. Ge lukkig hadden de eerste troepen nog enkele zware zakken graan achtergelaten, zoodat men die lui tenminste alvast wat eten kon geven. Zij weren echter daarmede evenmin tevreden en eischten van den missionaris een bedrag van 1000 dollars. Daar was natuur lijk geen denken aan die som bij elkaar te krjjgen. Een tweede huiszoeking begon: niets of niemand werd gespaard, ook de vrouwen niet, en alles haalde men ondersteboven geld was er evenwel niet meer te vinden. Woedend over die teleurstelling, brachten de soldaten de 15 studenten der voorbereidende school voor het klein-seminarie, kort geleden door Z. E. heer Marynen begonnen, in de kamer van den missionaris, stapelden daar een hoop sorgho-riet op en staken het in brand. Toen werd de missionaris bjjna ge heel ontkleed alleen zjjn broek bad men hem gelaten en met geweld stiet men hem naar het vuur. De jongens, getuigen van dat schandelyk schouwspel, wierpen zich op de knieën en smeekten, dat men toch het leven van den missionaris zou sparen; zelf boden zij zich aan om de gevraagde som bijeen te gaan bedelen in de stad. Helaas, zij kwamen terug met slecht» 2 dollars: bjjna de ganse he bevolking immers was gevlucht en al de hul zen waren reed» geplunderd. Ondertusschen had men in de kelders eenige kerksieraden gevonden alsook de kleeren van den missio naris bjj zjjn inlandschen kapelaan. De plun deraar» waren nu toch overtuigd, dat er niets meer te halen zou zijn en trokken af met den echamelen buit en de 2 dollars. De beproevingen van den miasionari» wa ren daarmede echter nog niet ten einde. Jn den loop van den dag keerden de soldaten terug; een van hen vatte den missonaris bjj den pols en hield met de andere hand den loop van het geweer op zjjn been. Hoe het feit zich heeft voo-gedaan, weet de missionaris zelf niet, maar het schot ging af en de kogel drong in den vloer vlak voor hem. Daarop werd hij door andere soldaten op den grond gegooid en bjj den hals gegrepen, als wilde men hem wurgen; hun scherpe, vuile nagels drongen diep in het vleesch. De wondert opi Bt

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1926 | | pagina 4