JRC. KOOP, Nieinupoortslaan 164, Telef. 782. Overal te ontbieden.
Stoomwasscherij, Ververij,
Chemische Wasscherij,. Hoorn
Verlui iziugeu door geheel Europa per auto tap’s
voorzien van luchtbanden.
"vouwwagens
G. VAN MULLEM.
SGUUS KLüNNEN - LAAT 148
NHHIMNGHINES-
in ALLE MERKEN voorradig.
„VERITRS "MnCHINES. I
U0LK8BELHH0.
Gratis Borduur-an Staplessen
le klas Reparatie-Inric! ting.
II
Elke wagonlading tot f8000 verzekerd.
Kinderwagenband
VIN WEERT - RIRMRRR
Nieuwsteeg 27 - HOORN,
na ontvang** van poetwieael.
B 11 ^■BHBMBRfBf
KINDERWAGENS
RHIIHHMRi
ie u w e El ij wielen
vaaaf f 30
GRAMOFOONS
R EP RRHTIHN RIGHTING voor Rijwielen. Naaimachines, Hramofoons en Ninderwagens.
JAC. VAK BEEK-SCIAROMI
Machines vanaf t 10 -
ld, Beenkappen,
a, Zaklantaarns.
vanaf ff 10.—.
OLIE
7.45*
12.15
5.40
5.15
c
met tpiraaldraad, 80 cent per M
m HOEK KREBBESTEEG
I I HHHRBHRHMHNH
TELEFOON 671
ALKMAAR
■■■■lil
8.15*
1.15
6.15
8.15
815
I
4.45
9.45 10.45
Wij garandeeren
Burgers E. N. R.
Lampen bh OndertfBEl
Bandwartners, Banden,
DE GODSDIENST
OORLOG IN MEXICO
door
Dienstregeling vanaff Dinsdag 2 Maart 1926.
UHLDEN - uHOUOULU m
UIIMA6MINc*TdfELl)kS
Inrullin van BEBRUiKTE HMiiBacNnes I
8.45*
1.45
6.45
(o:
gehuldigd,
had njj dé
vonden daar een onderkomen, hetzij in de
■bob
Stam Stoomt
In Engelaohe uitvoering
vanaf ff 29.75.
PROFITEERT van*
de gelegenheid -
4
Rietwerk er, OudegreeM 131
BET A DB ES voor allo soortea RIET
MEUBELEN on MANDENWERK Specius'
adree voor on bekt Wiegen en Luiermand n.
Algemeen is bet reeds bekend, dat de ge
welddaden tegen de Katholieken en de on
rechtvaardige gevangennemingen vooral in
de kerk zelf bezitloos, rechteloos en weer
loos gemaakt. En dan liegt men nog de ge-
heele, wegens dit ten hemel achciende on
recht verontwaardigde, wereld brutaal en
driest in bei geziekt: in Mexico was geeuer-
M kerkvervolging.
Het heet dan in artikel 34: „Een ieder is
in de keus en in de uitoefening van zjjn gods
dienst vrij en ongehinderd, echter slechts o p
de plaatsen van de openbare
godsdienstoefeningen of wel t e-
h nis.” Dus slechts in de kerk en thuis. Daar
mee is echter al het be'jjden van zyn geloof
in Voordracht zalen, in vereen igingen, in
school of zelfs op straat processies
verboden en aan de openbare bescherming
onttrokken.
In Mexico gedoogt men due niet alleen de
misdadigste aanslagen tegen de leden en
priesters van d^ kerk, maar heeft men ook
Erger echter dan de eenige door de regee
ring bedreven of stilzwijgend gedulde euvel
daden is de in het jaar 1917 door de toen
regeerende bolsjewistische partij aangenomen
grondwet welke niets anders is als een ke
ten van tyriuinieke maatregelen tegen de
katholieke kerk en haar priesters. Hoe dui-
velsch deze grondwet ter vervolging en ver
nietiging van bet Katholicisme ontworpen is,
mogen eenige van haar bepalingen verduide
lijken.
wanneer U bij ons koopt, een vakkundige
behandeling en hebben by een enorme
sorteering UITERTS LAGE PRIJZEN.
Enorme sorteering
Groote sorteering
rood* compleet vanst f 1B.-
Muziek- en Platenkasten. Groots voorraad
GRAMÜFUON PLATACM.
Maar neen! Niet eens in de kerk is men
vry. Artikel 130 bepaalt utidrukkelijk: „De
regeeringsorganen hebben ten aanzien van
de kwesties, die den godsdienst of de niter-
ijjke vormen van den godsdienst betreffen,,
het recht, wettelijk tusechen beide te komen"
Van dit „recht” wordt natuurlijk redelijk ge
bruik gemaakt. Iedere predikatie wordt door
spionnen bewaakt
De bedoeling, om de kerk te vervolgen,
treedt nbg veel duidelijker naar voren in de
ongehoorde en ten hemel schreiende grond-
bepalmgeu van artikel 27, dat de kerken en
kerkeljjke inrichtingen gezamenlijk tot
staatseigendom verklaart,-ja zelfs iedere toe
komstige schenking aan de kerk reeds by
voorbaat als a. d. staat vervallen beschouwt!
Deze dispositie luidt: „Godsdienstige organi
saties, zoogen. kerken, moeten, ionder de ge
loofsbelijdenis in aanmerking te nemen, ge
acht worden, niet in staat te zjjn, een on
roerend goed wettelijk te bezitten, te
pachten of te bebeeren. Gezamenlijke eigen
dommen of leenen van gelijken aard, ook
als zij door tussebenpersonen bestuurd wor
den, zjjn aan den staat vervallen. Iedereen
fes gerechtigd van deze dingen aangifte te
doen. Daarbjj zal ook een vermoedelijke mo-
tiveering als bewjjs gelden. De huizéh van
den openbaren godsdienst zjjn eigendom van
den staat, dien in dit geval de regeering
vertegenwoordigt Zjj beeft er over te be
slissen, welke kerken verder haar bestem
ming, als tot dusver geweest is, dienen mo
gen. Bisschoppelijke residenties, pastorieën,
seminaries, weeshuizen of andere reiigieuse
inrichtingen, colleges, ordehuizen en ande
re gebouwen, die tot het beheer of onder
richt van de een of andere godsdienstige be
lijdenis dienen, behooren voortaan aan den
staat en zjjn uitsluitend voor openbare doel
einden het Staatsverband of der afzon
derlijke Staten, tot welken zjj behooren, te
gebruiken. Alle eeredienstgebouwen, die
nog gesticht worden, gelden van bet begin
af aan als eigendom van den staat".
En artikel 130 voegt hier nog aan toe:
„Religieuee inrichtingen, bekend onder den
naam van kerken, kent de wet niet het ka
rakter van rechtspersoonlijkheid toe.”
daarbij ontstaan zijn tnans op vreeseiyxe
wjjze ontstoken, welicht mede door het feit,
dat de missionaris niets had om zich te Uee-
den dan eenige vuile lompen.
Nog twee achtereenvolgende dagen zijn de
benden terug gekeerd,Moeh daar was natuur
lijk niets meer te balen. Andermaal moest de
missionaris het ontgelden: men sloeg hem op
den arm met de bajonetten, toen hjj een
poging deed om zijn menschen te verdedigen.
Aan al die mishandelingen kwam pas een ein
de, toen de missionaris zijn paspoort had
getoond. Na enkele schoten in de lucht, zijn
do dapperen daarop voor goed vertrokken.
Do aangerichte schade alleen voor den
missionaris en zjjn residentie, bedraagt min
stens 2000 dollars: alle* immers is geplun
derd of vernield, kleeren, kerksieraden, bed-
degoed, rjjwiel, paarden en huisraad. 'Zijn
eigen verlies echter betreurt de missionaris
minder dan bet leed der talrijke vluchtelingen
die hij had. gehuisvest: konden die menschel,
tenminste maar eenigsxins geholpen worden,
maar duizenden dollars zouden daar voor
noodig zijn.”
„Wat te doen?”, besluit dit schrijven.
„Mgr. de Vienne vreest, dat een beroep op
de Europeesche bevolking van Tientsin en
omgeving weinig resultnat zal hebben, toch
wordt er een inzameling gehouden ook van
kleeren, en men hoopt daarmede in het aller
noodzakelijkste te kunnen voorzien. Alles
wat niet rechtstreeks gebruikt kon worden,
zou men bjj opbod verkoopen.
Onze bedoeling met dit schrijven is niet
wederom een beroep te doen op de liefdadig
heid van den lezer. Wjj vragen alleen waar-
deering voor het heldhaftig streven onzer
missionarissen, die, ook te midden der wreed
ste beproeving, in stilte willen lijden. Zoo dik
wijl» verheugen wjj ons, wanneer wjj lezen
over de schoone vruchten, de zjj inoogsten,
maar vergeten wjj ook niet, dat zjj daar ar
beiden in het zweet huns aanschjjns.
Mochten er toch edelmoedige zielen gevon
den worden, die iets willen bijdragen om het
den missionaris mo^blyk te maken zijn werk
weer met hernieuwden moed voor te zetten,
dan kunnen giften opgezonden worden aan
het bovengenoemd missiehuis, waar gezorgd
zal worden voor een veilige overmaking naar
China.
Dr. M. Heredia te New-York.
I.
De tyrannen bedienen zich te allen tijde
van den leugen als bun beste wapen. Slechts
door den leugen en de ontkenning zjjn ze
immers in staat, hun gruweldaden voer de
buitenwereld bedekt te houden. De gewelde
naars in Mexico, bet bolsjewistenland aan de
overzijde van den Oceaan, zijn het allerminst
karig met deze minderwaardige hulpmidde
len.
Kortelings verscheen in de DuiUche pers
weer een poging van ambteijjke Mexicaan-
sche zijde, welke er op gericht was, de aan
het daglicht gekomen gruwelen in het „land
der verschrikkingen" als ijdele leugen en be
drog voor te stellen. Het heette daarin, dat
in Mexico niemand wegens zijn Katholieken
godsdienst vervolgd werd, maar dat de re
geering eenvoudig genoodzaakt was, op te
treden tegen eenige Geestelijken, die zich
met de politiek ingelaten hadden.
In deze woorden ligt reeds een groote be
kentenis. Als de priesters enkel daarom ver
volgd worden, omdat zij zich met de politiek*
Ingelaten hebben, dan is dat toch een open
lijke kerkvervolging. Want daarin ligt al een
brandmerken van den geestelijken stand. Is
de priester misschien een burger van den
tweeden rang, dat hem van staatswege belet
kan worden, zich evenals ieder ander, met
het openbare leven te bemoeien? De staat
moet alle burgers gelijkelijk behandelen. En
als hjj het advocaten, schoenmakers en com-
munistenleiders niet verbiedt, zich met het
openbare leven bezig te houden, dan moet hjj
ook de dienaars van den godsdienst een ge
lijke vrijheid verleenen.
Maar de boven aangehaalde zinnen zjjn ook
op zich niets meer dan brutale leugens. Wat
heeft het b.v. met de politiek der priesters
te maken, als men geestelijken uit de elec-
trische trams weert en hen in de gevangenis
werpt, enkel en alleen, omdat zy onder de
overjas priesterkleeding dragen? Of hoe staat
het met de politiek in verband, als men
vreedzame burgers verbiedt, hun vensters
met religieuse beelden of platen te sieren, als
men van priesters en bisschoppen eischt, dat
zij gaan trouwen, als men den pause lijken
gezant als een misdadiger uit het land jaagt,
omdat hjj het waagde te verschijnen bjj de
eerste steenlegging van een kerkgebouw?
Valsch is ook de bewering, dat de
regeering slechts tegen „eenige” geeste
lijken optrad. Zjj treedt herhaaMeljjk
en tegen alle Geestelijken gezamenlijk op,
natuurlijk alleen, als zij katholiek zijn. De
protestantsebe Geestelijken uit de Vereenig-
de Staten n.l. worden door de regeering met
open armen ontvangen. Zjj behoeven zich
niet eens te bekommeren om de bepaling van
de „Grondwet”, die niet-Mexicaansche gees
telijken de priesterlijke werkzaamheid ten
strengste verbiedt.
VERTREK ALKMAAR (BergeYhout).
9.45
2.45
7.45
loopen niet op
Beleefd aanbevelend,
10.50 11.50 12.45
3.45
8.45
Zon- en Feestdagen.
Prima Teljfei’a Buikbanden f 6.50.
boven maat TOO o M. duurder
Breukbanden f 3.25
Eleatieken Kousen f7. p. paar
reohthoudera voor jongen* en
meiajea t 4.50 en f 5-50,
In alle maten.
tijden van verkiezingen geen einde nemen.
Daarom is het een uitzonderingsgeval, als
een Katholiek het waagt, als verkiezingscan-
didaat op te treden. Zoo kunnen dus de roe
den en vrijmetselaars ongestoord him pro
grams tot grondwet verbenen. En dat in een
overwegend Katholiek land met 14 millioen
Katholieken.
Aanbevelend,
FRANCO zending door het geheele land,
Hutobusdlenst nikmaar-Bergen
VERTREK BERGEN (Stationstraat)
7.15*
BERGEN (Stationstraat)
9.15 10.15 11.15
2.15 8.15 4.15
7.15 815 9.15 10.15
loopen niet op Zon- en Feestdagen.
Verder treedt men tegen het Katholieke
vojk met gelijke scherpte als tegen de pries
ter» op. De „rooien” veroorzaken herhaalde-
Ijjk kabaal, dat dan als aanleiding dienen
moet, om Katholieke arbeiders of werkgevers
kortweg af te maken. Volgens bet tijdschrift
„America" werden in Guadalajara een schaar
arbeiders, die zonder iets te vermoeden, uit
de 8t. Franciscuskerk kwamen, door een gun
steling van de regeering en een handvol so
cialisten eenvoudig beschoten. Zes arbeiders
werden daarbjj gedood en 12 anderen ver
wond.
Grootste keuze - Laagste prijzen p
Alleenvertegenwoordiger der
DE CHTNEESCHE BURGEROORLOG EN
HET MISSIEWERK.
Uit het Missiehuis der Paters Lazaristen
wordt ons geschreven:
„Voor een buitenstaander is het moeilijk
zioh een juiste voorstelling te maken van
den huidigen politieken toestand in China.
Te midden echter van al de tegenstrijdige
berichten, die wij herhaaldelijk vinden in de
kranten, rijst voor ons de ééne groote
vraag vooral: welken invloed ondervindt het
katholieke misiework vai^den kant dezer
onophoudelijke beroeringen?
Wij weten niet, welke de inzichten zjjn
der Voorzienigheid, die zoo dikwijls ook het
kwade nog dienstbaar weet te maken aan
het goede. Zal zulks ook thans weer het ge
val »ijn? Wy hopen het en vele teekeneh
zijn er, die duiden op een gunstige .wending
De missionarissen echter zijn vol zorgen
voor het heden, terwjjl de toekomst hen nog
duister en onzeker toeschijnt. Zjj weten niet,
of er iets zal groeien uit bet vertrouwen, dat
Ook de heidensche bevolking al meer begint
te stellen in hunne bescherming, een ver
trouwen, dat dikwjjls ook ten volle blijkt ge
wettigd door den invloed, dien zjj uitoefenen'
op de aanvoerders van legers of rooverben-
den het onderscheid is dikwjjls niet ge
makkelijk te maken! Zoo is ter minste kans,
dat er langzamerhand een strooming komt
ten goede, ook ten gunste van onzen gods
dienst. Men is den missionaris erkentelijk
voor den steun, zoo onbaatzuchtig door hem
verleend, en die dankbaarheid weet zich
dikwjjls op ondubbelzinnige wjjze te uiten.
Zulks mocht een der missionarissen van
het Vicariaat Tientsin, de Nederiandsche La
zarist M. Marjjuen, verleden jaar nog onder
vinden, toen hjj door de gansobe bevolking
van zijn standplaats, Kwaïi-poe-too, op een
waarijjk grootsche wjjze werd gehuldigd.
Door zijn moedig optreden immers had nij dé
vluchtende legers op een afstand weten te
houden en terwijl de omliggende plaatsen
werden gebrandschat, bleef zyn stad onge
deerd.
De burgeroorlog echter bleef aanhouden
en met den oorlog ook de burgerftoriogna-
rdeep van allerlei ellende. Uit de bladen we
ten wy, dat de strijd vooral gewoed heeft in
de omgeving van Tientsin: ook Kwan-poe-
too werd wederom bedreigd en al de invloed
van den jjverigen missionaris vermocht dezen
keer niet de bevolking te vrijwaren voor de
roofzucht der muitende soldaten. De Aposto
lische Vicaris van Tientsin, mgr. de Vienne
C. M., verhaalt in twee Christelijke krant-m
(„Peking and Tientsin News” en J'Echo '1®
Tiensin” van 7 Januari 1.1) de treurige lot
gevallen van een zjjner beste missionarissen
en 'loet tevens een beroep op de Europeesche
bevolking van Tientsin om tenminste in aeC
hoog noodige te helpen voorzien. Alle», tot
zijn gezondheid toe, heeft de missionaris
verloren onder de onmenscheljjke behande
ling zyner beulen.
Z. E. Heer Marjjuen is dus belast met een
uitgestrekt missie-djstrict waarvan het cen
trum, Kwan-poe-too, gelegen ie op ongevier
30 K.M. van Tientsin. Eerst kreeg hjj de
vluchtende soldaten van Li-Cheng-Lin en
daarna nog de overwinnende leggers der re
geering van Tientsin, die hen op de hielen
zaten. Niet zoodra was de bevolking verwit
tigd van de komst der eerste troepen, of een
duizendtal menschen, 300 christenen en 700
heidenen, vluchtte naar de mieeie-statie en
woning van den missionaris, hetzij in de
kerk zelf.
Dea 24sten December machte om 1 uur,
deed een troep soldaten, met een kapitein
aan het hoofd, een inval. De mbsionarfe
meende ze tot bedaren te kunnen brengen
door ze wat te eten te geven. Hjj slaagde er
inderdaad in do ongewensehte gasten weer
buiten het ommuurde erf te brengen. Da vin
ger werd gestild, maar hun roof- en plunder-
zucht was daarmede nog niet gebaat. I'it
voorzorg liad men otuuuhiellijk barricaden
opgeworpen voor de verschillende poorten,
die toegang gaven tot de residentie, de sol
daten waren echter niet meer te houden en
klommen over den muur. De missionaris ging
hun tegemoet, maar op brutale w(jze werd hy
op zy gestooten. Binken enkele oogenblikken
waren de verschillende gebouwen overrom
peld. De kerk, de scholen, de woning der mis
sionarissen, alles werd nagezocht en wyl
de menschen, die een schuilplaats hadden ge
zocht in de missiestatie, daar gekomen waren
met al, hun have en goed, leverde het onder
zoek een rijken buit op. Alles wat de solda
ten minder van hun gading vonden of te
zwaar om mee te voeren, werd op de balda
digste wyze vernield. Ook het geld van den
missionaris werd opgeeischt: een bedrag van
237 chin, dollars (is ruim 300), geheel het
fortuin, waarover hjj kon beschikken voor het
onderhoud zyner talrijke werken. Toen pas
trokken de plunderaars af.
De overwinnende legem, met den berich
ten „Christian general” Feng-Yoe-Siang aan
het hoofd, hadden inmiddels de achtervol
ging voortgezet en naderden anderdaags
ook Kwam-poe-too. Het was Kerstnacht. Op
hetzelfde uur als den vorigen dag werd de
missiestatie een tweede maal overvallen. Ge
lukkig hadden de eerste troepen nog enkele
zware zakken graan achtergelaten, zoodat
men die lui tenminste alvast wat eten kon
geven. Zij weren echter daarmede evenmin
tevreden en eischten van den missionaris een
bedrag van 1000 dollars. Daar was natuur
lijk geen denken aan die som bij elkaar te
krjjgen. Een tweede huiszoeking begon: niets
of niemand werd gespaard, ook de vrouwen
niet, en alles haalde men ondersteboven
geld was er evenwel niet meer te vinden.
Woedend over die teleurstelling, brachten de
soldaten de 15 studenten der voorbereidende
school voor het klein-seminarie, kort geleden
door Z. E. heer Marynen begonnen, in de
kamer van den missionaris, stapelden daar
een hoop sorgho-riet op en staken het in
brand. Toen werd de missionaris bjjna ge
heel ontkleed alleen zjjn broek bad men
hem gelaten en met geweld stiet men hem
naar het vuur. De jongens, getuigen van dat
schandelyk schouwspel, wierpen zich op de
knieën en smeekten, dat men toch het leven
van den missionaris zou sparen; zelf boden
zij zich aan om de gevraagde som bijeen te
gaan bedelen in de stad. Helaas, zij kwamen
terug met slecht» 2 dollars: bjjna de ganse he
bevolking immers was gevlucht en al de hul
zen waren reed» geplunderd. Ondertusschen
had men in de kelders eenige kerksieraden
gevonden alsook de kleeren van den missio
naris bjj zjjn inlandschen kapelaan. De plun
deraar» waren nu toch overtuigd, dat er niets
meer te halen zou zijn en trokken af met den
echamelen buit en de 2 dollars.
De beproevingen van den miasionari» wa
ren daarmede echter nog niet ten einde. Jn
den loop van den dag keerden de soldaten
terug; een van hen vatte den missonaris bjj
den pols en hield met de andere hand den
loop van het geweer op zjjn been. Hoe het feit
zich heeft voo-gedaan, weet de missionaris
zelf niet, maar het schot ging af en de kogel
drong in den vloer vlak voor hem. Daarop
werd hij door andere soldaten op den grond
gegooid en bjj den hals gegrepen, als wilde
men hem wurgen; hun scherpe, vuile nagels
drongen diep in het vleesch. De wondert
opi
Bt