M-MM
Dagblad.
In
Tweede Blad.
Amsterdamsche Beurs.
ALKMAAR.
Opgave vaa de Nederlamilacbe Laadbeawbsak
M*
•*-
WOENSDAG 17 MAART ’26.
16Jfc
I
L. FRANKENBERG.
dat te ziii
is ontvref
1«3% J
PROVINCIAAL NIEUWS.
BERGEN.
BERGEN. Ontvreemd. Door dn,
landbouwer C. wonende Kanaaldijk
alhier, is bii de politie aangifte gedaan
dat te zlinen nadeele ean aantal k upef
is ontvreemd. Van den dader 1A tot b<p
den geen spoor ontdekt.
JtóÖNOA.
„VOOR EER EN DEUGDT.
Op 19 Maart, ’savonds ten 7 ulm.H.
Lof met feestpredicatie door dén Z.Ew.
Directeur in de St. Jozefkerk.
Na het Lof fcesluursvergadcr ng aan
de Pastorie. I
Autobus of tram?
BURGERLIJKE STAND.
ALKMAAR.
TELEGRAMMEN.
De Volkenbond.
in
KU
1.45
1J0
—I
20e JAARGANG.
4
163
1«2’A
163
1-8»
129
92/,
*27»
ri4l
22b
107
289
289
294»
179H
398»/,
*00'/.
399H
356'/,
264».
19
279
.84*/,
204»
2O6’/,
206*/,
46
•t
61
617,
77
77’/.
171
166
166’/.
1667,
•>6»
89»
f
“5
111
42%
12»
3*
4
1 hekje
laar.
heid als comfort betreft, voldoet én wjj twjj-
worden vérmrnderO. -
>k de te organiseeren bijeenkomsten
het
aan
372
185
396
416
381
*86
192%
161
149*/
187
400 y,
4U0
280
414
380
641»
42
dijk te maken. Verder betoogde hjj,
"j het
verdrag van Locarno hun vredespolitiek tul
len voortzetten.
Hg beachreef het verzoek van Duitschland
om een permanenten zetel als rechtvaardig
-’97.
109
1*9»
43
3
164’/.
161
641
402
283%
367%
262
253
ö81
482*/.
BIJ
ALKMAAR.
vindt U steeds de nieuwste
DAMESTASSCHEN.
1926
VJL
220
*13
377
4TO»
416»
ó81
46
ul
*3
78
170’/.
i»5*/,
166
10-/.
367.
89»
161
614
340
366
2o3
z55
188
399%
193
160
147»
162
383
128
192%
160»;.
148
i
93
127%
165
151%
642»
.539
410
228
109
195
166
lacomijntie Q^a-ia Maria, d v.
W.l ent Abclsk «mp en Ne Itje da
ten, een sterk verlies opleveren.
Wat gaat
meeren? W
•ff1
ld door de
autobus, die het publiek prefereert, in zoo
149»
414
380
483»
358»
247*,.
248
445»
19
*00»
280
396»
339
381»
2<6
310»
50 JARIG JUBILEUM.
Op Zondag 21 Maart a.s. hoopt de heer
Th. de Lange, den dag te herdenken, dat hij
50 jaar in dienst ie geweest by de Fa. Wed.
J. P. Boom en Zn., Kooltuin, alhier
GASBEDWELMING.
Vanmorgen raakte een arbeider, die bezig
was een gat te boren in de gasbuis, liggende
in de Langestraat, door het ontsnappende
gas bedwelmd.
Na ongeveer een kwartier bewusteloos te
zijAgeweeet, kwam de man weer bij kennis.
LICHTEN OP.
Hedenavond voor rijwielen en motorrijtui
gen om 6.35 uur lichten op. Voor ry‘- on
voertuigen om 7.06 uur.
KINDERKLEEDING.
Ten Stadhuize vergaderde gisteravond de
vereeniging „Kinderkleeding.”Wegens
ontstentenis van de voorz., Mevr. Zjjlstra,
opende Mevr. Baar de vergadering.
Hierna deed de secr., Mevr, de Groot,
voorlezing der notulen, die ongewijzigd vast-
ilag, dat daarna door de se-
1 uitgebracht, ontleenen wij
256*/,
266
3377,
leid is heel veel
zorg besteed» We noemden reeds de breede
portieren, die by ongelukken geheel geopend
kunnen worden. Dan-tyii er e'en zij- en een
achteruitgang met dubele sluiting, en is in
de zoldering'een luik aai
onverhoopte ongevallen
nooduitgang dient.
felen er niet aan, of het publiek zal dit in
den ondernemer w^ten te waardeeren.
WAARSCHUWING VOOR LINNEN
KOOPMAN.
De Commissaris van Politie alhier waar
schuwt tegen een onbekenden Belgischen
koopman, oud 25 jaar, donker uiterlyk,
klein van gestalte, gekleed met donkere
overjas, blauw kamgaren costuum en lichte
«grijze deukhoed, die aan de ingezetenen min
derwaardige manufacturen (ongebleekte ka
toen en linnen) tracht te verkoopen, onder
voorwendsel, dat zij zich hierdoor het koop
recht verzekeren van een party eerste soort
linnen goederen, welke hij binnen eenige
dagen zal bezorgen.
De Commissaris van Politie, voorn
WALRAVEN.
zyn genomi
door nA st
ook voor een groot deel is toe te schrijven
aan het aantrekkelijke van den Hout, Mu-
ziektuin en het Gemeentelijk Sportpark en
asphalteering van genoemde straten zeker in
overeenstemming hiermee zou zyn;
dat naar deskundigen (zie Alkmaarsch»
Courant en Noord-Hollandsch Dagblad van
5 Maar j. 1.) hen verzekerden de meerder»
kosten van een geruisehloos wegdek t.o. van
keibestratlng in wezen geen beteekenis heb
ben, in aanmerking nemend den veel lango
ren levensduur;
waarom zij alsnog een dringend beroep
doen op uwen Raad terug te komen op het
laatst genomen raadsbesluit en te besluiten
tot‘asphalteering van de Koorstraat en het
Ritsevoort, waardoor niet alleen [^rsoonlyke,
doch in de eerste plaats gemeente- en alge-
meene belangen worden bevorderd.
't Welk doende,
(volgen handteekeningen).
Alkmaar, 17 Maart 1926.
TE WATER GELATEN.
Van de N. V. Scheepswerf „Nicolaae Wit-
sen”, v. h. W. F. Stoel Zoon te Alkmaar,
is te water gelaten:
een stalen Directie-motorboot, geechikt
om te sleepen, lang 50.6”, breed 11.8". De
boot heeft voorop een kajuitsopbouw met ka
juit, pantry en W. C. Midscheeps is de mo-
torkamer met 40 P.K. ruwolie scheepsmotor.
Op het ruime achterdek staat de sleepbeting.
De boot ia bestemd voor Venezuela.
NTEUWE AUTOBUS.
Een dezer dagen zal de beer N. Bruin (on
dernemer van den autobusdienst Alkmaar
BeverwykHaarlem) zijn dienst uitbreiden
met een nieuw type aujobus, zooals er hier
in «ie omgeving nog geen rijdt. De nieuwe
autobus valt direct in het oog door breeden
bouw van de carosserie, hetgeen dit voor
deel geeft, dat de bus, al is ze niet lang, toch
aan een flink aantal passagiers zitplaats
biedt.
De wagen is afkomstig uit de fabriek Dodge
Brothers in Amerika; de carosserie werd ge
leverd door de firma J. H. Witte en het chas
sis door de firma Louwman Parqui, beide
te Den Haag. Niet alleen mag de wagen sier
lijk gebouwd heeten, hy loopt ook Heit
en nagenoeg geruisehloos.
Wy maakten tenminste een proefrit mode,
die alleszins geslaagd is en ondervonden van
den hobbeligen en kuilryken Kennemer-
straatweg nagenoeg geen hinder. Wel een be.
wijs, dat de afwerking prima is.
Natuurlijk is dit ook te danken aan dé
wijze, waarop de bus ingericht is.
In totaal kunnen 20 passagiers met de bus
vervoerd worden. Links en rechts van het
middenpad bevinden zich de zitbauken, elk
plaats biedende aan twee personen. 16 per
sonen kunnen steeds vooruitrjjden, terwyl er
slechts 4 zitplaatsen achterwaarts zyn.
De zitplaatsen zyn met blauw leer bekleed
en van uitstekende veeren voorzien, waar
door het hinderlijke schokken voorkomen
wordt.
Aan de ventilatie h veel zorg besteed: in
de zoldering bevinden zich twee luchtkokers,
terwyl de portieren mechanisch naar beneden
en boven bewogen kunnen worden. Tot op
elke gewenschte hoogte kan men de raamp-
jes laten zakken. Daardoor kan versohe
lucht in overvloed den wagen binnenstroo-
men zonder dat men daarby hinder van wind
ondervindt.
Voorts wordt de bus 's avonds electrisch
verlicht, zyn langs de raampjes gordijnen ge
spannen en‘loopt door den geheelen wagen
een leeren koord, verbonden aan een bel.
Door aan het koord te trekken, gaat de bol
over en weet de chauffeur, dat hy stopp-m
moet.
Ojslat de chauffeur zyn geheele aandacht
op het sturen gevestigd kan houden, werken
de richtingwijzers, die voor aan den /vagen
aangebracht zyn, mechanisch. Door ze slechts
even aan te raken, veeren de wyzers reed»
naar buiten. Voor de veiligheid van de pas
sagiers is verder van belang, dat, als «ie
chauffeur de voetrem indrukt, achter op den
wagen het woord „stop” komt te staan. Bot
singen met achteroprydende voertuigen zijn
daardoor nagenoeg buitengesloten.
Trouwens aan de veilign.
99%
101%
101»
108
106
Bus contra tram.
De geschiedenis van bet stadsvervoer is -ie
historie van de eene uitvinding, die door een
volgende wordt ter zij gèeteld. Toen de omni
bussen met paardenbespanning bedreigd wer
den door de trams, waren er, in kleine pro
vinciesteden, lieden die de rails opbraken.
Het heeft hun niet geholpen; de trams zyn er
gekomen ?n de paarden-omnibus is ter ziele
gegaan. Maar ook met de glorie van de tram
is het nu uit. Het voertuig, dat zich in de we
reldstad op vaste rails voortbeweegt, dus niet
uitwyken aan en het verkeer congestionneort
wordt op zyn beurt overvleugeld door de
autobus, die het publiek prefereert, in zoo
sterke mate de voorkeur geeft, dat de tram
lijnen. die met autobussen concurreeren moe-
“nt men nu doen? De trams sttppri-
Wie dat denkt, kent slecht het con
servatieve aflviseerend comité, dat den minis
ter van Transport- en Verkeersaangelegen-
heden raad geeft. Dit comjté van oude heer
tjes, wien meer dan de moderne verkeers-
eischen, de stedclyke financiën ter harte gaan
en het is de London Country Council on
der welks patronaat het meerendeel der
trams rijdt advlseeren eenvoudig het aan-
tal busreizen op de geldelyke gevaren loo-
pende tramroute’s te verminderen, opdat de
trammetjes van de L.C.C. weer gevuld over
de rails zullen snorren. Wat de minister zal
doen is nog niet te zeggen, maar de mach
tige combinatie, die bet grootste aantal bus-
9 eei. dirigeert, protesteert natuurlijk en het
publiek uit z|jn afkeer over de tram en zyn
voorliefde voor de bus in ingezonden stuk
ken.
Daarby zyn er, die klinkende argumenten
geven. Inspecteur Bassom publiceerde eeni-
gen tijd geleden een statistiekje, waarin of-
ficieele gegevens ten grondslag lagen, en
waarin de veldnkels in het wereldstadsver-
keer op grond van hun capaciteiten om «Ut
in te war te brengen aan een toet» werden
onderworpen. Daarbij kregen motortaxi's hot
indexcijfer 1, motorbussen 5, trams 9 en al
leen de langzame met twee paarden bespan
nen verhuiswagen haalde een tien. Met amle*
*re woorden, een tramwagen is igèèr rjj-in-
den-weg, sterker verkeersbelemmering dan
negen taxi's en equivaleert bjjna twee motor
bussen. En wat de ongelukken betreft! De
trams, die 4.68 pCt. vertegenwoordigen van
de voertuigen in Londen, die door motor-
kracht worden voortbewogen, waren in 1923
voor 10.9 pCt. der ongelukken aansprakelijk.
Daartegen steken de motorbussen, verte
genwoordigend 17.33 5>Ct van *t verkeer,
met sléchts 13.4 pCt. ongelukken wel gun
stig af. Iedere tramwagen wa» aansprakelyk
voor evenveel ongelukken als drie motorbus
sen.
Niettemin wil men de laatste, die niet met
verlies rijden, maar goede zaken maken, op
sommige wegen toch weer gedeeltelijk door
de bankroeteerende tram» vervangen. Mis
schien lukt het. Maar dan toch slechts voor
korten tijd. Als de aarde draait, doet zij dat
ook, wanneer by decreet wordt afgekondig«l
dat zij stil staat. En als de tram gedoemd is
te verdwijnen en zij is hetl dan ver
dwijnt zij ook. ondanks de adviezen van een
aftandsch comité. Met beteren wind altijd.
En het staat nu toch wel vast, at op alit tijd
stip de tram In het wereldstad-verkeer Jieeft
afgedaan. Ditris de periode van de bus, die
het publiek zijn gunst schenkt. Tot ook «Ie
bus eenmaal verdrongen wordtf gelijk de
eene dag door den volgende, en de ouder
dom door de jeugd.
De rail» hebben, ondank» alle», den lang-
sten tyd geblonken. De bus rjjdt langs de
tramwegen, en snelt de wagentjes van de L.
C. C. zegevierend voorbij. De bus is «ie ver-
ne
ingébracht, dat bij
den passagiers tót
Wy kunnen niet anders verklaren dan dat
8TAATSLEENINGEN
4» Nederland 1917
6 idem 1918
6 ideor 1919
6 idem 1923
6 Ned. lndi« 1923
BANK INSTELLINGEN
Koloniale Bank
Indische Bank
Handel Mpjj.
INDUSTR. OND. BINNENLAND
Insulinde Oliefabrieken
Jurgen»
Oude Philip»
HoU. Kunstzijde
(NDU8TR. OND. BUITENLAND
Anaconda
Steel oomm.
CULTUUR MAATSCHAPPIJEN
Cultuur Vorstenlanden
Dito Aètiona
H. V. A.---
Java Cultuur
Moormaan Co. M
Ned. Ind. Suiker Unie
Poerworedjo
MIJNEN
Redjang Lebong
PETROLEUM
Dordtsche Petroleum
Gec. HoL olie
Kon. Ned. Pecroletua
Steaua Romana
RUBBER MAATSCHAPPIJEN
Amsterd. Rubber
Bandar Rubber
Deli Bak Rubber
Indische Rubber
Interoontin. Rubber
Kendeng Lemboe
Lampong Sumatra Rubber
Oo»t-Java Rubber
Nedarl Ind. Rubber A Koffie
Sertiadjadi
Silaaa --
Wai Sum Robber -------
SCHEEPVAARTEN
HoU. Am er. Lijn ------
HoU. Stoomboot
HoU. IJoyd--
Kon. Boot
Stoomvaart My. „Nederland" -
Paketvaart
Scheepvaart Unie
Marine Common.
Marine Preferent
Niev. Goudriaan
TABAKKEN
Beeoekj
DeU Batavia
Deli-MaauchappQ
Senembah
AM ER- SPOORWEGEN.
Erie Spoor
Southern Raila
Union Pacific
Wabash. Railway
PROLONGATIE--
Bijkantoor Alkmaar.
(Ontvangen per draadlooze telefoon).
17 Maart -
EEN ADRES.
Aan den raad 'dezer gemeente is het Vol
gende adres verzonden:
Ondergeteekenden, bewoners van de Koor-
etraat en het Riteevoort, mede de leden van
Kerkvoogdij en de Unie* hebben met teleur
stelling kennis genomen van 's raads beslis-
eing om de vernieuwing van de Koorstraat
niet te doen geschieden door het aanbrengeu
van asphalt.
Indien rioleering, waterleiding, electrische
geleiding, telegraaf- en telefoonkabels zoo
danig verlegd zouden worden, dat z«j ook bier
onder de trottoir» worden gebracht, meenen
zjj, dat in KoorstAat en Ritsevoort een ge
ruischlooze bestrating kan worden aange-
bracht, hetgeen voor godsdienstoefeningen
en Kerkconcerten een groot voordeel met
aich zou brengen. Immers het rumoer in do I«
omgeving van de kerk, veroorzaakt door hat de bus aan alle eischen, zoowel wat veilig-
ry- en automobielverk^r, zou hierdoor be- heid ais comfort betreft, voldoet én wij twy-
In -de tractortram-polemiek, welke den
laatsten tijd in ons blad gevoerd i», kwam
meerdere malen een correspondentie uit Lon
den over „Bus contra Tram" in „De Tei>
graaf* ter sprake.
Om onze lezets ook met dit interessant ge-
tuigstuk nader op de hoogte te stellen (het
is van belang, dat het publiek zich een jui»t
oordeel over de kwestie kan vormen), laten
wij de bedoelde correspondentie, gedateerd:
Londen, 26 Februari, in extenso hieronder
volgen:
I GEBOREN:
Hiflegonda Catharina, d. v. Johannes
Ros en Agnes Catharina Mari* van Die
pen. -
Derk W?
siua Bruin Levenloos aangegeven
kind van Evert Asjes pn Margar.tha Eli
sabeth Leemeiier.
OVERLEDEN;
Teunis Groot, 6t
£waan, 4 [aar.
(o>-
DUITSCHLAND NOG NIET
TOEGELATEN.
Brazilië handhaaft zijn stand
punt. De zitting wordt verdaagd
tot September.
GENèVE, 17 Maart.
Hedenmorgen om 10 uur zou de vergade
ring van den Volkenbond byeen komen om te
beslissen over de toelating van Duitschland
tot den Volkenbond.
Ter behandeling van het standpunt der
Brazitiaansche regeering had, voordat de
Volkenbond bjjeen kwam, nog een zitting
van den Volkenbonderaad plaats, die onge
veer een half uur duurde.
Te kwart over tien ving de zitting van den
Volkenbond aan.
Na de opening wa» het eerst het woord
aan den vertegenwoordiger van Brazilië,
Franco Mendo, die namens zjjn regeering een
verklaring aflegde. Hy verklaarde, dat de
Braziliaansche regeering geen ander stand
punt kan innemen, dan dat zy reeds ter ken
nis van de Duitsche delegatie heeft gebracht.
Brazilië is bereid Duitschland te steunen by
zyn verzoek om een zetel in den Volken-
bonflsraad, maar heeft.reed» vroeger de nood
zakelijkheid betoogd van een reorganisatie
van den Volkenbondsraad, een eisch, waar
van de Braziliaansche regeering thans niet
kan afstappen.
Daarna nam Chamberlain het woord voor
het afleggen van een verklaring. Hij deelde
mede, dat het hem na de verklaring van
Brazilië ónmogelijk was aan deze vergade
ring voor te «tellen, Duitschland te doen
toetreden tot den Volkenbend.
Hy verklaarde niet alleen namens de En-
gelsche delegatie, doch ook namens alle
dominions te spreken, wanneer hü Zweden
en Tsjecho-Slovakye dankt voor het offer,
dat zy hebben willen brengen om een oplos
sing mogelijk te maken. Verder betoogd*
dat ondanks dexe betreurenswaardig«
beurtenis de mogendhedep betrokken by
Hierua deed de secr., Mevr, de Groot,
i ij,.t—.-8
gesteld werden;
Aan het verel
cretaresse werd
het volgende:
Met voldoening kan teruggezien wor icn
op de resultaten van den arbeid gedurende
1925.
Uit de tekening en verantwoording blijkt,
dat de vereeniging dit jaar een naleelig sal
do boekt van 35.48», waarby zij opge
merkt, dat er nog eenige goederen aanwezig
zyn, ongeveer ter waarde van 70.
De eerste uitdeeling had plaats op 4 Fe
bruari 1925. Er werd aan ieder „kind een
paar kousen, een paar klompen, een hemd
en een broek gegeven.
By deze uitdeeling werden 128 kinderen
bedeeld.
2e Gemeente School 33 kinderen; 3e Gem.
School 5 kinderen; 4e Gem. School 14 kin
deren; 5e Gem. School 32 kinderen; School
v. Zwakzinnigen 5 kinderen; R. K. Jongens
school 21 kinderen; R. K. Meisjesschool 18
kinderen.
Door de zeer gewaardeerde hulp van den
Armenraad ontving de vereeniging ook dit
jaar wederom*de lijsten met de namen der
gezinnen, die werden opgegeven, als gezin
nen, die beslist den steun van „Kinderk'.ee-
ding" zeer noodig hadden.
De tweede uitdeeHng had plaats op 18
November 1925. Aan ieder Hnd werd ver
strek! 1 paar klompen, 1 paar kousen, 1
hemd en 1 broek. 204 kinderen werden be
deeld.
Ie Gemeente School 2 kinderen; 2e Gem.
School 52 kinderen; 3e Gem. 4 kinderen; 4e
Gem. School 23 kinderen; 5e Gem. Scbo<>!
50 kinderen; School v. Zwakzinnigen 5 kin
deren; R. K. Meisjesschool 39 kinderen; R.
K. Jongensschool 29 kinderen.
Het aantal bedeelde kinderen bedroeg dit
jaar 332, terwyl in 1924 418 kinderen in
aanmerking kwamen.
Daar er nog een groote voorraad was in
1924, is dit jaar een subsidie van 1000.
aangevraagd. f
Door overlijden en vertrek, verminderde
het aantal leden in verband met welk feit
het Bestuur besloten heeft een krachtige ac
tie tot het werven v/m nieuwe leden te ont
wikkelen.
Het Bestuur-van „Kinderkleeding” brengt
dank aan de Commissie van Toezicht voor
hare bereidwilligheid, de rekening en ver
antwoording te willen contéoleeren, terwyl
ook de medewerking van den Armenraad dit
jaar weer in een noodzaludyke behoefte tot
voorlichting heeft voorzien.
Het verslag besloot met een woord va i
bijzondere opwekking tot alle Aikmaarsr^e
burgers, om het streven der vereeniging (be
hoeftige schoolkinderen van de meest nof>-
dige kleedingstukken te voorzien), ook fi
nancieel te steunen, te fneer waar het lid
maatschap der Vereeniging re«*ds kan war
den verkregen tegen een tninimum-contribu-
tie van 50 cent.
De penningnieesteresse, Mevr. Kuster»,
gaf dan verslag van den financieelen toe
stand der vereeniging. De rekening en ver
antwoording wees een totaal-bedrag aan
van 1575.23 en sloot met een na-ieelig sal
do van 35.48». Het totaal-b-lrag, Jat
was uitgegeven voor de verstrekking ran
kleedingstukken en klompen, bedroeg
1303.50».
Niets meer aan de orde zyn, sloot de voor
zitster de vergadering, den wensoh uitep.e-
kende, dat „Kinderkleedingg” weder op de
zelfde subsidie zou mogen rekmen al» voor
heen. Deze is noodig om aan de arme sehool-
kinderen warme kleeding te verstrekk n,
daar zij anders niet naar school zouden kun
nen gaan. Wel zyn krachtiger plannen be
raamd om het ledental op te voeren, do. h
voorz. vreesde, dat het resultaat niet gr<M>t
zou zjjn.
tanjfM
Ook
de Unie^zouden zeer gebaat zjjn met asphal
teering, daar het nu vaak voorkomt, dat de
sprekers aldaar niet zjjn te verstaan door het
straatrumoer, veroorzaakt door het verkeer.
Nog brengen zij onder uw welwillende aan
dacht, dat een geniischlooze bestrating ook
voor de bewoners een niet te ontkennen
voordeel geeft, doordat de door hen be
woonde perceelen minder te lijden hebben
van het zeer zware asverkeer. dat steeds toe
neemt;
dat, tengevolge van het zeer drukke auto-,
fjjtuig- en wagen verkeer over den Rjjks-
straatweg van Haarlem naar den Helder en
omgekeerd, de perceelen aan Koorstraat en
Ritsevoort» alsmede het Kerkgebouw reed»
zichtbare teekenen geven van verval, het
geen, zonder verbetering van het wegdek,
zeer zeker zal verergeren;
dat zjj ter overtuiging U beleefd in overwe
ging geven een bezoek te brengen in
Kerkgebouw en meerdere perceelen
Koorstraat en Ritsevoort, alwaar uwen Raad
door deskundige personen de beste inlichtin
gen omtrent ondervindingen en schade sullen
worden gegeven;
dat de 'bewoners van het Riteevoort hier
op meermalen uwe aandacht hebben geve»,
tigd en om verbetering hebben gevraagd; tot
heden echter zonder afdoend resultaat, zoo-
dat de toename van het verkeer steeds meer
de eens zoo solide gebouwen zal ondermynen,
hetgeen door een goed asphalt wegdek zoor
zeker kan en zal moeten worden ondervan
gen;
dat reeds verschillende politie-maatregelen
.1(joel, njet afdoende blijken
steeds toenemend verkeer, hetgeen
groot deel is toe te schrijven
en redeljjk, doch „de verklaring van den ver-
tegenwoordiger van Brazilië beeft den leden
van den Volkenbondsraad getoond, dat zjj
niet in staat zjjn de verzekering te geven, dat
aan Duitschland thans oen permanente zetel
zal worden toegewezen”.
De rede van Chamberlain werd herhaald»
malen door de vertegenwoordigers van de
7 Mogendheden, betrokken bij de verdragen
van Locarno, door applaus onderbroken.
Na Chamberlain sprak Briand, die ver
klaarde, -dat bjj als vertegenwoordiger >*n
Frankrijk meer dan iemand anders betreur
de, dat Duitschland in deze zitting van den
Volkenbond niet tot den Bond kon worden
toegelaten.
De vergadering nam tenslotte «.«en resolu
tie aan, waarbjj de zitting van deu Volkea-
bond werd verdaagd tot September.
Alle delegaties zullen hedenmiddag uit
Genève vertrekken.
TWEEDE KAMER.
DEN HAAG, 17 Maart.
in de heden gehouden vergadering der
T#eede Kamer werden de debatten over de
regeeringsverklaring voortgezet.
Mgr. Nolene bespreekt eerst de geschiede
nis van het Gezantschap bjj bet Vaticaan. Dit
is voor de R. K. geen kwestie van belang, al
hechten zjj er meer beteekenis aan dan ande
ren.
De verklaring van 11 November hield ver
band met de voorgenomen gedragslijn der
vier Katholieke ministers.
ERNSTIG ONGELUK.
AMSTERDAM, 17 Maart
Hedennacht is aan den AmsteMijk 27
een ernstig ongeluk gebeurd Twe bo
taarde dames hdiben dxx u t ’t dak
venster tan haar woning te srr nget»
een einde aan haar leven gemaakt.
DE VECHTPARTIJ TE FINIV
HOVEN.
EINDHOVEN, 17 Maart.
Het slachtoTer van de vechtpartij üi
het woonwagenkamp, de 40-jarige H.
v. S., is hedenmorgen aan de bekomen
verwonding overleden.
DE teraardebestelling VAN
AaRTSBI S O CJFJ’LAK
WARSCHAU 17 Maart
Gisteren had in de Kathedraal van
Wilno de bijzetting p'aats van het stof
te'ijk overschot van Aartsb sichop Cie-
plak. De President der Republiek er
verscheidene ministers woonden de
plechtigheid bii
•ten tjjd geblonken. De bus rjjdt langs
'egen, en snelt de wagei
C. C. zegevierend voorby. De
keerswaarheid van de metropool; rien
l’arrétral