M-MM Dagblad. In Tweede Blad. Amsterdamsche Beurs. ALKMAAR. Opgave vaa de Nederlamilacbe Laadbeawbsak M* •*- WOENSDAG 17 MAART ’26. 16Jfc I L. FRANKENBERG. dat te ziii is ontvref 1«3% J PROVINCIAAL NIEUWS. BERGEN. BERGEN. Ontvreemd. Door dn, landbouwer C. wonende Kanaaldijk alhier, is bii de politie aangifte gedaan dat te zlinen nadeele ean aantal k upef is ontvreemd. Van den dader 1A tot b<p den geen spoor ontdekt. JtóÖNOA. „VOOR EER EN DEUGDT. Op 19 Maart, ’savonds ten 7 ulm.H. Lof met feestpredicatie door dén Z.Ew. Directeur in de St. Jozefkerk. Na het Lof fcesluursvergadcr ng aan de Pastorie. I Autobus of tram? BURGERLIJKE STAND. ALKMAAR. TELEGRAMMEN. De Volkenbond. in KU 1.45 1J0 —I 20e JAARGANG. 4 163 1«2’A 163 1-8» 129 92/, *27» ri4l 22b 107 289 289 294» 179H 398»/, *00'/. 399H 356'/, 264». 19 279 .84*/, 204» 2O6’/, 206*/, 46 •t 61 617, 77 77’/. 171 166 166’/. 1667, •>6» 89» f “5 111 42% 12» 3* 4 1 hekje laar. heid als comfort betreft, voldoet én wjj twjj- worden vérmrnderO. - >k de te organiseeren bijeenkomsten het aan 372 185 396 416 381 *86 192% 161 149*/ 187 400 y, 4U0 280 414 380 641» 42 dijk te maken. Verder betoogde hjj, "j het verdrag van Locarno hun vredespolitiek tul len voortzetten. Hg beachreef het verzoek van Duitschland om een permanenten zetel als rechtvaardig -’97. 109 1*9» 43 3 164’/. 161 641 402 283% 367% 262 253 ö81 482*/. BIJ ALKMAAR. vindt U steeds de nieuwste DAMESTASSCHEN. 1926 VJL 220 *13 377 4TO» 416» ó81 46 ul *3 78 170’/. i»5*/, 166 10-/. 367. 89» 161 614 340 366 2o3 z55 188 399% 193 160 147» 162 383 128 192% 160»;. 148 i 93 127% 165 151% 642» .539 410 228 109 195 166 lacomijntie Q^a-ia Maria, d v. W.l ent Abclsk «mp en Ne Itje da ten, een sterk verlies opleveren. Wat gaat meeren? W •ff1 ld door de autobus, die het publiek prefereert, in zoo 149» 414 380 483» 358» 247*,. 248 445» 19 *00» 280 396» 339 381» 2<6 310» 50 JARIG JUBILEUM. Op Zondag 21 Maart a.s. hoopt de heer Th. de Lange, den dag te herdenken, dat hij 50 jaar in dienst ie geweest by de Fa. Wed. J. P. Boom en Zn., Kooltuin, alhier GASBEDWELMING. Vanmorgen raakte een arbeider, die bezig was een gat te boren in de gasbuis, liggende in de Langestraat, door het ontsnappende gas bedwelmd. Na ongeveer een kwartier bewusteloos te zijAgeweeet, kwam de man weer bij kennis. LICHTEN OP. Hedenavond voor rijwielen en motorrijtui gen om 6.35 uur lichten op. Voor ry‘- on voertuigen om 7.06 uur. KINDERKLEEDING. Ten Stadhuize vergaderde gisteravond de vereeniging „Kinderkleeding.”Wegens ontstentenis van de voorz., Mevr. Zjjlstra, opende Mevr. Baar de vergadering. Hierna deed de secr., Mevr, de Groot, voorlezing der notulen, die ongewijzigd vast- ilag, dat daarna door de se- 1 uitgebracht, ontleenen wij 256*/, 266 3377, leid is heel veel zorg besteed» We noemden reeds de breede portieren, die by ongelukken geheel geopend kunnen worden. Dan-tyii er e'en zij- en een achteruitgang met dubele sluiting, en is in de zoldering'een luik aai onverhoopte ongevallen nooduitgang dient. felen er niet aan, of het publiek zal dit in den ondernemer w^ten te waardeeren. WAARSCHUWING VOOR LINNEN KOOPMAN. De Commissaris van Politie alhier waar schuwt tegen een onbekenden Belgischen koopman, oud 25 jaar, donker uiterlyk, klein van gestalte, gekleed met donkere overjas, blauw kamgaren costuum en lichte «grijze deukhoed, die aan de ingezetenen min derwaardige manufacturen (ongebleekte ka toen en linnen) tracht te verkoopen, onder voorwendsel, dat zij zich hierdoor het koop recht verzekeren van een party eerste soort linnen goederen, welke hij binnen eenige dagen zal bezorgen. De Commissaris van Politie, voorn WALRAVEN. zyn genomi door nA st ook voor een groot deel is toe te schrijven aan het aantrekkelijke van den Hout, Mu- ziektuin en het Gemeentelijk Sportpark en asphalteering van genoemde straten zeker in overeenstemming hiermee zou zyn; dat naar deskundigen (zie Alkmaarsch» Courant en Noord-Hollandsch Dagblad van 5 Maar j. 1.) hen verzekerden de meerder» kosten van een geruisehloos wegdek t.o. van keibestratlng in wezen geen beteekenis heb ben, in aanmerking nemend den veel lango ren levensduur; waarom zij alsnog een dringend beroep doen op uwen Raad terug te komen op het laatst genomen raadsbesluit en te besluiten tot‘asphalteering van de Koorstraat en het Ritsevoort, waardoor niet alleen [^rsoonlyke, doch in de eerste plaats gemeente- en alge- meene belangen worden bevorderd. 't Welk doende, (volgen handteekeningen). Alkmaar, 17 Maart 1926. TE WATER GELATEN. Van de N. V. Scheepswerf „Nicolaae Wit- sen”, v. h. W. F. Stoel Zoon te Alkmaar, is te water gelaten: een stalen Directie-motorboot, geechikt om te sleepen, lang 50.6”, breed 11.8". De boot heeft voorop een kajuitsopbouw met ka juit, pantry en W. C. Midscheeps is de mo- torkamer met 40 P.K. ruwolie scheepsmotor. Op het ruime achterdek staat de sleepbeting. De boot ia bestemd voor Venezuela. NTEUWE AUTOBUS. Een dezer dagen zal de beer N. Bruin (on dernemer van den autobusdienst Alkmaar BeverwykHaarlem) zijn dienst uitbreiden met een nieuw type aujobus, zooals er hier in «ie omgeving nog geen rijdt. De nieuwe autobus valt direct in het oog door breeden bouw van de carosserie, hetgeen dit voor deel geeft, dat de bus, al is ze niet lang, toch aan een flink aantal passagiers zitplaats biedt. De wagen is afkomstig uit de fabriek Dodge Brothers in Amerika; de carosserie werd ge leverd door de firma J. H. Witte en het chas sis door de firma Louwman Parqui, beide te Den Haag. Niet alleen mag de wagen sier lijk gebouwd heeten, hy loopt ook Heit en nagenoeg geruisehloos. Wy maakten tenminste een proefrit mode, die alleszins geslaagd is en ondervonden van den hobbeligen en kuilryken Kennemer- straatweg nagenoeg geen hinder. Wel een be. wijs, dat de afwerking prima is. Natuurlijk is dit ook te danken aan dé wijze, waarop de bus ingericht is. In totaal kunnen 20 passagiers met de bus vervoerd worden. Links en rechts van het middenpad bevinden zich de zitbauken, elk plaats biedende aan twee personen. 16 per sonen kunnen steeds vooruitrjjden, terwyl er slechts 4 zitplaatsen achterwaarts zyn. De zitplaatsen zyn met blauw leer bekleed en van uitstekende veeren voorzien, waar door het hinderlijke schokken voorkomen wordt. Aan de ventilatie h veel zorg besteed: in de zoldering bevinden zich twee luchtkokers, terwyl de portieren mechanisch naar beneden en boven bewogen kunnen worden. Tot op elke gewenschte hoogte kan men de raamp- jes laten zakken. Daardoor kan versohe lucht in overvloed den wagen binnenstroo- men zonder dat men daarby hinder van wind ondervindt. Voorts wordt de bus 's avonds electrisch verlicht, zyn langs de raampjes gordijnen ge spannen en‘loopt door den geheelen wagen een leeren koord, verbonden aan een bel. Door aan het koord te trekken, gaat de bol over en weet de chauffeur, dat hy stopp-m moet. Ojslat de chauffeur zyn geheele aandacht op het sturen gevestigd kan houden, werken de richtingwijzers, die voor aan den /vagen aangebracht zyn, mechanisch. Door ze slechts even aan te raken, veeren de wyzers reed» naar buiten. Voor de veiligheid van de pas sagiers is verder van belang, dat, als «ie chauffeur de voetrem indrukt, achter op den wagen het woord „stop” komt te staan. Bot singen met achteroprydende voertuigen zijn daardoor nagenoeg buitengesloten. Trouwens aan de veilign. 99% 101% 101» 108 106 Bus contra tram. De geschiedenis van bet stadsvervoer is -ie historie van de eene uitvinding, die door een volgende wordt ter zij gèeteld. Toen de omni bussen met paardenbespanning bedreigd wer den door de trams, waren er, in kleine pro vinciesteden, lieden die de rails opbraken. Het heeft hun niet geholpen; de trams zyn er gekomen ?n de paarden-omnibus is ter ziele gegaan. Maar ook met de glorie van de tram is het nu uit. Het voertuig, dat zich in de we reldstad op vaste rails voortbeweegt, dus niet uitwyken aan en het verkeer congestionneort wordt op zyn beurt overvleugeld door de autobus, die het publiek prefereert, in zoo sterke mate de voorkeur geeft, dat de tram lijnen. die met autobussen concurreeren moe- “nt men nu doen? De trams sttppri- Wie dat denkt, kent slecht het con servatieve aflviseerend comité, dat den minis ter van Transport- en Verkeersaangelegen- heden raad geeft. Dit comjté van oude heer tjes, wien meer dan de moderne verkeers- eischen, de stedclyke financiën ter harte gaan en het is de London Country Council on der welks patronaat het meerendeel der trams rijdt advlseeren eenvoudig het aan- tal busreizen op de geldelyke gevaren loo- pende tramroute’s te verminderen, opdat de trammetjes van de L.C.C. weer gevuld over de rails zullen snorren. Wat de minister zal doen is nog niet te zeggen, maar de mach tige combinatie, die bet grootste aantal bus- 9 eei. dirigeert, protesteert natuurlijk en het publiek uit z|jn afkeer over de tram en zyn voorliefde voor de bus in ingezonden stuk ken. Daarby zyn er, die klinkende argumenten geven. Inspecteur Bassom publiceerde eeni- gen tijd geleden een statistiekje, waarin of- ficieele gegevens ten grondslag lagen, en waarin de veldnkels in het wereldstadsver- keer op grond van hun capaciteiten om «Ut in te war te brengen aan een toet» werden onderworpen. Daarbij kregen motortaxi's hot indexcijfer 1, motorbussen 5, trams 9 en al leen de langzame met twee paarden bespan nen verhuiswagen haalde een tien. Met amle* *re woorden, een tramwagen is igèèr rjj-in- den-weg, sterker verkeersbelemmering dan negen taxi's en equivaleert bjjna twee motor bussen. En wat de ongelukken betreft! De trams, die 4.68 pCt. vertegenwoordigen van de voertuigen in Londen, die door motor- kracht worden voortbewogen, waren in 1923 voor 10.9 pCt. der ongelukken aansprakelijk. Daartegen steken de motorbussen, verte genwoordigend 17.33 5>Ct van *t verkeer, met sléchts 13.4 pCt. ongelukken wel gun stig af. Iedere tramwagen wa» aansprakelyk voor evenveel ongelukken als drie motorbus sen. Niettemin wil men de laatste, die niet met verlies rijden, maar goede zaken maken, op sommige wegen toch weer gedeeltelijk door de bankroeteerende tram» vervangen. Mis schien lukt het. Maar dan toch slechts voor korten tijd. Als de aarde draait, doet zij dat ook, wanneer by decreet wordt afgekondig«l dat zij stil staat. En als de tram gedoemd is te verdwijnen en zij is hetl dan ver dwijnt zij ook. ondanks de adviezen van een aftandsch comité. Met beteren wind altijd. En het staat nu toch wel vast, at op alit tijd stip de tram In het wereldstad-verkeer Jieeft afgedaan. Ditris de periode van de bus, die het publiek zijn gunst schenkt. Tot ook «Ie bus eenmaal verdrongen wordtf gelijk de eene dag door den volgende, en de ouder dom door de jeugd. De rail» hebben, ondank» alle», den lang- sten tyd geblonken. De bus rjjdt langs de tramwegen, en snelt de wagentjes van de L. C. C. zegevierend voorbij. De bus is «ie ver- ne ingébracht, dat bij den passagiers tót Wy kunnen niet anders verklaren dan dat 8TAATSLEENINGEN 4» Nederland 1917 6 idem 1918 6 ideor 1919 6 idem 1923 6 Ned. lndi« 1923 BANK INSTELLINGEN Koloniale Bank Indische Bank Handel Mpjj. INDUSTR. OND. BINNENLAND Insulinde Oliefabrieken Jurgen» Oude Philip» HoU. Kunstzijde (NDU8TR. OND. BUITENLAND Anaconda Steel oomm. CULTUUR MAATSCHAPPIJEN Cultuur Vorstenlanden Dito Aètiona H. V. A.--- Java Cultuur Moormaan Co. M Ned. Ind. Suiker Unie Poerworedjo MIJNEN Redjang Lebong PETROLEUM Dordtsche Petroleum Gec. HoL olie Kon. Ned. Pecroletua Steaua Romana RUBBER MAATSCHAPPIJEN Amsterd. Rubber Bandar Rubber Deli Bak Rubber Indische Rubber Interoontin. Rubber Kendeng Lemboe Lampong Sumatra Rubber Oo»t-Java Rubber Nedarl Ind. Rubber A Koffie Sertiadjadi Silaaa -- Wai Sum Robber ------- SCHEEPVAARTEN HoU. Am er. Lijn ------ HoU. Stoomboot HoU. IJoyd-- Kon. Boot Stoomvaart My. „Nederland" - Paketvaart Scheepvaart Unie Marine Common. Marine Preferent Niev. Goudriaan TABAKKEN Beeoekj DeU Batavia Deli-MaauchappQ Senembah AM ER- SPOORWEGEN. Erie Spoor Southern Raila Union Pacific Wabash. Railway PROLONGATIE-- Bijkantoor Alkmaar. (Ontvangen per draadlooze telefoon). 17 Maart - EEN ADRES. Aan den raad 'dezer gemeente is het Vol gende adres verzonden: Ondergeteekenden, bewoners van de Koor- etraat en het Riteevoort, mede de leden van Kerkvoogdij en de Unie* hebben met teleur stelling kennis genomen van 's raads beslis- eing om de vernieuwing van de Koorstraat niet te doen geschieden door het aanbrengeu van asphalt. Indien rioleering, waterleiding, electrische geleiding, telegraaf- en telefoonkabels zoo danig verlegd zouden worden, dat z«j ook bier onder de trottoir» worden gebracht, meenen zjj, dat in KoorstAat en Ritsevoort een ge ruischlooze bestrating kan worden aange- bracht, hetgeen voor godsdienstoefeningen en Kerkconcerten een groot voordeel met aich zou brengen. Immers het rumoer in do I« omgeving van de kerk, veroorzaakt door hat de bus aan alle eischen, zoowel wat veilig- ry- en automobielverk^r, zou hierdoor be- heid ais comfort betreft, voldoet én wij twy- In -de tractortram-polemiek, welke den laatsten tijd in ons blad gevoerd i», kwam meerdere malen een correspondentie uit Lon den over „Bus contra Tram" in „De Tei> graaf* ter sprake. Om onze lezets ook met dit interessant ge- tuigstuk nader op de hoogte te stellen (het is van belang, dat het publiek zich een jui»t oordeel over de kwestie kan vormen), laten wij de bedoelde correspondentie, gedateerd: Londen, 26 Februari, in extenso hieronder volgen: I GEBOREN: Hiflegonda Catharina, d. v. Johannes Ros en Agnes Catharina Mari* van Die pen. - Derk W? siua Bruin Levenloos aangegeven kind van Evert Asjes pn Margar.tha Eli sabeth Leemeiier. OVERLEDEN; Teunis Groot, 6t £waan, 4 [aar. (o>- DUITSCHLAND NOG NIET TOEGELATEN. Brazilië handhaaft zijn stand punt. De zitting wordt verdaagd tot September. GENèVE, 17 Maart. Hedenmorgen om 10 uur zou de vergade ring van den Volkenbond byeen komen om te beslissen over de toelating van Duitschland tot den Volkenbond. Ter behandeling van het standpunt der Brazitiaansche regeering had, voordat de Volkenbond bjjeen kwam, nog een zitting van den Volkenbonderaad plaats, die onge veer een half uur duurde. Te kwart over tien ving de zitting van den Volkenbond aan. Na de opening wa» het eerst het woord aan den vertegenwoordiger van Brazilië, Franco Mendo, die namens zjjn regeering een verklaring aflegde. Hy verklaarde, dat de Braziliaansche regeering geen ander stand punt kan innemen, dan dat zy reeds ter ken nis van de Duitsche delegatie heeft gebracht. Brazilië is bereid Duitschland te steunen by zyn verzoek om een zetel in den Volken- bonflsraad, maar heeft.reed» vroeger de nood zakelijkheid betoogd van een reorganisatie van den Volkenbondsraad, een eisch, waar van de Braziliaansche regeering thans niet kan afstappen. Daarna nam Chamberlain het woord voor het afleggen van een verklaring. Hij deelde mede, dat het hem na de verklaring van Brazilië ónmogelijk was aan deze vergade ring voor te «tellen, Duitschland te doen toetreden tot den Volkenbend. Hy verklaarde niet alleen namens de En- gelsche delegatie, doch ook namens alle dominions te spreken, wanneer hü Zweden en Tsjecho-Slovakye dankt voor het offer, dat zy hebben willen brengen om een oplos sing mogelijk te maken. Verder betoogd* dat ondanks dexe betreurenswaardig« beurtenis de mogendhedep betrokken by Hierua deed de secr., Mevr, de Groot, i ij,.t—.-8 gesteld werden; Aan het verel cretaresse werd het volgende: Met voldoening kan teruggezien wor icn op de resultaten van den arbeid gedurende 1925. Uit de tekening en verantwoording blijkt, dat de vereeniging dit jaar een naleelig sal do boekt van 35.48», waarby zij opge merkt, dat er nog eenige goederen aanwezig zyn, ongeveer ter waarde van 70. De eerste uitdeeling had plaats op 4 Fe bruari 1925. Er werd aan ieder „kind een paar kousen, een paar klompen, een hemd en een broek gegeven. By deze uitdeeling werden 128 kinderen bedeeld. 2e Gemeente School 33 kinderen; 3e Gem. School 5 kinderen; 4e Gem. School 14 kin deren; 5e Gem. School 32 kinderen; School v. Zwakzinnigen 5 kinderen; R. K. Jongens school 21 kinderen; R. K. Meisjesschool 18 kinderen. Door de zeer gewaardeerde hulp van den Armenraad ontving de vereeniging ook dit jaar wederom*de lijsten met de namen der gezinnen, die werden opgegeven, als gezin nen, die beslist den steun van „Kinderk'.ee- ding" zeer noodig hadden. De tweede uitdeeHng had plaats op 18 November 1925. Aan ieder Hnd werd ver strek! 1 paar klompen, 1 paar kousen, 1 hemd en 1 broek. 204 kinderen werden be deeld. Ie Gemeente School 2 kinderen; 2e Gem. School 52 kinderen; 3e Gem. 4 kinderen; 4e Gem. School 23 kinderen; 5e Gem. Scbo<>! 50 kinderen; School v. Zwakzinnigen 5 kin deren; R. K. Meisjesschool 39 kinderen; R. K. Jongensschool 29 kinderen. Het aantal bedeelde kinderen bedroeg dit jaar 332, terwyl in 1924 418 kinderen in aanmerking kwamen. Daar er nog een groote voorraad was in 1924, is dit jaar een subsidie van 1000. aangevraagd. f Door overlijden en vertrek, verminderde het aantal leden in verband met welk feit het Bestuur besloten heeft een krachtige ac tie tot het werven v/m nieuwe leden te ont wikkelen. Het Bestuur-van „Kinderkleeding” brengt dank aan de Commissie van Toezicht voor hare bereidwilligheid, de rekening en ver antwoording te willen contéoleeren, terwyl ook de medewerking van den Armenraad dit jaar weer in een noodzaludyke behoefte tot voorlichting heeft voorzien. Het verslag besloot met een woord va i bijzondere opwekking tot alle Aikmaarsr^e burgers, om het streven der vereeniging (be hoeftige schoolkinderen van de meest nof>- dige kleedingstukken te voorzien), ook fi nancieel te steunen, te fneer waar het lid maatschap der Vereeniging re«*ds kan war den verkregen tegen een tninimum-contribu- tie van 50 cent. De penningnieesteresse, Mevr. Kuster», gaf dan verslag van den financieelen toe stand der vereeniging. De rekening en ver antwoording wees een totaal-bedrag aan van 1575.23 en sloot met een na-ieelig sal do van 35.48». Het totaal-b-lrag, Jat was uitgegeven voor de verstrekking ran kleedingstukken en klompen, bedroeg 1303.50». Niets meer aan de orde zyn, sloot de voor zitster de vergadering, den wensoh uitep.e- kende, dat „Kinderkleedingg” weder op de zelfde subsidie zou mogen rekmen al» voor heen. Deze is noodig om aan de arme sehool- kinderen warme kleeding te verstrekk n, daar zij anders niet naar school zouden kun nen gaan. Wel zyn krachtiger plannen be raamd om het ledental op te voeren, do. h voorz. vreesde, dat het resultaat niet gr<M>t zou zjjn. tanjfM Ook de Unie^zouden zeer gebaat zjjn met asphal teering, daar het nu vaak voorkomt, dat de sprekers aldaar niet zjjn te verstaan door het straatrumoer, veroorzaakt door het verkeer. Nog brengen zij onder uw welwillende aan dacht, dat een geniischlooze bestrating ook voor de bewoners een niet te ontkennen voordeel geeft, doordat de door hen be woonde perceelen minder te lijden hebben van het zeer zware asverkeer. dat steeds toe neemt; dat, tengevolge van het zeer drukke auto-, fjjtuig- en wagen verkeer over den Rjjks- straatweg van Haarlem naar den Helder en omgekeerd, de perceelen aan Koorstraat en Ritsevoort» alsmede het Kerkgebouw reed» zichtbare teekenen geven van verval, het geen, zonder verbetering van het wegdek, zeer zeker zal verergeren; dat zjj ter overtuiging U beleefd in overwe ging geven een bezoek te brengen in Kerkgebouw en meerdere perceelen Koorstraat en Ritsevoort, alwaar uwen Raad door deskundige personen de beste inlichtin gen omtrent ondervindingen en schade sullen worden gegeven; dat de 'bewoners van het Riteevoort hier op meermalen uwe aandacht hebben geve», tigd en om verbetering hebben gevraagd; tot heden echter zonder afdoend resultaat, zoo- dat de toename van het verkeer steeds meer de eens zoo solide gebouwen zal ondermynen, hetgeen door een goed asphalt wegdek zoor zeker kan en zal moeten worden ondervan gen; dat reeds verschillende politie-maatregelen .1(joel, njet afdoende blijken steeds toenemend verkeer, hetgeen groot deel is toe te schrijven en redeljjk, doch „de verklaring van den ver- tegenwoordiger van Brazilië beeft den leden van den Volkenbondsraad getoond, dat zjj niet in staat zjjn de verzekering te geven, dat aan Duitschland thans oen permanente zetel zal worden toegewezen”. De rede van Chamberlain werd herhaald» malen door de vertegenwoordigers van de 7 Mogendheden, betrokken bij de verdragen van Locarno, door applaus onderbroken. Na Chamberlain sprak Briand, die ver klaarde, -dat bjj als vertegenwoordiger >*n Frankrijk meer dan iemand anders betreur de, dat Duitschland in deze zitting van den Volkenbond niet tot den Bond kon worden toegelaten. De vergadering nam tenslotte «.«en resolu tie aan, waarbjj de zitting van deu Volkea- bond werd verdaagd tot September. Alle delegaties zullen hedenmiddag uit Genève vertrekken. TWEEDE KAMER. DEN HAAG, 17 Maart. in de heden gehouden vergadering der T#eede Kamer werden de debatten over de regeeringsverklaring voortgezet. Mgr. Nolene bespreekt eerst de geschiede nis van het Gezantschap bjj bet Vaticaan. Dit is voor de R. K. geen kwestie van belang, al hechten zjj er meer beteekenis aan dan ande ren. De verklaring van 11 November hield ver band met de voorgenomen gedragslijn der vier Katholieke ministers. ERNSTIG ONGELUK. AMSTERDAM, 17 Maart Hedennacht is aan den AmsteMijk 27 een ernstig ongeluk gebeurd Twe bo taarde dames hdiben dxx u t ’t dak venster tan haar woning te srr nget» een einde aan haar leven gemaakt. DE VECHTPARTIJ TE FINIV HOVEN. EINDHOVEN, 17 Maart. Het slachtoTer van de vechtpartij üi het woonwagenkamp, de 40-jarige H. v. S., is hedenmorgen aan de bekomen verwonding overleden. DE teraardebestelling VAN AaRTSBI S O CJFJ’LAK WARSCHAU 17 Maart Gisteren had in de Kathedraal van Wilno de bijzetting p'aats van het stof te'ijk overschot van Aartsb sichop Cie- plak. De President der Republiek er verscheidene ministers woonden de plechtigheid bii •ten tjjd geblonken. De bus rjjdt langs 'egen, en snelt de wagei C. C. zegevierend voorby. De keerswaarheid van de metropool; rien l’arrétral

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1926 | | pagina 5