J. B. Koster f 68 Noord-Hollandscb Dagblad. Tweede Blad. Comb. H. Mrtynkirg I Ge.. 1LRMIIR. Amsteruamsctie Beurs* HOORN. ALKMAAR. I DONDERDAG 18 MAART OPNIEUW ONTVANGEN PRIMA ENGELSCHE STOFFEN, IN FANTASIE, ZWART EN BLAUW L. FRANKENBERG, ALKMAAR. J I I I Opgave vaa ».e BURGERLIJKE STAND. Ziet onze speciale aanbieding JE O COLBERT-COSTUUM naar Maat Autobus of tram? s <1 erlmadsche Isaadbmawbamk Berichten opgenomen In een gedeelte onzer vorige oplage. De Volkenbond. SGHAGEN. PROVINCIAAL NIEUWS. BERGEN. LIMMEN. K 20e JAARGANG. afwerking MQ 1.45 S.1A 1J0 t 163 - 162’/. 163 262 S 163 128H 129 92*4 127H 641 226 1C7 289 289 294H i79fc 3987, W0*>, 399M 335'/, 254H 19 i 279 ‘84*4 204H 208*/, 20«*4 len) tracht te verkoopen, onder 46 81 61*/, 77 77’/. 171 166 1667, lu6*4 ö9K 111 Dirkje jaar. I2h 12 3 op 149H 414 38U 4ö3H 1927. 161 149'/ 164’/, 151 644 414 •»oU 460 2t>0 1677. 2o2 263 ver- VrfU itrsur- 372 loó 393 187 4uü 402 283*4 BIJ vindt U steeds de nieuwate DAMESTASSCHEN. ó44H >42 188 399*4 93 127*,. >81 182*/, 220 .13 479* 46 ul .3 78 *707. .907, 166 iU-/, 09H 1647. 151 614 340 2&b'/, 256 337*,* -•9*7, lu9 149H 43 3 34« 416 3e 1 .85 195 .06 99*1, 101*, :viM ;u3 105 193 160 147* 1927. 1ÖU*„ 148 415H .81 165 1Ö17. °42* >39 410 -23 109 162 163 .28 O 5 5 O O 5 i 8 I NIEUWE AUTOBUS. m zal de heer N. Bruin (ou- fen autobuadienat Alkmaar— permanenten zetel als rechtvaardig fc, WAARSCHUWING VOOR LINNEN- KOOPMAN. De Commissaris van Politie alhier waar schuwt tegen een onbekenden Belgischen koopman, oud 25 jaar, donker uiterljjk, klein van gestalte, gekleed met donkere overjas, blauw kamgaren costuum en licht* grijze deukhoed, die aan de ingezetenen min derwaardige manufacturen (ongebleekte ka toen en linni voorwendsel, dat zij zich hierdoor bet koop recht verzekeren van een party eerste soort linnen goederen, welke hij binnen eenige dagen zal bezorgen. De Commissaris van Politie, voorn., WALRAVEN. i 'üt luxe za- ALKMAAR GEBOREN: Hillegonda Catharina, d. v. Johannes Ros en Agnes cat iarina Mana va i Die pen Jaconyintie Giaua Mar.a, d. v. Derk Wl en Atxlsk mp tn le lije Cla- sina Bruin. Levenloos aangegeven kind van Evert Asjes en Margu- tna E.i sabeth Leemeiier. OVERLEDEN: Tennis Groot, 61 Zwaan, 4 jaar. ‘proefrit merle, --idervonden van den hobbeligen en ktiilrijken Kennemer- In totaal kunnen 20 passagiers met de bus vervoerd worden. Links en rechte van het middenpad bevinden zich de zitbanken, elk plaats biedende aan twee personen. 16 per sonen kunnen steeds vooruitrijden, terwijl er slechts 4 zitplaatsen achterwaarts zijn. De zitplaatsen zijn met bik uw leer bekleed en van uitstekende veeren voorzien, waar door het hinderlijke schokken voorkomen wordt. Aan de ventilatie is veel zorg besteed: in de zoldering bevinden zich twee luebtkokers, terwijl de portieren mechanisch naar beneden en boven bewogen kunnen worden. Tot op elke gewenschte hoogte kan men de raamp jes laten zakken. Daardoor kan versche lucht in overvloed den wagen binnenstroo- men zonder dat men daarbij hinder van wind ondervindt. Voorts wordt de bus 's avonds electrhch verlicht, zyn langs de raampjes gordijnen ge spannen en loopt door den geheelen wagen een leeren koord, verbonden aan een bel. Door aan het koord te trekken, gaat de tiet over en weet de chauffeur, dat hy stoppen moet. Opdat de chauffeur zijn geheele aandacht op bet sturen gevestigd kan houden, werken de richtingwijzers, die voor aan den wageu aangebracht zijn, meNunisch. Door ze slechts even aan te raken, veeren de wijzers reeda naar buiten. Voor de veiligheid van de pas sagiers is verder van belang, dat, als Je chauffeur de voetrem indrukt, achter op den wagen het woord „stop” komt te staan. Bot singen met achteroprijdende voertuigen zijn daardoor nagenoeg buitengesloten. Trouwens aan de veiligheid is heel veel zorg besteed. We noemden reeds de breede portieren, die bij ongelukken geheel geopend kunnen worden. Dan zijn er een zij- en een achteruitgang met dubele. sluiting, en is in de zoldering een luik aangebraeht, dat bij onverhoopte ongevallen den passagiers tot nooduitgang dient. Wy kunnen niet anders verklaren dan dat de bus aan alle eischen, zoowel wat veilig heid als comfort betreft, voldoet en wij twij felen er niet aan, of het publiek zal dit in den ondernemer weten te waardeeren. Di^TRIGTS-ARBElDSBEl’RS. Aangeboden: A. Mannen 1 straatma' kcr, 2 betonwerkers. 10 grandwetkers. 5 oppcil eJen, 1 sc.iiMer. 1 timmerman 1 timmermansteeriing, 4’ kistenmakers 1 leerling machine-bankwerker. 1 boek binder 2 t ua's^ge s 5 sigaren n.'k.r;, 1 banketbakkersleerling, 1 reiziger, 1 pakhuisknecht, 1 chauffeur, 3 kantoor- Ded e gien 1 typist 46 I >sse we kf eden. B. Vrouwen. 1 werkster- GevraagdA Mannen 1 pakhuis knecht. 1 fabneksjongen, 1 loopi >ngen, 3 metselaars, I leerling rijwie.berstel- ler. 3 timmerlieden, 1 leerling kruide niersbediende. 1 kerfing behanger-stof- f eerder. B. Vrouwen- 3 dagmeisjes, 1 dienst bode. (Ontvanger ’7 Maart 358H 247-,, -*»■> 44t>H 19 *w* 280 1339 361* 2UI 310* Wy garandeeren coupe en afwerking Vraagt Btalencoilectie. straatweg nagenoeg geen nmuer. wei een be. wijs, dat de afwerking prima is. Natuurlijk is dit ook te danken aan de wijze, waarop de bus ingericht is. Bus contra tram. De geschiedenis van bet stadsvervoer is 4e historie van de eeiie uitvinding, die door een volgende wordt ter zij gesteld. Toen de omni bussen met paardenbespatiniug bedreigd wer den door de t ranja waren er, in kleine pro vinciesteden. lieden die de rails opbraken. Het beeft bun niet geholpen; de trams zijn er gekomen en de paarden-omnibus is ter ziele gegaan. Maar ook met de glorie van de tram is net nu uit. Het voertuig, dat zich in de we reldstad op vaste rails voortbeweegt, dus niet uitwijken kan en bet verkeer congest ionueert wordt op zijn beurt overvleugeld door de autobu». die het publiek prefereert, in zoo sterke mate de voorkeur geeft, dat de tram lijnen, die met autobussen concurreeren moe tenteen sterk verlies opleveren. jraat men nu doen? De trams siippri- Wie dat deukt, kent slecht het coa- In de tractortram kaatsten tijd in ons bl meerders malen een den over ,,“us contra Tram graaf" ter sprake. Om onze lezers ook met dit interessant ge- tuigstuk nader op de hoogte te stellen (het is van belang, dat bet publiek zich een juist oordeel over do kwestie kan vonnen\ laten wij de bedoelde correspondentie, gedateerd. Londen, 26 Februari, in extenso hieronder volgen Bijkantoor Alkmaar. per draadlooze telefoon). 1926 VX. polemiek, welke den >lad gevoerd is, kwam correspondentie uit Lon- in ,,De Tei> de 40-jarige H. [i-aan de bekomen EBESTELLING VAN AarXbFS O CIEPLAK WARSCHAU 17 Maart Gisteren had in de Kathedraal tan Wilno de bijzetting p’aats van het stof felijk overschot van Aartsb sschop ie- plak De President der Republiek en verscheidene minister® voonden de plechtigheid bij. DUITSCHLAND NOG NIET TOEGELATEN. Brazilië handhaaft zjja stand punt. D« zitting wordt verdaagd tot September. GENèVE, 17 Maart. Hedenmorgen om 10 uur zou de vergade ring van den Volkenbond bijeen komen om te beslissen over de toelating van Duitschland tot den Volkenbond. Ter behandeling van het standpunt der Braziliaansche regeering had, voordat de Volkenbond bijeen kwam, nog een zitting van den Volkenbondsraad plaats, die onge veer een half uur duurde. Te kwart over tien ving de zitting van den Volkenbond aan. Na de opening was het eerst het woord aan den vertegenwoordiger van Brazilië, Franco Mendo, die namens zijn regeering een verklaring aflegde. Hjj verklaarde, dat de Braziliaansche regeering geen ander stand punt kan innemen, dan dat zij reeds ter ken nis van de Duitsche delegatie heeft gebracht. Brasilia is bereid Duitschland te steunen bjj zijn verzoek om een zetel in den Volken bondsraad, maar heeft reeds vroeger de nood zakelijkheid betoogd van een reorganisatie van den Volkenbondsraad, een eisch, waar van de Braziliaansche regeering thans niet kan afstappen. Daarna nam Chamberlain het woord voor het afleggen van een verklaring. Hij deelde mede dat bet hem na de verklaring van Brazilië onmogelijk was aan deze vergade ring voor te stellen, Duitschland te doen toetreden tot den Volkenbond. Hjj verklaarde niet alleen namens de En gelse he delegatie, doch ook namens alle dominions te spreken, wanneer hU Zweden en Tsjecbo-Slovakjje dankt voor net offer, dat zij hebben willen brengen om een oploe- «ing mogetUk te maken. Verder betoogde hjj, dat ondanks dese betreurenswaardiAd ge beurtenis de mogendheden betrokken du net 8TAAT3LEE-NINGEN 4K X Nederland 1917 6 idees 1918 5 idem 1910 6 idem 1923 6 Ned. Uidie 1923 BA N K INSTELLING EN Koloniale Rank Induche Baak Handel Mpjj. INDUSTR. OND. BINNENLAND Insulinde Olie fabriek en Jurgens Oude Philips HolL K oostzijde INDUSTR. OND. BUITENLAND Anaconda Steel oomm. CULTUUR MAATSCHAPPIJEN Cultuur Vorstenlanden Dito Actions H V A.- Java Cultuur Moormaan A Co. Nrti Ind. Suiker Unie Poerworedjo MIJNEN Rwijang Lebong PETK< >LEUM Dorduche Petroleum Gec. HolL olie Kon. Ned. Petroleum Steaua Romana Rl BBER-MAATSCHAPPIJEN Amsterd. Ruttber Ban-lar Rubber Delf Bat. Rubber Indische Rut>ber Intercontin. Rubber K end tuig ijemttoe Lam pong Sumatra Rubber Oost-Java Rnbitsr Nedart Ind. Rubber A Koffie 8ert>adjadi Silaao Wai Sum Rubber SCHEEPSVAARTEN HolL Amer. Lfin HoU. Stoomboot HolL IJoyd---- Kon. Boot Stoomvaart My. .Nederland" Pakel vaart Scheepvaart Unie Marine Commou. Marine Preferent Niev. Goudnaan TABAKKEN Besoeki Dell Batavia Deb-Maatschappij SeUemtiah AM ER -- HIURWEUEN Ene Spoor Southern Rails Luien Pacific Vt abash. Railway PRuLuNUAriA--- Wat meeren? Wie dat deukt, kent slecht het con servatieve adviseerend comité, dat den minis ter van Transport- en Verkeersaangelegen- heden raad geeft. Dit comité van oude heer tje». wien meer dan de moderne verkeers- eischen, de stedeljjke financiën ter harte gaan en het is London Country Council on der welks patronaat bet meerendeel der trams rijdt adviseeren eenvoudig het aan tal busreizen op de geldelyke gevaren loo-, pende tramroute’s te verminderen, opdat de trammetjes van de L.C.C. weer gevuld »ver de rails zullen snorren. Wat de minister zal doen is nog niet te zeggen, maar de mach tige combinatie, die bet grootste aantal bus sel. dirigeert, protesteert natuurlijk en tiet publiek uit zijn afkeer over de tram en zbu voorliefde voor de bus in ingezonden stuk ken. Daarbij zijn er, die klinkende argumenten geven. Inspecteur Bassom publiceerde eeni- gen tijd geleden een statistiekje, waarin cf- fieieele gegevens ten grondslag lagen, en waarin de vehinkels in het wereldstadsver- keer op grond van hun capaciteiten om dit in te war ts brengen aan een toets werden onderworpen. Daarbij kregen motortaxi’s het indexcijfer 1, motorbussen 5, trams 9 en al leen de langzame met twee paarden bespan nen verhuiswagen haalde een tien. Met ande re woorden, een tramwagen is méér rfj-in- den-weg, sterker verkeer»beleminering dan negen taxi’» en equivaleert bijna twee motor bussen. En wat de ongelukken betreft! De trams, die 4.68 pCt. vertegenwoordigen van de voertuigen in Londen, die door motor- kracht worden voortbewogen, waren in 1929 voor 10.9 pCt. der ongelukken aansprakelijk. Daartegen steken de motorbussen, verte genwoordigend 17.33 pCt. van 't verkeer, met slechts 13,4 pCt. ongelukken wel gun stig af. Iedere tramwagen was aansprakeijjk voor even véél ongelukken als drie motorbus sen. Niettemin wil men de laatste, die niet mot verlies rijden, maar goede zaken maken, op sommige wegen toch weer gedeeltelijk door de bankroeteerende trams vervangen. Mis schien lukt het. Maar dan toch slechts voor korten tijd. Als de aarde draait, doet zij dat ook, wanneer bij decreet wordt afgekondigd dat zjj stil staat. En als de tram gedoemd is te verdwijnen en zij is het! dan ver dwijnt zü ook, ondanks de adviezen van een aftandsch comité. Met betereh wind altijd. En het staat nu toch wel vast, at op dit tijd- stip de tram in het wereldstad-verkeer heeft afgedaan. Dit ia de periode van de bus, die het publiek zijn gunst schenkt. Tot ook de bus eenmaal verdrongen wordt, gelijk de eene dag door den volgende, en de ouder dom door de jeugd. De rails hebben, ondanks alles, den lang- sten tijd geblonken. De bus rijdt langs <1e tramwegen, en snelt de wagentjes van de L. C. C. zegevierend voorbij. De bus is de ver- keerswaarheid van de metropool; rien ne l’arrétra! Pepping, zijn plaats zullen innemen by afwe zigheid of verhindering. Na de rondvraag, welke geen vermeldens- waardige feiten opleyerde, sluit de Burge meester deze zeer geanimeerde vergadering. SCHAGEN. Rijtuig verseer Paaschtentoon- stelling. De Burgemeester van Sebagen, Overwegende, dat op den dag der Paaéch- tentoon.'telling de veiligheid van het verkeur op de Gedempte Gracht, in het bijzonder vanaf de R. K. kerk tot de Laan, door rij tuigen, automobielen en wielrijders in gevaar wordt gebracht; Verzoekt hen, die op Woensdag 24 Maart a.s. met rijtuigen, automobielen of rijwielen de gemeente vanuit >ie Hoep binnenkomen en op de Laan wenschen te stallen, hun weg te nemen langs den Stationsweg en Laad- bouwstraat. Aangifte van leerlingen voor de Open bare School. Burgemeeter en Wethoudem van Scbagen maken bekend, dat <>p 1 Mei a.s. toelating van nieuwe leerlingen tot .ie openbare school zal plaats hebben. .\ang if te moet geschieden door oüde-rs et verzorgers van kinderen vóór 1 April ius. I'ij het Hoofd der School, by voorkeur dos na middags tusschen 3H en 4 uur. Overlegging van het trouwboekje der ouders is gewenscht en medeneming van een jmkkenbriefje is noodzakelijk. Aangifte van leerlingen voor de Be waarschool Burgemeester en Wethouder* van behagen maken bekend, dat op 1 Mei a.s. toelating van nieuwe leerlingen tot du Bewaarschool zal plaats hebben. Aangifte moet geschieden door ouders ot verzorgers vat» kinderen vóór 10 April ata. by het Hoofd der Bewaarschool, Mej. J. de Vriee, by voorkeur des voormiddag* tusecheu 11H en 12 uur. Overlegging van het trouwboekje der is gewenscht en medeneming van <en pok kenbriefje van het kind uoodtakelijk. Nieuwbeuw. De bouw van een ns, gaz* 4. b. der Fa. G. Ranke, ia opgedragua, aan tfensheer 8. A. KnOwer. alhier. Een dezer dagei dernemer van det BeverwijkHaarlem) zyn dienst uitbreiden met een nieuw type autobus, zooalg er hier in de omgeving nog geen rjjdt. De nieuwe aAtobug valt direct in het oog door breeden öouw van dB carosserie, hetgeen dit voor deel geeft, datfle bus, al is ze niet lang, toch Aan een fliak aantal passagiers zitplaats 'biedt. De wagen is afkomstig uit de fabriek Dodge Brothers in Amerika; de carosaerie werd ge leverd door de firma J. H. Witte en het chas- sis^door^de firma Lonwman A Parqui, belde lijk gebouwd heeten h^loopt <rak licit en £>£»- - - - - die aUes; verdrag van uocano hun vreaespohuek zul len voortsetten. Hy beschreef het verzoek van Duitschland om een en redeljjk, doch „de verklaring van den ver tegenwoordiger van Brazilië beeft den leden van den Volkenbondsraad getoond, dat zjj niet in staat zyn de verzekering te geven', dat alh Duitschland thans «en permanente zetel zal worden toegewezen”. De rede van Chamberlain werd herhaalde malen door de vertegenwoordigers van de 7 Mogendheden, betrokken by de verdragen van Locamo, door applaus onderbroken. Na Chamberlain sprak Briand, die klaarde, dat hjj als vertegenwoordiger Frankrijk meer dan iemand anders bet: de, dat Duitschland in deze zitting van deu Volkenbond niet tot den Bond kon worden toegelaten. De vergadering nam tenslotte een resolu tie aan, waarbij de zitting* van den Volkea- lx>nd werd verdaagd tot Septe mber. Alle delegaties zullen hedenmiddag uit Genève vertrekken. TWEEDE KAMER. DEN HAAG, 17 Maart. In de heden gehouden vergadering d-jr Tweede Kamer werden de debatten over de regeeringsverklaring voortgezet. Mgr. Nolens bespreekt eerst de geschiede nis van het Gezantschap by het Vaticaau. Dit is voor de R. K. gepn kwestie van belang, al hechten zjj er meer beteekenis aan dan ande ren. l»e verklaring van 11 November hield ver band met de voorgenomen gedragslijn der vier Katholieke ministers. ERNSTIG ONGELUK AMSTERDAM, 17 Maart. Hedennacht is aan den Amsteldijk 27 een ernstig ongeluk gebeurd Twee bo taarde dames ntbDeu dxx ut ’t dak venster tan haar woning te spr ngen een einde aan haar leven gemaakt DE VECHTPARTII TE EIND HOVEN. EINDHOVEN, 17 Maart Het slachtoTer va» de vechtpartij ui het woonwagenkat v. S-, is hedenmori verwonding ov DE TERA ONGEVAL. De congierge van de Ambachtsschool heeft het ongeluk gehad van een trap te vallen, waardoor een zijner ribben werd gebroken. R. K. OND VAN HANDELS-, KAN TOOR- EN WINKELBEDIENDEN. Bovenstaande Bond zal op Donderdag 18 Maart, des avonds te kwart over 8, een propaganda-vergadering houden in het Gezellenhuis. BERGEN. Ontv.eê.nd Door d n landbouwer C. J.. wonende Kanaa'diik alhier, is bij de politiaangifte gedaan dat te zijnen nadeefe e n aantal keper is ontvreemd Van den dader is tol he den geen spoor ontdekt. LIMMEN. Landverkooping. Ten over staan van Notaris A. P. H. de lange te Alk maar, werd gister in café „Zomervreugd" een openbare verkooping gehouden van een perceel weiland genaamd „Damp en Geert" groot 3.54 H. A. liggende in het Oosterveld alhier, eigendom van Hoogeveem te Haarlem vroeger van wijlen den heer W. Bus. Opgeboden tot 9900 en genijjnd 475 voor P. J. C. van Toornenburg te Alk maar. LIMMEN. Vrijwillige Burgerwacht Maan dagavond werd in café „Zomertrreugd” de jaarvergadering gehouden van de Liuunnn- sche Burgerwacht. De opkomst was niet groot, zoodat de Voorzitter, Burgemeester Nieuwenhuyzen by zyn openingswoord, «■enigszins zyn teleurstelling uitdrukte over de geringe opkomst. Hierna lezing der notu len welke onveranderd werden vastgesteld. Het financieel verslag van den penning meester gaf een batig saldo van 132.83 aam Van de Obiigatieleening voor de schietbaan waren 4 aandeelen uitgeloot en wel de num mers 324048, zoodat thans nog 51 aandeelen aanwezig zyn. Dit afgeioopen jaar was voor de baan niet ongunstig geweest. Tal van vereenigingen «it andere plaatsen hebben daarvan gebruik ge maakt. Op de baan is thana een bergplaats gebouwd. Uit het jaarverslag dat nu volgde bleek dat 2 leden hebben bedankt en 1 is overleden, waartegenover staat dat 5 nieuwe leden zijn foegetreden. De oefeningen waren rteeds goed bezocht. Ingekomen waa een verzoek van de Fede ratie Alkmaar, waarin deze afdeeliug werd uitgenoodigd zich aan te sluiten by genoem de Federatie. Daar onze afdeeliug steeds by de Federatie Beverwijk is aangesloten levert dit punt een uitvoerige bespreking, waarbjj ten slotte werd b«‘sloten bij Alkmaar aan te sluiten. Van den Nederlandschen Bond van Vry wil lige Burgerwachten was een schrijven inge komen over de bestrijding der Revolutionaire propaganda onder de Nederlandsche jeugd. Eenige brochures werden ter inzage gegeven en gelegenheid aangeboden deze lectuur, wel ke zeer interessant is, te bestellen. Hierna werden aan 27 schutters welke aan den ouderlingen wedstrijd hebben deelgenomen de prjjzen uitgereikt, welko bestonden »üt verschillende kunstvoorwerpen en luxe za ken. Voor den korpewedstrjjd werden prijzen toe gekend aan de heeren C. Valkering, met 86 punten, O. .Mooy 84 punten, Jb. Stuifber gen 79 en Th. S<ihoenmaker met 77 punten. De medaille uitgeloofd door den voorzitter voor den wedstrijd tusschen de Vrijwillige Burgerwacht en den Byzonderen Landstorm werd wederom door eerstgenoemde verseni- ging gewonnen met 16 punten meerderheid. De voorzitter reikt de medaille onder geluk- wenech aan den Gpmmandant uit en spreekt den wensch uit, dezen zomer weder om dezen wedstrijd te herhalen. Op de Gehiksbaan werden prijzen gewon nen door de heeren K. Zomerdijk, P. Denne- inan, B. Groot, P. Commandeur, Jb. Stuifber gen, Jb. Metselaar, E. Pepping en P. Pepping. Vervolgens bespreking schietoefeningen. Medegedeeld werd dat de heer J. Valkeri ig Dz. ontslag beeft gevraagd oVer het toezicht en de leiding op de Schietbaan. Door het bestuur werd voorgesteld hier voor aan te wyzen den heer J. v. d. Peet Ir. op dezelfde conditie als de vorige functiona ris. Aldus besloten. Ten slotte een verzoek van den Comman dant, om «Hens taak dezen zomer wat te ver- licbten; na eenigo bespreking werd besloten dat de heeren J. de Winter, Jz Winder; F. Commandeur,Jb. Stuifbergen. C. Groot en v te Den Haag. Niet alleen mag de wagen sier- „jzins geslaagd is en om

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1926 | | pagina 5