J. B. Koster
f 68
Noord-Hollandscb
Dagblad.
Tweede Blad.
Comb. H. Mrtynkirg I Ge.. 1LRMIIR.
Amsteruamsctie Beurs*
HOORN.
ALKMAAR.
I
DONDERDAG 18 MAART
OPNIEUW ONTVANGEN PRIMA ENGELSCHE
STOFFEN, IN FANTASIE, ZWART EN BLAUW
L. FRANKENBERG,
ALKMAAR.
J
I
I
I
Opgave vaa ».e
BURGERLIJKE STAND.
Ziet onze speciale aanbieding JE O
COLBERT-COSTUUM naar Maat
Autobus of tram?
s <1 erlmadsche Isaadbmawbamk
Berichten opgenomen In een
gedeelte onzer vorige oplage.
De Volkenbond.
SGHAGEN.
PROVINCIAAL NIEUWS.
BERGEN.
LIMMEN.
K
20e JAARGANG.
afwerking
MQ
1.45
S.1A
1J0
t
163 -
162’/.
163
262 S
163
128H
129
92*4
127H
641
226
1C7
289
289
294H
i79fc
3987,
W0*>,
399M
335'/,
254H
19
i
279
‘84*4
204H
208*/,
20«*4
len) tracht te verkoopen, onder
46
81
61*/,
77
77’/.
171
166
1667,
lu6*4
ö9K
111
Dirkje
jaar.
I2h
12
3
op
149H
414
38U
4ö3H
1927.
161
149'/
164’/,
151
644
414
•»oU
460
2t>0
1677.
2o2
263
ver-
VrfU
itrsur-
372
loó
393
187
4uü
402
283*4
BIJ
vindt U steeds de nieuwate
DAMESTASSCHEN.
ó44H
>42
188
399*4
93
127*,.
>81
182*/,
220
.13
479*
46
ul
.3
78
*707.
.907,
166
iU-/,
09H
1647.
151
614
340
2&b'/,
256
337*,*
-•9*7,
lu9
149H
43
3
34«
416
3e 1
.85
195
.06
99*1,
101*,
:viM
;u3
105
193
160
147*
1927.
1ÖU*„
148
415H
.81
165
1Ö17.
°42*
>39
410
-23
109
162
163
.28
O
5
5
O
O
5
i
8
I
NIEUWE AUTOBUS.
m zal de heer N. Bruin (ou-
fen autobuadienat Alkmaar—
permanenten zetel als rechtvaardig
fc,
WAARSCHUWING VOOR LINNEN-
KOOPMAN.
De Commissaris van Politie alhier waar
schuwt tegen een onbekenden Belgischen
koopman, oud 25 jaar, donker uiterljjk,
klein van gestalte, gekleed met donkere
overjas, blauw kamgaren costuum en licht*
grijze deukhoed, die aan de ingezetenen min
derwaardige manufacturen (ongebleekte ka
toen en linni
voorwendsel, dat zij zich hierdoor bet koop
recht verzekeren van een party eerste soort
linnen goederen, welke hij binnen eenige
dagen zal bezorgen.
De Commissaris van Politie, voorn.,
WALRAVEN.
i 'üt
luxe za-
ALKMAAR
GEBOREN:
Hillegonda Catharina, d. v. Johannes
Ros en Agnes cat iarina Mana va i Die
pen Jaconyintie Giaua Mar.a, d. v.
Derk Wl en Atxlsk mp tn le lije Cla-
sina Bruin. Levenloos aangegeven
kind van Evert Asjes en Margu- tna E.i
sabeth Leemeiier.
OVERLEDEN:
Tennis Groot, 61
Zwaan, 4 jaar.
‘proefrit merle,
--idervonden van
den hobbeligen en ktiilrijken Kennemer-
In totaal kunnen 20 passagiers met de bus
vervoerd worden. Links en rechte van het
middenpad bevinden zich de zitbanken, elk
plaats biedende aan twee personen. 16 per
sonen kunnen steeds vooruitrijden, terwijl er
slechts 4 zitplaatsen achterwaarts zijn.
De zitplaatsen zijn met bik uw leer bekleed
en van uitstekende veeren voorzien, waar
door het hinderlijke schokken voorkomen
wordt.
Aan de ventilatie is veel zorg besteed: in
de zoldering bevinden zich twee luebtkokers,
terwijl de portieren mechanisch naar beneden
en boven bewogen kunnen worden. Tot op
elke gewenschte hoogte kan men de raamp
jes laten zakken. Daardoor kan versche
lucht in overvloed den wagen binnenstroo-
men zonder dat men daarbij hinder van wind
ondervindt.
Voorts wordt de bus 's avonds electrhch
verlicht, zyn langs de raampjes gordijnen ge
spannen en loopt door den geheelen wagen
een leeren koord, verbonden aan een bel.
Door aan het koord te trekken, gaat de tiet
over en weet de chauffeur, dat hy stoppen
moet.
Opdat de chauffeur zijn geheele aandacht
op bet sturen gevestigd kan houden, werken
de richtingwijzers, die voor aan den wageu
aangebracht zijn, meNunisch. Door ze slechts
even aan te raken, veeren de wijzers reeda
naar buiten. Voor de veiligheid van de pas
sagiers is verder van belang, dat, als Je
chauffeur de voetrem indrukt, achter op den
wagen het woord „stop” komt te staan. Bot
singen met achteroprijdende voertuigen zijn
daardoor nagenoeg buitengesloten.
Trouwens aan de veiligheid is heel veel
zorg besteed. We noemden reeds de breede
portieren, die bij ongelukken geheel geopend
kunnen worden. Dan zijn er een zij- en een
achteruitgang met dubele. sluiting, en is in
de zoldering een luik aangebraeht, dat bij
onverhoopte ongevallen den passagiers tot
nooduitgang dient.
Wy kunnen niet anders verklaren dan dat
de bus aan alle eischen, zoowel wat veilig
heid als comfort betreft, voldoet en wij twij
felen er niet aan, of het publiek zal dit in
den ondernemer weten te waardeeren.
Di^TRIGTS-ARBElDSBEl’RS.
Aangeboden: A. Mannen 1 straatma'
kcr, 2 betonwerkers. 10 grandwetkers.
5 oppcil eJen, 1 sc.iiMer. 1 timmerman
1 timmermansteeriing, 4’ kistenmakers
1 leerling machine-bankwerker. 1 boek
binder 2 t ua's^ge s 5 sigaren n.'k.r;,
1 banketbakkersleerling, 1 reiziger, 1
pakhuisknecht, 1 chauffeur, 3 kantoor-
Ded e gien 1 typist 46 I >sse we kf eden.
B. Vrouwen. 1 werkster-
GevraagdA Mannen 1 pakhuis
knecht. 1 fabneksjongen, 1 loopi >ngen,
3 metselaars, I leerling rijwie.berstel-
ler. 3 timmerlieden, 1 leerling kruide
niersbediende. 1 kerfing behanger-stof-
f eerder.
B. Vrouwen- 3 dagmeisjes, 1 dienst
bode.
(Ontvanger
’7 Maart
358H
247-,,
-*»■>
44t>H
19
*w*
280
1339
361*
2UI
310*
Wy garandeeren coupe en afwerking Vraagt Btalencoilectie.
straatweg nagenoeg geen nmuer. wei een be.
wijs, dat de afwerking prima is.
Natuurlijk is dit ook te danken aan de
wijze, waarop de bus ingericht is.
Bus contra tram.
De geschiedenis van bet stadsvervoer is 4e
historie van de eeiie uitvinding, die door een
volgende wordt ter zij gesteld. Toen de omni
bussen met paardenbespatiniug bedreigd wer
den door de t ranja waren er, in kleine pro
vinciesteden. lieden die de rails opbraken.
Het beeft bun niet geholpen; de trams zijn er
gekomen en de paarden-omnibus is ter ziele
gegaan. Maar ook met de glorie van de tram
is net nu uit. Het voertuig, dat zich in de we
reldstad op vaste rails voortbeweegt, dus niet
uitwijken kan en bet verkeer congest ionueert
wordt op zijn beurt overvleugeld door de
autobu». die het publiek prefereert, in zoo
sterke mate de voorkeur geeft, dat de tram
lijnen, die met autobussen concurreeren moe
tenteen sterk verlies opleveren.
jraat men nu doen? De trams siippri-
Wie dat deukt, kent slecht het coa-
In de tractortram
kaatsten tijd in ons bl
meerders malen een
den over ,,“us contra Tram
graaf" ter sprake.
Om onze lezers ook met dit interessant ge-
tuigstuk nader op de hoogte te stellen (het
is van belang, dat bet publiek zich een juist
oordeel over do kwestie kan vonnen\ laten
wij de bedoelde correspondentie, gedateerd.
Londen, 26 Februari, in extenso hieronder
volgen
Bijkantoor Alkmaar.
per draadlooze telefoon).
1926
VX.
polemiek, welke den
>lad gevoerd is, kwam
correspondentie uit Lon-
in ,,De Tei>
de 40-jarige H.
[i-aan de bekomen
EBESTELLING VAN
AarXbFS O CIEPLAK
WARSCHAU 17 Maart
Gisteren had in de Kathedraal tan
Wilno de bijzetting p’aats van het stof
felijk overschot van Aartsb sschop ie-
plak De President der Republiek en
verscheidene minister® voonden de
plechtigheid bij.
DUITSCHLAND NOG NIET
TOEGELATEN.
Brazilië handhaaft zjja stand
punt. D« zitting wordt verdaagd
tot September.
GENèVE, 17 Maart.
Hedenmorgen om 10 uur zou de vergade
ring van den Volkenbond bijeen komen om te
beslissen over de toelating van Duitschland
tot den Volkenbond.
Ter behandeling van het standpunt der
Braziliaansche regeering had, voordat de
Volkenbond bijeen kwam, nog een zitting
van den Volkenbondsraad plaats, die onge
veer een half uur duurde.
Te kwart over tien ving de zitting van den
Volkenbond aan.
Na de opening was het eerst het woord
aan den vertegenwoordiger van Brazilië,
Franco Mendo, die namens zijn regeering een
verklaring aflegde. Hjj verklaarde, dat de
Braziliaansche regeering geen ander stand
punt kan innemen, dan dat zij reeds ter ken
nis van de Duitsche delegatie heeft gebracht.
Brasilia is bereid Duitschland te steunen bjj
zijn verzoek om een zetel in den Volken
bondsraad, maar heeft reeds vroeger de nood
zakelijkheid betoogd van een reorganisatie
van den Volkenbondsraad, een eisch, waar
van de Braziliaansche regeering thans niet
kan afstappen.
Daarna nam Chamberlain het woord voor
het afleggen van een verklaring. Hij deelde
mede dat bet hem na de verklaring van
Brazilië onmogelijk was aan deze vergade
ring voor te stellen, Duitschland te doen
toetreden tot den Volkenbond.
Hjj verklaarde niet alleen namens de En
gelse he delegatie, doch ook namens alle
dominions te spreken, wanneer hU Zweden
en Tsjecbo-Slovakjje dankt voor net offer,
dat zij hebben willen brengen om een oploe-
«ing mogetUk te maken. Verder betoogde hjj,
dat ondanks dese betreurenswaardiAd ge
beurtenis de mogendheden betrokken du net
8TAAT3LEE-NINGEN
4K X Nederland 1917
6 idees 1918
5 idem 1910
6 idem 1923
6 Ned. Uidie 1923
BA N K INSTELLING EN
Koloniale Rank
Induche Baak
Handel Mpjj.
INDUSTR. OND. BINNENLAND
Insulinde Olie fabriek en
Jurgens
Oude Philips
HolL K oostzijde
INDUSTR. OND. BUITENLAND
Anaconda
Steel oomm.
CULTUUR MAATSCHAPPIJEN
Cultuur Vorstenlanden
Dito Actions
H V A.-
Java Cultuur
Moormaan A Co.
Nrti Ind. Suiker Unie
Poerworedjo
MIJNEN
Rwijang Lebong
PETK< >LEUM
Dorduche Petroleum
Gec. HolL olie
Kon. Ned. Petroleum
Steaua Romana
Rl BBER-MAATSCHAPPIJEN
Amsterd. Ruttber
Ban-lar Rubber
Delf Bat. Rubber
Indische Rut>ber
Intercontin. Rubber
K end tuig ijemttoe
Lam pong Sumatra Rubber
Oost-Java Rnbitsr
Nedart Ind. Rubber A Koffie
8ert>adjadi
Silaao
Wai Sum Rubber
SCHEEPSVAARTEN
HolL Amer. Lfin
HoU. Stoomboot
HolL IJoyd----
Kon. Boot
Stoomvaart My. .Nederland"
Pakel vaart
Scheepvaart Unie
Marine Commou.
Marine Preferent
Niev. Goudnaan
TABAKKEN
Besoeki
Dell Batavia
Deb-Maatschappij
SeUemtiah
AM ER -- HIURWEUEN
Ene Spoor
Southern Rails
Luien Pacific
Vt abash. Railway
PRuLuNUAriA---
Wat
meeren? Wie dat deukt, kent slecht het con
servatieve adviseerend comité, dat den minis
ter van Transport- en Verkeersaangelegen-
heden raad geeft. Dit comité van oude heer
tje». wien meer dan de moderne verkeers-
eischen, de stedeljjke financiën ter harte gaan
en het is London Country Council on
der welks patronaat bet meerendeel der
trams rijdt adviseeren eenvoudig het aan
tal busreizen op de geldelyke gevaren loo-,
pende tramroute’s te verminderen, opdat de
trammetjes van de L.C.C. weer gevuld »ver
de rails zullen snorren. Wat de minister zal
doen is nog niet te zeggen, maar de mach
tige combinatie, die bet grootste aantal bus
sel. dirigeert, protesteert natuurlijk en tiet
publiek uit zijn afkeer over de tram en zbu
voorliefde voor de bus in ingezonden stuk
ken.
Daarbij zijn er, die klinkende argumenten
geven. Inspecteur Bassom publiceerde eeni-
gen tijd geleden een statistiekje, waarin cf-
fieieele gegevens ten grondslag lagen, en
waarin de vehinkels in het wereldstadsver-
keer op grond van hun capaciteiten om dit
in te war ts brengen aan een toets werden
onderworpen. Daarbij kregen motortaxi’s het
indexcijfer 1, motorbussen 5, trams 9 en al
leen de langzame met twee paarden bespan
nen verhuiswagen haalde een tien. Met ande
re woorden, een tramwagen is méér rfj-in-
den-weg, sterker verkeer»beleminering dan
negen taxi’» en equivaleert bijna twee motor
bussen. En wat de ongelukken betreft! De
trams, die 4.68 pCt. vertegenwoordigen van
de voertuigen in Londen, die door motor-
kracht worden voortbewogen, waren in 1929
voor 10.9 pCt. der ongelukken aansprakelijk.
Daartegen steken de motorbussen, verte
genwoordigend 17.33 pCt. van 't verkeer,
met slechts 13,4 pCt. ongelukken wel gun
stig af. Iedere tramwagen was aansprakeijjk
voor even véél ongelukken als drie motorbus
sen.
Niettemin wil men de laatste, die niet mot
verlies rijden, maar goede zaken maken, op
sommige wegen toch weer gedeeltelijk door
de bankroeteerende trams vervangen. Mis
schien lukt het. Maar dan toch slechts voor
korten tijd. Als de aarde draait, doet zij dat
ook, wanneer bij decreet wordt afgekondigd
dat zjj stil staat. En als de tram gedoemd is
te verdwijnen en zij is het! dan ver
dwijnt zü ook, ondanks de adviezen van een
aftandsch comité. Met betereh wind altijd.
En het staat nu toch wel vast, at op dit tijd-
stip de tram in het wereldstad-verkeer heeft
afgedaan. Dit ia de periode van de bus, die
het publiek zijn gunst schenkt. Tot ook de
bus eenmaal verdrongen wordt, gelijk de
eene dag door den volgende, en de ouder
dom door de jeugd.
De rails hebben, ondanks alles, den lang-
sten tijd geblonken. De bus rijdt langs <1e
tramwegen, en snelt de wagentjes van de L.
C. C. zegevierend voorbij. De bus is de ver-
keerswaarheid van de metropool; rien ne
l’arrétra!
Pepping, zijn plaats zullen innemen by afwe
zigheid of verhindering.
Na de rondvraag, welke geen vermeldens-
waardige feiten opleyerde, sluit de Burge
meester deze zeer geanimeerde vergadering.
SCHAGEN. Rijtuig verseer Paaschtentoon-
stelling. De Burgemeester van Sebagen,
Overwegende, dat op den dag der Paaéch-
tentoon.'telling de veiligheid van het verkeur
op de Gedempte Gracht, in het bijzonder
vanaf de R. K. kerk tot de Laan, door rij
tuigen, automobielen en wielrijders in gevaar
wordt gebracht;
Verzoekt hen, die op Woensdag 24 Maart
a.s. met rijtuigen, automobielen of rijwielen
de gemeente vanuit >ie Hoep binnenkomen
en op de Laan wenschen te stallen, hun weg
te nemen langs den Stationsweg en Laad-
bouwstraat.
Aangifte van leerlingen voor de Open
bare School. Burgemeeter en Wethoudem
van Scbagen maken bekend, dat <>p 1 Mei
a.s. toelating van nieuwe leerlingen tot .ie
openbare school zal plaats hebben.
.\ang if te moet geschieden door oüde-rs et
verzorgers van kinderen vóór 1 April ius. I'ij
het Hoofd der School, by voorkeur dos na
middags tusschen 3H en 4 uur.
Overlegging van het trouwboekje der
ouders is gewenscht en medeneming van een
jmkkenbriefje is noodzakelijk.
Aangifte van leerlingen voor de Be
waarschool Burgemeester en Wethouder*
van behagen maken bekend, dat op 1 Mei
a.s. toelating van nieuwe leerlingen tot du
Bewaarschool zal plaats hebben.
Aangifte moet geschieden door ouders ot
verzorgers vat» kinderen vóór 10 April ata.
by het Hoofd der Bewaarschool, Mej. J. de
Vriee, by voorkeur des voormiddag* tusecheu
11H en 12 uur.
Overlegging van het trouwboekje der
is gewenscht en medeneming van <en pok
kenbriefje van het kind uoodtakelijk.
Nieuwbeuw. De bouw van een ns,
gaz* 4. b. der Fa. G. Ranke, ia opgedragua,
aan tfensheer 8. A. KnOwer. alhier.
Een dezer dagei
dernemer van det
BeverwijkHaarlem) zyn dienst uitbreiden
met een nieuw type autobus, zooalg er hier
in de omgeving nog geen rjjdt. De nieuwe
aAtobug valt direct in het oog door breeden
öouw van dB carosserie, hetgeen dit voor
deel geeft, datfle bus, al is ze niet lang, toch
Aan een fliak aantal passagiers zitplaats
'biedt.
De wagen is afkomstig uit de fabriek Dodge
Brothers in Amerika; de carosaerie werd ge
leverd door de firma J. H. Witte en het chas-
sis^door^de firma Lonwman A Parqui, belde
lijk gebouwd heeten h^loopt <rak licit
en £>£»- - - - -
die aUes;
verdrag van uocano hun vreaespohuek zul
len voortsetten.
Hy beschreef het verzoek van Duitschland
om een
en redeljjk, doch „de verklaring van den ver
tegenwoordiger van Brazilië beeft den leden
van den Volkenbondsraad getoond, dat zjj
niet in staat zyn de verzekering te geven', dat
alh Duitschland thans «en permanente zetel
zal worden toegewezen”.
De rede van Chamberlain werd herhaalde
malen door de vertegenwoordigers van de
7 Mogendheden, betrokken by de verdragen
van Locamo, door applaus onderbroken.
Na Chamberlain sprak Briand, die
klaarde, dat hjj als vertegenwoordiger
Frankrijk meer dan iemand anders bet:
de, dat Duitschland in deze zitting van deu
Volkenbond niet tot den Bond kon worden
toegelaten.
De vergadering nam tenslotte een resolu
tie aan, waarbij de zitting* van den Volkea-
lx>nd werd verdaagd tot Septe mber.
Alle delegaties zullen hedenmiddag uit
Genève vertrekken.
TWEEDE KAMER.
DEN HAAG, 17 Maart.
In de heden gehouden vergadering d-jr
Tweede Kamer werden de debatten over de
regeeringsverklaring voortgezet.
Mgr. Nolens bespreekt eerst de geschiede
nis van het Gezantschap by het Vaticaau. Dit
is voor de R. K. gepn kwestie van belang, al
hechten zjj er meer beteekenis aan dan ande
ren.
l»e verklaring van 11 November hield ver
band met de voorgenomen gedragslijn der
vier Katholieke ministers.
ERNSTIG ONGELUK
AMSTERDAM, 17 Maart.
Hedennacht is aan den Amsteldijk 27
een ernstig ongeluk gebeurd Twee bo
taarde dames ntbDeu dxx ut ’t dak
venster tan haar woning te spr ngen
een einde aan haar leven gemaakt
DE VECHTPARTII TE EIND
HOVEN.
EINDHOVEN, 17 Maart
Het slachtoTer va» de vechtpartij ui
het woonwagenkat
v. S-, is hedenmori
verwonding ov
DE TERA
ONGEVAL.
De congierge van de Ambachtsschool
heeft het ongeluk gehad van een trap te
vallen, waardoor een zijner ribben werd
gebroken.
R. K. OND VAN HANDELS-, KAN
TOOR- EN WINKELBEDIENDEN.
Bovenstaande Bond zal op Donderdag
18 Maart, des avonds te kwart over 8,
een propaganda-vergadering houden in
het Gezellenhuis.
BERGEN. Ontv.eê.nd Door d n
landbouwer C. J.. wonende Kanaa'diik
alhier, is bij de politiaangifte gedaan
dat te zijnen nadeefe e n aantal keper
is ontvreemd Van den dader is tol he
den geen spoor ontdekt.
LIMMEN. Landverkooping. Ten over
staan van Notaris A. P. H. de lange te Alk
maar, werd gister in café „Zomervreugd"
een openbare verkooping gehouden van een
perceel weiland genaamd „Damp en Geert"
groot 3.54 H. A. liggende in het Oosterveld
alhier, eigendom van Hoogeveem te Haarlem
vroeger van wijlen den heer W. Bus.
Opgeboden tot 9900 en genijjnd
475 voor P. J. C. van Toornenburg te Alk
maar.
LIMMEN. Vrijwillige Burgerwacht Maan
dagavond werd in café „Zomertrreugd” de
jaarvergadering gehouden van de Liuunnn-
sche Burgerwacht. De opkomst was niet
groot, zoodat de Voorzitter, Burgemeester
Nieuwenhuyzen by zyn openingswoord,
«■enigszins zyn teleurstelling uitdrukte over
de geringe opkomst. Hierna lezing der notu
len welke onveranderd werden vastgesteld.
Het financieel verslag van den penning
meester gaf een batig saldo van 132.83 aam
Van de Obiigatieleening voor de schietbaan
waren 4 aandeelen uitgeloot en wel de num
mers 324048, zoodat thans nog 51
aandeelen aanwezig zyn.
Dit afgeioopen jaar was voor de baan niet
ongunstig geweest. Tal van vereenigingen «it
andere plaatsen hebben daarvan gebruik ge
maakt. Op de baan is thana een bergplaats
gebouwd.
Uit het jaarverslag dat nu volgde bleek dat
2 leden hebben bedankt en 1 is overleden,
waartegenover staat dat 5 nieuwe leden zijn
foegetreden. De oefeningen waren rteeds
goed bezocht.
Ingekomen waa een verzoek van de Fede
ratie Alkmaar, waarin deze afdeeliug werd
uitgenoodigd zich aan te sluiten by genoem
de Federatie. Daar onze afdeeliug steeds by
de Federatie Beverwijk is aangesloten levert
dit punt een uitvoerige bespreking, waarbjj
ten slotte werd b«‘sloten bij Alkmaar aan te
sluiten.
Van den Nederlandschen Bond van Vry wil
lige Burgerwachten was een schrijven inge
komen over de bestrijding der Revolutionaire
propaganda onder de Nederlandsche jeugd.
Eenige brochures werden ter inzage gegeven
en gelegenheid aangeboden deze lectuur, wel
ke zeer interessant is, te bestellen.
Hierna werden aan 27 schutters welke aan den
ouderlingen wedstrijd hebben deelgenomen
de prjjzen uitgereikt, welko bestonden ȟt
verschillende kunstvoorwerpen en luxe za
ken.
Voor den korpewedstrjjd werden prijzen toe
gekend aan de heeren C. Valkering, met
86 punten, O. .Mooy 84 punten, Jb. Stuifber
gen 79 en Th. S<ihoenmaker met 77 punten.
De medaille uitgeloofd door den voorzitter
voor den wedstrijd tusschen de Vrijwillige
Burgerwacht en den Byzonderen Landstorm
werd wederom door eerstgenoemde verseni-
ging gewonnen met 16 punten meerderheid.
De voorzitter reikt de medaille onder geluk-
wenech aan den Gpmmandant uit en
spreekt den wensch uit, dezen zomer weder
om dezen wedstrijd te herhalen.
Op de Gehiksbaan werden prijzen gewon
nen door de heeren K. Zomerdijk, P. Denne-
inan, B. Groot, P. Commandeur, Jb. Stuifber
gen, Jb. Metselaar, E. Pepping en P. Pepping.
Vervolgens bespreking schietoefeningen.
Medegedeeld werd dat de heer J. Valkeri ig
Dz. ontslag beeft gevraagd oVer het toezicht
en de leiding op de Schietbaan.
Door het bestuur werd voorgesteld hier
voor aan te wyzen den heer J. v. d. Peet Ir.
op dezelfde conditie als de vorige functiona
ris. Aldus besloten.
Ten slotte een verzoek van den Comman
dant, om «Hens taak dezen zomer wat te ver-
licbten; na eenigo bespreking werd besloten
dat de heeren J. de Winter, Jz Winder; F.
Commandeur,Jb. Stuifbergen. C. Groot en
v
te Den Haag. Niet alleen mag de wagen sier-
„jzins geslaagd is en om