RECHTZAKEN. voltallig^ rechtbank. Zitting van 23 Maart- AGENDA. Agenda r. k. volksbond. vA TERDAG: Contributle-betalingen op gewone uren. I de vool Ar- 16 i -(o) f r ;root 8 it voor r 38, I Beq. dee! K&T Gewogen en te licht bevonden. Een zeer vurige d ran klief hebber en sigarenmaker te Alkmaar, die wegens dronkenschap bij zooveelste herhaling door den kantonrechter was veroor deeld tot 3 dagen hechtenis en 9 maan den opzending naar een rii swek.nr Ci ting, was van d»t harde vonnis in hoo- ger beroep gekomen Bij de eerste be handeling beloofde hii deemoed g maar met groote overtuig ng bete $c ap- ilet- tig verlangde hij, dat de zegeningen der geheelonthouding over zijn zoo dik werf door alcohol beneveld noord zouden worden ujtgestorf. Le rechtbank (iet zich ve-teederen en sWde haar von nis uit, ten einde den rouwinoedigen zondaar in bnmatighejd alsn°8 £e>€8en* heid te geven zijn goede voornemens door de daad te bevestigen Eilacie, de helfeweg is geplaveid met goede voornemens- Thans, na zoovele maanden, werd de zaak verder behan deld En het is gebleken, dat de man meermalen is hervallen X) d$ «U9© Verkoop van grond. B. en W. stellen den Raad voor, aan den heer A. Hoekmeyer, alhier, te verkoopoa een perceel bouwterrein aan den Kennemerstraat- ter grootte van pl.m. 455 M2., tegen den prijs van 15 per M2.- Aangenomen. Verhaal inkoop dienstt^d Voorstel tot vaststelling eener rerosleuing Zegelende bet verhaal voor inkoop vau diensttijd of tyd oi> wachtgeld doorgebracht. Aaneen onen. 56 uur gelegenheid om te sparen. 67 uur Bibliotheek. 78 uur Spreekuur Bureau beidsrecht. maakt er g Voorloopt tel oer "ngi bekijken. De hoer KUSTERS verzocht schorsing van de besprekingen, na de meerderheid van B. on W. te 'hebben gehoord en ook don heer Bosman. De VOORZITTER heeft er geen bezwaar |egen. De heer SLUIS vindt het treurig, dat de tram in gang gehouden moet worden door de debatten in den Raad. Dat bewyst al, dat het een onding is, dat met kunst en vlieg werk in het leven moet blijven. De arbeidsvoorwaarden deugen niet, maar men kan ook die nog niet op de subsidie leg gen. De cijfers van B. en W. en die van den heer Bosman zijn niet b'jj elkaar te krijgen. Het is spr. een raadsel, hoe de heer Bosman dat 'wil verklaren. Het is zoo vreemd, dat het spr. huiverig maakt, om ook zelfs voor het voorste! van B. en W. te stemmen. An ders vraagt men volgend jaar weer f 1000 en gaat zoo door tot men aan het gevraagde toe is. Is men absoluut met f 2500 klaar, dan is spr. er voor. Voorloopig wil spr. de proef nemen met de autobussen, lukt ook dit niet, dan gaat men maar loopen. De heer VAN DRUNEN verwondert zich over den tact van B. en W., wurmee zjj de vragen van den heer Bosman omzend heb ben. Daar ligt een gevaar in voor de overige raadsleden. De N. V. vra;^gt nu een subsidie van f 16772.04. B. eir W. willen geven f 4880. Er ie dus een tekort van ruim f 11.000 of er is teveel gevraagd. Van den heer Bosman had spr. niet ver wacht, dat hjj sprak over zekerheid van de autobussen. Van de tractortram is ook geen zekerheid geêischt. Handig van B. en W. is, dat zjj het doen uitkom.-n, alsof men er met f 2500 af is. Slechts even wordt er op gewezen, dat ook de rentebetaling achterwege blijft. Daardoor komt men tot f 4840. Zoo’n groot bedrag mag men niet weer eens in het bedrjjf ste ken. De heer PLEVIER krygt er spijt Van, dat hjj 2jaargeleden zijn stem aan de tractor tram' gaf. We staan voor een groot tekort. Zijn we nu verantwoord, om door te g^anrtot D. f 6960. f 2500 is absoluut niet voldoende, -gracht 142, Limmen. C. M. Akkerman n.h., om de tram te laten rjjden. En ware dit het 1 - geval, dan nog zou spr. er niet aan denken, dit bedrag toe té staan (gelach). Herhaalde malen moeten we de subsidie betalen. Daar doen we niet gt?ed aan. We kunnen genoeg spyt hebben, dat het vervoer middel er is. Spr. zal graag helpen, het ding te begraven. Do heer QOVERS: Kom, kom, het kind is nog zoo jong. De heer PLEVIER wil de kosten voor het vervoermiddel niet hebben. De heer SIETSMA kag zich heel goed met de meerderheid van B. en Wvereeuigen. De stad kan niet buiten een verkeersmiddel. Met autobussen zal de stad heel gauw overladen zyn en gevaar opleveren voor de wande laars. Daarom ie spr. voor de tractortram. Wat de-arbeidsvoorwaarden betreft, spr. is het in deze eene met den heer Wester- hof. Maar hier is het praktisch onmogelijk, omdat het tekort dan nog grooter zou zijn. Men moet ook bedenken, dat by opheffing van Ue tram 7 gezinnen broodeloos zullen worden. De heer BAK wijst op den werktijd in Amsterdam, die 8 uur is en hier 148/» -uur. Dit in aanmerking genomen, wordt de kostprijs heel anders, n.l. fO,ió per reiziger, het is dus niet het goedkoop ste vervoermiddel. De trainfractor is geëxploiteerd op advies tan Amster dam- De kosten waren daar te hoog en ze is daarom opgeheven Men nam toen autobussen, en met veel succes. In Tilburg hcbaen B- en W. den geiiee- len gutobusdienst geregeld. Er is een oproep gedaan, die succes opleverde. Spr. wil dit ook voor Alkmaar over wegen. De heer VOGELAAR meent, dat B en W. eerst hun standpunt hadden moe ten vastste.len en daarna de commissie hadden moe.en hooien- O.e hens kan spr. zich met den inhoud van de bijlage vereenigen. We moeten het verkeer bui ten de gemeente houden. De au .obus sen komen in de stad en vermeerderen het gevaar. De heer SLUIS: De tram loopt ook uit de >aite (Gelach.) De heer VOGELAAR ziet in, dat de zaak verplaatst wordt, als men de tram opheft. Dan zijn de autobushouders viii en zullen zij subsidie vragen. De VOORZITTER vindt ’t een voor recht, dat de heer BOSMAN de leden kan inlichten. Maar deze is het niet verplicht- B. en W. vinden net een al gemeen belang, dat hier een publiek vervoermiddel is- Spr. meent, dat ook de Raad 4it inziet. Dat daarbij-niet het belang van de geheele stad wordt ge diend, is een factor, die niet den door slag mag worden. We richHeu b.v. een kinderspeelplaats in en toch zijn er meerdere stadskwartieren, die er geen belang bij hebben. Hef is niet juist, dat 2/3 deel der be volking er geen' gebruik van maakt. Spr. vraagt zich af, of een bus even goed als een tram in het verkeer kan voorzien. Een voordeel is, dat de bus overat kaft komen, maar de tram kan meer vervoeren- (De vergadering duurt voort-) dus de exploitatie van een etectriscbe tram Spr. heeft fle opinie van de directie ge vraagd over de autobussen in Amsterdam. Spr. heeft gevraagd, of men de electriscbe tram wil vervangen. Van zelfsprekend is, dat een autobus te Amsterdam voordecliger is, dan te Alkmaar, omdat in Amsterdam vee! meer menschen in één straat wonen. Amster dam is in de meest gunstige positie en toch VERTROKKEN PERSONEN. D. van Sweater, g. k., metselaar, St. Ja- /otatraat 5. N. Schar woude. J. Goorhuis, r.k., atucadvor, Kiubeimstr. 41, Haarl. liede. Wed. A. Rempt-Bruin, n.h., huishoudster1, Kenn. park 30, Amsterdam. S. Rempt, n.h., verz.- agent, Kerm. park. 30, Amsterdam. W. SLM. de Jong, r.k., winkelbed. Mient 19, Amster dam, lm Mettes, ri., (Henstbode, Lindengr. 38, Beemster. Ed. vin Meir, n.h., Tuinstr. 59, Bergen (N.H.) H. A. Smorenberr rJt., instnna- Landstr, 13, Amsterdam. N. C. Edel, n. i SUBSIDIE STADSTRAM. De meerderheid van B. en W. «telt den Raad voor: aar. dw V. Alkmaarsche Stadstram een subsidie van maximaal 2500 te verieenen, met dien verstande, dat met een geringer be drag kan worden volstaan, wanneer de ex ploitatie met minder dan 2500 sluitend ie te krijgen zonder rekening te honden met -ie rente en dividend. Als voorwaarden stelt de kan de autobus niet uit. De drie autobussen meerderheid nog, dat de tegenwoordige dienstregeling, wat het aantal en den af stand der ritten betreft, onverkort blyft ge handhaafd, dat dus zoowel de lyn over de Laat als die naar *0e Vierstaten ook voortaan geëxploiteerd wordt, en dat de tarieven niet verhoogd worden. Gevraagd was het volgende: a. de voorwaarden, waaronder bij over eenkomst d.d. 6 December 1923 aan de N. V. een geldleening is verstrekt van 40.000, in dien voege te wijzigen, dat: 1. de achterstallige rente niet bij de hoofdsom zal worden bjjgeschrefen; 2. eerst dan rente verschuldigd zal zijn, wannet aan de aandeelhouders dividend kan worden uitgekeerd. b. aan de N. V. over de jaren 1925 tot en met 1934 een jaarlijksch subsidie uit te keeren van 6915.87, uit te betalen in maan- delijksehe termijnen. In behandeling komen hierby tevens de volgende vragen van den heer Mr. J. P. Bos man: 1. Op 9 October j.l. werd door Burgemees ter en Wethouders aan de Directie van de Stadstram verzocht een volledig plan by B. en W. in te dienen, aangevende de wjjze, waarop het bedrijf in het vervolg zou zijn te financieren en daaraan toe te voegen een berekening van de exploitatiekosten mrt ge bruikmaking van eenmanswagene. Daarop is door dit bestuur op 25 November j.l. ?en der gelijk volledig plan bij Burgemeester en Wet. houders ingediend, en overgelegd eene ex ploitatierekening tot 1 November, en is ge vraagd toekenning van een jaarlyksche sub sidie door den Gemeenteraad te willen be vorderen. Wat is de reden, waarom B. en W. des wege niet met voorstellen by den Raad zijn gekomen? 1 2. Is aan B. en W. bekend de óngunetlge uitslag van de exploitatie van de Stadstram over 1925 en dat verdere vertraging in ae behandeling wan deze aangelegenheid de Stadstram in financiede moeilijkheden zou brengen, die dreigt stopzetting yan het be de hebben daar een verlies opgelevecd van f 180.000 en de winst van de tram voor een groot deel opgeslokt.. Voor de buitcnwyken zyn dezelfde moeilijkheden als wjj bier heb- !«sn. Men gaat dan ook in Amsterdam niet graag, over tot exploitatie van de omnibus. Ecrf tarief van f 0.10 acht men onmogelijk cn is dus zeker hier niet mogelyk wil de raad autobussen, dan moet men zekerheid hebben, dat de exploitanten het enkele jaren vol houden. Anders scheiden ze er binnen 3 maanden uit. Spreker wjjst er nog op, dat we hier stadsauiolussen gehad heb ben. De bus heeft ongeveer 5 maanden gc- loopoi en f 1000 verlies opgeleverd. Men* dient voorzichtig te zyn met een proef met’’ autobussen. De heer -VEEN merkt op. dat de heer Bosman een der grootste aandeelhouders van de packet, de tractortram en de tram op Schoorl ie. Hij is dus fén der grootste belanghebbenden van drie maatschappijen. Spr. heeft gehoord, dat de heer Bosman en familie het publiek in de tram geloodst heeft De menschen werden naar de Laat geleid. De heer KUSTERS: Mieselyke opmerking. De heer VEEN meent, dat de heer Bos man slechts het belang van de groot-winke- liers op het oog heeft, gehad en niet van de kleine zakenlui. De traetortram wordt gebruikt als door gangshuis. In anderhalf jaar heeft men 25 man personeel gehad. De loonen zijn schan delijk en de arbeidsvoorwaarden zyn slecht te noemen. Op deze grondeii wil spr. geen gelden voteeren. De VOORZITTER zou het liefste hebben als men het punt persoonlijk belang van den heer Bosman buiten dé discussie liet Zulke doet trouwens aan de zaak niets af. Den heer BOSMAN spijt het, dat deze op merking gemaakt is en dat hij den heer Veen niet heeft kunnen overtuigen. De heer KLAVER zou enkele vragen wil len stollen. Het betoog vau den heer Bosman hi*ft spr. teleurgesteld. Spr. heeft niet ge hoord, of de heer Bosman bij zijn cijfers blijft. Ook heeft epr. niet gehoord, of de ex ploitatie met het voorstol van B. en W. mo gelijk is. Zooala het nu is. staan beide voor stellen naast elkaar. Spr. vraagt, of in den prys voor Amster dam ook het verlies begrepen is. De heer BOSMAN schudt ontkennend het hoofd. De heer KLAVER vipdt, dat dit een be duidend verschil maakt. De vergelijking van 0.1548 en 0.106 kan niet opeaan. Men moet er de totale koeten bij rekenen. De heer VAN SLINGERLAND meent, dat de tractor een mislukking is en dit zal in de toekomst niet beter worden. Er zijn reeds duizenden aan gegeven en men vraagt steeds meer. Wordt de tram opgeheven, dan staan er «enige autobushoudms klaar en dan kost het de gemeente niets. i Van gewicht is ook, dat de loonen bene den peil zyn. De menechen zijn niet in staat er van te leven. f Wethouder WESTERHOF heeft reeds b|j het begin zijn bezwaren ten aanzien van de arbeidsvoorwaarden uiteengezet. Het aantal passagiers werd reëel geacht. Van den trac tor hadden we alleen een foto, die geflat teerd was. De menechen lachen om het ding. Het is een leeljjk ding en voor standbeeld niet aanbevelenswaardig. 8pr. heeft steeds wagens met ingebouwde motoren willen heb ben. Zooals men ons de cijfers hiervan thans gegeven heeft, is het onuitvoerbaar. Een voordeel is echter, dat men éénmanwagene had. We hebben ons indertijd ingedacht, dat slechts de rente wel eens niet betaald zou worden. In elk geval had men toch een ver voermiddel. Men heeft later zelfs gedatht nog een lijn er by te maken door Paternosterstraat en langs Helderscheweg. Toegezegd was, dat de loonen f 25 zouden zijn. Dit kregen echter alleen de chauffeurs. De conducteurs kregen 20. De rechtspositie van deze menschen wae ongeregeld. Van de 85 menschen zijn er 4 weggeloopen, 7 vol deden niet, 9 gingen op verzoek weg, enz. De arbeidsvoorwaarden zijn dus niet zoo schitterend. 28 menechen £ijn om allerlei redenen vertrokken en 7 gebleven. Er man keert dus wel 'ets aan. In de loonen is 'dat reede uitgedrukt. Daarom kan spr. er voor de toekomst niet aan mee doen. Spr. beeft een eenvoudige arbeidsregeling pntworpen en aan de directie overgeïegd. B. en W. zou den hierin zeggingschap hebben. Dat was 'n minimum rechtspositie. B. en W. hebben dit niet afgewezen. De heer Bosman gaf er blijk- zjjn instemming niet aan. Wel wilde hjj elk geval met B. en W. bekijken. Hoogstens een derde deel der gemeente heeft belaag by de tram. Daarom is de vraag temeer gewettigd, of men er meer geld in mag steken. En dan zegt spr.: neen. Spr. had graag gehoord, of de tram met f 2500 toe kan. In deze is spr. het geheel eens met het „N. H. D.” Spr. verwacht van den heer Bosman dat hij aan die f 2500 piet genoeg heeft. Hy zal de gebéele f 6900 moe ten hebben. Spr. vindt dit nog tekort, met het oog op de afschrijving. De rails van Vierstaten zyn bijna geheel afgesleten en moeten dus vernieuwd worden. Het rollend n^teriaal is ook slecht. Vorig jaar is ontvangen f 14002.20 en men vraagt rond f 9000 per jaar. Daardoor kost de rit per persoon ongeveer f 0.17. Verder vraagt spr. of men met het ver- leeuen van de subsidie er voor de toekomst is. De Fordjes zullen spoedig vervangen moeten worden. Men moet geen wereldstadalluree aanno men en met de traetortram van den heer Bosman ergelyken met de electriscbe tram van Wibaut -De gemiddelde afstand te Am sterdam ia grooter dan te Alkmaar. Men mag niet spreken van een onontbeer lijk vorkeersuüddel, want het is niet vuor de gchoele bevolking. Slecht* één derde drijf mede te brengen? De VOORZITTER gelooft niet, dat vragen een formeel antwoord behoeven. De heer BOSMAN vereenigt zich hiermede. Spr. wil zyn rede in tweeën deel <n. Op de eerste plaats het persoonlijke element. Men ptireonifieert de traetortram met epr. jelf. Spr. zal trachten aan te toonen, da< de trac tortram niets met spr. te maken hojft. Daar toe gaf hij reeds een uiteenzetting in de beide kranten en speciaal in het „N.-H. D.” De traetortram is ontstaan uit de oude paarden tram, die eene onze trots wae (gelach). We waren er mee ingenomen. De hew Cohen Stuart paste uit eigen zak toe, wat er tekort aan kwam. Dat is een mooie burgerdeugd, maar zyn opvolger moet nog gevonden wor den. Toen de tekorten te groot werden, zijn aandoeftouders bijeengeroepen, om een be spreking te houden over het stadsvervoer middel. Men wilde een vervoermiddel v,•hou den en wilde graag een offer brengen Zóó is de traetortram ontstaan. Spr.’s persoonlijk belang is geen ander dan dat van de andere heeren. Maar de „Alkmaar Packet” werd er by gehaald. De Packet heeft er telang by, maar een gelijk belang als elke an le>e zaak in Alkmaar, zooale V. en D., de apothe-Mc van Schouten, enz. Spr. toont nader aan, dat alle zaken er belang by hebben. De heeren 'frjj- betz en Kuiper noemden het geen zakenbe- lang, maar zij kwamen wel in getouw, t<An de tram over de Laat liep. Wel deg -lyk heb ben allen er dus belang bij. Heeft de Packet er belang bij, dan is het slechte gedurende twee maanden. De booten brengen 5 a 600 menechen aan en de tram kau et maar 100 vervoeren. Welk belahg hebben wjj er dan by? Het zou toch veel gemakkelijker zyn, als we de Packet Beten doorvaren tot de Spoorbrug. We v n- den dat echter niet noodig. In <li?n zomer zijn pl.m. 8250 gecombineerde biljetten \er- kocht, waarin ook begrepen do prys voor de tram. Van deze biljetten zijn er nog geen 1300 ingeleverd. Het grootte deel is dus gaan loopen. Spr. meent voldoende te hebben getoond, dat men spr. en zyn zaak buiten de tram moet laten. Nog nook is er iemand geweest, die ge vraagd heeft, of er een tram rijdt en >vtj heb ben het nooit gezegd. Thans wil spr. een kleine beschouwing houden over de vraag, of de tram al dan niet moet voortbestaan. Hot verkeers-vraagstuk speelt niut alleen in Alkmaar, p.a. ook te Amsterdam, Haarlem, Den Haag, Rotterdam, Groningen en Arnhem speelt het stuk. De heer VEEN: Het lykt wel een film. De heer BOSMAN concludeert, dat elk stadsdeel gebaat is met zijn tram. Het hebben van een vervoermiddel in de stad is een al gemeen belang. Rest de vraag: traetortram of auteboe, het stokpaardje van het „N.-H. D.” Wethouder WESTERHOF: Het „N.-H. D.” heeft geen stokpaardjes. De heer SLUIS: Dus er zijn er feitelijk drie. *De heer KLAVER: Traetortram, autobus en stokpaardje. De heer BOSMAN grondt zyn meening op een 25-jarige praktijk. In Amsterdam kosten de autobussen 13.563.40. Den Haag bere kent 17.565 met twee wagens zonde t re serve. Do traetortram kost 15.000, ligt er dm precies midden in. Voordoden hiervan zjjn, dat de onkosten minimaal zyn. Van den tractor kan men een bus voor 12 p.wsoncn maken en uu vervoert de tram er 103 met geljjke trekkracht. Het aesthetiscbo meent spr. niet in het de bat behoeven te brengen. Het gaat om het economische. Een reiziger per autobus in Amsterdam kost 0.1548, per electrische tram 0.03 en per traetortram bier f 01010. We raderen Voor het Ondersteuningsfonds hebben zit ting Tellemgn en Vlaming. Er bestaat gelegenheid om gelden in te RgKen bij de Centrale Volksbank ten huize van den heer H., Koopmeiners, Tesselschade- Straat 11. Ook Vullen daar terugbetalingen plaats hebben. van bjjstand voor het Marktwezen, bieden B. en W. den Raad de volgende aanbeveling ter benoeming aan: 1. A. A. Keyzer. 2. J. H. Wagenaar. 3. J. H. Lütjehahns, allen schrijvers aan de Waag. B. en W. noodigen fden Raad uit tot de be noeming over te gaan en het bepalen van ddn datum der infunctietreding aan hun Col lege over te laten. Benoemd wordt de heer Keyzer met Memmen. x De heer Wagenaar verkreeg 1 stem. (De heer KUSTERS komt ter vergadering). Overname^ steeg. B. en W. stellen den Raad voor, wan den ft heer W.,Kaal, Lindcnlaan nr. 12 allWer, voor de gemeente in eigendom over te nemen een gedeelte steeg, groot plm. 53 c.A„ loopende van de Egelenburgerlaan tot het punt, waar het aan de steeg grenzende perceel sectie E Nr. 1650 begint. De heer BAK verzoekt een waarborgsom te laten storten, vooral met het oog op de toe komstige eigenaars. Wethouder RINGERS antwoordt, dat hier in is voorzien. De steeg moet, op straffe van boete, onderhouden worden. De heer BAK wil de gemeente de steeg la ten onderhouden op kosten van den eige naar. (De heer 8LUIS komt ter vergadering.) Wethouder LEESBERG heeft als bezwaar, dat er consequenties aan verbonden zyn. I>e opmerking van den heer Bak lykt spr. juist. Spr. wil infonneeren, wat het onderlioud kos ten zal en dan een afkoopsom bepalen. Het idéé van den heer Ringers is te ingewikkeld. De eigenaar moet bet onderhoud afkoopen. Wethouder RINGERS kan zich hierbjj neerleggen. Aldus geamendeerd wordt het voorstel aangenomen. Ambtenaren en werklieden in. militairen dienst. Voorstek om de regeling voor de uitbeta ling van wedden en loonen van ainbten.uvn en werklieden by vervulling van militaire plichten in overeenstemming te brengen met de Ryksregeting. Aangenomen. Onderwijs lichamelijke oefening. B. ed W. geven den Raad in overweging, hun College te machtigen aan Gedeputeerde Staten, overeenkomstig artikel, twtede lid, der Lager OnderwijsweUl 920*. vrijstelling te ▼ragen van de verplichting tot het geveu ▼an ouderwijs in het vak .,1 ie hamei ijk e oefe ning” aan detapenbare scholen voor gewoon lager ondenu^ tot het einde van tiet’ school jaar 1927-1988. De heer VAN DRUNEN stelt er prijs op, dat deze nieuwen zalen nog dit jaar gebouwd worden. De beer SIETSMA sluit zich hierny aan en ▼raagt, hoe het met de lichamelijke oefening staat. Zijn er al zalen in gebruik? De VOORZITTER antwoordt, lat deze kweetie binnenkort in de financieele commis sie komt. Wethouder WESTERHOF heeft xicli er noode by neergelewd, dat er dit jaar slechts 2 zalen by komen. Spr. zal spoed zeer op prys stellen. De commissies hebben «enige ver traging in het werk gebracht. Spr. loopt dan ook, dat de spoed zoo groot mogelijk zjj. De Katholieke scholen hebben de zalen reeds Iqmt en klaar. Bij het openbaar onderwijs moet b“t begin nog worden gemaakt. Daar om heeft het college den plicht, don grootst mogelyken spoed te betrachten. Anders ko men we' in deze vierjarige periode niet klaar. Als de commissies er geen spoed achter zet ten, dan duurt h«t nog maanden. De heer KUSTERS: Voorbeelden noemen. Wethouder WESTERHOF beweert niet, dat de wethouders er iets aan kunnen doen, want die wachten op/lo rapporten der direc teuren, die overbelarien zijn. De VOORZITTER zal de zaak in de vol gende vergadering van B. en W. OtsprAcn. Het voorstel wordt aangenomen. Verhuring genieeniegrond.l B. en W. slepen den Raad voor: te reke nen met ingang van 1 Januari 1926 Ie vol gende perceeien gemeentegrond, van jaar tot Jaar, voor den tjjd van ten hoogste vyf jaren ondershands te verhuren, t.w.: a. het perceel sectie E, Nr. 2241 gtd., groote 6 are> aan de N. V. Kennemor Sport club toot 35.per jaar; b. het perceel sectie E, Nr. 2241 ged., groot 10 are, aan P. de Jong voor 30. por jaar;. c. het perceel sectie F, Nr, 2141, groot 2 Are 10 <kA., aan M. Sangers vo w 5.— per jaar en s <L het perceel sectie G, Nr. 364, gi A, 90 e.A. aan Qebre. P. en F. Smit 41.50 per jaar. Aangenomen. iruik.?ln- I K KennMr.weg 87, Den Haag. P. P. B. Hor wordt het autobussenplan kos- land, r±., Kleermaker, Sehermerweg 38 oden en dus-mogen we het wel I Frankrijk. Br. Grootes, nJi„ Huishoudster Westerweg 36, Htiloo. H. J. Gerdee, r. kJ timmerman, v. d. Woudestr. 44, Bergen N. H. P. W. Vrinds, n.h., Stuartstr. 14 Rotterdam. H v. d. Brug, papierhandel, Julianastr. 34, Enkhuizen. P. F. Krijgsman, r.k.. stneadoor Anjelierstr. 9, Bergen (N.H.) A. M. v. Noort, r.k. dienstbode, Druivenlaan 41, Beverwijk P. Wortel, n.h., kaasmaker, Tulpstr. 8a, War- menhuizen. A. J. v. Houtum, n.h. handelsbed v Everd. str. ,18, Amsterdam. H. Holtvoort, g. k. klerk registr., Geesters. 32 Emmen Dr J. P. R. Troost, n.h., Lindenlaan 69, Hoorn. W. v .d. Wende, e. 1., kleermaker, Betgerwcg 5, Middelburg. El. Stam, r.k. part? kler£ dir. belast., Kerkplein 6, Spanbroek. C. H. 8ei-' nen, n.h., houtbewerker, Kwakelpad 17, Óu- dorp. A. Vergaay d.g., dienSWmde, Kenn. - Singel 1, Oterleek. T. Zorgman, n.h.. scheepsb teekenaar, 2e Kanaalstr. 8, Groningen. M. W. v. d. Pol, r.k. dir. strykinr., Kanaalkade 84. Rotterdam. J. C. v. Wyk, n.h., conducteur. Sehermerweg 24, Oudorp. M. Gillisse, n.h„ dienstbode, Lutt. Oudörp 11, Oudorp. E, F. v d. Ploeg, r.k„ winkelbediende, Verdr. Oord 22, Amsterdam. Jan Vos, ger., kant. bed. Doelen straat 25 a, Enkhuizen. H. v. Rynbach, g.k-s pianostemmer, Karnem. buurt 24, Arnhem. J. N. van Beek, n.h., Pr. Hendrikstr. 34 Heem stede. J. J. Schoonewil, n.h., bakker, Scher- merweg 101, Hoogwoud. Br. Jongbloed n.h.,* hlishoudster, Lindcnlaan 103, Wyk a. Zee en Duin. C. Mulder r.k., dienstbode, Laat 221, Beiloo. J. L. Klugt, n.h., Lindenlaan 66, Am sterdam. D. Hildering, geen, uaaimach. han delaar, Luttik Oudorp 66, Helder. A. Hart land, n.h., Koningsstr. 9, Helder. H. Smit, r.k., bankwerker en koster, Nieuw^tr. 19 Haarlem, J. Brakenhoff r.k., stoffeerder, Leeghwater- straat 17, Beverwijk. K. Stiemer, e. i., slagei Achterstraat 37, Weesp. J. P. Bylo, d. g. bouwk. opz., Varnebroek 1, Zuid-Afrika Kaapstad. A. G. Grootenboers, r.k., winkel dief, Schoujenstr. 3, Helmond. A. F. v. d. Steen, r.k., Kanaalkade 11, Den Haag. W. G. Koch, r.k., Ontv. Reg. Domeinen, Verdr. Oord 99. Maastricht. M. Stam, r.k., dienstbo de, Houttil 54, Egmond a. Zee. P. J. Benja min, n. h., los werkman, Trompstr. 16, Njj- kerk. T. de Ruiter n.h., dienstbode, Oudegr. 182, Winschoten. G. H. v. Leersum r. k., Sn. laan 49, Den Burg. Th. de Koning r.k., Oude- dienstbode, Verdr. Oord 51, Utrecht. M. Bok- ma, g. k., verpleegster, Patern. str. 4, Oostel- lingwerf. A. Blaauboer, n.h., slager Houttil ll, Helder, S. de Boer, r.k., coupeur, Baansin- a gel 5 a, Purmerend. Ka. Mors r.c., fabr. arb., K. v. ‘t Veerstr. 5, Amsterdam. Adr, Stam, H. d. D., zendeling, le Tuindw.straat 17„ Utrecht. J; A. M. v. Lecuwensteijn r.k., Nieu- wesloot 18, Amsterdam. B: A. Louwe r. k., Doelenstraat 2, Heerhugowaard. J. Hoogen- bosch r.k., bloemist, Steynstraat 47, Texel N. H.. Jac. Jansen e. muz. directeur, Wester weg 128, Bergen N. fi.. A. W. Tiggeloven, r. k., ass. huish., Westerweg 128, Bergen, N- H.. Wed. H. K. Bekker, nlt., Veri. Landstr. 34, Bergen N. H„ Wed. K. C. F. Lak, n.h., Verl. Landstraat 34, Bergen, N. H„ T. SteL der, n.h., handelsr., Rochdalestr. 32, Amster dam. C. J. Eeken, r.k., slager, Oudegrachl 229, Haarlem. H. Schagen, n.h., opzichter, 2e Tuindw.straat 19, Twisk. H. W. C. Overbeek, r. k., kant, bed., R. VLsscherstraat 22, Til burg. A. Dieckmann, r.k., horl.maker, Schou tenstraat 17, Duitschl^nd. J. Koolemans, r.k„ kellner, Findsen 72, Oudorp. J. J. Kroone, n. h., zonder, v. Everd.straat 2, Hilversum. R. R. de iBe, r.k., kant, bed., Stationsweg 266, Bloemendaal. J. A. Smit, r.k., melkslyter, Verl. Landstraat 47, Haarlemmermeer. Vijf huizen. H. J. Rol, n. h., chauffeur, Vierstatei 2*Heiloo. A. A^ Vredenburg, rA., St. Anna straat 10, Purmerend. H. Lodder, n.h., reizi ger, Westerweg 314, Limmen. Wed. J. Min derhout, n.h., Koorstraat 10, Tholen. A. de Lange, r.k., dienstbode, Kanaalkade 11, Oude Niedorp. J. Delver, n.h., Landman, West- dyk 11, Bergen N. H.. J .P. Brunsmann, geen, meubelmaker, Boezemsingel 10, Oudorp. .L. Haanstra, n.h., manufact., Zocherstraat 30, Heiloo. J. E. M. v. Ilemert, n.h., huish., Laat 3, Zaan dim. M. E. Boogh, geen, Nieuweslooe 51, Amst^dam. M. Dekker, r.k., dienstbode, Oudegracht 178, Bergen N. H.. Wed. M. H. Slot, g. k„ Karl Marxstraat 1, Oudorp N.H- H. W. A. Molenaar, n.h., brievenbesteller, Fo- restusstr. 33, Warmenhjizen. M. v. Straaten, r.k., dienstbode, Laat 346, Harenkarspel. R- Pool n.h., Kenn.str.weg 101, Hoogwoud. A. A. Kramer, r.k„ dienstbode, Heiloërdyk SO, Asscndelft. -J. E, M. Keesom, r.k., huish-, Stationsweg 3,f Sambeek. H. Schicke, r.k., dienstbode, Lindenlaan 104, Duitsehland. A. Krommedam, rJc, naaister, Hofstraat Ft, Wieringen. C. A. Dros, n.h., Hof 2A, Utrecht. x H. Oostcrheert, n.h., pianomaker, Oroenc- iaantje 9, Leeuwarden. J. B. Schanstra, n.h., Rijksklerk hyp. kant. Groenlaantje 10, Léi- den.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1926 | | pagina 10