RECHTZAKEN.
voltallig^ rechtbank.
Zitting van 23 Maart-
AGENDA.
Agenda r. k. volksbond.
vA TERDAG: Contributle-betalingen op
gewone uren.
I
de
vool Ar-
16
i
-(o)
f
r
;root 8
it voor
r
38, I
Beq.
dee! K&T
Gewogen en te licht bevonden.
Een zeer vurige d ran klief hebber en
sigarenmaker te Alkmaar, die wegens
dronkenschap bij zooveelste herhaling
door den kantonrechter was veroor
deeld tot 3 dagen hechtenis en 9 maan
den opzending naar een rii swek.nr Ci
ting, was van d»t harde vonnis in hoo-
ger beroep gekomen Bij de eerste be
handeling beloofde hii deemoed g maar
met groote overtuig ng bete $c ap- ilet-
tig verlangde hij, dat de zegeningen der
geheelonthouding over zijn zoo dik
werf door alcohol beneveld noord
zouden worden ujtgestorf. Le rechtbank
(iet zich ve-teederen en sWde haar von
nis uit, ten einde den rouwinoedigen
zondaar in bnmatighejd alsn°8 £e>€8en*
heid te geven zijn goede voornemens
door de daad te bevestigen
Eilacie, de helfeweg is geplaveid met
goede voornemens- Thans, na zoovele
maanden, werd de zaak verder behan
deld En het is gebleken, dat de man
meermalen is hervallen X) d$ «U9©
Verkoop van grond.
B. en W. stellen den Raad voor, aan den
heer A. Hoekmeyer, alhier, te verkoopoa een
perceel bouwterrein aan den Kennemerstraat-
ter grootte van pl.m. 455 M2., tegen
den prijs van 15 per M2.-
Aangenomen.
Verhaal inkoop dienstt^d
Voorstel tot vaststelling eener rerosleuing
Zegelende bet verhaal voor inkoop vau
diensttijd of tyd oi> wachtgeld doorgebracht.
Aaneen onen.
56 uur gelegenheid om te sparen.
67 uur Bibliotheek.
78 uur Spreekuur Bureau
beidsrecht.
maakt er g
Voorloopt
tel oer "ngi
bekijken.
De hoer KUSTERS verzocht schorsing van
de besprekingen, na de meerderheid van B.
on W. te 'hebben gehoord en ook don heer
Bosman.
De VOORZITTER heeft er geen bezwaar
|egen.
De heer SLUIS vindt het treurig, dat de
tram in gang gehouden moet worden door
de debatten in den Raad. Dat bewyst al, dat
het een onding is, dat met kunst en vlieg
werk in het leven moet blijven.
De arbeidsvoorwaarden deugen niet, maar
men kan ook die nog niet op de subsidie leg
gen.
De cijfers van B. en W. en die van den
heer Bosman zijn niet b'jj elkaar te krijgen.
Het is spr. een raadsel, hoe de heer Bosman
dat 'wil verklaren. Het is zoo vreemd, dat
het spr. huiverig maakt, om ook zelfs voor
het voorste! van B. en W. te stemmen. An
ders vraagt men volgend jaar weer f 1000
en gaat zoo door tot men aan het gevraagde
toe is. Is men absoluut met f 2500 klaar,
dan is spr. er voor. Voorloopig wil spr. de
proef nemen met de autobussen, lukt ook
dit niet, dan gaat men maar loopen.
De heer VAN DRUNEN verwondert zich
over den tact van B. en W., wurmee zjj de
vragen van den heer Bosman omzend heb
ben. Daar ligt een gevaar in voor de overige
raadsleden.
De N. V. vra;^gt nu een subsidie van
f 16772.04. B. eir W. willen geven f 4880.
Er ie dus een tekort van ruim f 11.000 of
er is teveel gevraagd.
Van den heer Bosman had spr. niet ver
wacht, dat hjj sprak over zekerheid van de
autobussen. Van de tractortram is ook geen
zekerheid geêischt.
Handig van B. en W. is, dat zjj het doen
uitkom.-n, alsof men er met f 2500 af is.
Slechts even wordt er op gewezen, dat ook
de rentebetaling achterwege blijft. Daardoor
komt men tot f 4840. Zoo’n groot bedrag
mag men niet weer eens in het bedrjjf ste
ken.
De heer PLEVIER krygt er spijt Van, dat
hjj 2jaargeleden zijn stem aan de tractor
tram' gaf. We staan voor een groot tekort.
Zijn we nu verantwoord, om door te g^anrtot D.
f 6960. f 2500 is absoluut niet voldoende, -gracht 142, Limmen. C. M. Akkerman n.h.,
om de tram te laten rjjden. En ware dit het 1 -
geval, dan nog zou spr. er niet aan denken,
dit bedrag toe té staan (gelach).
Herhaalde malen moeten we de subsidie
betalen. Daar doen we niet gt?ed aan. We
kunnen genoeg spyt hebben, dat het vervoer
middel er is. Spr. zal graag helpen, het ding
te begraven.
Do heer QOVERS: Kom, kom, het kind
is nog zoo jong.
De heer PLEVIER wil de kosten voor het
vervoermiddel niet hebben.
De heer SIETSMA kag zich heel goed met
de meerderheid van B. en Wvereeuigen. De
stad kan niet buiten een verkeersmiddel. Met
autobussen zal de stad heel gauw overladen
zyn en gevaar opleveren voor de wande
laars. Daarom ie spr. voor de tractortram.
Wat de-arbeidsvoorwaarden betreft,
spr. is het in deze eene met den heer Wester-
hof. Maar hier is het praktisch onmogelijk,
omdat het tekort dan nog grooter zou zijn.
Men moet ook bedenken, dat by opheffing
van Ue tram 7 gezinnen broodeloos zullen
worden.
De heer BAK wijst op den werktijd
in Amsterdam, die 8 uur is en hier 148/»
-uur. Dit in aanmerking genomen, wordt
de kostprijs heel anders, n.l. fO,ió per
reiziger, het is dus niet het goedkoop
ste vervoermiddel. De trainfractor is
geëxploiteerd op advies tan Amster
dam- De kosten waren daar te hoog
en ze is daarom opgeheven Men nam
toen autobussen, en met veel succes.
In Tilburg hcbaen B- en W. den geiiee-
len gutobusdienst geregeld. Er is een
oproep gedaan, die succes opleverde.
Spr. wil dit ook voor Alkmaar over
wegen.
De heer VOGELAAR meent, dat B
en W. eerst hun standpunt hadden moe
ten vastste.len en daarna de commissie
hadden moe.en hooien- O.e hens kan
spr. zich met den inhoud van de bijlage
vereenigen. We moeten het verkeer bui
ten de gemeente houden. De au .obus
sen komen in de stad en vermeerderen
het gevaar.
De heer SLUIS: De tram loopt ook
uit de >aite (Gelach.)
De heer VOGELAAR ziet in, dat de
zaak verplaatst wordt, als men de tram
opheft. Dan zijn de autobushouders viii
en zullen zij subsidie vragen.
De VOORZITTER vindt ’t een voor
recht, dat de heer BOSMAN de leden
kan inlichten. Maar deze is het niet
verplicht- B. en W. vinden net een al
gemeen belang, dat hier een publiek
vervoermiddel is- Spr. meent, dat ook
de Raad 4it inziet. Dat daarbij-niet het
belang van de geheele stad wordt ge
diend, is een factor, die niet den door
slag mag worden. We richHeu b.v. een
kinderspeelplaats in en toch zijn er
meerdere stadskwartieren, die er geen
belang bij hebben.
Hef is niet juist, dat 2/3 deel der be
volking er geen' gebruik van maakt.
Spr. vraagt zich af, of een bus even
goed als een tram in het verkeer kan
voorzien. Een voordeel is, dat de bus
overat kaft komen, maar de tram kan
meer vervoeren-
(De vergadering duurt voort-)
dus de exploitatie van een etectriscbe tram
Spr. heeft fle opinie van de directie ge
vraagd over de autobussen in Amsterdam.
Spr. heeft gevraagd, of men de electriscbe
tram wil vervangen. Van zelfsprekend is, dat
een autobus te Amsterdam voordecliger is,
dan te Alkmaar, omdat in Amsterdam vee!
meer menschen in één straat wonen. Amster
dam is in de meest gunstige positie en toch
VERTROKKEN PERSONEN.
D. van Sweater, g. k., metselaar, St. Ja-
/otatraat 5. N. Schar woude. J. Goorhuis, r.k.,
atucadvor, Kiubeimstr. 41, Haarl. liede. Wed.
A. Rempt-Bruin, n.h., huishoudster1, Kenn.
park 30, Amsterdam. S. Rempt, n.h., verz.-
agent, Kerm. park. 30, Amsterdam. W. SLM.
de Jong, r.k., winkelbed. Mient 19, Amster
dam, lm Mettes, ri., (Henstbode, Lindengr.
38, Beemster. Ed. vin Meir, n.h., Tuinstr. 59,
Bergen (N.H.) H. A. Smorenberr rJt., instnna-
Landstr, 13, Amsterdam. N. C. Edel, n. i
SUBSIDIE STADSTRAM.
De meerderheid van B. en W. «telt den
Raad voor:
aar. dw V. Alkmaarsche Stadstram een
subsidie van maximaal 2500 te verieenen,
met dien verstande, dat met een geringer be
drag kan worden volstaan, wanneer de ex
ploitatie met minder dan 2500 sluitend ie
te krijgen zonder rekening te honden met -ie
rente en dividend. Als voorwaarden stelt de kan de autobus niet uit. De drie autobussen
meerderheid nog, dat de tegenwoordige
dienstregeling, wat het aantal en den af
stand der ritten betreft, onverkort blyft ge
handhaafd, dat dus zoowel de lyn over de
Laat als die naar *0e Vierstaten ook voortaan
geëxploiteerd wordt, en dat de tarieven niet
verhoogd worden.
Gevraagd was het volgende:
a. de voorwaarden, waaronder bij over
eenkomst d.d. 6 December 1923 aan de N. V.
een geldleening is verstrekt van 40.000, in
dien voege te wijzigen, dat:
1. de achterstallige rente niet bij de
hoofdsom zal worden bjjgeschrefen;
2. eerst dan rente verschuldigd zal zijn,
wannet aan de aandeelhouders dividend kan
worden uitgekeerd.
b. aan de N. V. over de jaren 1925 tot
en met 1934 een jaarlijksch subsidie uit te
keeren van 6915.87, uit te betalen in maan-
delijksehe termijnen.
In behandeling komen hierby tevens de
volgende vragen van den heer Mr. J. P. Bos
man:
1. Op 9 October j.l. werd door Burgemees
ter en Wethouders aan de Directie van de
Stadstram verzocht een volledig plan by B.
en W. in te dienen, aangevende de wjjze,
waarop het bedrijf in het vervolg zou zijn te
financieren en daaraan toe te voegen een
berekening van de exploitatiekosten mrt ge
bruikmaking van eenmanswagene. Daarop is
door dit bestuur op 25 November j.l. ?en der
gelijk volledig plan bij Burgemeester en Wet.
houders ingediend, en overgelegd eene ex
ploitatierekening tot 1 November, en is ge
vraagd toekenning van een jaarlyksche sub
sidie door den Gemeenteraad te willen be
vorderen.
Wat is de reden, waarom B. en W. des
wege niet met voorstellen by den Raad zijn
gekomen? 1
2. Is aan B. en W. bekend de óngunetlge
uitslag van de exploitatie van de Stadstram
over 1925 en dat verdere vertraging in ae
behandeling wan deze aangelegenheid de
Stadstram in financiede moeilijkheden zou
brengen, die dreigt stopzetting yan het be
de
hebben daar een verlies opgelevecd van
f 180.000 en de winst van de tram voor een
groot deel opgeslokt.. Voor de buitcnwyken
zyn dezelfde moeilijkheden als wjj bier heb-
!«sn. Men gaat dan ook in Amsterdam niet
graag, over tot exploitatie van de omnibus.
Ecrf tarief van f 0.10 acht men onmogelijk cn
is dus zeker hier niet mogelyk wil de raad
autobussen, dan moet men zekerheid hebben,
dat de exploitanten het enkele jaren vol
houden. Anders scheiden ze er binnen
3 maanden uit. Spreker wjjst er nog
op, dat we hier stadsauiolussen gehad heb
ben. De bus heeft ongeveer 5 maanden gc-
loopoi en f 1000 verlies opgeleverd. Men*
dient voorzichtig te zyn met een proef met’’
autobussen.
De heer -VEEN merkt op. dat de heer
Bosman een der grootste aandeelhouders
van de packet, de tractortram en de tram
op Schoorl ie. Hij is dus fén der grootste
belanghebbenden van drie maatschappijen.
Spr. heeft gehoord, dat de heer Bosman en
familie het publiek in de tram geloodst heeft
De menschen werden naar de Laat geleid.
De heer KUSTERS: Mieselyke opmerking.
De heer VEEN meent, dat de heer Bos
man slechts het belang van de groot-winke-
liers op het oog heeft, gehad en niet van de
kleine zakenlui.
De traetortram wordt gebruikt als door
gangshuis. In anderhalf jaar heeft men 25
man personeel gehad. De loonen zijn schan
delijk en de arbeidsvoorwaarden zyn slecht
te noemen. Op deze grondeii wil spr. geen
gelden voteeren.
De VOORZITTER zou het liefste hebben
als men het punt persoonlijk belang van
den heer Bosman buiten dé discussie liet
Zulke doet trouwens aan de zaak niets af.
Den heer BOSMAN spijt het, dat deze op
merking gemaakt is en dat hij den heer
Veen niet heeft kunnen overtuigen.
De heer KLAVER zou enkele vragen wil
len stollen. Het betoog vau den heer Bosman
hi*ft spr. teleurgesteld. Spr. heeft niet ge
hoord, of de heer Bosman bij zijn cijfers
blijft. Ook heeft epr. niet gehoord, of de ex
ploitatie met het voorstol van B. en W. mo
gelijk is. Zooala het nu is. staan beide voor
stellen naast elkaar.
Spr. vraagt, of in den prys voor Amster
dam ook het verlies begrepen is.
De heer BOSMAN schudt ontkennend het
hoofd.
De heer KLAVER vipdt, dat dit een be
duidend verschil maakt. De vergelijking van
0.1548 en 0.106 kan niet opeaan. Men moet
er de totale koeten bij rekenen.
De heer VAN SLINGERLAND meent, dat
de tractor een mislukking is en dit zal in
de toekomst niet beter worden. Er zijn reeds
duizenden aan gegeven en men vraagt
steeds meer. Wordt de tram opgeheven, dan
staan er «enige autobushoudms klaar en dan
kost het de gemeente niets.
i Van gewicht is ook, dat de loonen bene
den peil zyn. De menechen zijn niet in staat
er van te leven. f
Wethouder WESTERHOF heeft reeds b|j
het begin zijn bezwaren ten aanzien van de
arbeidsvoorwaarden uiteengezet. Het aantal
passagiers werd reëel geacht. Van den trac
tor hadden we alleen een foto, die geflat
teerd was. De menechen lachen om het ding.
Het is een leeljjk ding en voor standbeeld
niet aanbevelenswaardig. 8pr. heeft steeds
wagens met ingebouwde motoren willen heb
ben. Zooals men ons de cijfers hiervan thans
gegeven heeft, is het onuitvoerbaar. Een
voordeel is echter, dat men éénmanwagene
had. We hebben ons indertijd ingedacht, dat
slechts de rente wel eens niet betaald zou
worden. In elk geval had men toch een ver
voermiddel.
Men heeft later zelfs gedatht nog een lijn
er by te maken door Paternosterstraat en
langs Helderscheweg.
Toegezegd was, dat de loonen f 25 zouden
zijn. Dit kregen echter alleen de chauffeurs.
De conducteurs kregen 20. De rechtspositie
van deze menschen wae ongeregeld. Van de
85 menschen zijn er 4 weggeloopen, 7 vol
deden niet, 9 gingen op verzoek weg, enz.
De arbeidsvoorwaarden zijn dus niet zoo
schitterend. 28 menechen £ijn om allerlei
redenen vertrokken en 7 gebleven. Er man
keert dus wel 'ets aan. In de loonen is 'dat
reede uitgedrukt. Daarom kan spr. er voor
de toekomst niet aan mee doen. Spr. beeft
een eenvoudige arbeidsregeling pntworpen
en aan de directie overgeïegd. B. en W. zou
den hierin zeggingschap hebben. Dat was 'n
minimum rechtspositie. B. en W. hebben dit
niet afgewezen. De heer Bosman gaf er blijk-
zjjn instemming niet aan. Wel wilde hjj elk
geval met B. en W. bekijken.
Hoogstens een derde deel der gemeente
heeft belaag by de tram. Daarom is de
vraag temeer gewettigd, of men er meer geld
in mag steken. En dan zegt spr.: neen.
Spr. had graag gehoord, of de tram met
f 2500 toe kan. In deze is spr. het geheel
eens met het „N. H. D.” Spr. verwacht van
den heer Bosman dat hij aan die f 2500 piet
genoeg heeft. Hy zal de gebéele f 6900 moe
ten hebben. Spr. vindt dit nog tekort, met
het oog op de afschrijving. De rails van
Vierstaten zyn bijna geheel afgesleten en
moeten dus vernieuwd worden. Het rollend
n^teriaal is ook slecht.
Vorig jaar is ontvangen f 14002.20 en men
vraagt rond f 9000 per jaar. Daardoor kost
de rit per persoon ongeveer f 0.17.
Verder vraagt spr. of men met het ver-
leeuen van de subsidie er voor de toekomst
is. De Fordjes zullen spoedig vervangen
moeten worden.
Men moet geen wereldstadalluree aanno
men en met de traetortram van den heer
Bosman ergelyken met de electriscbe tram
van Wibaut -De gemiddelde afstand te Am
sterdam ia grooter dan te Alkmaar.
Men mag niet spreken van een onontbeer
lijk vorkeersuüddel, want het is niet vuor de
gchoele bevolking. Slecht* één derde
drijf mede te brengen?
De VOORZITTER gelooft niet, dat
vragen een formeel antwoord behoeven.
De heer BOSMAN vereenigt zich hiermede.
Spr. wil zyn rede in tweeën deel <n. Op de
eerste plaats het persoonlijke element. Men
ptireonifieert de traetortram met epr. jelf.
Spr. zal trachten aan te toonen, da< de trac
tortram niets met spr. te maken hojft. Daar
toe gaf hij reeds een uiteenzetting in de beide
kranten en speciaal in het „N.-H. D.” De
traetortram is ontstaan uit de oude paarden
tram, die eene onze trots wae (gelach). We
waren er mee ingenomen. De hew Cohen
Stuart paste uit eigen zak toe, wat er tekort
aan kwam. Dat is een mooie burgerdeugd,
maar zyn opvolger moet nog gevonden wor
den.
Toen de tekorten te groot werden, zijn
aandoeftouders bijeengeroepen, om een be
spreking te houden over het stadsvervoer
middel. Men wilde een vervoermiddel v,•hou
den en wilde graag een offer brengen Zóó is
de traetortram ontstaan. Spr.’s persoonlijk
belang is geen ander dan dat van de andere
heeren. Maar de „Alkmaar Packet” werd er
by gehaald. De Packet heeft er telang by,
maar een gelijk belang als elke an le>e zaak
in Alkmaar, zooale V. en D., de apothe-Mc van
Schouten, enz. Spr. toont nader aan, dat alle
zaken er belang by hebben. De heeren 'frjj-
betz en Kuiper noemden het geen zakenbe-
lang, maar zij kwamen wel in getouw, t<An
de tram over de Laat liep. Wel deg -lyk heb
ben allen er dus belang bij.
Heeft de Packet er belang bij, dan is het
slechte gedurende twee maanden.
De booten brengen 5 a 600 menechen aan
en de tram kau et maar 100 vervoeren. Welk
belahg hebben wjj er dan by? Het zou toch
veel gemakkelijker zyn, als we de Packet
Beten doorvaren tot de Spoorbrug. We v n-
den dat echter niet noodig. In <li?n zomer
zijn pl.m. 8250 gecombineerde biljetten \er-
kocht, waarin ook begrepen do prys voor
de tram. Van deze biljetten zijn er nog geen
1300 ingeleverd. Het grootte deel is dus
gaan loopen.
Spr. meent voldoende te hebben getoond,
dat men spr. en zyn zaak buiten de tram
moet laten.
Nog nook is er iemand geweest, die ge
vraagd heeft, of er een tram rijdt en >vtj heb
ben het nooit gezegd.
Thans wil spr. een kleine beschouwing
houden over de vraag, of de tram al dan niet
moet voortbestaan.
Hot verkeers-vraagstuk speelt niut alleen
in Alkmaar, p.a. ook te Amsterdam, Haarlem,
Den Haag, Rotterdam, Groningen en Arnhem
speelt het stuk.
De heer VEEN: Het lykt wel een film.
De heer BOSMAN concludeert, dat elk
stadsdeel gebaat is met zijn tram. Het hebben
van een vervoermiddel in de stad is een al
gemeen belang.
Rest de vraag: traetortram of auteboe, het
stokpaardje van het „N.-H. D.”
Wethouder WESTERHOF: Het „N.-H. D.”
heeft geen stokpaardjes.
De heer SLUIS: Dus er zijn er feitelijk drie.
*De heer KLAVER: Traetortram, autobus
en stokpaardje.
De heer BOSMAN grondt zyn meening op
een 25-jarige praktijk. In Amsterdam kosten
de autobussen 13.563.40. Den Haag bere
kent 17.565 met twee wagens zonde t re
serve. Do traetortram kost 15.000, ligt er
dm precies midden in. Voordoden hiervan
zjjn, dat de onkosten minimaal zyn. Van den
tractor kan men een bus voor 12 p.wsoncn
maken en uu vervoert de tram er 103 met
geljjke trekkracht.
Het aesthetiscbo meent spr. niet in het de
bat behoeven te brengen. Het gaat om het
economische.
Een reiziger per autobus in Amsterdam
kost 0.1548, per electrische tram 0.03 en
per traetortram bier f 01010. We raderen
Voor het Ondersteuningsfonds hebben zit
ting Tellemgn en Vlaming.
Er bestaat gelegenheid om gelden in te
RgKen bij de Centrale Volksbank ten huize
van den heer H., Koopmeiners, Tesselschade-
Straat 11. Ook Vullen daar terugbetalingen
plaats hebben.
van bjjstand voor het Marktwezen, bieden B.
en W. den Raad de volgende aanbeveling ter
benoeming aan:
1. A. A. Keyzer.
2. J. H. Wagenaar.
3. J. H. Lütjehahns,
allen schrijvers aan de Waag.
B. en W. noodigen fden Raad uit tot de be
noeming over te gaan en het bepalen van
ddn datum der infunctietreding aan hun Col
lege over te laten.
Benoemd wordt de heer Keyzer met
Memmen. x
De heer Wagenaar verkreeg 1 stem.
(De heer KUSTERS komt ter vergadering).
Overname^ steeg.
B. en W. stellen den Raad voor, wan den
ft heer W.,Kaal, Lindcnlaan nr. 12 allWer, voor
de gemeente in eigendom over te nemen een
gedeelte steeg, groot plm. 53 c.A„ loopende
van de Egelenburgerlaan tot het punt, waar
het aan de steeg grenzende perceel sectie E
Nr. 1650 begint.
De heer BAK verzoekt een waarborgsom te
laten storten, vooral met het oog op de toe
komstige eigenaars.
Wethouder RINGERS antwoordt, dat hier
in is voorzien. De steeg moet, op straffe van
boete, onderhouden worden.
De heer BAK wil de gemeente de steeg la
ten onderhouden op kosten van den eige
naar.
(De heer 8LUIS komt ter vergadering.)
Wethouder LEESBERG heeft als bezwaar,
dat er consequenties aan verbonden zyn. I>e
opmerking van den heer Bak lykt spr. juist.
Spr. wil infonneeren, wat het onderlioud kos
ten zal en dan een afkoopsom bepalen. Het
idéé van den heer Ringers is te ingewikkeld.
De eigenaar moet bet onderhoud afkoopen.
Wethouder RINGERS kan zich hierbjj
neerleggen.
Aldus geamendeerd wordt het voorstel
aangenomen.
Ambtenaren en werklieden in.
militairen dienst.
Voorstek om de regeling voor de uitbeta
ling van wedden en loonen van ainbten.uvn
en werklieden by vervulling van militaire
plichten in overeenstemming te brengen met
de Ryksregeting.
Aangenomen.
Onderwijs lichamelijke oefening.
B. ed W. geven den Raad in overweging,
hun College te machtigen aan Gedeputeerde
Staten, overeenkomstig artikel, twtede lid,
der Lager OnderwijsweUl 920*. vrijstelling te
▼ragen van de verplichting tot het geveu
▼an ouderwijs in het vak .,1 ie hamei ijk e oefe
ning” aan detapenbare scholen voor gewoon
lager ondenu^ tot het einde van tiet’ school
jaar 1927-1988.
De heer VAN DRUNEN stelt er prijs op,
dat deze nieuwen zalen nog dit jaar gebouwd
worden.
De beer SIETSMA sluit zich hierny aan en
▼raagt, hoe het met de lichamelijke oefening
staat. Zijn er al zalen in gebruik?
De VOORZITTER antwoordt, lat deze
kweetie binnenkort in de financieele commis
sie komt.
Wethouder WESTERHOF heeft xicli er
noode by neergelewd, dat er dit jaar slechts 2
zalen by komen. Spr. zal spoed zeer op prys
stellen. De commissies hebben «enige ver
traging in het werk gebracht. Spr. loopt dan
ook, dat de spoed zoo groot mogelijk zjj. De
Katholieke scholen hebben de zalen reeds
Iqmt en klaar. Bij het openbaar onderwijs
moet b“t begin nog worden gemaakt. Daar
om heeft het college den plicht, don grootst
mogelyken spoed te betrachten. Anders ko
men we' in deze vierjarige periode niet klaar.
Als de commissies er geen spoed achter zet
ten, dan duurt h«t nog maanden.
De heer KUSTERS: Voorbeelden noemen.
Wethouder WESTERHOF beweert niet,
dat de wethouders er iets aan kunnen doen,
want die wachten op/lo rapporten der direc
teuren, die overbelarien zijn.
De VOORZITTER zal de zaak in de vol
gende vergadering van B. en W. OtsprAcn.
Het voorstel wordt aangenomen.
Verhuring genieeniegrond.l
B. en W. slepen den Raad voor: te reke
nen met ingang van 1 Januari 1926 Ie vol
gende perceeien gemeentegrond, van jaar tot
Jaar, voor den tjjd van ten hoogste vyf jaren
ondershands te verhuren, t.w.:
a. het perceel sectie E, Nr. 2241 gtd.,
groote 6 are> aan de N. V. Kennemor Sport
club toot 35.per jaar;
b. het perceel sectie E, Nr. 2241 ged.,
groot 10 are, aan P. de Jong voor 30.
por jaar;.
c. het perceel sectie F, Nr, 2141, groot
2 Are 10 <kA., aan M. Sangers vo w 5.—
per jaar en s
<L het perceel sectie G, Nr. 364, gi
A, 90 e.A. aan Qebre. P. en F. Smit
41.50 per jaar.
Aangenomen.
iruik.?ln- I K KennMr.weg 87, Den Haag. P. P. B. Hor
wordt het autobussenplan kos- land, r±., Kleermaker, Sehermerweg 38
oden en dus-mogen we het wel I Frankrijk. Br. Grootes, nJi„ Huishoudster
Westerweg 36, Htiloo. H. J. Gerdee, r. kJ
timmerman, v. d. Woudestr. 44, Bergen N. H.
P. W. Vrinds, n.h., Stuartstr. 14 Rotterdam.
H v. d. Brug, papierhandel, Julianastr. 34,
Enkhuizen. P. F. Krijgsman, r.k.. stneadoor
Anjelierstr. 9, Bergen (N.H.) A. M. v. Noort,
r.k. dienstbode, Druivenlaan 41, Beverwijk
P. Wortel, n.h., kaasmaker, Tulpstr. 8a, War-
menhuizen. A. J. v. Houtum, n.h. handelsbed
v Everd. str. ,18, Amsterdam. H. Holtvoort,
g. k. klerk registr., Geesters. 32 Emmen Dr
J. P. R. Troost, n.h., Lindenlaan 69, Hoorn.
W. v .d. Wende, e. 1., kleermaker, Betgerwcg
5, Middelburg. El. Stam, r.k. part? kler£
dir. belast., Kerkplein 6, Spanbroek. C. H. 8ei-'
nen, n.h., houtbewerker, Kwakelpad 17, Óu-
dorp. A. Vergaay d.g., dienSWmde, Kenn. -
Singel 1, Oterleek. T. Zorgman, n.h.. scheepsb
teekenaar, 2e Kanaalstr. 8, Groningen. M. W.
v. d. Pol, r.k. dir. strykinr., Kanaalkade 84.
Rotterdam. J. C. v. Wyk, n.h., conducteur.
Sehermerweg 24, Oudorp. M. Gillisse, n.h„
dienstbode, Lutt. Oudörp 11, Oudorp. E, F. v
d. Ploeg, r.k„ winkelbediende, Verdr. Oord 22,
Amsterdam. Jan Vos, ger., kant. bed. Doelen
straat 25 a, Enkhuizen. H. v. Rynbach, g.k-s
pianostemmer, Karnem. buurt 24, Arnhem. J.
N. van Beek, n.h., Pr. Hendrikstr. 34 Heem
stede. J. J. Schoonewil, n.h., bakker, Scher-
merweg 101, Hoogwoud. Br. Jongbloed n.h.,*
hlishoudster, Lindcnlaan 103, Wyk a. Zee en
Duin. C. Mulder r.k., dienstbode, Laat 221,
Beiloo. J. L. Klugt, n.h., Lindenlaan 66, Am
sterdam. D. Hildering, geen, uaaimach. han
delaar, Luttik Oudorp 66, Helder. A. Hart
land, n.h., Koningsstr. 9, Helder. H. Smit, r.k.,
bankwerker en koster, Nieuw^tr. 19 Haarlem,
J. Brakenhoff r.k., stoffeerder, Leeghwater-
straat 17, Beverwijk. K. Stiemer, e. i., slagei
Achterstraat 37, Weesp. J. P. Bylo, d. g.
bouwk. opz., Varnebroek 1, Zuid-Afrika
Kaapstad. A. G. Grootenboers, r.k., winkel
dief, Schoujenstr. 3, Helmond. A. F. v. d.
Steen, r.k., Kanaalkade 11, Den Haag. W. G.
Koch, r.k., Ontv. Reg. Domeinen, Verdr.
Oord 99. Maastricht. M. Stam, r.k., dienstbo
de, Houttil 54, Egmond a. Zee. P. J. Benja
min, n. h., los werkman, Trompstr. 16, Njj-
kerk. T. de Ruiter n.h., dienstbode, Oudegr.
182, Winschoten. G. H. v. Leersum r. k., Sn.
laan 49, Den Burg. Th. de Koning r.k., Oude-
dienstbode, Verdr. Oord 51, Utrecht. M. Bok-
ma, g. k., verpleegster, Patern. str. 4, Oostel-
lingwerf. A. Blaauboer, n.h., slager Houttil
ll, Helder, S. de Boer, r.k., coupeur, Baansin- a
gel 5 a, Purmerend. Ka. Mors r.c., fabr. arb.,
K. v. ‘t Veerstr. 5, Amsterdam. Adr, Stam,
H. d. D., zendeling, le Tuindw.straat 17„
Utrecht. J; A. M. v. Lecuwensteijn r.k., Nieu-
wesloot 18, Amsterdam. B: A. Louwe r. k.,
Doelenstraat 2, Heerhugowaard. J. Hoogen-
bosch r.k., bloemist, Steynstraat 47, Texel N.
H.. Jac. Jansen e. muz. directeur, Wester
weg 128, Bergen N. fi.. A. W. Tiggeloven,
r. k., ass. huish., Westerweg 128, Bergen, N-
H.. Wed. H. K. Bekker, nlt., Veri. Landstr.
34, Bergen N. H„ Wed. K. C. F. Lak, n.h.,
Verl. Landstraat 34, Bergen, N. H„ T. SteL
der, n.h., handelsr., Rochdalestr. 32, Amster
dam. C. J. Eeken, r.k., slager, Oudegrachl
229, Haarlem. H. Schagen, n.h., opzichter, 2e
Tuindw.straat 19, Twisk. H. W. C. Overbeek,
r. k., kant, bed., R. VLsscherstraat 22, Til
burg. A. Dieckmann, r.k., horl.maker, Schou
tenstraat 17, Duitschl^nd. J. Koolemans, r.k„
kellner, Findsen 72, Oudorp. J. J. Kroone, n.
h., zonder, v. Everd.straat 2, Hilversum. R.
R. de iBe, r.k., kant, bed., Stationsweg 266,
Bloemendaal. J. A. Smit, r.k., melkslyter,
Verl. Landstraat 47, Haarlemmermeer. Vijf
huizen. H. J. Rol, n. h., chauffeur, Vierstatei
2*Heiloo. A. A^ Vredenburg, rA., St. Anna
straat 10, Purmerend. H. Lodder, n.h., reizi
ger, Westerweg 314, Limmen. Wed. J. Min
derhout, n.h., Koorstraat 10, Tholen. A. de
Lange, r.k., dienstbode, Kanaalkade 11, Oude
Niedorp. J. Delver, n.h., Landman, West-
dyk 11, Bergen N. H.. J .P. Brunsmann, geen,
meubelmaker, Boezemsingel 10, Oudorp. .L.
Haanstra, n.h., manufact., Zocherstraat 30,
Heiloo. J. E. M. v. Ilemert, n.h., huish., Laat
3, Zaan dim. M. E. Boogh, geen, Nieuweslooe
51, Amst^dam. M. Dekker, r.k., dienstbode,
Oudegracht 178, Bergen N. H.. Wed. M. H.
Slot, g. k„ Karl Marxstraat 1, Oudorp N.H-
H. W. A. Molenaar, n.h., brievenbesteller, Fo-
restusstr. 33, Warmenhjizen. M. v. Straaten,
r.k., dienstbode, Laat 346, Harenkarspel. R-
Pool n.h., Kenn.str.weg 101, Hoogwoud. A.
A. Kramer, r.k„ dienstbode, Heiloërdyk SO,
Asscndelft. -J. E, M. Keesom, r.k., huish-,
Stationsweg 3,f Sambeek. H. Schicke, r.k.,
dienstbode, Lindenlaan 104, Duitsehland. A.
Krommedam, rJc, naaister, Hofstraat Ft,
Wieringen. C. A. Dros, n.h., Hof 2A, Utrecht. x
H. Oostcrheert, n.h., pianomaker, Oroenc-
iaantje 9, Leeuwarden. J. B. Schanstra, n.h.,
Rijksklerk hyp. kant. Groenlaantje 10, Léi-
den.