VAN TIEL - Hof - Hlkmaar Adverteert in dit blad. Adverteert in dit blad. J. BOOTS, Nieuwe Stoffen en Stolen te hebben entveegen. De allernieuwste Radio Stoffen C. j. SNIJDERS P. DIKKER, llzerbandel, Laan, Schagen. Verhuizingen door geheel Europa per auto tap’« voorzien van luchtbanden. Elke wagonlading tot f8000 verzekerd. JAC. KOOP, Hieu tup o ortslaan 164, Telef. 782. Overal te ontbieden. uii arw sU ii UlllUUII..TX!^r. Miele Waschmachines, Tafelmangels, Wringers, I LAAT UW KOUSEN AANBREBE3 T»l. II. 1177. Met Adres voor ■X* BILLIJKE PRIJZEN "WO DAMES- El HEEBEBKLEERMAKERU TJE KOOP bij Vertegenwooid.ger van de HltTM Uil Stofzuigen. Tafereelen uit het Evangelie. Hofstraat 5, Alkmaar. AC. VU BEEI-SCIIROW - 27 - HOORl. i *5® f428» M 1 ai- J. SCHOEN, NLKMNM, MDEflRHCHT IS Koningsweg, hoek Nleowesloot 1 en 3. De H. Joseph. (ook do ailerljoi o Cashire) ii dta Haiti Winkel OH JBRP SHM, ft Htldtr. Zoldsiraat 19 a Rlltt vai prima kwaliteit legn lapt print O. S. Voor het heiligdom van Eerherstel Schoenen voor den Weikman in zeer goeden staat 4*e gedeelte van den prijs. Electrlsche Smederij J.SCIKNERI ALKMAAP -f j - a 4 dt harten der f X5Ö TotMt ESKSC BELEEFD AANBEVELEND, f I F AUTOGSMBLAlOl-tN SNUINfilCMTNM ufTvot ot n ym ai it euw uwwlAMowerw I, en waren sa- den Galie^r op de soldaten 40.- te Aanbevelend, Bericht zijn ie PRACHT KLEUREN. Nieuwe coupe. Pyne afwerking. 2“ HANDS SCHOENEN VEROEET-MIJ-NIETdES> Op den langen weg door Sion Naar het hui* van Calphas, En op ’t voorplein, waar de bend< om het vuil gezeten was, Bloeien bloempje» als versteend, Of al» tranen er geweend. Bleek als pa» gestolde paarlen Treuren zy in de eenzaamheid. Naar den grond hun kelkje* buigend, Met een sluier overspreid. Doch wat haar nog leven geeft, I» het blauw, dat haar omzweeft. Uit dea tranenvloed, dien Peten* In den voorhof een» vergoot, Zjjt ge ontstaan, vergeet^my-aietjea. Die ate paarlendauw ontsproot. Uit het hart, van rouwe krank, Werd uw kelkje rein en blaak. En uw tint vaa moed en leven Is nw vrooifk hemelsblauw, Dat den aranen soadaar toeroept: Ween, o Petrus, maar vertrouwl Strak» ate u de Heiland ziet, Spreekt Zyn oog: vergeet M| niet Lavi, Alphe***’ aeon, heette ook Matthew taaielyk veel voor, had, een Joodscbé Toen ik onlangs iemand opwekte om den H. Jozef in de maand Maart aan te roepen, kreeg ik heel onwtUtg ten antwoord: „Dat doe ik niet, maar ik stel me tevreden met de groote devo ties der H. Kerk. Trouwens ik voel volstrekt niets voor den H. Jozef, die zoo onbemerkt en onbekend door het leven is gegaan en Eu Ik een onderge schikte rol heeft gespeeld in het leven van Christus AVn weet niet ,060», hoe o< wanneer hij gestorven is.” Daar zat ik met miju goedbedoelde vermaning en zooals net me altijd in dergelijke omstand góeden ve ga .t wi t ik, ofschoon jtmeriijk een beetje boos, mijn goeden en vereerden Heilige maar slecht te verdedigen- Ik meende toch mijn opponente overigen» een zeer acntenswaardige dame te moeten op merken, dat zij op godsdienstig gebied meer en meer bleek een „kuikentje” te zijn, wat zij nederig genoeg was om toe te stemmen. Ziehier wat ik eigenlijk had moeten antwoorden. Wanneer gij de grootheid en beteekmis van een tnensch zoekt in uiterlijk optieden en uiteriijke gaven, dan is de H. Joeet inderdaad tamelijk onbeteekenend. En dan neem ik dat uiteriijke niet een» is slechten zin. Jo zef was niet geleerd als Augustinus of Thomas, geen wereldhervormer zoöftls Dw Q.I. wmk.l h..ft ..n faam OOK MET ZlJN NIEUWE KOUSEN STAAT HIJ BOVENAAN. Depót voor Alkmaar; Mej. M. BEUD&KER—TEÜEL; Behagen: J. BALK, N. Laag- s*de; Breesand: Msj. BK11Q. - Judas. de man van Kerioth, een dorp ten Zuiden vaa Hebron, waa wellicht de eeltige Judeër onder de leerlingen. Zijn vader heette Siernon. Wat bedrijf of beroep J.da» vroe ger uitoefende, wordt niet vermeld. Bij den aanvang moet hfj niet slacht weeat zyn, ander» zou Jesu» bem niet om zyn vrienden ogjrpnomen hebben. Toch leininderiQ Jesu» niet, toch waa hj| niet, aaugelokt door Zyn harteiyke goedheid en wonderbare leering. Maar Judas waa vaa dat slag aelfzuebtige mensebeo. die gods dienst en godsdienstzaken aanhangen uit eigenbelang, die er trouw aan bljjvan zoolang zy er baat by vinden, doch ze loslaten en desnoods uitleveren al» zjj tv niets meer van verwachten. Die droeve lieden zyn wit aHe tyden. In den grond waa Jndaa een geldgierig man, die Jesus neker voor een groot profeet aanzag. maar tevena hoopte b|j Hem zjja honger naar nlverhnge. te verzadigen. Ulf VOOKKA AD.LEVERBAAR; Landbouwgereedschappen - 1 uinbouwgereedschappen Pluimveeartikelen Zuiveigereed«chappen - Huishoudelijke Artikelen Kippengaas - Harmonic«gaas Puntdraad - Gegalvaniseerd draad Draadkrammen - Draadnagels - Stierenkopstellen De bekende Ketting» om de koeien bij het melken te spannen, enz. enz. Ook tegen gemakkelijke betaiingsconditien. Nathanaël wa» afkomst. dorpje op een uur gaans ten Noorden Nazareth. Hy zal echter van daar naar het meer verhuisd zyn, want hy was viweber ge worden. Zyn vader heette Talmai; hij zelf werd in de wandeling niet genoemd bij zyn eigen naam, doeh „zoon van Talm af”, „Bar-Tahnai”. De Grieksche kustbewoners heetten hem dan Bartholomeus. Hij was een rechtschapen openhartig man. die zegde wat hy meende, zelfs zyn ongeluk kon erkennen; kortom met het hart op de tong en recht voor de vuist. Philippus had"hem ontmoet en gezegd: „Van wies Mo tes in de Wet geschreven heeft, en de pro feten, dien hehl>en we gevonden: Jesus, den toon van Joseph, van Nazareth.” Maar Nathanaë] kende dat dorp van veeh- tersbazen uit zijn bnurt, en ztdde hemt „Kan uh Narareth iets goe<h komen?" Philippus segt hem: „Kom zien.” Jeeus zag Nathanaël naar zich toe komen en aegt van hem: ..Zietiaar waarlijk een le- radHet in wien geen bedrog te.” Nathauafl zegt tot Hem: „Van wa*r kent ge asy?" Jesus antwoordde en zeide teem: beeSd^van d°T* n’et/’lct ^rtit’ke priester niet door zijn maagdelijke rein heid Jezus doen geboren worden in dt harten der mtescuen? Oeef: piist de maagdelijkheid niet aas den p.tester de bovennatuurlijkheid ia het rijk der ge nade? Deze maagdelijkheid zeeft aan het katholieke priesterschap zijn hopme' waarde, zijn schitterenden gtons en atoes wat die maagdeüikheid ook maar in »f. mjngt bevlekt, verminderVde waarde en verduistert den glans van het priesten- schap, belemmert zijn bovennatuurlijkg <lruchtbaanieW- Zoo mogen de priesters opzien tot den H. jozef, ais hun voorbeeld van maagdelijkheid en onthechting. oominfcus en rranciscus, geen wereid- apostet zooaJs Paulus en Franciscus Xavertas En tóch heeft de katholieke «volk, dat geleid door zün geloofszin juister oordeelde daa de scherpzmnig- ate theoloog, dea H. joaet bo, ven ai deze grooten in bet Riik Gods. Ft» spreekt over den tjtei. die dm K. Jojei toekomt Soms noemt men putavius” van Christus y Itrigtus vermeende Vader), ot de „pa- “ut'jihts” (Voedstervader), de opa- ter Pfoteciionis” (Beschermvader), de »4>ater adoptans” (aangenomen Vader 01 er »*n«mcnde Vader). AI deze titels zijn in zekeren zin juist nrnar beva len me niet. Zij geven niet Jpzets vo le waardigheid weer. Zii kg- grsi te veel den naaruk op het negatie ve. oo het teit namelijk, dat loaef niet de werkelijke, vleescbelijke vader van 'amstus was. De rat van den H. Jozef bij 't verlos- ungswerk wordt vaak net op haar j is- te waarde geschat. Men besc.Kuwt hem te veer als figurant, die er alleen moest zun ter wille van de booze p a.rties der menscheu, maar opzijn inne.lijke waar de enbeteekenE wordt dikwti.s te wei- QIC flCfCt. Jeers moest geboren worden uit een maagueit)ke Moeder, maar tevens uit huweiijX- Dit was noodig om Je zus en Maria’s eer te beschermen e« leau waardigheid vuorloQpig te ver bergen voor de menschen. Daarvoor was noodig een heilig man, die kuisch en rem en fijngevoe-ig was om de echt genoot te zijn van de reinste aller maagden, die daarenboven nederig ge noeg was om een ondergeschikte rol te spelen in het huisgezin, waarvan hii toch Ugen.ijk het hoofd was Is het vóór een «ijngeyoe.ige natuur^niet een vernede ring te moeten beve'en over menschen. die veel hooger staan in heiligheid en mnertiike waarde? Maria heeft door haar Fiat medege werkt aan Chris tui’ verlossing en om dat ui jn werkelijkheid Jezus’ Moeder is- a haar medewerking veel inniaer en o«mid<iellii..er. Maar heeft ook Joret, door zijn toestemming in het maagde lijk huwelijk met Maria, niet werkelijk eu wezenlijk aan Christus’ verlossing medegewerkte Regel recht tegen den gewonen foop der natuur in. neeft Jo zef, mist door zi(i on hmdi.igcn maag delijkheid. zich het vaderschap over Je ms verwonen. Daarom is ook de titel dje bet beste aau [cgeFs medewerking icht faat wedervaren, deze: oater ma- trjmonjalis. letterlijk de huwelijksvader van Christus Door zijn maagdéfijk .hu welijk met Maria is hii niet ui den ge wonen maar toch in een werfceliiteen zin de vader van lezus geworden Juist door zijn maagdelijkheid heeft hii Ma ria in stoat gesteld de maagdelijke Moe der te worden van den Godmensch. Ma- ria noemde daarom zoo uiterst fijnge voelig haar echtgenoot den vader van Jezus: „Uw vader en ik hebben U met smart gezocht i tollenaar. iq tevs Gwte”. Hm kwam ces Jood twee aameu en een Qriekacbe, ofwel Juodsche. WeHicht hart Jesn» ïetf hem xyn toenaam gegeven, evenals Hy deed met -rifcnmi-Petnta en «te beide Doatersonen. L*vi waa gt«u toÜMiaarsbodMnde, maar wefficiit een dér tojpacbters: want hy moet tamelijk welgesteld geweest zyn en kon veel wik ter talel ueteMeu. Hy hteM de wacht aau het tolhui» ten Noorden van Kaphar- naum. by de groote baan, die links naar Tyr en Sidon, en rechte toaar Daniaakea vertakt. Een» ging Jesus nit de stad naar de zee. en do geteeete schare kwam by Hem en Hy leerde hen. En in het voorbygaan zag Hy Levi aau het tolhui» zitteu eu Hy zeide tot hem: „Volg My! En met verlating van allee stond hy op en volgde Hem. En Levi richtte voor Hem in zyn hui* een groot gestSMal aau. Em u«n Hy in «Mees hoi» aan tafel was, lagen ook vele tollenaars en zondaren tege- lyk met Jesiu en zyn leerlingen aan: want er waren velen die Hem ook volgden En de schriftgeleerden «n Fariaeën, ziende dat Hy at met de tollenaar* en zondaars, zeiden tot ïyn leerlingen: „Waarom eet en drinkt uw Meester met de tollenaar» en zondaar»?" Toen Jesu» dit hoorde, sprak Hy tot ben: ..Die sterk zyn hebben geen arts van noode, maar die ziek zyu. Ik ben niet gekomen om rechtvaardigen te roepen, maar zondaren.” Van een negenden leerling wordt, enkel vermeld, dat hy Jakobus heette, en zoon was van Alpheus. Hij kan een verwante van Je su» gvwesot zyn, een Zijner speeinmatje* uit Nazareth. Een Zijner zoogenaamde „broo ders” uit Nazareth heette ook Jakob, en zyu vader Klopa». Klopu nu is hetzelfde niet als Alpheus; maar de man kan een dubbelen naam gehad hebben, een Armeenschen. Alpheus, en een Grieksehen die er op trok, Klopas. Een andere heette Judas, zoon van Jakob. Hij had een paar toenamen: Thaddeu*, „de man met de borsttepels", Lebbeus, „de man met de groote borstkas”; wellicht omdat zijn borst fel vooruitstak. Een andere heette Simon, met toenaam „de Ijveraar", „Kananeus’„Zelotes.” De „Ijveraars" waren een godsdienstig- politieke party Van huis ntt Farizeën, die echter niet gedwee voor de Romeinen den nek bogen, doch naar volle vryheid en onaf- haukeiykheid streefden. Daartoe waren hnu alle middeleu goed. By Her odes’ dood hadden zy deu krjjgs- hoórn ovér het land gestoken, de oproervaan over 't gebergte roni men met Judas van Hemde» en de Romeinen ïosgegaan. De Romeinen echter hadden kort spel gemaakt met die dweepers, en er eenige duizenden van aan 't krom genageld. Maar de party bleef voortbestaan. Zelfs zou er een tyd komen, dat zy hnt by geen op- VAM JE8US LEERLINGEN. IV. Een •ehte, ongeschoolde volksman was .lie „Tweeling”, het redenpmten en nadenken niet gewend, maar enkel gewoon te boorea, te sien en te tasten. Voor hem bestonden maar de dingen die hjj zag en voelde: het water van het meer, de boot met de roeispanen, de spar telende visseben in ’t water of in ’t net, de dtorm als de baren hoog sloegen. Met nadenken en redeneeren komt hy niet vooruit. Om een zaak te beseffen meot hy ze kunnen zien en tasten, om een weg te ken- nea, moet by er self laags gegaan zyn: bem dien te wyzen helpt tot niets. Door die traagheid, die grofheid van ver stomd komt de „Tweeling” mmu» ongeloovig voor. Maar hy kan er niet aan doen. U Wil er by hem niet licht ia. Hy weet dat echter zeM, en is ook een voudig en nederig genoog om te erkennen dat hy niet vlug van aannemen i*. Philippus, een viaseber ook uit Bethsaïda, wa» een eenvoudige, rechtschapen ziel. Jesu* had hem ontmoet heel ia den aan vang, al* Hy uit Judea naar Galilea tei hem gezegd: „Volg My”. had den eenvou." gen Meester geh d Lijst onder be-sehcr.ning vaa dea H. Joseph. Vorig bedrag *4210.60 Alkmaar. Uit dankbaarheid ter eere van de kleine H. Tbe.esia bij gele epheid van een blijde gebeurtenis Jiinnegom. ter eere van den H. Joseph tot zekere intent e. voor de arme kerk van den Hoef Comité van Actie N. N. Egtnond aan den Hoef, een zak zand om bet N. N. ter eere van Van een onzer beste Zdatrróen 1A-- N. N. ter eere va nd en H. Joseph fj- Van een gevonden voorwerp N. N. uit dankbaarheid, bij een blijde gebeurtenis Comité van Actie staan aoadaa tetea, doet winnrrtsnaaai wor den. By feesten, al* er veel vdfk op bet tem pelplein byeendromde, «lopen zjj rond met wapen* ouder huu uuuitel, staken hun dolkeu ia H HJf nu hm vyanden. sestet in 't ge drang niemand al een» wiet vaa waar «ie steek kwam. In Jeeus tyd echter warea het uog geen sluipmoordenaars, enkel d.cipefcke patriot tea. NJets dnidt echter mm. dat de leerling Si mon lid van die- sekte was. Zyn toenaam JUveraar" kau enkel zyn aard atteekenen, zyn yver voor de Joodstbe Wet. nunppu» u nep, toen ge onoer aen vy- genboom waart, zag Ik u.” Nathanadl antwoordde Hem en aegt: „Rabbi, Gij znt djZrma GmH, Gy syz de hiring *aa te- iMt!1 DRUKKERIJ „VREDRO” “ShT1 s.. j--l vervaardigt alle voorkomende DRUKWERKEN in den kortst mogelij’ken tijd, tegen zéér matige prijzen. rugkeerde, en enkele woord ren visacher aan dea jon- Pbilippu* wa» aelfs wel eea beetje naïef, ietwat onnoozel. Als Jesu* met zyn leerlin gen alleen was, kun Hy bljwyen minzaam schertsen met Philippus en hem over stoffe lijke l>ehoeften. aankoopeji van brood en detgeiyke, becijferingen doen maken, waar de onnoozele bloed In verloren liep. Voor geestelijke zaken waa hjj n<< ruim *oo naïef, en kon hy aan Jesu» de onnootel- Ste vragen stellen. Op den vooravond van zyn dood sprak Jenu» over zyn Vader, en dierf de de onnoozelaarB Hem vragen: ..Heer, laat on» den Vader een» zien, en b> on» geno^." ..u Kana, het i van o 4 Prim. T.||f.l*a Bulkto.n«l.n f B SO. bov.n maat 1CO o M. duurder Breukband.*, f 3.2B El..tlM<.n Koun.n f7.p.»**r reohthoudwa v.ur |*n*«M .n m.ivjM f 4.50 m» f 8-50, te» alle maf.n. Aanbevelend, FRANCO zending d.or hot B.lw.1. I.nd, n. witvama.t van p..fwl.».l.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1926 | | pagina 10