VAN TIEL - Hof - Hlkmaar
Adverteert in dit blad.
Adverteert in dit blad.
J. BOOTS,
Nieuwe Stoffen en Stolen
te hebben entveegen.
De allernieuwste Radio Stoffen
C. j. SNIJDERS
P. DIKKER, llzerbandel, Laan, Schagen.
Verhuizingen door geheel Europa per auto tap’«
voorzien van luchtbanden. Elke wagonlading tot f8000 verzekerd.
JAC. KOOP, Hieu tup o ortslaan 164, Telef. 782. Overal te ontbieden.
uii arw
sU
ii
UlllUUII..TX!^r.
Miele Waschmachines,
Tafelmangels,
Wringers,
I
LAAT UW KOUSEN AANBREBE3
T»l. II. 1177.
Met Adres voor
■X* BILLIJKE PRIJZEN "WO
DAMES- El HEEBEBKLEERMAKERU
TJE KOOP bij
Vertegenwooid.ger van de HltTM Uil Stofzuigen.
Tafereelen uit het
Evangelie.
Hofstraat 5, Alkmaar.
AC. VU BEEI-SCIIROW - 27 - HOORl.
i
*5®
f428» M
1
ai-
J. SCHOEN,
NLKMNM, MDEflRHCHT IS
Koningsweg, hoek Nleowesloot 1 en 3.
De H. Joseph.
(ook do ailerljoi o Cashire) ii dta Haiti Winkel
OH JBRP SHM, ft Htldtr. Zoldsiraat 19 a
Rlltt vai prima kwaliteit legn lapt print
O. S.
Voor het heiligdom van
Eerherstel
Schoenen voor den Weikman in zeer goeden staat
4*e gedeelte van den prijs.
Electrlsche Smederij
J.SCIKNERI ALKMAAP -f j
- a
4
dt harten der
f
X5Ö
TotMt
ESKSC
BELEEFD AANBEVELEND,
f
I
F
AUTOGSMBLAlOl-tN SNUINfilCMTNM
ufTvot ot n ym ai it euw uwwlAMowerw
I, en waren sa-
den Galie^r op de soldaten
40.-
te
Aanbevelend,
Bericht zijn
ie PRACHT KLEUREN.
Nieuwe coupe. Pyne afwerking.
2“ HANDS SCHOENEN
VEROEET-MIJ-NIETdES>
Op den langen weg door Sion
Naar het hui* van Calphas,
En op ’t voorplein, waar de bend<
om het vuil gezeten was,
Bloeien bloempje» als versteend,
Of al» tranen er geweend.
Bleek als pa» gestolde paarlen
Treuren zy in de eenzaamheid.
Naar den grond hun kelkje* buigend,
Met een sluier overspreid.
Doch wat haar nog leven geeft,
I» het blauw, dat haar omzweeft.
Uit dea tranenvloed, dien Peten*
In den voorhof een» vergoot,
Zjjt ge ontstaan, vergeet^my-aietjea.
Die ate paarlendauw ontsproot.
Uit het hart, van rouwe krank,
Werd uw kelkje rein en blaak.
En uw tint vaa moed en leven
Is nw vrooifk hemelsblauw,
Dat den aranen soadaar toeroept:
Ween, o Petrus, maar vertrouwl
Strak» ate u de Heiland ziet,
Spreekt Zyn oog: vergeet M| niet
Lavi, Alphe***’ aeon,
heette ook Matthew
taaielyk veel voor,
had, een Joodscbé
Toen ik onlangs iemand opwekte om
den H. Jozef in de maand Maart aan
te roepen, kreeg ik heel onwtUtg ten
antwoord: „Dat doe ik niet, maar ik
stel me tevreden met de groote devo
ties der H. Kerk. Trouwens ik voel
volstrekt niets voor den H. Jozef, die
zoo onbemerkt en onbekend door het
leven is gegaan en Eu Ik een onderge
schikte rol heeft gespeeld in het leven
van Christus AVn weet niet ,060», hoe
o< wanneer hij gestorven is.”
Daar zat ik met miju goedbedoelde
vermaning en zooals net me altijd in
dergelijke omstand góeden ve ga .t wi t
ik, ofschoon jtmeriijk een beetje boos,
mijn goeden en vereerden Heilige maar
slecht te verdedigen- Ik meende toch
mijn opponente overigen» een zeer
acntenswaardige dame te moeten op
merken, dat zij op godsdienstig gebied
meer en meer bleek een „kuikentje”
te zijn, wat zij nederig genoeg was
om toe te stemmen.
Ziehier wat ik eigenlijk had moeten
antwoorden. Wanneer gij de grootheid
en beteekmis van een tnensch zoekt in
uiterlijk optieden en uiteriijke gaven,
dan is de H. Joeet inderdaad tamelijk
onbeteekenend. En dan neem ik dat
uiteriijke niet een» is slechten zin. Jo
zef was niet geleerd als Augustinus of
Thomas, geen wereldhervormer zoöftls
Dw Q.I. wmk.l h..ft ..n faam
OOK MET ZlJN NIEUWE KOUSEN STAAT HIJ BOVENAAN.
Depót voor Alkmaar; Mej. M. BEUD&KER—TEÜEL; Behagen: J. BALK, N. Laag-
s*de; Breesand: Msj. BK11Q. -
Judas. de man van Kerioth, een dorp ten
Zuiden vaa Hebron, waa wellicht de eeltige
Judeër onder de leerlingen. Zijn vader heette
Siernon. Wat bedrijf of beroep J.da» vroe
ger uitoefende, wordt niet vermeld.
Bij den aanvang moet hfj niet slacht
weeat zyn, ander» zou Jesu» bem niet om
zyn vrienden ogjrpnomen hebben.
Toch leininderiQ Jesu» niet, toch waa hj|
niet, aaugelokt door Zyn harteiyke goedheid
en wonderbare leering. Maar Judas waa vaa
dat slag aelfzuebtige mensebeo. die gods
dienst en godsdienstzaken aanhangen uit
eigenbelang, die er trouw aan bljjvan zoolang
zy er baat by vinden, doch ze loslaten en
desnoods uitleveren al» zjj tv niets meer van
verwachten. Die droeve lieden zyn wit aHe
tyden.
In den grond waa Jndaa een geldgierig
man, die Jesus neker voor een groot profeet
aanzag. maar tevena hoopte b|j Hem zjja
honger naar nlverhnge. te verzadigen.
Ulf VOOKKA AD.LEVERBAAR;
Landbouwgereedschappen - 1 uinbouwgereedschappen Pluimveeartikelen
Zuiveigereed«chappen - Huishoudelijke Artikelen
Kippengaas - Harmonic«gaas Puntdraad - Gegalvaniseerd draad
Draadkrammen - Draadnagels - Stierenkopstellen
De bekende Ketting» om de koeien bij het melken te spannen, enz. enz.
Ook tegen gemakkelijke betaiingsconditien.
Nathanaël wa» afkomst.
dorpje op een uur gaans ten Noorden
Nazareth. Hy zal echter van daar naar het
meer verhuisd zyn, want hy was viweber ge
worden.
Zyn vader heette Talmai; hij zelf werd in de
wandeling niet genoemd bij zyn eigen naam,
doeh „zoon van Talm af”, „Bar-Tahnai”. De
Grieksche kustbewoners heetten hem dan
Bartholomeus.
Hij was een rechtschapen openhartig
man. die zegde wat hy meende, zelfs zyn
ongeluk kon erkennen; kortom met het hart
op de tong en recht voor de vuist. Philippus
had"hem ontmoet en gezegd: „Van wies Mo
tes in de Wet geschreven heeft, en de pro
feten, dien hehl>en we gevonden: Jesus, den
toon van Joseph, van Nazareth.”
Maar Nathanaë] kende dat dorp van veeh-
tersbazen uit zijn bnurt, en ztdde hemt „Kan
uh Narareth iets goe<h komen?" Philippus
segt hem: „Kom zien.”
Jeeus zag Nathanaël naar zich toe komen
en aegt van hem: ..Zietiaar waarlijk een le-
radHet in wien geen bedrog te.”
Nathauafl zegt tot Hem: „Van wa*r kent
ge asy?" Jesus antwoordde en zeide teem:
beeSd^van d°T* n’et/’lct ^rtit’ke
priester niet door zijn maagdelijke rein
heid Jezus doen geboren worden in
dt harten der mtescuen? Oeef: piist de
maagdelijkheid niet aas den p.tester de
bovennatuurlijkheid ia het rijk der ge
nade? Deze maagdelijkheid zeeft aan
het katholieke priesterschap zijn hopme'
waarde, zijn schitterenden gtons en atoes
wat die maagdeüikheid ook maar in »f.
mjngt bevlekt, verminderVde waarde en
verduistert den glans van het priesten-
schap, belemmert zijn bovennatuurlijkg
<lruchtbaanieW-
Zoo mogen de priesters opzien tot
den H. jozef, ais hun voorbeeld van
maagdelijkheid en onthechting.
oominfcus en rranciscus, geen wereid-
apostet zooaJs Paulus en Franciscus
Xavertas En tóch heeft de katholieke
«volk, dat geleid door zün geloofszin
juister oordeelde daa de scherpzmnig-
ate theoloog, dea H. joaet bo,
ven ai deze grooten in bet Riik Gods.
Ft» spreekt over den tjtei. die dm
K. Jojei toekomt Soms noemt men
putavius” van Christus
y Itrigtus vermeende Vader), ot de „pa-
“ut'jihts” (Voedstervader), de opa-
ter Pfoteciionis” (Beschermvader), de
»4>ater adoptans” (aangenomen Vader
01 er »*n«mcnde Vader).
AI deze titels zijn in zekeren zin juist
nrnar beva len me niet. Zij geven niet
Jpzets vo le waardigheid weer. Zii kg-
grsi te veel den naaruk op het negatie
ve. oo het teit namelijk, dat loaef niet
de werkelijke, vleescbelijke vader van
'amstus was.
De rat van den H. Jozef bij 't verlos-
ungswerk wordt vaak net op haar j is-
te waarde geschat. Men besc.Kuwt hem
te veer als figurant, die er alleen moest
zun ter wille van de booze p a.rties der
menscheu, maar opzijn inne.lijke waar
de enbeteekenE wordt dikwti.s te wei-
QIC flCfCt.
Jeers moest geboren worden uit een
maagueit)ke Moeder, maar tevens uit
huweiijX- Dit was noodig om Je
zus en Maria’s eer te beschermen e«
leau waardigheid vuorloQpig te ver
bergen voor de menschen. Daarvoor
was noodig een heilig man, die kuisch
en rem en fijngevoe-ig was om de echt
genoot te zijn van de reinste aller
maagden, die daarenboven nederig ge
noeg was om een ondergeschikte rol te
spelen in het huisgezin, waarvan hii toch
Ugen.ijk het hoofd was Is het vóór een
«ijngeyoe.ige natuur^niet een vernede
ring te moeten beve'en over menschen.
die veel hooger staan in heiligheid en
mnertiike waarde?
Maria heeft door haar Fiat medege
werkt aan Chris tui’ verlossing en om
dat ui jn werkelijkheid Jezus’ Moeder
is- a haar medewerking veel inniaer en
o«mid<iellii..er. Maar heeft ook Joret,
door zijn toestemming in het maagde
lijk huwelijk met Maria, niet werkelijk
eu wezenlijk aan Christus’ verlossing
medegewerkte Regel recht tegen den
gewonen foop der natuur in. neeft Jo
zef, mist door zi(i on hmdi.igcn maag
delijkheid. zich het vaderschap over Je
ms verwonen. Daarom is ook de titel
dje bet beste aau [cgeFs medewerking
icht faat wedervaren, deze: oater ma-
trjmonjalis. letterlijk de huwelijksvader
van Christus Door zijn maagdéfijk .hu
welijk met Maria is hii niet ui den ge
wonen maar toch in een werfceliiteen
zin de vader van lezus geworden Juist
door zijn maagdelijkheid heeft hii Ma
ria in stoat gesteld de maagdelijke Moe
der te worden van den Godmensch. Ma-
ria noemde daarom zoo uiterst fijnge
voelig haar echtgenoot den vader van
Jezus: „Uw vader en ik hebben U met
smart gezocht i
tollenaar. iq
tevs Gwte”. Hm kwam
ces Jood twee aameu
en een Qriekacbe, ofwel
Juodsche. WeHicht hart Jesn» ïetf hem
xyn toenaam gegeven, evenals Hy deed met
-rifcnmi-Petnta en «te beide Doatersonen.
L*vi waa gt«u toÜMiaarsbodMnde, maar
wefficiit een dér tojpacbters: want hy moet
tamelijk welgesteld geweest zyn en kon veel
wik ter talel ueteMeu. Hy hteM de wacht
aau het tolhui» ten Noorden van Kaphar-
naum. by de groote baan, die links naar Tyr
en Sidon, en rechte toaar Daniaakea vertakt.
Een» ging Jesus nit de stad naar de zee. en
do geteeete schare kwam by Hem en Hy
leerde hen.
En in het voorbygaan zag Hy Levi aau
het tolhui» zitteu eu Hy zeide tot hem: „Volg
My! En met verlating van allee stond hy
op en volgde Hem. En Levi richtte voor
Hem in zyn hui* een groot gestSMal aau.
Em u«n Hy in «Mees hoi» aan tafel was,
lagen ook vele tollenaars en zondaren tege-
lyk met Jesiu en zyn leerlingen aan: want
er waren velen die Hem ook volgden En de
schriftgeleerden «n Fariaeën, ziende dat Hy
at met de tollenaar* en zondaars, zeiden tot
ïyn leerlingen: „Waarom eet en drinkt uw
Meester met de tollenaar» en zondaar»?"
Toen Jesu» dit hoorde, sprak Hy tot ben:
..Die sterk zyn hebben geen arts van noode,
maar die ziek zyu. Ik ben niet gekomen om
rechtvaardigen te roepen, maar zondaren.”
Van een negenden leerling wordt, enkel
vermeld, dat hy Jakobus heette, en zoon was
van Alpheus. Hij kan een verwante van Je
su» gvwesot zyn, een Zijner speeinmatje* uit
Nazareth. Een Zijner zoogenaamde „broo
ders” uit Nazareth heette ook Jakob, en zyu
vader Klopa». Klopu nu is hetzelfde niet als
Alpheus; maar de man kan een dubbelen
naam gehad hebben, een Armeenschen.
Alpheus, en een Grieksehen die er op trok,
Klopas.
Een andere heette Judas, zoon van Jakob.
Hij had een paar toenamen: Thaddeu*, „de
man met de borsttepels", Lebbeus, „de man
met de groote borstkas”; wellicht omdat zijn
borst fel vooruitstak.
Een andere heette Simon, met toenaam
„de Ijveraar", „Kananeus’„Zelotes.”
De „Ijveraars" waren een godsdienstig-
politieke party Van huis ntt Farizeën, die
echter niet gedwee voor de Romeinen den
nek bogen, doch naar volle vryheid en onaf-
haukeiykheid streefden. Daartoe waren hnu
alle middeleu goed.
By Her odes’ dood hadden zy deu krjjgs-
hoórn ovér het land gestoken, de oproervaan
over 't gebergte roni
men met Judas
van Hemde» en de Romeinen ïosgegaan. De
Romeinen echter hadden kort spel gemaakt
met die dweepers, en er eenige duizenden van
aan 't krom genageld.
Maar de party bleef voortbestaan. Zelfs zou
er een tyd komen, dat zy hnt by geen op-
VAM JE8US LEERLINGEN.
IV.
Een •ehte, ongeschoolde volksman was .lie
„Tweeling”, het redenpmten en nadenken niet
gewend, maar enkel gewoon te boorea, te
sien en te tasten. Voor hem bestonden maar
de dingen die hjj zag en voelde: het water van
het meer, de boot met de roeispanen, de spar
telende visseben in ’t water of in ’t net, de
dtorm als de baren hoog sloegen.
Met nadenken en redeneeren komt hy niet
vooruit. Om een zaak te beseffen meot hy ze
kunnen zien en tasten, om een weg te ken-
nea, moet by er self laags gegaan zyn: bem
dien te wyzen helpt tot niets.
Door die traagheid, die grofheid van ver
stomd komt de „Tweeling” mmu» ongeloovig
voor. Maar hy kan er niet aan doen. U Wil er
by hem niet licht ia.
Hy weet dat echter zeM, en is ook een
voudig en nederig genoog om te erkennen
dat hy niet vlug van aannemen i*.
Philippus, een viaseber ook uit Bethsaïda,
wa» een eenvoudige, rechtschapen ziel. Jesu*
had hem ontmoet heel ia den aan vang, al*
Hy uit Judea naar Galilea tei
hem gezegd: „Volg My”.
had den eenvou."
gen Meester geh
d
Lijst onder be-sehcr.ning vaa dea
H. Joseph.
Vorig bedrag *4210.60
Alkmaar. Uit dankbaarheid ter
eere van de kleine H. Tbe.esia
bij gele epheid van een blijde
gebeurtenis
Jiinnegom. ter eere van den H.
Joseph tot zekere intent e. voor
de arme kerk van den Hoef
Comité van Actie
N. N. Egtnond aan den Hoef, een
zak zand om bet
N. N. ter eere van
Van een onzer beste Zdatrróen 1A--
N. N. ter eere va nd en H. Joseph fj-
Van een gevonden voorwerp
N. N. uit dankbaarheid, bij een
blijde gebeurtenis
Comité van Actie
staan aoadaa tetea, doet winnrrtsnaaai wor
den. By feesten, al* er veel vdfk op bet tem
pelplein byeendromde, «lopen zjj rond met
wapen* ouder huu uuuitel, staken hun dolkeu
ia H HJf nu hm vyanden. sestet in 't ge
drang niemand al een» wiet vaa waar «ie
steek kwam.
In Jeeus tyd echter warea het uog geen
sluipmoordenaars, enkel d.cipefcke patriot
tea.
NJets dnidt echter mm. dat de leerling Si
mon lid van die- sekte was. Zyn toenaam
JUveraar" kau enkel zyn aard atteekenen,
zyn yver voor de Joodstbe Wet.
nunppu» u nep, toen ge onoer aen vy-
genboom waart, zag Ik u.” Nathanadl
antwoordde Hem en aegt: „Rabbi, Gij znt
djZrma GmH, Gy syz de hiring *aa te-
iMt!1
DRUKKERIJ „VREDRO” “ShT1
s.. j--l vervaardigt alle voorkomende DRUKWERKEN in den kortst mogelij’ken tijd, tegen zéér matige prijzen.
rugkeerde, en
enkele woord
ren visacher aan dea jon-
Pbilippu* wa» aelfs wel eea beetje naïef,
ietwat onnoozel. Als Jesu* met zyn leerlin
gen alleen was, kun Hy bljwyen minzaam
schertsen met Philippus en hem over stoffe
lijke l>ehoeften. aankoopeji van brood en
detgeiyke, becijferingen doen maken, waar
de onnoozele bloed In verloren liep.
Voor geestelijke zaken waa hjj n<< ruim
*oo naïef, en kon hy aan Jesu» de onnootel-
Ste vragen stellen. Op den vooravond van zyn
dood sprak Jenu» over zyn Vader, en dierf de
de onnoozelaarB Hem vragen: ..Heer, laat on»
den Vader een» zien, en b> on» geno^."
..u Kana, het
i van
o
4
Prim. T.||f.l*a Bulkto.n«l.n f B SO.
bov.n maat 1CO o M. duurder
Breukband.*, f 3.2B
El..tlM<.n Koun.n f7.p.»**r
reohthoudwa v.ur |*n*«M .n
m.ivjM f 4.50 m» f 8-50,
te» alle maf.n.
Aanbevelend,
FRANCO zending d.or hot B.lw.1. I.nd, n. witvama.t van p..fwl.».l.