r
H. van öifzen 8 Go., Pavolon, nikmaat
Tweede Blad.
ALKMAAR.
J'
I
<1
1
‘i
VRIJDAG 26 MAART 1926
Dames* Heeren Kleermakers.
Onze zeer
maat is gereed
Vergadering van den Raad
der gemeente ALKMAAR
rappoct werd gewijzigd en de voor-e-
-3
n, we d gean ’u'.e rd.
d is n e' ander; over
dan bevestiging te vorderen.
•De appellant i
uitgebreide collectie STOFFEN voor kleeding naar
en bestaat uit de allerbeste Engelsche en Fransche
producten
Onze coupe en afwerking garandeeren U «en Costume, dat aan
Uw hoogste eiseben’voldoet.
AAGT EENS ONZE STALENCOLLECTIE.
Hef is niet jui.t dat 2/3 derf der be
volking er geen gebruik van maakt.
Spr. vraagt zien af of een b is even
goed als een tram in het ve keer kan
voorzien. Een voordeel is. dat de bu»
overal kan komen, maar de tram kan
meer vervoeren
appellant smeekte dementie et»
kwam met nieuwe beloften, maar we
vreezen, dat hij zijn laatst* iafla ve»*
I keken heeft.
dam ook het verlies begrepen ia.
en
bij de
heer
ÉM
Nsard-Hofhiirfsch
Dagblad.
©dacht nog een lijn
'aternosterstriuLt en
»pt)t beblien, dat bet vervoer-
'pr. zal graag helpen, bet ding
20e JAARGANG.
i i
falteering
De VG<
plm. 455 ~K2., u^en
i «pr.: neen.
8pr. had graag gehoord, of de tram met
op Donderdag 25 Maart 1926, namiddags
te 1 uur.
Voorzitter: de Burgemeester, de heer Mr.
W. C. Wandelaar.
Secretaris: de heer A. Koelma.
Afwezig de heeren Sluis, Leesberg
Kusten.
De VOORZITTER opent de vergadering.
De notulen van de vorige vergadering wor
den veelgesteld.
Voorziening in een vacature in
de Commissie van Toezicht op
het Lager Onderwijs.
Benoemd wordt de heer De Groot met 13
stemmen. De heer Kerdel verkreeg 4 stem
men.
Verkoop van grond.
B. en W. stellen den Raad voor, aan den
beer A. Hoekmeter, alhier, te verkoopeo een
perceel bouwterrein aan den Kennemerstraat-
weg, ter grootte van
den prijs van 15 por
Aangenomen.
tot het geven
ichameiyke oefe-
Handig van B. en W. te, dat «y bet doen
uitkomen, alsof men er met f 2500 af ia.
Slechts oven wordt er op gewezen, dat ook
de rentebetaling achterwege blijft. Daardoor
komt men tot f 4840. Zoo’n groot bedrag
mag men niet weer eens in bet bedrijf "te
ken. r
De beer PLEVTER krjjgt er spijt van, dat
hjj 2)4 jaar geleden zjjn stam aan de tractor
tram gaf. We «taan voorbed* groot tekort.
Zjjn we nu verantwoord, om door te gaan tot
f 6900. f 2500 is absoluut niet voldoende,
om de tram te laten rijden. En ware dit bet
geval, dan nog zou apr. er niet aan denken,
dit bedrag toe te staan (gelach).
Herhaalde malen moeten we de subsidie
betalen. Daar doen we niet goed aan. We
kunnen genoeg
middel er is. 8]
te begraven.
De beer GOVERS: Kom, kom, het kind
is nog zoo jong.
De heer PLEVIER wil de kosten voor het
vervoermiddel niet hebben.
De beer SIET8MA kan zich beei goed met
de meerderheid van B. en W. vereen' ren. De
stad kan niet buiten een verkeersmiddel. Met
autobussen zal de stad heel gauw overladen
zjjn wn gevaar opleveren voor de wande
laars. Daarom ie spr. voor de tractortram.
Wat de arbeidsvoorwaarden betreft,
spr. is het in deze eens met den heer Wester-
hof. Maar hier is bet praktisch onmogelijk,
omdat bet tekort dan nog grooter zou zijn.
Men moet ook bedenken, dat bij opheffing
van de tram 7 gezinnen broodeloos zullen
worden.
De heer BAK wijst op den werktijd
in Amsterdam, die 8 uur is en hier 14’4
uur. Dit in aanmerking genomen- wordt
de kostprijs heel anders...n.l. f-0,16 per
reiziger. liet is dus niet het goedkoop
ste vervoermiddel. De tramtractor is
geëxploiteerd op advies van Amster
dam De kosten waren daar te hoog
en k is daarom opgeheven. Men nam
toen autobussen, en met veel sutces.
In Tilburg hebben B en W. den geiiee-
len autobusdienst geregeld- Er is een
oproep gedaan, die succes opleverde.
Spr. wil dit ook voor Alkmaar over
wegen.
De heer VOGELAAR meent, dat B
en W. eerst hun standpunt hadden moe
ten vaststellen en daarna de commissie
hadden moeten hooren- O eiens kan
spr. zich met den inhoud van de bijlage
vereenigen. We moeten het verkeer hol
ten' de gemeente houden. De autobus
sen komen in de stad en vermeerderen
het gevaar.
De heer SLUIS: De tram loopt ook
uit de rails (Gelach.)
De heer VOGELAAR ziet in dat de
zaak verplaatst wordt, als men de tram
opheft Dan zijn de autobushouders vrij
en zullen zij subsidie vragen.
De VOORZATTER vindt ’t een voor
recht, dat de heer BOSMAN de leden
kan inlichten. Maar deze is het niet
verplicht B. en W. vinden het een al
gemeen belang, dat hier een publiek
vervoermiddel Is- Spr. meent, dat ook
de Raad dit inziet Dat daa bij niet h t
belang van de geheele stad wordt ge
diend. is een factor, die niet den door
slag mag worden. We richtten b v. een
kinderspeelplaats in en toch zijn er
meerdere stadskwartieren, die er geen
belang bii hebben-
Wethouder RINGERS antwoordt, dat hier-
in te voorsten. De steeg moet, op straffe van
boete, onderhouden worden.
De beer BAK wil de gemeente de steeg la
ten onderhouden op kosten van den eige
naar.
(De beer SLUIS komt ter vergadering.)
Wethouder LEESBERG heeft ale bezwaar,
dat er consequenties aan verbonden zijn. De
opmerking van den heer Bak lijkt spr. juist.
Spr. wi] infonneeren, wat het onderhond koe
ten zal en dan een afkoopsom bepalen. Het
idéé van den beer Ringen te te ingewikkeld.
De eigenaar moet bet onderhond afkoopen.
Wethouder RINGERS kan zich hierby
neerleggen.
Aldus geamendeerd wordt het voorstal
aangenomen.
Ambtenaren en werklieden ta
militairen dienet.
Voorstel om de regeling voor de uitbeta
ling van wedden en loonen van ambtenaren
en werklieden bjj vervulling van militaire
plichten in overeenstemming te brengen met
de Rjjksregeling.
Aangenomen.
Onderwijs lichamelijke oefening.
B. en W. geven den Raad in overweging,
hun College te machtigen aan Gedeputeerde
Staten, overeenkomstig artikel, twtede Ud,
der Lager Onderwijswet-1920, vrijstelling te
vragen van de verplichting
van ouderwijs in het vak ..in
ning” aan de openbare scholen voor gewoon
lager onderwijs tot bet einde van tiet school
jaar 1927-1928.
De heer VAN DRUNEN stek er prijs op,
dat deze nieuwe zalen nog dit jaar gebouwd
worden.
De beer SI ETS MA sluit zich hiert>y aan en
vraagt, hoe bet met de lichamelijke oefening
staat. Zijn er al zalen in gebruik?
De VOORZITTER antwoordt, Ut deze
kweerie binnenkort in de financieels commis
sie komt.
Wethouder WESTERHOF beeft zich er
noode bij neergelegd, dat er <flt jaar slechts 2
zalen bjj komen. Spr. zal spoed zeer op prijs
stellen.
De VOORZITTER zal de zaak in de vol
gende vergadering van B. en W. ocaprikcn.
Het voorstel wordt aangenomen.
Verhuring gemeeniegr >nd.
B. en W. «tellen den Raad voor: te reke
nen met ingapg van 1 Januari 1926 ie vol
gende perceelen gemeentegrond, van jaar tot
jaar, voor den tjjd van ten hoogste vjjf jaren
ondershands te verhuren, t.w.:
a het perceel sectie E, Nr. 2241 gedL,
groote 6 are. aan de N. V. Kennemor Sport
club voor 35.— per jaar;
b. het perceel sectie E, Nr. 2241 ged.,
groot 10 are, aan P. de Jong voor f 30.
per jaar:
c. het perceel sectie F, Nr. 2141, groot
2 Are 10 c.A., aan M. Sangers vow 5.
per jaar en
d. het perceel sectie G, Nr. 364, groot 8
A. 30 c.A. aan Gebre. P. en F. Smit voor
4150 per jaar.
Aangenomen.
Verhaal inkoop dien«t*tyd.
Voorstel tot vaststelling eener veronlening
regelende het verbaal voor inkoop van
d’enettjjd of tijd op wachtgeld doorgebraebt.
Aangenomen.
S UB S ID IE STADSTRAM.
De meerderheid van B. en W. «telt den
Raad voor:
aan de N. V. Alktnaarsche Stads'-ram een
subsidie van maximaal 2500 te verlenen,
met dien verstande, dat met een geringer be
drag kan worden volstaan, wanneer de ex
ploitatie met minder dan 2500 sluitend te
te krijgen zonder rekening te houden mek U
rente en dividend. Ale voorwaarden stelt de
meerderheid nog, dat de tegen woor-üg*
dienstregeling, wat het aantal en den af
stand der ritten betreft, onverkort blijft ge
handhaafd, dat dus zoowel de ljjn over de
Laat als die naar de Vierstaten ook voortuin
geëxploiteerd wordt, en dat" de tarieven niet
verhoogd worden.
Gevraagd was het volgende:
a. de voorwaarden, waaronder b|j over
een kornet d.d. 6 December 1923 aan de N. V.
een geldleening ie verstrekt van 40.000, in
dien voege te wjjzigen, dat:
1. de achterstallige rente niet
hoofdsom zal worden bijgeschreven;
2. eerst dan rente verschuldigd ral rijn,
wanneer aan de aandeelhouders dividend kan
worden uitgekeerd.
b. aan de N. V. over de jaren 1925 tot
en met 1934 een jaarlyksch subsi de uit te
keeren van 6915.87. uit te betalen in niaan-
delijkeche termijnen.
In behandeling komen hierbij teven,. de
volgende vragen van den heer Mr. J. P. Boe
man:
1. Op 9 October j.l. werd door Burgemees
ter en Wethouders aan de Directie van de
Stadstram verzocht een volledig plm bjj B.
en W. in te dienèn, aangevende de wyze,
waarop het bedrijf in het vervolg zou zijn te
financieren en daaraan toe te voegen een
berekening van de exploitatiekosten m H ge
bruikmaking van een mans wagens. Daarop te
door dit beet uur op 25 November j.l. 'en der
gelijk volledig plan bij Burgemeester en Wet
houders ingediend, en overgelegd eene ex
ploitatierekening tot 1 November, en ia ge
vraagd toekenning van een jaarlyksehe sub
sidie door den Gemeenteraad te willen be
vorderen.
Wat is de reden, waarom B. en W. des
wege niet met voorstellen bjj den Raad zijn
gekomen?
2. Is aan B. en W. bekend do ongunstige
uitslag van de exploitatie van de Stadstram
over 1925 en dat verdere vertraging in oe
behandeling van deze aangelegenheid de
Stadstram in financieels moeil|jkb»len zou
brengen, die dreigt stopzetting van het be-
drijf mede te brengen?
De VOORZITTER gelooft niet, dat de
1 vragen een formeel antwoord behoeven.
De heer BOSMAN vereenigt zich hiermede.
bpr. wil zijn rede in tweeen ueei-m. Op de
eerste plaats het persoonlijke element. Men
personifieert de tractortram met spr. ielf.
Spr. zal trachten aan te toonen, da* le trao
tortram niets met spr. te maken heaft. Daar
toe gaf hjj reeds een uiteenzetting in de beide
kranten en speciaal in bei „N>H. D.” De
tractortram is ontstaan uit de oude paarden
tram, die eene onze trots was (gelach). We
waren er mee ingenomen. De hear Cohen
Stuart paste uit eigen 'zak toe, wat er tekort
aan kwam. Dat te een mooie burgerdeugd,
maar zjjn opvolger moet nog gevonden wr-
den.
Toen de tekorten te groot werden, rjjn
aandeelhouder* bijeengeroepen, om een be
spreking te houden over het «tafsvervoer-
middel. Men wilde een vervoermiddel behou
den en wilde graag pen offer brengen Zóó te
de tractortram ontstaan. Spr.’s p-ar.+oo lj-k
belang is geen ander dan dat van Je andere
heeren. Maar de „Alkmaar Packet” werd er
bjj gehaald. De Packet beeft er oelang bij,
maar een gelijk belang als elke anie-e zaak
in Alkmaar, zooale V. en D., de aporhe-Sr .in
Schouten, enz. Spr. toont nader aan, dat alle
zaken er belang by hebben. De heeren Try-
betz en Kuiper noemden het geen zakonbe-
lang, maar zjj kwamen wel in getouw, toen
de tram over de Laat liep. Wel degelyk heb
ben allen er dus belang by.
Heeft de Packet er belang by. Jan is het
slechts gedurende twee maanden.
De booten brengen 5 a 600 menschen aan
en de tram kan er maar 100 vervoeren. Welk
belang hebben wjj er dan by? Het zou toch
veel gemakkeiyker zijn, als we je Packet
Beten doorvaren tot de Spoorbrug. We vin
den dat echter niet noodig. In den zomer
zyn pLm. 3250 gecombineerde biljetten ver
kocht, waarin ook begrepen de j pr(js voo’
de tram. Van dees biljetten zjjn er nog geen
1300 ingeleverd. Het grootste deel te dus
gaan loopen.
Spr. meent voldoende te hebben getoond,
dat men spr. en zyn zaak buiten de tram
moet laten.
Nog nooit te er iemand geweest, die ge
vraagd heeft, of er een tram rijdt en <ri) heb
ben het nooit gezegd.
Thans wil «pr. een kleine beschouwing
houden over de vraag, of de tram al dan niet
moet voortbestaan.
Het verkeers-vraagsttik «peelt niet aHeen
in Alkmaar, o.a. ook te Amsterdam, Haarlem,
Den Haag, Rotterdam, Groningen en Arnhem
speelt bet stuk.
De heer VEEN: Het lijkt wel een *ilm.
Ds heer BOSMAN concludeert, dat elk
stadsdeel gebaat ie met z(jn tram. Het hebben
van een vervoermiddel in de stad is een al
gemeen belang.
Rest de vraag: tractortram of autebu», het
stokpaardje van het „N.-H. D.”
Wethouder WESTERHOF: Het „N.-H. D."
heeft geen stokpaardjes.
De heer SLUIS: Dus er zyn er feitelijk drie.
De heer KLAVER: Tractortram, autobus
en stokpaardje.
De heer BOSMAN grondt zjjn meening op
een 25-jarige praktyk. In Amsterdam kosten
de autobussen f 18563.40. Den Haag bere
kent 17.565 met Twee wagens zondtt re
serve. De traotortram koet f 15.000, ligt er
dus precies midden in. Voordeelen hiervan
zyn, dat de onkosten minimaal zyn. Van den
tractor kan men een bus voor 12 pjrnoncn
maken en nu vervoert de tram er 100 met
gelijke trekkracht
Het aeethetische meent spr. niet in bet de
bat behoeven te brengen. Het gaat <>m bet
economische.
Een reiziger-per autobus in Amsterdam
koet f 0.1548, per electriscbe tram 0.09 en
per traotortram hier 0.1010. We naderen
dus de exploitatie van een electriscoe 'ram
Spr. heeft de opinie van de directie ge->
vraagd over de autobussen in Amsterdam.
Spr. heeft gevraagd, of men de eiectrische
tram wil vervangen. Vanzelfsprekend is, dat
een autobus te Amsterdam voordeeliger ia,
dan te Alkmaar, omdat in Amsterdam veel
meer menseben in één straat wonen. Amster
dam is in de meest gunstige positie en toch
kan de autobus niet uit. De drie autobussen
hebben daar een verlies opgeleverd van
f 180.000 en de winst van de tram voor een
groot deel opgenlokt. Voor de buitenwijken
zyn dezelfde moeilykheden als wij bier heb
ben. Men gaat dan ook in Amsterdam niet
graag over tot exploitatie van de omnibus.
Een tarief van f 0.10 acht men onmogelyk en
is dus zeker hier niet mogelijk wil de raad
autobussen, dan moet men zekerheid hebben,
dat 'de exploitanten het enkele jaren vol
houden. Anders scheiden ze er binnen
3 maanden uit. Spreker wyst er nog
op, dat we hier «tadsautol ussen gehad heb
ben. De bus heeft ongeveer 5 maanden go-
loopen en f 1000 verlies opgdeverd. Men
dient voorzichtig te zjj:i met een proef met
autobussen.
De heer VEFN merkt op, dat de heer
Bosman een 3er grootste aandeelhouders
van de packet, de tractortram en de tram
op Schoorl ie. Hij is dus één der grootste
belanghebbenden van drie maatschappijen.
Spr. heeft gehoord, dat de heer Bosman en
familie het publiek in de tram geloodst heeft.
De menschen werden naar de Laat geleid.
De heer KUSTERS: Misselijke opmerking.
De heer VEEN meent, dat de heer Boe
man slechts het belang van de groot-winke-
liers op het oog heeft gehad en niet van de
kleine zakenlui.
De tractortram wordt gebruikt als door
gangshuis. In anderhalf jaar heeft tnen 25
man personeel gehad. De loonen zijn schan
delijk en de arbeidsvoorwaarden zjjn f-lecht
te noemen. Op deze gronden wil spr. geen
gelden voteeren.
De VOORZITTER zou bet liefste heWetn
als men het punt persoonlijk belang van
den heer Bosman buiten de discussie liet.
Zulks doet trouwens aan de zaak niets af.
Den heer BOSMAN spijt bet. dat deze op
merking gemaakt ie en dat hij den
Veen niet heeft kunnen overtuigen.
De heer KLAVER zou enkele vragen wil
len «tellen. Het betoog van den heer Bosman
heeft apr. teleurgesteld. Spr. heeft niet ge
hoord, of de heer Bosman bij zyn eijfors
biyft. Ook heeft spr. niet gehoord, of de ex
ploitatie met het voftrstel van B. en W. mo-
gelijk te. Zooak het nu Is, staan beide voor
stellen naast elkaar.
Spr. vraagt, of in den prijs voor ^mster-
lagekomen stukken:
De VOORZiTThR deelt mede, dat zyn In
gekomen:
a. het verslag der Commissie tot wering
van schoolverzuim over 1925.
Aangenomen voor kennisgeving.
b. een brief dd. 18 Maart j.l. nr. 1176 Afd.
H. O. van den Minister van Onderwijs, Kun
sten en Wetenschappen, houdende bericht
van goedkeuring der benoeming van Mej. W.
Bremmer tot tydeiyk leerares aan het gym
nasium.
Als voren.
e. Een adres dd. 17 Maart j.L van bewo
nen van Koorstraat en Ritsevoort, houdende
het verzoek alsnog te willen besluiten tot as
van de genoemde straten.
De VOORZITTER stelt voor, het verzoek
af te wy«en.
De heer GOVERS verzoekt behandeling na
het tractortram-voontel. Misschien dat er dan
nieuwe gezichtspunten zjjn, als de tram komt
te vervallen.
Aldus besloten.
d. Afschriften van een tweetal besluiten
van Gedeputeerde Staten dd. 10 Maart j.l.
nra, 144a en 144b. houdende beschikking ftp
ingestelde beroepen tegen 't Raadsbesluit dd.
26 Maart 1925 ur. 7 tot vaststelling der ge-
meenteiyke vergoeding aan bjjzondere lagere
scholen over 1922.
Besloten wordt, niet in beroep te gaan.
c. Een brief dd. 17 Maart j.l. nr. 30 van
hetzelfde College, ten geleide van een uit
treksel uit het Koninklijk besluit van 3 Maart
1926 nr. 8, houdende goedkeuring der by
Raadsbesluit dd. 10 December 1925 nr. 3 ge
wijzigde verordening op het beffen van
schoolgeld voor het lager onderwijs tot 1
Januari 1927.
Voor kennisgeving aangenomen.
f. Brieven dd. 17 Maart j.l. nrs. 9 en 129
van hetzelfde College, ten geleide van de
goedgekeurde Raadsbesluiten dd. 10 Decem
ber 1925 en 4 Maart j.L tot koetelooze over
name in beheer en eigendom van straten in
het bouwterrein van de Maatschappij „Nooit-
gedacht”, tot verkoop van een perceel bouw
terrein van de Maatschappy aan de Molen
buurt aan A. Hoekmejjer, tot uitgifte in erf
pacht van een gedeelte van het z.g. Eiland
aan het af gesneden kanaal vak aan de Ba-
taafsche Import Maatschappy te ’«Graven-
hage en tot onderhandsche verhurinsr van een
stuk gemeentegrond aan het Zeglis aan de
N. V. Betonijzerbouw v.h. A. last Zonen
te Enkhuizen.
A te voren.
(Wethouder LEESBERG komt ter verga
dering).
g. Een adres dd. 28 Maart j.l. van bewo
ners van de Noorderkade. daarbij nogmaals
verzoekende de voor hunne huizen liggende
slooten te doen dempen.
Gevoegd bij de stukken terzake.
h. Een adres dd. 24 Maart jJ. van de af-
deeling Alkmaar van „Volksonderwijs", daar-
by adviseerende tot aanneming van het min-
derheidsvoorstel van Burgemeester en Wet-
honden inzake het bewaarschoolondcrwys.
Te behandelen by punt 12 der agenda.
L Een adres dd. 22 Maart j.1. van de N.V.
Nsderlandsche Fabriek van verduurzaamde
levensmiddelen, „voorheen W. Hoogenstraa-
ten Co., Leiden” te Alkmaar, daarby resti
tutie verzoekende van een gedeelte van h*t
bedrag wegens door haar gebruikten electri-
schen stroom over 1925.
In handen van B en W gesteld ter afdoe
ning.
Voorziening in een vacature In
de Commissie tot wering van
schoolverzuim.
1. de heer C. A. de Braai.
2. de heer Mr. F. Josephus Jitta.
Benoemd wordt de beer De Braai met 14
•temmen.
Ds heer Joeqphus Jitta verkreeg 3 stem
men.
Benoeming ■ssistent Waagmeester.
Benoemd wordt de heer Keyzer met 16
•temmen.
De heer Wagenaar verkreeg 1 stem.
(De heer KUSTERS komt ter vergadering).
Overname steeg.
B. en W. «teilen den Raad voor, van den
beer W. Kaal, Lindenlaan nr. Jg alhier, voor
de gemeente in eigendom over te nemen een
jedeelte «teeg, groot plm. 53 c.A„ loopende
van de Egelenburgeriaan tot het punt, waar
net aan de steeg grenzende perceel sectie E
Nr. 1650 begint.
De heer BAK verzoekt een waarborgsom te
«aten storten, vooral met het oog op de toe-
komstige eigeoMn.
ten hebben. Spr. vindt
het oog op de afschrijving. De
Vierstaten zyn by na geheel i
moeten dus vernieuwd worden,
materiaal is ook slecht
Vorig jaar is ontvangen f 14602.20 en men
vraagt rord f 9000 per jaar. Daardoor koet
de rit per persoon ongeveer f 0.17.
Verder vraagt spr. of men met het ver-
leenen van de subsidie er voor de toekomst
te. De Fordies zullen spoedig vervangen
moeten worden
Men moet geen wereldstadallures aanne
men en met d» tractortram van den heer
Bosman vergeljjken met de e4ectri«ehe tram
van Wibaut. De gemiddelde afstand te Am
sterdam is grooter dan te Alkmaar.
Men mag niet spreken van een onontbeer
lijk verkeersmiddel, want bet is niet v*j >r de
geheele bevolking. Slechts één derde deel
maakt er gebruik van.
Voorloopig wordt het autobussen plan kos
teloos aangeboden en dus mogen we het wel
bekijken. r
De heer KUSTERS verzocht schorsing van
de besprekingen, na de meerderheid van B
en W. te hebben gehoord en ook den heer
Bosman.
De VOORZITTER heeft er geen beswaar
tegen.
De heer SLUIS vindt het treurig, dat de
tram in gang gehouden moet worden door
de debatten in den Raad. Dat bewyst al, dat
het een onding is, dat met kunst en vlieg
werk in bet leven moet blyven
De arbeidsvoorwaarden deugen niet, maar
men kan obk die nog niet op de subsidie leg
gen.
De cjjfer» van B en W. en die van den
heer Bosman zyn niet bij elkaar te krygen.
Het is «pr. een raadsel, hoe de heer Bosman
dat wil verklaren. Het is zoo vreemd, dat
het spr. huiverig maakt, om ook zelf« voor
het voorstel van B. en W. te «temmen. An
ders vraagt men volgend jaar weer f 1000
en gaak zoo door tot men aan het gevraagde
toe is. Is uien jp>soluut met f 2500 klaar,
dan is spr. er voor. Voorloopig wil spr. de
proef nemen met de autobussen, lukt ook
dit niet, dan gaat men maar loopen.
De heer VAN DRUNEN verwondert zich
over den tact van B. en W., waarmee zij de
vragen van den heer Bosman omzeiki heb
ben. Daar ligt een gevaar in voor de overige
raadsleden.
De N. V. vraagt nu een subsidie van
f 16772.04. B. en W. willen geven f 4880.
Er is dus een tekort van ruim f 11.000 of
«r is teveel gevraagd.
Van den neer Bosman bad apr. niet ver
wacht, dat by sprak over zekerheid van de
autobussen. Van de tractortram te ook >geea
zekerheid geéischt
dam ook bet verlies begrepen is.
De heer BOSMAN schudt ontkennend het
hoofd.
De beer KLAVER vindt, dat dit een be
duidend verschil maakt. De vergelijking van
0.1548 en 0.106 kan niet opcaan. Men moet
er de totale kosten by rekénen.
De heer VAN SLINGERLAND meent, dat
de tractor een mislukking is en dit zal in
de toekomst niet beter worden. Er zyn reeds
duizenden aan gegeven en men vraagt
steeds meer. Wordt de t>*m opgeheven, dan
staan er eenige autobushoyden klaar en tan
koet het de gemeente niets.
Van gewicht te ook, dat de loonen bene
den peil zyn. De menschen zjjn niet In staat
er van te leven.
Wethouder WESTERHOF heeft reeds by
het begin zyn bezwaren ten aanzien van de
arbeidsvoorwaarden uiteengezet. Het aantal
passagiers werd reëel geacht. Van den trac
tor hadden we alleen eeu foto, dis geflat
teerd was. De menschen lachen om het ding.
Het is een leeljjk ding en voor standbeeld
niet aanbevelenswaardig. Spr. heeft steeds
wagens met ingebouwde motoren willen heb
ben. Zooate men ons de cijfers hiervan thans
gegeven heeft, is bet onuitvoerbaar. Een
voordeel is echter, dat men éénmanwagens
had. We hebben ons indertijd ingedacht, dat
slechts de rente wel eens niet betaald zou
worden. In elk geval had men toch een ver-
voermiddeL
Men beeft later zelfa
er by te maken door
langs Helderscheweg.
Toegezegd was, dat de loonen f 25 zouden
zyn. Dit kregen echter alleen de chauffeurs.
De conducteur» kregen 20. De rechtspositie
van deze menschen was ongeregeld. Van de
85 menschen zjjn er 4 weggeleopen, 7 vol
deden niet, 9 gingen op verzoek weg, enz.
De arbeidsvoorwaarden zyn dus niet zoo
schitterend. 28 menschen zjjn om allerlei
redenen vertrokken en 7 gebleven. Er man
keert dus wel iets aan In de loonen ia dat
reeds uitgedrukt. Daarom kan «pr, er voor
de toekomst niet aan mee doen. Spr. heeft
een eenvoudige arbeidsregeling ontworpen
en aan de directie overgelegd. B. en Wzou
den hierin zeggingschap hebben. Dat was n
minimum rechtspositie. B. en W. hebben dit
niet afgewezen. De heer Bosman gaf er blyk-
zjjn instemming niet aan Wal wilde hy elk
geval met B. en W bekjjken.
Hoogstens een derde deel der gemeente
heeft belang by de tram. Daarom te de
vraag temeer gewettigd, of men er meer geld
in mag «teken. En dan zegt spr.: neen.
8pr. bad graag gehoord,
f 2500 toe kan. In deze te «pr. het geheel
eens met het „N. H. D.” 8pr. verwacht van
der. heer Bosman dat hy aan die f 2500 niet
genoeg heeft. Hy zal de geheele f 6900 moe
ten hebben. Spr. vindt dit nog tekort, met
rails van
afgesleten en
ÜHet rollend
(De vergadering duurt voort.)
RECHTZAKEN.
VOLTALLIGE rechtbank.
Zitting van 23 Maart-
Gewogen en te lic.it be.onden.
Een zeer vurige d ran klief hebber en
sigarenmaker te Alkmaar, d e wegens
dronkenschap bii xooveeiste herhaling
door den kantonrechter was ver >or-
deeld tot 3 dagen 1 ec denis en 9 traan-
d n opz ndi g naa eei rij swe k nrci
ting, was van d t harde vonnis in noo*
ger beroep gekomen Bij de ee ste be-
hard« ling bel xrfde hij deemoed g maar
m.t groote overt ig n« b e $c ap- Hef
tig verlangde hij. dat de zegeningen d r
ge heel onthouding over zijn zoo dik
werf door a'cohol beneveld hoofd
aotiden worden uitgestort i e ec' thank
li t z c i ve teederen en stelde 1 aa von
nis uit, ten einde den rouwmoediren
z m'’a»r in onm«t ghejd afsn°C g ’leger-
heid te ge- en zijn goede voornemens
door de daad te bevestigen-
EilaCie, de hei eweg is gepla^id met
goede voornemens Thans, na zx>vele
maanden, werd de zaak verder behan
deld- En het is geb’.eken, dat de man
meermalen is hervallen in de oude
zonde, zoodat het aanvankeliik gunstig
rapport werd gewijzigd en de voor-e-
stelde voorw veroordee’ing. gelijk de
Rus Ische sec' u d
Den of ic er bleef
tveshsing -