r H. van öifzen 8 Go., Pavolon, nikmaat Tweede Blad. ALKMAAR. J' I <1 1 ‘i VRIJDAG 26 MAART 1926 Dames* Heeren Kleermakers. Onze zeer maat is gereed Vergadering van den Raad der gemeente ALKMAAR rappoct werd gewijzigd en de voor-e- -3 n, we d gean ’u'.e rd. d is n e' ander; over dan bevestiging te vorderen. •De appellant i uitgebreide collectie STOFFEN voor kleeding naar en bestaat uit de allerbeste Engelsche en Fransche producten Onze coupe en afwerking garandeeren U «en Costume, dat aan Uw hoogste eiseben’voldoet. AAGT EENS ONZE STALENCOLLECTIE. Hef is niet jui.t dat 2/3 derf der be volking er geen gebruik van maakt. Spr. vraagt zien af of een b is even goed als een tram in het ve keer kan voorzien. Een voordeel is. dat de bu» overal kan komen, maar de tram kan meer vervoeren appellant smeekte dementie et» kwam met nieuwe beloften, maar we vreezen, dat hij zijn laatst* iafla ve»* I keken heeft. dam ook het verlies begrepen ia. en bij de heer ÉM Nsard-Hofhiirfsch Dagblad. ©dacht nog een lijn 'aternosterstriuLt en »pt)t beblien, dat bet vervoer- 'pr. zal graag helpen, bet ding 20e JAARGANG. i i falteering De VG< plm. 455 ~K2., u^en i «pr.: neen. 8pr. had graag gehoord, of de tram met op Donderdag 25 Maart 1926, namiddags te 1 uur. Voorzitter: de Burgemeester, de heer Mr. W. C. Wandelaar. Secretaris: de heer A. Koelma. Afwezig de heeren Sluis, Leesberg Kusten. De VOORZITTER opent de vergadering. De notulen van de vorige vergadering wor den veelgesteld. Voorziening in een vacature in de Commissie van Toezicht op het Lager Onderwijs. Benoemd wordt de heer De Groot met 13 stemmen. De heer Kerdel verkreeg 4 stem men. Verkoop van grond. B. en W. stellen den Raad voor, aan den beer A. Hoekmeter, alhier, te verkoopeo een perceel bouwterrein aan den Kennemerstraat- weg, ter grootte van den prijs van 15 por Aangenomen. tot het geven ichameiyke oefe- Handig van B. en W. te, dat «y bet doen uitkomen, alsof men er met f 2500 af ia. Slechts oven wordt er op gewezen, dat ook de rentebetaling achterwege blijft. Daardoor komt men tot f 4840. Zoo’n groot bedrag mag men niet weer eens in bet bedrijf "te ken. r De beer PLEVTER krjjgt er spijt van, dat hjj 2)4 jaar geleden zjjn stam aan de tractor tram gaf. We «taan voorbed* groot tekort. Zjjn we nu verantwoord, om door te gaan tot f 6900. f 2500 is absoluut niet voldoende, om de tram te laten rijden. En ware dit bet geval, dan nog zou apr. er niet aan denken, dit bedrag toe te staan (gelach). Herhaalde malen moeten we de subsidie betalen. Daar doen we niet goed aan. We kunnen genoeg middel er is. 8] te begraven. De beer GOVERS: Kom, kom, het kind is nog zoo jong. De heer PLEVIER wil de kosten voor het vervoermiddel niet hebben. De beer SIET8MA kan zich beei goed met de meerderheid van B. en W. vereen' ren. De stad kan niet buiten een verkeersmiddel. Met autobussen zal de stad heel gauw overladen zjjn wn gevaar opleveren voor de wande laars. Daarom ie spr. voor de tractortram. Wat de arbeidsvoorwaarden betreft, spr. is het in deze eens met den heer Wester- hof. Maar hier is bet praktisch onmogelijk, omdat bet tekort dan nog grooter zou zijn. Men moet ook bedenken, dat bij opheffing van de tram 7 gezinnen broodeloos zullen worden. De heer BAK wijst op den werktijd in Amsterdam, die 8 uur is en hier 14’4 uur. Dit in aanmerking genomen- wordt de kostprijs heel anders...n.l. f-0,16 per reiziger. liet is dus niet het goedkoop ste vervoermiddel. De tramtractor is geëxploiteerd op advies van Amster dam De kosten waren daar te hoog en k is daarom opgeheven. Men nam toen autobussen, en met veel sutces. In Tilburg hebben B en W. den geiiee- len autobusdienst geregeld- Er is een oproep gedaan, die succes opleverde. Spr. wil dit ook voor Alkmaar over wegen. De heer VOGELAAR meent, dat B en W. eerst hun standpunt hadden moe ten vaststellen en daarna de commissie hadden moeten hooren- O eiens kan spr. zich met den inhoud van de bijlage vereenigen. We moeten het verkeer hol ten' de gemeente houden. De autobus sen komen in de stad en vermeerderen het gevaar. De heer SLUIS: De tram loopt ook uit de rails (Gelach.) De heer VOGELAAR ziet in dat de zaak verplaatst wordt, als men de tram opheft Dan zijn de autobushouders vrij en zullen zij subsidie vragen. De VOORZATTER vindt ’t een voor recht, dat de heer BOSMAN de leden kan inlichten. Maar deze is het niet verplicht B. en W. vinden het een al gemeen belang, dat hier een publiek vervoermiddel Is- Spr. meent, dat ook de Raad dit inziet Dat daa bij niet h t belang van de geheele stad wordt ge diend. is een factor, die niet den door slag mag worden. We richtten b v. een kinderspeelplaats in en toch zijn er meerdere stadskwartieren, die er geen belang bii hebben- Wethouder RINGERS antwoordt, dat hier- in te voorsten. De steeg moet, op straffe van boete, onderhouden worden. De beer BAK wil de gemeente de steeg la ten onderhouden op kosten van den eige naar. (De beer SLUIS komt ter vergadering.) Wethouder LEESBERG heeft ale bezwaar, dat er consequenties aan verbonden zijn. De opmerking van den heer Bak lijkt spr. juist. Spr. wi] infonneeren, wat het onderhond koe ten zal en dan een afkoopsom bepalen. Het idéé van den beer Ringen te te ingewikkeld. De eigenaar moet bet onderhond afkoopen. Wethouder RINGERS kan zich hierby neerleggen. Aldus geamendeerd wordt het voorstal aangenomen. Ambtenaren en werklieden ta militairen dienet. Voorstel om de regeling voor de uitbeta ling van wedden en loonen van ambtenaren en werklieden bjj vervulling van militaire plichten in overeenstemming te brengen met de Rjjksregeling. Aangenomen. Onderwijs lichamelijke oefening. B. en W. geven den Raad in overweging, hun College te machtigen aan Gedeputeerde Staten, overeenkomstig artikel, twtede Ud, der Lager Onderwijswet-1920, vrijstelling te vragen van de verplichting van ouderwijs in het vak ..in ning” aan de openbare scholen voor gewoon lager onderwijs tot bet einde van tiet school jaar 1927-1928. De heer VAN DRUNEN stek er prijs op, dat deze nieuwe zalen nog dit jaar gebouwd worden. De beer SI ETS MA sluit zich hiert>y aan en vraagt, hoe bet met de lichamelijke oefening staat. Zijn er al zalen in gebruik? De VOORZITTER antwoordt, Ut deze kweerie binnenkort in de financieels commis sie komt. Wethouder WESTERHOF beeft zich er noode bij neergelegd, dat er <flt jaar slechts 2 zalen bjj komen. Spr. zal spoed zeer op prijs stellen. De VOORZITTER zal de zaak in de vol gende vergadering van B. en W. ocaprikcn. Het voorstel wordt aangenomen. Verhuring gemeeniegr >nd. B. en W. «tellen den Raad voor: te reke nen met ingapg van 1 Januari 1926 ie vol gende perceelen gemeentegrond, van jaar tot jaar, voor den tjjd van ten hoogste vjjf jaren ondershands te verhuren, t.w.: a het perceel sectie E, Nr. 2241 gedL, groote 6 are. aan de N. V. Kennemor Sport club voor 35.— per jaar; b. het perceel sectie E, Nr. 2241 ged., groot 10 are, aan P. de Jong voor f 30. per jaar: c. het perceel sectie F, Nr. 2141, groot 2 Are 10 c.A., aan M. Sangers vow 5. per jaar en d. het perceel sectie G, Nr. 364, groot 8 A. 30 c.A. aan Gebre. P. en F. Smit voor 4150 per jaar. Aangenomen. Verhaal inkoop dien«t*tyd. Voorstel tot vaststelling eener veronlening regelende het verbaal voor inkoop van d’enettjjd of tijd op wachtgeld doorgebraebt. Aangenomen. S UB S ID IE STADSTRAM. De meerderheid van B. en W. «telt den Raad voor: aan de N. V. Alktnaarsche Stads'-ram een subsidie van maximaal 2500 te verlenen, met dien verstande, dat met een geringer be drag kan worden volstaan, wanneer de ex ploitatie met minder dan 2500 sluitend te te krijgen zonder rekening te houden mek U rente en dividend. Ale voorwaarden stelt de meerderheid nog, dat de tegen woor-üg* dienstregeling, wat het aantal en den af stand der ritten betreft, onverkort blijft ge handhaafd, dat dus zoowel de ljjn over de Laat als die naar de Vierstaten ook voortuin geëxploiteerd wordt, en dat" de tarieven niet verhoogd worden. Gevraagd was het volgende: a. de voorwaarden, waaronder b|j over een kornet d.d. 6 December 1923 aan de N. V. een geldleening ie verstrekt van 40.000, in dien voege te wjjzigen, dat: 1. de achterstallige rente niet hoofdsom zal worden bijgeschreven; 2. eerst dan rente verschuldigd ral rijn, wanneer aan de aandeelhouders dividend kan worden uitgekeerd. b. aan de N. V. over de jaren 1925 tot en met 1934 een jaarlyksch subsi de uit te keeren van 6915.87. uit te betalen in niaan- delijkeche termijnen. In behandeling komen hierbij teven,. de volgende vragen van den heer Mr. J. P. Boe man: 1. Op 9 October j.l. werd door Burgemees ter en Wethouders aan de Directie van de Stadstram verzocht een volledig plm bjj B. en W. in te dienèn, aangevende de wyze, waarop het bedrijf in het vervolg zou zijn te financieren en daaraan toe te voegen een berekening van de exploitatiekosten m H ge bruikmaking van een mans wagens. Daarop te door dit beet uur op 25 November j.l. 'en der gelijk volledig plan bij Burgemeester en Wet houders ingediend, en overgelegd eene ex ploitatierekening tot 1 November, en ia ge vraagd toekenning van een jaarlyksehe sub sidie door den Gemeenteraad te willen be vorderen. Wat is de reden, waarom B. en W. des wege niet met voorstellen bjj den Raad zijn gekomen? 2. Is aan B. en W. bekend do ongunstige uitslag van de exploitatie van de Stadstram over 1925 en dat verdere vertraging in oe behandeling van deze aangelegenheid de Stadstram in financieels moeil|jkb»len zou brengen, die dreigt stopzetting van het be- drijf mede te brengen? De VOORZITTER gelooft niet, dat de 1 vragen een formeel antwoord behoeven. De heer BOSMAN vereenigt zich hiermede. bpr. wil zijn rede in tweeen ueei-m. Op de eerste plaats het persoonlijke element. Men personifieert de tractortram met spr. ielf. Spr. zal trachten aan te toonen, da* le trao tortram niets met spr. te maken heaft. Daar toe gaf hjj reeds een uiteenzetting in de beide kranten en speciaal in bei „N>H. D.” De tractortram is ontstaan uit de oude paarden tram, die eene onze trots was (gelach). We waren er mee ingenomen. De hear Cohen Stuart paste uit eigen 'zak toe, wat er tekort aan kwam. Dat te een mooie burgerdeugd, maar zjjn opvolger moet nog gevonden wr- den. Toen de tekorten te groot werden, rjjn aandeelhouder* bijeengeroepen, om een be spreking te houden over het «tafsvervoer- middel. Men wilde een vervoermiddel behou den en wilde graag pen offer brengen Zóó te de tractortram ontstaan. Spr.’s p-ar.+oo lj-k belang is geen ander dan dat van Je andere heeren. Maar de „Alkmaar Packet” werd er bjj gehaald. De Packet beeft er oelang bij, maar een gelijk belang als elke anie-e zaak in Alkmaar, zooale V. en D., de aporhe-Sr .in Schouten, enz. Spr. toont nader aan, dat alle zaken er belang by hebben. De heeren Try- betz en Kuiper noemden het geen zakonbe- lang, maar zjj kwamen wel in getouw, toen de tram over de Laat liep. Wel degelyk heb ben allen er dus belang by. Heeft de Packet er belang by. Jan is het slechts gedurende twee maanden. De booten brengen 5 a 600 menschen aan en de tram kan er maar 100 vervoeren. Welk belang hebben wjj er dan by? Het zou toch veel gemakkeiyker zijn, als we je Packet Beten doorvaren tot de Spoorbrug. We vin den dat echter niet noodig. In den zomer zyn pLm. 3250 gecombineerde biljetten ver kocht, waarin ook begrepen de j pr(js voo’ de tram. Van dees biljetten zjjn er nog geen 1300 ingeleverd. Het grootste deel te dus gaan loopen. Spr. meent voldoende te hebben getoond, dat men spr. en zyn zaak buiten de tram moet laten. Nog nooit te er iemand geweest, die ge vraagd heeft, of er een tram rijdt en <ri) heb ben het nooit gezegd. Thans wil «pr. een kleine beschouwing houden over de vraag, of de tram al dan niet moet voortbestaan. Het verkeers-vraagsttik «peelt niet aHeen in Alkmaar, o.a. ook te Amsterdam, Haarlem, Den Haag, Rotterdam, Groningen en Arnhem speelt bet stuk. De heer VEEN: Het lijkt wel een *ilm. Ds heer BOSMAN concludeert, dat elk stadsdeel gebaat ie met z(jn tram. Het hebben van een vervoermiddel in de stad is een al gemeen belang. Rest de vraag: tractortram of autebu», het stokpaardje van het „N.-H. D.” Wethouder WESTERHOF: Het „N.-H. D." heeft geen stokpaardjes. De heer SLUIS: Dus er zyn er feitelijk drie. De heer KLAVER: Tractortram, autobus en stokpaardje. De heer BOSMAN grondt zjjn meening op een 25-jarige praktyk. In Amsterdam kosten de autobussen f 18563.40. Den Haag bere kent 17.565 met Twee wagens zondtt re serve. De traotortram koet f 15.000, ligt er dus precies midden in. Voordeelen hiervan zyn, dat de onkosten minimaal zyn. Van den tractor kan men een bus voor 12 pjrnoncn maken en nu vervoert de tram er 100 met gelijke trekkracht Het aeethetische meent spr. niet in bet de bat behoeven te brengen. Het gaat <>m bet economische. Een reiziger-per autobus in Amsterdam koet f 0.1548, per electriscbe tram 0.09 en per traotortram hier 0.1010. We naderen dus de exploitatie van een electriscoe 'ram Spr. heeft de opinie van de directie ge-> vraagd over de autobussen in Amsterdam. Spr. heeft gevraagd, of men de eiectrische tram wil vervangen. Vanzelfsprekend is, dat een autobus te Amsterdam voordeeliger ia, dan te Alkmaar, omdat in Amsterdam veel meer menseben in één straat wonen. Amster dam is in de meest gunstige positie en toch kan de autobus niet uit. De drie autobussen hebben daar een verlies opgeleverd van f 180.000 en de winst van de tram voor een groot deel opgenlokt. Voor de buitenwijken zyn dezelfde moeilykheden als wij bier heb ben. Men gaat dan ook in Amsterdam niet graag over tot exploitatie van de omnibus. Een tarief van f 0.10 acht men onmogelyk en is dus zeker hier niet mogelijk wil de raad autobussen, dan moet men zekerheid hebben, dat 'de exploitanten het enkele jaren vol houden. Anders scheiden ze er binnen 3 maanden uit. Spreker wyst er nog op, dat we hier «tadsautol ussen gehad heb ben. De bus heeft ongeveer 5 maanden go- loopen en f 1000 verlies opgdeverd. Men dient voorzichtig te zjj:i met een proef met autobussen. De heer VEFN merkt op, dat de heer Bosman een 3er grootste aandeelhouders van de packet, de tractortram en de tram op Schoorl ie. Hij is dus één der grootste belanghebbenden van drie maatschappijen. Spr. heeft gehoord, dat de heer Bosman en familie het publiek in de tram geloodst heeft. De menschen werden naar de Laat geleid. De heer KUSTERS: Misselijke opmerking. De heer VEEN meent, dat de heer Boe man slechts het belang van de groot-winke- liers op het oog heeft gehad en niet van de kleine zakenlui. De tractortram wordt gebruikt als door gangshuis. In anderhalf jaar heeft tnen 25 man personeel gehad. De loonen zijn schan delijk en de arbeidsvoorwaarden zjjn f-lecht te noemen. Op deze gronden wil spr. geen gelden voteeren. De VOORZITTER zou bet liefste heWetn als men het punt persoonlijk belang van den heer Bosman buiten de discussie liet. Zulks doet trouwens aan de zaak niets af. Den heer BOSMAN spijt bet. dat deze op merking gemaakt ie en dat hij den Veen niet heeft kunnen overtuigen. De heer KLAVER zou enkele vragen wil len «tellen. Het betoog van den heer Bosman heeft apr. teleurgesteld. Spr. heeft niet ge hoord, of de heer Bosman bij zyn eijfors biyft. Ook heeft spr. niet gehoord, of de ex ploitatie met het voftrstel van B. en W. mo- gelijk te. Zooak het nu Is, staan beide voor stellen naast elkaar. Spr. vraagt, of in den prijs voor ^mster- lagekomen stukken: De VOORZiTThR deelt mede, dat zyn In gekomen: a. het verslag der Commissie tot wering van schoolverzuim over 1925. Aangenomen voor kennisgeving. b. een brief dd. 18 Maart j.l. nr. 1176 Afd. H. O. van den Minister van Onderwijs, Kun sten en Wetenschappen, houdende bericht van goedkeuring der benoeming van Mej. W. Bremmer tot tydeiyk leerares aan het gym nasium. Als voren. e. Een adres dd. 17 Maart j.L van bewo nen van Koorstraat en Ritsevoort, houdende het verzoek alsnog te willen besluiten tot as van de genoemde straten. De VOORZITTER stelt voor, het verzoek af te wy«en. De heer GOVERS verzoekt behandeling na het tractortram-voontel. Misschien dat er dan nieuwe gezichtspunten zjjn, als de tram komt te vervallen. Aldus besloten. d. Afschriften van een tweetal besluiten van Gedeputeerde Staten dd. 10 Maart j.l. nra, 144a en 144b. houdende beschikking ftp ingestelde beroepen tegen 't Raadsbesluit dd. 26 Maart 1925 ur. 7 tot vaststelling der ge- meenteiyke vergoeding aan bjjzondere lagere scholen over 1922. Besloten wordt, niet in beroep te gaan. c. Een brief dd. 17 Maart j.l. nr. 30 van hetzelfde College, ten geleide van een uit treksel uit het Koninklijk besluit van 3 Maart 1926 nr. 8, houdende goedkeuring der by Raadsbesluit dd. 10 December 1925 nr. 3 ge wijzigde verordening op het beffen van schoolgeld voor het lager onderwijs tot 1 Januari 1927. Voor kennisgeving aangenomen. f. Brieven dd. 17 Maart j.l. nrs. 9 en 129 van hetzelfde College, ten geleide van de goedgekeurde Raadsbesluiten dd. 10 Decem ber 1925 en 4 Maart j.L tot koetelooze over name in beheer en eigendom van straten in het bouwterrein van de Maatschappij „Nooit- gedacht”, tot verkoop van een perceel bouw terrein van de Maatschappy aan de Molen buurt aan A. Hoekmejjer, tot uitgifte in erf pacht van een gedeelte van het z.g. Eiland aan het af gesneden kanaal vak aan de Ba- taafsche Import Maatschappy te ’«Graven- hage en tot onderhandsche verhurinsr van een stuk gemeentegrond aan het Zeglis aan de N. V. Betonijzerbouw v.h. A. last Zonen te Enkhuizen. A te voren. (Wethouder LEESBERG komt ter verga dering). g. Een adres dd. 28 Maart j.l. van bewo ners van de Noorderkade. daarbij nogmaals verzoekende de voor hunne huizen liggende slooten te doen dempen. Gevoegd bij de stukken terzake. h. Een adres dd. 24 Maart jJ. van de af- deeling Alkmaar van „Volksonderwijs", daar- by adviseerende tot aanneming van het min- derheidsvoorstel van Burgemeester en Wet- honden inzake het bewaarschoolondcrwys. Te behandelen by punt 12 der agenda. L Een adres dd. 22 Maart j.1. van de N.V. Nsderlandsche Fabriek van verduurzaamde levensmiddelen, „voorheen W. Hoogenstraa- ten Co., Leiden” te Alkmaar, daarby resti tutie verzoekende van een gedeelte van h*t bedrag wegens door haar gebruikten electri- schen stroom over 1925. In handen van B en W gesteld ter afdoe ning. Voorziening in een vacature In de Commissie tot wering van schoolverzuim. 1. de heer C. A. de Braai. 2. de heer Mr. F. Josephus Jitta. Benoemd wordt de beer De Braai met 14 •temmen. Ds heer Joeqphus Jitta verkreeg 3 stem men. Benoeming ■ssistent Waagmeester. Benoemd wordt de heer Keyzer met 16 •temmen. De heer Wagenaar verkreeg 1 stem. (De heer KUSTERS komt ter vergadering). Overname steeg. B. en W. «teilen den Raad voor, van den beer W. Kaal, Lindenlaan nr. Jg alhier, voor de gemeente in eigendom over te nemen een jedeelte «teeg, groot plm. 53 c.A„ loopende van de Egelenburgeriaan tot het punt, waar net aan de steeg grenzende perceel sectie E Nr. 1650 begint. De heer BAK verzoekt een waarborgsom te «aten storten, vooral met het oog op de toe- komstige eigeoMn. ten hebben. Spr. vindt het oog op de afschrijving. De Vierstaten zyn by na geheel i moeten dus vernieuwd worden, materiaal is ook slecht Vorig jaar is ontvangen f 14602.20 en men vraagt rord f 9000 per jaar. Daardoor koet de rit per persoon ongeveer f 0.17. Verder vraagt spr. of men met het ver- leenen van de subsidie er voor de toekomst te. De Fordies zullen spoedig vervangen moeten worden Men moet geen wereldstadallures aanne men en met d» tractortram van den heer Bosman vergeljjken met de e4ectri«ehe tram van Wibaut. De gemiddelde afstand te Am sterdam is grooter dan te Alkmaar. Men mag niet spreken van een onontbeer lijk verkeersmiddel, want bet is niet v*j >r de geheele bevolking. Slechts één derde deel maakt er gebruik van. Voorloopig wordt het autobussen plan kos teloos aangeboden en dus mogen we het wel bekijken. r De heer KUSTERS verzocht schorsing van de besprekingen, na de meerderheid van B en W. te hebben gehoord en ook den heer Bosman. De VOORZITTER heeft er geen beswaar tegen. De heer SLUIS vindt het treurig, dat de tram in gang gehouden moet worden door de debatten in den Raad. Dat bewyst al, dat het een onding is, dat met kunst en vlieg werk in bet leven moet blyven De arbeidsvoorwaarden deugen niet, maar men kan obk die nog niet op de subsidie leg gen. De cjjfer» van B en W. en die van den heer Bosman zyn niet bij elkaar te krygen. Het is «pr. een raadsel, hoe de heer Bosman dat wil verklaren. Het is zoo vreemd, dat het spr. huiverig maakt, om ook zelf« voor het voorstel van B. en W. te «temmen. An ders vraagt men volgend jaar weer f 1000 en gaak zoo door tot men aan het gevraagde toe is. Is uien jp>soluut met f 2500 klaar, dan is spr. er voor. Voorloopig wil spr. de proef nemen met de autobussen, lukt ook dit niet, dan gaat men maar loopen. De heer VAN DRUNEN verwondert zich over den tact van B. en W., waarmee zij de vragen van den heer Bosman omzeiki heb ben. Daar ligt een gevaar in voor de overige raadsleden. De N. V. vraagt nu een subsidie van f 16772.04. B. en W. willen geven f 4880. Er is dus een tekort van ruim f 11.000 of «r is teveel gevraagd. Van den neer Bosman bad apr. niet ver wacht, dat by sprak over zekerheid van de autobussen. Van de tractortram te ook >geea zekerheid geéischt dam ook bet verlies begrepen is. De heer BOSMAN schudt ontkennend het hoofd. De beer KLAVER vindt, dat dit een be duidend verschil maakt. De vergelijking van 0.1548 en 0.106 kan niet opcaan. Men moet er de totale kosten by rekénen. De heer VAN SLINGERLAND meent, dat de tractor een mislukking is en dit zal in de toekomst niet beter worden. Er zyn reeds duizenden aan gegeven en men vraagt steeds meer. Wordt de t>*m opgeheven, dan staan er eenige autobushoyden klaar en tan koet het de gemeente niets. Van gewicht te ook, dat de loonen bene den peil zyn. De menschen zjjn niet In staat er van te leven. Wethouder WESTERHOF heeft reeds by het begin zyn bezwaren ten aanzien van de arbeidsvoorwaarden uiteengezet. Het aantal passagiers werd reëel geacht. Van den trac tor hadden we alleen eeu foto, dis geflat teerd was. De menschen lachen om het ding. Het is een leeljjk ding en voor standbeeld niet aanbevelenswaardig. Spr. heeft steeds wagens met ingebouwde motoren willen heb ben. Zooate men ons de cijfers hiervan thans gegeven heeft, is bet onuitvoerbaar. Een voordeel is echter, dat men éénmanwagens had. We hebben ons indertijd ingedacht, dat slechts de rente wel eens niet betaald zou worden. In elk geval had men toch een ver- voermiddeL Men beeft later zelfa er by te maken door langs Helderscheweg. Toegezegd was, dat de loonen f 25 zouden zyn. Dit kregen echter alleen de chauffeurs. De conducteur» kregen 20. De rechtspositie van deze menschen was ongeregeld. Van de 85 menschen zjjn er 4 weggeleopen, 7 vol deden niet, 9 gingen op verzoek weg, enz. De arbeidsvoorwaarden zyn dus niet zoo schitterend. 28 menschen zjjn om allerlei redenen vertrokken en 7 gebleven. Er man keert dus wel iets aan In de loonen ia dat reeds uitgedrukt. Daarom kan «pr, er voor de toekomst niet aan mee doen. Spr. heeft een eenvoudige arbeidsregeling ontworpen en aan de directie overgelegd. B. en Wzou den hierin zeggingschap hebben. Dat was n minimum rechtspositie. B. en W. hebben dit niet afgewezen. De heer Bosman gaf er blyk- zjjn instemming niet aan Wal wilde hy elk geval met B. en W bekjjken. Hoogstens een derde deel der gemeente heeft belang by de tram. Daarom te de vraag temeer gewettigd, of men er meer geld in mag «teken. En dan zegt spr.: neen. 8pr. bad graag gehoord, f 2500 toe kan. In deze te «pr. het geheel eens met het „N. H. D.” 8pr. verwacht van der. heer Bosman dat hy aan die f 2500 niet genoeg heeft. Hy zal de geheele f 6900 moe ten hebben. Spr. vindt dit nog tekort, met rails van afgesleten en ÜHet rollend (De vergadering duurt voort.) RECHTZAKEN. VOLTALLIGE rechtbank. Zitting van 23 Maart- Gewogen en te lic.it be.onden. Een zeer vurige d ran klief hebber en sigarenmaker te Alkmaar, d e wegens dronkenschap bii xooveeiste herhaling door den kantonrechter was ver >or- deeld tot 3 dagen 1 ec denis en 9 traan- d n opz ndi g naa eei rij swe k nrci ting, was van d t harde vonnis in noo* ger beroep gekomen Bij de ee ste be- hard« ling bel xrfde hij deemoed g maar m.t groote overt ig n« b e $c ap- Hef tig verlangde hij. dat de zegeningen d r ge heel onthouding over zijn zoo dik werf door a'cohol beneveld hoofd aotiden worden uitgestort i e ec' thank li t z c i ve teederen en stelde 1 aa von nis uit, ten einde den rouwmoediren z m'’a»r in onm«t ghejd afsn°C g ’leger- heid te ge- en zijn goede voornemens door de daad te bevestigen- EilaCie, de hei eweg is gepla^id met goede voornemens Thans, na zx>vele maanden, werd de zaak verder behan deld- En het is geb’.eken, dat de man meermalen is hervallen in de oude zonde, zoodat het aanvankeliik gunstig rapport werd gewijzigd en de voor-e- stelde voorw veroordee’ing. gelijk de Rus Ische sec' u d Den of ic er bleef tveshsing -

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1926 | | pagina 5