van het
„Noord-Hollandsch Dagblad”
I
is
I
i
I
Vrgdag Maart
DE GRAVEN VAN EGMOND
f
'W
Leekenapostolaat.
Uit de Kroniek der
Kerk van Zwaag.
EPISTEL FN FVANQELIE.
volk!
FFICIEEL KERKBERICHT
I
Zondag op Maandag
in
lijdensbeker
1
4
hart bloedt.
tie
4
er
en
De Orden dree
Zyn deed was
bare bekoring, welke er uitgaat
nieuwsbericht. Men ziet het i
zichten, men leest het af van
het wordt opgezogen door het verstand,
Lieve kindren, door 't gemis
I eert ge eerst wat een moeder is,
De uwe was zoo jong, zoo goed,
Ach mijn hart met uw I‘_L
van een
aan de ge*
i de lippen,
de kamer de I
schijnbaar I
levenloos. Op den klank van mijn stem. Iu|len tiin.
elftal was nzxXnn am aam ra r i
Zeker het leekenapostolaai zal iet* van ons
vergen: vrjje tijd, gemak, offers. Maar waar
wordt iets goeds bereikt, wanneer geen of-
fers gebracht worden? En zjjn menschenzie-
len geen offers van eigenliefde en gemak
zucht waard't Wanneer de nood niet drong.
zonder de heilige Sacramenten, welke
ihij alleentuit uw hand kan ontvangen.
Ook al had men niet de minste schuld
men zou het toch nog eenigszins voelen
als een zelfverwijtLaat ik hieraan
toevoegen, om den schijn van overdrij
ving te vermijden, dat meestal ook dit
deel der zielzorg wel zijn gewone ver
loop hebben zal. De katholieke doktoren
die wij hier hebben, ofschoon niet ter
plaatse woonachtig, de een woont te
Wognum, de andere te Ooster-Blokker,
zijn jong, waakzaam en godvruchtig. Zij
zullen niet nalaten, wanneer gevaar
dreigt, de huisgenooten er op te wijzen,
dat zij tijdig den pastoor mpeten waar
schuwen. Misschien maken zijzelf in hun
Ford-auto wel het ritje naar de pastorie
en loopen bij den pastoor op. De boeren,
gewillig en goed katholiek, hebben zóó
ingespannen en terwijl de lantarens van
het rijtuigje worden ontstoken, is de
priester met het Allerheiligste Sacra
ment in een ommezien bij den zieke ge
bracht.
Wij leze» in .,De TjjdM:
Op de laatst gehouden Nieuwjaarsreeep:
bij Z.D.H. den Biwchop van Haarlem, Mo i-
seigneur A. J. Cahier, heeft Z.D.H. woorden
gesproken, die bjj velen uit het hart gegre|>en
:n, dat het mij diep ge-
i toch, wij priesters met J
um wuiui wwi uci vcrsianu, een jarenlange praktijk, zijn aan zooveel i
bet vreet in de zielen, daarna onmid- j gewend! D^goede God spaart pns dik-
ze is Zondag nog in de
Vrouw Walburg zyn huysvrouw, stierf An
no 1459 ende worde in den Haeg begraven.
Heer Willem stierf in ’t jaer 14H3 den 19
dag in January, ah hy twee-en-dertig jaor
geregeert hadde. ende leyd begraven te Gra
ve in Gelderland, by Hertog Arent zyn Broe
der, alwaer (xoo men zeyd) dit Grafschrift
nog te lezen ia, welk ik om den I^ser hier by
Want den Armen bewees hy veel
chtritaten;
Ook heeft hy van zynen bloeden gelaten,
By een Dogtcr van Meur», die hy nam ten
W y ze,
Drie Soonen vroom, en schoon van lyve,
God wil ze in deugden aityd sterken:
Ootmoedig war hy *in der Kerken;
Geestrijke Persoonen hy zeer beminde,
Zyn woord zyn zegel, zoo elk hem kende,
Zondag na Sint Anthoni-dag hy bleef
Aflyvig ter dood, als men schreef
Duyzend vier honderd tagentig en dry,
God markten hem van alle zonden vry.
Anno 1494 kwam tot Egmond op Zee een
Vis aen, 150 voeten lang.
De twee-en-twintigste Heer.
Jan de «ierde van die name, de eerste Gra
ve van Egmond, Sone van Willem de IV is
geboren Anno 1441, hy waa middelbaer van
staturen, schoon van aengezigt, eerbaer van
wezeir, ende geleerd, ook was hy mede zoo
uyt nemen de in fcrygshandpl.
Omtrent het jaer 1465 rcysde hy na bet
heylig Land, ends worde te Jerusalem met
Allen, die voor deze actie, door Z.D.H.
zoo warm aanbevolen, gevoelen, worden ver
zocht zich schriftelijk aan te melden nij Me
juffrouw F. Have, directrice van de R. K.
School voor Maatschappelijk Werk, Amstel
5, Amsteidam
Ook de H H Geestelijken die gaarne zulke
leekenapostolaten zouden gebruiken in huu
parochies, worden verzocht dit aan hetzelfde
adres kenbaar te maken.
kwamen, gaf hy deze Jan Melisz het Schoat
Ambagt van Egmond, voor zyn leven lang.
Anno dnyzent vier honderd een en tagnn-
tig, lag Heer Jan van Egmond. als Casteltyn
binnen der Stad van Gorinehem, tegen den
aenloop der Gelderschen, ende onthield by
hem de Ballingen van Dordregt van der Cab-
beljauscher partje, zoo worden den voor-
«chreeve Heer Jan va Eginond aengebragt,
dat Adriaen Jansz Schout van Dordregt eeni-
ge schandelyke woorden gesprooken hadde
op den Heer van Fgtnond.
De Heer van Egmond dit verstaan heb
bende, ontboot den Schout, dat hy zyne ste
de wel bewaren zoude, want hy was van
meeningo tot Dordregt te komen by schoon
dag, ende niet hy nagt, ende doen hem reden
geven van t gene dat hy van hem geepwken
hadde, ’t welke hy niet en agte, ende Het de
Stede kwatyk bewaert.
Heer Jan van Egmond, met de Ballingen
van Dordregt t’ Schepe gegaen zyn le, -ip
den seaden dag van AprillU, ia hy des mor
gens ten zeven uren gekomen voor de stad,
ende de Schout waa op die» tyd aen de
Water-Poort. ende vraegde den eenen schip
per genaemt Jan Teeuwisa wat hy bragte, hy
zdydo Heer Schout, alderl *y goed, dat ik
ha est lossen zal. De schout in de stede ge
gaan wezende. gingen zy alle gelyk uyt dun
Schepo, wel getuigt ende geharnast ter SUd-
waert in.
De Overat* van der stad dH vernsasende,
vielen terstond in t harnas, ende kwamen
den andere tegen, ende daer geviel Ma
't Hart van eenen herder treurt,
Als hem ‘t schaapje wordt
ontscheurd.
Maar boe groot is hier de pijn.
Waar zoovele lamren zijn.
Laat vrij den loop,
Maar ais^Wistnen in de hoop,
Dat wie 't eeuwig loon bezit.
Voor haar man en kindren bidt.
DE PASTOOR VAN ZWAAG.
Zwaag, 23 Maart, 1926.
Graf-achrift van Heer Willem.
Dat buys van Egmond in grooter eer,
Van welken huyse de eerste Heer,
Doorluchtig van Vader en ook van Moeder,
Was van Vriesland des Koning» Broeder;
Van welken bloede booge gapreezen
Koningen en Hertogen zyn gereezen:
De Kroon van Schotland zonderling by
Namen,
Ook Gelderland en Beyeren te samen.
Uyt welken huy«e der Edelbeyd
Hy was. die in dezer plaetze leyd
Begraven, hier onder door Gods genaden,
Hoog gebooren en vroom van daden.
Heer Willem, H-er van Egmond en van
Baer,
•t Welk hy regeerde twe* en dertig Jaar,
De waerachtigste heer die men vand
Was hy. een eenig Broeder tot Gelderland;
De Gullcker hulp hy vroomelijk bevegten,
Om zyn Moederlykc Erve, na alle Regten,
Hy was wy.< en verstandig in alle rade,
Druk, verdriet, en meenig schade,
Beeft Hy achtten Jaer geh-den;
Zy waren hem te m die bent dat deden;
hy van 't gulden Vli j*.
bh Lande een groet vertfee,
Goddank., slaat zij de oogen op, een
lichtloozen, onwezenlijken blik, welke u
doet vermoeden en vreezen,
haard van het verstand daarachter
het laatste vonkje is leeggebrand.
Ik heb dan mijn plicht gedaan en ben
heengegaan, na de hand gedrukt te heb
ben van den echtgenoot en vader, na
hem een woord van troost te hebben
toegesproken, want heb ik medelijden
met een vrouw die bedroefd ia, ik heb
nog meer medelijden, als ik zie, dat een
man, sterker van nature, geweend heeft.
Middags ben ik nog eens terugge
komen. Toestand nog hetzelfde. Maar
den anderen dag, Zaterdag, was er een
kleine verbetering ingetreden. Ik heb
van dat gunstig oogenblik gebruik ge-
de Ridderiyke Ordre vereerd.
Als hy wederom keeren zoude, hadde hy
vee) tegenspoed, want alle zyne Dienaren
verlieten hem, ende een aetMsnel Man Jan Mo-
liez genaemt (dien by van een Oelay gekogt
hadde, ende vry rnaekte van de slavernye)
droeg Heer Jan (want hy heel ziek waa) ver
te mylen op zyn schouderen, en was hem
zeer getrouwe.
Als zy nu van de reyze tot Egmoud t’hyus
19 Maart 1926
MIJN EERSTE BEDIENING.
Wanneer men als pastoor alleen op
een plaats staat,‘dan weet men, dat het
eigenlijk ieder oogenblik komen kan. dat
men 'altijd ook bij nacht en ontijde klaar
moet staan voor eene bediening. In een
stad, waar de parochiegeestelijkheid met
meerderen is. waar men gewoonlijk nog
wel een gasthuis heeft, waar men des-
nood* een zieke voor lichamelijken zoo
wel als geestelijken nood brengen kan,
is het bewustzijn van dien plicht, dat
men klaar moet staan ten allen tijde, I
veel minder klemmend, ik schreef haast
veel minder benauwend dan op een klei
ne stille afgelegen plaats, waar men als
pastoor alleen staat. Een zieke, die sterft gaat het op de dorpen. Zonder kranten.
zonder telepboon. zonder radio ver
spreidt zich een nieuwtje veel vlugger
dan in grootstad. In grootstad zijn de
nieuwtjes zoo veelvuldig, dat zij de toe
hoorders koud en onverschillig laten. Er
wordt niet op gereageerd. Het dringt
niet door in de zielen zonder liefde en
zonder medelij. Maar op een dorp met
zijn schaarschte aan nieuwsberichten,
s a I W—sfim»
PALMZONDAG.
Epistel vit het boek Exodus;
In dl* dagW|^aine:> de kinderen van
fsraftl te Eli «TV aar twaalf waterbronnen,
en zeventig palmboomon waren; en zij sloe
gen hun leger omtrent de wateren neder. En
«ij vertrokken van Elim, en de gehecle me
nigte der kinderen van l«raM kwzm in de
woestijn Bin. die ligt turachen Elim en Sinai,
op den vijftienden dag der tweede maand,
nadat zij uit bet land van Egpjte waren uit
getrokken Fn de geheele vergadering der
kinderen van IsraH morden in de woestijn
tegen Mozes en Asron. En de kinderen van
Israel zeiden tot hen: A<h! of wij in het
land van Egypte door de hand des Heeren
gestorven waren, toen wij bjj de vleeschpot-
ten zaten, en tot verzading toe brood aten.
Waarom hebt gjj ons in deze woestijn ge
leid, om geheel de menigte door honger te
doen omkomen? F.n de Heer zeide tot Mo
zes: Zie. Ik zal uw brood van den hemel la
ten regenen. Dat bet volk uitkome. en ver-
zansele hetgeen genoeg is voor lederen dag;
opdat Ik het beproeve. of het in mijn wet
wandel.», dat* niet. Op den zesden dag ech
te» zullen zij zorgen om in te dragen eens zoo
veel, als zij gewoon waren dngelifkr te ver
zamelen En Mozes en Aaron zeiden Tot al
de kinderen van Lraêl Van avond zult rd
weten, dat de Heer u uit Egypfetand geleid
heeft; er morgen zult gij heerlijkheid des
Herren zien
Evangelie volgens den B. Battheui;
XXI, 1-9
in dien tijde, sis Jesus Jerusalem gena
derd. en te Bethphage aan den flMifherg gef
komen was: toen zond Hij Zijne twee leer
lingen. en zeide hun: Gsat nsar het dom.
*l|k» tegen u over ligt, en terstond zult rij
vinden een* ezelin gebonden, en e-n veulen
hij haar; maak zinlos en brengt ie bjj Mij
E» al» iemand u ie»« morhte zeggen, zi gt
dat de Heer ze noodig heeft, en hij zal zo
terstond laten volgen. Dit alles nu is ge
schied. opdat volbracht wlerde hetgeen door
den profeet gezegd Is. die zeide: Zegt aan
de dochter v«n Pion, zie uw honing komt
tot <i zachtmoedig, zittende op eene ezelin,
en een veul»n. het jong eenig jukdragende.
De leerlingen gingen dan benen en d*<)en
zooal* Jesn» hun gt-hodeo had Fn zij hzaeh-
Um <*e ezelin en het veulen, en legden hun-
ne kleed eren op dezelve, en deden Hem er
op gitten En eene gruote menigte spreidde
hare kleedrren op den weg; en anderen
hakten takken van de hoornen, en strooi
den ze langs den weg. En de scharen, die
vooruitgingen, en die volgden, riepen, en zei
den: Hosanna, den veoe van David: geze
gend Hü die komt in den naam Je» Hee-
ren.
Als Uw Eerw. nog wil, zegt de men
in de kerk, dan kunt u nog gaan. Er staat
een wagentje voor. Piet van.,
u wegbrengen. Dan bent U er zoo.
Ik mint stooltie halen en het busje met
de H. Olie en ritueel en spoed mij naar
buiten.
Maar daar staat geen wagentje. Het
heeft er gestaan, klaar om mij weg te
brengen, maar ten gevolge van onze af
spraak, dat ik eerst om negen uur komen
zo”, is het weggereden.
Op eenigen afstand bij de herberg
staat wel een Utrechtsch wagentje, maar
zonder paard De herbergier komt naar
buiten. De eigenaar die in de kerk is,
wordt gewaarschuwd. Beiden vliegen
naar den stal en halen er den vos uit Ik
ben al ingesta't en kan toezien, hoe vl ig
het inspannen in zFn werk gaat. Het kop-
stel wordt opgegocid, de strengen over
den rug vastgemaakt, paard achteruitge
reden met de lussen om het letnoen,
strengen aan de uiteinden van den hou
ten dwarshout, vtMfrman op den bok de
large leidsels of koorden in de hand.
Voorwaarts. f
Aan de deur word ik door een vfouw,
die een brandende kaars draagt, afge
haald. In de kamer knielend op den
grond de arme vader met rood bekreten
wangen. Om hem heen zijn lieve kleine
kinderen. Ook de magere man, die mij
de eerste boodschap bracht, tie ik
knielen. Verder eenige familieleden
buurvrouwen.
In den linkerhoek van
zieke of stervende, bleek en
zou Z. D. H. de BWchop van Haarlem het
leekenapostolaat geen dringenden eisch ge
noemd hebben. Laten wij fier zjjn met te mo
gen helpen aan de uitbreiding van Gods
kerk, vooral als wij van hoogerhan 1 daar
toe geroepen zjjn. Met bewondering lezen wjj
de verhalen van missionarissen die met ca
techisten groote hekeeringswerken in heiden-
sche landen verrichten.
Maar In onze steden zyn ook menschen
die hulp noodig hebben. De genade van het
‘j veelal ontvangen,
godsdienstige ontwikkeling
de liefde voor 0. L. Heer
j zoo klein, dat zij bij het eerste het beste
stootje omvielen en onverschillig werden
voor alle» wat hun heilig zou moeten zijn
en wat ons heilig is
Ook hier is missiewerk te verrichten en
ook 1n deze hiissie moeten de missionarissen
geholpen worden door ibekenapo^telen. zoo
wel door daadwerkeHjke hulp als door ge
bed.
Hoeveel tjjd 1» er niet over na gedane
dagtaak, om ons zoo nuttig te maken. Hoe-
vee.l jonge meisjes zijn er niet, die w->f eenige
uren in de wek vrij hebben om zich aan
huisbezoek te wijden? Vooral Degenen die
door hun meerdere ontwikkeling zooveel
kennis reeds hebben ongedaan, mogen met
egoist die kennis en ontwikkeling alleen voor
zich zelf gebruiken. Zij moeten van den over
vloed die Gods genade hen beliefde te ge
ven,- geven aan anderen Wat wij krijgen van
O. L. Heer is slechts in bruikleen, om te
geven aan anderen.
Mochten in iedere parochie eens 10
menschen gevonden worden die hunne dien
sten gingen aanbieden aan de Zeereerw. H.H.
Pastoor» en Kapelaans; zij zouden dan door
middel van een courantje of brochure toe
gang krijgen tot de verschillende gezinnen,
hun door den Pastoor opgegeven; zij zouden
daar kunnen praten, zij zouden kunnen aan
sporen tot kerkbezoek, de kinderen naar de
Roomsche school brengen. Roomsche dag
bladen invoeren, zjj zouden met beleid kun
nen onderzoeken, om 'te ontdekken wat noo
dig was. Met alls gegevens zouden zij dan
naar Aen ZeereerwHeer Pastoor kunnen
gaan die dan zjjn voordeel ermee doet en de
verschillende handelingen, uoodig in dat ge
zin. dadelijk zal kunnen verrich’en. Zii beivi-
den de komst van den Geestelijke voor. Da
geestelijkheid zoude daarmee veel tyd win
nen.
Om geschiktheid vooi net werk te verkrij
gen zal eenig onderricht in godsdienst, apo
logie. opwer pingen tegen bek ende geloofs
waarheden. noodig zjjn Ook de methode
van huisbezoek zal gele-’rd moeten worden.
Maar zy die liefde voor 4e taak hebben,
zullen dat al heel spoedig kennen.
Ook hebben wjj noodig menschen die voor
de goede zaak bidden; die zich zelf niet in
staat achten, hetzij door drukke bezigheden,
hetzjj door gezondheid of om abdeve redenen,
actief deel te nemen.
maakt om aan de zieke de H. Commu
nie, de heilige Teerspijze, te geven. Een
uur later had het niet meer gekunnen.
Hersenvliesontsteking kwam er bij met
inzinking van alle krachten, met totale
verdoe ving.
In den nacht van
is de vrouw gestorven.
Het is mijn eerste bediening en ook
maar op een dorp met de onweerstaan- mijn eerste sterfgeval in de'parocbie van
Zwaag.
Moet ik zegge:
troffen heeft! En
Z. D. H. wees er op dal de tjjden moeiljjk
zjjn en dat de individueele bewerking der
dat de I Katholieken door de Geestelijkheid, dringend
tot h^d moet genomen worden. Maar de
taak van het huisbezoek is zoo zwaar en
zoo veeleischend, dat de hulp van leek en
daarby zal moeten worden ingeroepen; deze
leeken moeten het terrein verkennen, den
Priester voorafgaan, aan de Geestelijkheid
overlatend, wat het terrein van het geweten
betreft.
En waar
spreekt en
XI.
Dezen heer Willem, zjjnde een uytnemend
vermaerd Man, zoo in tjjden van Oorlog als
van Vrede, is van Maximiliaen den Keyser,
Anno duyzend vier honderd agt en seventig nOg u
tot Brugge in ’t getal van de Heeren van I stille,
den Gulden Vliese gekozen.
Van hem werd verteld, dat het gebeurt
ie tot Leuven, dat hy aen zyn Tafel genx>
«gt haddd zonimige Doetooren in de God-
heyd: Ende als daer zommige Question over
Tafel geproponeerd wierden, zoo was daer
een Doctoor van Gent, dewelke geenon Neus
en hadde. Deze Doctoor dan proponeerde
wat een Geloof was zonder liefde; den een
aeyde d>t, den aft der dat: onder anduen
•eyde beer Willem (alzoo hy aityd genegen
was tot boertigbeyd) als hy zag dat nieound
den Doctoor die zonder Neus was, son le
voldoen: Een Geloof zonder liefde en is an
ders niet sis een schip zonder Roer, ofte een
Aengezigt zonder Neuse; aerdiglyk deeze
questle ontbindende, waerom zeer wierd ge-
lagcben.
Anno'1470 kwam Kohing Eduward de
vierde van dien name, Koning van Engeland,
met zyn Broeder Ritsaert, Hertog van Clou-
cheeter, ende Graef van Schallen, tot Eg-
mond ia t Klooster, om de Reliquie van SL
Aelbert te visiteeren, en als hy daer een wyls
tyds geweest wae en de Reliquien van St.
Arlliert met groote devotien bezogt hadle,
vertrok hy van daer na den Haeg by Hertog
Karei vaa Bourgongien syn zwager.
handeling. Er ligt een vrouw op sterven, kracht
het gevaar dreigt, uitstel kan te laat
zijn. De pastoor moet die vrouw be
dienen. Dan moet de Mis en dan moet
het uitreiken der H. Communie en dan
moet bet biechthooren maar wachten!
I O practische zin van ons geloovig
Bi) mijn eerste bediening te Zwaag 1
ging het echter niet xoo. Ik had de eerste
Heilige Mis om zeven uur gedaan en
door het groot aantal Communies de
H. Joseph is nog altijd in hooge eere
bij het landvolk was het eenige mi
nuten over half acht, toen ik op de
sacristie terugkwam. Daar stond op zün
kousen een lanOe magere man, die zijn
pet zenuwachtig tusschen zijn vingers
frummelde
Of ik dadelijk bijwilde komen.
De vrouw was niks goed. De dokter had
geze«d dat zij dadelijk bediend moest
worden.
Waar, wonen ze, was mijn vraag, is
het hier dichtbij?
Bij het sluisje, zeide de man, een klein
half uur hier vandaan, op het Westeind
van Zwaa^.
En kan ze nog de H. Communie ont
vangen. informeerde ik verder.
Neen, zeide de man, ze lixt buiten
kennis, bet kan ieder oogenblik afge-
loopen wezen.
Besluiteloos ben ik. wat ik doen zaL
Over een goed kwartier moet de tweede
H. Mis beginnen, de Hoogmis. Het volk
stroomt naar de kerk, de zangers zijn
op het koor, er is communievolk en er
zijn nog biechtelingen.
Toch zeker een goed mensch, 'vraag
ik den bode
Ja, zegt hij.
kerk geweest.
En ik neem mijn besluit.... biechten
kan ze niet meer, te communie gaan kan
ze niet meerik zal het er op wagen
en wachten met haar het H. Oliesel toe
te dienen, totdat de Mis van achten is
algeloopen. Wat eerder beginnen, wat
voortmaken.... Als het een zondaar
geweest was
Om kwart voor negen kan de Mis af-
geloopen wezen. Als je nu maakt dat
er tegen dien tijd een karretje voorstaat,
dan ga ik zoo mee, dan kan ik nog tegen
negen uur bij de zieke zijn.
i De man is weggegaan met die bood-
schap, maar heeft ook het wagentje la
ten wegrijden, dat al voorstond om me
weg te brengen. Natuurlij.I
i Ik doe gedurende eenige oogenblikken
mijn dankzegging en begeef mij naar den
biechtstoel, als ik in de kerk door een
anderen man word aangesproken. Zoo
dellijk de reactte, overgaande tot de wijls persoonlijk lijden. Wij genieten een
keuze van het doeltreffend middel, de goede gezondheid en
l en
gegeven heeft, werken voor Zijn eer en
aan het zielenheil. Maar ik vraag me zel-
ven dikwijls af, wat moeten wij, die voor
enzen persoon den lijdenskelk niet be
hoeven te ledigen tot den bodem, wat
moeten wij dikwijls de lippen zetten aan
I den met droesem gevulden
van anderen.
Woensdag zal de Uitvaart zijn in de
zal parochiekerk, daarna de begrafenis.
- Men heeft mij om een bidprentje ge
vraagd.
Zie wat ik maakte:
Arme vader, dien l edroefd.
Zwaar en allerzwaarst beproefd
Door dit sterven, dezen slag.
Hier mijn woord slechts staamlen
mag.
partyen, ende tó X vegten sloeg Heer Jan
van Egmond, met bulpe zjmder vrien<)en
die by hem kwam, den Onderschout met den
Burgemeester Gillis Adriaens*, dood, 't welk
de andere aiende namen de vlugt. en week.'n
achterweert*. Heer Jan van Egmond zond
terstond een Bode aen beer Philips de' Baa-
taerd, Kapiteyn van Rotterdam, dat hy hem
senden wilde drie of vier honderd Kneg'. n,
van welke tydinge hem den Bastaerd zeer
verwonderde van zujkep vyoomen daed, en
de Kind hem by n»«Hb Je Knegten die hy
hadde, van welken ftbMcomste fleer Jan van
Egmond leer vcrbiyd ende gesterkt wa«:
ende mits deie bulpe ving hy omtrent 200
Poorters vau der Hoeks party*-, onder den
welken dat ook gevangen werde Adriaen
Jan»» de Schout vkn Dordregt. Deie dingen
aldus geschied xyndo, ve»hieven iwn teer
de (j^bbeliauws, ende grepejg eewn moet,
mier de Hoeks ware zeer vétslageu en lis-
peraét, en de Gelderso tiegonnen ook als
toen wat te bexadigen, en deden xoo veel
kwaets niet al» xy te voren wel gedaen
hadde, want de Steden van Leerdam, wert
overgegeven in handen van Jonker Jasper
van Kuvlenburg, voor al xulke schade als
hy hadde .met xyne gevankenisse In Vrank-
ryk geleden, ende dit door consent ende be
lieven van de Prince: maer niet lange daer
na resigneerde ende overgaf dese Jonkheer
Jasper van Kuylenburg. de Stede van Leer
dam den Heer va* Egmond.
onze beminde Bisschop zoo
waar wjj dus zeker zijn van
Z. D. H.’s goedkeuring en aanmoediging,
daar waar wjj weten een dringend noodzako-
Ijjk werk te verrichten, omdat anders zoo
vele van onze broeders en zusters verloren
zullen gaan voor het geloof, mogen wjj
Roomsche mannen en vrouwen achter blij
ven om gehoor te geven aan deze roepstem?
H. Doopsel hebben zjj
uuiiciJ en kunnen met al de maar de verdere
de talenten, welke Hij on* wa* gering.
stootje omvtelen en