Adïerteeren doet lertoopen.
nut a
mm a
Willem de Leeuw»
P. S. BROUW
Anton Bruin
SUPRA MELANGE
al eene gsprobBird?
Scheonmaak-llrtikelen.
Joh. I. Groenland,
voetkeet ketter St BeaileiCMskerk
Ridderstraat 17, TeleieeaBTd,
Alkmaar.
Onze Dahlia’s
Kweekerij „Snrsum Corda"
Stoomwasscherij, Ververij,
Chemische Wasscherij, Hoorn
Schoonmaak 1926.
C. MOLENAAR,
Fwrrutaastraat IS.
Kruideniers- en Grutterswaren.
MODREN DRUKWERIt
Iilifili'738
Tilitm 731
0F* Rijwielhandel KLAAS MIDDELBEEK, Loet, SCHAGEN, I
FRidui 78 Ween 780.
{Mimfins
Vraniftis
Tifilstnln
Di kwaliteit Is prim flji
Bl| WOLZAK met 0 tumor zfli
ZADELMAKERIJ
r VRN VEERT HLNMRRR
Heeft U onie
Oizi prim Cilimh Bezem voor f I.
Onze prim Enmirboindirs zijl
beklid, |iu fibriiksgoed.
an Kessel,
STOFFEN
Is toch maar stead
Melkzaak
VtrdroRkMoerd 4 llkaaar.
Vaar bovenstaands ar tik sten
garandeer ik U steeds
het 'BESTE van HET BB8TE
tegen scherp ooneurreerende prijzen.
Voorts alle “2
LAAT UW KOUSEN AANBREIEN
(Mk Ie allerthisie Gwleiire) in den leien Winkel
Ml JIIP MM. te ■elder, ZnMetrut 19 u
Bloemenmagazijn
DRUKKERIJ
„ONS BLAD".
N1EUWPOORTSLAAN 14»,
ALKMAAR.
Alkmaar Telefoon 774.
Vurdreaktueerd k. Ralibrouwtrstraat.
De kwaliteit ia achitteread, vervaagt
geheel de roomboter.
Prijs per 5 ons 80 oont.
Her RobimcIm Betrateaisata
sa TransHriea aaar baltea
is het voordeeligate adree bjj
Laat 12R, Alkmaar, Taltfaaa 214,
*t adres voor
lerkvenierlngen en
andere gelegenheden.
lUillldB M MdBTlWMdM VU
Talm.
■R aas waai I stasus cm ditfaaraida Gemene
V»in riehelieu en broderie.
te Schoort
n.-N. t_.
Nergens grooter keuze - Nergens goedkooper prijzen - Prijzen beneden élke concurrentie - Tweedehands Karretjes spotgoedkoop KinrlrrfstMB
Transport-Rijwielen alles steeds voorradig. - Onderdeden - Reparatiên - Verhuren - Huurkoop - Ruilen naar Loden tQvredeahefaL
Amsterdam.
H. Joseph.
Voor het heiligdom van
Eerherstel.
om 7 en 8 uur.
■:o:
Stam Stoomt
soorten KltMBM.
M»
<1S-
75 50
Hofplein
Telefoon
Alkmaar,
433 «h «33.
1-
250
1-
MODELBOEK TER INXAGE
Nlntworkar, Oudograoht 131
III A IBIS voor alle -oorten RIBT-
MEUBELEN A MANDENWERK Speciaal
adres roer onbekL Wieren en Luiennaaden
Evenals vorige jaren zyn wij ruim gesor
teerd in onae
CORRECTE UITVOERING.
f4281 63
5
il.-
14—
in zoor aparte daseins en kleuren
Trijsen bijzonder laa<.
DAME8-ONDERKLEEDING
Btren (Mertlssdtaf, Jwftn! Ondeftleeding, ieUJei OedertMduM-
Kent U
eens een
ding van een nieuw leven van de H. The
resia van hst Kindje Jesus, het volgen-
Sedert eenigen tijd zijn wij getuige, en
ter eere van de H Marg-
1
Comité van Actie
Roode Port 1 1.40
Witte Port - 1.40
Bantoe - 1.10
Roode Beeaonwjjn 0.70
Goad kroontje ft fl. f 1.10 1/1 fl. 2.90
Advocaat - 1.60
Frambosenvijn 0.70
Witte Bessenwijn 0.70
PRIMA KERSTKRANSJES 15 et. per ons.
zijn reeds aan velen bekend ah de
mooiste welke te koop zijn.
ze nog niet, bestelt dan
aerie van io of f stuks
in soorten.
Wij hebben de mooiste en nieuwste
soorten.
Vraagt onze prijscourant met soor
tenlijst.
WEP VER SHOOP.
Zo. 7 nur Vroegmis, 40 uur Hoogmis. h*M
8 Lot met Rosenh.
In de week alle dagen de H. H. Missen
N. N. ter
blijde ge
baarheid
Van een rente trekster
Van een eenvbudig meisje
Maria voor een zaligen dood
beveelt sich beleefd aan voer Alle voor ho
ssende reparation aan tuigen en sadels.
Heeft steeds in voorraad alle soorten Kon
en Paardedekken, touw en strengen.
Repareert Matrassen, Canapé’» en Stoelen.
Alles tegen ooneurreerende prijsen.
pen” niet
dit te goeder trouw diets.
Ja, zeker, l.
koorlijk en bedwelmend voor die er ge-
geen zelf-
-Koomsche
dogma s niet gelooven, toch naspreken
en nabidden wat alleen op Roomsche
lippen past?
MEDEMBUK
Zo. 7 uur Vroegmis, 10 uur Hoogmis.
Hoogmis.
CASTRICUM.
Zo. 7 uur Vroegmis; half 9 H Mis voor de
kinderen; 10 uur Hoogmis; 2 uur Lof daarna
Maria Congregatie.
Ma., Di. en Wo. de H. H. Missen om 7, 8
uur en kwart over 8.
Do. H. Mis om 7 uur: half 9 Gezongen Jaar
getijde voor Cornelia Tromp; half 10 Gezon
gen huwelijksmis met Veni Creator.
Vr. de H. H. Missen te 7, 8 uur en kwart
over 8.
Za. H. H. Missen te 6 uur hij de Eerw. Zus
ters: en om 7 en 8 uur. 48 irunr Biechthoo-
ren. Half 7 Lof ter eere van Maria.
DE WHEERE.
(Abbekerk).
Zo. 7 uur de Hoogmis voor de Parochie,
half 11 de stille H. Mis voor de overleden
leden Wan het Retraitenfonds.
Hedenmiddag 2 uur Lof,niet preek, waar
na iied 25. Vandaag geen Katechismus. Na
de Hoogmis vau zeven uur lofzang Te Deum
tot sluiting van den Paascbtjjd.
M< t Maandag te beginnen voortaan Com-
munieuitreiken om half 7 en vóór en onder
de H. Mis van half 8.
In de week iedereu ochtend biechthooren
van af zes uur tot 10 minuten voor half acht.
Is de H. Mis later dan half 8, ian vanaf
zee uur tot half acht en dan niet meer.
Zaterdagmiddag biechthooren alleen van I
3—5 en van 68 uur. 1
Deze week verder Katechismus op de ge
wone dagen en uren.
Ma. half 8 voor Anna Jacob Poland.
Di. om 9 uur gezongen H. Mis voor brui
degom en bruid.
Wo. half 8 voor overleden ouders.
Do. half 8 voor Cornells Schipper en Aafje
Schouten.
Vr. half 8 voor Geertje Groot.
Zaterdag half 8 voor Jan Groen.
BEEMSTER.
Zo. Beloken Paacben. De H.H. Missen te
7.30 en 10 uur. Half 3 H. Familie voor de
vrouwen. Ten 6 uur KI. Patronaat en ten
7 uur groot. VAndaag schaalcollecte voor
het Seminarie Warmond.
Wo. 10 uur huwelijksvoltrekking en ge
zongen Mis.
Aan den Volgcrweg van 12 onderrichting
van de plechtige Communie.
Vr. De H. H. Missen ten 7.30 en 8.30. Op
andere dagen ten 7.30 en 8.16.
Za. Biechthooren van 34 en van 68.
Ten 7 uur Lof ter eere van O. L. Vrouw v.
Lourdes.
A.s. Zondag schaalcollecte voor bet Ge
sticht „de Goede Herder”.
In den ondertrouw zjjn opgenomen: Jobs
Petrus van der Wardt, uit 't Kalf en Eliza
beth Greater van dese parochie. Henri-
cue C. van Baarse van deze par. en Alida
Klejjn, uit Volendam.
HELDER.
O. L. Vrouwe Onb. Outv.
Zo. heden Beloken Paschen; na de Hoog
mis Te Deum tot stuiting van deu Paaschtfjd;
7 uur de Vroegmis; half 9 de Militairen- en
10 uur de Hoogmis; 1 uur de groote leering;
7 unr het Broederschaps-Lof ter eere van het
Onb. Hart van Maria tot bekeering der zon
daren.
Wo. 7 uur St. Joseph-Lof en daarna de
Ma riacongrega tie.
Vr. 6 uur de eerste H. Mis, in 't bijzonder
voor de mannen, die deelgenomen hebben
aan den Stillen Omgang; 7 uur Lof ter eere
van het H. Hart.
Za. de Broederachapemis voor de bekeering
der zondaren en van 5—half 9 gelegenheid
tot biechten, inzonderheid voor de Ouders
der Communie-kinderen.
A.s. Zondag onder de H. Mis van 7 uur de
eerste H. Communie der kleine kinderen. De
kinderen komen terug in de Hoogmis.
A.s. Zondag de collecte voor bet Gesticht
„De goede Henler'' en de Vereeniging tot
Bescherming van Meisjes.
PAROCHIEKERK VAN DEN
IL NICOLAAS.
Prins Hendrikkade.
Om 7 uur, half 9 en 12 our do stl’le H. H.
Kissen en 10 our de Hoogmis.
PAROCHIEKERK VAN O. L Vr.
ONBEVLEKT ONTVANGEN
De Posthoorn. Haarlemmerstraat Ml
de Eenboornslota.
De H. H. Missen half 7, half 8, 9, 12 tur en
half 11 de Hoogmis.
Overige dagen om 7 our H. Mis te de
kloosterkapel en kwart over 8 H. Mis in de
parochiekerk.
PAROCHIEKERK VAN DE H. MARIA
MAGDALENA.
Bpearn dammers treat
Zo. de H. H. Missen om 6, 7, half 9 en 12
oren. Om 10 uur Hoogmis.
Zo. half acht de Vrvegmis, half 10 H.x<-
mis, 2 uur Vespers.
lederen dag kwart over 8 de H. Mk.
WESTER-BLOKKER.
Zo. 7 uur de Vroegmis, half 10 de Hoog
mis. des tniddKgs 2 uur Lof.
In de week de H. H. Missen kwart over 7
en half negen.
Da avond om 7 uur Lof.
Za. van 48 unr biechthooren.
SPANBROEK.
Zo. half acht de Vroegmis, 10 uur Hoog
mis.
Dese week half acht de H. Mis.
Za. van half 8—7 uur biechtboor-'n.
Vorig bedrag 1
N. N. te Egmond aan Zee
Van een ouden, armen man
Comité van Actie
N. N. voor de schulddelging Kerk J
legenheid van een t
urtenis, uit dank- t
ie Lijst onder bescherming van den
««iiii!. i i urn
Boter, Kaas, Eieren,
Room.
■UMM ana
Allee wordt deaverlaagd
kam besorgd.
Aanbevelend, R. RllIbSttl Pi.
voorheen C. WOKKR.
NATUUR.
Men zegt wel eens dat het geloof den
rnensch dom houdt; dat het geloof in
tegenspraak is met wetenschap en
kunst.
Wij katholieken hebben altijd tegen
alle z.g. neutrale en ongeloovige richtin
gen in geleerd, dat de genade des geloof»
aan het verstand een ruimer inzich^ geef(
en aan de kunst vleugelen van bezieling.
Nu is het wel een merkwaardig ver
schijnsel, dat men in verschillende niet-
katholieke kringen dit ook gaaf erken
nen.
In het 'iberale „Handelsbl." schrijft de
niet-katholieke Edmond Sée in de Kro
niek der Fransche letteren, naar aanlei-
Totaal f4323.63
PS. Het is misschien mijn eigen
schuld, dat de zaak niet meer zoo loopt
als voorheen; een tiid lang hebben we
maar om de 14 dagen de giften ver
antwoord. In het vervolg zullen we
’t weer iedere week doen; dat houdt
de spanning er beter in Een «paar
pittige” woordjes hopen we er dan tel
kens aan toe te voegen.. Zorgt nu. dat
ik de volgende week een mooi Lijstje
kan opzeilden.
mate luidruchtige materialisme van on
zen tijd, van de renaissance eener zuiver
spiritueele literatuur. Terwijl schrijvers
als Morand, Drieu-La-Rochelle en Car-
co (ik noem dezen, omdat ze mij repre
sents! cf vookome i too' hun genSati
ons inlichten over de ontaarding en im
moraliteit Ier mondaine kringen, schil
deren andere letterkundigen bij voor
keur bij wijze van troostende tegen
stelling het gevoelsleven en den gees
telijken strijd van sommige mystiek-
aangelegde wezens, die slechts in het
innerlijk leven, in „het dooden des
vleesches”, en in het gestadig zich ver
heffen naar zen vroom ideaal den wa
ren zin des levens zien. Dit heeft ons de
lezing van zeer schoone werken ver
schaft, opbouwende werken, welke ons
zeldzame en zeer bijzondere literaire
hoedanigheden onthulden. Want het ge
loof schaadt het talent geenszins, het
welk vaak juist er door wordt versterkt,
verdiept en verbreed. Misschien zou een
Claudel nooit de subtiele kunstenaar, de
toovenaar der Fransche taal en de har
monieus gestemde dichter zijn geworden
wien elkeen gaarne hulde brengt, wan
neer hij niet eerst een zoo vurig en zui
ver geloovige zou zijn geweest Andere
kunstenaars, minder voortreffelijk als
Claudel weliswaar, maar toch eveneens
schitterend begaafd, hebben uit hun ge
loof datgene geput, waarmedb zij tal van
zelfs profane lezers bekoret. en verove
ren. Ik denk hierbij aan Emile Baumann
b.v., den ontroerenden auteur van „Les
trois villes saintes, l'Agneau d or grands
mystiques, Saint Paul” (dit werk is aan
zijn vijftigduizendste exemplaar toe),
aan Edouard Schneider, den nauwgezet-
ten beschrijver der „Heures bénédicti
nes”,, en aan Mauriac, wiens „Baiaer au
Lépreux” men niet zou kunnen vergeten
De zoo actieve en kieskeurige uitge
ver Grasset heeft deze geestelijke litera
tuur in menig opzicht aangemoedigd en
bijeengebracht. Heden publiceert hij dan
ook weer „Sainte Therése de l'Enfant
Jésus", want het zoo fijne en gevoelige
werk van Gaëtan Bernorille, dat geheel
en al van mystieke gratie doortrokken
is, verdient, dat men er bij stilstaat.
De pete winkel hoeft een teem
OOK MET ZIJN NIEUWE KOUSEN STAAT HU BOVENAAN.
Depót voor Alkmaar: Mej. M. BEUDEKER—TEGEL; Behagen: J. BALK, N. Laag-
sijde BreesandMej. BERG.
LIBERAAL KATHOLIEKE LITURGIE.
Do niet-katbolieke J. K. bespreekt in
„N. Crt" een pas uitgegeven iitur-
gisch handboek ten gebruike van de UJ
beraal of Theoeophiscji katholieken en
zegt ey van:
De voorloopige uitgave, bewerkt vooti
Nederlandsch sprekende gemeenten, die
Ons werd toegezonden, maakt op ons een
zeer eigenaardigen indruk. Begrijpelijk:
dat een dergelijke eeredienst als hien
geschilderd wordt alle ernstige Roomsch'
Katholieken met afgrijzen vervult' Wij
staan natuurlijk niet op het standpunt
dat deze menschen geen recht zoudeif
hebben, op dergelijke wijze Roomsch*
Katholieke ceremoniën na te bootsen.
Wij lev^n in een vrij land, en de vrijheid
van geloofsovertuiging geldt ook deze
liberaal-katholieken. Maar onbegrijpe
lijk blijft het ons dat theosofisch den
kende mensóhen op deze wijze met volle
overtuiging zouden kunnen bidden en
zingen tot den „éénen Heer Jezus Chris
tus", die zal „wederkomen met glorie
om te oordeelen over de levenden en de
dooden”. Zooiets strijdt toch geheel met
de theosofische opvattingen! In een
voorwoord wordt verkondigd:
„Dan worden de woorden der Conse
cratie gesproken en onmiddellijk schiet
het goddelijk leven neer en wordt de
hostie een voorpost van Christus* be
wustzijn”.
Wij vragen opnieuw: wat kan dat be
duiden voor een theosoof? En vreezen
dat hier lichtvaardig spel gedreven
wordt, waaraan zelfs de eigen „bisschop
pen niet gelooven, al maken zij zichzelf
dit te goeder trouw diets.
de ceremoniën zijn be-
voelig voor zijn. Maar ia het
mialeiding, ais zij die aan de