Hoofd-HollanU
Oajklad.
alkmaar.
Tw«ede Blad.
f
VRIJDAG 30 APRIL' 192&
Vergadering van den Raad
der gemeente ALKMAAR,
4
so» JAARGANG.
ming of afkeuring, daar hij
onmiddelljjk zal dóen ontni
den
beer
zonder
hoofdelijke
stem-
2e
dat
PM-
van
l
ie van bet grondbedrijf,
wordt eerst hiervan adviea t»
Besloten
vragen.
van
wjj
f til.J>er leerlin
te 'lat hooger dan
vak-oa-
welke
U.L.O.'»
rond
Aanwijzing va» stemlokalen.
Voorstel tot wijziging der verordening tot
aanwijzing van de stemlokalen, ter verk te
ling van leden van de Tweede Kamer der
Staten-Generaal, van de Provinciale Staten
en van den Gemeenteraad.
Aangenomen.
Vernieuwing
Lattik
de
school, die B. en W willen, is abeo-
i vraag meer. D» Hoogere Handels
luist zijn voor hen, die de
doorloopen hebben. Juut
Gemeentelijke ongevallenfonds.
Voorstel tot wijziging der verordening
houdende bepalingen omtrent het gemeente
lijk ongevallenfond».
Aangehouden.
(Vervolg.)
Benoeming rector Gymnasium.
Ter benoeming van rector aan het Gym
nasium wordt aanbevolen de beer Dr. J. Hu
melrijk, leeraar aan het Openbaar Gymna
sium te Utrecht.
De voorgedragene wordt met 18 «temmen
benoemd.
1 stem wordt blanco uitgebracht.
Verandering muntgasmeters.
Voorstel tot het verleenen van een erediet
ad 5000 voor het wijzigen der muntgas
meter».
Aangenomen
men.
i>e commissie van toezicht behoeft geen
reclame voor de school te maken. Vereerd
is spr. er mee, dat iedereen hem zoo'n invloed
in de commissie toekent, hoewel spr. er hoe
genaamd geen vooraanstaande rol speelt.
Irrtusschen doet het spr. genoegen, dat B. en
waardeerinu voor de commissie hebben
en dat B en W. hierin éénstemmig zijn.
Men heeft de commissie, opkunde verweten.
.Gelukkig echter wordt ook van de zii ie der
voorstanders objectiviteit getoond. Mr.
Thiel b. v. wjjst er op. dat (W i
<ic dit vraagstuk aan de o/fit
Bollestehn is het met de fon
Volkomen terécht heeft
Ier Handelsscholen.
Dan krijgt ook het bijzonder onderwijs
met zijn 150 leerlingen 150 maal 30.ia
4500 minder.
Onze U.L.O. gaat dan kosten 114 maal
57.—is 6408.—; onze U.L.O. kost nu
57 maal 87.— ia 4050. onze U.L.O.
kost dan meer 1539.
Maar wjj besparen op de bijzondere scho
len 4500 af meer voor onze t”
f 1539. Geeft een besparing van
3000.—.
Wat wordt bespaard met opheffing Han-
deUachool?
1». Het geheele schoolgebouw komt vrjj.
Dat te een enorm gebouw, dat voor allerlei
doeleinden kan dienen. De bouw van een
dergelijk gebouw vraagt tegenwoordig
Kinderspeelplaats.
Voorstel tot het verleenen van een eru
diet ad 660 voor het in rich ten van een
kinderspeelplaats aan de 2e Landdwars-
straat.
Weth. RINGERS merkt op, dat de grond
heeft op het laatste Congres voor Handels
onderwijs te Amsterdam aldus gesproken:
Het staat voor spreker vast, en daarom
heeft hij zich steeds verzet tegen opnembsp
van het Handehonderwij» in Aet i akundnr-
wijt, dat de handel g<sln ..vak” ie. De handel
is een conglomeratie van vakken, het ia het
bankwezen, bet scheepvaartbedrijf, de goede
renhandel, het effectenbedrijf, kortom, er rijn
zoovele bedrijven, dat men onmogelijk kaa
opleiden voor het vak „Handel”.
Wat hebben wij dus aan dien eisch van 3»
heeren Cloeck en de Raat? Hun eigen apos
tel is het met hen on-eens.
Die wil integendeel. ..algemeen vormend"
onderwijs. Heert men dat genoten, dan is het
een kleinigheid zich in een bepaald vak meer
te speciatisegren. Spr. neemt zichzelf tot
voorbeeld. Spr. heeft bet algemeenvormend
onderwijs ook aan de Hoogescbool gevolgd
en zich daarna gespecialiseerd in den Han
del. En juist de algemeene vorming en zjjn
onderwys zijn spr daarbij van onschatbare
waarde geweest. Zoo gaat het een ieder, die
in zjjn jeugd algemeen vormend onderwjjs
met vrucht heeft gevolgd.
De hoer VAN DRUNEN: Zie da tractor
tram.
De heer BOSMAN: En nu het adviea van
den derden deskundige, Mr. J. H. Thiel, in
specteur van het Handelsonderwijs. Op zjjn
wt-g l'gt het toch zeker om zooveel UKigelgk
de lichtzijden van bet HandelsonderwQs aan
te geven. Hij was 2de prae-adviseur op het
congres van Handelsonderwijs, en zegt ai»
zoodanig „dat de omstandigheden de 3-Jari-
ge Handelsschool aan beteekenie bybi-o
doen verliezen. De taak van de Handeisdag-
echolen, zooals die aanvankelijk werd opge
vat ia voor een belangrjjk gedeelte door de
U. L. 0. school overgenoroen
Het antwoord op de vraag, wat het han
delsonderwijs noodig heeft, kan het best ge
geven worden door de menschee van de
praktijk.”
En voor bet onderwjjs der Hoogere Hao-
delsschool H.B.S. A. zegt Mr. TbieL, „dat men
'allereerst zal dienen zog te dragen, dat niet
scholen van uitsluitend practise» onderwjjs
(waaraan de grootere meerderheid der maat
schappij 100 dringend behoefte beeft) wor
den vermengd met en daardoor opgeofferd
aan scholen waar de algemeene ontwikkeling
scholen wilde van zjjn school een H B. S. A.
maken. B. en W. r
begrijpelijk, niet voor. De H. B. 8. A. was
toen absoluut georiënteerd naar den litterai
re» kant. Nu willen B. en W. de teerlingen
<en keus laten doen na 2 jaar. hetgeen zij
eerst niet wenschelijk achtten B. en W. ver
wachtten inmiddels van de R. JJ. B. R A. een
nadeeligen invloed op hef Handel-onderwijs.
Volgens den inspecteur, sturen de meeste
middenstanders hun kinderen naar de H B.
S. Op het oogenblik voldoet de HBS A.
niet aan de economische richting Dr. Rol-
kesteijn heeft inmiddels verklaard, dat de
H. B. 8, A. zuiver economisch georiënteerd
gaat worden. Dat komt ook tot uiting bij de
opgaven voor de eindexamen» Handelswe-
ten«channen duren schriftelijk 6 uur en mon
deling 40 minuten, dat i« veel langer dan voor
de andere vakken. Met September wordt ook
de Alkmaarsche H B. S. economisch georiën
teerd.
Is de H. B. 8. In staat de taak van de H.
D. S. over te nemen. Volgens dr. Bolkensteijn
zeer zeker. Een H. B. 8. of U. L. O.-school
zal niet verdwijnen, maar wel de Handel
school. In het heele land gaat het om de
vraag, of de H. B. 8. A de taak van de H. D.
8. kan overnemen. Daar moeten wij een keus
uit doen. Verschillende handelsscholen zjjn
H. B. 8. A géworden en verschillende H. B.
S. A hebben de taak van de H. D. 8. over
genomen, hetgeen spr. nader aantoont. B.v.
in Amsterdam, Apeldoorn. Leiden, Baarn en
Arnhem.
Spr. vraagt zich af, of het hier ook niet
kan. Naar zjjn meening volkomen. Spr. wijst
in dit verband op Groningen. Intal
andere plaatsen is de toestand, zooals
dien hier wenseben.
Spr. gaat dan den toestand van het Ulo
bezien. Eén der leervakken is de Handelswe-
tenschappen. maar men heeft dit vak er juist
ten onrechte, buiten gehouden, om de Hau-
delsschool geen concurrentie aan te doen. Op
18 scholen in het land wordt reeds de han-
delsrichting ingeslagen Volgens den heer
Dun deden de leerlingen na 3-jarig Ulo ua
2 maanden examen voor het Mereurius-
diAoma. Bijzonder is het dus niets, dat een
leerling van de Hoogere Handelsschool dit
diploma behaalt. Spr. citeert voorts eenige
resultaten van Handeie-Ulo-scholen. Als spr.
dit allemaal ziet, dan vraagt hjj zich tooh
weer af, waarom het hier niet kan.
Een niet te onderwehatten factor is die van
de aansluiting. De bedoeling is van de op
richting af nooit aansluiting geweest De leer
lingen van 3-jarige H. B. 8. gaan niet over
tot Hoogere Handelsschool, maar tot de H.
B. 3. A. De aansluiting is slechte voor dege
nen, die zich vergist hebben
Ook is een beroep gedaan op de Handels-
avoudcursuaaen. Men beweerde, dat deze er
de dupe van zouden worden. Niets ia minder
waar. Meerdere leeraren van gymnasium en
H. B. 8. zjjn aan de Handetesehool verbon
den. Voor Alkmaar gaat het argument dus
niet op, dat de leeraren der H. D. 8. juist aan
de avondschool verbonden moeten zijn. Vol
gens den beer Fortuin is de leeraren-kwestie
geen bezwaar, omdat de leeraren van het
gymnasium ook aan de H. D. 8. les konden
geven. Datzelfde nu geldt ook voor de Ulo
scholen Personen met middelbare bevoegd
heid solHciteeren in grooten getale naar de
Ulo-sobolen. Men zegt, dat de handelsschool
het koxüuutrste t>ezit is van den middenstand.
Maar is die middenstand dan, zoo klein, dat
hjj slechts 10 kinderen jaarlijks naar dat
„kostbaarste bezit" kan zenden?
Spr. had verwacht, dat de Bezuinigingw-
partjj in haar kranten over de belastingver-
hootring had geschreven. Dat was tooh wel
de moeite waard.
Thans de kwestie van de wachtgelden. De
Minister voelt er zeer veel voor, in de wacht
gelden bjj te dragen. Hjj beeft ook opdracht
gegeven, aan het gemeentebestuur van Alk
maar t
is, dat de Minister een
punt beeft dan de heer
van zjjn vraaj
woord zou Z..
woord dienen te aan vaarden!
Wat nu betreft de sociaal-oecououusch»
kant van het vrttagstuk, hieromtrent kan spr.
de beschouwingen van B. en W. in hun til
lage 58 niet volgen. Spr. heeft daarom aaa
de hand van de n«m ten dienste staande ga
ven dat van de tegenwoordige U. I- 0. Want i ge veris de navolgende berekening gemaakt
en is gekomen tot '-en geheel ander resul
taat dan B. en WJin hun bjjlage.
Op de jongens-L'.L-O. zjjn 57 leerlingen.
De jongens U. L. O. heeft 4 klassen.
1 eerste A. 1 eerste B, 1 tweede, 1 derde.
Gemiddeld zftten er dus 14 leerlingen ut
één klas. Volgens de verordeningen mogen
er 36 leerlingen in een klas zitten.
Het U.L.O. onderwjjs kost onze gemeente
Tig. In geen enkele plaats
41—
Er moet dan ook een brief ingekomen
zjjn van den Hoofdüispecteur L.O. Brands,
om hiertegen bezwaar te maken.
Dat komt boofdzakeljjk, doordat het aan
tal leerlingen per klas veel te klein is.
Een gevolg hiervan is, dat het Christ, en
R.K. U.L.O. onderwjjs ook een vergoeding
krjjgt van f 87.|>er leerling. Dat wU
zeggen, dat dit wordt uitbetaald
én het bjjbrengen van wetenschappelijk in
zicht op den voorgrond staan”.
Men ziet bet verschil tusacben
derwjjs en algemeen vormend, van
beide Mr. Thiel bet eerste kiest!
Spr. meende voor zichzelf bjj do navor-
aching der verschillende standpunten van ds
ondervjjsspecialiteiten niet volledig te zjjn.
indien hy ook niet zjjn licht zou hebben op
gestoken bjj den algemueneti chef 4ter auto
riteiten den Minister van Onderwjjs. Op de
audiëntie van 22 dezer heeft de Minister op
zjjn desbetreffende vraag geantwoord, dat
bet leerprogramma der H. B. 3. A. volkomen
geljjk was gemaakt aan dat der Hooger»
Handelscholen en dat het programma voor
bet stioiexamen en de ezamenduur en
eisohen der verschillende vakken eveneens
volkomen gelijk waren.
Op spra vraag of dan de Handelascbolua
in plaatsen waar een H.B.S.A. bestond, nie»
volmaakt overbodig waren, heeft Z.E. zeer
politiek geantwoord: „die vraag kunt U aan
ie-Ier ander stellen dan aan mjj".
Inderdaad spr. gevoelde de onjuistheid
want bjj een bevestigend ant-
L de consequentie van zjjn ant-
groot deel
En de op
richting der H. B 8. A. beeft aan de Han-
delsscholen den doodsteek gegeven. Het zjjn
niet alleen de Alkmaarsche U. L. O.-scholen,
die de leerlingen van de Handelsschool weg
trekken, ook die, welke in de laatste jaren
in de buitengemeenten zjjn opgericht.
Het behoeft geen betoog, <iat <|e oude.-»
van bulten bun kinderen op een ieeftijdl
van 13 jaar jjever thuis houden, wanneer dat
eenigazins mogeljjk is, en daar bun kinderen
het U. L- O.-onderwjjs, naar Handelsonder
wijs georiënteerd, laten volgvn, liever dan hen
naar Alkmaar te sturen naar de Handei»-
echooL
Zelfs al zou het waar zjjn, wat de voorstan
der» van bet voorstel der meerderheid van
B. en W. zeggen, dat bet onderwjjs aan le
Handelsschool zou zjjn te prefereeren, bo-
walmuur
-Oudorp.
Voorstel tot vernieuwing van den Noor
delijken walmuur aan het Luttik-Oudorp,
waarvan de koeten geraamd worden op
38.000.
Aangenomen.
Suppletoirs begroetingen.
Voorstel tot vartetellinL' van suppletoir»
getneente-begrootmgen, dienst 1925 en 1926.
Aangenomen.
Reorganisatie Handelsscholen.
Voorstel van de meerderheid van B. en W.
tot reorganisatie der Handelsscholen en voor
stel van de minderheid van B. en Wom de
Handelsscholen op te beffen.
De heer KU8TER8 herinnert eraan, dat de
tijd niet lang geleden is, dat de kiezers hun
afgevaardigden niet van minderwaardigheden
verdachten. Leest men de kranten van den
iaateten tjjd, dan bljjkt die tjjd voorbij en
moeten wij ons af vragen: wat voor mensenen
zjjn wij toch? 8pr. had gehoopt, dat de ge
moederen tot rust gekomen waren en dat
men eerbied bad voor eikaars meening. De
wjjze, waarop de actie voor de Handelsschool
gevoerd is, kan spr.'s goedkeuring niet weg
dragen. Spr. wil vernemen, hoe B. en W. er
over denken. Ten nadeele van bet comité
voor behoud der Handelsscholen is niets te
zeggen. Maar van andere zjjde wordt een
Hetze opgezet. De pers heeft tot taak, bet
publiek voor te lichten Maar bet eerste
artikel van de „Alkm. Crt.” was al onjuist
Men zei, dat wij een Katholiek lyceum wil
den hebben enz. Die artikelen hebben een
•nsympathieken indruk gemaakt Bjj wjjze
van mop werd verteld, dat de redacteuren
van een blad hier ter slede niet op het bureau
■tochten komen, als ze niet een paar inge
zonden stukken over de Handelsschool had
den. Allerlei praatjm doen de ronde. Men
was omgekocht voor de tractortram, hut
ging om de bewaarschool, enz., enz. Spr. ziet
bet aankomen dat er over een jaar maar 2
fatsoenlijke menschen zün, nJ. de boofdre-
dacteuren van het „N. H. D.” en de ,^Mkm.
Crt” De rest heeft iete verdachte
8pr. verzekert, dat een katholiek lyceum
niets met bet geval te maken beeft Iedereen
toch weet, dat de bijzondere scholen niét
■eer graubeidieerd worden. Bovendien wat
voor belang beeft het lyceum bij de Handeis-
aebooi. Als men een lyceum opriebt, begint
■Mn m»t H. B. 8. of Gymnasium, en niet met
de Handelsschool.
Het spijt »pr„ dat ook de oud-directeur
dar Handelsaschool zich hiermee Ingelaten
hMfl>
8pr. zal zich overigens niet verantwoorden
tegenover b»t minderwaardig geachrjjf als
Itoo» ia de per» ie gebeurd.
1915. De beer Leesberg wilde een 5-jarige
school, als overgang naar de Handels hooge-
school. Maar nu wordt als algemeene klacht
gehoord, dat men niets moet hebben van ie
Hoogere Handelsschool, maar van de H. B.
8 A. De heer Cloeck zeide toen, geschrok
ken te zjjn van de plannen voor de Hoogere
Handelsschool. Het moest een 3-jarige blij
ven.
D» oude heer Rtngera had tegen een 5 ja-
groot bezwaar, evenals de mid-
Fortuin. De vergadering word
de tegenwoordige directeur tan de Handels I treurt, -lat <le baast, waarmede het rapport
zbtiI.Ia <xi xliik wrtBuarKxxl Ï.I D 0 A a 4 L. M M w
waren er toen, volkomen
Dat
behalve
de leerkrachten. Die worden door het Rjjk
betaald, voor zooverre bet aantal overeen
stemt met de wetteljjke bepalingen.
Aan onze ojienbare U.L.O. is één boven
tallige leerkracht. IHe wordt door de ge-
meen te betaald. Dit zit niet in de 87.—
per leerling, en op -leze extra vergoeding
nebben ook de Christ, en de beid» R. K.
UX-O.’a recht. Als die drie scholen er dus
nu reeds één leerkracht bijnemen, moet de
gemeenet die nu reed» betalen. Spr. ver
zoekt hierop vooral te willen letten, want
de voorstelling van zaken in bijlage 58
18, houdt hier geen rekening mee.
Op de R.K. jongens ULO. school gaan
65, op de meisjes U.L.O. 54, op de Christe
lijke 31 leerlingen.
Als het aantal leerlingen door opheffing
der Handelsschool verdubbelt, dan worden
de kosten per leerling minstens f 70.min
der. (Vermoedeljjk wel 40. minder, daar
dan de kosten per leerling nóg hooger zijn
dan ergens andeie.)
Dan krjjgt ook het
is samengesteld, haar sporen daarin heeft
achtergelaten. Er is nieuw ontwaakte.belang-
stelling merkbaar. De voorgeetelde reorga
nisatie gaat in de richting- van lyceum, zooals
de commissie wil. Juist het on lerbrengen in
Uio-schoc! gaat van lyceum af. Het is kmt'r
een onderwijskundige kwestie Het doel blijft
gelijk, alleen de weg is beter. Op meerd'-re
punten bestrijdt spr. de meening der commis
sie van toezicht.
8pr. haalt uitspraken aan van menschen,
die het algemeen vormend onderwijs niet ge-
wenscht achten voor het handelsonderwijs.
Spr. noemt meerdere namen van personen,
die hem in zijn betoog steunen en stelt die
tegenover de citaten van de commissie. Ver
volgen^ bekijkt spr. de minderheidsbnlage en
bestrijdt ook die. Volgens spr. erkent de min
derheid. dat het onderwijs door haar plannen
wordt geschaadt. Het pleit niet voor objec
tiviteit. als men de oordeelen van voorstan
ders niet telt. Weer citeert «pr. om te betoo-
gen. hoe het Handelsonderwijs geregeld en
gegeven moet woolen. Spr doet tenslotte
een beroep op allen, om de Handelsschool te
behouden.
Op de overvolle publieke tribune wordt ge
applaudisseerd.
De VOORZITTER hamert en verzoekt,
zich te onthouden van teekenen van instem
ming of afkeuring, daar hij anders de tribune
on middel lijk zal dóen ontruimen.
Het woord is vervolgens aan
BOSMAN
Deze vangt aan, met te zeggen, dat de
voorstellen van meerderheid en minderheid
van B. en W hier in den Raad uit drieërlei
oogpunt bekeken worden nl
le. Van onderwysetandpunt.
2e. Van Sociaal-Oeeonomtech standpunt.
3e. Van politiek standpunt
Het eerste- het onderwys-standpunt is voor
alle raadsleden het moeiljjkst ie omvatten.
Spr. wil zich bjj de besprekingen daar dan
ook met aan wagen. Naar zjjn beste weten
heeft hjj zich daayin laten voorlichten. En
wat hjj er van weet is dit. Toen de Ulo
school nog niet bestond en de H. B. 8. boofd
zakeljjk opleidde tot de academische studie,
was er behoefte aan een andere onderwijsin
richting, die de jongelui uitgebreider kenni»
dan die der lagere school bjjbracbt.
Dit werd gevonden in bet Handeteonder-
wjjs. De oprichting der H. 8. was een geluk
kig» daad, en de school beeft hier een tijd
perk van bloei gehad. Maar de tjjden zijn
veranderd en als het tjj verloopt verzet men
de bakens! De Handelsschool kwjjnt door ge
brek aan leerlingen. Komt dat door de min
der gunstige tjjden? Immers neen! Hoe moei-
Ijjker de atrjjd de» levena, boe grootcr de in
spanning van bet individu moet en zal zjjn.
En dan zouden ook die andere scholen dien
terugslag ondervonden hebben.
Wat i» dan de reden?
De U. L. 0 -echolen hebben een
der leerlingen tot zich getrokken.
te berichten, dat het zeer wel mogeljjk
geheel ander stand-
TMel.
Spr. zal het toejuichen, als men van de
raa'Libesliasing in beroep gaat.
De plannen van spr. beantwoorden geheel
aan hetgeen men hier voor Handelsonderwjj»
wil Wij zitten hier in het belang van Alk
maar, en niet op de eerete plaat» in dat va»
de leeraren
De Minister is niet voor een verhooging
van de subsidie tot 60 of 70 pCL Dit gold
slechte voor 6 of 7 Handelsscholen, ma«
hieronder was Alkmaar niet. Dit krjjgt in eik
geval niet meer Jan 50 pCt
De beer S1ET8MA memoreert de groove be
roering, ontslaan iu de gemeente, tengevolg»
van deze voorstellen. Spr. brengt hulde aan
de meerderheid van B. en W voor de wjjze,
waaroop zij het advies van dé commissie vin
toezicht weerlegd en ontzenuwd beeft. Een
en ander heeft spr.» voil» instemming.
Het finaiicieeie gedeelte acht apr. voldoen
de behandeld in de bjjlage. 8pr. voegt er nog
aan toe, dat desnoods een financieel offer
gebracht moest worden.
Spr. merkt dan op, dat men bjj eventueel»
opheffing van het M. O. overgaat tot bet L.
O., een achteruitgang, die niet te tolereeren
ia. Vervolgens gaat spr. na, boe de litterair
economische richting tot stand is gekomen en
hoe de verhouding hiervan tot het handels
onderwijs is. Eerstgenoemde is meer voor
hen, die technisch of natuurkundig verder
willen studeeren. Voor velen was dit te
zwaar, velen misten den natuurkundigen of
wiskundigen aanleg en daarom werd de H B.
8. A opgericht. Spr. geeft hierna een uitvoerig
citot uit de Handelingen van de Tweede Ka
mer over de wijziging der M. O.-wet. Spr.
meent, dat velen betreuren, dat het gespecia
liseerd onderwjjs verplaatst wordt naar het
algemeen vormend onderwjjs. Het Handels
onderwijs dreigt zjjn eigenaardig kenmerk
verliezen. Het zal verslgemeenen en vervlak
ken. Dit dient voorkomen te worden. D»
H. B. 3. zal nimmer aan bescheiden eischen
van bet Handelsonderwijs kunnen voldoen.
Aan de Handej^wetenschappen wordt een niet
zoo ruime plaat» toegewezên als pp de Hoo
gere Handelsscholen Een H. B. 8. A zal niet
kunnen geven, wat Alkmaac als centrum vau
handel en industrie behoeft.
Spr heeft niet dat respect voor het adviea
van de commissie van toezicht ala B. en W.
Alleen hebben Je omvang en korte tjjd van
samenstelling zjjn bewondering. 8pr. he
rige school
Jenstander
gesloten met de versekering dat de 3-jarige
bleef. Als spr. nu de enthousiaste stemming
van dezelfde menschen juist voor de Hoogere
Handelsschool ziet, dan begrijpt hjj dat niet.
De heer SIET3MA: Het ia 11 jaar geleden.
De heer SLUIS: Ja. juist 11 jaar geleden.
De beer KOSTERS ontkent, dat de 3 ja-
rige Handelsschool ia, zooals de middenstand
die wenscht. De school heeft een grooten
bloei gehad, maar is daarna achteruit ge
gaan. Een van de voornaamste oorzaken ia,
dat er in den omtrek U. L. 0.-scholen zjjn
en meer H. B.-scholen en bovendien in Hel
der een Handelsschool. De commissie van
Toezicht heeft B. en W. meermalen gewe
zen op de regeling der schoolgelden met ie
buitengemeenten. Een andere reden is, dat
er in de laatste jaren wel eens iete gebeurd
is. Eén der leeraren verzekerde zelfs van
ouders geboord te hebben: Je moet wel gek
zjjn, om je kinderen naar die school te zen
den.
Reeds vroeger ia verzekerd, dat de U. L.
O.-school de H. D. 8. zou vermoorden. In
1917 voorspelde de heer Verkerk een dunne
bevolking van de H. D. 8. Er waren meer
tegenstanders van de U. L. O.-school, die al
len een verdwjjnen van ds H. D. 8. vreesden.
I>e zaak is toen verworpen Maar enkele ja
ren later kwam bet onderwerp weer ter spra
ke en is besloten tot oprichting van U. L. 0.-
scholen.
Het resultaat ia, dat men thans zit met het
voorstel tot opheffing der H. D.-scholen.
Spr. komt dan tot de vraag, welke scholen
men moet hebben en stelt de vraag, of er
geen combinatie mogeljjk is. zonder aan hel
onderwjjs schade te doen. Een groot be
zwaar ia de overgang van het klassikaal on
derwjjs tot het vakonderwijs door aparte
leeraars. De overgang moert gemakkeljjker
gemaakt worden. Het U. L. 0. moest daar
toe als schakel dienen.
B. en W. noemen dit wat overdreven.
8pr. betwjjfelt, of de burgemeester dat wol
meent.
Zjjn B. en W werkeljjk tot de overtuiging
gekomen, dat het overdreven ia? Spr. wU
dit graag eens vernemen. Spr. beeft indertijd
reeds op het drieledig doel van het U. L. O.
gewezen, hetgeen door den beer Weeterhof
is toegegeven.
De etrjjd gaat nu tuasenen het alg.«neen
vormend en meer gespecialiseerd onderwijs.
Volgens Mr. Thiel wenscht men in ons
land vooral het eerste on hjj wenscht, dat
het Handelsonderwijs geheel gereorganiseerd
wordt.
De voorzitter van de Kamer van Koophan
del te Amsterdam vindt, dat de litterair-eco.
noiniscbe inrichtingen de beste krachten le
veren. "Een diploma van deze scholen acht
hjj beter dan dat van andere scholen!* Ook
hecht hjj weinig waarde aan Handelscorres-
pondentie.
Dat zjjn dingen, die voor spr. typeeren.
Men wilde 11 jaar geleden ten 8-jarige han-
delMcl^ol voor de middenstandskinderen.
Naar
li”»t I
echoot ■oei niet
8-jange school
Onderhnndach» verhuring.
Voorstel tot onderhandeche verhuring
tegen f 0J6 per M2 van stukjes grond aan
de Nieuwpoortslaan.
Aangenomen.
Regeling met Eg mond-Binnen.
Voorstel tot het sluiten van een gemeen
schappelijke regeling met de gemeente Eg-
mond-B'nnen tot toelating van kinderen uit
die gemeente tot de scholen voor openbaar
lager onderwjjs, alhier.
Kindervoeding en -kleeding.
Voorstel tot vaststelling van het verslag
inzake het verstrekken van kindervoeding
en -klqpding aan schoolkinderen.
Aangenomen.
Voorbereidend lager onderwijn.
Voorstel tot beschikbaarstelling van het ge
bouw aan de Doelenstraat voor de bewaar
school der Vereeniging voor algemeen voor-
f bereidend lager onderwijs.
Aangenomen.
getoond.
"feral in den lan-
le is. Inspecteur
Jommissie eens en
spr. voelt zich-veilig in hun gezelschap.
olkomen terecht heeft men gastreden
voor het behoud Ier Handelsscholen. De
somhinatie is we! eigenaardig, n. 1. de heer
Cloeck. ge«tennd door de hoeren Adema en
Wosterhof.
Wothonier WE8TERHOF heeft er part
noch deel aan.
De heer KUSTERS vraagt dan. hoe het
komt, dat de adviezen aan de kranten ver
strekt zjjn.
In de Bjjlage van B. en W. doet men een
beroep op de geschiedenis der H. D. 8. Doch
wat men nu wil is jets geheel nieuws. De
school is in 1908 gesticht, toen er geen U. L.
O. scholen waren. Men had niets en daarom
wilde men iets voor den handel hebben. De
Middenstand was de ruggegraat der maat
schappij jj om nu niet een gebroken rugge
graat te worden, wilde men een 3-jarige H.
D. 8. Als voornaamste vakken had men han-
delsrekenen en boekhouden met respectieve
lijk 9 en 12 uur voor de 3 klassen gezamen
lijk. B. en W wilden echter «lechts 5 en 8
uur geven.
I>e Middenstand was daarover ernstig» ver
toornd. Dat bleek bjj de oprichting der Hoo
gere Handelsschool. Op het oogenblik wordt
voorgesteld 6 uur boekhouden en 4 uur han-
delsrekenen voor Je 3 klassen. Voor het een
krijgt men dus de helft en voor het ander
nog mfnder dan de helft. Wat men nu beti
telt met Handelsschool is geen Handels
school, zooals de middenstand die wenscht
Het is een school met een 3e klasse zich in
de handelsrichting oriënteerende.
Meer merkwaardig ia de geschiedenis Jer
Hoogere Handelsschool. Dr. Foekens wensch-
te als onderbouw hiervan te hebben de 3-ja-
rige H. B. 8. en deze niet als voortbouw v. de
3 jarige Handelsschool. De heer Versteeg was
toen directeur, in welk verband spr. dezen
nog hulde brengt. De school moest zjjn voor
commercieele opleiding met daarnaast algu-
meene ontwikkeling. Waarom was die .school
noodig? Men leefde m den oorlogstijd en
vreesde ontvolkering onJer de jeugd van de
naburige naties.
Spr. herinnert aan de discussies m bet jaar
bet schoolgaan in de stad is voor buitenkin
deren zeer bezwarend, en voor de ouders
onaangenaam en kostbaar.
Ia het waar, dat het Handelsonderwijs der
Dagschool niet door de U. I. O. kan worden
overgenomen? De tegenstander» van ophef
fing der Handeiwchool beweren dat l>at ia
een zuiver technische vraag, die niemand kan
beantwoorden, en een vraxg. waarover <le
onderwjjs specialiteiten aelfs geen uniforme
opinie hebben. Als raadsleden moet men
sich daarvocr houden aan de daarvoor ge
stelde autoriteiten en specialiteiten, en voor
spr. is daarvoor beslissend bet advit* van
dien heer Kahder, den inspecteur van U. L. O.
De heer VAN DRUNEN: En oud zeeoffi
cier.
De beer BOSMAN: En als hjj in zjjn op 28
April 1926 aan de Cornm. van Toezicht op
het M. O. uitgeliracht rapport schrijft: „Vóór
mjj maakt het dan ook geen punt van twjjfel
uit, of een met Handelskennis geouülle nie
U. L. O.-echool kan in dat ond«-rwjj» voor
aten, dan ia voor apr. die kwestie daarmee
beslist. Hoe zou het ook ander» kunnen?
Waar zou bet been moeten als de adviezen
der gestelde specialisten niet meer zouden
dienen tot richtsnoer van onze overwegingen
en besluiten.
Wat de Hoogere Handelsschool betreft
hebtien B. en W aan den beer Bolkestejjn,
inajiecteur van het M. O. deze vraag ge
stel d: of inderdaad voor zooveel de H B.
8. aangaat, ia te verwachten, dat zjj na wjj-
ziging van haar program in hare litterair-eco-
nomische afdeelingen een opleiding zou kun
nen waarborgen, die geljjk waardig ie aan
die van de 4e en 5e klassen der in hun voor
stel bedoelde Handelsschool.
De inspecteur schrjjft in zjjn brief van 6
April 1926 aan B. en W.: Zeer beslist be
antwoord ik deze vraag bevestigend.”
Nu wordt wei door de tegenstander»
de opheffing der Handelsscholen beweerd
dat bet onderw jj» aan de Handetaecbolen spe
ciaal vak-onderwjjs ia en dat aan de H. B.
8. A. meer algemeen ontwikkelend onderwjjs
maar daarmede! wordt niet vaatgelegd of uit
gemaakt, welk van beide aoort van onderwijs
voor de leerlingen zelf dan wel te verkiezen
ie. Spr. beeft een langdurig bezoek gehad
van de heeren Jb. Cloeck en de Raat. Hun
betoog voor behoud van de Handelsscholen
culmineerde zich hierin: wjj verlangen voor
onze kinderen speciaal vakonderwijs, »n zjj
deelden spr. daarbjj mede, dat de heer Char
les E. H' Boissevain naar Alkmaar zou ko
men om dezen kant van de zaak voor het
Alkmaarsche publiek nog een» duidelijk gtëk
een te zetten. Maar diezelble beer Boteeevain