van het I. 11 „Noord-Hollandsch Dagblad” J IETS NIEUWS Ie KLH8 FOTO’S voor ONGEKEND LAGE PRIJZEN nuto-Dienstregeiiiig Heorn-fflkmaar v.v. OP WERKDAGEN. 14* 10J0 10.35 10.45 11.— 11.15 ioL 10.15 10.30 10 40 10.45 11.15 1 Ook vergrootmgen Alknur - Munt 2 hoik Wuiplilo I Taf «roeien uit het Evangelie. Ne IS Vrijdag *O April IStS I le beid. 1J5 j I TERRAZZO-ft KUN8T8TEERFABR1EK 1. I. GOLHUTO a I. Hill. EPISTEL EN EVANGELIE. DE GOEDE, TIMMER en SMIT. ALKMAAR ever Stesspetorea en gevloek en getier ken «K :oc tand Doch verder uan die landen. rieken en zegt: Genaderd in bet koninkrijk i (Wordt vervolgd.) BIJ DE UITVAART VAN EEN .JÓNGE MOEDER. behoeven te te houden. eeren •r het neut reedt, groet bet dan, - zy dit huis. En too dat huis Daar vm een moeder, Zy werd door baren £n voor dien man y eene weer? ppmg. De doodsklok klept., uit 't kerkportaal De schuifelende voeten treên Van dragers om de Hjkbaar been.... Het is een kort maat droef verbaal. Daar moeten we allen henen; Het lacht ons toe van ver In 't schittren van de tonne In 't hebt van elke «ter. Daar troont de hoogt- Goedheid Die op ons nederstraalt; Dóór voedsel voor verbeelding, oor hart en tiel gebaald. 1.15 130 1 45 1.55 2.- 230 7.- 7.15 7.30 7 40 7.45 8.15 ALKMAAR Kattenburg Uruom Avon hora Berkhout HOORN iHt rauw rara 2 2.15 2.30 6.45 6.15 622 6.30 6.45 7.— 9.— 9.30 9.35 1245 1.15 1.25 1.30 i— 8 8.15 8.30 8.40 8 45 9.15 4. — 4*30 4 35 4 45 5. — 5.15 9.— 9.15 9.30 9 40 9 45 10.15 6 615 6.30 6.40 6 45 7.15 m 9 30. 8.30 835 8.45 945 730 746 8.— K10 Dat waren seboone dagen, Die dagen van weleer; En tuchtend vraagt het harte: Wanneer keert gy o Wonderen der schei Waaraan myn oog eens hing. Gy kunt, gjj blijft ook leven In myn herinnering I lipputt nam bet ernat^; op, «verzag is-, telde en rpferde en antwoordt genoeg voor hen, opdat ieder kri' OFFICIEEL KE 10.30 11.— 11.05 I 11.15 11.30 I 11.45 Daarna wees Je»us nog twee en teventig anderen aan, en sond ben twee aan twee voor xieb uit naar iedere stad of plaate waar Hij zelf zou komen. Maar dan teide Hy tut ben: ,Gaat heen: tiet, Ik tend u als lammeren te midden van wolven. Draagt geen geld beurs. geen liedelzak, geen schoenen,, en groet niemand onderweg. Maar in wat huis ge binnentreedt, zegt eerst: Vrede zy dit hui»! Blijft echter datzelfde huis, en eet en drinkt wat men er heeft, want de arbei der is aijn loon waard. Gaat niet van bet een© lint, in het andere over. Geneest de en schoon mind voor bun kind Zij rich uitputte in dienstbetoon, ]u 't bljj voonritsieht, dat se een dag Niet ver meer af verheugen sou Met een nieuw pand der huwelijkstrouw Haar echtgenoot.... Toen kwam de slag, Die met een aanval, fel en wreed De moeder wierp op *t doodsbed neer. Zij gaf haar riel den Schepper weer, Maar voor haar man wat zieleleed! Gy hebt dan het verhaal gehoord. Nu volgt met my den droeven stoet Waarbij soo menig hart verbloedt, In tranen, door de kerkbofpoort. Eén van de koorknapen droeg 't kruin, Een ander bet wjjwatersvat Van silver en de priester bad. Toen ging er als een zacht gesuis Door 't loover van het boog geboomt, Waarmede de*godsakker, groen En lieflijk als een schoon plantsoen, Van alle kanten is omzoomd Men had de zoden wat verschikt graf 'saam men de lijkkist af. ALKMAAR Woonplaats: Bergerwag Ha. Fabriek en Kantoor: Bloemstraat 9. Filiaal te HOORN: Wmterdjjk 6 Romslnsche Mozafk- aai Qranlrt- vloerea, Wand- m Trapbekla©- diag, Towsbaukaa, AaarMbt- Madua, Gaolstaawaa, SpwaibakkM, allo voatkö- maada Graaltowarkan BLKE LEVERING MET GARANTIE. srcciALirair in uouToaaNirr EN ESTmaWENsKN Der christenen, die sterven niet, Want hope is hunne leven wet. Die hope make in droefheid blij En geve troost den echtgenoot, Wiens vrouw en kindje zjjn niet dood.. In Christus eeuwig leven zy! De Pastoor van Zwaag. 27 April 1924. RKBERICHT En in bet versch gedolven Liet lang: - --- Eén beeft zyu droefheid uitgesnikt. Intusscben gaat de priester door Met zegening en kruisgebaar, Trekt op het deksel na elkaar Drie kruisen tot een levensvoor En hoopvol teeken, dat herryst Vit kracht van hey geheimenis Des kruises. wat onudapen is En Jesus zyn Verlosser prysi. Herin’ring aan vergank’lykbeid -En 's menschen afkomstl *s Priesters band Heeft driemalen het schepie Over de lijkkist uhgeepreid. Daarna door zangers ingezet Wordt 't Ego sum, het levenslied IN VERRE LANDEN. Ik heb in verre landen Zoo menigmaal gedwaald, Er voedsel voor verbeelding, Voor hart en riel gehaald, Gezien er en genoten Wat God er heerlyks schiep, Hoog op de kruin der bergen En in der dalen diep niet ontvangt en GEDACHTEN. Omdat de liefde miskend werd, heeft de wet de liefdadigheid verplicht gemaakt Een aalmoes ontvangen uit is handen van een waren Christen is voor den arme geen vernedering. T ia een erkenning vaa sjjn waardigheid. Niemand is strenger voor de armen Jan nieuwe rijken, die dikwyls oude armen zijn. Plotselinge rijkdom is jonge wyn: hy ba- dwelmt Nachtegaal en monnik soekea da stilte. (Joos). Ryken hebben weinig arme neven: armen hebben er vele ryke. Als een esel gekroond ia riet men *t beet syn lango ooren. Het leven kent hy alleen, die ook den dood kent De laatste beteekenis d«v andere gods- diensten ligt hierin: se syn „opvoeders na»r Christus”. Heden gebeurt bet volgend»: de werkelijk heid wordt ons opaieuw zichtbaar, nadat wy lang in formulen hebben geleefd (Romano Guardim). (worden was sprak Hy aat ons naar de <>ver- Toen lieten zy de menigte gelijk Hy in het _2 J schepen waren bij Hem. En er brak een hevige stormbui los, en de golven sloegen In het schip, zoodat bet schip vol water kwam. En Hy zelf was op den achtersteven en sliep op de bank op het hoofdkussen. En zij maakten Hem wakker en zeiden tot Hem: „Meester, bekommert het V niet dat wij vergaan?” En ontwakende dreigdo Hjj den wind en sprak tot de see: „Zwijg, wees stil!” En de wind viel en er kwam tun grootc stilte. nog veel te zeggen, maar a. Maar ris Hjj, zal gekomen zijn, 27Hy s ZI'? Hjj zal alles spre- gehoord heeft, en Hjj zal u de dingen verkondigen. Hij zal Mjj verheerlijken; want Hjj zal van het Mij ne ontvangen en a ver' ondigen. En toen het laat tot zijn leerlingen: sjjde varen." gaan en namen Hem mede, schip was; en ook andere c daar zy als schapen zonder herder waren, en Hjj begon hen te leeren. En toen het alreeds laat geworden was, naderden zQn leerlingen en zeiden„Deze plaats ia woeat en bet is al seer laat gewor den: laat hen gaan, of»dat zjj zich naar de omliggende dorjten en gehnchten begeven om wat eten te koopen." Maar Hjj zeide scherteepd tot den naieven PbUipfuis: „Van waar znlien wjj brood kno pen. opdat »ij zelf hun te eten geven?” Dit zeide Hij echter om hem te beproeven, want zdf wist Hjj wat Hjj doen zou. Phi- -- seba- ido Hem: „Voor tweehonderd tienWugen brood kt niet genoeg voor hen, opdat ieder een stukje ‘ie; Hjj zegt tot hen: „Hoeveel ’brooden hebt gy? Gaat een» zien.” 8.15 8J0 Maar de dienst van God, de deugd, die moeten er sjjn, en die morton, bet licht in, opdat ze den Vader verheerlijken, die in den hem I is. Vooruit jongens! De durver», dat moeten jullie zyu. ’t Woord is al veel td lang aan hen.die zwijgen moesten als het graf. ZIJ, DIE NIET DURVEN! Dat zjjn zwakkelingen. Want 'n sterk karakter durft allee, overal. Voor niets en niemand schrikt ’n sterke ziel. Die blijft kalm en vastberadenby 't gevloek en getier van verwilderden, by den spot van verfijnde deugnieten. Zij weten, wat hun te doen staat, en dat laten ze voor niemand na. Zy, die niet derven.... dat zijn de zwak kelingen. Kwaad zjjn ze uiet van huis uit, maar flink ook niet. Ze zouden wel willen.... maar daar blijft het ook by! Willen en doendat krjjgen ze niet ▼oor mekaar. Ze zouden wel niet meedoen met vnile taal.... maar ze dnrveu niet.... voor kui- sche jongens door te gaan! Ze zouden wel niet de kerk verzuimen maar ze durven niet.... hun geweten invol gen. Ze zouden wel niet met die slechte kame raden willen omgaan.... maar ze durven niet „neen” te zeggen. Zie, zoo zjjn de uiet-durven! Anne jongens, wanneer worden jullie eens „mannen”? VIERDEN ZONDAG NA PASCHEN. gfirtel tttt den brief van den H. Apoetel Jacobus. I, 17—21. goede gift, en alle vol boven, en daalt neder Swenburg Uraem Avenhern ©vet 4e Boon 1W.10 Berkhout 7 25 HOORN 4 7.40 die Mjj gezonden vraagt Mjj: Waar droefheid heeft uw hart vervuld, omdat Ik u deze dingen gezegd heb. Doch Ik zeg u de waarheid, bet is u dienstig, dat Ik ga; want, soo ik niet ga. dan zal de Vertrooster tot u niet komei^0zaar als Ik wegga, dan zal Ik Hem e sen desa En als B(j gekomen zal zjjn, dan zal By de wereld overtuigen van zonde, van rechtvaardigheid en van oordeel. En wel van sonde, omdat zy in Mjj niet ge loofd hebben; van rechtvaardigheid, omdat Ik tot den Vader ga, en gij Mij niet mee* zien zult; en van oordeel, omdat de vorst dezer wereld reeds geoordeeld ie. Ik heb gij kunt bet nu niet dragen. Maar ab Bij, de geest der waarheid, zal gekomen zjjn, die zal a alle waarheid leeren. Want By zal uit zich zel- ven niet spreken; maar ken wat B(j toekomende Welbeminden, alle maakte gaaf is van van den Vader van alle licht, by wien geen verandering noch schaduw van verwbse- ling plaats beeft Bij beeft ons uit goed heid door de leer der waarheid gebaard, op dat wy de eerstelingen zijner schepselen tonden wezen. Gjj Weet het myn welbemin de broeders! Alle mensch zjj dan vlijtig om te booren, maar traag om te spreken, ea traag tot gramschap. Want de gram schap des mans wekt Gods rechtvaardig heid niet Daarom werpt af alle onzuiver heid, ea overdaad van boosheid, en neemt aan met zachtmoedigheid het ingeplante woord, hetwelk uwe zielen kan zalig ma- Godz! Wie u boort hoort My, en wie u ver smaadt, versmaadt Mjj; doch wie Mjj ver smaadt, smaadt Hem. die My gezonden beeft.” De twee en zeventig nu keerden met vreugde terug en zeiden: „Heer, zelfs duive len zjjn ons onderworpen in uwen naaml" Maar Hjj zeide hun: „Ik zag 3aUn ab een bliksem uit den hem»! valkn! Zie. Ik heb u het vermogen gegeven om op slan gen en schorpioenen te treden en op ge heel de legermacht des vyands, ru nieU zal u het niinwte letsel doen. Toch vertw-ugt u niet hierover, dat <te duivelen u onderwor pen zijn, maar verheugt u, dat uw namen staan opgwchreven in de hemelen!” Tegen Paacheu kwamen ook de apostelen weer by elkaar, by Jesus en verhaalden Rem alles wal zjj gedaan en wal zjj onderwezen hadden. En Hy zeide tot hen: ,Komt gijlie den alleen naar een eénzame plaats en rust een wginjg." Want talrjjk waren degeuen, die kwamen en gingen, en zy hadden zelfs geen tyd om te eten. En sjj voeren allen in het «chip weg naar een eenzame plaats, by Betheaida. Doch men zag hen vertrekken en velen «ris ten het en Heften te voet uit, alle stede* daarheen, langs het seestrand en de Jor- daanbrug over, en kwamen ben vóór. En toea Hij uitstaag, zag Jesus een groot© schare. Ea Hë kreee msdeliid©u met besu 610 6 25 640 AUTO's VOOR GEZELSCHAPPEN STAAN 8TEEDS GEREED Standplaats te ALKMAAR: Cat* 8WIT8ER, Fnesohs Brug, Telefoon 317. •teadpiaau te HOORN: J. KOK. CufA /tWitte Paard”, Telefoon 256 Waar ik heb rondgodwaald En voedsel voor verbeelding, Voor hart en ziel gehaald, Daar ligt in eeuwgen luister Aan 't bovenaardsche strand, Het schoonste land van alle, Ons aller Vaderbnd. ZIJ, DIE DURVEN! Dat stoesten zyn de artte, de plichtsge. troewe, de kubebe jonge mannen. Dat moesten de durven zijn. Want niets „uit jebaamts”.achterbaks Ze mogen vry voor den dag komen die fliake, ferme katholieke jongenszóó, ab se daar van hub kwamen. Voor bun geloof hebben tb zich niet te schamen! Want dat geloof.is veel ouder dan de spotter», en veel eerbiedwaardiger dsn hun „standpunten.” t Is ook zóó dat Geloof dat hfj die er na leeft, zich gelukkig weet. En wie het opgaf.... miste de rust van het geweten. Wat zuudt ge je schamen om je geloof dat iedere eeuw de grootste mannen hielp vormen? Dat door duizenden zóó hoog werd geschat, dat.... ze d'r voor stierven! En om je goede zeden, om je kubch en plichtvol levenbehoef je toch evenmin beschroomd te zjjn! De zonde, de ondeugd die hebben geen recht te bestaan, laat staan te-pronken. HET VOLK DAT IN DUISTERNIS ZAT, V. En in vele dusdanige gelijkenissen sprak Hjj het woord tot bet volk, naar dat zij konden verstaan. Zonder gelykonb sprak Hij schier niet tot hen, om hen tot nadenken te prikkelen en te doen begrijpen, dat het rjjk Gods geestelijk was, niet aardsch; dat bet langzaam groeien moest en niet met ge veld gevestigd. Maar aan zjjn leerlingen afzonderlijk legde Hij alles uit 4 15 4.30 4.40 4 45 6 15 Goat ep Zaterdag FEESTDAGEN. HOORN Berkhout A venhors Ursem Rustenburg ALKMAAR HOORN Berkhout over de Goorn Avenhors Ursem 7. Rasteabarg over Stompetoren 7.10 Alkmaar 7.40 4- Gaat ep Zaterdag om 11.30. OP ZON- EN 4.30 5.— 5.05 5.15 5.30 5.45 Evangelie volgens den H. Johannes; XV l, ild. In dien tjjde zeide Jezus aan zijne leer- Hngen: Ik ga tot Hem die Mfj gezonden beeft, en niemand van U gaat Gjj heen? Maar de Tot nog toe waren de twaalf enkel zijn leerlingen geweest; nu zou hjj er zjjn helpers van maken en met hen nog eens pogen aan bet volk het rjjk Gods te doen verstaan. Bij bet zien der scharen ha<] Hy medelijden met hen, want zjj waren in druk en lagen daar ah schapen zon<ler herder. Toen zeide Hjj tot zyn leerlipgen: „De oogst b groot, doch werklieden rijn er wei nig. Vraagt derhalve den Hoer van den oogst, <ht Hjj in zjjn oogst werklieden zcn<le. Eb Hy nam de twaalf en begon hen twee aan twee uit te zenden en gebood hun- „Staat niet den weg in naar de heidenen en treedt de steden van de Samaritanen ni.*t binnen, maar gaat veeleer tot de verdwaal de schapen van het hub van Israel „Gaat, predikt hun en segt: Het ryk der hemelen is nabjj gekomen. Geneest rieken, wekt dooden op, reinigt melaatschen, drjjft booze geesten uit, „Oin niet hebt gij ontvangen: geeft om niet. Goud, noch zilver1, noch kopermunt zult gfj in uw gordels dragen, geen bedelzak, geen twee lijfrokken, geen schoebai, enkel een reimtaf; want de arbeider is sjjn onder houd waardig. bidden en ook voor mij Neem mii niet kwalijk, dat ik dezen keer zoo weinig dankbare Heari.” t schrijf Ik heb nog rust noodjg. Uwe U Men ziet uit dit schrijven» dat de zwaar beproefde missionaris den moed *2 Oeve God Hem sterkte en n om zijnen arbeid voort te zet- Daar sinds weken de bevolking mij ner miMiestatk en omstreken 'n schuil plaats is gaan zoeken in Tientsin woon voorfoopig ook daar I t Moge OL Heer ons weldra vrede schenken’ I t Dan kan ik weer mijn mi&siearbetd hervatten A. u b goed voor vader zg. „In welke stad of dorp gy ook binnengaat, onderzoekt wie daar waardig is en blijft bjj hetn totdat ge vertrekt. Als gjj het hub bin- i, zeggende: Vrede uis het waardig b, zal uw vrede er over komen, doch zoo h« dat niet waardig is, zal uw vrede tot u terugkeeren. „En waar mee UIT DE CHINEESCHE MISSIE. Pater Petrus t nemer, Rector oer Ew Misters Theresiancn te Schiedam, ont ving van zijn besdirrmeling pater Ma- rijnen, Lazarist, missionaris in (4i nx fbe daags vóór Kerstfeest en op den feestdag aelven des nachts zoo gemarteld en van alles letterlijk beroofd b, vol gend schrijven, hetwelk eeri-‘«erd was 10 Maart Eerst meldt hij daar n, dat 'n tweede $!ag hem getroffen had. doordat zijn goede vader 15 Febr IJ overleden was Dan vervolgt zijn eerw.„De om- gtaodiRheden laten mil niet toe veel te schrijven Ik heb uwen brief en het of fertje voor mijn koperen priesterfeest oatvanoen Aan allen zal Ik ’n woordje van dank zenden Heden schrijf ik u uit Sien-CWoei Kom waar R voor n paar dagen ben om de Christenen te bezoeken en waf uit te maten Sinds Kerstmis laaf de gezond heid wat te wensthen over Ik kan bij na niet meer sTanen De oorioc gaat hier steeds doot Met Kerstmis hebben de soldaten heel mijne Missiestabe te Kwan-poe-fou leeagenHir’e-v* teweer- stfioten hebben ze ook op mij gelost Zelfs hadden ze ’n vuur aangelegd om mij te verbranden Doth OL fteer heeft mii bet leven gespaard ABes neb h toen verloren, zeffs de kleeren die ft aan 't lijf had LEVENSWIJSHEID. De meeste moeders vermanen hare dochters meer om rechtop te zitten dan om oprecht te zijn. A. Karr- Door een beslissende keuze te doen wordt men tal van mogelijkheden ar mer. Maar één werkelijkheid weegt zwaarder dan duizezxf mogelijkheden. H v M- De beste vorm van het practisch-zim ia nog bet idealisme. Terwiji de uuch- ter-practische menschen meten den af stand der sterren, de hoogte der t<r -ns. de lengte der baan met wiskundige lor- mulen. hebben de idealisten de baan afgedaan, bezingen zii fk sterren en feiden zii de klokken in de torens. Lodewirk Dosfel. Oii kunt geen wonderen doen, om de menschen te bekeeren, welnu, bekeer ze dan door hetgeen in uw macht staat, door mensdilievendfoerd en goede zorg door zachtmoedigheid en vriendetijk- L H- Chryaostomua H. Chrygostomusu sprak Hy tot hun: „Wat zyt gjj bc- Hebt gjj nog geen geloof?" J vreeze en •praken tot elkander: „Wie is toch deze, dat ZIELE-RIJKDOM. Een eenvoudige landbouwer m de parochie van den Pastoor van Ars had de gewoonte des morgens es eer axonds bij het gaan naar, en het terugki van zijn arbeid, «enigen tiid vOól H. Sacrament in de paroeniekerk door te brengen. Daar knielde hij dan achter in de kerk, rechtop, en staarde onophoudelijk op de heilige Hostie, die bovea het Taber- nekel stond uitgesteM. Op zekeren dag sprak de Pastoor hem hierover aan. „Wat zegt ge toch wel aan den goe den jesus, ai den tijd, dien ge daar zoo roerioós doorbrengt?” En het antwoord Mijnheer Pastoor, jk zeg H«m niets, ik kan aoo geen woorden vinden; maar ik zie Hem aan, en Hii jiet mij .aan-. Oetrof.en door d t nee. hik antwoord kon de Pastoor óók geen woorden vin den, en nam zwijgend afscheid. r__ u niet ontvangt en niet luiHtert naar uw woorden, verlaat dat huis of die «tad, en schudt het stof van uw vou ten. Voorwaar, Ik zeg u: Voor het land van Sodoma en Gomora zal het dragelyker zyn op den oordeelsdag dan voor die stad." Zy nu togen uit en gingen de dorpen rond en predikten, dat men zich zoude m- keeren. En ze dreven vele duivelen uit en zalfden met olie vele zieken en genazen ze. Toen vreead? En zy vreesden met groote r~< L. i—ir- aa11.„..Ja„. KKTa. ook wind en zee Hem gehoorzamen?”

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1926 | | pagina 12