Korte berichten. I Uren van openstelling der Nuts-Spaarbank. Eiken werkdag van BUITENLAND. k ■I van I (Wordt vervolgd Em verschrikt hoeft op twee mijlen levensideaal der jeugd tweeling broeders Francte, Aloysiue van Gonzaga. Niet van verre hebben t Huys- feidt de en het onverwachte vaa succes i niet uit Epirus doening op •en, opdat ook do bgen met bljjmoe- échittéring van een serafjjneche Hefde vaa It le van wfl- hij zich <vni|( m overron peluw. verscholen achter een haag van gegeten heeft, hjj h-reft z(jn dorst geleeeht. nders hun kinderen het de aapitoln, gen klank h bloedelotj* uuwaohtige i kunne >nstroe on het punt «loods» o» kapitein hue uog na, dat de assistent toch vooral hot uoAÜgs verband mede sou breng»». t ge<>ed, ebt van 1 Dat de ouders dan in hun 18% on van 2—1 uur. Zaterdagavond van 7—8 uur. Zaterdagmiddag gestoten. troffen, en bet leed geen twijfel of deze had '„Leg hom beboediaan op do sofa”, beval iwonsu, ruatt- i ernstig, half ht nog de ao- „Zona twee man naar hot dorp, Leutnor, ooi don «Mis tent to roepen, want do dokt* aside mjj d^ soa avond nog, dal M «I» aioeot zal b| dit vroooeljjk oaweer niet naar huis teruggekeerd I De beide soldaten kregen ties en toen sty reeds oia heen to gaan, riep De kapitein had zjjn stoel achb ruit ge luwd en riep nu met al de kracht zijner lon- gen: „Wie daar?" De rollende, geraasmaken de donder, die door het dal dreunde, even alsof een reusachtig rotsgebergte in honderd duizend over elkander neerploffende stukken brak, verzwolg den klank der men*cno)ijkn stem. De hand van den officier tastte naar de re volver, doch zjj stiet slechts tegen den voet van den armluchter, die van de tafel af en op den grond viel. En nu opnieuw een schel opflikkeren aan bet firmament een stroom van toovorveh- tfg licht, dis voor den duur van een polsslag au» hoeken van het vertrek vulde, maar toen ook had de brutale indringer bemerkt, dat hjj zich in zjjn hoop om deze kamer ledig te vinden, bedrogen zag. Op minder dan een armslengte bad de een den ander vó ir rich gezien, en in die onmeetbare «panne tjjto nad de een toch op het gelaat van den ander gelezen, dat er hier aan geen onderhandelen te denken viel, maar slechte aan een strjjd op leven of dood. Wie van de twee zjjn tegenstand* het eerst bad aangegrepen geen van belden zou ia staat geweert zjjn. dit lat* self te zeggen, doch toen de nachtelijke duisternis hen we der ia haar («doordringbaren mantel had ge huld, toen hielde» zjj elkaar in een ijzeren ontotrengeling vast, een ieder met de uiterste HET ENGELSCHE MIJNCONFLICT. Over het algemeen wordt het betreurd, dat de conferentie, welke Dinsdag ia ge'wuden tiiMchen de mijn eigenaren en de mjjnwerkozs- vertqgenwoordiger» zonder resultaat is ge- bleven. De bewering, geuit door dn mmj- eigenaren, ah zouden de mijnwerkers niet genegen zjjn om hun standpunt op te gsven, ie toegelicht door Cook, den «eer. v. d. Myn werker?foderatfe. die verklaarde, dat ook de mijneigenaren in geeneriei opzicht hun standpunt hebben gewijzigd sedert het oogenblik, dat zjj een concessie heblieu ge daan, wat betreft den 8-urigen werkdag en de regeling op den basis zooals die gold voor 1921. Vooral de onverschilligheid, welke door de m|jn-eigeiiaren a»n den dag wordt gelegd tegenover de reorganisatie 'au de mjjn industrie vormt een belemmering om tot overeenkomst te geraken. Momenteel zjjn ook alle verwachtingen, dat de onderliandollngen zullen kunuen worden hervat, opgegeven. ik leven. erk van Christus al« een was, opgroeit en Jezus ia als Qe levensboom in vollen bloei, verscholen achter een haag van doornen. Wie van dien boom zjjn honger gestild, i Zoo hebben de oi leven te laten zien. Zelfverloochening ie vrucht van het gesamenlijke zelfverloochening is vru< gezamenlijk gebed. Dat de oud gezin herstellen het gezamenlijk ochtend- avondgebed, waarbij het gewetensonderzoek niet mag worden vergeten. Zelfverloochening is offerande van zich zelf aan God door en met Christus Dat dan de oudere herstet- len de praktijk van het dagelykach Miohooren met de kinderen, en met eerbiediging van ieders geweien, van de dageljjksche H. Com munie. Christus offert zien zelf en ons en wjj offeren ons met Hem en in de H. Com munie nemen wjj op de innigste wjjze deel aan het offer. Zoo bloeit opnieuw onder ons op de geest van liet offer. Wie zjjn leven wil behouden verliest het, wie zjjn leven aflegt, wint het leven Zelf verloochening beteekent Christus navolg>n. Dat dan weer hersteld wordt de lezing van het Evangelie in het gezin, om Christus te kennen. Zelfverloochening beteekent leven met Christus. En zoo wil dan Z. H. de Pins in dit jubejjaar, dat de derde orde van St. Franciscus onder groot en klein bewerken zal een bljjvende levenshernieuwing. Want Franctecus volgen is Christus vol gen. Zoo dan groeie het Rijk Gods in ons en om ons heen. Christus noemde Zijn Kerk het zuurdeeg, dat het meel doordeesemt, het mosterdzaadje, dat wordt tot een breed ge takte boom. Hoe meer de Kerk als zuurdeeg rt doordringt, hoe tl uitspreiden over Zij, die het buweljjk beschouwen als een heilige roeping tot openbaring van de schep pende en verlossende Godsliefde, zij weten, dat z<j elkander hebben te heilige», e» met geheel ’t gezin langs den weg van boet» en verzterviniz hebben op te gaan tot God. En voor dezen is het kind een zinnebeeld van de vruchtbaarheid der goldeljjke HeMe. een genadebewerkend onderpand van hemelse ha zegening. Itonkt de man er wel genoeg aan, dat hij In het huwelijk den Christus uitbeeldt. Die zich zelf ontledigde, de gestalte van een dienstknecht aannam, om het menschdom te heiligen en aldus zich te winnen een smette- ksoze bruid. Weet hij wri genoeg. dat hij niet minder godsdienstig mag zijn dan de vrouw, ja ook in de go.ledieiutige opvoeding dér kinderen de eerste is en de meeste verant woordelijkheid draagt. Weet hij wel genoeg, dat hij. hot zinnebeeld van den Christus, geen offer te groot mag achten, om de reinheid van zijn vrouw te beschermen, om baar te heiligen in liefde. En beseft de vrouw haar hooge waardigheid wel genoeg? Is zjj er van doordrongen, dat zjj tehuis heeft uit te beel den de H. Kerk, de door Christus verlost» en geheiligde menschbeid, aan wie geen an dere naam gegeven is, waarin wij kunnen zalig worden dan de Naam van ons aller Hoofd, Christus. Is de vrouw aan haar mau aauhankedjjk en trouw met een kuische trouw als aan Christus? Hoe moet hierop het ant woord z<jn? Klagen geestelijke en leeken- 1 eiders niet luid over de jammerlijke ver woesting van het christelijk gezins- en huwe lijksleven? Hoevele huiagezinnnen hebben door gebrek aan den geest van versterving en boete en zelfbeheersching. door gebrek aan liefde voor God en voor elkander den grjiwel der onthei liging binnengewaaid die andere landen met ontvolking dreigt? En als wjj overwegen, welken omgang de ouders toelaten aan hun kinderen, welke lectuur zij dulden in hun hnis, welk» vermakeh zjjn binnengeelopen in onze kringen, hoe en onder welke omstandig heden de kennismaking van jongens en meis je» geschiedt hoe onvoorzichtig-lang. hoe ge vaarlijk-vr|j de veriovingen zjjn. moeten wjj dan niet erkennen, dat vele ouden en kinde ren niet beseffen, dat het tweede doel, waar- I om God twee menschen in het huwelijk ver- I eenigt dit is, dat zij elkander zullen zijn tot hulp en steun op den weg naar den hemel. V.- vader en moeder, jongen of meisjtro^ft '•'dig beseften, en in togenw oordighEl Art Allerheiligste Sacrament dit biddend den overwegen, zou dan de ramp van het ge mengde huwelijk de Kerk in ons Modern zoo schaden ais thans het geval te. Dooit het be sluit tot aangaan van verloving en huwelijk wordt zoo dikwijte op andere plaatsen geno men dan in de stille eenzaamheid vaa het kerkgebouw. Het rumoer van spel en dana overschreeuwt zoo gemakkelijk dé stille stem van bet geweten. En versterving boete, waarachtige liefde mogen niet één woordje meespreken hij de keuze van dien alierge- wichtigsten levensstaat. Moet het ons dan verwonderen, dat ook in menig katholiek gezin de esMntieeie kwali teiten van het huwelijk, de eenheid en on verbreekbaarheid niet meer worden ontzien? St. Augustinus noemt drie goederen op, dto eigen zjjn aan den echtelijken staat en waar door verzacht worden de ongemakken, waar op Paulus doelt, wanneer hjj zegt, dat de gehuwden zullen hebben verdrukking des vleesches.' Waj de menscheljjke rede inboet wondt gecompenseerd door tiet goede van nakomelingschap; wat het huwelijk aan zor gen meebrengt wordt gecompenseerd door het goed van den echtelijken trouw, en wat <l» niensoh aan vrijheid verliest, wordt ver goed door het goed van den on verbreek l>a- ren huwelijksband. Maar door gebrek aan hooger leven verspelen ook christelijke echt- ge»ooten deze goederen geljjk Ezau in aardsehgezindheM het goed van zjjn eerste geboorterecht verkocht voor een bord lin zensoep. In zjjn leven van 3t. Lidnina zegt nians ons. dat God in de handen ho weegschaal van goed en kwaad. Ala de tij den hoos zijn en de mensehen zijn afgeweken van Gods weg, dreigt de schaal van het kwade omlaag to- gaan en het evenwicht te verstoren. Waar God waakt, dat het evenwicht bewaard I.lijft en Hij richt zich tot edelmoedige zielen, en smeekt hen. 1at zij hun verstervingen en offeranden zullen werpen in de schaal van het goede, opdat het evenwicht worde bewaard. F<p nooit heeft God zich in de edelmoedigheid der Zijnen vergist. Wij kunnen ge»n ohristolijk-levende men- schen zijn als onze zie] niet edelmoedig ie en weigert de versterving te aam aarden W int, de grondwet van bet christelijk leven te ds abnegatie sui ipaius, de verloochening vaa zich zelf. De liefde der wereld ia als het wuivend koren in bet open veld. Zijn halmen zjjn leeg en worden ra» tot «tof. Doch de liefde vaa het ge^in en óns eigen hi breeder Z|] haar takken^ de aarde. Onze Paus heeft Zijn pontificaat in dienst geetold van de hereeniging van alle afge- dwaalden met de M<>ederkerk. Waar wacht God op? Op ons gebed, maar ook op ons offer, op onze verstervingen, op ons voor beeld van een kathoHek persoonlijk, gszins- en maatsehappelfj] Wfj zien de K rozelaar, d’e eerst klein was, opgroeit en eeus geheel de aarde gnet z|jn schaduw zal bedekken. Elk huiegezin is als een klein je aan dien rozelaar. >oor den dauw van God» genade, vrucht van gebed en versterving, ontluiken de ro zen. En eerst als al de rozen ontloken zijn, staaf de rozenstruik in vollen bloei, is de Kerk van Christus tot vollen wasdom geko men. Hoevelen onzer, in brandende liefde voor de Kerk in apoetolischen ijver voor de uitbreiding van het rijk Gods vragen ver langend: staan alle rozen reeds in bloei? Maar telkens luidt het antwoord van Christus’ Plaatabekleeder en van onze Hoogwaardige Bisschoppen: er ontbreken nog velen. G|J, Katholieke ouders en kinderen van dit Dio cees. die soodlkwijls hebt ondervonden de vaderlijke zorg van onzen Hoog waardig on Bisscbop voor de uitbreiding van bet Rijk Gods op aarde, weeet apostelen in uw eigen gezin op de eerst* plaats door de verstor venheid van uw christelijk gezinsleven, smeekt door uw gebed en door het offer van U zelf van God af den dauw zijner gena Je, opdat de Kerk van Haarlem moge bevrijd worden van Hare velerlei en groot* beproe vingen, en Hij, die ons bestuurt met aposto lisch gezag eenmaal moge teggen: ik zie den struik volgroeid, al zgn rosen zjjn ontloken. De magistrale rede van pastoor Mniler werd in stille aandacht aanhoord. Aan het <lot brak een applaus los dat minutenlang aan- hield. Toen wederom de stilt» in de zaai waa weergekeerd, zong bet koor het „Dominê salvam far Reginam nostrasn” van Gieeen en daarop verzocht de algemeen* voorzitter aan Mgr. (tellier de vergadering to willen toe- «preken. De grijze Bfsechop voldeed aan dit verzoek en sprak ongeveer als volgt: Toespraak Mgr. CalB*. Het te mij altijd een vreugde, zei Mgr., om een KatholiekeiMi: g bij te wonen, omdat ik m|j dan zoo gemakkeljjk verbeelden kan, dat ik door ^vertegenwoordigers van het gche Ie bisdom omringd l>en om te hooren spreken over gewichtige aangelegenheden van het Katholiek leven. Dezen keer, zeide Mgr., te het mij een bij zondere vreugde, omdat ik gehoord heb lat de groote opkomst ook waarschijnlijk te dan ken ia aan bet belangrijke onderwerp. „Het kind” ia inderdaad een van de be langrijkste onderwerpen. lu het kind ligt de toekomst. Wil de Katholieke Kerk bl|j.-en groeien dan hangt dat af van hen die' thane nog kinderen zjjn. Belangrijk ook is dit on derwerp om den tijd, waarin het wordt I** bandeld. Men heeft dikwijls gesproken over de eeuw van bet kind. Wanneer ik alles gelooven moet, zeide Mgr., wat ik lees en wat mjjn verzwakkende ooren te hooren krijgen, dan Bij den chaos van verdoovende natuurge luiden hoorde h| noch den scherpen knal der sahoten, noch een kreet, noch een val, doch de nieuwe aanval, waarop h|| bedacht moest wezen, volgde niet, en de aanvaller moest dientengevolge hf getroffen «ijn reword»», óf de vlucht genomen hebben. Nordenhols tastte naar de tafel, waarop bij zoo even e»a takje met lucifers had ontwaard, doch de tafel wee omgevallen en het zou to veel tjjd gekost hebben en ook te gevaarlijk zjjn ge weest o* op den grond te zoeken. Hij ging du» naar de deur en rukte dese open. „Sergeant l-eutnev”, dreunde ztjn foroebs «tem door de gang en hier, binnen de beslo ten rviznte, klonk zij dan ook verstaanba* genoeg o* h»t oor d* mansehappen to be reiken, Me niet v* vaa da* ware>oi>dw<e- braebt. Weinige miauton lal* had zich bet ver trek, dal aoo »v«a bet setoawtooneai vaa zulk eea vreeeeltjkea striM wa» g»w»»et, m»t de toronwilen le soldaten gevuld, het raam waa gesloten geworden ea de lamp, die ma» op den eeboorsteenmantol bad neergeeel, verlichtte helder h* wtenig omvangrijk» v*- trek. Da* lag de omvergeworpea tafel op den grond, en daarnaast, boven den zilveren armluchter ea de ia de scheed» stekende sa bel van den kapitein uitgeetrekt de leven loos* geetalt* vaa een maa, wieaa oogen ge broken ea verglaasd na* hel plafond op- Mbbtk «4 om te doordring kinderen het kennen en vol dige geestdrift. De echittérla harmonisch.verbonden met den luister een ongedachtige zuiverheid wordt ons als 1 voprgehouden in de Iseus van As<isie en zaga. hebben wfl ze te bewonde ren als een hoog doch onbereikbaar Dvens- Ueaal. Neen. De Paus wil het, wjj hebben te volgen op het spoor van deze meesters al valt onze tred wat zachter. In de christerijke levensopvatting en le venspraktijk ligt het program van jeugdop- voeding, het geluk van het kind, de vrede van het gezin, do toekomst van de samenle ving. de hoop der Kerk, de roeping van va der en moeder. Den vooruitgang in het goe de gaf Ignatius aan met dit kernaebtige woord: tantum quantum. Zooverre wjj ons verwijderen van bet kwaad, zoover en niet verder naderen wij tot het goed. Zoover wij de aarde verlaten, zoover en niet verder stij gen wjj op naar het hemelsche. Zoover wj) aan ons zelf afsterven, zoover en niet verder komen wij tot de liefde Gods. Zij. die tegen over ons staan, zijn niet bang de jeugd op to voeden in idealen, die belaas niet booger dan deze aarde reiken. Daarvoor leeren zij De leden van het bestuur der Mjjnwerkzrs- federatie hebben gisteren t* Ixznden verga derd en hebben zich bij Cook aangesloten, wat betreft diens meenh.g om de status que te handhaven. Gok de vertegenwoordigers van de mün-eigena-en hebben besloten om Londen te verlaten. D<r z.g. kolencommieeie van het kabinet heeft gisteren over den toestand beraad slaagd. Men heeft verschillende mogelijkhe den in overweging genomen, doch zal de te rugkomst van den premier worden afgewacht alvorens definitieve besluiten worden geno men. A erwacht wordt dat de premier mo'gen in het Lagerbute hierover een verklaring ral afleggen. DE RAADSZETELKWESTIE. Briand heeft voor zQn vertrek uit Genève aan de Franeche delegatie opgedragen, in verband met de houding van Brazuié en Spanje, een voorstel te doen tot b(je.*nroe- ping van'den Raad op een nog nader vaat te stollen datum In een buitengewone zitting, teneinde definitief de toetreding van Dultpan land voor te bereiden. hjj nu naar zijn overtuiging ook in het don ker met een enkelen greep moest kunnen be machtigen. Wel Is waar moest hjj daartoe den arm ran den ander loslaten, wanneer hfj dezen greep beproeven wilde en het leed geen twijfel of de and* waa daardoor voor een oogenblik tegenover hem in het voordeel. Doch het waagstuk waa onvermij<ielQk, want op de een of andere wijze moest aan deze vreeslijke worsteling een einde worden ge maakt. Door een vernieuwde krachtsinspanning was het den kapitein eindelijk gelukt. Jen Indringer tot vlak bij de tafel te dringen'Nu liet hij den arm los om met een bliksemsnelle beweging naar d» plek op tafel te taeton, waar hjj wtet dat zijn revolver lag, terwijl hij tegelijkertijd de Hnker den ander van zich stootte. Alleen de snelheid deze manoeuvre had mogen voorstellen, doch het waa gehikt, den tegenstander to Hjj voelde een nevigen «lag of «toot tegen zjjn borst en daarop een snijdende «tekende pijn in den linkerarm. Doch tovana ook voelde hjj de kolf van zijn ptetool tuasciien de ringen en e* nog bet moordwerktuig vaa Je» an der hmn voor de derde maal had kunne.i tref fen, had hjj zjjn revolver tweemaal «iul *6- t* elkaar op goed getak ia de datetornis af- gevunrd. denk ik te moeten spreken over de eeuw van de bedorven kinderen. Ik Imor dat tegen woordig veel kinderen in hui» regeeren. Dat wijst op een verkeerde opvoeüng. Ik zal niet alles herhalen, reide Mgr.. wat hi* in de sectievergaderingen te gezegd, maar wil op iets de aandacht vestigen dat zelden wordt vernomen. De opvoeding van het kind be gint reeds in de wieg en dat begrijpen de moeders niet. In de wieg leert het kind reeds dwingen en wanneer de moeder daaraan toe geeft zal zij daar de wrange vruchten van plukken. Dan kwecken zij geen sterke man nen en geen sterke vrouwen’. Er is in de afdeelingsver<raderingen, ver volg}* mgr., gewezen op den plicht der ouders om een godsdienstige sfeer te schep pen en te bewaren in het huisgezin. Als die sfeer ontbreekt krjjgen wjj geen ware christe nen. Mgr. wil hier een voorbeeld aanhalen jilt het leven van den H. Origines en vertelt, hoe de vader van OrigiriM op zekeren avond Jn dien slaapkamer kwam. De kleine deed als of hij sliep, hield de oogje* toe, maar dc ooren open. Vader trad op den kleine toe en kust* hem op d* borst. Het kind hoorde hem daar bij zeggen: Gegroet gij tempel van den H. Geest Een vader die zoo spreekt, zeide mgr., is e*n man die zijn kinderen doet leven in een Katholieke sfeer. Want verhaalt de H. Ori gine*-., dat woord van mjjn vader is van zoo grooten invloed geweest ep mfln vorder le ven, dat ik steeds eerbied heb gehad voor mjjn lichaam, den tempel van den H. Geest. Dit is een voorbeeld, verklaarde mgr. van bet feit, dat de christelijke sfeer van Invloed is op de ontwikkeling van het kind Ten slotte wijst mgr. op de zelfverloochening, dl» door de ouders beoefend moet worden. Mocht bot de vrucht zijn van dezen Katholie ken lag, waarop ved mode woorden zjjn ge sproken, dat voortaan in de huisgezinnen va der en moeder op dh eerste plaat* ware Chris tenen zjjn en de lasten der opvoeding van hun klnderei. gaarne dragen. Als dat de vrucht moge z(jn, besluit mgr., dan heb ik de- wn morgen in de H. MIs niet tevergeefs ge beden. De toespraak van den Btescbop verwekt» een langdurig applaus. Door den heer HEERKEN8 THIJS8EN werd hierop het slotwoord gesproken, waarin hij allereerst dank bracht aan den Bissohop, die nu reeds voor den tienden keer een Ka tholiekendag van het Bisdom Haarlem heef» willen bijwonen en ook thans we* ztjn Jio- oesanen heeft toegeaproken. Aan de woorden van mgr. wenecht spr. n«g let» toe te voe gen, n.l dat men hier Katholiek te geweest onder Katholieken. Men heeft een aag be leefd, die rijker heeft gemaakt In Katholieke wetenschap vooral. Moge d* toekomst dit toonen dan zal het werk aan dezen Katholie kendag besteed niet vrucbteloo» zjjn I>* IM««chop wilde de vergadering niet Muiten alvorens nomnaal» aan allen ztjn ze gen to hebben geschonken. Terwjl de gansche vergadering het „Aan U, o Konine der Eeuwen” zong, verMet Mon- eeéemeur de zaal, I»c Katholiekendag was hiermede gesloten. inspanning van spieren en perzen zjjn beet doende om den ander op den grond to krij gen. Tweemaal driemaal had de kapitein in het begin van deze worsteling een roep uiU gestooten, die zijn ondergeschikten opm*k- zaam moeet maken, maar wanneer de rollen de donder werkelijk al een» voor een v*cond» zweeg, d.>n molt het braken van den storm met den als door een wolkbreuk neerstroo- menden regen nog steeds tot zulk een vreo- «olijk zinbedwelmend geraas te zam»n, dat led** roep ónmogelijk de enge ruimte van het vertrek kon doordringen. En de nnttelooze inspanning d* longen waa buitenQien een kraohtover*pi1Hng, die hjj zulk e«n strijd ma* al te licht noo-ib trig kon wor lcn Daarom dan ook Het Norden- holz ieder* hoop op bjjstan 1 vaa buiten va ren, om slechts des te energiek* alle geerte lijke en lichamelijke krachten tot het beha len van een voordeel op zijn onbekenden en toch aoo verbitterden tegenstand* in te «pannen Een van die geruimen tijd durende bMk- eemstraleu gelijk «e bjj zware onweskr» Met zeldzaam zyri. had hem getoond, dal de, do ie de omstrengeling tot dusvw machtelo ge bleven rechterhand van den man een glinrte- rend voorwerp omvat Meld, doch de bliksem straal bad hem tegelijkertijd ook vaa de lig ging van zjjn eigen revolt* ond*riebt. die jorwagoogaluk vaa Kaapstad plaat» gehad. De trein viel in de rivier. V|jf- tien lijken zijn reed» uit de verspttntorde wa gon* gehaald, terwijl dertig personen ernstig werden gewond. Het verice* ia verbroken. Nadat voor oenige dagen een ap-jorweg- aanslag op de IQn DresdenEteterweMa werd beproefd, bebben gteteren misdadig*» ge- tracht tuseohen Dresden en Alberstedt (Jen trein te doen ontsporen, do* op eea brug e*n dwarsligger op de raite t* bevestigen Het Engetoche lagertuj» heeft een wgt wxarbjj een Invoerrecht vaa 16K pot. Op pakpapier wordt Ingeetold, aangenomea. De staking <tor havenarbeider»“te Sal ford, naar aanleiding vaa aanneming van niet bij vakvereenigigen aangesloten werklieden, ia opgeheven. Ito werkgsvsr» hebben er in toegestemd de voorkeur te geven aan de vaste werklieden. Het trampersoneel van Rjjssel en voor steden te In staking gegaan. Het etecht reu loonsverhooging van 81 pou, terwjji de mast schappij niet meer dan 11 k 18 percent wil toe» taan. Ds Fransetoe Kam* hoeft met 150 te gen 128 stemmen een voorstel tot veriioogiag der vergoe.Ung aan p*tomentaledea 28.000 tot 42.000 francs, verworpen. De Cnaaiiassche Senaat heeft met 46 tegen 21 stemmen bel wetoontwerp tot in voering van oudordomspenoioonea verwar p6O. De wmkgevera ia de Belgische textiel industrie hebben bet verzoek der arbeid*» om 5 pruaent loonaverbooging iugowil'Jgd. Naar de „Petit Parisien” uit Genét» meldt. iMwtaat thans na het sluiten van bet v*drag ttHschen Ixvnden en Angora de mogelijkheid dat Turkije tot den Volkenbond zal toetre den. Besprekingen zijn hieromtrent reeds gaande.. Indien deze resultaat zullen hebben is de mogelijkheid niet uitgeeloton dal T»r- kijo tegelijk met DuitochJand in September tot den Volkenbond toetreedt. DE GRIEK8CHB DICTATOR. Generaal Pangalos te Ihnedag te Ath-Jie teruggekeerd. H(j wees met vol de betrekkingen taa Grieken land met het buitenland, en op het feit, dat de Britsche publieke opinie z|jn (Peugslos*) pogingen, om Griekenland vooruit te helpen, begint te waardeeren De kwestie van to benoeming vaa een jrrernier, den den president in zjjn werkaaam lieden zal kunnen bestaan en voorberrid*»- gen treffen voor de algemeen» verkiezing»», zal binnenkort worden opgeloeL De verkiezingen zullen waarsehUnlfk in ftoptomber of October worden gehoutou. De eerste bijeenkomst d* leiders vm de Grieksch-Joegoslavtochs delegatie voor de vaststelling d* Joegoelaviscbe sone te 8a- lontki had plaats Men geraakte tot ov>r- eenstemmlng betreffende de bests tor onder hand eilngen. staarden. Het gelaat waa nog jeugdig, maar door een uiMruttiag van waanzinnige woed* en door verwringing van den doodzkrsmp vreeeeltyk misvormd. Ov* het rechtoro ig, dicht onder de haarwortels, vertoond.» «tel. i*n klein, blauwachtig zwart omrond gat, waaruit slechts enkel* bloeddroppeto' or r het voorhoofd afgealjpeid waren; da* had hem en van de kogel» van den kapitein ge troffen, en bel leed geen twijfel of deze had buna terstond «U*‘ dood veroorzaakt wiens stem ha* klank had, ofschoon ia i geworden keten go opwinding trilde itaer, om den serie- denkelijk vd tegen- gd op voeden in idealen, die belaas niet Loog* j- -te-— vx-- -5 de hunnen te lijden, te strijden, te offeren, zich zelf te vergeten. Hoeveel te meer krachts- inspanning mag dan niet terecht gevraagd ■worden van ons, waar onze omgang in den hemel te. Laten onze ouders niet hang zijn hun kinderen te leeren het ideaal van de zelfverloochening, opdat zij mogen grijpea naar het hooge levensideaal der goddelijke Hefde. dat ons in Franciscus en Aloysiui te- genstraalt. J*en geleden schreef de Amsterdamsche Hoogleeraar Prof. Pel een boekje over „de kunst om goed en gezond te leven.” Hjj vertelde daarin van de ervaring zijner medische prak*ijk. Veel lijden is er in de we reld, doch hoeveel van dat lijden doen de menschen zich zelf en elkand* aan. D* er varing heeft dez» n medicus geleerd, dat de menschen zich zelf openen drie bronnen van ontzettend menschelijk leed, bet al oholisme, de onkuischheid.de weelde en genotzucht. El ke priester zal uit zijn ervaring dit oordeel ge heel onderschrijven, er bijvoegende, dat hier niet alleen de ondergang les lichaam*, doch ook de ondergang der ziel de deugd tegen- greinst. Zoodra onze kinderen hun eerste schreden zetten in de maatschappij worden zjj be stormd door een onnoemlijk aautal levens ei» wcreldbrechouwin-'en, waardoor velen hun evenwicht verliezen. Houvast hebben zjj noo- f <üg. en die moeten zy vinden in de god*. dienstige eenheid en vaste levensrichting van bet eigen gezin. De ouders heeft d» Schepper der natuur aangewezen als de eer ste opvoeder». Doch »U hebben het kind niri voor zich en mogen het niet opvoeden naar eigen smaak, doch voor den dienst cn de liefde Gods overeenkomstig Qirtetus' leer, die om door de onfeilb** Kerk wordt voor gehouden. Naar die leermeosteresse van ge loof*- en zedenleer hebben de oudere te luis teren met kinderlijke g*hoorzaai.;heid, zon der eenige critiek. Helaas zelfs in het gezin besluipt het kind de geest der wereld. En al wat in de wereld la, is begeerlijkheid des vlerech*». begeeilyk heid der oogen en hoovaardty des levens. Wij kunnen dan ook niet tot de ouders spreken over de opvoeding van het kin 1 zon der tot de echtgenooten te zeggen, dat z|j moeten terugkeeren tot de zuivere, evange lische Paulinische opvatting van het hnwe- Hjk Het huwelyk te niet een feest der zinnen, doch een boetegang in zelfverloochening, ^onthechting, onderling dienstbetoon. Eerst (dan wanne* de echtgenooten dit evangelie v beleven in hun onderlinge verhouding, zul len de-ouders het met vrucht voorhou.ien aan hun kinderen. Vi* grond waarheden vindt na vele >m- «wervingen de hedendaagsche mensch einde lijk weer terug. Het huwelijk reikt verder dan het gebied van d« natuurdriften, dringt door in het gebied van het geestelijke, het sedelyk*. het heilige. Boven de natuurdriften alt wil de menseh in geestelijke vrijheid zich zelf beheersehen en overwinnen, het huwelijk leidt d* echtgenoot*) naar de hoogt* vao een geestelijke beschaving, ja leidt naar Pau linische. katholieke opvatting tot in het ge meenschapsleven van den driepersoonlljken God. Waar reeds natuurlijke ervaring en wijs begeert vermanen ’t hnwelijk niet te be schouwen ah een feest der zinnen, doeh als ?en oefenschool van versterving ten flenste d* gemeenschap, daar mogen onze katho lieke ouders en onze jeugd, onderwezen door Ohrlztns en St. Paulus hun oogen gericht bonden tneerop de geestelijke dan de sexn- eele zijd» van de echtrereenfging

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1926 | | pagina 2